نظر منتشر شده
۵۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 260820
در گزارش جدید احمد توکلی به مردم مطرح شد:
بودجه 94 نفتی‌تر شده است/ ضعف‌ های تاریخی بودجه و بودجه‌ریزی در ایران
بخش اقتصادی الف، 1 اسفند 93
تاریخ انتشار : جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۷
احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه گزارش‌های دوره‌ای خود به مردم، متن ذیل را به رسانه‌ها ارسال کرده است:

بسم الله الرحمن الرحیم
ضعف های تاریخی بودجه و بودجه ریزی در ایران
گزارش به مردم، بودجه ۹۴ – ۱ ۳۰/۱۱/۱۳۹۳
امسال کمیسیون تلفیق شکل تاره ای به خود گرفت. تا سال قبل کمیسیون تلفیق متشکل بود از ۲۹ عضو کمیسیون برنامه و بودجه که از هر کمیسیون دیگر دو نفر بدان اضافه میشدند که جمعا ۵۵ نفر بودند. متعاقب این که نمایندگان گنجاندن طرح ها و پروژه های مربوط به حوزه انتخابیه برخی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه را مشاهده کردند و اینکه اکثریت اعضای تلفیق با این کمیسیون بود(۲۹ در برابر ۲۶)، با تقدیم طرح اصلاحی و تصویب آن در مجلس سهم کمیسیون برنامه و بودجه را به نه نفر کاهش دادند و در عوض سهم هر کمیسیون دیگر را به ۳ نفر رساندند. البته این کار با منطق تشکیل کمیسیون بودجه ناسازگار است. در کمیسیون بودجه بحث شد که چه کنیم؟ پیشنهادی که سهمیه بندی کنیم تا همه اعضا در تلفیق های بعدی لااقل یکبار شرکت کنند رآی آورد! سه بار مخالفت بنده و برخی دیگر بی نتیجه ماند. جوهر استدلال بنده این بود که اینکه شما مجربان و متخصصان امر را حذف کنید نه با عقل، نه با علم و نه با نگاه دینی، با هیچکدام سازگار نیست. نتیجه شگفت آور بود : در انتخاب ۹ نفر، تمام متخصصان و مجربان : غلامرضا مصباحی مقدم، هادی قوامی، محمد قسیم عثمانی، احمد توکلی، علی محمد احمدی، جعفر قادری، الیاس نادران و رضا عبداللهی همگی بیرون ماندند. تنها استثنا رئیس کمیسیون، غلامرضا تاجگردون بود. در کمیسیون غیر از رئیس که تجربه طولانی کار در برنامه و بودجه را داشت، تنها یکی دو نفر متخصص اقتصادی عضویت داشتند. البته تک توک افراد نسبتا تجربه اندوخته دیگر هم بودند.

بحمدالله در این دولت، امسال نیز مانند پارسال، لایحه بودجه در موعد قانونی تقدیم مجلس شد ولی نه دولت از فرصت بودجه ریزی برای رسیدگی جدی به مسائل کشور به خوبی استفاده کرد و نه مجلس توانست از این فرصت برای حل مشکلات اصلی مردم بهره لازم را ببرد.

بودجه یک رکن بزرگ سیاستگذاری و هدایت اقتصاد کشور و بالاترین سطح گفتگوی قوه مقننه و مجریه درباره مسایل کشور ، شیوه اداره کشور و اولویت های کشور است. گر چه به همت دولت و همراهی شرایط عمومی، نرخ رشد ظاهرا مثبت و نرخ تورم کاهش یافته است، ولی رکود تورمی کشور همچنان بر گرده بیش از نیمی از مردم صبورمان به درجات مختلفی فشار می آورد. بودجه به عنوان ابزار اصلی سیاست مالی در کنار سیاستهای پولی مستقل ولی هماهنگ که در دست بانک مرکزی است همراه با سایر سیاستگذاری های مناسب میتوانند تورم را مهار کنند و رکود را کاهش دهند. به نظر می رسد دولت نه تنها از فرصت تهیه و تصویب بودجه برای طرح مسایل کشور و تصمیم گیری های اساسی استفاده نکرده است و کمیسیون تلفیق نیز تقریبا مانند هر سال اثر اندکی داشته است بلکه مانند هر سال، نگاه صرف اداری و روزمره­گی در بودجه ریزی حاکم است که می تواند کشور را در معرض آسیب های بیشتری قرار دهد. شاهدش سهم مسائل کلان در برابر سهم وصله پینه های انجام شده در مباحث تلفیق است. در تلفیق معمولا احکام و ارقام پیشنهادی لایحه دولت و یا پیشنهادهای کمیسیونها بدون بیان آثارش بر متغیرهای کلان مطرح میشود مگر نماینده ای مطرح کند. یک علتش امساک غیرقانونی دولت در دادن اطلاعات پشتیبان لایحه است. اگر پیشنهاد لایحه یا کمیسیون ها یا نمایندگان درآمدی باشد بیشتر در باره امکانپذیری اش و اگر هزینه ای باشد بیشتر در باره ضرورتش حرف زده میشود! اینکه چه اثری بر تولید و اشتغال دارد، یا چه اثری بر تورم میگذارد، یا چه بازتابی بر رفتار و فعالیت بخش خصوصی خواهد داشت، کمتر موضوع بحث است. البته از حق نگذریم، نمایندگان نسبت به توزیع درآمد و فقر بالنسبه حساسیت بیشتری دارند.

متاسفانه بیماری مزمن موجود در مسیر تهیه و بررسی و تصویب بودجه چنان پادار شده است که بیشتر ایرادات در لایحه ۹۴ و گزارش تلفیق در باره آن، کم و بیش مشابه بودجه های پیشین است،

گر چه در ساختار فعلی نقش مجلس در بودجه ریزی ناچیز است اما اگر مجلس بخواهد به وظیفه خویش عمل کند باید در بررسی خود جهات تورم زا و رکود افزای لایحه را تشخیص و آنها را اصلاح کند و جهات ضدتورمی و ضدرکودی آن را تقویت نماید. اما به دلایل زیر چنین نبوده است:

۱. نخستین موضوع آن است که در شرایط تحریم و درحالی که طرف مذاکره دائما تهدید میکند، این بودجه علامت خاصی دال بر مقاومت و جدی گرفتن جنگ سیاسی و اقتصادی موجود به دشمن نمی دهد. حتی در باره قیمت نفت در نظر گرفته شده گرچه ظاهرا آن را ۴۰ دلار در نظر گرفته اند ولی چون اجازه مصرف مطالبات را داده‌­اند، سهم صندوق توسعه ملی از ۳۲ درصد به ۲۰ درصد کاهش و آن را به دولت داده اند، همچنین نرخ ارز را ۲۰۰ تومان بالا برده اند، اتکای به نفت افزایش یافته است.

