نظر منتشر شده
۸۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 194139
گزارش به مردم – ۱۲
تخلف ۷۴ هزار میلیارد تومانی چگونه چاره شد؟
احمد توکلی، 6 مرداد 92
تاریخ انتشار : يکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۳
صبح اول وقت روز پنجشنبه ۶تیر ۹۲ آقای دکتر علی لاریجانی، رئیس محترم مجلس تلفنی به من خبر داد که دولت تصمیم گرفته از محل تجدید ارزیابی ذخائر ارزی بانک مرکزی بدهی های خودش، شرکت های دولتی و بانک های دولتی را تسویه کند. نگران آثار تورمی آن در زندگی مردم و نقض قوانین مربوط بودند. ایشان از من خواستند که موضوع را پیگیری کنم. بلافاصله به وسیله دوستانی که در مدیریت ها و بدنه دولت، کمک کار نمایندگانشان هستند، متن مصوبه را به دست آوردم.

مصوبه صورتجلسه پنجاه و سومین جلسه مجمع عمومی بانک مرکزی بود که در تاریخ ۱۳ خرداد برای رسیدگی به ترازنامه سال ۱۳۹۱ بانک مرکز تشکیل شده بود. در بند ۱ صورتجلسه ترازنامه سود و زیان بانک مرکزی به تصویب رسیده بود ولی در بند ۳ آن این تصمیم آمده بود که در اجرای بند ب ماده ۲۶ قانون پولی و بانکی مصوب ۱۳۵۱، با تغییر نرخ ارز، ارزش دارایی خارجی بانک مرکزی شامل ارز و طلا حدودا ۷۴ هزار میلیارد تومان سود به دست می آید که با ارائه فهرستی از بدهی های دولت، سازمان هدفمندی، شرکتها و بانکهای دولتی به بانک مرکزی دستور داده شده بود که این بدهی ها را با آن سود پا به پا کنند. در واقع وقتی مثلا نرخ ارز دو برابر میشود، ارزش کل ارزها به ریال نیز دو برابر میگردد. به این ترتیب از نظر حسابداری ظاهرا سود حاصل میشود که مجمع عمومی تصمیم گرفت آن را با بدهی بخش دولتی تهاتر کند. تصمیم خطرناک عجیب و قانون گریزانه ای بود.

اولین کاری که به عنوان ناظر منتخب مجلس در شورای پول و اعتبار باید میکردم گزارش این تخلف عجیب به رئیس و نمایندگان مجلس بود. این شورا طبق قانون یک رکن از ارکان پنجگانه بانک مرکزی است که بانک بر اساس مصوبات آن اداره میشود. در این موضوع مهم نیز به استناد بندهای ب و ج ماده ۱۱، بند ب ماده ۱۷ و جزء ۲ بند ب ماده ۱۸ قانون پولی و بانکی کشور و ماده ۹۶ قانون برنامه پنجم، شورای پول و اعتبار نقش روشن دارد ولی از ماجرا بی اطلاع نگه داشته شده بود. روز جمعه ۷ تیر ۹۲ نامه ای خطاب به رئیس مجلس نوشتم و اشکالات حقوقی و خطرات اقتصادی تصمیم مجمع را در حد اطلاعات به دست آمده تا آن تاریخ، گزارش کردم و آن را به رسانه ها دادم که بلافاصله در سایت ها منتشر شد.

روز شنبه معاون دیوان محاسبات کشور، آقای صفایی نسب، طی نامه شماره ۱۰۱۹۹/۹۷۶/م/۲ مورخ ۸ تیر ۹۲ خطاب به رئیس کل بانک مرکزی با استدلال حقوقی، غیرقانونی بودن تصمیم را اعلام کرد و در انتهای نامه نوشت: "لذا هرگونه اقدام بر خلاف قانون، مورد تائید این دیوان نخواهد بود و موجب اقدام قانونی خواهد بود." فکر میکنم دیوان به دستور رئیس مجلس فعال شده بود. در اقدامی مشابه، بازرسی کل کشور نیز طی نامه ای به بانک مرکزی هشدار داد.

قابل ذکر است که این اتفاقات مصادف بود با تعطیلات ۱۵ روزه مجلس. آقای احمدی نژاد اقدامات عجیب وغریب خود را معمولا در ایام تعطیلی مجلس یا هفته های سرکشی نمایندگان به حوزه انتخابیه انجام می داد. روز سه شنبه ۱۱تیر ۹۲ در حاشیه جلسه شورای پول و اعتبار از آقای بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی خواستم مقاومت کند و راضی نشود به دست او به منافع مردم آسیب برسد. او از مخالفت قاطبه مدیران بانک با این تصمیم مجمع خبر و قول ایستادگی داد.

روز چهارشنبه دوازدهم تیر در حالی که از دفتر آقای دکتر روحانی باز می گشتم، یکی از مدیران بلندپایه، تلفنی خبرداد که آقای بهمنی در هیأت دولت سخت مورد انتقاد رئیس جمهور قرار گرفته که چرا مصوبه مجمع را اجرا نکرده است. او عذر هشدار دیوان محاسبات را مطرح کرده ولی عذرش پذیرفته نشده است. بعد در حاشیه نامه دیوان خطاب به رئیس جمهور که رئیس مجمع بانک نیز هست، نوشته: "با عنایت به نظر دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور، آیا مصوبه ها را اجرا نماییم؟" و آقای احمدی نژاد هم در حاشیه دیگر نامه مینویسد: "حتما باید اجراء نمایید. مکاتبه دیوان محاسبات خلاف قانون عادی و قانون اساسی است. دیوان محاسبات مسئول رسیدگی به تفریغ بودجه است نه مجمع بانک مرکزی". بعد همین حاشیه نویسی را داده اعضای دیگر مجمع، سه وزیر و معاونش امضا کنند و همان را به بهمنی ابلاغ کرده است.

فردای آن روز پنجشنبه سیزدهم تیر، نامه «مستقیم – فوری» رئیس دفتر رئیس جمهور خطاب به بهمنی صادرمی شود که صورتجلسه پنجاه و چهارمین جلسه فوق العاده مجمع عمومی را ابلاغ می کرد. این صورتجلسه حاکی از آن است که در تاریخ نهم تیر، جلسه تشکیل شده و همان تصمیم بند ۳ مصوبه جلسه پنجاه و سوم را الزامی می کرد، با این تفاوت که موارد بدهی ها از ۸ مورد به ۱۸ مورد افزایش یافت. بدون آن که در سرجمع تغییری ایجاد شود. حالا آیا اساساً چنین جلسه ای درکار بوده یا با دستگردان امضاء گرفته اند، معلوم نیست.

کار که به اینجا کشید راه شکایت به دیوان را در پیش گرفتم. روز جمعه ۱۴تیر، پس از مشورت مؤثر با یکی از دوستان حقوقدان، با شکایت از آقایان احمدی نژاد، حسینی، قاسمی، غضنفری و مرادی اعضای مجمع عمومی، از دیوان، لغو مصوبه ۱۳خرداد ۹۲ را درخواست کردم. در انتهای شکایت با توجه به خساراتی که اجرای تصمیم مذکور برای مردم و اقتصاد ملی داشت، اعمال ماده ۱۵ دیوان عدالت را نیز تقاضا کردم. این ماده به رئیس دیوان اجازه می دهد، در این گونه مواقع موقتاً اجرای مصوبه و یا تصمیم دولتی را متوقف کند تا رسیدگی به اتمام برسد و تکلیف روشن شود. این شکایت در روز شنبه ۱۵تیر در دیوان ثبت شد.

برای مشارکت همکاران تلاش کردم اقتصادی های مجلس و بعضی از دوستان دیگر را پیدا کنم. آقایان علیمحمد احمدی، غلامرضا تاجگردون، محمد حسن نژاد، حسین زاده بحرینی، حسین دهدشتی، جعفر قادری، مصباحی مقدم و الیاس نادران را یافتم. آنان پس از اطلاع از مضمون شکایت با اشتیاق قرار دادن اسم خویش پای شکایت را پذیرفتند. ولی وقتی معلوم شد که باید فرم خاص امضاء شود به ناچار شخصاً امضاء کردم. روز یکشنبه ۱۶تیر، شعبه ۱ دیوان، با تقاضای توقف موقت مصوبه، موافقت کرد. این یک گام مهم در جلوگیری از آن اقدام ناصواب و زیانبار بود. قابل ذکر است که ظاهراً به طور همزمان آقای حسین اثنی عشری که در گذشته در بانک مرکزی سمت مدیرکلی داشته، شکایت مشابه ای تقدیم دیوان کرده و سازمان بازرسی کل کشور نیز گزارشی در همین زمینه به دیوان فرستاده بود.

