نظر منتشر شده
۲۱۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 250749
در پي كاهش شديد قيمت نفت؛
ریاض باید نگران انتقام ایران و روسیه باشد
بخش خارجی الف، 8 آذر 93
تاریخ انتشار : شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۱
۱۲ عضو «سازمان کشورهای صادرکننده نفت» (اوپک)، در سایه کاهش شدید قیمت نفت این سازمان، در جلسه ۱۶۶ خود که روز پنجشنبه و با حضور نمایندگانی از کشورهای روسیه و مکزیک برگزار شد، تصمیم گرفتند سقف تولید برای سال ۲۰۱۵ میلادی به میزان ۳۰ میلیون بشکه در روز ثابت بماند.

در اين ارتباط برخي منابع به الشرق الاوسط گفته اند که «زمانیکه وزرا وارد سالن جلسه شدند، فقط ۴ وزیر معتقد بودند که سطح تولید کنونی نفت باید حفظ شود اما ۸ وزیر دیگر اوپک خواستار کاهش سطح تولید بودند.››

بنا بر این گزارش، چهار وزیر، وزرای نفت چهار کشور عربی حاشیه خلیج فارس بودند که علی النعیمی وزیر نفت عربستان آنان را هدایت میکرد. الشرق الاوسط به نام سه کشور عربی دیگر اشاره نکرد اما بر کسی پوشیده نیست که این کشورها، قطر، کویت و امارات عربی متحده هستند. در مقابل جبهه دیگر که مخالف حفظ سطح فعلی تولید نفت و خواستار کاهش تولید نفت بود، جبهه‌ای بود که «رافائل رامرز» وزیر خارجه ونزوئلا و وزیر سابق نفت این کشور آن را هدایت می‌کرد.

عبدالباری عطوان نویسنده سرشناس عرب در تحلیلی در روزنامه رای الیوم با اشاره به جنگ نفتی عربستان با ایران و روسیه تاکید کرد که ماجراجویی ریاض برای کاستن از قیمت نفت و افزایش سطح تولید دارای اهداف سیاسی است.

به گزارش فارس،عطوان با اشاره به استدلال علی النعیمی وزیر نفت عربستان که در نشست دو روز قبل اوپک مدعی شده بود هدف از این کاهش قیمت غیر اقتصادی کردن تولید نفت امریکا از ماسه‌هاست،‌تصریح کرد: اما در وهله اول کشورهای روسیه، ایران و عراق، الجزائر ونزوئلا از این کاهش قیمت متضرر می شوند.

این نویسنده در ادامه با رد استدلال مقامات ریاض تصریح می‌کند که هدف از کاهش قیمت‌ها با هماهنگی آمریکا به زانو درآوردن روسیه به دلیل دخالت در اوکراین و ایران بخاطر حمایت از نظام سوریه، حق قانونی‌اش برای غنی سازی اورانیوم و رد کردن پیشنهاد برای عقب نشینی در مذاکرات وین بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کاهش قیمت نفت از ۱۲۰ دلار به ۷۰ دلار شرایط اقتصادی سختی را برای ایران و روسیه رقم خواهد زد، می‌افزاید: عربستان از اسلحه نفت برای مقابله با اتحاد شوروی در سال ۱۹۸۸ هم بهره برد و همچنین به دولت صدام حسین هم فشار آورد که سرانجام به ماجرای کویت ختم شد.

عطوان با اشاره به اینکه این اقدام عربستان علیه کشورهایی چون ایران و روسیه برای ریاض نتایجی هم خواهد داشت تصریح کرد که شوروی در پایان دهه ۸۰ کشوری بود که در استانه زوال قرار داشت و فردی ضعیف چون میخائیل گورباچف و پس از آن بوریس یلتسین بر آن حکومت می‌کرد اما اکنون روسیه درحال اوج گرفتن است و عدم دیدار کردن ولادیمیر پوتین با سعود الفیصل در مسکو حاکی از تنش در روابط میان عربستان سعودی و روسیه است که ممکن است به مرحله خطرناکی رسیده باشد.

همچنین این روزنامه نگار با اشاره به اینکه کاهش قیمت نفت برای خود عربستان هم می‌تواند منجر به کسری بودجه شود و آثار منفی زیادی برای اقتصادی این کشور دربر دارد، می نویسد: تصمیم عربستان در کاهش قیمت نفت در دهه ۸۰ میلادی زمینه سرنگونی صدام را فراهم کرد و همچنین اشغال کویت و ویران شدن هر دو کشور که مورد نظر آمریکا بود.نتیجه اعتماد عربستان سعودی در آن زمان به آمریکا نتیجه عکس داد، عراق پس از صدام به دشمن عربستان بدل شد، امروز خطرات زیادی وحدت ملی و سرزمینی عربستان سعودی را تهدید می‌کند.

وی می‌افزاید: کسی نمی‌داند که ایران و روسیه چطور به طرح عربستان پاسخ خواهند داد و فقط زمان برای مشاهده این پاسخ باقی است که آیا شرایط به سود به پیش می‌رود.

عبدالباری عطوان تاکید می‌کند که طرفداران دولت ریاض براین باورند که در مقابل ایران و برای دفاع از منافعشان راهی غیر از باقی نبوده است ولی هرچند این بحث تا حدی درست است اما عربستان در مقابل پاسخ‌های احتمالی داخلی و خارجی و انتقام ایران و روسیه بی دفاع است.

وی در پایان با اشاره به اینکه عربستان کاش از سلاح نفت برای دفاع از حقوق و مردم فلسطین و قدس اشغالی هم علیه آمریکا و نه برای حمایت از آن استفاده می‌کرد تاکید می‌کند که ما بارها برای این هدف فریاد زده‌ایم ولی کسی صدای ما را نشنید اما همچنان فریاد می‌زنیم چرا که ما راه دیگری جز فریاد زدن تا پاره شدن حنجره خود نداریم.
 
ستار
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۳:۵۹:۲۹
چشم و دل عاشقان سینه چاک ایرانی پادشاه سفاک عربستان روشن! (2516149) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۶:۲۵:۰۴
آقا دو تا نفتکش و پالایشگاهشونو بترکونیم همه طرحاشون نقش بر آب شده اس (2516507) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۷:۰۹:۵۳
حالا که قیمت نفت در جهان کاهش یافته، دولت باید قیمت بنزین در ایران را کاهش دهد.


لیتری 1000 تومان گران است. (2516571) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۳:۱۴:۰۱
در ایران آقایان دست به گران کردنشان فقط خوب هست (2517341) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۷:۱۸:۲۶
دنیا مگه تگزاسه ؟!! همینجوری بزنی !
شورای امنیت ، امریکا ، ناتو، ترکیه، همه پشت عربستان هستند ! اگر 1% فک کردی چین و روسیه پشت ایران در میان سخت در اشتباهی !
بعد تهش باید کلی غرامت هم بپردازیم !
عراق به کویت حمله کرد دیدید ! تا قرون اخر خسارتشو از حلق عراق کشیدند بیرون ! (2516591) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۰:۱۱:۲۰
راه بهتری اینه عربستان از اوپک اخراج بشه و بعدش ایران و روسیه قیمت گاز رو ببرند بالا (2517014) (alef-13)
 
مجتبی
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۹:۴۶:۲۶
میگم حالا که شما میتونی به این راحتی اخراج کنی بی زحمت آمریکارو از شورای امنیت اخراج کن یا اینکه یه شورای امنیت دیگه درست کن که فقط ایران وروسیه توش باشن (2517891) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۲:۲۷:۴۵
اما ایران از عراق هیچی نگرفت که هیچ بلکه غرامت داره می ده (2517228) (alef-13)
 
هادی
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۷:۲۱:۴۰
عراق با ایران مقایسه نکن...ایران همین الانش کشور قدرتمند نه تنها منطقه جهان هم هست (2517626) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۰:۰۱:۲۴
زور داشته باشی غرامت نمی دی، عراق رو چون گرفتن غرامت داد. ما که تحریم هستیم شدیدا، چرا تنگه هرمز رو نبندیم؟ (2517934) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۲:۱۶:۵۶
کاملاً حق با شماس ، اظهار نظرهای غلط بعضی از دوستاندلیل بر عدم درک اوضاع سیاسی و اقتصادیه ایران و کشورهایه مقابلشه ، ایران الان اصلاً تو موقعیتی نیست که ایجاد تنش به نفعش باشه ، تو این برهه فعلاً باید تمرکزش رو توافق هسته ای باشه ، اتخاذ سیاستهایه تنش محور عواقب سنگینی داره (2518442) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۸:۳۱:۵۶
با فرض توافق کامل هسته‌ای و آزاد شدن صدها میلیارد پول بلوکه شده کشورمان در آمریکا و به فرض تحویل آن پول نه اجناس و غیره به هر ایرانی بیش از 4 میلیون تومان نمی‌رسد و این ارزش کوتاه آمدن و تسلیم در برابر غرب شدن را ندارد. بیایید به دنبال راه اصلی حل مشکلات کشور یعنی اقتصاد مقاومتی باشیم. (2516786) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۰:۱۷:۰۷
تو با این کامنتت معلومه شکمت جسابی سیره و با بالارفتن نرخ ارز حسابی سود میبری (2517024) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۰:۲۸:۱۱
ارزش کوتاه مدته ؟! با دلار قیمت نفت الان 4 سال درامد نفتی ایرانه ها!! شما اینقدر پولداری بیا یک کمکی به ما هم بکن ! شما اینقدر مردی از یارانت انصراف دادی ؟!! شما از 40 تا تک تومنی نمی گذری بعد یک کشور از 100 میلیارد دلار بگذره ؟! (2517048) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۰:۵۶:۲۳
کدوم صد ها میلیارد دلار میشه درست بگی سهم دولت از اموال بلوکه شده صفر است کل اموال بلوکه شده زیر 100 است که نصفش سهم صندوق است وبخشی با جکم دادگاه فدرال آمریکا بسته شده است وربطی به تحریم ندارد که لغو شود (2517097) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۰:۱۲:۲۲
بعدش چی فکر کردی نفت فروش نره چی میخوری (2517451) (alef-13)
 
saeed
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۰:۲۱:۱۶
قربونت شما یه الگوی اقتصاد مقاومتی تو این کشور نام ببر من تا ته باهاتم! (2517464) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۰:۰۵:۳۶
شکم شما سیر هست از گشنگان خبر ندارد . (2517950) (alef-13)
 
هادي
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۰:۱۴:۰۸
كو گوش شنوا!!!!!!! (2517981) (alef-3)
 
عباس
۱۳۹۳-۰۹-۱۲ ۲۳:۳۰:۵۴
بله اين آقا حسابي شكم خودشو دور و ورياش سيره
منم جاش بودم همين و ميگفتم. واي به روزي كه مظلومي از ته دل آهي بكشه (2527195) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۸:۱۳:۲۰
ممنون از فکر بکر شما ....چند تا نفر دیگر مثل شما بود نسل بشریت تا حالا از بین رفته بود.. (2517701) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۸:۳۱:۲۱
نیازی نیست ما بترکونیم پادشاه عربستان خودش با توچه به وضع موجود روی انبار باروت نشسته است (2517726) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۷:۰۴:۴۴
خوبيش اينه ديگه استخراج نفت از درياي شمال نميسرفه (2516558) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۷:۳۴:۰۸
قرار نیست ما هر کاری بکنیم و عربستان ساکت باشد (2516640) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۳:۱۵:۳۷
ای وطن فروش
ااخه عربستانم دفاع کردن داره (2517346) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۷:۴۱:۳۳
شما هیچی نیستید هیچکاری هم جز هارت و پورت و فحش دادن به این اون بلد نیستید اما اونها سیاست دارن و با پنبه سرتونو دارن میبرنت (2516661) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۲:۰۰:۴۸
هر روز که می‌گذرد چرایی زنده نگه داشتن شعار مرگ بر آمریکا برای جهانیان بیشتر روشن می‌شود. هرچند که بعضی از افراد غرب‌زده در داخل از بیان این شعار ناراحت می‌شوند (2517177) (alef-13)
 
