نظر منتشر شده
۸۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 245547
استاد دانشگاه تهران در همایش اقتصاد بدون ربا:
تعیین نرخ سود بانکی براساس تورم با بانکداری اسلامی سنخیت ندارد
بخش خبری الف، 24 مهر 93
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۷
استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به شاخصه های بانکداری اسلامی گفت: در بانکداری اسلامی تعیین نرخ سود بانکی براساس تورم موضوعیت ندارد.

حسن سبحانی اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه تهران در نخستین همایش اقتصاد بدون ربا که در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به دینداری و لزوم پایبندی بر انتخاب مفهوم دین اظهار کرد: انسان وقتی مفاهیم مبتنی بر دینداری را انتخاب می‌کند باید در انتخاب خود پایبند باشد و شرایط منتخب خود را بپذیرد.

وی افزود: بی‌تفاوتی به دینداری در شرایطی که در اسلام دینداری از روی تعقل و انتخاب صورت می‌گیرد بسیار مذموم و ناپسند است و در واقع فرد متدین از غیرمتدین بدین شکل تمیز داده می‌شود.

این کارشناس اقتصادی، اقتصاد اسلامی را مبتنی بر دین دانست و بیان کرد: اقتصاد اسلامی مبتنی بر بایسته‌های دینی است و تمام قواعد و جزئیات آن باید براساس مفاهیم دینی ترسیم شود.

سبحانی به مفهوم قرض دادن در اسلام اشاره کرد و گفت: در خصوص قرض دادن در مفاهیم اسلامی به قرض‌دهنده توصیه شده که در قرض دادن از خود سعی و تلاش نشان دهد و به قرض گیرنده هم توصیه شده تا جایی که ممکن است مالی را قرض نگیرد.

وی با بیان اینکه سنت نیکوی قرض‌الحسنه ۶ یا ۷ مورد آمده است گفت: در خصوص قرض‌الحسنه نیز شاهد اجرای ۶ یا ۷ مورد از این سنت نیکو هستیم و در کنار آن اسلام به انفاق نیز توصیه کرده است.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران به نحوه قرض دادن در اسلام اشاره کرد و گفت: در اسلام قرض دادن بدون هیچ شرط و شروطی صورت می‌گیرد و قرض به شرط دریافت مازاد نوعی ربا به حساب می‌آید که این مسئله ناظر بر کلیه فعالیت‌های اقتصادی در اسلام است.

سبحانی افزود: مسئله‌ای که در انیجا مطرح می‌شود بحث انگیزه است که اسلام در این خصوص نیز بر این مسئله تاکید دارد که قبل از دریافت قرض نباید پیش‌شرطی تعیین شود اما به معنای نفی انگیزه قرض دهنده از واگذاری قرضی مال خود نیست.

وی مسئله مهم در نظام بانکداری را میان سود بهره در اسلام و دیگر نظام‌های بانکداری دانست و تصریح کرد: متاسفانه برخی مفاهیم در بانکداری ما تغییر کرده است به شکلی که در بانکداری اسلامی چیزی به عنوان بهره وجود ندارد و در خصوص سود بحث شده است.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران با انتقاد از ورود به بحث تحریم نرخ سود در بانکها خاطرنشان کرد: ورود به تعیین نرخ سود در بانکها یک بحث انحرافی است و در واقع در نظام بانکداری اسلامی چنین بحثی موضوعیت ندارد.

سبحانی ادامه داد: در بانکداری اسلامی نرخ سود براساس تورم تعیین نمی‌شود و این مسئله در خصوص بهره که در بانکداری غیراسلامی وجود دارد مطرح است. بنابراین این مسئله که متاسفانه در برنامه پنجم توسعه به آن اشاره شده است با مفاهیم بانکداری اسلامی در تضاد است.

وی بانکداری را در مفاهیم اسلامی یک نوع بحث مشارکتی دانست و بیان کرد: در بانکداری اسلامی چیزی از قبل تعیین نمی‌شود. این مسئله که برای پایین آمدن نرخ سود بانکها باید نرخ تورم پایین بیاید تناسبی با اقتصاد اسلامی ندارد.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان این مطلب که متاسفانه در نظام بانکداری ما به قرض دادن افتاده‌‌ایم تصریح کرد: متاسفانه با سهل‌انگاری‌هایی که صورت گرفته است ما به قرض دادن افتاده‌ایم و می‌خواهیم با نام بانکداری اسلامی از مدل‌های غربی تقلید کنیم و در واقع این سهل‌انگاری‌ها مارا به بیراهه برده است.

سبحانی در پایان گفت: در مسئله بانکداری اسلامی سوالی که مطرح است این است که نمی‌شود در کلیت بانکداری اسلامی برخورد کرد اما در جزئیات آن از روش‌های غیراسلامی استفاده کردیم زیرا این مسئله با روح اسلام در تضاد است.
 
صمصام
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۰۹:۳۷:۲۴
35 سال گذشت اما هنوز در واژه "بانکداری اسلامی" مشکل داریم. (2429633) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۱:۱۱:۱۰
چرا بانک ها وقتی به فرد عادی منظورم اختلاس گر بیت المال نیست که وام های میلیاردی می دهند بدون کارمزد
منظورم مردم عادی که برای خرید خانه 50 میلیون 30 یا 20 میلیون وام می گیرند بهره ای که باید به بانک پس بدهند بر اساس ربا است و 21 درصو باید بدهند و هزار تا دلیل نا جوانمرده می اورند که اسلامی است و ربا نیست ولی وقتی همان پول به صاحب حساب می خواهند کارمزد دهند می شود ربا این چه تصور اعجاب انگیزی است که اگر تو سود کنی می شود نزول ولی چون من زورم بیشتر هر چند دلم بخواد سود می کنم حلال هم هست
عجبا (2429822) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۵ ۰۱:۰۷:۱۵
حر ف استاد درست اما این بیشتر بر میگرده به اقتصاد کشور و قتی تولیدی نداریم اقتصاد ضعیف داشته باشیم بانکها فق سمت قرض دادن پیش میروند و برای. مسب درامد ناچار به دریافت سود هستند (2431142) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۱:۵۸:۰۸
این استاد هنوز نمی داند در زمان پیغمبر تورم نبوده اگر جنسی هم گران میشده بعد از یک مدت به قیمت قبل خودش بر می گشته متاسفانه هر کسی بدون تحقیق نظر می دهد
وقتی کسی مالی را قرض میدهد زمانی قزض الحسنه حساب می شود که برابر همان مال به قرض دهنده برگردد نه اینکه با تورم 35 درصدی در واقع بعد از یک سال 65 درصد آن مال به قرض دهنده برگشت داده شود !

نظر ایشان فقط در مورد قرض اجناس و برگشت همان اجناس صدق می کند یعنی شما یک گونی برنج قرض بدهی و از همان نوع برنج به فرض سال بعد به همان اندازه بگیری.

