نظر منتشر شده
۴۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 247473
نعل وارونه مجله اکونومیست
بخش تعاملی الف - شهاب اسفندیاری، 9 آبان 93
تاریخ انتشار : جمعه ۹ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۰
پرونده ویژه شماره اخیر اکونومیست با عنوان 'انقلاب تمام شد' از چند جهت قابل توجه است:

۱- ظاهر این پرونده از 'خاموش شدن آتش انقلاب' در ایران حکایت می کند. از خلوت شدن مساجد و زوال رونق دین. از رشد مصرف گرایی و غربگرایی. از افزایش جمعیت تحصیل کرده. از رشد شهرها و خلوت شدن روستاها.

۲- فارغ از بی اعتباری برخی گزاره های فوق، که بعضا تکرار توهمات و رویاهایی است که از غربی ها در ۳۵ سال گذشته زیاد شنیده شده و با یک دور چرخیدن در تهران در همین ایام محرم نقض می شود، نتیجه ای که اکونومیست از این مقدمه به ظاهر جامعه شناختی می گیرد، کاملا سیاسی است. در واقع دارد می گوید آن 'لولوی هراس انگیز' که قبلا خودمان از ایران ساخته بودیم خیلی هم واقعیت نداشت و اتفاقا این کشور خیلی هم 'متمدن و عاقل و ناز' است و می توان با آن به توافق هسته ای رسید.

۳- وقتی اکونومیست - که تریبون جریان سیاسی - اقتصادی راست و نئوليبرال های غرب است و سهم زیادی در تولید روایت های ایران - هراسی در سالهای گذشته داشته - در آستانه پایان مهلت توافق هسته ای چنین پرونده ای منتشر می کند، می توان حدس زد که در غرب برای توافق با ایران تقریبا یک اجماع شکل گرفته است. ملاقات ندادن هیچ یک از مقامات آمریکا به یکی از وزرای کابینه اسراییل که اخیرا به آمریکا سفر کرده بود، و تشدید مجادلات لفظی میان مقامات آمریکا و اسراییل در هفته های اخیر که حتی به 'چلغوز' خوانده شدن نتانیاهو توسط یکی از مقامات کاخ سفید هم کشید، می تواند شواهدی از قریب الوقوع بودن توافق باشد.

۴- شاید به نظر برسد محتوای این پرونده اکونومیست و طرح جلد آن برای تحقیر و تخفیف انقلاب اسلامی است. از این جهت برای برخی در داخل طبعا آزاردهنده خواهد بود. اما فراموش نباید کرد که مخاطب اصلی این مطالب افکار عمومی غربی ها و نخبگان آنها است. این شماره اکونومیست در واقع یک 'غلط کردیم' بزرگ است. اعتراف به قدرت ایران و آشکار کننده نیاز آنها به توافق است. لیکن آنها خوب بلد هستند که نعل وارونه بزنند و ضعف و نیاز خود را در پوشش شکست ما جلوه بدهند. یک نفر نیست بگوید اگر واقعا انقلاب تمام شده است و دین زوال یافته، منشا قدرت این حکومت چیست که شما در به در دنبال توافق با آن هستید؟! وضع عراق و سوریه نشان شکست شما است یا ایران؟!

