نظر منتشر شده
۶۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 381357
نظام آموزشی کشور به کدام سمت می رود؟
مجید عزیزی،‌ ۲۴ مرداد ۹۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۱۴
در سالیان اخیر با رشد فزاینده آموزشگاههای کنکور وموسسات مختلف آزمون و انتشار کتابهای تست و آموزش و هزینه‌های آموزشی سنگین خانواده هابه منظور موفقیت تحصیلی فرزندانشان مواجه هستیم. به گونه‌ای که شاید یک خانواده تهرانی با ثبت نام فرزنشان در دوره دبیرستان در یک مدرسه غیر دولتی مجبور به پرداخت حداقل ۴۰۰۰۰۰۰۰ تومان شهریه آموزش وکتب درسی کمک آموزشی تست وآزمونهای استاندارد و... باشند این مطلب در حالی است که این خانواده تصمیم به ثبت نام فرزندشان در کلاسهای مختلف آموزش کنکور ومشاوره تحصیلی در مؤسسات مختلف را نداشته باشند.

چراکه بعضاً استفاده از خدمات این مؤسسات نیز هزینه‌های سنگین ویژه در بردارد. مضافاً وقت وانرژی ویژه خانواده در رفت وآمد فرزندان در ایام هفته وتعطیل (اکثر آزمونهای آزمایشی در روزهای تعطیل است) و ممانعت از پرداختن به تفریحات وتعاملات اجتماعی فرزندان از موارد هزینه‌های غیر مادی دستیابی به قبولی کنکور وارتقا آموزشی است.

در اینجا سؤال مطرحه این است. نتایج این همه وقت انرژی هزینه چه دست آوردهایی دارد؟ با نگاهی به چند آمار به دست آمده نتایج موفقیت آموزشی فرزندانمان را دراین مدل از نظام آموزشی بررسی می‌کنیم.

پاسخگویی به سؤالات درس ریاضیات در رشته گروه آزمایشی علوم ریاضی وفنی در سال ۹۰ گواه این است که ۹۱% دانش آموزان شرکت کننده زیر ۲۰% پاسخ صحیح ارائه نموده‌اند. در همین سال در درس فیزیک ۸۳% دانش اموزان کمتر از ۲۰% سؤالات را پاسخ گفته‌اند. آمار پاسخ دهندگان بالای ۷۰% سؤال درس ریاضی ودرس فیزیک در همین سال کمتر از نیم درصد شرکت کنندگان است.
همین رویکرد درکنکور ۹۴ به وضوح دیده می‌شود. در سال نودوچهار ۸۴.۷% درصد از داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی زیر ۱۰% پاسخگویی به سؤالات درس ریاضی را داشته‌اند ونزدیک به ۴۸% داوطلبان در این سؤالات نمره منفی اخذ نموده‌اند. در همین سال در درس فیزیک نیز بیش از ۲۹% شرکت کنندگان نمره منفی دریافت نموده و ۶۹% داوطلبان زیر ۱۰% پاسخگویی را داشته‌اند.

در سال ۹۴ در گروه ریاضی وفنی کمتر از ۱% پاسخگویان به سؤالات درس ریاضی موفق به پاسخ بیش از ۷۰% سؤالات شده‌اند.
در واقع اگر کنکور سراسری را یک آزمون هماهنگ در میزان یادگیری دانش آموزان قلمداد کنیم نتایج اعلام شده از سوی واحد سنجش نمایانگر عدم توفیق نظام آموزشی و به هدر رفتن میلیاردها تومان سرمایه‌های خانواده‌ها در سرمایه گذاری مؤسسات و آزمونها و... است.

البته جای بسی امیدواری است که مسئولان آموزش وپرورش کشور خود به چالشهای نظام تئوری و بی فایدگی بسیاری از مؤسسات کنکور و ... رسیده‌اند به گونه‌ای که مدارس دولتی را از انعقاد قراردادهای آزمونها و مجبور نمودن خرید کتابهای کمک آموزشی بر حذر داشته‌اند. ولیکن گروه کثیری از والدین دانش آموزان در جهت موفقیتهای فرزندان خود، بدون آگاهی و توجه به نتایج زیان بار این مدل برنامه ریزیها در دام سودجویان آموزشی کشور در قالب مؤسسات کنکور و آموزشگاههای علمی قرار گرفته و هزینه‌های سنگین وگزافی را پرداخت می‌نمایند.
 