اما درباره ریال وقتی شما 1 میلیون تومان 3 سال پیش که دلار 950 تومان بود یعنی 1052 دلار که با آن می توانستی 1000 کیلو برنج هندی 1000 تومانی بخری در بانک گذاشتی حالا بانک با تمام سود خود به شما بعد از 3 سال با سود 20 درصد آنزمان سالی 200000 تومان یعنی در کل با پول خودتان 1600000 تومان داده اما حال دلار 3250 تومان هست که در واقع به شما 492 دلار برگرداننده یعنی 1052 دلار گرفته و بعد از سه سال 492 دلار برگرداننده که با برنج بخواهیم حساب کنیم الان همان برنج کیلوی 4800 تومان هست که 1600000 تومان تقسیم بر 4800 تومان می شود می شود 333 کیلو !
یعنی 3 سال قبل شما 1000 کیلو برنج قرض دادی حالا 333 کیلو گرفتی !

حال با نظر این استاد باید همان 1000000 تومان را که 3 سال قبل دادی و آنزمان برابر 1000 کیلو برنج بود را قرض دادی و امسال باید 1000000 تومان را دوباره پس بگیری که همان برنج شده هست 4800 تومان که می شود 208 کیلو !

در صورتی که اسلام می گوید باید برابر 1000 کیلو برنج هندی برای قرض الحسنه برگردانی یعنی الان باید به قرض دهند 4800000 تومان پرداخت شود یا همان 1052 دلار گرفته شده

متاسفانه هر کسی در حال حاضر بدون داشتن اطلاعات کافی درباره اقتصاد یا اقتصاد اسلامی نظر می دهد در حالی که در زمان پیامبر تورمی نبود و اگر هم اجناسی بر اثر خشکسالی موقتا گران میشد با رفع آن در سال بعد به قیمت قبل بر می گشته

متاسفانه وام در ایران وام گیرنده ها در 3 سال گذشته 300 درصد سود کرده اند و وام دهنده ها 300 درصد ضرر و این قرض هم حساب نمی شود در واقع نوعی کلاهبرداری هست

در واقع سپرده گذار ها در بانکها ضرر هنگفتی کرده اند و بانکها فقط این ضرر را متوجه وام دهندگان کرده و بجای برگردانندن جبران ضرر به وام دهندگان مدیران بانکها بر حقوق و پاداشهای خود و شعبه های خود افزوده اند و متاسفانه مسئولان از این کلاهبرداری حمایت کرده اند و می کنند بانکها و وام گیرندگان به وام دهندگان در سه سال گذشته بدهکار هستند و موظف هستند از نظر قانون شرع اسلام این مبلغ را به وام دهندگان برگرداند

مسئولان و بانکها از نظر اسلام موظف به برگرداندن این ضرر هستند تازه سپرده گذاری 5 ساله نام قرض الحسته بگیرد آن هم تازه میشود بدون ربا.
چون در حال حاضر بانکداری ایران بانکداری کلاهبرداری هست چون شما به اسم قرض الحسنه یا حتی سپرده 5 ساله پولی را در اختیار بانک می گذاری
اما برابر ارزش آن پول در سال بعد یا 5 سال بعد پول خود را دریافت نمی کنی
یعنی همانطور که در بالا محاسبه شد 1000 کیلو برنج دادی و تازه بعد از 3 سال 333 کیلو برنج گرفتی ! تنها نام آن کلاهبرداری بانکی با حمایت مسئولان هست ! (2429930) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۸:۴۰:۵۳
پروفسور!
سوال اول اینه که آیا از نظر اسلام در قرض الحسنه حتما باید همان اعتباری که قرض دادی را پس بگیری یا باید عین همان که دادی را پس بگیری؟
یعنی اگر مثلا شما 1000کیلو برنج قرض دادی درحالی که ارزشش برابر 10کیلو طلا بود(مثلا) و سال بعد پس میگیری درحالی که ارزشش برابر 5کیلو طلا شده حالا باید 2000کیلو برنج پس بگیری یا عین همان که قرض دادی؟
و اصلا اگر قرار باشد همان اعتبار که دادی پس بگیری اسمش «قرض الحسنه» میشود؟ (2430675) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۵ ۰۹:۰۹:۲۲
عزیزم تند نرو شما خودت از همه مدعی تری اول بفهم استاد چی می گه بعد یک صفحه مطلب بنویس (2431313) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۲:۱۰:۰۵
بحث اینه که منافع آقایان اقتضا میکرده که امثال پروفسور سبحانی -که عالم به این مباحث اسلامی هستن- رو به حاشیه ببرن و اسلام شناس های لیبرال، سکانِ سیاست گذاریها رو بدست بگیرن (2429952) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۶:۲۱:۰۴
متاسفانه مبانی فکری دکتر سبحانی هم تحت تاثیر نظام خانمان برانداز سرمایه داری و الگوهای بازار ازادی قرار گرفته که گاهی نمود پیدا میکنه مثلا در اسلام ما هرگز نباید اصالت سرمایه و پول را قبول کنیم انگاه انتظار رواج قرض الحسنه را هم دشته باشیم و بنابر دلایلی که در این کوتاه نمیگنجد با توجه به نقش پول در تحقق جامعه مورد نظر اسلام اصولا بانکداری اسلامی یا بانکدار ی بدون ربا هم یک واژه مهمل از کار درمیاد (2430450) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۸:۱۴:۱۶
اصلا چیزی به اسم بانکداری اسلامی وجود نداره. بانکداری یعنی تجارت پول و این در اسلام یعنی ربا یا نزول.
البته هم ایشان و هم تمام کسانیکه سواد اقتصادی دارند میدونند که تنها روشی که در اسلام و جود داره صندوق قرض‌الحسنه است که به هر دلیلی در این دوره از زمان جواب نیاز‌های مالی مردم را نمیدهد (شاید بعضی از دوستان یادشان بیاد که اوایل انقلاب این طرح چگونه با شکست روبرو شد). شریک شدن در سود و یا زیان یک کار بمعنی سهامداری در یک شرکت و یا پروژه است و بحثی جداگانه.

استاد گرامی، نظریه‌ائی که مبتنی بر واقیعیتهای جامعه حال نیست و بر پایه مدینه فاضله دینی (که خود باور داریم با ظهور پدید می‌آید) ریخته شده هیچ‌ وقت پیاده نخواهد شد. بحث علمی در این مورد بسیار خوب است، ولی بسط آن به جامعه و دولت بسیار سوال برانگیز!
شما اگر به گفته‌های خود اعتقاد داشتید و یا شهامت داشتید، آن موقعه که تمام و کمال قدرت را در دست داشتید بانکداری را حذف میکردید و صندوقهای قرض‌الحسنه را جایگزین میکردید. ولی خود نیز میدانید امکان آن وجود ندارد.

