نظر منتشر شده
۸۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 154845
گزارش به مردم: در جریان تصویب مرحله دوم هدفمندی یارانه ها چه گذشت؟
احمد توکلی، 22 اردیبهشت 91
آقاي احمدي نژاد اصرار داشت در سال آخر دولت است كار هدفمندی يكسره شود. گراني شديد فعلي را نيز محصول اجراي مرحله اول نمي‌دانست و آنرا ...
تاریخ انتشار : جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۲
بسمه تعالي
گزارش به مردم: درجریان تصویب مرحله دوم هدفمندي يارانه‌ها چه گذشت؟

1. عصر روز چهارشنبه 13/2/91 جمعي از نمايندگان با آقاي رئيس جمهور ملاقات داشتند. موضوع ملاقات گفتگو درباره مرحله دوم اجراي قانون هدفمند يارانه‌ها بود. دكتر مصباحي مقدم يكي از حضار بود.

2. صبح پنجشنبه به ديدن آقاي مصباحي مقدم، در دانشگاه امام صادق عليه السلام رفتم. وي شرح داد كه آقاي احمدي نژاد اصرار داشت كه مجلس با رساندن قیمت حامل های انرژی وآب به حداکثر میزان قانونی طي سال جاري موافقت كند. براي اين كار درخواستش اين بود كه مجلس اجازه بدهد كه مبلع 135 هزار ميليارد تومان از گران كردن حامل‌هاي انژي و آب درآمد كسب كند و امسال كه سال آخر دولت فعلي است كار يكسره شود. گراني شديد فعلي را نيز محصول اجراي مرحله اول نمي‌دانست و آن را تحت تاثير بازار ارز و تحريم ظالمانه دشمنان مي‌شمرد. اصرار ديگر آقاي رئيس جمهور بر اين بود كه مجلس اجازه دهد، از صندوق توسعه ملي كه براي كمك به سرمايه‌گذاري بخش خصوصي، آنهم به شكل ارزي تاسيس شده، دولت براي مسكن و مشابه آن استفاده كند. يعني هم ريالي بهره‌برداري شود، و هم دولت به آن دست يابد. آقاي مصباحي مقدم خطرات هر دو تقاضا را با استدلال بيان كرد و مخالفت خويش را صريحا اعلام نمود. حاصل مذاكرات جلسه فوق اين بود كه زمينه تصويب تقاضاي دولت در برخي از نمايندگان ايجاد شد.

3. روز پنج شنبه 14/2/91 را صرف مطالعه موضوع و بحث با كارشناسان كردم. عصر روز جمعه 15/2/91 جمعي از اعضاي كميسيون تلفيق را دعوت كردم. پنج نماینده اقتصادان مجلس يعني دكتر نادران، دكتر قادري، دكتر مصباحي مقدم، دكتر قوامي و خود بنده حضور داشتيم. آقاي عبداللهي رئيس كميسيون تلفيق را پيدا نكردم. آقاي ابوترابي وآقاي باهنر هم حاضر بودند. در آنجا خطرات قبول پيشنهاد دولت و پيشنهادهاي خيلي پائين‌تر را به بحث گذاشتيم. سرانجام همه اقتصادان ها جز آقاي مصباحي مقدم بر رقم 54 هزار ميليارد تومان به جاي پيشنهاد دولت توافق داشتند . البته آقاي دكتر مصباحي هم با پيشنهاد دولت(135 هزار میلیارد تومانی) جداً مخالف بود ولي از رقمي بين 60 تا 70 هزار میلیارد تومان دفاع مي‌كرد. اكثريت جلسه با پيشنهاد چهار نفرما (نادران، قادري، قوامي و بنده) كم و بيش موافقت كردند.

4. روز شنبه 16/2/91 در كميسيون تلفيق بحث يارانه‌ها و هدفمندي مطرح شد. ابتدا برخي از نمايندگان از جمله من، اصرار كرديم كه دولت رسماً و كتباً پيشنهاد خويش را ارايه كند، زيرا طبق ماده 12 قانون هدفمند كردن يارانه‌‌ها دولت مكلف بود در لايحه بودجه در يك رديف، كل درآمد حاصل از گران كردن حاملهاي انرژي و آب و نان را بياورد و در سه رديف هزينه‌هاي مربوط به خانوارها، بخش توليد و دولت را مشخص كند كه بعدا در برنامه پنج ساله يك رديف هزينه‌اي براي بخش سلامت اضافه شد كه دولت در لايحه بودجه سال 91 بر خلاف وظيفه‌اش هيچ كدام را انجام نداد. بالاخره آقاي دكتر فرزين ذيل ورقه پيشنهاد مبلغ 135 هزار ميليارد تومان را امضا كرد. البته اين پيشنهاد انجام آن تكليف قانوني نبود ولي لااقل بعداً قابل انكار نبود.

5. من در مخالفت عرض كردم كه:
اولا كشور در حال ركود تورمي است. دولت منكر آن است و در عين حال از دادن اطلاعات مربوط خودداري مي‌كند. علائمي ركود را تاييد مي‌كند كه به سه شاخص استناد كردم. اولي نرخ رشد توليد ناخالص داخلي است كه رقم مربوط به سالهاي 87، 88 و 89 را وزارت اقتصاد و دارايي داده رقم مربوط به سالهاي 90، 91 و 92 را صندوق بين المللي پول داده است كه رقم 91 و 92 پيش بيني است. نمودار چنين مي‌شود.
 

حالا مقايسه كنيد كه در طول برنامه سوم، سه سال اول برنامه چهارم سال 1389 و 1390  اشتغال و نرخ رشد چه نسبتي با هم داشتند.


واضح است كه ادعاي دولت با مقايسه نرخهاي رشد و فرصت هاي شغلي متناظرشان درباره سال 89 پذيرفتني نيست. درباره سال 90 كه حتما قابل پذيرش نيست. يعني در حاليكه در سالهاي اول كار آقاي احمدي نژاد با نرخ رشد 6/36 درصدي بيش از 705 هزار شغل ايجاد نمي‌شود، نمي‌توان پذيرفت كه با نرخ 5/8 درصدی در سال 89 تعداد 1.600.000 فرصت شغلي ايجاد شده و يا از آن بعيد تر با نرخ رشد 2 درصدي 2/5 ميليون فرصت شغلي خلق  مي شود!
دومين علامت، تعداد چكهاي برگشتي نسبت به كل اسناد مالي صادر شده است كه به گزارش بانك مركزي روند آن در سالهاي اخير رو به افزايش است. به نمودار زير توجه دادم :


 
علامت سومي كه به كميسيون تلفيق ارايه كردم، تعداد بيمه شدگان هر سال نزد سازمان تامين اجتماعي است كه مهمتر است. چنانچه در نمودار زير مي‌بينيد در سالهاي اخير تعداد شاغلين بيمه شده در بنگاههاي اقتصادي مرتبا كاهش يافته است. اين ارقام را از سازمان تامين اجتماعي گرفته‌ام.


 

به اتكاي جنبه هاي نظري و تجربه هاي علمي و شواهد مذكور كميسيون را به افزايش نرخ بيكاري توجه دادم و عرض كردم كه تعطيلي بنگاههاي اقتصادي كه معاون وزير اقتصاد و سخنگوی طرح هدفمندی یارانه ها آن را پديده‌اي طبيعي مي‌شمرد و از آن دفاع مي‌كند و مدعي است كه بنگاههاي بهتر پيدا مي‌شوند، يك تفكر قرن نوزدهمي نظام سرمايه‌داري است. مثال زدم كه دولت آمريكا كه در ادعا، سهميه بندي واردات (مانع غير تعرفه‌اي) و تعرفه گذاري برواردات را يك گناه نابخشودني در اقتصاد جهاني تبليغ مي‌كند، در سال 1995 براي حفظ 35 هزار شغل بخش فولاد آمريكا، جدول سهميه وارداتي و تعرفه جداگانه براي تك تك فولاد سازي‌هاي كره و ژاپن وضع كرد و نگفت چون فولادسازيهاي ما نابهره‌ورهستند بگذار تعطيل شوند. اين را هم اضافه كردم كه البته حق با دكتر فرزين، معاون وزير اقتصاد و سخنگوی طرح  است که بجاي بنگاههاي تعطيل شده در مرحله اول هدفمندي  بنگاههاي بهتري دائر مي‌شود ولي در كشور چين!

