نظر منتشر شده
۳۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 422649
موسوی لارگانی در گفتگو با الف:
با حذف یک صفر ارزش پول ملی حفظ نمی شود/ عراقی‌ها هم پول ایرانی را قبول نمی‌کنند
بخش اقتصادی الف،‌ ۲۰ آذر ۹۵
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم با بیان اینکه دولت باید این شجاعت را نشان می‌داد و به‌جای یک صفر، چند صفر را حذف می‌کرد، گفت: دولت جسارت به خرج نداد، دوباره می‌گویند باید دو صفر دیگر هم حذف شود و باز هزینه بسیار زیاد متحمل خواهیم شد.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۱

سید ناصر موسوی لارگانی در گفتگو با الف، در مورد مصوبه هیئت‌وزیران درباره تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان (هر تومان معادل 10 ریال) اظهار کرد: بحث حذف صفر از پول ملی در چند سال گذشته مطرح است و کنون هیئت دولت در روز چهارشنبه گذشته، حذف یک صفر و تغییر ریال به تومان را تصویب کرد.

وی با اشاره به اینکه حذف یک صفر یا سه صفر برای اجرا، باید به تصویب مجلس و تائید شورای نگهبان برسد، افزود: مردم در مبادلات خود موضوع ریال را مطرح نمی‌کنند و برای خرید کالا از واحد تومان استفاده می‌کردند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ریال در کشور ارزش پولی داشته است؛ زمانی با یک ریال، دو کالا خریدار می‌شد و یا حقوق یک کارگر 15 ریال بود که اکنون بحث حدود 50 هزار تومان است.

موسوی لارگانی ادامه داد: با توجه کاهش ارزش پول ملی کشور نسبت به گذشته، دولت با حذف یک صفر از پول ملی، به‌نوعی خواسته است که ارزش ظاهری پول را ارتقاء دهد؛ البته مباحث معیشتی مردم و... مطرح می‌شود که هیچ‌کدام از موارد، با حذف یک و یا سه صفر از پول ملی امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم ارزش پول ملی را در کشورهای دیگر ارتقاء یابد، با حذف صفر قطعاً این اقدام انجام نمی‌شود، با اشاره به مصوبه دولت، تأکید کرد: اگر یک دلار معادل a ریال است، به واحد تومان هم باید به همان مقدار پول پرداخت شود که مثلاً بتوانیم 100 دلار خریداری کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم با بیان اینکه برای دستیابی به رشد متوسط 8 درصدی برای اقتصادی ایران که در برنامه ششم تعیین‌شده باید برنامه‌ریزی کنیم، گفت: رشد اقتصادی که دولت اعلام می‌کند، برای مردم ملموس نیست و در کشور تحول جدیدی نسبت به سال 91 ایجاد نشده یا اینکه قدرت خرید مردم تغییر نکرده، حتی کاهش هم داشته است.

موسوی لارگانی اضافه کرد: در سال 1382 وقتی به ایرانی‌ها به عتبات عالیات می‌رفتند، مردم عراق و فقرای این کشور برای گرفتن 50 تومان ایران گریه و التماس می‌کردند، اما بعد از گذشت 10 سال و کمتر عراقی‌ها دیگر پول ایران را نمی‌پذیرفتند و فقط پول عراقی طلب می‌کردند؛ درحالی‌که زمانی پول عراقی قبول نمی‌کردند.

به گفته وی، باید اقداماتی انجام دهیم که ارزش پول ملی کشور افزایش یابد، حذف یک صفر شاید 10 درصد از نظر روانی بر اقتصاد کشور تأثیراتی گذار باشد، اما تأثیری که باید برای افزایش ارزش پول ملی داشته باشد را ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه دولت باید این شجاعت را نشان می‌داد و به‌جای یک صفر، چند صفر را کم می‌کرد، گفت: به دلیل اینکه شاید حذف چند صفر تبعاتی را داشته باشد، دولت آن جسارت جدی را به خرج نداد، درحالی‌که سال‌ها است که بحث حذف سه صفری مطرح بوده و دولت می‌بایست چند صفر را حذف کند.

