نظر منتشر شده
۵۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 286461
پیرامون نقدی بر یک مجموعه شریف،‌ جذاب و موفق؛
آیا پایتخت 4، رگه‌های فمنیستی داشت؟
احسان رستگار، 11 مرداد 94
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۰
انتقاد از یک پدیده، شخص یا اثر محبوب، از خطرناک‌ترین و سخت‌ترین کارها برای یک منتقد است. برخی تصور می‌کنند که منتقد در این شرایط، دارد با علم به خطرناک و هزینه ساز بودن، خلاف جهت آب حرکت می‌کند و اگرچه شاید حرفش حق باشد، ولی این از آن حرف‌های راستی است که نباید گفت، در حالی که نگارنده معتقد است که اگر نقد در فرهنگ روزنامه نگاری یک مسلمان حق طلب، به مثابه امر به معروف و نهی از منکر هست‌ - که هست - فارغ از این که چه کسانی را خوش آید و چه کسانی را دلخور، باید آن حق گفته شود.

مدت‌هاست که تحلیل گران و منتقدان عادت کرده‌اند که موج سواری کنند؛ یعنی وقتی موجی علیه یک شخص یا یک تصمیم یا یک سیاست گزاری به راه می‌افتد، همه شروع به انتقاد می‌کنند ولی اگر همان موضوع توسط اکثریت مردم تأیید شود، مننتقدان یا ساکت می‌شوند و یا تلویحاً آن‌ها هم خلاف نظر و میل باطنی‌شان،‌ بلاتشبیه مانند بز اخفش به نشانه‌ی تأیید سر تکان می‌دهند.

حال آن که در مباحث فرهنگی، اگر رخنه یا انحرافی مشاهده می‌شود، سکوت جز به معنای خیانت نیست و یک منتقد و تحلیل گر دلسوز، حق ندارد که در مقابل اشتباهات ولو در مورد یک اثر محبوب و مفید سکوت اختیار کند.

مقدمه‌ی فوق نکاتی بود که باید پیش از نقد مجموعه‌ی «پایتخت ۴» ذکر می‌شد. باید مخاطب عزیز آگاه می‌شد که «پایتخت» به نظر ما، از بهترین، جذاب‌ترین و مفیدترین مجموعه‌های طنزی است که تا کنون از سیمای جمههوری پخش شده است. این نقد با نیت اصلاح نگاشته می‌شود و با توجه به گروه سازنده‌ی حرفه ای و باهوش پایتخت، انتظار می‌رود که این قسم معایب - ولو اندک - در مجموعه‌های بعدی (خواه پایتخت ۵ باشد یا مجموعه ای دیگر) برطرف شوند.

با لحاظ کردن بندهای فوق، ذکر نکات زیر در این باره مفید به نظر می‌رسند:

۱- سیروس مقدم در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ در مراسم قدردانی از عوامل پایتخت ۳ که در تالار ایوان شمس برگزار شده بود، اعلام کرد که پایتخت ۴ ساخته نخواهد شد. حتی پس از این که سیروس مقدم به عیادت رهبر انقلاب نیز در مصاحبه ای ضمن اعلام ابراز رضایت رهبر انقلاب از پایتخت،‌ گفت که پایتخت ۴ قطعاً ساخته نخواهد شد و مجموعه ای دیگر را برای نوروز در دست تهیه خواهند داشت.

اما دقیقاً مشخص نشد که بر سیروس مقدم و مدیران سیما چه گذشت که ناگهان تصمیم بر ساخت پایتخت ۴ گرفتند ولی این بار به جای این که این سریال برای نوروز آماده شود، به عنوان مجموعه‌ی مناسبتی ماه مبارک رمضان بنا شده بود که روی آنتن شبکه‌ی ۱ سیما برود.

برخی تحلیل گران استدلال کردند که چون رهبر انقلاب این مجموعه را به عنوان الگویی خوب معرفی کرده‌اند پس اولاً خیلی هم تصمیم درستی است که پایتخت ۴ و بلکه پایتخت‌های بعدی تولید شوند و بعضی دیگر نیز این طور استدلال کردند که اگر رهبر انقلاب هم این مجموعه را توصیه نمی‌کردند، به دلیل جذب مخاطب حداکثری و محبوبیت بی رقیب این مجموعه، دلیلی ندارد که سیما چنین جاذبه ای را از دست بدهد؛ پس پایتخت ۴ باید تولید شود.

مدافعان استدلال فوق، نکته ای را فراموش کرده‌اند و آن این است که تعریف و تمجید رهبر انقلاب از پایتخت آن هم وقتی سیروس مقدم به عیادت ایشان رفته و عملاً دیداری تقریباً خصوصی محسوب می‌شود، به معنای سفارش و تاکید ایشان بر تولید سری‌های بعدی این مجموعه نبوده بلکه منطقی تر این است که ایشان این الگو را برای ساخت مجموعه‌های بعدی مناسب و مفید قلمداد فرموده‌اند. شاید منظور ایشان این بوده که این نگاه ایرانی و سبک زندگی اسلامی-ایرانی در پایتخت مشاهده شده و این تحسین برانگیز است و در مجموعه‌های دیگری که چه توسط آقای مقدم و چه دیگران ساخته می‌شود، باید حتماً مورد ملاحظه قرار گیرد.

