نظر منتشر شده
۱۱۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 306044
ارزیابی توکلی از پاسخ روحانی به نامه رهبری / از گذشته درس بگیریم
بخش داخلی الف، 9 آبان 94
تاریخ انتشار : شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۸
دکتر احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی  پاسخ دکتر روحانی رییس جمهور  به نامه مهم رهبر انقلاب درباره برجام را مورد نقد قرار داد متن کامل یادداشت به شرح زیر است.
############################
پس از آن که رهبر انقلاب در ۲۹ مهر نامه ای خطاب به رئیس جمهور محترم نوشتند و در آن مطالب بسیار مهمی پیرامون برجام ابراز فرمودند و دستوراتی برای مرحله اجراء صادر کردند، آقای روحانی روز بعد بدان پاسخ داد. در باره این پاسخ نکاتی وجود دارد که ملاحظه میکنید.
۱. پاسخ هر نامه ای معمولا مانند آئینه ای است که اصل نامه را منعکس میکند. اگر کسی نامه ۲۹ مهر رهبری را نخوانده باشد و روز ۳۰ مهر با نامه آقای روحانی مواجه شود چه تصوری از نامه رهبر انقلاب پیدا میکند؟ آن چه از این طریق در ذهن این فرد نقش می بندد جز این نخواهد بود که رهبری مذاکرات را بی عیب و نقص شناخته و نتایج آن را که برجام باشد، پذیرفته و تأیید کرده اند تنها شروطی معمولی قرار داده اند که دولت با رعایت آن ها، " نسبت به اجرای کامل و با حسن نیت برجام اقدام خواهد نمود."همچنین وقتی آقای روحانی در پاسخ به مقام بالاتر از خودش نامه مینویسد و سراسر نامه ذکر برکات برجام است و چند بار از رهبر انقلاب تقدیر و تشکر میگردد، به ذهن فردی که نامه رهبری را نخوانده متبادر میشود که رهبر نیز کم و بیش همه این مناقب را برای برجام قائل است.

۲. اما وقتی به نامه رهبری رجوع کند میبیند درست عکس آن است. در حالی که آقای روحانی در نامه خویش مذاکرات و نتایج آن را اینگونه توصیف میکند: ملت "از یکی از خطیرترین گردنه‌های صعب‌العبور، با افتخار و سربلندی، و با دستی پر از تأمین حقوق و منافع خود در برنامه هسته‌ای، عبور کرد." و از مهر تأیید رهبری همراه با الزامات به عنوان" آغازگر فصلی نوین در حرکت رو به تعالی جمهوری اسلامی ایران" یاد میکند، در نامه رهبری آمده است: "محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است، دچار نقاط ابهام و ضعفهای ساختاری و موارد متعدّدی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه‌به‌لحظه،‌ میتواند به خسارتهای بزرگی برای حال و آینده‌ی کشور منتهی شود" و هدف اصلی از صدور نامه را رهبر انقلاب این میدانند که مسئولان "فرصتهای کافی برای رعایت و حفظ منافع ملّی و مصالح عالیه‌ی کشور در اختیار داشته" باشند.

در حالی آقای روحانی از اجرای کامل برجام با حسن نیت سخن میگوید که شاکله اصلی نامه رهبری هشدارهای مستند نسبت به " دشمنی رژیم ایالات متّحده‌ی آمریکا را بر ضدّ جمهوری اسلامی" و "ورود فریب‌کارانه‌ی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای، نه با نیّت حل‌وفصل عادلانه، که با غرض پیشبرد هدفهای خصمانه‌ی خود درباره‌ی جمهوری اسلامی" صورت گرفته است. تمام سعی رهبری توجه دادن به خطرات سلطه طلبی آمریکا و مبنایی بودن دشمنی هیأت حاکمه آمریکا با ملت ایران است، ولی در پاسخ روحانی نسبت به این امر خطیر کاملا بی توجهی میشود.

۳. موضوع بسیار مهم این است که این تفاوت های فاحش اختلاف نظر بین دو صاحب نظر نیست تا ما آن را امری طبیعی بدانیم. گر چه موضع رهبری در باره برجام مستند است به واقعیات امروز و تاریخ ما و به تحقیقات دقیق در برجام که هم متضمن " نقاط مثبت و در اصلِ تثبیت آن نقاط" و هم تمام زوایای پرابهام و ضعف ساختاری آن را نشان میدهد. ضعف هایی که مکررا بیان شده ولی از طرف دولت دفاعی قابل قبول ارائه نشده است. بلکه موضوع از این حیث اهمیت بسیار زیادی دارد که قانون اساسی و شرع مقدس حق تعیین سیاست های راهبردی را به رهبری داده است و تمامی سیاستهای دیگر باید با آن ها هماهنگ باشد و همچنین تمام سیاستمداران نیز باید خود را با آن سیاستگذار همسو سازند. اگر تحلیل رئیس‌جمهور در این حد با رهبری فاصله داشته باشد خطر در اجرای برجام و عدم رعایت الزامات قانونی و شرعی دربرگیرنده منافع و مصالح ملی دو چندان خواهد شد.

۴. بنده به عنوان یک دوست و همکار قدیمی جناب روحانی از ایشان میخواهم این فاصله را که نه بر استدلال و واقعیات بلکه بر بی توجهی و تعلقات مبتنی است، از میانه بردارند. از گذشته درس بگیریم. فاعتبروا یا اولی الابصار.
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۱:۵۴:۲۹
تعیین زمان برای اجرای برجام از سوی رهبر معظم انقلاب در نامه 9 ماده‌ای به معنی آن است که نباید در پازل تعیین شده دشمن قرار گرفت و در زمین آنان بازی کرد. بلکه این ما هستیم که باید دیگران را وادار به انجام تعهدات داده شد‌ه‌شان بکنیم و از سوءاستفاده آنان از ضعف ساختاری و ابهامات برجام جلوگیری کنیم. (3289595) (alef-13)
 
منتقد جدی احمدی نژاد منتقد جدی روحانی
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۹:۴۹:۵۰
با سلام و آرزوی موفقیت همه ی ایرانی ها
دوستان دولتی، این مطلبی که صرفا جهت خیرخواهی ، روشنگری و مبتنی بر استدلال منطقی نگاشته شده نه توسط کوچک زاده و نه رسایی و نیز نه توسط زاکانی نوشته شده و بلکه توسط نماینده میانه رو آقای توکلی ، نماینده عالم ، پیگیر و با پشتکار مجلس که به شدت مخالف احمدی نژاد بود و در آن موقع علیه احمدی نژاد اظهارات زیادی مطرح کرد نوشته شده است
ایشان با روی کار آمدن روحانی مثل سایر حامیان روحانی امیدوار به تغییر بود و در دفاع از کلیات وزرا روحانی در مجلس نطق ایراد نمود و بارها از آقای روحانی حمایت کرده است وخواهد کرد
هم کلام با ایشان افراد متعدد دیگری از میانه روها و اصلاح طلبان چنین بیاناتی اظهار داشته اند
1-آقای حسین دهباشی( پژوهشگر تاریخ معاصر و سازنده فیلم تبلیغاتی روحانی)،
2-داریوش سجادی(مشاور کروبی)
،3- اعتماد (رییس انرژی اتمی زمان شاه)
،4-عابد فتاحی نماینده اصلاح طلب
،5- ولایتی
6- علاالدین بروجردی
7-صادق خرازی فعال اصلاح طلب و...
خواهشا هر انتقادی را دشمنی نپندارید
گرچه شاید تلخ باشد که بخواهیم حقایق تلخ را قبول کنیم ولی از نشانه های حقانیت و درستکاری هر شخص، تواضع در مقابل حق است و باید برای حقایق تلخ هم چاره اندیشی کرد
موفق باشید (3290832) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۱۷:۰۲:۴۵
احسنت بر شما و صد احسنت بر مواضع به حق دكتر توكلي (3292574) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۲۰:۱۰:۳۳
جناب آقای لاریجانی
واقعا برای شما متاسفیم... پیش از آنکه نظام ناگزیر به هزینه از عالی ترین رکن خود باشد نقدها باید در مجلس انجام می شد.
امیدواریم شمار را در دور آینده مجلس نبینیم (3290880) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۱۱:۲۵:۵۰
آقای توکلی خودش جزو مطرح کنندگان طرح دو فوریتی برجام بود. خود ایشان آمد و از آن پشت تریبیون تمام قد دفاع کرد! (3291833) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۱۸:۵۱:۱۳
ولی با نحوه تصویب جزئیات به شدت مخالف بود (3292763) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۲۱:۱۴:۲۵
جناب توکلی سلام و احترام
جنابعالی بهتر از هر کس واقفید که برجام دارای 2 فرم نتایج است

