نظر منتشر شده
۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 150920
و ما ادراك ما ملاصدرا
حسن اردشيري لاجيمي
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۶
در روزهایی که مصادف با روز تولد حکیم متألّه صدرالدین محمد شیرازی(ره) است، گفتارهایی انتشار یافت که نمود عملکرد ضعیف ما در عرصۀ ترویج و تحقیقات تازه در گسترۀ حکمت صدرایی بود، هر چند که ناقد جاهل، کوس رسوایی نادانی خویش را می سرایند!

 

صدرالمتألهین (ره) [۱۰۵۰-۹۷۹]،حکیم متأله و عارف ناموری است که هم در «سداد برهان» از دیگران گوی سبقت ربود، و هم در «شدت شهود» از پیشینیان، که بین «حصول» و «حضور» جمع کرده اند، وا نمانده است، و هم سمت والای امامت در «حکمت متعالیه» را نسبت به متأخران خود تاکنون حفظ نموده است.[۱]

عظمت وجودی این حکیم شیعی، پرورش یافته در مکتب اهل بیت علیهم السلام بدان حدی است که حضرت امام(ره) که خود پرورش یافته حکمت صدرایی است، در معرفی اسلام حقیقی به رئیس جمهوری وقت اتحاد جماهیر شوروی سابق، از کلام و نام ایشان استفاده می کنند.

بارها در درس های امام(ره) شنیده شده بود که حضرت معصومه(س) را امثال ملاصدرا(ره) می شناسند، و ما ادراک المعصومه(س) و بعد می فرمودند: که و ما ادراک ملاصدرا.

اگر انقلاب ما را برآوده از حوزۀ علمیه و تلاش فراوان و بی قیاس روحانیت و پیروی هوشمندانۀ مردم گرامی و عزیزمان از رهبری عالمانی فقیه و فیلسوف و عارفی صدرایی بدانیم. که البته این گونه است.

اثری بس شگرف برای تمدن سازی و شکوفایی دوبارۀ مکتب اسلام با تلاش حکیمان صدرایی  متصور خواهد شد.

حکیم صدرا المتألهین(ره) که به فرمایش نورانی استاد فرزانۀ مان علامه حسن زادۀ آملی؛ خداوند ملاصدرا(ره) را بر اساس قاعدۀ لطف به جهان اسلام عطاء نموده است.

او که با جعل حکمت صدرایی توسط فرصتی دوباره برای رشد عقلانی و تعالی عرفانی در بستر قرآن مجید، ارائه نموده و پویایی اسلام به روایت معصومین علیهم السلام را به رخ کشاند.

پس اگر تنها ثمرۀ حکمت صدرایی را پرورش مردانی تمدن آفرین چون امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره) و شهید مطهری(ره) و … بدانیم. باید آن حکمت و مکتب را گوهر آفرین و معجزۀ قرون اخیر اسلام بدانیم.

در انتها، کلام خود حکیم ملاصدرا(ره) را در جواب ظاهربینانی که با اندک آشنایی با ظواهر علوم و شرع خود را در ردیف محقق و متکلم و تئوریسین و نظریه پرداز دانسته و سنگ راه ارباب می گردند، می نویسد:

«بعضی از دانشمندنمایان پر شر و فساد، و متکلمان خارج از منطق صواب و حساب و بیرون از دایرۀ سداد و رشاد، و متشرعان بری از شرع بندگی و انقیاد و منحرف از مسلک اعتقاد به مبدأ و معاد، افسار تقلید در سرافکنده، نهی درویشان شعار خود کرده اند.

ای عزیز دانشمند و ای متکلم خود پسند تا کی و تا چند خال وحشت بر رخسار الفت نهی، و خاک کدورت بر دیدار وفا از سر کلفت پاشی و در مقام رد و سرزنش و جفا با اهل صفا و اصحاب وفا باشی، و لباس تلبیس و ریا و قبای حیله و دغا درپوشی و جام غرور از دست دیو رعنا بنوشی، و در ابزار و ترویج باطل، و تقبیح دانا و تحسین جاهل بکوشی….