۲. موضوع دوم، همان روش نادرست در تهیه و بررسی لایحه است که اشاره شد. بودجه آینه‌ای است که سیاست­های دولت را برای اداره جامعه و همچنین اولویت امور را در نگاه مسئولان کشور در لباس اعداد و ارقام و ردیفها و جداول بازتاب می دهد. یعنی مثلا به میزانی که به منابع نفتی تکیه شود، میزان اولویت اقتصاد مقاومتی، یا اندازه سهمی از مصارف که به کارهای عمرانی اختصاص یابد (ارقام جدول منابع-مصارف)، درجه اهمیت اشتغال در نزد بودجه ریزان آشکار میشود. یا ملاحظه و مقایسه ارقام مربوط به بخش درمان و آموزش و پرورش نشان میدهد که سلامت و قشر پرستار و پزشک در نزد سیاستگذاران اولویت داشته اند یا تعلیم و معلمان.

اما متاسفانه اعظم وقت دولت و تقریبا تمام وقت کمیسیون تلفیق صرف احکام لایحه میشود که عموماً غیربودجه اند و از ارقام چشم پوشی می گردد. متاسفانه معمولا در مجلس بر این احکام افزوده میشود. امسال در کمیسیون تلفیق، به ۲۲ تبصره دولت، ۱۹ تبصره دیگر افزوده شد. با این فرق که اکثر تبصره هایی که در کمیسیون پیشنهاد میشود، با لابی آشکار و پنهان دستگاه های اجرایی است و از مناسبات ناسالم مصون نیست. در این میان آن چه که واقعا بودجه است یعنی ارقام و جدول ها مغفول است. تنها در یکی دو جلسه آخر با لابی بخشهای دولتی یا نمایندگان که گاهی شکل ناپسندی هم دارد، اندکی جابجایی در ردیفها صورت می گیرد. در واقع بودجه اساساً بررسی نمی شود و به جای آن قانونگذاری صورت می گیرد. روشی که ناقض مواد متعدد قانون آیین نامه داخلی و اصول قانون اساسی است که تخلف بسیار بزرگی است. همچنین این رویه موجب نادیده گرفتن اصول و قواعد علمی، رشد بی انضباطی مالی، اتلاف منابع و فساد، تضعیف ثبات و افزایش ریسک و نااطمینانی و در یک کلام تشدید رکود و تورم می گردد.

شورای محترم نگهبان در اظهارنظر مورخ ۱۳/ ا/۹۲ خویش درباره مصوبه بودجه سال ۹۳، تعداد ۱۹ بند شامل چند ده حکم را که قانونگذاری و غیربودجه ای تشخیص داد، خلاف قانون اساسی اعلام کرد و در انتهای اظهار نظر خویش آورده است:

«نظر به اینکه هر ساله در بودجه کل کشور مواردی که فاقد ماهیت بودجه ای است، منظور می گردد که همواره از طرف این شورا مورد اشکال قرار می گیرد، شایسته است دولت و مجلس محترم ترتیبی اتخاذ نمایند موارد مذکور به صورت لایحه یا طرح قانونی مورد بررسی قرار گیرند»

در کمیسیون تلفیق از ۱۹ تبصره الحاقی سابق الذکر، ۱۱ تبصره یا غیربودجه ای است یا مغایر اصول قانون اساسی. چنانکه در بررسی طرح الحاق موادی به قانون تنظیم مقررات مالی دولت، که قرار بود بجای همین تبصره ها بنشیند، به اخطارهای مکرر بنده کم اعتنایی شد، بعدا شورای نگهبان در ۳۴ بند حدود ۶۰ تغایر با اصول قانون اساسی و احکام غیر بودجه ای را اعلام کرد.

لایحه قانون بودجه جای قانونگذاری جدید نیست، بلکه باید انعکاس کمَی اجرای قوانین موجود باشد تا ثبات به جامعه القاء کند، اطمینان برای سرمایه گذاری را افزایش دهد، مسیر سوء استفاده و بی انضباطی مالی را تنگ سازد و از اتلاف منابع محدود دولت بکاهد. متاسفانه به دلیل ضعف های مزمن و روحیه مستبدانه در اداره مجلس این مشکل به درستی حل نمیشود.

۲. منابع تولید در هر کشوری محدود است، هر چه بودجه کل کشور بزرگتر باشد یعنی منابع بیشتری را دولت بکار بگیرد، میدان فعالیت بخش خصوصی تنگ تر می شود. چون منابع در بخش دولتی بهره وری کمتری دارد، بزرگ شدن بودجه بررشد اثر منفی می گذارد. البته از این جهت بودجه کل کشور در سال ۹۴، با توجه به نرخ تورم، خوشبختانه دولت امسال بر بودجه کل نیافزوده است.

۳. کسری بودجه ظاهرا صفر است. اما اگر درآمد مالیاتی را از کل منابع کم کنیم، و مانده را با هزینه ها مقایسه نمائیم کسری واقعی در لایحه آشکار میشود که در لایحه نزدیک به ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بود که با تغیراتی که در کمیسیون تلفیق روی داد تقریبا ۸۹ هزار میلیارد تومان است. یعنی ۴۱ درصد منابع عمومی دولت! از منابع عمومی دولت بقیه منابع یا فروش دارایی نفتی است یا فروش دارایی فیزیکی یا استقراض. دولت به شکل کاملا غیرعلمی و تبلیغاتی اصرار دارد که بودجه اش کسری ندارد. آیا کسی پیدا میشود که مثلا با فروش خودرو خود و گرفتن دستی از همسایه اش جهیزیه دخترش را تهیه کند، ولی مدعی تراز دخل و خرج خویش باشد؟ در اینکه کسری واقعی دولت معمولا اثر تخریبی بر تولید و قدرت خرید مردم دارد شکی نیست، ولی میزان آن بستگی به نحوه جبران کسری دارد. اگر کسری با فروش دلار نفتی به بانک مرکزی جبران شود، بانک مرکزی برای خرید دلارها، اسکناس چاپ میکند. یعنی پول پرقدرت خلق می کند که ۸/۵ برابرش نقدینگی اضافه می شود. یعنی تورم. هر قدر از این دلارها مجددا به مردم فروخته شود، واردات اضافه می شود که تورم را در کالاهای قابل وارد کردن کم می کند ولی اثر رکودی دارد؛ زیرا تولید کالای مشابه داخلی را کاهش میدهد. اما چون برخی از کالاها وارد کردنی نیست مانند زمین و مسکن، قیمتشان بالا می رود و تورم از اینجا به سایر بخش ها سرایت می کند. در وضعیت تحریم چون ارزهای نفتی در دسترس نیست، بانک مرکزی در دفاتر حسابداری دولت را بدهکار میکند و اسکناس منتشر میکند و به دولت میدهد که این اثر مخرب تشدید میشود.

