نظر منتشر شده
۳۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 281781
چند سوال به مطلب "کاش نیروی انتظامی به روزه خواری..."
بخش تعاملی الف، سعید قاسمی زاده تمر
تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۵
ملتهای رو به رشد، سوالهایشان را پاسخ می گویند و جوامع ناپویا، مسائل را به فردا می سپارند شاید فراموش شود که سوالی هست!

ماه مبارک رمضان امسال، سایت وزین الف مطلبی را با خوانندگان فکورش به اشتراک گذاشت که به این سوال می پرداخت چرا نیروی انتظامی برای برخورد با روزه خواری آشکار به اندازه کافی تلاش نمی کند و در واقع آیا نیروی انتظامی برای داشتن ظاهری اسلامی از روزهای ماه رمضان کافی است یا خیر.

پاسخ روزه دارن و غیر روزه داران به این مطلب که روزه خواری را جرم می داند جالب توجه است. بالای ۶۰۰ نظر تا این لحظه که این مطلب نگاشته می شود ارسال شده است. شایسته است محتوای این نظرات طبقه بندی و توصیف شود.

در این نوشته واژگان روزه و جرم شناختن روزه خواری را بررسی می کنیم.

صوم داشتن یا صائم بودن در فارسی روزه داری تعبیر شده است. مقابل روزه داری، روزه نداشتن است و روزه خواری واژه ای است جدا از روزه نداشتن.

آیا روزه خواری عبارتی برخواسته از مذهب ناب ماست یا ساخته و پرداخته فرهنگ ما (جدا از تاییدات مذهب)؟ پاسخ به این سوال شاید کلید مساله ای است که هر سال ماه مبارک رمضان ذهن برخی از هموطنان را مشغول می کند.

در آن مقاله «کاش نیروی انتظامی، لا اقل با روزه خواران سیگاری و پفکی و آدامسی برخورد می کرد» اینگونه در مورد جرم بودن روزه خواری استدلال شده است:

۱) طبق ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، «هرکس علناً در انظار عمومی و معابر، تظاهر به عمل حرامی نماید...»

۲) معنای انظار عمومی مشخص است و روزه خواری هم یک فعل حرام محسوب می شود؛ پس روزه خواری در انظار عمومی مشمول مجازات اول شده [است!]

سوال دقیقا اینجاست که آیا روزه خواری یک فعل حرام محسوب می شود؟ اصلا چرا روزه خواری فعل حرام است در حالی که می دانیم روزه بر همگان واجب نیست.

توجه نمایید که در متن قانون چنین تصریحی نداریم، تفسیر نویسنده مذکور و شاید بسیاری دیگر این باشد که روزه خواری یک فعل حرام است پس طبق قانون جرم محسوب خواهد شد.

شایسته است که علمای دین در مورد واژگان «روزه داری بودن، روزه نداشتن، روزه خواری» و حرام بودن روزه خواری نظر دهند و حقوق دانان در مورد ماده قانونی فوق و مصادیقش بحث کنند. اما آنچه از نظرات متنوع خوانندگان الف برمی آید این است که این سوال به خوبی جواب داده نشده است.

موضوع دیگر این تعبیر است که روزه ندارها باید مراعات حال روزه داران را داشته باشند! نگارنده بعنوان یکی از روزه دارن این ماه مبارک، اصلا چنین تعبیری را خوشایند نمی دانم. ما همگی مراعات تقدس ماه مبارک رمضان و باورهای جمعی را داریم وگرنه روزه دار که از روزه خواری دیگری سختی بر خود و وظایفش نمی بیند و چرا باید ناراحت باشد که کسی میتواند بخورد و بیاشامد در حالی که او برای تسلیم امر خداوند، امساک می ورزد.

تعبیر درست این است که بگویید بیایید حرمت این ماه مبارک را ارج نهیم و برای همراهی حداقلی در زیبایی های این ماه مبارک، در انظار عمومی همچون روزه داران امساک ورزیم.

