نظر منتشر شده
۶۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 284788
چرخش خودروسازی ایران از فرانسه به آلمان
تاریخ انتشار : شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۴۸
از قدیم گفته‌اند «از هر دست که بدهی، از همان دست می‌گیری»؛ این ضرب‌المثل به‌نوعی گویای حال و احوال این روزهای ایران خودرو و پژو است.

به گزارش دنیای اقتصاد، در شرایطی که خیلی‌ها خود را آماده جشن پیوند دوباره این دو شرکت کرده‌اند، ظاهرا گزینه‌ای جذاب‌تر چشم ایران خودرو را گرفته و به نظر می‌رسد این گزینه «فولکس واگن» است. پیش از آنکه در مورد تصمیم احتمالی ایران‌خودرو مبنی‌بر پشت کردن به پژو و رفتن به سمت فولکس واگن قضاوت کنیم، باید نگاهی بیندازیم به آنچه میان این زوج سابق (ایران خودرو و پژو) گذشته است.

چه بر سر ایران خودرو و پژو آمد؟
هر چند مانند بسیاری از زندگی‌های مشترک، ایران‌خودرو و پژو نیز در ابتدا با سختی‌هایی روبه‌رو بودند، اما کم‌کم سر و سامان گرفته و به کمک هم زندگی نسبتا خوبی را ساختند. با این حال همه‌چیز بر وفق مراد نگشت و زندگی این زوج خودروساز نیز در ادامه با مشکلات و اختلافاتی روبه‌رو شد، هر چند به هر حال زندگی‌شان کژدار و مریز می‌گذشت و سرپا بود.

ایران‌خودرو اگرچه چندان از رفتارهای پژو رضایت نداشت و برخوردهای مغرورانه‌اش را برنمی‌تابید، اما به هر حال به همین زندگی متوسط هم راضی بود و به هیچ وجه نمی‌خواست زوج نسبتا پرآوازه‌اش را از دست بدهد.

پژو هم با وجود رفتارهای نسبتا نا‌مهربانانه‌اش، از زندگی با ایران‌خودرو راضی به‌نظر می‌رسید، اما به‌نوعی بدش نمی‌آمد در کنار زوج ایرانی‌اش، دوستی آمریکایی نیز برای خود اختیار کند. مانند برخی از زوج‌ها ، پژو نیز ابتدا حرفی از ارتباط خارج از خانواده خود نزد و مخفیانه جلو رفت، تا اینکه ناگهان خبر رابطه این «فرانسوی بی‌وفا» با یک «آمریکایی مشهور» در همه جا پیچید، تا زندگی مشترک پژو با ایران خودرو در آستانه فروپاشی قرار بگیرد.

در نهایت، اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی، پژو غیابا از زوج ایرانی‌اش جدا شد تا یک‌طرفه به ۲۴ سال زندگی مشترک با زوج ایرانی‌اش پایان داده باشد. پژو هر چند توضیحی بابت جدایی‌اش نداد و ناگهان رفت، اما دیگر برای همه برملا شد که جنرال موتورز با وعده و وعیدهایش، قاپ پژو را دزدیده و زوج ایرانی-فرانسوی را از هم جدا کرده است.

جنرال موتورز چند سال قبل‌تر تا مرز نابودی و ورشکستگی رفت و وقتی سر و سامانی دوباره گرفت با خرید بخشی از سهام پژو، عملا افسار این فرانسوی را در دست گرفت و آنقدر زیر پایش نشست، تا پژو در نهایت از ایران‌خودرو جدا شد. بی‌وفایی پژو آن هم در روزهایی که ایران‌خودرو شرایط مالی مناسبی نداشت و با بحران تولید دست‌وپنجه نرم می‌کرد، ضربه بزرگی به زوج سابقش زد، اما کار از کار گذشته بود و خودروساز بزرگ ایران حالا باید یا به تنهایی زندگی‌اش را اداره می‌کرد یا به‌دنبال شریکی دیگر برای خود می‌گشت. جدای از شوکی ناگهانی که از رفتن پژو به ایران‌خودرو وارد شده بود، یک مشکل بزرگ دیگر نیز وجود داشت و آن، سر و سامان دادن به نسل بازمانده از این زوج خودروساز بود. بدون شک، اداره کردن و تامین این نسل، کار سختی بود، چه آنکه زوج آمریکایی اجازه نمی‌داد پژو حق و حقوق بازمانده‌های خود از زندگی با زوج سابقش را بدهد و از همین رو ایران‌خودرو مجبور شد برای گذران زندگی به هر دری بزند و حتی با وجود اینکه اکراه داشت، به سراغ غریبه‌ها هم رفت تا فرزندان به جا مانده را بزرگ کند.