یا علمای دینی ما باید شهامت اشتهاد را داشته باشند و این مانع بانکداری را با اشتهاد خود برطرف کنند؛ و یا نظام با ارائه این موضوع به تشخیص مصلحت، یکبار برای همیشه، به این بحث‌ها پایان بدهد. (2430626) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۲:۱۳:۳۵
هرچقدر هم داد حکومت اسلامی سر بدن این سکانداران مملکتی، بدونن که اقتصاد این مملکت از اساس مغایر اسلامه و مملکتی که اقتصادش درست نباشه و آلوده به ربا و کثافت باشه، اسم اسلامی رو نمیشه غصباً روش گذاشت (2429957) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۶:۳۸:۲۳
اسلام.
كجاي اسلام گفته سود بگيريد از ديگران.
در اعلامي كه از طرف بانك جهاني شده سود بانكي ايران بالاترين سود بعد از كشور زيمبابوه مي باشد.
يا اونا مسلمونن يا ما ........ (2430490) (alef-13)
 
شبیه راز
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۴:۳۸:۵۰
استاد گرامی، یعنی خیلی سخته که دریابید بانک داری چیزی جز تجارت پول و ربا نیست. میشه از واژه بانگداری اسلامی منظوری غیر از شرعی نمودن ربا در لایه ای از عقود اسلامی (کلاه شرعی) داشت؟ (2430269) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۷:۴۴:۵۷
محض آگاهیتون و برای جزئیات بیشتر میتونید به کتابهای ایشون مراجعه کنید (2430597) (alef-13)
 
همتی
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۴:۵۷:۲۱
در اسلام که "بورس" نداشتیم.حتما باید "بورس اسلامی" هم داشته باشیم. (2430307) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۹:۱۰:۳۳
هنوز اقتصاد اسلامی تعریف نشده و نداریم انشاالله آقا بیایند خودشان این مسائل را حل کنند (2430706) (alef-13)
 
عباس
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۰۹:۴۰:۵۶
حتما سود های ٢٧ درصد و دیر کرد های وام های جز بانک داری اسلامیه؟؟؟هر جا به نفع خودشونه که بانک داری اسلامی مهم نیست هر جا به نفع مردمه باید از قوانین بانک داری اسلامی پیروی کنید!این آقایون واقعا شور شو در آوردن!!! (2429638) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۱:۳۱:۲۳
چطور وقتی می خواد سود بده قطره چکونی میده و بعدم میشه ربا ولی وقتی می خواد سود وام بگیره دوبله سوبله می گیره و ربا هم نیست و از شیر مادر حلال تر (2429874) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۳:۳۸:۲۵
ایشون معتقد به سود شناور هست یک بانک ممکنه به سپرده گذار ضرر بده که ناشی از ضرر کارخونه هایی هست که بهشونوام داده یا ممکنه سود 100 درصدی بده که ناشی از سود مشارکتی واقعی همونهاست.
یعنی نه بهره ای که وام گیرنده میده محدودیت داره و نه بهره وام داهنده. (2430161) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۷:۴۹:۲۴
ان وقت چطور صاحب كارخانه همه تلاشي را بكند كه ضرر ندهد.اگر ضررا تقسيم شود بين همه إفرادي كه در بانك حساب دارند و صاحب كارخانه از ان وأم گرفته چطور كم كاري خود را جبران خواهيد كرد (2430602) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۴:۰۰:۴۴
چرا مزخرف میگی؟
میگه سود بانک ها که به خاطر تورم زیاده با بانک دارس اسلامی نمیخونه!
این الان به نفع مردم یا بانک ها؟
دکتر بری بد نیست! (2430209) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۵:۵۶:۵۲
چه آدم کم ظرفيتي هستي , گيريم تو درست بگي و طرفت اشتباه کرده باشه , اين چه طرز جواب دادنه , فرق انسان متمدن و غيرمتمدن در همينگونه رفتارهاست (2430422) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۶:۲۸:۲۴
با این نوع حرف زدن معلومه در عمرت یک کتاب هم نخوندی تازه به مردم خرده میگیری که ... میگه و خودتو اگاه تر میدونی خدایا مارا از شر سرانه مطالعه کم رهایی بده (2430471) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۲۲:۴۵:۰۲
27 درصد می دی اما تورم بالای 35 درصد بوده پس جنابعالی کلی سود کردی و آن وام دهند بیچاره ضرر کرده (2430975) (alef-13)
 
جوادیان
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۰۹:۴۱:۱۹
مشکل اقتصاد ما با اقتصاد سایر کشورهای پیشرفته سر این مساله است :
1-با لفظ و الفاظ بازی می کنیم.
2- آن کشورها ، یک مساله اقتصادی رو از زاویه انسان، اجتماع ، دولت و بطور کلی تمامی ذینفعان برررسی و راهکار ارائه می کنند. اما در کشور ما مساله اقتصادی فقط از دید دولت و به نفع دولت دیده می شود. (2429639) (alef-10)
 
حامد
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۰۹:۴۳:۰۷
با این همه کارشناسان اقتصادی که همشون خودشون رو علامه بلامنازع در کائینات می دانند وضع اقتصادی مملکتمون اینقد خرابه. (2429640) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۰۹:۴۸:۱۱
برخی علما هم از وجود ربا در سیستم گله کرده اند
من فکر می کنم نه تنها سود بانکی بلکه چهارچوب اقتصادی انطباق چندانی با احکام اسلامی ندارد. رانتخواران و دلالهای فعال در سیستم بانکی و بورسی ، امکان درآمدزایی سالم را از سیستم اقتصاد سلب کرده اند.
سوال برانگیزه که مدیران وزارت اقتصاد از این موضوع مطلعند ولی نظاره گر. (2429651) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۰۹:۴۸:۲۵
این چه استاد اقتصادی است که حتی نمیداند پایه علم اقتصاد بر ربا بنا شده؟! سه واحد اصول اقتصاد را برای ایشان پیشنهاد میکنم (2429652) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۰:۲۴:۲۴
اگه اینجوری باشه اونوقت تو اسلام نباید اصلا بحث اقتصاد داشته باشیم.

حالا اسلام ناقصه یا بیخیال اقتصاد بشیم؟

بله... پایه اقتصاد در اندیشه غربی و صهیونیستی بر ربا است.
اما در اندیشه اسلام هم اقتصاد داریم که اصل و پایش بر ایجاد و گسترش برکت در پول و کار و کمک به دیگران هست. (2429725) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۱:۰۷:۵۴
حتما شما هم که علامه ی اقتصادی بشو مدرس این استاد تمام اقتصاد که ده ها ساله بطور خاص روی اقتصاد اسلامی کار کرده (2429813) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۲:۱۹:۴۷
عزیز دانشمند! مشکل اینه که شما سطح فکرتون در این حد هست که اقتصاد رو محدود به اقتصاد سرمایه داری تصور میکنید، کل سوادتون هم در حد نیم واحد درسی قواعد ریاضی اقتصادِ بازاره
عزیز من! اقتصاد، یه حوزه ی علوم انسانی هستش با مبانی فلسفی و کارکردی و گستره ی عظیم خودش که درک اون فهم و ظرفیت خودش رو میخواد (2429986) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۶:۳۳:۵۶
اگر اینطوره بیار ببینیم چی کار کردی چه نظری ارایه کردی ما حتی در نقد اقتصاد سرمایه داری هم مشکل داریم و مدعیان ما در این زمینه به انتقاد خود غربی ها مراجعه میکنند داداش در غرب این بحث رو خیلی پیش از ما مطرح کرده اند که اقتصاد فقط ریاضی نیست و مجادله بر سر این بحث اونجا ادامه داره ایا تکرار این بحث اونا برای ما راه حل است؟؟؟ (2430482) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۸:۳۰:۳۴
دوست گرامی
سرمایه‌داری!!!
اگر شما به تعریف خودت از اقتصاد نگاه کنی، میبینی که استاد گرامی مبانی فلسفی، کارکردی، روانشناسی، و جامعه‌شناسی اقتصاد و یکی از ابزار آن، بانکداری، را در بحث‌شان لحاظ نکردند. همین امر (آگاهانه یا نا‌آگاهانه) باعث شبهه علمی ایشان میشه. (2430656) (alef-13)
 
