نظر منتشر شده
۲۰۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 212354
یکی از دلایل بی‌میلی جوانان به ازدواج اعلام شد؛ روابط نامشروع
بخش داخلی الف، 28 دی 92
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۳۴
یک جامعه‌شناس گفت: روابط نامشروع باعث بی‌میلی جوانان به‌ویژه پسران به ازدواج شرعی و قانونی شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر امان‌الله قرایی‌مقدم افزود: برخی دختران متاسفانه به راحتی روابط نامتعارف با پسران دارند که با این کار نه تنها به خود بلکه به دختران عفیف و پاکدامن نیز خیانت می‌کنند، چرا که با این کارشان، باعث بدبینی پسران به دختران می‌شوند.

وی با بیان اینکه این دختران زندگی مشترک موفقی نخواهند داشت، تصریح کرد: آنان همواره شوهر خود را با دوست پسرشان مقایسه می‌کنند علاوه بر آن امکان دارد حتی پس از ازدواج به برقراری رابطه نامشروع با مردان دیگر روی بیاورند که نتیجه این کار، طلاق و ابتلا به انواع آسیب‌های اجتماعی است. وی با اشاره به دلایل طلاق در کشور، همچنین اظهار کرد: رابطه نامشروع مردان با زنان حتی پس از ازدواج و ناتوانی جنسی، از دلایل بروز طلاق در ایران است.

وی تجرد‌گرایی برخی دختران را یکی دیگر از دلایل بدبینی پسران به آنان دانست و گفت: بسیاری از دختران خانه پدری خود را رها می‌کنند و در خانه اجاره‌ای ساکن می‌شوند. این کار ضربه عمیقی به بنیان خانواده می‌زند و چنین دخترانی برچسب داشتن رابطه با پسران را می‌خورند و همین انگ یکی دیگر از دلایل افزایش سن ازدواج در کشور است.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه در برخی از مناطق شهرها از جمله تهران کمتر شاهد رابطه نامتعارف دختران با پسران هستیم، اظهار کرد: در مناطقی از کشور به علت قوی‌تر بودن باورهای مذهبی، تجانس فرهنگی بیشترو خودکنترلی قوی‌تر، کمتر شاهد چنین آسیب‌هایی هستیم؛ اما در مناطق مهاجرپذیر یا فاقد پایبندی‌های لازم به اصول اخلاقی و معنوی با پدیده‌هایی مانند رابطه‌ نامتعارف دختران و پسران مواجه‌ هستیم.

وی با بیان اینکه برای کاهش روابط دختر و پسر پیش از ازدواج لازم است موانع تشکیل زندگی مشترک را کاهش دهیم، تاکید کرد: تا زمانی که معیشت خانواده تامین نشود، نمی‌توان زندگی مشترک را شکل داد، بنابراین برخورداری جوانان از شغل، عامل مهمی در ازدواج است، علاوه بر آن دختران باید از رابطه‌های نامشروع و تجردگرایی خودداری کنند و تشریفات ازدواج هم از طرف دختر و هم از طرف پسر کاهش یابد.

این جامعه‌شناس با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه ازدواج، اظهار کرد: خانواده‌ها و رسانه‌ها نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند و لازم است به گونه‌ای عمل شود که باورهای جوانان را تقویت کنیم و معنویت را درون خانواده‌ها گسترش دهیم؛ چرا که اگر جوانان تحت تاثیر برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای از جمله سریال‌ها قرار بگیرند، دچار از خود باختگی می‌شوند.

وی درباره دلایل کاهش سن روابط پیش از ازدواج، گفت: دسترسی به فیلم‌های مستهجن در قالب لوح فشرده، اینترنت و چت کردن باعث کاهش سن بلوغ جنسی شده است. کاهش سن بلوغ جنسی، دسترسی به رسانه‌های بیگانه و نوع ارتباط گروه همسالان موجب شده که رابطه با جنس مخالف در برخی گروه‌ها به نوعی مد تبدیل شود؛‌ به گونه‌ای که اگر دختری دوست پسر نداشته باشد، برای او کسر شان محسوب می‌شود.
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۵:۳۸:۳۸
تازه فهمیدی
شما دختر و پسری تو تهران می شناسی با جنس مخالفش رفیق نباشه! (1916553) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۱۹:۰۴
بله میشناسم. هنوز هم هستند خانواده های با اصالتی که خط قرمزشون اینگونه بی بند و باری هاست. (1916652) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۳۶:۲۲
اگر همینطور پیش برود ، تا چند سال آینده ، نهادی به نام خانواده در ایران وجود نخواهد داشت. (1916703) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۱۱:۲۲
از شما بخاطر گوشزد کردن نابودی نهاد خانواده بسیار سپاسگذارم. امیدوارم مسئولین بالای نظام هم با جان و دل نظر شما رو بشنوند و اقدامات عاجلی رو برای حل اون انجام بدن (به نظر من تنها راه حل- مبارزه با بی حجابی هایی است که شایسته ی یک مملکت علوی نیست. این بی حجابی ها و بی عفتی ها و بی حیایی ها مثل سرطان روز به روز اقشار گسترده تر ی از مردم رو گرفتار خودشون می کنن). فردا روز عزیزی است امیدوارم حداقل فردا به حرمت رسول اکرم (ص) خانم ها و آقایون مطابق با سنتها و آدب های ایرانی- اسلامی در سطح جامعه ظاهر بشن. (1916784) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۲۳:۴۵
نباشد من مستاجرم با درامد اندک 37 سالمه، خانواده تشکیل نمیدم
یک پایان تلخ بهتر از تلخی بی پایان است
حالا تو هم هر چی میخواهی بگو (1916814) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۳:۰۶:۳۴
دوباره فیلم دیدی (1917442) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۸:۴۹:۳۷
در نهایت بررسی کلیه مشکلات اجتماعی، به اقتصاد میرسید.
ایکاش مدیران اقتصادی این موضوع را می دانستند و شرایط زندگی مشترک شرافتمندانه را آسان می کردند. (1916962) (alef-10)
 
حسین
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۷:۰۲:۴۲
تمام مشکلات به اقتصاد بر نمی گردد به خاطر اینکه در این صورت با یستی هیچ مشکلی در خانواده های پول دار وجود نمی داشت ولی همه می بینیم بسیاری از این مشلات از قبیل بی بند باری در اقشار پولدار بیشتر از اقشار متوسط جامعه است (1917777) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۹:۱۹:۲۲
اخ گفتی ، اونوقت روزنامه ها وسایتها و صداوسیما هرروز یه حبرپخش میکننکه خانواده درغرب درحال فروپاشی است ! یا درفلان کشور امارطلاق بسیاربالاست یا در در کشوردیگری نرخ زادولد منفیه ! (1917010) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۳:۴۰:۱۴
بهتر . (1917752) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۰۱:۳۷
بی بند و باری لفظ صحیحی نیست...... (1916754) (alef-13)
 
امین اسبوئی
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۰۲:۱۹
اصل داستانو بچسب!
بله آدم های خوب هم هستن، کم هم نیستن، ولی چیزی که مهمه اینه که گناه انقدر علنی شده که برای همه عادی شده....
دیگه از هر طریقی دوست شدن وجود داره!
اتفاقا یکی از دلایل تعدد طلاق ها هم همین مسئله هست. (1916757) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۲۲:۴۷
دقیقا این جامعه شناس مصداق شکم سیر کجا خبر از شکم گرسنه دارد، خودش شکمش سیره فکر میکنه ملت به دلیل شکم سیری ازدواج نمیکنند
کی به این اقا دکترا داده (1916810) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۲:۲۰:۵۳
کی به شما مثبت داده؟! ایشون که میگه باید اقتصاد حل بشه و توقعات هم کاهش پیدا کنه تا به ازدواج کمک بشه البته بنده ازدواج نکردن بخاطر مشکلات اقتصادی را بی عرضگی می دونم چند میلیون دارن باهم زندگی می کنن یا سختی و بی سختی شما از اونها کم تری؟! برو کار کن تلاش کن تا صدهزار سال دیگه هم صبر کنی هیچ کس نون نمیاره در خونت یکیش من ازدواج کردم جون می کنم خدا رو هم شکر بسه نق زدن پاشو تکون بخور (1917723) (alef-10)
 
farrokh
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۱:۳۵:۳۷
متاسفانه در خیلی از موارد واقعیتهای جامعه بدلایل زیاد پنهان کاری میشود- وصعیت روابط دخنر و پسر حاددتر از این مسایل هست تا جاییکه بسیاری از خانواده ها این موضوغ را پذیرفته اند و فرزند خانواده براحتی دختر و یا پسر را وارد حریم خانواده میکند و والدین نیز ان را من پذیرند و واقعیت این هست که این روابط از دبیرستان شروع می شود - با وجود این مسایل برخی افراد در صدد جدا کردن کاسهای درسی دانشگاهها می باشند. (1917701) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۲۴:۴۷
آره خود من،دوست دختر ندارم،گناه کردم........
......همه را به کیش خود پندارد...... (1916671) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۰۸:۳۹
البته منظور ايشان اكثريته كه متاسفانه پر بيراه نيست. (1916777) (alef-13)
 
iman
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۲۲:۴۴
منم ندارم . (1916809) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۲۶:۰۱
این دروغه
علت مشکلات اقتصادی است فقط (1916674) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۱۷:۱۶
داداش من شما حاضری بهترین وضع اقتصادی داشته باشی اما خدای نکرده - زبانم لال اعضای خانوادت مرتکب روابط نامشروع بشه- مسلما جواب شما مثل من و امثال بنده یک نه قاطع خواهد بود.
داداش من- قبول دارم که اوضاع اقتصادی کمر بسیاری از خانواده ها رو خم کرده اما این نبود حریم و حرمت ها و .... است که کمر یک بچه مسلمان رو واقعا می شکنه. بنده به شخصه بدون اینکه شعار بدم حاضرم علی رغم مدارک تحصیلی که از معتبرترین دانشگاهها گرفتم - نان خشک بخورم اما این کثافت بازی ها رو توی جامعه نبینم- بنده فقط 32 سال دارم جوانی مثل جوونهای دیگه (1916796) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۹:۲۲:۱۳
از نوع صحبت کردنت معلومه چجوری مدارک معتبر گرفتی از دانشگاه های معتبر!!!!!! (1917020) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۰:۴۹:۰۹
اتفاقا فساد در خانواده های ثروتمند بیشتره .پسرها و دخترهایی که سوار ماشینهای آنچنانی هستند را نگاه کن ! متوجه می شی (1917634) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۲۸:۰۸
اوضاع بدتر ازاین حرف ها است. واقعا" این وضعیت زیبنده جمهوری اسلامی نیست. تمام اینها بر می گردد به تعلیمات غلط در مدرسه و خانه.
تنها راه حل سخت گیری بیشتر در محیطهای اجتماعی است. باید با جرایم منکراتی مشهود، شدیدا" برخورد شود. باید روحانیون حظور فعالتری در اجتماع داشته باشند. (1916683) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۵۳:۰۹
روحانیون در همه ارکان حضور دارند منظور شما از حضور فعالتر در اجتماع چیست ؟ (1916736) (alef-13)
 
پویا
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۰۳:۱۷
امیدوارم فشار بی پولی آنچنان به جانت بیافتد که بفهمی ترس از آینده یعنی چه.
توی کله شما خدا بجای مغز چی ریخته واقعا.؟؟؟؟؟!!!!! (1916761) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۲:۳۵:۲۹
ایشون هرچی گفتن، نفرین درست نیست دوست عزیز... (1917379) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۴:۰۰:۴۸
یعنی منظور شما اینه که بخاطر بی پولی باید گناه مرتکب شد واین را میگویید عقل که خدا به شما داده و با شعور آفریده شده اید (1917755) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۱:۱۳:۱۱
كاش يك بار هم برچسب كمكاري را به مسوولين اقتصادي و فرهنگي كشورمان ميزديم بلكه تكاني بخورند (1917671) (alef-10)
 
یک مجرد
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۳۰:۱۷
همین حالا هم مجردین تحت فشار بیکاری و گرانی و خانه نداشتن هستند
لطف نمک روی زخممان نپاشید و تهمت ارتباط نامشروع و هوسبازی را به ما اضافه نکنید
خدا ازت نگذره جامعه شناس که من را به گریه انداختی
دختران مجرد چکار کنند اصلا کو خواستگار ببینید چه بر سر پسران اوردید انها هم حق دارند با این وضع گرانی شغل و اجاره خانه کسی اگر پدر مادرش پولدار نباشد نمیتواند ازدواج کند
خدایا تو شاهد باش
که من افسردگی گرفته ام و تبعات این بیماری دیگر دست من نیست (1916688) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۲:۴۲:۲۷
منظورشان فقط یه عده هست، نه همه مجردین. (1917396) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۴۱:۴۳
کافر همه را به کیش خود پندارد . ای تویی که این جملات را میگوئی مگر همه دختران و پسران نامسلمانند که دوست پسر یا دوست دختر داشته باشند چون خودت در خانواده ای خلافکار متولد شده ای فکر میکنی همه خلافکارند (1916714) (alef-13)
 
پویا
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۰۶:۲۹
جامعه شناس دانشمند.!
با کمال احترام، جای علت و معلول را اشتباه گرفی فکر کنم.!!! (1916771) (alef-13)
 
پیمان
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۹:۳۲:۳۸
دانشمندمون که این باشه الکی نیست که وضعمون به اینجا کشیده. کی از زندگی سالم و تشکیل خانواده بدش میاد. که بخواد بخاطر بی بندو باری ازدواج نکنه!! وقتی پول نداری، کار نداری، کلی مشکل مثل سربازی، مشکلات خانوادگی که ناشی از بی مسدولیتیه دولته(مثل انواع بیماری که بیمه ازشون حمایت نمیکنه و اگر یکی در خانواده اون بیماری رو داشته باشه اگر کل خانواده هم کار کنن از پس مخارجش بر نمیان)(که خیلی از این بیماری ها سببش خود دولتمردای بی مسئولیتند که یه الودگیه هوا رو نمیتونن مدیریت کنند)... خوب معلومه من جوون 30 ساله رو میارم به ارتباط خارج از ازدواج با جنس مخالفم!! چند سال دیگه باید صبر کنم تا بتونم ازدواج کنم!! تمام این متولد های دهه 30-40-50 صداشون از جای گرم بلند میشه و اصلا نمیفهمن ما دهه 60 ایها که موش ازمایشگاهیشون شدیم از بچگی تا الان چی کشیدیم!!!! (1917042) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۶:۰۴:۰۴
افرین .