صحبت‌های سیروس مقدم باعث شد محسن تنابنده (بازیگر و نویسنده پایتخت) در صفحه اینستگرامش ضمن نقل این صحبت‌ها بنویسد: به خدا من اصراری به ادامه پایتخت ندارم اما این خیلی عجیبه که بلندترین مقام سیاسی ممکت موافق پایتخته ولی یه عده مانع میشن... جل‌الخالق!

خلاصه نهایتاً علی رغم تاکیدات مؤکد سیروس مقدم مبنی بر ساخته نشدن پایتخت ۴، شد آن چه شد و پایتخت ۴ با ۴ ماه تأخیر نسبت به سال‌های گذشته‌اش، به جای ایام نوروز، در ایام ماه مبارک رمضان پخش شد. تفاوتی که به موجب این جا به جایی مناسبت ایجاد شد این بود که این مجموعه از ۱۳ تا ۱۵ قسمتی به مجموعه ای ۲۴ قسمتی تبدیل شد که از نظر تولید و کیفی، نقدهایی را باعث شد مبنی بر کش دار شدن مجموعه یا اصطلاحاً «آب بستن» به سریال که البته پیش از این هم بسیار در میان مجموعه‌های طولانی رایج بوده است.

الغرض؛ امروز بحث ساخته شدن پایتخت ۵ است اما بسیاری معتقدند که حتی ساخته شدن پایخت ۴ هم یک اشتباه بوده است؛ سیروس مقدم می‌توانست مجموعه ای جذاب تر و با حرف‌هایی بکر بیشتری بسازد و پایتخت ۴ در اوج محبوبیت از مردم خداحافظی کند، همان طور که پیش از این هم تصمیم مقدم جز این نبوده، ولی به طور نامشخص ناگهان تصمیم به ساخت پایتخت ۴ گرفت.

۲- به عقیده‌ی اکثر تحلیل گران و منتقدین، پایتخت ۴ از سه مجموعه‌ی قبلش نه از حیث محتوا و نه فرم قوی تر نبود (فرم و محتوا در هم ممزوج‌اند ولی مسامحتا به تفکیک بیان می‌شود)، اما با این حال در یک نگاه بی طرفانه و منصفانه، نمی‌توان جذابیت، قوت و شرافت این مجموعه را نسبت به مجموعه‌های دیگر، تأیید نکرد. وقتی مجموعه‌هایی را می‌بینیم که انگار حال و هوایش در فضایی شبیه زندگی شخصی سازندگان و عوامل آن می‌گذرد و هم جنس زندگی مردم ایران نیست، طبیعتاً پایتخت یک الگوی خوب جهت ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی محسوب می‌شود، اما همان طور که در مورد ۱ ذکر شد، این محاسن، به معنای عدم وجود معایت نیست و اصطلاحاً «اثباتشی نفی ما عداء نمی‌کند» و باب نقد همواره باز است حتی در مورد مجموعه‌ی پر طرفدار پایتخت.

یکی از سوالاتی که بعد از اتمام پایتخت ۴ و با بررسی پایتخت‌های قبلی به ذهن می‌رسید، این بود که خشایار الوند (نویسنده‌ی پایتخت ۳ و ۴) در مصاحبه ای گفته بود که قهرمان پایتخت‌های ۱ و ۲ خانواده بوده‌اند و قهرمان پایتخت ۳ نقی بود. این که نقی قهرمان پایتخت ۳ بود قطعاً درست است ولی آن چه دست اندرکاران مؤلف پایتخت (تهیه کننده، کارگردان و نویسندگان) هیچ گاه به زبان نمی‌آورند، این است که اگر قهرمان پایتخت ۳ نقی بوده (که بوده) اما این‌ها نافی قهرمان بودن هما در تمامی پایتخت‌ها نیست. هما حتی در پایتخت ۱ هم قهرمان است. قهرمان بودن هما ریشه در شجاعت و تحول خواهی‌اش دارد. او به تهران می‌آید تا بتواند در یکی از دانشگاه‌های تهران به ادامه‌ی تحصیل بپردازد. در پایتخت ۲ و ۳ نیز نقش محوری و رفتار فوق العاده حامیانه ی هما به عنوان زنی خانواده دوست و مونس شوهر بسیار ملموس است و خوب به تصویر کشید شده است.

