نظر منتشر شده
۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 330697
ورود خودروهای نو با تکنولوژی کهنه به ایران
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۸
تسنیم به نقل از المانیتور با اشاره به قرارداد ایران خودرو و پژو برای تولید و داخلی سازی تدریجی سه محصول این شرکت نوشت: فرآیند انتقال تکنولوژی در ۱۳سال تکمیل خواهد شد،اما مدل های تولیدشده تا آن موقع آنقدر قدیمی خواهند شد که دیگر نمی توان آنها را صادر کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در اولین سفر خارجی خود بعد از اجرایی شدن برجام، به پاریس سفر کرد و قراردادهای مهمی را با شرکت های ایرباس، پژو سیتروئن و رنو منعقد کرد. هدف از قراردادهای منعقده با شرکت های خودروسازی، احیای خودروسازان ایرانی بوده است.

صنعت خودروی ایران بزرگترین بخش اقتصادی این کشور بعد از نفت و گاز است و ۱۰ درصد کل تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد. این صنعت در طی سال های اخیر به دلیل تحریم ها و افت ارزش ریال همواره افت کرده است. بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۱۵ از سوی بانک جهانی منتشر شد، تولید سالانه خودرو در ایران از ۱.۶ میلیون دستگاه در دوره پیش از تحریم ها به ۷۰۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۲ رسید. کاهش تولید خودرو موجب بیکار شدن بسیاری از افرادی شد که در این صنعت اشتغال داشتند.

صنعت خودرو ۴ درصد نیروی کار ایران را به خود اختصاص داده است. بانک جهانی پیش بینی کرده که اگر مدیران صنعت خودروسازی بتوانند تولید کنندگان جهانی را متقاعد به از سرگیری سریع فعالیت هایشان در ایران کنند، تولید خودروی این کشور در طی ۲ سال آینده تقریبا به سطح قبل از تحریم ها خواهد رسید.

در واقع، رشد صنعت خودروسازی می تواند همزمان چند مشکل را حل کند. مسعود نیلی، مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور ایران معتقد است، تقاضای پایدار پیش شرط رشد پایدار است. از این رو وی از مسئولان اقتصادی می خواهد تا احیای احیای صنعت خودرو را به عنوان یک راه حل فوری برای مشکلات اقتصادی کشور در دستور کار قرار دهند.

نیلی اواخر سال گذشته در کنفرانسی در تهران از دولت خواست تا سرمایه گذاری در تکنولوژی کاهش مصرف سوخت در کشور را آغاز کند، موضوعی که برای سرمایه گذاران بین المللی جذابیت دارد و در نهایت به کاهش آلودگی هوا کمک خواهد کرد، زیرا ۸۰ درصد آلودگی تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور را خودروها تولید می کنند. اظهارات نیلی، راه را برای اینکه دولت بعد از لغو تحریم ها با یک تیر چند نشان بزند هموار می کند.

این تکنولوژی جدید اگر در یک بازه زمانی معقول به نتیجه برسد، و در خودروهای جدید به کار گرفته شود، می تواند به مقابله دولت با آلودگی هوا کمک کند و در عین حال هزاران فرصت شغلی جدید ایجاد نماید.

نیلی تاکید می‌کند که دولت برای رسیدن به این هدف ابتدا باید یارانه سوخت را هر چه بیشتر کاهش دهد و سپس در مرحله دوم با شرکت های بزرگ خودروسازی دنیا که می توانند تولید را افزایش دهند و خودروهای فرسوده و غیراستاندارد را با خودروهای جدید جایگزین نماید، شراکت کند.

اما ایده جایگزینی خودروهای قیمتی ظاهرا از سوی برخی مسئولان اشتباه درک شده است. در ۲۳ ژانویه، محمد باقر نوبخت، رئیس سامان مدیریت و برنامه ریزی ایران از طرحی برای جایگزینی ۹۰ هزار تاکسی فرسوده در سال آینده شمسی با خودروها سمند و پژو ۴۰۵ خبر داد که هر دو از خودروهای قدیمی ایران خودرو هستند. هرچند این طرح در نگاه اول قابل دفاع به نظر می رسد، اما به نظر می رسد که در این طرح هیچ توجهی به مصرف سوخت بالای خودروها نشده است.

حمید آذرمند، محقق اقتصادی و معاون سابق رئیس سازمان بهره وری ایران گفت، انتخاب خودروهای سمند و ۴۰۵، با تکنولوژی قدیمی نشان می دهد که سیاستگذاران به جای بهینه سازی مصرف سوخت و مقابله با آلودگی هوا، به دنبال حمایت از خودروسازان داخلی هستند.

