نظر منتشر شده
۶۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 258291
زمزمه‌های آزادسازی قیمت خودرو/ رقابت نعمت‌زاده و شیوا بر سر قیمت‌گذاری
بخش اقتصادی الف، 10 بهمن
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۸
مدت‌ها است که وزارت صنعت، ساز مخالف خود را برای شورای رقابت کوک کرده که خودرو انحصاری نیست و نباید در این شورا قیمت‌گذاری شود، در حالی که شورا می‌گوید که خودرو انحصاری است و باید نرخ‌گذاری شود.

مدت‌ها است که وزارت صنعت، ساز مخالف خود را کوک کرده تا قیمت‌گذاری خودرو را از چنگال شورای رقابت خارج کند، دلیلش هم این است که محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است که خودرو انحصاری نیست و باید عرضه و تقاضا، قیمت را تعیین کند اما شورای رقابت، بر این موضع خود پافشاری می‌کند که دو خودروساز بزرگ، بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند و بنابراین، خودرو در کشور انحصاری است و باید طبق قوانین و مقررات، در شورای رقابت و با حضور نمایندگان مجلس به عنوان ناظر و اعضای شورا به عنوان مسئول رسیدگی به پرونده‌های این چنینی، نرخ‌گذاری شود.

نعمت‌زاده به وعده روزهای رای‌اعتمادش عمل می‌کند؟
به گزارش مهر،در این میان، ضلع سومی نیز به این دو قطبی اضافه شده است و آن هم فعالان صنفی بخش خصوصی هستند که عمدتا مورد حمایت‌های بی‌دریغ و همه جانبه خودروسازان قرار می‌گیرند، آنها هم معتقدند که خودرو باید از انحصار قیمت‌گذاری شورای رقابت خارج شود اما این تصمیم هیچگاه به مرحله عملیاتی نزدیک نشده و تنها در بگومگوها و مصاحبه‌های رسانه‌ای موافقان و مخالفان دست به دست شده است.

البته محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از همان روزهای معرفی‌اش به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، ضمن انتقاد از شیوه کنونی قیمت‌گذاری خودرو، با اعلام این‌که صنعت خودروی کشور انحصاری نیست، به صراحت اعلام کرد که قیمت‌گذاری خودرو را از شورای رقابت پس می‌گیرد و مسئولیت آن را به سازمان حمایت برمی‌گرداند؛ در واقع، این یکی از شعارهایی بود که او در روزهای پیش از رای اعتمادش در رسانه‌ها مطرح کرد.

این در حالی است که موضوع قیمت‌گذاری خودرو در ماه‌های اخیر به یکی از چالش‌های اصلی فراروی وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز خودروسازان تبدیل شده است، همین چند وقت پیش بود که ایران خودرو بر سر قیمت‌گذاری دنا، با شورای رقابت وارد چالش شد و حتی این شورا را تهدید به توقف تولید این خودرو کرد، اما باز هم شورای رقابت بر موضع خود پافشاری کرد که قیمت باید همان باشد که این شورا، ابلاغ کرده است.

انتقادها از شورای رقابت
از سوی دیگر، بسیاری از انتقادها اکنون بر شورای رقابت بر سر این مساله وارد است که چرا این شورا، وظیفه اصلی خود را تمرکز بر بازار خودرو گذاشته است و سایر مصداق‌های انحصار در اقتصاد ایران که تعداد آنها کم هم نیست را پیگیری نمی‌کند، این انتقادی است که اکثر مخالفان و از جمله مخالفان قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت، آن را مطرح می‌کنند. به هرحال، اکنون زمزمه های آزادسازی قیمت خودرو از وزارت صنایع به گوش می رسد و این وزارتخانه در سایت خبری خود، تغییر جهتی به سمت آزادسازی قیمت خودرو و مصاحبه با افراد موافق این موضوع داشته است.

در عین حال، محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در گفتگو با مهر، خبر از ارسال نامه‌ای از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور تحت عنوان شورای اقتصاد می‌دهد و حتی می گوید که نامه‌ای دیگر هم به سازمان مدیریت و برنامه ریزی به همراه گزارش مفصلی از دلایل این وزارتخانه برای جدایی قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت، ارسال شده است که در هر دوی آن‌ها، نعمت‌زاده خواستار خروج قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت شده است و دوم اینکه، دولت اجازه دهد که قیمت خودرو در بازار تعیین شود و نیازی به قیمتگذاری دولتی نباشد.

آغاز دلواپسی مصرف‌کنندگان از آینده بازار خودرو
در این میان، مصرف‌کنندگان نیز حرف دیگری را دنبال می‌کنند، آنها بر این باورند که ممکن است خروج قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت و سپردن آن به دست بازار عرضه و تقاضا، نه تنها به نفع آنها نباشد، بلکه باز هم قیمت خودرو را آن هم در آستانه عید نوروز که خود به خود تقاضا برای خرید خودرو افزایش می یابد و همین امر، افزایش قیمت را رقم می‌زند، شاهد نوسان قیمتی باشد.