6. در كميسيون عرض كردم آثار تورمي ناشي از پيشنهاد وحشتناك دولت نيز بسيار كمر شكن خواهد بود. در وضعيتي كه مرحله اول تورم را افزايش داد، سپس ندانم كاري يا سوء عمل مسئولان قيمت ارز را حدود 60 تا 80 درصد افزايش داد كه خود باعث گراني است و تحريم هم باعث گران تر شدن واردات مي‌گردد، در اين وضعيت تورمي كه داد مردم را به آسمان رسانده،  يك بار ديگرجهش قيمتي حامل‌هاي انرژي و آب و نان،  ممكن است فاجعه به بار ‌آورد.

7. پرسيدم اگر پيشنهاد دولت پذيرفته شود به گفته آقاي دكتر فرزين ، قيمت هر واحد برق 145، آب 355 و گاز 350 تومان مي‌شود. دولت كه بر خلاف وظيفه قانوني و الزام عقلي اطلاعات نمي‌دهد، ولي بر اساس اطلاعات موجود  قيمت چهار قلم مهم شبيه جدول زير مي‌شود:


از كميسيون پرسيدم فكر مي‌كنيد چند درصد تورم از اين قيمتها پيش خواهد آمد؟ هر چه باشد به نظر من مردم ممكن است نتوانند تحمل نمي‌كنند و مجبور خواهيد شد از اين كار بزرگي كه به همت دولت و مجلس آغاز شده است دست بكشيد. همين حالا وقتي در ايام انتخابات در مساجد كه صبورترين اقشار در آنجا هستند، مي‌رفتم مردم مي‌گفتند از طلا گشتن پشيمان گشته ايم   مرحمت فرموده ما را مس كنيد.

8. بعد عرض كردم كه توليد هم اكنون از چهار عامل فشار مي‌بيند 1) مرحله اول هدفمندي كه دولت به وظيفه قانوني‌اش در حمايت از بنگاهها عمل نكرد 2) جهش قيمت ارز 3) تحريم دشمنان 4) افزايش سود تسهيلات بانكي . در انتخاب شيب اجراي قانون به قانون عمل كنيد كه تاكيد كرده است كه « به تدريج ظرف پنج سال تغييرات اتفاق بيفتد»

9. خلاصه با تلاش جمعي از اعضاي تلفيق پيشنهاد دولت رد شد. بعد پيشنهاد جمعي از نمايندگان كه آقاي عبداللهي و آقاي ايوترابي از آن جمله بودند، مطرح شد. اين پيشنهاد  با دولت هماهنگ شده بود. كه باز هم كميسيون زير بار نرفت. همچنين پيشنهادهاي 60 و 75 هزار ميليارد تومان راي نياورد. بعد به طرز نادرستي جمعی از همکارن سعي كردند پيشنهادي را كه قبلا با رقم 100 هزار ميليارد تومان داده بودند، با رقم 80 هزار میلیارد تومان مطرح كنند كه با مقاومت عده‌اي از اعضا، رئيس كميسيون عقب نشست. تا نوبت به پيشنهاد مكتوب آقاي دكتر قادري، دكتر نادران، آقاي سعادت و بنده رسيد (آقاي دكتر قوامي صبح در جلسه نبود تا امضا كند) ما كه اصرار داشتيم رقم درآمد مثل سال 1390 همان 54 هزار ميليارد تومان بماند. 40 هزار آن صرف پرداخت به خانوارها و 10 هزار به توليد و 4 هزار به سلامت اختصاص يابد. آقاي قادري مطرح كرد و آقاي نادران و بنده دفاع كرديم. اين پيشنهاد را ما، چهار عضو هيات علمي دانشكده‌هاي اقتصاد تهران، شهيد بهشتي، شيراز و فردوسي مشهد و جمعي ديگر از اعضا حمايت مي‌كرديم. دلائل ما از اين قرار بود:

اول- درآمد حاصل از فروش حامل‌هاي انرژي در مرحله اول حدود 27 هزار ميليارد تومان بوده است. حالا با اجازه كسب درآمد 54 هزار ميليارد توماني، به طور متوسط حدود 70-80 درصد بايد قيمت حاملها را اضافه كرد. پس، اينكه مدافعان پيشنهاد دولت مدعي شده‌اند با اين تصميم هدفمند سازي متوقف مي‌شود، نادرست است. البته اثر اين 70-80 درصد از آن چند برابر كردن در مرحله اول كمتر نيست زيرا در مرحله اول قيمتها خيلي پائين بود مثلا گازوئيل كه با 9 برابر شدن از 165 ريال به 1500 ريال افزايش داشت، اضافه درآمد هر ليتر 1235 ريال بود، ولي حالا كه با پيشنهاد ما مثلا مي‌شود حدود 3000 ريال، در هر ليتر 1500 ريال درآمد حاصل مي‌شود پس اثرش بر بخش واقعي اقتصاد كمتر از دفعه قبل نيست.

دوم: نرخ حامل‌ها با اين پيشنهاد با‌ز هم بالا مي‌رود، مثلا يك تركيب آن مي‌تواند اين باشد .


8. وقتي موافقان پيشنهاد دولت مي‌گفتند اين گام كوچك است ، ما پاسخ مي‌داديم كه چون اولا پيشنهاد دولت اتمام اجراي قانون در دو سال و سه ماه است يعني كمتر از نصف زمان قانوني و براي مردم و اقتصاد كشور قابل تحمل نيست. ثانيا چون گام اول به طور غير منطقي بزرگ برداشته شد، چاره‌اي جز احتياط بيشتر نداريم. ثالثاً، آیا 70-80 درصد افزايش قيمت سوخت در سال جاري كم است؟

9. ايراد ديگري كه مي‌گرفتند اين بود كه به اين ترتيب دولت چون نمی تواند نقدي را اضافه كند، قانون را اجرا نمي‌كند. در پاسخ گفته شد. اولاً دولت در مرحله اول در تعيين يارانه نقدي چندين قانون شكني داشته است كه مهمترين آن پرداخت بيش از حد قانوني است كه كسري بودجه را تحميل كرد و كسري را عمدتاً از بانك مركزي قرض گرفت. يعني در حاليكه طبق قانون بايد حداكثر 50 درصد درآمد را صرف خانوارها به شكل نقدي و غير نقدي مي‌كرد، نه تنها صد در صد درآمد 29 هزار ميلياردي (چهارده ماهه) را صرف فقط پرداخت نقدي كرد، بلكه مبلغ 16 هزار ميليارد تومان هم از منابع ديگر كه عمدتا از بانك مركزي بود براي اينكار هزينه كرد. بانك مركزي هم اسكناس چاپ كرد و به دولت داد يعني خلق پول پر قدرت كه در 5 ضرب مي‌شود و نقدينگي را زياد مي‌كند، كه كرده است اين به معني افزايش تقاضاست. و سهم توليد را نداد در نتيجه عرضه به طور نسبي كاهش يافت . معناي اين طرز عمل يعني افزايش تورم و بيكاري. افزايش پرداخت نقدي به معناي واقعي ضد مردم عمل مي‌كند، گر چه ظاهر كار اين است كه دولت مي‌خواهد پول نقد بيشتري به مردم بدهد، مجلس نمي‌گذارد.

