نظر منتشر شده
۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 249985
تنها برنامه چراغ خاموش ثریا
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۱
موضوع طرح تحول نظام سلامت و چالش های پیش روی این طرح موضوع آخرین برنامه «ثریا» بود.

به گزارش جهان، برنامه این هفته "ثریا" با موضوع طرح تحول نظام سلامت و چالش های پیش روی این طرح با حضور دکتر مسعود پزشکیان وزیراسبق بهداشت و عضو فعلی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، دکتر حسین شمالی مسئول یکی از حوزه های مطالعاتی در بخش سلامت که به نمایندگی ازدانشجویان بسیج دانشجویی در برنامه حضور یافت و نیز محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار و عضو شورای عالی نظام پرستاری به روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

مسعود پزشکیان با اشاره به اینکه دولت برای طرح تحول نظام سلامت سنگ تمام گذاشته است، عنوان کرد: هزینه های زیادی در این مورد صرف شده است بنابراین باید نظرات کارشناسی ارائه شود تا دولت در مسیر حرکت خود دچار اشتباه نشود البته معتقدم که باید فضایی ایجاد شود که تا به دولت در این زمینه کمک شود.

قریب به یکسال فاصله بین دو قسمت یک برنامه

قسمت اول این برنامه قریب به یکسال پیش به روی آنتن رفته بود و قسمت دوم که قرار بود هفته بعد از آن پخش شود بدلیل ممانعت ها و محدودیت هایی که از طرف مسئولین برای پخش آن بوجود آمده بود با یکسال تاخیر نهایتا این هفته بدون پخش تیزر تلویزیونی و تبلیغات رسانه ای بصورت چراغ خاموش بالاخره روی آنتن رفت.

محسن مقصودی مجری برنامه ثریا در این برنامه تاکید کرد برای ایجاد یک فضای خوب انتقادی از وزیر محترم هم از هفته های پیش دعوت کرده بودیم که در این برنامه حضور پیدا کنند ولی ظاهرا حضور ایشان میسر نشد.

وی با اشاره به اینکه تعطیلی و پخش نکردن بخش هایی از برنامه همچون طنز نیمه شبنامه از شروط وزیر برای حضور در برنامه بوده است گفت: حتی حاضر شدیم هر بخشی را که ایشان صلاح بدانند از برنامه حذف کنیم و پخش نکنیم ولی در نهایت بازهم ایشان در برنامه حضور پیدا نکردند.

طرح تحول در نظام سلامت در اجرای عدالت موفق نبود

در ابتدای برنامه بخش های انتقادی برنامه ثریا در رابطه با نظام سلامت که مربوط به عملکرد دولت قبل و قسمت های پیشین برنامه ثریا در این زمینه بود، پخش شد.

مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به سوال محسن مقصودی مجری برنامه ثریا مبنی بر اینکه با توجه به اینکه در مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت به سر می بریم آیا رویه آن را در شرایط فعلی عدالت محور می دانید یا خیر، اظهار کرد: منابع مالی لازم برای اجرای طرح تحول سلامت پیش از این از سوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تخصیص داده شده است بنابراین منابعی که باید برای مردم درنظر گرفته شود در نظر گرفته شده است.

http://www.jahannews.com/images/docs/files/۰۰۰۳۹۲/nf۰۰۳۹۲۵۸۲-۱.jpg

پزشکیان با اشاره به اینکه یکی از منابع تخصیص داده شده، ۱۰ درصد خالص هدفمندی یارانه ها است که در زمان دکتر احمدی نژاد و برخلاف میل دولت قبل مجلس آن را به تصویب رساند اما متاسفانه دکتر احمدی نژاد این قانون را اجرا نکرد.

وی در همین زمینه با بیان اینکه مقرر شد که سال گذشته ۱ درصد از ارزش افزوده به این ۱۰ درصد خالص از هدفمندی ها اضافه شود و در اختیار سیستم (وزارت بهداشت و درمان) قرار گیرد، افزود: در جلسه ای که این طرح عنوان شد دکتر نوبخت علی رغم مشکلات موجود با آن موافقت کردند که این موافقت نشان می دهد نگاه دولت در پرداخت منابع مثبت بوده و در حال حاضر هم ۱۰ درصد و هم ۱ درصد ارزش افزوده از سوی دولت پرداخت می شود.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به صرف منابع موجود در راستای طرح تحول سلامت گفت: با این وجود در این شرایط و با اجرای این طرح همچنان عدالت برقرار نشده است.

بیمارستان های مجهز مجهزتر شدند و مناطق محروم بدون امکانات ماندند

وی با اشاره به افزایش قیمت تمام شده و هزینه خدمات در مراحل اجرای طرح تحول نظام سلامت، بیان کرد: با افزایش قیمت ها رسیدگی به مناطق محروم با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد و این درحالی است که امکان تزریق بیشتر هزینه توسط دولت و مجلس به این سیستم نیست و از سوی دیگر افزایش درآمد در شهرهای بزرگ خالی شدن شهرهای کوچکتر را نیز به دنبال خواهد داشت.

وزیر اسبق بهداشت همچنین با اشاره به اینکه درمصوبه مجلس آمده که هزینه ۱ درصد ارزش افزوده باید صرفا برای مناطق محروم و شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر جمعیت صرف شود، بیان کرد:۱۰ درصد خالص هدفمندی را هم برای بیماران خاص و صعب العلاج و کسانی که در مناطق محروم هستند درنظر گرفتیم، یعنی اولویت برای کسانی بود که در مناطق محروم خدمت می کنند.