دوستانی که با مطلب مذکور مخالف بودند دقت کنند که سوال نویسنده مطلب «کاش نیروی انتظامی ...» همچنان پیش روی ماست: اگر کسی نخواهد حرمت این ماه مبارک را نگه دارد، ایا باید سکوت کرد؟ یا اساسا حرمت یک باور جمعی، الزامی است و چرا؟

در این نوشته، سعی شد چند مبحث مختلف را با طرح سوالهایی از هم تفکیک کنیم بلکه کمکی باشد برای یک پاسخ اجتماعی به یک امری فرهنگی. امید که جامعه ای باشیم که سوالها را کنار نمی نهند و مهم تر از آن، اجازه اشتباه کردن و ایجاد تفکر به همگان می دهد. انشالله با دعای بزرگان، همگی از بهرمندان این ماه مبارک باشیم.
 
کلمات کلیدی : سعید قاسمی زاده تمر
 
عباس
۱۳۹۴-۰۴-۱۹ ۱۱:۰۴:۱۱
سایت الف لطفا یک آمار واقعی بگیریدکه آیا بیشتر مردم روزه هستند یا تظاهر می کنند؟ (3027928) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۱۲:۵۵:۳۹
در خانواده 70 نفره ما فقط 6 نفر روزه هستند. الباقی خودشان را به روزه داری می زنند. (3030581) (alef-3)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۲:۱۲:۴۵
یه مساله هم اینه که کسی که نمیتونه یا نمیخواد روزه بگیره چرا نمیتونه بره تو یه رستوران بشینه غذاشو بخوره؟!

آخه غذا خوردن در رستوران انظار عمومیه؟

بابا این کارها افراد رو از دین بیزار میکنه. طرف میگه دین اگر اینه ... (3033808) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۱۵:۵۴:۴۰
90درصد اطرافیان من که باید روزه بگیرند روزه دار هستند (3031446) (alef-11)
 
تلخک
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۰۰:۱۴:۲۹
بهتر است مساله را از اینجا آغاز کنیم که آیا اصلا به کاربردن اصطلاح « روزه خواری » با بار منفی، کار درستی است یا خیر

بهتر است « روزه نگرفتن » را به جای این اصطلاح به کار ببریم (3032889) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۹ ۱۱:۲۲:۱۲
روزه در اسلام واجب و ترک غیرموجه آن حرام است قبول ولی اگه مجازات داره، مجازات آن چیست؟ مطمئنا در زمان پیامبر و امام علی هم روزه خواری بوده. کدام آیه حدیث و روایت درباره مجازات روزه خوار هست با سند و مدرک لطفا بگویید. اگر نیست مجازات روزه خواران یک بدعت در اسلامه.
اینکه بگوییم هر چیز حرامی که جنبه اجتماعی داره و علنی باشه مجازات داره این هم خلاف اسلامه. مثلا غیبت در قرآن به خوردن گوشت مرده بردار تعبیر شده ولی هیچ جایی مجازاتی بری آن درنظر گرفته نشده. ترک نماز جمعه و حج، دروغ و بسیاری موراد دیگه حرام هستند و اساسا موضوع اجتماعی هستند ولی هیچ کجا مجازاتی برای آن در اسلام گذاشته نشده. (3027944) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۹ ۱۱:۳۳:۲۳
اگر نظرات مردم را درست مطالعه کنید متوجه میشوید که مردم با اینکه برای اینگونه مسائل که یک عبادت است و به اعتقادات مردم ربط دارد قانون نوشته شود و مجازات در نظر گرفته شود مخالفند
اگر روزه خواری یا ترک هر واجب دیگر مجازاتی داشته باشد با خداوند متعال است (3027956) (alef-11)
 
