نظر منتشر شده
۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 216927
آیا هدف وسیله را توجیه می کند؟
بخش تعاملی الف - سيد روح الله ساداتي
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۶:۵۴
قریب به ۵۰۰ سال از زمانی که ماکیاولی سیاستمدار و نظریه پرداز یونانی نظریه معروف "the end justify the mean" را ارائه کرد می گذرد. نظریه او که به عمل گرایی سیاسی "پراگماتیسم" مشهور شد. پایه ای شد بر چند قرن سیاست ورزی تهی از اخلاق و استیلای سیاست منهای اخلاق بر جهان و همین سیاست غیر اخلاقی بود که امروزه عمده مردم دنیا سیاست را با حقه و نیرنگ و فریب مترادف می دانند .

اما ظهور امام خمینی در تاریخ معاصر نه تنها تعریفی دیگر از سیاست و سیاست ورزی به جهان ارائه داد بلکه مزید بر آن با پیاده سازی سیاست اخلاق محور - مبتنی بر صحت هدف و وسیله توامان، نقطه مقابل این تئوری صرفا هدف محور را در عمل به مردم جهان شناساند. این پیر فرزانه چه در طول دوران مبارزات قبل از انقلاب و چه در قریب به ۱۱ سال رهبری جمهوری اسلامی ایران و قرار گرفتن در راس هرم سیاسی کشور نوعی از سیاست منبعث از احکام دینی را تبین نمود و از آن مهمتر آن را پایه ای برای بازمهندسی سیاست های استبدادی یک کشور بزرگ و تاثیر گذار قرار داد تا نشان دهد که با اخلاق هم می شود سیاست ورزید. نمونه های بسیار متنابهی از سیاست های اخلاق مدارانه این ابرمرد چه در قالب مصادیق فرامین رهبری چه در قالب توصیه ها و اوامر کلی در حافظه ملت ما هنوز وجود دارد. جمله معروف "میزان حال فعلی افراد هست" حضرت امام نیز در همین راستاست. بعد از آن مقام معظم رهبری نیز به تاسی از معمار کبیر انقلاب همین رویه را تا به امروز در پیش گرفتند و در مناسبت های مختلف اجرای آن را به مسئولین تاکید فرمودند.

سیاستی که درست در نقطه مقابل تفکر حذف رقیب با هر ابزاری می باشد. سیاست حذف رقیب (حق یا باطل ) با توسل به هر ابزار ناحق به بهانه اینکه به زعم خودمان هدف مقدس است، درست پیاده سازی سیاست ماکیاولی است و همان سیاست ورزی مترادف با نیرنگ و حقه و فریب است که در اذهان عمومی به جای مانده است. و این نقض اصول و مبانی سیاست اخلاق مدارانه انقلاب اسلامی است که ثمره خون هزاران لاله در خون خفته است.

دوستان عزیز حذف دگر اندیشانی که حتی راه باطل رفته اند با تهمت های بی پایه و اساس و خلاف واقعیت به هیچ عنوان حتی ذره ای با مبانی فکری نظام مقدس جمهوری اسلامی سازگاری ندارد، حتی حذف رقیبی که راه باطل می رود در صورت لزوم باید از طریق مجاری قانونی و با رعایت اخلاق و پرهیز از زیاده گویی و صرفا تکیه بر چیزی باشد که اولا "هست و ثانیا محدودیتی اخلاقی برای بازگویی آن وجود ندارد، باشد.

با این اوصاف تکلیف سیاستمدارانی که سعی در از میان بردن چهره های موجه انقلاب که صرفا مسیر پیش برد اهداف انقلاب و تعالی کشور و مردم را از مسیری غیر از مسیر ما می دانند، با انواع دروغ ها و تهمت ها و سخنان ناروا می نمایند. چیست؟

در این یادداشت هدف من ارائه مصادیق نیست که متاسفانه مثنوی هفتاد من کاغذ می خواهد. از ادعای جاسوسی رییس جمهور سابق تا تحت نفوذ سرویس های جاسوسی بودن نماینده اصول گرای فعلی مجلس، از تهمت های اخلاقی شرم اور به فلان فعال سیاسی تا تهمت بی مدرک دزدی به فلان مقام دولتی و.... هدف من دعوت سیاسیون و نویسندگان و سخن وران به تاسی از سیاست ورزی هست که شهید بزرگوار سید حسن مدرس آن را عین دیانت دانسته اند. و معمار کبیر انقلاب پایه های جمهوری اسلامی را بر آن استوار نموده و مقام معظم رهبری نیز بر همان مسیر می روند و مسئولین را هم به طی همین طریق دعوت می نمایند.
۱۳۹۲/۱۰/۱۳ ۱۰:۳۱
 
 
کلمات کلیدی : سيد روح الله ساداتي
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۴ ۰۸:۰۲:۵۱
جناب ساداتی همیشه سخن مرحوم مدرس درست است و سیاست افراد عین دیانتشان است. یعنی از سیاستشان میتوان پی به دیانتشان برد. (1989424) (alef-15)
 
امیرحامد
۱۳۹۲-۱۲-۰۴ ۰۸:۰۶:۳۸
نیکولو ماکیاولی تئوریسین و دانشمند سیاسی ایتالیایی بود و نه یونانی. (1989428) (alef-15)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۵ ۰۱:۱۴:۱۵
با سلام

ولی بر اساس آنچه که شنیده می شه ایشون بعد از اینکه به ایران آمدند خیلی تغییر موضع دادند.براتون مثال می زنم.
1.حجاب زنان
2.آزادی تمامی گرو ههای سیاسی (1991777) (alef-6)
 
مصطفی
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۰۵:۳۱:۴۷
اما عمل به وظیفه همه جا هم منطفی نیست و نمی شود چشمانمان را ببندیم و بگوییم عمل به وظیفه! مثل آن جک قدیمی:
دو نفر کارگر بودند که یکی چاله می کند و دیگری پشت سرش بلافاصله آن را پر می کرد، علت را پرسیدند، معلوم شد نفر وسطی که مسوول گذاشتن کابل بوده، آن روز غایب بوده! (1993998) (alef-15)
 
نیما
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۴:۴۶:۳۸
خدعه را از منظر سیاسی و اخلاقی و دینی تعریف کنید (1994610) (alef-6)