روابط نامشروع یکی از علل بی میلی به ازدواج است؟ !!

از یک جامعه شناس من بسیار بعید می دونم چنین حرفی را .

درست جمله این متواند باشد :

ناتوانی در ازدواج یکی از علل روابط جوانان است .

ناتوانی در ازدواج هم معلول سیاست های اقتصاد محافل رانتی و عدم ارتباط با اقتصاد جهانی ست .

همه اقتصاد ما یک سفته بازی بزرگ است که تولید و اشتغالی در کار نیست رانت واردات و سیاست بازی یولی دولتها .

حالا بماند که اقای جامعه شناس چقدر هم روی روابط دختران مانور دادند !!

انگار روابط نا مشروع یک طرفه ست!! (1917765) (alef-10)
 
سمیه
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۱۶:۲۵
صیغه عامل بدبختی وفروپاشی خانواده ایرانیان هست درآینده
چون مردان متاهل بیشتربه سراغ این زنان می روند ووقتی خانم خونه دارزحمتکش خبردارمیشود ..اول نزاع های خانوادگی شروع میشه..
ومردها هم برای خودشان صدجورتوجیه میکنند ومیگویند صیغه یکروزه یاده روزه یایکماه ه یایکساعته ... (1916793) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۱۷:۲۴
بله خود من تا حالا با هیچ پسری نبودم. (1916797) (alef-13)
 
دست خالی و آرزوهای عالی!
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۰:۲۸:۰۵
آقا نه پول داریم ، نه کار داریم و نه خونه زندگی!!!! چه جوری ازدواج کنم آخه!!!

خدا رو شکر منحرف هم نشدم و 3 سال هست با دختر خانمی در دانشگاه رابطه کاملا شرعی و با اطلاع کامل خانواده خودم و ایشون دارم ولی به خدا موندم و نمیدونم چی کار کنم که بتونم زودتر توانایی اقتصادی ازدواج رو بدست بیارم!!

تازه من دانشجو دکتری هم هستم خیر سرم!!!! (1917619) (alef-10)
 
مرتضی
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۲:۵۱:۲۵
آفرین به تو (1917739) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۶:۰۸:۳۹
خواهر من شما ناراحت نشو

ایشان برای بررسی عدم ازدواج جوانان نمی توانند عله العلل را بگویند دستشون بسته ست از طرفی تکلیفشان هم هست .خیلی هم اهل تکلیف تشریف دارند. (1917766) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۲۶:۳۴
کافر همه را به کیش خود پندارد (1916821) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۲۹:۵۳
همه دوستا کارشون به جاهای باریک نمیکشه

منخودم 10 ساله دوستم بایکی دستم هم بدستش نخورده (1916829) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۳۱:۰۷
باعث بدبینی پسران به دختران می‌شوند!! خنده داره. فقط تو یه جامعه مرد سالار همچین چیزایی می شه شنید.پسرا تو جامعه ما چند تا چندتا دوست دختر دارن و به ریش دخترا می خندن.
منظور ایشون اینه که برا پسرا روابط نا مشروع اشکالی نداره فقط لطفا" هر چند تا خانمی که با یه آقا پسر هستن قول بدن که تا ابد با همون بمونن که یه موقع دلشون نشکنه.
مثل اینکه فراموش کردین که تو همین سایت آمار دادین 50 درصد آقایون متاهل ایرانی با زن دیگه ای غیر از همسرشون رابطه دارن.
تا وقتی که مردای ایرانی اولین ملاک ازدواجشون زیبایی ظاهر و ناز و ادا و اطوار باشه همینه. زن هم که می گیرن بازم چششون دنبال کس دیگه ای هست.
مهمترین دلیل عدم تمایل به ازدواج هم اینه که تربیت پسرای امروزی با مردای قدیمی خیلی متفاوت. مردای امروزی تا 30 سالگی از باباشون پول تو جیبی می گیرن برا همین هم از قبول مسئولیت وحشت دارن و دنبال دختر پول دارن یا شاغل. (1916832) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۱:۲۸:۴۴
تو کشور ما همه ی تقصرا گردن جنس مونثه...برا توجیه ذهن بیمار خیلی از پسرا هی به ما گیر میدن....
والا من حجابم خوبه اصنم بی بند و بار نیستم ولی وقتی بیرون میرم حالم از نگاهای پسرا بهم میخوره...
پس اونا مشکل دارن نه دخترا....اونان که تبعشون سیری ناپذیره...
الف تایید کن (1917251) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۳:۴۳:۱۶
خود دخترا دوست دارن با پسرها دوست بشن .

دلیلش هم روشنه .
دیگه پسرها زیر بار فرهنگ اشتباه و مسخره مهریه و این چیزها نمیره .

دختر هم مثل پسر ینیازهای عاطفی و جنسی داره و باید ی طوری این نیازش رو جواب بده . (1917754) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۵۱:۰۵
آقا پس چرا تو غرب که روابط آزاده میزان ازدواج از کشور ما بیشتره؟؟؟ (1916853) (alef-13)
 
farzad
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۸:۲۵:۱۶
مني كه دانشجوام
سربازي نرفتم
شغل نيمه وقت دارم براي هزينه دانشگام با ماهي 300 تومن
ازدواج هم نيازمه
چيكار كنم؟؟؟
ترجيح ميدم ازدواج نكنم
شكمتون سيره خبر از گرونيو خونه و زندگي نداريد (1916912) (alef-10)
 
صدیقه
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۸:۴۱:۰۷
یکی نیست بگه خب چرا رابطه ی نامشروع داره باب میشهههههه؟؟؟؟؟؟؟

بخاطر بیکاری پسرا!
بخاطر اینکه خونواده ها بچه هاشونو تا 25 سالگی یک بچه ی بتمام معنا بار میارن! هیچ خونواده ای بچشو برای ازدواج آماده نمیکنه!
سن بلوغ جنسی یه دختر 12ه اما بلوغ فکریش 22!
سن بلوغ جنسی یه پسر 14 ه اما بلوغ فکریش 25!
اصلا این بچه ها رو برای همسر شدن و مادر و پدر شدن تربیت نمیکنیم!
نداشتن شغل و درآمدم که شده مزید علت!
خرج و مخارج عروسی هم همچنان!

اونوقت میگن چرا روابط نامشروع!!!

از کوزه همان تراود که دراوست! (1916940) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۷:۲۴:۳۴
با نظر شما در مورد اینکه اکثر خانواده های ایرانی بچه هاشون رو برای زندگی با جنس مخالف آماده نمی کنن کاملا موافقم. بیشتر زوجهای جوان اصلا نمیدونن برای چی مزدوج میشن و ..... (1917789) (alef-10)
 
شهرستانی ساکن تهران
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۸:۵۲:۵۵
حرفت شاید درست باشه اما چرا "تهران" فقط !!!
در ضمن به جد میگویم نیمی از جمعیت تهران شهرستانی اند میگی نه یه نگاه دور و برت بنداز.
تهرانی به کسی میگن که حداقل خودش پدرش و پدربزرگش متولد وبزرگ شده تهران باشند یعنی 3 نسل .
تهران بیچاره اسمش بد در رفته. (1916969) (alef-10)
 
امین
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۰:۳۰:۲۸
خانواده،جامعه،داشگاه،مدرسه،همه و همه در تربیت انسان کامل با توانایی برقراری ارتباط سالم کوتاهی میکنن و فقط پسر و دختری که با هم دوست هستن مشکل دارن و اسم روشون میذارین فلان؟؟هر دختری دوس پسر داشت فلان کاره است و هر پسری دوس دختر داشت فکرش فقط هول یه محور میچرخه؟؟من نمیدونم اون موقع الان نسل خانواده در اروپا و آمریکایی که سالیان ساله این روابط وجود داره باید ریشه کن میشده یا بهتره اون روانشناس که به کام بعضی عناصر صحبت میکنه بیاد بگه این روابط در کشورمون نابالغه هنوز و ما نمیدونیم از این روابط چی میخوایم....همه چیز مملکتون درسته یه جوونی که ازدواج نمیکنه معضل شده؟؟من الان دانشجوی پزشکی سال 6 و تا 10 سال آینده هم یه حداقل درآمدی برای خودم متصور نیستم بعد بیام یکی دیگه رو کنار خودم بدبخت کنم که چی؟؟خودم کافی هستم برای تحمل مشکلات.شما برو اصل موضوع رو بچسب که چرا اینجاییم نه اینکه یه جوون بنده خدا رو چه دختر و چه پسر برای نیازهایی که به جنس مخالف دارن در کنار هم قرار میگیرن گناهکار بدون که بعدش رگ غیرت جامعه گل میکنه ای خواهرم ای نمیدونم فلانم...نه آقا...زمانی که دوغ رو به کوکاکولا فروختیم این فردین بازی ها هم تموم شد.الان جامعه فکر میکنه و صلاح خودش رو بهتر از شما و بنده میدونه....شما هم اول مشکلات اقتضادی و کار جوانان رو حل کن بعد بگو با حل مشکلات اقتصادی بازم این مشکل پابرجاست...الان زنان جامعه ما همپای مردان فکر میکنن و لازم نیست صلاحشون رو یکی دیگه تعیین کنه.لطفا جامعه رو به دو دسته زنان پاکدامن(یعنی اونایی که آفتاب مهتاب ندیدین) و بقیه(یعنی همه اونایی که یه زمانی به هر طریقی سلام علیکی با پسری داشتن) تقسیم نکنیم.بی بند و باری همه جا ناپسنده اما همه جا تعریف داره و هر سلامی بی بند و باری نیست و همه دوس دارن یه زندگی باثبات توام با آرامش داسته باشن شما اول زمینه اقتصادیش رو فراهم کن بعد بیا ادعا کن (1917147) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۲:۴۱:۵۷
کافر همه را به کیش خود پندارد. (1917394) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۲:۴۲:۴۴
من خودم تا حالا به خاطر اعتقاداتم تا الان با هیچ دختری رابطه برقرار نکردم 28 سالمه هنوز ازدواج نکردم مشکل مالی هم ندارم (1917398) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۳:۲۳:۰۶
من به اقای جلیلی رای ندادم ولی با برنامه فرهنگیشون موافق بودم ....درسته اقتصاد خرابه ولی اینا فقط گیر دادن به اقتصاد
اگر روی مسجد و مادر ومعلم سرمایه گذاری کنیم وضع خیلی بهتر میشه (1917482) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۳:۳۲:۳۴
ایشون مسئله رو سر و ته مطرح کردن. بالا رفتن سن ازدواج باعث شیوع بی بند و باری است. مغلطه میکنی. الف منتشر کن (1917499) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۱:۲۲:۴۸
چرا به علت مشکلات نمی پردازیم و آسمان ریسمان به هم میبافیم. و راهکار را نمیگوییم.همه راه حل فقط در این جمله ایست که گفتید:

"موانع تشکیل زندگی مشترک را کاهش دهیم، تا زمانی که معیشت خانواده تامین نشود، نمی‌توان زندگی مشترک را شکل داد، بنابراین برخورداری جوانان از شغل، عامل مهمی در ازدواج است، و تشریفات ازدواج هم از طرف دختر و هم از طرف پسر کاهش یابد."