1- بیرونی

2- درونی

در وجه بیرونی، با مدیریت مدبرانه دکتر ظریف و تبعیت ایشان از مقام رهبری خوشبختانه محل نگرانی برای نفوذ موذیانه استعمارگران نیست

در وجه درونی اما، مهمترین نتایج مورد نیاز، امور اقتصادی است که بنده را شدیدا نگران کرده.
وضع موجود مدیریت اقتصاد در کشور نابسامان است و مسئولین پاسخگوی عملکرد ضعیف و پر اشتباهشان نیستند. برای مثال نامه 4 وزیر به رئیس جمهور فقط برای نجات شرکت بورس از رکود در حالیست که مدیریت بخش اجرایی بورس هنوز پس از سالهای متمادی در دست همان مدیرانی است که سابقه ی حباب سازی، رانت و قوانینی مثل معاملات ددد در کارنامه شان هست و فقط رئیس سازمان بورس از بازار سرمایه به یکی از مهمترین بانکهای کشور منتقل شده است.
معتقدم که تا وقتی پاکسازی قاطعانه و بی تعارف و خارج از باندبازی ها در مدیریت اقتصاد انجام نشود، نتایج درونی برجام حاصلی نخواهد داشت. (3290974) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۲۲:۳۸:۴۴
یه چند ماهی هست که مدیریت بورس تغییر کرده جناب (3291126) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۰۷:۴۰:۵۸
اون مدیری که عوض شده رئیس سازمان بورس بوده نه مدیرعامل شرکت بورس.
رئیس سازمان بورس مقام تشریفاتیه اما عملیات بورس که حساس و مهمه دست شرکت بورسه که مدیرعاملش از سال 87 تا الان سر کاره (3291456) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۱۱:۰۳:۴۹
عزیزم اونکه عوض شد صالح آبادی رئیس سازمان بود (3291770) (alef-13)
 
عادل
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۲۲:۱۵:۰۷
اگر قرار است رییس جمهور نقشی در تعیین سیاست های راهبردی کشور نداشته باشد پس این همه هزینه برای انتخابات و این همه دعوت از مردم برای چیست؟ مردم به روحانی رای دادند که تحریم ها را بردارد. روحانی با شعار سانتریفیوژ بچرخد به شرطی صنعت و اقتصاد و زندگی بچرخد 3برابر اصلی ترین رقیبش رای آورد. من به شخصه از تیم دولت که با وجود مظلومیت توانستند به وعده های انتخاباتی خود عمل کنند کمال تشکر را دارم (3291080) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۰۸:۲۴:۵۲
سیاست های راهبردی ازآن رهبری است و اجرای راهبرد از آن دولت (3291519) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۱۷:۲۳:۵۲
دلیل رای مثبت جنای توکلی به طرحی که به صورت ضمنی برجام رو تایید میکنه پی بود؟!... (3292616) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۱ ۱۷:۱۱:۳۳
افرادی که با صدای مولای خود از خواب بیدار نشن با لگد دشمن بیدار میشن .... خدا کنه با لگد دشمن بیدار نشیم (3294951) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۱:۵۵:۱۰
روی سخنم با مسئولانی است که در مورد برجام دائم می‌گویند منویات رهبری را اجرا می‌کنیم. اگر همان رهنمودهای اولیه رهبری را اجرا می‌کردند و کار به اینجا نباید می‌کشید که برجام با این ضعف‌های ساختاری و نقاط ابهام متعدد باعث امکان‌پذیری خسارت‌های بزرگ برای حال و آینده کشور شود. دور از رحمت خدا باشد کسی که بدون محتوا و اعتقاد و صداقت نام رهبر عزیزمان را ببرد و از سوی دیگر جاده صاف‌کن آمریکا بشود. (3289599) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۱:۵۶:۰۲
مردم به خوبی حوادث را رصد می‌کنند و التزام دولت به اجرای شروط رهبر معظم انقلاب برای برجام را از دولتمردان مطالبه می‌کنند و هرگونه تفسیر به رأی این شروط را نیز غیرقابل پذیرش می‌دانند. (3289602) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۵:۴۷:۱۶
اگه اینطوری بود که باید به جلیلی رای میدادن نه روحانی (3290326) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۸:۱۶:۰۷
همین نگاه سیاسی کشور را اینطوری کرده....الان کی حرف از جلیلی زد؟ (3290646) (alef-13)
 
BEHNAM
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۲۳:۰۶:۳۹
پس قبول داری روحانی با رهبری زاویه دارد؟ (3291178) (alef-13)
 
علیرضا کیانی
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۲۱:۱۵:۴۱
البته غوغای تبلیغات اگربگذارد (3290975) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۲:۲۶:۴۲
متاسفانه دولت چون تمام تخم مرغ هایش را در سبد برجام گذاشته، الان کاسه چه کنم دستش گرفته، هنوز با این که خیلی دیر است ولی جای جبران دارد، اقای روحانی اگر امروز نجنبید و دولت رو به ریل خدمت صادقانه، سختکوشانه و بی اعتنا به دست کدخدا برنگردانید، فردا احمدی نژاد را رئیس جمهور خواهید یافت. (3289687) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۲:۲۷:۱۲
با فرمایشات آقای توکلی مخالفم (3289688) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۵:۴۱:۵۵
مخالفی ولی استدلال نداری! (3290293) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۷:۰۷:۰۱
محکم ترین استدلال این است که اگر رهبری و شورای امنیت ملی که متشکل از سران قوا و مسئولین نظامی / امنیتی کشور است امید به اجرا و انجام تعهدات آمریکا و دیگر کشورها نداشتند با کسی رودربایستی نداشتند و با قاطعیت برجام را همانند کمیته ویژه مجلس که آن را قراداد ترکمانچای و گلستان میدانستند رد میکردند پس دکتر روحانی هم حق دارد که همانند رهبری ضمن قبول برجام بر انجام تعهدات 5+1 پافشاری کند (3290508) (alef-13)
 
موافق توکلی
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۵:۴۷:۱۰
با فرمایشات توکلی به عنوان یک انسان مخلص و روشن در عرصه سیاست که برای مردم کار می کند موافقم (3290325) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۶:۴۰:۴۵
من هم با نظر جنابعالی مخالفم (3290460) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۶:۴۶:۰۳
متاسفانه بدون هیچ منطق واستدلال مخالفی برادر فاعتبروایااولی الابصار (3290473) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۲۰:۰۹:۳۱
من عاشق استدلال کردنتون هستم، توکلی انتقاد کرده آنهم مستدل، شما هم مستدل جوابش را بدهید، فقط ما مخالفیم؟ همین؟ (3290878) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۲۲:۲۷:۵۰
جواب دادیم ولی متاسفانه منتشر نشد عزیزم (3291106) (alef-13)
 
علیرضاکیانی
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۲۱:۱۸:۵۹
لطفا فقط یکی ازاستدلالها راردبفرمایید فقط یکی (3290980) (alef-13)
 
منتقد الف
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۲۲:۳۷:۳۶
کدام استدلال!!! دوست گرامی ، بنای ارزیابی دکتر توکلی با کمال تاسف فقط یک مطلب است و آن تخطئه تمام و کمال کارکرد دولت یازدهم و بویژه تیم مذاکره کننده ایرانی در دو سال اخیر. هنوز هم رد استدلال ایشان را می خواهید؟! کدام استدلال؟ (3291123) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۲۳:۲۲:۳۷
این شیوه بعضی کاربرای این سایته. دلیل ندارن فقط می گن: من مخالفم که مثلا از هم فکرای بی منطقشون مثبت بگیرن.

