نظر منتشر شده
۸۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 499989
با توجه به امضاء قرارداد رنو؛
حاکم شدن فرانسه بر بازار و صنعت خودروی ایران با یک قرارداد محرمانه دیگر/ چه کسی نامحرم است؟
بخش اقتصادی الف؛ 18 مرداد 96
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۶
به گزارش الف، بعد از تشدید تحریم‌ها در سال 1390، شرکت‌های خودروساز فرانسوی که در بازار ایران بودند از ایران رفتند و خودروسازان ایرانی که به مونتاژ خودروهای فرانسوی روی آورده بودند، با مشکل مواجه شدند.

اکنون بعد از 2 سال دست‌یابی به توافق هسته‌ای (برجام) و گذشته نزدیک به یک سال و نیم از اجرای آن، دولتمردان منتظر ورود شرکت‌‌های اروپای بودند که این امر به دلیل کارشکنی‌ها محقق نشد؛ اما بعد از اجرای برجام، در سفر رئیس‌جمهور روحانی به فرانسه با شرکت‌های این کشور قراردادهایی برای خرید هواپیما و تولید خودرو امضا شد.

بعد از امضاء قرارداد ایران‌خودرو با شرکت پژو که محرمانه ماند؛ در یک ماه اخیر نیز دو قرارداد محرمانه دیگر با شرکت‌های فرانسوی بسته شد. یکی قرارداد سایپا با سیتروئن و دیگر قراردادی که وزارت صنعت و یک واردکننده خودرو با شرکت فرانسوی رنو در همین هفته جاری امضاء کردند.

بستن این قراردادها آن‌هم با سه شرکت فرانسوی حکایت از این دارد که مسئولان ایرانی  بخصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت انگار هدفی، جز در اختیار گذاشتن کامل بازار و صنعت خودروی ایران به فرانسه ندارند. بعد از امضا قرارداد ایران‌خودرو با شرکت پژو، چندی پیش شرکت سایپا یکی هم با شرکت سیتروئن فرانسه برای تولید (مونتاژ) خودروی این شرکت فرانسوی قرارداد امضا کرد.

بر اساس این گزارش، در هفته جاری قرارداد سرمایه‌گذاری با شرکت رنو فرانسه برای تولید خودرویی فرانسوی در ایران امضا شد. بر اساس اين قرارداد محرمانه كه تفاهم‌نامه آن 10 ماه پیش در حاشيه نمايشگاه خودرو 2016 پاريس به امضاشده بود، قرار بود شرکت رنوي فرانسه با تشكيل شركت مشتركي (جوينت وينچر) با سهام 40 درصدي ايدرو (وزارت صنعت و 60 درصدي اين شريك فرانسوي) ساخت داخل برخي محصولات خود مانند داستر، سيمبل و كوئيد را در ايران آغاز كند، اما هنگان امضاء این قرارداد سهمی هم به شرکت ایرانی پرتو نگین ناصح که یک واردکننده خودرو آن‌هم محصولات همین شرکت رنو است، واگذار شد.

این قرارداد ۶۶۰‌ميليون يورويي ايران با رنو باعث شد تا جاي پاي اين شريك دیگر خودروساز فرانسوي به‌عنوان قطب جديد توليد خودرو در كشورمان با فراهم شدن زمينه توليد و عرضه خودروهاي جديد محكم‌تر شود. بر اساس اين قرارداد با تشكيل شركت مشتركي كه با سهام 60 درصدي رنو و سهام 40 درصدي ايدرو و هلدينگ پرتو نگين ناصح (هرکدام 20 درصد) تشكيل خواهد شد.

 همچنين مقررشده تا رنو براي نخستین بار در ايران، مراكز توزيع، فروش و خدمات پس از فروش مختص خود را راه‌اندازي كرده و ملزم به تأسیس مركز مهندسي و خريد براي كمك به توانمندسازي قطعه سازان داخلي و صادرات 30 درصدي خودروهاي توليد مشترك شده است.

اما بر اساس گفته منصور معظمي معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس هیئت عامل ايدرو، انتخاب مديرعامل و رئيس هیئت‌مدیره شركت مشترك رنو و ايران به‌صورت چرخشي خواهد بود و در مرحله اول ميزان ساخت داخل خودروهاي رنو در ايران 40 درصد خواهد بود كه بايد طي مدت يك و نيم‌سال به 60 درصد افزايش يابد.

ميزان سرمايه‌گذاري رنو در مرحله اول اين قرارداد ۶۶۰ ميليون يورو خواهد بود و علاوه بر اين سرمايه‌گذاري براي توليد ۳۰۰‌هزار دستگاه خودرو در نظر گرفته‌شده كه بخشي از آن تا پايان سال آينده با توليد و عرضه ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو به بازار محقق خواهد شد و در مرحله دوم قرارداد نيز كه هنوز نهايي نشده اما از سال 2019 آغاز مي‌شود و 3 سال طول مي‌كشد نيز با توليد و عرضه محصولات جديد رنو تيراژ توليد اين خودروها تا سال ۲۰۲۴ به سقف ۳۰۰ هزار دستگاه مي‌رسد و قراراست قيمت خودروهاي جديد داستر و سيمبل كه تا سال آينده عرضه خواهد شد، كمتر از ۱۰۰ ميليون تومان باشد.

قرارداد استثنايي با ايران
این قرارداد در حالی با ابهاماتی بسته شده است، اما تيري بلوره قائم‌مقام ارشد مديرعامل گروه خودروسازي رنو در هنگام امضاء، قرارداد با ايران را استثنايي خواند و اعلام كرد: اين قرارداد با يكي از استراتژیکی‌ترین كشورها براي رنو يعني ايران امضاشده و ايران پتانسيل‌هاي خوب صنعتي، زيرساخت‌هاي خودروسازي، نيروي انساني توانمند و شرايط ژئوپليتيك استثنايي دارد.