پزشکیان در ادامه افزود: اما نتیجه این طرح تاکنون این شد که بیمارستان های مجهز مجهزتر شدند و مناطق محروم بدون امکانات ماندند و پول به دست کسانی رسید که داراتر هستند و بیمارستان و شهری که داراتر است پول بیشتری را از این هزینه ها به خود اختصاص داده و می دهد.

با ادامه این طرح مردم با چالش جدی مواجه خواهند شد
وی ضمن اشاره به جلسات کمیسیون متبوعش در مجلس با وزارت بهدشت بر سر نحوه اجرای مناسب طرح تحول نظام سلامت گفت: بحث ما با وزارت بهداشت این بود که در قدم اول پول را بر اساس سرانه و جمعیت ارائه دهند و در واقع باید هر جا که امکانات نداشت تجهیز می شد اما این کار دقیقا برخلاف این مسیر در حال اتفاق است که متاسفانه این روند هزینه تمام شده را بالا می برد و بی عدالتی را عمیق تر و مناطق محروم را با مشکلات بیشتری در گرفتن خدمات بهداشتی، درمانی پیدا خواهد کرد، در نتیجه با این روند طولی نمی کشد که دولت، مجلس، بیمه ها و مردم با چالش جدی مواجه می شوند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین ضمن ابراز تاسف از اینکه صدا و سیما منتقدین به این طرح را از مجموعه برنامه های خود حذف کرده و مدام مهمانانی به برنامه ها دعوت شدند که صرفا از طرح مزبور تعریف کرده اند، تاکید کرد: واقعیت این است که اگر اطلاع رسانی بر اساس شواهد و مستندات علمی باشد اختلافی به وجود نمی آید و صدا و سیما باید بی طرفانه در نقد این طرح اقدام کند.

مسعود پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دولت برای طرح تحول نظام سلامت سنگ تمام گذاشته است، عنوان کرد: هزینه های زیادی در این مورد صرف شده است بنابراین باید نظرات کارشناسی ارائه شود تا دولت در مسیر حرکت خود دچار اشتباه نشود البته معتقدم که باید فضایی ایجاد شود که تا به دولت در این زمینه کمک شود.

با طرح تحول در نظام سلامت در آینده عقب گرد خواهیم داشت
وی افزود: در جلسات مختلف این موضوع را مطرح کردیم که کدام شواهد به ما نشان می دهد که از بیمارستان شروع کنیم بهتر است؟ همان طور که مقام معظم رهبری اعلام کردند که بر اساس شواهد اقدام کنید در حالی که همه شواهد عینی حاکی از این است که اگر از بیمارستان شروع کنید با شکست مواجه می شوید؛ خواست مقام معظم رهبری، دولت، قانون و وزارت بهداشت این است که پیشگیری در اولویت قرار گیرد اما همچنان درمان را اولویت قرار داده ایم.

در بخش دیگری از برنامه این هفته برنامه مجری بیانیه ای را از بسیج دانشجویی علوم پزشکی کشور مبنی بر اعتراض به فاز سوم هدفمندی یارانه ها با عنوان ۸ سوال کلیدی بسیج دانشجویی علوم پزشکی از متولیان نظام سلامت ارائه داد. این بیانیه توسط بسیج های دانشجویی علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، ایران، شیراز، کرمان، سمنان، ارومیه، اراک، قزوین، بوشهر، هرمزگان به امضا رسیده است. پس از آن حسین شمالی به نمایندگی از دانشجویان بسیج دانشجویی در برنامه حضور یافت.

حسین شمالی ضمن ابراز خرسندی از ایجاد فضای مناسبی برای نقد در حوزه تحول نظام سلامت در رسانه ملی و توضیح درباره بیانیه قرائت شده بسیج دانشجویی اظهار کرد: قطعا نظام سلامت کشور نیازمند یک تحول بود ولی تغییر تعرفه ها ما را به فکر فرو برد که این تغییرات بر چه اساسی اتفاق افتاده است و این روند حرکتی نظام سلامت باعث شد تا ما بیم عقب گرد در آینده را داشته باشیم.

تعرفه های پزشکان ۲و نیم برابر شد و عملا دیگر امکان رقابت بیمارستان دولتی با خصوصی وجود ندارد

وی افزود: در گام اول و دوم طرح تحول انتقاداتی هم مطرح شد و در کنار خود مزایایی هم داشت اما در فاز سوم تعرفه های خدمات درمانی رشد عجیبی پیدا کرد.
وی ادامه داد: این آمار و ارقام به صورت رندوم از سایت ۱۶۹۰ که وزارت بهداشت اعلام کرد به دست آمده است. در این فاز رشد تعرفه ها از ۴۶ تا ۲۰۰، ۳۰۰ درصد افزایش داشته است و به طور میانگین۵/۲ برابر شده و ۱۵۰ درصد رشد داشته است.

حسین شمالی با رسم نمودار تعرفه های بخش دولتی و خصوصی را در سال ۸۳ ارزیابی کرد و گفت: تا سال ۸۳ تعرفه های بخش دولتی و خصوصی یکسان بوده است اما با واگذاری تعرفه های بیمارستان خصوصی به سازمان صنفی نظام پزشکی طی ۲ سال تعرفه های بخش خصوصی ۱۰ برابر شد و شکاف عمیقی بین تعرفه های بخش خصوصی و دولتی ایجاد شد که این روند ادامه داشت تا اینکه در آبان ۹۳ گام سوم طرح تحول اجرا شد.

وی در همین زمینه با بیان اینکه تعرفه های مزبور در گام سوم به شکل عجیبی افزایش پیدا کرد و روندی که می توانست در ۱۰ سال طی شود یک شبه طی شد، اظهارکرد: افزایش تعرفه ها در بخش خصوصی به بهانه واقعی کردن تعرفه ها اتفاق افتاد و انتقاد ما به این شکاف ایجاد شده در تعرفه هاست.