۵- امیدوارم تیم مذاکره کننده هسته ای پیام این شماره اکونومیست را اشتباه درک نکند. خواندن مطالب این شماره باید آنها را مصمم تر کند که محکم و استوار باشند، چون از شواهد پیدا است طرف مقابل می خواهد کوتاه بیاید. 
کلمات کلیدی : شهاب اسفندیاری
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۱۲:۲۳:۵۸
چرا شما همه چی رو سیاسی میکنید کافه یه دور تو شهر بزنید همه چی دستتون میاد یعنی واقعا این همه تغییر تو زندگی مردم رو نمیبینید (2462072) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۱۵:۵۹:۰۷
متاسفانه تحلیل های سیاسیشون هم منطبق بر واقعیت نیست! هر کسی که اخبار اقتصادی دنیا رو دنبال میکنه میدونه اکونومیست تریبون جریان میانه رو در آمریکاست و فوربس تریبون جریان راست است! متاسفانه این تحلیل فقط یک واکنش عصبی و احساسی به یک مقاله در یکی از معتبرترین نشریات جهانه! (2462396) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۱۰ ۱۸:۲۳:۳۶
سلام دوست عزیز اکونومیست یک نشریه خارجی است و دارد از بیرون و بر اساس ظاهر قضاوت می نماید ولی در داخل کشور باید یک بررسی موشکافانه انجام شود و نتیجه آن دیگر مهر محرمانه نداشته باشد تا همه نقاط ضعف و قوت را مانند روز جلوی چشم خود ببینند و به این ترتیب به تحلیل‌های حدسی خاتمه دهیم. (2464655) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۸-۱۱ ۱۲:۳۰:۵۰
وقتي اين امكان وجود نداره پس تنها ملاك همين مقالات و آمار خارجيه. (2465708) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۲۱:۲۸:۴۵
البته که می بینند و می دانند ولی برایشان صرف نمی کند که بیان کنند. به فکر قدرت و مقام و پول و دنیا هستند و لذا در ظاهر به نظر می رسد نابینا هستند!! (2462744) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۲۲:۲۹:۰۶
خیلی بیگانه پرستید!!! (2462819) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۱۲:۴۹:۳۶
یکی از مشکلات بزرگ در مذاکرات و برخورد ما با غرب و بلعکس نداشتن زبان مشترک بوده است، یعنی ما در فرهنگ و جامعه خود امری را حمله تلقی می کنیم ولی آن طرف از آن به عنوان ضعف یاد می کند و برعکس. مثلا ما برای تنبیه کشورهای غربی وقتی که علیه ما قطعنامه تصویب کردند همکاری خود را با آژانس کم کردیم چون استدلال می کردیم این همکاری ها وقتی باید انجام شود که آنها هم به صورت متقابل حق ما را به رسمیت بشناسند ولی برداشت آنها این بود که حتما ایران در حال انجام امری مخفی است که بازدید بازرسان را محدود کرده است، نه فقط نتیجه مورد نظر ما را نداشت بلکه برعکس موجب افزایش بدگمانی ها شد. یا مثلا می گفتند ما حتما باید فلان جا را بازدید کنیم ما هم می خواستیم بگوییم شما نمی توانید به ما زور بگویید، این بازدید می شد محور تبلیغاتی و همه آنها می گفتند حتما چیزی آنجا هست که شما اجازه نمی دهید (مثل پارچین). آنها هم همین وضعیت را در مقابل ما داشتند یعنی فکر می کردند تحریم باعث می شود که پیشرفت هسته ای متوقف شود ولی نشد، فکر می کردند که با دادن بیانیه یا محکوم کردن ایران هم کوتاه میاید که نیامد. این امر نشان از همان عدم داشتن زبان مشترک را نشان می دهد که ظاهرا یک بار هم البرادعی به آن اشاره کرده بود. از این رو ما همانطور که افرادی مانند آقای دکتر ظریف نشان داده اند باید افرادی آشنا باز زبان آنان داشته باشیم که بتوانند به درستی این چالش را پر کنند نه این که با انجام تصمیماتی که شاید در کشور خودمان معنای دیگری از معانی دیپلماتیک داشته باشد همواره بخواهیم مبارزه جویی کنیم. (2462126) (alef-10)
 
