نظر منتشر شده
۶۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 242298
ابراهیم حاتمی‌کیا در «هفت»:
چرا فیلم‌های پایین‌تنه‌ای بسازم که بفروشد؟/ حرف ما بوی باروت می‌دهد
بخش اجتماعی الف، 29 شهریور 93
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۱
این بار نوبت ابراهیم حاتمی‌کیا بود که با حرف‌های تند و تیزش یخ برنامه «هفت» را بشکند.

چند هفته پس از آن که مسعود کیمیایی به برنامه «هفت» آمد و با نام بردن از سعید امامی و بهروز وثوقی مخاطبان این برنامه را غافلگیر کرد، این بار نوبت ابراهیم حاتمی کیا بود تا به این برنامه بیاید و اوضاع و احوال سینمای ایران را به نقد بکشد و از وضعیت فعلی سینمای ایران گلایه کند.

او برای نخستین بار بود که دعوت برنامه «هفت»‌را می‌پذیرفت و رو به روی دوربین این برنامه تلویزیونی می‌نشست. حاتمی‌کیا پیش از هر چیز ابراز امیدواری کرد که بحث امشب (جمعه شب ۲۸ شهریور) بحث گرمی باشد و هم به کار دنیا بیاید و هم آخرت. او که از زمان برپایی جشنواره فیلم فجر در بهمن سال ۱۳۹۲ با صراحت زبان به نقد سینما گشوده بود، در این برنامه هم همان رویکرد را پی گرفت.

حاتمی‌کیا که چند ساعت پس از اعلام لیست نامزدهای اولیه سینمای ایران برای حضور در بخش خارجی زبان اسکار سخن می‌گفت، صحبت‌هایش را از فیلم «چ» و شخصیت شهید چمران آغاز کرد، فیلمی که حالا یکی از نامزدهای کمیته انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکاست.

کارگردان «آژانس شیشه‌ای» گفت که: «مدت‌ها بود درباره این فکر می‌کردم که پیرامون یک شخصیت واقعی حرف بزنم و چمران برای خودم بیشترین بازخورد را داشت، به همین خاطر به سراغ این شخصیت رفتم.»

فیلم «چ» این کارگردان ۵۳ ساله درباره دو روز ا زندگی شهید مصطفی چمران است که برای پایان دادن به غائله پاوه وارد این شهر استان کرمانشاه شده است. این فیلم هم بیشترین جوایز سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد و هم در جشن انجمن منتقدان سینما موفق به دریافت جایزه شد.خانه سینما هم در جشنی که پس از دو سال وقفه برگزار کرد بیشترین جایزه را به «چ» داد.

کارگردان «روبان قرمز» از چند بعدی بودن شخصیت شهید چمران گفت و به بعد علمی، عرفانی، چریکی و دولتمردی او اشاره کرد و گفت: «وقتی این رنگ‌ها را کنار هم می‌گذاشتم شخصیت شهید چمران برایم بهترین بود، اصلا قشنگی شخصیت چمران به این بود که همه این‌ها را با هم داشت.»

او البته تاکید کرد که ادعا ندارد توانسته باشد همه موارد گفته شده را در فیلمش نشان دهد، چرا که می‌خواسته روایت خودش را از این شخصیت و مقطعی که انتخاب کرده ، ارائه کند.

کارگردان فیلم «مهاجر» اما به این نکته هم اشاره کرد که در سیمای جمهوری اسلامی ایران بیشتر به بعد عرفانی شهید چمران پرداخته شده است.



دنبال بهانه بودم «چ» را نسازم

او پس از ترسیم ویژگی‌های شخصیت شهید چمران به سختی نوشتن فیلمنامه «چ»‌اشاره کرد: «خیلی سخت بود، گاهی وحشت می‌کردم، بارها می‌نوشتم و هی خودم بهانه می‌آوردم و از خودم می‌پرسیدم نکند من با این فیلم یک عده‌ای را سرخورده کنم، اصلا در مقطعی دنبال بهانه بودم که این فیلم را نسازم.»

یکی از دلایل این ترس به بالا رفتن سن حاتمی‌کیا باز می‌گشته: «طبیعی است سن آدم که بالاتر می‌رود آدم محافظه‌کارتر می‌شود.»

او تاکید کرد که هدفش از رفتن به سمت دو روز از زندگی چمران این بود که حرف خودش را بزند: «هر کس از زاویه دید خودش حرف می‌زند،اگر مرحوم حاتمی می‌خواست از جنگ بگوید، حتما حاصل کارش متفاوت می‌شد و چیز دیگری می‌گفت، طبیعی است من خالق اثرم و یک چیزهایی را که دوست دارم پررنگ می‌کنم، انشاءالله دوستان دیگر بیایند و سایر مسائل را انها در مورد این شخصیت بگویند.»



اگر به مساله‌ای جواب ندهم کار برایم حرام است

او پس از این مقدمه به سراغ رویکردش در فیلمسازی رفت و گفت که اگر قطب‌نمایش را از او بگیرند، او گم می‌شود و نمی‌تواند کار کند: «سعی من همیشه این بود که به مسائل روز جامعه‌ام بپردازم و یک مساله‌ای را جواب بدهم، اصلا اگر نتوانم به مساله‌ای جواب بدهم کار کردن برای من حرام است.»

کارگردان فیلم «از کرخه تا راین» گفت مشکل سینمای ما از جایی آغاز شد که ممیزی‌ها، کوته‌بینی‌ها و سخت‌گیری‌ها جلوی هنرمندان و فیلمسازان ما را گرفت: «می‌خواستیم حرف بزنیم، نمی‌شد. به همین خاطر عطایش را به لقایش بخشیدیم و رفتیم به سمتی که مسائل روز را نبینیم.»

او وضعیت فعلی سینما را که محصول همین رویکرد بود «خیلی غم‌انگیز» توصیف کرد و ادامه داد:‌ «جشنواره فیلم فجر حاصل کارنامه یک سال سینمای ایران است. من وقتی به جشنواره می‌روم و فیلم‌هارا می‌بینم احساس می‌کنم این‌ها متعلق به یک سیاره دیگر هستند.»

او تاکید کرد که بحثش این نیست که از مشکلات روز و زن و بچه و این‌ها حرفی زده نشود، بلکه:«مشکل اصلی این است که ما یک افقی در فیلمسازی و کار هنری داشتیم که حالا نداریم و به همین خاطر احساس می‌کنیم تولیدات متعلق به سیاره دیگری هستند.»