حسین شمالی افزود: واقعی کردن تعرفه در بخش دولتی تا حدودی منطقی بوده ولی دراین میان باید تعرفه ها در بخش خصوصی ثابت یا کمتر می شد.

نماینده بسیج دانشجویی با بیان اینکه منشا ناکارآمدی سیستم درمانی از همین شکاف در تعرفه هاست، یاداور شد: جناب وزیر سال گذشته اعلام کردند که با واقعی شدن تعرفه های بیمارستان دولتی می توانند با بیمارستان های خصوصی رقابت کنند اما شاهد آن هستیم که به همان اندازه که تعرفه های بخش دولتی رشد کرد تعرفه های بخش خصوصی هم دقیقا به همان نسبت رشد کرد و این اختلاف نجومی تر شد که عملا باعث می شود که بیمارستان های دولتی نتوانند با بیمارستان های خصوصی رقابت کرده و کیفیت لازم را ارائه دهند.

گام سوم طرح تحول حتی آثار مثبت گام اول را هم از بین برد
وی با اشاره به اختلاف چشمگیر درآمد پزشکان با سایر شغل های جامعه و رشد آن طی ۱۰ سال گذشته ضمن نقد به اصول تعرفه گذاری و سیاست های توزیع درآمد، گفت: رشد درآمد پزشکان در نسبت با کارگران و معلمان بی سابقه است.

وی با ذکر اینکه اختلاف بین تعرفه های بخش خصوصی و دولتی فقط باید در سود سرمایه و هزینه استهلاک باشد یعنی پزشک در بخشهای دولتی و خصوصی باید حق الزحمه یکسان دریافت کند.

دکتر مسعود پزشکیان در واکنش به اظهارات مطرح شده به اشکال ماهوی این قضیه اشاره کرد و گفت: اگر همه طبق قانون عمل می کردند این مشکلات پیش نمی آمد، در واقع در نظامی که فاصله طبقاتی چند برابری وجود دارد یعنی بی عدالتی حاکم است که وقتی این فاصله و شکاف زیاد باشد کنترل غیر ممکن می شود.

وی افزود: در حال حاضر خلاف قانون مجلس و دولت و قوه قضاییه با بیمه تکمیلی قرارداد ۷، ۸ برابری بسته اند که این خلاف قانون است.

حسین شمالی در ادامه با اشاره به چگونگی تعریف ارزش خدمت با اشاره به تعریف ضریب k در کتاب ارزش نسبی سلامت پرداخت و گفت: ضریب k هر سال با توجه به نرخ تورم تعیین می شود؛ ارزش نسبی خدمت هم نرخ ثابت هر خدمت است که برای سنجش ارزش خدمات نسبت به کار گرفته می شود.

وی با بیان اینکه گام اول طرح تحول سلامت پرداختی مردم در بخش بستری دولتی را از ۳۰ به ۱۰ درصد رساند که این یک اتفاق مثبت بود، بیان کرد: اما در مرحله سوم با ۵/۲ برابر شدن تعرفه ها پرداختی مطلق مردم نسبت به قبل ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد که دراین میان هرچند پرداختی نسبی مردم از ۱۰ درصد به ۶ درصد کاهش پیدا کرد اما پرداختی مطلق افزایش داشت تا جائی که گام سوم به نوعی دستاوردهای گام اول را از بین برد.

تمام هزینه های بی عدالتی را مردم از جیب پرداخت خواهند کرد
شمالی ضمن توجه به این نکته که اگر فرض کنیم کل مبلغ درگردش نظام سلامت ۵۰ واحد است ۸۰ درصد آن متعلق به بخش خصوصی است در حالی که تنها ۲۰ درصد خدمات در این بخش است، گفت: در گام سوم تعرفه ها ۵/۲ برابر شد قاعدتا هزینه ها هم ۵/۲ برابر خواهد شد که پرداخت از جیب مردم در بخش دولتی همچنان ۱۰ درصد است اما در بخش خصوصی که عمده پرداخت مردم از جیب در آنجا صورت می گیرد پرداخت مطلق مردم بیش از ۲ برابر افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در رسانه ها مدام این موضوع مطرح می شود که این افزایش تعرفه ها به هیچ عنوان بر دوش مردم نخواهد بود، عنوان کرد: اما با توجه به منابع این هزینه ها از محل مالیات بر ارزش افزوده ، افزایش قیمت حامل های انرژی مثل بنزین ، از محل افزایش حق بیمه ای که مردم پرداخت می کنند و نیز بودجه دولتی و مرحله دوم هدفمندی یارانه ها که قرار بود یارانه ها افزایش پیدا کند و این اتفاق نیفتاد و در عوض برای بخش سلامت هزینه شد بنابراین همه این موارد و بی عدالتی ها در نهایت از جیب مردم کسر خواهد شد.

پزشکیان در ادامه با تاکید بر اینکه با این بالا بردن تعرفه ها وقتی در بخش های دیگر پول بیشتر می دهند کم کم مناطق محروم را خالی از پزشک خواهد کرد افزود: با این وجود حتی بسیاری در بیمارستان ها بخش دولتی را برای رفتن به بخش خصوصی ترغیب کرده اند که این رسما خلاف قانون است.

پزشکیان نیز در همین زمینه با بیان اینکه تجربیات بیانگر این است که همیشه پولی که دولت ها هزینه می کنند به نفع کسانی است که داراتر هستند، تصریح کرد: مشکل بر سر بی پولی نیست مشکل در حال حاضر نبودن عدالت است و این درحالی است که درسایر کشورها این قبیل هرینه ها از مالیاتی که افراد پردرآمد پرداخت می کنند تامین می شود.

