نظر منتشر شده
۱۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 407619
مسئول این فساد آبی‌رنگ کیست؟
بخش اقتصادی الف، 7 آبان 95
تاریخ انتشار : جمعه ۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۳۲
وقتی کلمه فساد را به کار می‌بریم فوری ذهن ما متوجه کلاهبرداری و اختلاس و رشوه به معنای رایج می‌شود که درست هم هست؛ ولی نوع دیگری از کلاهبرداری و اختلاس یا رشوه داریم که کمتر توجه ما را جلب می‌کند، در عین‌ حال که همیشه و در همه لحظات جلوی چشم ماست ولی آن را پدیده‌ای طبیعی می‌دانیم؛ در حالی که در یک جامعه توسعه‌یافته حساسیت به این نوع کلاهبرداری و اتلاف منابع کشور و مردم بیشتر است. اجازه دهید وارد اصل ماجرا شویم.

iمه شما روزانه که در خیابان یا جاده رفت‌وآمد می‌کنید، وانت‌های آبی‌رنگ نیسان را دیده‌اید که با صدای گوشخراش و آزاردهنده‌ای که مختص همین خودرو است در حال عبور است. این خودرو از ‌سال ١٣٤٩ وارد چرخه تولید در ایران شد و تاکنون نزدیک به ٨٠٠‌ هزار دستگاه از آن تولید و استفاده شده است.

به جز مسأله صدای ناهنجار این خودرو که واقعاً اعصاب‌خردکن است، مصرف بنزین آن یکی از معضلات صنعت حمل‌ونقل ایران است. میزان مصرف آن برحسب قول‌ها و مدل‌های گوناگون و قدمت تولید متفاوت است؛ از ٢٠ لیتر در هر ١٠٠ کیلومتر تا ١٥ لیتر در هر ١٠٠ کیلومتر گفته شده و ممکن است هر دو رقم درست باشد. ٢٠ لیتر مربوط به خودروهای قدیمی و ١٥ لیتر برای خودروهای جدید باشد.

فرض کنیم که ١٠٠ هزار دستگاه از خودروهای مذکور از چرخه حمل‌ونقل خارج شده باشند. باز هم فرض کنیم که همان میزان حداقل ١٥ لیتر مصرف در ١٠٠ کیلومتر را داشته باشند و اگر متوسط ١٠٠ کیلومتر در روز رانندگی کنند، ١٥ لیتر بنزین مصرف می‌کنند و با توجه به حضور ٧٠٠ هزار دستگاه از این خودرو، روزانه حدود ١٠ میلیون لیتر بنزین را این خودرو می‌سوزاند.

مطابق با استانداردهای موجود حدود ٣٠‌ درصد این مصرف اضافه است، بنابراین روزانه حداقل ٣ میلیون لیتر بنزین فقط به دلیل ضعف فناوری خودرویی در حال سوزاندن بیهوده هستیم. نه‌تنها این مقدار سوخت را از دست می‌دهیم، بلکه آلودگی ناشی از آن و عوارض بعدی این سوختن را نیز به جان می‌خریم.

این مقدار بنزین را اگر لیتری یک دلار ارزش‌گذاری کنیم، سالانه بیش از یک میلیارد دلار فقط خسارت مستقیم ناشی از اتلاف سوخت خودروهای مزبور را می‌دهیم و این هزینه مستقیم است و هزینه‌های آلودگی صوتی و هوایی ماجرا نیز جای خود دارد؛ به عبارت دیگر به ازای هر دستگاه خودرو حدود ١٥٠٠ دلار در هر ‌سال خسارت می‌دهیم.

اگر متوسط عمر مفید یک خودرو را با بهترین استانداردهای جهانی ١٠‌سال فرض کنیم، به ازای هر دستگاه خودرو حدود ١٥‌هزار دلار مفت و مجانی سوخت اضافی می‌سوزانیم. ولی فراموش نکنید که هیچ خودرویی در ایران پس از ١٠‌سال کار از گردونه حمل‌ونقل خارج نمی‌شود و باید آن را ٢٠‌سال فرض کرد؛ یعنی هزینه اتلاف‌شده مزبور ٣٠‌هزار دلار به ازای هر دستگاه وانت نیسان است.

