کد مطلب: 268533
پیشنهاد کتاب/«وزن چیزها»؛ جین کازز؛ مترجم: عباس مخبر؛ آگه
وزن زندگی در ترازوی فلسفه
دکتر علی غزالی فر*، 5 اردیبهشت 94
تاریخ انتشار : شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۵۱
وزن چیزها؛ فلسفه و زندگی خوبنویسنده: جین کازز
مترجم: عباس مخبر
ناشر:
انتشارات آگه، چاپ سوم ۱۳۹۳
۲۴۰ صفحه، ۱۴۰۰۰ تومان
این کتاب را در تهران
فروشگاه اینترنتی شهر کتاب و در شهرستانها
پاتوق کتاب فردا تا یک هفته پس از معرفی، با
۱۰% تخفیف ویژه عرضه میکنند، در صورت تمایل در تهران
اینجا و در شهرستانها
اینجا کلیک کنید.
*****
از همان دم که سقراط بهوضوح اعلام کرد که «زندگی بررسی نشده ارزش زیستن ندارد»، توجه به زندگی و تأمل در چند و چون آن از موضوعات بسیار جدی و مورد اهتمام فیلسوفان واقع شد. کاملاً روشن است که بررسی موردنظر سقراط یک بررسی فلسفی است و نه برخوردی سطحی، عادی و معمولی. بیشتر فیلسوفان این آرمان سقراطی را در فلسفه ورزی خویش پیش چشم داشتند و جایگاه مناسبی در فلسفه خود به آن بخشیدند. حتی در نگاه فیلسوفانی چون افلاطون پرداختن به زندگی به حدی اهمیت دارد که غایت نهایی فلسفه را در این میدانند که زندگی همه انسانهای جامعه را هم به جهت نظری و هم به جهت عملی به سامان کند. ازاینروست که فیلسوفان را فرزانگان و اندیشمندانی میدانند که چگونگی زندگی درست و خوب را به انسانها نشان میدهند. در طول تاريخ نیز به همين دليل به آنان لقب حکيم میدادند.
البته ممکن است کسی گمان کند که فلسفه نه تنها ربطی به زندگی ندارد بلکه اساساً از آن دور است و باعث دوری از زندگی واقعی میشود؛ اما این گمان پنداری باطل است؛ زیرا هر نوع زندگی و هرگونه زیستنی پیشاپیش نوعی نگاه به انسان، زندگی، جهان و غایت انسان را فرض میگیرد. سپس با توجه به آنها تلاش میشود که زندگی انسانی تنظیم و تنسیق و مدیریت شود. همه این موارد مقولاتی فلسفی هستند که نقد و بررسی صحت و سقم آنها فقط در فلسفه و با فلسفه امکانپذیر است.
خانم جین کازز نیز در این کتاب قصد دارد در همین مسیر گام بردارد و خواننده را به قدم نهادن در این راه ترغیب و تشویق کند. او برای این منظور هم حاصل آراء و نظریات فیلسوفان بزرگ را پیش چشم داشته و هم افکار و تأملات و نظریات خود را به خواننده عرضه کرده است.
این کتاب پس از مقدمه نویسنده، شامل ده فصل است. عناوین جالب این فصول به ترتیب عبارتاند از:
۱-این دنیای فانی
۲-زندگیهای عجیب
۳-عقل و شانس
۴-آیا خوشبختی تنها چیزی است که اهمیت دارد؟
۵-ضرورتها
۶-سردرگمیهای تنوع
۷-انتخابهای دشوار
۸-در تلاش خوب بودن
۹-قلمرو دینی
۱۰-هدفگیری
مسئله فصل اول بررسی این مطلب است که با توجه به اینکه همهچیز روزی به پایان میرسد، این امر چه تفاوتی در وضعیت زندگی ما ایجاد میکند؟
در فصل دوم به این سؤال میپردازد که آیا زندگی سرشار از همهچیز همواره خوب است؟
در ادامه همین بحث در فصل سوم این پرسش را پیش میکشد که هدفهای خوبی که باید در زندگی انتخاب کنیم کداماند؟ جین کازز برای یافتن پاسخ ابتدا دیدگاههایی را که در یونان باستان مطرح شده بررسی میکند و سپس به قرن نوزدهم منتقل و نظریات فیلسوفان سودگرای این سده نیز واکاوی میشود.
فصل پنج به این مسئله اختصاص یافته که ویژگیها و مؤلفههایی که باعث یک زندگی خوباند، کدامند؟ مؤلف چند ویژگی و مؤلفه مهم را مطرح و بررسی میکند که مهمترین آنها عبارتاند از: خوشبختی، استقلال، اخلاق و دانش.
