نظر منتشر شده
۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 269541
سراب زیبایی در پس رنگ و لعاب‌ها
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۴۲
سن آرایش در ایران به مرز ۱۳ تا ۱۵ سالگی رسیده است و سرانه مصرف لوازم آرایشی در بین خانم‌های ایرانی پنج برابر زنان در منطقه خاورمیانه است.

رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید ایران رتبه هفتم مصرف لوازم آرایشی را در دنیا دارد و در همین رابطه و بر اساس آمارهای موجود، زنان ایرانی سالی ۲ میلیارد دلار خرج لوازم آرایشی می‌کنند؛ رقمی که اگر با دلار ۳ هزار و ۳۰۰ تومانی محاسبه شود به عدد ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان می‌رسیم. البته چندی پیش دبیر نخستین همایش ملی سلامت، بهداشت و زیبایی کشور، با اشاره به بالا بودن سرانه مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران گفته بود:«۸۰ درصد لوازم آرایشی و بهداشتی موجود در بازار به صورت قاچاق وارد و اغلب در داخل کشور بسته‌بندی می‌شوند.»

در اکثر کشورهای دنیا معتقدند خانم‌ها تا سن ۳۵‌سالگی نیازی به هیچ‌گونه آرایشی ندارند زیرا تا این سن، پوست زیبایی و طراوت خود را دارد و نباید با مواد شیمیایی آن را خراب کرد، حتی اگر بعد از ۴۰سالگی هم خانمی به سمت لوازم آرایشی می‌رود، بیشتر به فکر حفظ پوست خود و جلوگیری از پیری زودرس آن است. نه اینکه خروارها کرم و پودر و روغن را چنان به صورت خود بمالد که ضخامت آن را تا چند سانت افزایش دهد.

سن آرایش در ایران به مرز ۱۳ تا ۱۵ سالگی رسیده است و در خصوص مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی هم باید بگوییم که رتبه دوم خاورمیانه و رتبه چهارم دنیا را داریم و این به خاطر این است که سرانه مصرف لوازم آرایشی در بین خانم‌های ایرانی پنج برابر زنان در منطقه خاورمیانه است.

البته در ایران هم تا چند وقت پیش زیبایی را در طبیعی بودن پوست و چشم و مو می‌دانستند و کسی فکرش را نمی‌کرد که روزی از راه برسد که نه تنها اجزای صورت که ناخن‌ها و گوش و گونه‌ها هم از هیچ رنگ و ترکیب و تغییری در امان نباشند. متأسفانه الگوی زیبایی‌شناسی در ایران چنان با سرعت تغییر کرد که در کمتر از دو دهه همه رنگ‌های طبیعی از موها و گونه‌ها و لب‌ها حذف و در کنار جایگزینی رنگ‌های جدید عمل‌های جراحی هم پایشان به صورت خانم‌ها باز شد.

یادمان نرفته که تا چند سال پیش، اگر دختر ازدواج‌نکرده‌ای ابروهایش را برمی داشت و صورتش را اصلاح می‌کرد، ناهنجاری تلقی می‌شد و در گروه‌های خانوادگی و دوستانه و مدرسه و حتی دانشگاه مورد انتقاد بود اما در عرض چند سال این قبح از بین رفته و این هنجارشکنی تا آنجا پیش رفت که در حال حاضر پسرها هم ابرو برمی دارند هر‌چند بخشی از لوازم آرایشی در چارچوب خانواده مورد استفاده قرار می‌گیرد اما قسمت قابل توجهی از آن در جامعه وجود دارد که با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما اصلاً همخوانی ندارد.

کارشناسان معتقدند در جامعه‌ای که به خاطر تکنولوژی و ارتباطات زیاد به سمت جهانی شدن پیش می‌رود، نمی‌توان از تأثیر خاموش رسانه‌ها چشم پوشید. اینکه گاه دیده می‌شود که یک نوع آرایش که شبیه فلان بازیگر ‌هالیوودی است و فلان مدل مو که که برگرفته از یک فوتبالیست است رایج می‌شود، ثابت‌کننده این ادعاست که در الگو گرفتن‌ها برخی به خطا می‌روند.

حال با توجه به کاهش سن آرایش در کشور و رتبه بالایی که در مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی به ایران اختصاص یافته است، می‌بایست به گونه‌ای برنامه‌ریزی و رفتار کرد که روش‌های استفاده از این قبیل محصولات تغییر یابد یا حداقل معقول‌تر شود.
منبع: روزنامه جوان
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۴ ۱۴:۱۶:۰۷
"نه اینکه خروارها کرم و پودر و روغن را چنان به صورت خود بمالد که ضخامت آن را تا چند سانت افزایش دهد." دیگه اینطوریام نیست، والله. جو نده. (2867343) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.