در نسبت با درامد سرانه، درآمد پزشکان متخصص در ایران بیش از ۷ برابر در آمد پزشکان آمریکاست

وی در ادامه با اشاره به یک مطالعه موردی دستمزدها در یک بیمارستان تامین اجتماعی گفت: در یک بیمارستان اگر حقوق یک دستیار یا کارگر یا پرستار را یک واحد در نظر بگیریم، یک پزشک ارولوژی ۲۶ برابر، پزشک زنان و زایمان ۳۱ برابر، پزشک چشم ۳۰ برابر، پزشک گوش و حلق و بینی ۳۲ برابر، جراح قلب ۳۸ برابر، ارتوپدی ۴۹ برابر، و جراح مغز و اعصاب ۶۵ برابر وی حقوق می گیرند. پزشکیان در رابطه با این منحنی گفت این نمودار آینه تمام نمای بی عدالتی در نظام سلامت کشور است.

شمالی در ادامه با اشاره به مقایسه ساعتی همین نمودار گفت: حال اگر درآمد یک دستیار را ساعتی هزار تومان در سال ۸۷ وکارگر را ساعتی ۱۲۰۰ تومان و پرستار را ساعتی ۴ هزار توان در نظر بگیریم یک پزشک ارولوژی ساعتی ۷۲ هزار تومان، پزشک زنان و زایمان ۸۴ هزار تومان، پزشک چشم ۹۷ هزار تومان، پزشک گوش و حلق و بینی ۸۷ هزار تومان، جراح قلب ۱۰۳ هزار تومان، ارتوپدی ۱۳۲ هزار تومان، و جراح مغز و اعصاب ۱۷۰هزار تومان حقوق می گیرند.

شمالی در ادامه با اشاره به نمودار دیگری که در مجله اشپیگل قید شده است و نسبت درامد پزشک متخصص با درآمد سرانه هر کشور را مقایسه کرده است گفت: در آلمان حدود دو برابر درآمد سرانه میانگین درامد پزشک های متخصص را در بر می گیرد و درآمریکا در آمد یک پزشک متخصص ۵ برابر درامد سرانه کشور است در حالیکه در ایران درامد پزشک های متخصص بیشتر از ۳۷ برابر درامد سرانه کشور است.

بیشترین درآمد متعلق به پزشکانی است که شیفت شب در منزل خواب هستند
در بخش دیگر برنامه محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار و عضو شورای عالی نظام پرستاری به میهمانان برنامه اضافه شد و در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر چرایی اعتراض پرستاران به طرح تحول سلامت اظهار کرد: زیر ساخت این طرح سست و غیر قابل اطمینان است چراکه این طرح را بر اساس طرح کارانه که خود یک طرح سرانه است استوار کردند که در دهه هفتاد آوردند و به شدت تبعیض آمیز است و طرح کارانه یک طرح ناکارآمد است.

وی با توضیح نحوه درمان یک بیمار گفت با شرایط کنونی در بیمارستان ها بسیاری از متخصصین فقط بخاطر اسم شان حقوق کلانی می گیرند در حالی که در پروسه درمان اصلا شرکتی ندارند. شریفی مقدم ادامه داد این فقط مختص به شیفت صبح نیست و در شیفت شب که بسیاری از اساتید اصلا حضور ندارند هم همینجور است.

دبیر کل خانه پرستار با اشاره به اینکه این به دلیل اشتغال همزمان بسیاری از متخصصین در بخش خصوصی است گفت: با تعرفه های کنونی ۶۵درصد هزینه را به متخصصی می دهند که شب در منزل خوابیده است، ۵درصد به حساب دانشگاه واریز شده، ۱۰ درصد متعلق به بیمارستان و ۲۰ درصد به تیم پرستاری و باقی عواملی است که ۹۰ درصد کار را انجام داده اند.

۳۰۰ پزشک در کشور داریم که در ماه ۱ میلیارد تومان درآمد دارند
شریفی مقدم با بیان اینکه درنسخه اصلی کتاب " ارزش نسبی خدمات کالیفرنیا " این طرح بسیار طبقاتی و پر اشکال بود، گفت: این طرح از سال ۷۰ مطرح شد اما هر بار به دلایلی اجرایی نشد و در واقع بیشترین کار در این طرح بر دوش پرستاران است چرا که در تمام مراحل بستری تا درمان یک بیمار این پرستاران هستند که حضور دارند .

شریفی مقدم همچنین ضمن اشاره به اینکه گاهی مشکلات پزشک عمومی، پزشکان اطفال و پزشکان روان از پرستاران بیشتر است، بیان کرد: در بیمارستان ها اختلاف دریافتی حقوق پرستاران و و پزشکان به حدی است که گاهی این رقم به ۲۰۰ تا ۳۰۰ برابر می رسد که به عنوان مثال در یک بیمارستان، اگر پرستار۲۰۰ هزار تومان دریافت کند؛ دریافتی پزشک قلب در همان بیمارستان ۲۰ میلیون تومان است.

وی در ادامه با بیان اینکه بعد از اجرای طرح تحول سلامت وضعیت به این شکل است که اگر درقبل اختلاف درآمد پزشک و پرستار ۱۹ میلیون ۸۰۰ هزارتومان بود: هم اکنون تعرفه پزشکان را دوبرابر و نیم کرده اند و در آمد پزشک به مرز ۵۰ میلیون رسیده در حالی که درآمد پرستاران را فقط قول داده اند که دو برابر خواهند کرد که اگر در آینده رخ بدهد هم نهایتا ۴۰۰ هزار تومان می شود که با یک اختلاف ۴۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی مواجه هستیم و این به دلیل غلط بودن پایه تصمیم گیری و طرح زیر بنایی است.