ثانياً دولت كار خوبي را كه در غربال خانوارها براي حذف غير مستحقان آغاز كرده است با سازو كارهاي بهتر مي‌تواند (راه حلي هم پيشنهاد دادم) ادامه دهد و همان مبلغ 40 هزار ميليارد تومان را كه در پيشنهاد ما هست و كل هزينه يكسال پرداخت نقدي  به ميزان فعلي است با جابجايي به افراد مستحق تر بيشتر بدهد . پرداخت سرانه يعني پرداخت غير هدفمند كه با اساس كار تعارض دارد.

10. كميسيون با 19 راي موافق در برابر 16 راي مخالف به پيشنهاد ما راي داد. ولي بعد از آن، پس از تلاش جدي دولت و طرفدارانش در فرصت تنفس، يك سوم حضار (حدود 12 نفر) طبق آئين نامه داخلي كميسيون تقاضاي تجديد راي كردند، كه راي نصاب را نياورد. من ديگر در جلسه نماندم. ساعت 11/5 شب مجددا قصد تجديد راي داشتند كه با مخالفت عده‌اي از اعضا عقب نشستند. روز يكشنبه 17/2/91 از بعد از ظهر كه كميسيون تشكيل شد، به توصيه دوستان همه حاضر بوديم تا كودتايي صورت نگيرد (لفظي که به شوخي در كميسيون رايج است) . باز ساعت 11/35 شب براي نقض تصميم چاره‌اي كه انديشيده بودند به كار گرفته شد. آقاي ابوترابي كه رياست جلسه را به عهده داشت . حرف جديدي مطرح كرد كه با اين رقم دولت در اجراي قانون بايد 50 درصد را به خانوارها بدهد كه مي‌شود 27 هزار ميليارد تومان و چون نمي‌توانيم سقف پرداختي به خانوارها را كه در يكسال 40 هزار مي‌شود كم كنيم، بن بست است و اين موضوع از مسائل تلفيقي است و تجديد راي لازم است و نصاب هم دو سوم آراء است نه سه چهارم. بنده اعتراض كردم كه اين برداشت غلط است. چون شما به دنبال راضي كردن دولت هستيد، اين را مطرح ساخته‌ايد. آقاي عبداللهي رئيس كميسيون گفت حق با توكلي است و اين از مصاديق تلفيق نيست ولي تقاضاي اصلاح آئين نامه با امضاي زيادي از اعضا رسيده است كه اگر مصوبه‌اي به تشخيص هيات رئيسه كميسيون، آثار منفي اجتماعي داشت، با دو سوم آراء حاضران (به جاي سه چهارم) وجود قابل طرح باشد.ما تقاضاي راي مخفي يا ورقه كرديم كه نمايندگان تحت فشار رواني راي ندهند. خوشبختانه یشتهاد تجدید نظر راي نياورد. صبح دوشنبه 19/2/91 راه تازه‌اي گشودند كه همان 54 هزار را دست نزنند ولي تغييراتي در اطراف آن چيدند كه رقم كل را از 54 هزار به 66 هزار افزايش داد. گرچه بخش اصلي پيشنهاد ما كه اجازه ندادن افزايش شديد قيمت‌هاي انرژي و آب بود دست نخورده باقي ماند، ولي اشكالاتي دارد كه اگر خدا بخواهد، در رسيدگي گزارش كميسيون در صحن علني به آن می پردازم.

11. يكي از دلايلي كه ما در دفاع از پيشنهاد خودمان عرضه مي‌كرديم، مخالفت اكثر اقتصاددانان طرفدار اجراي هدفمند سازي با اجراي مرحله دوم در شرايط فعلي اقتصادي بود. مثلا از مخالفت رئيس شوراي رقابت كه با حكم رئيس جمهور به اين سمت نصب شده و وزير اقتصاد و معاونش شاگرد او بودند، رئيس پيشين دانشكده اقتصاد و مديريت دانشگاه شريف، يك تيم اقتصادي به رياست يكي از اساتيد با سابقه دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي، رئيس گروه اقتصاد دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه و مشابه آنها كه همگي هشدار مي‌دهند و اعلام خطر مي‌كنند كه در اين شرايط ادامه كار هدفمندي بايد بسيار با احتياط باشد و بسيارشان توقف آن را خواستارند. در حاليكه همگي از مروجان آن بودند.

12. مهمترين دليلي كه موافقان پيشنهاد دولت، به شکل خصوصي بر آن اصرار داشتند، خلاصه‌اش اين بود كه آقاي احمدي نژاد در هر حال قانون را اجرا نمي‌كند جز بخش پرداخت نقدي آن را و چون قيمت‌ها را چندان دست نخواهد زد نگراني شما جا ندارد و آن آثار ركودي و تورمي پيدا نخواهد شد . برخي هم صراحتاً و علني مي‌گفتند دولت كه زحمت شاق اجراي اين قانون را بر عهده گرفته و نصف راه را رفته است بايد مورد اعتماد باشد و دستش را باز بگذاريم. در پاسخ هر دو توصيه در موقع مخالفت با پيشنهاد دولت گفتم ما با دولتي روبرو هستيم كه در اجراي قانون 16 ماده‌اي هدفمند كردن 17 حكم را نقض كرده است. در حاليكه وقتي قانون هدفمندي روزهاي آخر تصويب را مي‌گذراند و تقريبا تمامي خواسته‌هايش را با لابي شديد در جلسات غير علني غير رسمي بر كرسي نشانده بود، با اظهار خوشحالي گفته بود مصوبه مجلس بهتر از لايحه ما بود . حالا چرا بايد به چنين رئيس جمهوري كه قانون و عهد خويش را رعايت نمي‌كند اجازه بدهيم تصميمات خطير آسيب زننده را بگيرد. او يا قانون را اجرا مي‌كند و براي كسب 135 هزار ميليارد تومان قيمت‌ها را جهش شديدي مي‌دهد كه واويلاست، يا قيمت‌ها را زياد بالا نمي‌برد، ولي بر اساس اجازه آن مبلغ، با چاپ اسكناس و توزيع آن به اقتصاد آسيب مي‌زند و باز هم واويلاست.
 
حمید
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۱:۴۳:۵۴
آقای توکلی شواهد موجود موید این است که احتمالا احمدی نژاد قصد دارد قبل از پایان دوران ریاست جمهوری خود امسال و اوایل سال آتی موضوع هدفمندی یارانه ها را یکسره نماید تا کل این موضوع به نام او ثبت گردد ... فعلا هم که وکیل الدوله ها مانع جدی برای وکیل الملت ها هستند و گویا نه فقط امیدی به کاهش تورم نیست بلکه با این تقاضای بودجه دولت باید منتظر تورم بیشتر هم بود ! (778398) (moderator7)
 
ایرانی
United Kingdom
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۲:۰۵:۳۳
این که افتخار نیست که بخواد به نام خودش ثبت بشه .[...] هم افتخار داره؟ ..احمدی میخواد با این کارش خیلی چیزا رو یکسره کنه . [...] (778423) (moderator1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۳:۴۰:۲۷
درود بر شرافتت آقای توکلی ...مبارزه کن که انشاءالله ظهور نزدیک است....... (778552) (moderator1)
 
Finland
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۵:۵۵:۴۶
آقای توکلی بد نیست یک گزارشی هم از نتایج طرح تثبیت قیمت ها بدهد (778726) (moderator1)
 
علی م
United Kingdom
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۳:۵۸:۵۱
میبینید جناب توکلی زندگی مردم شده بازیچه دست آقایون. مگه دارید سیب زمینی یا پیاز میخرید که با هم چونه میزنید. عصر جلسه گفتن اینقدر صبح جلسه گفتن فلان قدر!! دارید سر زندگی و معیشت و رفاه مردم بحث میکنید. اینو بفهمید! با حدس و شاید و اماو اگر مملکت اداره نمیشه! تنها چیزی که اهمیت نداره فشاریه که به مردم میاد. چرا یه شبه نظر نماینده مردم! عوض میشه؟ نکنه..... بالاخره یه روزی پاسخ سختی باید پس بدید! (778577) (moderator17)
 
علی و.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۸:۰۲:۳۸
بسیار ممنون آقای توکلی.