ابراهیم اسلامی
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۰۰:۰۵:۴۴
این نظر که ترک روزه گرفتن حرام است البته بدون عذر شرعی مجازاتش با خداست صحیح است یک امای بزرگ داریم
اشاعه روزه خواری در انظار عمومی اشتباهی عمومی است که نیاز به مجازات قضایی دارد چرا فردی که روزه نمی گیرد و می خواهد غذا تناول کند و یا بیاشامد در جایی که در منظر نباشد نخورد
اعتقادات مردم بله به خودشان مرتبط و تفتیش عقیده نادرست اما وقتی ماه رمضان و عده ای روزه دارند سوا به این که حکومت اسلامی باشد یا نه امری انسانی است که بیاد در مقابل آنان بیاشامد خب عزیز من هر کاری می خواهی اما در مقابل آنان که برای خود روزه داری را در شرایط گرما و روز طولانی مقید دارند احترام بگذار و روزه نخور این امری انسانی است
امام حسین فرمودند اگر دین ندارید آزاده باشید خب شمای نوعی که روزه نمی گیرید مروت و آزادگی حکم می کند احترام به عقیده بقیه بگذارید تا احترام به عقیده شما گذاشته شود
نویسنده متن هم سوالات بچه گانه ای اشاره کرده
اولاً روزه خواری در ملاء عام حرام است این از سوالاتی بوده که پاسخ داده شده نیاز به رسیدگی ندارد اما کسانیکه روزه نمی توانند بگیرند نگیرند کفاره بدهند و این کفاره را هم با دست خودشان به فقرا بدهند اما مجاز نیستند در انظار بخورند این واقعاً این قدر سخت است عجیب است عده ای با پوزخند کردند اعتقادات بقیه مردم روزه دار می خواهند عقده و عقیده خود را آنچنان پر و بال حقوق بشری دهند درحالیکه روزه داران حقوق بشر ندارند و احترام برای عقیده شان مسخره است
می خواهی بخوری بخور اما ... (3029183) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۰۹:۴۵:۲۰
آقای اسلامی، یکی از اهداف روزه درک حال گرسنگان و تشنگان و فقرای جامعه عنوان میشود.به نظر شما در یازده ماه از سال حال فقرا و گرسنگان با نخوردن غذاهای رنگارنگ و عدم انتشار بوهای اشتها برانگیز رعایت می شود؟
ما که انتظار داریم در هنگام روزه دار بودنمان کسی در مقابل چشممان چیزی نخورد و ننوشد، چگونه حال فقرا و مسکینان را که 11 ماه در مقابلشان مانور خوردن میدهیم را درک خواهیم کرد؟ (3029951) (alef-11)
 
ابراهیم اسلامی
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۲۳:۴۹:۰۷
عزیز من گفتار من چه ربطی به سخنان شما داشت البته در طول سال باید رعایت حال هموطنان را داشته باشیم و در حال به ضعفا کمک کنیم کسیکه بقیه سال مانور خوردن خوراکی های رنگارنگ را میدهد و به همسایه فقیر و یا فامیل فقیر خود رسیدگی نمیکند اصلا مسلمان نیست بنا به گفته پیامبر
سخن شما درست است میتواند یکی از حکمت های روزه داری باشد بیشتر روزه داشتن حکم خداست و واجب الهی است که در قرآن امده خب سوا از تحقیق از حکمت این واجب الهی که با تفکر خودمان به تعدادی از ان پی میبریم این حکم الهی است البته اگر در خانه کس است یک حرف بس است وقتی فردی درد گرسنگی بکشد و خود را یکماه از انچه که خدا به او حلال کرده بدستور خدادر وقتی معین از آن پرهیز کند اگر کسی در خانه سر و دل او باشد میتواند نه یازده ماه اما اکثر سال با تفکر به محرومیتهای عده ای و نابرابریها از طمعها و زیاده خواهیهای حیوانی دور کند اگر ندارد که هیچ اما بسیاری از حکمتهای خدا بر من بشر محدود پوشیده است صرفا با اطاعت از خدا می توان جنبه روحانی و معنوی زندگی را بهبود بخسید و بینش مادی گرایاناه به بینش جلب رضایت خدا رسید اگر اینگونه بشویم یقینا جامعه ای زیبا خواهیم داشتت (3032820) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۰۹:۵۵:۵۰
پس شما کامنتهای مطلب اصلی را ندیدید!
توجیه و فرهنگ سازی نکنی، به سوالهای بچه گانه اگر پاسخ ندهی، کامنتهایی خواهی دید که دوست نخواهی داشت تا آخر بخوانی
مجبوری نادیده بگیری و ... (3029981) (alef-11)
 
