نظر منتشر شده
۵۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 343845
"پراید" یا "فرهنگ پراید"، کدامیک مقصرند؟
بخش تعاملی الف - محمود صباغی، 22 فروردین 95
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۸


- به گواه اطلاعّیه های پلیس راهور، تعطیلات نوروزی امسال یکی از بیشترین تعداد قربانیان تصادفات جاده ای را در سال های اخیرپشت سر گذاشت. ( رقمی نزدیک به ۳۴۰ نفر در آمار رسمی پلیس راهور به ثبت رسید ). علیرغم هشدارهای کارشناسان که به دفعات براختلاف فاحش و شگفت انگیز تعداد بالای قـربانیان تصادفات رانندگی در ایران درمقایسه با استانداردهای جهانی تاکید داشته اند، بی احتیاطی و بعضآ خودخواهی عده ای ازرانندگان همچنان قربانی می گیرد. بر اساس آماروارقام مستند، خسارات ناشی از استهلاک و برباد رفتن سرمایه های مادّی و معنوی کشورو زیانهای جانبی ناشی ازتصادفات رانندگی با خسارات جنگ ایران وعراق برابری می کند.

با اوج گرفتن اخبار متعّدد تصادفات جاده ای و کشته شدن بسیاری ازهموطنان، این روزها انگشت اتهام بسوی "پراید" بعنوان یک خودروی بی کیفیت و غیراستاندارد تولید داخل نشانه رفته است. صرفنظراز اینکه این اتوموبیل از اشکالات عمده فنی رنج می برد و در انطباق با استانداردهای بین المللی، یک اتوموبیل خارج از رده و با ریسک پذیری بالا طبقه بندی می شود اما بواقع معرفی پراید بعنوان "مرکب مرگ" و تنها عامل موثر دربروز تصادفات چندان واقع بینانه نیست.

بجرآت می گوئیم که اگر بجای پراید هر اتوموبیل دیگری با کیفیت بهتر نقش این خودروی عامه پسند را برعهده می گرفت در نتیجه آمارکشته های جاده ای تغییر چندانی حاصل نمی شد. شاید در ابتدا این ادعا چندان منطقی بنظرنرسد اما ...؟ دلیلش را عرض می کنم اگرچه ممکن است برخی هموطنان را خوش نیاید:

هنوز یادمان هست که تا همین سی - چهل سال پیش در زندگی روستائی و آن خلوص و صفای خاص که قرابت چندانی هم با اتوموبیل و رانندگی نداشت، " دوچرخه " و نهایتآ " موتورسیکلت " وسیله رایج نقل و انتقالات بحساب می آمد که آنهم بعلت جمعیت قلیل و گستره ی وسیع، قوانین راهنمائی و رانندگی توجیهی برای موجوّدیت نداشت تا الزامی بر اجرای آن احساس شود. با تغییرالگوی زندگی و سرازیر شدن سیل اتوموبیل به روستاها، رانندگی کردن بصورت " دلخواه و باری به هرجهت" هم آغاز شد. از سوی دیگر تمرکز جمّعیت و وضعیّت اجتماعی حاصل از پدیده مهاجرت به کلان شهرهائی با ویژگی های مخصوص، عملآ بخشی از قواعد نانوشته چنان سبک رانندگی و" نا آشنا به مقررات" به حوزه شهری نیزکشیده شد. شهرهائی که خود از بروز بحران های اجتماعی متعّدد ناشی از هجوم " مدرنیسم " (*) بشدّت رنج می برد و شهروندانی که برخی از آنها حتی تا امروز هم به مفهوم حقوق اجتماعی آشنا نشده و اجرای قوانین را نه تنها جدی نمی گیرند بلکه به هیچ می انگارند. بی تردید در چنین وضعیتی است که مظاهر "ماشینیسم" به منزله " تیغ عریان در کف زنگی مست " آتش بجان زندگی انسان ها می اندازد.

همین سال گذشته بود که بفاصله بیست و چهار ساعت سرنشینان دو اتوموبیل بسیار گرانقیمت – که هیچکدام هم پراید نبود! - بعلت تصادف با سرعت سرسام آور نه در جاده ها بلکه در خیابان های قلب تهران چنان پودر شدند که صورتهایشان هم قابل شناسائی نبود.

از دو سه دهه گذشته پدیده مهاجرت به شهـرها – که بررسی دلایل آن موضوع این نوشتار نیست – سیل مهاجرت ناگزیر جمعیت از روستاها و شهرهای کوچک بسوی کلان شهـرها آغـاز گردید. هنوز هم دم دستی ترین راه امرارمعاش سرهم کردن مبلغی پول و سپس پرداخت پیش قسط و تملیک یک دستگاه اتوموبیل با شرایط مناسب است تا با مسافرکشی هم هزینه زندگی تآمین شود و هم اقساط ماهیانه اتوموبیل باز پرداخت گردد. در چنین شرائطی بجـز "پراید وطنی" چه وسیله دیگری می تواند این اهداف را تامین کند؟ روشن است که وقتی راننده ای تازه کارپشت فرمان یک اتوموبیل با هر خصوصیتی بنشیند و بدون آشنائی با لزوم رعایت ابتدائی ترین قوانین راهنمائی و رانندگی آن هم در غیاب سیطره مجریان قانونی براه بیفتد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

نتیجه بدیهی آن در داخل شهرها و خیابان ها ترافیک و تصادفات معمولی و صدمات مالی و غیرجانی است اما در جاده ها به تصادفات جدّی و مرگ دلخراش منجـر می شود. بارها اشاره شده که خسارات سنگین وارده ازگره کور ترافیک شهری، اتلاف وقت، هدر رفتن سرمایه و بخطر افتادن سلامتی و بهداشت شهروندان بسیار بیشتر از صدمات تصادفات جاده ای است، امّا تنها بدلیل آنکه مرگ ومیرعینی نداشته و محرّک احساسات نیست،کمتر مورد توجه افکارعمومی قرار می گیرد.