الف اگه نمی خوای منتشر کنی نکن ولی یه فکری به حال این مخاطبینت بکن. یا علی. (3291208) (alef-13)
 
و
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۲:۲۸:۵۲
آقاي توكلي عزيز سلام
اينجا ديگر از كامنت هاي هزار ودوهزاري خبري نخواهد بود يعني همانهايي كه در دفاع از يك مجرم يا در دفاع از هر حركت و گرايشات به آمريكا و انگليس هزار تادو هزار كامنت مثبت به نفع غرب گرايان و مجرمان مي دادند يا از شما و سايت الف تشكر مي كردند خواهيد ديد كه اينجا اصلا به حرف حسابتان راي نخواهند داد و باز همان چند نفر جوان حزب اللهي راي خواهند داد كه تعدادشان خيلي نيست (بدليل اينكه حزب اللهي ها خيلي به فضاي مجازي رو نمي كنند)
شما هم خوب است همانطور كه به اقاي روحاني فرموديد فاعتبروا... ما هم به شما گفته و خواهان اين هستيم كه كامنتهاي منفي و از روي دشمني غرب دوستان را در سايت خود اينقدر بي پرده و كامل نشر ندهيد تا موجب ناراحتي دوستان (در اصل مي گويند دلسردي و نا اميدي ولي چون مومن از اين چيزها نبايد دلسرد و نا اميد شود لذا ما هم از آوردن اين كلمات پرهيز مي كنيم) و خوشنودي دشمنان شود.
موفق باشيد و در پناه خدا (3289692) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۵:۴۸:۳۳
باشه فقط کامنتهای تورو منتشر بکنه (3290327) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۶:۰۹:۳۴
شما چرا شهروند آن رو تقسیم بندی میکنید؟ بر طبق کدوم آمار؟ فکر نمیکنم کسانی که از دنیا اینترنت استفاده نمی کنند کم اطلاع تر از مسایل روز هستند؟ انتخابات 92 یک شبه رفراندوم نبود بین سیاستی هسته ای قبلی و فعلی؟ (3290386) (alef-13)
 
علیرضاکیانی
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۲۱:۲۲:۵۵
احسنت احسنت احسنت (3290990) (alef-13)
 
ع
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۰۶:۳۱:۰۹
مردحسابی خجالت بکش اینجا بحث حزب شیطان نداریم مردم پیش خود و خدای خودشون هم ابرو دارند و هم اعتقاد اینجا که هییت محلتون نیست که سر کوچه با چهار تا بچه مردم رو تقسیم به حزب خدا و حزب شیطان بکنی
برجام قرار بود یک شکاف بزرگ و خطرناک ناشی از تحریم های دول غربی که باحمایت کودکانه شما از احمدی نزاد و جلیلی شکل گرفته را پر کند
ضعف ساختاری امروز نمایان تر میخواهید از وضعیت معاش و قدرت خرید مردم و شکستن چرخ نصفه نیمه اقتصاد و کسری بانکها و هزارن اما اگر دیگر
جناب توکلی به جای گفتن قصه به فکر درد مردم باشد یعنی رهبر کشور مصلحت مردم و منافع کشور را سر رودربایستی با روحانی کنار گذاشته حالا شما باید این بهانه حق و به عقل خودتون از رییس جمهور کشور و مردم بگیرید تا که چی بشه
شما ها پس کی و کجا رو قبول دارید ؟هرکس میل شما نبود و مثبت یا منفی نظر شما نظر داد حزب اللهی نیست فقط شما هستید (3291367) (alef-13)
 
کاتب
۱۳۹۴-۰۸-۱۶ ۱۴:۵۴:۲۳
اتفاقا تمام بحث ها بر مدار حزب‌الله و حزب الشيطان میچرخد هر کس در دایره حزب الله نیست بلاشک و تردید جزء حزب الشيطان هست.حالا شما مختاری یکیشو انتخاب بکنی؛یا علی مدد. مردم کر و کور نیستن؛.عقب مانده ذهنی هم به همچنین.فاصله بیانات رهبری از روحانی زمین تا آسمان است.اگه نمیدونی برو بخون تا بدونی .آگه بازم متوجه نشدی برو از یک انسان عاقل بدون غرض و مرض بپرس تا شیر فهم بشی. (3305300) (alef-6)
 
امیر حسین سلطان/تهران
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۲:۳۳:۲۷
جناب آقای دکتر توکلی فرض می گیریم که تمامی فرمایشات جنابعالی بدون کم و کاستی درست و صحیح و مستند و متقن باشند استدعا می کنم فقط به این سئوال هموطن خودتان پاسخ بگویید موفقیت دولت یازدهم در رسیدن به توافق با گروه 1 + 5 اگر یک موفقیت بزرگ نیست پس چیست؟ لابد سیر و پیمایش دوران 8 سال قبل از تشکیل دولت جناب آقای دکتر روحانی تماما موفقیت و پیروزی بوده است تا بدانجا که ارزش ارز خارجی نسبت به ارزش ریال پول ملی کشور به ناگاه و در طی مدت زمان کوتاهی نزدیک به سه و نیم برابر شده است و چنانچه تلاش و کوشش و همت و اراده دولتمردان دولت یازدهم قابل کم اعتنایی و یا حتی بی اعتنایی انگاشته شود پس حتما این سیر نزولی ارزش پول ملی مان خود به عنوان یک موفقیت بزرگ قابل اعتنا و اتکا می باشد؟؟؟!!! والله اعلم. (3289703) (alef-13)
 
مهران
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۴:۰۵:۳۴
جناب آقای امیر حسین، خدمت شما عرض کنم که اگر بعد از تصویب برجام قیمت دلار کاهش پیدا می کرد، حرف شما درست بود، ولی متاسفانه اولا که قیمت دلار کاهش پیدا نکرد و ما برجام را که نقد خواهیم داد و نسیه خواهیم گرفت را قبول کردیم، در حالی که قبلا اگر ارزش ریال پایین آمده بود، دلمان خوش بود که زیر بار زورگویی های امریکا و غرب نرفته ایم، ثانیا متاسفانه ورزاء و دولت مردان دولت یازدهم آنقدر که به پایین أمدن دلار واکنش نشان می دهند به بالا رفتن آن عکس العملی نشان نمی دهند.

یعنی همان آش و همان کاسه (3290031) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۲۰:۰۸:۰۲
دوست عزیز برجامی که هنوز به نقطه اجرا هم نرسیده که نمی تواند معجزه کند
دولت روحانی معجزه کزذه قیمت دلار را از 4200 تومان آخر دولت قبل به کمتر از 3400 تومان آنهم دو سال بعد رسانده است.
اگر اثر تورم را در نظر بگیرید برای دوسال معادل هر سال 15 در صد آنگاه 3400 تومان را باید تقسیم بر 1.15 1.15 کنیم که حاصل میشود 2570 تومان. در واقع قیمت ارز از زمان دولت قبل 4200 به 2570 تومان کاهش پیدا کرده بدون اینکه هنوز بر جام اجرایی شده باشد.
ضمنا توچه داشته باشید که قرار نیست و نباید قیمت دلار از محدوده 3000 تومان پایین تر بیاید. همانگونه که می دانید قیمت های داخلی پایین تر نمی آید و اگر قیمت ارز کاهش پیدا کند آنوقت قدرت صادراتی کشور از این هم که هست پائئنتر می آید و این به صلاح نیست.
پس ضمن اینکه ما امیدواریم با اجرای برجام وضعیت اقتصادی کشور بهتر شود اشتغال افزایش یابد و شاخصهای اقتصادی همه بهبود یابند ولی دوست عزیز در انتظار کاهش قیمت ارز پایین تر از 3200 تومان نباشید.
والسلام (3290873) (alef-13)
 