کلمات کلیدی : انتخاب رشته دانشگاه+کنکور
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۱۸:۲۴:۰۲
جالب است كه با همين درصدهاي ضعيف مي روند و در دانشگاه ازاد, مهندسی و پزشکی می خوانند! مهندس برق با ریاضی 6 درصد! و یا پزشکی با زیست شناسی 17 درصد و رتبه 13 هزار! دانشگاه ازاد هم مشکل را حل کرده, می گه پول بدهید, پیش نیاز انتخاب واحد کنید,! (3884592) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۲۰:۴۷:۵۸
سوالی برای من پیش آمده دختر من رشته ریاضی امسال کنکور داد نمره امتحان ریاضی نهایی و پیش او در دروس مرتبت به ریاضی 20 کامل بود در کنکور چه اتفاقی رخ می دهد که فرزند من تنها به 21 در صد سوالات پاسخ داده که با توجه به میانگین درصد های کنکور در همین درس خوب ارزیابی می شود واقعا اشکال کجاست .کتاب درسی مشکل دارد یا کار طراحان و یا تدریس معلمان؟ (3884831) (alef-11)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۵ ۲۳:۳۰:۳۰
سلام
نمره بالا در امتحانات درسی به معنای حتمی بودن درصد بالا نیست
البته نشان دهنده ی آمادگی فرزند شما برای کسب درصد بالا هست که شرایط دیگری هم دارد
من مشاور کنکور و مدرس ریاضیات هستم و ریاضی کنکور امسال از متعادلترین آزمونها از نظر مطابقت با کتاب درسی و آزمونهای سالههای گدذشته هست
اما در رابطه با کتابهای درسی باید بگم کتابها فوق العاده اند
حتی کتابهای شیمی و فیزیک هم عالی هستند
شاید مشکل در نحوه ی تدریس اساتید و نحوه مطالعه دانش آموزان باشد
راستی من بعد از سالها تدریس متوجه شده امکه دانش آموزان نمی دانند چگونه باید مطالعه کنند و ... (3886756) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۲۰:۵۱:۴۶
دانشگاه آزاد که پزشکی نداره (3884837) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۲۱:۵۱:۲۸
شما مثل اینکه کلا از دنیا خبر نداری (3884914) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۲۲:۳۹:۲۸
کی گفته نداره!!!؟؟؟؟ (3884975) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۵ ۱۴:۴۷:۳۶
دانشگاه آزاد دندانپزشکی و دامپزشکی دارد ولی پزشکی ندارد. با وجود اینکه ایران از کمبود پزشک متخصص در رنج است ولی دانشگاه علوم پزشکی که انحصار آموزش نظام سلامت را بر عهده دارد حاضر نیست ظرفیت رشته های پزشکی را افزایش دهد. (3886139) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۲۳:۰۲:۲۰
دانشگاه ازاد پزشکی داره. برای مثال ازاد کازرون فارس یک نمونه ی ان است. (3884998) (alef-11)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۵ ۰۲:۱۵:۰۶
داره عزیزم. داره (3885130) (alef-11)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۵ ۰۲:۱۸:۱۸
متاسفانه از ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان، همه جا شده نمره مفت. معدلهای زمان قدیم رو با الان مقایسه کنید و ایضا تسلط بچه‌ها بر مفاهیم ریاضی و فیزیک و حتی آداب انشاء. متاسفانه سیر نزولی به سقوط تبدیل شده.

به همین دلیل هم الآن این همه فارغ التحصیل بی کار داریم. با وجود رکود و سایر مشکلات اقتصادی، خود من زمانی که دنبال یک مهندس کاربلد می‌گردم، با انبوهی مدرک به دست مواجه می‌شوم که معدلشان هم خوب است ولی تواناییها و مهارتها و اعتماد به نفس اولیه مهندسی را هم ندارند.

برای این مشکل باید چاره ای عاجل کرد (3885132) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۸ ۱۳:۲۷:۴۴
شما که در دنیای اینترنت سیر میکنی یه سرچ کن ببین آزاد نجف اباد و کازرون و ... پزشکی نداره؟ (3890621) (alef-11)
 