در واکنش، دولت درخواست لغو دستور موقت توقف اجرا را تقدیم کرد. برای رسیدگی به این تقاضا دیوان روز سه شنبه ۲۵تیر، جلسه ای با حضور رئیس دیوان که ریاست شعبه اول را نیز بر عهده دارد، آقای ملابیگی مستشار شعبه، آقایان حسینی، بختیاری و بهمنی به ترتیب وزرای اقتصاد ودادگستری و رئیس کل بانک مرکزی و خانم بداغی معاون حقوقی از طرف دولت و آقای صفایی نسب از دیوان محاسبات و بنده حاضر بودیم. در این جلسه قضات از دولتیان پرسیدند؛ دلیل شما که میگویید اجرای آن تصمیم زیانبار نیست و دستور توقف باید لغو شود چیست؟ آقای حسینی در جواب می گفت؛ چون ما تمام درآمد حاصل از تجدید ارزیابی دارایی خارجی بانک را صرف تسویه بدهی های دولت و شرکت ها و بانکهای دولتی می کنیم در واقع پایه پولی اضافه نمی شود تا تورم تشدید گردد و خسارتی در کار باشد. درحالی که اگر می خواستیم لفظ "دولت" را در بند ب ماده ۲۶ محدود تعریف کنیم، باید بعد از تسویه بدهی ۱۱ هزار میلیارد تومانی دولت، مبلغ ۶۳ هزار میلیارد تومان را به خزانه بریزیم که این کار یعنی افزایش پایه پولی (پول پرقدرت) به همین مبلغ که ۵ برابرش نقدینگی اضافه می شود و تورم شدید و غیرقابل تحملی پیدا می شد.

در پاسخ، نماینده دیوان محاسبات بر دو محور تاکید میکرد: اول این که در همان بند ب گفته شده "سود احتمالی ناشی از تغییر برابری های قانونی" یعنی قانونگذار باید نرخ تعیین کرده باشد چنان که تنها یکبار در سال ۸۱ به این حکم عمل شده که مجلس نرخ را تعیین کرده بود. پس اساساً نه مجمع و نه بانک نمی توانند به این ماده متوسل شوند. دوم آن که مجمع عمومی برای رسیدگی به ترازنامه سال ۹۱ تشکیل جلسه داده بود و حتی اگر عمل به ماده ۲۶ مجاز می بود، این کار در ترازنامه سال ۹۲ ممکن است که باید با تشریفات قانونی پس از پایان سال مالی ۹۲ باشد.

من نسبت به رعایت نکردن تشریفات قانونی اعتراض کردم و گفتم طبق اخبار موثق در جلسه ۱۳خرداد  ۹۲ گزارش مالی سال ۹۱ که پیش تر در شورای پول و اعتبار رسیدگی شده بود و هیأت نظار بانک آن را تدوین و تقدیم مجمع کرده بود، بررسی شد (یعنی مقررات قانونی رعایت گردید). در پایان جلسه آقای دکتر حسینی موضوع ۷۴ هزار میلیارد تومان را مطرح کرد، بدون آن که در گزارش هیأت نظار آمده باشد و طبعاً شورای پول و اعتبار نیز بی خبر بود و بدون این که این موضوع در دستور باشد (نقض بند الف ماده ۱۸ و بند ب ماده ۲۲ قانون پولی و بانکی کشور). آقای حسینی در پاسخ من قاطعانه گفت آن مطلب گزارش هیأت نظار بود ولی نقص داشت، آقای رئیس جمهور یک هفته تنفس داد بعد که گزارش تکمیل شد، تصمیم گرفته شد. گفته شد گزارش هیأت نظار در تاریخ ۱۱خرداد ۹۲ ، آماده شده بود که درباره تراز سال ۹۱ بود و این مطلب در آن وجود نداشت و مجمع دو روز بعد در ۱۳خرداد، مصوب کرد، چگونه با ادعای شما قابل جمع است؟ یک هفته چگونه در دو روز می گنجد؟ من از رئیس شعبه تقاضا کردم آقایان اسناد ارائه دهند. با این همه اصرارکه حاکی از این است که موضوع را در ارتباط با ترازنامه سال ۹۱ میداند، صراحتاً می گفت که ما موضوع را مربوط به سال ۹۲ می دانیم، ولی چون از جنس ترازنامه نیست تصمیم درباره آن را در هر موقع سال مجاز تلقی می کنیم.

البته آقای دکتر حسینی در مصاحبه ۲۲تیر خویش، به زحمت تلاش داشت که ثابت کند موضوع به ترازنامه ۹۱ مربوط است! (جام جم انلاین، کد خبر : ۱۱۱۷۵۱۱۷۸۳۱۳۳۱۹۴۷۶۶ : شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۲)
در رد نظر کارشناسی آقای دکتر حسینی عرض کردم عمده بدهی های مورد بحث، به ویژه درباره شرکتها و بانکهای دولتی، غیرقانونی ایجاد و معادل آن پول پرقدرت به اقتصاد تزریق شده است. طبق مقررات شرکتها و بانکها باید آن را برگردانند. مثلاً وقتی شرکت بازرگانی دولتی تسهیلات می گیرد، خوراک دام وارد می کند و می فروشد، سود هم می کند، چرا باید بدهی اش را نپردازد؟ یا بانک مسکن از بانک مرکزی ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار گرفته و به مردم تسهیلات داده چرا نباید اقساط را بپردازد؟ هر قدر از این بدهی ها بازپرداخت شود، ۵ برابرش از نقدینگی کاسته می شود. وقتی مجمع تصمیم بگیرد بدهی این ها را با تجدید ارزیابی دارایی، تسویه کند، یعنی اجازه می دهد پول پرقدرت اضافه شده غیرقانونیِ قبلی به چرخش خویش ادامه داده و نقدینگی را بالا ببرد. بنابراین اجرای مصوبه تورم کمرشکن را تقویت میکند.

آقای منتظری و آقای ملابیگی رئیس و مستشار شعبه ۱ با پرسش های دقیق و مکرر خود نشان دادند که به پرونده مسلط اند. آقای بختیاری سخنی نگفت. خانم بداغی هم اندکی صحبت کرد. آقای بهمنی سعی داشت سر مرز حرکت کند و به شکلی حرف بزند که نه سیخ بسوزد نه کباب! در قبال تأکید آقای حسینی که اصرار داشت همه کارها با هماهنگی کارشناسان ذیربط بانک مرکزی انجام شده من خطاب به رئیس شعبه عرض کردم، شما روز ۱۴ مرداد (بعد از تحلیف رئیس جمهور جدید) از بانک مرکزی بپرسید! سرانجام بعد از دو ساعت و نیم جلسه بدون اخذ تصمیم پایان یافت. آقای منتظری تاکید کرد دستور توقف اجراء به قوت خود باقی است تا دولت اسناد مورد بحث را ارائه کند.