کاتب
۱۳۹۴-۰۸-۱۶ ۱۵:۰۴:۱۱
بخشی از افزایش ناگهانی قیمت دلار در آخر دولت دهم به دست سرمایه سالاران پشت پرده برای مدیریت روانی انتخابات بود که پس از انتخابات فرو نشاندند برای کسب وجه!!!چه اینکه اگر مطالعه نمایید رغم کوچکی در آن بازه زمانی خرید و فروش ارز اتفاق افتاده.محض اطلاع.عزیز مردم ببو نیستند.بیدار شو!!!!!!!!!!! (3305318) (alef-6)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۴:۳۷:۱۲
دوست عزیز مشکل همین جا است که چون دوران 8 ساله دولت نهم و دهم بوده هیچگاه از این دولت موفقیت نمی خواهیم...ایا الان دلار کم شده است؟ یا بنزین ارزانتر؟ الان قدرت خرید مردم چگونه است؟ ایا کاهش تورم را احساس میکنی؟
من فقط یک چیز را فهمیده ام که هر دولتی امده است نقطه ضعفش همان شعار هایی است که در موقع انتخابات داده است...یک عدالت، یکی ازادی و دیگری چرخیدن چرخ زندگی و کاهش رکود و .... (3290124) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۴:۳۸:۲۴
خیلی جالبه تا کم می اوریم سریع میریم با 8 سال قبل مقایسه می کنیم...پس کی قراره دولت یازدهم و تدبیر را مورد نقد و ارزیابی قرار دهیم؟ (3290128) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۹:۴۸:۵۶
همون وقتی که قرار شد دولت مدعی عدالت رو مورد نقد و ارزیابی قرار بدید!!!! (3290828) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۲۲:۳۲:۴۴
هر چیزی زمانی دارد! الان وقت نقد و ارزیابی دولت یازدهم نیست. قدری به اوضاع منطقه و جهان بنگرید اگر قصدتان اصلاح است پشتیبان دولت مردمی دکتر روحانی باشید و بس. (3291117) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۵:۲۹:۵۹
من نمی فهمم چرا مغز برخی از مردم صفر و یک کار می کند؟ یعنی نمی شود نمره رئیس جمهور قبل از 20 ، 2 باشد و نمره این یکی مثلا 15 باشد؟ در عین حال که هیچ کدام نمره خوبی نگرفته اند یکی از دیگری بهتر باشد؟

چرا تا به روحانی انتقاد می کنند با احمدی نژاد مقایسه می کنید؟ خدایا... مردم ما چشون شده... اینقدر اون دوران سیاه بوده که قدرت تشخیص خودشون رو از دست دادن (3290258) (alef-13)
 
مردم
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۲۰:۰۶:۲۳
مگر توکلی مدافع اقدامات اشتباه دولت قبل است سابقه ی ایشان انتقادات متعدد به احمدی نژاد بوده است چرا الکی نظر می دهید و لایک می کنید (3290865) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۲۲:۳۹:۴۱
لطفا به نام مردم کامنت نگذارید! (3291130) (alef-13)
 
علیرضاکیانی
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۲۱:۲۹:۳۷
بجای فرمایشات فله ای وبافتن اسمان ریسمان لطفا فقط یک استلال اقای توکلی رامنطقی پاسخ فرماییدتااین دولت چندسال بعدموردانتقادخودتان قرارنگیرد (3291005) (alef-13)
 
منتقد الف
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۲۲:۲۸:۲۴
عزیزم وقتی حرفی برای گفتن ندارید بهتر است قدری تامل کنید بلکه خود دکتر توکلی پاسخگو باشند. (3291107) (alef-13)
 
کاتب
۱۳۹۴-۰۸-۱۶ ۱۴:۵۸:۵۳
این موضوع ارتباطی فقط به دولت قبل نداره؛ در تمام دولتها کاهش چند برابری ارزش پول اتفاق افتاده و منبعد نیز اتفاق خواهد افتاد.دلیلش هم اینه که دولتها نه عرضه خلق ثروت رو دارن و نه توان دریافت مالیات حقیقی رو؛به ناچار اقدام به دریافت مالیات پنهان به نام کاهش ارزش پول میکنن؛امیدوارم شفاف‌سازی شده باشه. (3305308) (alef-6)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۲:۳۹:۲۴
اگه اهل عبرت گرفتن باشیم، همون تجربه سالهای 82 تا 84 برامون کافیه (3289720) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۲:۴۵:۱۲
نقد بی مبنایی بود. به هر حال جایگاه رهبری مشخصه و بدون تایید ایشون برجام اجرایی نمی شد و ایشون هم تایید کردن. تنها دستگاه کشور هم دولت نیست و خطاب رهبری عملا همه دستگاهها از جمله دولت، مجلس، سپاه و باقی دستگاههاست. (3289750) (alef-13)
 
مردم
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۲۰:۰۱:۴۷
منظور ایشان این بود که چرا روحانی بی توجه به الزامات رهبری فقط حرف خود را می زند (3290861) (alef-13)
 
منتظر
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۲۰:۱۷:۴۵
برجام چه ربطی به سپاه و مابقی داره
این دولته که رفته و این طرح را که رهبر فرمودند دارای ضعفهای ساختاری و ابهامات زیادی است که در حال و اینده کشور را دچار مشکل میکنه
و اون مجلس بود که با رانت سیاسی و پارتی بازی سیاسی به نفع دولت و به اسم رهروان ظرف 15 دقیقه به این طرح ناقص دولت رای داد
رهبر هم برجام را تایید نکرد و طرح چند ماده ای مجلس را که دارای نقاط ضعف بود را با بیان شروط پذیرفتند و فرمودند در صورت اجرای اینا شروط نهگانه مورد تایید است
این شما و دولت کدخداپرستتون هستین که جایگاه رهبر را نمیخواین قبول کنین و در فکر دور زدن رهبری و فرمایشات ایشون هستین (3290894) (alef-13)
 
علیرضاکیانی
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۲۱:۳۸:۵۸
مشروط که ظاهرا بااهداف انتخاباتی دولت موردتوجه کافی قرار نگرفته وهزینه این بی توجهی به منافع ملی رادراینده بازهم ملت بایدپرداخت نماید (3291015) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۲:۴۶:۴۶
دولت تنها جلو پایش را می بیند ان هم انتخابات سال 94 (مخصوصا خبرگان) و 96 (3289756) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۲:۴۸:۰۱
فقط اگر برجام اجرا نشود یا مثل توافق سعد اباد طرف غربی به قولش عمل نکند اقایان با ماست مالی زمان را می گذرانند....فقط بد بختیاش، تحریم ها می ماند برای مردم و دولت های بعدی
و قضیه سال 84 تکرار خواهد شد چون اقایان هیچگونه درسی از گذشته نمی گیرند (3289762) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۲:۴۸:۳۰
ایشان سعی کردند نکات تکمیلی مربوط به توافق را مورد تاکید قرار دهند و این دو نامه در کنار یکدیگر مکمل و متمم بوده و تصویری جامع از دغدغه ها و دست آوردها را کنار یکدیگر ارائه می دهد.... به نظر من نامه و پاسخ جناب روحانی ایرادی نداشت (3289763) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۶:۵۶:۰۸
متاسفم برای تو.
نامه رهبری فصل الخطاب است و احتیاج به عمل دارد و نه به حرف . زمانی نامه رهبری تکمیل خواهد شد که کاملاً توسط دولت اجرا شود . (3290489) (alef-13)
 
کاوه
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۲:۵۸:۰۵
احسن اقای دکتر توکلی واقع همین است که نحلیل شد (3289794) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۳:۰۴:۴۹
با سلام خدمت آقای توکلی؛
یا شما نامه رهبری را با دقت نخوانده اید، یا برجام را !
لطف بفرمائید یک نگاه مجدد به نامه رهبری بکنید و ببینید که حدود شش شرط از شروط قید شده در نامه، همان مفاد برجام است که حضرت آقا بر اجرای آن تاکید فرموده اند! (3289814) (alef-13)
 