کارگردان «به رنگ ارغوان» تاکید کرد: «قرار بود در سینمای ما یک سری افراد باشند که مساله‌هارا مطرح کنند تا ما آینده بهتری داشته باشیم، اما چه اتفاقی افتاد در این سینما؟»

او به گذشته نقبی زد و به یاد آورد که دو سال پس از پایان جنگ منتقدی خطاب به او گفته که جنگ تمام شد و شما هم بحث جنگ را تمام کنید و به مسائل روز بپردازید: «کسی که این حرف را می‌زد یادش رفته بود که هزار و ۲۰۰ کیلومتر از مرزهای ما درگیر جنگ بود و ما ۳۰۰ هزار شهید دادیم، اگر ما از این‌ها حرف نمی‌زدیم از چه حرف می‌زدیم؟ این منتقد در واقع می‌خواست نشان بدهد که من آدم کهنه‌ای هستم تا کهنه به نظر بیایم.»



سه جریان سینمای ایران

کارگردان فیلم «خاکستر سبز» سینمای ایران را به سه بخش با سه رویکرد متفاوت تقسیم کرد و گفت: «ما سه نوع فیلمساز در ایران داریم، دسته اول کسانی هستند که در زمینه سینمای بدنه فعالیت می‌کنند و برای گیشه فیلم می‌سازند که اتفاقا نان آن‌ها حلال‌ترین نان است. دسته دوم سینمای جشنواره‌ای و روشنفکری است که فیلمسازانش برای مخاطب آن طرف آب فیلم می‌سازند و دیده‌بان آنها برای آن طرف و نگاه چشم‌آبی‌هاست.»

حاتمی کیا سومین دسته فیلمسازان ایرانی را کسانی دانست که دغدغه سینمای ملی و بومی ایران را دارند و کسانی هستند که برای گفتن از دردها وارد سینما شده‌اند.

او کمال تبریزی را مثال زد که در ابتدای پیروزی انقلاب از دیوار سفارت آمریکا در تهران بالا می‌رود تا بتواند از ماجرای گروگانگیری فیلم‌برداری کند:‌«خب این آدم مساله داشته که دست به چنین کاری می‌زند، یا خود من که به جبهه رفتم تا بجنگم، اما بعدها دیدم که باید حیرت‌هایی را که در جبهه دچارش می‌شدم به فیلم تبدیل کنم.»

او به نقد جریان سینمای روشنفکری پرداخت و گفت:‌«وضع آن‌ها که مشخص است و خیلی هم خوب زندگی می‌کنند، چون دلارها از آن طرف می‌آید و مثل مارکوپولو همه جا هم می‌روند، در سینمای بدنه هم که گاهی یک فیلم را ۱۲ روزه می‌سازند و حرفی هم در این زمینه نیست.»

کارگردان «موج مرده» گفت:‌«نوک پیکان این سینما باید همان جریانی باشد که به سینمای ملی و بومی می‌پردازد. آن‌ها باید در این سینما مصونیت داشته باشند تا بتوانند حرف بزنند، سیاستگذاران باید برای آن‌ها وقت بگذارند و بدانند که این نوع فیلمسازی وقت می‌برد و هم سیستم و هم بخش خصوصی باید به آن کمک کنند.»

او با ابراز تاسف از این که واژه «فیلم فاخر» به «متلک» تبدیل شده گفت: «این جریان که می‌تواند فیلمی بسازد که مردم بفهمند و با آن ارتباط برقرار کنند الان در بدترین شرایط قرار دارد.»



عمر فیلمسازی من با انقلاب یکی‌ست

حاتمی‌کیان گفت که ۳۵ سال است دارد فیلم می‌سازد و عمر فیلمسازی او با انقلاب تقریبا هم اندازه است. او تاکید کرد که «من ادعا دارم قصدم این بوده که تغییری ایجاد کنم، به هر حال انقلاب رخ داده بود و من احساس می‌کردم که باید حرفی را بزنم و برای گفتن حرفم هم باید بجنگم. بعضی‌ها فکر می‌کنند من راحت هستم و هر چه دلم بخواهد می‌گویم اما من برای گفتن حرف‌هایم خیلی جنگیده‌ام.»

او ادامه داد: «این جنگجویی را که از فیلمساز می‌گیرید چه چیزی باقی می‌ماند؟ الان هم که یک عده می‌خواهند ثابت کنند بهشت و جهنم ما دست ما نیست که این خیلی حرف جفنگی‌ست.»

او با بیان این مطلب که فیلسازهایی که به جنگ می‌پردازند، خون دیده‌اند و تفنگ دست‌شان است گفت: «اما برخی از این تفنگ‌ها که مال جبهه است در جای دیگری استفاده می‌کنند.»

به گفته کارگردان «گزارش یک جشن» بعضی از منتقدان: مثل «وسواس الخناس» فیلمسازان ما را گمراه کردند و این اتفاق که می‌بینید، افتاد.

او با یاد کردن از شهید آوینی گفت که در شرایط فعلی «آقا مرتضی‌ها» را کم داریم، کسانی که دغدغه سینمای ملی و فیلمسازان این جریان را دارند و نمی‌گذارند آن‌ها گم شوند.



قرار بود شهید شوی، چرا عوض شدی؟

کارگردان فیلم «به نام پدر» در بخش دیگری از سخنانش به عوض شدن فیلمسازان هم قبیله‌ایش اشاره کرد و گفت:‌ «بنده خدا قرار بود شهید شوی، چرا عوض شده‌ای، چرا باید معاشت را به سینما ببندی، قرار بود پله پله بالا بروی.»

او با تاکید بر این که من با بقیه کاری ندارم و با فیلمسازانی کار دارم که در سینمای جنگ کار کرده‌اند و نسل فیلمسازان انقلاب هستند گفت: «سینما و خانه سینما و ... هر کدام کار خودشان را می‌کنند. ما باید بدانیم این گربه‌ای که ساخته شده، درش مساله هست، و در خاورمیانه و جهان حرف دارد. قرار بود همان بچه‌های شیرخواره دهه ۴۰ بخشی‌شان بشوند آقای ظریف و کار خودشان را بکنند و بخشی بشوند امثال من و کارشان را انجام دهند.»

او تاکید کرد:‌«مگر من کم کشیده‌ام، کم تحقیر شدم؟ وقت بود که با گروهم می‌رفتم در پادگان به عنوان کارگردان و پادشاه گروه. یک سرباز جلوی کار من را می‌گرفت و کار را می‌خواباند. آیا این‌ها باید باعث می‌شد که من بگویم کار نمی‌کنم؟»

او با بیان این که ایوبی (رییس سازمان سینمایی) و بالاتر از او روی سر بنده جا دارند، تاکید کرد: «خودمان داریم کم کاری می‌کنیم. ما نباید همان سینمای کهنه را بسازیم، باید فیلمی بسازیم که حرف امروز را پاسخ دهد.»

حاتمی‌کیا به بهزا بهزادپور و فیلم «خداحافظ رفیق» او اشاره کرد و گفت که این فیلم در گیشه شکست خورد، اما در تلویزیون موفق بود:‌«الان بهزاد کجاست؟ چرا فیلم نمی‌سازد، درست است که او حالا تئاتر کار می‌کند اما جای نگاهش در این سینما خالی‌ست.»