اگر جبران کسری بودجه از فروش اوراق مشارکت باشد، پدیده ازدحام خارجی پیش می آید. یعنی ظرفیت قرض دادن یا تأمین مالی در هر اقتصادی مثل بقیه چیزها، محدود است. وقتی دولت بیشتر قرض مند، دسترسی بخش خصوصی به منابع قرضی و تأمین سرمایه کم می شود و اثر رکودی دارد. در عین حال بدهی دولت های بعدی را زیاد می کند یعنی گشاده دستی امروز دولت از جیب نسل آینده. در بودجه سال آینده، دولت و کمیسیون اجازه انتشار حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت و صکوک و اسناد خزانه را برای دولت، شرکت های بزرگ دولتی و شهرداری ها داده اند. در حالی که بخش عمومی تا پایان سال ۹۵ باید ۱۶۵ هزار میلیارد تومان اصل و فرع بدهد. این یعنی کسری بودجه شدید تر در سالهای آینده!

اما فروش سهام. طی ۶ سال آخر دولت پیشین، ۱۱۹ هزار میلیارد تومان سهام فروخته و در بودجه کل خرج شده است یعنی تقریباً سالی ۲۰ هزار میلیارد تومان. حالا در لایحه ۹۴ و گزارش کمیسیون باز هم اجازه داده شده که ۱۸۵۰۰ میلیارد تومان سهام فروخته یا واگذار شود! همین طور اجازه داده شده طرح های عمرانی را بفروشند، زمین و ملک بفروشند، اموال منقول و غیرمنقول را بفروشند. وقتی دارایی های قابل فروش تمام شود، با هزینه های پایدار شده چه خواهیم کرد؟ جز قبول ورشکستگی یا تکیه بیشتر به نفت و بدبختی های ناشی از آن چه می توانیم بکنیم؟
 
محمدی
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۱۴:۴۴:۴۹
خدا قوت آقای توکلی
ممنون که پیگیر هستید اما باید بدانید برای اتکا نکرن به درآمد های نفتی که رهبری معظم هم فرمودند باید شما و همکاران ( نه همه شان چون خیلی هاشون از بوجه کلا سردر نمیارن زیاد) به فکر جایگزین ها برای پیشنهاد دادن به دولت باشید.
تصویب قوانینی برای مالیات و...
تشکر که گزارش به مردم می دهید.
رای ما رو خووب ادا می کنید (2693044) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۳ ۰۹:۴۶:۵۲
تنها راه حل اتکا نکردن به درآمدهای نفتی سیاست بازار آزاد است که دولت اجازه بده تجار تجارت کنن در عوض مالیات بدن وبه عبارتی از داراها بگیرن و به ندارها بدن و سیاست تکیه بر پول نفت کنار گذاشته بشه اینهمه کشورها که نفت ندارن مثل ترکیه چیکار میکنن باید فرهنگ مردم رو غنی کنیم جذب توریست رو با ایجاد امنیت بیشتر ، امکانات رفاهی زیاد کنیم امکان سرمایه گذاری خارجی رو افزایش بدیم از پتانسیبل های موجود بهره بگیریم مثلا" یه کم دور وبر دریاچه هامون رو مثل آنتالیا بکنیم مگه مردم واسه چی میرن آنتالیا اونهمه پول خرج میکنن چرا وقتی موقعیتش هست اینجا این پولها سرازیر نشه و توریست نیاد ...مالیاتهای واقعی را از افرادی که خوب در آمد دارن بگیرن راههای فرار مالیاتی رو ببندن حتی برای شما ....
کشور ترکیه این آق پارتی چیکار کرد واین کشور هیچی ندارو ازنظر اقتصادی به کجا رسوند قابل توجه مسئولین کشور ما (2697070) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۱۵:۰۹:۲۷
در انتهای گزارش موضوع فروش سهام بنگاههای دولتی آمده که بنظر بنده این بخش بسیار مهمه. چون دارایی کشور، دارایی 80میلیون مردم است. وقتی این بنگاهها بفروش میرسد به مالکیت عده ای خاص درمیاد. با توجه به فضای رانتی در کشور به آقای توکلی پیشنهاد میشه برای جلوگیری از زدوبندهای معمول در بازار سرمایه هیئتی ویژه را برای نظارت خاص برای ارزشگذاری و فروش بر روی واگذاری ها از سوی مجلس تعیین کنن. (2693072) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۱۵:۲۰:۰۰
یه جوری از بودجه نفتی حرف می زنند که انگار 90 درصد ایرانیها در کار تولیدی هستند و 10 درصد در کار خدماتی کشوری که اکثریت مطلقش در کار خدماتی و دلالی هستند چه چیزی می خواهد تولید کند تا شکمش را سیر کند وقتی نیمی از رشته های دبیرستانی علوم انسانی است یعنی کار خدماتی یعنی مصرف کننده صرف الان قوه مقننه و قضائیه و مجریه همه مصرف کننده اند اگر پول نفت نباشد چه طوری گندم و برنج و روغن و گوشت و حبوبات و مواد شوینده و مواد ارایشی ... ....و ارد کنیم چه طور وسایل خودرو تلویزیون و یخچال و ماشین لباس شویی و دستگاههای نساجی و قالی بافی و صوتی و روشنایی و کفش و لباس و ساعت و خودکار و دفتر و کاغذ و کتاب و اقعا چه چیزی در زندگی یک انسان معمولی وجود دارد تا از پول نفت در ان استفاده نشده باشد کارشناسانی هم که دعوت می شوند در تلویزیون تولید کننده نیستند یا اقتصاد دانند و یا دلال تولید کننده واقعی کشاورزان هستند البته اگر سم و کودشان خارجی نباشد (2693085) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۰۹:۰۱:۱۴
متاسفانه در کشور مااز قدیم، دلال و کاسب و بازاری جماعت نقش پررنگ تر و موقعیت بهتری در جامعه داشتند و هنوز هم اینطور هست. از لحاظ جامعه شناسی باید مطالعه که چرا همیشه اینطور بوده و تولیدکننده نقش حاشیه ای داشته. (2694123) (alef-3)
 
مهران
۱۳۹۳-۱۲-۰۳ ۰۹:۱۴:۱۷
اجناس دارد کانتینر کانتینر از چین وارد می شود و بازاری های از بانک مضاربه می گیرند و صد در صد و شاید دویست در صد روی جنسشان دارند سود می کشند اما دریغ از مالیات

آیا این کانتینر ها را می شود قاچاقی وارد کرد؟ و یا از مبادی خاصی وارد می شوند.