در ادامه محسن مقصودی از قول آقای ندیمی یکی از نمایندگان مجلس گفت: ۳۰۰ پزشک در کشور داریم که درآمدشان در ماه بالغ بر ۱ میلیارد تومان است و نزدیک به ۲ برابر هم دریافتی حدود ۵۰۰ میلیون تومان در ماه دارند؛ این قشر نازکی از جامعه پزشکی است که همه جامعه پزشکی را تحت الشعاع قرار داده است و این موارد مسائل جدی است که باید به آن پرداخته شود و در آمد یک میلیاردی غیر قابل باور است.

طرح تحول دولت را در آینده با چالش درگیر خواهد کرد
دکتر مسعود پزشکیان نیز با اشاره به الگو برداری از نظام سلامت سایر کشورها اظهار کرد: در گام اول باید بدانیم که قرار است از کدام کشور الگو برداری کنیم. چرا که پیروی از یک طرح خود به خود عدالتی را بین پزشکان با پزشکان و پزشکان با مردم ایجاد خواهد کرد و به اعتقاد من این افزایش هزینه های تمام شده در طرح تحول سلامت دولت را با چالش درگیر خواهد کرد.

وی افزود: دولت پول خیلی زیادی را در یک سال گذشته به نظام سلامت تزریق کرده است و این فعلا به عنوان یک مسکن عمل می کند ولی اگر این درد بروز کند خودش را بدتر از این نشان خواهد داد که در حال حاضر تزریق پول و تامین منابع ظاهرا یک رضایتمندی ایجاد شده است.

مقصودی در تکمیل صحبت های پزشکیان و با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره طرح تحول گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانات خود این نکته را گوشزد کردند که مواظب باشید این طرح طوری پیش نرود که بر ضد خودش رفتار شود.

پزشکیان در ادامه با بیان اینکه کسی قصد ندارد ارزش کار پزشکان را کم جلوه دهد، خاطرنشان کرد: بحث بر سر این است که باید عدالت در جامعه پزشکی برقرار شود و نباید با این بی عدالتی افسار گسیخته مواجه باشیم.

اختلاف در آمد پزشک و پرستار در ایران ۱۰۰ تا ۳۰۰ برابر است
محمد شریفی مقدم نیز در همین زمینه با بیان اینکه نباید اختلاف درآمد پزشکان با اقشار دیگر تا این حد مشهود باشد، گفت: در جامعه پزشکی هم نباید اختلاف درآمد پزشک و پرستار زیاد باشد و این اتفاقی که در ایران در حال رخ دادن است درهیچ جای دنیا وجود ندارد.

وی با بررسی آمار اختلاف درآمدی بین پزشکان و پرستاران ۶۰ کشور در دنیا گفت: در آمریکا دریافتی پزشک ۳ برابر پرستار، در استرالیا ۶/۲ برابر، در فرانسه ۵/۱ برابر، در عربستان ۳/۱ برابر است ولی متاسفانه این اختلافات درآمد پزشک و پرستار در ایران بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ برابراست در حالی که ما این الگو را از کشور ترکیه برداشته ایم و این اختلاف درآمد پزشک و پرستار در این کشور ۴/۲ برابر است.

وی افزود: اگر طرح تحول نظام سلامت از این کشور الگو برداری شده است چرا در بخش پرستاری الگو برداری نشد؟ نظام سلامت مجموعه تیم بهداشت و درمان سراسر کشور است نه یک تیم خاص.

شریفی مقدم ضمن یادآوری این امر که هدف از اجرای طرح تحول نظام سلامت افزایش خدمات بهتر به مردم بود اما در حال حاضر میزان خدمات و کیفیت کاهش پیدا کرده است، متذکر شد: در حال حاضر در نظام سلامت ما سیاست گذار، برنامه ریز و گروه ناظر یک عده خاصی هستند و نباید نحوه مدیریت ها به این شکل باشد.

تمام گام های طرح تحول در نظام سلامت مشکل دار است
پزشکیان در مورد پیگیری های صورت گرفته در مجلس گفت: ما در مجلس در جلسات کمیسیون و جلسات با وزیر پیگیر هستیم که دولت قانون را اجرا نکرده است و پولی که باید خرج مناطق محروم و بی عدالتی ها می شد خرج یک عده خاص شده است.

محسن مقصودی در ادامه با اشاره به گزارش پخش شده در برنامه گفت: این هجم زیر میزی که هم اکنون نیز شاهد آن هستیم خود نشانگر این است که استدلالی که می گفت اگر درآمد پزشکان بیشتر شود مشکل زیر میزی حل می شود از ابتدا غلط بوده است.

پزشکیان در کلام پایانی در مورد علل به نتیجه رسیدن طرح تحول نظام سلامت علیرغم تلاش ها و هزینه های صرف شده، بیان کرد: تلاش های زیادی شد که همه اقشار از یک کیفیت و رفاه نسبی در بخش سلامت بهره مند شوند یکی از دلایلی که این طرحها اجرایی نشد عمل نکردن به قانون بود در واقع تمام این دعواها به دلیل نحوه سیاست گذاری هاست.

پزشکیان همچنین در انتقاد به سخنان مجری که گام سوم طرح تحول نظام سلامت را مشکل دار عنوان کرده بود بیان کرد: این طرح از ابتدا مخالف عدالت بود و تمام گامهای آن مشکل دار است و نباید مشکلات را به گام سوم تقلیل داد.