تمام

لطفا راهکار بدهید (1917686) (alef-10)
 
مهر
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۵:۴۳:۰۸
براي اين كه سطح توقع بالاي دخترهاست،همشون يك خونه و ماشين مي خواند بعلاوه مهريه بالا كه اون هم خيلي هاشون چند وقت بعد از ازدواج به اجرا مي گذارند، كه داماد بدبخت را زندان مي ندازند مگر بيكارم كه ازدواج كنم،سري رو كه درد نمي كنه رو دستمال نميبندند (1916559) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۵۸:۰۱
من یه دختر تحصیل کرده هستم و این همه دختر دور بر خودم تو دوست و آشنامی می بینم همچین فکری نداریم . به جز یه عده که اونل هم شوهراشون از اون اول می دونستن اینا همچین توقعاتی دارن .
نامزدم نه خونه داره نه ماشین منم مهریه بالا ندارم. ولی همسرم هر طور شده می خواد منو شاغل کنه به خاطر پولش.
یه چیزی که برای آقایون ایرانی اولویت اول شده ظاهر زیبا و بعد پولدار بودن بابای دختر و یا شاغل بودنش هست.
وقتی تقاضا باشه عرضه هم هست. وقتی آقایون ایرانی مهمترین ملاکشون زیبایی هست دخترای جامعه هم دنبال زیباتر شدن از هر راهی هستن.
جالب اینجاست که خیلی از مردای ایرانی با قد کوتا و ظاهر نه چندان زیبا دنبال دختران زیبا برای ازدواج هستن یعنی به کسی هم که کمی از خودشون از نظر ظاهری بهترباشه راضی نیستن باید در حد بازیگر هالیوود باشه:) (1916861) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۸:۲۱:۰۷
موافقم . ظاهربینی در بین آقایون هم بیداد می کنه . (1916906) (alef-10)
 
هنگامه
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۸:۲۰:۱۷
شما نگشتید وگرنه دخترانی هستند ، چه خودم چه در بین دوستانم توقعی که دارند از همسر صداقت و اخلاق و تفاهم هست ،مسایل مالی ممکنه حل بشه ولی از کجا یم خواید به صداقت و سلامت اخلاق یه نفر اونقدر ایمیان بیارید که باهاش تشکیل زندگی بدید ؟اونم تو این جامعه که اگر خدای نکرده دختری ازدواجش موفق در نیومد باید گفت فاتحه زندگیش خوندهچون تقریبا دیگه محال هست که بتونه با یه پسر مجرد ازدواج کنه و هیچ پسر مجردی اونو قبول نمی کنه و باید منتظر آدمهای طلاق گرفته و زن مرده و غیره بمونه . درحالی که در مقایسه وضعیت اقایون بهتره و منعی برای ازدواج مجدد با دختر ندارند البته و البته این نکته رو بگم که به اعتقاد من در هر حالتی پیدا کردن پسر یا دختری که سالم باشه از نظر اخلاق دیگه خیلی خیلی سخت شده . (1916905) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۱:۲۳:۵۸
خداییش تا حالا خودت دور و ورت و از نزدیک زنی رو دیدی شئهرشئ به خاطر مهریه انداخته باشه زندون؟حالا یه چیزی شنیدید هی میگید .متاسفانه مردای امروز بی مسئولیتی خودشونو میندازن گردن مهریه و این حرفا (1917689) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۵:۴۳:۵۲
ای کاش این دوست عزیز کارشناس به این نکته هم اشاره میکرد که به علت فرهنگ تفکیک جنسیتی که از کودکی تا جوانی در میان ما ایرانیان رواج دارد، نوعی عقده جنسی را در میان افراد بوجود آورده به همین خاطر با رسیدن به کمی آزادی عمل در زندگی در پی پاسخگویی به این عقده ها هستند ، این افراد اگر در سن ازدواج متاهل شوند چون بعد از ازدواج به امکانات بیشتر و مستقل دست پیدا می کنند باز هم در پی پاسخگویی به این عقده ها خواهند بود. (1916561) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۲۶:۵۶
احسنت..... هزار تایید (1916680) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۹:۵۶:۱۲
تفکیک جنسیتی از زمان فشفشه میرزا بوده، ولی چرا تا همین چند ده سال پیش سن ازدواج بالا نبود. در خارج که تفکیک جنسیتی نیست چرا سن ازدواج بالاست؟ بهتر برای درست کردن ابرو، چشم را کور نکنیم. (1917083) (alef-10)
 
آقازاده
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۳:۱۶:۳۵
عزیز من
در غرب که روابط بین دختر و پسر از دوران نوزادی (!!!) وجود داره چرا آمار طلاق اینقدر بالاست؟ انجا که عملا دیگه نهادی به نام خانواده داره معنای خودشو به کلی از دست میده. باز صد رحمت به خودمون. (1917464) (alef-10)
 
جواد س
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۰:۲۰:۴۴
100% اشتباه و مصداق کافر همه را به کیش خود پندارد جناf تفکیک هویتی .اینجوری لااقل تعداد زیادی پاک مودن ولی اگه از اول قاطی پاتی می بودن الان توی کشور ما هم مث خارجی ها داشتن ب ک ا ر ت هنگام ازدواج نوعی سرشکستگی و بی کلاسی بود جناب تفکیک هویتی........ (1917606) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۰:۵۱:۴۷
عجب تجربه‌هایی داریا. (1917638) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۵:۴۵:۰۱
این چه جاعه شناس و کارشناسی که اینقدر ملی صحبت می کند، جامعه شناس باید ایده و راهکار هم بدهد نه فقط جوانان امروز را مقصر قلمداد کند. (1916563) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۵:۴۵:۲۸
آدم عاقل برای 1 لیوان شیر ، نمیره گاو بخره . (1916567) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۰۸:۴۲
نویسنده حرف بی حساب زده چون اکثر مراجعه کنندگان به زنان خیابانی و مراکز فحشا، متاسفانه افراد متاهل هستند و ما مجردها محکومین همیشگی هستیم (1916634) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۲۶:۵۴
ضرب المثله درسته ،ولی بهتره تا وقتی نمیدونی کجا بایدازاین ضرب المثل استفاده کنی، دوست عزیز زحمت بکش استفاده نکن . (1916679) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۳۴:۴۲
یکی از بزرگترین معضلات کشور ما اینه که یه دونه کارشناس نما بدون اینکه تحقیق وبررسی وپزوهش وکاره اماری انجام داده باشه ، اولین چیزی که به ذهنش میرسه میگه وبدترم اون که تراوشات ذهنی خودشو به عنوان یه حقیقت مسلم به خورده همه میده وبدترازاون هم یه سایت خبری مثل شما اون رو درسایتش قرار میده !
این جامعه وملت بااین همه کارشناس نما که هرکدومشونم یه حرفی میزنن متفاوت با کارشناس نمای قبلی و هرروز مطالبشون تو سایته های خبریه به کجا میخوان برسن ؟! (1916697) (alef-13)
 
بهرام
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۴۸:۳۸
عزیز برادر اگر قراره تا آخر عمرت فقط یک بار شیر بخوری حق باشماست
اما وقتی هروز و لحظه به شیر احتیاج پیدا کردی حتما برو یک گاو بخر
ضمن اینکه این ضرب المثل شما با این مورد تفاوت بسیار دارد و آنجاست که میفرماید : میان ماه من تاماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است (1916724) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۱۰:۴۲
بي أدب. شرم اور است اين طور سخن گفتن در يك سايت خبري. (1916783) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۸:۱۲:۴۰
شما خانم هستید؟ (1916889) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۸:۱۳:۵۱
دقیقا
داشتم دنبال جمله ای می گشتم که به این کارشناس!! اینو یادآور بشم که جمله شما به نحو احسن مطلب رو بیان کرد (1916892) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۲:۵۱:۲۷
فکر کنم این نظر شما کاملا مخالف با معیارهای دینی هست. (1917412) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۵:۴۶:۲۵
این جامعه‌شناس با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه ازدواج، اظهار کرد: خانواده‌ها و رسانه‌ها نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند و لازم است به گونه‌ای عمل شود که باورهای جوانان را تقویت کنیم و معنویت را درون خانواده‌ها گسترش دهیم...!!!
دقیقا بفرمایید به چه گونه ای باید عمل شود؟ بسه این همه شعار. اگر فکر میکنید که مشکل ازدواج تو این مملکت داستانهای شماست، پس به عنوان یک جامعه شناس راهکار ارائه بدهید. فقط شعار شعار شعار ...
من صدها مورد رو میشناسم که نمونه عملیِ نقض حرفهای شما هستند. پس خواهشا آسمون ریسمون نبافید.... (1916571) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۵:۴۶:۳۰
مسلم می دانم که این آقای حتما یک فرد میانسال به بالا و تا حدودی مذهبی سنتی هستند، در حقیقت از بیرون به ماجرا نگاه می کنند و فقط حدسیاتی درباره مشکلات جوانان دارند. (1916572) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۵:۴۶:۵۱
حرف های کلی. (1916574) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۵:۴۷:۳۷
روابط نامشروع!!!
بازهم راحت ترین کار را کردیم و جوانان خودمان را متهم نمودیم. (1916576) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۳۶:۰۳
بله نباید به جوانان برچسب مجرمانه «روابط نامشروع» بزنیم زیرا این برچسب آثار و پیامدهای ناگواری به دنبال دارد.
بنده مدرس فقه و حقوق هستم و سر کلاس درس تخصصی خود نیز می گویم که برخی از این روابط را نمی توان بصورت قطعی نامشروع تلقی کرد زیرا بیشتر و گاهی تمام ارکان فقهی و حقوقی «یک رابطه ی مشروع را به دنبال دارد» مگر آنکه ما «صیغه موقت» را نیز نپذیریم... اینجا جای بحث مفصل نیست اما برای روشن شدن نسبی می نویسم:
ارکان لازم برای مشروعیت بخشیدن به رابطه همچون:
رضایت هر دو طرف + عدم نزدیکی کامل زن بصورت همزمان با چند نفر «عده» + الفاظ دال بر مقصود و منظور + پرداخت مبلغی از سوی مذکر به مونث «صداق»

درباره ی شرط «اذن پدر» بسیاری از فقها آن را برای دختر باکره نیز شرط نمی دانستند و نمی دانند ضمن آنکه اگر دختر باکره نباشد نیاز به آن ندارد

درباره ی شرط «خواندن صیغه» نیز باید گفت که اولا: بیان فارسی مفاد صیغه کافی است و ثانیا از یکی از فقهای بزرگ عصر حاضر «ر.م.خ» نقل شده است - به نقل از آیت الله موسوی بجنوردی که در درس خارج آن فقیه تشریف داشته اند- که آن فقیه بزرگ در درس خارج خود فرموده اند که «نکاح معاطاتی» را می پذیرند.

ما حق نداریم سریع به دیگران برچسب «زنا» و یا «رابطه ی نامشروع» بزنیم.... (1916702) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۸:۰۲:۴۵
یعنی آقایون می تونن با چند نفر باشن؟!!
هیچ دختر با عاطفه و با محبتی امروزی همچین چیزی رو نمی پذیره . مگر اینکه رابطه صرفا" صرفا" برای جوابگویی به میل جنسی باشه یعنی بدونن هیچ احساسی یعنی مثل ربات (1916872) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۹:۵۹:۳۳
البته بسیاری اذن پدر را شرط می دانند. (1917091) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۲:۵۵:۲۶
ببخشین، اونوقت اگه بگیرن جوابشونو کی میده؟!!!!
واگه این کار به یه عادت برای خوشگذرانی تبدیل بشه چی؟ (1917421) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۵:۴۸:۱۵
البته فاکتور مهمی است اما مسولیت های خارج از توان هم یکی از دلایل است مهریه های سنگین هزینه های خرید ازدواج که سرسام اور است و هر چه گرانتر میشودمتاسفانه دنگ و فنگ بیشتر میشود وقتی به فرزندم میگویم ازدواج کن میگوید چقدر طلا بخرم که خانم راضی باشد غیر از خرج خانه طلا خریدن از معضلات است متاسفانه اینکه هزینه ازدواج کمتر از صد میلیون تومان نیست برای یک شب هزینه کردن سرسام اور است ضمن اینکه مسولیتهای خارج از توان یعنی تامین مخارج همسر به عهده مرد است خوب عزیزی میگفت دخترم را شوهر دادم صبح تا ظهر میخوابد ظهر از رستوران سر کوجه غذا سفارش میدهد ظرفها را میگذارد شوهرش بشوید هر وقت هم مرد اعتراض میکند با اجرا گذاشتن مهریه او را میترساند دوست من میگفت اگر میدانستم دخترم را شوهر نمیدادم که پسر مردم را بد بخت کند یا میگفت وقتی میگیم این چه طرز زندگی است اخرش به طلاق منجر میشود میگوید طلاق بدهد با سکه هایم میروم زندگی جدید تشکیل میدهم به شما ربطی ندارد یا............. متاسفانه هدف از تشکیل زندگی گاهی مشخص نیست (1916578) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۱:۳۱:۵۲
والا من که خودم دختر جوانم تو دوستا و فامیلا تا حالا زنی رو ندیدم ک تا ظهر بخوابه،غذارو هر روز زنگ بزنه از بیرون بیارن،ظرفام هرروز بذاره شوهرش بشوره!
آخه شماها چطوری اینکه دوستتون " یه حرفی " زده و یه حرفیو راست و دروغ تعریف کرده رو مبنای قضاوت و تحلیل قرار میدید؟ این چه نوع مبانی تفکره؟ (1917697) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۵:۴۹:۰۱
سبک زندگی تغییر کرده است و این آقای کارشناس باید به جای تهمت زدن به جوانان، این وضعیت را درک کند.
جوانان را نباید تنها بگذاریم، چه با بی خیالی، چه با اتهاماتی نظیر این. (1916580) (alef-13)
 