ابراهیم اسلامی
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۰۰:۰۰:۲۶
این سوالات پاسخ داده شده برادر من چرا فرد سوال کننده قبل از طرح سوال به خود زحمت تحقیق و باعتن پاسخ نمیکند اگر نیافت طرح کند خب الحمدلله اهل خواندن قران که نیستیم اهل خواندن کتب فقهی و احادیث معتبر ائمه که نیستیم اهل مطالعه نیستیم اما میخواهیم صاحب نظر هم باشیم نه توجیه کردم و نه فرهنگ سازی فقط مانند شما ابراز عقیده بود منتها این سوالات چون پاسخ داده شده بود عجیب می بود اهل سوال با تحقیق باشیم انهم از عالم عامل و ربانی و منبع اش و الا این تشکیکات به جای گذرگاه میشود ایستگاه (3032847) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۰۹:۵۸:۵۰
«ملتهای رو به رشد، سوالهایشان را پاسخ می گویند و جوامع ناپویا، مسائل را به فردا می سپارند شاید فراموش شود که سوالی هست! »
حتی اگر سوالشان بزرگانه نباشد!! (3029988) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۱۰:۰۸:۱۶
آقای اسلامی سلام
میشه تفاوت روزه نداشتن را با روزه خواری بگید؟
و اینکه آیا روزه خواری یک کلمه مذهبی با پشتوانه اسلامی است یا برخواسته یک فرهنگ؟

شاید سوال فوق در دایره فقه قابل پرسش نباشد ولی در دایره علوم اجتماعی چرا (3030011) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۹ ۱۳:۵۸:۰۸
ایناییکه شما گفتی همه درست ولی نظراتو دقیق بخونی میفهمی مشکل یه چیزه دیگست
چندتانظر بود برای من خیلی جالب بود

اول اون دسته ازنظردهندهای سایت الف که روزه خواری میکنن با بعضی چیزا مخالفن و فکرمیکنن برن روزه خواری علنی کنن یه نوع اعتراض به اون بعضی چیزاست

دوم نظراتی که میگه من روزه ام ولی خیلی خیلی طرفداریه روزه خواری روکردن تابلوهستش که نظردهنده همونیه که روزه نمیگیره

بیشتر نظرهندها از هردو طرف خیلی عصبانی بودن وحرفه همو اصلا متوجه نمیشدن وبیشتر لج ولجبازی بود مثلا یکی نوشته همسایه ها مون همه مایه دارن ولی وقتی میوه میخریم توی مشمای سیاه میذاریم که ملاحظه همسایمونم کرده باشیم نظره زیرش تقریبا اینه :

چون تو میوه گرون میخری حالش روو میبری پس داعشی !!!!!هستی وجالبه تاحالا 18 نفرم به این نظر مثبت دادن !!!!!!!!

.
شما بیای صدتا قانون وتبصره ودلیل ومنطق وغیره هم برای اینا بیاری برای هردو طرف چون فضای اروم وجو ارومی وجونداره وهمه از هم خشم وکینه دارن نمیتونن بپذیرن وهمه حرف خودشونو میزنن. بیشترنظرات انگار لج ولجبازی وروکم کنیه
...... (3028186) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۹ ۱۵:۳۶:۴۸
خلط مباحث سالهاست دستاویز عده ای برای پیشبرد اهدافشان است (3028349) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۹ ۱۵:۵۵:۱۵
انسان را به زور نیمشه به بهشت برد (3028405) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۹ ۱۷:۰۷:۱۴
یک جمله کلیشه ای از فیلم مارمولک رو هی تکرار می کنید.موضوع بحث ،چگونگی اجرای یک حکم شرعی در جامعه و جذب افراد به اسلام است.بهشت و جهنم رفتن افراد مورد نظر شما به خودشان مربوط (3028541) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۹ ۱۶:۵۸:۱۵
من فقط یه چیز رو میدونم با بگیر و ببند و اعدام و..هیچ مساله ای درست نمیشه باید دید ریشه کجا است و اونجا درست بشه سالانه بیش از 100 مورد چاقوکشی منجر به مرگ فقط در تهران داریم این 100 قانتل رو اعدام می کنیم سال بعد باز 110 تا داریم خب چرا؟ (3028522) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۱۵:۵۶:۴۱
تو هیچی نمیدونی. (3031454) (alef-11)
 
