نظر منتشر شده
۸۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 309989
وام خودرو چرا آمد؛ چرا رفت؛
چگونه دستِ نامرئی، دست‌کشِ دولت تن می‌کند!
اسفندیار آذر*، 24 آذر 94
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۲
خبری که این روزها در جامعه موج ایجاد کرده و نقل مجامع مردمی شده، اما محافلِ کارشناسی و نظریه‌پردازی را چندان به واکنش، تجزیه و تحلیلِ درخور برنیانگیخته، اعطای وام خرید خوردو است. جهت فتحِ باب و ورود به این تصمیم اقتصادی کم‌سابقه و غریب، سعی می‌شود ابتدا سؤالات و ابهاماتی که در ذهن ایجاد می‌شود بیان و سپس با ارائه‌ی سناریوهای احتمالی در پاسخ به این سؤالات، در انتها تحلیلی از نتایج و برآیند این اقدام حاصل آید؛

- نهی دولت به کمپین ِ مردمیِ «نه به شتر‌مرغ»!
اولین سوالی که بعد از شنیدن این خبر، در ذهن یک دغدغه‌مند عرصه‌ی اقتصاد و اجتماع خلجان می‌کند این است که در روزگار نابسامان امروزِ اقتصاد ما که شاهد رکود سنگینِ توأم با تورم هستیم، توجیه ضرورت اقتصادی این طرح چیست؟ به بیانی دیگر، آیا اولویت‌دار‌ترین وام و تأمین مالی که می‌بایست در این زمان صورت می‌گرفت به این بازار و به این طریق و شیوه بود؟ آیا مشکل اصلی اقتصاد کشور ما نداشتن اتومبیل است که بایستی هر چه زود‌تر رفع و رجوع شود؟ آیا نجات صنعت خودرو‌سازی و چرخاندن این چرخ فشل و زنگار‌بسته ک دچار رکود سنگین شده (و بعد از کمپین «نه به خوردو صفر داخلی» این رکود عمق بی‌سابقه‌ای نیز گرفته) و تا بوده این صنعت (در دوره‌ی حیاتِ نزدیک به نیم‌قرنش) نمادی از انحصار، عدم‌کارایی و عدم‌مشتری‌مداری بوده و به طریق اولی به جامعه ضربه وارد ساخته، حقیقتاً مسئله‌ی اصلی امروز اقتصادیِ جامعه‌ی ما‌ست؟

جالب است در نظر داشته باشیم که گزارش بانک‌مرکزی از میزان تسهیلات‌دهی ۶ ماهه‌ی نخست سال جاری به بخش‌های مختلف اقتصادی، بیان‌گر این واقعیت است که نه تنها از نظر میزانِ تسهیلات بلکه از نظر سهم نیز بخش مسکن و ساختمان با کاهش اعتبار رو‌به‌رو شده است. حال با لحاظِ نقش پیش‌رانِ بخش ساختمان در تحرک سایر بخش‌ها و نیز دستِ خالی بودن این صنعت برای ادامه‌ی حیاتش و در عوض اعطای این نوع وام‌ها به بخش خودروسازی‌که بالا بودن قیمت محصولاتش، قبل از اعمال تحریم را بومی‌بودن و افزایش نماییِ قیمت‌هایش پس از اعمال تحریم را وابسته‌بودن صنعتش به خارج عنوان می‌کند و خواه‌نا‌خواه ما را به یاد مَثَلِ شتر‌مرغی می‌اندازد که در جوابِ درخواست حملِ بار خود را مرغ و در طلبِ تخم‌مرغ خود را شتر می‌داند! آیا جا ندارد که با نگاه انتقادانه‌تری به این نوع اعطای وام نگریست؟ آیا حقیقتاً این چنین صنایعی در صدر دریافتِ وام در دوران مضیقه‌ی اعتبارند؟

- «از نخورده گرفتن و به خورده دادن!»؛
در صورتی که با مسامحه از سؤال اساسی اول بگذریم و وارد زمین بازی طراحان این طرح شویم، اولین نقطه‌ی ابهام و سؤال‌برانگیز این است که؛ این وام اعطایی آیا جامعه‌ی هدفی را مد‌نظر داشته یا نه؟ آیا این طرح صرفاً در پی ادامه‌ی حیاتِ نباتیِ صنعت خودرو بوده ولاغیر و یا طبقاتی از جامعه را نیز مد‌نظر داشته که از این التفات به صنعت (ناز‌پرورده‌ی) خودروسازی کمی تا قسمتی بهره‌مند شوند؟
می‌توان این سؤال را با ارائه‌ی چند گزینه‌ی احتمالی، پیشِ رویِ مبدعان این طرح قرار داد که؛ کدامیک از گروه‌های زیر هدف (Target) این طرح بوده‌اند؟