برزو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۲۱:۲۰:۳۹
این نود درصدی که ریاضیشونو زیر 20 درصد میزنند درس نمیخونند! اگه هم هزینه میکنند با کلاس تست میرن به خاطر فشار پدر و مادره.
امکانات زیاده اما کسی تلاش نمیکنه.
کتابای کمک آموزشی رو ادم نخونه که ول معطله!
شما برو کل تمرینهای کتاب ریاضی رو حل کن ببینم تو کنکور بیشتر از 20 درصد میتونی بزنی؟
کل تست های ریاضی نکته است! اول برید یه نگاه به تستای ریاضی کنکور بندازید بعد همچین مقاله ای بنویسید!
نکته هم فقط تو کتاب تستا و کتابای کمک درسی میشه پیدا کرد.
_________
شما یه نفر رو پیدا نمی کنی که کتاب های کمک آموزشی موسسات کنکور رو خوب و بادقت خونده باشه و تو ازمون های کانون یا گاج یا ... رتبه های خوبی اورده باشه اما تو کنکور نتیجه نگرفته باشه.
درسته موسسات کنکور میلیاردی پول پارو میکنند اما عده ی معدودی از امکاناتش استفاده میکنند و با تلاش مضاعف ازش بهره میبرند بقیه سیاهی لشگراند. ادمایی هستند که هیچ علاقه ای به درس خوندن ندارن اما به زور پدر و مادرشون میخوان دکتر و مهندس بشن!
اگه کنکور از این اسونتر بشه نمیشه رتبه های 1000 نفر اول رو تفکیک کرد. کنکور باید هم سوال سخت داشته باشه هم سوال آسان و هم متوسط.
همین الان که اینقدر کنکور (به قول شما سخت و نامتعادله) برید ببینید نفرات برتر کنکور چه درصدهایی زدند! همه درصدا رو 90% و 100% و در ضعیفترین حالتش 80%!!! و این یعنی کنکور هیچ مشکلی نداره و فقط "تلاش" تعیین کننده است. (3884882) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۰۵-۲۵ ۰۰:۲۶:۵۶
مگه همین افراد به غیر انتفاعی پیام نور شبانه و غیره نمی رونندکه شما گیر دادی به دانشگاه ازاد (3885064) (alef-11)
 
Spain
۱۳۹۵-۰۵-۲۵ ۰۲:۰۴:۳۹
اولا این درصد ها در اشل خودش معنی داره دانش آموز باید طی 25 دقیقه به 30 سوال ریاضی پاسخ دهد بدیهی است فقط معدود افراد نابغه می توانند طی این زمان به 100 درصد جواب درست دهند
ثانیا سختی آزمون و کمبود وقت بی حکمت نیست و قدرت تمییز آزمون بین دانش آموزان را تقویت می کند در یک آزمون قوی باید از درصد صفر تا درصد 100 داشته باشیم و با پراکندگی آماری مناسبی توزیع شده باشند
ثالثا کسانی که با کنکور آشنا هستند می دانند که درصد شرکت کنندگان تاپ مهندسی و پزشکی در دهه 60 بسیار پایین بود و تدریجا رشد کرد البته این چندان به بهبود امور در وزارت آموزش و پرورش مربوط نیست و ناشی از توجه بیشتر خانواده ها است (3885121) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۵-۲۵ ۰۲:۳۷:۲۰
دانشگاه آزاد هم خاری شده به چشم بی سوادهایی که با اتلاف سال ها سرمایه ی بیت المال از دانشگاه های دولتی فارغ التحصیل می شوند و تنها رزومه ای که دارند همان نام دانشگاه دولتی است...دانشگاه آزاد با پول دانشجو اداره می شود بنابراین نه شما و نه هیچ فرد دیگری حق اظهار نظر در خصوص این دانشگاه را ندارد...اگر فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد بی سواد هستند به صورت اتوماتیک وار از چرخه ی استخدام و اشتغال حذف خواهند شد بنابراین شما غصه نخورید...درد اصلی شما و امثال شما جای دیگری است! (3885139) (alef-11)
 
سروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۵ ۱۱:۱۴:۲۸
فارغ التحصیلان دانشگاههای دولتی بی سواداند!؟
لابد دانشگاه ازادی ها و پیام نوری ها و غیرانتفاعی ها و ... باسواداند که نمره ی لازم و سواد کافی برای استفاده از امکانات آموزش رایگان رو نتونستند به دست بیارن و مجبور شدند وارد دانشگاههای پولی بشن؟ (3885691) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۸ ۱۳:۲۸:۴۵
حذف خواهند شد؟ (3890624) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۱۸:۲۵:۱۴
آموزش و پرورش شده میدان کارزار. مگر نظام قدیم 5 سال ابتدایی، 3 سال راهنمایی و 4 سال نظری چه ایرادی داشت که آن را بهم زده اند؟ چرا باید 47 هزار دانش آموز پایه 1 رفوزه شوند؟ چرا باید میانگین معدل امتحان نهایی دبیرستان 12 باشد؟ چرا باید روزهای پنجشنبه تعطیل شود؟ چرا باید معادل سازی های ناشیانه در مورد واژگان انگلیسی در کتابهای دبیرستان اعمال شود تا جاییکه نام DNA را دنا گذاشته اند؟ ولله دیپلمه های زمان قدیم از دبیرستانهایی چون البرز، خوارزمی، هدف، هشترودی و.... از فوق لیسانسهای حالا با سوادتر بودند. مقصر این وضعیت کیست؟ (3884595) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۷ ۱۴:۳۱:۱۹
دنا؟! یا خدا (3889147) (alef-11)
 