موسوی لارگانی افزود: اکنون با حذف یک صفر کار نیمه‌تمام است و با تصویب نهایی آن، باید اسکناس‌های موجود را جمع‌آوری و اسکناس بها واحد تومان چاپ و جایگزین شود و هزینه بسیار زیادی را باید متحمل می‌شویم تا اسکناس‌ها در بازار تغییر کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم با تأکید بر اینکه می‌بایست حذف سه صفر از پول ملی حذف شود، ادامه داد: زمانی که اسکناس‌ها تغییر کرد و نتیجه‌ای که قرار بود با تغییر ریال به تومان و حذف یک صفر رخ نخواهد داد و دوباره می‌گویند باید دو صفر دیگر هم حذف شود و باز هزینه و تأثیر روانی دیگر در کشور ایجاد خواهد شد.

 
 
کلمات کلیدی : پول ملی+حذف صفر از پول ملی+واحد پول
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۰ ۱۵:۳۷:۲۱
علاوه بر این تغییر هزاران نرم افزار حسابداری... (4060205) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۰ ۲۰:۱۴:۱۴
موافقم
با ارزش شذن پول ملی تنها با رشد اقتصادی ممکنه
حذف صفر این مدلی بعد از مدتی اثرشو از دست میده (4060563) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۱ ۰۲:۲۷:۳۴
عراق در حال جنگ هست اما ارزش پول خود را حفظ کرده اما منابع مالی ایران که بوسیله ... خود به تاراج می روند هر روز ارزش پولش را بیشتر از دست می دهد حتی زمانی که درآمدهای ایران بیشتر از دوبرابر می شود حرص و طمع ... ارزش پول این کشور را پایین تر می کشند
... (4060960) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۱ ۰۸:۲۳:۵۵
ميخواهند اين افتضاح اقتصادي را با اين عمل كمتر نشان دهند در حاليكه نتيجه برعكس ميگيرند (4061082) (alef-11)
 
United Kingdom
۱۳۹۵-۰۹-۲۱ ۲۲:۲۴:۵۹
حذف سه یا چهار صفر میتونه معنی داشته باشه ولی حذف یک صفر مسخره است و فقط هزینه بیخود داره. (4062416) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۰ ۱۵:۴۰:۴۶
با این ژستهایی که اقتصاد دانها برای بالا بردن دلار جهت کمک به صادراتی که وجوود خارجی نداره و عده ای خام فروش هستند میگیرند بعید میدونم ارزش ریال بالا بره مخصوصا که دولت خودش بررگترین خام فروش نفتی است و دلار بالا به نفعشه ما مردم هم باید هزینه پر شدن جیب صادر کننده که در واقع همون خارج کننده مواد اولیه از کشور هست رو پرداخت کنیم سوالم از این صادر کننده نماها اینه که وفتی دلار 4 برابر شد باعث اشتغال چند نعر شدین؟چقدر با خارج کردن کالای مورد نیاز مردم باعث گرانی شدین؟با چه دلاری کارتون بهتر راه میعته؟ده هزار؟بیست هزار تعارف نکنید یه عدد بگین (4060212) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۰ ۱۵:۴۵:۲۵
"موسوی لارگانی اضافه کرد: در سال 1382 وقتی به ایرانی‌ها به عتبات عالیات می‌رفتند، مردم عراق و فقرای این کشور برای گرفتن 50 تومان ایران گریه و التماس می‌کردند، اما بعد از گذشت 10 سال و کمتر عراقی‌ها دیگر پول ایران را نمی‌پذیرفتند و فقط پول عراقی طلب می‌کردند؛ درحالی‌که زمانی پول عراقی قبول نمی‌کردند."
چه جالب!!! از این مدت، کلا 8 سالش که هیچ مشکلی وجود نداشته! یهویی و همینجوری تو همین سه چهارساله این اتفاق افتاده!... چه چیزایی آدم نمیشنوه!! (4060226) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۰ ۲۰:۲۷:۴۸
تو چرا همه چیزو سیاسی میکنی ایشون منظورش چیز دیگه ای بود (4060577) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۱ ۱۳:۰۲:۰۹
اتفاقا منظور لارگانی شدیدا سیاسی بود و انتقاد به دولت روحانی. (4061502) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۰ ۱۵:۴۷:۵۰
ایشون کاملا درست میگن (4060228) (alef-13)
 