اجناس به صورت تضمینی وارد کشور می شوند، بنگاه های هستند که این اجناس را تضمین می کنند، پول را به دلار چنج می کنند و به چین و دوبی حواله می کنند. آیا کانالهای خروجی این پولها مشخص نیست؟ آیا معلوم نیست که این پول ها کدام بازاری است؟

کارمندان بازنشسته دارائی با بازاری ها همکاری می کنند و دفاتر حسابشان را طوری می نویسند که مالیات واقعی را ندهند و بنده مطمئن هستم که مسئولین در جریان تمام اینها هستند. (2697014) (alef-10)
 
حقیقت جو
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۱۵:۴۴:۰۸
اقای توکلی!! مردم دیگر توان پرداخت مالیات بیشتر را ندارند. همین الان هم برای خوردن یک وعده غذا در رستوران که تنها تفریح یک خانواده است باید چندین هزار تومان مالیات داد. در حالیکه سازمانهای اقتصادی عظیم مثل استان قدس و جانبازان و سپاه مالیات نمی دهند (2693109) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۱۹:۲۹:۵۷
من منظور شما رو درک نمی کنم ، استان قدس اولا از بودجه دولتی استفاده نمی کنه مگر اینکه انتظار داشته باشیم بر نذورات و موقوفات آستان رضوی مالیات ببندیم !!! ثانیا چه سپاه ، چه آستان قدس و هر ارگانی فعالیت اقتصادی و تولیدی داره باید مالیات بده ، من نمیدونم میدن یا نمیدن ولی کمبود درآمد حاصل از مالیات حاصل یکی دو ارگان نیست که با پرداخت اونها مشکل حل بشه و تمام درآمدهای مالیاتی حاصل بشه. همه هم خوشحال بشن مشکل مملکت در زمینه مالیات حل شده . ثالثا مشکل اساسی این هست، شما کشور آلمان رو در نظر بگیر 75 درصد بودجه عمومی آن از مالیات هست در حالی که توی ایران کمتر از 25 درصد هست ، اگر بخواهن بگیرن دوستان اصناف متمول شروع به اعتصاب می کنن توی کشور کم قانون نداریم که برای تولید و حتی واردات معاف از مالیات شدن ولی دریغ از تولید درست و حسابی . (2693441) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۲۱:۰۸:۰۷
دوست عزیز کشور آلمان اگر از مردم مالیات میگیرد, کشور دموکراتیک است و آلمان برای همه آلمانی ها است نه برای یک عده خواص. شما نمی‌توانید کشور را به خودی و غیر خودی تقسیم کنید. و خودی ها را با بی کفایتی و رانت و بی سوادی به مدیرت کشور بگزارید تا آسوده خاطر حکومت کنید بعد بگید ایران هم مثل آلمان بشه. ولی متاسفانه شما هیچ چیز به جز شعار بلد نیستید. ایران را دارید از بین میبرید حالا که تمام حساب کتابها به ته دیگ خورده مردم بدبخت باید هزینه بی لیاقتی شما را بدهند. نه آقا اگر جامعه مالیات ده میخواهید باید از ترکیب انتخاب مجلس شروع شود. خط کشی جامه به خودی و عید خودی تعقییر کند و ایران برای همه ایرانیان باشد نه یک عده خواص. (2693584) (alef-10)
 
سینا
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۲۳:۰۲:۵۴
تا وقتی این مقابسه های ناقص و یکطرفه ملاک برنامه ریزی باشد هر روز وضع بدتر هم می شود .
ممکنه ضمن مقایسه سهم مالیات در بودجه شاخصهای دیگری مثل تولید ناخالص ملی ، وضعبت تراز بازرگانی ، سرانه درآمد و ... را هم مقایسه کنید .
وقتی اقتصاد درون زا و تولید محور نیست از چه درآمدی می خواهید مالیات بگیرید؟ وارد کننده اصلی ، بنکدار و خرده فروش هر کدام سود و مالیاتشان را به قیمت تمام شده اضافه می کنند و کالا تا بدست مصرف کننده برسد بدون هیچ ارزش افزوده گران و گرانتر می شود . یعنی مصرف کننده نهایی همه مالیات را می دهد که معمولا کارمند دولت (بزرگترین کارفرما در غیاب بخش خصوصی واقعی و فعال) است . یعنی در این چرخه مالیات برای دولت انتقال پول از یک جیب به جیب دیگر است و راه تامین آن فروش نفت یا چاپ پول است چون گردش مالی صوری بوده. و این همین اتفاقی است که طی سالها افتاده و برابری ارزش ارز را به اینجا رسانده و ادامه دارد
در ضمن سازمانهای مذکور فعالیت اقتصادی دارند و مالیات نمی دهند. (2693771) (alef-3)
 
ایمان
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۱۵:۴۷:۵۱
آقای توکلی شما کلا فقط انتقاد میکنی . همین و بس. خوب راهکار بده. وقتی تحریم ها برداشته نشده و ارزش نفت هم نصف شده مگه چقدر دولت کنونی می تونه از پول نفت بهره ببره.
در دولت آقای احمدی نژاد به محض وضع تحریم ها، و کاهش درامد ها به نصف، به راحتی دلار سه برابر شد. اما در این دولت در شش ماه گذشته که قیمت نفت نصف شد این اتفاق نیفتاد. (2693114) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۲۰:۲۱:۵۶
سلام آقا ایمان،

اولا وظیفه ی نماینده این است که به موکلینش هم گزارش بدهد و هم رای آنها را امانت داری کند. اگر امثال احمد توکلی با صدای بلند این مشکل را نگویند همه چیز - ظاهرا - خوب و خوش خواهد بود تا زمانی که همان دارایی‎های سرمایه ای دولت تمام شود، وضعیت مالیات هم اصلاح نشود و ... بعد دوباره با یک شوک ارزی روبرو خواهیم شد - درست مثل سال های آخر احمدی نژاد. (2693517) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۲۱:۱۳:۳۱
چون سیاست انقباضی یعنی رکود تورمی را دولت در پیش گرفته در ضمن معلوم نیست دلار وقتی سیاست امقباضی است اصلا کی میتونه رشد کنه چون کالایی نیست (2693593) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۲۲:۵۳:۲۷
آخه هنوز دارن از خزانه ای که میگفتن خالیه استفاده میکنن (2693747) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۰۹:۵۰:۰۳
خزانه خالی نیست؟ الان 2 اسفنده و بنده هنوز حقوق نگرفتم عیدی هم نگرفتم. حقیقتا کار دولت بسیار ارزشمند بوده. با همه مشکلاتی که در درامدش هست تورم در حال کاهشه و استرس کاهش شدید قیمت نفت و یک چهارم شدن درامدش رو اصلا به مردم منتقل نکرده. دم روحانی گرم مثل یک پدر که استرس ها رو در خودش میریزه و به خانواده منتقل نمی کنه شدیدا داره کار می کنه، مذاکره می کنه، چرخ اقتصاد رو می گردونه. حالا هی بشنید گزارش منفی بدید، پرونده سازی و دروغ رانتی بدید. من قویا پشتیبان این دولتم و بهشون افتخار می کنم. (2694180) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۱۶:۲۲:۰۱
توکلی چرا از ملت بابت انتخاب احمدی نژاد عذر خواهی نمی کنی ؟؟ چه طور هشت سال با این قیمت نفت کشور به اینجا رسید ؟؟ مگر شما طرفدار احمدی نژاد نبودید ؟؟ چی شد پس ؟ (2693154) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۰۸:۲۰:۲۱
این نظر چقدر کارشناسی بود. کلی لذت بردم. (2694076) (alef-3)
 
