نظر منتشر شده
۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 467686
آموزش و پرورش نیازمند تحول بیشتر
بخش تعاملی الف - حمید نجف
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۴۴


آموزش و پرورش همواره يكي از مراكزي است كه مورد عنايت و توجه ويژه كشورهاي پيشرفته جهان قرار دارد،   اين موضوع را مي توان به سادگي از روي ارقام اختصاصي اين كشورها در بودجه سالانه آنها اثبات كرد. كشورهاي توسعه يافته به درستي دريافته اند كه تمامي هزينه ها هنگفت آموزشي به تدريج با سودي بسيار سرشار از طريق همين كودكان به كشورشان باز خواهد گشت از اين رو اولويت اول آنان تربيت صحيح نيروي انساني كارآمد و خبره است.

نيروي كه مي تواند به كمك خلاقيت و نوآوري خود شرايط و محيطي ايده آل براي زندگي خود و ديگران مهيا نمايد. از اينرو اين كشورها به موازات آموزش مطالعات تحقيقي زيادي هم در خصوص چگونگي و نحوه صحيح آموزش به كودكان را در دستور كار دارند و از همان ابتدا با شناسايي خلاقيتها ي فردي كودكان ، آموزش هوشمند آنان را دنبال مي كنند.

متخصصين برنامه ريزي آموزشي اين كشورها به اين نتيجه رسيده اند كه اجبار در تحصيل و وادار كردن كودكان به ويژه در مقاطع ابتداي به انجام تكاليف سخت، به تدريج ضمن منزجر كردن بچه ها مراحل يادگيري در آنان را كند مي كند، از اينرو بر خلاف ما در اكثر اين كشورها از اين سختگيري ها به ويژه در دوران آغازين تحصيل خبري نيست. در اين كشور ها البته بيشترين حقوق هم متعلق به معلمان ابتدايي است، آنان معمولا از ميان افراد داراي تحصيلات عاليه با خلق و خوي بسيار شاد و مهرباني انتخاب مي شوند، براي اين كشورها سرمايه انساني و در حقيقت اين كودكان بسيار با اهميت تلقي مي شوند.

حال ما چه مي كنيم؟
سال هاي آغازين زندگي كودك خود را با سخت گيري در خانه و مدرسه به بدترين دوره زندگي او تبديل مي كنيم، با تحقير جلوي چشم ساير همكلاسي ها اعتماد به نفس او را كه جزء يكي از عناصر اصلي رشد و پيشرفت اوست در همان آغاز زندگي لجن مال و نابود مي كنيم. [...] ما متاسفانه در حال آموزش به كودكان خود نيستيم ما در حال نابودي تدريجي عناصر معنوي و صفات پسنديده اخلاقي در او هستيم.

صفاتي كه خداي متعال در ذات پاك كودكان ما قرار داده و ما به جاي بارور كردن آن به بهانه آموزش مشغول خشكاندن اين ريشه ها هستيم. راستي دليل اين بي تفاوتي هاي فرزندان ما نسبت به مشكلات جامعه چيست؟
چرا آنان زير بار مسئوليت نمي روند و رقبتي به انجام و ظايف و تكاليف خود ندارد؟ دليل بي انگيزگي كاري معلمين ما چه طور؟ چه زماني بايد نسبت به تغيير و بهبود شرايط آموزشي كشور اقدام كنيم؟ چرا از تجربه كشورهاي موفق استفاده نمي كنيم؟ آيا مي دانيد كه اين كشورها با تكيه بر همين اهرم آموزشي و تربيتي توانسته اند، بر بسياري از مشكلات و چالشهاي كلان كشور خود غلبه كنند.

اينكه مرگ و مير ناشي از سوانح رانندگي در كشوري مثل  سوئد به  300 نفر در سال رسيده است ناشي از چيست؟ و بسياري از مشكلات ريز و درشت ديگر كه اين كشورها تنها در سايه توجه و سرمايه گذاري ويژه آموزشي بر آن فارغ آمده اند. در عصر ارتباطات تلاش مجدد براي  اختراع چرخ  بي فايده است بايد طرحي نو درانداخت و از تجارب موفق ديگران بهره برد.
 
کلمات کلیدی : حمید نجف
 
یک معلم
Romania
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۰۸:۱۴:۴۸
آموزش وپرورش چراغی رو به خاموشیست وکسی را درک این مطلب نیست.
متاسفم که معلم هستم در جامعه ای که هدف ها غیر از فرهنگ وادب است. (4305259) (alef-11)
 
فرهنگی
Romania
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۱۳:۵۵:۲۶
آموزش وپرورش قبل از هر تحولی نیازمند توجه است،آموزش وپرورشی که در نیازهای اولیه خود مانده نمیتواند معجزه کند. اعتقاد به آموزش وپرورش حلقه اول هر تحولی است.آموزش وپرورش بدترین ضربه را از مدعیان تحول وبرنامه های غیرعلمی مبتنی بر آزمون و خطا میخورد.استخدام آموزشیاران نهضت سواد آموزی به عنوان معلم اشتباهی راهبردی در آموزش وپرورش است. (4306343) (alef-11)
 
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۱۴ ۰۷:۰۱:۲۰
در نگاه اول باید آنقدر به دبیران آموزش و پروش احترام گذاشت که جایگاهشان در جامعه امروز نشان داده شود درنگاه دوم باید معلم از لحاظ مالی تامین باشد که به غیر از تدریس به چیز دیگری فکر نکند .در نگاه سوم که البته نگاه اول هست باید باسوادترین و نخبه ترین نیروها در آموزش و پرورش استخدام شوند تا این ویرانه خروجی خوبی داشته باشد.
نیروهای نهضت سواد آموزی به درد آموزش و پرورش نمیخورن چون آموزش واقعی ندیده امد امروزه باید میل کشورهای پیشرفته بهترین نیروها را استخدام آموزش وپروش کرد و وزیری برای آن تعیین کرد که درد آموزش و معلم را بداند نه وزیری که هیچ چیز از آموزش و پرورش نمی داند و .... در شمال تهران زندگی می کند و تحصیلاتش در حوزه آموزش و پرورش نیست و در حوزه ی سازه و ساختمان است (4311074) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.