در مسافرت های برون شهری، کم نیستند رانندگانی که به همان سبک و سیاق داخل شهرها حرکت می کنند، توقـف های نابجا و فوق العاده خطرناک، سرعت زیاد و حتی سرعت کم، عبور از شانه خاکی جاده و ایجاد گرد و خاک، حرکت با دنده عقب بمنظور اتراق در مکان مناسب، توقف ناگهانی و بدون راهنما برای برآوردن حوایج همراهان و ..... تصویر آشنای این روزهای جاده های ایران است که به بروز حوادث تلخ و متلاشی شدن کانون خانواده های بیگناه منجرشده تا قربانی ندانم کاری و خودخواهی برخی رانندگان دیگر باشند.

این وقایع می تواند توسط هر راننده و یا هراتوموبیلی اتفاق بیفتد اما با یک نگاه به عینه می توان دید که شاید بیش از ۸۰% مقصّرین تصادفات، از لشکر "پراید سوار" باشند. راقم این سطور نیز پراید سوار است اما دلیل نمی شود که از کنار واقعیات مسلم بگذریم. واقعیاتی که نشان می دهد "پراید" با تمام معایب ریز و درشتش تنها یک خودرو تولید داخل است که به تنهائی نمی تواند مرکب مرگ باشد بلکه بعنوان یک نماد در فرهنگ راهنمائی و رانندگی و حتی در حوزه زندگی اجتماعی ظاهر شده و بد نیست با نام "فرهنگ پراید" در ادبیات اجتماعی از آن یاد شود! فرهنگی که در خلاء وجودی بی مسئولیتی کارحانجات تولید اتوموبیل و عدم اجرای جدّی قوانین رانندگی متولد شد امّا می تواند در تحلیل ناهنجاری ها و بحران های اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی واژه مناسبی برای انتقال خیلی از مفاهیم باشد.

(*) - پی نوشت: استفاده نادرست از تلفن همراه دوربین دار، سوءاستفاده از فضای مجازی و بد آموزی از ماهواره، مشکلات ناشی از آپارتمان نشینی و بالاخره نحوه رانندگی با خودروهای خاص و ... از نمونه های "مدرنیسم" است که بعلت ناآگاهی از نحوه استفاده صحیح، زمینه دعاوی بسیاری بوده که در حال حاضر نیز پرونده های آن درمراجع قضائی مفتوح است.
 
کلمات کلیدی : محمود صباغی
 
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۰۷:۵۹:۴۰
خو ب حالا بگیریم رانندگی ما بد,حالا ما داریم درست رانندگی میکنیم طرف اومد توی شکم ما اون موقع تکلیف چیه؟نباید حداقل ماشین پودر نشه شما چندتا گزارشو عکس از تصادف خودروهای خارجی بزارید و مشخص کنید چقد سرنشین های خودرو مجروح یا فوت کردن! (3638458) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۰:۰۰:۵۹
حرف شما کاملا صحیح می باشد. ولی باید قبول کنیم میزان تصادفات با درست رانندگی کردن بسیار پایین می آید. الان 90% تصادفات تقصیر خود راننده ها بر اثر سرعت غیر مجاز یا خواب الودگی یا تخلفات است (3638681) (alef-11)
 
تبریزی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۲۲:۱۷:۲۴
پراید: خودرویی به لطافت گلبرگ گل میمون. به سبکی پر قو. به چاپکی اسب سپید. یادآور تاریخچه صنعت خودرو. با کلکسیون بی نظیری از رکوردها. پرفروش ترین خودروی سال 2015. پنجره ای رو به سرای باقی.

سایپا مطمئن. (3639957) (alef-11)
 
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۱:۵۹:۰۰
برادر عزیز، صحبت از موارد خاص نیست. ممکن است باشند کسانیکه با همین پراید بهترین رانندگی را دارند و نیز هستند پورشه سواران و لامبورگینی سوارانی که فقط رانندگی با فرهنگ پراید را خوب بلدند و اتفاقا مصادیق بسیاری هم وجود دارد. نیمه های شب اتوموبیلی میلیاردی با استفاده از خلوتی خیابانهای بالای شهر و در غیبت مجریان قانونی و با اگزوز دستکاری شده چنان سرو صدائی براه میاندازند که شیشه های خانه مردم خواب زده به لرزه درمیاید. این حرکات نیز در طبقه فرهنگ پراید سواری است. "اگر کسی آمد تو شکم شما " که بحث ما نیست برادر من.ضمن اینکه آمار سالیانه کشته های جاده ای ناشی از مصرف الکل و مواد مخدر در کشورهای خارجی ، با آمار ماهیانه در ایران برابری میکند. که در این خصوص بارها کارشناسانشان اعلام خطر کرده اند! (3638908) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۶:۱۷:۳۶
به جای این همه جدل رو هوا حداقل مطالبه از پلیس باید این باشه که:

آمار کشته ها و مجروحان خودروها مختلف رو به همراه آمار تردد هر خودرو منتشر کنه(حداقل در بزرگراهای مجهز به دوربین کنترل سرعت ارائه آمار تردد کار خاصی نیست)