حاجی
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۰۹:۵۳:۰۱
نمی دونم چرا خارجیها واژه "اسلامی" ندارند ولی بانکاشون درسته.
شاید "علوم انسانی" آنها قدرتمند و با دانش تره. (2429667) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۳:۱۸:۰۹
غرب اگر اقتصادش درست بود که دچار بحران‌های متعدد نمی شد. هر ده سال یکبار دچار بحران می شوند و هر بحران یک درجه شدیدتر از بحران قبلی است. (2430124) (alef-10)
 
عمو
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۵:۲۰:۳۴
عمو جان
اونا هر ده سال دچار بحرانن ما هر دقیقه دچار بحرانیم. (2430344) (alef-10)
 
حسن
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۰:۰۷:۴۱
آقای سبحانی نوعی حاضر است امروز یک میلیون تومان حاصل دسترنجش را در بانک بگذارد و سال دیگر مثلا 900 هزار تومان بگیرد ؟ یعنی نتنها ارزش پولش حفظ نشود بلکه 10 درصد ضرر هم بدهد ؟

این تر جمه عینی وعملی نظر ایشان است. و اگر در کشوری اکثریت سپرده گذاران حاضر نشوند در این وضعیت پولشان را به بانکها بدهند توضیح دهند که پس انداز ملی چگونه شکل میگیرد؟ و دهها سوال دیگر ...... (2429697) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۰:۱۹:۱۴
آقای احمدی نژاد حرف های این آقایون را عمل کرد که به خاک سیاه نشست. اگر ایشون کمی کلان نگر به حوزه اقتصاد نگاه می کرد این حرف را نمی زد: اولا، مدیریت پول تنها در بانک صورت نمی گیرد. وقتی نرخ سود بانکی کمتر از تورم باشد به معنای کاهش نرخ آن نیست بلکه پول از بانک ها خارج و وارد بازار غیررسمی شده، با نرخ های بالاتر تبادل خواهد شد. ثانیا، در اقتصادی که 30 درصد تورم است بطور طبیعی نرخ بهره وری پول بالاتر از این میزان است و طبیعی است که صاحبان پول از آن منتفی شوند. چرا کسی بتواند با پول من چندبرابر آن را سوداگری کند اما صاحب پول حدالق به اندازه کسر ارزش پول نتواند دریافتی داشته باشد. (2429714) (alef-10)
 
سلام
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۰:۳۳:۴۲
ببخشيد استاد مي‌شه بفرماييد نظر اسلام راجع به تورم چيه؟ روايت و يا حديثي يا آيه اي در اين مورد وجود دارد. اين كه تورم را نفي كنيد و قدرت خريد پول سال به سال كمتر شود معقول و منطقي است؟ بعد شما اين امور غير منطقي را به اسلام نسبت مي‌دهيد درست است؟ (2429747) (alef-10)
 
یوسف
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۵:۲۰:۴۱
شما اول فرق پول را با وجه رایج دریابید ، متوجه میشید که تورم کجای اسلامه

کلی فکر کردی سوال سخت از استاد بپرسی که بمونه توو خماری ؟ (2430345) (alef-10)
 
علي
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۰:۵۲:۵۹
جرا فقط لفاظي ميكنيم ايا بهتر نيست بجاي اين حرفهاوضعيت اقتصادمملكت خود را مطالعه و راه حل هاي متناسب براي رفاه مردم ورفع بيكاري ارايه كنيم نكند اينها بادينداري سازكار نيست (2429790) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۰:۵۵:۴۱
اقا دست بردارید از این حرفها ملت وقتی ببینند تورم از نرخ سود بانکی بیشتره ول توی بانک نمیذارن برادر (2429797) (alef-10)
 
abbas
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۱:۱۱:۵۵
متاسفم برای ایشان من کارمند ساده دولتم و در بانک نیز کار نمی کنم اما
در اقتصاد پول واسطه داد و ستد است که غالبا با ارزشی کاهشی
بدین معنا که شما اگر پولی را داشتید در اغلب کشورها روز بعد ارزش آن کاسته شده است . در اسلام پول به این شکل وجود نداشت طلا و نقره بود .
من از ایشان سوال میکنم آیا کسی که قرض الحسنه داده است باید ضرر کند؟ آیا اسم آن قرض الضرر نیست؟ شما پولی به کسی قرض میدهید خانه بخرد سال بعد پول شما را پس میدهد در حالی که قدرت پول شما کاهش یافته و خانه ایشان قیمتش افزایش یافته
بنده از بانک5 میلیون 16 درصد وام مسکن 18 ساله گرفتم خانه 10 میلیونی اکنون قیمتش 120 میلیون است اماا بانک از من 12 میلیون گرفت دو سال دیگر از وام باقی است .
متاسفانه اقتصاددانان اسلامی ما پول را با کالا اشتباه فرض کرده اند . پول را دولت هر وقت که بخواهد ارزشش را کاهش میدهد اما کالا را نمی تواند یا به سختی میتواند (2429825) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۱:۱۴:۳۰
به نظر برای پیدا کردن راه حل منطقی برای این مسأبه باید دو موضوع «بهره» و «کاهش قدرت خرید پول» را از هم جدا کرد.

تورم مفهومی مدرن است که در واقع معرف کاهش قدرت خرید پول است و بدیهی است نمی شود از «قرض دهنده» انتظار داشت که پولی «کم قدرت تر» از آنچه قرض داده پس بگیرد.

من اگر امروز صدهزار تومن به شما قرض بدهم با آن می توانم حدود 25 کیلو سیب بخرم اما یک سال بعد که شما آنرا به من پس می دهید احتمالاً فقط با آن می توانم 22 کیلو سیب بخرم، پس منصفانه است که از شما انتظار داشته باشم «همانقدری» که پول قرض کرده بودید پس بدهید، یعنی آنقدری که با آن بتوانم هنوز 25 کیلو سیب بخرم.

این «قدر» وابسته به «قدرت خرید پول» و در واقع تورم است، حالا اگر بیش از این توقع داشتم، مثلاً انتظار دریافت 26 کیلو سیب داشتم، این احتمالاً رباست.