البته «پارس» و «۴۰۵» از آب و گل درآمده بودند و ایران‌خودرو می‌توانست نیاز آنها را خود تامین کند، اما «۲۰۶» هنوز هم به پژو وابستگی داشت و اگر پافشاری ایران‌خودرو نبود «۲۰۶» نیز راهی فرانسه شده بود. با همه سختی‌ها، ایران‌خودرو توانست «۲۰۶» را نزد خود نگه داشته و حتی به دور از چشم پژو، برایش شناسنامه بگیرد، تا جایی که حالا دیگر همه آن را به نام «۲۰۶ ایرانی» می‌شناسند.

هر چه بود، ایران‌خودرو توانست روزهای سخت بدون پژو را تحمل کند و روی پایش بایستد و اگرچه خواستگارانی از چین داشت، اما زیر بار زندگی مشترک با آنها نرفت.

از آن طرف البته زندگی پژو و زوج آمریکایی‌اش نیز به مشکل خورده بود و از همین رو برخی پیش‌بینی می‌کردند که ایران‌خودرو و پژو دوباره در کنار هم قرار بگیرند. پیش‌بینی‌ها البته درست از آب درآمد و پس از آشتی بزرگ‌ترها با هم، زوج ایرانی-‌فرانسوی سابق نیز برای زندگی دوباره ابراز تمایل کردند.

چرخش از پژو به فولکس
هرچند همه چیز به‌خوبی پیش رفت و ایران خودرو و پژو در ظاهر گذشته‌ها را فراموش کردند، اما گذر زمان و پیدا شدن گزینه‌های جذاب‌تر سبب شد ایران خودرو به‌نوعی به فکر تلافی بی‌وفایی زوج سابقش بیفتد و قلابش را جای دیگری بیندازد.

گزینه‌ای که حالا چشم ایران خودرو را گرفته و قرار است جای پژو را در جاده مخصوص بگیرد، فولکس واگن آلمان نام دارد، خودروسازی پرآوازه و شیک، که از دید بسیاری امکان خوشبخت شدن ایران خودرو با آن، بیش از پژو است. از دید بزرگان و ریش سفیدان، پیوند ایران خودرو و فولکس واگن، از دو جهت برای زوج ایرانی اهمیت دارد؛ اول اینکه به‌نوعی تلافی بی‌وفایی پژو را درمی‌آورد و به اطرافیان و دلواپسانش ثابت می‌کند در مقابل زوج سابق خود کوتاه نیامده است؛ و دوم اینکه با گزینه‌ای بهتر و جذاب‌تر، زندگی مشترک دوباره‌اش را آغاز خواهد کرد.

هرچه هست، طبق آنچه از «جاده مخصوص» به گوش می‌رسد، ایران خودرو دل به خواستگار آلمانی‌اش بسته و در این شرایط باید منتظر ماند و دید پژو که روزگاری بی‌وفایی کرد و حالا خودش هم مزه بی‌وفایی را چشیده، چه واکنشی به این ماجرا نشان خواهد داد.


فولکس چطور جای پژو را گرفت؟

اما از فضای روایی به عالم واقعیت بیاییم و ببینیم این روزها در کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص چه می‌گذرد. هر چند گمان می‌رفت به فاصله کوتاهی پس از توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵، ایران خودرو و پژو قرارداد رسمی خود را امضا کرده و شراکتی دوباره و متفاوت از گذشته را آغاز کنند، اما ظاهرا حضور اخیر هیات آلمانی در ایران، معادلات را به هم ریخته است.

آن طور که خبر می‌رسد، ایران خودرو و فولکس، از پیش مذاکراتی را با یکدیگر انجام داده و در سفر هفته گذشته هیات سیاسی-اقتصادی آلمان به ایران نیز صحبت‌هایی جدید و البته کلی میان نمایندگان دو طرف رد و بدل شده است.

به گفته منابع آگاه، ظاهرا فولکس واگن پیشنهادهای جذاب‌تری را در مقایسه با پژو، به ایران خودرو داده و از همین رو آبی‌های جاده مخصوص به فکر جایگزین کردن این غول پرآوازه آلمانی به جای خودروساز فرانسوی افتاده‌اند. به اعتقاد برخی کارشناسان، علاوه‌بر جذابیت‌های خاصی که شرکتی مانند فولکس واگن دارد، ممکن است مسائل دیگری نیز در چرخش احتمالی ایران خودرو از پژو به فولکس، تاثیر داشته باشند، هرچند دلیل اصلی، قابلیت‌های فنی و تکنولوژیکی بالای خودروساز آلمانی است.

