نظر منتشر شده
۶۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 223398
مسابقه معکوس
علیرضا خانی، 31 فروردین 93
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۰
نامه ۱۵ اقتصاددان مجلس به رئیس‌جمهوری با این تأکید که بررسی حساب‌های بانکی به منظور پرداخت یارانه‌، امری کاملاً قانونی و بلکه ضروری است، اتفاق مهم هفته گذشته بود.

این گروه از قانونگذاران قوه مقننه، برخلاف برخی دیگر از مسئولان نه تنها مراجعه به حساب‌های بانکی برای پرداختن یارانه را لازم دانسته‌اند بلکه این کار را برای اخذ مالیات نیز ضروری و مشروع خوانده‌اند. ممکن است در نگاه اول، برای بسیاری از مردمی که اندک پس‌اندازی در بانک دارند، نگرانی بوجودآید که دریافت مالیات از حساب‌های بانکی امری غیرمنصفانه است و اگر کارمند یا بازنشسته‌ای، مختصر پاداش بازنشستگی یا پس‌اندازش را در بانک گذاشته، روا نیست که از آن مالیات کسر شود و چنین سخنانی از سوی برخی نمایندگان مجلس یا هر شخصیت حقیقی و حقوقی دیگر، ایجاد التهاب و نگرانی می‌کند. اما در نگاه دقیق و منطقی، آنچه برخی نمایندگان مجلس گفته‌اند، از اساس حرف درستی است به شرطی که درست گفته و درست فهمیده شود.

معلوم است که از پس‌انداز چند میلیونی کسی که همه زندگی‌اش همان پس‌انداز است، نباید مالیات گرفت و حتی سود آن هم باید از مالیات معاف باشد. اما موضوع این است که کم نیستند کسانی که با استفاده از حفر‌ه‌های بزرگی که در نظام اقتصادی کشور هست، پول‌های بسیار کلان چند ده‌میلیاردی به دست‌آورده‌اند و مالیاتش را نپرداخته‌اند و بخشی از این ثروت‌ها را در بانک گذاشته‌اند و سود بیست و چند درصدی می‌گیرند و نه تنها مالیات اصل آنرا نداده‌اند بلکه مالیات سود بانکی‌اش را هم نمی‌دهند. دولت باید از این گروه از ثروت‌ها مالیات بگیرد نه چند میلیون پس‌انداز کارمندی که قبل از دریافت حقوق، مالیاتش را پرداخته است.

به عبارتی دیگر، هم‌اکنون حدود نیمی از درآمدهای کلان کشور از مالیات فرار می‌کند و اگر همین میزان مالیات گرفته ‌می‌شد، دولت می‌توانست کل نظام درمانی کشور را برای همگان رایگان کند.

بخشی از این درآمدهای هزاران میلیاردی در انواع کاسبی‌های سوداگرانه و ثبت نشده است و از مالیات فرار می‌کند و بخشی دیگر، به خاطر بالا بودن نرخ سود بانکی‌، در نظام بانکی جا خوش‌ کرده‌ است و باز سودهای میلیاردی نصیب صاحبانش می‌کند. دولت باید از این ثروت‌‌های انبوه یا دست‌کم از سود آنها مالیات اخذ کند.

کدام شخص منصف، متشرع، انسان دوست و میهن‌‌دوستی است که روا بداند در این سرزمین کسانی به خاطر فقر و دست نیافتن به آمپول گران‌قیمت یک بیماری صعب‌العلاج به مرگ تن دهند و در عین حال کسان دیگری با دست یافتن به انواع رانت‌ها و استفاده سوداگرانه از شکاف‌های موجود در نظام اقتصادی و قانونی کشور، ثروت‌های انبوه بادآورده بر هم بگذارند و نظام بانکی از وام فقرا بهره بگیرد و به آنها سود بپردازد؟

وقتی مسئولی با بی سلیقگی، صحبت از مالیات بر سپرده‌های بانکی می‌کند، معلوم است که همه اقشار متوسط که اندک پس اندازی دارند نگران می‌شوند و اعتراض و انتقاد می‌کنند. اما اگر به نیکویی و درستی تشریح شود که دولت از ثروت‌های افسانه‌ای گریزان از مالیات، بدون تسامح و ملاحظه مالیات می‌ستاند و در مقابل مثلاً نظام درمانی کشور را رایگان می‌کند و این دغدغه را از دوش خانواده‌ها ـ که دغدغه بزرگی است ـ برای همیشه برمی‌دارد، معلوم است که عموم مردم استقبال می‌کنند و همراه و هم داستان حاکمیت می‌‌شوند.

در تعریف اقتصادی، دو نوع مالیات داریم. اول، مالیات مثبت که دولت از صاحبان درآمد می‌گیرد و هر چه افراد ثروتمندتر باشند باید مالیات تصاعدی و بیشتر بدهند. این مالیات صرف امور کشور می‌شود. دوم، مالیات منفی. یعنی همین یارانه.