بسیجی واقعی
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۵:۴۹:۲۷
99 % علت فرار جوانان از ازدواج ، بحث مالی و ضعف اقتصادی است .
بنده خودم بعد از 36 سال ، مدت 6 ماه است که ازدواج کرده ام و به .. خوردن افتاده ام از این کار .
مسئولین مملکت هم که یکی از یکی بیخیال تر .
خدایا ؛ خودت به داد جوانان ایران برس . (1916582) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۵:۵۰:۰۳
دلیل اصلی‌ عدم میل به ازدواج در میان نسل جدید به غیر مسائل اقتصادی، مساله عدم امکان جوانان برای ماشرت سالم در سطح جامعه است که جوانان برای دوری از خطر مورد باز خواست گرفتن در سطح خیابانها سعی‌ میکنند این مساله را مخفیانه انجام دهند که البته همین مخفی‌ کاری ابتدای بسیاری از نااا هنجاریها میشود، اگر در شعرهای ما، به خصوص شعرهای بزرگ دختران میتونستدن به صورت صحیح و بدون ترس با پسرن معاشرت سالم داشته باشند در نتیجه میتونستند از زیر زمینی‌ شدن این اشنایها خودادری کنند و افراد فرصت تالاب شانسی به ماهی‌ گرفتن از این آب گًل الود نداشتند. (1916583) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۵:۵۰:۴۸
به نظرم مشکل اساسی رسانه هاییست که جامعه ما را به ابتذال سوق می دهد، از من و تو و جی ام تی وی گرفته تا همین صداوسیمای خودمان! (1916585) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۱:۱۵:۳۴
آره کلا تلویزیون و ماهواره و اینترنت رو قطع کنیم، مسائل اقتصادی و فقر و گرانی و بیکاری و ... خود به خود حل میشود و ازدواج هم زیاد میشود!!!!! (1917673) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۵:۵۱:۰۵
توی شرایط بحرانی و افتضاح اقتصادی کشورمون ، ایران ؛ ازدواج کردن ، جگر شیر میخواهد (1916586) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۵۷:۲۲
دختری را میشناسم خانواده اش بخاطر فقر اقتصادی جواب رد به خواستگارش دادند (1916745) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۱:۱۶:۲۷
من هم هیچین موردی سراغ دارم که به خواستگار جواب رد دادند به خاطر جهیزیه (1917675) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۵:۵۱:۴۹
نتیجه سختگیری های افراطی در زمینه روابط دختر و پسر در گذشته نه چندان دور چیزی جزء این نخواهد بود. (1916588) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۳:۲۰:۳۶
افراطی:):)
عزیزم تو که کارتو میکنی و چیزی که دلت میخواد بهش میرسونی
پس دیگه حرف از افراط و ... نزن
تو دنیای شبه روشنفکریت زندگی کن (1917475) (alef-10)
 
ح / ن
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۵:۵۲:۱۶
این دری وریا چیه که میگید ؟!
جوانها فقط مشکل مالی دارند . (1916589) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۵:۵۴:۰۰
هرچه مشکل داریم از سطحی نگری جامعه مذهبی ما به موضوعات اجتماعی ست.
یی از این سطحی نگری ها در روابط دختر و پسر بود.
سال ها هر گونه رابطه ای را قدغن کردیم و آن را حرام دانستیم، اکنون نیز داریم این سطحی نگری را ادامه می دهیم! (1916594) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۲:۵۸:۲۷
مصداق بارز اون مطلب که میگفت: مثل اینکه شما تو جوانی همه عشق و حالتونو کردین و حالا که نوبت جوون هاست شدین کاسه داغتر از آش ...!!! (1917426) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۵:۵۴:۲۸
به دختران و پسران جامعه این گونه تهمت نزنیم. (1916596) (alef-13)
 
محسنی
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۵:۵۶:۰۰
وقتی صدا وسیمای ما به جای آموزش روابط صحیح در سریال ها تنها هدفش را رقابت با فارسی وان و... در جذب مخاطب قلمداد می کند دیگر چه توقعی دارید. (1916600) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۱:۲۰:۴۲
تو رو خدا اینقدر صداوسیما رو بالا نبرید، کجا تونسته با فارسی وان و جم و من و تو .... رقابت کنه، صدسال هم نمی تونه و همینه که آمار مخاطبان ماهواره به بالای 70 درصد رسیده. اگر هدفش رقابت بود که وضعش این نبود.
هزار بار آموزش بدی، باز هم ربطی به تلویزیون وماهواره نداره، چون اساسا وظیفه ی تلویزیون پر کردن اوقات فراقت و سرگرمی هست. اصلا آموزش از طریق تلویزیون و هر جای دیگه، ربطی به ازدواج نداره، مساله ی ازدواج برمیگرده به محیا بودن شرایط برای تشکیل زندگی: کار وشغل و پول و مسکن و ...
وقتی شرایط فرد محیا باشه، تشکیل زندگی میده کما اینکه از هزاران سال قبل هم وضع به همین منوال بوده و مثل الان صداوسیما و رسانه هم نداشتند آموزش بده (1917682) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۵:۵۶:۲۲
جوون این ملکت از کجا بیاره 40 میلیون بده 40 متر خونه اجاره کنه . برای همین 40 سالش میشه در حالی که زن نگرفته ، این در حالی است که تا همین 40 سال پیش با 40 تومن میشد یک خانواده رو اداره کرد . (1916602) (alef-13)
 
بیگی
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۵۶:۱۰
گرون فروشی نکن ۴۰ سال پیش با ۴ هزار تومن میشد هم خانه اجاره کرد هم زندگی کرد. (1916741) (alef-13)
 
فکر
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۵:۵۷:۱۱
همش بخاطر محدودیت هایی هست که هر روز و هر روز بر جوانان تحمیل میشه ! جدای از این ... شما هرچقدر هم که دنبال ریشه دلایل ازدواج نکردن جوانان در روابط و ماهواره و اینترنت و شبکه اجتماعی بگردید باز هم نمیشه از این واقعیت دور ماند که عامل اصلی این موضوع وجود سربازی، نبود شرایط اقتصادی مناسب ،در نتیجش بیکاری و نداشتن سرپناه برای جوانان هست . حالا هی بیاید سربازی رو از 17 ماه کنید 24 ماه !!! شخصی 4 سال لیسانس - 2 سال فوق میخونه در سن 24 سالگی تازه وارد زندگی و کار میخواد بشه بزرگترین مانع سربازی در مقابلش قد علم میکنه ... همین موضوع 2 سال این جوان رو از زندگی عقب میندازه سره کارهای بیهوده ... آیا غرور جوانان ما رو نمیشکنید ؟! (1916603) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۱:۲۴:۱۳
سربازی ربطی به ازدواج نداره، از صد سال پیش هم بوده و همه تشکیل زندگی دادند و در دهه ی شصت هم بچه آوری زیاد کردند و ..
بیکاری (وجود کار با امنیت شغلی)، تورم، گرانی، مسکن،مهریه و جهیزیه و حتی تفکیک های جنسیتی از بچگی تا بزرگ شدن، که مانع عدم شناخت صحیح دو جنس مخالف از هم شده، از عوامل عدم ازدواج هست (1917690) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۱:۳۴:۴۵
خوش به حالت که مشکل شما فقط همون 2 ساله ، واسه کسی که 10 ساله سربازیش تموم شده و هنوز اندر خم یک کوچست،اون 2 سال بیشتر شوخیه (1917700) (alef-10)
 
کورش
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۵:۵۷:۵۰
به نظرم به نویسنده خیلی خوش گذشته که اینطوری یه طرفه قضاوت میکنه آخه تو این شرایط واسه یه عروسی مثلا سمت چیتگر بخوای بگیری فقط واسه روز عروسی با ید سی میلیون تومن پول بدی (1916605) (alef-13)
 
ايمان محسني
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۵:۵۸:۳۴
همه روانشناسان مشكل ارتباط نامشروع را يك مشكل حساس و خطر آفرين براي آينده جامعه مي دانند ولي دولت براي حفظ آراي هنجار شكنان اجتماعي براحتي روي اين مشكل سرپوش مي گذارد و هر كسي كه اندكي به اين موضوع بپردازد را تندرو و متحجر مي داند (1916606) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۵:۵۹:۳۷
آقاي دكتر / كجايي كه ببيني افراد موجه هم اينكاره اند منتهي اگر آنان را نقد كني مي گويند ما فلاني را صيغه نيم ساعته كرديم . متاسفانه رويكرد فرهنگي كشور و افراط ها بگونه اي بوده كه همه رفتارهاي ما زير زميني شده از كسب و گرفته تا روابط جنسي و نقد هاي سياسي. خدا به داد اين مردم برسه. (1916608) (alef-13)
 
پدر جوان 34 ساله مجرد
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۰۱:۲۱
آخه با 3 میلیون تومن وام ازدواج ، جوان ایرانی میتواند زن بگیرد ؟!
در حالی که به کشورهای گرسنه جهان سومی 3 میلیارد $ وام میدهند !!!!! (1916613) (alef-13)
 
حامی
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۰۲:۲۸
آقای الف من جوون اگه کار درست دومونی داشته باشم شک نکن ازدواج می کنم دلیل اصلی گرونی و بیکاری است.بچاپ اعصاب ندارم ها!!!!!!!!!!! (1916614) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۰۷:۲۸
وقتی که بنیانهای زندگی سنتی فروریخته اند. هم بنیانهای فکری و هم عملی و کسی از قدرمتندان این مساله را قبول هم نمی کند که برایش چاره ای بیندیشد چنین خواهد شد.
انتظارات انسان امروز از ازدواج و خانواده تفاوت بنیادی کرده است و نمی شود بدون بنا کردن مبناهای جدید فکری جوانان را تشویق به ازدواج کرد.
امروز اکثر دلایل مطلوبیت ازدواج از میان رفته اند. (1916631) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۱۰:۳۷
سخن آقای جامعه شناس شاید دلیلی برای عدم استقبال جوانان به ازدواج باشداما تنها دلیل نیست دلایل دیگری هم دارد که آنها ارتباط مستقیم به حاکمیت دارد منتها آقای جامعه شناس از سر احتیاط وارد آن وادی نمی شود تا مادامی که در انجام وظیفه انسانی و ملی با تقیه رفتار شود نتیجه همین است که هست (1916636) (alef-13)
 
راستگفتار
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۱۷:۵۸
جناب قرائی مقدم هدف از ازدواج چیست؟ تشکیل یک هسته از زن و مرد که نیازهای جنسی و عاطفی خود را برآورده کنند و به آرامش روان و سلامت برسند. پس زندگی یک زن با یک مرد حتی اگر رمس یهم نباشد این هدف را برآورده میکند منتها ازدواج شرایط و مسئولیتی ایجاد میکند که در این رابطه ها تحت تاثیر وفاداری انسانی قرار میگیرد. آنچه که جامعه را تهدید میکند روابط زنها به خصوص پیش از ازدواج نیست بلکه روسپی گری است که ناشی از فقر و فقر فرهنگی است . مثل همیشه پیکان انتقاد را به سمت قشری از جامعه گرفتید که مخالف شرایط فعلی هستند. یعنی با این حساب که صیغه باید دودمان ازدواج را بر باد داده باشد. هم زنها را متهم کردید که بکارت به باد میدهند و یعنی همان سخنی که قرنهاست مردها مبلغش هستند و هم طبقه متوسطی را نشانه رفته اید که توان و تمایل برای ازدواج ندارد. این کارشناسی نیست (1916650) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۳۷:۵۸
اين دكتر عزيز يا جامعه شناس نيست و يا اينكه تعريف درستي از جامعه شناسي نمي داند واقعا چند درصد زنان و مردان خياباني هستند و روابط نامشروع دارند آيا زن و مرد دنبال روابط نامشروع هستند يا جامعه اينها را به طرف انحراف هدايت مي كند واقعا يك جوان مي تواند به راحتي ازدواج كند فقر و فساد در كشور بيداد مي كند بيكاري گراني جاي خود دارد پس مقصر دختر و پسر نيستند مقصر كساني هستند كه سرشان را زير برف كرده اند ضمنا ايران فقط تهران نيست (1916706) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۲۴:۴۰

بسیار برای کارشناسنمای این بحث متاسفم،شما برای تصدیق بیاناتتون 5 تا سئوال مطرح بفرمایید و از جوانان پاسخ بگیرید،تا متوجه اشتباه فاحشتان شوید،جامعه شناسی در بطن جامعه میسر است نه در لای قفسه ها و کتاب ها.منتظر سئوالات شما هستیم. (1916669) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۲۶:۳۴
نگه داشتن ایمان در دوره آخر الزمان مانند نگه داشتن آتش در کف دست است (قضاوت باخودتان) (1916677) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۲۸:۱۵
من یه سئوال دارم که چطور پدر ها و مادرهای ما که مال 50 یا 60 سال پیش هستن و بطور سنتی ازدواج کردن تقریبا 80 درصد شون احساس خوشبختی نمیکنن. الانم دوره عوض شده خواسته جوانها فرق کرده اگه دختر و پسری با هم دوست باشن و رابطه خوبی داشته باشن و درنهایت بفهمن که در کنار هم خوشبختن و بعد ازدواج کنن چه اشکالی داره؟خوبه ازدواج کنن و سریع طلاق بگیرن؟چرا ما وقتی جوانها با هم رابطه دارن سریع فکر میکنیم که منحرف هستن ویا مشکل اخلاقی دارن؟ (1916684) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۳۰:۱۰
با این شرایط سخت اقتصادی و تغییراتی که در فرهنگ و ارتباطات انسانها پیش آمده اتفاقا باید جرات داشت و پرسید که دیگر در این زمانه ازدواج کردن به چه دردی می خورد؟ به نظرم برخی از جوانان واقعا توجیه مناسبی برای ازدواج کردن ندارند و یا می سوزند و می سازند یا خواسته های خود را از راه ظاهرا ساده تر و مناسبتری تامین می کنند. (1916687) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۳۰:۲۲
شما از کجا میدونین نامشروع بوده؟ ملاک مشروعیت ازدواج در شیعه بسیار سهل است. (1916690) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۳۱:۴۰
هپاتیت ایدز زخمهای ویروسی دردناک بیماری روانی سرگردانی و .........سنت پیامبر را لطفا اجرا کنید (1916692) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۳۴:۵۴
به هر حال باید موانع مهم مانند بیکاری ،مسکن ،اجاره بها را حل کرد من کارشناس نیستم ولی فکر می کنم اگر بیکاری حل شود فرهنگ ما می تواند مشکل ازدواج را سریع حل کند به غیر از جوانان و خانواده های غربزده که خیلی زیاد نیستند. (1916698) (alef-13)
 