اونوقت با یک تناسب ساده سهم هر خودرو در این خسارت ملی به نسبت میزان مسافری که جابجا کرده (درصد خطرناکی هر خودرو) مشخص میشه (3639386) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۲:۴۳:۲۰
طرف مقابل باید خوب رانندگی کنه همه باید خوب رانندگی کنن و اتومبیل هم قرص باید باشه اما وقتی که خودروی ما داغونه عقل میگه باید با احتیاط رانندگی کرد اینکه ای وای پوست موز دیدم باز باید بخورم زمین نباید باشه اگه امروز شروع کنیم به با کیفیت کردن خودرو ده سال بعد اولین خودروی با کیفیت میاد بیرون و تا خودروهای داغون داخل جاده جمع بشن یه 30 سالی طول میکشه حالا چون خودرومون خرابه باید 30 سال کشته بدیم؟ در 40 سال گذشته 800 هزار کشته و میلیونها مجروح دادیم ایا در 30 سال اینده هم باید 500 هزار تا کشته بدیم؟
خودرو خوب نیست بسیار بد است و فعلا کاریش هم نمیشه کرد همه اگر خوب رانندگی کننن به تصادف منتهی نمیشه که بخایم بحث کنیم تلفات چی میشه
بله خودروی داخلی بد است خیلی هم بد است و کشته میدهد البته اگر تصادف بشود چرا باید بذاریم تصدف بشود؟؟؟ (3638984) (alef-13)
 
United Kingdom
۱۳۹۵-۰۱-۲۶ ۱۶:۴۷:۰۳
بابا تشریف بیارید کرج از پل حصارک تا پلحصار یعنی دو سوی کرج ببینید چند پلیس راهنمایی هست اگر هم تک و توکی ببینی سرباز وظیفه هایی هستند که از ترس کتک خوردن یک گوشه ایستاده اند.من مدت دوازده سال استدر شاهین ویلا ی کرج زندگی میکنم و هنوز پلیس راهنمایی در این منطقه ندیده ام خوب معلوم است که هر کی به هرکی می شود (3646248) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۰۸:۴۵:۱۵
کاملا درسته!
بارها شده ما تو ماشین گفتیم این پرایدا چرا اینجوری میرن! (3638536) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۴:۴۰:۲۶
رانندگی بد فقط مربوط به پراید سواران نیست بلکه این بی فرهنگی و بی قانونی متاسفانه بین خیلی از رانندگان کشور ما وجود دارد (3639177) (alef-13)
 
مصطفی محمودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۰۹:۰۶:۲۱
درود برشما بله فرهنگ پراید مناسب تراست (3638583) (alef-11)
 
محمد ش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۰۹:۰۸:۵۵
در این موضوع که کیفیت پراید بسیار پایین تر از "حداقل کیفیت مورد نیاز یک خودرو مدرن" است شکی نیست ولی "فرهنگ بسیار پایین رانندگی" زبانزد خودمان و دیگران است. خیابان ها تبدیل به یک جنگل شده اند و انگیزه مردم برای درست راندن، دوربین های کنترل است. (3638588) (alef-11)
 
جوادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۰۹:۱۰:۳۴
امروز داشتم یک کلیپ تصادفات ایران رو توی کانال تصادف ناجور میدیدم ، نکته جالبش این بود که اکثر تصادفات توی پیچ ها اتفاق می افته ، چون اصطلاحا ته ماشین در میره و ماشین کنترلش رو از دست میده ، درصورتی که اگه خودرو های تولیدی مجهز به esp ( سیستم کنترل پایداری ) بودند ، شاید خیلی از این‌حوادث اتفاق نمی افتاد ،
اتفاقا وسیله نقلیه مهمه ، شما اگه با سرعتی با پراید تصادفی کنید که ایربگش عمل کنه فقط کار تیم امداد و نجات رو سختتر کردید =-O (3638592) (alef-11)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۰۹:۲۳:۳۷
نتیجه گیری براساس ظاهر آمار کار آسانی است ولی لزوماً درست نیست.
اینکه در آمار تصادفات، آمار پراید بالاست، لزوماً به ذات پراید برنمی گردد بلکه به کثرت آن بر می گردد.

بطور مثال اگر فرضت کنید از 100 ماشین در یک شهر فرضی، 80 ماشین پراید و مابقی بنز باشد و در یک بازه زمانی خاص، 10 ماشین پراید و 5 ماشین بنز تصادف کنند. قضاوت شما در مورد آمار تصادفات چه خواهد بود؟

در ظاهر این مثال 10> 5 است ولی در واقع براساس نسبت آماری، از میان پرایدها 6.25% در این بازه تصادف کرده و از میان بنزها 25% تصادف داشته اند. پس احتمال تصادف با میان بنز سواران بیشتر از پراید سواران است.

نتیجه گیری: این طبیعی است که بدلیل کثرت استفاده از پراید در ایران آمار تلفات این نوع ماشین بیشتر از سایر ماشین ها باشد. هرچه آمار به سمت یک خودروی خاص تغییر کند، آمار حوادث نیز به سمت آن خودرو متمایل می شود و این به معنای لزوماً بد بودن آن ماشین یا راکبان آن نیست.

اگر روزگانی پیکان بیشترین آمار تصادفات را داشت چون تعدادش زیاد بود، حال چون پیکان تقریباً کنار گذاشته شده، نسبت آماری آن هم نسبت به پراید در تصادفات کمتر شده است. آیا می توان نتیجه گرفت که پیکان در این زمانه بهتر از پراید است؟!