در اقتصادهای توسعه یافته کشورهای پیشرفته، مالیات مثبت را تصاعدی و دقیق می‌گیرند. مثلاً اگر یک کارمند کم درآمد ۵ درصد حقوقش را مالیات می‌دهد، یک تاجر پردرآمد ۶۰ درصد درآمدش را مالیات می‌دهد. بنابراین ثروتمندان مالیات بیشتری می‌دهند و این کار دو خاصیت دارد، اول آنکه خزانه دولت پر می‌شود و این درآمد صرف توسعه و رفاه عمومی می‌شود که همگان از آن برخوردارند و دوم اینکه با پرداخت مالیات بیشتر توسط پردرآمدها، درآمد خالص پردرآمدها و کم درآمدها به هم نزدیک می‌شود و این به معنای کاهش شکاف طبقاتی و کاهش فاصله بین فقیر و غنی است. اما مالیات منفی که همان یارانه است، در اقتصادهای توسعه یافته صرف دو کار می‌شود. یکی حقوق بیکاری که نصیب بیکاران و بر زمین ماندگان واقعی می‌شود و دوم نظام درمانی که همگان از آن بهره می‌برند.

در کشور ما متاسفانه بسیاری از ثروتمندان نه تنها مالیات مضاعف نمی‌دهند بلکه اساساً از مالیات فرار می‌کنند و مجازات و جریمه هم نمی‌شوند اما همه حقوق بگیران یعنی بخش بزرگی از فقرا مالیاتشان را تمام و کمال می‌پردازند.

و اما در بخش مالیات منفی(یارانه) اتفاق بدتری می‌افتد. یارانه‌ به جای اینکه به بیمه بیکاری و نظام درمانی اختصاص یابد به سوخت اختصاص می‌یابد، یعنی باز ثروتمندان که هم خانه‌های بزرگ‌تری دارند و گاز و برق بیشتری مصرف می‌کنند و هم اتومبیل‌های بیشتر و پرمصرف‌تری دارند، بیشترین بهره را از یارانه می‌برند!

این نظام اقتصادی معیوب و واژگونه بالاخره روزی باید به هر تقلا و جبری، اصلاح شود و این قطار به ریل برگردد و چه خوب است اگر این دولت افتخار آغاز این تغییر بزرگ را که قطعاً پرهزینه و دشوار است، داشته باشد. تردیدی نیست که صاحبان ثروت‌های افسانه‌ای و درآمدهای بی‌حساب گریزان از مالیات، بزرگترین نیروهای گریز از مرکزی هستند که در مقابل این تغییر بزرگ تمام قد خواهند ایستاد،‌ اما به هر روی اگر این کار بزرگ انجام نپذیرد و دولت‌ها از نیروهای گریز از مرکز شکست بخورند، ثروتمندان کماکان ثروتمندتر و فقرا فقیرتر می‌شوند و این مسابقه معکوس همچنان ادامه می‌یابد.
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۱:۱۴:۱۷
اینا شاید اقتصاددان باشند ( سرهنگِ اقتصاددان ) ولی حقوقدان نیستند . (2090268) (alef-10)
 
شهر وند انقلابي
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۱:۴۹:۴۳
با سلام نميدانم اين هم از رانت و فساد اقتصادي را هروز در سايتي و روزنامه ميخوانيم و حتي دكتر توكلي از رانت بزرگ نفتي خبر داد كه مسولين قول دادند بررسي كنند منتشر شد كسي از فساد نفتي خبر نمي دهد ولي اين يارانه گرفتن مردم با اين گراني سر سام اور و هزينه نگهداري يك عزيز كه دچار بيماري گشته و بيمه جوابگو نميباشد جلوي چشم قرار دارد و اصلا به مردم خود اعتماد ندارند از كجا نشت ميگيرد صداو سيما از قول من وامثال من در مصاحبه عاشق افراد دوربين ميگوييد يارانه نمي گيرييم ولي تا كنون 70000000 ميليون تا كنون ثبت نام كردند از كره مريخ امدند ؟ يارانه خق ما است مال ما است خودمان بلغ و عاق هستيم نمي خواهد براي ما نسخه تجويز كنيد (2090363) (alef-13)
 
شهروند بی مدعا
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۳:۵۷:۳۹
اقای شهروند انقلابی من که در صحت بخش اخر کامنت شما شک دارم (2090771) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۲۳:۲۴:۴۸
اقای بالغ ِ عاقلِ عارفِ شهروندِ "انقلابی"

یه کم انصاف!!!!

یارانه میخوای؟؟؟ خوب ثبت نام کن!! کسی جلوی تو را گرفته؟؟؟ جلوی کس دیگری را

گرفته؟؟؟ غیر از تقاضا (تاکید میکنم: تقاضا= خواهش!!) برای انصراف، کسی چیز

دیگری گفته؟؟؟ فکر نمیکنی بقیه هم عاقل و بالغ هستن و نیازی ندارن

امثال تو (که کار دیگه جز تلاش برای مسموم کردن افکار عمومی ندارین) واسشون

سینه چاک کنن؟؟؟ و مثلا حرص!!بخورین؟؟!!!