تبریزی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۱۸:۳۰:۳۰
وقتی شرایطی رو درست می کنن که فقط کسایی که رتبه های سه رقمی و دو رقمی اون هم تو یه رشته خاص (پزشکی و دندانپزشکی) میارن به نون و نوا می رسن و بقیه تحصیل کننده ها محکوم به فنا هستن مشخصه که خانواده ها خودشون رو به آب و آتیش می زنن تا بچه شون برای زنده موندن! وارد این رشته ها بشن. غافل از اینکه الان رقابت خیلی فشرده است طوری که دانش اموزای تیزهوشان هم رتبه های 3000 یا 4000 میارن. یه دانش اموز هرچقدر هم که زرنگ باشه باید بدونه که جا محدوده و رقیبای قوی تعدادشون خیلی زیاده و به همین دلیل احتمال اینکه بتونه به این رشته ها راه پیدا کنه از بین بالای چهارصد هزار شرکت کننده رشته تجربی خیلی کمه. ماسفانه خیلی از دانش اموزان بااستعداد به خاطر هدایت تحصیلی غلط یا برخوردار نبودن از امکانات اموزشی مدارس خاص و کلاس های خصوصی و ... از قافله جا می مونن و رقابت اصلی بین کسایی هست که به طور تبعیض امیزی به خاطر داشتن منابع مالی بیشتر و دیدن آموزش های خاص (و نه لزوما به خاطر تیزهوش بودن!) تونستن از آزمون های تیزهوشان یا نمونه دولتی قبول بشن و در کنکور هم به همین خاطر دست بالا رو دارن. (3884608) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۱۸:۳۸:۳۳
کسی انگیزه نداره در گروه ریاضی و اکثر بچه هایی که ریاضی شون قویه ترجیح میدن برن تجربی و پزشکی بخونن مهندسی اینقدر زیاد شده ارزشی نداره و کسی براش وقت نمیذاره و نمیجنگه.
ریاضی مستلزم کار و مطالععه و تمرین زیاده و اگر طرف بدونه اخرش هیچی نیست انگیزه تلاش و ریاضت و سختی کشیدن رو نخواهد داشت. به نظر من توسعه بی رویه ظرفیتهای مهندسی باعث این وضغ شده و اندک داوطلبان گروه ریاضی هم بچه های هنرستان هستند کسی دیگه رشته ریاضی فیزیک رو انتخاب نمیکنه (3884620) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۱۸:۴۶:۳۱
مطمئنا به جای خوبی نمی رود. البته مدتهاست این مسیر غلط دنبال شده

عضو هیات علمی دانشگاه (3884634) (alef-3)
 
جواد
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۲۲:۱۰:۴۸
این نظام آموزشی دیگر آموزش نمیدهد و پرورش هم نمیکند . (3884937) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۱۹:۰۲:۰۴
توسعه رشته ها بصورت نامتوازن صورت گرفت دوستان اینقدر رشته مهندسی رو توسعه دادن که الان فارغ التحصیلان این رشته بیکار هستند و خب دانش اموزان هم به اینها نگاه می کنند با خودشون میگن چرا ریاضی بخوانیم و خودمون رو گرفتار این همه فشار کنیم که اخرش هم بیکاری باشه؟ من پیش بینی می کنم تعداد کسانی که ریاضی فیریک رو انتخاب می کنن بشدت کاهش پیدا کنه و حتی رشته های مهندسی ما از وجود نخبه ها تهی بشه
کسانی که دانشگاه ازاد رو توسعه بی رویه دادن و حتی انواع و افسام دانشگاه تاسیس کردن و ارزش مهندسی رو از بین بردن و حتی ظرفیتهای دولتی رو چند برابر کردند الان باید بیان و پاسخگو باشن و مسئولیت کارهاشون رو قبول کرده به مردم و فارغ التحصیلان توضیحاتی ارائه نمایند. (3884663) (alef-11)
 