بااینحال چند نکته رو لازم میدونم بگم:
1- مجموعه محدود و بعضا خودشیفته کاربران سایت شما
2- عدم اعتماد بخشی از مردم به آمار شما و خصوصا اطرافیانتون
3- اشکالاتی در آمار و ارقامتون
4- انتقادات یکطرفه از احمدی نژاد بدون ذکر کوچکترین انتقادی از مخالفین ایشون و سایر مسئولین فعلی و سابق (778819) (moderator18)
 
محمد
United States
۱۳۹۱-۰۲-۲۴ ۰۸:۴۲:۰۷
"علی .و "عزیز اگر آمار و ارقام به این شکل که دولت میگوید بود که وضع مردم این نبود البته مردم منظورم جامعه طبقه متوسط رامیگویم . درضمن حتما میدانید هدایت جامعه های موفق را طبقات متوسط همیشه در دست دارند چون این طبقه از جامعه هستند که بدون حب و بغض نسبت به طبقات فرودست و بالادست تصمیمهای درست میگیرند حال بااین وضع این طبقه رو به زوال است مطمئن باشید آثار این بحران گریبان نسلهای آینده را خواهد گرفت . (781064) (moderator18)
 
علی
۱۳۹۱-۰۲-۲۴ ۰۸:۱۷:۱۴
در دولت نهم و دهم حدودا به اندازه 2 برابر تاریخ قبلش نفت فروخته شده نتیجه اش هم که مشخصه ........ چه اتفاق مهمی در معیشت ما ، صنعت ما، کشاورزی افتاده بجز اینکه تعداد محدودی انقدر ثروتمند شده اند که دیدن ماشینهای خارجی که به اندازه 10 سال حقوق یک کارمند هستند برای همه عادی شده و سفره های بقیه مردم هر روز خالی تر میشه ؟ دیر یا زود همه میمیریم ، جواب خدا رو چی میدید من که از حقم نمی گذرم ، اون بالا ها چه خبره خودتون برای خودتون می برید و می دوزید خبر از ما جوانهای بیکار که بعد از گرفتن مدرک سالهاست دنبال کار می گردیم شانس تشکیل خانواده نداریم ندارید یا اون کارگر فصلی که غروب بادست خالی و خجالتزده برمیگرده خونه
سیاست خارجیتون هم که همش شده لجبازی بدون در نظر گرفتن مردم
خداییش هر وقت نهج البلاغه می خونم گریه ام میگیره که اون بزرگوار کی بود و شما که دم از اون میزنید کی هستید
نمی دونم شاید همه اش به این دلیله که نه ما حرف شمارا میفهمیم نه شما حرف ما را
چون شما نابغه هستید و در رابطه باهمه چیز عقل کل ، ما هم که هیچی! (781021) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۲-۲۴ ۱۳:۵۹:۵۳
در دولت نهم و دهم حدودا به اندازه 2 برابر تاریخ قبلش نفت فروخته شده و به اندازه ده برابر دولت های گذشته هم کار شده انصاف هم خوب چیزیه (781715) (moderator18)
 
United Kingdom
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۶:۲۵:۵۱
علاوه بر این مطالب، چه دولت سهم صنعت را بدهد و چه ندهد بازهم فشار بر صنعت افزایش خواهد یافت. بنده که در بخش خصوصی فعالیت می کنم هنوز مطالبات دو سال اخیرم را از بخشهای دولتی نگرفته ام. به این بهانه که بودجه سال 90 دیر تصویب شد و بخشهای دولتی بودجه ندارند. امسال هم که بودجه هنوز تصویب نشده است چنین سرنوشتی در انتظار صنایع خواهد بود. بنابراین جدای از آثار تصمیم گیری دولت، تصویب دیر هنگام بودجه هم صدمات خود را بر صنعت وارد خواهد کرد. مطلبی که در نوشته جناب توکلی به آن اشاره نشده بود. (778745) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۳ ۱۰:۱۹:۳۱
به نام خدا
مردم را ساده نپندارید دولت از اول هم می دانست رقم درخواستی تصویب نمی شود دو برابر اعلام کرد تا نصفش را مجلس تصویب کند، سیاست چانه زنی! برنده کیست مطمئنا مجلس نیست شاید هم هست؟ و برای حفظ آبرو این کار را با هماهنگی دولت انجام داد، نمی دانم اما بازنده حتما مردم بیچاره هستند (779431) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۲-۲۴ ۱۹:۳۳:۲۵
تا چاپخانه بانک مرکزی سه شیفت کار می کند وپول چاپ می کند روزگار ما هم دفن شدن زیر بار خدمت این خادمان بانک مرکزی است (782368) (moderator19)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۱:۴۷:۱۷
خدایا یا دولت را اصلاح کن یا ظهور امام عصر را نزدیک گردان! (778403) (moderator7)
 
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۲:۵۲:۴۷
خدا هم میگه خوب خودتون عرضه ندارید این دولت را بر کنار کنید؟ (778486) (moderator1)
 
Switzerland
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۳:۱۶:۱۲
چرا ما برکنار کنیم اونها که این دولت را آوردن برکنار کنن. همین مجلس چه سرو دستی که برای این دولت نمی شکند. (778524) (moderator1)
 
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۶:۳۵:۰۳
یه بار اعتراض کردیم شدیم فتنه گر و میکروب سیاسی و بی بصیرت (778755) (moderator1)
 
مهدی
Netherlands
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۱:۵۶:۲۲
از زحمات آقای توکلی و همکارانشان ممنونیم. واقعا معلوم نبود که اگر ایشان با جدیت و روحیه خاصی که دارند اگر در مجلس حضور نداشتند، این دولت محترم چه به روز مردم می آورد؟! از ایشان خواستاریم که کماکان قرص و محکم بر مواضع علمی و اصولی خویش پافشاری نموده و هیچ مصلحتی را بالاتر از مصلحت معاش مردم در شرایط کنونی، نبینند. (778410) (moderator1)
 
عمار
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۲:۰۰:۴۴
اعوذ بالله من الوكيل الدوله ها (778415) (moderator1)
 
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۲:۰۸:۲۵
آقای دکتر توکلی،آقای مطهری،آقای نادران و دیگر نمایندگان واقعی ملت پیشنهاد می کنیم که با همکاری اساتید اقتصاد کشور نامه ی سرگشاده ای تهیه کنید و تمامی تخلفات اقتصادی دولت از جمله در هدفمندی یارانه ها را اطلاع رسانی عمومی کنید هر چند مطمئنا عده ای هستند که اسم این کار را آب به آسیاب دشمن ریختن بنامند ولی شماها برای این که خدای ناکرده حق ملت بر گردنتان نماند از حق ملت دفاع کنید. (778429) (moderator1)
 
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۴:۱۰:۰۰
همه اقتصادخوانان موافق این طرح بودند حالا تخلف هم در واقع پرداخت وجه نقد بیشتر به مردم بوده و در اصل موضوع تفاوت جدی ایجاد نمیکند موضوع این است این طرح تقلیدی از الگوهای بیگانه از اول نادرست بود و شبهه تخلف برای سرپوش نهادن بر کم دانشی موافقان بود که هنوز هم گفته میشود جراحی بزرگ و القابی مشابه (778586) (moderator17)
 
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۲:۲۶:۳۲
با تشکر از دکتر توکلی در رابطه با احساس تکلیف شرعی وجدانی و ملی جهت اطلاع مردم از موضوعات مربوط به یارانه ها خواهشمندیم تا حد ممکن و انچه که از دستشان بر می اید بی قانونی و خود رائی دولت را مهار کنند چرا اقای رئیس جمهور گمان میکند هر چه که او بگوید درست است و باقی نادرست چرا ایشان خود را محور حق و عدالت می پندارد؟ (778451) (moderator1)
 