عباس
۱۳۹۳-۰۹-۱۲ ۲۳:۳۴:۰۶
ما هم ميگيم آمريكا زور ميگه ولي به مردم برسيد. كه به جان خودم خيليها توان خريد مواد اوليه زندگي رو ندارن. (2527201) (alef-13)
 
ایرانی
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۱:۳۲:۱۰
اینکه این هارت و پورت ها شایسته نیست را موافقم، اما اینکه آنها سیاست دارند و ما نداریم و سر ما برا با پنبه بریده اند را فکر کنم شما اشتباه می کنید؛ چرا که ایران در حل معادلات منطقه ای و فرا منطقه ای به سود خود، بسیار قدرتمندتر و تاثیرگذارتر از مزدوران آمریکا همچون عربستان است (کار به کوچولوهایی چون امارات و قطر و بحرین نمیرسد)، و آنچه این روزها در حال رقم خوردن است، بنابر محاسبات کارشناسان بیطرف حتی، به سود ایران و متحدانش است.
تردید ندارم توافق هستی، چنانچه اراده نظام هم برای آن و درک ضرورت آن کاملا مشهود است، هم از دید سیاسی و هم از دید اقتصادی اتفاقات بهتری برای کشور عزیزمان در پی خواهد داشت.
به امید آینده ای روشن. (2517521) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۹:۰۱:۳۷
جیب عربستان را با فرستادن مردم به حج پر نکنید!
آقا حج نرین! این پول رو به فقرا بدین. این همه جوون بیکار و دم بخت! شکم عربستان پر شده (2516868) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۹:۲۷:۲۰
احسنت
با یک حساب سرانگشتی بوسیله پولی که ایرانیان سالانه به عربستان (دشمن شیعه ایرانی) تقدیم می کنند می توان تعداد 170٫000 مسکن روستائی احداث کرد یا میتوان 714٫286 فرصت شغلی کشاورزی یا 200٫000 فرصت شغلی صنعتی برای جوانان ایجاد کرد، یا میتوان 10٫000٫000٫000 متر مربع ساختمان مدرسه و ورزشی در کشور ایجاد کرد و یا میتوان با پول حجاج دو سال یک پالایشگاه سوپر مدرن با ظرفیت 75000 بشکه احداث کرد...
دل خوش از آنیم که حج میرویم
غافل از آنیم که کج میرویم
کعبه به دیدار خدا میرویم
او که همینجاست کجا میرویم
حج به خدا جز به دل پاک نیست
شستن غم از دل غمناک نیست
دین که به تسبیح و سر و ریش نیست
هرکه علی گفت که درویش نیست (2516923) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۹:۲۰:۳۷
اونوقت کی باید به طرف بگه حاجی! حاج محمد! حاج حسن!
آقا بیان قانون بذارن هرکی به فقر کمک کرد بهش بگن حاجـــــــــــی
شاید از این حرص و ولعی که برای حج رفتن دارن کم بشه (2517839) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۰:۰۸:۴۷
برادر گرامی بیدار کردن انسان خفته خیلی راحت هست ولی نمی توان انسانی را که خودش را به خواب زده بیدار کرد پس گفتن این حرفها برای ما ملت ارزش ندارد. (2517965) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۰ ۰۱:۲۰:۵۶
جالبه کسی به این همه پولی که مردم صرف خرید اجناس لوکس خارجی و پورشه و مازراتی می کنن توجه نمیکنه اونوقت گیر دادن به حج رفتن مردم که دستور خداست..!!!
اقای حساب سر انگشتی چرا این همه پولیو که مردم تو سفر دبی و انتالیا و تایلند و .... خرج می کنن رو نمی بینی که با یک دهمش میشه پنج تا پالایشگاه سوپر مدرن با ظرفیت 75000 بشکه احداث کرد...؟ (2520261) (alef-13)
 
صادق زاده
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۹:۴۷:۱۸
راست میگه مردم بروید به آنتالیا و تایلند و جزایر قناری . از محمد نامی بعید است. (2516973) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۹:۳۶:۱۴
داره میگه دشمن ... آخه تایلند و ترکیه کجا دشمن ایرانن (2517867) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۰:۲۰:۴۰
عریستان همیشه سعی داشته سهمیه ی ایران از حج را کاهش بده لزومی نداره ما حج نررویم .انها خودشون این کار میکنن. (2517031) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۰:۳۹:۰۵
این رو بهتره به اونایی که دائما تو تور آنتالیا و تایلند و بالی و... هستند بگید (2517075) (alef-13)
 
مهدیار
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۱:۴۰:۳۲
اگه ممکن توصیه کنید تایلند و ترکیه و اروپا هم نروند و پولش را بدهند به نیازمندان!! (2517142) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۳:۱۴:۴۳
کل درآمد عربستان از همه حجاج جهان (یعنی حاجیان همه 50 کشور اسلامی دنیا) حدود 8/5 میلیارد دلار است که سهم ایرانیها کمتر از 400 میلیون دلار است در حالیکه عربستان سالیانه حدود 200 میلیارد دلار نفت می فروشد. یعنی حدود 500 برابر درآمدی که از حجاج ایران به جیبشون میره ... خوب این چه تاثیری در اقتصاد اونا میتونه داشته باشه ؟؟! جالبه یک هواپیمای شخصی که برادرزاده شاه عربستان سفارش ساختش رو داده بود حدود 500 میلیون دلار براش آب خورد... شما که سواد و اطلاعات حداقلی رو هم ندارین مجبور نیستید اظهار نظر های قهوه خانه ای کنید.... (2517342) (alef-13)
 
کریم همکار
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۸:۰۲:۲۹
حالا تو چهار تا عددو رقم از تو اینترنت در آورده ای ، دلیل نمی شه دیگران را بیسواد خطاب کنی .نظر محمد هم قابل ملاحظه است .یک پیشنهاد است که اگر هم قابلیت اجرایی ندارد ، قابلیت تبلیغی دارد .برای عربستان 400 میلیون دلار پولی نیست ولی معنی نرفتن حج هم فقط هزینه نکردن 400 میلیون دلار نیست .در اظهار نظر کردن مهم نیست که تو قهوه خانه هستی یا در سالن سخنرانی دانشگاه برکلی .مهم این است که منافعت ایجاب می کند که حقایق را بگویی یا حقایق را پشت کلمات و ارقام پنهان کنی ( کاری که مثلا اقتصاد دانان مکتب شیکاگو می کنند). (2517681) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۲۳:۱۷:۰۰
400 میلیون دلار برایت رقمی نیست معلوم است جز همان گروهی هستیکه 3 میلیارد دلار را برداشته اند و رقمی هم برایشان نیست (2520084) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۸:۳۳:۳۹
حلاکه شما بزرگی ببخشیدش نباید توهین بکنی به شخص بی اطلاع داداش از کجا معلوم اطلاعات شما درست باشه (2517733) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۱:۱۲:۰۱
آفرین به این اظهار نظر . (2518174) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۰ ۰۹:۱۱:۰۴
نظرتون اشتباهه ، اخرین آمار از درآمد عربستان از حجاج 10 میلیارد دلار هست که بیش از یک میلیارد دلار آن از طرف ایرانیها بطور رسمی واریز می شود این مبلغ بغیر از دست و دلبازی ایرانیان حج رفته جهت جارو کردن اجناس مورد فروش اعراب از بازارها است چیزی که هیچ یک از کشور های اسلامی دنیا بغیر از ایران این رویه را ندارند (2520534) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۳:۴۹:۰۲
تاحالا بستگانت حج رفتن ؟ خودت چی ؟ نه خب مسلما نه !
به خاطراینکه این پول بیشترش میره تو جیب ایرونی ها . اصلا عربها به پوله مااحتیاج ندارن . انقدرمایه دارن ودست ودلباز و بخشنده ! عربا سرودست میشکنن
که یه خدمتی مجانی کنن به اونایی که میرن حج .
این پولای حج ایرونی ها میخورن .
هواپیماش ایرونیه و غذاهاش همه ایرونیه وموادغذایی ایرونیه .کارکنان مهم هتلها ایرونین واگرم ایرونی نباشن  یا پاکستانی ان یا بنگلادشی که پولشونو میفرستن برای خونواده هاشون تو کشورشون . اینجا توایران چندتاجلسه برگزارمیکنن برای اینکه امادگی لازمو به مسافرابدن. پوله پوله جلسات وساندیس وکیک وروحانی که میادصحبت میکنه و محل برگزاری رو همه رو ازمسافرا گرفتن .

اصلا خبرونگاه کردی میگه عربستان کاری کرده که قیمت نفت پایین باشه . صددلارو به شصت دلاررسونده .
درصورتیکه اونم مسلما برای هربشکه نفت سی تا40 دلارو ضرر میکنه. ولی انقدرداره که اصلا براش مهم نیست .حالا این کشورمنتظر چندهزارتا ایرونیه که برن حج !!!!? 
اگر همین حج رو ایرونی ها تعطیل کنن ونرن واطمینان داشته باش که نرخ بیکاریمون چقدرافزایش پیدا میکنه میدونی چقدرایرونی دارن نون میخورن ازهمین حج وبعضی ازهمین هموطنامون چه سودای کلانی ازهمین حج میبرن و اگه نریم که چندتا کارخونه مواد غذایی ورشکست میشن ماضرر میکنیم .  (2517408) (alef-13)
 