کنکاش من برای کشف ابهامات و کسب مدارک باعث شد که معلوم شود خبر من درباره جلسه ۱۳خرداد ۹۲ درست بود. یعنی بعد از طرح موضوع تجدید ارزیابی از زبان آقای حسینی، رئیس جمهور یک هفته تنفس می دهد. در ۲۰خرداد ۹۲ ، جلسه ای به ریاست آقای دکتر حسینی و با شرکت مسئولان ذیربط دولتی و بانک مرکزی تشکیل می شود. در این جلسه دکتر حسینی اصرار می کند که این تجدید ارزیابی باید در ترازنامه سال ۹۱ بیاید و ترازنامه مصوب اصلاح شود. پس از بحث زیاد قانع می شوند که این قانونی نیست و تنها در مصوبه قبلی یک بند به شکل ارشادی اضافه شود که برای ترازنامه سال ۹۲ این کار انجام گیرد. با این جمع بندی در ۲۹خرداد ۹۲ ، مجمع با حضور آقای احمدی نژاد مجدداً تشکیل جلسه می دهد و برخلاف جمع بندی مذکور، آقای احمدی نژاد و آقای حسینی با اصرار بند ۳ کذایی را به مصوبه اضافه می کنند و با کمال تعجب مصوبه جلسه ۲۹ خرداد را به تاریخ ۱۳خرداد ۹۲ تنظیم و به تاریخ ۵ تیر۹۲ ابلاغ می کنند! بعد هم چنان که گفتم مصوبه دیگری با همان حکم به تاریخ ۹ تیر ۹۲ تدبیر می شود تا اعتراضات ما و دستگاه های نظارتی را خنثی سازند.

روز شنبه ۲۹تیر۹۲ کمیسیون تخصصی دیوان عدالت در حوزه بیمه و بانک به ریاست قاضی تقوی تشکیل جلسه داد. این کمیسیون به منزله بازوی مشورتی هیأت عمومی عمل می کند و سیزده قاضی مجرب در این حوزه، عضو آن هستند. از دولت، آقای دکتر پاریزی معاون وزیر اقتصاد و آقای رستمی حقوقدان نهاد ریاست جمهوری حضور داشتند. آقای اثنی عشری و بنده، شکات پرونده و معاون دیوان محاسبات آقای صفایی نسب نیز حاضر بودیم. قریب به سه ساعت طرفین در پاسخ به یکدیگر یا در جواب قضات حاضر به بحث و ارائه دلیل و مدرک پرداختند. پس از آن آقای تقوی رئیس کمیسیون اعلام ختم مباحث را اعلام نمود و پس از خروج دو طرف، کمیسیون وارد شور شد و به اتفاق آراء حق را به شکات داد.

دو روز بعد، دوشنبه ۳۱تیر۹۲ هیأت عمومی که بالاترین رکن دیوان عدالت است، تشکیل جلسه داد. از روز قبل طرفین رسماً دعوت شده بودند. در همان ساعت آغاز جلسه، دورنگاری از طرف دولت به رئیس دیوان واصل می شود که مشتمل بر تقاضای تعویق جلسه هیأت عمومی بود. طبعاً وقتی محکمه تشکیل می شود و ۶۰ قاضی باتجربه و دو شاکی و معاونان دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور (آقای خبره) حاضرند، چنین درخواستی پذیرفته نشدنش عجیب نیست. جلسه بدون حضور نمایندگان دولت آغاز شد. آقایان اثنی عشری، صفایی نسب و خبره به زبان های مختلف استدلال خویش را عرضه کردند. بنده پاورپوینتی با استدلال حقوقی و اقتصادی تهیه کرده بودم که با اجازه رئیس هیأت ارائه کردم. علاوه بر دلایلی که در گزارش پیشین خود درباره غیرقانونی بودن مصوبه مجمع عمومی ارائه کردم، در این جلسه نیز دلایل جدیدی تقدیم قضات محترم گردید که به بعضی از آنها اشاره میکنم:

• بند د ماده ۱ تعیین نرخ قانونی را به رعایت تعهدات کشور در قبال صندوق بین المللی پول منوط می کند. بر اساس آن مقررات اعضا تنها می توانند برای دوران گذار نظام چند نرخی داشته باشند که ما تا سال ۸۱ چنین وضعی داشتیم و در قالب ماده ۱۴ اساسنامه صندوق بودیم ولی از این سال با تصویب مجلس تک نرخی شده و تحت پوشش ماده ۸ آن درآمدیم در این چارچوب ایران نمی تواند رسماً به نظام چند نرخی برگردد. در حالی که اعلام نرخ اداری مبادلاتی در کنار نرخ مرجع و نرخ بازار آزاد به عنوان نرخ رسمی نقض تعهدات در قبال صندوق است در نتیجه چون بانک مرکزی در تعیین نرخ، بند د ماده ۱ را نقض کرده است، به فرض محال که نرخ تعیین کرده باشد، این نرخ قانونی نیست و چون نرخ تسعیر مذکور در بند ب ماده ۲۶ «نرخ برابری های قانونی» است، تصمیم مجمع غیرقانونی خواهد بود.

• قرینه موجود در ماده ۲۶ بهترین دلیل بر محدود بودن لفظ دولت است زیرا نمی شود قانونگذار در یک ماده لفظ مشترکی را به دو معنا بکارببرد بدون آن که قرینه روشنی وجود داشته باشد. در بند الف ماده ۲۶ دولت مکلف به صدور اوراق قرضه بی نام شده است. آیا پذیرفتنی است که بگوییم اینجا مقصود اعم از دولت به معنای خاص و شرکتهای دولتی و بانکهای دولتی است؟ اگر جواب منفی است که قطعاً چنین است، دولت در بند ب نیز به معنای مضیق است. از این مهمتر این که درحقوق عمومی اصلِ عدم صلاحیت اقتضاء دارد که اختیار مجمع محدود به معنای مضیق لفظ «دولت» باشد.

• ۷۴ هزار میلیارد تومان بدهی ایجاد شده در طول این سالها از عوامل اصلی افزایش پایه پولی و نقدینگی بوده اند. از ۸۴ تا پایان ۹۱ پول پرقدرت بیش از شش برابر و نقدینگی از شهریور ۱۳۸۴، آغاز کار آقای احمدی نژاد، تا پایان اردیبهشت ۹۲ نزدیک به شش برابر گشته است. حالا دولت با این روش غیرقانونی می خواهد ادعایش را که من دولت را بدون بدهی تحویل دادم، ولو به ظاهر عملی سازد گرچه این پولها همچنان در اقتصاد بچرخد و بر تورم بیفزاید.


• در سال ۱۳۸۱ پس از افزایش قانونی نرخ دلار از ۱۷۵۰ ریال در پایان سال ۸۰ به ۸۰۰۰ ریال در ۱۳۸۱، با تجدید ارزیابی ارزش دارایی ها و بدهی های خارجی بانک مرکزی، بر اساس همان ماده ۲۶، سود حاصله صرف استهلاک بدهی دولت شد ولی بدهی کاملا تسویه نشد در نتیجه چیزی برای واریز به خزانه نماند. با این وجود با این وجود اثر خالص داراییهای خارجی سیستم بانکی بر پایه پولی موجب رشد آن گردید و نقدینگی را افزایش داد و نرخ تورم را تقریبا دو برابر کرد. پس استدلال این که ما همه سود حاصل شده را صرف تسویه بدهی ها کردیم و چیزی به خزانه نریختیم در نتیجه تورم زیاد نمی شود، مردود است و به دلیل دشواری های اضافی وضعیت فعلی، آثار تخریبی تصمیم مجمع وخیم تر خواهد بود.



حدود سه ساعت به شرح ابعاد مختلف ماجرا، چه حقوقی و چه اقتصادی و پاسخ به پرسش های دقیق قضات محترم گذشت. درحین جلسه من و آقای اثنی عشری ضمن تقدیم مصوبه دوم مجمع، ابطال هردو مصوبه را خواستار شدیم و در عین حال تقاضا کردیم که ماده ۲۰ قانون دیوان نیز اعمال شود. ماده مزبور اجازه می دهد برای جلوگیری از تضییع حقوق اشخاص اثر ابطال مصوبات غیرقانونی را از زمان تصویب قرار دهند. از جمله مطالب مطرح شده این بود که آقای منتظری، رئیس هیأت عمومی به اطلاع جلسه رساند که بعداز جلسه با طرفین در شعبه، در تماسی تلفنی، آقای بهمنی رئیس کل بانک مرکزی قاطعانه مخالفت بانک مرکزی را با این تصمیم اعلام کرده و آن را مضر به حال اقتصاد کشور دانسته است. یعنی حرفی را که در حضور اعضای کابینه نمی گفت بعداً اظهار کرد.

