نظر منتشر شده
۳۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 366921
رویترز خبر داد:
احتمال انصراف ایران از خرید بزرگترین هواپیمای مسافری جهان
بخش اقتصادی الف، 7 تیر 95
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۵۵
در حالیکه شرکتهای هواپیماسازی غربی بدنبال نهایی کردن قراردادهای بزرگ برای فروش حدود ۲۰۰ فروند هواپیمای مسافربری به ایران هستند، منابع آگاه در گفت و گو با رویترز، از افزایش تردیدها نسبت به فروش ده‌ها فروند هواپیمای پهن پیکر ایرباس A۳۸۰ به ایران ایر خبر دادند.

به گزارش الف به نقل از خبرگزاری ها، بازگشت ایران به بازار بین المللی برای خرید هواپیماهای مسافربری جدید، یکی از بزرگترین فرصتهای تجاری است که با امضای توافق هسته ای و برداشته شدن تحریمها گشوده شده است.

سفارش برای هواپیمای سوپرجامبوی ایرباس A۳۸۰ که بخشی از توافق ایران با ایرباس برای خرید ۱۱۸ هواپیما به ارزش ۲۷ میلیارد دلار بود، در ماه ژانویه توجهات را به سوی خود جلب کرد.

خرید این هواپیما به عنوان نشانه ای از گرمی روابط میان ایران و فرانسه و علامت عزم ایران برای رقابت اقتصادی با کشورهای عربی منطقه خلیج فارس که با این هواپیما پرواز می‌کنند قلمداد شد.

اما منابع آگاه از این قرارداد به رویترز گفتند: نشانه‌های فزاینده از تغییر تصمیم تهران درباره خرید این هواپیما وجود دارد.

یک مقام ایرانی که مایل به افشای نامش نبود، در این باره به رویترز گفت: ما همواره روشن کرده ایم که این سفارش یک گزینه است و احتمال دارد که به جای آن، مدلهای دیگری سفارش دهیم.

یک منبع آگاه صنعتی هم اظهار کرد: ایران درباره باقی این سفارش متعهد است اما علاقه چندانی برای خرید هواپیماهای A۳۸۰ ندارد.

یک منبع آگاه در صنعت هوانوردی گفته است که ایران به خرید دیگر مدل‌های سفارش‌داده شده پایبند است، اما علاقه کمتری به تحویل گرفتن مدل A۳۸۰ دارد. به نوشته رویترز، سفارش این مدل، تا حدی دلایل سیاسی داشته است.

به گفته سایر منابع آگاه، سفارش برای A۳۸۰ که بخشی از توافق خرید هواپیماهای ایرباس به ارزش ۵.۲ میلیارد دلار بر مبنای قیمت فهرست بود، ممکن است بدون خسارت و پیش از اینکه ایرباس ساخت این هواپیماها را آغاز کند، لغو شده یا تغییر پیدا کند.

یک منبع صنعتی خاطرنشان داد با وجود اصرار ایرباس به تهران برای گنجاندن A۳۸۰ در توافق خرید، سفارش مربوط به این مدل کم فروش نسبت به ۱۰۶ هواپیمای دیگر چندان جدی نبوده است.

بر اساس گزارش رویترز، ایرباس پیش از اینکه هر گونه توافقی تکمیل شود، به دلیل فناوری آمریکایی که در ساخت هواپیماهایش به کار رفته است باید مجوز دولت آمریکا را دریافت کند.

مشکلات فاینانس هم باید حل شود زیرا بعضی از بانکها تمایلی به فاینانس توافق ایرباس یا توافق مشابه بوئینگ برای فروش یا لیزینگ ۱۰۹ هواپیما به ایران ایر نشان نمی‌دهند.

این ابهامات پرسشهایی را نسبت به زمان پرداخت پول به ایرباس برای سفارش داده شده مطرح کرده است. با اینهمه سخنگوی ایرباس اظهار کرد بدنبال توافق مقدماتی برای ۱۱۸ هواپیما که در ژانویه با ایران ایر به امضا رسید، مذاکرات در حال پیشرفت است و با همه توافقات انجام گرفته اندکی زمان می‌برد تا نهایی شود.

