نظر منتشر شده
۲۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 384679
قصه پرغصه قاچاق از مبادی ورودی رسمی/ ۳ هزار کانتینر کالای بدون بازرسی از دلش چند هزار بیکاری و تعطیلی واحد تولید داخلی بیرون می آید؟
بخش اقتصادی الف، ۴ شهریور ۹۵
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۸
هفته گذشته بود که حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظري دادستان کشور اعلام کرد که حدود سه هزار و هشتصد و پنجاه کانتیر روزانه از ورودی های اصلی کشور بدون بازرسی وارد کشور می شود که بر این اساس می توان این طوری محاسبه کرد که هر کانتینر جنس قاچاق می تواند حاوی ۵۴ هزار جفت کفش یا تعداد زیادی اقلام دیگر باشد که این رقم بسیاری زیادی است.

همچنین دادستان كل كشور در بخش ديگري از سخنانش به ضرورت كنترل و بازرسي و مراقبت از مرزها تأكيد كرد و گفت: ما در مرزها مشكل داريم به طوري‌كه جابه‌جايي مواد مخدر از مرزهاي خاكي به آبي در اثر عدم كنترل كامل نسبت به وسايل، خودروها و كانتينرهايي كه از بندر خارج مي‌شود، صورت مي‌گيرد و ما شنيده‌ايم كه ۴ هزار كاميون و كانتينر هر روز از بندرعباس به داخل كشور وارد مي‌شوند كه تنها ۱۵۰ عدد از آنها مراقبت، كنترل و بازبيني مي‌شوند.

اين بدين معناست كه ۳ هزار و ۸۵۰ كانتينر و كاميون بدون اينكه مورد بازرسي قرار گيرند از مرز خارج مي‌شود و به داخل مي‌آيند اين در حالي‌ است كه ممكن است محتواي آنها كالاهاي مجاز، غيرمجاز يا مواد مخدر باشند که به گفته کارشناسان دیگر تولید کننده ای وجود ندارد و همه به تاجار تبدیل شده اند.

بنا بر آمار، یک کانتیر ۴۰ فوتی با ظرفیت ۲۷ تن شامل ۵۴ جفت کفش میشود که اگر زیر به صورت غیرقانونی وارد بازار شود موجب تعطیلی یک کارگاهی میشود که روزانه ۱۵۴ جفت کفش تولید می کند و شبیه همین بلا را هم یک کانتینری که کیف و چمدان بر سر تولید و اشتغال داخلی می آورد.

خردمند رئیس اتحادیه کیف و چمدان در این خصوص گفته است: چمدانی را می آورند که همه کارهاش انجام شده و یه جای اینکه چند روز تعداد زیادی کارگر به تولید چمدان بپردازند با چمدانی که به صورت قاچاق وارد شده با دو تا کارگر قطعات این چمدان را نصب می کنند که این مانع اشتغال زایی میشود و تولید داخلی به هیچ رقم حریف این نیست.

وقتی که یک کانتینر کیف و کفش بلای بیکاری ده نفر در سال است، سه هزار کانتینر کالای بدون بازرسی از دل آن چند هزار بیکاری و لطمه به اقتصاد کشور بیرون می آید.

اکبر ترکان مشاور رئیس جمهوری در این باره انتقاد تندی به گمرک دارد و می گوید: شما بروید به کشورهای همسایه و یک کانتینر جنس بخرید و می بینید که یک فرد اونجا پیدا می شود و می گوید من این کالا را به سرزمین اصلی می آورم و فلان تومان می گیرم، این کانتینر را کسی می تواند در جیب شلوارش بگذرد یا می تواند با قاطر از کوهستان بیاورد، این کانتینر چطوری وارد میشود، آنهایی که کانتینر را وارد می کنند شلوغ می کنند برای چهارصد میلیون دلار کالای همراه مسافر که در هفت منطقه ازاد است.

حالا در روزهای اخیر پورمحمدی دادستانی کل کشور اعلام کرده است که روزی چهار هزار کانتینر از مرز بندرعباس وارد کشور میشود که بیش ار سه هزار محموله آن بدون بازرسی است، آماری که وزیر دادگستری هم از ان ابراز تاسف کرده است.

وی نیز در این خصوص گفت: مسایل مهم ما این است که سامانه و ضوابط گمرگ به صورت سیستمی در رابطه با وارد کالاها اعمال شود. ما دهها میلیون تن واردات و صادرات کالا داریم، کم که نیست. برخی اوقات روزی چهار هزار کانتینر جا به جا میشود، که این یکی از گلوگاههای بزرگ فساد است.