پس از خروج ما و شور، هیأت عمومی بدون حتی یک رأی مخالف، هر دو مصوبه را ابطال کرد و اعمال ماده ۲۰ را نیز پذیرفت و از زمان تصویب قرار داد. بدین ترتیب با استقلال و قاطعیت قابل تقدیر دیوان عدالت اداری بلیه ای از سر ملت گذشت. اهتمام رئیس مجلس، دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور و آقای اثنی عشری و نیز مقاومت نسبی مدیران بانک مرکزی هم جای تقدیر دارد. الحمدلله رب العالمین.

انشاءالله اقدامات تقنینی برای اصلاحات لازم در این باره و پاسخ برخی واکنش ها را در گزارش ۱۳ تقدیم خواهم نمود.

برای دانلود فایل پاورپوینت روی▼فایل ضمیمه کلیک کنید.
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۴:۰۸:۲۶
واقعا اگر اینگونه اقدامات صحت داشته باشد که دارد، در این هشت سال چه جنایاتی برما مردم رفته و خبر نداریم. مانده ام چگونه بعضی تمام حق را زیر پا گذاشته و ناحق را حق جلوه داده و اینان را تایید و از ایشان تقدیر و تمجید میکنند!!!
خدا ازشان نگذرد... (1535588) (alef-1)
 
mohamad
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۵:۲۵:۰۲
یاد حرف یکی افتادم که احمدی نزاد را بچه لوس حاجی بازاری تشبیه میکرد که هر کاری میخواهد میکند وکسی هم بازخواستش نمیکند.
واقعا تشبیه درستی است.مطمئنم امشب هم در گفتگوی مستقیم با مردم خود و دولتش را بهترین میخواند و دیگران را مسئول مشکلات پیش آمده.
رو که نیست.....!!!! (1535799) (alef-13)
 
دایی سعید
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۲۰:۱۷:۴۵
قوه ی محترم قضاییه که ماشالله خواب تشریف دارند. (1536496) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۲۰:۵۴:۴۶
اگر این قانونی بوده که در زمان دولت های قبلی انجام میشده، و دولت ها باز هم مقروض بودند، پس چرا دولت فعلی رو اجازه نمیدید، که همون قانون رو اجراء کنه، و تمام بدهی ها رو صاف بکنه و یک دولت بدون بدهی به دولت بعدی تحویل بده. از اونطرف، استدلال میارید که تورم ایجاد میشه. پس با این منطق دولتها هر چی بدهکارتر باشند، خدمت بیشتری به جامعه انجام دادن. از طرف دیگه مقاله میزنید که چرا دولت بدهکار هست و کلی انتقاد میکنید. بعدشم، با اون همه پول میخواین چکار کنید؟ آیا کاری که خودتون میخواین انجام بدهید بدون نقصه؟ اگر بخوایم بهانه بیاریم، سر هر چیزی میشه ۴۰۰ صفحه از معایبش نوشت و ۴۰۰ صفحه هم از محاسنش، در نتیجه هر دولتی هر کاری بخواد انجام بده ولو قانونی، چندتا ایراد گرفته میشه و بعدشم دولت فلج میشه، مثل همین حالا.
الف عزیز، حالا که احمدی نژاد چند روز دیگه میره، حداقل بعد از این اجازه بده نظرات مخالف نشر پیدا کنه. (1536544) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۷ ۰۳:۳۷:۰۵
عزیزم کار غیر قانونی بوده! در دولتهای قبلی هیج وقت از محل مابه تفاوتهای نرخهای ارزی اساسا همچین رقمی پول بی پشتوانه ایجاد نمیشده چون ارز ثبات داشته. شمام سنگ کی رو به سینه میزنین. ملت طرفشون رو شناختن. خوبم شناختن (1537107) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۷ ۱۰:۰۱:۴۱
احسنت واقعا زیبا گفتی (1537344) (alef-13)
 
علي
۱۳۹۲-۰۵-۰۷ ۱۴:۰۱:۵۵
هموطن عزيز
تسويه بدهي هاي قانوني دولت كه صرف امور كشور شده است موضوع قانون مذكور مي باشد نه بدهي هايي كه بصورت غير قانوني توسط ساير اركان دولت از جمله بانك مسكن و يا شركت بازرگاني دولتي ايجاد شده است.
بنظر شما فارغ از احمدي نژاد و يا خاتمي و غيره، ايا بانك مسكن اقساط تسهيلات پرداختي به مردم و مسكن مهر را از وام گيرنده پس نمي گيرد كه نخواهد بدهي خود به بانك مركزي را پس بدهد؟!!!! و يا شركت بازرگاني دولتي پس از تسويه بدهي خود از اين طريق ايا وجوه حاصل از فروش كالاهاي وارداتي با تسهيلات دريافت شده از بانك مركزي را در نظر دارد چكار كند؟!!!!
از طرفي مابه التفاوت نرخ دارائيهاي بانك مركزي در اقتصاد كه درامد نيست، هزينه باقيمانده پروژه هاي نيمه كاره در اخر دولت مگر با غير از همين ارز تجديد ارزيابي شده بايد تمام شود؟
اگر تفاوت تجديد ارزيابي دارائيهاي بانك ٧٤ هزار ميليارد تومان است فكر كنم فقط در بخش پارس جنوبي و پروژه هاي نفت و گاز و ساير زيرساختها كه به موجب برنامه پنجم به عهده دولت است بيش از اين مبلغ تفاوت هزينه سرمايه گذاري براي اتمام انها در بر خواهد داشت و تهاتر انها قدر مسلم خسارت سنگيني براي كشور در پي دارد.
خداوند اخر و عاقبت اين كشور را ختم بخير كند
انشاله (1537841) (alef-13)
 
shahab
۱۳۹۲-۰۵-۰۹ ۰۶:۴۹:۴۲
برای این که بگن این دولت احمدی نژاد فقط تو ایران خراب کاری کرده . خوب مشکلی نیست ما هم 4 سال اینده رو نگاه می کنیم . (1539901) (alef-13)
 
دلی خون
۱۳۹۲-۰۵-۰۷ ۰۰:۰۴:۱۰
به خدا واگذارشان کردیم از دست ما کاری بر نمی اید..... (1536843) (alef-15)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۷ ۱۷:۵۷:۳۸
احمدی نژاد هر خدمتی که میخواه به مردم انجام میدهد ببینیم مخالفانش چه گلی به سر مردم مگذارند شش ماه دیگر خودتان منصفانه قضاوت کنید (1538329) (alef-13)
 
mohsen
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۸:۲۷:۳۹
اگه همه قبول دارند که کارهای احمدی نژاد غیر قانونی و تخلفه، که مطمئنا" همه قبول دارند،و برای اینکه این نوع اعمال مجرمانه در کشور باب نشود باید ایشان در دادگاه عادلانه ای محاکمه شوند تا درس عبرتی برای دیگر مسئولین باشه!تاکید میکنم محاکمه در دادگاه عادلانه نه اینکه فردا "5 "هزار تومان جریمه شوندو... (1536254) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۲۱:۵۱:۰۳
درود بر شرفت آقای توکلی . فقط کاش زودتر و کاریتر عمل می کردید تا کار به اینجا نرسه. (1536610) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۲۲:۳۰:۵۹
منظورتان از این هشت سال ، زمان اقایونه اصلاح طلبه دیگه؟ چون تعاریف شما بیشتر مصداق ان دوران سیاه و سراسر نکبت است (1536685) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۸ ۰۰:۳۳:۴۶
درود بر خاتمی و روحانی و هاشمی (1538865) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۷ ۱۸:۰۱:۳۹
جنایتی که بر شما رفته این است که شش ماه پیش الاغم نمی توانستید سوار شوید اما حالا از زانتیا پایین تر سوار نمیشوید خودروهایی که امروز مردم سوار میشوند و مسافرتهایی که میروند هشت سال پیش جزو آرزوهایشان هم نبود بیایید صادق باشیم (1538334) (alef-13)
 
ایران
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۴:۰۸:۲۶
فقط میشه گفت خوشحالیم که این دولت داره عوض میشه ... (1535589) (alef-1)
 
مجتبي
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۴:۱۰:۰۹
8 سال اين آقا و دارودسته اش خلاف كردند كسي چيزي نگفت. حالا اين خلاف كه جلوي 700 ميليارد دلار درآمد نفتي كه عددي نيست انقد شلوغش كردين. خجالت هم خوب چيزيه والا. (1535594) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۴:۱۲:۴۶
چطور میشه این یه هفته هم تموم بشه و همشون برن بایگانی تاریخ. (1535599) (alef-1)
 