از پایتخت ۱ تا ۴، هما همان همایی است که بوده و فقط ما از ۱ تا ۴ سیر تکاملی شخصیت او را شاهدیم و با وجوه شخصیتی او بیش از پیش آشنا می‌شویم. گویی دغدغه‌ی اصلی نویسندگان و سازندگان این بوده که تا ممکن است، هما دراماتیزه شود و در نهایت ما با یک پرسوناژ مواجه شویم که اتفاقاً این از محاسن پایتخت است، اما سؤال این جاست که چرا این دراماتیزه کردن شخصیت‌ها با این جدیت و با این عمق برای دیگران رخ نمی‌دهد. یکی از ویژگی‌های دراماتیزه کردن در حد پرسوناژ (فراتر از تیپ و شخصیت) این است که آن نقش برای مخاطب تا حد فراوانی قابل حدس و پیش بینی می‌شود و اگر هم حدس غلطی درباره‌اش زده شود یا مبتنی بر اصل غافل گیری مخاطب است که طی آن سازنده خواسته برگ برنده ای از وجوه شخصیتی مخفی آن پرسوناژ را رو کند (مثلاً یک قربانی که ناگهان مشخص می‌شود او خود قاتل است مانند شخصیت کایزر شوزه در مضنونین همیشگی با بازی کوین سپیسی) و یا این که آن موقعیت قبل از آن پیش نیامده (مثلاً ناگهان شخصیت اول به داخل آب می‌افتد و غرق می‌شود و بعد می‌فهمیم که او شنا بلد نبوده) که قابل درک است، اما نقی معمولی در پایتخت ۴ می‌بینیم که از نقی معمولی که ایرادات و اشتباهاتش هم معمولی بود، ناگهان تبدیل می‌شود به یک مرد خلاف کار لجوج متعصب بی منطق که از همسرش توقع دارد او را در عمل خلاف قانونش که به موجب آن ممکن است سلامتی روحی-روانی و جانی خانواده‌اش و دیگر شهروندان به خطر بیفتد یاری کند و وقتی همسرش خیلی متعهدانه و قانون مدارانه مقاومت می‌کند، مدام او را با کنایه‌هایی مانند «الگو خانوم»‌ و «خانم رئیس» و امثالهم تمسخر می‌کند. البته این فضای دو قطبی زن و شوهری فقط از جانب نقی برقرار نیست و هما نیز در برخی صحنه‌ها با رفتار و کلامش ثابت می‌کند که اگر نقی هم بدرفتاری نکند، او در ذهنش از نقی برتر است. مثلاً در صحنه ای وقتی بچه‌هایش دروغ می گویند، اما آشفته می‌شود و با عصبانیت به بچه‌ها می‌گوید که «مگه من نگفتم الگوی شما باید من باشم؟» (نقل به مضمون). گویی نقی برای هما ساخته نشده؛ نقی معمولی کجا و همای سعادت کجا! نقی کم سواد لجوج قانون گریز دم دمی مزاج غیرقابل پیش بینی کجا و همای سعادت که همای سعادت خانواده‌اش هست و همای سعادت شهر است و خلاصه یک همای سعادت است و یک علی شهر کجا! همای سعادت باسواد متین خانواده دوست شوهر دوست مهربان فداکار قانون مدار منجی قانون کجا و نقی معمولی که از فرط حسادت حتی به زن خودش در انتخابات شورای شهر رأی نداده کجا.

مخاطب در خیلی از لحظات پایتخت ۴، به این نتیجه می‌رسد که حیف این هما برای این نقی و این که هما می‌توانست همسر مردی در حد شهردار و یا مسئولان مهم شهر باشد، نه زن نقی معمولی ای که در مقابل هما واقعاً به معنای اتم کلمه معمولی به شمار می‌رود.
در پایتخت ۴ وقتی هما با رفتار بچه گانه ی نقی می‌سازد، مخاطب نمکی نمی‌تواند این زن را تحسین نکند که چطور رفتار آزاد دهنده و برخورنده‌ی شوهر نادانش را تحمل می‌کند. این صحنه - که جزء تیزر پایتخت نیز هست - گواه غلبه‌ی این نگاه بر کل فیلم نامه است؛ صحنه ای که هما می‌گوید «من سه تا بچه دارم؛ سارا، نیکا، نقی!».

آن چه باعث می‌شود که مردان با دیدن پایتحت ۴، حسی متفاوت از پایتخت‌های قبل را تجربه کنند، انسجام آقایان در خلاف کاری و دغل کاری در پایتخت ۴ است. به تعبیری مردان نقش‌های اصلی و ثابت که در پایتخت ۴ هم هستند، یکی از دیگری گوی سبقت را در دغل کاری می‌گیرند. آن‌هایی هم که دغل کار نیستند، بی عرضه‌اند. آن‌هایی هم که بی عرضه نیستند، خنثی‌اند؛ اما همای سعادت بر روی دوش این مردان بی عرضه و خنثی و دغل کار و خلاف کار نشسته و تصمیم می‌گیرد که منجی همه باشد.

همای سعادت معصوم آن قدر تنهاست که حتی پلیس اصلی پایتخت ۴ هم خود هماست که با کارآگاه بازی عرصه را بر خلاف کاران تنگ می‌کند. او با هیچ کس مصانعه (ملاحظه کاری و رفیق بازی) نمی‌کند؛ این قدر در مقابل قانون شکنی غیر قابل انعطاف است که حتی اشکش جاری می‌شود ولی زیر بار حرف خلاف شوهرش نمی‌رود و از او خواهش می‌کند که او را ببخشد. همای سعادت هم یک زن کامل است و هم مردانه با خلاف کاری می‌جنگد. همای سعادت حتی در شورای شهر هم منزوی است و اگر او بنز است، مابقی ژیان‌اند و یارای همراهی با وی برای احقاق حقوق مردم را ندارند.