saeed
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۷:۵۷:۴۸
هیچ نفعی تو این خرجایی که گفتی( بر فرض درست بودن) ندیدم که با انجام ندادنش ضرر بکنیم!
حج بت مصرف گرایی شده فقط (2519506) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۰ ۰۹:۵۵:۵۲
راست می گی ولیمه های حج ، دسته گل ، و...... درامدزایی برای ایرانیان داره (2520694) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۷:۲۶:۳۶
درست است که حج واجب را هر کس می تواند باید یک بار برود ولی به نظر من هم با تحریم حج عمره و نفرستادن هر نفر بیشتر از یک بار باید کمر عربستان را شکست. (2517631) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۱:۱۶:۱۸
آخ آخ آخ
کمر عربستان که وزیر خارجه آمریکا میره تو هواپیمای ملک فیصل برای دستبوسی ، واقعا با نرفتن ایرانی ها می شکنه !!!
نصف اقتصاد آمریکا با پول عربستان اداره میشه
دلتون خوشه زائر نفرستین حج عمره ورشکست بشه ؟!
خب سهمیه یک کشور دیگه مثل ترکیه یا اندونزی را افزایش میده ! (2518191) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۰:۳۶:۱۷
عربستان قطر وامارات تو اوپک باهم دیگه اجماع کردن !
عربستان تک نبوده
لطفا این راهم بفرمایین که کمترهموطنان گرامی تشریف ببرن دبی وهمینطور کمترسرمایشونو ببرن اونجا واونجارو ابادکنن   (2518053) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۱:۲۸:۴۴
نمیشه حج رو برگزار نکرد چون از شعائر الهیه. و از طرف دیگه وهابی ها هم خواهند گفت که شیعه ها مسلمان نیستند و حج هم نمیروند. اما راهش این است که حجاج بازار گردی نکنند و به امورات خودسازی و عبادت بپردازند. و وقت خود را صرف خرید سوغاتی نکنند. (2518246) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۰ ۰۱:۱۳:۳۹
هروقت امثال تو با نخریدن اجناس امریکایی پول تو جیب امریکا نریختین ما هم دستور خدا رو نادیده می گیریم و حج نمیریم.....!!!!!
ضرر امریکا به مراتب خیلی بیشتر از عربستانه...!! (2520252) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۰ ۱۴:۲۶:۱۱
اگر ایرانی ها مکه نروند سهمیه ی ایران را می دهند به کشور هایی مانند ترکیه و خوش به حال عربستان ها میشه از اینکه پای ایرانی ها را از کشورشان کوتاه کردند
افتاد الان ؟ (2521594) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۰:۵۴:۲۵
راه پاسخ اقتصاد مقاومتی واصل 44 است تا کی منتظر ند که نفت گران شود تحریم لغو شود
بر در ارباب بی مروت دنیا چند نشیتی که خواجه کی زدر آید (2517094) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۳:۰۵:۰۷
هرکی عاشق آمریکاست جبرا عاشق متحدانش هم هست از جمله عاشق عربستان... (2517311) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۳:۵۳:۲۴
وقتی اقای وزیر خودشو ژنرال میخونه و برای بودجه سال 93 پیشنهاد قیمت 100 دلار را میده وفقط جلو ی پاشو میبینه(توافق) معلومه اخرش چی میشه...سال دیگه پیشنهاد 70 دلار دادن ولی مطمئن باشید میاد زیر 70 دلار بعد چی میشه بدهی پشت بدهی...تمدید مذاکرات هم دوباره تمدید (2517414) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۰:۰۷:۴۵
صدرحمت به عربستان !
به عربستان چیکارداری ؟
شما یه کامنتهای همین پست رو نگاه کن که بعضی ازهموطنان چطورازعربستان دفاع میکنند ولایکهای زیرشون رو !بعدمیفهمی چرا هرچه بلا سرمون میادحقمونه !
همچین هموطنان ملی گرا ووطن دوستی!!!!!!!!!!! داریم اصلا دشمنی عربستان مهم هست ؟
از امریکا دیدم بعضیا دفاع میکنن ولی این دیگه تهشه که کسی بیادازعربستان دفاع کنه .
نمیدونم اینا ایرانی هستن واقعا ؟! (2517441) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۹:۵۸:۲۸
بابا جون 50 هزار نفر عضو تشکیلاتی گروهکهای ضد انقلاب داریم که بیش از نیمی از اونا دائم توی فضای سایبر میچرند.
حالا 200 تا مثبت به کامنتهای ضد انقلابی میدن، ربطی به مردم نداره. نمیدونم چرا تعداد مثبتها را نماینده مردم تلقی میکنید (2517920) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۴:۲۱:۵۰
دشمنی باید منطقی باشه ! (2518937) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۰:۴۰:۳۶
از عاشقان سینه چاک روسیه هم بگین!
شما حتی درک این رو ندارید که ملاحظات منطقه ای و بین المللی منجر به تصمیمات اینچنینی می شود و یک تصمیم فرادولتی و فراحزبی است!
خدایا چقدر من! کوته فکرم! (2517489) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۸:۰۸:۴۵
كسي عاشق چشم و ابروي پادشاه عربستان نيست بعضي وقتها براي جلوگيري از فتنه وهابيت مماشات لازم است (2517691) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۸:۳۴:۴۷
انصافا اگه ما قدرت عربستان را در نفت داشتیم با دنیا چکار میکردیم؟!! (2517737) (alef-13)
 
خروس بي محل
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۰:۲۵:۰۲
مشكل ازسياست خارجي ما درطي اين 35 سال است.ما امديم با روسيه اي كه حداقل در200 سال اخير6باربه كشورمان حمله كردوهربارچندين شهرواستان مارا تصرف كرددوست گرفتيم وامريكايي كه درجريان جنگ جهاني دوم كشورمارا از دهان 2اژدهاي روس وانگليس دراورددشمن فرض كرديم.ماعربستاني را كه ازقعر تاريخ تا كنون دشمن ما بودوهرزماني كه قدرت پيداكردبه ايران ضربه زدوحتي درجنگ 8ساله اشكارا ازصدام حمايت مي كرددوست پنداشتيم واسرائيل را كه هيچ هيزم تري بمانفروخته دشمن گرفتيم.حاصل اين دوستي ها ودشمني ها چه شد؟جزتحريم هاي نا جوانمردانه؟جزجنگ تحميلي و پيامدهاي ان؟وهزاران مصيبت ديگر كه هرروز برسرما مي بارد؟چرا منافع ملي مان را فداي احساسات وهيجانهاي بي حاصل مي كنيم؟اين كشورهاي تازه ازادشده مثل اذربايجان درسياست خارجي ازما زرنگ تر هستند ومنافع ملي شان را فداي هيچ چيز ديگري نمي كنند. (2518024) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۴:۰۱:۵۲
حالا متوجه شدید که چرا تمدید همش به نفع آمریکا ‌ست، تازه متاسفانه این از نتایج سحر است، وقتی‌ دولت در طول یکسال گذشته به امید رسیدن به توافق دلار را دستوی تثبیت می‌کند و از این طریق صدها میلیارد تومن سود به بعضی‌ از وارد کننده‌ها و هزاران میلیارد ضرر تولید کننده‌های می‌شه نتیجه این می‌شه.... آنهایی که می‌گویند که کشور با ۶ میلیارد دلار اداره شد، نمیدانند، که الان واردات فقط دو قلم موبایل و لپ‌تاپ بیشتر از ۶ میلیارد دلار است و تولید نفت و گاز ایران از منبعی که در آن سرمایه گذاری نشده فقط یک قلم ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار هزینه بٔر میداره، تازه سال ۶۵ صادرات نفت ایران به ۸ میلیارد دلار رسید که نتیجه آن سال ۶۷ مشخص شد. (2516156) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۸:۰۳:۴۹
ما متاسفانه تو دوراهی گیر کردیم که هردوتایشان هم ظاهرا" بن بست است . (2516716) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۸:۳۲:۴۰
الان هر چه می‌بینیم واردات از خارج است. پس اقتصاد مقاومتی چه شد؟ کار بانک‌های کشور هم که درآمدزایی از طریق دریافت سود 30 تا 35 درصد با اعطای تسهیلات مالی شده است با این اوصاف مشکلات جامعه هر روز بیشتر خواهد شد. (2516787) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۸:۳۲:۵۶
آمریکایی‌ها این مذاکرات را تا حدی کش می‌دهند که مطمئن شوند با متوقف ساختن فعالیت هسته‌ای کشورمان در طول این چند سال ایران تحت هیچ شرایطی قادر به بازگشت به گذشته خود نخواهد بود. در ضمن خواب چندین سال جلوتر را هم دیده‌اند. همه باید هوشیار باشیم و بفهمیم با چه دشمنی مواجه هستیم. (2516788) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۳:۲۴:۴۸
این امریکاهایی ها خیلی بیشعورن .
الکی هفت ماه تمدیدکردن تا تو این هفت ماه انقدربه مافشاروارد کنن تا خودمون بادستای خودمون تاسیسات هسته ایمونو نابودکنیم هرچی اونا بگن بگیم چشم !
این دولتم که سیاست اقتصادی درست دودرمون نداره تایه چاره ای پیدا کنه تا مشکل اقتصادی پیدا نکنیم .
انقدرم ضعف نشون داد با حرفهایی که زد مثله خزانه خالیه واین حرفا که اینجوری بیچارمون کرد و ذوق زدگی بیش ازتومذاکرات نشون دادن که خارجی ها هم گفتن یه فشاروارد کردیم پاشدن اومدن پس بذار بیشترفشار وارد کنیم . عربستانم یادگرفته دیگه باخودش گفته بذارمنم فشاراقتصادی وارد کنم اینا بیچاره بشن .
امیدوارم بی تدبیریاش مثله دوسال اخر دولت قبلی نباشه که بیچارمون کنه . (2517371) (alef-13)
 
مخالف
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۰:۲۴:۵۲
الان فرض کن ما انرژی هسته ای دار!
این مشکلا حل میشه؟
بیکاری حل میشه؟
اختلاص کم میشه؟
میتونیم مثل امارت از سفره های مشترک نفت بکشیم؟
شمام همه چیو بند هسته ای کردین کل مملکتو ول کردین!
عدد اتمی اورانیومم هیچ کدوم نمیدونن! (2517469) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۹:۳۸:۱۱
شماهم فکرکن ماانرزی هسته ای نداشتیم .
این مشکلات حل میشه ؟
بیکاری حل میشه ؟
اختلاس حل میشه ؟
شماهاهم همش گیربدین به این هسته ای
قبلا که نداشتیم ودنیاهم خبرنداشت ماچیکارمیکنیم همه چیزگل وبلبل بود ؟
عدد اتمی اورانیومو شماالان میدونی ؟شماکه اختلاس واشتباه مینویسی عدداتمی اورانیوم پیش کش (2517871) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۰:۰۲:۳۰
ارز بره بالا توليد كننده داخلي هم بايد مواد اوليه رو از خارج بخره , در نتيجه كالاي توليد ايران هم گرون ميشه , نمونه حاضرش خودروسازي (2516996) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۰ ۱۴:۳۱:۴۵
شما که عدد اتمی اورانیوم را می دانید باید این را هم بدانید که حتی در صورت کوتاه آمدن از حق هسته ای مان هم غرب و امریکا دست از سر ما بر نخواهند داشت فکر می کنید برای تحریم ما آنها کم بهانه دارند ؟ قدرت موشکی ایران ؟ حمایت از آرمان فلسطین ؟ مسایل من درآوردی حقوق بشر ؟ و مهمتر از همه مسلمان شیعه بودن و هزاران بهانه ی خنده دار دیگر (2521612) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۴:۰۲:۲۴
ایران، روسیه، ونزیلا و عراق اگر کمی‌ مانند عربستان به آینده فکر میکردند از ارزن شدن قیمت نفت دفاع میکردند، این کشورها همگی‌ بالاترین ذخائر نفت و گاز دنیا را دارند و هر سیاستی که باعث بشه با گران شدن قیمت نفت ، سایر انرژیها مندن شیل نفتی‌ یا باد و خورشید و صرفه جوی و پیشرفت تکنولوژی برای کشورهای پیشرفته اقتصادی بشه باید طبیعتاً مخالف باشند، ولی‌ به غیر از عربستان ، همه دولت‌ها در این کشورها به فکر بودجه چند ماه آینده خود هستند و یا مثلا مانند ونزوئلا به فکر مجانی‌ بودن بنزین و دادن مجانی‌ نفت به کوبا، بلیوی و... هستند، عربستان هم با وجود ادامه این سیاست، مستقل نیست و آمریکا میگه چه باید بکنه و چه نباید بکند...متاسفانه (2516158) (alef-13)
 
گنجی
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۹:۳۱:۲۸
چه تحلیل بدبختانه ای

دوست داري نفت را مفتی بدیم به کدخدا!!!!