اگر روزگانی ماشین بنز، نسبت بالایی از ماشین ایرانیان را تشکیل دهد، بیشترین آمار تلفات مربوط به بنز خواهد بود. (3638618) (alef-11)
 
حسین ع
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۰۹:۵۱:۱۰
به نظر بنده همچنان عامل انسانی،هنجارشکنی،عدم تمکین از قوانین،خودخواهی و به عبارت صحیح تر قانون گریزی که متاسفانه خواسته یا ناخواسته گریبا نگیر ما ایرانی ها شده عامل بسیاری از تصادفات و نهایتا بازی با جان سایر افراد می باشد.به نظر بنده تجهیز جاده ها به دوربین یکی از راهکارهای برخورد با این قبیل افراد است. بنده به عینه در جاده ها شاهد بودم که رانندگان بعد از رد شدن از محل استققرار پلیس به سرعت خود افزوده و از سرعت مطمعنه تخطی می کنند. (3638670) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۰۹:۵۶:۱۶
خیلی ها هستند که 20 ساله پراید سوارن و کوچکترین حادثه ای برایشان پیش نیامده، منکر مشکلات خودروهای ضعیف داخلی نیستم و با انحصار خودرو هم مخالفم ولی واقعا فرهنگ رانندگی ضعیفی داریم و بعضی ها گوش نکردن به هشدارهای پلیس و راهداران را افتخار و راننده بودن خود می دانند. (3638675) (alef-11)
 
اشتهادی
United States
۱۳۹۵-۰۱-۲۳ ۱۰:۱۸:۵۳
با سلام و احترام خدمت دوستان و خسته نباشید به الف عزیز.اینجانب بر حسب شغلم که یک پزشک روانشناس هستم خواستم گوشه ای از مشاهدات خود را در رابطه با فرهنگ رانندگی طی مدت یکی دو سه سال اخیر که مرا خیلی ازرده کرده خدمتتان عرض کنم. 1-حرکت خودرو ها علی الخصوص کامیونها در ساعات پایانی شب(ساعت 12شب به بعد) در بزرگراه همت (شرق به غرب) و خیلی از بزرگراههای دیگر بسیار خطرناک و پر سرعت و مخاطره امیز است حتی در چند مورد بنده شاهد تصادفات وحشتناکی بوده ام (سرعت بالای 120 کیلومتر کامیونها و حرکت در لاین سرعت). 2-عبور از چراغ قرمز در اخر شبها و عبور در معابروخیابانهای ورود ممنوع. 3-نا خوانا بودن پلاکهای خودرو ها به لحاظ کثیفی و در مواردی عمدی بودن انها . 4-دریافت جریمه به صرف حکم بازدارنده از تکرار مجدد خلاف و خطای وارده. نتیجه: با توجه به شمه ای از معضلات فوق الذکر در رابطه با حوادث رانندگی در کشور ما و البته نبود استاندارهای لازم برای خودروهای داخلی میتوان نتیجه گیری کرد که نبود قوانین محکم و بازدارنده و افت فرهنگ رانندگی باعث مشکلات فعلی جامعه ما شده است چون در کشورهای دیگر اجرای یکی از موارد فوق توسط راننده باعث دریافت نمره منفی و شرکت اجباری در کلاسهای اموزشی به مدت سه هفته و اخذ جریمه سنگین و در صورت تکرار ضبط گواهینامه بمدت هشت ماه و تکرار برای بار سوم ابطال گواهینامه برای همیشه خواهد بود. (3640423) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۰:۵۲:۲۹
پراید در جاده های بزرگ راهی کسی را نمی کشد بجز راننده خواب الوده چپ کنه و در جاده های دوطرفه ارابه مرگه به هرچی شاخ به شاخ شه مرده (3638784) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۰:۵۷:۵۳
دلیلی نمیشه واسه تقصیرزدایی از خودروسازان گرانفروش (3638797) (alef-11)
 
آریابان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۱:۰۸:۳۸
چه خوش بی مهربونی هر دوسر بی
که یک سر مهربونی درد سر بی
برداشت کاربردی و امروزی از این شعر دلنشین بابا طاهر یعنی اینکه :
چقدر خوش بود(که البته دیگه واقعا لازم وضروریست!!!) که دست-یافته ها و فناوری های مدرن امروزی، حتما و مؤکدا همراه با "فرهنگ" خاص و ویژۀ نحوۀ مصرف اونها وارد ایران بشه ؛
از آپارتمان-نشینی (که دیگه 4 دیواری اختیاری !!! نیست) تا دوربیبن موبایل (که بدرستی ورودش به استخر های زنانه !!! ایران رو ممنوع کرده اند) و بویژه آموزش درست و واقعی و نهادینه کردن فرهنگ رانندگی در ایران :
آینه و راهنما اصلا مورد استفادۀ ما ها قرار نمیگیره !!!! ولی به عوض اون ، از بوق یک استفادۀ بهینۀ 7 برابری !!!! می نمائیم :
سلام علیک ، خداحافظی ، تشکر، فحش و ناسزا ، شادمانی ، بی حوصلگی ، پیام-دهی !!!!! ؛ (3638819) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۱:۱۵:۴۹
منم موافقم. هر چی میکشیم از دست پراید و پراید سوارهاست. ما هم در ایام عید هرچی قانون گریز و سرعت غیرمجاز دیدیم، 90درصد موارد پراید بود. (3638834) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۱:۱۹:۴۰
حفظ جان انسانها جزو وظایف ذاتی دولتهاست از طرفی هر فرد مسئولیت حفظ جان ومال خود را دارد وتولید پراید ودادن ان به مردم شانه خالی کردن از مسئولیت جان و مال مردم است وخیانتی اشکار به مصالح و امنیت مالی وجانی ملت که با هیچ دلیلی اقتصادی وخودکفایی توجیه نمیشود در این بین میماند خود فرد و حفظ جانش که وظیفه ذاتی و شرعی هر انسان عاقل وبالغی است وقتی ادمی پراید ویا امثال ان سوار میشود خود میداند این ماشین چه توتناییی دارد وسرعت مطمئنه ان چقدر است وایا اصولا ماشین جاده است یا نه؟ این افراد این ارابه مرگ را گاها با سرعتهای دو سه برابر مجاز میرانند واز ماشین های لوکس جلو میزنند لایی میکشند رعایت حق تقدم چراغ راهنمایی عابر پیاده و.....را نمیکنند و ماشین دارای نقص فنی زیاد از ترمز گرفته تا چراغها است .این افراد اصولا صلاحیت رانندگی ندارند وجان خود و خانواده و بی گناهان زیادی را به خطر میاندازند این افراد در حقیقت دانسته مرتکب قتل خود و دیگران میشوند دیه و بیمه چاره کار نیست از مراجع تقلید این گله وچود دارد این اعمال مجرمانه را چرا در حد گناه و معصیت و تجاوز به حقوق و جان ادمیان نمیدانند وانرا حداقل شبه عمد نمیدانند.؟در یک کلام ماشین استاندارد (البته استاندارد خارجی نه وطنی) ادم استاندارد و قانون مدار می خوهد و ادم نرمال عاقل ماشیت استاندارد. ادم قانون گریز نا شکیبا صلاحیت رانندگی ندارد .جای خالی قانونهای سخت گیرانه و شاید قهری و فتاوای اقایان علما بسیار خالیست 400 کشته برابر با حداقل 10 انفجار تروریستی با 40 کشته در هر انجار... عمق فاجعه بسی ژرف و البته مسوولین در بی تفاوتی و کمای عمیق ..خدایا به داد ما برس..... (3638844) (alef-13)
 