ایران ایر درباره این گزارش به رویترز اظهارنظر نکرد.

مدیرعامل این شرکت در مصاحبه ای که ماه فوریه با رویترز انجام داد، اظهار کرده بود A۳۸۰ تا پنج سال دیگر وارد نمی‌شود و این شرکت هواپیمایی در این فاصله توسعه فرودگاه امام خمینی را مد نظر خواهد داشت.

در حالیکه ایرباس در زمینه فروش A۳۸۰ با ابهام روبروست، به نظر می‌رسد بوئینگ برای فروش جدیدترین مدل ۷۴۷ که مانند رقیبش فروش ضعیفی داشته است، در موضعیت بهتری قرار دارد.

یک منبع آگاه از توافق مقدماتی بوئینگ به رویترز گفت: توافق با ایران ایر شامل مدل ۸-۷۴۷ است.

تولید هر دو مدل ایرباس A۳۸۰ و بوئینگ ۷۴۷-۸ کاهش پیدا کرده زیرا شرکتهای هواپیمایی به خرید مدلهای کوچکتر دو موتوره مانند ایرباس A۳۵۰ و بوئینگ ۷۷۷ تمایل دارند اما منابع منطقه ای می‌گویند بوئینگ ۷۷۷ به دلیل تجربه خلبانان و مهندسان ایرانی برای کار با مدلهای قدیمی ۷۴۷ در دوران تحریمها، مورد استقبال بیشتری در ایران قرار می‌گیرد.
 
کلمات کلیدی : بوئینگ+ایرباس+خرید هواپیما+هواپیمای روسی
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۷ ۲۲:۰۲:۰۴
وقتي تنها فرودگاهی که این هواپیما در ان قادر به نشستن است, در تهران است (امام) اصرار بر خرید این هواپیماها دلیل سیاسی برای دولت دارد, (3787283) (alef-11)
 
یک بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۹ ۱۱:۴۶:۴۰
عزیز من این هواپیما که برای پروازهای داخلی استفاده نمی شود، بلکه برای پرواز های طولانی مدت و به مقصد کشورهای دور باید از آن استفاده نمود! (3791080) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۷ ۲۲:۰۲:۰۹
ایرباس مناسب فرودگاههای ایران نیست و فقط ۴ فرودگاه ایران توانایی سرویس به این هواپیما را دارند و خرید این هواپیما به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد و هزینه سرویس و نگهداری آنها بالا است و ۷ الی ۸ ایرلاین است که از این هواپیماها استفاده میکنند که شامل ایرلاین امارات و ایرلاین الاتحاد , ایرلاین سنگاپورایر (سنگاپور) , ایرلاین لوفت هانزا (آلمان ) , ایرلاین کانتاس (استرالیا ) , ایرلاین بریتیش ایرویز (بریتانیا ) , ایرلاین ایرفرانس (فرانسه ) (3787284) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۰۴-۰۹ ۰۲:۴۴:۴۱
همیچین میگن فقط 4 فرودگاه ایران توانایی سرویس به این هواپیما را دارند انگار از 64 فرودگاه ایران پرواز نیویورک و پاریس برقراره!
همه پروازهای خارجی از فرودگاه امام انجام میشه پسر خوب! (3790448) (alef-13)
 
داداش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۷ ۲۲:۰۲:۳۸
مدل ترابرى اين هواپيما ١٥٠ تن بار حمل ميكنه ميشه به اين مدل تغيير داد (3787288) (alef-11)
 
دانا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۷ ۲۲:۰۳:۰۲
این هواپیما بهترین وسیله برای پرواز به مشهد و بندر عباس و کیش هست.
این سه فرودگاه هم با اندکی سرمایه گذاری از طرف آستان قدس رضوی کاملا قابل گسترش هستند. (3787290) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۷ ۲۲:۰۵:۵۸
حالا واکنش دلواپسان جالبه این دفعه میگن چرا لغو شده و...بالاخره موضع چیه؟ (3787298) (alef-11)
 