البته به اعتقاد برخی کارشناسان، نامهربانی و بی‌وفایی پژو و همچنین دلواپسی‌هایی که ایرانی‌ها از بابت تکرار دوباره این رفتارها از سوی خودروساز فرانسوی دارند نیز در عبور از پژو و رفتن به سمت فولکس بی‌تاثیر نیست. به باور منتقدان پژو، این شرکت در حق مشتریان و صنعت خودرو ایران جفا کرده و به اصطلاح باید تنبیه شود (موضوعی که حتی فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز اخیرا به آن اشاره کرده است)؛ بنابراین ایران خودرو نباید به راحتی شراکتی دوباره را با این خودروساز رقم بزند.

در کل البته بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقدند فولکس واگن به لحاظ فنی و تکنولوژیکی و همچنین قرابتی که میان ایرانی‌ها و آلمان‌ها وجود دارد، گزینه بهتری در مقایسه با پژو برای همکاری مشترک است.

بر این اساس، منابع آگاه عنوان می‌کنند که مجموعه اتفاقات رخ داده از توافق ژنو تا توافق وین (یک سال و نیم گذشته) و مذاکرات انجام‌شده میان ایران خودرو و شرکت‌های خارجی، بزرگ‌ترین خودروساز ایران را به صرافت انداخته تا محور شراکت اصلی خود را از فرانسه به آلمان تغییر دهد. به عبارت بهتر، ظاهرا ایران‌خودرو به این نتیجه رسیده که در شرایط فعلی، آلمانی‌ها و به‌طور خاص فولکس واگن، گزینه بهتری برای شراکت به‌شمار می‌روند و بیش از فرانسوی‌ها و پژو می‌توانند به خودروسازی ایران کمک کنند.

البته این موضوع به معنای حذف پژو از گزینه‌های همکاری ایران خودرو نیست و خودروساز فرانسوی همچنان مدنظر آبی‌های جاده مخصوص برای همکاری قرار دارد. آن‌طور که از ایران خودرو خبر می‌رسد، این شرکت قصد دارد بازار خود را بین چهار شریک خارجی تقسیم کند و در این بین، سهم شریک اصلی ۵۰ درصد است و ۵۰ درصد باقیمانده نیز بین سه شریک دیگر تقسیم خواهد شد.

با این حساب، اگر اخبار رسیده از کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص کاملا صحت داشته باشد، فولکس واگن به‌عنوان شریک اصلی ایران خودرو، ۵۰ درصد بازار این شرکت را در دست خواهد گرفت و پژو نیز باید به فکر دستیابی به سهمی قابل توجه از نیم دیگر بازار بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه باشد.
 
کلمات کلیدی : خودرو+ پژو+ فولکس واگن
 
آریو سوئد
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۰۸:۰۰:۱۹
اگر دانشگاههای ما به جای تولید مدرک متخصص تربیت کرده بودند و دولت سیاست بهتری را در صنعت خودرو پیش گرفته بود و خودرو سازی را خصوصی کرده بود الان کشور در این صنعت خودکفا شده بود و ما احتیاج نبود که هر روز چرخش کنیم . حالا آخر این چرخشها به کجا ختم میشه؟ (3066728) (alef-3)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۱:۵۲:۱۰
ایران خودرو کاری نکند که از اینجا مونده از اونجا رونده بشه خیلی بهتر است که ایران خودرو با پژو ادامه همکاری بکنه و سایپا با فولکس
این هم برای کشور خوبه هم برای مردم (3067206) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۳:۵۱:۰۳
بهتره بگویید اگر نشده بودیم ماشین چاپ مقاله بی مصرف ... البته همین مقالات بی مصرف هم فقط در زمینه شیمی است ! بقیه رشته ها که توان همین را هم ندارند! (3067556) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۸:۲۷:۳۲
شما بهترین متخصصین آلمان را اینجا داشته باش و به فرض بهترین ماشین روهم طراحی کن. با کدام مواد اولیه می‌خوای تولید کنی و بعد به کی می‌×وای بفروشی. کارخانجات آلمان هم تنهایی خودرو تولید نمی‌کنند. هیچ صنعتی در دنیا خودکفا نیست و همه به هم وابسته اند. (3068144) (alef-13)
 