یک معلم کوچک
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۴۳:۰۵
همینکه نویسنده ی این مقاله به این موضوع مهم اشاره کرده و سایت الف نیز آن را منتشر کرده و کامنت ها را سانسورنمی کند جای تشکر دارد...کاش صدا و سیمایی غیر «میلی» داشتیم که مجبور نمی شدیم چنین مساله ی مهمی را با «کیبورد» به یکدیگر منتقل کنیم و به بحث بگذاریم.... (1916716) (alef-13)
 
فریاد
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۴۶:۳۰
عجب حرفی میزنی امان الله جان. وقتی رابطه نامشروع است این مربوط به هر دو طرف است. پس قربونت نگو برخی دختران روابط نامشروع دارند. فقط تقصیر دخترا نیست (1916722) (alef-13)
 
مهسا
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۰۶:۴۶
کاش می فهمیدن ، خیلی مونده تا این مساله تو این مملکت حل و هضم بشه ، اینا همیشه معتقدن زنان عامل فسادن و مردان همه یوسف پیامبرن (1916773) (alef-13)
 
یک مرد
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۱:۴۸:۴۷
من متاسفم از اینکه فمینیسم منجر شده دختران ایرانی از تعقل در امور جاری شان با تعصب و دیدگاهی غیر عقلانی را دنبال کنند (البته روی سخنم با افرادی است که اینگونه کامنت میگذارند و همه دختران را شامل نمی شود)خواهر من کمی فکر کنی متوجه می شی که اصلا نفس نوشتار بر محکوم کردن جنس مونث استوار نشده است.
متاسفانه هنوز دختران ما قبول ندارند که حفظ شئون خدادادی که اهم آن عفت می باشد منجر به حفظ سلامت روانی خود و در نهایت پایداری جامعه می گردد،و صرفا به مطالبی که از طریق روشنفکر نما ها که همانا جزو افراد فرصت طلب و به نوعی عیاش در زمینه آزاد سازی جامعه زنان ایرانی جهت بهره برداری و لذت طلبی خویش می باشند و بعضا با کلامی که این جامعه (زنان دنبال همترازی با مردان ) خیلی می پسندد را اغفال نموده و بدنبال ارائه چنین آزادی کاذبی هستند را به بیراهه کشانده و علاوه بر اینکه این قشر به کعبه موعود دسترسی نمی یابند بیشتر متوجه میشوند که از خود نیز فاصله گرفته و دیگر خودشان هم نیستند.
این زنگ خطری است برای جامعه بلکه برای همه جوامع بشری .

خوب در این وسط چه مشکلاتی بروز میکند وقتی دختران ایرانی مدعی پا گذاشتن بر باورهای سنتی ، اینان به این باور می رسند که از هر چیزی بایستی اسثفاده نمود تا این ساختار ها را از هم پاشاند و پا در موضعی می گذارند که به ظاهر آنها را آزاد جلوه دهد و بگوید که تو با اختیار خود از این خط قرمز عبور نمودی و مثلا با برقراری ارتباط با فلان مرد(پسر) به خود قبولاندی که تو دیگر خودتی،در حالی که این نقشه همان شخص بوده برای تصاحب بدون دردسر در آینده ایشان چون تعهدی ندارد و فردا می تواند با کس دیگر باشد و خلاص.
در این اوضاع بازنده اصلی کیست و برنده ؟
من میگویم وقتی گوهر وجودی زنان به این راحتی توسط مردان هوسران لگد مال می گردد دیگر نه آن پسر به او رجوع می کند نه کس دیگر بلکه جبرا افراد برای هر دو قشر تغییر می کنند و دیگر نیازی به تشکیل خانواده در هر دو گروه زن و مرد وجود نخواهد داشت.

این موضوع تا کی ادامه دارد ؟برای دختران وزنان عادی که نیاز خدادادی به یک پشتیبان عاطفی دارند زودتر خسته شده و ترجیخ می دهند که زودتر سر وسامان بگیرند و از این وضع خارج شوند ولی آیا موقعیتی پیش خواهد آمد با توجه به پیشینه رفتاری و اخلاقی مشاهده شده به طوری که در بالا بدان اشاره شد.؟ به نظر خیر مردها در عین اینکه تنوع طلب هستند چه در قبل از ازدواج . چه بعد از آن ترجیحشان این است که کسی را که برای زندگی انتخاب می کنند از اینگونه مسائل بدور باشد.لذا رفته رفته این شانس از دختران و زنانی که بر این باورند سلب شده بلکه منجر می گردد دختران و زنانی که در این باورها نیسند نیز آسیب ببینند چون اینان تحمل اینگونه بی حرمتی ها را به طریق اولی ندارند و مردانی که به راحتی می توانند به موارد متعدد دسترسی داشته باشند دیگر تحمل یک همسری را نخواهند داشت.

خوب این جامعه رو به کدام ناکجا آباد می رود ؟! شما بگویید که خیلی طرفدار آن هستید که به جامعه و خود بقبولانید که جامعه مرد سالار را قبول نداری.
اصولا اگر زنان حفظ خریم کنند اصلا جامعه مرد سالار وجود خارجی ندارد. (1917711) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۵۲:۴۴
تا زمانی که معیشت خانواده تامین نشود....
متاسفانه جامعه شناسان ما کتابی حرف میزنند نه بر اساس یک تحقیقات گسترده و علمی. ایشان باید ببینند که خیلی جوانان که وضع اقتصادی خوبی دارند یا حتی بعد از ازدواج پیدا میکنند بیشتر به روابط نا مشروع راغب میشوند مشگل مسائل روانی و اخلاقی هست وگرنه کشورهای با اقتصاد حیلی خیلی بدتر از ایران هم هست که تا این در جه درصد سالانه مسائل اخلاقی در ان مشهود نیست (1916735) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۵۴:۴۸
وقتی خودمان کاری کردیم که جوانان با دیدن جنس مخالفشان دست و پا و دلشان می لرزد نباید بش از این هم توقع داشت!
وقتی با تفکیک های جنسییتی بیش از انداز باعث ایجاد کنجکاوی و تفکرات منفی در ذهن جوانان می شویم چه توقعی داریم؟
وقتی یک جوان تا سالهای پایانی جوانی خود امکان ازدواج کردن ندارد و در طول سالهای زندگی خود فقط آرزوی نسبتاً محال ازدواج را در سر داشته چه انتظاری می رود؟ (1916738) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۶:۵۹:۴۰
دوستان از یک جامعه شناسی که معلوم نیست بر پایه چی این حرفو زده نقل قول کرده اند و خیلی هم سریع امده اند منتشرش کرد اند با دو هدف
1-توجیه ازدواج نکردن جوانان به دلیل مشکلاتی که دولت بوجود اورده (اقتصادی تورم نبود مسکن و..)
2-توجیه کردن گشت ارشاد و..
به نظر من فقط صورت مساله را دارید پاک می کنید همه دوست دارند خانواده تشکیل دهند هیچ جوانی دنبال جایگزین کردن روابط نامشروع با تشکیل خانواده نیست
بهتره دست از این تفکرات بردارید اون دوستانی هم که خوراکشان این مطالبه و فقط دنبال این هستن کسی چیزی رو بگه بعد هی دنبالش رو بگیرن بهتره یه جوان را پیدا کنند ازش بپرسن که چرا ازدواج نکردی و این همه هیاهو نکنند.
خود ان جوان دلیلش را خواهد گفت.دلایل عبارتند از
1-بیکاری
2-تورم
3-مسکن
4-هزینه بالای زندگی
بعدش سایر مشکلات قرار میگیره
دستمزد کارگر 400 تومنه
یه فوق لیسانس 700 تومن میگیره اگر خبر ندارید به اطلاعاتان رساندیم (1916751) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۰:۵۲:۵۳
+ سربازی (1917194) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۰۲:۰۶
اون موقع که این فنر رو داشتید فشار میدادید باید فکر روزای آزادی این فنر هم میکردید , جامعه ایران خیلی وقته توش ارزشها دیگه بی معنی شده (1916756) (alef-13)
 
مهران
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۰۲:۵۷
مجرد بودن خيلي بهتر از زندگي زنا شويي با هزار گير و مصيبته اونم با اين زناي ايراني كه .... (1916760) (alef-13)
 
مهسا
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۰۴:۱۵
چه راحت مقصر اصلی را معرفی کردید ، دختران! خیلی دوست دارم بدونم این دختران با چه کسانی روابط نا مشروع دارن؟با آدمهای فضایی؟ تا زمانی که همیشه مقصر اصلی و عامل گناه رو زنان و دختران بدونین و مردان رو مبرا کنید ، وضعیت همین است زیرا شما 50% عامل را نادیده گرفتین و فقط به یک گروه تاختین ... (1916763) (alef-13)
 
هنگامه
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۰۸:۱۴
اقای کارشناس ! اگر دختران رو متهم می کنید این رو بدونید در برابر هر دختر چندین پسر وجود داره و مرد متاهل که خواستار این روابط هستند . چرا با این حرفتون به دخترها توهین می کنید ؟ دختران چه کنند که پسرها از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند ؟ شما فکر می کنید تا کی میشه چه به دختر چه به پسر گفت عفیف باش با حیا باش و خودداری کن ! این حرف شما واقعا توهین به دخترهاست . پس ما دخترها چی بگیم که هر روز می شنویم شوهر فلانی یا فلان اقای همکاری یا فلان اقای همکلاسی و غیره رو در حال ارتکاب رابطه نامشروع گرفتند ؟شما فکر می کنید دید دخترها به پسرها از همین جنس نیست که پسرها ازادی عمل کامل دارند برای هر کاری؟ (1916776) (alef-13)
 
خلیل مهاجر
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۰۸:۴۴
اگر چه برخی از هشدارهای نویسنده در رابطه با روایط مابین دختر و پسر معقول و مستند جلوه میکند که به نوعی ولنگاری اخلاقی را موجب میگردد که به غیر از صدمه زدن روحی به دختران و پسران و دلشکستگی و افسردگی ارمغان دیگری برای آنها نخواهد داشت . ولی تجربه ازدواج های موفق و پایدار در دیگر کشورها ی غربی که با توجه به فرهنگ و سنتهای خویش که روابط آزاد جنسی قبل از ازدواج به منزله یک امر عادی و معمول و طبیعی از سوی جامعه پذیرفته شده، ابهاماتی را در نظریه جامعه شناس محترم ایجاد مینماید.

آمار حفظ ازدواج در نسلهای پیشین پایداری قابل توجه تری را در مقایسه با ازدواج نسل جوان فعلی به نمایش میگذارد که دلیل اصلی آن را نباید در نادر بودن روابط جنسی قبل از ازدواج دختران جستجوکرد، بلکه بیشتر به جایگاه اجتماعی زن مطلقه در آن نسل باز میگردد که در اذهان عامه مورد سرزنش قرار میگرفت و به دلیل بی عرضگی در حفظ همسر به عنوان یک فرد شکست خورده در جامعه قلمداد میگشت و بانوان نسل گذشته به ندرت حاضر به پذیرش چنین سرنوشتی برای خود بودند اما امروزه نه تنها زن مطلقه بلکه شکل جدیدی از ساختار خانواده در مقایسه با خانواده سنتی به صورت تک اولیایی با سرپرستی زنان در حال رشد است که با گذشت زمان به عنوان نوع جدیدی از خانواده ساختار اجتماعی جوامع را دچار تغییرات شگرفی نموده که دلیل اصلی آن نیز اگر مخالف این پدیده باشیم به موقعیت اجتماعی و قانونی زنان در جوامع امروزی باز میگردد تا روابط جنسی احتمالی آنها در قبل از ازدواج.

