نظر منتشر شده
۷۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 51388
توضيحات اسرافيليان + توضیح وطن امروز درباره مطلب آیت و موسوی
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۰۸:۴۰
به دنبال انتشار نقدی در الف در مورد اظهارات آقای اسرافیلیان درباره آقای موسوی در یکی از روزنامه‌ها، مطلب زیر از طرف ایشان واصل شد.



آقای اسرافیلیان در این مطلب که به روزنامه منتشر کننده نوشته و آن را برای الف نیز ارسال کرده‌است، اظهارات منتسب به خود را تکذیب کرده است.



باتوجه به یاداشت و نیز نظرات بسیاری که در نقد این مصاحبه در الف درج شده است، برای اینکه حقی از آقای اسرافیلیان ضایع نشود، متن ارسالی ایشان منتشر می‌شود.



به دنبال انتشار مطلب آقای اسرافیلیان، روزنامه وطن امروز به مطلب آقای اسرافیلیان واکنش نشان داد. متن پاسخ روزنامه وطن امروز که به الف ارسال شده است را نیز در ذیل می‌خوانید.



ساعاتی بعد از انتشار این اخبار، روزنامه وطن امروز اعلام کرد که آقای اسرافیلیان به این روزنامه اعلام کرده است که مصاحبه خود را تکذیب نکرده است بلکه از یکی از دانشجویانش خواسته بود که برخی اشتباهات تاریخی نگارشی را تصحیح و ارسال کند که او این مطالب را با عنوان "تکذیب می شود" ارسال کرده است (در ذیل همین صفحه بخوانید). در هرصورت نقد الف بر اظهارات ایشان با این فرض منتشر شد که ایشان این اظهارات را ادا کرده اند



 
×××
متن ارسالی آقای اسرافیلیان

با سلام



لازم به ذکر است به عرض برساند مطالب مندرج در روزنامه وطن امروز مورخ 85.05.20 با عنوان "نگذاشتند آیت علیه موسوی حرف بزند" که از قول اینجانب درج گردید کاملا با مصاحبه چند دقیقه‌ای تلفنی بنده مغایرت دارد و تحریفات و اضافات بسیاری شده است که گویا نویسنده مقاله مکنونات ذهنی خود را در قالب مصاحبه با اینجانب درج کرده است.



لذا چون این روزنامه با درخواست مکرر به دست بنده نرسیده بود بعضی مطالب را که دیگران نقل کردند، انحرافات آن را در قالب نمابری برای شما ارسال کرده ام اما امروز که آن مقاله را به طور کامل خواندم ملاحظه شد که تحریفات و اضافات خیلی بیشتر از آن چیزی است که فکر می کردم و طرز نوشته و مطالب طوری است که به افراد بسیار توهین شده است (با اینکه در ذکر مطالب خود سعی کرده‌ام از میزان ادب و احترام به افراد خارج نشوم) لذا فکس قبلی کان لم یکن تلقی می شود کلا مطالب روزنامه به صورتی که ذکر شد تکذیب می گردد.



ابراهیم اسرافیلیان



××



متن ارسالی روزنامه وطن امروز


اسرافیلیان: تهدیدم کردند

وطن امروز: فایل صوتی مصاحبه اسرافیلیان موجود است





گفت‌وگو‌ی ابراهیم اسرافیلیان نماینده دور دوم مجلس شورای اسلامی با «وطن‌امروز» درباره چگونگی ترور شهید آیت، برخی عناصر سیاسی را چنان نگران کرده که در روزهای پس از انتشار این گفت‌وگو تاکنون به شکل‌های مختلف درصدد استتار برخی واقعیت‌های ناخوشایند دهه 60 برآمده‌اند. در تازه‌ترین این اقدامات، خبری از ابراهیم اسرافیلیان در آن سایت خبری منعکس شده که در آن وی اظهاراتش در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» را تکذیب کرده و مدعی شده، خبرنگار روزنامه «وطن‌امروز» مکنونات قلبی خود را به رشته تحریر درآورده است.



این اقدام آقای اسرافیلیان البته دور از انتظار نبود، چرا که وی پس از انتشار مصاحبه در تماس با «وطن‌امروز» تصریح کرد که از سوی «برخی» بشدت «تهدید» شده و وی مجبور به تکذیب اظهارات خود در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» است. به همین خاطر اتخاذ چنین رفتاری از سوی آقای اسرافیلیان قابل نکوهش نیست اما جهت اطلاع افکار عمومی بیان چند نکته ضروری است:



1- فایل صوتی گفت‌وگو‌ با جناب آقای ابراهیم اسرافیلیان موجود است و «وطن‌امروز» برای دفاع از جایگاه و رسالت خبری در برابر تشکیک و تهدیدهای صورت گرفته، این فایل را منتشر می کند.



2- ابراهیم اسرافیلیان در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» اظهاراتی بسیار صریح درباره برخی شخصیت‌های سرشناس سیاسی نیز بیان کرده که «وطن‌امروز» بنا به دلایلی از جمله برخی ملاحظات حقوقی از انتشار آنها صرف‌نظر کرد. آنچه منتشر شد نیز دقیقا عین اظهارات ابراهیم اسرافیلیان درباره ترور شهید دکتر سیدحسن آیت و ماجرای اسنادی در ارتباط با میرحسین موسوی بوده است.



3- «وطن‌امروز» به خوبی از حساسیت‌ها و هراس‌های برخی عناصر سیاسی نسبت به واکاوی پاره ای مقاطع تاریخی آگاه است. حساسیت رسانه‌های وابسته به این افراد پیرامون دیدگاه ها و شهادت دکتر سید حسن آیت نیز در همین راستا قابل ارزیابی است.