تبریزی
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۰۸:۰۱:۴۲
انشالله چرخش بعدی از آلمان به آمریکا. (3066730) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۲:۳۹:۰۱
این طرز فکر خیلی سادلوحانه و خودباخته است حتی در خود امریکا خودروهای آلمانی و ژاپنی از همتایان آمریکایی خود وجه بهتری دارند
این افراد همون کسانی هستند که هرچیز امریکایی براشون برتر هست.
هیچ کس در شماره یک بودن آلمان در خودرو سازی شک نداره و ژاپن هم خودش را خیلی به آلمان نزدیک کرده است انشاالله شراکت با آلمان ها باعث تحول در خودروسازی ما بشود تا در آینده ما هم در این زمینه بتوانیم خود را به کره جنوبی نزدیک کنیم (3067346) (alef-13)
 
هادی
۱۳۹۴-۰۵-۰۴ ۰۰:۵۲:۳۶
سلام خودروسازی از چند وجه متفاوت است 1- از نظر کیفیت ساخت وهزینه های کم نگهداری خودروهای ژاپنی 2اما چندان ظاهر زیبایی ندارند- از نظر قدرت و استحکام خودروهای امریکایی مثل فورد و موستانک و... 3 از نظر زیبایی و تکنولوزی برتر خودروهای اروپایی مانند بنز و بی ام و حالا دوست داری خودرویی درشت و پر سرعت و پر مصرف داشته باشی خودروی امریکایی بخر و البته هینه هاش رو بده اما خودرویی که 10 سال برات کار کنه واخ نگه خودروی ژاپنی بخر مثل نیسان اما اگر خودروی شیک و کم مصرف و با کلاس میخوای هیچی مثل خودروهای اروپایی مثل بنز، بی ام و ، بوگاتی، رویزرویز و... نمیشه یا علی (3068743) (alef-3)
 
عادل
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۳:۲۳:۰۱
البته فکر می کنم در صنعت خودرو آلمان از آمریکا جلو تر است. (3067482) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۷:۰۶:۳۳
ماشينهاي آلماني فقط ظاهر و قيافه دارند با كمكهاي خشك و فظاي دروني كوچك ولي ماشينهاي آمريكايي جون دار و پر كارند همچنين نرم و راحت فقط بنزين بزن و گاز بده. (3067982) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۶:۱۷:۰۶
دوست داری لامبورگینی یا فورد یا فراری سوار بشی؟؟ (3067890) (alef-3)
 
خودبر
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۰۸:۲۴:۳۸
چه شود،بعد از پنجاه وو اندی خودرو سازی و این همه حمایت بی قید و شرط چه مفتخریم که بدون دیگری هیچیم.
کی وقت تنبیه مسئولین محترم خودرو ساز میرسد که در این سالهای بی رقیبی هیچ نکردند.
بعد گناه بی عملی خود را به گردن چینی ها میاندازیم. (3066763) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۰۸:۲۶:۰۲
عاقلانه ترین کار طرد ماشینهای بی کیفیت فرانسوی و رو آوردن به ماشینهای ژاپنی یا کره ای و یا حداقل فولکس است > البته با تاکید بر تولید داخل و انتقال کامل دانش فنی طراحی و دانش فنی ساخت. (3066766) (alef-3)
 
آریابان
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۲:۴۲:۲۲
البته فولکس واگن و بویژه از نوع قورباغه ای اش درایران خیلی خوش سابقه است و حتی حدود بیش از نیم قرن پیش ، دنده اتواتیک اون با تبلیغ "فقط گاز ، فقط ترمز" گسترۀ جاده های ایران رو درمی نوردید ؛
ولی با این صنعت مونتاژ فعلی که پژو های 405 فرانسوی را به بمب های متحرک ، اسکانیای سوئدی رو به کوره های آدم-سوزی !!! تبدیل کرده و یا پراید کره ای رو به این فلاکت انداخته ، گویا بابای فولکس واگن !!! هم اگر با همین شرایط مونتاژی امروز، به ایران برگرده ، حال و روزی بهتر از دیگران برایش رقم نخواهد خورد و فقط بد نامی جدیدی وارد کانامۀ رفوزگیش خواهد شد ؛ (3067360) (alef-13)
 