آخه بنده خدا فعلا هزینه استخراج نفت بشکه ای حدود 40 دلار است (2516935) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۳:۵۵:۳۹
نمیدونم چرا حس باهوشی بهت دست داده . مگه همه مثله مان که فقط جلوی پاشونو نگاه کنن .اونا چه نفت گرون بشه وچه ارزون تحقیقات خودشونو درباره سوختهای وراههای جایگزین برای نفت ادامه میدنن چون دقیقا میدونن ذخایرنفتی چقدره وتموم میشه یه روزی
من که یادمه ده سال قبل محققها میگفتن تاچندسال دیگه دنیا باکمبود اب دچارمیشه . ماتازه تابستون وزیرمون رفته سدامیرکبیرو,دیده بله !مشکل داریم بفکرافتادن که
اب چندنفرو قطع کنن و یه فکری برای زمینهای کشاورزی کنن ویه فکری به حال ویلاهای غیرمجوزکه همگی یه چاه زدن بکنن وبرن تخریبشون کنن. (2517419) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۴:۰۳:۴۳
قیمت بنزین در آمریکا در اوج به ۴ دلار در هر گالون یعنی‌ حدود یک دلار رسید، ولی حالا به ۶۵ سنت برای یک لیتر یعنی‌ ۲۰۰۰ تومن رسیده، این راوند در همه کشورهای پیشرفته ادامه خواهد داشت ،یعنی‌ اینکه آمریکا ، اروپا و چین از هزینه سوخت کمتر بهره ماند شده و روسیه و، ونزوئلا و متاسفانه ایران در فشار اقتصادی عجیبی‌ گرفتار خواهند آمد، حالا افرادی همچون پوتین متوجه میشوند که چرا غرب قدرت دارد و روسیه شانس زیادی برای ابر قدرتی‌ ندارد؟!!

می‌توانید در اینجا قیمت روز بنزین در شعارهای آمریکا و کانادا را ببینید :

http://www.gasbuddy.com/ (2516164) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۴:۰۴:۳۹
ایران امید به روسیه و چین داره، اما چین با ۷ میلیون بشکه در روز بزرگترین وارد کننده نفت خام جهان است و بزرگترین قلم وارداتی‌ چین است،شما اگر جای چین بودید کدام را انتخاب میکردی، سیاستهای ایران و روسیه که دنبال گران کردن نفت هستند، یا سیاستهای عربستان و در کوتاه مدت غرب که دنبال ارزن
کردن قیمتهای نفت هستند؟!!! (2516169) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۴:۱۱:۵۲
مطمئنا هم پیمانی با غیر مسلمانان برای تضعیف یک کشور مسلمان غیر از اینکه هیچ توجیهی ندارد بدون تبعات دنیوی و اخروی نیز نخواهد ماند. (2516188) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۲:۲۴:۳۴
شما بشین تا تبعات دنیوی واخروی !!! فعلا که ما داریم تبعات دنیوی وقطعا اخرویشو میدیم ! (2517223) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۳:۲۸:۴۹
خدا مارو ازدست جاهلان ومتعصبان نادانی مثله تو نجات دهد .
کدوم کشورمسلمون ?! پادشاهان عربستان که همدست دولت های غیرمسلمان هستن که با ساپورت مالی یه مشت جنایتکار نادان که درعراق وسوریه مردمان مسلمان اعم ازشیعه وسنی ودیگر مردم را میکشن حالا شدن مسلمان ?! (2517380) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۷:۴۳:۱۰
آدم بی سواد منظور من کاری است که عربستان می کند . تو چی متوجه شدی که این نظر مشعشع را دادی ؟! (2517649) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۸:۳۲:۳۴
مگه ما با روسیه و چین کمونیست هم پیمان نیستم و دلمون به پشتیبانی و حق وتوی اونا گرم نیست!! (2517728) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۴:۱۹:۳۸
ما پیروزیم و عربستان و اسرائیل نابودند.
درود بر ایران (2516203) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۷:۲۹:۲۴
هیچ کشوری دیگر در دنیا نابود نمیشود بهتره از شعار دست برداری دوست من (2516623) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۷:۱۸:۱۱
شوروی نابود شد ! نامه امام به گرباچف که یادتون نرفته ؟؟

هرچیزی جز خدا فنا پذیر است (2517603) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۴:۰۹:۳۳
آيا جنا بالي اين رو در مورد آمريكا هم مي گي؟؟ (2518876) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۸:۱۲:۱۲
داداش از اعزام حج عمره و تمتع خبر دارید. والا ما 20 ساله تو نوبتیم بریم پولمون رو تقدیم کنیم به دوستان عربستانیمون (2516740) (alef-13)
 
سهراب
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۴:۲۱:۱۰
تنها کاری که میشه کرد شلوغ کردن عربستان هستش که روس میتونه این کاررا بکنه وگرنه هیچ کاری دیگری که باعث بشه عربستان تنبیه بشه وجود نداره (2516205) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۶:۲۵:۵۸
چرا زدن منابع و مسیرهای نفتیش (2516511) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۲:۲۶:۳۷
بله اونم دست وپا بسته میشینه وتماشا می کنه !!! بنده خدا یه گلوله به سمت عربستان شلیک بشه همه دنیا بر علیه متجاوز قیام می کنن ! شما نمی دونم واقعا نمی دونی یا خودتو به نادونی زدی ! (2517227) (alef-13)
 
سهراب
۱۳۹۳-۰۹-۱۰ ۱۸:۱۷:۵۴
بنده خدا من میدونم ولی مثل اینکه سرکار خودت را به نادانی زدی این اعراب کم عقل تر از این هستن که بدونند که چکار باید بکنند ندیدی چطوری به جان هم افتاده اند اگه با سیاست باشه بلایی به سرشون میاد که نفهمند از کجا خوردن مگه قراره روس با موشک بهشون حمله کنه سیاست را واسه همین روزها گذاشتن بقول انگلیسی ها تفرقه بنداز حکومت کن از طرف قضیه را نگاه کنید (2522095) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۷:۱۷:۲۲
لطفا حتي شعارش را هم ندين كه ميتونه خطرناكتر باشه
اخه قرار فتح مكه براي دومين بار توسط ما صورت بگيره (2516588) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۴:۲۱:۳۷
دقیقا چند ماه پیش گفتند قیمت نفت به 60 دلار می رسونیم و رسوندند حالا اگه شما می تونید 1 دلار اضافه کنید بکینید
یه بچه بنام اسد در سوریه ببینید چقدر بلا سر ما اورده
مذاکرات نتیجه نمی دهند - قیمت نفت تقریبا داره نصف می شود - بحران بیشتر برای خاورمیانه یکی نیست به این بچه بگه باباجون برو (2516206) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۴:۲۲:۰۷
ولی من فکر کنم عربستان کار خودش را کرد و بهتره ما هم نال و نفرین نکنیم بلکه بی سر و صدا بدنبال منافع ملی خودمون باشیم. (2516207) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۴:۴۱:۵۶
عزیز من، هدف عربستان از این کاهش قیمت، صنعت نفت شیل آمریکاست. (2516245) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۰ ۱۵:۵۴:۴۹
این دوستانی که میگن هدف عربستان از این کار نفت شیل آمریکاست باید گفت اگه عربستان واقعا وجود اینو داره که آمریکارو به چالش بکشه باید بهش تبریک گفت (2521810) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۴:۴۳:۳۸
دولت ایران ظرفیت حج عمره را تعطیل کند (2516249) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۷:۳۴:۵۶
برای عربستان رقمی نیست تازه اون از خداشه شیعیان نیایند حج (2516643) (alef-13)
 
سید عقیل
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۴:۴۴:۰۴
غیر از این مسائل بخشی از حساب ارزی ایران به روبل است وایران باکاهش سی درصدی ارزش روبل بیشتر متضرر می شود.البته تاریخ نشان داده خرس بزرگ دوست خوبی برای ایران نیست وبهتر است ایران حساب خود را از روسیه جدا کندوبه فکر منافع ملی خود باشد. (2516250) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۴:۴۷:۵۶
روسیه صادرات نفتش بالاست با شما هم که رابطش خوبه چرا درخواست کاهش صادرات را رد کردند؟؟ (2516258) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۰:۰۰:۴۶
رد نکردند! مگر اخبار نمیخونی اصلا روسیه جزو اوپک نیست. شما اونور آب نشستی هی کامنت میذاری! بذار کمی باد بیاد (2517929) (alef-13)
 
مهمان
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۴:۵۲:۴۳
ملک عبداله و شاهزاده های عربستان ماننند سگ و بوزینه قلاده به گردن آمریکا هستند . که هر جا بخواهند آنان را می کشند و از خودشان اراده ندارند . انشاء الله نابودی خاندان سعودی و زوال عربستان هم در راه باشد. (2516273) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۷:۱۵:۲۱
یک کم ادب هم داشته باشی بد نیست (2516582) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۰:۳۳:۰۲
چقدربعضیا اینجا طرفدارعربستان وپادشاهان عرب هستن .
خدایا رحم کن برما (2518046) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۰ ۱۴:۳۸:۳۹
رسم مسلمان واقعی این است که با دشمنش هم مودب است حرف حساب شما چیست (2521631) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۷:۲۶:۱۱
چاه نكن بهر كسي ,
اول خودت بعدا كسي (2516612) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۲:۴۵:۴۵
منتظر باشید تا زیر پاتون علف سبز بشه , همش دنبال مرگ و نابودی و نفرین این و آن هستید , خداوند لعن و نفرین به بندگانش را دوست ندارد (بر طبق قرآن) (2517271) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۱:۴۴:۵۵
دوست عزیز ما نیز از سیاستی که عربستان در پیش گرفته ناراحتیم و امیدوارم نتیجه این اقدامات ضد ایرانی خود را ببیند و می بیند؛ اما توهین نشانه ضعف است؛ لبخند بزنید، کیاست ایرانی فراتر از تصمیمات احساسی است، دست کم در این دولت با رویکردهای همگرایانه منطقه ای اش اینگونه است.
فراموش نکنیم که پروژه هایی در منطقه در پیش است که برای مصادره آنها به سود خود، در کنار ترفندهای اطلاعاتی نیاز به لبخندهای سیاسی داریم؛ اصلا این استراتژی نظام و دولت است و بی تردید نتیجه خواهد داد.
عجله نکنید؛ کسانی که بد ما را می خواهند، جوابشان را خواهند گرفت. (2517523) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۱:۴۶:۵۵
الف فقط توهین به مقامات ایران را سانسور میکند!؟
ما هم از آنها بدمان می آید، اما هر بحثی ادبی مطلبد! (2517526) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۷:۵۲:۵۶
ماشااله شاهزاده های عرب چقدر اینجا نوچه دارند... (2517661) (alef-13)
 