محمد جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۱:۲۳:۴۷
قصدم جسارت به رانندگان هیچ خودرویی نیست ولی شما رانندگی پژو سوارها مخصوص پارس و 206 را نسبت به پرایدها با درنظر گرفتن فراوانی مقایسه کن ولی چون تعدادشان کمتر و اندکی (فقط اندکی) ایمنتر از پراید هستند آمار کشته هایشان کمتر شده (3638851) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۱:۳۷:۰۳
خاصيت رانندگى پرايد خطرناكه بخصوص از پرايدهاي نقره اي بايد فاصله گرفت!!! (3638874) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۱:۴۰:۴۵
عریزانم بسیجی شدید مبارکه (3638880) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۱:۴۷:۰۴
پراید مقصر نیست
بی فرهنگی و بویژه عدم رعایت حقوق دیگران باعث تصادف است

وقتی جاده بار ترافیکی سنگینی دارد چرا بعضی ها بجای حرکت پشت سر سایرین اقدام به انحراف به لاین مقابل یا شانه خاکی همین طرف میکنند و به یکباره با مانع که روبرو میشوند خود را بزور وارد لاین اصلی میکنند

راننده بی فرهنگ اگر مردم ترمز نکنند و تو را بداخل لاین راه ندهند خودت و سرنشینانت کشته میشوید (3638890) (alef-13)
 
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۱:۴۹:۲۱
مگه سمند یا پژو خیلی محکمه؟ شاید 10-15 درصد
با ماشینهای خارجی مقایسه کنید لطفا (3638896) (alef-11)
 
فرهاد
United States
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۱:۵۲:۱۴
امنیت ماشین باید جوری باشه که توی تصادفات بدون توجه به نوع رانندگی یا اوضاع روانی راننده ها بتونه از سرنشین محافظت کنه.

اگر حداقل این چند روزه نوروز اجازه تردد جاده ای به خودروهایییکه استاندارد جاده ای ندارند را نمی دادند مطمینا سطح فرهنگ رانندگی جاده ای هم ارتقا پیدا میکرد. (3638898) (alef-11)
 
نیما
Romania
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۱:۵۶:۵۹
کسی که قانون رو رعایت نمیکنه حکمش مرگ نیست که؟ ماشین های ما نباید حداقل ایمنی رو داشته باشند این همه پول میگیرند؟ متاسفانه برای جان و مال مردم کوچکترین ارزشی قائل نیستند فقط بخاطر منافع شخصی خودشونن.
الف لطفا انتشار بده . (3638905) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۲:۰۳:۵۳
در پشت صحنه ی فیلم کازینو رویال (جیمز باند) ، توی یه صحنه قراره جیمز باند فرمون یه ماشین استون مارتین را که با سرعت 250 کیلومتر در ساعت در حال حرکته، یه دفعه بچرخونه تا ماشین یکدفعه چپ کنه و شروع کنه به معلق زدن.
در کمال ناباوری بعد از 7 برداشت، راننده (بدل کار) نمیتونه ماشین را چپه کنه و هر بار ماشین فقط از جاده منحرف میشه و دور خودش چند مرتبه میچرخه. تا اینکه مجبور میشن که یک طرف ماشین یه سری موشک یا بمب کوچیک بذارن تا انفجار اونها ماشین را چپه کنه (3638920) (alef-13)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۲:۰۸:۰۸
شما احتمالا همونی نیستی که آخر تبلیغا میگی سایپا مطمین؟؟؟؟ (3638923) (alef-11)
 