نفس ما تازه شد

او دیدار با رهبری را مثل نفسی تازه توصیف کرد و گفت که خدا به باعث و بانی‌اش خیر بدهد، نفس ما تازه شد. به گفته حاتمی‌کیا رهبر معظم انقلاب فیلم «چ» را دیده‌اند و در مورد آن هم خیلی زیبا صحبت کرده‌اند.



انبوه آثار ضعیف

حاتمی‌کیا در مورد آثار ضعیفی که در حوزه دفاع مقدس ساخته می‌شود گفت: « متاسفانه ما در این حوزه با آثار بسیار ضعیفی روبرو هستیم، واقعا چند نفر در این حوزه موفق بوده‌اند، وقتی ما میدان را خالی می‌کنیم آدم‌های ضعیفی می‌آیند، که کارشان را با سینمای دفاع مقدس شروع می‌کنند و بعد می‌روند دنبال کار خودشان. چون این عرصه فرصت خوبی برای کار کردن در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و یک پولی هم وسط می‌آید. البته الان دیگر فکر نمی‌کنم اینگونه باشد.»

او گفت: «مشکل این عرصه بخشی‌اش هم به ما برمی‌گردد که کشیدیم کنار. البته مسئولان هم باید تحمل حرف‌های بچه‌های این عرصه را داشته باشند، چون بچه‌های جنگ حرف‌شان بوی باروت می‌دهد. خشونت دارد، اصلا حرف نسل انقلاب باروتی است، پوتین هم پایش هست، با خاک و گلی که به آن چسبیدهِ، به همین خاطر ردپای‌شان روی موکت شما می‌ماند و نمی‌شود از آن‌ها انتظار داشت با کفس واکس زده روی این موکت راه بروند، مسئولان باید این‌ها را تحمل کنند.»

او پس از بحث در مورد واقعیت و این که واقعیت از منظر هر کسی متفاوت است به ساختار تشکیلات انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس پرداخت و گفت: «یک زمان آقای شرف‌الدین به من گفت بیا این‌جا کار کنیم. اما من جدی نگرفتم. قبل از این تشکیلات من روی روابط شخصی‌ام می‌رفتم یک فرمانده لشگر را می‌دیدم، از او اسلحه می‌گرفتم و فیلمم را می‌ساختم و می‌شد فیلم «دیده‌بان». اما الان یک لابیرنتی ساخته‌اند با این تشکیلات.»

او با عذرخواهی از آقای شرف‌الدین گفت: «واقعا از این تشکیلات چه چیزی بیرون آمد، به نظر من یک مسئول بالاتر باید بیاید و به این تشکیلات نگاه کند، ببیند خروجی آن چی بوده، و اگر این خروجی مطلوب نبوده در آن را ببندد.»

حاتمی‌کیا با اشاره به ساخت فیلم «برج مینو» اظهار داشت: «برای ساخت «برج مینو»‌ما یک جلسه گذاشتیم. ده نفر در این جلسه بودند و ۹ نفر موافقت کردند. چون رای اکثریت موافق بود، گفتند برو فیلم را بساز، ما کار را شروع کردیم اما همان یک نفر که مخالف بود گفت کار باید تعطیل شود. من از آبادان به او زنگ زدم، یادم نیست کی بود، اما لهجه‌اش نشان می‌داد که همشهری ماست، گفتم برادر من ما کار را شروع کرده‌ایم و نمی‌توانیم تعطیل کنیم، او گفت باید تعطیل کنید، تهیه‌کننده ما هم ترسید و کنار کشید. من زنگ زدم تهران گفتم پیکانم را بفروشید، با امکانات محدود کار را پیش بردم. یادم هست مسئول جلوه‌های ویژه ما با استفاده از مین‌های منطقه مواد منفجره تهیه می‌کرد. دست آخر هم فیلم ساخته شد و رفت جشنواره و جایزه هم برد.»

او تاکید کرد: «این نشان می‌دهد که نگاه آن فرد غلط بوده، آن‌ها کار بلد نیستند و باید اعتماد کنند به فیلمساز.»

این کارگردان با بیان این مطلب که این تشکیلات کاری در حوزه دفاع مقدس نکرده و پول زیادی هم خرج کرده ادامه می‌دهد: «این مسائل سر مارا پایین انداخت. البته این یک بحث کاری است وگرنه تک تک این بچه‌ها خوب هستند و من پشت سر آن‌ها نماز می‌خوانم، اما این تشکیلات مانع است.»



مملکت من مگر موسولینی دارد؟

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به سراغ مبحث سیاه‌نمایی در سینما رفت و گفت: «من خودم کتک این حرف‌ها را خورده‌ام. ما فیلمسازها پر از اشتباه هستیم. افتخار می‌کنیم که از نسل حضرت آدمیم و اشتباه هم می‌کنیم، برخی از فیلم‌های من یا رسول ملاقلی‌پور در نیامد و اشتباه کرد‌ه‌ایم، مگر مسئولان اشتباه نمی‌کنند، اصلا کسی هست که اشتباه نکرده باشد تا متوقع باشد که ما هم نباید اشتباه کنیم؟»

او با اشاره به اوایل انقلاب گفت: «یکی می‌شود رییس جمهوری که در می‌رود و یکی هم شهید می‌شود.»

حاتمی‌کیا به فیلم‌ نرگس آبیار «شیار ۱۴۳» اشاره کرد و گفت: «در این فیلم با مادری مواجه هستیم که تنها پسرش را به جبهه می‌فرستد و بچه‌اش برنمی‌گردد و در طول فیلم او مدام منتظر است، از دیدن این فیلم اما من نوعی احساسم این نیست که عجب غلطی کردیم، رفتیم جبهه و جنگیدیم.»

او در مقابل این فیلم مثال دیگری زد و گفت: «اما فیلمی هم هست که می‌گوید، ما اشتباه کردیم جنگیدیم، مثلا فیلمسازی می‌آید فیلم می‌سازد در مورد آبادان، شبیه فیلم «دزد و دوچرخه» ویتوریو دسیکا. فیلم «دزد و دوچرخه» محصول جامعه فاشیستی و موسولینی است، مگر من موسولینی داشته‌ام که این فیلم را شما می‌سازید، این آبادان و مردم‌اش همان‌هایی هستند که نگذاشته‌اند این شهر سقوط کند و روزها با دست خالی مقاومت کردند.این آقا اگر این مقاومت را نمی‌سازد به خاطر این است که آن را ندیده چون اولین گلوله که شلیک شده گذاشته آمده تهران.»

