نظر منتشر شده
۱۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 263420
بدهی 900 میلیاردی مردم به مخابرات
سخنگوی شرکت مخابرات ایران با تاکید بر ثبات تعرفه‌های تلفن ثابت طی سالهای گذشته و مشکلاتی که این موضوع ایجاد کرده از بدهی 900 میلیاردی مشترکان به مخابرات خبر داد.
تاریخ انتشار : جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۱
داود زارعیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی سال مالی مخابرات اظهار کرد: با توجه به عدم افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت طی ۱۱ سال گذشته، در عین حال بالا‌ رفتن هزینه‌های جاری شرکت مخابرات مانند آب، برق، گاز، افزایش دستمزد پرسنل و هزینه‌های نگهداری شبکه نوعی کاهش درآمد برای این شرکت ایجاد شده که همین موضوع مشکلات عدیده‌ای به دنبال داشته و شاید به همین دلیل است که در ایران اپراتور تلفن ثابت دیگری به غیر از مخابرات برای فعالیت جدی در این بخش ورود نکرده است.

وی همچنین عنوان کرد: در شرایطی که درآمد‌های مخابراتی نسبت به سال‌های قبل از آن تغییری نکرده هزینه‌ها طی سال‌های گذشته حداقل ۱۰ برابر شده و درنهایت شرایط برای شرکت مخابرات به گونه‌ای پیش می‌رود که می‌توان گفت در بخش تلفن ثابت با شرایط سختی مواجهیم چرا که از یکسو نیاز به توسعه وجود دارد و از سوی دیگر در این حوزه نیاز به تعدیل تعرفه‌ها به‌طور مشهود حس می‌شود.

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات در عین حال متذکر شد: البته علاوه بر درآمدهایی که از مکالمات تلفن ثابت حاصل می‌شود امکان دیگری نیز وجود دارد و اپراتورهای تلفن ثابت می‌توانند درآمدی هم از حوزه واگذاری اینترنت پرسرعت خانگی یا همان ADSL داشته باشند که این بخش از درآمد می‌تواند بخشی از هزینه‌های اپراتور را جبران کند، البته این بخش هم سود چندان سرشاری ندارد.

واگذاری ۷۰۰ هزار خط تلفن ثابت در سالی که گذشت

زارعیان در ادامه در پاسخ به این سوال که با این وجود در تمام دنیا درآمد تلفن ثابت رو به کاهش است، اظهار کرد: درآمد تلفن ثابت در دنیا کاهش پیدا نکرده بلکه توسعه این بخش متوقف شده است. اگر بررسی کوتاهی برروی وضعیت تلفن ثابت در دنیا داشته باشیم به این نتیجه می‌رسیم که در سال ۲۰۰۷ تعداد تلفن‌های ثابت دنیا حدود یک میلیارد و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار خط بوده است که اکنون هم با وجود گذشت سال‌های متمادی تعداد تلفن‌های ثابت در دنیا در همین حد باقی‌مانده است.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر طی این سال‌ها توسعه تلفن ثابت متوقف شده اما درآمد آن کم نشده و درآمدزایی متوسط هر خط تلفن ثابت در دنیا چند برابر ایران است به گونه‌ای که در برخی کشور‌های اروپایی حتی می‌توان گفت تعرفه‌های تلفن ثابت ۱۰ برابر ایران است.

وی در پاسخ به این سئوال که با این وجود شرکت مخابرات به ارائه سرویسهای ارزش افزوده هم نپرداخته، توضیح داد: باید به این نکته هم توجه داشت که در حوزه سرویس‌های ارزش افزوده‌ای که ارائه می‌شوند در کل دنیا تقریبا وضعیت مشابهی حاکم است و این‌گونه نیست که در کشورهای دیگر سرویس‌های ارزش افزوده متعدد ارائه شود و ما از ارائه‌ی آنها جا مانده باشیم.

او در عین حال یادآور شد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در توسعه یافته‌ترین شرکتهای دنیا کمتر از ۳۰ درصد درآمد از محل سرویس های ارزش افزوده حاصل می شود و به طور میانگین درآمد اپراتورها از این بخش حدود پنج درصد است.