مردم بر این باورند از وقتی که خودروسازان در قیمت‌گذاری خودروهای تولیدی‌شان، پا را از گلیم خود درازتر کردند و خواستار سود بیشتر در بازار شدند، این اتفاقات برای صنعت خودروی کشور افتاد و نوسانات قیمتی به یکباره منجر به فشارهای کمرشکنی به متقاضیان خرید خودروهای داخلی شد، چراکه آنقدر قیمت‌ها بالا رفت که دولت تصمیم گرفت، قیمت‌گذاری را از دست سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خارج، و آن را به نهادی به عنوان شورای رقابت بسپارد تا کار قیمت‌گذاری را انجام دهد.

در این میان، به نظر می رسد که البته باید در عملکرد شورای رقابت نیز در چند ماهی که از عمر کاری او برای قیمت‌گذاری خودرو گذشته است، اندکی درنگ کرد، چراکه به نظر می رسد این شورا نیز به خوبی به وظایف خود عمل نکرده و نتوانسته اعتماد مشتریان را به خود جلب کند. حال هم که قرار است دولت البته در صورت موافقت شورای اقتصاد به عنوان مرجع تصمیم‌گیر در این رابطه، کار قیمتگذاری را از این شورا خارج کرده و به بازار آزاد بسپارد.

موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟
در حوزه صنعت خودرو و حامیان خروج از شورای رقابت، ادله زیادی ارائه شده است که هیچ گونه انحصاری در صنعت خودرو دیده نمی‌شود، چراکه در ایران حدود ۱۷ خودروساز دیگر فعال هستند اما از نگاه دیگر اینچنین نیست. هر کدام از مشتریان خودروهای داخلی به این موضوع واقف هستند که تنها دو خودروساز در کشور فعالیت می‌کنند و اگر شورای رقابت وجود نداشت، شاید قیمت‌ها از نرخهای فعلی هم پیشی می‌گرفت.

در این میان، برخی کارشناسان معتقدند که صنعت خودرو کاملاً انحصاری است، چراکه دو غول خودروسازی ایران یعنی ایران خودرو و سایپا بیشترین سهم را در بازار دارند و سایر خودروسازانی که سایتی به نام خود ثبت کرده اند و به مونتاژ می پردازند، نقش عمده ای در تامین نیاز مردم ندارند و بنابراین خودرو انحصاری است.

مخالفان خروج قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت بر این باورند که انحصاری کردن صنعت خودرو سلیقه‌ای و سیاسی نبوده است؛ لذا باید شورای رقابت بر کنترل قیمت خودروهای داخلی نظارت کند.

آیا شورای اقتصاد بر غائله قیمت‌گذاری خودرو خاتمه می‌دهد؟
در این میان، بسیاری از کارشناسان می گویند که شورای اقتصاد طبق قانون نمی تواند قیمتگذاری را از دستورکار شورای رقابت خارج کند، چراکه تنها خود شورا و با در نظر داشتن شرایط خودروسازان و میزان تولید سایر خودروسازان می‌تواند به این جمع بندی برسد که صنعت خودرو در شورای رقابت بماند یا خارج شود.

این در حالی است که طبق برخی از اسناد و مدارک، شورای اقتصاد ۱۹ دی ماه سال ۹۰ خودرو سواری را در فهرست کالاهای انحصاری، قرارداد و قیمت‌گذاری به شورای رقابت سپرده شد لذا این مجموعه که از سال ۷۳ همواره به بازار سپردن قیمت‌ها تأکید داشته است این روز‌ها از سوی خودروسازان مورد خطاب قرار گرفته است تا دوباره صنعت خودرو به روزهای قبل از ایجاد شورای رقابت باز گردد.

در بند ۱۲ماده یک قانون اصل ۴۴ قانون اساسی، تعریف انحصار به این شرح است که وضعیتی در بازار که سهم یک یا چند بنگاه یا شرکت تولیدکننده، خریدار و فروشنده از عرضه و تقاضای بازار به میزانی باشد که قدرت تعیین قیمت یا مقدار را در بازار داشته باشد، یا ورود بنگاه‌های جدید به بازار یا خروج از آن با محدودیت مواجه باشد». وزارت صنعت با استناد به این تعریف از شورای اقتصاد خواسته است که با خروج خودرو از شورای رقابت موافقت کند.

برخی بر این باورند که اگر قراراست شورای رقابت بخش خودرو را خارجکند قطعاً این توقع وجود دارد که میزان تعرفه واردات خودرو کاهش پیدا کند تا به صورت انحصاری از بین برود. در حال حاضر میزان تعرفه واردات خودرو از ۹۰درصد در سال ۸۹ به ۴۵ درصد در سال ۹۰ و ۴۰ درصد در سال ۹۱ کاهش یافته است. همچنین تعرفه قطعات منفصله برای تولید کننده داخلی ۲۶درصد است.

به هرحال، باید منتظر بود و دید در جدال قیمت‌گذاری میان شورای رقابت و وزیر صنعت، معدن و تجارت، کدامیک برنده میدان خواهند بود.
 