فایل مصاحبه



***



توضیحات آقای اسرافیلیان به روزنامه وطن امروز



 «همانطور که در فاکس ارسالی روز قبل جهت آن روزنامه آمده، در نقل مطالب مصاحبه تلفنی بنده اشتباهاتی رخ داده مثل ذکر تاریخ ترور دکتر سیدحسن آیت یا اسم آقای مکری که «مجری» ذکر شده یا اینکه بنده نماینده دور دوم بودم نه دور اول.»



لذا از یکی از دانشجویان خواسته بودم که مطلب را برای شما جهت اصلاح ارسال دارد که با ذکر «تکذیب می‌شود»، ارسال داشته است.



اصل و اساس خبر مطلب مربوط به روز 14 مرداد 1360 بود که شهید سیدحسن آیت، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که عازم مجلس و حامل اسنادی بود علیه میرحسین موسوی، وزیر امور خارجه وقت که می‌خواست در جلسه رای تمایل مرحوم شهید حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد باهنر مطرح و تقدیم مرحوم باهنر کند، به شرحی که در مصاحبه گفته شده در مقابل منزلش ترور و در دم به شهادت رسید که در نقل مطلب اخیر خطایی به نظر در تاریخ آن رخ داده که موجب سر و صداهای زیادی در بعضی جراید شد لذا تقاضا دارم موارد را اصلاح و فاکس (تکذیب می‌شود) قبلی را کان لم یکن تلقی فرمایید.»



  مرتبط:

اسرائيليات در تاريخ انقلاب






 
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۰۸:۵۳:۵۸
باز خدا را شكر. ولي عمرا با روزنامه مذكور برخورد نمي شود. متاسفانه بعد از مناظره، اين جور حرف زدن ها در جامعه زياد شده. تهمتي زده ميشه، دروغي گفته ميشه،... آخرشم انگار نه انگار. مي ترسم اين فرهنگ از اهل سياست به جامعه سرايت كند. (208505)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۱۵:۳۶:۱۲
دوست من متاسفانه این فرهنگ از کوچه و بازار وارد دهان سیاستمداران شد که خیلی بد است. (208753)
 
علی
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۱۷:۵۸:۰۶
اگر وطن امروز یک سال است به دروغ گویی می پردازد بعضی روزنامه های اصلاح طلب چند سال است به دروغ پراکنی مشغول هستند نمونه اش هم همین اعتماد ملی , درباره تجاوز در زندان دروغ به این برزگی را زد, حالا برای اثباتش پاشون توگل مونده

حداقل وطن امروز پاسخگوست ولی بعضی روزنامه های آقایون چی!؟ (208830)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۲۰:۲۷:۳۹
اینم از همون نمونه دروغ پراکنی هاست که در بالا ذکر شد .
اخبار زیادی این روزها شنیدم . از خروج 18.5 میلیارد دلار از ایران ، کوی دانشگاه تا این خبر همگی و همگی را دروغ خواندند و حتی قدمی برای اثباتش و یا تکذیبش بر نداشتند و آقایان با قامت ایستاده و حق به جانب صبح تا شب بر طبل می کوبند که این دروغ است و این دروغ است . آخر چه چیز دروغ است ! چه را شنیده اید که ملت نشنیده اند و دست پیش را می گیرید و می گویید دروغ است !؟ (208877)
 
کسری
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۲۱:۳۰:۱۳
وقتی آقای کروبی مدارکشو رو کرد دوست دارم نظرتو بدونم. ضمنا اگه اعتماد ملی 4 ساله دروغ میگه . کیهان که 30 ساله داره دروغ میگه (208893)
 
منصف
۱۳۸۸-۰۵-۲۵ ۰۳:۳۶:۵۶
بخصوص چند سالی که خاتمی مدیرمسئول بود! (208993)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۵ ۱۶:۰۶:۲۷
کروبی که ، بابا ، اصولا مایه تفرج همه ناظران صحنه انتخابات است ! هرچقدر آقای موسوی مدارکش برای تقلب را رو کرد ، کروبی می کند. چه توقع ها دارید از این سیاستمداران رفوزه ! (209230)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۶ ۱۴:۴۷:۰۶
دوست عزیز کاش مقداری تحمل میکردید و میدید که خود اقای کروبی به شایعه بودن مطالبی که بیان کرده اعتراف میکرد لاقل از کسی مایع بذار که احتمال پس گرفتن حرفشو نداشته باشی خوب است کمی انصاف داشته باشید ببیند که مطالب روزنامه ها رو که کدام روزنامه سایت یا سیاستمدار رو که بعداز گفن یا نوشتن مطلبی انرا تکذیب و اگر خلاف گفته ایشان در جای مطلب نوشته شد انها پاسخ ندادن بدانید دروغگو کیست (209730)
 
داداش علی
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۲۱:۳۶:۳۲
امیدوارم اگه مثتندات ارائه شد ، قبول کنید ! (208895)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۵ ۱۶:۰۷:۲۰
امیدورام ، اگر مستندات ارائه نشه ، خودتون اعتراف کنید ! راستی ما هنوز منتظر مستدات تقلب در انتخاباتیم ! کی میخاین منتشر کنین ؟ وقت گل نی ؟ (209231)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۲۳:۱۷:۰۳
حتماً! یکی وطن امروز پاسخگوست یکی کیهان! (208920)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۵ ۱۶:۰۸:۲۱
وطن امروز که همینجا نشون داد پاسخگوست. کیهان هم که مورد عدم پاسخگویی را نشنا بدهید. بهتر است در مورد اعمال خودتان صحبت کنید که دوسیه تان شدیدن سیاه است. جواب تهمتی که به وطن امروز زدید را چه می دهید؟ (209234)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۵ ۱۶:۰۵:۲۹
اینها اهل شفاف سازی هستند ؟ عمرن . حالا اتهامی علیه این روزنامه مطر ح و همینجا شفاف شد ! کدام مورد در مورد این روزنامه های دوم خردادی شفاف شد ؟ (209229)
 