منتظر
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۲۰:۲۳:۱۱
پس شما برجامزهر را نخوندید
در ضمن نامه رهبر را که اصلا نمیدونید چی فرمودند
چون رهبر عزیز از ابهامات و ضعفهای ساختاری خطرناک سخن گفتند
لطف بفرمایید برای یکبار!!!!! هم که شده یه نگاه به نامه رهبر عزیز بندازین (3290903) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۳:۰۷:۳۵
احسنت ، عالي بود (3289825) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۳:۰۷:۵۱
مطالب آقای توکلی بسیار متین و روشنگر بود. با افزودن رفتارها و موضع گیری ها و سخنان دیگر آقای روحانی کاملا مشخص می شود که منظومه فکری آقای روحانی بر ساده اندیشی و ساده انگاری بنا شده است و دولت یازدهم در مسیر دیگری افتاده است که کم کم زاویه گرفتن آن از خط هوشمندانه و عزت آفرین امام خمینی و رهبری انقلاب دارد بر همگان آشکار می شود. و ساده اندیشه و سهل انگار ی، بستر گرم و مناسبی است برای رشد و جولان، بی تفاوت ها و وابستگان فکری و سیاسی به غرب. امروز . روشنگری در این زمینه ، یکی از ضرورت هاست که کمک می کند هم دولت خود را با تراز انقلاب و نظام جمهوری اسلام منطبق کند و هم مردم و بخصوص جوانان عزیز ما از واقعیاتی که توسط سردمداران جناح های سیاسی برای قدرت طلبی در غباری، از ابهام و کتمان و ادعاهای دروغین و مغلطه بازی و فریبکاری ، پوشیده و مستور مانده انده آگاه شوند. البته چنان که آقای توکلی هم اشاره کردند بیانات رهبری همواره بیشترین نقش را در این روشنگری و زدودن سایه های ابهام داشته است ، و اقدام رهبری به تنهایی کافی نیست بلکه اقدام رهبری ارایه طریق و نقشه راهی است برای روشنگری که همه مسولین روشن بین و با بصیرت و همه اندیشمندان واقع بین و متعهد و دلسوز باید با روشنگری های تیز بینانه خود واقعیات را برای مردم آشکار کنند و منظومه سهل انگاری و ساده اندیشی و کتمان و ابهام آفرینی را به حاشیه برانند. (3289826) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۳:۱۰:۲۳
جناب دکتر توکلی
ازتذکرات بجای شما از طرف خودم و بسهم خود تشکر می کنم . متاسفانه یک چندروز بعداز دستورات کتبی ایت الله خامنه ای برروی برجام اقای نوبخت هم امد و گفت انواع واردات از امریکا ازاد است ولی ما به تذکرات - توجه کنید به واژه انتخاب شده تذکرات - رهبری عمل خواهیم کرد .
اقای دکتر توکلی چه موجز ولی جامع فرمودید که :
" موضوع بسیار مهم این است که این تفاوت های فاحش اختلاف نظر بین دو صاحب نظر نیست تا ما آن را امری طبیعی بدانیم. گر چه موضع رهبری در باره برجام مستند است به واقعیات امروز و تاریخ ما و به تحقیقات دقیق در برجام که هم متضمن " نقاط مثبت و در اصلِ تثبیت آن نقاط" و هم تمام زوایای پرابهام و ضعف ساختاری آن را نشان میدهد. ضعف هایی که مکررا بیان شده ولی از طرف دولت دفاعی قابل قبول ارائه نشده است. بلکه موضوع از این حیث اهمیت بسیار زیادی دارد که قانون اساسی و شرع مقدس حق تعیین سیاست های راهبردی را به رهبری داده است و تمامی سیاستهای دیگر باید با آن ها هماهنگ باشد و همچنین تمام سیاستمداران نیز باید خود را با آن سیاستگذار همسو سازند."

مشکل رییس جمهور قبلی این بود که در برخی موارد این را نفهمید و نتیجه اش را هم خود دید و لطماتی را به ملت نیز وارد کرد . امیدواریم در این دولت نظایر ان را نبینیم . (3289839) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۳:۱۱:۰۸
جناب اقای دکتر توکلی ؛ جنابعالی به خوبی می دانید که اقای دکتر روحانی سیاست نادیده گرفتن و و مثلا عدم تعارض را در پیش گرفته اند تا کارها و سیاست های خود را پیش ببرند.
سیاستی جدید و کمتر مسبوق در جمهوری اسلامی که یار دیرین ایشان آقای دکتر ظریف هم دقیقا همین رویه را در پیش گرفته اند. شاهد این مثال همین نامه و دیگر هشدار و تاکید های رهبری مثلا در باب عدم مذاکره با آمریکا در موضوعات دیگر بحث های پیرامون اقتصاد مقاومتی و عدم نگاه به بیرون و و و
حالا سیاست مدارانی چون شما به نظر می رسد قصد دارد وظیفه روشنگری متناسب با این سیاست را در پیش بگیرد بایستی شیوه ای جدید متناسب با شیوه جدید دولت را اتخاذ کند. این تحلیل گام نخست خوبی است اما مطمئنا کافی نیست.
بایتس دانست افشاگری ها و حتی روشنگریهای که تاکنون در سطح های مختلف در جمهوری اسلامی اتفاق افتاده دیگر کارایی لازم برای برخورد با این شیوه جدید را ندارد. هر چند ملت در مجموع آگاه هستند. (3289840) (alef-13)
 
یوسف
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۳:۱۵:۵۳
هر کس با رهبری فاصله بگیره خودش ضرر می کنه و دچار مشکل میشه

شاید خیلی زودتر از اون چیزی که فکرش رو بکنه ، شاید به سال 96 هم نرسه (3289848) (alef-13)
 
جواد
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۳:۱۸:۳۴
احسنت دکتر
خیلی تو دلم مونده بود این جوابیه عجیب که شما مستند گفتی (3289856) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۳:۲۳:۵۱
درود بر دکتر توکلی (3289866) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۳:۳۳:۳۶
اگر جسارت بخرج دهید و نظرات مردم را در اینخصوص چاپ نمایید میتوان جمع بندی خوبی نسبت به مسائل کلان کشوری داشته باشیم که در آینده به مجریان امر کمک شایان خواهد کرد ولی اگر یکطرفه بیان مطلب نمایید دوباره با سوالهایی مواجه که این دور و تسلسل همیشه ادامه دارد . (3289902) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۳:۳۸:۱۶
دلسوز واقعی ملت کسی است که از هر فرصتی برای اتحاد ملت استفاده میکند
لطفا به نام دلسوزی تفرقه نیفکنید (3289919) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۸:۱۸:۳۰
شما لطفا این وحدت، ازادی بیان، هم دلی را تعریف کن البته منفعت را بذار کنار (3290651) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۳:۴۲:۱۹
جناب آقای دکتر توکلی عزیز. بهتر بود در زمان بررسی برجام در مجلس هم کمی تحرک نشان میدادید و از نقاط ابهام و ضعف های ساختاری این توافق پرده برمیداشتید و کمی هم به رییس مجلس محترم که هیچ ایرادی در برجام نمیدند تذکر میدادید. در هر حال بنده از دوستداران شما هستم و بابت این ارزیابی مستدل و عالی از شما ممنونم. (3289938) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۳:۴۶:۰۸
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست انچه البته بجایی نرسد فریاد است (3289960) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۳:۴۶:۱۱
بله درود بر اقای توکلی . راستی اقای توکلی جز حامیان احمدی نژاد نبودند؟ البته مطمئن این را نمی اورید ولی خوب است که میخوانید کمی راجبش فکر کنید. (3289961) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۳:۴۷:۳۳
همین که ما سکان مذاکرات را به افرادی سپردیم که ده دوازده سال پیش رفتند و همه چیز را تعلیق کردند و غرب با افتخار از محدود کردن و مجبور کردن ایران به تعطیلی انرژی هسته ای ایرانتو بوق و کرنا داد زد و آخرش هم هیچ امتیازی به ما ندادند , مشخص که از گذشته درس نگرفته ایم (3289965) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۳:۵۲:۲۴
احسنت با استدلال بسیار زیبا گفتی دکتر توکلی (3289984) (alef-13)
 
ایران دوست
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۴:۰۱:۴۱
کار روحانی درست است. به نفع کشور .ملت. انقلاب است (3290017) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۴:۰۴:۲۸
ممنون آقاي توكلي (3290025) (alef-13)
 
محمدرضا پور امینی
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۴:۱۵:۱۵
اقای روحانی در نامه خودالزامات ویاشروطی را که رهبری در مورد برجام مقرر وتعیین کرده اند مورد توجه خاصی فرار داده اند و علاوه بر ان بهتر این بود که در نامه نقاط ابهام ونقاط ضعف ساختاری برجام را نیز تلویحا مورد اشاره قرار داده وتاکید بر رفع ان می کردند (3290063) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۴:۲۴:۲۰
همچین تحلیل کم عمقی از آقای توکلی بسیار بعید بود.از رهبری در جایگاه خودشان که بالاترین جایگاه در کشور است جز همچین نامه ای انتظار نمیرفت چراکه اگر بر فرض رهبری برجام را بی عیب و نقص و کامل می دانست این راه را برای سو استفاده دشمن و عهد شکنی هموار می کرد . از طرفی رئیس جمهور به عنوان کسی که هدایت این ماجرا را برعهده داشته و اجرای آن را در سطح بین المللی پذیرفته باید از آن دفاع کند چرا که اگر به عنوان یکی از طرفین مذاکرات که اجرای برجام را تقبل کرده آنرا پر عیب و نقص و خطر ساز برای منافع کشور قلمداد کند کشورهای دیگر به چه اعتباری به سمت گسترش تجارت با ایران بیایند؟ در صحنه بین المللی هردو این رویکرد به برجام لازم و مکمل یکدیگر است (3290088) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۴:۲۸:۰۸
آقای توکلی خودتان می دانید مسیر حرکت دولت در برجام صحیح بوده است و لی گاهی اوقات برای بدست آوردن دل مخالفان برجام که خودشان هم دلیلی جز مخالفت
ندارند اینگونه دست به قلم میشوید اگر غیر از این بود مثل نامه به دکتر ظریف عمل
میکردید و بدانید خداوند از نیت های ما با خبر است . (3290095) (alef-13)
 