انتظاراتي كه محقق نشد
صنعت خودروی ایرانی در حالی به فرانسوی‌ها واگذاری می‌شود که نعمت زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت با گلايه و انتقاد از برخي بي‌وفايي‌هاي اين شريك خارجي اعلام كرد: انتظاراتي كه در سال‌هاي قبل از رنوي فرانسه داشتيم، به‌طور كامل حاصل نشد.

حال سؤال این است که شرکتی که در گذشته بدعهدی کرده، امروز می‌توان به آن اعتماد کرد، آیا در این قرارداد‌های سه‌گانه (پژو، سیتروئن و رنو) که همگی مُهر محرمانگی خورده‌اند و نشان می‌دهد مردم نامحرم هستند، حقوق کشورمان رعایت شده است؟ و سؤالاتی دیگر.
 
اما قرارداد رنو و ابهام‌ها...
در قرارداد رنو با وزارت صنعت سهم 20 درصدی از آن در اختیار شركت پرتو نگین ناصح، قرارگرفته که بر اساس گفته نعمت زاده وزیر صنعت اين شركت واردكننده خودروهاي رنو بوده است؛ به‌این‌ترتیب و بر اساس اظهارات آقاي نعمت زاده مي‌توان چنين نتيجه گرفت که به‌رغم سابقه رنو در برآورده نکردن انتظارات ايراني‌ها درگذشته بازهم اين شرکت در اقدامي هوشمندانه و با واردکردن شرکت ايدروي دولت در بازار فروش محصولات جديد رنو به دنبال فروش بيشتر است. پیش‌ازاین رنو توسط شرکت نگین خودرو در بازار خودرو و باقیمتی حدود 100 درصد گران‌تر کالا را بعد از چند ماه به مردم مي‌فروخت.

حال سه شرکت که يکي واردکننده انحصاري، يکي نماينده دولت و ديگري خودروساز خارجي است، دست‌به‌دست هم دادند تا خودروهاي رنو را بيشتر و باقیمت‌های بالاتر از قيمت‌هاي جهاني به مردم ایران بفروشند. شريک جديد رنو، توليد‌کننده قپان بوده است!
 
اما در بندهای این قرارداد می‌بایست سالانه 30 درصد از خودروهاي تولیدشده صادر شوند، این در حالی است که در قرارداد ال 90 نیز شرکت رنو متعهد شده بود 20 درصد تولیدات را صادر کند که این تعهد هیچ‌وقت اجرایی نشد، نه‌تنها صادرات ال 90 رخ نداد، حتی شرکت فرانسوی از تعهدی هم که داشت شانه خالی کرد و این تجربه گذشته به نظر می‌رسد در حال تکرار است باید مدیران و مسووالات بخصوص متولی این امر وزارت صنعت همه مورد را بررسی می‌کردند که به نظر این‌چنین نیست.

اما مثل‌اینکه قرار نیست، مُهر محرمانه است، از روی قرار داده‌هایی دولتی‌ها در بستند آن نقش دارند، برداشته شود. همان‌طور که قرارداد پژو محرمانه شد؛ این قرارداد با شرکت رنو هم محرمانه شد؛ اینکه چرا ناگهان سهم 20 درصدی از این قرارداد در اختیار یک شرکت واردکننده قرار می‌گیرد. مسئولان و نهادهای نظارتی باید در این مورد به مردم پاسخ دهند تا خدای‌نکرده بازهم دود کم‌کاری شرکت‌های فرانسوی به چشم مردم نرود، زیرا خودروسازان در این مورد هیچ‌گونه مسئولیتی  درآینده نخواهند داشت!

اما قرارداد رون که بخش خصوصی (واردکننده محصولات همان شرکت) حضور دارد؛ یک نشان می‌دهد صنعت خودرو ایران که بیشتر مونتاژ محصولات فرانسوی را انجام می‌داد و یک تولیدکننده بود، در حال تبدیل‌شدن به واردکننده خودرو هستند و نتیجه طبیعی این روند، وداع با صنعت استراتژیک خودرو است.
 
 همان‌طور که در بالا اشاره شد پس از قرارداد ایران‌خودرو با شرکت پژو، سایپا دومین شرکت خودروساز کشور نیز در اوایل مردادماه جاری قراردادی با شرکت سیتروئن فرانسه بسته بود و این در حالی بود که با همکاری ۱۲ ساله این ۲ شرکت برای تولید زانتیا تنها به مونتاژ این خودرو ختم شد و حتی لاستیک آن به ایران وارد می‌شد.
 
در طول همکاری سایپا و سیتروئن، زانتیا به‌عنوان یک محصول مشترک به تولید رسید که البته یک خودروی مونتاژی محسوب می‌شد و نهایت میزان داخلی سازی این خودرو به ۳۵ درصد رسید که بیشتر شامل باطری خودرو و صندلی‌ها می‌شد. در مقابل، تأمین قطعات اصلی زانتیا از طریق واردات صورت می‌گرفت به‌طوری‌که موتور، گیربکس، چرخ‌ها، اکسل و حتی لاستیک این خودرو از طریق واردات تأمین می‌شد.
 
تجربه تلخ همکاری با فرانسوی‌ها تنها به سیتروئن محدود نمی‌شود و شرکت پژو نیز در طی ۲۳ سال حضور خود در ایران کارنامه سیاهی را بر جای گذاشته بود. روند هم که بر اساس گفته وزیر صنعت به تعهدات خود عمل‌نکرده بود امروز نیز دوباره قراردادی با آن شرکت بسته شد.