خدا به دادِت برسه با این نمایش انقلابی و این ....!!!! (2092237) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۱ ۰۷:۴۴:۰۴
توی کلا قرمزی یه بار جیگر به آقای مجری میگفت عیدی بده حقمه مالمه سهممه (2092385) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۲۳:۳۴:۳۹
دارم به این دولت امید پیدا می کنم. داره دقیقا دست میزاره رو نقاط فساد درست کن سیستم اقتصادی. دولت باید مالیات شغل های کاذب و واسطه ای رو تصاعدی کنه در عوض تولید رو از مالیات معاف کنه. (2092264) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۱:۱۵:۱۰
سرکشی به اطلاعات شخصی بانکی مردم مجاز نیست . (2090272) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۲:۲۶:۳۲
چرا مجاز نیست؟ مگر درامدشان از فروش کوکایین بوده یا دزد بانک هستند؟که سرکشی به حسابشان مجاز نباشد؟ (2090482) (alef-13)
 
آریابان
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۸:۲۷:۰۱
عامۀ مردم که معمولی اند و "ریگی به کفش ندارند " ،همیشه حاضرند که جلوی "ایست و بازرسی" های توی جاده ها متوقف شوند ، تا شاید خودرو و یا اشخاص مشکوکی که پلیس به دنبال یافتن آنهاست ، توسط پلیس شناسائی و بازداشت شوند و در نهایت سود این "ایست و بازرسی" ها نصیب همۀ مردم شود ؛
اشخاص با انصافی که نکته ای برای پنهان کردن و مخفی کاری ندارند ، طبیعتا واهمه ای هم از رسیدگی به حسابهاشون توسط دولت ندارند ، در عوض اونهائی که حساب درآمد ها و پرداخت های مالیاتیشون با هم نمیخونه ، از اینکه میزان واقعی درآمد هاشون لو بره و مجبور به پرداخت مالیات ، عوارض ، جریمه و ....... شوند ، از اجرای درست قانون ، ضرر خواهند کرد و طبعا از افشای برخی اطلاعات بانکی توسط دولت بیمناک و هراسان هستند ؛
اگرحساب پاک است ، چه باک است از محاسبه ؟!؟!؟!؟!؟ (2091566) (alef-10)
 
پروین
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۹:۵۶:۲۰
سرکشی به حسابهای بانکی همان و سرازیر شدن نقدینگی به بازارهای دیگر چون طلا و ارز و مسکن و ماشین همان. نتیجه: تورم سر سام اور و رشد قیمتها همچون سال 91. کمی باید سیاست داشت و معنی امنیت حسابهای بانکی را درک کرد. (2091830) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۲۲:۴۵:۵۹
خوب تا ابد که نمیتونن از بانک بی نیاز باشن.گردش مالی فقط از طرق بانک میسره.پولهاشون رو تو متکا که نمیتونن بذارن.باید به حسابهای بانکی سرکشی بشه تا علاوه بر اخذ مالیات از درامدهای میلیاردی ، جلوی پولشویی هم گرفته بشه. (2092175) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۱ ۰۸:۵۰:۵۵
نقدینگی همیشه به سمتی رفته که به نظر میومده سودی (درست یا نادرست) در اون هست. تا حالا که حرفی از سرکشی به حسابهای بانکی نبود مگه نقدینگی به بازارهای دیگه هجوم نمی برد؟ (2092441) (alef-10)
 
ايراني
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۲۲:۳۶:۰۰
شما فرض كنيد از راه حرام مانند ربا ، كم فروشي ، كم كاري كارمند، دزدي ، تخلف از قوانين ، رشوه ، حق وحساب و....كسب كرده باشند . آيا صحيح است يك جامعه به اين عنوان شهرت يابد ؟ آيا زيان مادي شايع شدن تخلف همه ، بيشتراز در آمد رفتن وگشتن ودزد و متخلف را پيدا كردن نخواهد شد ؟ احتمال نمي دهيد ، فلسفه حرمت تشييع فاحشه براي جلوگيري از اين خسران بزرگ باشد؟ . بايد مردم در جامه احساس امنيت كند .خداوند ستار العيوب است . البته اگر كسي خلاف كرد وشاكي داشت ، فقط قضات واجد شرائط حق ورود ورسيدگي دارند ، نه همه كارمندان دولت . (2092153) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۶:۳۹:۰۵
چرا مجاز نیست ؟ این انصافه که یه عده با دلال بازی پدر تولید کننده ها در بیارند و سود های کلان میلیاردی ببرند و حاضر نباشند یک ریال مالیات بدهند. (2091260) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۱:۱۷:۱۱
پول نفت حق مسلم ماست . (2090279) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۲:۲۸:۳۲
حق مسلمتون فروش نمیره بره هم پولش برنمیگرده برگرده هم از کجا معلوم تا حالا 100برابر سهمتو پیشاپیش نگرفتی (2090489) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۲۳:۲۸:۰۸
بله حق مسلم شما است!!! به همین دلیل 8 سال قبل همین پول نفت اومد سر سفره شما!!!
خوش به حالتون که به سفره شما اومد!! ملت که چیزی ندیدند!! (2092243) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۱:۳۱:۲۰
بانک آسانترین، گسترده ترین، امن ترین و سالم ترین شیوه سرمایه گذاری هست

اما بعضی ها سعی دارن برعکس نشان بدهند و پولهای مردم از بانکها خارج بشه

من فکر می کنم بعضی نمایندگان اقتصادی مجلس بجز نادران و توکلی از سهامداران عمده بورسی باشن که افزایش سود بانکی باعث منطقی شدن قیمت سهام بورس بشه و اونا ضرر می کنن