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۱۹:۰۶:۲۲
با تمام وجود می گویم که اصلاح اموزش و پرورش الویت شماره یک کشور پیش از پرداختن به هر مساله دیگری و راه حل بی بدیل اصلاح وضعیت کنونی است. نه تنها محصولات اموزش و پرورش به انگونه که اشاره شده فاقد کیفیت لازم هستند بلکه از فراگرفتن ساده ترین مهارت های زندگی نیز طی سال های تحصیل بی بهره می مانند. به نظر می رسد قدم اول تعیین چرایی وجود اموزش و پرورش باشد. از یک طرف امال و ارزوهای بلند ما برای نسل اینده و خروجی محصولات توانمند و با کیفیت و از طرفی سایه غول کنکور که امتداد ان به دوره های پیش دبستانی نیز کشیده است قرار دارد. بعید است تشکیلاتی در اصلی ترین مشخصه خود یعنی هدف غایی ان دچار تضاد باشد و از ان انتظار محصول خوبی داشته باشیم. شاید گردش مالی بزرگ در تجارت کنکور در ادامه وضع فعلی بی تاثیر نبوده باشد. (3884673) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۱۹:۱۳:۳۲
مقصر دانشگاه آزاد است... (3884678) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۲۱:۵۵:۴۵
دانشگاه ازاد و دیگر دانشگاه ها که ظرفیت خودشون رو بالا بردن چه دولتی چه عیر دولتی همه مقصر هستن البته سهم دانشگاه ازاد بیشتره
واقعا ما اگر دانشگاه ازاد نداشتیم و هکمین دو.لتی ها بودن به مراتب بهتر بود هر کسی درس میخوند یک شغلی داشت مث الان مدرک بی ارزش نمیشد الان درس خوندن کلا بی فایدس است برا همه دیگه صرفه نداره (3884918) (alef-11)
 
کیان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۵ ۰۸:۲۰:۲۹
ایده آن را هم آقای رفسنجانی دادند و ... (3885297) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۰۵-۲۵ ۰۹:۴۶:۳۰
ايده دانشگاههاي دولتي را هم نوابغ اروپا و آمريكا دادند. اگر يك ظرفيتي نمي شود استفاده كرد به مبدع آن چه ربطي داره. (3885494) (alef-11)
 
دکتری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۱۹:۳۹:۴۲
با سلام
چرا کسی بفکر اموزش عالی نیست. دکتری دانشگاه ازاد با این ظرفیت های بالا عملا بدون کنکور است. لطفا بررسی کنید در اکثر رشته ها سطح دکتری ازاد خیلی پایین است. کافیه شهریه داشته باشید. این افزایش ظرفیت باعث میشه بچه‌هایی که دارند زحمت میکشند ناامید بشند فکر رفتن باشند. عمرم گذاشتیم تو درس الان طرف سرکلاس نمیره و دکتر میشه. خدایا بداد ما برس. (3884715) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۲۱:۳۳:۰۷
موضوع مهم نحوه تحصیل در دکتراست و نه نحوه ورود به این مقطع (3884900) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۱۹:۴۶:۳۳
به سمت سهمیه پروری
به سمت حذف واجدان شرایط به خاطر سهمیه ها (3884732) (alef-3)
 
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۲۰:۱۵:۲۹
هیچ جهت گیری و برنامه مشخصی برای سیستم آموزشی وجود ندارد. آموزش و پرورش کشور سالهاست که رها شده و سلیقه ای اداره می شود. (3884787) (alef-11)
 