حال بعد از گذشت تحریم‌های چندساله علیه ایران و در شرایطی که خودروسازان فرانسوی در اوج تحریم‌های اقتصادی با ترک یک‌شبه به همه تعهدات خود پشت پا زدند و بدون هیچ قیدوبندی خودروسازان ایرانی را به حال خود رها کردند، مدیران خودروساز کشورمان با حمایت وزیر صنعت و دولت دوباره فرش قرمز خود را برای فرانسوی‌ها بازکرده‌اند و راه نجات خود را در همکاری با این خودروسازان بدعهد می‌دانند.
 
به‌این‌ترتیب بازار خودروی ایران دودستی تقدیم فرانسوی‌هایی شده است که سابقه ده‌ها سال حضورشان در ایران چیزی جزء وابستگی و در جا زدن صنعت خودرو ایران نبوده است. به‌این‌ترتیب، پرونده طراحی و تولید خودروهای ایرانی بایگانی خواهد شد و خودروهای فرانسوی یکه‌تاز بازار خودروی ایران می‌شوند.

صنعت خودروی ایران در حالی برای دومین بار رسماً به فرانسوی‌ها واگذار شد که باوجود همه هشدارهای کارشناسان و تأکید مقام معظم رهبری بر لزوم دقت در همکاری با شرکت‌های خارجی و رعایت چارچوب اقتصاد مقاومتی، طرف‌های مذاکره‌کننده توجه چندانی به این موضوع نداشته و داستان نفوذ فرانسوی‌ها در خودروسازی ایران همچنان ادامه دارد؛ تنها موضوعی که حال مهم است اینکه این قراردادها که باید به خدمتی برای کشور و مردم ایران باشد، محرمانه است، اگر این قراردادها ایرادی ندارند، چرا محرمانه می‌شوند، به‌راستی چه کسی نامحرم است.
 
 
کلمات کلیدی : قرارداد رنو+فرانسه+وزارت صنعت+پژو+صنعت خودرسازی ایران
 
مشعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۰:۳۹:۱۵
حالا باور کردین که اینا اومدن برای چی؟ (4512114) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۴:۵۷:۴۸
متاسفانه اکثر قراردادهای نفتی وغیرنفتی کشور بعد از توافق داره با فرانسویها بسته میشه..صنعت هسته ای رو که باهاش میتوانستیم امتیازات بسیار شیرین وبزرگی به نفع ملت بگیریم دادیم و در قبالش چند قرارداد معمولی با فرانسویها بستیم.چرا نباید برند بی نظیر تویوتا با اتوموبیلهای کم مصرف با تکنولوژی بالایش سهمی در قراردادهای پسابرجامی داشته باشه؟چرا فقط قراردادها اکثرا با فرانسویها بسته میشه؟پس آلمانیها با صنعت بی نظیرشون کجان؟این دیگه چه توافقیه؟چرا سالها صبر و انمتظار برای معامله با غرب را بر سر صنعت هسته ای رو مفت داریم از دست میدیم؟رکود همه جارو فراگرفته و هیچ نفع دندانگیری نصیب ملت نشده.این همه کشور در دنیا با مزیتهای صنعتی وغیر هسته ای جورواجور وجود داره چرا فقط فرانسویها اونم با صنعت دسته دو و بیخودشون؟مثلا همین اتوبان همت رو بدیم به تایلندیها چندماهه برامون سه طبقه اش میکنند چرا فقط چشم دوختیم به غربیها اونم فقط فرانسویها؟خوشحالم که در انتخابات با آقای رئیسی رای دادم چون واقعا از این دولت فعلی بدلیل ناکارآمدی ناراضی هستم. (4512467) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۵:۴۸:۵۸
جو نده عمو ! شما بودید که اقتصاد دست کاسبان تحریم بود (4512552) (alef-11)
 
United Kingdom
۱۳۹۶-۰۵-۱۹ ۰۲:۴۹:۳۷
باید دید چه کسی از سرمایه گذاری خارجی ها در ایران متضرر میشه اینجوری میشه به ریشه مخالفت با سرمایه گذاری خارجی پی برد که از کجا است و منافع چه کسی رو به خطر انداخته (4513118) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۶:۵۴:۳۴
چرا از خودروسان چینی در ایران چیزی گفته نمی شود (4512612) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۰:۴۰:۴۲
محرمانه یا غیر محرمانه؛ انحصاری یا غیر انحصاری؛ این مباحث پسیژی ارزش ندارد بلکه جان هموطنان از همه چیز مهمتر است. اگر با این قرارداد میزان مرگ و میر در تصادفات کاهش پیدا کند بهترین کار ممکن است.
خودروسازان ایرانی باید دکانهای خود را جمع کنند و خودروسازان مطرح جهان فقط در ایران خودرو تولید کنند و از کارگران و متخصصان ایرانی استفاده کنند. هم اشتغال ایرانی است هم خودروی با کیفیت. والسلام (4512120) (alef-11)
 
مشکین نقاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۳:۴۱:۲۴
جان هموطنان یا جیب دولتمردان؟

شما یادتان نمی آید زمانی رو که با تدبیر دولت محترم تدبیر وام های کذایی داده شد تا کمپین نخریدن آشغالهای ایرانخودو و سایپا با شکست مواجه بشه؟
شما یادتان نمی آید چه کسی سهام دار اصلی این شرکت هاست و از فروش اینها سود می بره؟ (4512371) (alef-11)
 
خدادادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۵:۴۶:۵۱
حالا که بعد از آن همه جنجال بر سر توتال، سخنگوی قوه قضاییه هم آن را بی اشکال دانست،آقایان شروع کردن به یک تخریب و سیاه نمایی جدید .اگر هم این قراردادها امضا نم شد فریاد می زدن که دولت در جذب سرمایه خارجی ناتوان بوده.کلا بنا بر هوچی گری و تخریبه متأسفانه و چیزی که مهم نیست منافع ملی. (4512548) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۰:۴۰:۵۶
چه کسی نامحرم است ؟ " مردم "! (4512122) (alef-11)
 
هادی
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۳:۳۷:۳۷
شما می تونی برو یه کمپانی بیار قرار دادش رو هم منتشر کن. ببینم کیو میارید (4512366) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۵:۲۳:۳۵
ببینید محرمانه یا غیر محرمانه بودن قرارداد هیچ فرقی بحال مردم مصرف کننده ندارد صدها شرکت خارجی در امریکا خط تولید دارند ولی کسی از قراردادهای آنها مطلع نیست زیرا رعایت اصل محرمانگی قراردادها جهت حفظ اطلاعات کاری در مقابل رقیب یک اصل پذیرفته شده است البته درسته که خودرو سازی ایران با هیچ شرکت معتبری قرارداد کاری حرفه ای ندارد و محرمانه بودن و نبودن فرقی بحالشان ندارد اما لااقل باید وضعیت شرکتهای پژو و سیتروئن و رنو فرانسه را درک کرد که دارای رقبای قدرتمند هستند و آنها بسیار علاقه مندند تا از کار اینها در ایران سر در بیاورند و به هر طریقی بروند زیر لنگ قرارداد های اینها با ایران و حتی رقبای منطقه ای ایران خصوصا در ترکیه دقیقا همین خطوط تولید را از رنو و پژو در کشور خود دارند و اگر قرارباشد به نوعی از مفاد آن مطلع شوند مطمئن باشید با پیشنهادات جدید اجازه نخواهند داد این دو شرکت در ایران ماندگار شوند و آنها را از این بازار بیرون میکشند و مجددا مثل همیشه قطعات منفصله رنو و پژو به اسم فرانسوی باید از ترکیه وارد شود و صرفنظر از این موضوع دشمن همیشگی ایران که مشخص شد در تحریمهای اخیر خیلی هوشمندانه عمل میکند بسیار مشتاق است از قراردادهای جدید سردر بیاورد تا در موقع لزوم با یک بند و تبصره و ماده جدید کل قضیه را فشل کند لذا بنظر نمیرسد محرمانه ماندن قرارداد بین شرکاء ارتباطی به اشخاص ثالث پیدا کند و البته مشتری ایرانی صرفا باید بدنبال خودرو با کیفیت و با قیمت مناسب باشد (4512517) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۰:۴۲:۵۹
به نظر من شما اصولگرایان به جای جاروجنجال راه انداختن و هیاهو کردن اگر برنامه های خود را تدوین و به اطلاع مردم برسانید میتوانید امید داشته باشبد که رای بیاورید این کارها برای شما دوستان مقبولیت نمی اورد شما باید پیشنعاد بدهید برنامه خودتون رو بیان بفرمایید 8 سال هم که کشور رو در دست گرفتید با اون وضعیت اسف بار در سال 92 تحویل دادبد کامنت رو هم که میترسید منتشر کنید چون به ضررتونه و حقیقت گفته شده من هر هفته میبینم یه داستان راه میندازید یبار سلفی گرفتنه یبار توتاله ....
مدام دارید هر هفته یک داستانی راه میندازید برنامه ات چیه مومن؟ چه برنامه ای داری؟ هدفت چیه؟ (4512124) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۲:۵۵:۰۸
چه ربطی به اصولگرا بودن داره چرا نباید شرکتهای دیگه مثل فولکس یا میتسوبشی بیان ایران خودرو تولید کنند فقط باید پژو یا رنو بیان چرا فقط فرانسه ؟ ادم عاقل تخم مرغ هاشو تو یه سبد نمی چینه فردا که تحریم بشیم دوباره جمع میکنن میرن خونه خودشون ما میمونینم و حوضمون (4512310) (alef-11)
 
فرشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۵:۱۸:۵۸
شما مطمئنی اون شرکتها تمایلی به سرمایه گذاری در ایران دارن؟ واقعیت اینه که رنو و پژو هم دارن ریسک میکنن چون در این کشور ممکنه دوباره یه احمدی نژادی پیدا بشه و همه رشته ها رو پنبه کنه. (4512506) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۶:۰۷:۳۱
ربطش اینه که جنجال راه میندازن که دولت رو تخریب کنن ضمنا ایران مزیت رقابتی در خودروسازی نداره (4512570) (alef-11)
 