شناس
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۴:۵۹:۱۷
ایران باید با حمایت روسیه از ایران از کشتی های عبوری از خلیج فار س برای تانکر ها نفت گمرک 25 درصدی وضع کنه البته فقط کشتی هایی که به اروپا و امریکا نفت ارسال می کنند البته می تواند گمرکی هم برای کشتی هایی که کالا به کشورهای عربی حمل میکنند وضع کند (2516295) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۶:۰۲:۵۵
ناوهاي امريكايي براي همين روزها در خليج فارس مستقر هستند (2516455) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۰ ۰۱:۳۷:۵۰
ناو های امریکایی اگه عرضه داشتند از خودشون دفاع می کردند
پیشنهاد می کنم مستند رو در رو باشیطان رو حتما ببینید! (2520269) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۶:۰۴:۱۴
حالا فهميديد كه چرا به جاي ونزوئلا بايد روايط خود را با عربستان بهتر كنيم ؟
حالا فهميديد كه چرا سياست تنش زدايي بايد مهمترين دستور كار دولت باشد ؟
دشمن آفريني را همه مي توانند انجام دهد (2516460) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۸:۵۵:۵۶
اگه طرف نخواد با شما دوست باشه باید چیکار کرد؟؟؟
وقتی به امریکا میگه به ایران حمله کن من پولش را میدم ما باید چکار کنیم؟ (2516848) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۲:۵۱:۳۹
( "اگه طرف نخواد با شما دوست باشه باید چیکار کرد؟؟؟ )
عیبی نداره دوست نشه اما دشمن واسه خودمون درست نکنیم , عربستان از روز اول که دشمن نبود,چکار کردیم دشمن شده؟اگر بگیم هیچ کاری,سر خودمون کلاه گذاشتیم. (2517282) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۷:۴۸:۲۰
عربستان - دشت نیزه وران شاهنامه است - از دوران ضحاک با ما دشمن بود (2517656) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۰:۲۵:۴۵
ول کن بابا توام
پیشه امریکا کوتاه بیام پیش فرانسه کوتاه بیام پیش انگلیس کوتاه بیام
حالا باید پیش عربستانم کوتاه بیام ؟! (2518027) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۱:۵۱:۱۱
باید به زور هم که شده عربستان را در آغوش کشیم؛ به خدا این بهتر است؛ از فاصله نزدیکتر بهتر، سریعتر و دقیق تر می توان این نادان ها را کنترل کرد و البته در صورت لزوم هدف قرار داد(از داخل، طوری که بفهمد از که خورده ولی نداند چه کند!)
ای کاش به این سیاستی که دولت در قبال منطقه پیش گرفته، نظام هم دل میداد.
جواب می دهد.
به خدا جواب می دهد.
اینها اینگونه اند. (2517534) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۹:۴۵:۱۵
فعلا که دولت توی یک و نیم سال گذشته توی این تنش زدایی مونده
حالا مونده تا بفهمیم تا با تغییر دولت تو سیاست کشورها تفاوتی بوجود نمیاد (2516971) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۷:۴۷:۰۹
عربستان برای رابطه شرایطی دارد که اسراییل هم ندارد
حذف نوروز - چون علمای عربستان کفرش می دانند
حذف مذهب شیعه
پذیرش امت اسلامی وورود اعراب فقیر به ایران
بهتر است به دوستی به عربستان فکر نکنید (2517653) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۰:۰۹:۵۹
خليج فارس يك آبراهه بين المللي است و احدي حق بستن اون رو نداره وگرنه كل دنيا در قالب سازمان ملل به جنگ ايران مياد , اولين موشكي هم كه ميخوره تو ايران يه موشك چينيه , چين سر نفت خاورميانه با كسي شوخي نداره چه بره براي غرب چه بره براي خاور دور , كافيه عربها سه ماه نفت به چين و هند و خاور دور نفروشن , چينيا زنده زنده ميخورنمون (2517010) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۵:۰۶:۰۸
الکی تهدید نکنید . روسیه عرضه ندارد و ایران توانش را . اگر ایران می توانست تا حالا کاری کرده بود . روسیه هم در مقابل اروپا و آمریکا همانند ایران است. دو تا کشورجلوی همه دنیا نمی توانند مقاومت کنند . (2516311) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۱:۱۴:۴۴
امریکا و بعضی کشورها مثل فرانسه و انگلستان و آلمان شدن همه دنیا بس کنید این حرف های از روی حب و بغض را اتفاقا اگر امریکا توانش رو داشت تا الان روسیه و ایران رو از سر راهش حذف کرده بود. (2517514) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۰ ۱۴:۴۲:۱۳
حرف شما صحیح نیست ، می روند و در سازمان ملل قطعنامه تصویب می کنند و خواهید دید که ده ها کشور علیه ما با آنها متحد می شوند (2521640) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۵:۳۴:۴۳
مجلس به خاطر رای اعتماد به زنگنه باید بازخواست بشه
اون از کرسنت
اینم از قیمت نفت (2516381) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۶:۰۱:۱۱
جمع کن بینیم بابا . اون 50درصد ارز تخصیصی را برگردونید با بشکه ای 20 دلار هم میشه مملکت را اداره کرد بشرطی که 50درصد ارز را برگردونید (2516451) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۲:۳۵:۳۰
می دانید چرا قیمت نفت برای دولت روحانی باید زیر 70 دلار باشد وبرای دولت احمدی نژاد بالای 120دلار !!! جوابش واضحه روحانی هدفش ساختن مملکته پس نباید بهش پول رسوند اما دولت دهم اگه حتی 200دلار در هربشکه هم می فروخت خودش اتوماتیک تمام در آمد رو به باد می داد پس خطری نداشت ! (2517248) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۱:۰۴:۴۳
یعنی تمام شرکت های نفتی جهان ،اقتصاد دنیا فدرال رزو وبانک مرکزی یورو و...همه تابع ایرانند وبه ایران نگاه کرده تصمیم می گیرند !!!!!خدای اینها که هنوز فکر می کنند دنیا به دور زمین می گردد را از جهالت خارج کن،آمین (2518144) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۳:۵۹:۳۰
منم موافقم . وزیرفرستادیم نتونسته یه کاری کنه نتونسته یه اجماع کنه وبقیه رو متحدکنه تاجلوی سه تاکشوربیایستن . اونوقت میادتلویزیون برنامه پایش برای مخالفاش شاخ وشونه میکشه . مردی برو جلوی خارجی ها ازحقمون دفاع کن. (2517429) (alef-13)
 
مهناز نیازی خواه
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۸:۰۰:۰۷
آخه عقل کل ایران 1 میلیون بشکه ای میتونه اجماع درست کنه . اگه 5میلیون داشتیم میفروختیم میگفتیم ما تولیدمون 4 میلیون میکنیم . تا اوناهم کم کنند .بله اونوقتی که با دنیا شاخ به شاخ میشدی مارا تحریم کردند . از 3 میلیون بشکه اومدیم 700 هزار تا . رقبایب ما توبازار جای مارا گرفتند !!!!!! اوپک 30 میلیون نفت میفروشه ما 1 میلیون بشینید برا خودتون حساب کنید ببینید اصلا ما قدرت حرف زدن داریم . (2517677) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۵:۳۷:۰۷
آقای توکلی مطمئن باشید نفت سال 2015 میلادی به هر بشکه 50 دلار خواهد رسید حالا اگر مجلس قیمت نفت را در بودجه دولت در سال 1394 عقلانی نکند دولت حداقل 40 درصد کسری بودجه خواهد آورد که منجر به تورم خواهد شد.
باید قیمت نفت در بودجه را 50 تا 40 دلار قیمت بگذارند تا عربستان و امریکا هم بفهمند که اجرای اقتصاد مقاومتی تنها یک شعار نیست و ایران عزم خود برای اقتصاد بدون نفت را جزم کرده است و امریکا نیز از زیاده خواهی در موضوع هسته ایی دست بردارد. قیمت 60 یا 70 دلار کاملا رویایی و ایده آل است که محقق نمی شود. (2516390) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۰:۱۲:۱۸
روسيه با اون همه تكنولوژي هنوز اقتصادش رو نفت و گاز ميچرخه و تك محصوليه (2517017) (alef-13)
 
ايرج
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۵:۴۸:۳۲
خدا ميداند كه ،اگر بنده كاره اي بودم تمام سكوهاي عربستان سقوتي را با موشك هدف قرار ميدادم ؟ (2516413) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۹:۱۵:۲۱
خدا رو شکر شما نیستی وگرنه سایر کشور ها خاک ایران را به توبره می کشیدند ! بزرگتر از المان در جنگ جهانی دوم نیستیم ! (2516902) (alef-13)
 
شهاب
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۲:۵۴:۵۵
شما عمرا" کاره ای بشی . (2517286) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۰ ۱۴:۴۳:۵۵
خداوند بعضی انسان ها را می شناسد و به او قدرت نمی دهد (2521645) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۶:۰۷:۱۳
آل سعود وبال گردن منطقه و جهان شده است
---
بزرگترین اشتباه سران عربستان ، پس از سبب شدن در ده ها سال ارتکاب نسل کشی و ویرانگری علیه مردم منطقه و جهان و هدر دادن صدها ملیارد دلار از پول نفت مردم عربستان در این جنایتها ، احساس آکنده از توهم دلگرمی به حمایت از این سران است که با کارهای جنایتباری که مرتکب شده اند حتی آمریکا احساس می کند این سران تاریخ مصرف گذشته شده وبال گردن و مایه ی ننگ جهانی آن گردیده و دنبال فرصتی است که غنیمت بشمارد و از شر جنایتها و رسوائیهای ضد بشری آنان بنحوی نجات یابد و آنان را به سرنوشتی که با جنایتها و خیانتهای ضد مردمی خود برای خویش رقم زده اند به حکم و قضاوت و مجازات مردم منطقه و عربستان بسپارد. (2516467) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۸:۵۶:۴۴
ال سقوط (2516852) (alef-13)
 
اشرف سبزواري
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۶:۱۵:۱۳
مرحمتن بفرمائيد اين سقوط چهل در صدي اثري هم روي قيمت بنزين داخلي دارد؟ (2516486) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۱:۰۶:۵۸
بنزین اگر وارداتی بود ربط به قیمت جهانی داشت بنزین ما که وارداتی نیست (2517108) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۱:۲۹:۰۳
خیر، چون دلار داره گرون میشه (2517133) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۶:۴۲:۰۹
مرگ بر عربستان و قطر و امارات و کویت (2516527) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۱:۵۳:۵۶
ننگ بر آنها، نه مرگ؛ این شعار بیخود دیگر در خرد جمعی ایرانیان رنگ باخته، باید به فکر پاسخ درست به آنها باشیم، نه هرزگویی! (2517537) (alef-13)
 