ایران
۱۳۸۸-۰۵-۲۵ ۱۱:۲۵:۳۸
اظهارات جدید اسرافیلیان را بخوانید بعد اظهار نظر کنید.جالب است که شما انقدر منصف هستید که نبریده می دوزید. صبر هدیه ی خوبی است برایتان و قضاوت صبر می طلبد و چشم و گوش و از همه مهمتر انصاف. آسمانی باشید (209094)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۵ ۱۶:۰۴:۲۸
1- امثال نویسنده کامنت فوق ، اصولا به پاسخگویی در قبال مطالب گفته شده یا نوشته شده قائلند ؟ یا اگر این اکر در مورد افراد مورد نظر خودشان انجام شود ، آن را تفتیش عقیده، مقابله با آزادی بیان و ایجاد محدودیت برای مطبوعات می نامند ؟
2- روشن شد که مطلب مندرج در روزنامه با گفتگوی انجام شده تفاوت ماهوی ندارد. حالا آقای نویسنده ی کامنت ، مرد عذرخواهی هست ؟
3- بنظر آقای نویسنده کامنت ، اجرای حق و عدالت در حق خود ایشان که چنین کامنتی نوشنتند ، چگونه است ؟ (209228)
 
سامان
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۰۹:۰۹:۳۳
بيچاره خودش هم دهانش باز مانده از اين همه دروغ و بي انصافي ! اين روزنامه نادان هم حتي زحمت چك كردن تاريخ كشته شدن آيت و روز راي اعتماد را نداده و شد آنچه كه شد ! خالا تكذيب چه فايده؟ اخلاق خصوصا به دست طرفداران دولت تعطيل است . بس! (208513)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۱۵:۲۳:۵۹
با سلام خدمت اقا سامان دوست عزیز بهتر است زود نتیجه گیری نکنید اولا اینکه کسی چیزی بنویسد دیگری تکذیب کند در این جامعه عادی شده و نمی شود صرف ادعا یک مطلب را پذیرفت یا انرا رد کرد . دوما وظیفه یک روزنامه اطلاع رسانی است اینکه ایشان تکذیب کرده باید سئوال کرد نوار مصاحبه ایشان ساختگیه ؟ یا ایشان را تحت فشار گذاشته اند ؟ نگاهی به مقالات روزنامه های طرفدار هاشمی داشته باشید ببینید این اقا را چه ها که ننامیدند ! ضد انقلاب ! مخالف امام ! و....ولی به هر حال یا نوار مصاحبه دروغ است ! یا تکذیبیه ایشان ! اگر اقای موسوی شکایت کند موضوع به صراحت روشن می شود .
وسوم اینکه دوست عزیز بررسی کن اقای موسوی از مجلس دوبار رای اعتماد گرفته بار اول در زمان بنی صدر و بار دوم در زمان شهید باهنر که از قضا ترور شهید ایت همزمان است با روز رای اعتماد دومی هم در مذاکرات ونوارهای مجلس ضبط است و هم در روزنامه ها چون روز بعداز رای پیکر شهید ایت از روبروی مجلس تشیع شد . (208750)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۱۹:۴۹:۵۱
http://www.ical.ir/index.php?option=com_mmx&task=view1&td=1&ts=174&ttocid=1219&tpage=5&tpagec=12

http://www.ical.ir/index.php?option=com_mmx&task=view1&td=1&ts=199&ttocid=1400&tpage=1&tpagec=28

بزرگترین دروغشون این است که دکتر آیت روز ۱۶ مرداد ۱۳۶۰ همون روزی که قرار بود بحث وزارت خارجه مهندس موسوی مطرح شود به شهادت رسید،در حالی‌ که اگر به دو لینک بالا که مشروح مذاکرات مجلس مندرج در روزنامه رسمی‌ می‌باشد مراجعه کنین میبینین ایشون دو بار به مجلس در ماه‌های تیر و مرداد سال ۱۳۶۰ برای رای اعتماد معرفی‌ شدند،یک بار ۱۴ تیر ماه به صورت انفرادی از طرف شهید رجایی نخست‌وزیر وقت و یک بار ۲۶ مرداد به صورت جمعی به همراه کل اعضای کابینه شهید باهنر،که روز اول یک ماه پیش از شهادت دکتر آیت و روز دوم ۱۲ روز بعد از شهادت ایشون است،در ضمن به گواهی همه اسنادی که در اینترنت موجود است و خاطرات آقای رفسنجانی‌ دکتر آیت ۱۴ مرداد شهید شدن،نه ۱۶ مرداد،تازه آقای اسرفیلیلیان بنا بار آرشیو مجلس نماینده دوره دوم هستن،نه دوره اول،خلاصه اینها فکر می‌کنن که الان هم مثل قدیم خیلی‌ پرونده ها و اطلاعات در دسترس همه نیست و میتونن به فهم و شعور همه اهانت کنن و با نشر اکاذیب اذهان همه رو راجع به مهندس موسوی این اسطوره صبر و ایمان و جهاد بدبین کنین که البته نخواهند توانست،چراغی را که ایزد برفروزد---هر آن کس پف کند ریشش بسوزد (208863)
 
من
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۲۲:۵۴:۱۵
هوي دادش تند نرو انقدر هم دروغ بدون مدرك نگو
اسطوره صبر و ایمان و جهاد !