مهران
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۲۰:۴۳:۴۶
دانشگاه شریف امسال در یک حرکت اشتباه اسامی قبول شدگان مصاحبه دکتری را با مشخصات کامل روی سایت خودش گذاشت و هر فردی که این اطلاعات را دلنلود کرد می توانست با کمک لینک اعلام اولیه نتایج دکتری در سایت سازمان سنجش درصد های دروس مختلف را ببیند بودند افرادی که با درصد صفر در بعضی از دروس و درصدهای بسیار پایین در بعضی رشته ها قبول شدند البته سایت دانشگاه شریف بعد از مدتی اسامی را با مشخصات کمتر گذاشت تا این ابروریزی را همه نفهمند لیست دانلود شده اسامی در دست خیلی از افراد موجود می باشد (3884826) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۲۰:۵۳:۵۳
من پاسخ این سوال را می دانم: وقتی دانش آموزان می دانند با هر رتبه ی بدی در دانشگاه های ریز و درشت این مملکت قبول می شوند و لقب دکتر و مهندس می گیرند چه نیازی به درس خواندن دارند باید این دانشگاه ها را یا تعطیل کرد یا ورودی آن ها را به سطح دانشگاه های معتبر رساند تا این تفکر راحت قبول شدن از بین برود. مثلا رتبه 40000 هزار ریاضی می شود مهندس برق و جالبه که توی دانشگاه واحد پاس می کنه باید به استاد او درود فرستاد. یا عالی تدریس کرده و یا الکی نمره داده که احتمال اول مردود است. (3884839) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۲۱:۱۵:۲۰
اقا نظریات فیزیک و ریاضی رو قرار نیست همه یاد داشته باشند. من می توانم به شما برنامه نویس وب و موبایل حرفه ای معرفی کنم که اصلا بلد نیست مشتق بگیرد ولی ماهی ۸ میلیون درآمد دارد. ایراد از کنکور است، نمی شود که ۹۰ درصد جامعه بلا استفاده باشند !!!! (3884871) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۲۲:۲۲:۳۷
مشکل اینه که کسی که میخواد مهندس بشه باید ریاضی قوی داشته باشه. من خودم فارغ التحصیل مهندسی هستم. ریاضی خیلی توی رشته های مهندسی مهمه. یک مهندس اگه ریاضیش قوی نباشه مدرکش هیچ ارزشی نداره.
وقتی همه این تعداد متقاضی مهندس میشن این یعنی فاجعه (3884951) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۲۲:۲۵:۰۶
متاسفانه کنکور برای رتبه های 1000 تا 10000 هیچ دقتی نداره. این بازه به جای علم بیشتر حافظه طرف رتبه رو تعیین میکنه. (3884953) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۲۱:۲۱:۳۵
برادر عزیز شما هدف کنکور را نمی دانید کنکور یک آزمون بررسی پیشرفت تحصیلی نیست بلکه آزمونی است که در آن عوامل سرعت و دقت وارد شده تا تمایز ایجاد کند بین شرکت کننده ها .
لذا با این آزمون نمی توان راجع به پیشرفت تحصیلی اظهار نظر کرد (3884884) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۲۱:۵۴:۱۱
ببین دوست عزیز اینطوری هم نیست که فقط سرعت و دقت باشه میشه داده ها رو با هم مقایسه کرد و به نتایجی رسید همین الان نگاه کن 500 هزار نفر داوطلب رشته تجربی هستن و 160 هزار هم در ریاضی فیریک داوطلب شده اند که سال به سال هم کمتر میشه همین 160 هزار تا هم نصفش هنرستانی ها هستن کسی دیگه نمیره خودش رو به زحمت بندازه که ریاضی و فیریک کار کنه برای چی این کارو بکنه؟ چه خروجی براش داره؟ بنابراین در کنکور هم رقابت کم میشه و کسی تلاش نمیکنه درس بخونه چون نیازی هم نیست (3884917) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۵-۲۶ ۱۵:۱۰:۲۵
من مطلب رو کاملا خلاصه و مختصر نوشتم و اگر کسی اهل فن باشد درک می کند که در آزمونهای پیشرفت تحصیلی که در مدارس انجام میشود هدف اینست که مشخص شود آیا دانش آموز به اهداف آن درس دست پیدا کرده یا نه لذا زمان بهیچ عنوان ملاک و معیار نیست و برای مثلا 15 سوال 2 ساعت وقت در نظر گرفته میشود ولی در کنکور ، صحیح یا غلط ، هدف ایجاد تمایز است به هر روش حتی قتل عام علمی یعنی کسی ممکن است سواد پاسخ دادن را داشته ولی شما می خواهید 45 سوال را در 40 دقیقه پاسخ دهد امری که برای اکثریت دانش آموزان غیر ممکن است همین اتفاق می افتد که دانش آموز ریاضی را 20 گرفته ولی در کنکور 20% پاسخ می دهد و با توجه به هدف کنکور اصلا جای نگرانی نیست. (3887607) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۲۱:۳۱:۵۶
سقوط نظام اموزشی از زمانی شروع شد که مدارس غیر انتفلعی به گونه ای وارد عرصه میدان شدند که مدارس دولتی را لکه دار کنند .همانطور که در مورد مراکز درمانی دولتی در حال بازسازی اعتبار و ابرو هستیم باید در مورد نهادهای اموزشی دولتی هم دست به کار شد. نه فقط به خاطر رشد علمی بلکه برای جلوگیری از شکاف طبقاتی و مهمتر از ان به خاطر جلوگیری از تک بعدی شدن دانش اموزان. در حال حاضر مدارس بر اساس قدرت اقتصادی خانواده. تقسیم بندی شده اند و دانش اموزان با افراد مشابه خود برخورد دارند تا طبقات مختلف جامعه. (3884898) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۲۱:۳۸:۱۶
مقصر همه هستیم چون تنها یک را خوشبختی برای جوانان ترسیم شده است:
ادامه تحصیل تا آخرین مدارج بدون در نظر گرفتن استعداد، علاقه، و ...
لذا همه تلاش دارند در این مسیر باشند حتی با هزینه در داخل یا خارج کشور
در حالیکه باید آنقدر فرصت شغلی با آبرو در جامعه باشد که فقط آنهایی که علاقه و البته استعداد لازم را دارند وارد این مسیرشوند
تا هم عمر خودشان هدر نرود و هم سرمایه خانواده و کشور
به امید انروز
ولی فعلا که امیدی نیست (3884907) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۲۲:۳۴:۲۸
ظرفیت پزشکی را ده برابر کنید (3884966) (alef-3)
 