حاتمی‌کیا گفت: «همین فیلم را می‌خواستند بفرستند لوکارنو، من رفتم فارابی اعتراض کردم، هر چند اصلا شیوه من این نیست که بخواهم جلوی کاری را بگیرم اما سر این فیلم رفتم و گفتم نکنید این کار را، مسئولان وقت گفتند امسال منافقان شروع کرده‌اند، مهم است که پرچم ما بالا برود، من با داد و فریاد آنجا را ترک کردم. چرا باید سینما در ذیل سیاست تعریف شود.»

او با اشاره به فیلم‌هایی که نشان می‌دهد جنگ‌زده‌ها به فحشا افتاده‌اند گفت:‌ «دفاع مقدس، چیزهای دیگر داشت. شما فقط این را دیدید، هنوز اسم آن آدم‌ها روی کوچه‌ها و خیابان‌ها هست و عده‌ای البته می‌خواهند این اسم‌ها را عوض کنند، همان‌هایی که هنوز به خیابان شهید مطهری می‌گویند تخت طاووس.»

او با این اشاره که:‌ «فیلم‌هایی هست که سیاه‌نمایی می‌کنند گفت: «درد اینجاست که ما در اقلیت قرار داریم، این درد است. این هرم لعنتی سینما طوری شده که ما اقلیت شده‌ایم و به بازی کشیده می‌شویم تا صفر شویم، پس صفر کنید ما را.»

حاتمی‌کیا با اشاره به سینمای ورشکسته امروز ایران گفت: «چرا باید فیلمسازی که مسئله دارد به سراغ زدن حرف‌های پایین تنه‌ای برود تا سینما پر از تماشاگر شود، الان چه اتفاقی افتاده یا دارد می‌افتد که به این سمت می‌روند برخی؟ ما باید مواظب خودمان باشیم و حرف خودمان را بزنیم.»
 
علي
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۰:۱۶:۱۱
موضوع اينست كه فيلمسازان جنگ در كار خود تبحر كافي ندارند...نمي توانند فيلمي بسازند كه مخاطب را جذب كند...اميد به كمكهاي دولتي بسته اند... آقاي حاتمي كيا! تخريب سينماگران ديگر كار قشنگي نيست... اين قصه دلار از آنور آب ديگر قديمي شده... دست برداريد... (2382889) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۵:۴۷:۳۸
اتفاقا اکثر کارگردانهای انقلابی کاربلد هستندو نمونه اش خود حاتمی کیا و یا ملا قلی پور. معلومه اهل سینما نیستی. (2383576) (alef-3)
 
محمود
۱۳۹۳-۰۶-۳۰ ۰۸:۴۵:۳۰
اگه هر چقدر هم به كارشون وارد باشن بايد حرفشون رو با فيلمهاشون بزنن نه اينكه توي يه برنامه تلويزيوني بقيه رو تخريب كنن.منم از ايشون سوال ميكنم چرا مردم به فيلمهاي جنگ كم توجه شدند؟ فكرنميكند بدسليقگي و بزرگنمايي و... توي اين فيلمها كه اكثرا قبلش هزينه هاش توسط نهاد هاي دولتي و....پرداخت شده توي ريزش مخاطبش موثر بوده؟كساني كه اينجور فيلمها رو ميسازن هر چي دوست دارن ميسازن و نگران استقبال مخاطب نيستن. (2384647) (alef-10)
 
حامد
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۶:۲۵:۴۴
سلام،
فیلم جنگ ایران و عراق اگر بر اساس واقعیات، و خارج از خرده فرمایشات و ملاحظات ساخته شود، مخاطب خودش را پیدا می کند. اینجانب به عنوان یک رزمنده سالهای دفاع مقدس و جانباز جنگ که در اکثر عملیانها شرکت داشته ام و در چند عملیات خاصه در گردانهای خط شکن جان بدر برده ام، به جرأت می توانم بگویم تا حال فیلمی که بتواند واقعیت جنگ را به نمایش بگذارد ساخته نشده است. البته هستند فیلمهایی که تا حدودی به ماهیت جنگ ما نزدیک شده اند. اما با کمال تاسف شاهدیم یک سری فیلم مانند اخراجی ها، که هدفی جز به سخره گرفتن بچه های جنگ ندارد، و در پاره ای موارد از احساسات مخاطب استفاده می کند (نوع خاصی از فیلم فارسی)، توسط شخصی که خود مدتی در جبهه بوده است ساخته می شود و مسئولین(اعم از فرمانده سپاه در زمان جنگ) تمام قد از این فیلم حمایت می کنند، پیداست جریانی نمی خواهد فاتحین فتح المبین و خرمشهر به صورتی که بوده به مخاطب معرفی شوند، چه اگر شهدا و رزمندگان واقعی بودند نمی گذاشتند به این راحتی مسئولین کشوری با این همه منابع نفتی، معدنی و توریستی کشور را به باد فنا دهند. اگر شهدا بودند و اگر رزمندگان واقعی اجازه فعالیت یابند، نمی گذاشتند خاوری ها فرار کنند یا جهرمی ها با کمال پرویی تبرئه شوند. برای همین هاست که نمی خواهند ماهیت رزمندگان و جنگ را به تصویر بکشند. (2383664) (alef-10)
 