توجه بفرمایید که در زمانی که مفهوم ربا در آیین یهود و سپس اسلام مطرح شد، اقتصاد اینقدر پیچیده نبود و مفهوم ارزش زمانی پول در عمل وجود نداشت. (2429831) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۱:۱۴:۳۶
اونوقت چاپ پول بدون پشتوانه و افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان در گرانی 300 درصد با اقتصاد اسلامی سازگاره ؟ (2429832) (alef-10)
 
قرتاسي مهربان
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۱:۱۵:۵۰
بخدا همه چيز با كلمه ي اسلامي نبايد گره بخوره اين اشتباه چرا گوش كسي بدهكار نيست (2429836) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۱:۳۹:۳۳
وقتی اقتصاد دانهایمان رابطه بین نرخ تورم و نرخ تسهیلات بانکی را انکار می کنند دیگر چه توقعی از روسای جمهور غیر کارشناسمان داشتیم؟ (2429893) (alef-10)
 
سورنا
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۱:۴۴:۲۲
«در بانکداری اسلامی نرخ سود براساس تورم تعیین نمی‌شود ... بنابراین این مسئله که متاسفانه در برنامه پنجم توسعه به آن اشاره شده است با مفاهیم بانکداری اسلامی در تضاد است.»
یعنی جناب دکتر سبحانی اسلام و اقتصاد اسلامی را بهتر از شش نفر فقیه شورای نگهبان که قانون مذکور را تایید کرده اند می شناسند؟
اگر آری که وای بر ما و وای بر قانون اساسی و وای بر نظام اسلامی که اسلام شناسی فقهای شورای نگهبانش از اسلام شناسی یک دکتر اقتصاد کمتر است و اگر خیر که ایشان نباید در این زمینه اظهارنظر کنند ایشان فقط میتوانند بگویند این ماده قانون برنامه پنجم از لحاظ علم اقتصاد نقدی بر آن وارد است یا خیر؟ (2429902) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۱:۵۴:۴۷
حرف های بسیار زیبا که فقط در آسمون ها کاربرد دارد ولی روی زمین مجبور هستیم با واقعیات روبرو شویم. اینگونه صحبت ها عمدتا از سوی اساتید محترمی بیان می شود که نیت خیر دارند و در زندگی شخصی قانع و متکی به حقوق ماهیانه بوده و نیاز به درگیر شدن در مسایل پولی نیستند. ولی اگر بخواهید کارگاه، کارخانه یا شرکتی تولیدی، تجاری، خدماتی ... تاسیس کنید که هم از این راه ارتزاق و هم برای جماعتی ایجادشغل نمایید با این وضعیت تورم چه کسی یا چه سازمانی حاضر می شود بودجه قرض الحسنه در اختیار شما قرار دهد؟ هر زمان توانستیم تورم را به صفر نزدیک کنیم مطمأنا رباخواری هم به همان اندازه کاهش خواهد داشت. (2429924) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۲:۱۶:۴۴
چیزی بنام بانکداری اسلامی نداریم! بانکداری اسلامی یعنی مردم پولهایشان را قرض الحسنه به بانک بدهند و بانکها با 27 درصد سود آنرا به مردم بدهند!!! (2429971) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۲:۲۵:۱۷
جایگاه ارزش زمانی پول کجاست و این موضوع چگونه تعریف می شود؟
تفاوت این موضوع با تورم چیست؟ (2429996) (alef-10)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۲:۲۵:۲۱
آقا جون مادرتون یکی جواب بده این سود تکلیفی برای مثلا کوتاه مدت 10% یاکمتر یا یکم بیشتر مطابق بانکداری اسلامیه؟ اصلا شرعا درسته یا حرام اندر حرامه که اگه باشه گلی بگوشه جمال حکومت اسلامی ینی کلا دم همه گرم (2429998) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۲:۴۰:۲۳
در كشوري كه يك استاد اقتصاد تمام علوم اموخته خودشو كنار مي زاره و مثل يه عالم ديني نظر مي ده ، نتيجه اش همين مي شه كه مي بينيم. واقعا براي كشورم متاسفم. (2430024) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۳:۱۳:۲۱
": بی‌تفاوتی به دینداری در شرایطی که در اسلام دینداری از روی تعقل و انتخاب صورت می‌گیرد بسیار مضموم و ناپسند است "
اگر در اسلام دینداری از روی تعقل و انتخاب است پس چرا گشت ارشاد مردم را می‌گیرد و به مهمانی‌ها حمله میکنند؟ چرا حکم مرتد را اعدام میدانند؟ (2430113) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۳:۱۶:۱۹
تو چی میگی این وسط ! (2430118) (alef-3)
 
حمیدی
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۴:۴۷:۴۷
فعلا معلوم نیست شما حرف حسابت چی این وسط.
شبیه بگم بگم هستی.شفاف بگو ببینیم چی میگی. (2430290) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۳:۲۵:۲۹
اقاى استاد اقتصاد و ديندارعزيز انشاالله حالتون خوب است
شما يك كيلو اهن به يك نفر قرض ميدهيد يك كيلو اهن پس ميگيريد
و يا يك كيلو سيب زمينى به همسايه ات قرض ميدهى و يك كيلو سيب زمينى ميگيرى
١٠٠ گرم طلا قرض ميدهى و سپس ١٠٠ گرم ميگيرى و الى هرچيزى كه شيئيت و ارزش دارد را ميدهى و همان را پس ميگيرى و اگر زياده طلب كنى ميشود ربا و حرام است و هرچند مستحب موكد است كه گيرنده اضافه اى بدهد .... اين تا اينجا .... و اما برادر گرامى ملت پولى را كه در بانكها ميگذراند حتى در حساب قرض الحسنه ارزش انرا ميگذارند و انتظار دارند در روز موعد همان ارزش را دريافت نمايند .. اين يك امر صد درصد بديهى و طبيعى است بله در قديم پول بصورت فلز بود اهن و نقره و مس و طلا و خودش ارزش خودش را داشت مثلا يك نفر ١٠ سكه طلا قرض ميداد و خوب ١٠ سكه طلا ميگرفت و طبيعى بود . بايد توجه كنيد كه اسكناسها كه كاغذ هستند ان ارزش واقعى در حقيقت ملاك ميباشد ، انشاالله در جلسات اينده اين موضوعات را در نظر بگيريد و با دانشجويان در ميان بگذاريد . و من الله التوفيق (2430134) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۵ ۰۷:۲۷:۲۲
اين مطلب درست است ، پول كاغذي ارزش ذاتي ندارد كه بتوان گفت با زمان ارزش آن كم يا زياد نمي شود مثلاً ارزش روبل روسيه قبل از فروپاشي شوروي سابق از دلار بيشتر بود ، بعد از فروپاشي ١١روبل يك دلار بود اگر بخواهيم در مفهوم جديد بانكداري اسلامي لفظ بهره حذف شود بايد واحد پول جديدي كه ارزش آن بر مبناي طلا تعيين شود درست شود و قرض گيرنده مبلغي را با آن پول قرض بگيرد و با همان واحد پولي نيز پس بدهد و اين پول جديد بايد از كنترل بانك مركزي و دولت خارج باشد و ارزش آن رابطه اي با قيمت طلا در بازار آزاد داشته باشد (2431284) (alef-10)
 