هادی ایرانی
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۳:۳۱:۳۵
باید توجه کرد که پژو تو اروپا یه خودرو ساز درجه سه هست و اصلا تو جهان شناخته شده نیست (3067503) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۰۸:۲۶:۲۱
اگرچه تغییر صنعت خودرو سازی ایران از مدل فرانسوی به آلمانی بسیار سخت و هزینه بر خواهد بود، اما به نظر من بسیار لازم است. (3066767) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۰۸:۳۳:۳۳
پژو رو تو آمریکا هم راه نمیدن. کل آمریکا رو زیر و رو کنی پژو نمیبینی، اما انواع فولکس از قورباغه ای تا جتا و پاسات موجوده (3066772) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۷:۰۸:۴۴
البته فولكس ماشين زياد جالبي نيست و تو آمريكا بيشتر مكزيكيا سوارش ميشند. (3067989) (alef-13)
 
jaber
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۰۸:۳۶:۱۰
با سلام
مشکل خودروسازهای وطنی ما همینه که همیشه دوست دارند به نکاح
خودرو سازهای کره ای و چینی و فرانسوی و.... در بیان. (3066775) (alef-3)
 
ايراني
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۰۹:۲۵:۰۹
بالاخره خدا رو شكر كه ايران خودرو تصميم گرفت دست از سر اين خودروساز فرانسوي كه هر خيانتي رو در حق اين ملت روا داشته بردارد! (3066809) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۰۹:۲۷:۵۹
ایرانیان لیاقت بهترین ها را دارند فقط امیدوارم مدیران درک مطلب کنند . (3066816) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۶:۱۴:۴۱
ایرانیا به دلیل کدوم گلی که به سر خودشون و دنیا زدن لیاقت بهترین ها رو دارن؟ چه زحمتی کشیدن؟ چه دستآوردی داشتن در تاریخ معاصر؟ (3067883) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۹:۵۰:۳۳
کیفیت ما لیاقت شماست! شعار ایران خودرو (3068304) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۰۹:۲۸:۱۲
من که ترجیح میدم خودرو چینی بخرم اما پژو نخرم (3066817) (alef-3)
 
فرناز
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۲:۴۲:۴۳
هیچ می دونستید خودروهای چینی فقط و فقط و فقط در دو کشور در حال تردد هستند؟!! بازار داخلی چین و ایران. اونوقت شما پژو رو با ماشین چینی مقایسه می کنید؟!! (3067362) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۰۹:۲۸:۲۳
مگر مريضيم تكنولوژى و كيفيت آلمانى را ول كنيم و به خودروسازان ورشكسته ى يك كشور مستكبر مثل فرانسه كه هميشه سنگ اندازى كرده است باج بدهيم؟؟؟ من در فرانسه تحصيل كرده ام و واقعاً دوست دارم چرخش فوق الذكر نه فقط در خودروسازى كه در بسيارى صنايع ديگر نيز انجام شود. (3066818) (alef-3)
 
فرناز
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۰۹:۲۸:۴۱
خیلی عالیه. فقط پای چینی ها رو از صنعت خودرو دور کنید. (3066819) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۰۹:۳۱:۲۲
با اینکه از این کارخانه به خاطر استثمار مردم متنفرم ولی ایجاد تنوع در شرکاء و صاحبان تکنولوژی از اصول اولیه یک صنعت می باشد.
خوشبین نیستم ولی فکر خوبی است اگر مافیای خودرو اجازه دهد... (3066827) (alef-3)
 
علی
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۰۹:۳۳:۵۸
درسته تونست تولید کنه ولی با این وضع؟؟؟؟ الان فقط با این ماشین ها بدنه اش رو میفروشی هیچ کیفیتی چه از لحاظ بدنه و چه از لحاظ فنی ندارند و همشون از روز خرید در نمایندگی اند و درست بشو هم نیستند . مثل ایرادات گیربکس در سمند و پژو پارس و 405 و یا ایراد جعبه فرمان در پژو پارس یا اسنکه خاموش شدن ناگهانی در حین رانندگی . دیگه به این ماشین های جدید کسی اعتماد نمکنه چون با مرگ سرنشیناش ارتباط مستقیم داره (3066831) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۰۹:۴۲:۵۶
حتی با وجود اینکه اکراه داشت، به سراغ غریبه‌ها هم رفت تا فرزندان به جا مانده را بزرگ کند.
بابا خیلی اروتیک و سکسی نوشتی.
البته بد هم نیست از ترکیب ژن های جدید محصولات جدید هم به دست میاد یعنی ادامه زوج ایران خودرو-پژوه همون ژنهای تکراری قبلیه ولی با فلوکس واگن هم لذت جدیدی رو تجربه می کنه هم ترکیبهای جدید ژنی به دست میاد (3066848) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۰۹:۴۶:۲۶
فقط آلمان و ژاپن.
بقیه را ول کنید.
من هنوز بنز 1983 دارم که سالی یکبار سرویس میشه و بقیه سال واقعا خرجی نداره.
مصرفشون هم بسیار اقتصادیه.
پژو را ول کنید. باز رنو یک اعتباری در موتور سازی داره (3066857) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۷:۱۱:۵۸
اگه ماشين آمريكايي سوار شده بودي اين حرف رو نميزدي. (3067995) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۲۱:۵۹:۰۴
تو سوار شدی؟؟!! (3068468) (alef-13)
 
