نظر منتشر شده
۱۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 448399
احتمال افزایش قیمت خودروهای داخلی/ درجا زدن خودروسازان داخلي در جاده كيفيت و ضعف شديد خدمات فروش و پس از فروش
بخش اقتصادی الف، 5 اسفند 95
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۹
«باید اذعان کنیم که مردم واقعا از کیفیت و خدمات پس از فروش خودروهای داخلی راضی نیستند و شرایط صنعت خودرو به‌گونه‌ای است که اگر امروز دولت مشوق‌های خود از این صنعت را کم کند، اثری از صنعت خودرو باقی نمی‌ماند.براي خريد خودروهاي داخلي توسط مردم هيچ آپشني نمي‌گذاريم و مي‌گوييم چون خريدار دارد، مي‌فروشيم؛ اين حرفي عاميانه است كه در آن اثري از مشتري‌مداري نيست».پس از گلايه‌هاي چندباره وزير صنعت از كم و كيف توليد و خدمات خودروهاي داخلي، ديروز رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) نيز به انتقاد شديد از كيفيت توليد و خدمات پس از فروش اين خودروها پرداخت.

با وجود تكاليف قانوني اسناد بالادستي و قوانين و مصوبات خودرويي براي الزام وزارت صنعت و خودروسازان به بهبود كيفيت توليد و خدمات خودروهاي داخلي، اين تازه‌ترين گلايه متوليان بخش صنعت از درجا زدن خودروسازان داخلي در جاده كيفيت و ضعف شديد خدمات فروش و پس از فروش خودروهاي داخلي است.

به گزارش همشهری، منصور معظمي با تأكيد بر اينكه مردم واقعا از كيفيت توليد و خدمات خودروهاي داخلي راضي نيستند، افزود: اكنون بيش از 17ميليون خودرو با جمعيتي حدود 17.5ميليون خانوار در كشور تردد دارد كه اگر سهم هر خانوار را فقط يك خودرو درنظر بگيريم، مشخص مي‌شود كه سهم هيچ كالاي بادوامي به اندازه خودرو در سبد مصرف خانوارها نيست.

با اين شرايط در صنعت خودرو بايد كاري كنيم كه در مواجهه با رقباي خارجي حرفي براي گفتن در بازار داخلي و صادراتي داشته باشيم. اگر بخواهيم جزو بازيگران صنعت خودرو بوده و حرفي براي گفتن داشته باشيم، با اين شرايط توليد و خدمات، مقدور نخواهد بود.

اقبال به وارداتي‌ها نتيجه ضعف داخلي‌ها‌
به‌رغم تكاليف وزارت صنعت بر مبناي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو و برخي اسناد بالادستي مانند سند «اهداف و سياست‌هاي توسعه صنعت خودرو در افق۱۴۰۴» در زمينه ارتقاي سطح رضايتمندي مشتريان از خدمات پس از فروش خودرو، هنوز هم «كمبود يا نبود قطعات يدكي»، «كيفيت پايين قطعات، خدمات و تعميرات»، «هزينه‌تراشي بي‌مورد»، «كمبود تعداد نمايندگي‌هاي مجاز» و «انجام ندادن كار يا رفع ايراد»، 5 محور اصلي انتقاد مردم از كيفيت خدمات پس از فروش خودرو در ايران است.

با اين شرايط معظمي استقبال مشتريان از خودروهاي وارداتي را گواهي بر ضعف كيفيت و خدمات خودروهاي داخلي دانسته و گفت: در سال گذشته 110هزار خودرو و امسال نيز تا‌كنون 60هزار خودرو وارد كشور شده است. اين هنر نيست كه خودروسازان ما فقط بگويند مثلا خودروي ايكس را بدون توجه به كيفيت و خدمات توليد كرده‌اند، اكنون حجم تقاضاي خودرو از توليد آن پيشي گرفته و اين ميزان واردات خودرو نيز به‌دليل ملاحظات خاص وزارت صنعت بوده وگرنه آمار واردات خودرو به‌مراتب بيشتر اين بود.