حمید
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۳:۵۲:۰۸
اگر اسلام برای اقتصاد راه حلی داشت تا به الان کتابهای اقتصادی قابل توجهی درباره ی بانکداری اسلامی نوشته شده بود . (2430194) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۴:۲۸:۴۲
مگر در صدر اسلام بانک داشتیم. چیزی بعنوان تورم داشتیم که شما با وضعیت تورم افسار گسیخته فعلی مقایسه می کنید!!!! (2430253) (alef-10)
 
الف ر
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۴:۳۱:۰۷
در مضاربه قاعده براين است كسي كه پولي را به عامل بدهد هر شرطي را ميتواند بكند الا نرخ سو دتضمين شده را دوما زيان هم در مضاربه به سرمايه گذار بر ميگردد چون زيان عامل همان زحمت ايشان از اين ضرر است( اين حكم شرعي مضاربه است) حالا خدا وكيلي جناب استاد بفرماييدا ين بانكداري اسلامي است؟؟ (2430255) (alef-3)
 
مصطفی
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۴:۴۵:۲۰
دادن یک پول و گرفتن پول بیشتر رباست. تنها توجیهی که می تونیم برای این کار داشته باشیم اینه که به خاطر تورم ارزش پولی که پس می گیریم بیشتر نشده. حالا این کجاش با اسلام منافات داره اتفاقاً اگه بیاییم و نرخ سود بانکی رو بالاتر از نرخ تورم بذاریم عمل حرام انجام داده ایم. (2430284) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۴:۵۲:۳۵
استاد ارجمند دلم می خواهد این سوال من پاسخ داده شود:
آیا وقتی پولی را قرض می گیریم "ارزشی" را قرض گرفته ایم یا "عددی" را؟
بعد که می خواهیم پول را پس بدهیم باید آن ارزش را پس بدهیم یا آن عدد را؟

مثال 1 تغییر ارزش پول به علت جغرافیایی:
اگر 10000 ریال از کسی پول ایرانی قرض گرفته ایم بعد هردو به عربستان برویم موقع پس دادن باید همان 10000 ریال عربستان را پس بدهیم (چون عدد آن یکی است)؟ یا باید معادل ارزش وامی که گرفته ایم را پس بدهیم؟

مثال 2 تغییر ارزش پول به علت تاریخی:
اگر 10000 ریال زمان شاه را قرض گرفته ایم و حالا (40 سال بعد) باید همان 10000 ریال را پس بدهیم (چون عدد آن یکی است) یا باید معادل ارزش وامی که گرفته بودیم را پس بدهیم؟

مثال 3 تغییر ارزش پول به علت قانونی:
اگر 10000 ریال قرض بگیریم و بعد دولت 3 صفر از پول کم کند (کاری که ترکیه کرده و ما هم احتمال دارد بکنیم) آیا موقع پس دادن باید همان 10000 ریال را پس بدهیم؟ یا 10 ریال (با حذف سه صفر) را؟

در هر حال به علل مختلف ارزش عدد 10000 در زمان ها و مکان ها و با سیاست های مختلف ممکن است تغییر کند. آیا ارزش را باید پس بدهیم یا عدد را؟

به بیان اقتصادی، اگر پولی را وام گرفتیم، موقع پس گرفتن باید به نرخ ثابت (همان ارزش) را پس بدهیم یا به نرخ جاری (همان عدد) را؟

قطعا پاسخ این نیست که عدد را باید پس بدهیم

حال اگر ارزش مهم است در نظر گرفتن نرخ تورم برای اصلاح ارزش وام کاری بسیار منطقی است زیرا با تورم 20 درصد ارزش 100 تومان امسال با ارزش 120 تومان سال آینده یکی است. (2430300) (alef-10)
 
سيد
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۴:۵۴:۳۲
اسلام براي اداره كشور هم نظام اداري دارد وهم سيستم اقتصادي با قوانين مربوطه اش كه متاسفانه به دلايل مختلف از جمله جنگ تحميلي ، عملياتي نشده وقطعا جزيره اي هم نمي توان آنهارا اجرا كرد . اسلام براي بانك داري وبيمه وكار ووام و گمرك وماليات و....قانون دارد . در اسلام بيمه اجباري وزندان كردن بدهكار و قيمت گذاري دستوري ودستمزد فرمايشي وسود مشاركت اجباري وتشخيص ماليات توسط مميزو... نداريم وبه عوض دولت مسئول تامين هزينه درمان عموم و معاش ضعفا وامنيت كشوراز ماليات وانفال است ، كه ملاحظه مي شود ، امروز هيچيك اجرا نمي شود ومدام از فرنگ با فرهنگ مخصوص ايشان تقليد مي كنيم . تا حالا ديده ايد لايحه ويا طرح اقتصادي توسط علماي اگاه به مياني حكومت اسلامي بررسي وتاييد شده باشد ؟ ضمن آنكه شوراي نگهبان فقط مي تواند بگويد خلاف شرع نيست ونمي تواند بگويد كه مصوب شارع مقدس است . (2430304) (alef-10)
 
ناصر
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۵:۰۵:۵۵
وقتی نرخ بهره برابر با نرخ تورم باشد، یعنی قرض دهنده هیچ سودی نکرده.اگر قرض دهنده بانک باشد باید هزینه های سیستم بانکی خود را علاوه برنرخ تورم بگیرد که بازهم سودی نکرده.اگر نرخ سود کمتر از نرخ تورم باشد یعنی قرض دهنده کمتر از ان جیزی که قرض داده پس گرفته که در اسلام چنین چیزی قابل قبول نیست.چیزی که ایشون گفتن اسمش نه بانکداریه و نه اسلامی (2430320) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۵:۵۷:۴۲
ما که روشن شدیم امیدوارم استاد هم متوجه شده باشد (2430423) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۵:۰۷:۳۳
با قوانين و اصول ١٤٠٠ سال پيش و بدون در نظر گرفتن شرايط جديد زندگي بشر نميشه اقتصاد جامعه رو مديريت كرد.
٣٥ سال وقت داشتين نتونستين ديگه!! بانكداري اسلامي فقط يه شعار توخالي بود! تا الان يك قاعده اقتصادي اسلامي نتونستيد در جامعه پياده كنيد كه مثبت بوده باشه!
بي خيال بذاريد اقتصاد رو به نفع مردم مديريت كنن! (2430322) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۶:۵۰:۰۶
بانکداری اسلامی به کنار هنوز قانون مجازات اسلامیمان هم " آزمایشی" است . یعنی کلا" مملکت با " شک و شبهه " اداره میشه. (2430519) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۵:۲۲:۵۷
یا ما اسلام را نمی شناسیم و یا شما منظورتان از اسلام نوع آمریکاییشه (2430354) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۶:۰۷:۴۹
ایشان بهتز است دستورات اکید ذینی راستگوئی ظلم ستیزی عدالت را که به دفعات در کتاب آسمانی تاکید شده را در مورد خود در دوران نمایندگی
بخاطر آورده سپس برای دیگران نسخه بنویسند . ریشه تمامی نا بسامانی های اقتصاد این کشور در همین نظریه پردازی های مدعیان علم اقتصاد اسلامی است که دو کلام سخنی که اقتصاد دانان دنیا را به تامل بیاندازد نزده اند . احتمالا ژاپنی ها که این اواخر نرخ بهره را به صفر رسانده اند تئوری های این مدعیان اقتصاد دانی را بدون پرداخت حق مولف بکار گرفته اند . (2430436) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۶:۱۵:۵۹
ایشان خودشان به بیراهه رفته اند اصولا اسلام چیزی بنام اقتصاد ندارد حال بحث قرض و قرض الحسنه چیز دیگریست که در مباحث اقتصادی نمی گنجد. (2430443) (alef-13)
 