الغرض؛ در پایتخت ۴ به نظر می‌رسد که نقی معمولی ما، یک شخصیت دیگر است که تا حدی دچار استحاله شده. هر چه هما شخصیت قوام یافته و دراماتیزه شده‌اش منطقی است، به همان مرتبه هیچ منطق عقلانی ای در مورد سیر زلزله گونه‌ی نقی مشاهده نمی‌شود؛ تا آن جا که نقی معمولی مانند یک روانی قصد می‌کند تا خود را زنده زنده بسوزاند! از این روست که محور داستان هما ارزیابی می‌شود، نه نقی. هما در همه‌ی پایتخت‌ها قهرمان است یا کمک حال قهرمان اما نقی در پایتخت ۴ یک ضد قهرمان درجه‌ی یک است و ایضاً مردان دیگر نیز در همین چارچوب ضد قهرمان یا شبه ضد قهرمان تقسیم بندی می‌شوند. ناجی بودن هما عیب نیست بلکه ضد قهرمان بودن مردان فیلم در کنار زن ناجی می‌شود محتوای فمنیستی اصیل ولی تا حدی زیرپوستی! لهجه‌ی شمالی نداشتن هما و رفتار و گفتار و سبک تهرانی‌اش هم که متمایز با همه‌ی زنان و مردان فیلم است هم از سوالاتی است که از ابتدای ساخت پایتخت با بی توجهی و تمسخر،‌ عوامل پایتخت از کنارش رد شدند تا این حد که برخی معقدند هما اصلاً شخصیتی شمالی نیست بلکه تهرانی است! اهمیت این نکته در این جاست که با این حساب هما می‌شود یک زن معیار استاندارد و الگوی ایرانی اما شخصیت‌های دیگر داستان همه صرفاً نماینده‌ی یک قوم خاص و محدود هستند و در ذهن مخاطب هم ذات پنداری قومی ایجاد می‌کنند، ولی هما هم ذات پنداری‌اش ملی است.

۳- با توجه به نکات فوق الذکر، پایتخت ۵ با این خط داستان اگر ساخته بشود، پایتخت از مجموعه ای که مورد تمجید همه‌ی مردم ایران با نگاه‌های مختلف قرار گرفته بود، مورد انتقاد قرار می‌گیرد و به جای این که در اوج از مردم خداحافظی کند، اتفاقات و نقدهایی بدتر از پایتخت ۴ برای آن رخ می‌دهد. اگر گرایش فمنیستی این اثر به هر دلیلی در مجموعه‌ی بعدی اصلاح نشود، قطعاً تهیه کننده‌ی پایتخت و دیگر آثار سیروس مقدم خانم الهام غفوری (همسر سیروس مقدم) از چرخاندن فرمان پایتخت به سمت نگاه فمنیستی و زن سالارانه محصولی جز پشیمانی درو نخواهد کرد. توسط این تیم قوی و هنرمند پایتخت، چه پایتخت ۵ ساخته بشود، چه مجموعه ای جدید، بر اساس همان الگوی سبک زندگی اسلامی-ایرانی، باید محاسن پایتخت را داشته باشد ولی معایبش را نه. مسائلی مات‌اند جایگاه سفر تیم پایتخت به چین و میزان اثرگزاری آن در تقویت درام و ماجرای پایتخت هم خیلی قوی ارزیابی نمی‌شود اما از کنار آن می‌گذریم و به همین جمله بسنده می‌کنیم که اگر بودجه ای صرف سفر به چین نمی‌شد، هیچ لطمه ای به پایتخت ۴ وارد نمی‌شود و پایتخت، حسب بودجه‌ی کلان پایتخت نشد، کما این که پایتخت ۳ با اطلس مال اوج نگرفت بلکه مدت‌ها عوامل آن مجبور به پاسخ گویی شدند که از بین این همه شرکت چرا از یک شرکت خاص مساعدت مالی جذب کرده بودند.

الغرض؛ پایتخت دلیلی ندارد که بشود مجموعه ای که بر پایه‌ی پیام بازرگانی تاژ و اطلس مال بنا نهاده شده و بهتر است به جای دغدغه‌هایی این چنینی، محتوای اسلامی-ایرانی فیلم نامه‌اش را با خطوط فمنیستی مخدوش نکند.

۴- علی رغم تمام انتقادات فوق تاکید می‌شود که پایتخت از بهتریتن، خنده آورترین و شریف‌ترین مجموعه‌های تاریخ سیمای جمهوری اسلامی ایران است ولی همه‌ی این نقاط قوت، دلیل نمی‌شود که منتقد چشمانش را بر روی ضعف‌ها ببندد و تیم سازنده و سیروس مقدم را که بارها اعلام کرده که از انتقادات استقبال می‌کند را از نقد سازنده محروم نماید.

الف برای تیم سازنده‌ی پایتخت آرزوی موفقیت دارد؛ چه پایتخت ۵ یا حتی پایتخت ۵۰ را بسازند و چه ساخت مجموعه ای جدید را بدون معایب پایتخت و با حفظ محاسن پایتخت آغاز کنند. اگرچه توصیه به خداحافظی در اوج است نه به صورتی که مردم دل زده شوند از این مجموعه.
 
امیراسد
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۰۸:۳۱:۲۷
جالبه که اسم این سریال هنوز "پایتخت" هست!!!