دولت از این بحث ها به خوبی آگاه است و در مذاکرات خود با پژو سیتروئن و رنو خاطر نشان کرده که این شرکت ها اگر میخواهند سهمی مناسب از بازار ایران را داشته باشند، باید تکنولوژی خود را به داخلی کشور انتقال دهند. اما بسیاری در تهران شک دارند که پژو و رنو شرکای قابل اعتمادی باشند. برخی این انتقاد را مطرح می کنند که فرآیند انتقال تکنولوژی در ۱۳ سال تکمیل خواهد شد، اما مدل های تولید شده تا آن موقع آنقدر قدیمی خواهند شد که دیگر نمی توان آنها را به کشورهای منطقه صادر کرد.

بر اساس توافق ایران خودرو با شرکت پژو قرار است سه خودروی این شرکت در ایران تولید و به تدریج داخلی سازی شود.
 
کلمات کلیدی : بازار خودرو - خودروسازان - خودرو -
 
۱۳۹۴-۱۱-۲۰ ۱۷:۰۶:۲۱
" فرآیند انتقال تکنولوژی در ۱۳سال تکمیل خواهد شد،اما مدل های تولیدشده تا آن موقع آنقدر قدیمی خواهند شد که دیگر نمی توان آنها را صادر کرد."
نکته همین است . در واقع فرانسویها با زیرکی سر طرف ایرانی کلاه گذاشتند و هدفشان فقط بازار داخلی ایران است و بس.
تنها راه ما رفتن به سمت خودروسازهای دیگر و تولید خودروهایی است که از زمان خود جلوتر هستند همانند خودروهای برقی که اتفاقا" تولیدشان پیچیدگی کمتری دارد .
صنعت ما یک مشکل بزرگ دارد که به این زودی حل نمی شود و آن هم " جسارت " است که نتیجه عدم وجود مدیران ذاتی و خود ساخته در این صنعت است . (3533841) (alef-11)
 
حسین مهدیان
۱۳۹۴-۱۱-۲۰ ۱۷:۲۰:۲۴
اونا هم میدونن همین تکنولوژی قدیمیشون واسه کسی که تا دیروز پراید سوار میشده خیلی بهتره (3533878) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۲۰ ۱۷:۵۳:۰۵
دولت در بحث خودرو خود را به خواب زده است ، امیدوارم سینه چاکان تصمیمات دولت حداقل در ایم مبحث از دولت دفاع نکنن چون قرار داد با پژو و تولید محصولات قدیمی با قیمت بالای 60 میلیون یعنی توهین به مردم (3533963) (alef-11)
 
مهندس
۱۳۹۴-۱۱-۲۰ ۱۹:۰۹:۰۸
اقا.. این صنعت ! خودرو نفرین شده اس.... (3534089) (alef-11)
 
مسعودانتظاری ملکی
۱۳۹۴-۱۱-۲۱ ۰۰:۴۳:۳۸
خودروسازان عمدا اینکار را میکنند تا سود بیشتری ببرند تا این خودروسازها هستند وضعیت همین خواهد بود که هست. (3534627) (alef-11)
 
علي وارنا
۱۳۹۴-۱۱-۲۱ ۰۲:۵۱:۲۹
خب چه عيبي دارد؟؟ مديران تيم اميد وقتي موفق نشدن به رفتن به المپيك گفتن ٤٠سال در حسرت رفتن بوديم نشد حالا ٤ ساله ديگه هم صبر كنيد چه عيبي دارد؟؟؟! حالا نوبت به مديران صنعت ماست، اين همه سال را بيهوده از دست داديم و به هيچ جاي نرسيديم، اين ١٣ سال يا كمتر و بيشتر روي ان بقيه سالها چه عيبي دارد؟؟؟؟ وقتي از افرادي در حوزه صنعت دولت استفاده ميكند كه قبلا هم در اين حوزه بودند و اين صنعت را به نقطه سر خط برگرداند، خب چه تواقعي دارد از اينده خودرو؟؟؟؟ خب بايد با شركتي كه به ما ضرر زده اولين قرارداد را ببنديم ديگه!!!!! بيچاره پژو نزديك به ٤٠٠٠ نفر از كارگرانش بخاطر تحريم ما بيكار شده بودند، بايد بر مي گشتند سر كارشون!!!؟؟؟ بعد هم ميگن ٢٠٠ ميليون يا ميليارد نميدونم به ما خسارت ميده شركت پژو!!!!!! بعد ميگن قسمتي از قرارداد محرمانه است!!!!! ديگه قرارداد توليد خودرو محرمانه بودنش چه مفهومي دارد!!!! (3534691) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۲۱ ۰۹:۲۵:۲۰
از گزارش فوق همون یک پاراگراف اولی که آلمانیتور تحلیل کرده بدرد می خورد . این همه دکترای مدیریت و اقتصاد دان در کشور داریم یکی عقلش به این موضوع نرسیده !!! می بینید ما چقدر کار داریم تا درست بشیم؟؟؟؟؟؟؟ (3534963) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.