اگر یک‌سوم این مبلغ را پرداخت کنیم، می‌توانیم وانت‌های مناسب با آخرین استانداردها خریداری کرده و در صنعت حمل‌ونقل کشور به کار بریم یا این‌که سرمایه‌گذاران خط تولید آن را در ایران به کار اندازند. البته قضیه شاید به این سادگی نباشد، زیرا این موضوعی است که در طول ٤٥‌ سال گذشته شکل گرفته است، ولی جا دارد که سوال کنیم چرا این محاسبات ساده (با همه خطاهای احتمالی که وجود دارد، ولی اصل ماجرا را تغییر نمی‌دهد) موجب هیچ تصمیمی نمی‌شود؟

آیا اتفاقی را که در این میان رخ می‌دهد، متأثر از کلاهبرداری، رشوه یا اختلاس ناپیدا نیست؟ آیا نباید گمان ‌کنیم که تصمیم‌گیران گوناگون از محیط‌زیست گرفته تا مدیریت انتظامی حمل‌ونقل تا وزارت ذیربط تا وزارت بازرگانی و صنعت تا کارخانجات تولیدکننده و... همه و همه در یک تفاهم نانوشته، منافع خود را پشت ملاحظات و مصلحت‌های عادی پنهان می‌کنند و اجازه می‌دهند که چنین خودرویی تولید شود؟ در کدام کشور جهان می‌توان تولید این خودرو را با این میزان مصرف سوخت و صدای ناهنجار دید؟ حتما عقل سلیم با تولید آن مخالف است و تنها چیزی که می‌تواند مانع اجرای این عقل سلیم شود، فساد است.

مسأله آن‌قدر بحرانی شده که وزیر نفت اعلام کرده است: «اگر وزارت نفت پول داشته باشد کل وانت‌ نیسان‌های کشور را باید بخرد و تحویل ذوب‌آهن بدهد و بسوزاند. از دور خارج‌شدن نیسان‌ها باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف سوخت خودروها می‌شود و حتی امکان افزایش صادرات سوخت از کشور فراهم می‌شود.»

در حالی که باید پرسید چرا باید خودرویی در وزارت صنعت تولید شود که وزارت نفت باید آن را بخرد و تبدیل به آهن‌پاره کند؟! پاسخ به این پرسش ساده نشان می‌دهد که مشکلات ریشه‌ای‌تر از آن است که به نظر می‌رسد.
*شهروند
 
کلمات کلیدی : وانت نیسان
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۰۷ ۲۰:۴۰:۲۶
این مطلب در مورد موتور سیکلت ها نیز صادق است. شاید هدر رفت بنزین و حوادث جانی و مالی آنها حتی چندین برابر نیسان های آبی رنگ می باشد.
خانه از پایبست خراب است! (3991827) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۰۷ ۲۱:۰۴:۳۷
حالا نه این که یقبه خودروهای مونتاژ وطنی خوبن (3991857) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۰۷ ۲۱:۰۵:۰۷
يا اينكه مانند بقيه خودروها اصرار به توليد محصولات بي كيفيت و قديمي كنيم و با چشم بستن روي تعطيلي صنايع ديگري مانند نساجي و لوازم خانگي ،
به بهانه اشتغال آفريني و توليد ملي به ساخت اين خودروهاي بي كيفيت ادامه دهيم و اينكه مردم كماكان اين ها را مي خرند را به حساب درست بودن كارمان بگذاريم نه مجبور بودنشان ، و اصرار كنيم خودور كالاي انحصاري نيست ، (3991858) (alef-13)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۸-۰۷ ۲۱:۱۲:۵۶
خیلی از این ای کاش ها هست که باید عملی شود. یعنی با همین محاسبات، باید بودجه ای ویژه این کار اختصاص داده شده و این ماشین ها جمع آوری شوند. این کار یا توسط دولت یا به وسیله نمایندگان باید انجام شود ولی معمولا آنقدر مشغله هست که ایشان بیشتر به فکر امورات جاریه هستند تا پیش گیری. (3991870) (alef-13)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۰۷ ۲۱:۲۵:۰۲
در بیشتر تولیدات کشور مخصوصا انهایی که دولتی اداره میشوند اگر مثل همین مورد اعداد و ارقام را حساب کنیم نتیجه همین میشود منتها دلسوز و اینده نگری مدیران و افراد ان شرکت یا موسسه دولتی فقط فکر تایم کاری هستند و تمام (3991891) (alef-13)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۰۷ ۲۱:۲۹:۰۵
عزیزان شما فقط یک جنبه را مورد مداقه قرار داده ید حال انکه این نیسان ابی منفور بطور متوسط 2 تا 2.5 تن بار را جابجا میکند که حداقل 3 برابر وانتهای اریستان تولید فعلی و 8 برابر وانتهای پراید است لذا اگر مصرف اریستان را 10 لیتر در صد کیلومتر و یا وانت پراید را 7 لیتر در نظر بگیریم کارکرد وانتهای نیسان نه تنها به ضرر منافع ملی نیست بلکه کاملا در راستای کاهش مصرف سوخت حرکت میکند و این در حالیست که وانتهای جدید بیش از مقادری که عرض کردم مصرف میکنند (3991895) (alef-13)
 