بلی تو همیشه به جهت دواعی نفس ضلال پیشه و وساوس وهم محال اندیشه، در آن شیوه و اندیشه می باشی که طریقۀ هواپرستی بطلان نپذیرد و احکام اباحت لذات و استحسان تمتعات حیوانی و انسراح در مرعای دنیا و مشتهیات طبیعت و هوا منسوخ نگردد.»[۲]

 

۱-آیت الله جوادی آملی،آوای توحید ، شرح نامه امام خمینی(ره) به گورباچف،ص۷۰

۲-ملاصدرا،رساله سه اصل،ص۲۳و۲۴

 
United States
۱۳۹۱-۰۱-۲۹ ۱۳:۴۳:۱۸
نویسنده ی عزیز ای کاش در تایید افکار ملاصدرا از شخصیتها مایه نمی گذاشتی بلکه افکار او را بر آیات و روایات عرضه می کردی و نظر فقها و محدثین را هم درباره او بیان می نمودی!! (744677) (moderator18)
 
مهدی احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۳۰ ۱۲:۲۱:۵۶
ضمن عرض سلام به این دوست منتقد باید عرض بکنم که ایشان احتمالا باید کمی اطلاعات خود را بالاتر ببرند .اولا که استفاده از نام شخصیت ها هیچ اشکالی ندارد.دوما از سه حکیم نامبرده شده هر سه نفر فقیه نیز هستند و عجبا که این عزیز چنین اشکال بی پایه ایی را وارد کرده اند! (746287) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۱-۳۰ ۰۳:۱۰:۰۵
یکی از مشکلات ما این است که یک نفر در عین حال که خود را کارشناس مسائل استراتژیک می داند، درباره حکمت صدرایی و سینوی هم نظر می دهد و در همان حال طرحهای اقتصادی و عمرانی هم ارائه می کند و دست آخر چند ایراد هم به وزیر کشاورزی می گیرد. (745659) (moderator18)
 
پیرمرد
۱۳۹۱-۰۱-۳۰ ۱۳:۰۹:۲۷
Hآنچه مسلم است ملاصدرا بین فلسفه و عرفان را آشتی داد یعنی آنانی که بجز منطق و استدلال زیر بار هیچ مطلبی نمیروند(فیلسوفان) و آنان که راه شهود و چله نشینی و ذکر را برای تجلی حق بر میگزینند( عرفا) بنابراین هنر ملاصدرا راه میانه بین ابن سینا و ابن عربی است و از خود هیچ نگفته است البته کوشیده که احادیث وارده را نیز بر اساس راه خود توجیح و تفسیر کند.
در نهایت انسان عاقل دست خود را فقط به دست معصوم (علیه السلام ) بایستی بدهد تا به رستگاری برسد و نه به این پیر و آن پیر .
(746414) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۰۲ ۰۹:۴۵:۵۵
حرف شما مثل این است که برای انجام اعمال شرعی نیاز به رجوع به مجتهد نیست و بایستی به امام معصوم رجوع کرد. کسی نگفت ملا صدرا جای امامان را بگیرد.
بلکه برای رسیدن به عرفان و شناخت خدا هم راهی باید برگزید که امثال ملاصدرا راهنمای آن هستند.
در ضمن اینکه گفته ای ملاصدرا از خود چیزی نگفته اوج بی اطلاعی از فلسفه اسلامی را نشان داده ای.به خاطر اینکه کارهای ملاصدرا به قدر یمهم بوده که فلسفه را به قبل و بعد از ملاصدرا تقسیم میکنند. (749748) (moderator18)
 
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۰۲ ۱۰:۵۰:۵۶
اینکه میفرمایید بین فلسفه و عرفان را آشتی داد ؛ بنظرم اول اینکه ، چنین شخصی مفهوم فلسفه را می فهمیده و دوم اینکه آن اشخاص خوشک مغزی را هم که ادعای فیلسوف بودن داشته اند را هم خوب میشناخته ؛ سوم اینکه عارف هم بوده پس توانسته به خشک مغزها معنای عرفان را حالی کند؛ (749856) (moderator18)
 