مسعود
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۶:۴۲:۴۷
متاسفانه تحلیل گران محترم همه چیز را ربط می دهند به آنچه که در ذهنشان تثبیت شده است. اگر میدانستید نفت شیل چیست، اگر میدانستید آلمان چند درصد از برق مورد نیاز خود را از نیروگاه های بادی و سلول های خورشیدی به دست می آورد، اگر میدانستید آینده نفت در خطر است و سی سال دیگر در جهان اول سهم انرژی های فسیلی به چه حدی خواهد رسید از ارزان شدن نفت نگران نمی شدید. تنها راه مقابله برای کشورهای نفتی در مقابل نفت شیل آمریکا و کانادا کاهش قیمت نفت و در نتیجه خارج کردن نفت شیل از دایره رقابت است. قیمت نفت اگر بالا باشد در کوتاه مدت شاید به نظر برسد به نفع ماست، اما در بلندمت باعث خواهد شد سهم اوپک از بازار نفت به نفع نفت تولید آمریکا به شدت کاهش یابد. دولتمردان خبیث آمریکا با برافروختن آتش جنگ در عراق و افغانستان و دامن زدن به تروریسم در خاور میانه قیمت نفت را به صورت تصنعی بالا بردند تا شرکتهای خصوصی برای سرمایه گذاری در نفت و گاز شیل ترغیب شوند. بعید نیست یکی از اهداف شوم غربیها از تحریم کشورمان نیز افزایش قیمت نفت بوده باشد. (2516528) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۷:۳۶:۴۷
اگر اراده امریکا بر نفت شیل باشد مطمین باش عربستان نیز حریفش نخواهد بود فعلا باید دید قضیه چیست؟
همین حالا امریکا میتونه با ایجاد درگیری بین ایران و عربستان قیمت نفت را بالا ببره
ضمن این که نفت شیل درصد کمی هست
انرژیهای نو بسیار گران و بسیار کم مصرف است و فقط برای تولید برق است نفت کلی تولیدات دارد (2516648) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۷:۴۷:۲۹
به پایگاه خبری الف در باره نظر شماره: (2516528) (alef-13) پیرامون خبر:/ ریاض باید نگران انتقام ایران و روسیه باشد/ شنبه08/09/1393
---
آل سعود ده ها سال است علیه مردم منطقه جنایت و خیانت می کند
---
توطئه ها و دسیسه های تخریبی حاکمان عربستان از خاندان آل سعود علیه منطقه و بویژه علیه ج.ا.ا بیش از سه دهه است که تنها منحصر در زمینه نفت نبوده بلکه این خاندان در کل توطئه های جنگ افروزی و راه اندازی کشتار و ویرانگری و پروش تروریست صدها ملیارد دلار از دارایی مردم محروم عربستان را بنفع صهیونیسم و آمریکا و غرب هزینه کرده و هدر داده است!!!
این خاندان ریختن خون صدها هزار تن از مردم مظلوم ایران و سوریه و عراق و لبنان و مصر و لیبی و یمن و ویران کردن کشورهای این مردم را به گردن دارد و لازم است روزی در پای میز محکمه عدل مردمی پاسخگوی این جویبارهای خون مظلومان و ویرانگریهای فجیع باشد که بنفع دشمنان منطقه و بسود اسلحه فروشان نژاد پرست صهیونیست به راه انداخته و هنوز هم به این جنایات با اصرار ادامه می دهد!!! (2516675) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۱:۲۴:۱۲
فرض کنیم حرف شما درست باشه و قیمت نفت شیل توجیه اقتصادی نداشته باشه و امریکا به جای استخراج نفت شیل بیاد از همین نفت ارزون تو بازار استفاده کنه و مابه التفاوت قیمت و صرف سرمایه گذاری در روند استخراج نفت شیل بکنه تا روزی که بالاخره نفت کم کم تموم بشه و قیمتها سرسام اور بره بالا . اونوقت باز امریکا برنده اس چون هم ذخایر نفت شیلش حفظ شده هم نفت ارزون مصرف کرده (2518221) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۶:۵۶:۴۸
این تحلیل اشتباه از سایت الف بعید بود! ا
ولا روسیه جزو اوپک نیست و حق نداره که از اوپک بخواد تولیدش رو کاهش بده. خود روسیه به اندازه یک سوم اوپک یعنی 10 میلیون بشکه داره تولید می کنه.
ثانیا عربستان چه کاره است؟ موضوع نفت شیل آمریکاست. اصلا ربطی به دشمنی عربستان با ایران نداره. بین همسایه ها اختلاف نندازید لطفا (2516548) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۵:۲۷:۲۸
عربستان چه کار به نفت شل آمریکا داره؟ رفیقش نیست که هست؟
اگه اختلاف با عربستان نداریم سعودالفیصل تو وین چه غلطی میکرد؟ (2517571) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۱:۰۷:۵۵
چه ربطی به نفت شیل داره ؟هنوز یک بشکه نفقت شیل آمریکا صادر نشده یعنی آمریکا برای مصرف خودش نفت تولید بکنه هم باید بیا د از اوپک از خانم وزیر نیجریه مجوز بگیره ؟ (2518155) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۷:۰۱:۱۷
بس کنید از این همه شعار دادن..موقعی که عربستان هزاران هموطن ما را شهید کرد هیچ کاری نکردیم..نا چه زمان می خواهید دروغ بگویید.. (2516554) (alef-13)
 
ثابت
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۲:۵۸:۱۱
هزاران شهید!!! کجا ؟ کی داره دروغ میگه؟ (2517295) (alef-13)
 
abbas
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۷:۰۳:۰۲
یادمان باشد هروفت اپک نفت را کاهش داد روسیه بارار بیشتری را تصاحب کردو از شش میلیون بشکه به 10 میلیون بشکه صادرات رسید . بازار بازار رقابت است اگر ما تولید ارزان نکنیم روسیه و کانادا و ... جایگزین خواهند شد. چه باید کرد؟
باید بجای تولید کنند وارد کننده نفت شویم یعنی ما باید رو بیاوریم به آخرین حلقه تولید هم نیروی کار فراوان تری نیاز دارد و هم منابع ما حفظ میشود. ما نباید تولید کننده عمده نفت ، فولاد ، سیمان و پتروشیمی باشیم . ما نیاز داریم به تولید کالای مصرفی و آنرا صادر کنیم. مانند کفش ، خودرو ، لباس ، کشتی ، سلاح و ... (2516557) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۷:۰۸:۰۵
شب دراز است و قلندر بیدار
باید دید تا کی میتونن قیمت نفت را پایین نگه دارند و در نهایت کی برنده بازی میشه

حالا چند صباحی هم قیمت نفت به نفع غرب و آمریک باشه اشکالی نداره (2516565) (alef-13)
 
ثابت
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۲:۵۹:۴۸
اینهمه فروتنی و تواضع ؟ قراره چه اتفاقی بیافته ؟ (2517299) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۷:۲۰:۱۰
حالا با این اوضاع واحوال قیمت فوب خلیج فارس در مورد قیمت بنزین در ایران چقدره وایا قیمت فوق در ایران اجرا میشود (2516596) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۱:۰۸:۲۷
با دلار آزاذ محاسبه میشه وگرون تر میشه (2518157) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۷:۳۵:۳۱
پادشاهان عرب از ترس اینکه تاج تخت شان از دست بدهند غلام حلقه به گوش غربیها هستند و اسم اینکارشان هم حفاظت از منافع شان گذاشتند!!!! (2516645) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۵:۲۳:۵۱
خوب منفعت داره دیگه، اینجوری به راحتی سهمش رو در بازار زیاد میکنه و بعد از چندسال که ایران زمین خورد قیمت نفت بر میگرده به 150 دلار... حالا ده میلیون بشکه 100 دلاری می فروشه چند سال بعد 20 میلیون بشکه 150 دلاری خواهد فروخت!!!! (2517570) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۸:۱۸:۱۵
تا اون موقع آل سعود سقوط کرده
ذخایر ارزی عربستان 450 میلیارد دلار است که بودجه اش 220 میلیارد دلار است با این قیمت نفت سالیانه بیش از 70 میلیارد دلا ر کسری دارد که خودش براش مشکل دارد نفت شیل هم آمریکا را از نفت خودکفا می کنه همین طور که از گاز کرد منتظر پیل سوختی ژاپن هم باشید دوران امپراطوری نفتی تموم شد (2519554) (alef-13)
 
اصفهانی
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۷:۳۷:۵۳
کاش نفت میشد 10 دلار. نظر شما چیست؟
آیا اونوقت اقتصاد ما در بلند مدت بهتر نمی شد؟
بودجه کارآمدتر نمی شد؟
از هدر رفتن بول بی صاحب بودجه در بخشهای مختلف و بی خاصیت جلوگیری نمی شد؟
دیگر کسی برای تصاحب جایگاههای دولتی به هر کلک و ریا و ... ذست نمی زد
تورم ایجاد نمی شد
...
ایران حای بهتری برای زندگی بود
کمی فکر کنید و اگر موافقید مثبت بدهید (2516653) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۰:۱۶:۳۶
اگر قیمت نفت پایین بیاید در آنصورت دولت باید بیشتر به حرف مردم ( اکثریت) گوش دهد چون نیازمند است برای جبران کسری مالیات بیشتری وضع کند . در اینصورت مردم در سیاستهای کلان نقش بیشتری ایفا میکنند که در نهایت به نفع مردم و جامعه خواهد بود . اصلا" بهتر است شیر نفت بسته شود . (2517022) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۱:۰۸:۴۹
مالیات ایران تورمی است نه دریافتی (2518158) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۱:۲۸:۰۵
اره مثه کره (2518243) (alef-13)
 
توحید
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۰:۴۲:۴۵
یه کامنت امیدوار کننده
خیلی امیدوار کننده (2517490) (alef-13)
 
راستگفتار
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۷:۵۴:۵۴
آدم وقتی کامنتها را می خونه فکر میکنه طنز است ولی بعد وقتی می بینه جدیه بیشتر گریه اش میگیره . تا کی باید به روز و به قیمت نفت زندگی کنیم. بهتر نیست به جای نفت یا انرژی های درد سر ساز یک فکر های عاقلانه تر کنیم. انتقام چیه؟ الان نروژی ها که نفت دارند چرا اره تیز نمیکنند؟ (2516692) (alef-13)
 
رنجبر
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۸:۰۰:۵۱
ایران می تونه با معوق نمودن چندساله حج ، هم از خروج میلیاردها ارز جلوگیری کنه و هم عربستان را تنبیه کند. (2516708) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۰:۲۳:۵۵
برای عربستان این پولها رقمی حساب نمیشه (2517041) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۸:۰۲:۲۷
قطعا هدف این کار عربستان نفت شیل آمریکا نیست به این دلیل که برای آمریکا در درجه اول منافع خودش مهمه نه اسراییل و عربستان و سایرین و حمایت از کشورهای فوق الذکر در صورتی که در راستای منافع آمریکا باشه صورت میگیره نه در خلاف جهت آن لذا باید به این نکته توجه کرد که در درجه اول خود عربستان از این کاهش بودجه ضرر میکنه و ضرر اقتصادی آمریکا هم با توجه به هزینه های گزاف استخراج نفت شیل در کوتاه مدت صحیحه اما قطعا این جریان بین این دو کشور هماهنگ شدس و اگر اینطور نبود عربستان جرات نمیکرد این کارو بکنه پس مطمئنا هدف اصلی ایرانه و روسیه میباشد و خصوصا ایران چرا که اقتصاد روسیه قابلیت جبران این مسئله رو با کاهش بودجه فضایی و غیر ضرور بخشهای فضایی اون داره اما متاسفانه ما نداریم. (2516712) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۸:۰۳:۲۶
حمله کنید به عربستان (2516714) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۰:۱۹:۳۲
اون موقع كه نفت 140 دلار بود چه گلي به سر مردم زدند ؟ حالا بذار بشه 10 دلار , فرقي بحال من و شما نميكنه . (2517027) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۸:۱۳:۱۷
سفر حج را تعطیل کنید (2516743) (alef-13)
 
غلام
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۸:۱۷:۵۸
ایران با زیر یک ملیون تولید نمی تواند حرفی برای گفتن داشته باشد در انتظار رفع تحریم ؟ (2516754) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۱:۰۹:۴۴
جو نده با احتساب میعنات تولید ایران 3.3 میلیون بشکه در روز است (2518161) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۸:۵۳:۲۲
چرا مسئولین دارن زائر میفرستن مکه تا ارز وارد عربستان بشه واین عربهای سوسمار خور حالا برای ایران قد علم کنند متاسفم (2516840) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۹:۳۷:۵۰
اگه امکانش بود 1000000000000 مثبت می دادم (2516954) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۸:۵۴:۴۹
امام خمینی (ره) در رابطه با اختیارات ولی فقیه اعتقاد داشتند اگر ضرورت حکومتی ایجاب کند برخی از احکام نیز می تواند موقتاتعطیل شود. به نظر می رسد کاهش شدید اعزام حجاج توسط کشورهای اسلامی بخصوص از کشورهایی نظیر ایران و عراق شاید بتواند به کسری بودجه بیشتر عربستان به تلافی خوش رقصی اش دربرابر آمریکا کمک کند. (2516843) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۰:۳۶:۰۳
در آمد عربستان از حج چقدر است اقاى با هوش (2517069) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۹:۰۰:۳۰
عوام زدگي افت سياست و اقتصاد امروز ماست اجازه بدهيد نفت تا شصت دلار بيايد
بعد متوجه حركت عربستان خواهند شد اقتصاد سالم يعني رقابت يعني بدر كردن رقيب
با ايجاد شرايط براي عدم سود اوري براي تكنولوژي استخراج نفت بطريق شيل . (2516864) (alef-13)
 