بینوا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۲:۵۳:۴۶
نتیجه گرفته ام که دولت فقط به فکر تکمیل خودنمایی ، فخرفروشی و منت گذاریهای های خود است که "بله ما توانستیم برای اولین بار اجرای طرح هدفمندی را آغاز نموده و به پایان برسانیم "!
در این راه هیج توجهی به وضعیت معیشت حقوق بگیران ندارد و برای اینکه از زیر بار مسئولیت افزایش حقوق متناسب با تورم شانه خالی کنند،صحبت از تورم شش درصدی پس از اجرای هدفمندی کرده اند،در حالی که خودشان هم آگاهند قیمت بیشتر کالاها حتی دو برابر هم شده اند.
متاسفانه هیچ توجهی به فشارهای ایجاد شده بر بخش تولید و کشاورزی هم ندارد و با توجیهات کودکانه ای گفته اند" تعطيلي بنگاههاي اقتصادي كه معاون وزير اقتصاد و سخنگوی طرح هدفمندی یارانه ها آن را پديده‌اي طبيعي مي‌شمرد و از آن دفاع مي‌كندو از آن دفاع مي‌كند و مدعي است كه بنگاههاي بهتر پيدا مي‌شوند،.."تولیدکننده و کشاورز بیچاره چه می تواند بکند وقتی که کشور تحریم است و با مشکل خرید مواد اولیه و ماشین آلات مواجه هستند و از طرف دیگر خود دولت هم به جای حمایت، اقدام به تصویب رقم های 24 میلیاردی برای واردات کالاهای مصرفی و اختصاص ارز دولتی برای واردات محصولات کشاورزی می کنند. (778487) (moderator1)
 
Switzerland
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۳:۱۸:۳۳
در شرایط فعلی فقط برگشت سوبسید می تواند راه گشا باشد و البته نه یارانه. (778526) (moderator1)
 
بودجه زده بیچاره
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۳:۰۱:۱۹
شاید اینهمه هشدار و اخطاروبی توجهی رییس محترم اجرا شما را هم مثل بنده یاد آن مسافر فلک زده ای بیاندازد که جلوی ماشین کرایه خط جاده شمال نشسته بود و ازترس می لرزید و داشبورد را بغل کرده بود و بید بید می لرزید و راننده جاده مارپیچ را با سرعت چپ و راست می رفت . راننده که مسافرخود را حیلی ترسان می دید پرسید چیه ؟ مگه می ترسی ؟ اگه خیلی می ترسی مثل من سر پیچ چشما ت رو ببند !
خدا عاقبت مارا با این غربیلک چی های ناشی که ادعا هایبزرگ هم دارند به خیر کند . (778501) (moderator1)
 
مهدی
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۳:۰۳:۱۴
تو فکر رئیس جمهور چی میگذره ؟ قراره کار چی رو یکسره کنه اصلا حواسش به اعداد ارقام هست یا اینکه اطلاعات غلط به ایشان دادند کلی سئوال تو ذهنم شکل گرفت چون همه ما با پوست و استخوان وضع بد اقتصادی رو حس میکنیم (778504) (moderator1)
 
Switzerland
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۳:۲۰:۴۵
کی جرات داره بگه تو فکر رئیس جمهور چی میگذرد،اصلا اگه بگه منتشر می کنن؟ (778529) (moderator1)
 
رضا
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۳:۰۸:۵۱
میدونم مرد نیستین که منتشر کنین ولی اول بگین دکتر توکلی بیاد بیاد مثل مرد قبول کنه که در مورد تورم چند ماه بعد از هدفمندی تمام پیشبینی هاش در مورد تورم 70 درصدی اشتباه بوده و تضمین بده که این دفعه هم پیش بینی هاش مثل دفعه قبل از آب در نمیاد تا بتونیم حداقل این بار به حرف هاشون اعتماد کنیم وگرنه این حرفهاشون پشیزی هم ارزش نداره (778513) (moderator1)
 
توحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۳:۳۲:۵۶
الان بیست نفر کامنت می دن زیر نظرت تورم رو از یه روشی 200-300 درصد حساب می کنن !! (778544) (moderator1)
 
عطا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۸:۴۰:۰۸
توحید و رضا جان

مث اینکه شما هنوزم از سر کوچه ی محمود اینا خرید میکنید!

یا اینکه درآمد آنچنانی دارید و خرید های تکی (یه ظرف ماست، یه پاکت شیر، یه کیلو گوجه، ...) انجام نمیدید. تاکسی چی؟ سوار میشید؟؟ (778832) (moderator18)
 
United States
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۴:۴۵:۱۹
برادر یعنی این تورم موجود و کساد فضای کسب و کار و خوابیدن صنعت کافی نیست که شما بفهمی هشدارهای دکتر توکلی و دیگر اقتصاددانان به جا بوده است!!!!!!!!
بابا رو را برم! (778637) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۵:۳۸:۳۷
شما اگه تو تهران زندگی کنید و مجبور هم شده باشین که یک زندگی رو اداره کنی، به خصوص اگه مستاجر باشی، می‌فهمی که زندگی مردم تو این چند مدت چقدر سخت تر شده.

شما چند مدت دیگه بگذره و پس انداز خیلی‌ها تموم بشه می‌بینی همین دوره‌ی اول چه بلایی سر مردم آورده.

شما همین ماجرای واگن‌های مترو رو ببین و ببین آقای احمدی‌نژاد چقدر برای مردم در مقابل غرورش ارزش قائله! (778708) (moderator1)
 
۱۳۹۱-۰۲-۲۳ ۱۰:۳۲:۴۰
مگه مجبوری تو تهران زندگی کنی ؟ (779463) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۳ ۱۱:۳۱:۳۹
بلی، چون نیروی کار متخصص اکثریت قاطع تهرانن.‌ مشتریها از جمله ادارت دولتی هم تهران. تجهیزات همچنین. خانواده‌ی من همچنین تهران شاغل هستن.

حالا شاید مشاغل شما این امکان رو بده بری یک جای دیگه. من که عاشق تهران نیستم. شما امکانات لازم رو فراهم کن و دولت الکترونیکی رو هم درست کن که مثل یویو مجبور نشم برم و بیام به تهران. چرا که نرم؟

البته تاجایی که من خبر دارم وضع خیلی شهرهای بزرگ مثل اصفهان و مشهد که امکانات قابل رقابت با تهران دارم هم داره خراب میشه. از جهت مسکن و غیره...

خلاصه اینکه برای بقیه خیلی راحت نسخه نپیچید... (779540) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۲-۲۴ ۱۰:۵۴:۳۴
پس با این حساب الباقی مردم که تو شهرستانها و روستا ها زندگی میکنند بی تخصصند و الاف . (781316) (moderator17)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۴ ۱۵:۱۸:۳۷
تمرکز شدید کارهای فنی تو تهرانه. دست و پاگیری کارهای اداری و لزوم ارتباط فیزیکی با مشتریان دولت هم ما رو مجبور می‌کنه بمونیم تهران. اگه قبول نداری تعداد همون به اصطلاح شرکت‌های دانش بنیان رو توی تهران و شهرستان مقایسه کنید. وقتی که تقّی به توقی بخوره ممکنه یک آقایی با زد و بند پروژه‌ی شما رو بفرسته اون دنیا، خیلی خوب بشه شاید بتونی دست به دامن یکی بشی که بتونه پروژه‌ی شما رو نجات بده. حالا اگه شهرستان باشی و نتونی به سرعت عمل کنی که دیگه هیچ!