امیر
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۲:۵۲:۴۳
باید تعرفه واردات خودرو بشه 25 درصد که اولا خودروسازهای داخلی احساس خطر کنن وماشین با کیفیت تولید کنن و بیشتر از این با جون مردم بازی نکنند .در ثانی با اینکار بساط خودور سازهای چینی هم برچیده میشه
بعدشم برید ببینید واقعا نمایندگی ها دارن تعرفه رو رعایت میکنن یا نه ؟؟؟
اینها همش برمیگرده به رانت خواری یه عده گردن کلفت و عدم نظارت (2650292) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۳:۴۴:۵۶
امیرجان قصه به این سادگی نیست. موضوع اینه که خودرویی ها بخش عمئه ای از شرکت بورس را در اختیار دارند.
به محض اینکه قیمت خودرو بیاد پایین، مدیران بورس و دلالان عمده که در بورس هستند از دولت تقاضای نقدینگی می کنند.
بعد دولت طبق قانونی که تازه تصویب کرده از صندوق توسعه مجبوره به بورس کمک کنه تا دلالها ورشکست نشن.
این قصه همچنان ادامه داره. ما هم شنوندگان مطیعی هستیم برای امثال این قصه ها. (2650357) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۸:۱۸:۲۲
مرسی بابت نظرتون .
امان از این دلالان و اقتصادی که دست اونهاست (2650707) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۱:۰۴:۰۲
مشکل اصلی مملکت همین است که شما گفتید. ما در این کشور به جای تولید کننده، دولت، ارگانهای مردمی، نهادهای نظامی، خدمات درمانی و بیمه درمانی، تجارت و .... فقط دلال داریم و همه هم عجیب دلالی را علم تجارت می دانند.
البته که قوانین هم به نفع دلالی تنظیم می شود. (2650942) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۲:۳۲:۴۲
قیمت خودرو و وارداتش باهم ازاد بشه این ارزوی مردمه
نه اینکه فقط قیمتش ازاد بشه (2651079) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۰۸:۲۱:۲۰
به نظر من یه بار از صندوق توسعه ملی بدیم بهتره. حداقل قیمت خودرو میاد پایین و کیفیت میره بالا که جون مردم اینطوری هدر نمیره.
البته به شرطی که تعرفه واردات خوردو نزدیک به صفر بشه و واردات هم آزاد بشه. (2651391) (alef-11)
 
امیری
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۱۲:۱۹:۱۲
بهتره در چنین مواردی، مثل دوره بحران امریکا و انگلیس، دولت سهام قیمت پایین را به نرخ روز بخره و بعدا در قیمت مناسب بفروشه ، تا صندوق هم تحلیل نره و سود ببره! (2651741) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۱۵:۰۱:۰۱
چرا شرکت ها، اشخاص و کارخانجات خصوصی برای تولید خودرو پیش قدم نمی شوند؟؟ (2652253) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۲:۵۲:۵۹
تعرفه ی واردات خودرو را کاهش دهند و قیمت گذاری را آزاد کنند. (2650293) (alef-3)
 
میثم
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۲:۵۴:۵۲
به هر حال چه آزا شود وچه انحصاری بماند ....فکرنمیکنم فرق خیلی خاصی در قیمت برای مردم کند (2650301) (alef-3)
 
حسین
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۳:۲۵:۰۰
فطعا با آزادسازی قیمت ها کاهش و کیفیت افزایش خواهد یافت. (2650333) (alef-3)
 
سعید
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۶:۳۴:۴۳
اره راس میگه اونم با شیب ملایم
زهی خیال باطل... (2650574) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۱:۰۷:۰۳
ابدا، تا زمانیکه خودرو خارجی ( البته چینی را خودی بدانید) با تعرفعه 10% و بدون دلالی وارد کشور نشود همین وضع است. (2650952) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۳:۰۹:۳۵
اگه مردی واردات را هم آزاد کن آن وقت عرضه و تقاضا معنی دارد .

وقتی سانتافه 60 میلیونی را 195 میدی دست مردم معلومه پراید 20 میلیون می شود . (2650316) (alef-3)
 
اریان
۱۳۹۳-۱۱-۱۵ ۱۲:۳۴:۴۶
واقعا گل گفتی (2662200) (alef-7)
 
شهاب
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۳:۱۵:۲۶
خودروسازان از خدا میخواهند که قیمت خودرو ازاد بشه تا بعد سه سال قیمت پراید به 90 میلیون و سمند به 100 میلیون برسه. آخه کی قیمت محصول در ایران توسط عرضه و تقاضا تعیین شده تا خودرو دوگیش باشه. خدایا ما را از شر این خودوسازها نجات بده. آمین یا رب العالمین (2650322) (alef-3)
 