سعيد
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۰:۰۲:۴۶
به نظر من پژو را بخشش خصوصي( كاملا خصوصي ، نه نيمه دولتي ) در دست بگيرد و ايران خودرو با فولكس و تويوتا قرارداد ببندد. (3066898) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۷:۱۳:۴۰
فولكس به درد نميخوره حالا تويوتا يه چيزي. (3067996) (alef-13)
 
Saeid
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۰:۰۸:۱۵
خداییش هر چقدر هم فضای روایی تخیلی باشد، برای من واقعیت دارد: من از رفتار فرانسه خشمگینم و دوست دارم مسوولین و مدیرانی که بر بیت المال (50 درصد ایرانخودرو) تکیه زده اند فرانسه را تنبیه کنند.
فابیوس بهتره بره دلار سعودی ببره بریزه تو حلقوم پژو، بذار ببینیم کدام یک برای آینده فرانسه پایدارتره؟
مزدور بودن یا همکار بودن؟

اما ترس دیگر من اینه که نکنه به فرانسه قول و قراری داده شده! ولی فکر نکنم مترسک فرانسه نقش جدیی در مذاکرات بین ظریف و کری داشته باشه! این فقط نقشی بود که آمریکا و ایران برای بقیه اعضا تعریف کرده بودند.
فرانسه الان باید نگران رویایویی جدی ما با منافعش در منطقه باشد. میتواند خودش را کنار شیوخ فربه دلخوش کند ولی زمان به سرعت به ضررش خواهد بود.

ایران حتما باید با قدرت های دور، -حداقل فرانسه- تسویه حساب کند تا حساب کار دست بقیه بیاید. دیگه بازار خودرو کشور که مساله حادی نیست صرف نظر کنیم.

ما منتظریم، کمی آلمانی بودن بد نیست. (3066912) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۰:۱۱:۴۴
چه عجب بابا (3066925) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۰:۴۲:۴۸
دو ساله تو راه ایرانن, کی میرسن؟ (3067004) (alef-3)
 
صابر
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۰:۵۱:۴۵
باتوجه به اينكه خودروساز فرانسوي ايران خودرو را در لحظات حساس وبحراني تنها گذاشته شركت ايراني هم بايد عطايش را به لقايش ببخشد وبا شركت آلماني قراردادجامع ومحكم ببندد تا همه دنيا بفهمند وگوش ي دستشان بيايد وبدانند هركس با اراني وشركتهاي ايراني بخواهد بازي بكند جز اين سرنوشتي نخواهد داشت (3067027) (alef-3)
 
عطا
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۰:۵۳:۴۷
با سلام..
البته اگه با آمدن وزیر خارجه فرانسه دوباره نظرشون عوض نشه. (3067032) (alef-3)
 