سخنگوی مخابرات افزود: علاوه بر این برای ارائه سرویس‌های ارزش افزوده نیز لازم است شرکت‌های مختلفی وارد عمل شوند که اکنون این شرکت‌ها برای ارائه چنین خدماتی ورود پیدا نکرده‌اند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در دنیا بحث توسعه تلفن ثابت تقریبا متوقف شده است اما با این وجود همچنان مباحث توسعه ای تکلیفی هم در دستور کار ما قرار دارد به گونه ای که تنها طی یکسال گذشته ۷۰۰ هزار خط تلفن ثابت در کشور واگذار شده است.

کاهش ۳۰ درصدی درآمدهای مخابرات در استانهای بزرگ

زارعیان در ادامه صحبتهای خود در پاسخ به سوالی درباره تغییر درآمدهای مخابرات پس از اجرای طرح هم‌کدسازی، متذکر شد: با اجرای طرح هم‌کدسازی تلفن ثابت درآمد مخابرات نه تنها افزایش نداشت بلکه در برخی استان‌ها حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد هم کاهش پیدا کرد. به عنوان مثال در استان‌های بزرگی مانند کرمان، سیستان و بلوچستان و فارس با توجه به یکسان شدن تعرفه تماس‌های درون استانی و اعمال تعرفه ۳۰ ریالی برای هر دقیقه مکالمه در این بخش، ما شاهد افت محسوس درآمدهای تلفن ثابت بودیم.

وی ادامه داد: ما خواهان افزایش تعرفه مانند سایر بخش‌ها نیستیم، چرا که بخش ارتباطات را بخشی زیربنایی می‌دانیم و بر این باور هستیم که در این حوزه نمی‌توان یکباره افزایش قابل توجه تعرفه‌ها را داشت، اما به هرحال نباید شرایط به گونه‌ای باشد که این بخش ضرر‌ده شود. اکنون هم این حوزه در حال ضرر دادن است و برهمین اساس طبق صحبتهای صورت گرفته قرار بر آن بود که گزارش‌های خود را در حوزه درآمد به اطلاع سازمان تنظیم مقررات ارتباطات برسانیم تا با نظر مثبت وزارت ارتباطات در این تعرفه‌ها نوعی بازنگری صورت بگیرد.

تعرفه ۱۰ تومانی درون استانی صحت دارد؟

زارعیان در پاسخ به این سوال که آیا تائید می کند مخابرات برای هر دقیقه مکالمه درون استانی رقمی معادل ۱۰ تومان پیشنهاد داده و خواهان تغییر جدی در هزینه‌های آبونمان است، تصریح کرد: این‌طور نیست اما بهتر است برای مشخص‌ شدن وضعیت تعرفه‌ها کمی صبر کرد تا کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نظرات خود در این حوزه را اعلام کند.

وی همچنین یادآور شد: همان‌طور که گفته شد ما خواهان جبران کاهش درآمد‌های خود هستیم و برای رسیدن به این هدف این نکته را هم مدنظر داریم که باید در تعرفه‌ها یک روال منطقی پیش گرفته شود.

تفاوت فاحشی میان اینترنت مخابرات و شرکتهای PAP نیست

زارعیان در پاسخ به این سوال که یکی از راهکارهای مخابرات برای تامین درآمد بحث واگذاری اینترنت است اما طی سالهای گذشته بنابر اظهارات برخی از مدیران مخابراتی میزان تخلیه خطوط ADSL در این شرکت به قدری بالا بوده که به طور میانگین حدود یک سوم افراد سرویس خود را پس داده‌اند، تاکید کرد: همچنان میزان واگذاری ADSL شرکت مخابرات بیش از تخلیه آن است و در مواردی هم که تخلیه صورت می‌گیرد، موضوع به کیفیت ربطی ندارد.

وی درباره این که با این وجود به نظر می‌رسد کیفیت خدمات شرکت‌های PAP به مراتب بهتر از اینترنت مخابرات است، اظهار کرد: این‌طور نیست و تفاوت جدی میان اینترنت مخابرات و شرکت‌های PAP وجود ندارد البته نوع سرویسی که کاربر دریافت می‌کند، هم در سرعت و کیفیت دریافتی اهمیت بسزایی دارد، با این وجود درنهایت آمارهای ما گویای آن است در سال‌های ۹۲ و ۹۳ میزان واگذاری ADSL مخابرات با کاهش تعداد خط‌های تخلیله شده از دو میلیون خط هم بیشتر بوده است و این موضوع گویای آن است که استقبال خوبی از این سرویس می‌شود.