بدون آنکه بخواهم در مورد زنان مطلقه و یا سرپرستان زن در خانواده های تک اولیایی به پیش داوری بنشینیم باید متذکر شویم که ازدواج درست ضامن سعادت و کامیابی انسانهاست وباید در نظر داشته باشیم که صفات یک همسر پسندیده فراتر از جستجو برای یک کارمند و شریک تجاریست که نمیتوان آن را در صفات کلیشه ای همچون وفاداری و گذشت و خوش رفتاری و صداقت محدود کرد و نیازمند پیش شرطی به نام عشق واقعییست که جوانان ما باید آن را بیاموزند. (1916778) (alef-13)
 
مریم
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۱۴:۰۸
خوب می تونیم برعکسشم بگیم
چون امکانات ازدواج رو ندارن میرن سمت روایط نامشروع! که هزینش کمتره (1916790) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۱:۰۷:۱۹
همین قیاس ساده یعنی ولنگاری. (1917665) (alef-10)
 
مریم
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۱۷:۰۱
من به عنوان یه دختر قوانین نهاد سنتی رو قبول ندارم- وقتی من هم مثل یه مرد دارم کار میکنم چرا حق و حقوقم با اون برابر نباشه- چرا با ازدواج آزادی خودمو محدود کنم. کمتر مردی پیدا میشه پابه پای زن تو شب بیداری ها و گریه های بچه ها و کار خونه به همسرش کمک کنه - پیدا کردین به من خبر بدین (1916794) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۰:۲۹:۰۸
شما هم بمان تا وقتی موهای سرت سفید شد ازدواج کن! ناز و افاده دارن این خانمها ... (1917143) (alef-10)
 
مریم
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۲۱:۱۹
همیشه دخترها مقصرند! دختر ها چون از خانواده جدا میشند مشکل دارند و مشکل ایجاد می کنند
چرا نمیگین چون خانواده براشون مشکل سازه و عذاب آوره از اون جدا میشند؟ اگر خانواده های ایرانی روزی بتونن دختر رو هم به عنوان یک فرد مستقل در جامعه بشناسند خیلی مشکلا حل میشه . اینکه همونقدر که به پسرهاشون آزادی می دن به دخترها و آزادیشون احترام بذارن. بهترین دوره ی زندگی من با دخترهای هم سن و سالم و تو همین خوابگاه و خونه مجردی بوده- قبل این موجود افسرده ای بیش نبودم . اگر خانواده مشکل نداره چرا دختر ها افسرده از خانواده بیرون میان و بعد چند سال زندگی مجردی به خلق و خوی شادتری میرسند؟ (1916807) (alef-13)
 
یک زن
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۲۶:۱۰
نامشروع؟ من و دوستم با هم صیغه ی محرمیت خوندیم و یکساله با هم در ارتباطیم ( که این مردها در اینجا هم قوانینی دارند ازدواج موقت حتما باید با اذن پدر باشه! که خیلی ها هم قبول ندارن اگرچه در اقلیتن)و ما هر روز بیشتر از دیروز تو کار و زندگیمون پیشرفت می کنیم و نبازهامونم برآورده میشه. به وقتش به ازدواج و خیلی چیزای دیگه هم فکر می کنم. با این اوضاع الان وقتش نیست. تصور این نویسنده از ازدواج خونه نشین شدن زن هاست. (1916820) (alef-13)
 
کارمند جوان
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۲۷:۰۰
در بهترین شرایط مادی باز یک عده هستند که می خواهند با تنوع طلبیشان لذت بیشتری از این دو روز زندگی ببرند و یک عده در بدترین شرایط مطمئنا دیو شهوت را بر پای ایمان قربانی خواهند کرد و اینها انسانهای برگزیده خدا هستند که از فرشته بالاتر می روند.مهم این است که حکومت اسلامی بستر گناه را بخشکاند و عموم مسلمین هم قوانین اسلامی را قلبی و عملی قبول کنند. در مورد حکومت یا دولت بهترین کار ایجاد اقتصاد سالم و به رسمیت شناختن ازدواج موقت با شجاعت است، بقیه کارها خود به خود سامان پیدا می کنند و برای برخی نیز جز اجرای حدود الهی چاره ای نیست.اگر بیماری شهوت را مانند سرطان درمان نکنیم مرگ جامعه ما حتمیست. (1916822) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۸:۲۳:۰۸
آخه تویی که می گی ازدواج موقت حاضری خواهر خودت ، دختر خودت ، مادر خودت و بقیه بستگاه مونثت یک روز یا یه ساعت یا یه ماه با یکی باشن بعد جدا بشن ؟؟؟؟؟؟ (1916910) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۳۰:۰۶
خوانندگان مطلب فوق توجه داشته که ما همراه با تمدن غرب مانند شکل خیابانها ومغازه ها وشکل خانه ها (اپارتمان وبرجها) همچنین کار کردن خانمها در ادارات وبازارها وکارخانه ها ودر نتیجه بیکار شدن جوانان مردوخیلی مشابهات دیگری که ما با انان پیدا کردیم ناگزیر وبطور ناخواسته فرهنگ روابط زن ومرد نیز قبح آن از بین رفته ونتیجه طولانی مدت آن همان چیزی است که در غرب اتفاق افتاده ودر حال حاضر برای کشور ما به معضل تبدیل شده است که اخبار آن اعلام میشود کاهش ازدواج وافزایش طلاق. (1916830) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۸:۴۰:۱۲
میشه بفرمایید شکل خانه ها و مغازه ها چگونه باشد که جوانها منحرف نشوند ؟‏!‏ (1916939) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۱:۴۱:۰۳
در چند سال اخیر تخریب اقتصاد و عدم اعتماد مردم به مسئولین باعث انحرافات بوده است. (1917705) (alef-10)
 
عباس
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۸:۰۴:۲۱
به جای بحث های نخ نما و پوشالی بهتر است برید سراغ خود جوانان از خودشون سوال کنید دلیل اینکه ازدواج نمیکنند چی هستش نه اینکه با یه جامعه شناس یا عالم دینی در این مورد گفتگو کنید آنان فقط به دنبال مسایل عملی هستند و تحقیق انها همه جامعه را در بر نمیگیرد هیچ وقت سراغ جامعه هدف نمیریم برای تحقیق اگه روابط نامشروع زیاد شده دلیل داره هیچ وقت اون دلیل ها رو بیان نمی کنیم تا حال شده از جوانی سوال کنید چرا به جای ازدواج سراغ رابطه نامشروع میره یا اینکه چرا پدر و مادرها خودشون رو اینقدر قرق در مشکلات زندگی از قبیل چند شیفت کار کردن بها دادن به تجملات و غیر میکنن همین پدر مادر چرا وقتی رو برای فرزندان خود نمی گذارن بطور مثال شب عید نزدیک می باشد پدر و مادر سعی در تعویض مبلمان و خودرو یا حتی خانه خود هستن و به دیگر مسایل زندگی کاری ندارن نباید به اسم آزادی یا جوانی از خیلی چیزها چشم پوشید ولی امروزه والدین از اشتباهات فرزندان خود به راحتی عبور میکنند همه اینها درد می باشد ولی همه ان را انکار می کنیم (1916873) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۸:۱۷:۲۳
اقا ما مجرديم روابط هم با دختر نداريم ولي نميتونيم ازدواج كنيم برا اينكه زندكي يه نفر رو هم نميتونيم اداره كنيم جه برسه به دو نفر
حرف الكي نزن كارشناس جان (1916899) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۸:۲۱:۲۱
من پسری هستم با 25 سال سن، دارای مدرک ارشد و استخدام رسمی.
رفتم خواستگاری از من ماشین و خونه خواستن و به من دختر ندادن!!!!!!
تا این سن هنوز دنبال دوست دختر و این بازی ها نبودم، در عوض کسی رو میشناسم که صبح تا شب دنبال دختر مردم بوده و رفته خواستگاری همون خانم چون ماشین داشته بهش زن دادن! اخه من اینو کجای دلم بذارم؟ (1916907) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۸:۴۵:۳۱
بعد ... تو فکر میکنی اون بنده خدا که با دوست دخترش مثلا ازدواج کرده به موفقیت دست پیدا کرده ... !!!!

من خودم دانشجوی دندونپزشکی ام ... وتا حالا با اینکه میتونستم اما طرف هیچ دختری برای دوستی نرفتم.

چون جز نکبت برای زندگی آیندم هیچی نداره .... فقط خودکنترلیش یه کم سخته که اونم خدا وعده داده پاداششو به جوونای پاکدامن میده . (1916950) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۸:۵۰:۴۸
والا به نظر من شما نباید ناراحت باشی و ملاک ازدواج رو این ها بذارید . آخه ماشین چی هست که بدست نیاد و داشتن نداشتنش واقعا چقدر باعث خوشبختی هست ؟به نظر من شما هرچقدر خودت انسان باشی می تونید یکی رو هم سطح خودتون با عقاید خودتون پیدا کنید . اون دوست یهم که مثال زدید و خانمش پس با هم ازدواج نرکدن اون ها با هم معامله کردند خداوکیلی فکر می کنید عمر این زادواج ها چقدر باشه ؟با خدا توکل باید کرد . کسی که صبح تا شبدنبال دوست دختر بازی یا دوست پسر بازی بوده چه تضمینی هست دست از این رفتار برداره و ادم زندگی باشه آخه ؟ (1916963) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۸:۲۶:۲۳
بذارید رک و روراست بگم به دختر خانوما . دخترای گل ایرونی مسلمون .

به خدا قسم به پیر به پیغمبر ..... پسری که میخاد ازدواج کنه دنبال یه کیس عفیف و با حیا و سروسنگین میگرده .. دختری که از شدت ابهتش مجبور باشه پسره جلوش سر تعظیم فرود بیاره و نازشو بکشه ...

به غیر از این فقط برای هوس و خوشگذرونی موقت میخادش... (1916913) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۰:۳۰:۲۳
بزار منم به عنوان یه خانم متاهل رک و راست به شما یه چیزی بگم. وقتی یه آقایی با این فکر می ره عشق و حالش و می کنه و اون وسط چند تا دختر ساده رو هم می زاره سر کار که موقع ازدواج بره با یه خانم عفیف و با حیا ازدواج کنه قطعا" قطعا" بعد ازدواجشم دنبال روابط دیگه ای خواهد بود و ازدواج می کنه که فقط همسر و بچه داشته باشه و در کنارش دنبال چندتا خانم زیبا و ... هم هست.
بنابراین وقتی همچین مردایی موقع ازدواج دنبال یه خانم عفیف و با حیا هستن این چیز خوبی نیست که شما امدی براش خط و نشون کشیدی باید گفت بدشانس اون خانمی هست که با همچین مردی ازدواج می کنه . (1917146) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۳:۱۷:۱۴
موافقم هزار هزار بار (1917468) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۱:۴۲:۲۸
اگه همين كيس از زيبايي يا هيكل خوب بهره اي نبرده باشه واقعيت اينه كه كسي سراغش نميره . (1917706) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۱:۴۷:۳۴
شما گویا تو ایران 50 سال پیش زندگی میکنی علی آقا، یا تو یه شهر خیلی دور افتاده و کوچیک،
یه نگاه به دور و برت بنداز، من یه دخترم و بیشتر دوستام که تو این چند سال بعد دانشگاه ازدواج کردن خیلیاشون با دوست پسراشون ازدواج کردن ،خداروشکر تا الانم خوشبخت بودن، همشونم دخترای شاد و شنگول بودنو و از شدت ناز و ادا پسرا و شوهراشون نازشونو میکشن نه از شدت سر سنگینی و ابهت! (1917708) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۸:۳۰:۰۸
من پسر هستم، رابطه غیر اخلاقی با هیچ دختری ندارم، فقط و فقط شغل و پول ندارم که باعث شده فعلا نتوانم ازدواج کنم. (1916917) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۰:۵۱:۳۷
اگر پول و شغل هم داشته باشی باز هم مشکل بعدی که ازش میترسی مهریه هست (1917190) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۸:۳۴:۲۴
متاسفانه دخترها فکر میکنن هر چه خودشونو امروزی تر و بذک شده تر نشون بدن شانس ازدواجشون میره بالاتر ... نخیر ... یه پسر ایرونی هنوز هم ملاکش واسه ازدواج عفت و حیا و نجابته هنوز دختری رو میخاد که از شدت ابهتش نتونه توی چشماش نگاه کنه ... دختری که تا حالا اسم پسری رو به زبون نیوورده باشه (1916924) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۰:۲۶:۰۹
دخترهای بزک کرده افرادی شبیه خودشون پیدا میکنند، کسانی که به سال نکشیده با یک دختر دیگه آشنا میشن! (1917135) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۰:۳۵:۴۶
تا وقتی تقاضا هست عرضه هم هست. قطعا" پسند اکثر پسرا همین بوده که جامعه اینطوری شده.
حتی خانمای شوهر دارهم وقتی میبینن زیبایی برا شوهرشون حرف اول می زنه دنبال عمل دماغ و هزار تا کوفت و زهر مار برا پوستشون برن که مبادا از چشم شوهر بی انصافشون بیوفتن. (1917159) (alef-10)
 
با تجربه
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۰:۰۴:۳۶
چه بسیار دختران عفیف و پاکدامن و با نجابت و تحصیل کرده ای که بی هیچ بزک و بی هیچ ارتباطی با پسران به طوری که حتی اسم پسری را هم به زبان نیاورده پس از ازدواج ذلیل هستند و چه بسیار دخترانی که با داشتن روابط گوناگون با افراد گوناگون بالاخره به صورت مشروع با افرادی از هر جهت ایده آل ازدواج کرده اند و عزیز هستند. (1917570) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۸:۳۷:۰۶
مطلب بسیار خوب و صادقانه ای بود.از طرفی جوانان نمیتوانند بخاطر وضعیت اقتصادی ازدواج دائم کنند.از طرفی هم میل جنسی دارند.پس بهتره حداقل بجای روابطی باشد که شرعی است مانند ازدواج موقت .عجیب است که فاحشه گری را عیب نمیدانیم ولی اگه حرف ازدواج موقت را بزنیم به بسیاری بر میخورد.مانده ایم در این وسط. (1916931) (alef-13)
 
ali
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۸:۳۹:۱۹
در تائيد و نقد آنچه را که آقاي دکتر فرموده اند و نظر دهندگان نوشته اند مطالب زير به عرض ميرسد:

1- تاثير عوامل محرک هاي جنسي منحصرا ماهواره نيست بلکه بلوغ جسماني زود رس بلحاظ حضور بيشتر دختران و پسران در بيرون از محيط خانواده و ايضا مشاهده صحنه هاي محرک فيلمهاي است که از طريق صدا و سيما و ماهواره سينما و پخش ميشوند دانست .

2- از ديگر عوامل بلوغ جنسي زودرس را ميتوان محيط آب و هوائي دانست کما اينکه در مناطق گرمسير همچنين رطوبتي اين اتفاق مشهود تر است.

3- از ديگر عوامل ، وسعت شهر هاي زندگي است چرا که فرصت کنترل سنتي پيشين توسط والدين و بستگان در يک محيط کوچک تر را از بين برده است .

4- همچنين بهبود شرايط زيسني به زود رسي اين امر نيز کمک ميکند.


5- فقر و عدم تمکن مالي هم نميتواند عامل عدم گرايش به ازدواج باشد چرا که اين پديده در ميان ثروتمندان هم کم نيست .