یک بنده خدا
۱۳۹۴-۰۴-۲۳ ۰۹:۳۸:۳۸
منفی برای یک آدم بی ادب! (3038684) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۴-۱۹ ۱۹:۳۲:۴۲
دو نکته در مورد این یادداشت خوب و کامنت ها :
اولین نکته اینکه حکم روزخواری توسط مراجع کاملا بیان شده ، و نظر امام و رهبری )که ملاک قانون گذاری ست( هم کاملا مشخص است ، هر چند که تفصیلاتی دارد ... پس با حفظ احترام یکی از سوالات مطرح شده شما سوالی عجیب است!
دومین نکته اینکه قوانین تربیتی و قوانین جزائی در جامعه مکمل یکدیگرند ، همانطور که فقط با اعدام کردن نمی توان توقع داشت چاقو کشی دیگر انجام شود ، با نسخه های فرهنگی ، اجتماعی و بدون مکمل های تأدیبی هم نمی توان چنین توقعی داشت (3028833) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۰۹:۵۰:۳۳
میشه بفرمایید دقیقا نظر بیان شده چی است؟ (3029967) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۲۰:۴۵:۱۸
بهتره از مراجعی که این نظر رو دادند بپرسید که آیا در زمان پیامبر و امام علی هم چنین حکمی اجرا میشده؟ آیا حدیث و روایتی معتبری هم برای آن هست؟ (3032437) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۹ ۱۹:۴۲:۴۰
مشکل اینجاست : کسی که در ملا عام روزه خواری می کند، اصولاً با مفاهیمی مانند آداب و فرهنگ و.. کاری ندارد و این مقالات را هم نمی خواند. ولی تحصیل کرده ها و آدمهای با فرهنگ در ملا عام روزه خواری نمی کنند. شخصی که در ماه رمضان علناً در بین دیگران و در خیابان مشغول خوردن است، مشکلاتی غیر از دهن کجی به ماه رمضان و.... دارد. این شخصاً اساساً دارای مشکلات عدیده دیگری است. (3028847) (alef-13)
 
عبدالله
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۰۰:۰۳:۲۲
بیشاز پنجاه درصد این مردم روزه میگیرند وسایرین باید به احترام این افراد از روزه خواری علنی دست بردارند مردم ما با شعورتر از این هستند بزرگترها باید تذکر بدهد ونیروی انتظامی مداخله نکند !فقط خود مردم انهای که حرفشان دررو دارد اقدام نمایند مسئله خود به خود حل میشود !! (3029180) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۱۹:۳۱:۰۰
ِیعنی اگه یک جایی بیش از پنجاه درصد مردم روزه خواری کردن شما هم باید به احترام اونها روزه خواری کنی؟ (3032225) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۰۲:۳۸:۱۸
هیچ شخص محترمی جلوی مهمان روزه دارش غذا نمی خورد. بحث، بحث احترام است آن هم «وقتی که اضطراری وجود ندارد.»
خوردن چیپس و پفک در وسط خیابان در ماه رمضان توسط فرد بالغ هیچ بویی از اضطرار نمی‌دهد. بلکه معنایش چیز دیگری است.
ظاهرا مقصود نویسنده بیشتر این مورد بوده است. وگرنه غذا (یا آب) خوردن افرادی که عذر دارند، حتی در ملاء عام، به نظر بنده هیچ مشکلی ندارد. چون ممکن است گرسنگی یا تشنگی در هر جایی بر فرد معذور غالب شده باشد.
اما اینجا بحث، بحث چیپس و پفک است! (3029409) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۱۵:۵۶:۰۰
متاسفانه در بسیاری از زمینه ها و موضوعات دینی ، این بد دفاع کردن و بد توجیه کردن کار را مشکل می کند ،
به عنوان مثال این دو جمله را با هم مرور کنیم :

کسانی که روزه نمی گیرند نباید روزه خواری کنند ، چون روزه داران می بینند و دلشان می خواهد !
جواب : مگر من مجبورشان کرده ام که در روزهای گرنم تابستان به خودشان تشنگی بدهند .

حالت بعد :
ما همگی مسلمان هستیم و در کشور اسلامی زندگی می کنیم ،
درباره حرمتو برکت ماه مبارک رمضان هم نسل به نسل شنیده و آن را می شناسیم ، پس کسانی که روزه نمی گیرند به احترام این ماه مبارک در خیابان و انذار عمومی اقدام به خوردن و آشامیدن نکنند .