شما برو تو روستا یا شهرستان شرکت کامپیوتری بزن، خدا پشت و پناهت باشه، کارت هم واقعا پا گرفت ما رو صدا کن که از این دود خفه شدیم. از این تناقضات که یکی به خاطر ۱۰۰ هزار تومان میره زندان و یکی میره یک ماشین می‌خره که ماشینش ۵۰۰ میلیون تومان می‌ارزه خسته شدیم. چرا دعوای شهرستان در مقابل تهران راه می‌اندازی؟ شما می‌دونی چند درصد پروژه‌های توی خود یک شهرستان رو میدن به شرکت تهرانی؟! (781907) (moderator19)
 
۱۳۹۱-۰۲-۲۵ ۱۲:۳۲:۰۲
تو روستا شرکت کامپیوتری نمیزنن تو روستا استیناشو نو بالا میزنن بیل میزنن مردشی بسم الله (783462) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۶:۱۶:۰۱
برادر عزیزم آقا رضا, معلومه که دستت تو خرج و هزینه های کمرشکن نیست. معلومه درد بیکار شدن و شرمندگی در برابر خانواده رو بحمدالله نچشیدی. اجاره آپارتمانی 20ساله در محدوده جنت آباد تهران از 26میلیون و ماهی300هزار تومان(قرارداد پارسال) به 30میلیون و ماهی800هزار تومان(با ماهی 100هزارتخفیف) قابل تمدید شده, این چند درصده؟ حتما میگی برین پایین تر, (اتفاقا هم رفتیم), ولی سال بعد چی؟ فکر میکنی فقط همینه؟ برادرم داره میگذره و جور میشه ولی به قیمت از خواب پریدنهای نیمه شب و چشم به راه حمله قلبی بودن و . . . تو با خدای خویش درانداز کار و دل خوش دار , که رحم اگر نکند مدعی,خدا بکند. (778736) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۶:۲۳:۳۳
يا تو توي لاس وگاس زندگي مي كني يا نمي دوني تورم يعني چي.... (778740) (moderator18)
 
United States
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۲۳:۳۳:۳۹
دوستان شما هم که به روش دولت فخیمه و آقای رئیس جمهور صحبت می کنین! با عدد و رقم و نقش مار شکم گرسنه ی ملت سیر بشو نیست. مردم که اقتصاد دان نیستند. ولی دو دوتا چهار تای سفره ی بی نان خودشون رو خوب محاسبه می کنن. با حقوق ماهی 600 تومان بنزین لیتری 700 تومان،گوشت کیلوئی 20 هزار تومان، اجاره خانه هم که معلوم نیست بر حسب دلار و تورم و هوس صاحب خانه چقدر گران شود. گرسنگی را با عدد و رقم درک نمی کنند برادر. (779044) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۳ ۰۸:۳۳:۲۴
دوست عزيز تورم بالاي صد در صد است وقتي بانك مر كزي كه اظهار نظرهايش از كانال دولت عبور ميكند اذعان ميدارد تورم 37 كالاي اساسي از 18 درصد تا 147 در صد است چه معنايي ميدهد؟ (779261) (moderator18)
 
محمد
United States
۱۳۹۱-۰۲-۲۴ ۰۸:۵۲:۲۸
عزیزم زمانش دیر و زود شد والا سوخت وسوز نداشت در ضمن آمار تورم دولت هم مثل آمار نرخ بیکاری حتما دست کاری شده است و گرنه آمار تورم تاچند سال پیش به طور مرتب انتشار میافت ولی ناگهان متوقف شد مرتبا هم مردم با آمار متناقض میخواهند گیج کنند اسمش هم گذاشته اند تورم نقطه ای و ... غافل ازاینکه سفره های ما مصرف کنندگان شهرنشین (که اکثریت بزرگی راتشکیل میدهیم ) تورم رابه خوبی لمس و محاسبه میکند . (781081) (moderator18)
 
Netherlands
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۳:۱۲:۳۰
شما رو نمی دونم و لی من که تصمیم خودم رو گرفتم!
بعد این به اصطلاح خدمت سربازی میرم ینگه دنیا! (778519) (moderator1)
 
راد
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۳:۴۶:۳۸
منظورتون در کل اینه که همون "منحنی فلاکت" کذایی سیر صعودی اش را باز طی می کنه ؟! (778560) (moderator1)
 
محمد
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۳:۵۹:۵۴
آقای توکلی،دیدگاه بنده کلا درباره شما مثبت بوده ولی در این چند وقت متوجه شدم شما فقط انتقاد کردن بلدید لیکن در عمل که باید کار را به سرانجام برسانید به بهانه مصلحت خیلی راحت همه چیز را فراموش می کنید،درود بر مطهری عزیز (778579) (moderator17)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۴:۱۷:۳۰
متاسفانه فضای کامنتهای اینجا شده شبیه سایتهایی مثل بالاترین که یه عده دورهم جمع شدن، خودشون تحلیل میکنن و فراخوان میدن و خبرسازی میکنن و بعدش هم به هم فحش میدن که چرا از فراخوان حمایت نکردید و چرا در تجمع شرکت نکردید و ....

لطفا فضا رو دوطرفه کنید. (778597) (moderator17)
 
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۶:۳۲:۴۷
به جای این حرفهای حاشیه ای و دایی جان ناپلئونی،درباره اصل مطلب یعنی همین هدفمندی نظر میدادی که به منزله مشارکت در سه بعدی سازی فضایی می باشد!! (778751) (moderator1)
 
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۹:۴۲:۳۷
دوست عزیز طبق قوانین جمهوری اسلامی سایت بالاترین فیلتره. شما چطوری فهمیدی روش این سایت چیه؟ ای شیطون نکنه تو هم لایی می ری؟! (778869) (moderator18)
 
United States
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۴:۱۹:۰۰
آقای توکلی، این شما بودید که در انتخابات 88 از آقای احمدی نژاد حمایت کردید. قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟ (778600) (moderator17)
 
علی
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۴:۲۱:۳۵
این ماجرا ها انسان رو یاد لورنس عربستان می اندازه (778603) (moderator17)
 
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۴:۲۷:۲۵
واقعیت همینه که گرانی محصول نرخ ارز بود و باید فکری به حال سیاست خارجی مملکت کرد تا اقتصاد سامان بگیرد .. اگر توافق با 5+1 حاصل شود به نظر بهترین زمان اجرای کامل هدفمندی هم اکنون است .. به نظرم اگر می خواهیم اقتصاد ایران را آزاد کنیم مرگ یکبار و شیون یکبار .. شیمی درمانی 5 ساله فقط موجب زجر مریض می شود و احتمالا کارایی هم نخواهد داشت اما یکباره جراحی کردن تکلیف مریض هم روشن می کند (778612) (moderator17)
 
بامداد
United States
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۵:۴۱:۰۳
گرانی بخاطر ناکارآمدی مدیریتی است آقای محترم (778711) (moderator17)
 
پرهام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۴:۵۱:۰۲
توكلي عزيز اگر مرديد و مريد مردم، اشكال نداره قانون اپتيمم را تصويب كنيد، اما كوچكترين تخطي كه ديديد بابا استيضاحش كنيد بره پي كارش اين خودبينو. (778646) (moderator18)
 
Germany
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۴:۵۴:۴۱
آقای توکلی؛ دید که نتونستید از حق ملت دفاع کنید! آقای احمدی نژاد راست میگفت که مجلس در رأس امور نیست. یعنی این مجلس که ما دیدیم در رأس امور نبود. (778651) (moderator1)
 
تاکامی
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۵:۰۷:۳۱
با سلام و احترام ؛
یک امتی دعا گوی شما هستند اقای توکلی ...
این کار بسیار پسندیده ای هست که قبل از پایمال شدن حق ملت توسط دشمنان قانون و دوستان وکلیلشان در مجلس موضوع رو شفاف در رسانه انتشار دادید تا ذهن ها اماده نقد و فرصت طلبان و کم اندیشان بدانند که مردم متوجه اشتباه و زیان رسانی انها خواهند شد و حتمن ایشان را به خاطر لطماتی که به زندگی اقشار اسیب پذیر می رسانند محاکمه خواهند نمود.....
با اینکار حجت بر اهل حق تمام و رسالت شما انجام پذیرفته ....خدا یارتان (778670) (moderator18)
 