رئيس «ايدرو» با بيان اينكه به‌طور قطع، خودروهايي كه در چارچوب قرارداد ايران‌خودرو و پژو تا پايان امسال، سايپا و سيتروئن در سال آينده و رنو با ايدرو در سال2018 به بازار عرضه مي‌شوند، با اقبال و رضايت مشتريان همراه خواهد بود، افزود: بايد خوشحال باشيم كه هنوز هم مردم از خودروهاي بي‌كيفيت راضي هستند؛ بنابراين بهبود كيفيت فروش و خدمات پس از فروش خودرو نخستين مشكلي است كه در صنعت خودرو بايد رفع شود.

روايت رسمي نارضايتي مشتريان از خودروهاي صفر كيلومتر
رئيس «ايدرو» با استناد به گزارش‌هاي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران ميزان نارضايتي مشتريان خودروهاي صفر كيلومتر در ايران را 3‌برابر ساير كشورها اعلام كرد. در اين زمينه سعيد تاجيك، معاون اجرايي اين شركت نيز به خبرنگار ما گفت: براساس گزارش‌هاي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران از شاخص كيفيت اوليه خودروها و تعداد ايرادهايي كه مشتريان در سه ماهه اول مالكيت اين خودروها اعلام مي‌كنند، طي سال‌هاي 92 تا پايان دي‌ماه امسال، شاخص ميزان نارضايتي مشتريان اين خودروها به‌ترتيب 5.3، 4.6، 4.3 و 3.8درصد بوده است. اما اين شاخص، سنجش نارضايتي مشتريان از خودروهاي صفر كيلومتر در ساير كشورهاي دنيا بنابر نوع خودروها بين 1.2 تا 1.5درصد است.

83 مورد استاندار اجباری خودروها تا پایان سال 97/افزایش استاندارد هزینه دارد
محمد رضا نعمت زاده روز چهارشنبه در حاشیه جلسه دولت در خصوص استاندارد خودرو ها، افزود: یکی از موضوعاتی که همواره در شورای سیاستگذاری خودرو مطرح است موضوع ارتقای استاندارد صنایع خودروسازی است .

وی ادامه داد: از عمر برخی از خودروها بیش از دو دهه می گذرد و به رغم ارتقای کیفی صورت گرفته در این خودروها، ولی نیازمند تغیرات ساختاری است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به 83 مورد استاندارد در نظر گرفته شده برای صنایع خودرو سازی تا پایان سال 97 ، اظهارداشت: برخی از خودرو ها قابلیت پیاده کردن هفت الی هشت استاندارد را ندارند که باید در این زمینه مطالعه شود و در صورتی که امکان پیاده سازی این چند مورد استاندارد را نداشته باشند، باید پلت فورم خودرو را تغییر دهیم؛ در غیر اینصورت خودرو خود به خود از رده خارج خواهد شد.

نعمت زاده درباره اینکه گفته شده دو نوع خودرو در این موضوع از رده خارج خواهند شد، نیز گفت: این طور نیست که این دو نوع خودرو آخرین استانداردهای هشتاد و سه گانه را نمی توانند داشته باشند. درمورد خارج شدن از صنعت خودروسازی هم بحث رقابت بازار خودروسازی مطرح است.

وی درباره اقدامات صورت گرفته برای ارائه خودروهای ارزان قیمت، اظهار کرد: در حال حاضر خودروهای ما نسبت به خودروهای خارجی ارزان قیمت است و در صورتی که استانداردهایی که در حال حاضر 50 مورد است به 83 مورد افزایش یابد، هزینه خواهد داشت و باعث افزایش قیمت می شود.

وزیر صنعت، معدن وتجارت با بیان اینکه بین استاندارد، کیفیت وهزینه، ارتباط وجود دارد، گفت: هدف این است که افزایش قیمت در حداقل مورد باشد اما اگر مسائل ایمنی به خودرو افزوده شود، هزینه خواهد داشت.
 