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۶:۵۱:۳۶
اخه برادر من مگه خونه خالمونه که بریم فلان شرکت و فلان کشور رو بیاریم و فرانسه و شرکتهای فرانسوی رو نیاریم
بنده یک دانشجوی ارشد هستم و از سیاست انقدر می فهمم که تقریبا در ۹۹ درصد مواقع این حجم و و میزان روابط اقتصادی و تجاری بین کشورهاست که بر روابط سیاسی و بین المللی میان انها تاثیر می گذارد برای نمونه عربستان و شهروندانش به خاطر حوادث یازه سپتامبر در امریکا مقصر شناخته شدند اما به خاطر حجم بالای سرمایه گذاری های مالی عربستان در امریکا و تهدید به خارج کردن سرمایه هایش از این کشور امریکا از پی گیری دادگاه مجرمان عربستانی و محکومیت رسمی و علنی ان اجتناب می کنند .
با یک حساب دو دو تا چهار تا می شود فهمید که ایران با قرار دهای عظیم مالی و تجاری شرکتهای توتال و پژوه و رنو حتما حمایتهای سیاسی بیشتری از سوی سیاست مداران فرانسوی را همانند چین در تحریمهای اتی امریکا در میان اعضای ۵+۱ به همراه خواهد داشت
وانگهی شرایط و موقعیت کشورمان با وجود دشمنی های امریکا و ایادی منطقه ای ان انقدرها باز نیست که می بخواهیم برای همین چند شرکت و کشور محدود و حاظر به سرمایه گذاری در کشورمان که بیشتر نقش جاده صاف کن برای شرکتها و کشورهای اینده را ایفا می کنند داشته باشیم و اصلاحا برای این تعداد اندک هم ناز کنیم
چراکه کسی پشت در صف نکشیده که ما اینهمه کلاس برایش بگذاریم (4512603) (alef-13)
 
قلی
Lebanon
۱۳۹۶-۰۵-۲۰ ۰۲:۴۷:۵۵
جناب حرف شما درست، روابط اقتصادی تابع روابط سیاسی هستند. آیا نمیشد تو این روابط سیاسی و این همه باج اقتصادی به فرانسه مشروط به این کرد که فعالیت منافقین رو که تا اخیرا تو لیست تروریست ها بودن در فرانسه محدود کنن؟
آیا این دهن کجی به مردم ایران نبود در روزی که قرارداد محرمانه توتال امضا شد منافقین در پاریس مجمع برگزار کردن؟ (4514298) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۰:۴۴:۵۵
شما کلا با سرمایه خارجی مشکل دارید ! (4512126) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۳:۴۲:۲۹
سرمایه خارجی میتونه هم مخرب و هم سازنده باشه. (4512374) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۵:۵۰:۲۶
سرمایه خارجی باعث پیشرفت چین کره مالزی هند و ... شده ! (4512554) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۹ ۰۲:۴۲:۲۰
من تا حالا ندیدم که یک بنده خدایی بخاد یک دلار در ایران سرمایه گذاری کنه و یک برنامه ای رو سرش پیاده نکرده باشید. (4513114) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۰:۴۸:۵۵
در همه قراردادها و کارهای کشور مردم نا محرم حساب میشوند, سوالی که وجود دارد این است که چه شد ملت همیشه در صحنه و شهید پرور نا محرم شدند?چرا فقط موقعه ای که میخواهیم از مردم استفاده ابزاری کنیم , محرم میشوند?چرا فقط وقت جنگ و راهپیمای و پای صندوق رای محرم میشوند? (4512132) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۰:۵۲:۱۹
سالهاست كه مردم بيگانه و بي خبر هستند وقتي رئيس جمهور اين مملكت با افتخار ميگه در بدترين شرايط اقتصادي كه بر ملت حاكم بوده ما كمكهاي انچناني به عراق كرديم چه توقعي از وزارت او داريد (4512138) (alef-11)
 
محمد قاسمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۲:۴۹:۲۸
صنعت خودرو سازی با این وضعیت دستپخت کارگزاران و اصلاحاتی هاست
پژو پراید و سمند و مونتاژ کاری رو ایشون اوردند و ما رو بدبخت کردن
از اون طرف صنایع مونتاژ و قطعه باقی مونده از زمان پهلوی در زمان خصوصی سازی دولت هاشمی نابود شد
حالا طلبکار هم هستن (4512302) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۵:۰۷:۱۷
آخه نه اینکه قبلش فقط داشتید بنز و bmw و پورشه تولید میکردید حالا خیلی بدبخت شدید (4512484) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۶:۴۰:۵۵
قابل توجه امثال شما زمانی داشتیم پیکان به کره جنوبی صادر میکردیم (4512596) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۲۲:۳۴:۱۳
پس چرا خط توليد هيلمن ببخشيد پيکان! را جمع کرديد؟ نيگرش ميداشتين و توليداتشو به کره صادر ميکرديد!!! (4512933) (alef-11)
 
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۰:۵۸:۳۱
نگران نباشید نماینده های سلفی بگیر مواظب قرارداد هایی که بسته میشود هستند همانگونه که در تصویب برجام با دقت و سرعت 20 دقیقه ای امضا کردن و همچنین قراردادهای نفتی و FATF و ... توانمندی و دقت نظر خودشون رو نشون دادن مواظب هستند این نماینده ها حتی نشون داده اند که برای گرفتن حق ایران میتوانند از زور بازوی خود استفاده کنند همانگونه که آن نماینده با سر حق خود را از مامور نیروی انتظامی گرفت و آن دختر با چه شجاعتی توانست اثبات کند که حقوق نجومی حق پدرش و خانواده او بوده در پایان آنها در فصل انتخابات از آشیانه بیرون آمده و با دادن انواع وعده ها می توانند رای مردم را به صورت گروهی به دست آورده و سهم خود را از سفره انقلاب برداشت کنند (4512147) (alef-11)
 
سورنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۱:۰۱:۵۶
امان از رانت خوار ..... (4512153) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۱:۰۶:۲۰
چه اشکالی داره بیان ماشین باکیفیت تولید کنن.
نمی خوان نیروی کار بیارن از فرانسه که!!!
یا نمی خوان واردات کنن که!!
شما نگران پرایدی؟؟
اگه خودروسازا عقل داشته باشن و بخوان، از همین موقعیت برای انتقال دانش فنی استفاده می کنن (4512162) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۳:۵۱:۰۵
فرانسه و ماشین با کیفیت؟؟؟
تمام این محصولات از رده خارج هستند دوست عزیز (4512387) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۵:۰۹:۲۹
همین ها هم اگه با پراید مقایسه بشه میفهمید که 10 برابر بهتر از پراید و بقیه اشغال های تولیدی هستش بعدشم اگه نمیدونی بهتره بری ببینی 206 و 208 به عنوان بهترین ماشین اروپا انتخاب شدند و همین الان هم L90 بین مردم چقدر محبوبیت داره (4512489) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۰ ۱۹:۰۲:۲۹
چرا با خودروسازان ژاپنی قرارداد نمی بندند. (4514926) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۱:۱۲:۱۴
خودرو سازان وطني در دوران تحريمها و بيش از چهار دهه توليد بي كيفيت ناتواني خودرا در مديريت توليد و فروش با از دست دادن اعتماد مشتريان به اثبات رسانده اند لذا مهم صرف توليد يك كالا نمي توان سرمايه ملي و جان مردم را بخطر انداخت چون با اين ديد زيان بمراتب فراتر از سود حاصل خواهد بود در ضمن شما كه سير تا پياز قضييه را گفتي فقط من موندم محرمانه ش كجاست ؟ (4512169) (alef-11)
 
Belgium
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۱:۲۸:۱۰
نه په. توقع دارید هنوز مردم ما پراید سوار بشن (4512190) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۱:۳۲:۱۷
اگر دولتی بغیر این دولت این همه قرارداد محرمانه داشت .خدامی داند که دوستان اصلاح طلب چه بلای سر ان می اورده اند (4512197) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۶:۴۲:۵۴
در مورد توتال هم جنجال مشابهی راه انداختيد ولی آخر سر حتی اژه ای هم قراردادو تاييد کرد. (4512597) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۱:۳۳:۲۹
دوست عزیز دشمنان ایران نامحرمند اگر شما متن قرارداد را افشا کنید در عرض کمتر از یک دقیقه تمام دشمنان از متن ان باخبر می شوند وسعی در اخلال خواهند داشت یقینا کسانی که باید بدانند می دانند اما من عامی نیاز به دانستن ندارم (4512200) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۵:۲۱:۰۰
فرانسه از نظر شما دوست ماست یعنی؟!
دشمنان ملت از طریق فرانسه جزییات همه قراردادها رو دارند... (4512512) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۲۰:۰۱:۰۱
دوست عزیز در زمینه تجارت فرانسه دیگر دوست امریکا نیست وهر کشوری دنبال منافع خودش است و نمی اید اسرار قراردادش را به رقیبش بگوید تا به خودش ضربه بزند (4512811) (alef-11)
 
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۱:۴۲:۰۵
ایران در تولید خودرو مزیت رقابتی نداره بهتره صنعت خودرو را بصورت تولید تحت لیسانس دراورده به خارجی ها واگذار نماید و کارگرها و نیروی کار این واحدها ایرانی باشند. ما الان تولیدمون خودروهای بی کیفیت هست و در هواپیما هم همین ادعا رو کردیم چند تا ایران 140 تولید کردیم سقوط کردن و زمینگیر شدن مزیت رقابتی ما در صنایع پتروشیمی، پوشاک، کیف کفش چرم، صنعت غذا و گردشگری و..است در تکنولوژی ما حرفی نداریم اگر حرفی داشتیم تا الان برند تولید کرده بودیم (4512213) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۱:۵۴:۱۱
وقتی کابینه بدون توجه به خواست دو تفکر جامعه انتخاب می شود همه چیز محرمانه خواهد بود ، این دولت فقط به دنبال رای جمع کردن بود . .... گذشت همه را فراموش کرد چه کسانی که حامی او بودند چه کسانی که مخالف او . (4512228) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۲:۱۱:۳۲
اگر این شرکت ها همانگونه که ادعا می کنند خصوصی هستند و قراردادها هم در چهارچوب قوانین ایران هستند (که الزامن نمی توانند نباشند وگرنه به طور خودکار گیر می کنند) مابقی مسایل به بقیه چه ربطی دارد؟ مدعیان و غرغرکنندگان بی هنر بروند شرکت اتومبیل سازی بزنند و از بنز بهتر را تولید کنند. مگر کسی بخیل است؟ (4512246) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۲:۲۳:۱۲
...
بوی ...تطمیع و رانت همه جا را فراگرفته . (4512255) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۲:۲۵:۲۵
قراردادها بین شرکت ها محرمانه است تا رقبا را عقب بزنند. این را هم باید بهتان یاد بدهند (4512262) (alef-11)
 
Belgium
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۲:۴۳:۳۸
چرا وقتی تحریم بودید صدای اعتراضتون کسی نشنید. اونجا اروپا رو مقصر میدونستید که به مردم ما ظلم می کنند حالا که با پای خودشون برگشتن چه عیبی داره مردم ما خودروی مناسب سوار بشن؟ (4512289) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۲:۴۹:۱۰
خیلی خوبه که اومدن و امیدواریم تکنولوژی هم منتقل بکنن .

البته یکم دیر شده چون تا 10 سال دیگه ماشین های بنزینی از رده خارج میشه و یا هیبرید میشه یا برقی ..