راهبر
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۴:۴۲:۳۹
با توجه به شرایط موجود در کشور هر گروهی بنا بر مقتظیات خود نظری راجع به برجام دارد.آیا بهتر نیست یک بخش از نظام سیاسی مسئولیت کلی مذاکرات هسته ای رو بر عهده بگیرد؟بقیه هم تابع اون باشند. (3290133) (alef-13)
 
م.س.ص
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۴:۴۹:۰۸
به نظر شما مخالفین برجام، چه کسی بهتر از دکتر ظریف؛ با توجه به شرایط سخت مذاکره می تونست با بزرگترین قدرتهای جهان ، مذاکره کنه؟انصاف هم خوب چیزیست. اگر نقطه ی ضعفی هم باشه به خاطر شرایط مذاکره بوده.اسمش روشه.«مذاکره» (3290154) (alef-13)
 
اکبر
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۵:۲۰:۱۳
اقای توکلی شما تمام ابعاد این نامه رئیس جمهور رو در نظر نگرفتید.

رهبری درنامه خودشان هشدار هایی را دادند رئیس جمهور با پذیرش هشدارها گفتند که با حسن نیت اجرا می کنند چرا که این نامه روحانی یک
رفتار صحیح دیپلماتیک است از اینکه پیامی ضمنی به طرف های برجام است که دولت ایران با حسن نیت اجرا خواهد کرد ودر صورتی که غربی ها خلف وعده کنند خلاف حسن نیت بوده و مسولیت عواقب ان در دیدگاه دیپلماسی عمومی و روابط بین الملل به عهده طرف مقابل باشد. (3290236) (alef-13)
 
لظام الدین
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۶:۴۱:۳۲
تحلیل خوبی بود،خداوند توفیقات تان را بیشتر کند (3290464) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۶:۴۵:۱۵
گاهي در سياست و نامه ها مسائلي هست كه مستتر هست آقاي توكلي بزرگ، و ضرورتي ندارد كنكاش شود براي همه مردم بازگو شود!! بهرحال الان تو شرايط روزهاي مذاكره نيستيد و راحت ميتونيد ايراد بگيريد، به نظر من مشكلي در نامه
نيست و بهترين راه حل را در مذاكرات مكتوب كردند و بهترين توصيه ها را هم رهبر متذكر شدند . ايشالا بهترينها براي مردم و ميهن حاصل بشود. شرايط حساس است و افكار منفي را ترويج ندهيد. (3290472) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۶:۵۴:۰۱
در هرصورت مردم به آقای روحانی اعتماد کردند هرچند آقای توکلی با عملکرد خود در مجلس قصد تضعیف دولت را دارند البته شاید نیت ایشان اصلاح امور باشد ولی مردم پیشینه عملکرد او را در دفاع از روی کار آمدن دولت احمدی نژاد دیده اند (3290483) (alef-13)
 
یک دانشجوی دکتری فیزیک
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۷:۱۲:۵۲
جناب اقای توکلی عزیز،
چند نکته:
1- حتی اگر ما در جایگاه امریکا بودیم (و امریکا در جایگاه ما) و متن اصلی برجام، به زبان فارسی هم نوشته می شد و ...، هچنان اما و اگرها و نواقص و ابهام ها قابل طرح می بود. همانطوری که در خود امریکا هم، این نواقص و ابهام ها از سوی مخالفان برجام، مطرح شده اند. یکی از علل اصلی افزایش این اما و اگرها، از یک سو، اهمیت سیاسی برجام، و ازسوی دیگر، سیاست زدگی شدید فکری مسوولان و مردم ایران هستش. چرا جای دور برویم، همین قانون اساسی ما که جمعی از سیاسیون خودمان به زبان فارسی روان نوشته اند، ولی امروز همین سیاسیون، در تعبیر و تفسیر بسیاری از بند های مهم آن، با یکدیگر اختلاف نظر های اساسی دارند. بنابراین بهتر است حداقل با خودمان کمی صادقانه تر رفتار کنیم...
2- یکی از نکات جالب در ماجرای برجام اعتراض برخی هموطنان، مبنی بر قابل اعتماد نبودن داوری آژانس جهانی انرژی اتمی (در راستی آزمایی رفتار ایران )است، چرا!؟ می گویند که آژانس در موارد متعددی، استقلال عمل و بی طرفی خود را نقض کرده است. در واقع این هموطنان، بی طرفی را لازمه داوری می دانند ( که البته سخن بسیار بجایی است). حال سوال این است که ایا این قاعده برای عملکردهای سیاسی-حقوقی خودمان هم معتبر است؟! مثلا وقتی نهاد های داوری (همچون شورای نگهبان و قوه قضاییه) در موارد بسیاری، علنا بی طرفی خود را نقض می کنند، می توان به داوری انها اعتماد کرد...؟!
3-به نظر من، عملکرد دولت در پرونده هسته ای، با توجه به شرایط، داشته ها و نداشته هایمان، در کل قابل دفاع است. جناب توکلی عزیز! بایستی این واقعیت تلخ را بپذیریم، که در حال حاضر چه از لحاظ علمی و صنعتی، وچه اقتصادی و نظامی، کشورهای غربی (امریکا و اروپا) بسیار قدرتمند تر از کشور ما هستند و پیشرفت علمی و صنعتی با بهره گیری از تجربه کشورهای پیشرفته امکان پذیر خواهد بود. (البته امیدوارم به امار حجم بالای مقالات-که بیش از نیمی از انها ارزش علمی کافی ندارند- و مواردی ازین دست، دلخوش نکرده باشید... ) (3290518) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۱۱:۲۳:۰۷
احسنت. دقیق و مستدل! (3291824) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۷:۲۰:۳۲
بابا حداقل از واژه کامنت استفاده نکنید بگویید نظر ویا نظرات لطفا" فارسی را پاس بدارید. (3290536) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۷:۲۶:۵۴
1- اينكه انتظار داريم برجام مشكلات اقتصادي را حل كند اشتباه محظ است. چرا كه 8 سال گذشته آنقدر خرابكاري شد كه هر گونه برجام انجام ميشد تاثير بر اقتصاد نداشت. اگر برجام تنها يك كار كرده باشد و آنهم جلوگيري از بدتر شدن وضع يعني انجام تحريم هاي بيشتر جلوگيري كرده كلي كار شده است.
2- اينكه تصور شود خلاف نظرات دكتر توكلي حرقف زدن يعني خلاف رهبري حرف زدن است موجب مي شود كسي جرات نكند چندان نظر دهد. و اين صحيح نيست. (3290550) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۷:۲۷:۱۰
بخشي از پيام رييس جمهور و در واقع مهمترين قسمتش نقل به مضمون اين بود: (دو سال پيش كمتر كسي تصور چنين دستاوردهايي براي ملت ايران در مذاكرات داشت )
اين جمله اصل ماجراست يك عده ميخان اگرهم قراره مشكل حل بشه به دست همفكران خودشون باشه نه مخالفان متاسفانه عده اي تلاش ميكنند اين موفقيت دولت رو به عنوان شكست جا بزنند اما سوال اينه اگر اينو قبول نميكرديم چي ميشد؟راه جايگزين چي بود؟ ما دقيقا چي ميخاستيم كه تو برجام حداقلش وجود نداره پس نتيجه ميگيريم كه همه اين صحبتا نوعي تلاش براي كمرنگ كردن اين افتخار بزرگ دولت هست (3290552) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۸:۱۸:۳۸
همه واقف هستیم مذاکرات با اذن رهبری شروع و تمام شد برجام چه بخواهیم و چه نخواهیم مورد قبول طرفین قرار گرفت و ایران غیر از این راهی نداشت لذا مطالب دیگر اضافه است ... (3290652) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۸:۳۷:۵۸
آقاي توكلي بهتر است خود ميز إز گذشته درس بگيرد و زبان و دل رأ يكي كند أين چه استدلاليست كه اگر كسي نامه رهبري رأ نخوانده باشد فكر ميكنه و قِس عليهذا ....... مهمترين قضييه تاييد برجام توسط رهبري است و تنها تاييد ايشان بر حسن اجراي ان است كه وظيفه شما بعنوان نماينده مردم هم هست اما رؤيه آقاي توكلي درنقد دولت بيشتر به بهانه جويي برأي دلجويي إز اصولگرايان است تا بيان واقعتهاي اشكار و خواست جامعه (3290688) (alef-13)
 