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۲:۳۵:۳۴
واقعيت را گفتي مشكل پرايد نيست مشكل اصلي راننده است كه اصلا نمي داند دسته راهنما چه هست و فكر كنم در ايران دسته راهنما اصلا خراب نمي شود
از طرف ديگر نود درصد افراد داراي ماشين كساني هستند كه حداكثر در زمان ارزاني با مبلغ 8 ميليون صاحب ماشين شدن و بدليل تنگاه اقتصادي با همين ماشين مستهلك شده كار و تفريح مي كنند در حالي كه پول ندارند لاستيك اتوموبيل خود را عوض كنند كه بعد از 4 سال يا 60 هزار كيلومتر بايد عوض شود آيا به نظر شما چند درصد به همين عمر مفيد لاستيك توجه دارند ؟؟؟؟؟؟؟ (3638969) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۲:۳۶:۴۸
سلام دوستان و هموطنان گرامی
قطعا از اشکالات خودروهای داخلی بخصوص پراید نمی توان گذشت
ولی بیاییم یک بار هم که شده واقعیت های رفتارهای خودمان را هم ببینیم.
بنده به عنوان شخصی که هم اتومبیل پراید داشت هم سمند هم زانتیا و هم سوزوکی بایستی بگم نقش رانندگی ما در تصادف و شدت حادثه بسیار تاثیرگذار است.
من با همه این خودروها با سرعت قانونی جاده ها حرکت کردم و خدا رو شکر هیچ گاه تصادف (به جز چند مورد جزیی داخل شهری که آن هم واقعا تقصیر عجله و حوای پرتی خودم بود) نداشتم. (3638972) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۲:۳۸:۳۶
به دو دلیل حوادثی که با پراید اتفاق می افتد زیاد هست:
1- نسبت تعداد پراید به خودرو های دیگر. شما وقتی در جاده رانندگی می کنید به ازای هر 100 عدد پراید چند عدد خودرو روز دنیا را می بینید؟ خب به همین نسبت هم حوادث پراید بیشتر هست.
2- یک مشکل فرهنگی در ما ایرانی ها وجود داره که جایگاه هر کار و یا وسیله ای را به درستی تشخیص نمی دهیم. مثلا می بینیم که طرف برای محل کارش طوری لباس می پوشه و آرایش می کنه فکر می کنی داره میره مهمونی. یا در یک مجلس رسمی طرف لباس اسپرت می پوشه. این مشکل در تمام وجوه زندگی ما ایراتی ها وجود دارد و مشکل هم فقط آموزش هست. ما باید یاد بگیریم و درک کنیم که پراید وسیله نقیله جاده نیست. اصلا برای این کار ساخته نشده. من منکر بی کیفیت بودن خودرو های ایرانی نیستم ولی خودرویی در سایز و کلاس پراید یا ام وی ام 110 و خودرو های مشابه اون، اصولا خودرو های داخل شهری هستند و برای داخل شهر هم عالی هستند. به نظر من هیچ دلیلی ندارد که وقتی ما قدرت خرید یک اتومبیل با کیفیت و مناسب جاده های بررون شهری را نداریم با پراید به مسافرت بریم. (3638976) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۲:۴۷:۱۴
حاجی اینطور امار دادن درست نیست اینکه پراید ماشین بی کیفیتی است شکی درش نیست اما اکثر ماشینهای جاده هم پرایدن و در نتیجه امار تصادفشون هم بالاتر میره باید تعداد تصادفات هر خودرو بر تعداد اون خودرو در جاده تقسیم بشه تا امار از حالت خام در بیاد. از 10 تا اتوملبیل 7 تا به فرض پراید هستن اگه تصادف بشه احتمالا بین کدوم خودرو ها است؟ برعکس فرض کن کلا در ایران از چند میلیون ماشین ده تا دونه پراید داریم که تا حالا تصادف نکردن ولی پورشه چند بار تصادف کرده ایا این دلیل میشه پورشه مشکل داره؟ تعداد اون خودرو هم مهمه (3638992) (alef-13)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۳:۲۷:۳۹
فرهنگ پرايد شايد عامل تصادفات باشد ،
اما تلفات بالا ناشي از خود پرايد است ،
اگر من سرنشين يك پرايد ناايمن باشم و يك خودروي ديگر با بي احتياطي با من تصادف كند ، مقصر مرگ من كيست ؟
چرا بايد خودرويي بسازيم كه با هر برخورد كوچك مچاله مي شود ؟
چرا خودروها در تصادف با يكديگر آتش مي گيرند ؟ (3639071) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۳:۲۸:۲۹
من خودم پراید دارم توی جاده 90 بالاتر نمیرم. فقط سمت راست دربست مال خودمه. منتهی یه عده با همین ماشین های شبیه ما چنان ویراژ میدن که من در انسان بودنشون شک میکنم (3639074) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۳:۳۳:۲۹
پراید مقصر است. (3639077) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۳:۴۵:۳۲
100 درصد موافقممم............... (3639101) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۳:۵۴:۴۳
من معتقدم همه چیز آدمها مغزشان است. همه رفتارها و فرهنگ ها به مغز آدمها مرتبط است. آی.کیو متوسط ما ملت شریف هم ۸۴ است. یعنی ۴۰ میلیون نفر از ما آی کیو زیر ۸۴ داریم. یعنی ۴۰ میلیون نفر از ما در سن ۱۰ سالگی به اندازه یک کودک ۸.۴ ساله می‌فهمیم! همین را بگیر برو بالا... (3639113) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۶:۳۷:۰۴
قبول ندارن اخه که ضریب هوششون پایینه میگن باهوشترین ادمای دنیا هستیم چون فلانی در ناسا کار میکنه! حالا ناسا 18000 کارمند و مهندس داره از ملیتهای مختلف چند تا ایرانی هم هستن! (3639419) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۴:۱۶:۰۴
1-با مابه تفاوت فاحش مصرف سوخت ماشينهاي داخلي نسبت به ماشينهاي خارجي در يك سال مي شود چندين كارخانه مدرن توليد خودرو در كشور راه اندازي و اين يعني كمك به محيط زيست كمك به اشتغال -كاهش تصادفات -رفاه اجتماعي ولذت از زندگي
2-رانندگي با ماشينهاي امروزي خيلي كمتر انسان را دچار خستگي در مسيرهاي طولاني مي كند وسبب حذف عامل تاثير گذار خستگي در تصادفات مي شود
3-زماني كه شخص از زندگيش لذت ببره خيلي بيشتر حواسش به سلامتي خودش و همراهانش خواهد بود (3639145) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۴:۲۸:۲۶
شما ماشین خارجی هم زیر پات باشه 200 تا باهاش میری و تصافی هم بشه هم خودت رو به کشتن میدی هم پراید سوار مقابل رو لذا در ایرن خبیلی فرقی نمیکنه که طرف سوار چه ماشینی هست هر ماشینی باشه نهایت استفاده رو ازش میبره پراید رو 140 تا میره پورشه رو 200 تا لذا نتیجه هر دو تصادف منجر به قتل هست و تنها چیزی که باقی می ماند فرهنگ درست رانندگی است اون باید درست بشه. ضمنا مگه مجروح شدن و معلول شدن کمتر از قتله؟ طرف تا اخر عمر 3 نفر باید مواظبش باشن و...همه رو درگیر میکنه تولید و خروجی که نداره کلی هم کشور رو درگیر میکنه. لذا عاقلانه فکر کردئن خیلی مهمه عقل میگه درست رانندگی کن عقل میگه روی فرهنگ رانندگی بحث کن نه نوع خودرو. عقل میگه فرهنگ رانندگی اولویت اوله خودرو اولویت دومه عقل میگه الان که نمیتونیم خودرو رو یه شبه تغییر بدیم ولی فرهنگ رانندگیت دست خودته خوب رانندگی کن
اما:
چون ذاتا تخلف دوست هستیم و تخلف رو حق مسلم خودمون میدونیم چون ذاتا هم همه مشکلات رو از دولت میدانیم بحثش که میشه میگیم ما بد رانندگی میکنیم؟ ما کجا بد رانندگی کردیم؟ جاده کجه! انکار کننده های خوبی هستیم خیلی خوب هم نقش بازی میکنیم
بعد
یک سری از دوستان میگفتن مشکل اموزشه! چه اموزشی؟ شما مگه گواهینامه نداری؟ گواهینامه یعنی لیسانس یعنی تو رفتی یاد گرفتی اموزش دیدی بهت مجوز داده شده کسی که میگه اموزش لازم دارم باید در جا گواهینامه اش ضبط و باطل بشه این حرفها رو هم جای دیگه نزنید ملل دیگه بهمون میخندن (3639160) (alef-11)
 