حسین
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۳:۲۳:۴۸
یک علت اصلی گران بودن خودرو، شورای رقابت و قیمت گذاری است. به چند دلیل:
1- فضای رقابت وجود ندارد و قیمت تمام شده مهم است. لذا سازنده هیچ دلیلی برای کاهش قیمت تمام شده ندارد. بلکه هر چه این قیمت بیشتر باشد، قیمت فروش هم بیشتر خواهد شد! لذا سعی بر کاهش قیمت نخواهد بود.
2- فساد در سیستم زیاد خواهد شد. مدیران خودروسازی می توانند با قیمت های غیر واقعی و بالاتر از مقدار واقعی خرید قطعات و خدمات را انجام دهند. یعنی با افزایش قیمت تمام شده، در واقع جیب خود را پر می کنند.
3- فساد در توزیع رواج می یابد. در این روش همواره بازار آزاد وجود دارد. لذا خودروساز ضرر می کند یا سود کمی می برد. در عوض مدیران خودروساز با اعمال نفوذ در قراردادهای خرید سود می برند و افراد صاحب نفوذ دیگر و دلالان و نمایندگان فروش در موقعیت ممتاز برای کسب سود از محل اختلاف قیمت قرار می گیرند.
4- این وضعیت بسیار به نفع مدیران خودروسازی است، لذا دلیلی برای بر هم زدن این بازی وجود ندارد. خودروی بی کیفیت، سود بیشتر ناشی از رانت و فساد و عدم پیشرفت صنعت خودروسازی! (2650330) (alef-3)
 
امید
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۰:۱۹:۲۵
آقای دانا!
اینا دارن چونه میزنن که قیمتا از شورا گرفته بشه که گرونش کنند نه ارزون! مثل همین قضیه ی دنا
نکنه فکر میکنی ایران خودرو می خواست دنا رو 25میلیون بده شورا رقابت می گفت نه 42 بده؟ آره؟!!!
بعدشم، وقتی کسی از غیر از این دوتا خودروساز بی شرافت نمی تونه ماشین بخره کاهش تقاضا می تونه معنی داشته باشه؟؟!
راهش فقط اینه که مردم هماهنگ بشن 6ماه این دو تا خودروساز رو تحریم کنند و ماشین نخرند! فقط همین (2650878) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۳ ۱۰:۰۱:۳۵
مطمئن باشید خودروسازان اگر حتی یک درصد هم احتمال میدادند با حذف شورای رقابت احتمال کاهش قیمت خودروها وجود دارد از تمامی ظرفیت لابی های خود استفاده می کردند تا شورای تشریفاتی فعلی را حفظ کنند.
اما جای نمایندگان مجلس خالی است که قبل از اینکه این آقای نعمت زاده ( وکیل خودروسازان ) فاتحه ملت را بخواند جلوی او را بگیرند. (2656782) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۳:۲۴:۵۳
درسال89دلار900تومان بود سال93 دلار3500تومان حساب کنیدتعرفه صفر هم باشد خودرو ارزان نخواهد شد (2650332) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۷:۳۰:۵۴
خوب همه چیز که سه برابر نشده تا قیمت خودرو هم سه برابر بشه. مثلا کجا حقوق کارگران سه برابر شده؟ (2650646) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۸:۴۰:۳۸
ولی معقول میشه. (2650730) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۰:۵۴:۲۳
دوست عزییز اگه تعرفه صفر شود یعنی کیا اسپورتیج قیمتش میشود حدود 65 میلیون
حالا یک سوال
شما 65 میلیون داشته باشین میدین کیا سوار میشین ماشین چینی ام وی ام یا ایکس 60 یا جک 5 یا خودروهایی که در این قیمت هستند؟
جواب کاملا مشخصه کیا
حالا اگه همه برن سراغ کیا تولید کننده مجبوره قیمت خودروی چینی رو بیاره حداقل 10 الی 15 میلیون پایین
خوب این یعنی شما قیمت بین 50 الی 55
حالا به همین نحو حساب کن قیمت هر خودرو به دلیلی اینکه خودرو بهتر از اون قیمتش اومده پایین پایین میاد
آخرش دوست عزیز تیبا میشه 17 18 میلیون حالا شما 17 میلیون بدی به تیبا پراید میشه 12 13 میلیون
فکر کنم توضیح کاملا مشخص بود
موفق باشید (2650928) (alef-3)
 
قاسم
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۳:۵۴:۰۸
تعرفه واردات ممکنه اسماً و ظاهرا 40 درصد باشه اما در عمل 120 درصده.
تعرفه گمرک، شماره گذاری، اسقاط خودرو فرسوده، مالیات، عوارض و صدها مورد دیگه که به اسامی و ترفندهای مختلف از مردم اخذ می شود.
اگر سایت تویوتا را نگاه کنید قیمتهای آن را بصورت تجویل فوری با 3 سال ضمانت تمام عیار خواهید دید. تقریبا یک سوم قیمت همان خودرو در داخل ایران است. (2650368) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۳:۵۶:۴۶
لطفا این قیمتها را با قیمت همان ماشین در داخل ایران مقایسه کنید
http://www.toyota.com/all-vehicles/ (2650371) (alef-3)
 
ایمان
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۳:۵۹:۱۹
چه بازار خودرو انحصاری باشد و چه نباشد عملا فرقی به حال خریداران نمی کند. زیرا قدرت خرید مردم برای خرید خودرو به شدت کاهش یافته است. خودرو پراید چه 20 میلیون باشد و چه 22 میلیون توانایی خرید مردم کاهش می یابد.فقط با این تصمیم رئیس و کارکنان شورای رقابت از نان خوردن می افتند. (2650374) (alef-13)
 