شهرام
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۹:۱۲:۳۵
آحسنت بر این تحلیل روشنگرانه (3290769) (alef-13)
 
یا حسین
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۹:۲۵:۵۰
پیام یک شهید در دوران دفاع مقدس: [ نگذارید حرف امام زمین بماند ]
تحلیل جامع ای بود. انشاالله همه ما صادقانه از رهبری پیروی و در عمل به توصیه های ایشان عمل کنیم که خیر دنیا و آخرت همه ما در آن است. (3290793) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۹:۴۸:۱۲
اقای توکلی نمیشود با دنیا توافق کنید و بعد شرط بگذارید...مسئولیت برجام هر چه که هست بر گردن همه است (3290826) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۲۰:۰۳:۵۶
وقتی در توافق برجام، قریب به اتفاق خطوط قرمز تعیین شده توسط رهبری را نادیده گرفته اند نوشتن چنین نامه ای هیچ بعید نبود و باز هم هیچ بعید نیست که در مرحله اجرا نیز به این شرطها و الزامات بی اعتنا باشند!!

سخن چه فایده گفتن، چو پند می ننیوشم... (3290863) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۲۰:۰۸:۲۵
مگر شرایط برخورد با برجام در مجلس تصویب نشد؟ و آیا پس از تایید شورای نگهبان بصورت قانون تبدیل نشد؟ و همچنین برای اجرای آن به دولت ابلاغ نشد ؟پس چرا مواردی اینچنینی توسط آقای توکلی که همیشه به قانون تمکین می کنند ادا میشود؟ آیا بهانه ایشان نامه رهبری به ریاست جمهوریست؟یعنی ایشان مفهوم نامه رهبری که از موضع ارشادی با دولت برخورد کرده نه از جنبه حکم حکومتی، را متوجه نشده اند و یا اینکه سودای دیگری در سر دارند و با اینگونه تحلیلها دشمن شاد می شوند.
انشاءالله که چاپ خواهید نمود (3290875) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۲۰:۲۵:۴۰
همه دم از ملت مي زنند اما حاضر نيستند آنرا به رفراندوم بگذارند (3290906) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۲۳:۵۲:۲۷
آقای توکلی اخیرا سایت شما به جرگه دلواپسان پیوسنه که بر ذهنیت خواننده تاثیر می گذارد ... حداقل من که این نقد شما رو بر خلاف گذشته صرفا سیاسی دیدم ... البته دلیلشم گفتم (3291242) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۰۰:۰۰:۲۶
جناب توکلی سلام
شما از دید ما فردی منطقی می آمدید ولی مدتی است که جانب انصاف را فراموش کرده آید
بسیار روشن است که رهبری برجام را تایید کرده اند این یعنی نقاط قوت آن بیشتر از ضعف آن بوده است
از طرف دیگران رییس جمهور این مملکت است و باید به خواست مردمی که به او رای داده اند احترام بگذارد روحانی اگر چیزی که شما یا برخی دیگر میگویند می بود که مردم به جلیلی رای می دادند
آقای توکلی عزیز شما حیف است مثل برخی غیر منطقی باشی
آقای توکلی عزیز جانب مردم بگیر نه جناح خاص (3291250) (alef-13)
 
محمدصادق
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۰۷:۵۱:۳۷
رهبر که برجام را تایید نکردن چرا وطن فروشان را منطقی و منتقدین را بی منطق جلوه میدهید در ضمن رای روحانی با توجه وعده 100 روز فقط در حد نصف رای دهندگان بود. (3291467) (alef-13)
 
پیروز
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۰۸:۴۱:۵۲
1-در دشمنی دشمنان تردیدی نیست.
2 دلیل دشمنی آنان :
عدم قرار گرفتن در صف تایید کنندگان و پذیرندگان سیاستها و اخلاقیات و آرمانهای آنان.
مخالفت و ارائه راهکارها و سیاستهای جایگزین و اعلام رسمی این مخالفت
نیاز آمریکا به وجود دشمن جهت پیش برد سیاستهای منطقه ای و جهانی

از جمله فروش تسلیحات و ایجاد حس نیاز به رهبری آمریکا در حفظ شرایط موجود
در این میان اگر بپذیریم که دشمنان خود میدانستند که ایران در پی بمب هسته ای نیست تنها دلیل طرح موضوع هسته ای ایجاد اجماع جهانی (قدرتهای اقتصادی و نظامی درجه اول ) و وادار به تبعیت کردن قدرتهای درجه 2 و 3 برای جلوگیری از پیشرفت ایران مستقل و ارائه الگوی پیشرفت بدون آمریکا و ایجاد لولوی ایران برای دست نشاندگان منطقه ای میباشد .
حال دولت ایران چه باید انجام دهد؟ پر رنگ کردن تصویر ایران مخوف ؟ پر هزینه تر کردن مقاومت و پیشرفت ؟ تایید پنهان خط آمریکا در ریزش بدنه اجتماعی حامیان واقعی انقلاب اسلامی با افزایش بیکاری و گرانی و انتقال سرمایه های انسانی و مالی به خارج از کشور ؟

بی تردید ورود آمریکا به مذاکرات به معنی پذیرش تسلیم آمریکا در مقابل ایران اسلامی نبوده بلکه تدبیری برای تغییر جهت فشار با حفظ تصویر ایران مخوف و فرو ریختن تصویر ایران مقاوم در مقابل هژمونی آمریکا و نا امیدی باقیماندگان امیدوار به راهکارها در داخل و خارج از کشور میباشد .
با ملاحظه عمق تحریمهای اعمال شده میباید موفقیت آمریکا در پر هزینه کردن امور جاری کشور را تایید نمود .
بر هم زدن شرایط طراحی شده توسط آمریکا نیاز به اقدام در دو حوزه داخلی و خارجی داشته و دارد . آنچه آمریکا با به میدان آوردن تمام قدرت و اعتبار مالی و حیثیتی و علمی خود توانست انجام دهد قطع ارتباطات ایران با مابقی دنیا در حوزه های متعدد مالی و سیاسی و فنی و تجاری و هوانوردی و.... میباشد به نحوی که دانشجوی پذیرفته شده در دانشگاه را از ادامه تحصیل باز داشتند و....
و آنچه ما باید انجام دهیم برقراری ارتباطات قطع شده در کوتاه مدت و کم اثر نمودن این ارتباطات قابل قطع از راه رشد داخلی و تعریف سازکارها و روابط جدید جهانی و ایجاد زنجیره های علمی و اقتصادی با تاثیر پذیری کمتر از آمریکا بوده (اگر چه این تدابیر قبلا مورد غفلت واقع شده و بلکه برخی اقدامات در کمک به تصویر سازی آمریکا ) و میباشد .

آیا آمریکا از هدف خود منصرف شده و منتظر موفقیت ما میماند؟ قطعا خیر . آنچه آنان دنبال خواهند کرد :
حفظ تصویر ایران مخوف
نشان دادن مزایای قرار گرفتن در پذیرندگان استانداردهای جهانی( تسلط و سیطره آمریکا بر روابط جهانی)
پر هزینه نمودن پشتیبانی ایران از روندهای ساختار شکن (مقاومت در مقابل آمریکا و متحدان منطقه ای ) نزد دولتمردان .
بیفایده نشان دادن مقاومت و ناگزیر بودن همراهی با آمریکا .