عبدا...
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۱۶:۵۴:۴۱
منتقدان خیلی بی انصاف هستند همه میزان تورم اعلامی دولت را با دلیل رد نمی کنند یعنی کاهش تورم صحیح است ولی شما آقای توکلی و دیگران چند بار از کاهش تورم از دولت تقدیر کردید البته بنده به هیچ وجه نواقص در کار دولت را که جنابعالی بیان میکنید بطور صد در صد رد نمیکنم بازهم از شما ممنونم که این مباحث را مطرح میکنی (2693212) (alef-10)
 
ساسان
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۱۷:۰۸:۰۳
با تشکر از اقای توکلی اگر نمایندگان محترم قانون فروش سربازی رو به صورت اساسی تغییر بدهند مثلا فروش سربازی برای همه و به قیمت کمتر حتی 5 میلیون تومان وحد اکثر 10 میلیون و اعطای وام به خریداران کارت معافیت مسلما تا حدودی کسری بودجه دولت محترم رفع میشود
ممنون (2693234) (alef-10)
 
حقگو
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۱۷:۱۶:۳۳
استاد توکلی بهتر است در جایگاهی که دارید بیشتر به مردم خدمت کنید تا اظهار نظر(مطمنئم این نظر من سانسور میشود) (2693248) (alef-10)
 
فرخ
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۱۷:۱۹:۲۱
به نظر من بايد نفت خام فقط توي مملكت مصرف بشه وصادرات بمرور قطع بشه و اين انرژي ارزان و زمين و نيروي كار در خدمت سرمايه گذاري خارجي قرار بگيره و سخت گيري در مورد توريست به حداقل برسه اون موقع خود سرمايه گذار ها هم پروژه خوب تعريف ميكنند هم توريست ميارن هم صادرات ميكنن فقط بگذاريد دولت روابط خارجي را خوب كنه (2693251) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۱۷:۳۶:۰۹
متاسفانه وظيفه نماينده مجلس و کارشناس از هم تفکيک نشده و برخي از آقايان و خانمهاي نماينده همزمان هم اقتصاددان هستند و هم حقوقدان هستند و هم سياستمدار و ديپلمات هستند و هم وکيل مدافع ملت هستند و هم فقيه و کارشناس فرهنگي مذهبي هستند و ....
لزوم تفکيک وظايف يک فرد دلسوز به عنوان نماينده مردم با يک فرد متخصص و کارشناس براي تصميم گيري هاي کلان در مجلس کاملا احساس ميشه،
مردم در زمان راي گيري و انتخابات بابت يکسري شاخص ها از بين افراد تاييد صلاحيت شده موجود راي مي دهند ولي در زمان کار و عمل در مجلس نمايندگان وارد حوزه هاي متفاوتي مي شوند و عملا براي مواردي تصميم گيري ميکنند که مردم لزوما بخاطر آنها راي نداده اند.
اين شيوه کاملا اشتباه است و بايد تغيير کند.
يا بايد روش انتخاب نمايندگان در انتخابات تغيير کند و يا عضوگيري در کميسونها، نميشود که يک نفر در همه موارد مدعي باشد و يک نفر مجبور باشد فقط دو حوزه تخصصش فعاليت کند!
با اين تفاسير موجود تقصير مردمي که نماينده انها وکيل و حقوقدان است و در کميسيون حقوقي مجلس مشغول است ولي اکثر مردم منطقه اش کشاورز هستند و در کميسيون کشاورزي نماينده ندارند چيست؟! حتي در صحن علني هم عموما افراد يا ساکت هستند يا در همه موارد حرف براي گفتن دارند!!

آقايوني که ادعاي اقتصاددان بودن دارند و مدعي استحقاق ورود به مباحث اقتصادي هستند ايا بعدا در خصوص مسايل ديگر سکوت ميکنند و کار را به متخصص امرش ميسپارند؟! تاکنون که متاسفانه اينطور نبوده است. (2693269) (alef-10)
 