حسين
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۴:۱۶:۳۵
تمام اين حرفها بازي پوله. ارزون شدن تو كار نيست فقط دنباله اينن كه خودشون از رانت قيمت استفاده كنند. (2650394) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۴:۳۳:۵۸
خودرو وقتی کالای انحصاری نیست که کالای مشابه خارجی آن با تعرفه صفر در بازار وجود داشته باشد (2650414) (alef-3)
 
امیری
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۱۲:۲۸:۱۸
منظور اینست که تعرفه واردات خودرو ، معادل واردات سی کی دی توسط شرکتهای خودروساز شود.
ثانیا اگر وزارت صنایع و تجارت واردات خودرو وارداتی را منحصر به نمایندگیها میکنه، در انصورت باید کنترل قیمت انها را بر اساس قیمت تمام شده انجام بده، تا به مصرف کننده اجحاف نشه.و یا اجازه بدن تا سازمانهای واقعی دفاع از حقوق مصرف کننده ایجاد بشه تا از منافع مردم و خریداران حمایت و دفاع بشود. (2651766) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۵:۳۱:۴۳
مسوولین محترم صنعت! اگر دقت کنید همه نظرات برخلاف خوروسازان و وزیر سینه چاکشون هست. این یعنی همه مردم میدونند پشت پرده قیمت خودرو چه خبر هستش ولی شماها خودتونو به نفهمی میزنید! بابا بس کنید این حرفهای زور رو! اگر وزیر محترم جراتشو دارن تعرفه رو کم کنند بعد قیمت گذاری رو بدید دست بازار ببنید یکی از آهن پاره های ایرانی بفروش میرسه دیگه!
الف چاپ کن خسته شدیم از دست این خودرو سازهای زورگو (2650501) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۵:۴۵:۱۸
واردات با تعرفه 20 درصد برای همه آزاد کن و بعد قیمت رو آزاد کن وزیر جان. (2650527) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۶:۱۱:۳۶
تعرفه باید بشه حداکثر 5درصد تا رقابت واقعی ایجاد بشه (2650551) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۶:۲۶:۵۴
اگر قراره قیمت انحصاری نباشه پس چرا واردات انحصاریه؟ و ثبت سفارش خودروهای وارداتی انحصاری شده و همین باعث افزایش قیمت خودرو شده (2650565) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۶:۲۸:۱۴
فاتحه بازار ماشین هم توسط این وزریر بی کفایت خونده شد (2650567) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۷:۱۴:۱۸
چرا این مسله خودرو حل نمیشه خدا!
یعنی من تا آخر عمر نباید ماشین داشته باشم؟! (2650623) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۷:۱۵:۲۷
خودروسازی در ایران مانند کارخانه بزرگی میمونه که چند نوع محصولشو دریک کارخانه و در چند تا سوله مختلف که براشون اسم گذاشته(ایرانخودرو سایپا پارس خودرو و... ) تولید میکنه و در اصل یک تقسیم کار انجام شده در واقع تماما محصول یک کارخانه و اختیار قیمتگذاری و کنترل بازار هم با خودشه کی گفته این صنعت انحصاری نیست؟
کنار گذاشتن شورای رقابت به معنی دهن کجی دولت روحانی به کساییه که بهش رای دادن (2650625) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۷:۱۹:۱۱
در این موقعیت بهترین کار آزاد سازی قیمت خودرو است به شرطی که همزمان تعرفه واردات به 20ذرصد برسد هم مسولیت دولت کم میشود هم مردم گلایه ندارند که خودرو داخلی شده آش کشک خاله (2650627) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۷:۲۵:۰۲
در اي ان همه چيز انحصاري است از سياست بگير تا واردات و صادرات و خودرو سازي (2650635) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۸:۰۹:۳۰
من واقعانمی فهمم چراوقت تعیین قیمت اقلامی مثل بنزین برق یاگازو...که میشه همه آقایون اعتقاددارند که بایدقیمتهای کشوربه قیمتهای جهانی نزدیک بشه ولی بحث اتومبیل که میشه بهترین اتومبیلهای جهان رامثل دیگرکشورهاباقیمتهای جهانی دراختیارمردم نمیذارن؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (2650694) (alef-11)
 
علی عارفی
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۸:۲۴:۰۰
تحت عنوان حمایت از تولیدات داخل ما مردم اکنون سی سال است که گروگان شرکتهای تولید کننده خودرو شده ایم . اگر تعرفه واردات به بیست در صد برسد و از واردات خودروهای گران قیمت و لوکس خوداری شود و یا اینکه واردات خودروهای لوکس شامل تعرفه های بالا باشد در آن صورت خودرو سازهای داخل دیگر قادر نیستند خودروهای بی کیفیت خود را با ما تحمیل کنند . آیا گوش شنوائی هست ؟ (2650712) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۸:۵۲:۰۲
شوراي رقابت يك نهاد مدرن اقتصاديه كه توي خيلي از كشورها با اختيارات فراقوه اي تشكيل ميشه. اميدوارم رسانه ها متوجه باشند كه ضعيف كردن اين نهاد به هيچ وجه به نفع مردم نيست. (2650750) (alef-11)
 