United Kingdom
۱۳۹۵-۰۹-۲۱ ۲۲:۲۲:۴۲
مسخره است. کدوم کشور یک صفر از پولش حذف کرده؟ اینهمه کار و تغییر چاپ اسکناس به خاطر فقط یک صفر؟ اگه سه یا چهار صفر حذف میکردن یک معنی داشت. اینکه بعد از یک مدت بخوان دوباره یک چند تا صفر حذف کنن یعنی کلی هزینه. (4062413) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۰ ۱۵:۵۷:۰۶
تعداد زیاد صفر دلیلی بر کم ارزش بودن پول نیست. کما اینکه 100 ین ژاپن معادل یک دلار است.
بهتر است در این شرایط اقتصادی و سیاسی که قرار داریم، دست به واحد پول ملی و تعداد صفرها نزنیم. (4060246) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۰ ۱۶:۳۲:۱۳
حذف این صفر که انجام شد مقدمه ای است تا رابطه صحیح بین واحد پول و اجزا خرد آن اصلاح شود(مانند رابطه دلار و سنت). مطمئنا در مرحله بعدی سه صفر از پول ملی کسر خواهد شد. (4060301) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۰ ۱۶:۵۳:۲۷
از اینکه واحد پول کشورم با عربستان یکی بود خیلی تنفر داشتم. خدا رو شکر که این شباهت اسفناک تموم شد و همه چیز واقعی است
در ضمن خواهشم از دولت این است حالا که شما می خواهید اسکناس های جدید چاپ کنید خوب در عوض سه صفر را هم حذف کرده تا خرجی اضافی در آینده نباشد. (4060338) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۰ ۱۸:۲۰:۱۸
يك باره حد اقل چهر صفر راحذف كنيد.
الان هه عموما تومان را معادل10000
ريال ميگيرند (4060433) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۱ ۱۰:۲۷:۲۶
اول باید تورم تک رقمی بشه که بعد از حذف صفرها دو سال بعدش دوباره با کم شدن ارزش پول ملی مجبور به چاپ اسکناسهای درشتتر نشن (4061267) (alef-3)
 
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۰ ۱۷:۰۱:۱۸
حذف اسکناس های ریالی که نباید دفعتا باشد. می شود اسکناسهای تومانی را عرضه کرد و به مرور ریالی ها را از رده خارج کرد. سخت نیست که. مثلا 5 سال اعتبار داشته باشد ریالی ها. (4060349) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۱ ۰۲:۴۱:۲۵
اتفاقا کارشناسهای بانک مرکزی رو همین مسئله مشکل داشتند که خدا رو شکر این مشکلم حل شد احسنت به ایده ای که دادی (4060965) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۰ ۱۷:۳۸:۱۸
تبریک به همه کسانی که با تلاش بی وقفه و اراده پولادین توانسته اند پول ( این چرک کف دست) را به ته جدول ارزش پولهای جهان بفرستند. فقط یک مدال دارد که روشن کنند گردن چه کسی آویخته شود (4060386) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۰ ۱۷:۴۲:۰۳
کشوری که رشد متوسط اقتصاد 8 درصدی دارد یک یا چند صفر را برای افزایش ارزش پولی حذف می کند این معادله در کجای علم اقتصاد نوشته شده ؟
یا علم اقتصاد مزخرف نوشته شده یا آمارهای ما مزخرف است. (4060391) (alef-13)
 
الف ر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۰ ۱۷:۴۹:۰۴
ريال را حتي ايراني با عقل معاش نگه نميدارد چه برسد ديگران حتي خودم همه پولم به ارز وسكه تبديل كردم البته دارائي من در حد بازنشستگي است (4060401) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۱ ۰۲:۴۵:۲۴
خوب همین شماها هستید تقاضای کاذب در بازار ارز به وجود میارید دلار میره بالا (4060968) (alef-11)
 