احسان
۱۳۹۳-۰۶-۳۰ ۰۰:۰۲:۱۶
اصلا چرا چ ؟!! این چه اسمی بود واسه این فیلم؟ همه دنیا چ یا (che) رو با چگوارا میشناسن! منظورت چی بوده که اسم فیلم رو گذاشتی چ؟ واقعا مسخره است! (2384398) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۳۰ ۰۰:۰۴:۳۶
اتفاقا سینمای دفاع مقدس ، به گفته موافق و مخالف ، موفق ترین فیلم های تاریخ ایران رو ساخته ، مثل فیلم های حاتمی کیا ، ملاقلی پور ، بهزادپور ، کمال تبریزی و . . . (2384402) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۰:۳۶:۴۴
حق با اقاي حاتمي كيا است وايشان واقعا سينماي دفاع مقدس را
ميشناسد وخوب ازش دفاع ميكند (2382915) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۳:۲۰:۱۰
تو این مملکت فقط سینمای جنگ لازمه؟ (2383321) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۷:۴۳:۲۷
قابل توجه حضرتعالي! ما سينماي جنگ نداريم ! (2383814) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۳۱ ۰۳:۲۱:۰۲
ابن فلم در اسکار مقام نمی آورد (2386025) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۰:۴۱:۲۶
الان از سيما معراجي ها پخش ميشود كه اصلا ربطي به جنگ واقعي ندارد وفقط اداي دفاع ازجنگ را در مياورد!!!
فضاي مثلا دانشگاهي فيلم اصلا ربطي به دانشگاه ندارد
واين نشان ميدهد كه كار گردانش اصلا فضاي دانشگاه را نميشناسد
ودعوا بر سر مجسمه اي از دوران باستان ايران است !!؟؟؟
واصلا هم مگر محسمه سرباز اشكاني هم محل اختلاف ميتواند باشد؟؟!!؟
كار بايد دست كاردان باشد
وامثال حاتمي كيا با خاك سرخ به سيما بيايند وبراي نسل حالا تعريف درستي
از دفاع مقدس وشهدا بدهندى (2382928) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۲:۱۷:۱۳
آخرشم از همين الان مشخصه هم شهدا رو دفن مي كنن و هم مجسمه رو مي زارن (2383156) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۳:۲۰:۵۲
خوب مشکل اینجاست که شما حرف فیلم رو متوجه نشدید هم حتمی کیا و هم ده نمکی در سطح دیگری حرفشون این هست که باید مخالف رو تحمل کرد و اجازه حرف زدن بهش داد و تا الان این موضوع فقط یک طرفه بوده و اصطلاحا اصلاح طلب ها می گفتن که بسیجی ها اجازه حرف زدن به ما نمی دهند ولی الان برعکس این موضوع هم قابل بحث و پیگیری هست و هیچ کدوم از دو طرف نباید خودش رو حق مطلق بدونند . در ضمن اتفاقا حرف ده نمکی هم در فیلم همین هست که سرباز اشکانی نباید محل اختلاف باشد و به عبارتی بعضی ها حالا از روحی نادانی و یا سوء نیت می خواهند دو قطبی بین تاریخ هخامنشی و کهن ایران و تاریخ معاصر و شهدای جنگ ایجاد کنند در حالی هم سربازان کهن ما(هخامنشیان و اشکانیان) و هم شهدای جنگ هردو سربازان این کشور بودن و در راه دفاع از کشور جان خود رو از دست داده اند . تفاوت حاتمی کیا و ده نمکی این هست که حاتمی کیا با تجربه تر و با مهارت بیشتر فیلم می سازد و فیلم هایش بیشتر برای قشر فرهنگی و روشن فکر جامعه هست ولی ده نمکی برای مردم عوام می سازد (2383324) (alef-10)
 
سلام
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۵:۰۶:۴۶
کاملا مخالفم
معراجیها فیلم خوبی است و دغدغه دارد (2383507) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۲۳:۴۱:۰۰
خدایی دانشجو نیستی من سر دفن شهدا تو دانشگاه دقیقا همین فضا رو دیدم
حتی مدیر دانشگاهمون دقیقا همین رفتارهای موزیانه رو می کرد (2384350) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۰:۵۷:۰۷
مشكل سينماي ما، هنرمنداني مثل شما هستند كه در هشت سال تاريك احمدي نژاد سكوت مردند به اين بهانه كه يياسي نيستند و "هنرمند"اند و حالا در سايه آرامش نسبي دولت جديد، زبانشان باز شده و شده اند هنرمند جسور منتقد وضع كنوني! (2382959) (alef-13)
 
محمود
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۵:۱۷:۰۷
گمان گزارش یک جشن رو ندیدی که اینطور حرف می زنی (2383524) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۱:۰۴:۱۸
اقای حاتمی کیا شعار زده شده ای چ اصلا هم خوب نبود یک فیلم بد ساخت به تمام معنا (2382986) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۳:۳۵:۳۶
متاسفم برای شما ولی شما که اینقدر کارشناس هستی می تونید بگید اشکال فیلم کجا هست ؟ ایا شما خودت تا حالا فیلم خوش ساخت ساختی؟ یا از اون هایی هستی که فقط بیرون گود نشستن و میگویند لنگش کن و ایراد می گیرند! در ضمن میشه بگی تعریفت از شعار چی هست و چه چیزی شعار زدگی هست . اینکه حرف از مشکلات و درد مردم و ایثار و فداکاری عده ای دیگر زده شود میشه شعارزدگی و حرف از حقوق بشر با مصدادیق کلی و گزینشی و همچنین اغراق و بزرگ نمایی یا سیاه نمایی میشه عملگرا و مدرن بودن !. البته خوب بعضی دوستان دوست داشتن چمران رو در نقش رمبو ببینند هر چند که هدف حاتمی کیا نمایش دادن روحیه صبر و درایت و فداکاری چمران بود . فردی که در بحبوبه ی بحران به جای اینکه با توجه به مقامی و اعتباری که دارد راحت پشت میز بشیند می آید در وسط ماجرا و سعی می کند از طریق گفتمان و مذاکره موضوع رو حل کند و وقتی امکان پذیر نبود با مقاومت و تلاش سعی در دفاع از مردم تا حد شهید شدن پیش می رود .
خود شما بیا یه موضوع به این مهمی رو انتخاب بکن و سعی کن در حداکثر دو ساعت کل ماجرا رو بیان کنی ببین می تونی یا نه در ضمن به نظر من خوش ساخت بودن فقط به افکت و انجام صرف تکنیک های سینمایی نیست بلکه مهم موضوعی هست که می خواهی بیان کنی . (2383351) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۲۳:۵۲:۳۲
فیلمی که اسمش کپیه،پوسترش کپیه نشون میده روش تفکر زیادی نشده.اگر هم قبول نداری کافیه یکم سرچ کنی و اسم Che رو تایپ کنی تو گوگل.ضعف در فیلمنامه موج میزنه.کافیه کمی در مورد تاریخ جنگ اطلاع داشته باشی یا از منابع معتبر و غیر جناحی مطالعه کرده باشی.متوجه میشی فیلمی با این همه ضعف دیگه این همه داد و هوار نداره.خب عزیز من فیلم ضعیف ساختی مخاطب نداری (2384372) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۱:۲۴:۵۶
سينما متعلق به مردم است و بايد همه سليقه ها را در بربگيرد شما مخاطب خود را داريد
و شهر موشها مخاطب خود را و اين را گيشه نشان ميدهد باقي قضايا حرف است اگر
كاري پيام جاذب داشت جلب ميكند والا با رانت و شعار دنبال مخاطب نرويد جنگ تحميلي
را همه ملت به پيش بردند و پيروزي دوران هم متعلق به همه است و امرئ گروهي و شخصي نيست (2383043) (alef-13)
 