گوديني
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۹:۱۱:۲۸
تا كي ما بايد به نفت وابسته باشيم كه كشورچه ها اين جور با اقتصاد ما بازي كنند. (2516896) (alef-13)
 
عليرضا
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۹:۱۸:۳۰
اين از تبعات اقتصاد تك محصوليه.متاسفانه ايران خيلي ضعيف عمل كرده.مايي كه به كشورهاي عربي بد و بيراه ميگيم پي به اين داستان نبرديم كه انرژيهاي فسيلي تجديد ناپذيرند و تموم ميشن.عربها تو خيلي زمينه هاي اقتصادي در اقصي نقاط دنيا و حتي داخل كشورهاشون دارن سرمايه گذاري ميكنند و كردند.چون درك كردن نفت بالاخره تموم ميشه.يكم واقع بين باشين دوستان.ما در اين زمينه از اونا خيلي عقبيم.فكر نميكنم ايران و روسيه بتونن راجع به قيمت نفت كاري بكنند. قطعا مصرف كننده ها ترجيح ميدن قيمتها پاءين باشه و صد البته حتما همه متوجه شديم كه قيمت جهانيه نفت در جايي خارج از اراده ايران و روسيه تعيين ميشه.اگر مثل همين كشورهاي كوچك عربي كه حتي وسعتشون باندازه يك استان ايرانمون نيست درامدهاي نفتي رو صرف ايجاد زيرساختهاي قوي اقتصادي ميكرديم و توليد ملي رو تقويت كرده بوديم تا از حالت تك محصولي خارج بشيم الان به چه كنم نميفتاديم.حالا بعضي دوستان مرگ بر اين و اون بگن و متاسفانه بعضي ميگن به سكوهاي نفتيه عربستان حمله كنيم و اين حرفا.آخه دوست عزيز روسها كه قدرت هسته اي هستن نتونستن حتي تهديد به اين كارا بكنن اونوقت ما تو اين وضع پر آشوب منطقه حرف از درگيريه نظامي بزنيم.تنها راه تقويت اقتصاد و به تعبير رهبري اقتصاد مقاومتيه.البته اگه اجرا بشه.در غير ايصورت بايد منتظر بدتر از اينهم باشيم. (2516905) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۹:۳۱:۲۰
به نظر من کار عربستان و امریکا در راستای منافع ملیشون درسته، مشکل سیاست مدارای ما هستن که درک صحیحی از دنیا و منافع ملی کشور ندارن (2516934) (alef-13)
 
td
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۹:۴۸:۵۸
چشم و دل جناب دکتر روشنفکر زشت کلام روشن
جناب زیبا کلام وقتی به قیمت خرد کردن غرور ایرانی ها و تحت عنوان کار زشت ایرانیان در برابر پادشاه سعودی از وی و به نمایندگی از کل ملت ایران عذرخواهی می کرد الان هم بیاید و جوابگو باشد... (2516976) (alef-13)
 
اشکان
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۹:۵۲:۳۱
رفتن به حج را تعطیل کنید (2516981) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۹:۵۸:۳۲
ای مردم تو را به خدا حج نروید با پول های حج شما حکومت آل سقوط اسلحه وشمشیر می خر سر انسان های بیگناه وکودکان سوریه وعراق می برند بیدار شوید ای مسلمان مکه رفتن را تحریم کنید تا انشاا له زمینه نابودی عربستان و اسرائیل فراهم شود (2516989) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۰:۲۳:۴۴
الف
يک کلام جان کلام
ما وقتي قافيه را مقابل عربستان باختيم که اجازه داديم در بحرين نيروي نظامي وارد کند. و جديتر بايد ايستادگي ميکرديم تا الان هم از ما حساب ببرند داداش (2517040) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۰:۳۴:۱۲
اجرای مجدد سناریوی سال 65 توسط عربستان و امریکا برای فشار به ایران که ازقبل هشدار داده شده بود. (2517063) (alef-13)
 
شهروند
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۱:۴۲:۲۱
عربستان به علت حمایت از آمریکا و اسرائیل مسلمانان کل جهان از عزیمت به حج به خاطر خدا نروند و خواستار سرنگونی السعود شوند (2517144) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۱:۴۹:۱۳
واقعا خیلی عجیبه, از این طرف میگوییم چرا به نفت وابسته ایم, و از طرف دیگر میگوییم چرا به دنبال انرژی هسته ای هستیم ؟؟؟؟؟؟؟ کلا تکلیفمان با خودمان هم روشن نیست.بخش اعظم انرژی آینده جهان از همین انرژی هسته ای تامین خواهد شد و دقیقا بخاطر همین موضوع آمریکای خبیث میخواهد از دستیابی ایران به تکنولوژی هسته ای به بهانه ساخت بمب اتم جلوگیری کند چون آنها میخواهند در همه حالت وابسته باشیم. دولتها و ملتهایی که به جای تکیه بر منابع خود و برقراری عدالت اجتماعی و رحم به دنبال کشورهای استعمارگر هستند و به دنبال کلاه گذاشتن سر یکدیگر , وضعیعتی بهتر از تبدیل شدن به مستعمره و وابستگی ندارند. (2517160) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۱:۵۹:۰۳
آقاياني كه چشمتان را بسته ودهانتان را باز كرده واز هيچ توهيني به سران كشور عربستان دريغ نميكنيد .حواستان كجاست ؟ با اين فحش ها كار را بدتر وخرابتر ميكنيد كسي كه منطق داشته باشد كه فحش نميدهد .فحش دادن نشانه استيصال وضعف وفرومايگي است .هر كشوري حق دارد منافع ملي خودرا دنبال كند .آيا رواست بخاطر دوستي سياسي ما به روسيه فحش بشنويم ؟روسيه هيچگاه دوست ما نبوده والان اگر لبخندي نثارمان ميكند براي بلعيدن سهميه ما از درياي خزر است وگرنه پوتين بلحاظ منش واخلاق دست كمي از استالين ندارد .چرا نبايد روسيبه را بخاطر لگدمال كردن حق حاكميت ملي اوكراين محكوم كرد؟ مردم اكراين انسان نيستند ؟يادتان باشد بخاطر نفي هولوكاست توسط احمدي نزاد چقدر زيان متوجه كشورمان شد بعد از پنجاه سال حرف زدن از هولوكاست انهم توسط رييس جمهور ما جز زيان وتصويب قطعنامه عليه مان چه دستاوردي داشت ؟وباز يادتان باشد همين صفحات رسانه هاي مجازي توسط ماموران سفارتعربستان كنترل شده وممكن است همين ها مستمسكي برايشان بشود. وبعد از بعد ملي ومردمي هيچوقت گران شدن قيمت نفت نفعي براي مردم نداشته وفقط زيان گرانتر شدن كالاي وارداتي كه بايد از جيب ملت پرداخت شود نصيب ميشود .با گران شدن يك دلار به قيمت نفت توليددكنندگان لوازم مصرفي با گران كردن دو دلاربه كالايشان ضرر خود را جبران ميكنند و سود هم ميكنندما ميمانيم وكم شدن قدرت خريدمان .جهان بايد روسيه را بخاطر تجاوز به اكراين محكوم ميكرد كه كرد واگر اينكار را نميكرد چه بسا ممكن بود پوتين همين معامله را با مجارستان وروماني هم ميكرد.وما حتما بايد نگران توسعه طلبي هاي روسيه باشيم (2517175) (alef-13)
 
جلال
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۹:۱۲:۱۷
لطفا از این مفسدان حمایت نکنید .اینها با حمایت از وهابیت و تکفیر شیعیان که پاک ترین بندگان خدایند و ایجاد داعش خیانتی جبران ناپذیر به وحدت اسلامی و همچنین اقدام به جنایت علیه بشریت کرده اند. (2517824) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۴:۲۳:۲۰
ماشاله عمو جون چقدر عقده داشتي ما نمي دونستيم؟؟؟؟؟ (2518943) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۲:۲۴:۵۰
عربستان و سه کشور دیگه اومدن رایشون رو به ده کشور دیگه قالب کردن رفتن! پس کی این قدرت منطقه ای ما و این قدرت جهانی روسیه میخواد به درد بخوره؟!! (2517224) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۰:۵۵:۴۴
نکته ای که دراین معادله نگران کننده است کاهش صادرات نفتی ایران به 878 هزار بشکه دردوماه پیاپی به کشورهای آسیایی است که عایدات نفتی ایران را بازهم کاهش داده است.فکرکنید بدون اعمال تحریم بیشتر این کاهش در حد 800000 تثبیت شود آن گاه است که ........... (2517498) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۱:۰۲:۴۸
باید با روسیه علیه عربستان متحد بشیم .
اوکراین را که روسیه نابود کرد الان نوبت عربستان است . (2517504) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۱:۲۰:۵۹
تحليل بسيار كودكانه اي است بازار در پى خريد ارزانتر نفت است و تقاضا محدود است توليد كشورهاى نفت خيز هم توان رقابت منفى تا كمترين قيمتها را دارند پس دو كشور ضعيف از لحاظ اقتصادى همچون ايران و روسيه كه مورد تحريم هم هستند توان بر هم زدن موازنه قدرت را ندارند (2517518) (alef-13)
 
مردم
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۴:۲۹:۳۱
الكي ميگي انتقام !!!!!فردا مينويسيد برادران روسي ما دارن ذكات ميدن اونم از مال خودمون (2517561) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۵:۲۲:۳۴
ایران نیازه دو کار رو همزمان انجام بده :

یک- افزایش درآمد پتروشیمی ها با احداث پالایشگاههای جدید

ایران باید در فرصت پیش آمده سریعا" به سمت ساخت پالایشگاه بره زیرا که ساخت یک پالایشگاه حدود یک سال بیشتر زمان نمی بره و در عین حال مانع فروش نفت خام میشه و فرآورده های آن غیر از ارزش افزوده بالا دیگه نمی تواند توسط عربستان یا دیگر کشورها تهدید بشه.
پالایشگاه ها باید از نوع پیشرفته باشه تا مثل پالایشگاههای کنونی باز نوعی خام فروشی انجام ندهد.
دو -

در عین حال از دیدگاه سیاسی ایران باید برگردد به سالهای دهه شصت که حق ترانزیت از کشتی های نفتی که از ساحل ایران گذر می کردند بگیره ولی اینبار فقط برای کشتی های عربستانی که آبهای ایران خلیج فارس گذر می کنند باید حق ترانزیت بالا بگیره تا دیگه براشون نصرفه و قطعا" با چنین کاری عربستان اقدام به احداث خط لوله خواهد کرد اما نکته اش اینجاست که حداقل طرح کاهش قیمت نفت عربستان به مدت یکسال دچار بحران خواهد شد.
اینکه ایران یک زمانی قبول کرده حق ترانزیت نگیره مال گذشته هستش و الان باید دوباره این حق رو فعال کنه! اون زمان مردانگی کردیم این زمان عربستان مردانگی نمیکنه که ما مردانگی کنیم! باید با وضع حق ترانزیت سنگین برای کشتی های عربی به نحوی که قیمت نفت رو تحت الشعاع قرار بده عربستان رو متوقف کرد و نگذاشت که همواره ابزار قیمت نفت در دستش باشه! (2517569) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۱:۱۴:۲۱
عزیزم، خلیخ فارس آب راه بین المللی هست، کسی نمی تونه حق ترانزیت بگیره
ساخت پالایشگاه با کدام پول و کدام تکنولوژی مثل اینکه در صنعت نیستی (2518183) (alef-3)
 