قسمت های اول و دومش ربط به پایتخت داشت اما قسمتهای بعدیش نه، اما اسمش هنوز پایتخته!!!!! (3086877) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۱۲:۰۱:۳۰
برندسازی شده عزیزم :) (3087349) (alef-18)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۱۲:۴۷:۰۶
همه جای ایران عزیزمان پایتخته ایرانه
همه ایرانی ها هم با هم برادرند
فدای همه کسایی که میخونن ونمیخونن چه موافق چه مخالف (3087494) (alef-18)
 
امیراسد
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۱۴:۴۰:۲۷
عزیزم!
برند سازی در صورتی است که اصول مبنایی آن محصول تغییر نکند! زمانی که داستان اولیه بر اساس مهاجرت یک خانواده محترم علی آبادی به تهران و گیر کردن در مسائل پایتخت نشینی و مراجعه مجدد به شهر علی آباد بعد از سفر به مشهد است ، و لی در قسمتهای سوم و چهارم اصلا چنین چیزهایی نیست، پس برند سازی اگر هم باشد جعلی و تقلبی است!

مثل اینکه یک شرکت اسمش بخاری ساز است بخاری هم می سازد بعد برود هواپیما بسازد که نه در اساسنامه اش هست و نه تجربه اش را دارد و بگویند که اگر اسم این هواپیما " بخاری ساز" است، صرفا برند سازی شده!!!

کاشکی اول میفهمیدیم برند سازی چیه بعد انجامش می دادیم.

شرکت های معتبر اگر هم قرار است در زمینه ای که با فعالیت فعلیشان مغایر است فعالیتی کنند ، شرکتی زیر مجموعه می سازند ، اعتبارات و مجوزها و دانش لازم را کسب می کنند بعد با شرکت جدید در آن زمینه برند سازی می کنند. (3087856) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۰۸:۱۷:۳۳
عزیزم چه ربطی به بخاری سازی داره؟ چرا قیاس مع الفارق می کنی؟ این فیلم از مهاجرت یک خانواده به تهران گفت و علل بازگشتشون به شهر خودشون و مشکلاتی که در شهرخودشون دارن و اگر حل نشه باز هم بر می گردن «پایتخت».
این مجموعه و دنبال هاش حکم صغرا و کبرا و گزاره منطقی دارن برای نتیجه آخر، حالا اگه هزار قسمت دیگه هم بسازه در پس زمینه داستان علل مهاجرت رو با تم اصلی مسائل اخلاقی و اجتماعی و فرهنگی و... توضیح می ده. (3089283) (alef-18)
 
علي
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۰۸:۳۶:۴۵
آخ قربون اون كلامت برادر
يعني همين تائيد رهبري رو دستاويز كردن و يه اثري ساختن سراسر توهين به شمالي ها
انگار تنابنده داشت از بخشي از شمالي ها كه بهش توهين كردن انتقام ميگرفت
تو قسمت هاي قبل شخصيت ها خاكستري بودن و خوب و بد داشتن
ولي تو اين قسمت همه شمالي ها دغل باز و شارلاتان و دزد و معتاد و..... نشون داده شدن و هما هم كه تهراني بود ، سوپرمن اخلاق و خانواده داري و مديريت شهري اعلام شد
اين رو نه از روي تعصب عرض ميكنم كه شما رو به انصافتون قسم ميدم كه يه بار ديگه بشينيد و نت برداري كنيد از خصوصيات شخصيت هاي قسمت چهارم سريال
به هرحال اين سريال فقط بر روي تكيه كلام هاي بازيگران بيننده جذب كرد كه اينم فراموش شدني شدن سريال رو تسريع كرد و نقطه سياهي در كارنامه مقدم و تنابنده ثبت شد (3086891) (alef-18)
 
حق بین
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۰۸:۴۱:۳۰
باید به این مسئله به صورت ریشه ای نگاه کرد. زن سالاری از ویژگی های ماندرانی هاست بنابراین از این جماعت نباید توقع دیگری داشت. (3086909) (alef-18)
 
یک ایرانی از مازندران
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۱۱:۱۹:۲۷
1- از کی تا حالا احترام به خانومها شده زن سالاری؟!! اینکه زنان ما مازندرانی ها شانه به شانه مردان کار میکنن نشانه بلوغ، غیرت و نجابتشونه. فرقی نمیکنه کجا، زنان ما در همه جا فعال و زحمتکشند. شالیزار ها و مزارع، دانشگاه، ادارات، و از همه مهمتر خانه و خانواده

2- شما دوست نامحترم و نژادپرست هم میتونید با فاصله گرفتن از تحجر و عقب ماندگی کمی به خانوم های اطرافتون لطف کنید. (3087226) (alef-18)
 
مازنی
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۱۲:۰۴:۳۷
مازندرانی ها بیشتر گرایش به شایسته سالاری دارند. (3087359) (alef-18)
 