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۷ ۲۲:۱۲:۵۰
به نظرم اونموقع آقای روحانی یه کم هیجان زده شده بودند . الان که نگاه می کنند میبینند زیر ساختها برای چنین هواپیمای غول پیکری مهیا نیست . (3787307) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۷ ۲۲:۲۴:۵۶
البته ً، اعتدالي ها به عكس انداختن با اين هواپیما هم راضی اند,! (3787317) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۷ ۲۳:۰۹:۴۸
این خرید همان اول هم فقط جنبه انتخاباتی داشت (3787375) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۴-۰۸ ۰۱:۳۵:۳۵
فکر این فیلمنامه از کی بود
واقعا من مانده بودم این دروغ بزرگ و سنگ بزرگ را چطور میخواهند ختم به خیر کنند (3787562) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۸ ۰۱:۳۸:۴۸
چی شد؟ شماها که میگفتید چرا خریدیم و نباید میخریدیم و..؟ الان انتخاباتی شد؟ (3787570) (alef-13)
 
Indonesia
۱۳۹۵-۰۴-۰۸ ۰۸:۰۰:۳۶
دیدید که ما درست می گفتیم شما بگو جه شد حالا که انتخابات تمام شده و هنوز یک هواپیما هم به ما نداده اند آن همه رقص و پایکوبی و ایجاد اشتغال به واسطه خرید هواپیما که شما می گفتید چه شد؟؟ (3787771) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۸ ۰۸:۵۵:۲۳
این شد : ((چرا عاقل کند کاری که باز ارد پشیمانی....))
از حول برجام افتادید در ته دیگ (3787851) (alef-11)
 
مشعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۷ ۲۳:۳۶:۲۴
شایدم آمریکا اونا رو از فروش منصرف کردن! (3787415) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۷ ۲۳:۵۸:۴۰
برای آمریکایی ها واقعا مسخره به نظر میرسه که دو دستی آخرین فناوری های روزشون و به یک دشمن قدیمی تقدیم کنن! والا نمیدونم چرا این برای ما طبیعی به نظر میرسه و انتظار داریم اونا این کار رو بکنن! (3787431) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۷ ۲۳:۵۹:۵۰
تنها راهی که میتونیم صاحب هواپیما بشیم اینه که با تمام توان از دانش داخلی حمایت و با سرمایه گذاری در بخش هواپیما ، تکنولوژی پرواز رو بومی کنیم! (3787433) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۴-۰۸ ۰۱:۳۹:۰۹
راست میگه، مثل پراید بومیش کنیم.... (3787571) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۸ ۰۸:۵۵:۵۷
نه عزیز مثل پراید لازم نیست فقط کافیه مدیران پیر را اخراج کنیم (3787853) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۸ ۰۸:۳۰:۱۰
يعني ميفرماييد از نو چرخ رو اختراع كنيم؟ (3787798) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۸ ۰۸:۳۳:۴۷
يه بار كه با كمك روسها اين كار رو كرديم،هرچي هم كه ساختيم سقوط كرد.يعني چين و كره و ژاپن با اون تكنولوژي به عقلشون نميرسه هواپيما درست كنن و ...... (3787803) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۸ ۱۱:۱۳:۱۴
هواپیمای پهن پیکر، آن هم در قدم اول ....