برجام نه درمان و نه تدبیری بر مشکلات کشور بلکه اقدامی در جهت ایجاد ظرفیتی برای تلاش رد دفع معضلات است . آنچه راه گشاست تلاش و سرمایه گذاری آگاهانه و ملاحظه روند های جهانی است. نسخه یک خطی وجود ندارد رصد روزانه نه لحظه ای لازم است. (3291544) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۰۸:۴۱:۵۸
عليرغم احترامي كه براي آقاي دكتر توكلي قائلم، ضعف استدلال بارز است. (3291545) (alef-13)
 
پژوهشگر ارشد کشور
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۰۸:۴۹:۳۷
[جناب آقاي توکلي ممنون از درايت و دقتتون
شما با هر سابقه و گرايشي که در گذشته و حال داشته و داريد يک حساب دودوتا چهارتا کرديد اين تحليل رو اگه اوباما هم بکنه بايد ازش قبول کنيم (3291556) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۰۹:۱۷:۳۲
جناب توکلی بسیار برای شما که مردی منصف بودید متاسفم نه از بابت این نامه بلکه از بابت تصویب برجامی که این همه نقاط ضعف و ساختاری دارد ولی شما ها گول لاریجانی را خوردید و در عرض نیم ساعت مسئله به این مهمی را تصویب کردید و زحمت اصلی را روی دوش رهبر معظم انقلاب انداختید واقعا برای شما ها متاسفم که شعار اصول گرائی می دهید ولی در جایی که باید از حق دفاع می کردید دفاع نکرددید و نتیجه این شد که برجام با آن همه ضعف به تصویب رساندید تا شاید بار دیگر رای بیاورید و به کرسی های سبز مجلس و به حقوق چند میلیونی و سایر مزایای آن تکیه زنید. شما مثل توابین هستید که امام حسین را تنها گذاشتند تا شهید شد بعد که امام حسین و یارانش شهید شدند به خونخواهی او برخواستند اما چه فایده که دیگر دیر شده بود و.... (3291593) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۰۹:۲۹:۰۳
وضعیت کشورمان و تحریمها و علل ورود جدی ایران به مذاکرات برای پایان دادن به روندی که بمانند سلاحی در دست دشمنان منطقه ای و جهانی ایران بوسیله جناح اصولگرا طی 8 سال قرار گرفته بود برای همه روشن است .

حال اگر آقایانی که در آن زمان مرتب درباره نعمت بودن تحریمها سخن میگفتند مصائب این ملت را فراموش کرده اند به وجدانشان مربوط است .

به نظر من آقای روحانی و دکتر ظریف اشتباه کردند که مسئولیت اتمام پرونده مذاکرات هسته ای را قبول کردند .

باید میگفتند هرکسی آن دسته گلهای 6 تحریم سازمان ملل و سایر تحریمها را برای ایران به ارمغان آورده خودش هم باید مسئله را تمام کند تا امروز آقایانی مانند توکلی و سایر دوستان اصوالگرا اینچنین طلبکار تیم مذاکره کننده و دولت نباشند .

به هرحال همه میدانند که موضع ما در مذاکرات به لطف اقدامات و سخنان نابجای دوستان و دشمنی دشمنان ملت ایران در چه وضعی بود و اگر دولت چنین شجاعانه اقدام نمیکرد وضع ما چه بود . (3291608) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۱۱:۰۲:۳۱
رهبري از نگراني ونفوذ دشمن مي گويند ومي خواهند همه مراقب باشند ودر جواب رياست جمهوري مي فرمايند باحسن نيت ........... (3291766) (alef-13)
 
سحر
۱۳۹۴-۰۸-۱۱ ۱۳:۱۹:۴۷
جناب آقای توکلی شما هم از مسئولینی هستید که سالها بر سر قدرت هستید و هیچ گاه حاضر نیستید اشتباهات خود را قبول کنید

حالا که به سخنان و نامه رهبری اشاره میکنید پس به این سخنان که در سایت خود شما هم موجود است دقت کنید و بگویید
اینها چه معنی می دهد
و مدام مته به خشخاش نگذارید

"رهبر انقلاب با تحسین تلاش و جدیت تیم مذاکره کننده گفتند: احساس قدرت و نشستن در مقابل ۶ قدرت جهانی، دفاع از اهداف و تثبیت حضور و وجود خود به طرفهای مقابل، از جمله نقاط قوت مذاکره کنندگان کشورمان در مذاکرات هسته ای بود. ایشان، تدین را مهمترین نقطه قوت آقای ظریف خواندند و افزودند: بنده مکرر برای شما عزیزان دعا می‌کنم."

"حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین تعبیر رزمندگان و جنگ‌آوران خطوط مقدم در عرصه بین‌الملل را شایسته شغل و شأن مسئولان و کارکنان وزارت خارجه خواندند و افزودند: وزارت خارجه با توجه به اهداف و وظایف خود بخوبی فعال است و به‌خصوص در تجربه اخیر مذاکرات هسته‌ای، آقای دکتر ظریف و همکارانشان آزمون خوبی، از سر گذراندند."

+++و به‌خصوص در تجربه اخیر مذاکرات هسته‌ای، آقای دکتر ظریف و همکارانشان آزمون خوبی، از سر گذراندند." (3294264) (alef-13)
 
مصدق
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۰۰:۳۲:۰۵
امیدواریم سرنوشت برجام به گونه ای پیش رود که در عمل هم بردبرد باشد وپشیمان نشویم زیرا غربی ها به دنبال باز کردن شکاف های سیاسی ومنافع خود در منطقه هستند (3295568) (alef-13)
 
فری
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۲۱:۳۷:۴۵
خدا اخرعاقبت این مذاکرات و برجام را بخیر کند . در یک کلام همه باید مواظب باشیم
زیرا در طول تاریخ دولت های غربی به ملت ایران ظلم ستم فراوانی کردند (3297768) (alef-13)
 
راه
۱۳۹۴-۰۸-۱۴ ۱۰:۰۱:۰۱
به نظر بنده رئیس جمهور مقدمتا" باید نامه ای گزارش گونه به محضر معظم له تقدیم و کسب تکلیف میکرد و سپس بی اما واگر فرمان پذیری خود را اعلام و باعث تلطیف اوضاع در سطح جامعه میشد. از عدم رعایت سلسله مراتب در طول بررسی برجام در مراکز ذیربط قانونی و در ارسال نامه توسط مسئول دولت باز هم دلخور و متاسفیم و از دستورالعمل بسیار منطقی و هشدارها و بیدارباشهای مسئولانه و مدبرانه ی رهبر هوشیار و آگاه و عالم وفرزانه ی انقلاب اسلامی(مدظله العالی)سپاسگزار وشاکریم. آرزو داریم اینبار اوامر معظم له با دقت به اجرا درآید و نتایج افتخارآمیز و قدرت افزای آن عاید امت بزرگ اسلامی گردد. (3300931) (alef-13)
 
حسن اوغلو
۱۳۹۴-۰۸-۱۶ ۱۸:۵۷:۱۸
به نام خدا
باسلام به جناب آقای توکلی ،نماینده محترم مجلس شورای اسلامی وباتشکراز تحلیل دقیق وروشنگر ایشان که،در عین حال، منعکس کننده وضع درد آور ،تاسف بارونگران کننده موجود است ومعلوم نیست علت این همه تلاش گمراه کننده وجو فروشی وگندم نمائی چیست وچه نفعی دارد برای کسی که با مسائل این گونه بر خورد میکند!؟خدا خودش به داد مابرسد. البته، بار کج هیچگاه به منزل نمی رسد خیلی زود همه چیز مثل روز روشن می شود. چون آمریکائیها که از خوی جهانخواری خوددست بردارنیستند وزیاد دورنیست آن روز ی که همه فریفته گان واز جله همین نظر دهندگان محترم که امروز ،صرفا، به سائقه احساسات ناشی از کراهت دیگرانی که مانند آها نمی اندیشند ونیز به دلخوشی وعده های نسیه همان آ مریکائیهای دیوسیرت ،هرچه به ذهنشان می رسد بیرون می ریزند واز قدرت ناطقه خدادادیشان در ست وبه جا استفاده نمی کنند، از این همه خوش خیالی پشیمان بشوند. (3305879) (alef-6)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.