فصل ششم همین مسئله را در مورد افرادی که معلول هستند پیگیری و آن را به این صورت بازسازی میکند: کسانی که معلولیت جدی دارند چگونه میتوانند از چنین مؤلفههایی برخوردار باشند؟
فصل بعدی، فصل هفتم، به دنبال یافتن ابزاری برای حل تناقضاتی است که میان ضرورتهای زندگی وجود دارد. در دو فصل بعدی، هشتم و نهم، به ترتیب از جایگاه اخلاق و دین در زندگی بحث میشود و در فصل آخر نیز جمعبندی، سبک و سنگین کردن اهداف مختلف زندگی و انتخاب میان آنها را به بحث میگذارد.
نکته مهم، آن است که نویسنده قصد ندارد به هیچکدام از این پرسشها پاسخ قطعی و نهایی بدهد. او میخواهد تأملاتی داشته باشد و خواننده را نیز در مسیر فلسفه ورزی با خود همراه کند.
متأسفانه علیرغم اهمیت مسئله، کتابهایی که با این موضوع ترجمه شدهاند کم شمارند. تألیف مستقل به زبان فارسی از این هم کمتر است. گو اینکه در این اواخر کتابهای بیشتری در این زمینه در حال ترجمه است. در هر صورت ما نیاز بسیار جدی و حیاتی به درک و فهم زندگی داریم؛ زیرا زندگی خوب بدون این درک و فهم آن امکانپذیر نیست. مشکلات، سردرگمی، ناراحتی، شکست، پوچی و بیمعنایی و خلاصه همه آشفتگیها و پریشانیها همه به خاطر این است که ناآگاهانه و ناهشیارانه زندگی میکنیم. مسائلی از قبیل اینکه زندگی چیست، در زندگی چه باید کرد، از زندگی چه میخواهیم، چگونه باید زندگی کرد، هدف و معنای زندگی کدام است، ... همه اینها مسائلی است که هیچ انسان آگاه و هشیاری نمیتواند نسبت به آنها غافل باشد. اگر تنها کمی هشیار باشیم خود این پرسشها هستند که به آگاهی ما هجوم میآورند و ما را آرام نمیگذارند.
«وزن چیزها» تمرین خوبی برای اندیشیدن جدی به زندگی است تا زندگی خود را در ترازوی خردِ فلسفی وزنکشی کنیم. نکته آخر اینکه زندگی در واقع همان معنای زندگی است و معنای زندگی نیز بدون عقلانیت و اندیشیدن حاصل نمیشود. نتیجه آنکه بدون خرد و اندیشه از زندگی شایستۀ انسانی خبری نخواهد بود.
* دکترای فلسفه
آرمان
۱۳۹۴-۰۲-۰۵ ۱۹:۱۰:۲۰
بسیار کتاب خوبی است..... خوندن اون رو به همه توصیه میکنم. (2847290) (alef-3)
اینکه خوندن اون رو توصیه میکنین دردی بر دردم افزوده شد چون که تیراژ کتاب در کشورمان به 500 هم رسیده است اما در همین کامنتها در هر موضوعی هر انچه نمیدانیم مسخره میکنیم و خود را اگاه تر از همه میدانیم واقعا تاسف (2848079) (alef-10)
چقدر اين جمله سقراط مهم است و ما بايد آن را جدي بگيريم در زندگي:
زندگي بررسي نشده ارزش زيستن ندارد.
درود! (2847566) (alef-3)
فکر میکنم اصل جمله این است که زندگی تجربه نشده ارزش زیستن ندارد.
در این صورت معنای جمله به کلی عوض می شود. (2847970) (alef-10)
مهم نیست اصل جمله چیه مهم اینه که هم اولی کاملا درسته هم دومی (2848400) (alef-10)
جناب احمد اگر هم اصل جمله تجربه باشه، منظور تجربه ادراکي است و نه تجربه عملي. چون منظور سقراط لزوم فهميدن زندگيه. (2850282) (alef-11)
حسيني
۱۳۹۴-۰۲-۰۵ ۲۳:۱۰:۴۱
بسيار عالي بود
بسيار متشکرم (2847812) (alef-3)
زندگي
۱۳۹۴-۰۲-۰۷ ۲۲:۵۲:۳۵
در زمينه زندگي و مطالب مربوط به زندگي کتابهاي فلسفي زيادي هست
از الف تقاضا دارم چنين کتابهايي را بيشتر مطرح کنند.
متشکرم (2852949) (alef-3)
آیا ترازوی فلسفه وزن یگانه ای برای زندگی بشر دارد؟؟؟!!!
---
علیرغم وجود مشترکاتی میان انواع فلسفه های بشری هرگز نمی توان با اندیشه های متضاد و متعارض موجود که هر یک روی مبانی ویژه ی خود برای زندگی وزنی تعیین میکند وزن یگانه ای را بعنوان وزن زندگی در ترازوی فلسفه مشخص نمود تا بتوان با تکیه بر اصول چنین فلسفه ای خوشی همیشگی و همه جانبه ی بشر را فراهم ساخت.