بهتره از امروز به فکر تولید ماشین های هیبریدی و برقی باشیم نه 10 سال دیگه . (4512300) (alef-11)
 
استاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۲:۵۹:۲۲
وقتی مقامات عالی نظام موضوعی را تصویب می کنند چرا سطحی قضاوت می کنیم. مانند توتال که ......! (4512321) (alef-11)
 
teo
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۳:۱۳:۱۶
مستحضر هستید که با 660 میلیون یورو می توان یک کارخانه خودروسازی را خرید -آقای غرضی چندین بار گفته اند که پروژه سمند را ایران خودرو یک میلیارد دلار خریداری کرده و درست در همان زمان جنرال موتور با 900 میلیون دلار کارخانه دوو را خریداری کرد - حال شما پرتقال فروش را پیدا کنید (4512335) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۵:۱۷:۱۳
با این رقم کارخانه نمیشه خرید ولی میشه ساخت .

شما میدونید ارزش یک کارخانه در حال تولید چقدره ؟؟؟؟ (4512503) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۳:۳۶:۱۸
تازه خودروهای تولیدی دقت کنید داستروسیمبل که فکرمیکنم مال دهه های قبله ومیخواهند دیگر دراروپاتولیدنکنن چون دیگرخواهان ندارند وای بردولتمندان ... (4512364) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۳:۳۶:۵۶
داخل مقاله گفتید بد عهدی! وقتی کشور ایران تحریم میشه بر اساس یکسری قوانین بین المللی، شرکت های خاطی باید بر اساس قوانین حاکم عمل کنند و نمیتونن تک روی کنن، چون خودشون هم تحریم میشن. فکر کردین همه جا مثل اینجاست که هر کسی ساز خودش و بزنه؟!!! (4512365) (alef-11)
 
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۳:۴۰:۵۷
مگه به غیر از فرانسه کسی حاضر به قرارداد بستن با ایران هست؟؟؟!!!!در ضمن از قراردادهای زمان شما چه خیری دیدیم کلا فرقی به حال ما نمیکنه.ح (4512370) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۳:۴۲:۵۴
اگر در قرارداد رنو تولید ماشینی با قیمت پراید بود باز جای امیدواری بود وقتی حضور رنو برای گرفتن بازار قشر متوسط به بالاست چه فایده ایی برای اکثریت مردم دارد؟؟ (4512375) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۳:۴۶:۱۶
اگر از اول قیمتها شفاف بود حالا اینطوری نبود (4512382) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۳:۴۸:۰۱
آنقدر سیاست زدگی از سروکول مملکت بالا رفته که نمی دانیم کی درست می گوید کی غلط؟ این نوشته هم بدون تردید با نگاه جناحی نگارش شده . مردم صداقت را در عملکرد و نتیجه می بینند نه در سخنان مدیران کشوراز بس وعده شنیده و عمل ندیده اند (4512384) (alef-11)
 
رامین
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۳:۵۹:۴۸
قانون چی میگه؟ شاید میتونن بندهای محرمانه داشته باشند. تجارت است قربان. تجارت (4512398) (alef-11)
 
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۵:۰۸:۵۸
حالا خودرو ساز فرانسوی نیاید !!! راه حل شما چیست ؟؟

اگر راه حل دارید ارائه کنید (4512488) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۹ ۰۰:۰۳:۳۶
کاسبان تحریم دوستان چینی آنها ! البته الان چین تو خودرو خیلی از ما جلوتر (4513025) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۶-۰۵-۱۹ ۰۲:۴۶:۴۲
راه حل ندارن فقط هدف مخالفت با سرمایه گذار خارجی است ار دقت هم بفرمایید هر کسی میاد در ایران سرمایه گذاری کنه به همین صورت انتقاد میفرمایند. و این از عجایب هست! یعنی کسی هم بخاد سرمایه گذاری کنه در داخل مشکل پیدا میکنه! (4513116) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۵:۴۳:۱۵
بعد از توتال نوبت بن قراداد خودرو با فرانسه رسيد تا آقايان جنجال تازه ای کوک کنند! (4512543) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۷:۳۰:۳۵
شک نکنید هر قرداد خارجی که امضا می شود دلالانی هستن که به پول های نجومی میرسند وقتی این قراردادها اینگونه محرمانه می شود مطمئنا این دلال ها خود دولتیان هستند (4512665) (alef-11)
 
حیدرعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۹:۰۹:۵۳
یک بازیکن فوتبال جزییات قراردادش را نمی گوید اونوقت یک شرکت بین المللی می خواهد بگوید؟ضمناهرچی فرانسه بیشتر در ایران خودرو تولید کنه پای چین در این کشور جمع میشه. (4512765) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۹:۴۸:۳۲
ناکار آمدی مدیریت مملکت حساسیت مردم را به دادن فرصت های اقتصادی به بیگانگان را کم کرده است (4512799) (alef-11)
 
کارشناس فناوری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۹:۴۹:۰۳
فرجام فرانسوی
آسمان در اختیار ایر باس، توسعه میادین گازی در دست توتال، جاده در انحصار پژو و رنو همه از فرانسه
جالبه بازهم با ایران مشکل دارند چه چیز دیگه از برجام باید عایدشون بشه (4512800) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۱۹:۵۱:۱۰
یک کشور تمام صنایع مهم خودش را به صورت انحصاری وارد بازار نفت و گاز و اتومبیل سازی کشور دیگر کرده است. نشانگان استعمار زدگی جز این است.؟ (4512804) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۲۰:۴۵:۱۶
اگر رنو محصولات فرانسوی خودش را در ایران تولید میکرد باز خیلی جای ایراد نبود. داستر، سیمبل و ساندرو همگی از تولیدات داچیا رومانی هستند که قرار است در ایران هم تولید شوند. چرا رنو تولیدات اصلی خود نظیر فلوئنس و تالیسمان ویا رنو کولئوس را در ایران تولید نمیکند. درست مثل اینست که مثلا کیاموتورز کره بیاید برود ترکیه پراید را از ایران ببرد آنجا تولید که نه مونتاژ کند. فکر میکنید اردوغان بپذیرد؟ (4512840) (alef-11)
 