زارعیان همچنین یادآور شد: با این وجود اگر ساختارهای موجود تقویت شود و پهنای باندی که دولت در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد شرایط بهتری داشته باشد قطعا مشکلات موجود در این بخش برطرف خواهد شد، ضمن آنکه ما در این مدت در سیستم‌های پشتیبانی تلفنی نیز تغییرات اساسی ایجاد کرده‌ایم.

بدهی ۹۰۰ میلیارد تومانی مردم به مخابرات

سخنگوی شرکت مخابرات همچنین به ناوصولی‌های مخابرات اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مشترکان تلفن ثابت حدود ۸۵۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان بدهی به مخابرات دارند که در این زمینه تلاش شده با در نظر گرفتن طرح‌های تشویقی و اطلاع‌رسانی اجازه بالا‌رفتن این رقم داده نشود، اما همچنان این رقم، رقم بالایی است و اگر این بدهی‌ها به مخابرات بازگردانده شود بسیاری از مشکلات ما برطرف خواهد شد.
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۲ ۰۹:۴۲:۱۵
بدهی مخابرات به مردم چی میشه (2741111) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۲ ۱۰:۱۶:۰۷
مخابرات با پول ما مردم توسعه پیدا کرد به نوعی مردم در توسعه مخابرات سرمایه گذاری کردند بدون این که سهامی داشته باشند.فکر میکنید دلیل گران بودن خرید یک خط تلفن و یا یک خط موبای چی بود؟ من شخصا برای خرید یک خط موبایل دائم حدود 1000000 تومان حدود 10 سال پیش پرداخت کردم که در حال حاضر می توان با 150 هزار تومان آن را خریداری کرد. با توجه به تورم این 10 سال شما ببینید مردم چه هزینه بالای رو برای توسعه مخابرات سرمایه گذاری کردهاند و سودش صاف میره تو جیب مخابرات. (2741136) (alef-10)
 
مسعود
۱۳۹۳-۱۲-۲۲ ۱۵:۵۱:۲۳
تازه حساب کنین به قول خودشون تو این یازده سال درامدشون ثابت بوده و هزینه 10 برابر شده.اما بازهم ضرر که نمیدن فقط سودشون اومده پایین که اگه طلبشون رو از مردم بگیرن باز اوضاعشون خوب میشه. ببینین 10 سال پیش چند برابر هزینه شون از مردم پول میگرفتن؟!!!!
چه سودی کردن؟! (2741492) (alef-13)
 
مشترک
۱۳۹۳-۱۲-۲۲ ۱۵:۵۷:۵۴
`در شهرستان بابلسر اعلام کردند تلفن ثابت ولگذار میس شود 15سال پیش مردم کثیری با ثبت نام 205هزار تومان ثبت نام کردند پول هنگفتی را به مخابرات داه اند سه ماه نگذشت نه تنها پول مردم را برگشت ندادند بلکه تلفن ثابت را 60هزار تومان قیمت گذاشته اند القصه اخیرا یک خط تلفن گرفتم قیمت واغعی آن 54هزار تومان بوده وگقفتند اگر روند تر می خواهی قیمت دوبرابر است از ما یک نوشته ای امضا گرفقتند مبنی بر اینکه با رضایت خودم پرداخت کردم و اعتراض ندارم
روز روشن این اختلاس و گلاهبرداری علنی صورت می گیرد
ضمنا کارکنان شرکت مخابرات حقوق بالایی هم می گیرند در آمد دارد که این حاتم بخشیها را دارد
نکنه این را سخنگوی محترم گفته تا پیش نیفتاده پیس نیفتد (2741499) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۲ ۰۹:۴۶:۱۵
اگربدهی راندهند خط قطع می شود.قطع نمی شود؟ (2741118) (alef-10)
 
محمود
۱۳۹۳-۱۲-۲۲ ۰۹:۵۳:۰۰
مخابرات هم واگذار کننده‌ی خط دیتا به شرکت‌های پپ است و هم خود خدمات اینترنت ارائه می‌کند (conflict of interest). با توجه به رقابت میان این دو بنگاه اقتصادی، عملاً برای تضعیف شرکت‌های پپ، مخابرات در ارائه‌ی پهنای باند مناسب و مطابق استاندارد به شرکت‌های پپ تعلل و به این ترتیب سعی می‌کند مشتریان بخش خصوصی را به سمت خود (که ظاهراً ادعا می‌کند خصوصی شده است اما در عمل چنین نیست) بکشاند. این کار باعث اختلال بسیاری در کسب‌وکار شرکت‌های تخصص‌یافته‌ی «PAP» و ایراد ضرر و زیان قابل توجهی به آنها می‌شود و عملاً نیز کسی گوشش به شکایت آنها بدهکار نیست. (2741123) (alef-10)
 
