توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 349245
آخوندی در گفت‌وگو با مجله اشترن آلمان: به نقشه نگاه کنید
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۳۰
وزیر راه و شهرسازی کشورمان در حاشیه سفر به آلمان که اواخر فروردین سالجاری انجام شد، با مجله اشترن این کشور مصاحبه ای اختصاصی انجام داد.

عباس آخوندی در این مصاحبه اختصاصی با اشاره به اینکه ایران نقطه مرکزی طبیعی در تمام منطقه است، گفت: ما همه باید به این نکته توجه کنیم که نباید دستاوردهای معاهده اتمی را به دست چند بوروکرات بسپاریم. بنابراین یک طرح موقتی را پیشنهاد می کنیم، یک نوع «برجام» جدید را که برای مناسبات مالی و اقتصادی می تواند مد نظر قرار گیرد. این طرح می تواند کمک کند تا مناسبات به حالت عادی بازگردد و تمام مسائل مالی باقیمانده برطرف شوند.

متن کامل مصاحبه دکتر آخوندی با مجله اشترن به شرح زیر است:

- اشترن: جناب آقای آخوندی، شما مدتهاست به عنوان پیشکسوت اندیشه مدرنیزه کردن کشورتان شهرت دارید. پس از امضای معاهده هسته ای اکنون به نظر میرسد گشایش اقتصادی ایران سرانجام تحقق یافته است. آیا جنابعالی راضی هستید؟

- آخوندی: ما اکنون مجدداً به خارج هم توجه داریم. ایران اهمیت خود به عنوان مرکزی برای کل منطقه را باز می یابد، همانگونه که اهمیت تاریخی کشورمان نیز اقتضا می کند. قدرت های خارجی سالها در تلاش بودند تا توازن خاورمیانه را جابه جا کنند. این تلاش ها دوامی نیافت. اکنون تعادل و توازنی تاریخی برقرار میشود. این نکته اساسی در برجام نهفته است.


- اشترن: برجام در واقع عنوان پیچیده معاهده هسته ای است که آمریکا، چین، روسیه و سه کشور عضو اتحادیه اروپایی در ماه ژوییه سال گذشته پس از دوازده سال مذاکره با ایران امضا کردند. کشور شما به موجب آن، متعهد به پذیرفتن کنترل برنامه اتمی توسط مقامات بین المللی شده است و در مقابل تحریمهای اقتصادی و مالی غرب گام به گام لغو می شوند.

- آخوندی: پنجره اکنون کاملاً گشوده شده است. ما می خواهیم با تمام کشورهای همسایه خود همکاری کنیم. همین طور با کشورهای غرب و شرق، شمال و جنوب. بسیاری از راهها از ایران میگذرند. وظیفه ما آن است تا برای تامین رفاه و امنیت همگان شبکه های ارتباطی را گسترش دهیم و آن را تکمیل کنیم.

- اشترن: هم اکنون نخستین خط آهن شانگهای به تهران از مسیر خط آهن سراسری قزاقستان گشایش یافته است. بدین ترتیب راه انتقال کالا از چین به سمت اروپا به نصف کاهش می یابد و در مجموع ۱۴ روز طول میکشد. آیا ایران به کانون جهانی ترابری و لجستیک مبدل خواهد شد؟

آخوندی: این هدف ما است. به عنوان اقدام بعدی می خواهیم خط آهن سرتاسری آسیا را تکمیل کنیم. اما مهم است که سایر مسیرهای حمل و نقل نظیر خطوط راه آهن، جاده ها و بنادر را هم مدرنیزه کنیم و توسعه دهیم. ما می خواهیم راه رسیدن به خلیج فارس و اقیانوس هند را برای کشورهای آسیای مرکزی آسان تر کنیم.

اشترن: ایران سه ماه پیش ۱۱۸ فروند هواپیما به قیمت ۲۵ میلیارد دلار به ایرباس سفارش داده است. برخی از آنها هم جت های نوع A۳۸۰ هستند که برای سفرهای طولانی مورد استفاده قرار میگیرند.

آخوندی: ما میخواهیم فرودگاه امام خمینی در تهران را به مرکز بزرگی برای نقل و انتقال مسافر و کالا مبدل کنیم . ایجاد یک ناحیه آزاد گمرکی و نیز یک ناحیه ویژه اقتصادی در برگیرنده یک ناحیه پهناور کسب و تجارت در اطراف فرودگاه را مد نظر داریم .

اشترن: شما بدین ترتیب با سایر کشورهای منطقه مانند دبی و یا رقیبتان عربستان سعودی که مدعی قدرت سیاسی است به رقابت می پردازید.

آخوندی: به نقشه جغرافیایی نگاهی بیندازید! این یک واقعیت است. ایران نقطه مرکزی طبیعی در تمام منطقه است. این مزیت طبیعی ما در رقابت تلقی میگردد. ما مسئولانه و با آگاهی از مسایل امنیتی، بدان عمل خواهیم کرد. چرا که کشور ما دیگر مورد تحریم نیست و در نتیجه ما یک کشور کاملاً فارغ از تحریم بشمار می رویم.

اشترن: و حالا همه به در خانه شما می کوبند و می خواهند با شما تجارت کنند. چه در چین و چه در آلمان...

آخوندی: این وضعیتی است که برای همه نفع دارد. بله، ما برای مناسبات خود با چین ارزش زیادی قائل هستیم. چین یکی از شریکان استراتژیکی ما میباشد. ما این مناسبات را توسعه میدهیم.