Anonymous Proxy
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۴:۴۸:۱۶
چرا همین یارانیان در کشورهای دیگر درست رانندگی می کنند؟ شاید برای اینکه ارزش مبادله ای جان انسان سالها زندان است نه پرداخت مبلغی از سوی فرد خاطی یا بیمه؟!
ضمنا فرهنگ رانندگان براساس قانون و عملکرد پلیس تنظیم می شود! (3639194) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۵:۲۶:۰۲
پراید یک نسخه ی قدیمی ( تقریبا" 20 سال پیش ) از خوردوی فورد بوده که بعنوان شروع در اختیار شرکت کیا موتورز قرار گرفته و سالها پیش از رده خارج شده است . کیا موتورز بعد از سال ها تحقیق و آزمایش خودروهای باکیفیت و ایمن در کلاس های مختلف و قیمت های قابل رقابت با برندهای مطرح دنیا ساخته و روانه ی بازار بین المللی نموده است . حیف که کار داشتم والا زودتر از این کامنت می گذاشتم . (3639274) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۳ ۱۱:۱۵:۱۷
باعرض معذرت هیچ کدام از محصولات کیا کره دارای امنیت کافی برای سرنشین نیستند

پیشنهاد میکنم تصادف لکسوس و اسپورتیج در بزرگراه یادگار امام رو بررسی کنید که در آن لکسوس و راننده آن سالم ماندند و اسپورتیج مثل پراید مچاله شد و هر دو سرنشین آن فوت کردند (3640537) (alef-13)
 
اسداله پیشدار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۵:۲۹:۰۹
اینکه بگوئیم این خودرو بد یا ان خوب بی انصافی است درست است پراید نواقصی نسبت به استاندارهای داخلی و خارجی دارد ولی قبول کنیم ما رانندگی بلد نیستیم. و با قوانین غریبه هستیم مثلا در اتوبان کرج هشدار داده میشود . تا شهر هشگرد سرعت 100 کلیو متر واقعا شما ببینید چند درصد مردم رعایت میکنند /شاهد تصادفی در ایام تعطیلات در این جاده بودم راننده پراید با گارد ریل تصادف کرد پژو 206 به پراید زدو چند ثانیه بعد یکدستگاه پژ پارس به هردو علت چیست .خستگی ؟ رعایت نکردن فاصله ویا سرعت زیاد و عدم کنترل به موقع تا کی باید هزینه این جور بی فرهنگی را مردم با دادن مالیات بپردازند. اینهمه مامور اعم از راهور. اورژانس. راه داری.امداد.آتش نشانی سر کار باشند با حق ماموریت و........... که میخواهیم برویم سفر وآنهم تعداد زیادی کشته بیائیم ببینیم چرا؟ (3639279) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۵:۳۴:۲۷
پراید آشغاله. رانندگی ما هم بده (3639291) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۵:۳۶:۱۰
باز دوستان عزیز رفتن دنبال انداختن مشکلات گردن پراید!!! اگر ما داریم در جاده رانندگی می کنیم اگر ما داریم رانندگی ها رو میبینیم همه دنبال خلاف کردن هستند اول خلاف نکنید و فرهنگ را تغییر دهید بعد بفرمایید که بله من خوب رانندگی می کنم پراید بد است. پراید بده ولی بد بودن پراید رانندگی بد شما را توجیه نمیکند. به عبارتی اثبات شی نفی ما ادا نمیکنه ببم جان. ده سال پیش 30 هزار کشته میدادیم در جاده الان رسیده به 16 هزار تا چرا؟ پراید کم شده؟ خیر فرهنگ رانندگی بهبود پیدا کرده
لذا خلاف نکن ببم جان یک ماه خلاف نکن بعد بیا اینجا کامنت بذار که پراید مشکل داره ازت قبول می کنم
لا توجیه لا ماله کشی (3639295) (alef-11)
 