معلم ریاضی
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۲۳:۵۱:۲۷
نمراات مستمر خیلی دانش اموزان راضعیف کرده است مسئولین اموزش و پرورش معلمین رامجبور به افزایش نمره مستمر کرده تا به این وسیله درصد های قبولی رابه شکل بادکنکی افزایش دهند ازمدیر محترم سمن شفافیت اقای دکتر توکلی تقاضای رسیدگی به نمرات نا متعارف رادارم (3885034) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۵ ۰۰:۴۱:۰۷
فقط پزشکی (3885075) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۵-۲۵ ۰۲:۳۹:۳۸
نمیدونم چرا هیچکی مقصر اصلی رو نمیبینه یا نمیخواد ببینه مقصر اصلی نظام ناکارآمد و استعداد سوز آموزش و پرورش هست.در درجه بعدی آزمون کنکور و در درجه آخر دانشگاه های بی کیفیت هستند.در متن این مقاله به موضوع درصد های پایین دروس ریاضی اشاره شد علتش به این خاطره که سطح سوالات آزمون خیلی بالاتر از سطح کتاب های به اصطلاح درسیه. شما برید بررسی کنید این کتاب ها ریاضی و فیزیک اصلا جوابگوی کنکور نیست بسیار خشک و خشن و کپی شده کتاب های دانشگاهی هست(برای نمونه به فهرست منابع کتاب نگاه کنید دقیقا منابع دروس ریاضی 1 و 2 رشته های مهندسی که در دانشگاه تدریس میشود ) این کتاب باید برای فردی نوشته شود که قرار است دانش بیاموزد نه دانش بجوید.
سوالات کنکور خودمون رو با سوالات امتحانات معتبری مثل sat یا act مقایسه کنید . خب با این وضعیت معلومه دانش آموز تو مدرسه که چیزی یاد نمیگیره میره سمت کتاب ها و کلاس های کنکور. من خودم کسی بودم که بحث انتگرال رو اصلا تو مدرسه نفهمیدم با اینکه دبیر ریاضیمون یکی از دبیرهای معروف تیزهوشان بود ولی ترم اول دانشگاه درس ریاضی 1 تازه فهمیدم انتگرال چیه. (3885142) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۵-۲۵ ۰۳:۲۵:۰۸
یادمه معلم هندسه ما درس رو بلد نبود و حفظ میکرد میومد سر کلاس وقتی جواب مساله رو مینوشت وسطش یادش میرفت اونقدر کش میداد زنگ بخوره! بقیه معلما هم چندان جالب نبودن. این وضع مناطق محروم بود حالا چطور میشد با شهرهای بزرگ مثل تهران رقابت کرد؟! یک دهه شصتی (3885151) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۵ ۰۶:۰۰:۲۷
ایرادات اساسی بر متن وارد است. اولا استناد را بر کنکوری قرار داده اید که اصلا نمی تواند معیار باشد. ثانیا در حالی که هزینه ها را در مورد تهرانی ها محاسبه کرده اید آمار را در کل کشور محاسبه کرده اید در حالی که باید فقط در مورد همان تهران مطرح می کردید. شاید وضع تهران بهتر باشد و این را میشد از نتایج کنکور اخیر دریافت. (3885177) (alef-11)
 