مجری برنامه در پایان به عنوان جمع بندی شاه کلید طرح تحول نظام سلامت را پیشگیری عنوان کرد و گفت: مهم ترین نکته این است که ما معتقدیم درامدهای نجومی و اختلافات عجیب و غریب بین اقشار مختلف پزشکی نباید باشد. وی در ادامه گفت آقای پزشکیان از وزرای دوران اصلاحات هم بدون نگاه سیاسی و با یک دید کارشناسی به خوبی این طرح را نقد کردند.
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۲ ۱۴:۴۲:۴۵
سلام با تشکر از شما .امیدوارم که اینده نزدیک بتونم با انگیزه بیشترسر کار بیایم وسختی کار و تحمل کنیم.البته با کمک شما (2504754) (alef-13)
 
رحمتی
۱۳۹۳-۰۹-۰۲ ۱۶:۳۴:۵۲
با سلام
من یه تکنسین اورژانس 115هستم از مسولین خواهشمندم در زمینه برقراری قانون کاهش ساعت کاری ویژه پرستاران برای پرسنل اورژانس هم تلاش بکنن و کارانه طرح تحول سلامت و افزایش حقوق به این قشر زحمتکش هم تعلق بگیره (2504985) (alef-3)
 
شاميباف
۱۳۹۳-۰۹-۰۲ ۱۸:۵۲:۱۹
اجراي عدالت درتيم درمان٢-اجراي قانون تعرفه گذاري (2505278) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۱۷:۱۷:۵۰
• نقدی بر ماده 31 برنامه توسعه پنجم وبخشنامه شماره 60مستمری تامین اجتماعی و تفسیر ماده77 قانون تامین اجتماعی
محاسبه میانگین در علم آمار:
• داده هایی که قصد محاسبه میانگین ساده از آنها را داریم باید دارای ویژگی یا صفت مشترک بوده و همچنین از ارزش های یکسانی برخوردار باشند. چنانچه داده های آماری از ارزش های متفاوتی برخوردار باشند میبایستی به هرداده آماری وزنی اختصاص یابد و سپس داده های وزن دار شده را میانگین گیری نماییم که مورد اخیر را میانگین وزنی مینامند
• در مدل به کار گرفته شده توسط صندوق تامین اجتماعی ارزش اسمی حق بیمه پرداخت شده درپنج سال آخر به روش میانگین ساده است نه میانگین وزنی
• علت کاهش شدید مستمری بازنشستگان با دستمزد غیر متعارف بیشتر ناشی ازعدم استفاده از میانگین وزنی است ونه نرخ رشد دستمزد
• هر بیمه شده ای که تفاوت نرخ رشد افزایش دستمزد دوسال آخر با 5سال آخر بیش از 5 درصد (5 در صد حداقل دستمزد مربوط به آن سال مبلغ اندکی است )باشد این نرخ رشد دستمزد غیر متعارف تلقی میگردد و احتمال وقوع این حالت برای بیمه شدگان خیلی زیاد است
ارزش زمانی پول در علم اقتصاد:
• در ادبیات اقتصادی ارزش زمانی پول( ارزش گذشته- حال و آینده) در فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری از اهمیت بالایی برخوردار میباشد بویژه در کشور هایی که تورم دو رقمی را درچندین سا ل متوالی تجربه کرده اند به اهمیت آن افزوده میگردد. زیرا بر اساس گزارشات اقتصادی روند شاخص بهای کالا وخدمات روندی صعودی می پیماید و روز به روز به دلیل کاهش ارزش پول قدرت خرید شاغلینی که در مشاغلی با درآمد ثابت اشتغال به کار دارند بویژه مزد بگیران کاهش می یابد
تعریف ارتقاء شغل:
• ارتقاء شغل عبارت است از احراز گروه (رده) شغلی بالاتر از گروه (رده)شغلی قبلی
• همانگونه که از تعریف مندرج استنباط میشود میبایستی یک نظام طبقه بندی مشاغل وجود داشته باشد که بر اساس آن مشاغل مورد سنجش قرار گیرد اگر فردی از شغلی با گروه 12 به شغلی با گروه14منصوب گردد نوع حکم ارتقاء نامیده میشود
• اما اگر کارگر در کارگاهی که فاقد طرح طبقه بندی باشد از آنجا که معیار وشاخصی برای تعیین گروه هر یک ازمشاغل وجود ندارد مجریان هر استنباطی که به نفعشان باشد از ارتقاء مینمایند
مقایسه نرخ رشد دستمزد مدیران و متخصصین با نرخ رشد در الگوی مورد نظر تامین اجتماعی:
• بر اساس تبصره ذیل ماده 6 دستور العمل اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل متصدیان مشاغل مدیر و متخصصین همطراز از شمول جدول مزدخارج وتیین حقوق و مزایای آنان بر اساس طرح طبقه بندی صورت نمیگیرد حال تکلیف مقایسه نرخ رشددستمزد انان با الگوریتم مورد عمل سازمان تامین اجتماعی چیست
مقایسه نرخ رشد دستمزد کارگران شاغل در کارگاههای متفاوت:
• بر اساس دستور العمل شماره 12096مورخ 20/04/1374معاونت تنظیم روابط کار وزارت کار وامور اجتماعی در صورتی که تعداد کارگران کارگاه کمتر از 50 نفر باشد اجرای طرح طبقه بندی مشاغل الزامی نمی باشد و بعضا تعدادی از کارگاههای بالای 50 نفر علی رغم الزامی بودن اجرای طرح طبقه بندی بنا به دلایلی فاقد طرح طبقه بندی مشاغل میباشند