داداریان
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۹:۴۵:۱۷
دوباره بازی و نمایش تکراری گران گردن کالا ها را برای مردم شروع کردند.
بعد از این جلسه می گذارند میگویند کرفس گران شده چرا خودرو گران نشود؟ جلسه بعدی مینشینند میگویند خودرو چند در صد افزایش قیمت داشته چرا گوشت و مرغ همان قیمت باشد؟ و جلسه بعدی ...
این دور باطل پایانی ندارد (2650838) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۰:۲۸:۰۱
یکی از بندهای توافق این بوده حداکثر افزایش سالانه از 10 درصد تجاوز ننماید در صورتیکه شرکت تویوتا علی رغم عدم انحصار ،محصولات 2015 را بیش از 10 درصد افزایش داده . وای بحال زمانی که انحصار واردات هم بوجود آید.حذف رقابت آزاد معلوم نیست به چه دلیلی است؟ (2650894) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۰:۳۱:۱۹
اقا جون. يك بآم و دو هوا نميشود. اگر قائده. بازي اقتصاد ازاد است. بايد همه قواعدش رعايت شود نميشود قيمت گذاري خودرو ازاد بلشد. ولي مكانيسم. بازار ناقص. باشد. زماني ميشود قيمت گذاري را ازاد كرد كه به اصطلاح عرضه و تقاضا ذره اي باشد يعني يك عرضه كننده و يا يك تقاضا كننده به تنهايي نتواند نقشي در تعيين قيمت بازار داشته باشد. اينها اصول اقتصاد ازاد است . (2650897) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۰:۳۶:۰۵
اقا جون. يك بآم و دو هوا نميشود. اگر قائده. بازي اقتصاد ازاد است. بايد همه قواعدش رعايت شود نميشود قيمت گذاري خودرو ازاد بلشد. ولي مكانيسم. بازار ناقص. باشد. زماني ميشود قيمت گذاري را ازاد كرد كه به اصطلاح عرضه و تقاضا ذره اي باشد يعني يك عرضه كننده و يا يك تقاضا كننده به تنهايي نتواند نقشي در تعيين قيمت بازار داشته باشد. اينها اصول اقتصاد ازاد است . (2650905) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۱:۰۴:۱۱
ببین چه مملکتی داریم که وزیر صنعتش نمیتونه درک کنه که بازار خودرو در ایران انحصاریه!!!!!!!!
ضمنا قیمت را آزاد کنید همزمان تعرفه واردات را حذف.
ما که از خدامونه (2650944) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۱:۰۶:۲۱
قیمت خودرو در ایران کاملا انحصاری برای همین خودرو ساز ها به مردم زور میگن وقتی خودروی سراتو اصلا تو سایپا تولید نمیشه بعد میان پیش فروش میکنن وپول از مردم میگیرن این معنیش چیه دروغ وکلاهبرداری (2650947) (alef-13)
 
حسن گودینی
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۱:۳۲:۲۳
باسلام من یک سوال دارم شورای رقابت باچه کسی رقیب است واین رقابت برای کیفیت خودرو است ویاروی قیمت خودرو ایا این رقابت بین خود روسازان داخلیست ویا با خودروسان خارج وارداتی قانونن قیمت هرکالایی را کیفیث ومیزان تقاضا تعین می کند البته ببخشید شاید هم دکانی است (2650984) (alef-3)
 
امیر
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۱:۵۰:۵۲
کلا وزیر صنعت از اولش هم به فکر مردم نبود و فقط به فکر سود خودروسازان بود!!! حالا چرا خدا عالم! (2651015) (alef-3)
 
محمد
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۲:۳۷:۲۵
سال 57 یا 58 ژ یان صفر کیلومتری را از تقاطع خیابان آزادی با خیابان زنجان به مبلع هیجده هزار تومان خریدم که چندین هزار کیلومتر با آن رانندگی کردم و هیچ مشکلی برام نداشت . حالا چندین و چند تا از خودرو های زیر چهل میلیون تومان خریدم که تازه هیچکدام از آن ها کیفیت همان خودرو قدیمی را ندارد . و تازه کارانتی و ... هم بیفایده است حالا چه کسانی از تولید این خود رو های بی کیفیت پشتیبانی می کنه خدا داند. انتظار از مسئو لین محترم این است که لا اقل از حق مردم برای تولید خود رو های با کیفیت لا اقل به مثابه همان خودرو های قدیمی پشتیبانی کنند . کنترل قیمت فدای این رانت خواران (2651088) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۳:۲۷:۴۱
دولت بخاطر کاهش قیمت نفت کسری بودجه داره می خواد از طریق خودرو مقداریشو جبران کنه اول اومد سر واردات خودرو انحصاریش کرد حالا میخواد خودروی داخلی رو هم درصدی ببره بالا.هممون میدونیم تو بحث جرایم رانندگی هم حساب ویژه باز کرده تو این اوضاعی که سربازی رو هم بفروش گداشته عمرا بیاد تعرفه واردات رو کم کنه متاسفانه کلید تدبیر و امید دوستان راه جیب مردم رو خوب بلده (2651160) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۳:۵۵:۲۵
همه با آزاد سازی قیمتها بر اساس تقاضا و عرضه موافقند. منتهی باید واردات هم آزاد شود.آنوقت رقابت معنای واقعی دارد. نه اینکه باز هم در عرصه داخلی باج بدهند به خودرو سازان داخلی.متاسفانه به بهانه حمایت از تولید داخلی به اقتصاد و مردم ضربه میزنند.مصرف سوخت بالاتر نسبت به موارد مشابه خارجی. حداقل استاندارد آنهم با فشار پلیس. خرابی سریع قطعات به علت چینی بودن.نمی دانیم چرا از این صنعت بیمار و وابسته حمایت می شود. (2651189) (alef-11)
 