اما در مقابل بورس چی؟
عده ای سعی دارن تا سود بانکی پایین بیاد یا سرکشی به حسابها باعث بشه مردم از بانک خارج شن و به طرف بورس بروند.
متاسفم برای اون افراد (2090313) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۷:۴۴:۴۸
آمار های سرمایه توی بورس که خیلی واضحتره. (2091425) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۲۲:۰۸:۴۳
ریسک بالا، وجود رانت، دلال و سفته بازی و عدم شفافیت و کارایی بازار از معایب بورس هستند که هیچکدام را سیستم بانکی ندارد
ولی بانک ضمن اینکه معایب بالا را ندارد مزایایی مثل امکان دریافت وام و تسهیلات به اضافه امنیت پول و کمک شایان به تولید و صنعت در کشور را داراست (2092104) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۱:۳۴:۳۶
اولا چطوري از روي حساب بانكي مي خوايد متوجه بشيد كه ماليات آن پرداخت شده است يا نه ؟ دوما تمام ملت پولهاشون رو از بانكها بيرون خواهند كشيد و ضمن ورشكستگي بانكها باعث ايجاد موج دلال بازي در كار سكه و دلار و مسكن و خودرو و هزار بدبختي ديگر خواهيم بود !‌ پس لطفا قبل از اظهار نظر ناپخته كمي فكر كنيد و به عواقب هر كاري بينديشيد!!!!!!!!! (2090322) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۶:۴۱:۵۰
آخه یه ذره فکر کنی بد نیستش! به نظر شما این عقلانیه که میلیارد ها تومن پول رو در منزل نگه دارند؟ اون وقت شب ها از ترس خوابشون میبره؟ من نمیدونم چرا هر وقت قراره از میلیاردر ها مالیات گرفته بشه این جوری داد و هوار میکنند (2091274) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۱ ۰۸:۴۲:۰۴
دعوا سر لحاف ملا است اخرش میرن سراغ همون پس انداز کارگر که قبل از گرفتن حقوق مالیات عوارض و بیمه .........را ازشون گرفتن و از حساب اونا دوباره مالیات کسر می کنن چون میلیاردر ها اجازه بررسی حساباشون نمی دن (2092436) (alef-10)
 
عادل
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۷:۲۰:۱۵
بعضی از این اقتصاد دانان و کارشناسان مخالف دولت با اینگونه پیشنهادات دنبال این هستند کهوست موز زیر پای دولت بگذارند و به اسم حمایت بدنبال تخریب دولت و سلب محبوبیت آن هستند و با پنبه سر می برند.... (2091365) (alef-10)
 
قربانزاده
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۱:۴۱:۲۴
نگرش دولت ها در حسابهای بانکی مردم کاری بسیار ناپسند و به دور از شئون اسلامی و قانون اساسی است و در واقع تیشه به ریشه اقتصاد و دولت کوبیدن است و علاوه بر آن رواج نزولخواری و عدم تمایل مردم به هرگونه فعالیت اقتصادی از طریق بانکها را در دراز مدت به دنبال خواهد داشت و عملا هم کاری بیهوده خواهد بود درست مثل وضع مالیات بر واحدهای مسکونی راکد و رهاشده که کاملا نتایج معکوسی داشته است.

شاید نظر این نمایندگان بیشتر از این که نشان دادن راه حل باشد رودررو قرار دادن مردم و دولت و مسائل و نتایج شوم این امر باشد... (2090343) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۶:۱۷:۱۶
چرا غیر قانونی است تمام دنیا این کارو میکنند و اگر پول کثیف بیاد تو حسابش فوری بازخواست میشه (2091193) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۲۲:۴۸:۴۵
دقبقا همینطوره.در همه کشورهای پیشرفته حسابهای بانکی مردم تحت کنترل دولته.فقط کسانی باید نگران باشن که ثروتهای نامشروع کسب کرده اند بدون اینکه یک ریال مالیات پرداخت کنند. (2092179) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۲ ۰۹:۴۸:۴۵
در تمامی دنیا به حسابهای مالی مردم توسط مسئولین مالیاتی سرک کشیده میشود و اگر درآمد غیر معمول یا خارج از عرف دیده شود از شخص توضیح خواسته میشود و آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است حالا شما می فرمایید حسابها نباید خوانده شود و بررسی شود به نظر من هیچ حسابی نباید از دید مسئولین مالیاتی کشور پنهان باشد تا سیه روی شود آنکه دراو غش باشد (2094949) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۱:۴۳:۳۶
شرایط اقتصادی ما با اروپا یکسان نیست الان من که یک فرد عادی هم هستم می فهمم این کار به صلاح نیست توی این شرایط نا مطمئن اقتصادی این کار عدم اعتمادبیشتری می آورد (2090347) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۱:۵۵:۱۶
در تمامی کشورهای پیشرفته حساب در امد و سرمایه افراد شفاف بوده ونظام مالیاتی بسیار کارامدی حکمفرماست
سرکشی به حساب های مردم اشکال دارد ؟
تجسس در احوال شخصی افراد جایز نیست ! زیرا که باید مالیات را فقط کارمندان بدبخت دولت بپر دازند ودر آمد های انچنانی بدون هیچانعکاسی در دفتری وبهشت مالیاتی و .....