محبوب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۰ ۱۸:۵۴:۳۴
با سلام اینکه ارزش پول ما از بین رفته است دلایل زیادی دارد اول اینکه اقتصاد ما شفاف نیست و درامد های زیر زمینی که در هیچ دفتری ثبت نمی شود و مالیات نمی دهند فوق العاده زیاد است و این کار هم از دست هر شخصی بر نمی اید که کالای قاچاق را با کشتی و کانتینر وارد کشور کنند اینها باند هایی هستند که از قدرت فوق العاده ای بر خوردار هستند و به کسی هم جوابگو نیستند و دیگر اینکه نهاد هایی هستند که در امدهای نجومی دارند و مالیات پرداخت نمی کنند ودر ضمن مسولان کشور در قبال عملکردشان بازخواست نمی شوند و هر کس هر طور دلش خواست کار می کند و از همه مهمتر با تمام دنیا سر ستیز داریم وقتی افرادی در کشور هستند که خودشان را ما فوق قانون می دانند بهتر از این نمی شود ما فکر می کنیم دولتهای دنیا با ما کاری ندارند غافل از اینکه تمام عملکرد ما را رصد می کنند وقتی در دنیا می بینند نماینده مجلس که از طرف مردم انتخاب شده و درد مردم را بیان می کند و مصونیت ندارد وضع ما بهتر از این نخواهد بود وقتی نماینده نتواند از عملکرد بعضی از مسواین انتقاد کند مردم عادی چطور می توانند از حقشان دفاع کنند مگر نماینده قسم نخورده است که مدافع حقوق مردم و کشور شود با تعریف و تمجید نمی شود کشور را ادراه کرد همین بر خورد های نابجا باعث شده است که مسولین توان انتقاد را ندارند اگر در تمام دوره های مجلس نمایندگان به جای تعریف و تمجید دولتیان نمی پرداختند و به وظایف قانونی خود عمل می کردند وضع به اینجا نمی رسید وکیل الدوله بودن خیلی راحت است و شرط ان است که وکیل مردم باشند و به مشکلات موجود رسیدگی کنند . (4060465) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۱ ۰۶:۱۸:۲۶
پول ما وضعیتش اصلا قابل بحث نیست چون وجودی نداره ارزشی نداره ارزش بحث هم نداره. با کم کردن صفر هم ارزشمند نمیشه چاه باید خودش اب بده (4060997) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۰ ۲۱:۲۳:۰۲
کاربسیاراشتباهی است بابرگرداندن پولهای به غارت رفته ارزش پول را بالاببرید.نه اینکه یک صفرازآن کم کنید (4060673) (alef-11)
 
آرش
United States
۱۳۹۵-۰۹-۲۱ ۰۰:۲۵:۲۴
(زمانی با یک ریال، دو کالا خریدار می‌شد و یا حقوق یک کارگر 15 ریال بود که اکنون بحث حدود 50 هزار تومان است.)??????????????? (4060888) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۱ ۰۸:۲۵:۴۲
عراق بااین وضعیتی که دارد بخدا زندگی در انجا هزار برابر راحت از ایران است.
ارزش پول عراق خیلی بالاتر از ارزش پول ایران است.ایران صد سال در دنیا عقب است.حتی در فرهنگ رانندگی عراقی ها هزار برابر بشتر از ایران است .در اربعین که ان همه شلوغی حتی یک تصادف مشاهده نکردیم.با ان که قوانین وعلائم راهنمایی و رانندگی نیست و ماشین های مدل بالای که دارند خیلی خیلی بهتر از ایران وایرانی هستند. (4061085) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۱ ۰۸:۵۷:۵۰
دروغ ميگه. عراقي ها پول ايراني قبول ميكنن. (4061128) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۱ ۱۳:۱۶:۵۴
چی میگی برا خودت! (4061528) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۱ ۱۳:۵۵:۱۲
وقتی خودمان با گران کردن حامل های انرژی ارزش پول راپایین اورده وتورم ایجاد میکنیموبهتر است بعد از ۳۸…سال ازکترشناسان وخبرگان اقتصاد دردنیا استفاده کنیم (4061572) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.