در همین رابطه مسئول فنی تجهیزات گمرگ کشور این آمارها را رد می کند و می گوید: تنها یک چهارم کانتینرهای ورودی توسط دستگاههای ایکس ری کنترل میشود که با هماهنگی های صورت گرفته قرار است به تعدادشان افزوده شود، ما کل ورودیمان در بندرعباس هزار و صد تا می باشد و ما با چهارده تا ایکس ری می توانیم چیزی حدود ۲۰۰۰ هزار کانتینر تا را ایکس ری بکنیم که در بازرگان ۲۸ درصد و در بندرعباس ۱۷ درصد این اقدامات انجام میشود و ۸ دستگاه نیز با وزارت دفاع تفاهم نوشته شده که تا اخر سال تامین شود که چهار تا دستگاه دیگر نیز قرار است وارد شود و تعدادی هم در خال مذاکره هستیم که عده ای سرمایه گذار دستگاه بخرند و ماموران گمرک از آن استفاده کنند و به ازای هر دستگاهی که اسکن می کنند پولی به آن اقایان بدهند.

جمشیدی رئیس سازمان تعزیرات قاچاق در این خصوص اظهار کرد: قاچاق از منشاء رسمی وارد کشور شده و منشا تولید را در کشور نابود می کند که تاکنون حدود دو میلیون فرصت شغلی را از بین برده است.

اما خبر خوب حاکی از آن است که عزم جدی تمام مسئولین قوا برای مبارزه با فساد وجود داشته و هدف گذاری تا یکسال آینده کاهش حجم قاچاق از پانزده میلیارد دلار به ده میلیارد دلار برسد. با این اوصاف شاید بهتر میشود که فهمید چرا اغلب مردم و مسولان معتقدند که مجرای اصلی قاچاق مبادی ورودی رسمی است.
 
کلمات کلیدی : قاچاق+ گمرک+کانتتینر+کانتینر بدون بازرسی
 
مهندس جنت شهري
۱۳۹۵-۰۶-۰۴ ۱۳:۴۹:۴۲
يك سوال...مگر هزينه اينكه تمام كانتينرها با دستگاه ايكس ري كنترل شوند چقدر است...چرا در اين 37 سال نتوانسته ايم چند دستگاه تهيه كنيم و درمبادي ورودي كالا نصب كنيم...واقعا چرا...چرا... (3902869) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۴ ۱۴:۵۳:۴۱
یک سری بنگاه های اقتصادی مالیات نمی دهند یک عده هم کانتیر وارد می کنند خیلی فرقی به نظر من بین این دوتا نیست! (3903003) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۶-۰۴ ۱۵:۵۶:۲۱
مبادی ورودی رسمی یعنی چی اخوی؟ یعنی کسانی که همه می شناسیم کی هستند ! (3903096) (alef-11)
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۴ ۱۳:۵۵:۳۵
صحبت رییس اتحادیه کیف و چمدان کاملا صحیح و قابل تعمیم به سایر صنوف نیز هست. من می‌دانم شرکتی کامپیوتری قطعات کامل شده کامپیوتر را عقب کانتینر می‌چیند و اجزا و قطعات را جلوی در. در اظهار گمرکی اعلام می‌کنند که کانتینر شامل اجزا و قطعات است تا تعرفه کمتری بپردازند. بعد از ترخیص کالای کامل را به راحتی می‌فروشند و با چند کارگر روزمزد آن چند عدد را مونتاژ می‌کنند. جالب است که الان با سو استفاده از حمایت تولید داخل مشغول رایزنی هستند که چون ما تولیدکننده داخلی هستیم به ما وام با بهره کم و یک سال تنفس بدهید و واردات کامپیوتر (مثلا دل و اچ پی و ...) را ممنوع کنید.
جالب اینجاست که مدیرعامل شرکت با افتخار می‌گوید من نمک خانه‌ام هم خارجی است و اگر نان را هم می‌توانستم خارجی می‌خریدم. (3902881) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۴ ۱۴:۰۰:۴۷
رجال سیاسی و اقازاده هایشان و مدیران نمونه که ذخایر و امانتداران نظام می باشند سرشان سلامت باد , مابقی ملت ........ ؟! (3902893) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۴ ۱۴:۴۴:۴۵
اينكه به اين رفتار بگوييم قاچاق ، نوهين به شعور مخاطب است ، ضمنا"‌ هيچ بهانه اي هم پذيرفته نيست ، اگر به پاك دستي گمرك شك داريد ، چند واحد نظامي در آنجا مستقر كنيد ،
اما مشكل اينجاست كه اين افراد مجوز واردات غيرقانوني را در تهران مي گيرند ،
اگر مي خواهيد مشكل فساد حل شود آن را از ريشه بخشكانيد ، (3902988) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۴ ۲۰:۳۶:۰۵
مشکل فقط قاچاق نیست فساده های گسترده تری از چشم مسئولین دور مانده اما مردم میبینن که زمین خواری فقط یک نمونه ان است (3903380) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۴ ۱۴:۵۴:۵۶
خدا شاهدان که واردات این کانتینرها توسط آقازاده ها و یقه سفیدها انجام می شه
وگرنه از محالات که یک فرد عادی بتونه چنین کاری را انجام بده (3903005) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۴ ۱۵:۰۹:۱۷
اقا یکی هست بگه چرا طرح شبنم و ایران کد باید کنار گذاشته بشه!؟
این دو تا طرح چه ضرری داشت که دولت تدبیر و امید لغوش کرد؟
باید این سوال رو از نعمت زاده و ترکان پرسید (3903030) (alef-13)
 