شهرام
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۰۳:۵۱:۲۵
چرا در قرن 21 که سایر کشورهای همتراز ما پله های ترقی را صد تا یکی طی کرده اند ما همچنان با سوء مدیریتها راه تنزل را طی می کنیم و همه امورمان / صنعت , تجارت , و .... / هر روز بدتر از دیروز است و هر مسئولی ساز خودش را می نوازد . (2651295) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۰۶:۵۸:۳۲
چه شود : خودش به صورت انحصاری تولید کند و خودش قیمت بگذارد تعرفه ی کالاهای مشابهخارجی هم برای واردات بالا باشد بهشت از اینجا بهتر برای یک انحصار گر کجا پیدا می شود (2651334) (alef-11)
 
سبحان
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۰۷:۲۲:۲۱
تا وقتی انحصار خودرو دست یه عده خاص هست ونمیذارن تعرفه واردات پایین بیاد وضع بدتر از از این میشه اما بهتر نمیشه (2651348) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۲ ۱۴:۱۶:۵۲
فعلا با همین تعرفه هم واردات خودرو انحصای شده (2654696) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۰۷:۵۷:۵۹
نكنه باز مى خواهيد اىن ماشينهاى اشغال را كران كنيد (2651378) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۱۰:۰۵:۲۱
آقا بذار گرون كنن , ملت چرا بايد بخرن ؟ (2651487) (alef-3)
 
بهروز
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۱۱:۲۰:۱۱
با خواندن مطالب بالا یک چیز خیلی هشدار دهنده به نظر میرسد
وای به حال خودروسازان اگر روزی نوبت به انتخاب در شرایط یکسان و قیمت های واقعی برسد و در ان روز بدون شک مردم هیچ و هیچ وقعی به خودرو سازان داخلی نخواهند نهاد و نهاد از دل خودروسازان در خواهد امد و من شخصا از نسل بعدی خودم اکیدا خواهم خواست که انتقام ما مردم مظلوم را از این خودروسازن هر موقع ک توانستند بگیرند . آمین یا رب العالمین (2651607) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۱۲:۵۷:۱۷
خواهش می کنم ترو به خدا تعرفع واردات رو زیر 20درصد تنظیم کنید و حالا بیاید به خودروسازای وطنی! اجازه بدین با هر قیمتی که دوست دارن جنسای بنجلشون را بفروشن... انوقت ببینید مردم چی انتخاب می کنن (2651879) (alef-7)
 
کاوه
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۱۴:۴۲:۳۲
اقای نعمت زاده خسته نباشید. از آن روز که یاد دارم شما هم مانند آقای زنگنه در مصدر وزارت و مدیریت کلان مملکت بوده اید یا در توانیر یا در پتروشیمی و صنایع و در مقام وزارت صنعت و تجارت.
آدم زحمتکشی هستید اما متد و اسلوبتان دیگر کارآمد نیست. ضمن اینکه خسنه هم شده اید. شاید بهتر باشد در منزل بیشتر استراحت کنید و سکان امور را به جوانتر ها و نیروهای تازه نفس بدهید (2652197) (alef-7)
 
عبدالله
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۱۶:۱۰:۳۱
با سلام ، زمانی که ایران شروع کرد به مونتاژ پیکان ، کره جنوبی صنعتی نداشت چی شد ما را ، که افتخار میکنیم ماشینهای کشور کره را میخریم . کسی به فکر صنعت ، تولید و مردم نیست هر کس بفکر جیب خودشه . (2652510) (alef-7)
 
بهرام
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۱۷:۴۳:۲۰
زمانی قیمت خودرو را عرضه وتقاضا مشخص میکند که خودرو انحصاری نباشد اقایان واردات و تعرفه ان را بردارند انوقت درست است تا ببینند کسی خودروی ساخت سابپا وایرانخودرو وخودروی چینی می خرند . دولت یاد گرفته فشار روی دوش ملت باشد ایران خودرو اعلام میکند 10000کارگر بیکار میشود مردم بخاطر 10000نفر بیکار نشود سالیانه 30000نفر کشته میشود با این محصول بی کیفیت (2652784) (alef-10)
 