انصاری (2090383) (alef-13)
 
اقتصاددان
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۲:۰۹:۳۶
دوست عزیز آقای علیرضا خانی. به جرات می گویم اگر فقط همین گفته های شما در این مقاله در یک روند دو یا سه ساله اجرایی شود بیش از 80 درصد مشکلات اقتصادی و حتی اجتماعی کشور ما حل می شود. این تابو باید شکسته شود و مالیات باید بر درامدهای بالا بصورت تصاعدی وضع شود. من کسی می شناسم که 40 مغازه ( بلی 40 مغازه ) در یک مجتمع تجاری دارد و با اجاره این 40 مغازه ماهی بیش از 100 هزار دلار ( بله دلار ) از کشور خارج می کند و زندگی شاهانه ای در امریکا دارد. من کسی می شناسم که سپرده بلند مدت 25 میلیارد تومانی دارد و با سود ان در کانادا زندگی شاهانه دارد. مالیات باید بر این ثروتمندان و نیز بر ارزش افزوده مسکن اضافی افراد وضع شود تا کار این کشور هم بسامان شود. البته باید نگرانی افراد معمولی در نظر گرفته شود و مثلا سپرده 50 میلیون تومانی یک خانواده متوسط به هیچ وجه شامل مالیات نشود. (2090432) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۶:۴۶:۱۴
کاملا موافقم ،اونایی که همیشه پز آمریکا و اروپا رو میدهند موقع دادن مالیات از هر حربه ای برای دور زدن استفاده میکنند (2091287) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۷:۳۴:۱۶
سلام،ضمن موافقت بانظرنویسنده محترم، اضافه می کنم که بیشترشرکت های تجاری وبازرگانیِ ریزودرشت( علاوه برآن هایی که به شکلی ازحمایت های دولتی وبانکی ومعافیت ورانت استفاده می کنند) ،ازافرادی خبره ای که قادربه ایجادِارتباط باادارات ومأمورانِ دولتی ومالیاتی هستند؛برای کاهش ویافرارازمالیات استفاده می کنند.
همچنین واردات بی حسابِ هرآنچه درکشوروجوددارد؛به وسیله شرکت هایی انجام می شود که هزینه هارادرایران به ریال تحویل می گیرندواجناس را هــرچــه باشدوبه هــرمــقدار؛بدون پرداختِ عوارض و گمرکی برای مشتری واردمی کنند. وزمین خواران وبسازوبه فروش هایی که ازهیچ،به ثروت های افسانه ای رسیدندو...
به نظرم اگر اراده ای راستین درمجلس وبه ویژه درحکومت وجودداشته باشد؛ طرح بررسی ثروت « ازکجا آورده اید؟» بهترین راه نزدیک شدن به حکومت عــدل عــلی(ع) است. (2091398) (alef-10)
 
حمید صحرایی
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۹:۳۹:۴۴
صد هزار دلار یعنی 300 میلیون تومان درامد در ماه و 25 میلیارد سپرده مبلغ بزرگی نیست. غالب خانه های الهیه بیش از این میزان ارزش دارد همین طور شهرک غرب. کسانی که درامدی معادل 500 میلیون در ماه دارند حداقل 30 هزار نفرند و کسانی که سپرده و یا دارای بیشتر از 50 میلیارد دارند از صد هزار نفر هم بیشترند. غالب مسئولین از روستا و شهرستان هستند و هرکدام 10 خواهر برادر و 20 عمو دایی عمه خاله دارندو بیشتر از100 پسر عمو پسر عمه............. اگر شما همان دونفر را میشناسی،در نتیجه هیچ کس را نمیشناسی. بین مسئولین خانواده ایی هست که بابک زنجانی ابدارجی انها هم نیست.حدود5% درامد تمام مردم صرف خرید از شرکتهای این خانواده میشود. اسلام دیگه (2091771) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۱ ۰۸:۵۴:۵۷
چه آمار و ارقام دقیق و محققانه ای! بعضی هاش صفر اضافه دارند و بعضی دچار کمبود صفرند (2092447) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۲:۱۵:۵۱
مسئله این است که بسیاری از سرمایه داران ،از این ترفند ، خبر دار شده و با خریدن زمین و مستغلات در اقصی نقاط کشور ،هم از سود مناسب تری بهره مند شده و هم اینکه دست دولت به حساب آنها نمی رسد. از طرفی شنیده شده است شرکت های تولیدی هنگام فروش کالا با توافق خریدار از ارائه فاکتور صرفنظر کرده تا از این طریق 1-دو طرف از پرداخت مالیات فرار نمایند. 2- میزان فروش خود را پائین نشان دهند.
خود مامورین اداره مالیات هم باید کنترل شوند تا جلوی زد و بند ها گرفته شود. ضمنا باید جریمه فرار از مالیات جندان زیاد باشد که کسی فکر این کار به سرش خطور نکند. مثلا اگر جرم دزدی استرداد مال مسروقه باشد از فردا 50 درصد مردم دست به سرقت خواهند زد. چرا که در صورت دستگیری مال مربوطه را مسترد می کند و خلاص. (2090450) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۵:۱۷:۴۷
مالیات بستن به این دارایی ها هم بخشی از سیاست های اقتصادی دولت های پیشرفته اقتصادی دنیا ست. (2091060) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۵:۱۷:۵۸
متاسفانه نمایندگان مجلس مانع تصویب قوانین مالیات بر ملک و آپارتمان هستند . با ید کسانی که دوتا آپارتمان و یا خانه دارند مالیات بیشتری بپردازند تا کسی به سمت دلالی ملک و آپارتمان نرود . الان در محلات تعداد بنگاههای مسکن از بقالی و نانوایی بیشتر است !!! (2091061) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۲۱:۳۸:۵۷
کلیه تراکنش های بانکی در حسابها در حافظه سیستم بانکی محفوظ است و کلیه معاملات املاک از طریق سیستم بانکی انجام می شود نه پول نقد
لذا نگران این موضوع خرید ملک توسط متمولین نباشید