حامد
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۷:۲۴:۱۱
خودشون هم که بروند عوامل آنها در همه جا حضور دارند و همچنین حامیان آنها که این اواخر جلسات قدردانی و تشکر از خدمتگزاران بی نظیر برپا می کنند سر جای خودشان هستند و باید دید با دولت جدید چه خواهند کرد..... (1536097) (alef-10)
 
مطهری نیا
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۴:۱۳:۱۶
کاش یک احمد توکلی هم در مجلس درباره امور محیط زیست وفجایعی که هفتاددرصدش مقصر دولت است وداره برسرکشور میاد داشتیم.محیط زیست وجنگلهای کشور در حال نابودیست.کاش یک احمد توکلی هم بود که به دادمردم وکشور درامور زیست محیطی میرسید.کاش (1535600) (alef-1)
 
mohamad
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۴:۱۳:۴۲
فایده ای ندارد.
هرچقدر هم این دولت تخلف کرده باشد ،آخر سر با کلی تعریف و تمجید میرود و گرفتاریهایش برای مردم و دولت بعدیست. (1535601) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۴:۱۵:۱۰
دیوان نمیتواند چون یک مصوبه تورم زاست آن را نقض کند. بلکه اگر غیرقانونی باشد، باید آن را نقض کند که مسائل سال 1381 نشان میدهد غیرقانونی نبوده است.
اگر دیوان بخواهد همه مصوبات تورم زا را ملغی کند، باید برنامه 5ساله اول تا پنجم و بودجه های سالانه از 1367 تا امروز را ملغی میکرد که این همه تورم زا بودند. (1535604) (alef-1)
 
مهدی
۱۳۹۲-۰۵-۰۷ ۱۱:۰۱:۲۳
ایشون درست میگن؟واقعا دیوان نمیتونه به صرف تورم زا بودن یک مصوبه اونو ملغی کنه؟ (1537437) (alef-13)
 
بهزاد
۱۳۹۲-۰۵-۱۱ ۰۷:۵۳:۴۹
من تخصصي ندارم ولي تو اين متن صرفا كلمات تورم زا نبود كل متن در مورد غير قانوني بودن كار انجام شده صحبت مي كرد اينطور نيس؟ وقتي ميگه٦٠قاضي با تجربه پس حتما بايد غير قانوني بودنش واضح بوده باشه كه بدون راي مخالف مصوره باطل شده  (1543558) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۴:۱۶:۲۷
حالا اگر این اتفاق در پایان سال 1392 بیفتد، از نظر دیوان و آقای توکلی غیرقانونی نیست و به دولت تدبیر و امید باید احسنت و آفرین گفت، اما چون احمدی نژاد میخواهد آن را اجرا کند، باید لعن و نفرین شود!!!؟! (1535608) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۴:۱۷:۴۸
سلام علیکم.خدا قوت آقای دکتر .متاسفم . چراکه وقتی در این سطح نخلفاتی چنین روی می دهد که اثر مستقیم در معیشت مردم دارد دیگر اصلا فرصتی برای مطرح کردن مشکلات خرد با شما برای پیگیری باقی نمی ماند .مشکلاتی که هرچند نسبت کوچکتری در اقتصاد و صنعت دارند اما مواهب گزافی را روانه کیسه عدهای کرده اند.
یا علی (1535613) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۴:۱۸:۰۴
دولت از محل استقراض از بانک مرکزی بدهی همه شرکتها و سازمانهای دولتی را میپردازد و خودش میشود متعهد اصلی به بانک مرکزی.
آن وقت از محل آن تبصره که جنابعالی آن را محدود به دولت میدانید (و نه شرکتهای دولتی) آن بدهی را به بانک مرکزی تسویه میکند.
یعنی اگر این جابجایی صوری صورت میگرفت، این همه جنجال و تهمت زده نمیشد. (1535614) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۴:۱۹:۲۶
دمت گرم (1535617) (alef-1)
 
محمد قاسم
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۴:۱۹:۳۳
آقای دکتر توکلی. من از نظر سیاسی با شما مخالفم. اما به عنوان یک ایرانی از اقدامات به موقع و هوشمندانه‌ شما در محافظت از بیت المال و جلوگیری از دولت در دست اندازی به آن صمیمانه سپاسگزارم. اکیدا توصیه می کنم که کارهای احمدی نژاد را لحظه به لحظه دنبال کنید و جلوی خلاف کاری های دقیقه آخر او را بگیرید. این آقا به هیچ اصولی پایبند نیست. نمونه آخرش همین اخذ غیر قانونی مجوز برای تاسیس دانشگاه در تهران است. امید امسال من به شما ست. خداوند اجرتان بدهد. (1535618) (alef-1)
 
رضا
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۴:۲۱:۰۵
احسنت... حيف كه نهادهاي ذيربط در برخورد با تخلفات عديده دولت دير به خودشون جنبيدن! اما همين سرعت و جديت نيز مطلوب بود. ممنون (1535621) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۴:۲۵:۱۲
اینگونه گزارشها واقعا مفید است. چون آدم میفهمد مشکل مملکت کجاست، مجلس، قاضی یا دولت.
مثلا یک جا، نماینده دیوان محاسبات "تغییر برابریهای قانونی" را منوط به تعیین توسط قانونگذار (از نظر خودش مجلس شورای اسلامی) میداند. این نشان دهنده اوج بی سوادی نماینده دیوان محاسبات است. همان قانون گذار در قانونی دیگر بانک مرکزی را مرجع اعلام نرخ ارز معرفی کرده است. پس برابری اعلام شده توسط بانک مرکزی همان "برابری قانونی" است.
جالب اینکه قاضی دیوان با آن همه تعریفی که آقای توکلی میکند این استدلال ابتدایی را میپذیرد.
واقعا آقای روحانی با این دیوان محاسبات و آن دیوان عدالت نیازی به مخالف ندارد. (1535632) (alef-1)
 
siamak
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۴:۳۲:۵۹
الحمدلله رب العالمین
جنای توکلی انشا الله خدا از شما راضی باشد. (1535648) (alef-1)
 
علی
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۴:۳۵:۵۲
تاریخ از شما به نیکی یادخواهد کرد (1535657) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۴:۵۲:۲۹
آقای توکلی به عن.ان نماینده مردم سریعا پی گیری کنید که چرا هنوز حقوق معلمان پرداخت نشده است؟ لطفا شما مانند بعضی ها نباشید. (1535708) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۴:۵۳:۵۷
آقای دکتر بفرمایید که چرا ما هر چه بیشتر نفت میفروشیم وضعیت زندگی سخت تری پیدا میکنیم (1535715) (alef-1)
 
مهدی
۱۳۹۲-۰۵-۰۷ ۱۱:۱۲:۲۴
من دکتر نیستم ولی به نظرم چون اعتماد به در آمد نفتی بیشتر میشه و فکر درآمد زایی از جاهای دیگه فراموش میشه،از طرفی به فکر خرج کردنش هم میفتن فکر میکنن تمومی نداره و بی حساب خرج میکنن بدهی بالا میارن.
فکر میکنم خیلی از واردات به تبع افزایش قیمت نفت برای ما گرونتر میشه. (1537453) (alef-13)
 
همشیره
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۵:۰۲:۵۵
ممنون واقعا ممنون .رسیده بود بلائی ولی به خیر گذشت.شمارا قسم به همین شب ها تا دیر نشده فکری هم برای دانشگاهی که این اقا می خواد درست کند بکنید . (1535739) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۵:۰۴:۰۰
توکلی متشکریم. (1535741) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۵:۰۸:۱۶
چرا قانونی نداریم که دست دولت را کاملا از ذخایر بانک مرکزی کوتاه کند (1535754) (alef-13)
 