احمد ک
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۱۸:۰۸:۳۴
کسری بودجه انست که هرانچه از وجوه نفت وسایر دارایی ها در قسمت منابع وبه اصطلاح درقسمت دریافتی بودجه عمومی برای تراز کردن بودجه دربرابر هزینه ها اضافه میشود مفهوم مطلق کسری بودجه است / واز طرف دیگر کسری های پنهان بودجه است وان پیشخور کردن درامدهای اتی است مثل وادار کردن شرکتهای دولتی به واریز وجوه به خزانه تحت عنوان مالیات ویا قسمتی از ان وسود سهم دولت قبل از ارائه صورتحساب سود وزیان موضوع ماده 132 قانون محاسبات /ونکته مهمتر از همه رعایت اصول شناخته شده بودجه در بودجه بندی است که نقض هر کدام از اصول در بودجه ، نقص حسابهای ملی کشور که مورد علاقه طرفهای مرتبط در همه زمینه هاست / وموضوع بسیار مهمتر بودجه شرکتهای دولتی است که متاسفانه هنوز در کشور تکلیف انها روشن نشده درست است که شرکتهای مادر تخصصی بوجود امد ه وتعدادی در بودجه درج شده اند ولی کل شرکتهای دولتی نیستند خیلی از انها حکومتی مستقل هستند که دولت ومجلس وهیچ ارگانی از حکمرانی انها باخبر نیست ،اصولا دولت ومجلس هیچ کاری به بودجه شرکتهای دولتی ندارند فقط ارقامی تحت عنوان منابع ومصارف در بودجه انهم چند صد شرکتی درج شده که هیچکس حتی انهایی که در مجامع انها را تصویب کرده اند از ان سر در نیاورده اند عینا درج وحجم بودجه را از 200 هزار میلیارد بودجه عمومی که نمایندگان وکمیسیون ودولت انرا زیر ورو میکنند با بودجه شرکتها میرسد به 800 هزار میلیارد تومان یعنی دولت ومجلس از 600 هزار میلیارد بودجه کل کشور بی خبر است این یک واقعیت تلخی است که سالهاست ادامه دارد ،تازه این کل داستان نیست کل داستان انجاست که هنوز شرکتهای زیادی دولتی هستند که اسمشان در قانون بودجه نیست / موضوع اخر قدرتهای اقتصادی در سایه است که اصولا کاری بابودجه کل کشور ندارند ولی اثرات اقتصادی انها بیش از 50درصد GDPاست ودولت ومجلس فقظ تماشاگرند / نتیجه وحشتناکی که حاصل میشود کل مجلس ودولت که ماهها خود را برای بررسی بودجه صرف میکنند 80هزارش حقوق 25 هزارش صندوق بازنشستگی 45هزار میلیار د تومانش هم یارانه ایا چیزی برای پز دادن دولت میماند واصولا این همه جنجال برای یک بودجه معمولی به سبک دکان بقالی سابق لازم است واصولا دولت کیست وچیست دولت ومجلس زمانی حرفی برای گفتن دارند که در منابع خارج بودجه مانور میدهند دران اقتصادهای درسایه ومنابع هم ان قسمت در بودجه درج وخزانه عمل میکند که مصوب شده ما حساب ارزی نداریم که برابر اصل 53 به خزانه دولت واریز شود واین هم که مجوز میدهند مثل تبصره 29 سابق که نفت انرا معاوضه با میعانات گازی کند بدون اینکه وارد خزانه شود واصولا اگر نفت گران شد که یقینا وبزودی خواهد شد حساب ارزی که نداریم هر میزان نفت خواست وبانک خواست در صندوقها خواهد رفت پس بودجه وبررسی ان یک ژست دموکراتیک بیش نیست (2693304) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۱۸:۳۰:۳۸
نقش تنش های خارجی را که دولت فعلی در پدید آمدنش نقشی نداشته بر نفتی
شدن هر چه بیشتر اقتصاد چگونه ارزیابی می کنید؟طبیعی است تولیددراین شرایط صرف نخواهدکرد. (2693330) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۲۰:۴۲:۵۴
سال های فعالیت دولت های نهم و دهم اختصاص 330 میلیون دلار برای پاکستان، اختصاص بودجه ای برای ساخت یک بیمارستان تخصصی در عراق، اختصاص وام 1.5 میلیارد دلاری با مدت 10 سال بازپرداخت برای سریلانکا، اختصاص بودجه ای برای برای ساخت دو درمانگاه عمومی در بولیوی، کمک هفت میلیون دلاری برای ساخت یک فرودگاه در سنت وینسنت، کمک 350 میلیون دلاری برای ساخت یک بندر نیکاراگوئه و موارد اینچنینی در رسانه های ایرانی انعکاس یافت. موضوعی که گاه انتقادهایی را هم در پی داشت اما حتی در زمان بیان این انتقادات هم کمتر کسی در مورد اهداف این سیاست سخن گفت. با این حال از این دست موارد در دولت روحانی تاکنون در رسانه ها اعلام نشده اما باید دید این دولت تا پایان کار خود چه مسیری را انتخاب می کند؟



نام کشور کمک شونده میزان کمک توضیح

پاکستان 330 میلیون دلار در کنفرانس بین المللی پاکستان که در ژاپن برگزار شد، ایران تعهد داد به پاکستان کمک کند. (فروردین 1388)

عراق بودجه ای برای ساخت یک بیمارستان تخصصی 220 تختخوابی، 17 مدرسه و نیروگاه 250 مگاواتی این خبر توسط حسین کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق اعلام شد. (24 فروردین 1388)

سریلانکا وام 65 میلیون دلاری با بهره پایین این خبر توسط سفیر جمهوری اسلامی ایران در سریلانکا اعلام شد. (پنجم مرداد 1387)

سریلانکا وام 1.5 میلیارد دلاری با مدت 10 سال بازپرداخت بنا بر گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری (هشتم آذر 1386)

بولیوی بودجه ای برای ساخت دو درمانگاه عمومی این خبر توسط حجت الله سلطانی، کاردار ایران در بولیوی اعلام شد. (20 مهر1387)

سنت وینسنت کمک 7 میلیون دلاری برای ساخت یک فرودگاه اعلام شده توسط آسوشیتدپرس (30 شهریور 1387)

نیکاراگوئه کمک 350 میلیون دلاری برای ساخت یک بندر اعلام شده توسط رویترز (14 تیر 1387)


(2693552) (alef-10)
 
الف ر
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۱۸:۳۸:۵۴
دولت غیر از در آمد نفت در آمدی دیگر قابل اعتماد داره؟ متاسفانه عموم شرکتهای دولتی بخاطر داشتن مدیران رانتی وسفارشی بازده بسیار پائینی دارند و یا زیانده هستند ومالیات هم به علت نداشتن شفافیت در تعاملات تجاری و معافیت بخشی بزرگی از واحد های تولیدی از یک طرف واز سوی دیگه سیستم وصولی عصر قجری توان تامین هزینه های دولت رانداره ایکاش بجای تشدید محرکه های تنشی سیاست های خارجی وصرف هزینه های گزاف برای این موارد انرژی هارا صرف اصلاح ساختار مالیاتی میکردیم (2693350) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۱۹:۰۵:۴۱
سوال: اون زمانی که نفت 140 دلار بود چرا اینقدر دوستان حساسیت نشان نمیدادند؟الان که شده 50 دلار و 30 دلار همه حساس شدین؟ (2693397) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۲۱:۲۷:۲۵
خوب اون موقع لایحه بودجه تو جیب جا میشد! (2693622) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۲۲:۴۹:۴۱
ای بابا بازم حرف سیاسی (2693738) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۰۰:۲۲:۲۰
حرف سیاسی زده میشود چون مساله سیاسی است وقتی که نفت 140 دلار بود این همه بحث نبود همه میخوردند و لذت میبردند به نحوی که گیر بابک زنجانی هم اومد حالا در شرایطی که بودجه روی 72 دلار بسته شده و نفت بین 30 تا 50 دلار میچرخه چی شده همه یهو یاد این قسمت افتادن؟
چطور اون موقع کسی نمیگفت کشور داره با نفت میچرخه الان که نفت شده 30 دلار همه سعی دارن که دولت را از این درامد هم منع کنند؟ نه عزیزم از این خبرا نیست .نفت مال دولته و هر جور دلش بخاد خرج میکنه اول تکلیف اون میلیاردها دلاری که در دولت قبل گم شد را مشخص بفرمایید بعد میریم سراغ نفتی شدن بودجه و...
ضمنا اگه بودجه با نفت نچرخه باید با مالیات بچرخه کسبه و عزیزانی که پول دارند که مالیات نمیدهند نتیجتا باید کارمندا مالیات بیشتری بدهند شما اگر راهکار داری برا موقعی نگه دار که نیای سراغ جیب کارمند.
من یادمه مالیات بر ازش افزوده رو راه انداختید تا از تولید کننده بگیرید الان مصرف کننده باید پرداختش کنه
کلا قضیه اینطوریه که وقتی بحث مالیات میشه اون فردی که ضعیف تره باید مالیات پراخت کنه (2693864) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۲۲:۵۵:۵۵
هنوز از اون زمان نیومدی بیرون؟ اون زمان خودت هم اینقدر حساس بودی ؟ (2693751) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۰۰:۱۴:۰۰
خب چرا الان حساس شدین چرا دلیلش رو بیان نمیفرمایید؟ (2693855) (alef-3)
 