اسطوره صبر براي اينكه چون باخت لجش گرفت و شروع كرد به فحاشي و دروغ بافي
اسطوره ايمان براي اينكه به خاطر اين همه لطماتي كه به مردم و كشور زد معذرت خواهي نكرد و هنوز هم ...
اسطوره جهاد به خاطر اينكه فقط دوتا سخنراني با لباس جبهه كرده و اصلا نمي دونه اسلحه چه فرقي با \"چيز\" داره

چراغی را که ایزد برفروزد
هر آن کس پف کند خشتك بسوزد (208912)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۵-۲۵ ۰۲:۵۲:۱۸
آقای \"من\"...اگر کمی توجه می کردین ملتفت دو لینکی که به آنها حرفم را ارجاع داده بودم. می شدید.در باره نسبت های که به مهندس موسوی دادید روزی باید پاسخگوی خدا باشید.کاش همه ما به اندازه سر سوزن احتمال می دادیم که گفتاریا افکارما ممکن است اشتباه باشد که روزی که \"ان السمع و البصر و الفواد کل عند الله مسوولا\" مردود و رانده درگاه الهی نباشیم..... (208987)
 
مسیحا
۱۳۸۸-۰۵-۲۵ ۰۸:۰۲:۲۳
آقای من!
اینکه پرچم انگلیس را بالای کامنت دیدی نتیجه گرفتی ایشان انگلیسی هستند که نوشتید \"محمد انگلیسی عزیز!\"؟ امیدوارم همه نتیجه گیری ها و استدلالهایت اینگونه نباشد.
تفکر - تعقل - اندیشه - مغز - فکر - پرهیز از توهین و ... اینهافقط واژگان زیبا نیستند. (209020)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۵ ۱۶:۱۶:۱۷
آقای محمد انگلیسی اگر حواسش را جمع کند می بیند اگر بخواهد آن صفحه وب را سند قرار دهد باید از نام میرحسین موسوی ، حسین را به جسن بدل کند ! (209241)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۱۷:۲۱:۱۵
تاريخ مطلب دقيقا درسته و هيچ مشكلي نداره شما بهتره به اسناد نگاهي بندازي مثلا روزنامه هاي آن موقع (208811)
 
من
۱۳۸۸-۰۵-۲۵ ۰۸:۵۲:۰۳
دوست ساده ي من اين روزنامه ي جمهوري اسلامي بود كه دچار فراموشي و نتيجتا گاف دادن شده بود ...
مهندس موسوي دوبار از مجلس راي اعتماد گرفته بود :
http://www.jahannews.com/vdcdzz09.yt0f56a22y.html

وقتي الف اصل مصاحبه را تحريف مي كند و مي گويد روزنامه وطن امروز مدعيست كه اسرافيليان گفته قاتل شهيد آيت ميرحسين است ، معلوم است كه اين خبر \"جديد\" بايد تكذيب شود ...


(208910)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۵ ۱۶:۰۹:۰۷
حالا بعد از روشن شدن ماجرا ، جواب شما چیست ؟ مسئولیت کامنتی که نوشتید رامی پذیرید ؟ یا اینکه اگر از شما \"مسئولیت پذیری\" خواسته شود شما را تهدید کرده اند ؟ (209236)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۰۹:۲۸:۲۳
روزنامه هايي كه ادعاي اخلاق در آنها گوش فلك را كر كرده است بزرگترين گناه يعني خيانت در امانت را مرتكب مي شوند و منويات ذهني خود را به نام ديگران و به كام خود منتشر مي كنند. (208523)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۵ ۱۶:۱۷:۴۰
دم این همه کلیک کننده محترم گرم ! مرد بودید می رفتید به موسوی رای می دادید ! البته شک ندارم اگه روش رای دادن در انتخابات حضوری مثل همین وب بود ، تاحالا هزار بار موسوی را رئیس جمهور کرده بودید ! ( یعنی همان یک نفر بحای هزار نفر رای دادن ! یعنی فرق ویزیتور و هینت ! ) (209245)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۷ ۰۲:۴۲:۴۳
albate yek nafar faghat vaghti mitune 50 baar click kone ke 50 ta ip dashte bashe. hame ke mesle shoma bikar nistan melat karo zendegi daran (210145)
 
ندا رافعی
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۰۹:۳۸:۱۲
تکذیب لغت عربی است ! با توجه به استفاده وسیع این لغت در حال حاضر در کشور که از هر خبر دوتای آن تکذیب می گردد لازم است از معادل اصلی آن یعنی دروغ استفاده شود . در مواردی که تکذیب تکذیب منتشر می شود از عبارت نادروغ و در مواردی که تکذیب تکذیب تکذیب منتشر می شود از عبارت بازدروغ دروغ استفاده شود . برای موارد بالای چهار تاکذیب از عبارت بی نهایت دروغ استفاده شود . (208530)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۰۹:۴۰:۲۹
حالا تند يا كند، اين حرفها زده شده يا نه؟ تهمت نسبت داده شده يا نه؟ اين تهمت اگر با ادب هم نسبت داده شده، تهمت است، فرقي نمي كند. (208532)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۰۹:۵۰:۱۵
آقای بذرپاش! بنده به عنوان یک اصولگرا و کسی که در انتخابات اخیر برای انتخاب مجدد احمدی نژاد وقت و هزینه شخصی نمودم به جنابعالی و تیم همکارتان هشدار میدهم که این نوع رفتارهای سخیف اخلاقی در تحریف تاریخ برای سرپوشانی بر اشتباهات رئیس جمهور فعلی، سبب فاصله گرفتن هرچه بیشتر ملت شریف از نظام جمهوری اسلامی می گردد... اعدلوا هو اقرب للتقوی. بترسید از روزی که کاسه صبر مردم از این دروغگوییها لبریز شود. (208538)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۵ ۱۶:۱۸:۲۱
بازهم حرف زدن از دهان احمدی نژاد وطرفدارانش :) (209246)
 
حميد
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۰۹:۵۸:۱۹
هردم ازاين باغ......كيهان كم بود ايران و وطن همروز هم اضافه شد (208540)
 
آرمان
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۱۵:۰۸:۲۷
آخرش شماها بايد هر جا که ميرسه پاي موسوي بدبخت رو وسط بکشيد نه؟ فرافکني و منحرف کردن بحث کار آدم هاي ضعيفه برادر من... تازه اين پنبه رو از گوشتون دربيارين که ادعاي تخلف و تقلب، توهين به همه ي اون به قول شما \"\"\"300\"\"\" هزار نفر است. (208735)
 