بانک، سالمترین و هموشمندترین سیستم مالی است
امید که وزیر محترم اقتصاد برای طرفداری از حباب قیمتی و مدیریت قدیمی و فرسوده در بازار سرمایه، صنعت بانکداری کشور را به خطر نیاندازد. (2092043) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۲:۱۹:۱۴
بهتر است مجلس ابتدا تکليف درآمد چند صد ميليارد دلاري نفتي ايران در چند سال گذشته که نقد بوده و معلوم نيست کجا رفته است را معلوم کند، بعد از آن دنبال مواردي برود که حواشي و عواقب نحوه اجراي سريع انها در کلاف اقتصادي پيچيده کشور و زندگي مردم هنوز بدرستي کارشناسي نشده اند. (2090464) (alef-13)
 
abbas
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۲:۲۱:۳۲
فکر میکنم نویسنده محترم از نامه برداشت اشتباه داشته اند. فکر نکنم در هیچ کشوری از پول در بانک مالیات اخذ کنند اما
برای تعیین انواع مالیات دانستن داریی افراد برای اداره مالیات مهم است. برای مثال اداره دارایی باید دارایی فرد متوفی را داشته باشد تا بتواند مالیات بر ارث اخذ کند و یا درآمد سالیانه فرد میتواند از طریق بانک کشف گردد.
همه هر درآمدی داشته باشند به اداره مالیات گزارش میدهند و مالیات آن اخذ میگردد سپس هرکس که درآمدش از مقدار تعیین شده کم بود ، مالیات خود را پس میگیرد.
در کشورهای پیشرفته اداره مالیات یکی از قویترین سازمانهای دولت است و دولت ها فقط با مالیات امور جاری را میگذرانند و کسی که مالیات ندهد با آن شدیدتر از دزد برخورد میشود چون دزد از یکنفر دزدیده اما کسی که مالیات ندهد از همه مردم دزدیده است .
خوب است بدانید آل کاپون به وسیله اداره مالیات گیر افتاد (2090469) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۶:۴۹:۱۴
به هر حال گرفتن مالیات از دلال ها جز با وارسی حساب های اونها امکان نداره، به خدا زور داره کسایی که هیچ نقش مثبتی در اقتصاد ندارند صاحب این ثروت باد آورده بشن (2091291) (alef-10)
 
شهروز هستم
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۶:۵۹:۱۸
واقعا حرف نویسنده منطقی هستش.شما ببینید در آلمان به خاطر نپرداختن مالیات یک حساب بانکی چه بلایی سر اولی هوینس آوردن، یا در ایتالیا هنوز مارادونا رو به خاطر مالیاتی که نداده تحت تعقیب قرار میدند اون وقت چه جوریه که در کشور ما آدم هایی که دو کلاس سواد ندارند با دلال بازی سود میلیاردی میبرند و یک ریال مالیات نمیدن و کسی باهاشون کاری نداره.به نظرم باید یکجا جلوی این روند گرفته بشه و قوانین سفت و سختی گذاشته بشه (2091319) (alef-10)
 