زینب
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۱۹:۳۱:۱۷
با تشکر فراوان
گزارش مفیدی بود. (2693442) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۱۹:۴۲:۱۴
مگر ما غير از نفت چه چيز قابل توجه ديگري توليد مي كنيم كه مي خواهيم بودجه نفتي نشود؟
تكنولوژي داريم؟
در صنعت خودرو ،پوشاك ، پزشكي ، ساختمان و .... چه محصول صادراتي داريم؟
ما ٣٥سال داريم با هم دعوا مي كنيم و هر روز ضد انقلاب و ضد ولايت فقيه و منافق و متحجر و ديكتاتور و ... غيره توليد مي كنيم (2693460) (alef-10)
 
خسرو سلجوقی
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۲۰:۰۲:۴۷
مشکل برنامه و بودجه کشور زیرساختی است و باید نمایندگان و هیئت دولت بازنگری کنند و این مشکل از آنجا ناشی می شود که همه خود را دانشمند برنامه و بودجه می دانند و برای اینکه بتوانیم این اشتباه را شفاف ببینیم مقایسه ای کنید با حرفه پزشکی که آیا نمایندگان محترم مجلس و اعضای محترم هیئت دولت به خود اجازه می دهند که در یک عمل جراحی شریک شوند و یا در یک نقشه ساختمانی تعدادی از میلگردها را جابجا یا کم و زیاد کنند حال چطور می شود که نقشه اقتصادی کشور براحتی در کمیسیونها و در صحن علنی مجلس و هیئت دولت مورد طبابت و مهندسی قرار می گیرد.
هیئت دولت و مجلس باید اصول مورد نظر خود را که انتظار دارد در لایحه بودجه درج شود تصویب و ابلاغ کند و فقط و فقط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است که همانند یک طبیب و یا یک مهندس مبادرت به ارائه نقشه کند و اگر کل آن مورد تایید بود یا علی و اگر کل کار مورد تایید نبود برای اصلاح و ارائه نقشه جدید مجدد اقدام کند.
والا این لابی گری و خرید و فروش و نان به هم قرض دادن و بالا و پایین بردنها سی و اندی از انقلاب می گذرد و هر سال هم در دوره بررسی و تصویب بودجه بیان می شود و سپس هر کس کار خود را می کند
ما دو گروه نماینده داریم نماینده ناموفق و نماینده موفق و این نمایندگان موفق هم به دو گروه منفعل و فعال تقسیم می شوند و تعداد نمایندگان موفق فعال نمایندگانی هستند که فقط در همان دوره بررسی بودجه یا لایحه مربوط شعار و سخنرانی نمی کنند بلکه همیشه تا رسیدن به نتیجه پیگیر امور و اصلاح امور هستند
خسروسلجوقی
عضوهیئت علمی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور (2693494) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۲۰:۲۵:۰۱
جناب توکلی خیلی دوست داشتیم راجع به بند فروش خدمت به متخلفین و تحقیر تحصیلکرده ها هم از شما چیزی بشنویم (2693526) (alef-10)
 
رضا شجاعي
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۲۰:۳۵:۲۹
با سلام
پس با توجه به نظر خودتون كمتر از نصف اعضائ كميسيون برنامه و بودجه داراي تحليل اقتصادي در سطح كلان هستند. وااسفا
همون 9 نفر براي كميسيون تلفيق خوبه ولي

پيشنهادم اينه كه 9 عضوي كه از كميسيون تلفيق انتخاب ميشه توسط كل نمايندگان در صحن مجلس راي گيري بشه و انتخاب گردد. (2693537) (alef-10)
 
حسين
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۲۰:۴۷:۴۵
سلام جناب توكلي خدا قوت همانگونه كه مطلعيد دولت از محل مالياتهاي معوق چندين هزار
ميليا رد طلبكار است و اقاي عسكري رياست سازمان مالياتي ادعا مي كنند كه اين مبالغ

مربوط به أفراد مجهول المكان يا مفلس مي باشد در حالي كه اين طور نيست و بخش قابل
توجه اي از اين بدهيها مربوط شركتهاي توليدي و غير توليدي داراي نام و نشان مي باشد

كه اماده پرداخت مي باشند ولي نقدا نمي توانند ولي بصورت أقساط مي توانند پرداخت
نمايند. اين كار هم بخشي از نقدينگي را جذب مي كند و نه اثار منفي به دنبال دارد.

اما موضوع مهم عدم تمكين سازمان مالياتي به ماده ١٩١ قانون مالياتهاي مستقيم مي باشد
و انها همانند بچه پولدارها مي گويند حرف مرد يكي است و يك كلام بايد بدهي نقدا پزداخت شود

حال جناب عالي راهي پيدا كنيد كه طي يك تبصره در قانون بودجه امسال به بدهكاران خصوصاً
توليد كنندگان بدهكار فرصت داده شود كه بدهي خودرا در صورت پرداخت طي شصت قسط از

بخشودگي جرائم برخوردار مي شوند و اين كار فقط براي يك بدهكار در طول فعاليت خود قابل
اجراء خواهد بود. مطمئن باشيد كه برخورد خشن و توقيف أموال و ممنوع الخروبي و مضحكتر از

همه توقيف موبايل مديران و يا تلفنهاي شركت ها راه حل دوران اقتصاد مقاومتي نخواهد بود. (2693558) (alef-10)
 
حسين
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۲۱:۰۸:۰۴
جناب توكلي براي گروهي كه مي خواهند نظر رهبري را اجراء نمايند و فرار مالياتي ندا شته
باشند و به تعبير أيشان مرتكب جرم نشوند و ماليات خود را به عنوان يك فريضه پرداخت نمايند و

به توليد خود در كشور ادامه دهند ولي پول نقد ندارند چيست ؟ بنده مدير عامل يك شركت توليدي
هستم و شركت بدهي معوق مالياتي دارد و مي خواهد به دستور رهبر عمل كند ولي نقدينگي در