حيدر غفارنسب دكتراي مهندسي برق
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۷:۰۰:۵۳
ضربه اي كه مدعيان اسلام به اسلام مي‌زنند بيش از ضربه‌اي است كه دشمنان مي‌زنند. غيرمسلمانان خيلي بهتر از ما بانكداري مي‌كنند و اقتصاد بهتري دارند، زيرا با علم، عقل و منطق مسائلشان را حل مي‌كنند. اما ما مي‌خواهيم همه امور را بر اسلام منطبق كنيم و بلد نيستم، از عقل و منطق هم دور مي مانيم. اگر مدعيان، واقعاً اسلام را مي‌شناختند قطعاً اوضاع بانكداري و اقتصادي كشور ما بهتر از اين و طي چند و چندين سال بهتر از كشورهاي پيشرفته مي‌شد. به نظر بنده، استاد محترم اقتصاد درك درستي از اقتصاد اسلامي ندارند و ناديده گرفتن تورم در سود بانكي مشكلات عديده‌اي را براي كشور و مردم پيش خواهد آورد. در صدر اسلام تورم نبود و معادلات اقتصادي خودش را داشت اما امروز و خصوصاً در كشور ما تورم وجود دارد و معادلات اقتصادي خاص خودش را مي‌خواهد. اسلام محترم و بسيار محترم است اما اسلام نگفته است كه قرض‌دهنده به خاطر تورم ضرر كند و اگر برابر تورم اضافه گرفت رباست. (2430531) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۷:۳۸:۲۹
وقتی تورم از سودبانکی بیشتر باشد وام گیرنده ربا خوار است (2430586) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۷:۵۲:۰۶
بانک داری رایج در ایران اسلامی است چرا که در اسلام با توجه باوضاع زمانه امر اجتهاد وارد مقولات زندگی امت اسلامی شده و با توجه باوضاع زمانه در قواعد و نظامات اجتماعی و اقتصادی مطالعات تطبیقی بعمل آمده و قواعد فقهی روز آمد میشود. (2430605) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۹:۳۷:۵۰
سلام
لطفا از استاد بزرگوار سوال شده و پاسخ ایشان درج گردد.
آیا اگر نرخ بهره یا سود بانکی بر اساس نرخ تورم نباشد، که استنباط آن است کمتر باشد، به این معنا نخواهد بود که: سپرده‌گذار به بانک، دولت و وام‌گیرنده صدقه‌ی بلاعوض داده‌ایم؟ (2430742) (alef-13)
 
یبی
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۲۰:۲۳:۴۲
آقای سیف رییس کل بانک مرکزی چندین بارگفتند، پولی که بانک درقابل ارایه وام ازمقروض می گیرد، نه بهره است ونه سود، بلکه وجه التزام است که تایید آنراهم از امام خمینی گرفته اند. (2430799) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۲۰:۳۷:۵۶
«اقتصاد اسلامی» و «علوم انسانی اسلامی» یعنی چه واقعاً؟ کاری به علوم انسانی ندارم که خارج از این بحث است، اما در باب اقتصاد اسلامی می توان گفت: شما 35 سال است سکاندار کشور هستید و همه تان نیز تمام قرآن و احادیث و سیره نبوی را از حفظ هستید و هیچ کسی هم مانع شما برای برقراری اقتصاد اسلامی نشده است. فقه هم دارید و احکام معین نیز وجود دارد و گمان نکنم چیزی در اسلام در باره اقتصاد وجود داشته باشد که شما از آن بی خبر باشید. پس چرا بعد از 35 سال فقط حرف می زنید و این «اقتصاد اسلامی» را نشان ما نمی دهید؟ برای رضای خدا و برای مصداقیت ادعاهایتان، برای یکبار هم شده نشان بدهید که اقتصاد اسلامی وجود خارجی دارد. در غیر این صورت چرا مدام با کلمات بازی می کنید و سر به سر خلایق می گذارید؟ (2430817) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۲۰:۴۷:۴۵
موسیقی تلویزیون / احتکار خودروسازان / غلو کردن مسئولین / مناسبات زن ومرد/ فرهنگ دانشگاه ها / رشوه دادن ورشوه گرفتن وووووو کدام اینها اسلامیست که بانکها اسلامی باشد!!! (2430827) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۲۱:۰۴:۱۶
با سلام به نظر من بانکداری ما در حال حاضر ربا می باشد چون قرض الحسنه که فقط مال قوم و خویشها و کارمندان بانک است و وامهای دیگر که به مردم می دهند با درصدهای بالا اولا همین اول بجث سود میشود در صورتیکه میبایست پول در موردی که دو طرف تفاهم دارند در اختیار قرار بگیرد و از سود حاصله بهرمند شوند و در صورت زیان دهی باز هم با هم شریک شوند در حالیکه در جال حاضر بانک به ضرر کاری نداره و فقط سود خودش را به تنهایی می بینه و این یعنی ربا (2430841) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۲۱:۱۵:۴۳
تا زمانی که تورم داریم همین آشه و همین کاسه ...
دولت نباید بدون پشتوانه طلا پول چاپ کنه (2430859) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۲۱:۴۱:۴۵
مگه اون موقع چیزی به اسم اسکناس وجود داشته؟ اون موقع همه معاملات با خود طلا و نقره انجام میشده...
الانم اگه مبنا بشه طلا و نقره حرف ایشون درست! (2430891) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۲۲:۲۶:۵۴
در نظام اسلامی هم اختلاف طبقاتی معنی ندارد اما به وضوح شاهد آن هستیم اختلاس و رشوه و ... هم معنی ندارد اما چرا هر روز از یک اختلاس جدید رونمایی می شود (2430942) (alef-13)
 