وطن
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۵:۳۲:۵۶
من نمیدانم که استیضاح رییس جمهور را واسه چی گذاشتن تو قانون ؟ امسال رسمامملکتو نابود میکنه. عجیبه که هر چی این چند تا نماینده دلسوز هم تلاش نمیکنن, بقیه نماینده ها انگار نه انگار... (778698) (moderator18)
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۵:۳۷:۵۶
تمام دعوایی مجلس بخصوص اقای توکلی با دولت سر این موضوع است که چرا اقای احمدی نزادپولی که ازبابت هدفمندی از مردم گرفتند دوباره به مردم برگرداندند وسهم سرمایه داران(عنوان می شود سهم تولید) را ندادند ومتاسفانه کامنت گذاران متوجه این ظرافت نمی شوند خدایا این وامداران... (778707) (moderator17)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۶:۳۴:۳۹
خودت فهمیدی چی گفتی ؟

فکر نمیکنم حرف آقای توکلی رو فهمیده باشی (778754) (moderator1)
 
Mahdy
United States
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۲۱:۱۸:۲۶
به خدا ایشون راست گفت. نماینده ها درد مردم رو ندارند. (778941) (moderator18)
 
بامداد
United States
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۵:۴۰:۲۴
به نظر من احمدی نژاد عمدا برخی کارها را می کند...
زبونم لال قصد براندازی دیگران رو دارد و ... (778710) (moderator17)
 
علی
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۵:۵۸:۵۰
1-چرا مجلس و دولت محترم از نظرات اقتصاد دانان زبده و دانشگاهی دیگر استفاده نمی کند و محدود عمل می نماید؟
2- افزایش دویست تومانی قیمت وزنی حامل انرژی یعنی 50 درصد تورم افزایش حقوق 15 درصد
3-دادن یارانه نقدی و تزریق نقدینگی برای خرید و مصرف گرایی مردم تورم شدیدتر و رکود تولید را بدتر خواهد نمود
4- میانگین مردم در فقر ومشکلات می باشند قشر معلم کارمند کارگر و... لطفا دریابید برخی با حقوقهای میلیونی درد مردم مومن را نمی فهمند
یاحق (778729) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۶:۴۱:۱۵
آقای توکلی

پیشنهاد میدم مجلس سنت شکنی بکنه و بودجه رو تصویب نکنه تنخواه به دولت بده تا پایان دوره احمدی نژاد (778760) (moderator1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۹:۲۸:۳۷
منم موافقم الان بحث هدفمندی یه بحث ملی هست تا کار به جاهای باریک

نکشیده طرح هدفمندی رو به رفراندم بذارید

با توجه به شکست طرح سازمان بازرسی کل کشور و کمیته اقتصادی مجلس کار

تحقیق و تفحص رو از سازمان هدفمندی شروع کنه و حساب و کتاب اون همه پول

در یک سال گذشته اول مشخص بشه بعد برن مرحله بعد (778856) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۱۹:۳۱:۵۵
با سلام خدمت جناب توکلی


فقط و فقط و فقط و فقط و فقط یک سوال :

شما تو مجلس چرا توی دام تیم احمدی نژاد افتادید ؟ چرا منجرف شد ماجرا ؟

مگه قرار نبود شیب قیمت ها و حاملهای انرژی در 5 سال در مرحله اول انجام بشه ؟

چرا الان در سال دوم داره میره سراغ مرحله دوم ؟

اصل ماجرا مشکل داره شما حواستون کجاست ؟ (778859) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۲۰:۳۵:۰۱
آقای توکلی فعلا باید پاسخگوی محقق نشدن پیش بینی تورم ۸۰ درصدی مرحله اول باشند.
اگر دست امثال آقای توکلی بود، هیچگاه قانون هدفمندی یارانه ها اجرا نمی شد کما این که سال ها اجرایی نشد درصورتی که ضروری بود!
ما قبل از هدفمندی یارانه ها ۱۰ درصد تورم داشتیم که الان شده ۲۱ درصد
یعنی ۱۱ درصد تورم افزوده شده که اگر مساله دلار را هم لحاظ کنیم حداکثر شش هفت درصد تورم مربوط به هدفمندی یارانه ها در قدم اول با آزاد کردن ۵۴ هزار میلیارد تومان بود.
حال اگر بخواهیم تا ۱۳۰ هزار میلیارد تومان آزاد سازی قیمت ها را انجام دهیم و کار را فیصله دهیم حداکثر ۱۰ درصد تورم دیگر هم ایجاد شود که با ۱۰ درصد ثابت قدیمی می شود باز ۲۰ درصد.
اما ضریب جینی در جامعه افزایش به سزایی خواهد داشت و یک قدم مهم در جهت ایجاد عدالت در جامعه برداشته خواهد شد. (778909) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۲۰:۵۸:۱۰
آقاجان یه نفر بیاد یه آمار از کارمندا، کارگرا، کسبه، بازار، مردم، بیچاره ها، بدبختا و ... ارائه بده ببینیم چند نفر میشن. 135 هزار میلیارد رو تقسیم بر این تعداد کنیم ببینیم سهم هر کدوم چقد میشه. دیگه این همه روی مخمون رژه نرید.
هر روز بحث و دعوا. یه روز قیمت بنزین فرداش برق روز بعد گازوئیل و سی ان جی و ....
مردم ایران کی باید شب رو با ذهن آسوده بخوابن؟؟؟ آیا حق ایرانی تحمل این همه فشار هست؟؟ (778930) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۲۱:۵۶:۰۰
این نوشتار از حیدر رحیم‌پورهنگام سخنرانی آقای رئیس جمهور در مشهد به صورت پلاکارد به نمایش گذاشته می‌شود.



- آقای رئیس جمهور پس از بزرگداشت فردوسی، سری هم به شهرک‌های صنعتی بزنید.

- آقای رئیس جمهور کاه کیلویی 700 تومان، گوشت کیلویی چند تمام می‌شود؟

- آقای رئیس جمهور چرا پا به پای گاوهای گوشتی، دام‌های شیری را می‌کشند و شیر وارد می‌کنید؟

- آقای رئیس جمهور پشتیبانی امور دام، ریشه پرواربندی گوسفندی را خشکاند که واردات گوشت موفق باشد؟

- آقای رئیس جمهور از وزیر اقتصادتان بپرسید چرا 8 میلیارد تومان وجه تاسیس کارخانه ژئوممبران را ندارد و 400 میلیارد تومان بهاء واردات ژئوممبران را پرداخت؟

- آقای رئیس جمهور سری به کارخانه‌های چوب‌بری بزنید تا بدانید با صاحبان این رشته و صنایع چوبی چه کرده‌اند؟

- آقای رئیس جمهور جو و گندم کشاورزان ما را هم به بهایی که از بیگانه می‌خرید، خریداری کنید؟

- آقای رئیس جمهور به خاطر نپرداختن اندک بهای تولید ورق ژئوممبران 100 نفر مستقیم و 100 ها نفر غیر مستقیم بیکار ماندند و 400 میلیارد تومان ورق وارد شد و باز هم کشاورزان به خاطر ورق ژئوممبران با پیمانکاران درگیرند؟

- آقای رئیس جمهور صنف چوب‌بر سه سال برای تاسیس کارخانه نپال دویدند و مجوز ندادند و 500 تن خاک ارّه آتش گرفت و نپال وارد می‌کنند؟

- آقای رئیس جمهور تماس‌های شعاری مشگل‌گشا نیست به معنی حقیقی با تولیدکنندگان به مذاکره بنشینید.