عباس
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۱:۰۷:۳۱
مدعی هستیم ماهواره و موشک وتانک وپهباد و..؟؟؟؟؟؟؟درست میکنیم ولی از ساخت ماشین عاجزیم و منتظر دیگران برای ساخت اگر در این سالها که گذشت بازارانحصاری نبود حالا امثال ایران خودرو سایپا حالشون این نبود در زمان احمدی نژاد چون پول نفت زیاد بود هی دم از ورشکستگی میزدند تا پول بگیرند ولی حالاچی شده که تامرز خرید سهام تیمهای فوتبال هم رفتن (3067061) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۱:۳۴:۴۸
تجربه نشان داده این قبل اخبار که با سرو صدای زیاد در مجلات و سایت ها آورده میشود معمولا دروغ وسرکاری از آب در میان. به نظر من بهتر بعد از اینکه واقعا اتفاق افتاد بیاییم به به و چه چه کنیم . (3067150) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۱:۳۸:۳۶
صنعت آلمان کجا و فرانسه کجا؟؟!! (3067170) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۷:۲۰:۵۲
داداش همون هواپيماي ايرباس كه سوار ميشي فرانسوي است. صنعت هواپيماي و فضايي اروپا كلا در قبضه فرانسه هست. آلمان حالا يه بنز و بي ام و ميسازه اونم با كمك دفاتر طراحيشون تو آمريكا و كپي كاري تكنولوژي آمريكا. يه كمپاني زيمنس هم داره كه وضع درست و درموني نداره جديدا. إيراني جماعت همه عشق آلمان دارند. (3068007) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۲۳:۲۰:۵۱
ایرباس مجصول مشترک همه کشورهای اروپایی از آلمان و اسپانیا گرفته تا انگلیس و فرانسه است. چرا الکی می زنی به حساب فرانسه؟ منتاژ اصلی فرانسه است یعنی مقصد موتور انگلیسی و طراحی و ... (3068644) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۵-۰۴ ۰۶:۲۱:۱۵
ایرباس محصول مشترک 3 کشور اروپاییه آلمان فرانسه انگلیسه. تو صنعت خودرو هم ماشینای آلمانی هم فرانسوی امتحانشونو پس دادن. همه از ماشینای آلمانی راضین ولی این عدد تو ماشینای فرانسوی حداکثر 50-50 است. راستی الف جان چرا نظراتو گزینشی تایید میکنی؟ واسه همین مطلب چند خط نظر دادم درباره کیفیت موتورشونو اینا ولی تایید نشد!! واقعا چرا؟؟؟؟ (3068844) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۱:۵۶:۳۴
عالی میشه (3067220) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۱:۵۹:۱۹
اون 206 به اصطلاح ایرانی که شما میفرمایید 80 درصد قطعاتش ساخته وپرداخته چین هست وفقط اتاقش 206 مونده و اکثر قطعات بی کیفیت و نامرغوبه.206 تا سال 90 کیفیتش بد نبود ولی از 91 واقعا فقط قیافش 206 مونده .الان 1 سال که هر روز این اخبار درست وغلط رو تحویل میگیریم .فعلا هم حتی یه پیچ ومهره فرانسوی یا آلمانی ندیدیم تا برسه به خودرو! (3067223) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۲:۳۰:۲۲
lما ایرانی ها به تمامی محصولات صنعتی آلمان اعتقاد خاصی داریم و انشالله
دست فرانسوی های نامرد و خائن از صنعت ایران قطع بشود و صنعت آلمانی جایگزین گردد. منتظر اقدام عاقلانه ایران خودرو در رابطه با انعقاد قرارداد با شرکتهای المانی هستیم. نه چین -- نه فرانسه -- فقط محصولات المان خواهانیم.

کلاً تاریخ ایران و ایرانی ها خاطرات خوشی از المان ها دارند.
انشاالله هر روز روابط مان با المان بهتر از گذشته باشد. (3067317) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۷:۲۹:۱۷
آره ايرانيا تاريخ خوشي از آلمانها دارند مثل فروش تركيبات شيميايي به صدام برأي توليد سلاح شيميايي. بچه هاي ما تو جنگ از دست همين آلمانها شيميايي شدند. به جاي غرامت گرفتن از آلمانها و دعوي حقوقي عليه دولت آلمان حالا داريم براشون كف ميزنيم. حالا اينجا همه عشق آلمان شدن، چرا چون ماشين بنز ميسازه. (3068016) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۳:۳۷:۲۵
سود معامله با فرانسوی ها بیشتره برای مدیران، المانیها کمتر اهله دزدی هستن (3067519) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۳:۳۹:۴۷
ایران بهتر است از کشورهای دارای حق وتو رویگردانی کند (3067525) (alef-3)
 
عماد
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۴:۵۵:۳۰
این وضعیت تاسف بار صنعتی است که محتاج این و آن است. صنعت پا به سن گذاشته ای که هنوز منتظر خواستگار است. شرم آور است. (3067737) (alef-3)
 
فرزاد
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۵:۰۸:۳۱
شکی در این نیست که تکنولوژی و ساخت آلمان بسیار بهتر از فرانسه ست.اما به لطف بعضی از آقایون رئیس که به فکر جیب خودشون هستند فرانسه بهتر جیبشونا پر می کنه....شکی نداشته باشید فرانسه به راحتی دوباره میاد و بازار خودرو کشورا با اون ماشین هایی (از جمله پژو)که هیچ جای دنیا تقریبا قبول ندارند پر می کنه... (3067760) (alef-13)
 