بیدار
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۵:۱۲:۲۴
ای کاش در این هشت سال با همین دقت به تمام تخلفات آسیب زننده به ملت مظلوم رسیدگی می شد . که اینقدر سیاهی و بی اعتمادی در خاطر مردم باقی نمی ماند. اما همین جای امید و اعتماد زیادی برای آگاهی هم ملت هم نمایندگان مردم هست. حتی اگر کم باش. ممنون (1535768) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۵:۱۳:۱۲
جناب اقای احمدی نژاد
با سلام
کسی نیست رسیدگی کند کار خودتان را انجام بدهید توجهی هم به اینها نداشته باشید از فرصت باقیمانده استفاده کنید و نهادهای مختلف را تا می توانید از ریاست جمهوری جدا کنید دقیقا مثل سازمان مطالعات استراتژیک که در سال 76 دوستان خلاصش کردند و از زیر نظر ریاست جمهوری جداش کردند شما هم تا حد امکان تلاش کنید و یه سری نهادها را ببرید زیر نظر اون دانشگاهی که میخواهید تاسیس کنید باور کنید اب هم از اب تکان نمیخورد.
خیلی دوست دارم کارت درسته تشخیص فرصتت عالیه اهمیتی اصلا به اینا نده فرصت کمه فقط سریعتر .... (1535770) (alef-13)
 
فروغ
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۵:۳۶:۱۳
دولت پاک .دولت خدمتگزار.واقعا شرم اوره .وقتی که این اقا می گه مملکت امام زمانیه شما چه احساسی دارید؟ (1535826) (alef-13)
 
محمدمهدی خليلي
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۵:۳۷:۴۳
آقای دکتر توکلي خدا به شما اجر بده که از راستگويان و درست کاران هستيد. (1535831) (alef-13)
 
شهرزاد
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۵:۳۸:۴۶
شرم بر هموطنانی که بخواهند پا در دانشگاهی بگذارند که این آقا با پولهای بیت المال تاسیس کرده (1535833) (alef-13)
 
یکی از مردم
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۵:۳۹:۳۳
سلام

پروردگارا به تمام دلسوزان بحال این ملت و مملکت خیر و برکت اعطا بفرما.

الهی آمین (1535835) (alef-13)
 
گیتی
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۵:۴۰:۱۹
اقای توکلی از زحمات شما سپاسگزایم.اجر شما با خدا .وهمین خدا نگذرد از گرگ هائی که لباس میش پوشیده ومی پوشند وخواهند پوشید. (1535837) (alef-13)
 
جليل
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۵:۵۱:۳۶
خسته نباشيد آقاي دكتر توكلي. اگر همه نمايندگان مانند شما و آقاي مطهري و چند نماينده ديگر دغدغه مردم را داشتند اوضاع مملكت خيلي بهتر از اينها بود. خداوند در اين دنيا و آن دنيا پاداش دلسوزان را خواهد داد ان شا الله. (1535864) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۶:۰۳:۰۷
مردم ایران مردم نجیبی هستند مردم خوبی هستند (1535887) (alef-13)
 
صدری
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۶:۲۲:۲۷
ضمن سلام و خسته نباشید به همه دلسوزانی که دغدغه احقاق حقوق ملت را دارند ، از شما نمایندگان پرتلاش و دلسوز می خواهم برای جلوگیری از تکرار اینگونه خودسری ها از طرف هر شخص ، گروه یا مقامی که باشد ، و به منظور تنویر افکار عمومی و جبران توهینی که به ملت شریف ایران (هنگام ارائه گزارش رئیس دولت و اعلام آمار های اشتباه به این مردم هوشیار از رسانه ملی )شده است با قاطعیت از رسانه ملی بخواهید در همان برنامه و در همان ساعت از رسانه ملی از مردم عذرخواهی شده و حقایق به اطلاع عموم ملت سر افراز برسد . و بدانید که این اقدام در بالا بردن جایگاه دموکراسی و ارتقاء جایگاه ایران در نظام بین الملل در این مقطع خاص و در راستای شعار شفافیت در عمل رئیس جمهور منتخب بسیار تأثیر گذار خواهد بود .
خداوند همه دلسوزان این ملت بزرگ را پاداشی نیکو خواهد داد .
انشاء الله . (1535935) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۶:۲۷:۴۱
اقای توکلی خدا قوت (1535946) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۶:۴۳:۰۰
تشكر از توكلي هم مثل تشكر از احمدي نژاده چه فرقي مي كنه ؟ احمدي نژاد حيف و ميل نكنه يكي ديگه ميكنه . ضمنا نذاشتين حيف و ميل بشه دستتون درد نكنه ولي چه خاكي به سر ملت ريخته مي شه ؟ جلوي تورم افسار گسيخته را كي مي گيره ؟ بيكاري ها را كي پاسخ مي ده؟ (1535985) (alef-13)
 
مصطفی
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۷:۰۴:۳۰
ای کاش سیاسیون کشور یک چیز را بفهمند که منافع ملی بر منافع حزبی ارجعیت دارد و هر گاه قرار باشد منافع ملی به خطر بیافتد جلوی ان را بگیرند و همه در پیشبرد منافع مردم و کشور تلاش کنند نه در جهت منافع شخصی و حزبی خط قرمز منافع عمومی و ملی باشد نه فرد و حزب انموقع میتوان به پیشرفت کشور امید بست (1536038) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۷:۲۱:۲۳
باتوجه اتمام خرید گندم وخرید بخش قابل توجهی از گندم کشاورزان توسط دلالان وکارخانجات آرد به صورت قطی ببینید منافع حاصل از محل افزایش بها گندم به جیب چه کسانی میرود سوال اینست اطرافیان احمدی نژادودارودسته او از افزایش قیمت چه میزان سود بردند خدایا از عذاب این ستمگران وچپاولگران در دنیا واخرت کم نکن به حق این ایام (بری هر کیلو 800ریال در10000000000کیلو چقدر) (1536089) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۷ ۱۸:۰۶:۱۹
تو که اصلا نمیدونی مرحله خرید گندم چگونه اجام میشه چرا تهمت میزنی آیا احمدی نژآد و بستگانش دلالی گندم میکنند؟ امان از جهالت آخرالزمان (1538341) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۸:۲۴:۳۲
عکسی که انتخاب کردین خیلی عالیه. یعنی 20. (1536245) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۸:۳۷:۴۴
عکس اتخابی خیلی عالیه. دم همتون گرم!!! (1536286) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۸:۴۰:۵۳
درود بر توکلی و مطهری.ولی کاشکی آقای دکتر توکلی که آدم بسیار کار کشته ای هستند زودتر جلوی کج روی های این آقایان را میگرفتند.البته دیر نشده و نمایندگان دلسوز مردم که باید از حق مردم دفاع کنند می توانند از این به بعد هم با شکایت از آقایان که مردم را به این وضع دچار کردند آنها را به زندان بیندازند. باور کنید فقط با دادگاهی کردن مسببین وضع امروز مردم آرام میشوند.شما اگر این کار را بکنید نامتان در تاریخ بعنوان قهرمان ملی می ماند. (1536296) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۹:۲۵:۴۰
توکلی مچکریم (1536391) (alef-10)
 
كريمي
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۹:۲۹:۲۰
سلام آقاي دكتر توكلي با اينكه با مشي سياسي جنابعالي موافق نيستم اما تعهد و تخصص كاري شمارا ستايش ميكنم . مملكت ما به افرادي مثل شما و آقاي مطهري نياز دارد كه نان به نرخ روز خور نباشند و مجيز گوي مسئولان نالايق نباشند ((من الله توفيق)) (1536399) (alef-10)
 
مژگان
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۹:۵۸:۲۶
امیدوارم امشب دیگه جناب حیدری مثل دفعات قبلی نباشه که فقط لبخند میزد و به علامت تایید سر تکون میداد. خدا کنه در مقابل فرافکنیها محکم بایسته و یه بحث قدرتمند و محکم بسازه. (1536468) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۲۰:۲۱:۵۶
در رابطه با شغلم مشاهدات زیاد را دیدم که افراد خودی چکونه با ضد و بند در مناقصات چکونه زمینهای استان گلستان به یک دهم قیمت به خودی ها واگذار می کنند و این ها یکی دو تا نیست عده ای یک شبه دارند صاحب ده ها ملیارد میشوند و تمام دستگاه های نظارتی هم افراد خودشان است که چیزی لو نرود این درست از شش ماه گذشته شدت گرفته مخصوصا زمینهای نزدیک به شهر و بر جاده ها اگر باور ندارید یک بازرس مخفی به استان بفرستید تا بررسی نماید (1536501) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۲۰:۵۸:۵۳
آقای احمدی نژاد یه لحظه با خودت خلوت کن (1536550) (alef-10)
 