6- تبليغات تصويري هم به بهانه فرهنگ سازي ازدواج معطوف به تحريک جنسي و رشد زود رس بلوغ به جوانب منفي اين امر دامن ميزند مگر اينکه به نشان دادن بعد گرم شدن محيط خانواده به تبع ازدواج و آرامش حاصل از آن بپردازد و نه پرت کردن بشقاب و بالش و ليوان به همديگر به بهانه شوري غذا و دخالت خانواده و عيرو .

7- متاسفانه سهولت کاميابي جنسي خارج از روابط مشروع علت العلل اين رويگداني است .


8- از ديگر علتها را ميتوان تبليغ سوء خود ازدواج کرده ه ها دانست چراکه در هم نشيني با مجردها از نوستالژي دوران تجرد تا حسن ازدواج نقل محفلشان خواهد بود .

9- وبازهم ازدواج کننده هاي اناث متاسفانه با پوشيدن لباس هاي غير متعارف و آرايشات آن چناني ، اناث مجرد را به اين گرايشات سوق ميدهند .

10 - خلاصه اينکه بشر از برنامه ريزي براي تشويق به اين امر عاجز است مگر خود خدا نور اين امر غريزي را به دل افراد بتاباندو بس . (1916935) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۸:۴۳:۰۶
کافر همه را به کیش خود پندارد. (1916941) (alef-10)
 
فرزاد
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۸:۴۴:۱۴
سلام، به نظر من مشکلات مالی دلیل نمیشه چرا که من ادم هایی را سراغ دارم که با داشتن تمام امکانات مادی از جمله مسکن ،شغل و ماشین ... تن به ازدواج نمیدن باید دلایل دیگر را هم بزرگتر ببینیم. (1916944) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۰:۵۰:۰۱
ازدواج مثل هندوانه سر بسته است اما مهریه کار را خراب کرده. اگر بعد از ازدواج بفهمی فرد مورد نظر، مناسب نیست و تغییر رفتار داد، هیچ کاری نمی تونی بکنی، تازه اگه دختره کاسب کار نباشه و مهریه رو به اجرا نذاره.
من اگر همه ی امکاناتی هم داشتم باز هم بزرگترین ترس برای ازدواج، مهریه بود (1917188) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۳:۳۶:۳۴
صحبت از استثناهای شما نبود. ببخشید (1917509) (alef-10)
 
اقتصاددان
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۸:۵۰:۵۳
یکی از مسئولین مملکتی به این سئوال جواب بدهد ( مجلس یا دولت ) نمونه ها واقعی هستند:
یک جوان مجرد در یک پنت هاوس 5 میلیارد تومانی که ارثیه پدرش است زندگی می کند و هیچ شغلی هم ندارد و از حساب بانکی بزرگ پدر مرحومش خرج می کند. این شخص در سال حتی یک ریال هم مالیات نمی دهد. در مقابل یک زوج تحصیلکرده شاغل مجموعا ماهی دو میلیون تومان می گیرند و حدود 350 هزار تومان فقط مالیات و بیمه می دهند و در یک واحد 50 متری در جنوب تهران زندگی می کنند.و بقیه حقوق هم اقساط وام بانکی و زندگی در حد بسیار پایین می شود. حال چرا از جوان اولی مالیات گرفته نمی شود. در کشورهای پیشرفته نه تنها از درامد بلکه از ثروت ( بخصوص املاک گرانقیمت ) سالیانه مالیات می گیرند چه طرف شاغل باشد و چه بیکار . به همین دلیل است که ایران بهشت پولدارها شده است.
طرف زمین 500 متری در غربتهران 30 سال قبل خریده 2 میلیون تومان و الان قیمتش شده 4 میلیارد تومان !!!! زمین هنوز هم خالی است و ساخته نشده هیچ کاری هم نکرده و هیچ ارزش افزوده ای هم در اقتصاد ایجاد نکرده و هیچ مالیاتی هم نداده است. کلا اقتصاد مملکت ما مشکل اساسی دارد و تا یک سیستم درست مالیاتی اجرا نشود هیچ چیز درست نمی شود. (1916964) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۰:۱۵:۱۹
چون خود مسولین این زمین ها و این پول ها را دارن. بخوان مالیات از ثروتمندان بیشتر بگیرن خودشونم هم ضرر می کنن!!!! (1917126) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۱:۵۱:۵۱
تا وقتی مردم به مسئولان اعتماد ندارن حاضر به دادن مالیات نمیشن، مانند غرب مردم باید ایمان داشته باشن که مالیاتی که میدن صرف راحتی و آسایش خودشون و شهرشون میشه (1917713) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۹:۰۶:۲۱
به موضوع خوبی اشاره کرده. اینهم یکی از مشکلات جامعه در حال گذار ایران هست. دختر خانم ها برای ازدواج هزار تا شرط می زارند ولی با یک ترمز ماشین مدل بالا یک دوستی رو شروع می کنند که سرفا به خاطر رابطه جنسی هست و آخرش هم معلوم. خیلی وضعیت خرابه. چیزی هم که عرضه داشته باشه تقاضا رو می بره بالا. به قول یکی از دوستام خرید یک پاکت سیگار بعضی وقتها از پیدا کردن یه نفر برای .... خیلی سخت تر هست (1916990) (alef-13)
 
فرامرز
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۹:۱۱:۰۵
دوستان سلام؛

من نزديک 30 سالمه و مدرک فوق‌ليسانس دارم، کارمند تقريبا سه سال سابقه يه نهاد دولتي خيلي معتبرم و خدا را شکر هم درآمدم خوبه هم با وام و پس‌اندازم دارم يه خونه تو تهران ميخرم و ... . خدايي از يه خونواده کارگري و مستضعفم شروع کردم و هميشهم خدا رو شکر مي‌کنم. اين مقدمه رو عرض کردم که بگم خدا شاهده تا حالا چند بار رفتم خواستگاري؛ اونم خواستگاري دخترايي که از لحاظ وضع مالي، ظاهر و سواد مساوي يا پايين‌تر از خودم بودن يا مثلا اگه يکيشون ظاهرش از من بهتر بوده اما از لحاظ مالي از من ضعيف‌تر بوده ولي همه‌شون بهم نه گفتن!!! ميدونين چرا؟؟؟ جواباشون اينه:

1- همشهريم: شما آدم مذهبي هستين چون نماز ميخونين و من نماز نميخونم و خب اين در زندگي مشترک مشکل ايجاد ميکنه مثلا بچه‌مون نميدونه نماز بخونه يا نه؟؟؟
2- همشهريم: شما آدم مذهبي هستين و با آزادي مشکل دارين و ميخاين همه چي رو تو محدوديت نگه دارين؟ آخه ميگين من با بيرون بودن گيس مخالفم!!! (توجه: جلو مو نه، گيس از بغل روسري) يا لابلاي حرفاتون بعضا يه حديث از اميرالمومنين علي (ع) هم ميگين!!!
3- همکلاسي سابقم: راستش من نتونستم با شما حس خوبي بگيرم. من اگه تو همون جلسه اول نتونم به کسي علاقه پيدا کنم ديگه علاقمند نميشم!!! نکته: اين يکي سه تا خاهر مجرد از خودش بزرگترم داشت و ...
4- همکارم: من از همکار خوشم نمياد!!! ظاهرا ايشونم از يه غيرهمکار ترجيحا کارخونه‌دار، تاجر، علي دايي خوشش مياد.

نکته اخلاقي ماجرا: قديما ميگفتن مرد بايد شغل ثابت و مناسب داشته باشه (اقتصاد)، آدم پاکي باشه (مذهب)، با فرهنگ باشه (چار کلاس سواد) اما الان ....
خدايي دوستان صادقانه بگم آدم از اون جايي بهش زور مياد که تمام همکاراي خانوم و آقاي متاهل آدم رو تأييد کنن اما دختراي مجرد دم بخت نزديک به 30 سال برا آدم هزار تا قر و اطوار بيان و .... .

اما باز ما سر سفره پدر و مادر بزرگ شديم و خلاف از ما به دوره.
موفق باشيد. (1917000) (alef-13)
 
نازی
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۰:۰۶:۵۷
شما زیاد خودشیفته اید.آخه آدم عاقل میره خواستگاری کسی که عقایدش شبیه خودش باشه.آخه تو که می گی مذهبی هستی باید بری خواستگاری یه دختری که به حجاب اعتقاد نداره.من یه دخترم فکر می کنم به جای این که به دخترای مردم عیب ببندید یه کم به تیپ و ظاهرتون برسید که اون دخترا بر نگردن دلایل ماورایی بگن. (1917112) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۰:۱۳:۴۸
منم دختر داشتم به ادم هایی مثل تو که فکرشون بسته هست نمی دادم. (1917122) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۰:۴۰:۰۴
اگه دو نفر از نظر اعتقادی با هم اختلاف داشته باشن و یکی از طرفین تحمل نکنه که دیگری اعتقادی متفاوتی با اون داشته باشه قطعا" اون زندگی دوامی نداره. بنابراین باید از اون خانمایی که عاقلانه شما رو رد کردن تشکر کنید که با احساسات عمل نکردن. این که خیلی خوبه برای شما . (1917171) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۰:۴۷:۳۸
با توجه به اینکه دین با سیاست در ایران یکی شده و رفتار مسئولین و نیروی انتظامی به پای دین نوشته میشود، و آدم های مذهبی هم به نوعی در فرهنگ عامه، وابسته به حکومت نشان داده میشوند و طبق سریال های تلویزیون و دوباره رفتارهای مسئولین، آدم های خشکی هستند، که در نهایت نمی توانند آزادانه فکر کنند و بیاندیشند،طبیعی هست کسی دلش نخواد با اون زندگی مشترک داشته باشه.
شما باید یکی از جنس خودتون ازدواج کنید، برید دختری مذهبی پیدا کنید، که اون هم در انتخاب پسر، مشکل شما را دارد.
من با آدم های مذهبی سر و کار داشتم، بخشی از اونا واقعا طبق تعاریف، آدم های خشکی هستند که قابل تحمل نیستند و دوست ندارم با آنها معشرت کنم، اما شامل همه نمیشه مسلما. و برعکس، آدم های باحالی هم در بین اونا دیدم. (1917183) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۳:۵۲:۵۶
مگر قرار است هر کسی از شما خوشش بیاید؟ (1917552) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۱:۵۴:۰۹
دوست عزیز شما برو مشکل رو در خودت پیدا کن ببین چه ایرادی داری که بقیه میبیننش و خودت نمیبینش، مشکل خودت رو حل کنی بقیه آدمها هم بهت علاقمند خواهند شد (1917715) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۱:۵۸:۵۰
حرف شما نشون دهنده اینه که مشکل فقط اقتصادی نیست،اینگونه نیست که دخترها فقط به پسری که شرایط مالی و شغلی خوب داره جواب مثبت بدند.د خترها دنبال یک شوهر فهمیده ،با اخلاق، و قابل اعتماد هستند، دنبال یک شریک زندگی نه آقا بالاسر .امیدوارم یک دختر خوب هم به شما بله بگه و خوشبخت باشین (1917719) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۹:۱۵:۱۵
خانواده ها و بخصوص پدرها مقصرترین هستند که به فکر ازدواج دخترانشون نیستند و بیش از اینکه به فکر تزکیه نفس فرزندانشون باشند به مادیات و تحصیلات بیمورد ترغیبشون میکنند

امام خمینی ( ره ) فرمود : تزکیه مقدم بر تعلیم و تعلم است

وقتی پدر دخترها راضیند و یا چشمشون به روی چنین روابطی می بندند شما چه حرفی برای گفتن دارید ؟ (1917005) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۷:۱۶:۲۷
واسه پسرا اره ولی در مورد خترا با دیدگاه سنتی فکر کنی، چی کار کنن تابلو بزنن لطفا دخترمو بگیرین؟؟؟ (1917786) (alef-10)
 
مهران
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۹:۳۲:۱۵
فقط اشكال از دختر هاست؟؟؟؟؟ ايا مردها نبايد دست از تنوع طلبي دست بردارند اين مشكل كل جامعه هست يك جامعه مريض.!!!؟؟؟؟؟؟ اي كاش از اول دختر و بسر با هم مدرسه ميرفتن و از اون سن جنس مخالف را مي شناختن نه اينكه تازه در سن ١٨ سالكي كه بمب هستند!!!!!
ما بايد از زير بنا دوباره شروع كنيم و با فراهم كردن اموزش درست اين نسل را هم درمان كرد (1917040) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۹:۴۷:۴۵
دخترهمسایه ما فوق لیسانس بود اکنون دانشجوی دکترا است
مادر لبنیاتی محل رفته بود خواستگاریش گفته بود پسرتان تحصیلاتش چیه ؟
گفته بود : ششم ابتدایی و 40 سالشه
دختر گفته بود: خانم من 25 سالمه و نه تحصیلاتم و نه سنم به ایشان نمی خورده و مادر گفته بود یک خانه 70 متری داریم 4 تا پسرم که همگی از 30 گذشته اند و 2 دختر 35 ساله ام در خانه مانده اند و با من و پدرشان زندگی می کنند و
همین پسرم هم می گوید من زن هایی که مثل مانکن ها لباس می پوشند و آرایش می کنند دوست دارم و حاضر هم نیست یک زن مناسب خود بگیرد و کلی گریه کرده بود .
این وضع مملکت است
همه مانکن می خواهند حتی اگر خودشان پول و خانه و قیافه هم نداشته باشند
ولی تعداد طلاق ها نشان می دهد که مانکن زن یا مرد زندگی ممکن است نباشد برای همین است که ازدواج در ایران تعدادش اندک است
زیرا کسی حد ومرز خواسته خود ر ا نمی داند درست فرموده اند
آرزو میخواه لیک اندازه خواه !!!!!!!!!!!