فیلسوف
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۲:۳۲:۰۵
تحلیل بسیار عالی و منطقی بود که اگر به عنوان پیشنهاد به دولت ارسال گردد مفید خواهد بود (2090501) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۲:۳۹:۲۹
اقايان اقتصاددان ،بااحترام خدمتان عرض ميكنم موجودي بانك بي پايه ترين استدلال است براي تشخيص دارايي اشخاص برادران حسابهاي بانكي خارج از كشور اگر دسترسي باشد كه نيست شايدملاك باشد ولي حسابهاي داخل خير متمولين فعلي كشور دارايي را بصورت دلار وجواهرات در صندوق امانات دارند كه بدون اعمال حساب هم ارزش ان حفظ شده وهم نسبت به كاهش ريال از افزايش قيمت دلار وجواهر بهره مند هستند ويا دارايي هايي كه بصورت غيرمنقول در نقاط مرغوب كشور بصورت زمين ارزش ان هر روز بالا ميرود براي بنده خدايي كار مشاوره ميكردم حدود 180 سند منگوله دار هر كدام بالاتر از 5هكتار از مرغوبترين زمينهاي شمال را داشت ويا سهامدار ان معاملات مضاربه اي ، كه درهيچ جايي به ثبت نرسيده ويا شركتهاي وابسته به بخش كشاورزي كه اكنون بالاترين سودها را ميبرند وماليات پرداخت نميكنند مثل كشت وصنعتها ومرغداري هاي بزرگ كه كم نيستند ويا كشاورزان عزيز كه .و..... (2090522) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۳:۱۶:۵۲
نقل و انتقال ظول برای فروش یا خرید ملک از طریق بانک انجام می شود و رهگیری آن ممکن است.
کسانی که با سیستم بانکداری یا ممیزی مالیات آشنا باشن بخوبی از این شیوه ها مطلعند.
در حقیقت بانک ساماندهی ترین سیستم کشورها برای اخذ مالیات و شدر کل شناسایی درجه تمول افراد است (2090630) (alef-10)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۲:۵۴:۲۲
کاملا موافق نظر نویسنده محترم می باشم . (2090559) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۲:۵۴:۴۴
شفافيت مالي مردم يك كشور اساس جلوگيري از رانت خوري،اختلاس،دزدي، رشوه و... است. در تمام كشور‌هاي پيشرفته كه در آن‌ها كه كمتر با موارد فوق مواجه ايم، علت‌اش شفافيت مالي است. شفافيت مالي همچنين زمينه اخذ ماليات براساس درآمد را امكان پذير مي‌كند. مخلفان شفافيت مالي يا ناآگاهند يا از زمره افراد رانت‌خوار و... و يا از كساني هستند كه اين شيوه را براي فرار از پرداخت ماليات ترجيح مي‌دهند. (2090565) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۲:۵۵:۱۰
اینکه دولت از حساب های بانکی اشخاص خبر داشته باشد و حتی اینکه منبع وجودی این حساب ها از کجا هست نه چیز عجیبی هست و نه یک مورد جدید ... این کار در اغلب کشور های پیشرفته انجام می شود و حتی مانع بزرگی است برای کسب درامد های نامشروع مانند اختلاص ... (2090568) (alef-13)
 
علي
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۴:۵۶:۳۲
در كشورهاي پيشرفته حساب ها چك ميشود كشور ما كه پسرفته بود حالا پسرفته شده ودر اينده پسرفته تر نيز خواهد شد . پس نگران نباشيد . ملت ما بسرعت بطرف كشور هند راه مي پيمايد در انجا افرادي در كنار پياده رو متولد ميشوند زندگي ميكنند ازدواج مي كنند ومي ميرند . چه اشكالي دارد ما هم به همانجا برسيم نفت وگاز ومنابع كه مال امت اسلام مي باشد كه خودي ها هستند غير خودي ها هم بميرند بهتر . (2090967) (alef-10)
 
منوچهر
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۲:۵۹:۴۸
با سلام
من نیز تا حدودی موافقم ولی گفتن چند نکته را ضروری میدانم
اول اینکه اگر کسی سرمایه زیادی دارد و آن را به بانک سپرده وسود آن را دریافت میکند خیلی بهتر از آن است که این سرمایه در سوداگری و واسطه گری و.. صرف شود و ایجاد تورم کند در مملکت ما با این شرایط اقتصادی بانک باید از منفعت حاصل از این سپرده گزاری مالیات بدهد وملزم باشد این سپرده ها را در قالب وام به تولید کنندگان پرداخت کنند.
دوم اینکه متاسفانه در این شرایطی که گاه و بیگاه از اختلاس و رانت و رشوه و دزدی از بیت المال اخباری نه چندان صریح منتشر میشود و با عاملان آن برخوردی نه چندان قاطع .طبیعی است مردم انگیزه ای برای دادن مالیات نخواهند داشت چرا که ایمان ندارند این سرمایه ها به چه نحوه صرف خواهد شد.....
فقط امیدوارم فقط همین... (2090585) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۳:۳۸:۴۲
خیلی نگران نباشید. آنهایی که باید به این حسابها سر بزنند قبلاً زده اند. حساب مردم که پاک بوده است، بقیه هم که از .... . (2090705) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۴:۱۰:۴۹
اتفاقاٌ بهترین روش شناسایی افراد با درآمد بسیار بالاست .لطفاٌ حتمااٌ حسابهای