علیرضا
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۱:۵۴:۴۱
آقای حاتمی کیا من شما رو دوست دارم چون فردی منصف هستید و درد دین و جامعه دارید حالا اگه جنس بیانتون به مذاق بعضیها خوش نمیاد مشکل حضرات است . تا وقتیکه مسئولین سینمایی از بیان واقعیتها ترس داشته باشند در روی همین پاشنه میچرخه . دفاع مقدس به هر حال جزئی از تاریخ ماست و نمیتونیم نادیده بگیریمش . کاش بدون تنگ نظری و ممیزی اجازه میدادن تا همه بیان حرفشونو در بستر ازاد سینمایی بزنند و قضاوت رو به مخاطب بسپرند . مطمئن باشید مخاطب سینمای ما اینقدر شعور دارد که درست و غلط یک حرف را تشخیص بدهند.منتها وقتی میخواهیم با تنگ نظری و ممیزی افکار مخاطب رو مهندسی کنیم و به قول شما راه بهشت رو بهشون نشون بدیم و نگذاریم به جهنم بروند سلیقه شخصی در کار وارد میشه و همه چیزو خراب میکنه و این بازخورد رو بوجود میاره . کاش واقعیت رو قبول میکردیم گرچه میدونیم واقعیت میتونه خیلی تلخ باشه . باید به سینماگران و مخاطبشون اعتماد کنیم . اونوقت همه چیز درست میشه . (2383107) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۴:۴۳:۲۵
علیرضا خان هموطن بنده دقیقا آقای حاتمی کیا گفتند که این راهی که ما میرویم راه حق است ومابقی که جور دیگر میاندیشند راه باطل و اساسا دریک جامعه دموکراتیک بایستی همه بتوانند حرف خود را بزنند . فیلم دوران دفاع مقدس لازم است فیلم گیشه ای وعوامانه هم لازم است . خیلی ها اصلا سینما میروند که از فکر کردن خلاص شوند واقای حاتمی کیا میخواهند مردم در سینما هم فکر کنند . باشد ایشان برای طیف خاصی فیلم بسازند. بهتر است آقای حاتمی کیا بدانند خیلیها هستند که عاشق سبک کار اقای کیمیایی هستند . یا همین اقا رضا عطاران که فیلمهایش خیلی هم پرفروش است . (2383476) (alef-10)
 
محسنی
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۱:۵۹:۰۰
سخنان حاتمی کیا را در هفت شنیدم و دیدم.فقط میگویم زنده باشی عزیز که درد دل خیلی ها رو فریاد زدی.با دیده بانانی چون شما بی باوران به فرهنگ ایرانی اسلامی خودی وفریفتگان جشنواره هایی که توهین هنرمند ما به فرهنگ خودی و سیاهنمایی از کشور را می ستایند موفق نخواهند شد انشاءالله، (2383117) (alef-10)
 
آرین
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۲:۰۵:۴۹
آقای حاتمی کیا افکارتون رو دوست دارم واز اینکه هنوز دغدغه آرمان ها وارزش هارو دارید ازتون ممنونم. (2383133) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۲:۲۵:۴۱
مگر سینما گران جشنواره ای جای شما را تنگ کرده اند؟ آنها به قول شما کار خودشان را می کنند برای نیت خودشان شما هم کار خودت را بکن.
سالها بعد خواهید دانست که سری اخراجی ها و نیز معراجی ها میخهایی بر تابوت سینمای دفاع مقدس بودند و هر آنچه شما رشته بودید پنبه کردند. (2383174) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۲:۳۱:۲۶
خواهشمندیم برای درد مردم فیلم نسازید بلکه فقط دردهای خودتان را در فیلم بگویید اینطوری هم صادقانه تر فیلم خواهید ساخت و هم صادقانه تر از فیلمتان دفاع خواهید کرد. (2383186) (alef-10)
 
حميد
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۳:۴۵:۰۱
جناب آقاي حاتمي کيا
در عصر ارتباطات ديگر جريان بندي شما براي سينما مفهوم خود را از دست داده است.شايد ده سال پيش ميتوانستيد ادعا کنيد جرياني براي "چشم آبيها" فيلم ميسازد ولي امروز نه از آن سيل جوايز جشنواره ها خبري هست و نه طراوت و تازگي در سينماي ايران احساس ميشود.
مخلص کلام اينکه اين صحبتهاي شما ده سال پيش جالب و جذاب بود اما امروزه ديگر محلي از اعراب ندارد و شما با سکوت 8 ساله تان به عنوان هنرمند غير سياسي برعکس سياسي بودن خود و اينکه هنرتان از آبشخور چه تفکري آب ميخورد را نشان داديد و اين علت کاهش اقبال مردم به شما و فيلمهايتان بوده است. (2383368) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۳:۵۶:۱۴
درودبر ابراهیم حاتمی کیا عزیز (2383383) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۴:۱۸:۵۹
اگر قرار بر ساخت معراجی هاست که همان بهتر که از اقلیت به صفر برسید (2383422) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۴:۳۱:۰۰
اقای حاتمی کیا فکر نمی کنید برخی مشکلات مملکت در حال حاضر اهمیتی بمانند جنگ در زمان خودش دارد مثلا مساله رانت خواری
راستی نظر شما درباره فیلمهایی مثل خط ویژه چی است؟ (2383453) (alef-10)
 
حامد
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۴:۳۱:۴۵
سلام
صحبت های آقای حاتمی کیا بسیار با دغدغه و ناشی از دلسوزی و خون دل خوردن برای دین و مردم بود. صحبت های ایشون ورای این گروه بندی های فیلمسازان فعلی سینماست، ایشون به درد های عمیق جامعه آرمانی می پردازن.
چرا اینقدر سطحی و با بغض و کینه با صحبت های ایشون برخورد میکنید.
زنده باد تکفر ناب اسلامی و انقلابی (2383455) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۴:۴۷:۳۶
کدام مسأله روز را شما بررسی کرده اید جناب حاتمی کیا؟؟؟ (2383482) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۴:۵۶:۲۶
اقای حاتمی کیا معمولا همیسه از خودش وفیلمهایش تعریف میکند (2383492) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۴:۵۸:۴۸
ابراهیم حاتمی کیا را باید در فیلمهایش و دیالوگهایش شناخت او در برنامه دیشب نشان داد سخنور خوبی نیست که البته ایرادی ندارد که اگر بود می رفت دنبال سیاست و وعده های دروغ می داد مثل بقیه . ابراهیم حاتمی کیا دلش صاف است و این صافی را در بوی پیراهن یوسف نشان داد دلش پاک است و سر بی پروا دارد این را در از کرخه تا راین گفت او معترض شرایط بعد از جنگ است و این را در آژانس شیشه ای فریاد زد او حنجره جماعتی است که می گویند این نه آن بود که ما می خواستیم حال که این نشده از کیسه ما خرج نکنید اما چه سود ؟ فیلمهای حاتمی کیا نباید به دنبال گیشه باشد امثال او اگر نباشند یا نتوانند همان طور که هستند خودشان را نشان بدهند بچه های ما دیگر نمی دانند چمران که بود و چه می خواست ؟ با حاتمی کیا تا اینجای کار موافقم اما وقتی می گوید آنها که فیلم های جشنواره ای می سازند و دلارهایشان می رسد و غیره و غیره نه . اگر فیلم اصغر فرهادی می رود و اسکار می گیرد نه به این خاطر است که او برعلیه وطنش می سازد . نه . حاتمی کیای عزیز که تمام فیلمهایت را بارها دیده ایم و از این به بعد هم
خواهیم دید و سراسر حست را درک می کنیم همان هایی که از سر غرور بی جا و نخوت بی دلیلشان در فراز فراز زندگی مردم کار را به آنجا کشیده اند که نوجوان درس خوان من آمال و آرزویش این است که در المپیاد فیزیک قبول شود و برود دانشگاه شریف مهندسی برق بگیرد و برای ادامه تحصیل برود ام آی تی یا هاروارد و بماند در ینگه دنیا ، امثال اصغر فرهادی این را فریاد می زنند این همان گلوی به خون نشسته توست او نیز می گوید این نه همانی است که ما می خواستیم . (2383498) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۵:۱۲:۱۸
اقای حاتمی کیا فیلمهای ارزشمندی هم ساخته اید اما ملت بدهکار شما نیستند شما هم طلبکارانه حرف نزنید هر کسی هر کاری کرد مزدش را گرفت این نحوه سخن گفتن و تحقیر دیگران شرم اور است از شما انتظار نمیرفت شرم کنید و گذشته خود را بی ثمر نکنید (2383517) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۵:۳۳:۲۲
آقای حاتمی کیا در دفاع از خودش و منافعش همه جور هیاهو می کند و این روش شناخته شده ای است
بعضی از فیلم های شما هم مانند معراجی ها هیچ دفاعی ندارد قبل از پرخاشگری کردن خودتان رو مرور کنید (2383548) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۳۰ ۰۰:۰۷:۱۳
معراجی ها مال حاتمی کیا نیست ، مال ده نمکیه. (2384405) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۳۱ ۱۵:۳۴:۵۲
شما ایرانی هستی؟آیا در ایران زندگی کردی تا حالا؟