حسيني
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۱۰:۴۵:۲۰
ايشان مطالب مربوط به مذاكره تلفني را رد كردند، اما صحبتهاي ايشان در روزنامه هاي اول انقلاب كه اسنادش موجود است چه مي شود؟ (208575)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۱۰:۴۹:۵۷
مدعی العموم کجایی (208577)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۵ ۱۶:۱۹:۰۰
مدعی العموم ؟ همینجا. حالا که تهمت به وطن ، بر طرف شد ، بیاد یقه تونو بگیره ؟ موافقید؟ (209247)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۱۱:۴۷:۰۰
ماشاالله به مملکت که که همه الان مشغول نقل دروغ و تهمت و صدور اطلاعیه و فتوا و تکذیبیه هستند (208614)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۱۲:۴۴:۲۳
اللهم عجل لولیک الفرج (208650)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۲۱:۵۷:۲۶
bebakhshid, vali man har chi fekr mikonam nemidoonam mokhalefat ha baraye chieh, yani enghadr az emam zaman mitarsand? (208900)
 
امیر
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۱۲:۵۹:۵۹
واقعا باید به دوستان آقای احمدی نژاد مخصوصا نخبه گرامی جوان رشید و مدیر لایق دولت ایشان جناب مهندس بذرپاش دامت برکاته! گفت: ادب مرد به ز دولت اوست!
دیگه گند همه چیز و درآوردن بابا! چرا با این روزی نامه های بی اخلاق برخوردی نمی شه؟
عدم برخورد شائبه ناسالم بودن سیستم نظارت بر تخلفات روزنامه ها و جناحی عمل کردن اون رو ایجاد می کنه! شایدم شابئه نیست و واقعیته! ظاهر که این و می گه!
والعاقبه للمتقین! (208660)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۱۷:۱۹:۵۴
شما خوبه براي دروغ بافي هاي روزنامه هاي اصلاح طلب هم همينجوري عصباني بشويد و تقاضاي محاكمه بفرمائيد مخصوصاً آن موقع كه مصاحبه نكرده رئيس جمهور را نقد ميكردند (208810)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۲۰:۳۷:۵۸
این از آن حرف ها بود . اصلاح طلب و اصولگرا را آقایانی راه انداختند که خود را منجی بشریت می پندارند وگرنه مردم که سالهای سال ، چه قبل و چه بعد 57 ثابت کردند یکی هستند و یکی می مانند . (208881)
 
Mehdi
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۱۳:۲۰:۱۸
این روزنامه ها رویین تن هستند و مدعی العموم هم خیلی وقتها خواب است. تعاریف جدیدی از عدالت در نظام اسلامی در حال ارائه است (208672)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۱۳:۴۹:۰۲
واقعا در این مملکت قانون وجود ندارد، هر چه می خواهند می نویسند، جعل می کنند، تکذیب می شود و دادگاهی و قضایی نیست تا جلوی اینان را بگیرد. حالا اگر روزنامه اصلاح طلب بود تا حالا به جرم مخملی و رنگی چهار تخته شده بود (208687)
 
عبدالله
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۱۴:۱۵:۲۱
با سلام و عرض ادب

آیا این که هر روز به بنده ای از آفریدگان خداوند تهمت - ناسزا دروغ ............
در رسانه ها ی مختلف مرحمت فرمائید و بعد از خراب کردن ذهنیت مردم اصلاحیه یا تکذیبه بزنید - با این کار از زیر کفاره های موارد شانه خالی می کنید و همه چیز تمام میشود0 این خود شگردی جهت تهمت و فرار از تشویش اذهان عمومی نیست؟
برای نمونه چند مورد که حضرت عالی وسایت مربوطه در چند روز گذشته نثار مردم کرده اید مثال می آورم

محل سفر و هزینه های سید حسن خمینی و علت آن
مسئاه دکتر و حلالیت طلبیدن شخص حضرت عالی
همین مورد دکتر ایت و ترر توست موسوی و ال ماشاالله
ایا زندگی سرور آزادگان حضرت علی که هر آینه نه تنها برای مسلمانان بلکه بر هر انسان آزاده ای درس بزرگی است بجز این دو مورد است که خودی در دومورد سفارش میکند ؟ نظم در امور و تقوای الهی که متاسفانه امروز در تنها کشوری که ادعای شعیی حضرت علی را دارد کمرنگ تر از سایر کشور ها نیست؟ (208704)
 
مرتضي
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۱۴:۲۲:۵۵
دوستان سلام
نميدانم از كجا بايد مكنونات قلبي ام را شروع كنم بخاطر اين فقط يك سئوال از شما دارم
1-در مملكت اسلامي ديگر به چه كسي ميتوان اعتماد داشت در يك روز نخست وزير جنگ دشمن ايت الاه آيت معرفي ميشود ودر روز بعد آن مطلب كذب خوانده ميسشود اگر كسي بر حسب اتفاق ان روزنامه را خوانده باشد و نسبت به ايشان بد بين شود مقصر اين داستان كه خواهد بود

آيا شايسته است با پول بيت المال با آبروي يك مسلمان بازي كرد ؟

به اميد روزي كه به معناي واقعي مسلمان باشيم واز ريختن ابري افراد خجالت بكشيم (208712)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۵ ۰۷:۳۵:۲۶
روزنامه وطن امروز خصوصی (209014)
 