حق بین
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۰۸:۴۴:۲۴
نه عزیز من واقعیت این است که اکثر مازندرانی زن ذلیل اند. (3089353) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۱۶:۳۸:۱۴
نه اینکه تهرانیها مردسالارن ، اون دوره رو آب برد عزیزم (3093677) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۵-۲۰ ۱۶:۵۸:۳۲
بله درست است در جامعه مرد سالار ما خدا نكند يك زن قهرمان قصه باشد ، ميشود فمنيست!!! زن بايد با شجاعت بچه يزايد تا خدا نكرده جمعيت ٠٠٠٠ تا زمانيكه با گردن كلفتي مرد سالاري رآ به به ، چهچه مي كنيم زن بايد همان ناقص عقل ، بشور بساب،باشدكه اصلي ترين و محوري ترين نقشش همان زاييدن بچه و رسيدگي به امورات شوهر است (3109425) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۱۴:۱۳:۵۷
به هیچ قومی توهین نکن. (3087769) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۰۸:۴۵:۲۵
عزيزدل پايتخت ٥ هم ساخته ميشه بشين تماشاكن (3086919) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۰۸:۴۷:۰۲
به نظر من ایرادات نویسنده در حد مته به خشخاش گذاشتن است.
1- در طول سریال بیش از 1000 دیالوگ رد و بدل شده است، اون چیزی که برآیند این دیالوگ هاست مهم است که برداشتی که نویسنده نقد بالا داشته است به ذهن متبادر نمی شود. هیچ انسان عاقلی از تک دیالوگ ها برای کل یک سریال برداشت نمی شود.

2- این سریال با زحمت های بسیاری به اینجا رسیده و مورد قبول مردم واقع شده است. در بدترین شرایط ممکن هم از 90% تولیدات صداو سیما بالاتر است. چرا نویسنده قصد دارد که این سرمایه اجتماعی که یکی از معدود برنامه های پربیننده تلویزیونی است به باد برود........... در اوج خداحافظی کند که چه بشود؟؟ جای خود رو به سریالهای بدون جذابیت و ..... بدهد. بجای اینکه توصیه هایی در جهت بهبود بدهد. (3086923) (alef-18)
 
مهبد
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۱۶:۱۲:۰۴
دمت گرم واقعا درست داری میگس (3088032) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۰۸:۳۵:۵۹
ای گل گفتی. (3089337) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۱۵:۰۸:۵۳
زدی تو خال.. (3093481) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۰۸:۵۲:۰۴
اصلا این دوره جالب نبود و ان کشش و محتوای گذشته را نداشت (3086933) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۰۹:۱۴:۰۳
باید انیمیشن و بازی رایانه ا ایش هم درست کنند و برند سازی بشه

مثل شکرستان (3086978) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۰۹:۱۸:۵۹
این دوره واقعا چرند بود (3086988) (alef-18)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۱۲:۴۱:۰۳
خیلی خیلی خیلی بهتر از سریالهای مخزرف وبی محتوا وبی ادبانه ماهوارست
اونایی که نپسندیدن از قشر پول دارن برای ما طبقه متوسط خیلی قشنگ بود (3087475) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۰۹:۴۱:۵۴
چیز تازه و جدیدی نداشت و خوب نبود (3087032) (alef-3)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۱۲:۴۲:۳۸
همون که یاد داد با خانواده هم مبتوان رفت مسجد کلی حرفه
کدوم سریال به این نکات توجه داشتن (3087478) (alef-18)
 
اح
۱۳۹۴-۰۵-۱۶ ۱۱:۲۶:۰۱
لیاقت شما همون سریال بی خود مهران مدیری که آدم حالش به هم می خوره (3099514) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۱۰:۰۱:۳۱
نقد منصفانه ای بود ولی باز هم ایراد اساسی بر پایتخت نبود که درستش هم همین است. دست اندرکاران این سریال کاملا بر کارشان مسلط و آگاهند که مخاطب و مسئولین چه می خواهند.دستشان درد نکند.خدا قوت و به امید پایتخت پنج (3087073) (alef-18)
 
عباس
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۱۰:۳۱:۱۸
برعکس مجموعه خوبی بود!فقط قسمت آخر خیلی آبکی و در عرض چند سکانس تمام سوتفاهم ها رفع و رجو شد!!!!!برعکس خیلی از واقعیت های جامعه مارو نشون داد!!!!! (3087132) (alef-18)
 