محمدیان
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۱۳:۰۶:۳۰
بنده تلاش می کنم نظری منصفانه بدهم، البته اگر دوستان الف درج کنند:
1 ـ بیایید از دشمن مان درس بگیریم. متأسفانه همه این اتفاقات (همان چیزهایی که اکونومیست به آنها اشاره کرده)، در کشور ما رخ داده است. منتها با ظاهرسازی و تبلیغات شدید و غلیظ ، لاپوشانی می شود.
2 ـ این مسایل هیچ ربطی به سازش یا عدم سازش بر سر پرونده هسته ای ندارد. مسئله هسته ای یک حق علمی کشور ماست و نوع دین یا گرایشات فکری و مذهبی ملت و... تغییری در مسئله ایجاد نمی کند و کسی زیر بار زور نخواهد رفت. گرایش به غرب، غرب زدگی، تجمل گرایی و... هرگز نمی تواند غربی ها را در رسیدن به اهدافشان یاری کند.
3 ـ ما هم خواهان آزادی و دموکراسی هستیم، هم خواهان مهار زدن بر تندروی دینی، هم نخواهیم گذاشت غربی ها خیال کنند چون به روز هستیم و با مردمان دنیا احساس نزدیکی داریم، چشممان را بر واقعیتی به نام تحقیقات هسته ای در کشورمان ببندیم. (2462144) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۱۸:۱۳:۵۵
جناب آقای اسفندیاری , این آقای محمدیان که این کامنت را نوشته نه روزنامه نویس است و نه وبلاگ نویس , چرا باید نوشته این آقا در استخوان آدم نفوذ کنه اما نوشته شما حتی به یک متری مغز بنده هم نرسد و نخواهم گذاشت که برسد در صورتیکه در محتوی چندان تفاوت آنچنانی هم با نوشته شما ندارد,چیزی که مخاطب شما را آزار میدهد توهینی نامرئی به فهم و شعور او است .
بند 1 کامنت آقای محمدیان ,ابتدا به ساکن با صداقتی واقعی یک همگرائی و همجنسی فکری بوجود میآورد و در الباقی راه بنده نوعی به دنبال این صداقت میدوم. (2462529) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۱۲ ۲۳:۵۵:۳۰
شما خودت همون آقای محمدیان نیستی؟ ضمناً نویسنده گفت که اکونومیست ارگان نومحافظه کاران آمریکایی است و البته عجیب نیست که نئولیبرال ها و نومحافظه کاران داخلی ما هم بر همان عقیده باشند که اکونومیست دارد تبلیغ می کند. در ایران تفکر نومحافظه کاری هست و اتفاقاً رسانه و تشکیلات قوی هم دارند و در دانشگاه ها خوب چای پا پیدا کرده اند. کسی از این تعجب نمی کند. (2467683) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۱۴ ۱۷:۵۶:۲۵
نه عزیزجان، محمدیان بنده هستم. برادران الف می توانند بر اساس آی پی قضاوت کنند تا معلوم شود که شما اشتباه می کنید. از این گذشته، ضمن تشکر از دوست عزیزی که در مورد کامنت اینجانب لطف فرموده اند، محمدیان نام مستعار من است که روزنامه نگارم و معلم هستم. زمانی هم وبلاگ نویس بودم. (2470344) (alef-10)
 
دنا
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۱۳:۲۷:۰۳
در مورد گزینه ی 2 باید بگم مراسم محرم از قدیم در ایران برپا بوده و علت انقلاب اسلامی بوده و نه نتیجه ی آن.
ضمنا شما در این مقاله"مسلمانی که با محرم می‌آید و با محرم می‌رود
" اعتراف میکنید مدرنیته و عوارض آن در عمق جامعه نفوذ کرده،چرا در اینجا منکر حرف خودتان میشوید؟ (2462178) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۲۲:۳۱:۵۹
اگر از قدیم در ایران بوده پس چرا رضا شاه پست فطرت جلوش وامیستاد!!؟ (2462823) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۲۲:۳۲:۱۴
اگر واقعا انقلاب تمام شده است و دین زوال یافته، منشا قدرت این حکومت چیست که شما در به در دنبال توافق با آن هستید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (2462824) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۱۳:۳۲:۳۷
ضمنا این رو هم اشاره کنم که ایرانیها به شدت صلح طلب هستند.در تاریخ ما بسیار بوده که از اقوام دیگه حمایت کردیم و اونها رو پناه دادیم.در یک دوره ی تاریخ به دلیل اشتباه خود آمریکا مردم ما ازشون انتقام گرفتند.اما الان با تغییر مواضع آمریکا و افزایش قدرت ایران مردم ایران به این نتیجه رسیدند که آمریکا از خیلی از کشورهای به ظاهر دوست برای ما بهتره و نبودش رو هیچ کشوری نمیتونه جبران کنه. (2462192) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۱۳:۳۳:۳۶
ببين دوست عزيز من كاري به غرب و ... ندارم ، ولي واقعا اعتقادات ديني مردم ضعيف شده (و البته هنوز اكثر مردم ديندار هستند) و كافيست يه نظرسنجي ساده بكنيد اينطور پاك كردن صورت مسئله دردي رو دوا نمي كنه دليل اين امر هم كاملا واضحه سوءاستفاده مسئولان از دين براي پيش برد اهداف سياسيشون از آقاي روحاني بگير(با پيام كربلا) تا طرح امر به معروف مجلس(كه مردم رو رو در روي هم قرار ميده)
اگر امروز اين سرماخوردگي درمان نشه فردا به يك مرض لاعلاج تبديل ميشه
الف خواهش مي كنم چاپ كن (2462195) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۱۶:۱۵:۰۰
چرا معتقدید جامعه بیماره؟ جامعه که بدن انسان نیست بیمار بشه! جامعه تحت تاثیر تجربیات و دانسته هاشه! مردم ایران امروز به خاطر تجربیاتشون اینجوری شدن و صد سال بعد هم به خاطر تجربه ی این صد سال جور دیگری خواهند شد! (2462411) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۱۳:۴۹:۱۹
از عمال رسانه ای صهیونیسم چه انتظاری جز بدگویی از ایران هست؟ اینکار را نکنند مانند دیگران که اینکار را نکردند اخراج یا حاشیه نشین می شوند، پول در بدگویی از ایران است. (2462240) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۱۸:۵۴:۱۰
همه دنیا و رسانه ها عمال صهیونیستی هستند، به جز رسانه های جناح شما!
با این نوع قضاوت اساسا خیلی چیزها زیر سوال می رود، از جمله عضویت ایران در سازمان ملل متحد. (2462576) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۱۱ ۱۷:۴۷:۵۰
کمی به مجله های تخصصی دقیق تر نگاه کنید. (2466483) (alef-13)
 