• متفاوت بودن ضریب ریالی جدول مزد در کارگاههای دارای طرح طبقه بندی مشاغل موجب تفاوت در سطح پرداخت به کارگران حتی با عناوین شغلی یکسان میشود و در کارگاههای فاقد طرح نیز تفاوت سطح پرداخت وجود دارد
• تغییر کارگاه کارگر بین کارگاهای دارای طرح و فاقد طرح طبقه بندی در طی 5 سال پایان خدمت که معمولا منجر به تغییرات در حقوق ودستمزد کارگران میشود در روش جاری غالبا موجب غیر متعارف شدن نرخ رشد دستمزد آنان میگردد تغییر کارگاه عمدتا ناشی از انتخاب نیست بلکه ناشی از ضرورت و اجبار زندگی است
محاسبه نرخ رشد دستمزد بیمه شدگانی که درسه سال ما قبل از دوسال اخربیمار یاازبیمه بیکاری استفده نموده و یا درمرخصی بدون حقوق بوده ویاسایر موارد مشابه:
• بر اساس قسمت آخرماده 77 قانون تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی درمحاسبات مربوط به مستمری ها ملاک را بیمه پردازی بیمه شده قرار میدهد لذا چنانچه نرخ رشد دستمزد غیر متعارف باشد متناسب با ایامی که حق بیمه پرداخت نشده از 5سال فراتر میرود و حتی ممکن است تا 8 سال و بیشتر هم برسد در این حالت مستمری محاسبه شده باتوجه به الگوی موردعمل ممکن است مبلغ مستمری با شدت بیشتری کاهش مییابد که حتی بعید نیست حتی در مواردی از حداقل دستمزد هم کمتر شود
سابقه استفاده ازارزش حال پول در کشور:
• همانگونه که استحضار داریدارزش خسارت تاخیر تادیه- ارزش مهریه - ارزش دیه واجرت خدمات و موارد مشابه در مراجع قضایی درهنگام پرداخت دین تبدیل به ارزش حال شده حال این سوال مطرح میشود با توجه به تغییرات زیاد ارزش حال 5 سال آخربیمه پردازی سازمان تامین اجتماعی چرا از این روش در محاسبه مستمری بازنشستگانی که نرخ رشد دستمزد آنان غیر متعارف میشود استفاده نمی نماید
بازه تغییرات نرخ رشد دستمزد:
• تفاوت نرخ رشد دستمزد دوسال آخر با پنج سال آخر نسبت به حداقل دستمزد سالهای مورد محاسبه در یک بازه از 1 درصد تفاوت شروع میشود تا300 درصد ادامه مییابد
• تفاوت نرخ رشد 5 درصد و کمتر متعارف شناسایی شده و مستمری بازنشستگان بر اساس میانگین ساده حق بیمه پرداختی در دوسال آخر محاسبه میشود
• تفاوت نرخ رشد دستمزد بیش از 5 درصد تا300درصد (بیش از 5 تا300 درصد حداقل دستمزد مبلغ قابل توجهی است)غیر متعارف شناسایی شده و مستمری بازنشستگان براساس میانگین ساده حق بیمه پرداختی در5 سال آخر محاسبه میگردد
• تفاوت نرخ رشد دستمزد5 درصد با 6درصد قابل تو جه نمی باشد (ا درصد حداقل دستمزد مبلغ ناچیزی است) مستمری بازنشستگی این دو مورد تفاوت قابل توجهی دارند زیرا اختلاف 5در صد متعارف و برمبنای حق بیمه دوسال آخر واختلاف 6 درصدغیر متعارف بر مبنای حق بیمه5 سال آخرمحاسبه میشود
• تفاوت نرخ رشد 6درصد با300درصد علی رغم اختلاف چشمگیر در تفاوت نرخ رشد(294درصد تفاوت) واختلاف زیاد مبلغ(مبلغ بیش از 5 درصد تا300 درصد حداقل دستمزد) بر اساس میانگین ساده حق بیمه پرداختی در 5 سال آخرمحاسبه میشود
• پیشنهاد مینمایم تفاوت درصد ها ومبالغ تفاوت را از 1 درصد تا 300 درصد رابا مبالغ مستمری محاسبه شده در روش جاری با هم مقایسه فرمایید تابه کنهه روش واقف تر شوید
• به خاطر اینکه اصل موضوع روشن تر شود فرض کنیم نرخ رشد دستمزد یک کارگر درهر سال طی مدت سی سال خدمت 5 باشد یک بار مستمری این کارگر را بر مبنای دو سال و بار دیگر بر مبنای 5 سال آخر خدمت محاسبه کنید و دو مقدار بدست آمده را با هم مقایسه کنیم تفاوت زیادی باهم دارد باوجود آنکه نرخ رشد هر سال این کارگر با هم مساوی است پس ریشه این تفاوت کجاست به نظر میرسد اشکالی در الگوریتم وجود دارد وآن اشکال برمی گردد به اینکه در این مدل تا مادامی که ارزش حال حق بیمه پرداختی در سالهای مورد محاسبه را در هنگام بازنشستگی لحاظ ننماییم این اشکال برطرف نمیگردد شایان ذکر است درروش جاری هرچه مدت زمان سالهای مورد محاسبه جهت استخراج مبلغ مستمری افزایش یابد به همان اندازه هم مبلغ مستمری نیز کاهش بیشتری خواهد یافت پس میتوان نتیجه گرفت. کاهش مستمری بیمه شده قبل از آنکه ناشی از تغییر نرخ رشد باشد بیشتر ناشی ازافزایش سنوات قابل محاسبه از دو سال به پنج سال است
• باعنایت به اینکه روش محاسباتی از ابتدای سال 1390 تغییر کرده مستمری های دریافتی در سال93 بازنشستگان هم شرایطی که قبل از سال 90 و پس از سال 90 بازنشسته شده اند و نرخ رشد دستمزدهر دوغیر متعارف و مشابه باشد را باهم مقایسه کنید با وجود آنکه بازنشستگان سال 90 به بعد در فاصله بین دو تاریخ بازنشستکی دریافت ننموده اند و حق بیمه هم پرداخت نموده اند نسبت به بازنشستگان قبل از سال90 مستمری کمتری دریافت مینمایند