فرهاد
United States
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۲۲:۵۰:۳۹
چرا فقط با فرانسوی ها قرار داد امضا میکنید ؟ چرا با شرکتهای خودرو سازان المانی و سوئدی قرار داد امضا نمیشود؟ (4512958) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۹ ۲۰:۴۵:۴۱
عمو اونها نمیان مگه سرمایه گذاری زوری ؟ (4514016) (alef-11)
 
قلی
Lebanon
۱۳۹۶-۰۵-۲۰ ۰۲:۵۳:۵۰
شما اطلاعات محرمانه داری که شرکتهای دیگه به بازار بزرگ ایران علاقه ندارند؟
آیا مزایده ای برگزار شده و هیچ کس نیومده؟ (4514301) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۹ ۰۰:۲۴:۰۰
يكي از اقدامات مثبت وزير صنعت همين قرارداد با رنو است كه حداقل از ورود بيشتر خودروهاي بي كيفيت چيني جلوگيري مي كند (4513046) (alef-11)
 
Netherlands
۱۳۹۶-۰۵-۱۹ ۰۰:۴۱:۳۴
تندر یا همان L90 با عملا بیش از 90 در صد قطعات وارداتی در دوران تحریم تولید میشد . حقیقت اینستکه پژو بلحاض سهام امریکائیش از ایران رفت نه رنو . (4513059) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۹ ۰۹:۲۴:۳۶
جایی که دولتی پاش وسط باشه تا رلت بخواد رانت و تزکمنچای وجود داره (4513260) (alef-11)
 
م ل اراکی سوئد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۹ ۱۰:۲۷:۱۶
هر کشوری که در ایران کار ایجاد کنه و تکنولوژی وارد بشه خوبی ولی یادمون نره که تولید در ایران بخاطر قیمت بالای نیروی کار نسبت به بهره وری و کیفیت بایین برای کشورهای دیگه صرف نمیکنه. متاسفانه دو نرخی بودن ارز ، فساد اداری، بی نظمی، رانت و دستمزدهای بالا ( دستمزدها در ایران براساس درآمد نفت تعین میشه ) باعث شده که کمپانیهای بزرگ مثل بنز تویوتا و غیره رغبتی برای سرمایه گذاری در ایران نداشته باشند. (4513336) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۹ ۱۲:۵۱:۱۶
در دنیا فرانسه خودروی مطرح ندارد.
پیش بینی من ازمتن قرارداد،ایران تا ۲۰ سال نباید تعرفه واردات خودرو را کم کند.با کشور دیگر وارد قرارداد نشود.ارز دولتی تعلق بگیرد......
اگر این قرارداد اینقدر خوب است ،منتشر کنند تا ما از سر ذوق بمیریم!
آدمها فقط خرابکاری را مخفی می کنند نه کاری که شایسته مدال است! (4513528) (alef-11)
 
عباس رضایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۹ ۱۳:۱۲:۱۲
بسیار مطلب مفیدی بود (4513550) (alef-11)
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۹ ۱۷:۴۱:۰۲
بزارین خودروی روز و ایمن در کشور تولید شود ؛ خودروهای چینی دارن بازار را قبضه می کنند و فردا سایپا و ایرانخودرو به دست چینی ها می افتد (4513832) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۹ ۲۰:۴۶:۳۴
سرمایه خارجی منافع جماعتی رو به خطر می اندازد (4514017) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۶-۰۵-۲۰ ۱۰:۰۱:۲۰
افای توکلی میترسه پیامهای مخالف ومنطقی وانتقادی اصولگرایان راچاپ کنه خودم انصافا از مشتریان این سایت بودم وپیام زیادگذاشتم وحدود دوسال یک پیام محض رضای خداراچاپ نکردین اقای توکلی نامحرم چیه؟توافق دوطرفه با رعایت ملاحظات قانونی، اگر قراردادپخش شود اول شما ودلواپسان ومعاونت سیاسی سیمای میلی، مانند توتال و قرار دادهای خرید هواپیما وکشتی واگن وپژو و....جوسازی وتوطئه میکنید وحکم ارتداد ووابسته به بیگانگان وجفا در حق تولیدگنندگان داخلی واقتصادمقاومتی را صادروسر میدهید برای حفاظت ورعایت از ضرر مردم پس از نهایی شدن قرارداد رسما اعلام میشود دلواپسان وسایتها وروزنامه های زنجیره ایشان همواره ومستمر بر علیه دولت ومنافع مردم مشغول توطئه اند وظرف این چندسال یکبار نشده به تعریف وتائید اقدامات دولت درابعاد مختلف بکنند.اقای توکلی شما یه ماشین ویا ملکی وخونه ای قراره بخرید چند تا از دوسنان وهمسایه وبستگان را خبر میدهید؟ حتی شاید بعضیها فرزندان خودراخبرنکنند وپس از خرید تعجب وابراز شگفتی نیز بکنند لطفا ازاین حرفها وفرمایشات دیگر نفرمائید. (4514417) (alef-13)
 
کریمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۱ ۱۲:۴۸:۲۵
تربیت شده گان کالج های انگلیس و... بدنبال خشکاندن ریشه اندک تولید ملی و انباشت کردن منابع ارزی در اروپا و انگلیس برای آینده خود و نیاکان شان است مگر حوزه ارز را خودشان مستقیم مدیریت نمی کنند؟ (4515771) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.