پیرو آیین نبی
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۱۴:۲۵:۵۰
برگردید به 1سال قبل.آیا مهندس میر حسین موسوی جزو معدود افراد محترم میان اکثر اقشار مردم و گروههای سیاسی نبود؟ آیا در مناظره ها حرمت شکنی و تشویش اذهان عمومی هدف نبود؟آیا ندیدیم چه اغراضی برای ضربه زدن به شخصیتهای نظام با برنامه ریزی و حمایت آشکار ،اساس کار برخی ها قرار گرفت؟ در کجای دنیا کسی با ضربه زدن به انقلاب و اتقلابیون خویش بهره ای برده است؟ چرا عقلای نظام به خاطر یک دستمال حاضرند قیصریه به آتش کشیده شود؟! به والله عد ه ای در لباس میش برای تاراج کیان نظام اسلامی و میراث خون شهدا کمر همت بسته اند.خودم و شما را به فرموده امام راحلمان توصیه میکنم که(( نگذارید این انقلاب به دست نا اهلان و نامحرمان بیافتد)).حال موسوی و هاشمی ،این یاران امام عامل دشمن شده اند و تازه به دوران رسیده ها که حتی امام را یکبار هم از نزدیک ندیده اند داعیه دار امامت و ولایت شده اند.؟! مگر توصیه منطق و عقل این نیست که هر نظام ایدئولوژیک پیش از هر چیز نیازمند قوام و استحکام است و سپس اصلاح و شکوفایی؟ مگر نه اینکه مسوولان نظام اسلامی باید آرامش را به مردم ارزانی دارند نه تشویش و تزلزل.دقت کنیم و بدانیم که ریشه این تزلزلها در چه کسانی است.بیچاره بنی صدر خائن که برخیها روی او را سفید کرده اند. (208713)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۵ ۰۳:۵۴:۰۸
اینجا را قبول ندارم که اگه کسی سابقاً انقلابی بوده همیشه هست و انقلاب یعنی افراد. ولی اینو قبول دارم که ما حق نداریم به جای خدا قضاوت کنیم و باطن انسانها رو زیر سؤال ببریم. مسأله میتونه هزار جور باشه چرا سریع محکوم میکنیم و ناسزا میگیم؟ الله اعلم. فاصلع حق و ناحق بین چشم و گوش است. مواظب باشیم ایمانمون رو ازدست ندیم. وحدت داشته باشیم. ما آنقدر دشمن قسم خورده داریم که همدیگه رو دشمن ندونیم. خطا ها رو بگذریم خوشبین باشیم و بهم کمک کنیم. (208996)
 
کوثر
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۱۵:۰۹:۴۹
حالا چرا آقای اسرافیلیان این‌قدر عجله کردند برای رد این مصاحبه؟ می‌ذاشتند یه سه چهار سال دیگه هم ازش بگذره، بعد! (208736)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۱۵:۱۸:۵۷
عبدالله جان :
توسط با \"طا\" نوشته می شود نه با \"ت\" (208743)
 
يكي از مردم
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۱۵:۱۹:۳۶
جامعه حداقل توجهي به اصل خبر نشان نداد . اين بذر نفاق پاشيدن ها غير از آنكه سرمايه هاي اجتماعي را بيش از پيش از كف بيرون كند اثري نخواهد داشت . در ضمن علاقه و اعتماد به آقاي موسوي روز افزون است . (208744)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۵ ۱۰:۰۷:۲۹
شما این جوری فکر کنید ارزو بر جوانان عیب نیست (209061)
 
یکنفر
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۱۶:۱۴:۲۶
روزنامه وطن امروز ادعا کرده که نوار مصاحبه را در اختیار دارد و منتشر خواهد کرد.
خب اگر واقعا حقیقت دارد منتشر کند.
میتواند دراینترنت آپلود کند که مشکلی هم پیش نیاید و در دسترس همگان هم باشد.
ما منتظرم هستیم ببینیم که این یک بلوف بود یا ادعایی صادقانه؟(ادعایی صادقانه؟!- خودم خندم گرفت) (208772)
 
پاسخ
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۱۹:۳۹:۱۸
شرمنده جناب یکنفر:

وطن امروز فایل صوتی در سایتش گذاشته
حالا میتونی حسابی بخندی...

خوش باشی! (208861)
 
همون یکنفر
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۲۳:۳۷:۲۳
ممنون دوست عزیز
من فایل صوتی را گوش دادم.
هر چند تفاوتهای زیادی با متن نوشته شده دارد و بعضی جاها شیطنتهایی داشته مثلا نوشته ((\"به ظاهر\"، قانون را در برابر ولی فقیه، هیچ می‌دانست.)) که \"به ظاهر\" گفته نشده.
و همچنین نوشته شده ((هم شورایی تشکیل شد که \"به دروغ می‌گفتند\"، زیر نظر حضرت امام بوده و موسوی را بدون نظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای انتخاب کردند. )) که واژه \"به دروغ\" گفته نشده

اما در کل روح مصاحبه با آنچه در روزنامه نوشته شده یکی است و هر دو در جهت تخریب آقای موسوی است.
با توجه به اینکه فعلا به آقای موسوی علاقه دارم دلیلی برای خنده نمیبینم
در هر حال برای همه هموطنان خوشی و شادی آرزو میکنم. (208928)
 
حسین
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۱۶:۵۹:۵۰
میخواستم از زحمات مسیولین سایت الف تشکر کنم.که بین سایت های اصولگرا تنها سایتی است که به اصول پایبند هست. (208791)
 
حامد
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۱۷:۰۸:۳۱
با تشکر از دست اندرکاران الف که سخنان طرفین را منعکس کرد.

با دیدن باقی سایتها یا متن تکذیبیه، و یا متن جوابیه درج شده که از شجاعت شما در انعکاس تمامی نظرات ممنونم...

اما اظهار نظر قطعی در این مورد در حال حاضر ممکن نیست ولی جوابیۀ روزنامۀ مذکور با توجه به ذکر موجود بودن صدای مصاحبه شونده قابل توجه تر است، بویژه اگر آقای اسرافیلیان آنرا تکذیب نکند.