روح ا...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۰۷ ۲۱:۳۴:۰۵
جواب ساده است.لابی انحصار و شبه دولتی بودن خودروسازان.فقط نیسان ابی نیست.۴۰۵ پراید سمند حتی ۲۰۶ همه از رده خارج اند ولی کو گوش شنوا.تنها چیزی که در این مملکت ارزش ندارد حق و حقوق مصرف کننده است.بعید هم میدانم این شرایط عوض شود. (3991900) (alef-13)
 
۱۳۶۰
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۰۷ ۲۱:۴۲:۱۲
والا رقیب تو اقتصاد نباشه کارخانجات داخلی پوست مردومو میکنن باید مثل امریکا با اینکه کارخانجات داخلیش تولید دارن ولی واردات محدود و شامل تعرفه واردات نجومی نیست (3991906) (alef-13)
 
حسین
Germany
۱۳۹۵-۰۸-۰۷ ۲۱:۴۷:۱۳
یکی لز مهمترین دلایل گرانی کالاها همین وانتهای پرمصرف هستن که هزینه حمل و نقل و تمام شده کالاها رو چندبرابر میکنن مخصوصا میوه ها رو (3991910) (alef-13)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۸-۰۷ ۲۱:۵۳:۴۸
عزیز جان، میدونی چند نفر توی این مملکت دارند از این فساد آبی رنگ به قول شما نون می خورند؟ قبل از اینکه زیراب این ماشینو بزنید، اول یک وانت مشابه با همین قیمت و قدرت تولید کنید!
والا خوبین نداره مردم رو از نون خوردن بندازین! (3991918) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۰۷ ۲۲:۱۸:۰۸
متاسفانه ذانت و منافع باند و گروهها و نهاد ها و ارگان ها اجازه بهبود و اصلاح شرایط را نمی دهد (3991931) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۵-۰۸-۰۷ ۲۲:۱۸:۳۶
ازسایت الف بخاطرپرداختن به همچنین موضوعاتی سپاسگزاریم باشدکه این روندادامه یابد. (3991933) (alef-13)
 
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۰۷ ۲۲:۳۷:۲۸
پاسخ بسیار آسان است. منافع عده ای در گرو تولید این خودروی عتیقه است. هیچ کس هم پیگیر موضوع نمی شود. چون در این فساد دست دارند. فاتحه. (3991955) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۰۸ ۰۰:۰۹:۴۴
سلام من سالانه يك ميليون تومان براي تردد در داخل شهر تبريز به شهرداري تبريز پول مي دهم اگر اين نيسان را هم نداشتم خانوادهام از گرسنگي مي مردند اين پول زور است كسي نيست به داد ما وانت داران برسد (3992026) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.