مهندس رحیم حاجی زاده
۱۳۹۱-۰۲-۰۲ ۱۲:۲۶:۰۸
باسلام و صلوات بر محمد (ص) و آلش
برادر عزیز
یکی از مشکلانی که ما مسلمانان پس از اسلام در تقابل بین فلسفه و عرفان داشتیم با پیدایی ملا صدرا به نوعی از بین رفت. یعنی این تقابل به تفاهم و آشتی رسید. به عبارتی بین فلسفه و عرفان نوعی آشتی ملی به وجود آمد. اما تفاهم و آشتی بین و فلسفه و عرفان از مبانی نظری کنار نه رفت در همان منظومه ی نظری باقی ماند.
در حالی که مشکل و یا مشکلات دیگر هم چنان پا برجاست و آن این که چه طور این مبانی نظری را در جامعه عملی کنیم. یا به عبارتی دیگر لازم می نماید نوعی آشتی ملی بین اجتماع به عنوان کلُنیی از مردم و فلسفه و عرفان صورت به گیرد. چنین چیزی به عهده ی متخصصین امروزی است. آن هایی که به ملاصدرا از این منظر اشکال می گیرند نه می دانند که ملاصدرا اساسن هدفش آشتی ملی بین فلسفه و عرفان بوده است و لاغیر. و اگر در این میان مباحثی در خصوص اجتماعی و مردمی کردن این امورات انجام داده اند در حاشیه بوده نه در متن. بنابراین ملاصدرا دشوارترین قسمت راه را آمده اند. پس از آن بر متخصصین است که مدل های اجتماعی را برمبنای اندیشه ها و نظریات ملا صدرا طراحی کنند و آن ها را به بحث به گذارند. و گرنه هجمه در عالم علم و اندیشه از هر کسی که باشد پذیرفته است.
ملاصدرا اساسن جامعه شناس نیست بلکه یه عالم، فیلسوف و عارف و فقیه و مجتهد شیعی است. بنابراین ساختمان جامعه شناسی اندیشه ملاصدرا را بایستی دوباره آن هم با تکیه بر فضا، زمان، مکان و رابطه این پدیده ها با عالم واقع و انسان بازشناسی کرد. تا گستره ی اندیشه ی این فقیه مورد شناخت واقعی قرار گیرد.
نقد پوپولیستی متخصصین عالم فلسفه و عرفان و تا .... جامعه شناسی و معرفی کوچه بازاری این گونه عالمان جفایی است که در ایران در حق علم وعالم صورت می گیرد. هزار تاءسف که نه می توان جلوی این رفتار پوپولیستی را گرفت. بالاخره از جایی درز می کند.
ظاهرن در طیفی از محیط های به ظاهر روشن فکری و علمی هنوز باورمان نه شده است که طرح این گونه مسائل و یا حتا نقد و یا قبول و رد نظریه ی کسی بایستی در محیط های علمی تخصصی و دانشگاهی صورت به گیرد نه در رفتارهای حزبی پوپولیستی.
ملاصدرا زمانی پان به میدان می گذارد که جنگ فلسفه و عرفان به حد اعلای خویش رسیده است. از زمان ملاصدرا عمری می گذرد در حالی که نه زمان،زمان ملاصدرا است نه مکان، مکان ملاصدرایی. بنابراین بایستی سقف را شکافت و طرحی نو در انداخت. اما در این طرح بایستی با طماءنینه ملاصدرا را دوبار شناخت. این شناخت دوباره هیچ ترسی نه دارد اما ترس از آن جاست که این شناخت در محیطی کوچه بازاری و با رفتار پوپولیستی صورت گیرد و این فارغ از اجحاف یک ستم ملی در حق متخصصین ماست. (749982) (moderator18)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.