داود
۱۳۹۳-۱۱-۱۲ ۱۱:۳۲:۵۰
مگر قيمت خودرو آزاد نشده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/نمدانيم تا كي مردم بايد هزينه هاي ريخت و پاش و پرداختهايي را كه خودرو سازان براي مسائل سياسي انجام ميدهند را بايد بپردازند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ من در يك شركت گيربكس ساز مشغول به كار هستم و مي دانم كه خودرو سازها گيربكس با چه قيمتي از ما مي خرند و به صراحت ميگويم كه قيمت تمام شده خودرو ها نصف مقداري است كه الان خودرو ها را به آن قيمت مي فروشند. مسئلين محترم محترم لطف كنند و سياست را از خودرو سازي جدا كنند قيمت خودرو ها به نصف كاهش پيدا كرده و كيفيت و تنوع آن چندين برابر مي شود. (2654140) (alef-7)
 
علیرضا
۱۳۹۳-۱۱-۱۲ ۱۲:۱۵:۳۱
من این حرفو میزنم ولی میدونم که انتشار نمی کنین
سال 1342 کره اندونزی و مالزی همراه با ایران تصمیم میگیرند قطب صنعت خودرو سازی آسیا بشن
ما اون زمان هم کارخانه شورولت ایران را داشتیم و هم توانسته بودیم خودرویی به اسم پیکان که بعد از سی و اندی سال هنوز میخواهیم از روش وارو بزنیم را داشتیم یعنی حدوده 35 سال پیش که کره لاستیک تولید می کرد ما کارخونه داشتیم که کره ای دیده بود 4شاخ گاردان بریده بود.
الان اینجا هستیم با این سیستم : پراید 20 میلیون
چطور ممکنه پرایدی که تو سوریه سال 90 عرضه می شد حدوده 2نیم میلیون تومان آن هم با کلی تصحیلات , تو مملکت ما به ایرانی می فروختن 12 میلیون .
2 2 = 4
ولی ما الان 2 0=0 هستیم
اسمش رو چی میزارین؟
دزدی؟ عدم پیشرفت؟بدبختی؟جهان سوم؟
واقعا داریم چیکار می کنیم ؟
من یه آدمی بودم که عاشق سرزمینم بودم هیچ وقت به فکر رفتن نبودم !
ولی به نظر شما هنوزم میتونم عاشق سرزمینم باشم ؟
باور کنید اصلا نه آدم سیاسی هستم نه حزب گروهی
فقط یه نفر که مهندسی خونده و مونده اصلا این درسی که خونده تا چه حد میتونه مفید بودنشو تو مملکتش ببینه .

یا علی (2654262) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۲ ۱۴:۱۶:۱۱
تازه ترین خبری که به گوشم رسیده اینه که قانون انحصار واردات خودرو که از اول بهمن بود را دارن تعمیم می دن به قبل از اول بهمن. یعنی هر کسی قبل از اول بهمن هم ثبت سفارش کرده خودرو تو گمرک بمونه و آزاد نشه.بعد هم که قیمت خودرو داخلی را بازار تعیین کنه. دیگه مافیای خودرو کاری نمونده که نکرده باشه و به قولی چه می کنه این نعمت زاده (2654693) (alef-7)
 
احمد
۱۳۹۳-۱۱-۱۵ ۰۹:۰۱:۰۶
اگه همه مردم دست به دست هم بدن تا این خودرو های بی کیفیت را نگیرن میشه یه کاری کرد وگر نه تولید خودرو بی کیفیت این دو لگن ساز ادامه داره من یه پژو پارس تحویل گرفتم هنوز سوار نشده گیر بکسش زوزه داشته اخه هی بیایین قیمت بالا پایین کنید مردم بد بخت میخوان یه ماشین سوار شن که کیفیت داشته باشه نه جوش و غصه . اقا نخرین فقط همین (2661545) (alef-10)
 
ایرج
۱۳۹۳-۱۱-۱۷ ۲۰:۲۳:۰۳
هیج راهی نیست جز اینکه مردم همت کنند خرید خودرو داخلی را تحریم کنند (2667123) (alef-7)
 
متي
۱۳۹۳-۱۱-۲۱ ۱۵:۱۸:۲۸
با به اصطلاح آزادسازي قيمت آخرين ميخ بر تابوت صنعت رو به موت خودروسازي كوبيده مي‌شود و با انحصار واردات اين مريض خوب نمي‌شود. با آزادسازي واردات خودرو ميخ بر تابوت اقتصاد كشور كوبيده مي‌شود.
بهترين راه كاستن از هزينه توليد همزمان با افزايش كيفيت آنهاست. تا مصرف كننده راضي به خريد داخلي شود و واردكننده به فكر واردات نيافتد. اين هم شدني است با كم كردن بخور بخورهاي بي حد و حصر نامديران خودروي كشور. كه نمونه آنرا در پاداش و عيدي آقايان نامدير در شب عيد مي‌بينيم. (2674410) (alef-7)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.