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۵ ۰۶:۵۳:۳۶
نظام اموزشی هم مثل نظام پرداخت مدیران نجومی بگیر با قوانین نا متعادل و متناسب با حال برخی از مسئولین و مدیران طراحی شده است .
- وجود استثنا ها اسیب همه قانون ها در کشور ماست .
- دریافت شهریه های بسیار بالا
- ارائه مدارک تحصیلی پولی بدون داشتن علم و دانش
و نتایج اینکه دیگر نمی توان به تحصیل کرده ها خیلی اعتماد کرد .
مثلا وقتی نزد پزشک می رویم اول باید تحقیق کنیم سهیمه ای بوده و یا واقعی ؟! (3885199) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۵ ۰۷:۲۳:۱۷
با اجازه شما همکار بنده بدون اینکه کنکور بدهد فوق لیسانس و دکترای دانشگاه آزادش را بواسطه یکی از نزدیکانش که عضو به اصطلاح هیئت علمی دانشگاه آزاد است بدون اینکه بفهمد تحقیق یعنی چه؟ دریافت نموده است و الان هم بواسطه همین مدرک فاقد پشتوانه علمی پله های ترقی را در سازمان یکی یکی طی می کند و برای سازمان هم مدرک وژست و ظاهری به صلاح داشته باشی کفایت می کند. معلوم است که آخر و عاقبت آن به کجا می رسد. (3885216) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۵ ۰۸:۱۲:۳۲
معلم هاي سر خونه در اين كشور دردسر ساز شده اند بايد جلوي معلمين سرخونه را گرفت بابت هر ساعت از 50 الي 5000000 ريال مي گيرند با توجه دروس كه اين پول حرام است و رسانه ها موظفند در اين باره گزارش نموده و خلاف معلمين سرخونه را شفاف كنند (3885274) (alef-11)
 
منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۵ ۰۸:۲۵:۰۶
ریشه بسیاری از مشکلات بی توجهی نظام به آموزش وپرورش ومعلم است که متأسفانه پیامد های ناگواری برای کشور داردودر نهایت امنیت ملی کشور به خطر می افتد چراکه دراثر این بی توجهی معلمان بی تفاوت شده اند واز پرورش نسل خودداری می کنندو... (3885316) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۵-۲۵ ۱۰:۳۸:۰۲
خدا از سر کسانی که دانشگاه رو به این روز انداختند نگذره
می گویند اگر بخواهی اسکناسی رو از ارزش بیندازی تقلبی انرا بریز تو جامعه حالا حکایت دانشگاه ما شده

چه دلیلی داره هر چی ورزشکار و مسئول و سردار و بقال و ... حتما دکترا داشته باشه (3885617) (alef-11)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۵ ۱۱:۵۳:۰۲
منظور شما دقیقا کدام نظام آموزشی است. مگر هنوز چیزی به اسم نظام آموزشی مانده برایمان. نظام سلیقه ای آموزشی شاید منظورتان باشد. البته که به جایی نمی رسیم با این سلیقه های مدیران آموزشی .... (3885769) (alef-11)
 
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۵ ۲۱:۲۵:۳۴
یادش بخیر در ایام قدیم پرداخت این همه هزینه برای کلاس اموزشی معنی نداشت من خودم به همه بچه های محله که کوچکتر بودند درس می دادم (3886652) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۵ ۲۳:۱۷:۰۲
تازه بعد از سي سال نظام اموزشي پولي دانشگاه هاي غير دولتي وامتياز ويژه براي دانشگاه هاي دولتي سوال مي كنيد نظام اموزشي به كجا ميرود خوب معلومه به همان جايي ميرود كه هدايت شده يعني پزشك مدرك دار ناشي ومهندس مدرك دار نابلد وعلت انهم پرداخت پول در ازاد وامتياز ويژه در دولتي است لذا همه مان فقط مدرك داريم نه سواد وتخصص فقط اندكي كه نخبه هستند متمايزند (3886739) (alef-11)
 
گلشن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۶ ۰۰:۰۰:۳۱
بزرگترین مشکل نظام آموزشی کنکور محوری است تبدیل درس به( نکته ها )یعنی
تبدیل دریا به قطره چکان است. درامد چندین هزار میلیاردی موسسه های کنکوری خیلی ها
را خریده و تیشه بر ریشه درک و فهم دانش ورشد فکری جوانان ما زده آموزش و پرورش
هم که در حال اغما به سر می برد ما در پرلز و تیمز تنها از کشور جیبوتی وضع بهتری داشتیم
اگر 2 وزارتخانه آموزشی کشور در هم ادغام شود،موسسات مستقر در سر گردنه کنکور تعطیل گردد
و حواشی زاید و جشنواره ها و سمینارها.جای خود را به آموزش مفهومی و کاربردی بدهد می توان به آینده ای بهتر امیدوار بود (3886782) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۶ ۲۰:۴۴:۳۷
اقتصاد به کدام سو میرود؟؟؟ (3888125) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۰۵-۲۷ ۰۹:۲۳:۰۱
مدتهاست که نظام آموزش عالی فوت کرده.دیر فهمیدید.از دهه 60 و 70 گفتند تحول و هر ایرانی یک لیسانس که به این روز افتادیم (3888647) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.