زارع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۶:۰۹:۰۸
شب از مشهد به تهران در مسير سمنان به گرمسار حركت ميكردم.نبود خط كشي در اين محور واقعا رانندگي را خطرناك كرده بود.
مسولان محترم چون با هواپيما اينطرف و انطرف ميروند تمام تقصيرها را گردن راننگان مياندازند.راستي چرا بايد وضعيت اين مسير زيارتي پرتردد اينگونه تاسف بار باشد. (3639374) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۶:۲۰:۱۳
وقتي مي توان به راحتي مانند كيش و قشم اجازه تردد ماشين هاي با كيفيت و ارزان خارجي را داد چرا جلوي اينكار را مي گيريم ؟
وقتي هزاران شاخه صنعتي ديگر به جز خودرو سازي وجود دارد ، چرا فقط بايد همين يك محصول را توليد كنيم ،
خود به شخصه وقتي كارگران چيني را مي بينم كه پله برقي مترو را نصب مي كنند خجالت مي كشم ،
براي پله برقي چيني مترو كارگر از چين مي اورند ما به خودرو كه مي رسد بايد با مونتاژ محصولات كره اي و فرانسوي 30 سال پيش خود كفا شويم ؟ (3639391) (alef-11)
 
ستاره
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۷:۴۶:۵۷
با من بحث نکنید.. بی فرهنگ تر از راننده پراید ندیدم (3639539) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۲۰:۲۹:۴۹
بی فرهنگی به نوع اتومبیل نیست همین قبل عید پورشه توی تهران پودر شد. کامنتهای جوک هم نذارید. همه تون بد رانندگی می کنید (3639832) (alef-11)
 
محمود
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۲۳:۰۲:۳۹
جای حوشحالی دارد که اکثریت قریب به اتفاق کامنت گذاران بر رفتارهای خطای رانندگان تاکید کرده اند. این اقرار به اشتباه روزنه امیدی است برای آنکه روزی شاهد بهتر شدن روند حرکت خودروها و رانندگان باشیم.واقعیت مسلم آن است که درست است که پراید یک خودروی غیر استاندارد و غیر قابل مصرف است اما دلیل تصادفات نیست و نمیتواند باشد. مثل این است کسی با دوچرخه وارد یک اتوبان پر تردد شود و در خط میانی حرکت کند و اتفاقی بیفتد نمیتوان گفت دوچرخه مقصر بوده بلکه واقعیت این است که دوچرخه سوار تقصیر کار واقعی است.به این نتیجه میرسیم که مقصر خود ما رانندکان هستیم و بس. (3640010) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۱-۲۳ ۰۱:۴۴:۵۲
من خودم اولين ماشيني كه خريدم پرايد بود و اعتراف ميكنم خيلي بد ميروندم با گذشت زمان احساس ميكنم فرهنگ رانندگيم از اينرو به اونرو شد. معمولا اكثريت اقشار ضعيف و حتي متوسط اولين تجربه هاي رانندگيشون رو با پرايد بدست ميارن و همين باعث پيدايش فرهنگ پرايد سوار ميشه (3640120) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۳ ۱۲:۱۹:۲۹
وجداناً همه ای شما که نظر میدهید مقررات رانندگی رو رعایت میکنید چه داخل شهر چه بیرون شهر. من رانندگی نمیکنم ولی مشکلم عبور از خط عابر پیاده در تقاطع های بدون چراغ راهنمائی است (3640685) (alef-13)
 
Slovakia
۱۳۹۵-۰۱-۲۳ ۱۳:۰۷:۲۶
متاسفانه نگارنده با خلط مبحث سعی در کمرنگ جلوه دادن نقش ایمنی خودرو کرده است. (3640765) (alef-13)
 
ناشناس
Germany
۱۳۹۵-۰۱-۲۶ ۱۳:۵۹:۴۵
خیلی ها را می شناسم که برای بچه هاشون یک پراید دست دوم میگیرند تا قبل از کامل شدن مهارت رانندگی در تصادفات زیاد متضرر نشوند. (3645933) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۳۰ ۰۱:۰۹:۲۷
به نظرم یه آماری از تصادفات گرفته بشه مبنی این که مقصر اصلی تصادف چندمین سفر خارج از شهرش بوده چون خودم قضیه چندین تصادف را که شنیده ام معمولا کسی که تصادف کرده یا ماشین را تازه خریده و یا اولین یا دومین تجربه مسافرت با ماشین شخصی را داشته!!!!!!
در ضمن کسی که نمیفهمه وقتی از جلو ماشین میاد باید با نور بایین حرکت کرد و یا از عقب با نور بالا راننده را کور نکرد معلومه که هیچی از رانندگی بلد نیست که غالب براید سوارها چنین حالتی دارند !!!!!! (3652480) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.