با تشکر (208800)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۱۷:۱۶:۰۷
چيزي كه من از خبر فهميدم اينست كه آقاي اسرافيليان تحت فشار گفته من اين حرفها را نزدم و روزنامه وطن امروز هم گفته ما فايل مصاحبه را منتشر ميكنيم. خوب بايد منتظر انتشار فايل مصاحبه باشيم ديگه اين شلوغ بازيا براي چيه؟
اگه گفته بود كه خيلي ها خيط ميشوند و اگه نگفته بود هم وطن امروز دروغ گفته و تازه ميشه مثل رسانه هاي طرفدار موسوي كه مرتب ميگويند ترانه كشته شد! تقي كشته شد! فرشته سوخته شد! به فلاني تجاوز شد! بعد دروغشون معلوم ميشه! حذف نكنيد (208805)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۱۷:۲۴:۱۷
خوشحالم كه بالاخره دوستان مدعي آزادي بيان هم به اين موضوع معتقد شدند كه روزنامه ها نبايد هرچي دلشون ميخواد بنويسند و رعايت قانون و اخلاق لازمه. ميبينيد كه خيلي آدم بهش فشار مياد كه يك رسانه حرف بي دليل بزنه. بهرحال اين از عوارض آزادي بيانه بايد تحمل كرد. تمرين كنيد تا براتون عادي بشه (208814)
 
عبدالحسین ذاکری
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۱۷:۲۸:۰۳
بزرگترین مشکل این است که دراوضاع اشوب وبلوا وزمان وقوع فتنه غوغا سالاران میداندار می شوند وبه تعبیر قران کریم کف روی زلال ابرا می پوشاندوبه تعبیر مولای متفیان مشتی از حق ومشتی از باطل مخلوط میشود وراه رااشتباه مینمایاند اما درنظام مقدس اسلام امکان انسدادویا به حد اقل رساندن جولان جاهلان وجوددارد
واین درحیطه قدرت علمای اعلام ودرراس انها مقام معظم رهبری می باشد که اگر با تاخیر خصوصا برای دوختن دهان یاوه سرایان ودروغ پردازان شناخته شده وصاحب شهرت اقدام شود زمانی فرا میرسد که دیگر هیچ تدبیری کارساز نخواهد بود واین اتش فتنه همه خرمن ها رامیسوزاند مگر نه این است که خداوند سبحان دروغگویان را ملعون خطاب فرموده است النجات فی الصدق کماالهلاک فی الکذب چراباکسانی که میکوشند درایران مرکز ثقل تشییع ثابت کنند نجات در کذب وکذابی میباشد مدارا میشود خدایا این مملکت را از شر شیاطین حفظ بفرما وکیدشان رابه خودشان برگردان (208817)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۱۹:۲۱:۲۲
قابل توجه دوستان مخالف مطلب وطن امروز جالب است که با توجه به وجود نوار شما چشم و گوش خود را بسته و هنوز حرف های قبلی را می فرمائید . راستی اگر واقعا مطلب درست باشد وای بر مردم ایران که چنین موسوی و طرفدارانی دارد که حتی تحمل حداقل حقیقت را ندارند. (208852)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۲۰:۰۵:۵۲
تنها گناه شجریان این بود که گفت صدای مرا پخش نکنید! حق شخصی اش را خواست. کیهان را در زمره یک روزنامه فاقد اصول اخلاقی می دانم که از ایشان کاریکاتوری بسیار بی ادبانه ترسیم نمود. اگر شما مسلمانید وما بی دین، ما به این بی دین بودن بیشتر راضی هستیم! خداوند پاسخ تقوایشان؟ را می دهد. (208873)
 
حمید
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۲۰:۰۸:۳۹
من می دانم نوشته من را در سایت نمی گذارید ولی می خواهم بگويم شما که ادعای منتقدی می کنيد مگر آقای توکلی هيچ ایرادی ندارد، اگر ایشان رئیس جمهور بود باز هم این سایت از او انتقاد می کرد، ضمنا روزنامه وطن امروز فقط طرفدار دولت است.
مگر این مقاله را آقای احمدی نژاد نوشته که ایرادش را به دولت می گيريد. (208874)
 
فرهنگي 15
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۲۰:۱۸:۱۷
بنام خدا
بنده بدون هيچ توضيحي جوابيه ي كتبي آقاي اسرافيليان را تقديم سايت الف مي كنم :

اسرافيليان: مصاحبه‌ام را تكذيب نكردم

ابراهيم اسرافيليان نماينده دور دوم مجلس شوراي اسلامي با ارسال نمابري، خبر منتشر شده توسط سايت «الف» مبني بر تکذيب مصاحبه افشاگرانه نامبرده با روزنامه «وطن امروز» را تکذيب کرد.

به گزارش سحر نيوز، بر اساس متن دستخط اسرافيليان، وي طي نمابري به روزنامه «وطن امروز»، فقط چند مورد غلط نگارشي در چاپ را به اين روزنامه يادآور شده و گفته که خبر سايت «الف» مبني بر تکذيب مصاحبه در مورد شهيد دکتر سيد حسن آيت صحت ندارد.

در متن دستخط اسرافيليان آمده است: «همانطور که در فاکس ارسالي روز قبل جهت آن روزنامه آمده، در نقل مطالب مصاحبه تلفني بنده اشتباهاتي رخ داده مثل ذکر تاريخ ترور دکتر سيدحسن آيت يا اسم آقاي مکري که «مجري» ذکر شده يا اينکه بنده نماينده دور دوم بودم نه دور اول.»

اسرافيليان افزوده است: «لذا از يکي از دانشجويان خواسته بودم که مطلب را براي شما جهت اصلاح ارسال دارد که با ذکر «تکذيب مي‌شود»، ارسال داشته است.»