سلیمی
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۲۲:۲۷:۵۳
مشکل از اینجا شروع می شود که پول به مفهوم جدید رایج شده است. آنچه در زمانهای قدیم بوده است پول واقعی یعنی طلا و نقره بوده است که تورمی هم نداشتند چون ذاتا دارای ارزش هستند. در حال حاضر اگر بانک به شما وام با بهره 20 درصد بدهد نه تنها هیچ سودی نکرده است بلکه اصل پول را هم از شما نگرفته است. جالب است بدانید اگر در بعضی مناطق 10 یا 20 سال پیش اگر با یک میلیون تومان (وام از بانک) قطعه زمینی می خریدید در حال حاضر احتمالا ارزشی برابر با یک میلیارد تومان دارد. در حالی که بانک از فرد وام گیرنده حداکثر 2 میلیون گرفته است. (2430945) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۲۲:۴۲:۱۳
اولااقتصاد یک علم ست وبسیاری از مفاهیم آن صبعه ایدیولوژیک اعم از اسلامی وغیر اسلامی ندارد.ثانیا در نظر نگرفتن تورم برای فرض دهنده خلاف حکم صریح عقل است چراکه اگر فرار باشد قرض دهنده صرقا مبلع قرض داده شده را بعد از مدتی دریافت نماید،پولل قعلی دیگر ارزش اصل پول را هم ندارد وقرض دهنده اگر جتی نیت داشته باشد که هیچ نبرد،که نمی برد که هیچ ،متضرر خواهد شد (2430967) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۵ ۰۰:۱۷:۳۷
بهتر است نخست توضیح دهند در اقتصاد اسلامی ایشان حکم در موردپول کاغذی یا الکترونیکی چیست و سپس بحث بهره را مطرح کنند (2431098) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۷-۲۵ ۰۹:۵۲:۴۹
هیچ کس به این موضوع توجه نمیکنه که صدر اسلام چیزی به اسم اسکناس نداشتیم و پول رایج سکه های طلا نقره بوده که تورم در این شرایط معنا نداره اگر مردم هم معادل طلای پولشون رو قرض بدن و در زمان باز پرداخت همان مقدار طلا رو پس بگیرن اونوقت میشه مشابه صدر اسلام یا مثل کشورهای غربی کافر (2431334) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۰۸:۱۰:۵۷
تورم پدیده جدیدی است . در مقابل آن بایستی اجتهاد صورت گیرد. در زمانی که پول سکه طلا بوده و یا ارزش ذاتی داشته تورم مفهومی نداشته است.
عملکرد تورم با اقتصاد ملی بی شباهت به ربا نیست . می توان به حرمت عملی که تورم زا است فتوا داد. چرا که تورم عملکردی مشابه ربا دارد. ودر واقع روی دیگر سکه ربا است. (2433160) (alef-10)
 
سرمدی
۱۳۹۳-۰۸-۰۲ ۰۴:۴۰:۵۸
برخي از مسئولين بانك‌ها (با شعار تغيير را احساس کنيم!)و به بهانه صرفه جوئي در هزينه، اكثر مديران و كاركنان اداره وصول مطالبات معوق خود را كاهش داده و در اصل اداره را غيرفعال و منحل كردند؛شركت‌هاي شرخري كه ظاهراً مسؤول مطالبات معوق وليكن در اصل شركت‌هاي جديدي هستند كه نقش شرخرها را در قالب شخصيت حقوقي براي بانك‌ها بازي مي‌كنند، اين شركت ها از هيچ روش درست و حتي غيرمعقول و نادرستي حتي ترسانيدن، تحقير كردن و تهديد كردند به وحشت انداختن خانواده هاي مشتريان جهت فشار به بدهكار دريغ نمي كنند.حال سوال اينجاست كه چرا و چگونه مسئولان سه قوه و بانك محترم مركزي در اين فقره ساكت است.آيا افشاي اطلاعات شخصي مردم جرم نيست؟ اين عمل اخلاقي و قانوني است؟ ببين چي شده که "شرخري" ميشه مبارزه با رانت خواري؟! يعني دستگاه قضايي و ... را به سخره گرفتن کار خوبيه؟ مگه بانکها از مشتري هزار جور وثيقه نمي گيرن؟
همچنین برخي از مديران بانكي به دليل ذي نفع بودن درسود شركت وصول مطالبات معوق درجلسات بانكي از عملکرد خلاف قانون این شرکتها حمایت کرده و بدون توجه به نوع و میزان و نحوه وصول مطالبات (که بعضاً بدون دخالت مأموران شرکتها و با تلاش کادر حقوقی بانکها و از طرق قانونی به نتیجه رسیده اند)کارمزد شرخری را تأیید و پرداخت می کنند اين در حالي است كه اين دسته ازكارشناسان بانكي ،اين اقدام مديران را خیانت به کادر حقوقی و کم ارزش جلوه دادن عملکرد قانونی کارمندان دوایر حقوقی و کارمندان شعبه هاي بانكي مي دانند. (2446348) (alef-13)
 
علیرضا مرشدی
۱۳۹۳-۱۱-۰۷ ۰۱:۱۴:۰۰
سلام
اصلا چرا تورم؟
دوستان دقت کنید دکتر سبحانی نگفتند الان بانکداری قطعا ربوی است بلکه ایشان تاکید کردند که بانکداری اسلامی نیست!
بانکداری اسلامی یعنی مشارکت در کار و تقسیم سود و زیان،
این سیستم اینطور طراحی شده که وجود دارند افرادی که سرمایه دارند ولی تجربه یامهارت فعل اقتصادی را ندارند،
و یا وجود دارند افرادی که مهارت اقتصادی دارند ولی سرمایه لازم را ندارند!
فلسفه بنگاه اقتصادی جمع سرمایه گذار و سرمایه پذیر بدون ارتباط مستقیم است و یا جمع مبالغ ناچیز و تبدیل آن به سرمایه قابل توجه و تقدیم آن به سرمایه پذیر معتمد،
نرخ محاسبه تورم وزنی است و شاید بسیاری از کالاها مواجه با تورم نشده باشند!
بقول دکتر از کدام کار اقتصادی میتوان نام برد که سالانه25درصد سرمایه اولیه ،بازدهی داشته باشند؟
چرا انقدر نزول خور در مملکت وجود دارد که با نرخ25درصد نزول میدهندکه افرادی برای فرار از گرفتاری های بانکی به این افراد رجوع میکنند.بنابراین اگر25درصد قرض الحسنه باشد مملکت ما انقدر مدینه فاضله است که با وجود منع دولت خیرینی وجود دارند که در واقع با نرخ25درصد وام قرض الحسنه میدهند و زندان رفتن و فحش شنیدن را به جان میخرند؟(آنها میدانند که چطور پولشان را متورم کنند و در بازار رکود خرج کنند)
اصلاشمایی که طرفدار کاهش تورم هستید بنظر شما قوی ترین پشتوانه تورم،وام های متورم شده نیست؟
بنظر میاد برای جبران ارزش پول بانکها میتوانند کالاهایی که ارزش ذاتی دارند را قرض دهند و سر موعد همان کالا را بخواهند مثلا 2سکه به طرف بدهند و آخر سال2سکه تحویل بگیرن که مزایای این عمل در مقایسه با بازپس گیری وجه نقد بیشتر این است که جلوگیری میکند از چاپ اسکناس بدون پشتوانه و موجب عامل حمایت از تورم نمیشودو حتی میتواند کمک به از میان برداشتن پولشویی بشود.
روی آخر سخنم با کسانی است که میگویند چرا قوانین اسلامی نیست و آنرا بمثابه عدم کارایی قوانین شارع می نامند،
کمی منصف باشیم و بیندیشیم کدام قانون اسلامی بوده که بدرستی اجرا شده و اثر مثبت نداشته؟قوانین اسلامی آثار بلند مدت دارند و چون بسیاری از مسئولین دنبال پروژه هایی هستند که برای خود بماند نه برای خدا و ملت!علاقه مندند به فعالیت های زود بازده و کسب رزومه بیشتر!
یاحق (2635635) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.