حجت
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۱۰:۵۶:۱۲
این مجموعه یکی از بهترین مجموعه های ساخته شده بعد از انقلاب است. آقای منتقد بهتراست دیگر کارهای صدا و سیما را نقد کند. محسن تنابنده خوب میداند چکار میکند.تشکر صدباره دارم از همه عوامل ساخت این سریال. (3087184) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۱۱:۱۰:۳۱
حالا هرچي كه بود انصافا دفاع تمام قد از محيط زيست ميكنه مخصوصا در انتها قسمت اخر اون نوشته اي كه تنابنده نوشت رو من خيلي تاثير كذاشت (3087206) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۱۱:۲۹:۳۰
خیلی قشنگ بود. فمینیستی هم نبود به عنوان یک مازندرانی از دیدن تک تک قسمت های سزیال لذت بردم (3087250) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۱۲:۲۰:۱۹
با نویسنده موافقم (3087404) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۱۳:۰۵:۲۳
حالا اگر سرتاسر سریال رن های احمق و خرافاتی و دهن بین رو به نمایش می گذاشت ، اینقدر بد نبود!
بس کنید
خجالت بکشید
میلیونها زن ایرانی تحصیل کرده و دانشگاه رفته در خانه با عزت خانه داری و بچه داری می کنند در حالی که فهم وشعوری بسیار بالاتر از اطرافیان دارند اما سریال های ما فقط باید "خانم های همیشه مقصر" نمایش بده (3087545) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۱۳:۵۱:۴۲
حالا کی گفته تند تند با یه داستان آبکی بشینین سریال دنباله دار درست کنید ؟ اگر می خواهید اثری مثل " هزار دستان " ماندگار بشود ، باید برای موضوع و مباحث مطرح شده ، هر چند طنز و مفرح ، یک فیلمنامه قوی و با کشش انتخاب کنیم . خیلی از نویسندگان جوان و خوش فکر در ایران زندگی می کنند که عضو هیچ دار و دسته ای نیستند و فامیل و آشنایی هم در صدا و سیما ندارند و هیچوقت نوشته هایشان به تصویر کشیده نمی شود . (3087666) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۱۴:۳۷:۴۲
اگر انصاف بدهیم انتقادات درستی است و تازه خیلی هم با ملاحظه عنوان شده زیرا ایرادات پایتخت 4 بیش از اینهاست. دلیل دفاع افراد جامعه از این سریال بیشتر جذابیت طنز گونه آن است که البته در این زمینه موفق بوده اما همراه با نادیده گرفتن خیلی از مسائل حتی ارزشی به عنوان مصداق توهین به مهمان و بی احترامی و درگیری با مهمانی که جای پدر بزرگ انسان را دارد و همچنین بدآموزی های دیگر آن هم توسط شخصیتهای اصلی و جذاب داستان!! (3087840) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۱۵:۲۴:۱۰
سریال پایتخت یه سریال بی نظیره اگرچه نقدهای شما قابل تآمله و مطمئنا آقای تنابنده و بقیه بهش توجه می کنن ... امیدوارم هرسال تماشاگر این مجموعه اصیل ایرانی باشیم. (3087942) (alef-18)
 
منیره
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۱۵:۳۱:۴۲
جالبه که تو ایران "فمینیستی " به عنوان فحش استفاده می شه! (3087956) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۰۱:۲۹:۰۰
تو ایران نه! تو بعضی رسانه ها! (3089038) (alef-18)
 
mahbod
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۱۶:۱۰:۳۳
سریال پایتخت تا الان تو هیچ کدوم از این 4 مجموعه ای که داشته بد نبوده و خواهشا نقد رو بر اساس شرایط جوی و حواشی همیشگی وارد نکنید. رسالت این سریال سادگی و بی الایش بودنه و امسالم اتفاقا نسبتا کامل تر از دوره های پیشینش بود....ودر پایان اینو میخوام بگم که دوست عزیز اگه از این سریال خوشت نمیاد پس لطفا برای هیچوقت از تیکه کلاماش استفاده نکن چرا که در صورت انجام این کار یک حالت ریا کردن و دو رویی در این نوع افراد به وجود میاد که خیلی کثیف و زشته. (3088027) (alef-18)
 
amir
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۱۶:۲۳:۰۸
مگه فمینیسم فحشه ؟ فمینیسم یعنی برابری حقوق مرد و زن ! چرا طوری برخورد می کنیم که انگار فمینیسم بده ؟ چند تا سوال :
1) آیا شما به برابری حقوق مرد و زن اعتقاد داری ؟
2) آیا اعتقاد داری که زن ها باید دستمزد یکسان بگیرن ؟
3) آیا شما اعتقاد داری که زن ها باید حق رای داشته باشن, حق انتخاب داشته باشن ؟
4) آیا اعتقاد داری که زن ها می تونن پا به پای مردها در شغل های مهم مملکت نقش داشته باشن ؟

اگه جواب شما به تمام سوال های بالا مثبته این یعنی شما فمنیستی به شما تبریک می گم ! (3088055) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۱۶:۱۱:۳۰
بهترین کار زنها همسرداری و فرزند داری است و حفظ پایه های خانواده نه اینکه پا به پای مرد ها در شغل هایی که مناسب اونا نیست حضور داشته باشند که دیگه اون موقع حضورشون تو خونواده زیر سوال میره.
زنها محور خانه وخانواده اند نه کوچه وخیابان و ادارات و ... (3090810) (alef-18)
 
سرزمین ارش
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۱۷:۱۸:۱۸
به یاد مرحوم حاج منو چهر علی زاده که عاشقانه به خاک وطن عشق می ورزید وچند سکانس نقشی را بازی کرده و در تاریخ 94.11.26 به قول دکتر فردوس حاجیان که ارام در خواب رفت (3088163) (alef-18)
 
سلام
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۱۸:۲۱:۱۱
نقد کاملا به جایی بود،من هم به عنوان یه مازندرانی از دیدن تک تک قسمتهای این سریال متاسف شدم.ذهنیت بدی از مازندرانیها برای مردم ایران ساختن،ای کاش پایتخت ۴ساخته نمیشد،وباخاطرات خوش پایتخت۳ازاین مجموعه خداحافظی میکردیم. (3088296) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۱۵:۱۵:۲۱
عزیزم ناراحت نباش هیچکس نسبت به هم وطنان مازنی بدبین نیست ای صرفا یک سریال طنز بود وبس چرا همیشه نیمه خالی لیوان را می بینید (3093497) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۲۱:۳۹:۴۶
سلام
انصافا من یکی که نظرم خیلی منفی تر شد. سخت بود نگاه کردنش.
مردا کودن و مغرور و احمق و بازیچه. یعنی نمیشد یک مرد مناسب در کنارش بنمایش میزاشتن؟
خیلی واقعا بنظرم توهین کردن.
موفق باشید. (3088649) (alef-18)
 