بازنشسته فرهنگی
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۱۳:۵۳:۵۹
چه آنهاقصدکوتاه آمدن داشته باشندچه نداشته باشندمابایداصل تعامل رادرمقابل منافع کشورمان درنظرداشته باشیم.عده ای نیزدرداخل دارندسازخودشان رامی زنند. (2462250) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۱۴:۱۹:۵۰
تحلیل جالبی بود امیدوارم همینجوری باشه که میگید. ولی .... (2462287) (alef-13)
 
ناز پرور - مهشید
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۱۴:۳۱:۵۹
بابا بگذارید تیم مذاکره کننده کارش را انجام دهد بجا خدا قوت گفتن و حمایت از آنها برا توان بیشتر دنبال بهانه و سفارش بخواندن این مجله و اون مجله هستین ما از عملکرد تیم مذاکره کننده راضی هستیم و حمایتشان می کنیم ماکه دلواپس نیستیم (2462300) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۲۱:۱۱:۱۰
غربی نمی توانند به ملت متدین ما جام زهر اتمی بخورانند (2462720) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۱۴:۵۲:۵۸
6- اميدوارم حال كه بالاخره در راه رسيدن به پايان داستان هستيم ، عده اي در دخل به فكر سنگ اندازي نييافتند و بدانند كه اين دولت به پشتوانه راي مردم طي مسير مي كند و اگر منتقدان حرفي دارند بايد از طريق صندوق راي مي گفتند كه مقايسه آرا دو دبير سابق امنيت ملي نتيجه اي نظر سنجي را به بهترين نحو ممكن نشان مي دهد . (2462313) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۱۱ ۲۳:۳۱:۴۶
حسن روحانی فقط پنجاه درصد ارا رو کسب کرده و نماینده پنجاه درصده سلایق هستن...فقط هیجده میلیون ایرانی به ایشون رای دادن باید منتظر موند و دید ایشون میتونن غرور ملی رو که در طی توافقات ژنو و دیدار های وین خدشه دار شده به ملت برگردونن؟ تلویزیون حتی اجازه نداد یکی از منتقدان زنو در صحنه رسانه ملی حاضر بشه..چون میدونست اگه دولت خرابکاری کنه و نتونه کار رو به سرانجام برسونه اونوقت دولت این مشکلات رو سر تلویزیون خالی میکنه همونجور که تو انصراف از یارانه مردم بی اعتمادیشون رو به دولت نشون دادن...مردم رای دادن و منتظر نتیجه هستن و همونجور که آقای ظریف تو شورای روابط خارجی درد دل کردن ، این دولت حاضره به هر توافقی تن بده تا انتخابات بعدی رو پیروز بشه.چرا که آقای ظریف و دوستاشون تازه از بازنشستگی در اومدن و دولتی با میانگین سنی نزدیک به شصت سال قصد کنار گذاشتن پست های اجرایی رو ندارن (2466935) (alef-13)
 