اسرافيليان اينگونه ادامه داده است: «اصل و اساس خبر مطلب مربوط به روز 14 مرداد 1360 بود که شهيد سيدحسن آيت، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي که عازم مجلس و حامل اسنادي بود عليه ميرحسين موسوي، وزير امور خارجه وقت که مي‌خواست در جلسه راي تمايل مرحوم شهيد حجت‌الاسلام والمسلمين محمدجواد باهنر مطرح و تقديم مرحوم باهنر کند، به شرحي که در مصاحبه گفته شده در مقابل منزلش ترور و در دم به شهادت رسيد که در نقل مطلب اخير خطايي به نظر در تاريخ آن رخ داده که موجب سر و صداهاي زيادي در بعضي جرايد شد لذا تقاضا دارم موارد را اصلاح و فاکس (تکذيب مي‌شود) قبلي را کان لم يکن تلقي فرماييد.» (208875)
 
بابك
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۲۰:۳۰:۱۲
از آقاي اسرافيليان و عقايد تندش بر مي آيد كه حرفي از سر بي فكري زده باشد حالا توي صحت و سقمش مونده باشد

مثل اينكه بگوييم يادته آيت ا.. لاهوتي همان روزي كه لاجوردي ايشان را بازداشت كرد سكته كرد و مرد خوب كه چي طبق اين حرف اگر ابله باشيم نتيجه مي گيريم لاجوردي لاهوتي را سكته داده حالا روز راي اعتماد موسوي اين بنده خدا تندرو كه كلي دانشجو را از دانشگاه رفتن باز نگهداشته كشتند پس طبق همان استراتژي قبلي موسوي ايشان را به مرگ كشانده به نظر من عقل بزرگترين نعمتي است كه همه آن را اكبند نگاه مي دارند (208878)
 
كاووس
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۲۱:۳۸:۲۳
اين روزنامه تمام رنگي و نفيس پس از انتخابات با انتخاب تيترهاي مهيج از عوامل التهاب در جامعه بود .اما دريغ از يك برخورد.باور كنيد اگر روزگاري در يك محكمه محمدقوچانيوا مهرداد بذرپاش را محاكمه كنند آنوقت مشخص ميشود چه كساني اين التهابها و ناهنجاريها را به جامعه تزريق كردند.قوچاني در بند و اين آقا آزادانه به زمين و زمان اتهام ميزند و كسي را ياراي ايستادگي در برابر او و عقبه اش نيست.براستي چه بايد كرد... (208897)
 
saman
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۲۱:۴۱:۱۷
چرا موسوی تایید صلاحیت شد؟ (208898)
 
ناشناس
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۲۲:۲۸:۴۶
باید از این همه دروغ پردازیها به خدا پناه برد. کجاست این اخلاق اسلامی؟ کجاست اخلاق رسانه ای؟ تهمت، دروغ و اینهمه بهتان علیه دیگران متأسفانه تبدیل به یک هنجار شده است. این تذهبون؟ (208906)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۲۲:۵۴:۳۳
به نام خدا
از خوندن یادداشت ها، آدم میتونه به یه نتیجه گیری کلی دست پیدا کنه و اون این که:
دوستای عزیز ما چقدر به نشر اکاذیب (البته اگه اثبات بشه) در رسانه ها حساسند!
این موضوع خیلی با ارزشه، اما دوستای من چه خوبه این حساسیت ها همیشه و در همه موارد وجود داشته باشه
دوستان خوب من شما که از رفتار روزنامه های حامی دولت ایراد می گیرید، خوبه که یه سری به روزنامه های منتقد (بخونید مخالف) دولت بزنید!
دوستان من این حساسیت شما در قبال زیر سوال رفتن شخصیت های انقلاب کاملا قابل درکه، اما ...
اما این حساسیت شما کجا بود وقتی اسطوره دوران جنگ حرف ولی فقیه زمان رو به راحتی هر چه تمام تر زیر پا لگدمال کرد؟
دوستای من این برادر کوچیکتون ضمن مخالفت با بروز چنین رفتارهایی از سوی رسانه های حامی دولت، عاجزانه از شما برادرای دلسوز خواهش می کنه که سیاست یک بام و دو هوا رو کنار بذارید و بر مبنای عقل و وجدان انتقاد کنید
علی یارتون (208913)
 
عبدالرضا
۱۳۸۸-۰۵-۲۵ ۰۱:۲۷:۲۹
يك نكته خطاب به دوستان الفي (البته خواهشا منتشر شود).
اگرچه تكذيبيه آقاي اسرافيلي بر تكذيبيه الف در سايت منتشر شد ولي بهتر بود اين مطلب در پست جديد روي خروجي سايت قرار مي گرفت. چرا كه وقتي كسي دوباره صفحه الف را باز مي كند با تصور اينكه اين خبر را خوانده است دوباره به آن مراجعه نمي كند. (208958)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۵ ۰۷:۵۲:۵۵
اين نيز بگذرد ...
آيندگان تاريخ اين ايام خيلي خوب قضاوت خواهند كرد . (209016)
 
حامد زيبافر
۱۳۸۸-۰۵-۲۵ ۰۹:۴۸:۲۴
از مديران و نويسندگان سايت الف به خاطر درج نظرهاي طيفهاي مختلف فكري و سياسي متشكرم. اميدوارم ساير سايتهاي مدعي اصولگرايي براي نشر آزاد اخبار و اطلاعات از شما درس بگيرند. (209056)
 
حسين
۱۳۸۸-۰۵-۲۵ ۱۶:۲۹:۲۲
اشكالي ندارد ما عادت كرده ايم به شنيدن تكذيب بعد تكذيب تكذيب و بعد از آن تكذيب تكذيب تكذيب! (209251)
 
حمیدرضا
۱۳۸۸-۰۵-۲۵ ۲۰:۲۸:۵۹
جالب ترین مطلب تاریخ مطبوعات ایران نقد سخنرانی انجام نشده رییسجمهور احمدی نزاد توسط روزنامه های اصلاح طلب بود. (209331)
 
adel
۱۳۸۸-۰۵-۲۶ ۰۵:۱۱:۴۲
ای کاش سیاست را دینی می کردین و نه دین را سیاسی. به نام حفظ نظام به هر غیر مشروعی دست می زنند.به دروغ به تهمت و...... (209402)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.