شخصی به طور دقیق بررسی شود تا افراد پر درآمد شناسایی شوند. (2090829) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۷:۵۷:۴۷
اجازه بررسی حسابهای بانکی که در نامه اقتصاددانان مجلس به ریاست جمهوری ذکر شده به یکی از اصلی ترین خواستهای دولت های با گرایشهای مختلف تبدیل شده است . دولت آقای احمدی نژاد در مصوبه مورخ 1391/01/31 علاوه بر پیش بینی بررسی حسابها ی بانکی ، پیش بینی ثبت و بررسی تمامی معاملات بورسی ، بیمه ای ،اموال منقول و غیر منقول را نموده است که این امر در لایحه مالیاتی دولت آقای روحانی پیشنهاد و مورد تصویب مجلس قرار گرفته و منتظر تایید فقها و حقوقدانان شورای نگهبان است . این مسئله در کنار معافیت مسائلی همچون سود سپرده بانکی ، حقوق و اجاره یک واحد مسکونی برای افرادی که از راه اجاره خانه ارتزاق مینمایند و هم اکنون در قانون مالیاتی وجود دارد دغدغه بسیاری از هم وطنان را بر طرف مینماید گرچه جای معافیتهایی همچون معافیت سود(بهره) تولید در قانون مالیاتی خالی است که با اعطای آن ممکن است ، تاکید مینمایم ممکن است در نهایت سرمایه ها به سمت تولید سوق پیداکند زیرا مسائل دیگری بجز قانون مالیاتها وجود دارد که باید تکمیل شود تا سرمایه های سرگردان به سوی تولید بروند از ان جمله است امنیت سیاسی ، اجتماعی که خلاصه ای از این راه حلها را در تعریف اقتصاد مقاومتی رهبری ملاحظه کردیم.
با بررسی حسابهای بانکی بسیاری از مسائل امنیتی - اجتماعی همچون پول شویی- که ایران امروز در مظان اتهام ان قراردارد -، عملیات سازمانهای اطلاعاتی بیگانه ، دلالی غیر علمی و... حل خواهد شد به شرط انکه سیاستمداران وطن دوست پییگیر ان شده و برای ملت خوب تشریح کنند تا هم احاد مردم دچار نگرانی نشوند و هم دشمنان و دوستان ناگاه حساب کار خود را بکنند .
به امید ایرانی که بتواند روزی ملت خود را از مسیری درست و بجز خام فروشی مواد اولیه که میراث گذشتگان و سرمایه ایندگان است تامین نماید . (2091471) (alef-10)
 
ح م
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۸:۳۲:۲۶
لطفا اگر سه قوه میتوانند جلو انواع رانتها واستفاده سوداگرانه ازشکافهای قانونی واقتصادی را بگیرند تاا نباشته ثروت نشود 2ملیات اخذ شده دربخش دولتی که اکثرا حقوق بگیر هستند ازمالیات بخش خصوصی که درامد بالای دارند بیشتر است اگر میتوانید از بخش خصوصی مالیات واقعی را بگیرید (2091585) (alef-10)
 
تبریزی
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۲۱:۲۰:۰۱
اگه میخوان مالیات بگیرن برن سراغ بنیادها وشرکتهای زیر مجموعه انها.. (2092014) (alef-10)
 
شهرام
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۲۲:۵۰:۲۹
اينجورى كل بانكها ورشكست ميشند (2092182) (alef-10)
 
مليحه
۱۳۹۳-۰۲-۰۱ ۰۸:۱۵:۱۸
دقيقاً, مميزي لازمه رعايت حق و انصاف است يا مگر هنگام پرداخت خمس و ذكات ملاك پرداخت ها حسابرسي شرعي نيست؟ حس همكاري و همدلي و ايثار بار ديگر در فرزندان اين وطن بايد نو و به روز شود اين گوي و اين ميدان! (2092422) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۱ ۰۹:۲۹:۱۷
درآمدها بایدشفاف باشد و معاملات بر اساس ثبت الکترونیکی باشد آنوقت همه معاملات و دارایی هر فرد حتی کوچکترین خریدهای روزانه مشخص خواهد بود این چیزی است که در اکثر کشورها مانند استرالیا ، کانادا ، آلمان و...... وجود دارد. آیا بهتر نیست به جای اینکه در هسته ای شدن رکورد بزنیم در فن اوری اطلاعات و شفاف شدن رکورد بزنیم . جالب که بسته پیشنهادی برای دنیا میدهند که فقر زدایی در جهان را هدایت کنند واقعا دنیا را مسخره کردید.
مالیات باید بر درامدهای بالا بصورت تصاعدی وضع شود. من کسی می شناسم که 40 مغازه ( بلی 40 مغازه ) در یک مجتمع تجاری دارد و با اجاره این 40 مغازه ماهی بیش از 100 هزار دلار ( بله دلار ) از کشور خارج می کند و زندگی شاهانه ای در امریکا دارد. من کسی می شناسم که سپرده بلند مدت 25 میلیارد تومانی دارد و با سود ان در کانادا زندگی شاهانه دارد. مالیات باید بر این ثروتمندان و نیز بر ارزش افزوده مسکن اضافی افراد وضع شود تا کار این کشور هم بسامان شود. البته باید نگرانی افراد معمولی در نظر گرفته شود و مثلا سپرده 50 میلیون تومانی یک خانواده متوسط به هیچ وجه شامل مالیات نشود (2092513) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۱ ۱۵:۲۰:۱۴
ضمن موافقت با گرفتن ماليات از كساني كه به هر نحو فرار مالياتي دارند لازم به ذكر است بايد از سازمانهايي نظير بنياد مستضعفان و ستاد اجرايي فرمان امام و ... كه شايد حدود چهل درصد اقتصاد كشور را در دست دارند نيز ماليات گرفته شود (2093528) (alef-10)
 
بجای بازدید حسابهای مردم بیچاره بروند از طرق قانونی درامدهای مردم را ببینند بعد تصمیم بگیرند مثلا بعضی از ثروتمندان بنام کارمندانشان حسا
۱۳۹۳-۰۲-۰۳ ۰۹:۱۵:۵۲
به نظر بنده درست میگوید (2097578) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۲-۰۲ ۰۲:۱۸:۱۶
راستی این از کجا آوردی تصویب شد؟
عجب سوالی می کنم حتما تصویب شده که می خوان به حساب مردم سرک بکشند دیگه. (2094648) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.