کلمات کلیدی : خودرو+ قیمت خودرو+ بازار خودرو
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۵ ۱۰:۲۳:۵۱
هر چند وقت یک متن ی زده میشه ..یک عده هم درد و دل میکنند ..اخر هم هیچ خبری نمیشه (4173311) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۵ ۱۳:۴۲:۲۱
خدا کنه پراید بشه 80 میلیون
پرایدم رو بفروشم و یه شاسی بلند چینی 60 میلیونی بخرم و 20 تومن هم بذارم شبکه بانکی بدون ربا (4173568) (alef-13)
 
تبریزی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۶ ۰۸:۲۸:۲۷
خدا کنه پراید بشه 100 میلیون تا تا آخرین ذره این فکر وسوسه انگیز خرید خودرو برای همیشه از ذهنم بیرون بره. آدم تا آخر عمر با تاکسی و اتوبوس بگرده شرافتمندانه تر از اینه که زیر بار ظلم یه عده خدانشناس بره. خیلی وقته پول خرید نه یک خودرو که چندین خودرو رو دارم اما نمی خرم. چون برای خودم احترام قائلم. (4174452) (alef-13)
 
محسن
Moldova, Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۵ ۱۰:۳۴:۵۹
گرون کنید
مردم جهان سومی بیشتر میخرند (4173314) (alef-11)
 
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۵ ۱۰:۵۴:۲۴
سلام تا زمانیکه خودرو سازها مجبور به تغییر نباشن و نیاز رو درک نکنن خودشو نو به زخمت نمیندازن برای چی کیفیتو بالا ببرن برای کدوم رقیب
خودرو سازها با حمایت دلسوزانه پدر معنوی خودشان که الان وزیر صنعت هم می باشد نیاز به تغییر نداشته و از مشتریان و کل مملکت همیشه طلبکارن
اعتراض کنی همینم تولید نمیکنن و بعدا باید همونو گرونتر و بی کیفیت تر بخری (4173336) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۵ ۱۱:۲۹:۵۴
در حال حاضر خودروهای ما نسبت به خودروهای خارجی ارزان قیمت است - عجب!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! خودرو خارجی ده برابر قیمت خارجی به مردم قالب می کنی بعد چنین چیزی میگی .......... (4173373) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۵ ۱۱:۴۰:۴۸
گوجه 5000 تومن شده همه می خرن (4173388) (alef-11)
 
سورنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۵ ۱۱:۵۰:۰۵
ای کاش پراید و پژو بشه 100 میلیون تا منم یروزی سوار ماشین 100 میلیونی بشم (4173412) (alef-11)
 
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۵ ۱۲:۲۷:۱۷
کسانیکه گذرشون داخل سیستم ناکار آمد این شرکتها افتاده متوجه هستند که از جاییکه به ازای (هر کارگر و کارمند کاری ) دستکم 3 یا 4 رئیس و مدیر و سرگروه و امثالش دارن الکی خوش حقوق خداد تومن میگیرند چیزی غیر از این معجزات نباید انتظار داشت
یک مقایسه بین تعداد شاغلین این شرکتها با همتایان کره ای و حتی ترکیه ای بفرمایید متوجه وسعت و عمق این .....خواهید شد (4173456) (alef-11)
 
مصلح
Romania
۱۳۹۵-۱۲-۰۵ ۱۲:۵۳:۲۵
خوذروهایی که نمی توانند استاندارد های جدید را رعایت کنند، ابتدا جریمه کنید تا فروش آنها کم شده و سپس از رده خارج شوند (4173488) (alef-11)
 
مهدی
Romania
۱۳۹۵-۱۲-۰۵ ۱۵:۰۰:۰۳
الان حرف بزنیم وزیر صنعت دولت تدبیر ازمون شکایت میکنه پس همه چی خوب وعالیه (4173667) (alef-13)
 
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۵ ۲۱:۴۶:۲۱
تا حالا فکر کردید سهامداران عمده ایران خودرو و سایپا چه کسانی هستند.!؟ (4174121) (alef-13)
 
محمدامین حیات مقدم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۵ ۲۳:۳۲:۰۴
همین الان هم این خودروها پایین ترین کیفیت را دارند. (4174246) (alef-13)
 
راشدى
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۶ ۱۹:۰۰:۵۴
كلا ماشين توليد داخلى رو از ذهنم بيرون كردم. خدا شاهده هر سال ماشينمو عوض ميكردم صفر ميخريدم. ولى يه روز ماشينم توى راه خاموش شد زنگ زدم امداد بدون اينكه دليلشو بپرسه گفت: ما بياييم اونجا فقط نگاه كنيم برگرديم ٤٥ تومان ميگيريم! اينقدر بِهم برخورد كه همانجا قسم خوردم هيچ وقت ماشين ايرانى نخرم. (4174914) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.