میم
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۱۴:۵۵:۲۷
استناد شما هم به محرم برای رد تحلیل اکونومیست با توجه به نقد "مسلمانی که با محرم می‌آید و با محرم می‌رود" در سایت خود شما، بی اعتبار به نظر می رسه. (2462316) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۱۵:۱۴:۱۹
من که متوجه نشدم نتیجه گیری بند ۵ و اینکه طرف مقابل می خواهد کوتاه بیاید چگونه حاصل گردید!! (2462345) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۱۵:۲۳:۵۲
چه عیبی دارد آنها می خواهند سر خودشان کلاه بگذارند ، بگذارند . ما باید حواسمان جمع باشد که شرایط را خوب درک کنیم و به موقع تصمیم گرفته و اقدام کنیم . اگر آنها می خواهند حقوق مسلم و بحق ما را برسمیت بشناسند ، بشناسند . از آن ابتدا هم ما گفتیم شما بدمید بمیرید و بدمید . خدا را شکر تیم مذاکره کننده ما بسیار افراد مومن و زیرکی هستند و خوب می دانند که باید چه کار بکنند . آمریکا و همفکرانشان جزء تسلیم شدن در مقابل قوانین بین المللی چاره دیگری ندارند . هر چند بخواهند آب را گل آلود کرده به امید اینکه ماهی بگیرند کار دیگری نمی توانند بکنند . (2462359) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۱۶:۰۱:۴۳
اقا مسلمانی کم نشده حضور در هساجد کم شده انهم به خاطر وسایل ارتباط جمعی وگرنه قدیم تو روستاها هر شب مردم خونه همدیگر می رفتند شب نشینی الان کلا این رسم برداشته شده پس خیلی نگران نباشید دین هنوز پررنگتر از گذشته شده من یادم جز اول انقلاب که هیاتها مملو از جمعیت بود و دو طرف دعوی های سیاسی مشغول بزن بزن همه جا الان شسوه دمکراتیک شده و دعوی کمتر رخ می دهد اگر چه بحث ها همیشه است یادم 16 یا 17 سال پیش رفتم گزینش برای استخدام چنان طرف مقابل را تحت تاثیر قرار دادم که گفت شما سرباز ولایت در وزارت ... هستید و از اتاقش تا دم درب ساختمان مرا بدرقه کرد امروز یادش افتادم امیدوارم به ندای قلبی اون اقا لبیک گفته باشم احساس شادی دارم امروز یک دفعه یادم امد این موضو ع امیدوار شدم حق مطلب را ادا کرده باشم البته کسی وارد راه روشنایی به هر انگیزه مادی و معنوی شود کمکم جذب می شود از معنویت لذت می برد و از قران و نماز لذت می برد و دوستی مردم پاک نهادی که نمی شناسد ولی راهشان را می بیند لذت می برد به خدا حیات و لذت در مسیر جل جلاله الله است هیچ کس از این مسیر ضرر نمی کند انهایی که ورزش می کنند ولی نماز نمی خوانند دانشمندان می گویند سجده مهمترین عامل جلو گیری از سکته است یعنی بهترین ورزش حتی اگر نماز خواندن سخت است به عنوان ورزش به ان نگاه کنید راه کج به مقصد نرسد اعرابی ... داستان کربلا و افراد به ظاهر پیروز فردای جنایت چه لذتی بردند ننگ ابدی را خریدند چرا همه دوست دارند دخترشان را به مردان پاکدامن بدهند چونکه دخترشان زجر نکشد بد بخت ترین انسانها کسانی هستند که به خاطر اینکه کسی تو خیابان پول دار و مذهبی است می گویند ریش گذاشته تا بچابد در حالی هزاران پول دار بی ریش را که می بیند می گوید زحمت کشیده حقش است این مقایسه ها خسران دنیا و اخرت است (2462397) (alef-13)
 
رامین
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۱۷:۲۸:۴۱
اتفاقا کدهایی که داده درسته ، بهتر است بجای انکار واقعیت ، آنها را بپذیریم و فکر چاره باشیم (2462491) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۱۷:۴۸:۴۸
انشاالله که سانسور تکنید .

واقعا انگار بعضی از مسوولان نظام نه تنها در ایران بلکه در یک سیاره دیگر زندگی می کنند !
البته آش به آن شوری مجله اکونومیست هم نوشته نیست ولی واقعیت این است جوان امروز ایرانی با جوانی که سال 57 اتقلاب کرد خیلی فرق می کند.کسی دیگر حوصله درد سر ندارد همه خود را محق یک زندگی آرام و با خوشی می داند . یک مثال میزنم خاله من همسر شهید است یادم هست در ایام کودکی اگر مجلس عروسی مختلط بود نمی آمد یا اگر صدای موسیقی بود پا میشد میرفت ولی الان که به آستانه سن پیری هم رسیده و باید عاقلتر هم شده باشد حریم سلطان نکاه می کند و در منزلش ماهواره دارد !!! این یعنی تغییر فرهنگ ! به آسمان زمین هم بزنیم خودمان را جلویش را نمی توان گرفت !
نه ایران بلکه دنیا عوض شده است چه بخواهیم باورکنیم چه نخواهیم .هیچ کسی به داغی اول انقلاب نیست اگر هم هست به دلش نیست نمایش است و عده اشان به اندازه انقلابیون اول انقلاب نیست . ارادت مردم به ائمه و امام حسین ربطی به خیلی از مسایل دیگر ندارد. این اشتباه محاسباتی است اگر عزاداری امام حسین را به پای گروه یا جریان سیاسی یا دسته خودمان بنویسیم. (2462511) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۱۸:۱۴:۴۶
حرف این صهیونیستها را باور نکنید .
الان دین گرایی خیلی بیشتر از اول انقلابه .
حالا چندتا غرب زده و نوکر استکبار اینطوری زندگی می کنند که نباید به حساب کل جمعیت مملکت اسلامی مان گذاشت . (2462532) (alef-13)
 