- آقای رئیس جمهور با خبر باشید که مرغداری‌ها؛ چه گوشتی و چه تخمی یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند. (778967) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۲-۲۴ ۱۹:۲۶:۱۰
برادر عزیز در اینکه سیاست دولت احمدی نژاد اشتباه است شک نکن اما کمی فکر قیمت شیر خشک در ایران دو ونیم برابر نرخ جهانی است قیمت گوشت هم دو برابر است این مردم که نمی توانند تاوان ناتوانی وزیر جهاد کشاورزی ویارانش را در وزارت خانه بدهند گرانی بیشتر مواد غذایی پروتینی به حذف انها از سبد خانوار می انجامد وانوقت در دراز مدت عوارضش را مردم با بیماری ها می دهند (782359) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۲۳:۰۲:۳۱
من امیدوارم این بار مجلس فریب آقای رییس جمهور محترم را نخورد. ایشان میخواهد تمام درآمد حاصل و بلکه کل پول مملکت را تحت عنوان فریبنده هدفمندی رایانه ها یک جا در اختیار بگیرد تا هرگونه خواست هزینه کند و جوابگوی هیچکس هم نباشد. آخر این کار هم که معلوم نیست. چون مطمئنم مجلس آخرالامر فریب میخورد و همه چیز از دست خواهد رفت تنها کارم این است که از ته دل دعا کنم خدا کند چنین اتفاقی نیفتد چرا که کشور با چالشی خانمان برانداز مواجه میگردد. (779022) (moderator18)
 
مهدوی
۱۳۹۱-۰۲-۲۲ ۲۳:۱۰:۵۲
اقای دکتر به اقای احمدی نژ اد بگویید یک ماه با 600 هزار تومان زندگی کند بعد از او بخواهید در مورد گرانی نظر دهد (779027) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۲-۲۳ ۰۰:۳۵:۱۶
تو رو خدا دیگه بسه...آخه چقدر گرونی.
یک مبلغ ناچیز یارانه کفاف این همه هزینه ها رو نمیده. بنزین هم همانطور که قبلا شایعه اش آمده بود و بعد تکذیب شد و بعد تائید، 1000 تومان میشه. (779092) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۳ ۰۱:۴۵:۵۷
آقای احمدی نژاد باید به این فکر کنه که سالهای بعدی هم هست این حکومت باید ادامه دار باشه با مردمی سختکوش و دارای رفاه (779140) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۳ ۰۸:۳۸:۲۵
واقعا اين وكيل الدوله ها چي از جون ملت ميخان!همين الان تورم داره غوغا ميكنه با موج دوم تورم ديگه فقط بايد دنبال يك لقمه نون باشيم!از دست مجلس و نهادهاي نظارتي هم كاري برنمياد!خداخودش همه چيو درست كنه!!! (779270) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۳ ۱۰:۱۶:۰۲
وکیل دوله ها شکمشان سیر است و قدرت چشمشان را کور کرده است برایشان مهم نیست که ملت داره چی میکشه! (779423) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۳ ۱۰:۱۸:۱۱
درود بر توکلی شجاع و عدالتخواه (779429) (moderator18)
 
احمد -الف
۱۳۹۱-۰۲-۲۳ ۱۱:۰۲:۰۱
آقای توکلی من به شخص کار ندارم ولی مجموعه شما(اصول گرایان مجلس هفتم وهشتم )از کسانی بودید که دولت نهم ودهم حاصل تفکرات شما ست حالا که می بینید واقعا مردم در فشار گرانی وبیکاری در زمان نفت 120دلاری دارن متلاشی می شوندحضور ودفاع از افزایش قیمتهای سوخت ولو به اندازه نصف پیشنهاد دولت کار ارزنده ای نیست این آقایانی که به کمتر از100% از افزایش قیمتهای حامل های انرژیرضایت نمیدهند خودشان سوار برماشین های دولتی وساکن در درخانه های سازمانی ویا رهن شده با پول بیت المال هیچ موقع شرایط تورم100درصدی را درک نمی کنند آنان 50 درصد را 5 درصد می بینند از ترس چهار تا آدم تازه به دوران رسیده دولتی از حق مردم کوتاه نیامدن شایسته است ولی شایسته ایرانیان این اقتصاد افتضاح نیست رضایت مردم را دربرابر رضایت چند نفر آدم یک دنده ارجح بدانید ولی پاک کردن نوشته نادرست هم نمیتواند مردم را راضی کند شعار دادن بگذارید کنار همه آحاد جامعه تاوان بی تدبیری دولتی که توان انتخاب چند مسول سالم را ندارد می دهند کوتاه آمدن مجلس در سالهای گذشته نتیجه اش وضع فعلی است که هنوز بودجه سال 91 با گذشت دو ماه از سال بسته نشده از امثال این دوستان چند تا داشته باشیددیگر نیازی به دشمن نخواهیدداشت (779503) (moderator18)
 
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۳ ۱۱:۲۲:۳۳
اقای توکلی عزیز شما تاقبل ازمرحله دوم انتخابات به مرحله دوم هدفمندی انتقاد داشتید نمایندگان انتقاد داشتند حال می گویی دولت می تواند اجرا کند منع قانونی ندارد شماها سواره ایدازحال پیادهها چه خبرداریدشماهها سیریدازحال گرسنگان چه خبردارید ملت دردادگاه عدل اللهی ازشما مجلسیان وان دولتیان نمی گذرد (779523) (moderator18)
 
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۳ ۱۹:۰۹:۲۴
واقعا جای تاسف و اندوه بسیار دارد !!
دولت که به نظرات کارشناسان و مختصصین علم اقتصاد توجهی نمی نماید ،
خودش هم که بجز چند نفر انگشت شمار ، مختصصی که بتواند مستقلا اظهار
نظر و عقیده نماید ندارد ، مجلس هم که طبق اظهارات نماینده محترم فوق ظاهرا فقط پنج نفر کارشناس علم اقتصاد دارد ، پس تکلیف برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت اقتصادی در یک کشور بزرگ هفتاد میلیونی نفری چه میشود .

آیا واقعا به عهد قاجار بر گشته ایم . (780381) (moderator18)
 
gl90
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۳ ۱۹:۲۰:۵۳
آقای زییس جمهور
از طلا گشتن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید (780401) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۲-۲۳ ۱۹:۲۷:۲۴
احمدینژاد دیگه داره صبره مردمو تموم میکنه (780407) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۳۱ ۱۲:۳۶:۳۲
من جزو اون مردمی که تو میگی نیستم (794441) (moderator18)
 
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۴ ۱۰:۰۹:۵۷
مردم ایران نمایندگان خود را انتخاب کرده اند تا در مجلس از حق مردم دفاع کنند ولی متاسفانه این نمایندگاه محترم بجز دو سه نفر که یکی از انها اقای توکلی است جرات دفاع ندارد و یا برای منافع خود دفاع نمی کنند رو صحبت مردم به شما نمایندگان محترمی است که به نمایندگی از این ملت در خانه ملت نشته و دفاعی نمی کنیده گرانی و بیکاری امان مردم را بریده ایا شما بیدارید تورم به جایی رسید که کشور فقط دو قشری شده پول دار و بد بخت در امد کنونی قشر دوم زیر خط فقر است ایا شما بیدارید اگر بیدارید چرا از حق مردم دفاع نمی کنید یا می ترسید جیب شما هم مثل مردم خالی بماند از خدا بترسید و حق را بگویید (781215) (moderator18)
 
محمدی
۱۳۹۱-۰۲-۲۴ ۱۰:۳۷:۱۹
به مرگ بگیرید که به تب را ضی شیم خسته شدیم گفتید هدفمند میشه صنایع پیشرفت می کنن ؟؟!!!! (781280) (moderator18)
 
تنها
۱۳۹۱-۰۲-۲۴ ۱۹:۲۰:۴۴
باتشکرازاقایان توکلی ومصباح
توروبخدا
دیگه خسته شدم (782353) (moderator19)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.