حال حاضر با توجه به شرائط اقتصادي موجود كشور ندارد ولي مي تواند از محل فروش أموال
و به صورت. أقساط شصت ماهه بپردازد اما سازمان مالياتي از عمل به ماده ١٩١ قانون ماليات ها

استنكاف مي نمايند و نه جرائم را مي بخشند و نه تقسيط مي كنند شما بفرماييد به جزء كارهاي
پليسي توسط سازمان مالياتي و فرار توسط ما و انجام خلاف قانون و شرع توسط مديران كارخانه

كاري به نظرتان مي رسد ؟ (2693583) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۲۲:۵۵:۳۹
خوب اون موقع لایحه بودجه تو جیب جا میشد! (2693749) (alef-3)
 
ناشناس
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۰۰:۲۱:۰۰
این حرفها و بسیار بیشتر و عمیقتر از این حرفها رو سالها قبل اصلاح طلبان زدند. چیز تازه ای نیست. بعیدم هست که به این زودیا اتفاقا خاصی بیفته. (2693863) (alef-3)
 
شهرام . ق
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۰۲:۴۱:۲۱
یکی از نمایندگان مجلس در زمان اخذ رای اعتماد برای دولت یازدهم گفت // تعداد کل تصمیم سازان و تصمیم گیران و مسئولان و مدیران اصلی کشور در سی و چند سال اخیر متجاوز از پنچ , شش هزار نفر نبوده و نیستند و قریب به اتفاق این افراد اعضای گروه های ( اصلاح طلب یا اصول گرا و یا مشتقات جدیدشان ) هستند // پس باید بپذیریم تا وقتی قدرت و ثروت کشور ایران , انحصارا در اختیار این جمعیت بسیار محدود بوده و هست, تغییر اوضاع موجود از هر نظر معجزه ای محال است . (2693936) (alef-10)
 
علي وارنا
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۰۳:۰۳:۲۸
چرا تا من وتو ميشه فلان كشور خارجي يا منطقه اي با ما مقايسه ميكنيد!؟؟ چرا رفاهي كه انها دارند رو مقايسه نمكنيد؟ چرا خودرويي را كه انان سوارند بيخياليد!؟ چرا نميگويد انها سم در مواد غذايي به خورد مردمشان نميدهند مثل روغن پالم و خمير مرغ و جوهر قند و ....فقط تو بحث خالي كردن جيب مردم فورا قياس مع الفارغ ميكنيد!!!!!؟؟؟؟ يك متخصص كامپيوتر ماهي نزديك به ٧تا٨ هزار دلار درامد دارد اينجا همينطور است..... (2693940) (alef-10)
 
mohammadi
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۰۳:۵۰:۴۶
ا تقدیم سلام وتشکر در بند یکم بنظر میرسد توضیحات در مورد افزایش سهم نفت در بودجه سال 1393 کافی نیست لطفا بیشتر توضیح دهید زیرا نسبت به سال 1390 با اجرای هدفمندی نسبت به سال 1391 با کاهش فروش نفت نسبت به سال 1392 با ادامه هدفمندی نسبت به اواسط سال 1393 با کاهش قیمت نفت ونیز افزایش قیمت دلار در بودجه در مجموع اتکا ی نفت در بودجه روند کاهشی داشته است وبنظر میرسد این مقدار کفایت کند (2693945) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۰۵:۴۲:۰۸
شما كه اينقدر دلسوزيد و ميخواهيد از نفت كمتر استفاده بشه . آيا كشورهاي ديگر عربستان ، قطر ، كويت عراق .......هم رعايت ميكنند؟ يا اينكه آن كشورها ميفروشن ،ومردم خود را در رفاه قرار ميدن و كاري هم با كسي ندارن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (2693967) (alef-10)
 
اصغر
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۰۷:۳۲:۲۷
چگونه ممکن است نفت ارزان شود و بودجه نفتی تر
بنظر می آید اشکال در جای دیگریز است. (2694001) (alef-10)
 
رسول مشهدي
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۰۷:۵۵:۲۲
جناب توكلي
شما و ساير نمايندگان محترم مجلس كه مي توانيد سير تا پياز بودجه را تغيير داده چرا بيكار نشسته ايد.بودجه را غير نفتي كنيد.همش كه نميشود بيرون گود نشست و گفت لنگش كن.
اگر امروز وضعيت بودجه به اين شكل درآمده مجلس هم مقصر است. (2694047) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۰۸:۴۹:۱۲
پس چی شد صحبت شیخ کلید راستگویان که میگفت این بودجه کمترین وابستگی به نفت رو داره؟
مردیم از این همه راستگویی !!! (2694109) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۰۹:۳۲:۰۹
آقای توکلی قیمت نفت در بودجه 94 نسبت به بودجه 93 حدود 50 درصد کاهش داشته است. اگر سهم دولت از درآمدهای نفتی بنا به گفته شما 12 درصد هم زیادتر شده باشد این به مفهوم نفتی تر شدن بودجه نیست. توجه داشته باشید که در سالهایی نه چندان دور قیمت نفت در بودجه 2تا 3 برابر قیمت کنونی بوده است. (2694154) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۰۹:۳۴:۰۰
برای انتخاب رئیس یک قسمت چنان درگیری بوجود امده که انگار در یک منطقه جنگی هستیم حالا برای انتخابات کشوری و استانی چقدر باید نظام مقتدر باشد تا از نزاع و درگیری جلوگیری شود مردم عادی هرگز دمکراسی را پایبند نخواهند بود اگر قوه قهریه نباشد و جنگ قدرت بدترین جنگ ممکن است که رخ می دهد بعضی برای منافع زود گذر دنیایی تا اخرین نفس مبارزه می کنند و زمانی عقب نشینی می کنند که دست قدرتی را بالاتر از خود که می تواند سرنوشتش را عوض کند ببینند هدایت انسانهای سرکش شاید سخت ترین کار پیامبران الهی بوده چرا انسانها اینقدر سرکشند و تنها زور است که انها را ساکت می کند برای همین است اگر سپاه نباشد انقلاب یک روز هم دوام ندارد و کشور فرو می پاشد وقتی برای ریاست یک جمع 50 نفره همه جور درگیری بوجود می اید و .... (2694158) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۳ ۰۰:۳۵:۵۵
آقاي دكتر اين گزارشات خوب است ولي اثر بخش نيست. چون واقعا"اگر از نظر كارشناسي مشكل دارد بايستي به هرقيمتي در مجلس اصلاح مي شد!واقعا" شما يك جمع دلسوزي در مجلس پيدا نكرديد كه با شما هم راي باشند و كار كارشناسي بكنند! به نظرم اين براي مردم قابل قبول نيست. (2696701) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۲۱:۴۷:۰۸
این درست همان نفتی است که جناب احمدی نژاد قول آمدنش سر سفره ها داده بود . نگران نباش (2704437) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.