کدام بهتر است ؟ (3031452) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۳:۵۷:۳۰
متاسفانه ما همه خودمونو آدمای اجتماعی و...میدونیم ولی وقتی میگیم بابا دین ما یه دین اجتماعیه ، دستورات اجتماعیش بیشتر از فردیشه و حتی هدف از دستورات فردیشم اصلاح اجتماعیه ، صدامون در میاد که مردمو به زور نمیشه به بهشت برد و این یه اعتقاد شخصیه و مجازاتش با خود خداست و ....
واقعا ما تا کی میخوایم مثل کبکه سرمون رو بکنیم زیر برف ، چرا یک بار بر ا همیشه تکلیفمون رو با خودمون مشخص نمیکنیم که ما اگه دین داریم دینمون چیه ؟ چرا این دین ؟ دستوراتشو از کی با ید گرفت ؟ آیا واقعا دینداری یه امر شخصیه ؟و....
واقعا یه بار بیاید هممون بدون هیچ غرض ورزی و با منطق و اینکه واقعا بخوایم حقیقت رو پیدا کنیم اعتقاداتمون رو بررسی کنیم و با دلیل نتیجه ای که بهش رسیدیم رو مورد نقد و بررسی قرار بدیم نه این که به جای استدلال پس زمینه های ذهنی ما که خیلیشون رو هم وقتی واکاوی می کنیم می بینیم خودمونم خیلی باهاش موافق نیستیم جهت دهنده زندگیمون باشن
به نظرم ماباید عقلانی زندگی کردن رو یاد بگیریم (3034105) (alef-11)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۲۰:۳۲:۵۰
بدون شک باید به عقاید اکثریت احترام گذشت اما به نظر می یاد مفاهیمی مثل ملا عام مشخص تر بشه ایا اگه یه نفر بیماریها یا مسافرهه و در گوشه یه پارک داره یه لیوان اب می خوره ایا نیروی انتظامی باید در این زمینه تجسس کنه و دیگه این کهواژه روزه خواری با روزه نگرفتن متفاوته کسی که عذری مثل بیماری داشته باشه روزه خوار محسوب نمی شه حالا اگه یه نفر برای کارهای اداری یا درمان بستگان مثلا اومده مسافرت تکلیفش چیه نباید یه جایی باشه که بتونه غذا بخوره منظورم داخل رستوران یا گوشه ای از پارکه (3045664) (alef-13)
 
همدانی
۱۳۹۴-۰۴-۲۵ ۱۴:۴۶:۰۵
روزه خواری برای بار اول 80 ضربه شلاق برای بار دوم 80 ضربه و برای بار سوم اعدام است. شرع این عمل حرام را اینگونه مجازات داده است. اگز همه مسلمین با زبان فقط تذکر بدهند این تعداید کمی هم که در اثر غفلت و نادانی مبادرت به روزه خواری می کنند اصاح میشوند. شایسته است نیرو انتظامی تدابیر لازم را قبل از ماه مبارک بیاندیشد و به صرف اطلاعیه اکتفا نکند برای نمونه خوب است با اتحادیه دکه داران مطبوعات که در واقع سوپرمارکت شده اند و همچنین اتحادیه خواربارفروشان و... جلسات هماهنگی داشته باشد تا خود صنوف نیز در این زمینه از خود تحرک نشان دهند و به وطیفه شرعی و صنفی خود عمل کنند. (3047878) (alef-13)
 
محمود
۱۳۹۴-۰۴-۳۰ ۲۲:۲۱:۰۹
من دقیقا یک ماه رمضان رو به خاطر کارم مسافرت بودم . یعنی یه زجری توی این ماه کشیدم که توی تمام سالهای که این یک ماه رو روزه گرفته بودم، نبردم .واقعا عجیب ترین قوانین دنیا رو میشه اینجا دیده . (3060042) (alef-13)
 
شهروند
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۰:۲۱:۵۱
چرا کسی که روزه دار نیست باید چیزی نخورد نیاشامد در انظار عمومی
خب اون روزه دار باید ببیند که دیگران میخوردن می اشامند تا در اونهایی رو که ندارند و جلوی چشم آنان میخورند ومی آشامند را حس کنند پس چطور میخوان حس کنند (3066955) (alef-3)
 
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۴ ۱۹:۵۶:۴۳
دشمن با تهاجم به فرهنگ ما می خواهند هویت دینی ما را لکه دار کنند (3703158) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.