اشترن: در این بین چه جایی برای اروپا و آلمان می ماند؟
آخوندی: ما با تجار های فوری و فوتی قانع نیستیم. ما می خواهیم مناسبات اقتصادی درازمدت برقرار کنیم. طبعاً روابط با اروپا و در درجه نخست آلمان در برنامههای ما پیش بین شده است. قرارداد ما با ایرباس شامل تحویل هواپیما طی ۱۶ سال می شود. ما اکنون در جریان این سفر با نمایندگان صنایع کشتیسازی و بنادر ملاقات داشتیم. در مذاکرات به آنها گفتیم: ما فقط به بنادر نیاز نداریم. بلکه در برنامه دراز مدت و بطور ماندگار به راههای ارتباط با آنها، به تکنولوژیهای مرتبط با آنها و به تمام لجستیک آنها نیاز داریم.

اشترن: گفته می شود که شما میتوانید به عنوان وزیر مسئول طی سالهای آینده بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشید.

آخوندی: ما تنها برای خطوط راهآهن خود علاوه بر نوسازی و توسعه شبکه خط آهن به ۲۸۰۰۰ واگن باری، ۲۵۰۰ واگن مسافربری به ارزش ۲۸ میلیارد دلار نیاز داریم . همچنین به ۶۵۰۰۰ دستگاه کامیون و همه نوع کشتی و حدود ۵۰۰ هواپیما طی پنج سال آینده احتیاج داریم . ما ساخت شش فرودگاه بین المللی را در طرح داریم و همچنین باید تمام سیستم های ایمنی پرواز خود را به سرعت توسعه دهیم.

اشترن: اما بودجه ایران این نیازمندی را تامین نمی کند. تامین مالی پروژه ها توسط بانکهای بین المللی هم مشکل پیدا کرده است.

آخوندی: پروژه های تامین مالی شده برای ما بسیار اهمیت دارند. به طور مثال ایرباس شرایط ساده و قابل اجرایی برای تحویل هواپیماها، از جمله به صورت لیزینگ در نظر گرفته است. طبق همین الگو در موارد دیگر هم میتوان عمل کرد.

اشترن: ولی موسسات آلمانی تاکنون از تضمین بیمه دولتی هرمس هم که امری عادی است، برخوردار نشده اند، زیرا ایران هنوز یک بدهی سابق به میزان تقریباً ۵۰۰ میلیون دلار را پرداخت نکرده است.

آخوندی: ایران به تعهدات خود عمل می کند و در آینده هم خواهد کرد. متاسفانه طرف آلمانی در این ارتباط انتظارات ویژه ای دارد. عدم بازپرداخت نیز از آنجا ناشی می شود که در حال حاضر راه مناسبی برای پرداخت آن وجود ندارد.

اشترن: به دلیل چندین تحریم مالی که هنوز لغو نشده اند.

آخوندی: من به شما اطمینان می دهم به مجرد آن که راههای مناسب بازپرداخت هموار شوند، ما بدهیهای گذشته خود را پرداخت خواهیم نمود. ما این مبلغ را کنار گذاشته ایم.

اشترن: اما بانکهای آلمانی در تامین منابع مالی جهت انجام معاملات با ایران و یا برقراری مناسبات مستقیم تجاری تعلل می ورزند.

آخوندی: ظاهراً آنها از واکنش های آمریکا هراس دارند.

ما پیشنهاد کردهایم که بانکهای آلمانی از مقامات آمریکایی یک مجوز ویژه بخواهند تا بتوانند مناسبات تجاری با ایران را از سر بگیرند. آنها تاکنون به این پیشنهاد ما ترتیب اثر ندادهاند. دولت آلمان هم می توانست در این مرحله دست به اقدام بزند و مثلاً به بانکها توصیه هایی را ارائه کند.

اشترن: چرا بانکهای آلمانی باید دردسر دعوا با آمریکا را تحمل کنند؟

آخوندی: ما همه باید به این نکته توجه کنیم که نباید دستاوردهای معاهده اتمی را به دست چند بروکرات بسپاریم. بنابراین یک طرح موقتی را پیشنهاد میکنیم، یک نوع «برجام» جدید را که برای مناسبات مالی و اقتصادی میتواند مد نظر قرار گیرد. این طرح میتواند کمک کند تا مناسبات به حالت عادی بازگردند و تمام مسائل مالی باقی مانده برطرف شوند.

اشترن: آیا این برجام جدید باید بدون آمریکا اجرا شود؟

آخوندی: ما در این ارتباط با اروپا مذاکره می کنیم. آمریکا هنوز آماده نیست با ایران روابط اقتصادی برقرار کند.

اشترن: در گذشته هم شرکت های خارجی به خاطر رقابتهای گروههای سیاسی دچار مشکل می شدند. آیا میتوانید اطمینان دهید که چنانچه فرضا دایملر، زیمنس یا سایرین به بازار ایران بازگردند، اتفاق مشابهی نخواهد افتاد؟

بنابر گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، آخوندی هم گفت : اگر طرفین با احتیاط عمل کنند و مجوزهای لازم را از مقامات مسئول دریافت کرده باشند، نباید مشکلی بروز کند. ما به تمام آنهایی که میخواهند در ایران تجارت کنند، توصیه میکنیم حداکثر دقت را به کار برند.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.