مشتری اینترنت مخابرات 2020 از آذربایجانشرقی
۱۳۹۳-۱۲-۲۲ ۱۴:۵۲:۵۷
بهتره مخابرات کمی هم به فکر بهبود سرویس دهی به مشتریانش باشه. مثلاً اینترنت 2020 این شرکت هی قطع و وصل میشه. (2741428) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۲ ۱۰:۰۴:۰۲
مثل اینکه قبلا زیادی از مردم پول گرفتن. ما سال 1378 تو روستامون تلفن اومد. اون موقع هر خط تلفن رو 250 هزار تومان پول گرفتن. مخابرات از پول مردم درست شده. اگر آقای مسئول میگه باید تعرفه گرون بشه، باید بر همین اساس هم خط تلفن من رو ازم بخرن. 250 هزار تومان 15 سال پیش دادم. حالا چقدر ارزش داره؟ با احتساب دلار 860 تومان اون موقع، الان باید یک میلیون به ما پرداخت بشه. اما نهایتا 53 هزار تومان است. این پول ما کجا رفته؟؟؟؟؟؟

در ضمن شما هر وقت شرایط کشور به شرایط کشور اروپایی شد، اونوقت مقایسه کن. البته ممکن هست درآمد شما از مدیران اروپایی بیشتر باشه، اما عموم مردم درآمدی در حد 300 دلار در ماه دارن و توقع ندارید که با حقوق 2 تا 3 هزار دلاری کشور های اروپایی مقایسه بشه؟؟؟ (2741129) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۲ ۱۰:۰۸:۳۴
کم فروشی های مخابرات به مردم پس چی (هم تو بحث اینترنت هم تو بحث آنتن دهی تلفن همراه و هم تو بحث تلفن های ثابت) ؟؟؟؟

گرون فروشی های مخابرات چطور ؟

مطمئنا اگر بحث گرون فروشی و کم فروشی مطرح نبود، هر شرکت یا سازمانی بود به حدود 1000میلیارد تومان طلب (در حقیقت کسری بودجه) فاتحه ش خونده بود. ببینید چقدر دارن میخورن که این 1000 میلیارد تومن رو تازه اومدن رسانه ای کردن (2741131) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۲ ۱۰:۳۷:۳۲
ارائه ارقام غیرواقعی که کنتور ندارد اصلا بگویند 90000000 ترلیارد دلار !!!
جالب اینکه حتی اگر 1000 تومان بدهی داشته باشید خط تلفن ثابت شما قطع می شود !
اگر کل مردم ایران هم بدهی 1000 تومانی داشته باشند ، می شود 70 میلیارد تومان !!! (البته هر نفر یک خط ثابت ندارد )
حالا 900 میلیارد تومان از کجا آمده خدا داند و بس !!
بنظر می رسد ارائه این ارقام غیر مستند ، توجیه فشار بیشتر به مردم و چانه زنی با مسئولین و دستگاههای نظارتی است تا خود را یک شرکت زیان ده محتاج کمک و عنایت مسئولین همچنین کمک خیرحواهانه نماینده های محترم مجلس و جمع آوری صدقات و مبرات برای سرپا نگه داشتن مخابرات مظلوم زحمتکش کش قانع و ضرر ده این مملکت باشد ! (2741142) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۲ ۱۰:۴۰:۰۷
تیتر اشتباه زده شده .بدهی مخابرات به مردم . (2741147) (alef-10)
 
منصور
۱۳۹۳-۱۲-۲۲ ۱۰:۵۲:۴۲
پس اون هزینه ارزش افزوده که هر سری رو قبضای تلفن ثابت میاد چیه؟این آقا که گفت نمیگیریم؟ فک کنم خیلی در جریان در آمد مخابران نیست (2741159) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۳ ۱۰:۱۵:۰۱
شرکتهایی مثل مخابرات و آب وبرق که با سرمایه اولیه مردم تشکیل شده بود و مردم مشترکان (شرکای) آنها محسوب می شدند به بهانه خصوصی سازی واگذار شدند وحتی از مردم نپرسیدند شما به عنوان شریک راضی هستی یا نه این حق الناس نیست من که که از یک ریالش هم نمی گذرم (2742621) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۸ ۱۳:۰۲:۴۰
Qضایع همش پول بیخودی از مردم (3476982) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.