اکبر
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۲۳:۴۴:۵۴
توکلی متشکریم
اجرت با خدا در این ایام قدر تو را دعا می کنیم. (1536808) (alef-15)
 
سعید یزدی
۱۳۹۲-۰۵-۰۷ ۰۰:۳۵:۳۳
ای کاش دروغ نمی گفتند (1536891) (alef-15)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۷ ۰۱:۴۵:۱۲
در این ماه مبارک عزیز اگه بخواهیم همه تقضیر ها از اقای احمدی نزاد بدانیم بی انصافی میشه خیلی عوامل کوناگون دیگر هم وجود دارد همه اقای ریس جمهور را مقصر میدانند اقای ریس جمهور به همه اقشار در حد وتوان خودش خدمت کرده (1536994) (alef-10)
 
امیر حسام
۱۳۹۲-۰۵-۰۷ ۰۵:۴۹:۱۹
اگر اکثریت نمایندگان محترم مجلس با اقای دکتر توکلی و دیگر موافقان استیزاح اقای دکتر حسینی همراهی میگردند شاید پروژه ویران کردن اقتصاد ایران توسط ایشان عقیم میماند . (1537160) (alef-13)
 
مشهدی
۱۳۹۲-۰۵-۰۷ ۰۷:۲۶:۵۶
خاطرم هست که روزی آقای احمدی نژاد در تلویزیون از بودجه به عنوان چند برگ کاغذ که باید در جیب مردم عادی برای کنترل دولت باشد یاد کردند, و کارشناسی بودجه را در سطح یک کار عادی عوامانه تخفیف دادند.من خیلی از کارشناسی بودجه سر در نمی آورم ,ولی اگر آن روزها که دوران قدرت ایشان بود ,پاسخ مناسب و جدی و در خور به این گونه اظهارات فارغ از ملاحظات مصلحتی داده می شد, کار به اینجا نمی کشید.ضمن تشکر از آقای توکلی جهت انجام به موقع وظایف حرفه ای در این مورد,اکنون چوب بر مرده زدن افتخار نیست. (1537187) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۷ ۰۸:۲۹:۳۳
آقای توکلی!
واقعا دست شما درد نکنه و سایر عزیزانی که این بلا را از سر ملت دور کردید.

اما آیا اکنون وقت آن بود؟ اکنون باید اینطور قاطعانه همگی جلوی این بی عدالتی های دولت 9 و 10 می ایستادید؟
اگر الان سال 1389 بود، و یا 1387 باز هم دیوان با این قاطعیت و بدون هیچ رای مخالف رای را صادر می کرد؟

دل ما از دست احمدی نژاد خون هست؛ بماند. از دست شما هم هست. کار را به جایی رساندید که به خود اجازه می دهد تاریخ صورتجلسه مجمع بانک مرکزی را پس و پیش کند. من در شرکتم که 4 کارمند دارد و کل سرمایه ما 50 میلیون هم نیست جرات انجام این کار را ندارم.

دست شما درد کنه. واقعا کار بزرگی کردید. اما کاش از خاطرات و اشتباهات این 8 سال اخیر خود و دوستانتان هم چیزی بنویسید. (البته بعد از 14 مرداد) (1537209) (alef-13)
 
ابوالفضل
۱۳۹۲-۰۵-۰۷ ۰۹:۴۸:۳۹
الف باعرض تاسف از بي معرفتي شما چون تمام نظرات موافق خود را وتمام بد وبيراه به مخالفين بخصوص دولت خدمت گزار را منعكس مي كنيد.ولي نظرات مخالف راهرگز .چرا فكر مي كنيد شما همه چيز را مي فهميد وبراي هر چيز نسخه مي پيچيد.اگر نضرتان مخالف قانون وشرع است .بپذ يريد و....... (1537329) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۷ ۱۰:۲۵:۱۹
منتظر باشید که دولت بعدی از این کارها انجام دهد و هیچ کس از او شکایت نکند و راحت کارش را پیش ببرد . این شکایت ها و مخالفت ها فقط به خاطر احمدی نژاد است. (1537367) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۷ ۱۷:۵۴:۴۹
مرحبا (1538325) (alef-13)
 
علی احمدی
۱۳۹۲-۰۵-۰۷ ۱۰:۴۲:۴۷
با سلام

ممکن است این مطلب ربط زیادی به موضوع بحث نداشته باشد ولی نشانه ای است از نحوه اداره امور و مدیریت جامعه از الف خواهشمندم منعکس نماید.

از جناب احمدی نژاد خواهش میکنم به جای اصلاح مدیریت جهانی یک سری به راه آهن خودمان ، نحوه مدیریت و سرویس دهی قطارها بزنند تا ببینند چه بر سر مردم میاد در مسافرت به مشهد با توجه به گرمای شدید هوا در هر دو مسیر رفت و برگشت تهویه قطارها خراب ،روشنایی ناقص، رستوان بی برنامه و غیر پاسخگو و کلا" سوء مدیریت موج میزد و ورود به تهران با 3 ساعت تاخیر ! مطمئن هستم این سوء مدیریت در کل مملکت جاری است و نشانه های ان را همگی شاهدیم چون مشت نمونه خروار است. (1537406) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۷ ۱۱:۴۷:۳۶
جناب توكلي كه بنده نسبت به شما ارادت خاص دارم گله من و خيلي از مردم به شما و ديگر نمايندگان مجلس اين است كه در اين 8 سال كجا بوديد چرا جلوي اقدامات نابجا و ناكارآمد كه باعث 8 سال بدبختي مردم شد را نگرفتيد تا مردم به اين روز نيافتند پس معلوم شد باعث وضعيت زندگي اسفبار مردم شما نمايندگان (دور از جان شما) بود اگر در مقابل هر يك از خودكامگي هاي احمدي نژاد مانند اين مورد اينگونه اقدام مي كرديد نه احمدي نژاد 8 سال بر مسند كار بود و نه مردم اينچنين بدبخت مي شدند.
چرا احمدي نژاد را استيضاح نكرديد اگر مي گوييد مصلحت نبود آيا مصلحت اين بود كه مردم 8 سال بدبختي را تحمل كنند 8 سال با زندگي شان بازي شود و 8 سال عمر و جواني و اميدشان بر باد رود. (1537529) (alef-13)
 
رحیم
۱۳۹۲-۰۵-۰۷ ۱۶:۱۷:۲۳
اقای رییس جمهور 74هزارمیلیاردتومان پول رامیخواهی چکارکنی 5میلیاردتومانش رابردار بقیه رابیار به مردم بدبخت ایران کمک کن زندگی مردم دررخطراست سهام عدالت هم ندادی خداخیرت بدهد (1538169) (alef-13)
 