طاها
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۱:۱۹:۳۱
اکثر اظهار نظرها خام و ناپختس، اولا اقتصادی که عربستان بتونه اونو بلرزونه که اقتصاد نی، به جای هارت و پورت کردن باید اقتصاد درست بشه
دوما افت قیمت نفت در طولانی مدت به سود همه کشورهای اپک هست، چون آمریکا فقط با نفت گرون می تونه نفت خودشو استخراج کنه و این یعنی تبدیل شدن امریکا به رقیب اپک و بی نیاز به نفت، نفت ارزون باعث می شه امریکا به نفت اپک وابسته باشه (2518207) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۲۳:۲۵:۵۶
رو هوا حرف میزنی تمام تکنولوژی های در امریکا و غرب است (2520098) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۰ ۰۹:۵۷:۳۰
موافقم .حالا کی از اونابگیره (2520698) (alef-13)
 
امير
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۷:۵۳:۳۹
ما ميتوانيم با اقتصاد مقاومتي امريكا و عربستان را به زانو درآوريم پس بهتر است صبر پيشه كنيم (2517663) (alef-13)
 
جلال
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۹:۰۴:۱۲
من هم موافق حمله نظامی به عربستان هستم ما با اتکا به پیشرفتهای نظامی سالهای اخیر این توان را داریم یک حمله محدود جهت گوشمالی این کشور کافی است. چقدر از دست این کشورک ها باید بکشیم! (2517803) (alef-13)
 
مودی
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۹:۳۰:۵۱
متاسفانه جناب وزیر نفت ما در مصاحبه ای که به زبان انگلیسی هم سعی داشتند انجام بدهند در پاسخ به سئوال مصاحبه کننده اعلام کردند که برای اینکه وحدت اعضای اوپک به هم نخورد با این تصمیم (حفظ سقف تولید فعلی اوپک ) مخالفت نکردند..... هر چه فکر کردم نفهمیدم ایشان کدام وحدت منظورشان بود اگر کسی متوجه شده لطفا به بنده هم توضیحی بدهد!!!
در شرایطی که مذاکرات سخت و نفس گیر هسته ای در جریان است و حریف هم همزمان با این مذاکرات با همدستی آل سعود طرح کاهش قیمت نفت را آن هم در این میزان کم سابقه دقیقا با هدف فشار مضاعف بر اقتصاد ایران برای وادارکردن به دادن امتیازات بیشتر در مذاکرات ،پیاده کرده است جناب وزیر نفت که همه مدیران غیر هم جناحی خود را بیسواد و گروهبان و .... مینامد و خودش را ژنرال ؛با این توجیه عجیب و غریب هیچ گونه مخالفتی با طرح عربستان و سه کشور دیگر پادوی آمریکا در منطقه نکرده است؛ خب جناب وزیر نفت ایران،چرا برای حفظ وحدت از طرفی که هشت عضو داشت و مدافع کاهش تولید بودند حمایت نکردید ؟؟!!!
وقتی همه را غیر از خودمان و هم جناحی هایمان به بیسوادی و گروهبانی و خام بودن متهم میکنیم و اعلام میکنیم که اینها از دنیا بی خبر و کم اطلاع هستند شما که مطلع و کارشناس در دیپلماسی نفتی هم هستید چرا در مقابل این طرح که همه تحلیل گران از حدود یکی دو ماه قبل به صراحت گفته اند که کار مشترک آل سعود و آمریکا برای مقابله با ایران و روسیه است سکوت کردید؟؟!!!
از همان مجری مجیزگوی دولت که اتفاقا جزو مدیران مناطق آزاد هم هستند بخواهید تا در یک برنامه تلویزیونی دیگر از شما حداقل این سئوال را بپرسد و شما دلایل خود را برای مردم توضیح دهید البته لطف کنید و حداقل اگر این چنین برنامه ای تولید شد اهانت و تخریب مدیران سابق را دیگر تمام کنید و به سئوالات ایجاد شده در ذهن مردم پاسخ دهید...
این حرفهایی هم که بعضی از دوستان نوشته اند که بالا بودن قیمت نفت در دراز مدت به ضرر تولید کنندگان است و منجر به صرفه دار شدن سایر منابع انرژی میشود و نباید از کاهش قیمت نفت نگران بود ممکن است درست باشد اما اگر فقط نگاه به برنامه های بلند مدت چند دهه ای باشد و آنقدر به دوردست نگاه کنیم که جلوی پایمان را نبینیم ممکن است چنان در چاله های جلوی پایمان سقوط کنیم که اصلا نتوانیم برای بلندمدت طرح و برنامه ای داشته باشیم.... دوراندیشی درست است اما تصور کنید دونده دو های با مانع را که از لحظه استارت زدن فقط خط پایان را ببیند و به سرعت به طرف آن بدود و اصلا به موانعی که طراح مسابقه در مسیر چیده است توجه نکند اصلا به خط پایان خواهد رسید ؟؟؟
اکنون کسانی که فقط دوردست را می بینند توجه داشته باشند که مذاکرات هسته ای که بدون شک میتوان آنرا عمیق ترین و مهم ترین چالش سیاسی و دیپلماسی خارجی نظام اسلامی ایران در 35 سال اخیر دانست بعد از طی مراحل گوناگون در 12 سال اخیر به حساس ترین مراحل خود رسیده است و بنابراین شایسته و به جا خواهد بود که تیم هسته ای از چند جانب حمایت و شارژ شوند تا بتوانند با حداکثر توان و دست پر به ادامه مذاکرات بپردازند .... کاهش قیمت نفت یکی از اهرم های فشار طرف مقابل است که میتواند کار تیم هسته ای را دشوارتر نماید و دست حریف را در گرفتن امتیاز بازتر.... پس بسیار منطقی بود اگر تیم نفتی جناب ژنرال نفتی ما باقدرت در مقابل کاهش قیمت نفت موضع میگرفت و طرح آل سعود و سه شیخ نشین همدست وی در حفظ سقف تولید نفت را خنثی میکرد. (2517857) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۹:۳۸:۰۲
بندگان خدا اين روحاني و خاتمي چه بدشانس هستن. تا مسوليت رو قبول كردن قيمت نفت با مغز خورد زمين . زمان خاتمي طفلك هم نفت شده بود 7 دلار. حالا زمان رئيس جمهوري آقاي مدير جهاني! نفت شد بشكه اي 140 دلار! (2517870) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۹:۵۷:۴۳
به نظر من اولین کاری که باید انجام داد رفتن به زیارت خانه خدا را تحریم کنیم چرا که خدا همه جا هست پس می شود درداخل خانه هم خدا زیارت کرد عوضش میلیاردها دلار صرفه جویی می شود پول نفت به جیب عربها نمی رود. (2517918) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۳:۰۴:۰۸
اون موقعی که نفت بالای 100 دلار بود چی به ما رسیده که حالا که اومده پایین بخواهیم نگران باشیم؟ همش را از ما بهترون بردن و خوردن ، ما هم هر سال فقیر تر از پارسال شدیم الانم که قیمت نفت داره میاد پایین ما نباید نگران باشیم بلکه اون آقازاده ها باید نگران باشن چون پول تو جیبیشون کم میشه به ما چه مربوط بذار بیاد پایین اینقدر بیاد پایین که دیگه نتونن بودجه را رو نفت ببندن بلکه مجبور باشن مثل کشورهای دیگه که نفت ندارن ، خودشون تولید ثروت کنند و بر اساس اون بودجه بنویسند اونوقت اونیکه داوطلب ریاست جمهوری بشه یعنی اینکاره است ولی حالا عمه منم میتونه با پول نفت بودجه بنویسه و مملکت داری کنه حتی بهتر از آقایون (2518604) (alef-13)
 
010101
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۴:۱۳:۱۹
خشت اول گر نهد معمار کج
تا ثریا میرود دیوار کج (2518891) (alef-13)
 
آرش
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۲۰:۳۵:۳۹
با سلام ایران هم میتواند جلوی رفتن حجاج رو برای دوسال بگیرد تا این ارز زیادی که وارد عربستان میشد قطع شود . (2519832) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۲۳:۴۲:۱۵
ایران اگر قدرت عربستان رو داشت این کار رو نمیکرد؟؟؟شاه نکرد؟؟همه کشورها از جمله ایران وعربستان بر اساس منافعشان عمل می کنند (2520136) (alef-13)
 
ایرانی
۱۳۹۳-۰۹-۱۰ ۲۰:۳۳:۰۷
سلام دوستان .هکگی خسته نباشید .
به نظر می رسه برای قضاوت د مورد هر مسئله ای قبل از قضا وت بهتر عینک تعصب برداشته شود وواقع نگر بود اون چیزی که الان واقعیت هست اینه که عربستان وامریکا به همکاری هم اقدام به کاهش قیمت نفت کرده تا این مسئله رو به ماالقا کنه که شما که درامد تون به نفت وابسته است امکان نداره تحریم ها روتون اثر نذاره وبه این ترفند مقاومت مردم رو کم کنه وجریان مذاکرات رو به سمتی ببره که به نفع خودشون هست .اما جوابی دندان شکن تر از این حرف امام وجود ندارد که می فرمایند:«ما ترجیح می دهیم آبرویمان حفظ شود اما شکممان گرسنه باشد»«اگر نوکر نباشیم امریکا رابطه را قطع می کند پس خدا کند امریکا رابطه را قطع کند» (2522383) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۰ ۲۳:۰۶:۵۲
ما به عربستاني ها اعتماد نداريم انها هم به ما اعتماد ندارند . علتش هر چه باشد بنفع هيچيك از دو كشور نيست عامل اوليه ان حتما مذهب نيست نه ما ميتوانيم انها را شيعه كنيم ونه انها قادرند ما را بسمت تسنن هدايت كنند .اگر اين دوكشور مبنا را بر دوستي وهمكاري ميگذاشتند هم بنفع ملتهايشان بود وهم بنفع كشورهاي منطقه ورقابت پوچ وبيهوده اين دوكشور جز اتلاف منابعشان حاصلي نداردوفقط منافع كشورهاي مصرف كننده نفت را تامين ميكند .در شرايط فعلي كه رقابت تنگاتنگي ميان چين وامريكا در زمينه اقتصادي وجود دارد ارزان شدن نفت بنفع امريكا هم نيست اما انها براي وادار كردن روسيه به تمكين حاضر شده اند منافع خودشان را هم ناديده بگيرند خلاصه سياست پيچيده تر از انست كه ما گمان داريم در هر صورت خويشتنداري از جانب رهبران دوكشور عاقلانه تر از كوبيدن بر طبل دشمني وتغليظ انست (2522682) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۱ ۰۵:۴۸:۲۴
نه ایران و نه روسیه در حدی نیستند که بتوانند از عربستان انتقام بگیرند هر دو کشور به لحاظ اقتصادی بسیار شکننده و متزلزل هستند و در دنیای سیاست هم جایگاه قابل قبولی ندارند (2522896) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.