اگر واقعا عزمی برای تولید هواپیما هست؛ باید مدل های کوچک (دو نفره، امدادی و ...) را با کیفیت بالا تولید کنیم و تا مرحله ی صادرات هواپیمای های کوچک برویم. هروقت مدل های کوچک تولید ایران در بازارهای جهانی فروش کرد؛ بعد به فکر هواپیمای پهن پیکر باشیم.
اگر نه، به همان سرنوشتی که پراید دچار شد، گرفتار خواهیم شد. (3788140) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۴-۰۸ ۰۱:۳۳:۵۰
از اول هم قرار نبود
از اول هم همه چیز نمایشی بود ولی واقعا بازی ها خوب بود و میتواند نامزد دریافت سیمرغ بلورین هم شود (3787561) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۸ ۰۲:۰۳:۱۸
تبليغات در دولتها در اولويت اول است (3787606) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۸ ۰۲:۱۹:۴۹
اگر به لیست سفارشات و مدت زمان انتظار برای دریافت هواپیماهای ار باس رجوع کنید A380حد اقل سه سال در لیست انتظار مشتری دارد هم اکنون شرکت های هوا پیمائی جنوب خلیج فارس برای فواصل دور امریکا و استرالیا از این هواپیما استفاده میکنند . (3787617) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۸ ۱۰:۵۲:۱۴
جناب،‌میزان سفرهای هوائی در کل دنیا به علت وضع اقتصادی بد حاکم بر آن،‌ بسیار کاهش یافته.


شرکتهای هوایی منطقه هم مطمئن باشید در حال ضرر دادن هستند ولی به لطف پول مفت و دلارهای نفتی آنها را سرپا نگه داشته اند وگرنه تا الان بارها ورشکست شده بودند. (3788094) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۸ ۰۹:۱۷:۳۰
خوووووووب بسلامتی انتخابات مجلس تموم شد ونمایندها رو صندلیاشون جا خوش کردن پس دیگه نیازی به هواپیما نداریم .مشکلمون حل شد
خیییلی عجیبه (3787891) (alef-11)
 
k
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۸ ۱۰:۱۴:۴۷
میگم این a380 رو که خریدیم بقیه پولها رو هم صرف واردات پورشه و بوگاتی کنیم ،به این می گن پیشرفت (3788002) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۴-۰۹ ۲۰:۴۵:۴۰
هنوز هم مچکریم روحانی! (3792185) (alef-13)
 
پرهام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۱۴ ۰۸:۳۲:۲۳
به نظر من کل خرید اشتباه است ما چه احتیاجی داریم وقتی که انها اولا تکنولوژی و قطعات را نمیدهند و بعد کشوری که تحریم هوایی است و پروازی به مناطق دوربرد ندارد بویینگ 777و747و ایرباس 350و 380و 330 میخواهد چه کند و بعد مگر ما روزانه چند پرواز خارجی با ایرلاینهای داخلی داریمو قتی روی توریست کار نمی کنیم و پروازی به مناطق دوربرد چهان نداریم وقتی قطر و امارات و لوفت هانزا و پگاسوس هستند کی سوار هواپیمای ایرانی میشود که نمیتواند به مناطق دوربرد برود به واسطه تحریم پرواز کندو مهمترین قضیه شما بروید خرید و ساخت قسمتی از کمپانی معظم ایرباس و بویینگ که فراملیتی هستند به ایران بیاورید تا در ایران قسمت کوچکی ازان ساخته شود .بعد در مورد پژو و رنو و سایر قراددها ایا واقعا اطمینان به متعهد بودن طرف مقابل و تغییر تصمیم مسولان داخلی دارید من میگم یک جنجال سیاسی بعد برجام بود و انها هیچ هواپیما و ماشین و تکنولوژیبه ما نمیدهند باید خودمان اقتصاد محور و بنیادین شروع کنیم از واردات کالاهای لوکس و انچه در کشور تولید میشود و جلوگیری و مقدار ان را بسیار کاهش دهیم بعد تلاش کنیم تا برسیم و بعد این دوکمپانی سالانه فرض 1400 هواپیما بسازند و حدود 15000 سفارش داشته باشند نوبت ما میشه 10 سال دیگه خوب تا 10 سال دیگه از اون 250 هواپیمای داخلی فکر نکنم 40 تا بتونه پرواز کنه اونمر فراز داخل و کل بقیه میشه ایرلاین خارجی و به همون میزان فرودگاه دبی و قطر و ترکیه پیشرفت میکنه بعد ما کجای بازار جهانی را بگیریم . (3802515) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.