۱۳۹۵-۰۶-۰۶ ۱۱:۳۱:۳۲
بهتره قبلش بپرسید طرح شبنم و شاپرک و باران و پرنده تا حالا چه اثرات و نتایج مثبتی داشته اند. موضمع مهم نتیجه اس نه تعداد طرح و اسمش! (3905917) (alef-11)
 
United Arab Emirates
۱۳۹۵-۰۶-۰۴ ۱۵:۱۶:۳۶
اين يعني توي اين همه سال مرزهاي كشور كاملا و بي حساب باز بوده و هست!!! (3903045) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۰۶-۰۴ ۱۵:۳۱:۴۸
یعنی این اداره گمرگ از دربانش تا مدیرانش را باید مرخص کرد مگر میشود با این حجم قاچاق کارمندانش نبینند ؟ (3903079) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۴ ۱۵:۴۱:۱۱
من کار به اصولا گرا و متعدل و اصلاح طلب ندارم
اما تا عزم جدی نباشه . وضع اقتصاد بدتر میشه که بهتر نمیشه
تنها راهش اعدام مفسدان اقتصادی هست . مثل چین (3903081) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۴ ۱۷:۴۶:۲۸
چقدر به اعدام علاقه دارید؟ چرا میخواید همه گره ها رو با دندون باز کنید؟مگه سوییس,هلند,ایسلند و.... هم با اعدام تونستن کشورشون رو ترقی بدن و از هر نظر از ما جلو تر باشند. مبارزه با قاچاق بدون اعدام هم شدنیه. (3903233) (alef-11)
 
دکترجمشید وحیدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۴ ۱۹:۲۸:۳۰
جیب گروهی تحت عنوان قاچاقچی پر شود مردن روز افزون مردم از گرسنگی و بیکاری و فقر هیچ اهمیتی ندارد. آیا کامیون های حامل کالاهای قاچاق باندازه قوطی کبریت اند و قاچاقچی ها آنها را در جیب خود مخفی میکنند و از مرز میگذرند که چنین چیزی نمی تواند باشد زیرا هنگام گذر از مرز جیب ها نیز کنترل میگردد. پس باید از خود پرسید آیااین باند های تبه کار کسانی بجز افراد شناخته شده میتوانند باشند؟ که یقین چنین است. (3903328) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۴ ۲۲:۱۵:۱۴
فساد باید ریشه کن بشود (3903477) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۵ ۰۹:۴۵:۵۱
چشم ! ولی با دستمال چرکین نمی شود شیشه را تمیز کرد ! (3903957) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۶-۰۴ ۲۲:۴۱:۴۸
به جاي كالاي قاچاق قاچاقچي را منهدم كنيد (3903522) (alef-11)
 
کاوه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۵ ۰۸:۴۵:۴۱
تو این مملکت خشت روی خشت میخواهی بذاری فوری سرکله دو تا مامور اجراییات شهرداری پیدا میشه کپی پروانه میخواد، چطور ممکنه کانتینر ها همینجوری بی حساب کتاب بیان ، ...عقلم خوب چیزیه (3903862) (alef-11)
 
احمد
United States
۱۳۹۵-۰۶-۰۵ ۰۹:۴۱:۰۰
به این میگن فساد خود خواسته. یعنی قرار نیست که این مبادی کنترل شوند، به قول بعضی از دوستان مگر هزینه تجهیزات کنترلی چقدر است، مگر هزینه دست مزد استخدام چند نفر برای کنترل چقدر است، به ویژه در مقایسه با ضرر کلانی که کشور از بابت ورود کالای قاچاق می پردازد، از بیکاری تا اعتیاد و مفاسد دیگر، خوب نتیجه همین که قرار نیست نون بعضی ها که از قاچاق می گذارد آجر شود، هر چند که نون ملت آجر شود! (3903949) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۶ ۰۸:۱۹:۳۸
مشت نمونه خروار است، فساد سيستمي كه مي گويند يعني همين. تار و پود نظام اداري كشور را فرا گرفته است. (3905405) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۶ ۰۸:۳۹:۲۹
از کرامات شیخ ما چه عجب ! شیره را خورده می گوید شیرین است !!!!!! (3905432) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۶ ۱۱:۰۲:۵۵
مسئله قاچاق صدها هزار تن چای به طور رسمی به داخل ایران به چه سرانجامی رسید؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (3905821) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۶ ۱۸:۰۵:۳۷
لعنت براین خائنین (3906956) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.