امید
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۰۸:۵۳:۲۴
برادر من آخر و عاقبت زن سالاری در بین هر قوم و قبیله ای همین است که به تدریج جای مردان با زنان عوض می شود و خلاصه کلام که این نتیجه سالها زن سالاری در بین مازنی هاست و جای هیچ گله و شکایتی نیست . (3089368) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۱۳:۵۶:۲۷
خودم از این باغ بری میرسد،زن سالاریه مازنی هارو دیگه از کجا آوردید؟؟ (3090342) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۲۱:۴۲:۰۸
ببخشید دوست عزیز. فمنیست اتفاقا فحش هست.
زن و مرد ارزش برابر دارن نه حقوق برابر.
مثلا تامین معاش حق زن بر گردن مرد هست.
اما چنین حقی بر گردن زن نیست.
کار کردن در معدن و کارهای جسمی سخت برای زن نیست.
البته استثنا را کاری نداریم.
زن و مرد در بخشهایی شبیه اما در بخش هایی واقعا متفاوت هستن و هر کدوم در زمینه هایی موفق تر میتونن باشن. (3088652) (alef-18)
 
محمود تبریزی
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۰۱:۱۲:۰۷
آقایان پایتختیها ما در اداره مدیر کلی داشتیم سال 1380 چون علیه بنده حدود پنجاه تا گلایه به بازرسی شده بود مرا نمونه معرفی کرد کسی که کار میکنه انتقاد میکنند ازش کسی که خونه اش نشسته چی میگن بهش پس ذره ای ناراحت نشوید جان من مگه میشه آقا نقی انتقادی واست نباشه (3089021) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۰۸:۰۷:۵۵
بابا دست بردارین مگه فمینیسم چیش بده میگه نمیذارم حقمو بخوری یه آبم روش همین (3089256) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۱۶:۱۵:۲۵
خیر ته فمنیسم فروپاشیدن پایه های خانواده و فساد است. (3090820) (alef-18)
 
مائده
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۱۰:۵۶:۵۸
با سلام، اینکه نویسنده عنوان کردند هما عقل کل داستنند به نظر من نه در پایتخت نه در شمال کشور بلکه همه جا ایران هست. فرهنگ زن ایرانی با تحصیل و کار تغییر کرده اما فرهنگ مرد ایرانی نه. بین مدرنیته و سنت مونده. یه مرد ایرانی اجازه می ده به همسرش کار کنه اما در عوض مسولیت کار خونه رو نه قبول نمی کنه و وظیفه زن می دونه. در جامعه ما اگر به مراکز روانشناسی و گروه های مجازی روانشناسی مراجعه کنید اکثراً خانم ها هستند که به دنبال بهبود روابط خانوادگی اند کمنر مرد ایرانی به سایت های روانشناسی برای اصلاح رفتار و بهبود روابط خانوادگی مراجعه می کنه این کجاش مفهوم فمنیستی داره (3092696) (alef-18)
 
مینو
۱۳۹۴-۰۵-۱۴ ۲۳:۳۹:۳۲
آقای کارگردان تمام ساعتهایی که در مدارس و در کلاسهای معلمان زحمت کش حضور داشتی و از بیسوادی و حماقت نجات پیدا کردی که "حالا بشی کارگردان و معلم رو مسخره کنی "بر تو حرام باد. (3097194) (alef-18)
 
صدرا
۱۳۹۴-۰۵-۱۷ ۲۱:۲۳:۴۵
اصلا هم کار اشتباهی نکردند.
خیلی هم پایتخت 4 خوب بود و حالا حالاها ظرفیت کار داره.
چون ایده اش یک جوریه که قابل ادامه است.
ضمن این که اگر پایتخت ساخته نمی شد مثلا چه جایگزینی بود؟ دودکش؟ درحاشیه؟
یک علت طبیعی حمله ها به پایتخت خوب همینه دیگه ( حالا نه لزوما این دوتایی که اسم بردم) ، خوب طبیعیه تولید کننده های دیگری هم در بازار هستند. (3102555) (alef-13)
 
زینب
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۰۲:۵۴:۲۸
پایتخت چهار خیلی هم خوب بود طنزش عالی بود اما بی محتوی نبود از خیلی از سزیالهای ابکی شبکه های دیگه بهتر بود اصلا هم فمینیستی نبود شخصیت زن سریال کاملا واقعی ملموس بود ما نمونه های فراوانی را اطراف خود می بینیم البته یک سریال موفق و پر بیننده حسادت کار گردانهای نا موفق دیگه را هم به دنبال دارد طبیعی هم هست البته از مخالفین جدی سریال احتمالا زمین خواران هستند که روی سخن سریال با انها بود من که از این سریال خیلی لذت بردم از کارگردانش هم تشکر می کنم هیچ جای سریال هم احساس نکردم به کسی توهین شده! نقدهای که به مسو.لین و مردم وارد می کرد کاملا پخته و درست بود (3102959) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.