مقایسه ماده 31 برنامه توسعه پنجم وتفیسر ماده77قانون تامین اجتماعی
مستمری بازنشستگان مشمول قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت با 25 سابقه بر اساس حق بیمه پرداختی در دوسال اخر بیمه پردازی سنوات ارفاقی(29 و 30) محاسبه میگردد بااین تفسیر واجدین شرایط تفسیر ماده77-( از شمول ماده 31 برنامه توسعه پنجم و بخشنامه 60 مستمری تامین اجتماعی خارج - پنج سال بیمه پردازی کمتر - پنج سال هم زودتر مستمری دریافت مینمایند ) حال اگر مستمری مشمولین تفسیر ماده 77 را با مستمری کسی که30 سال بیمه پردازی داشته و نرخ رشد دستمزدش در دوسال آخر6 درصد بیشتر از نرخ رشد 5 سال اخر بوده و مستمری این فردبر اساس 5 سال اخر محاسبه شده مقایسه کنید آیا این غیر مستقیم تنبیهه مستمری بگیران با بیمه پردازی بیشتر نیست آیا این از مصادیق معیار های چند گانه در باب یک موضوع مشترک تلقی نمیگردد
حساسیت سنجی
• به تفاوت نرخ رشد دستمزد 5 درصد با 6 درصد (1 درصداختلاف) حساسیت نشان میدهیم از دیگر سوحساسیت خود را به تفاوت نرخ رشد 6 درصد تا 300درصد(294درصد اختلاف)از دست داده ایم شاید نیاز باشد مجددا نظام باورها و ارزشهای خود را در حساسیت سنجی بازمهندسی کنیم ناگفته پیداست که از نظر تامین اجتماعی تفاوت 6درصدتا 300در صد در نرخ رشد دستمزد غیر متعارف از ارزش یکسانی برخوردار است که اگر اینگونه نبود مستمری بیمه شدگانی که تفاوت دستمزد غیر متعارفشان در این دامنه ( بیشتر از5 تا300 ) درصد قرار دارند را به روش یکسان محاسبه نمیکرد
پرسش حقوقی:
• آیا سازمان تامین اجتماعی به عنوان یکی از طرفین مدعی قانونا و عرفا میتواند (بویژه در موارد اختلافی) بین بیمه شده و تامین اجتماعی( به علت تعارض منافع ) اظهار نظر و رسیدگی کند یاخیر تفسیر این پرسش رابه اظهار نظر علمای حقوق واگذار مینماییم
تفسیر ماده31 قانون برنامه پنجم توسعه و تفسیر ماده 77 تامین اجتماعی به طور هم زمان:
• باتوجه به اینکه تفسیر قوانین عادی در صلاحیت مجلس محترم شورای اسلامی میباشد لذااستدعاداریم نمایندگان محترم مجلس با تفسیر نحوه اجرای ماده 31قانون برنامه پنجم توسعه(نحوه محاسبه میانگین ساده یا وزنی و سایر موارد مبهم) و تفسیر ماده 77 به طور هم زمان اقدام و به شیوه ونتایج اجرای ماده های مذکور توسط واحد های اجرایی توجه بیشتری مبذول فرمایند و از بروز مشکلات بیشتر برای بازنشستگان وافزایش شکایت از واحد های اجرایی جلوگیری فرمایند
پیشنهاد:
• کوتاه مدت
درصداختلاف نرخ رشد دستمزد دوسال آخر هر بیمه شده را بانرخ رشد 5 سا ل آخر آن در حداقل دستمزدسال مورد محاسبه ضرب نموده و مبلغ حاصله را از مستمری محاسبه شده در دو سال آخر( به همین روش فعلی )کم کنید هرچه این اختلاف در بازه (1 درصد تا 300 درصد)بیشتر باشد مستمری دو سال آخر هم به همان میزان کاهش بیشتری خواهد یافت وعدالت پرداخت به روشی منطقی متناسب با شدت افزایشات غیر متعارف تغییر خواهد کرد و ازکاهش شدید و ناگهانی مستمری هایی با درصد های کم جلوگیری میشود
• بلند مدت
در هنگام صدور احکام بازنشستگی بر اساس تاریخ اجرای حکم برای هر یک از ماهها یا سالهای بیمه پردازی یک ضریب متناسب با ارزش حال حق بیمه پرداختی در سنوات گذتشته بر مبنای نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی انتخاب گردد که این ضریب ارزش مبالغ حق بیمه پرداختی در سالهای قبل را به حال (تاریخ اجرای حکم بازنشستگی) تبدیل نموده و سپس اقدام به میانگین گیری از حق بیمه های پرداختی در سالهای مبنای محاسبه می گردد در بدو امر این روش برای سه سال آخر و سپس پس از گذشت هر سال یک سال به مبنای محاسبه سالها افزوده گردد تا در نهایت به 30 یا 35 سال برسد در روش پیشنهادی کارگران متمایل به پرداخت حق بیمه بیشر در کل سنوات بیمه پردازی و سازمان تامین اجتماعی از منابع درآمدی آن در سالهای آتی بیشتر برخوردار میگردد و دیگر نیازی به این همه تفسیر و شاخص قرار دادن عوامل فرعی همچون نرخ رشد دستمزد که خود از متغییر های اصلی دیگری اثر میپذیرد نیست و فضای آرامشی درتعامل بین بیمه شدگان وتامین اجتماعی فراهم میگردد
با تشکر واحترام حبیب ا...صالحی (2753811) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.