حامد
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۵:۲۰:۵۱
موشه لطفا مدبر المتنبي بسازند. اونجوری دوباره مارس کمتر موشه هزينه ها پابست مواد استخدام در ايران خودرو نیاز به پارتی نداره. به اضافه کلی مزایای دیگه (3067782) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۵:۴۶:۰۶
چرخش صنعت مونتاژ از فرانسوی به آلمانی بگویید بهتر است. (3067825) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۶:۳۰:۳۳
ایکاش بجای خودرو شخصی بفکر ریل و مترو حمل نقل عمومی بودند (3067924) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۶:۳۹:۳۸
بهتر است در این ایران خودرو و سایپا را تخته کنند و چندین خودروسازی براه بندازند تا خودروی کم مصرف و ایمن تولید بشه و رقابتی هم بوجود بیاد. (3067941) (alef-13)
 
نبى!
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۷:۵۹:۴۵
سلام فرانسويها تا توانستن در حق ايرانيها خيانت كردن بخصوص در مذاكرات هسته اى نقش پليس بد را خوب بازى كردن،خيانت ديگرشان اقايان خودرو ساز بهتر مى دانند ! اين همه خودرو ساز خوب در دنيا، ادام عاقل دو بار از يك سوراخ گزيده نمشيه. سوال؟ايا ساخت خودرو پيچيدتراز موشك وماهواره است كه مديران و فرزندان وطن پرست اين ملت شجاع اين افتخار بزرگ راكسب كردن؟ولى متاسفانه مديران خودرو ساز تا توانستن خودروهاى بى كيفيت تر وگرانتر و جيب مردم نجيب راخالى تر وكشته جاده هارا بيشتركردن! وحالا كاسه گدايى گرفتن دنبال خودرو ساز ميگردند،الان زمان باز خواست مديران بى لياقتى است كه خودرو سازى كشور را به اين وضع رساندن! (3068084) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۹:۰۸:۴۰
نویسنده محتذم که نوشتی :"قرابتی که میان ایرانی‌ها و آلمان‌ها وجود دارد". اینجمله صرفا ریشه در توهم دارد و در عمل آلمانیها برای ایرانیها احترام خاصی قائل نیستند و به چشم یک کشور عقب افتاده به آن نگاه می کنند. (3068224) (alef-13)
 
محمودی
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۲۲:۲۶:۲۱
درنهایت همه چرخشها بسوی مدیران خدوم و زحمتنکش و مفت خور و بی لیاقت ایران خودرو خواهد بود که هر کدوم از برکت سر رابطه و فامیل بازی نهادینه شده در وزارت صنایع برای خودشان مدیر شده اند. پژو و فولکس و... بهانه هستند و هزینه ها را هم مردم بخت برگشته می پردازند. (3068508) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۲۲:۲۸:۲۴
بد نيست بدانيد در المان فولكس واگن يا همون ماشين مردمى،ماشين كارگرى است.خوب پيوندتان مبارك!!!!!!!!!!! (3068512) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۲۲:۴۰:۰۶
چه عجب این مدیران هم تونستن یک تصمیم درست بگیرن...فولکس واگن مالک 14 برند خودرو و کامیون از جمله لامبورگینی,پورشه,آئودی و غیره هستش که در کل میتونه موجب ارتقاء کیفیت صنعت خودروسازی بشه...امیدوارم هر چه زودتر از شرر بنجولهای فرانسوی راحت بشیم... (3068535) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۲۲:۵۴:۴۳
یه سئوال که برای من پیش اومده اینه که الان حدودا 10 سالی میشه ماشینهای چینی وارد ایران شدن ولی اینا هرسال پیشرفت میکنن و ام وی ام الان با 10 سال قبل خیلی فرق داره. حالا چرا ایران خودرو و سایپا از اونا الگو نمیگیرن بجای اینکه فکر الحاق و انفصال از فلان شرکت خارجی باشن؟؟ شق القمر که نیست که!! اینا هرکدومشون هم که جدا مرکز تحقیق و توسعه هم که دارن. (3068576) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۴ ۰۰:۱۵:۳۴
با سلام کلا مسؤلان کشور به فکراین هستند که کدام خودرو سودی بیشتری براشون داره مثل پراید و امثال اون که کم هزینه کنند وسود بیشتری از مردم بگیرند وبی انصافها فکر مردم نیستند (3068702) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.