هرکس خود را شناخت به معرفت خدا شناسی دست می یابد . (1917069) (alef-10)
 
علیرضا
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۰:۰۳:۱۰
از نظر این اقای جامعه شناس جوونا مجسمه شهوت هستن . باید به هر قیمتی کنترل بشن . نمیتونن ازدواج کنن به درک . کار ندارن . پول ندارن به درک . فقط یه راه دارن : میل جنسی رو در خودشون سرکوب کنن . اصلا فکر کنن از اول نداشتن . اینطوری مشکل حل میشه . همیشه پاک کردن صورت مساله تواین مملکت بهترین راهه . فقط امر و نهی میکنن . پس شما چه کردین ؟ (1917102) (alef-10)
 
حقیقت
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۰:۱۱:۰۹
چرت نگین.

دلیل ازدواج نکردن. گرانی و تورم و بیکاری هست. و برای پسرها قضیه سربازی.

فقر و گرانی و تورم را حل کردین. مطمئن باشید همه ازدواج می کنن.

در ضمن دلیل روابط نامشروع که زیاد شده اینه که با این وضعیت گرانی و بدبختی جوون ها نمی توننن ازدواج کنن و رو به روابط نامشروع اوردن. نیازهای جنسی مثل نیاز غذا برای انسان هست. باید تامین بشه. که راهش ازدواج هست اهمیت در حدی هست که پیامبر(ص) فرمودن کسی ازدواج کنه نصف ایمانش را حفظ کرده.

پس به جای اینکه بعضی ها مثل کبک سرشون را زیر برف کنن حقایق را ببینن.

این حرفایی زدم الف حقیقت محض بود. پس باز سانسور نکن.

به امید روزی که هر کس بتونه نظر و عقیده اش را بدون سانسور بگه!! (1917121) (alef-10)
 
حسین رضائی
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۰:۱۵:۱۷
سلام بر تمام دوستان حاضر در سایت الف بنده بعنوان یک پدر که هم دختر دار هم هستم و هم دارای نوه با نظرات بعضی از دوستان وکه همه را با یک چوب میزنند مخالف هستم آنها یا دختر ندارند و یا اینکه هنوز پدر نشودند که اینگونه نظر میدهند . مگر ما مسلمان نیستیم ، مگر ما ایرانی نیستیم ، مگر ما را در تاریخ و دنیا بعنوان افرادی غیرتمند نمی شناسند. بس خواهش دارم گناه اندک خانوادهای بی تدین و بی اصل و نصب را به پای همه خانواده های ایرانی نزارید. دوستان من قبلا هم گفتم وقتی خدا را در اعمالمان در نظر نگیریم همین چیزی میشود که بعضی از شماها نظر دارند. نماز ،دعا و توسل به خدا همه ما و جوانان عزیزمان را از این بلاها دور میدارد.والسلام (1917125) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۰:۲۵:۴۰
ای کاش اینقدر حقوقم زیادبودتامیتونستم سرم رو بالا نگه دارم وواسه پسرم زن بگیرم وجهیزیه درحدمعمول واسه دخترم بخرم بفرستمش خونه بخت اون وقت این به اصطلاح کارشناس توی یک اتاق گرم نرم بشینه وجوانهای ماروبه......متهم نکنه من ازحق خودم نمیگذرم امیدوارم خداازش نگذره.........

آقای کارشناس راه حل عملی ارایه بده (1917133) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۰:۲۹:۵۹
مشکل ازدواج مربوط اقتصاد و بیکاری جوان میشه نه چیز دیگری ! (1917144) (alef-10)
 
بابک
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۰:۳۲:۴۰
من چون هیچوقت بلد نبودم دوست دختر پیدا کنم، به همین خاطر هم نمیخوام ازدواج کنم. (1917151) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۰:۴۱:۱۸
جامعه شناس مستقل نبوده حتما، چون کسی که جامعه رو بشناسه اینجوری نظر نمیده.
دوباره همه چیز را گردن ماهواره و اینترنت و روابط نامشروع و .. انداختن، اینها سخنان کلیشه ای برای منحرف کردن افکار عمومی از بحث اصلی هست. روابط نامشروع همیشه بوده، حتی وقتی که ماهواره و اینترنت هم نبود. مشکل اصلی بیکاری و تورم و گرانی و فرهنگ اشرافی و تجملگرایی ایرانی-اسلامی، در زمینه ی ازدواج هست که شامل مهریه و جهیزیه و طلا و شام عروسی و ... میشه.
وقتی برای کسی، حل مسائل اقتصادی و خصوصا حل مشکل جوانان دهه ی شصت نیست و اونا رو در اولویت استخدام قرار نمیدهند و فرهنگ مهریه هم وجود داره که برای پسر هزار جور بدبختی به بار میاره و فرهنگ جهیزیه که برای خانواده ی دختر وحشتناک هست، ربطی به ماهواره نداره. توی هیچ کدوم از این سریال های ماهواره ای، نه مهریه و جهیزیه تبلیغ شده و نه روابط نامشروع، اکثر روابط هم منتهی به ازدواج میشه. (1917173) (alef-10)
 
اریوحان
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۱:۳۰:۰۰
من به عنوان یک پسر تحصیلکرده(دکتری) تنها عامل ازدواج نکردنم فقط و فقط نداشتن شغل است. (1917254) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۱:۳۸:۰۳
بلاخره بايد موضوع بي ميلي به ازدواج در نزد جوانان رو يه جوري به خود جوانان نسبت داد.مثلا بي بند و باري و روابط نامشروع ميتونه يكيش باشه ولي در عين حال مشكلات اقتصادي و بي كاري در حاشيه باشه كه انتقادي متوجه مسئولان نباشه. (1917273) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۲:۰۵:۰۷
خوب تبلیغ تجملات و گارانتی کردن زندگی دخترهامون با مدرک تحصیلی پسر و فشار بر مدرک و طلا و کار و پول گرایی میشه این نتیجه تخریب بنیان خانواده. (1917328) (alef-10)
 
حسین
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۲:۱۵:۴۷
با سلام.چون تهران بزرگ است فساد در ان پنهان است وگر نه کجا مثل تهران الوده است (1917338) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۳:۰۸:۰۴
يكي از دلايل مهم ديگر استفاده از زنان در شغلهاي خدماتي مختلف در ادارات وشكتهاي خصوصي با حقوق كم مي باشد كه باعث بيكاري بيشتر مردان شده است . (1917445) (alef-10)
 
محرم
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۳:۳۶:۵۷
خداراشکریک کارشناس ویک سایتی پیداشدتاواقیعت جامعه رابدون اینکه اتفاق بعدی بیفته انعکاس دادازاین حرفهازیادگزارش وازعلل ان بیشتر توسایتتون استفاده کنین ممنون ازبرنامه روشنگری این کارشناس وازشماکه کمتردیدیم وشنیدیم همانطورکه رابطه باامریکاکابوشده بودکه بادرایت رهبری ان مشکل کابوحل شدخداکنه این کابوتوجامعه هم تمام بشه تاعلت ومعلولش پیداشود که معلولش 80 درصدازفقراقتصادی خانوادها هست (1917511) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۳:۴۱:۴۹
جوونیم رفت بچه ها ... به خدا ...
به خدا میشه با شغل های که مال حروم بدست میاره مایه دار بشی ... اما مادرمون شیر حلال دادند بهمون ...
ولش کن ... این هم از دنیای ما ... (1917520) (alef-10)
 
معلم
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۰:۱۷:۱۴
با درود
من تجربه خودمو در مورد ازدواج میگم.سال 86 ازدواج کردم سال 90 به دلیل مهریه 3 ماه به زندان افتادم (تا قبل از آن حتی کلانتری هم نرفته بودم) یک خانه ایی داشتم بابت بخشی از مهریه ازم گرفتند و بقیه را هم تقسیط کردند(ماهی یک سکه) به خاطر زندان کارم هم از دست دادم. من به خاطر ازدواج همه زندگیم بر باد رفت بعد این دکتر!!!!!!!!!!! لنگ روی لنگ انداخته و عجب افاضات عجیبی کرده.چند درصد جوونا به خاطر مهریه حبس کشیدند و میکشند. آیا ازدواج باید منتهی به زندان بشه من آقا جان اشتباه کردم خریت کردم و تاوانش را هم پس دادم. (1917599) (alef-10)
 
سیاوش
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۰:۲۵:۰۴
متولد سال 61 هستم. پس از سالها دویدن و نرسیدن که قانون این مملکت برای آنانی است که ساده اند، با داشتن فوق لیسانس برق از دانشگاه معتبر دولتی مجبورم کار یک تکنسین را انجام دهم. خدا رو شکر. سالهای طولانی تجرد، روحیات و عواطف مرا خسته کرده، احساس خستگی و بی حوصلگی وجودم را فرا گرفته. ما که نسل سوخته شدیم رفت، در کشوری که امید را تنها در سخنان رییس جمهورش میتوان یافت و نه در واقعیت زندگی جوانانش، در این مملکت سهراب کش، بگذارید لااقل جوانان سالهای بهار عمر را به خوشی بگذرانند. چیزی که از نسل من دریغ شد. (1917616) (alef-10)
 
ب
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۰:۲۸:۵۵
برای اونایی که به بلوغ فکری رسیدند.دو حالت داره یا اعتقاد به به آموزه های دینی داری یا نه .اگه داشته باشی شاید چند بار اشتباه کنی اما عاقبت از اون دست می کشی . اگه نداشته باشی داری از زندگی با تعریف خودت لذت می بری .
فراموش نکنیم گاهی وقتا آدم دچار گرفتاریهایی میشه که می خواد از اونا مدتی آسوده باشه یا انتقام بگیره از عقده هاش نا خواسته با خودش معامله می کنه اونم بعد می فهمه تنها خودش زیان دیده.
اما دوستان اونایی که تو سن نوجوانی و فوران آن هستند با رسانه های مبتذل , لباس های نیمه عریان تو مهمونیا , میدنی اینا جرقه ایی برای بنزین نوجوانی و جوانی . (1917620) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۰:۴۱:۴۶
اشکالی که وجود دارد این است که الآن ازدواج دائم نسخه‌ی تأمین نیازهای جنسی مطرح است در حالی که وقتی دو نفر باید ازدواج دائم کنند که اهداف مقدس مترتب بر تشکیل خانواده از جمله فرزندآوری را داشته باشند. (1917629) (alef-10)
 
صادق
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۰:۵۲:۱۵
طبق آمار سازمانهای مربوطه میزان فساد و طلاق در خانواده های مرفه کمتر از خانواده های محروم نیست، لذا اقتصاد خوب شاه کلید رسیدن به زندگی شرافتمندانه نیست ، کلا مثل دولتمردان دولت یازدهم حل همه چیز رو در پرتو اقتصاد دیدن ساده انگاری و کوته فکری و تغافله. یاعلی (1917639) (alef-10)
 
ناشناس
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۱:۲۳:۴۳
منم ندارم (1917688) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۳:۱۱:۱۶
من نمی دونم چرا قدیم همه چی خوب بود بابا از زمان شما ایرانی ها. دسترسی به وسایل ارتباط جمعی پیدا نکردن
همین محدودیتها اغاز گر این مشکلات شد همین تنگ نظریها به این مشکلات دامن زد
فقط حرف حرف حرف بابا تو کجایی دنیا اینهمه محدودیت ایجاد کردن تو کجایی دنیا به جز عربستان مدارس تفکیک شد تو کجایی دنیا از بچه گی به نوعی تو ذهن کودکان کار کردن ارتباط با جنس مخالف حرامه
اخه شما خودتون نمی فهمین والا شما می فهمین ولی الان موندین نه راه پیش دارین نه پس
نمی دونید روی حرفاتون به مونید یا عقب بکشین
اخه تنها دلخوشی جونا این شده دور هم جمع بشن این خصلت هر ادم سالمی میتونه باشه ولی ایم تنگ ناها این کشور بدون تفریح. و فقط عذا به این مشکلات دامن زده. تو درو همسایه ما افراد حکوتی رو من می بینم که دخترشون از 100 تا ............. بدتر می پوشه این مشکلات گریبانگیر همه شده حالا خیلیاش تو خلوته خیلی هاشم تو. خیابان و پاتوق ها
به فکر باشید چون من ایمان دارم تا 10 سال اینده پایه ای به اسم خانواده در ایران نداریم (1917745) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۷:۱۴:۲۶
"برخی دختران متاسفانه به راحتی روابط نامتعارف با پسران دارند " جالبه تو یه چیز دو طرفه میگیم بعضی دخترها. پس اون بعضی پسرها چی چین؟ همین ول گذاشتن پسرا دخترها رو جری میکنه (1917784) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۷:۵۲:۲۱
فكر نكنم هيچ مقاله يا خبر سياسي اقتصادي .... در هر سطحي به اندازه موضوع فوق خواننده و كامنت داشته باشد و چون به جايي هم برنميخورد سايت همه را منتشر ميكند فقط مانده حرف و واژه هاي كمي عوامانه تر و .... هم نوشته و منتشر شود ديگر حق مطلب به نحو اكمل ادا ميشود. (1917808) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۷:۵۶:۳۸
من 29 سال دارم دلیل اصلی برای ازدواج نکردن من پول بوده و تاحالا هم هیچ رابطه ای با دخترا نداشتم آقای جامعه شناس بیکارموندی گفتی یه حرفی بزنیم نه بابا این حرفهایی که گفتی هز حرفای صدمن یه غازه خواهشاً دیگه از این حرفا نزن ....... (1917811) (alef-10)