معراجیها رو یه بار دیگه میگی کی ساخته؟ (2386704) (alef-3)
 
ببوگلابی
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۵:۳۳:۴۷
سینمای ما پر از مشکل است که سیاست زدگی و ممیزی و سانسور و عدم تربیت هنرمند خوب و جوان و نداشنن تشکیلات کاملا آکادمیک و عدم ارتباط خوب و موثر با سینمای جهان و گسترش رانت و عدم توزیع عادلانه بودجه سینمایی به قسمتهای مختلف و بر مسند قدرت بودن مدیران غیر سینمایی و تنگ نظریهای دینی و درگیر کردن زندگی خصوصی هنرمندان با بحث سینما و .......باعث شده است که به شدت سینمای ما درب و داغون شود. (2383550) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۷:۲۶:۱۳
آقاي حاتمي كيا لطفا نون بازوي خودتو بخور.
ديگه چند ساله اين كارها و اين حرفها و اينجوري زندگي كردن حال مردم رو بهم ميزنه. (2383775) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۷:۵۸:۰۹
آقای همیشه طلبکار (2383833) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۸:۴۴:۰۵
آقای حاتمی کیا
چرا نقد جنگ و چرائی جنگ ،در سینما انجام نمی شود؟
آیا کارهای انجام شده در موضوع جنگ ، برای باز نکردن باب نقد نبوده است؟ (2383897) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۲۱:۳۹:۳۲
سیصد هزار کشته دادیم ولی در هیچ عملیاتی عراقی ها را پیروز نشان نداده ایم
غرور ما اجازه نمیدهد چنین چیزی نشان دهیم ولی واقعیات را هم باید گفت
برای همین چون تاریخ تحریف میشود سینمای جنگ برای مخاطب جذابیت ندارد
در اکثر فیلمهای اقای حاتمی کیا یک دسته 5 نفری بیش از یک لشکر عراقی را با خاک و خون یکسان میکنند
اغراق بیش از حد در این فیلمها انها را شکل فیلمهای تخیلی هالیودی میکند
مخاطب ایرانی از بس دروغ شنیده و دیده به همه چیز شک دارد چه برسد به چنین دروغهای بزرگی
ما جنگیدیم ، شهید دادیم ، در خیلی عملیاتها پیروز شدیم و در خیلی ها شکست خوردیم ... همه را با هم نشان دهید
تنها زمانی عراقی ها را پیروز نشان میدهید که از سلاح شیمیایی استفاده میکنند
که ناجوانردانه بودن ان را نشان دهید . مگر در چند عملیات عراق از سلاح شیمیایی استفاده کرد؟؟؟ که پیاز داغ همه فیلمهای دفاع مقدس است (2384149) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۳۰ ۲۳:۳۲:۰۵
نه جبهه بودی ، نه تاریخ جنگ رو درست خوندی و نه متاسفانه فیلمهای حاتمی کیا رو با دقت نگاه کردی (2385917) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۸:۵۸:۵۳
آقای حاتمی کیا یکی از بهترین فیلمسازان کشور در زمینه دفاع مقدس است و کارهای ایشان ماندنی است ولی ایراد گرفتن ایشان به دیگران و مثلا فیلم ملکه که اتفاقا بسیار فیلم خوبی است بسیار عجیب و دور از انتظار است متاسفانه ایشان صبر و تامل کمی دارند که بهر صورت هیچکس تمام و کمال نیست و حاتمی کیا و آثارش را دوست داریم ولی ناشکیبایی حاتمی کیا بسیار ناگوار است باید بپذیریم که حاتمی کیا در همه زمینه ها قهرمان نیست. (2383923) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۹:۳۹:۲۹
اگر از كار شما استقبال كافي نمي شود شما نمي توانيد با هر ادبياتي ديگران را مورد خطاب
قرار دهيد همان طور كه ديگر هنرمندان مورد خطاب شما به شما توهين نمي كنند در ضمن
فرهنگ جنگ إيثار براي يك پارچگي يك ملت است شما خود را از ديگران برتر ندانيد (2383969) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۲۱:۱۱:۳۹
هیچوقت توهینهای بی ادبانه بهروز افخمی به حاتمی کیا رو یادم نمیره. (2384099) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۲۳:۴۲:۳۲
اثرسینمایی و هر اثرهنری دیگری ، نمایشگر فرهنگ و شخصیت گارگردان و نویسنده فیلم است.فیلم های جلف با الفاظ زننده و به قول حاتمی کیا پایین تنه ای ،افتخار نیست. اوج بی فرهنگی است.بر خلاف اینکه خودشان را می خواهند با فرهنگ نشان دهندو دیگران را عقب مانده خودشان عقب مانده اند.نه امثال حاتمی کیا که ادبیاتش فاخر است .اینها چی فکر می کنند در مورد مردم ایران (2384352) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۳۰ ۰۰:۰۰:۱۰
آقای هنرمند متعهد دغدغه شما مردم اند یا نظر حاکمان ، چرا به مردم بی اعتنایی دارید ؟ (2384395) (alef-10)
 