کشمکش موجود میان عقل و احساسات بشر و ارجحیت بخشیدن همیشگی افراد بشر به هر یک از این دو عامل در تعامل با خود و دیگران و دیگرها همواره وزن نا متعادلی به زندگی می بخشد و خوشی زندگی را متزلزل و ناپایدار می سازد.
تزلزل حاصل در خوشی زندگی بشر در نتیجه برهم خوردن تعادل که فرایند کشمکش میان عقل و احساسات است منشا تکوینی اصیل در وجود بشر دارد که ادیان و فلسفه ها هر یک مطابق با جهان بینی خود برای بازگرداندن تعادل به این خوشی اصول و ارزشهای رفتاری ویژه ای بنام دین و اخلاق تعیین کرده است و اولیت در ایجاد این تعادل از آن اصول و ارزشهایی است که بتوانند با سرشت بشری همگنی و همسنخی بی کم و کاست داشته با شند.
مومنان به دین الهی از مسلمانان بر این باورند که فرهنگ رفتاری که رسالت قرآنی پیامبر اسلام (ص) در زمینه های احکام عملی و اعتقادات اصیل قرآن به بشر عرضه کرده است چناچه به دور از افزوده های غیر منطقی ذهن ناقص بشر اجرا شود می تواند کشمکش مذکور را بنفع عقل تغییر دهد و با توجه به تکوینی و همیشگی و نهادینه بودن این کشمکش حد اکثر خوشی را در زنگی بشر فراهم سازد و این زندگی را به تعادل نسبی خوب برساند.
سرشت بشر که پاداش و مجازات بر مبنای آزمایش و امتحان را پذیرفته است بی تردید نهادینه بودن این کشمکش را در خود آگاه خویش می پذیرد و به آن بعنوان راز و ارزش آفرینش و وجود خود روی این کره ی خاکی با هر دین یا جهان بینی که داشته باشد اذعان می کند. (2858319) (alef-13)
آیا ترازوی فلسفه وزن یگانه ای برای زندگی بشر دارد؟؟؟!!!
---
علیرغم وجود مشترکاتی میان انواع فلسفه های بشری هرگز نمی توان با اندیشه های متضاد و متعارض موجود که هر یک روی مبانی ویژه ی خود برای زندگی وزنی تعیین میکند وزن یگانه ای را بعنوان وزن زندگی در ترازوی فلسفه مشخص نمود تا بتوان با تکیه بر اصول چنین فلسفه ای خوشی همیشگی و همه جانبه ی بشر را فراهم ساخت.
کشمکش موجود میان عقل و احساسات بشر و ارجحیت بخشیدن همیشگی افراد بشر به هر یک از این دو عامل در تعامل با خود و دیگران و دیگرها همواره وزن نا متعادلی به زندگی می بخشد و خوشی زندگی را متزلزل و ناپایدار می سازد.
تزلزل حاصل در خوشی زندگی بشر در نتیجه برهم خوردن تعادل که فرایند کشمکش میان عقل و احساسات است منشا تکوینی اصیل در وجود بشر دارد که ادیان و فلسفه ها هر یک مطابق با جهان بینی خود برای بازگرداندن تعادل به این خوشی اصول و ارزشهای رفتاری ویژه ای بنام دین و اخلاق تعیین کرده است و اولیت در ایجاد این تعادل از آن اصول و ارزشهایی است که بتوانند با سرشت بشری همگنی و همسنخی بی کم و کاست داشته با شند.
مومنان به دین الهی از مسلمانان بر این باورند که فرهنگ رفتاری که رسالت قرآنی پیامبر اسلام (ص) در زمینه های احکام عملی و اعتقادات اصیل قرآن به بشر عرضه کرده است چناچه به دور از افزوده های غیر منطقی ذهن ناقص بشر اجرا شود می تواند کشمکش مذکور را بنفع عقل تغییر دهد و با توجه به تکوینی و همیشگی و نهادینه بودن این کشمکش حد اکثر خوشی را در زنگی بشر فراهم سازد و این زندگی را به تعادل نسبی خوب برساند.
سرشت بشر که پاداش و مجازات بر مبنای آزمایش و امتحان را پذیرفته است بی تردید نهادینه بودن این کشمکش را در خود آگاه خویش می پذیرد و به آن بعنوان راز و ارزش آفرینش و وجود خود روی این کره ی خاکی با هر دین یا جهان بینی که داشته باشد اذعان می کند. (2859162) (alef-13)
پويان
۱۳۹۴-۰۲-۱۵ ۱۲:۳۶:۱۶
زنده باد زندگي!
زنده باد فلسفه! (2869219) (alef-3)