بیکار
۱۳۹۲-۰۵-۰۷ ۱۸:۲۰:۵۸
جناب آقای توکلی ، خدابسیارشاکرم که عمر دولت پایان یافت و گرنه معلوم نبود لج و لحبازی شما و علی آقای مطهری و رییس جمهور چه به سر این ملت می آورد.خدا آخر و عاقبت همه ما را ختم به خیر فرماید. (1538368) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۷ ۱۹:۵۸:۳۷
آرام آرام مشخص می شود که این دولت پاک و قانون مدار ، عدالت محور و مهرورز و... در این 8 سال چه بلایی بسر این مردم که نیاورده است . کم کم این خدمات دولت پاک خدمتگذار در صحنه های اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی و... بروز کرده مهرمانده گاری را رقم می زنند که 8 سال آینده فقط باید آمار ها و خسارات آن را محاسبه نمایند . حقا باید مدال و نشان درجه یک به این وزرا داد مخصوصا وزیر اقتصاد که بنظر من بیشترین خیانت را به این کشور انجام داده است . آقای احمدی نژاد حداقل کمی مردانگی داشته باش و در جاهایی که اشتباه کرده از مردم عذر خواهی کن . نه چون کسانیکه طلب کارند با این مردم رفتار کنی و خود و تمامی کارهای خود را نامبر وان قلمداد کنی و منت بر سر مردم و دولتهای گذشته که من چه ها که برای این کشور نکرده ام و شما تنها در زمان ریاستتان به این کشور و آرمانهایش خیانت کردید . شما که خودت را خادم و نوکر مردم می دانید ( البته در ظاهر ) پس چرا یکبار از مردم بخاطر اشتباهاتی که داشته اید پوزش نخواستید . شما که خودت را علامه دهر می دانید و تمامی کارهای خود را برنامه ریزی شده و دقیق می دانید پس چرا فقط یکبار از مردم بخاطر مشکلاتی که بر اثر بی برنامگی شما و همکارانتان در دولت ببار آمده عذر خواهی نکردید . نه تنها عذر نخواستید بلکه اصرار بر توجیه آنها داشته و در زمره افتخارات شما اعلام گردید . شما که خود را از مشاوره و پیشنهادات دیگران بی نیاز می بینید کاشکی کمی از خود خواهی می کاستید و کارهای خوب خود را با اشتباهای خود مخلوط نمی کردید و باعث خدشه دار شدن آنها نیز نمی شدید . حیف از اعتمادی که این مردم بشما داشت . (1538548) (alef-13)
 
علی نادری
۱۳۹۲-۰۵-۰۸ ۱۵:۰۰:۵۰
استقلال دیوان در این امر مهم و در این برهه از زمان که متاسفانه حتی آقا هم با اینکه از ضعف و بی کفایتی و زد وبندها ی ییدا و نهان آنها خبر دارد و دایم از این دولت در همه زمینه ها قاطعانه حمایت میکند وهمچنین از استاد ارجمند آقای دکتر توکلی که یک تنه مقابل آنها ایستاد قابل تقدیر و ستایش است و کاش کمیته ای تشکیل بشود و تمام عملکرد این دولت را در هشت سال صدارتش در همه شاخه ها بررسی میکردو کاش تمام مصوبات دال بر انواع واگذاریهای صورت گرفته را رسیدگی و همه ابطال شود و حقوق حقه ملی به جمعی ارازل دور وبر خود داده نشود (1539296) (alef-13)
 
جعفر
۱۳۹۲-۰۵-۰۸ ۱۵:۲۱:۱۶
خدا داند از پشت پرده ها
به امید از بین رفتن پرده ها (1539320) (alef-13)
 
دال
۱۳۹۲-۰۵-۰۸ ۱۸:۵۵:۴۸
نرخ ارز رو در بودجه ٩٢طورى چيدند تا بتوانند ٧٤هزار ميليارد اسكناس بى پشتوانه چاپ شده رو پا به پا ومردم رو شلوار از پا جدا كنند. شانس اورديم ٧٤تابوداگر ١٧٤تا بود نرخ ارز دولتى مى شد٤٠٠٠تومان كى به كيه. ليست تواتر بدهيهارو براى تنويربيشتر افكار مردم در اختيار رسانه ها قرار دهيد تا پول سيب زمينى وتراول هاى ٥٠هزارتومانى ومحل پرداخت يارانه ومسكن مهر وبذل وبخشش هاى سفرهاى خارجى وهزارولخرجى ديگر ازش بزنه بيرون ومردم بفهمند از كجا دارند مى خورند. (1539564) (alef-13)
 
آدام
۱۳۹۲-۰۵-۰۹ ۱۰:۱۱:۳۷
"خوب ، بد ، خوب "
این سه گزینه در مورد ممود احمدی نژاد عجیب به نظر می رسد
اوایل آدم "خوب" و پاک و بی غل وغشی بود!
بعدا آدم " بد " و اخ و کوفت و زهر ماری شد!
و اخیرآ " خوب " و پر تلاش و ... معرفی می شه!
یالالعجب ! چطور می خوان جواب بدن روز قیامت این طرفداران بی منطق ! (1540121) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۰ ۱۵:۴۲:۳۲
درود بر دکتر توکلی نماینده مجلس و دکتر اثنی عشری معاون سابق و آگاه بانک مرکزی که با درک موقعیت و شجاعت قابل تحسینشان خطر بزرگی را از کشور و مردم دفع کردند. (1542676) (alef-13)
 
اصغری
۱۳۹۲-۰۵-۱۰ ۱۶:۰۵:۲۷
بیچاره دیوان عدالت وسایرین که باطناب پوسیده توبچاه افتادن (1542711) (alef-13)
 
فرشته
۱۳۹۲-۰۵-۱۰ ۱۸:۰۴:۱۳
واقعا دست شما درد نکنه وهمیشه سعی کنید با کمک یاران با ایمان منافع ملت مظلوم ایران را حفظ نمایید .خداوند متعال نگهدار شما وکسانیکه از منافع ایران وملت آن دفاع میکنندباشد .دمتان گرم.نفستان حق (1542921) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۲-۰۵-۱۰ ۱۹:۰۰:۵۳
با سلام
من هم با نظر دوست قبلی موافقم. اقای توکلی فکر می کنید که الان ادم بزرگی شدید که اینکار رو کردید؟ شما خودتان بهتر از هر کسی می دانید تمام زحماتی که در این باره انجام دادید هیچ سودی برای ملت ندارد. نمی گم شما زحمت نکشیدید چرا خیلی دویدید. ولی برای خودتان برای اینکه به حساب خودتان نزارید احمدی نژاد برنده از میدان برود بیرون. این پولی که شما از ان دم میزنید وارد جامعه شده .اون زمانی که باید جلویش می گرفتید گذشته. حالا فقط اسمش فرق میکنه بدهی دولت یا بدهی بانک یا....مهم اینست که از جیب من و امسال من اقای احمدی نژاد پول برداشته و به هر کس که خواسته داده. بله خودش نخورده ولی از من هم اجازه نگرفته بدون اجازه از جیب دیگران برداشته و خرج کرده .اسم این چیست؟ ....بگذریم ولی شما اقای توکلی خیلی جوش نزن .فرقی نمی کند که اسم این پول تزریقی چه باشد هرچه باشد دارد اثرخودش را میگزارد...حداقل سعی کنید شما در بازی کثیف شیطان نیوفتید و به خاطر منافع حزبی یا شخصی مجبور به گفتن دروغ یا بزرگ نمایی های مصلحتی نشوید. (1543007) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۰ ۱۹:۳۳:۳۰
اصول گرایان به خاطر دفاع 8 ساله ی خود از احمدی نژاد باید از مردم ایران عذر خواهی کنند چون نتیجه ی عملشان احمدی نژاد بود پیشنهاد می کنم به دلیل فجایع 8 ساله گذشته به هیچ وجه با دید گاه فعلی به دنبال قدرت نباشند . (1543046) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۲-۰۵-۱۱ ۰۰:۴۶:۲۲
برادر من اگر یه کمی با فکر به مسائل نگاه کنید از گزارشاد حتی دشمنان هم میتوانید استدلال صحیح برداشت کنید.74000میلیارد تومان را تقسیم بردو کنید متوجه میشوید.مقصودم چی هست قسمتی از ارزی که حتی مجلس از موجودی ان با خبر نیست چرا چون به جای تفکر دنبال لابی برای اطلاعات هست.از گزارش اقای الف درمیابیم که کمترین ذخیره ارزی 37میلیارد هست مابقی راهم میتوان کشف کرد به شرطی که بخواهند .روزی شخصی زمان جنگی راپیش بینی کرده بود اطلات اون کشور اورابازداشت کردند تابدانند اطلاعات از کجا لو رفته گقت از مجموعاطلاعات رسانهای کشور با جمع وتفریق به این نتیجه رسیدم (1543380) (alef-13)
 
ف.ف.ج.
۱۳۹۲-۰۵-۱۱ ۰۱:۴۱:۴۵
با توجه به شرایط سیاسی واقتصادی واجتماعی فعلی کار شما و آن شهروند حقیقی که باتلاش بی شائبه تخصصوصی خویش مبادرت به حفظ حقوق ملت ایران ننموده اید قابل تقدیر وبینظیر می باشد خداوند پشت وپناهتان باشد (1543430) (alef-13)