علی صلاحی
۱۳۹۳-۰۶-۳۰ ۰۰:۴۶:۱۸
افای حاتمی کیای عریر صداقت شما باعث نمیشود که حق را به شما بدهیم. تفاوت شما و اقای سلحشور هنگامی که از موضع بالا همکاران خود را مورد تهاحم قرار میدهید چیست . برادر من تو فیلم خودت را بساز اگر واقعا دغدغه ای داری ان را منعکس کن. اینهمه منت برای چیست. افراد بسیار باشرف و صد البته با استعداد تر از شما مثل اقای بیضایی از یک صدم امکانات شما هم برخوردار نیستند و این بخشی اش به نگاه انحصار طلب شما و امثال شما برمیگردد. در انتها اضافه کنم که من خاطرات خوبی از بسیاری از فیلمهای شما دارم وقصدم انکار توان شما نیست ولی باور دارم شما حداقل به انداز توان خود بهره مند بوده اید. (2384446) (alef-10)
 
حامد حمدایی اصل
۱۳۹۳-۰۶-۳۰ ۱۰:۱۵:۳۲
"حاتمی‌کیا پیش از هر چیز ابراز امیدواری کرد که بحث امشب (جمعه شب ۲۸ شهریور) بحث گرمی باشد و هم به کار دنیا بیاید و هم آخرت."
برای دنیاش که به کار اومد برای آخرت اما ... (2384808) (alef-10)
 
هادی
۱۳۹۳-۰۶-۳۰ ۱۱:۴۶:۲۰
جالبه کسی که خودش از بهترین امکانات برخودار بوده حالا به دیگرانی که یک صدم این امکانات را نداشته اند ایراد می گیره اقای حاتمی کیا جنگ را تمام ملت پیش بردند لطفا سر ملت منت نگذار در ضمن اگر کسی برای خدا کاری کرده هی انرا به رخ نمی کشدو دیگران را تحقیر نمی کند شما هم از قضیه جنگ کم به نان و نوا نرسیدی.صحبت های شما بعد از این همه سکوت دراین مقطع زمانی سوال برانگیز است . (2384955) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۳۰ ۱۴:۴۷:۵۱
دوستان عزیز چرا بعضی تحمل حرفای امثال حاتمی کیا رو ندارن چون حرف دلش رو زده بقول عزیزی لازم نیست هر فیلم خوبی پر تماشاچی باشه مثلا دعوای تو خیابون رو همه تماشا میکنن (2385340) (alef-10)
 
مهدی
۱۳۹۳-۰۶-۳۰ ۱۵:۲۴:۱۳
اقای حاتمی کیا شما سرامد و سردار سینمای ایران نیستی برادر و خوشبختانه چهره های توانا و کارامد زیادی داریم که اثار درخشانی تولید کرده و می کنند و شما هم با حسادت و تخریب راه به جایی نخواهی برد.متاسفم که اینهمه اثر درخشان اجتماعی و دینی را شما برای توجیه ضعف خود با یک عنوان فیلم های پایین تنه ای می رانید.حنای مظلوم نمایی شما و امثال جنابتان دیگر رنگی ندارد.سینمای ما در حاتمی کیا خلاصه نبوده و نیست.واقعیت را بپذیرید و به ارامش برسید (2385397) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۳۰ ۱۹:۲۷:۳۴
فیلم های اقای حاتمی کیا ماندنی است و بسیار اثر گذار، ولی باید بپذیریم که جامعه، سلیقه های گوناگون دارد و فیلم سازان و کارگرادانان به همچنین. از فیلم های سبک وبی محتوا با بازی های ناشیگرانه گروهی بازیگر که هیچ استعدادی نداشته و تنها به دلبل چهره ی زیبا، چه مرد و چه زن، و یا بر پایه ی روابط،بازیگر شده اند، دفاعی نمی کنیم ولی باید پذیرفت که در همه ی جا، این فیلم ها هم مخاطب خودش را دارد. انتقاد باید باشد ولی اگر ان را بر دوش منتقدان فیلم بگذاریم بهتر است و در مورد فیلم هایی که به جشنواره ها راه پیدا می کند ، تا اندازه ی زیادی، با ایشان موافقیم، زیرا اغلب انان، به راستی برای انها ساخته می شود،ما به اندازه ی بیش از کافی، به دلیل بی سیاستی ها،در چشم مردم غرب، مردمی پس رفته و بی تمدن و در کویر و خانه های کاه گلی تلقی می شویم ،این فیلم ها هم مزید بر علت می شود. نه این که ان چه نشان می دهند،واقعی نیست، هست،اما در این موقعیت کاش پیشرفت ها،طبیعت زیبا، خانه ها و جاده ها را هم نشان بدهند، دوستی می گفت یک روز یک اسپانیایی از پسرش پرسید،خانه های شما،پنجره دارد!؟!؟ یا یک امریکایی به ریشخند می گفت که شما توالت فرنگی هم دارید؟ مردم غرب،بسیار در مورد کشور ما و دیگر کشور ها،نااگاهند و این فیلم ها هم به این برداشت ها، بیشتر دامن می زند. نمی گوییم فیلم های بدی هستند،نه، اما اگر در کنارش، پیشرفت ها را نشان بدهند ،بهتر است. با ارزوی پیشرفت فیلم سازان ما. (2385679) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۳۰ ۲۱:۰۴:۵۰
حاتمی دوستت داریم ولی این ادبیات شایسته شما نیست شاید شایسته کسانی باشد که الان سریالشان دارد پخش میشود. (2385752) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۳۱ ۰۷:۴۲:۵۱
آيا لباس آقاي حاتمي كيا در شان يك فيلمساز حزب اللهي است ؟!! (2386073) (alef-3)
 
شهرام
۱۳۹۳-۰۶-۳۱ ۱۳:۰۶:۵۶
آقای حاتمی کیا هر آنچه رنگ تعلق نپذیرد هنر است

هنر مند زبان گویای مردم است اگر آنچه را که مردم میخواهند نگفته باشی چقدر هم که تکنیک و فن بلد باشی و بکار برده باشی هنر نیست کاری که برای بودن و ماندن و داشتن خود کرده باشی هنر نیست چون در این صورت همه کاری که همه برای امرار معاش و گزران امور زندگی انجام میدهند هنر است و هر چقدر سخت تر هنرمندانه تر. (2386462) (alef-3)
 
راحله
۱۳۹۳-۰۶-۳۱ ۱۵:۴۰:۱۹
آفای حاتمی کیا من مدیون شما هستم

اینکه شما را انکار می کنند بخاطر این هست که ساختار غفلت ها و ترس هایشان با فیلم های شما فرو می پاشد و تحملش را ندارند

خدا یار شما باشد (2386715) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.