تقوی
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۱۸:۴۳:۳۳
اگر مسلمانی به عزاداری برای ائمه (ع) و داشتن ظاهر مسلمانی است بله هنوز در ایران مسلمان زیاد است ولی اگر مسلمانی به داشتن تفکر ائمه (ع) و منش و سیره ایشان است نمی دانم نمی دانم مسلمانی یافت می شود.متاسفانه ما به ظاهر بسنده کرده ایم و خودمان و کشورمان را مسلمان می نامیم و بدتر اینکه از سایر ملل خودمان را برتر و بهحق می دانیم .
عزیزان مسلمانی به ظاهر نیست،خودمان را گول نزنیم. (2462563) (alef-13)
 
احسان
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۱۹:۲۵:۱۰
الان تو هر خونه ای میریم یخچال تلوزیون لباسشویی ظرفشویی اقا هرچی هست و نیست یا کره ای یا کشور ای دیگه تمام روستاهای همه شهر ها تقریبا خالی یعنی واقعا داریم مصرف گرا میشیم حالا معقوله دینشو قبول ندارم ولی بیراه نگفته خدایش (2462614) (alef-13)
 
حامد حمدایی اصل
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۲۰:۰۲:۴۰
این که باور های دینی مردم ضعیف شده و مساجد خلوت ووو گزاره های غلطی نیست. واقعیت است. (2462656) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۲۰:۴۲:۵۶
عین واقعیت بود
و واقعیت مثل همیشه تلخه (2462689) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۲۱:۳۳:۴۷
چلغوز به انگلیسی چی میشه؟ (2462748) (alef-13)
 
سعيد روشن
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۲۲:۳۷:۲۸
اگر استدلال متقني داريد و در زبان انگليسي تبحر داريد و خودتان اصل مقاله را مطالعه كرده و به اين نتايج رسيده ايد بهتر ان است كه جوابيه خودتان را به زبان ذكرشده ويا حتي زبان فارسي براي نشريه مذكور بفرستيد و رونوشت ان را به رسانه هاي داخلي بدهيد .... اعتمادبه نفس نويسنده مقاله بسيار بالاست ظاهرا تصور كرده كه تيم مذاكره كننده اخرين رهنمودهاي ايشان را هم دريافت كنه و انگاه به ادامه مذاكره بنشينند ...جالبه همه نسخه هاي فراملي ميدهند .....عموجان حركت دسته هاي عزاداري اگر نشانه رونق ديني بود اين سنت حسنه مذهبي قبل از انقلاب هم بوده لابد درانزمان قلم ميزدي ...انرا به دينداري ر‍ژيم پهلوي هم ربط ميدادي ... (2462832) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۱۱ ۰۱:۰۳:۳۰
من مقاله رو دیروز خواندم. امروز که این مطلب را در الف دیدم خیلی برایم جالب بود که چگونگی "تحلیل" و "نتیجه گیری" یک سایت اصولگرا را از این مقاله متوجه بشوم ،که حجم و کیفیت مطلب من را کاملن توجیه کرد. به خصوص بند 5

موفق باشید (2465143) (alef-10)
 
چوپان زاگرس نشین
۱۳۹۳-۰۸-۱۸ ۱۷:۱۶:۴۰
سلام بر همه هموطنان عزیز،باور کنید درجولان فساد وابتذال در دنیا وکشور خودمان هم،در جبهه حق واسلام انسانهایی مجاهد پرورش می یابند که به زودی سرنوشت دنیا را به سمت راستی ودرستی هدایت می کنند،تعداد اندکی از این جوانان را میشناسم. (2476939) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.