صنعت خودروسازی/ طبقه‌ی متوسط به بالای درآمدی جامعه/ اقشار کم‌درآمد و مستضعف.
با کمی تأمل در این موضوع، مشخص می‌شود که جامعه‌ی هدف این طرح، سِوای از صنعت خودرو‌سازی، طبقات درآمدی افرادی از جامعه را شامل می‌شود که می‌توانند از پسِ اقساط این وام برآیند. به عبارتی دیگر، اگر چه در حالت کلی می‌توان اصلی‌ترین گروهِ هدف این وام‌ها را شرکت‌های خودرو‌سازی دانست، هم‌زمان نیز می‌توان به این واقعیت اذعان داشت که گروه کم‌درآمد جامعه هرگز مد‌نظر این طرح نبوده و نیستند و تنها میراثی که احتمالاً در میانه‌ی این بذل و بخشش‌ها (یِ از جیب بیت المال) به سبد اقشار مستضعف جامعه خواهد افزود ، تورم است و بس.

به راستی بایست این عملِ دولت را با آن ضرب‌المثل قیاس کرد که؛ «باید از نخورده گرفت و داد به خورده!»، زیرا آنان که به ناز و رانت عجین بوده‌اند و لذت رفاه زیر دندان‌هاشان رفته (ذی‌نفعان صنعت خودروسازی) با اندک مشقتی چنان زمین و زمان را بر‌هم می‌ریزند که مصلحت‌اندیشان و محافظه‌کارانِ همیشگی را، چاره‌ای جز لقمه از سفره‌ی مساکین بر‌داشتن (تحمیل تورم) و بر خوان آنان افزودن (اعطای وام) باقی نمی‌ماند.

- «آن‌چه برای فقرا اسباب تحقیرو خفت است، برای اغنیا وسیله ی افتخارمحسوب می گردد!»؛
از نظر‌گاه توزیع و تخصیص اعتبار، سوال‌بر‌انگیزترین بخش این طرح، نحوه‌ی تأمین مالی آن است. در شرائط کنونی که همه‌ی صنایع، شرکت‌ها و تولیدی‌های صنعتیِ خرد و کلان از نبود نقدینگی جهت ابتیاع مواد ضروری و اولیه تولید خود می‌نالند و طرح‌های ضروری چون مسکن و اشتغال بر زمینِ بی‌اعتباری و عدم‌نقدینگی مانده‌اند، چه کانالی و از چه مکانیسمی قرار است گشوده شود تا این حجم از وام (که به واسطه‌ی آن تنها در دو روز آغازینِ طرح،۴۵ هزار خودرومعامله شد و به گفته‌ی مجریان آن، هیچ سقفی نیز در تعداد این وام‌های اعطایی لحاظ نشده) را تأمین مالی کند. آیا دولتِ تدبیر همان مسیری را در پیش گرفته که دولت پیشین جهت تأمین اعتبار طرح مسکنِ مهر اندیشیده بود؟ آیا «عملیات شِبه‌بودجه‌ای» و وادار‌سازی بانک‌ها به پذیریش گواهی‌های خرید خودرو و اعطای وام همان سرانجامی را نخواهد داشت که سابق بر این سیاستِ «پرداخت تورم از جیبِ آیندگان » نامیده می‌شد؟ و آیا مجریان امروز، دنباله‌روی سیاستی نخواهند بود که پیش‎‌تر در کسوتمنتقد و با بهانه‌ی تورم‌زایی آن را به باد انتقاد می‌گرفتند؟

در جواب این سؤالات و در تفسیر تغییر جهت ۱۸۰ درجه‌ای منتقدان سابق و مسئولان امروز به یک موضوع واحد اقتصادی اما با اثرات اجتماعی متفاوت که پیش‌تر در قالب طرح مسکنِ مهر و با هدف خانه‌داری اقشار کم‌درآمد و اینک به منظور نجات کارتل بزرگ خوردر‌سازی است، تنها می‌توان به آن قولِ معروف ارجاعش داد که؛ «آن‌چه برای فقرا اسباب تحقیرو خفت است، برای اغنیا وسیله¬ی افتخارمحسوب می-گردد!».

- سر‌رسیدنِ دومینوی ِ سر‌رسید؟!
سؤال آخر نحوه‌ی تضمین باز‌پرداخت اقساط این وام‌هاست. با وجود این که از سوی بانک‌ها برای کم‌ترین سطح تسهیلات بیش‌ترین حجم وثیقه و ضامن طلب می‌شود، در این طرح که امکان ضمانتِ عودت اصل و سود وام به شکل دو و چند‌طرفه (ضرب‌دری) هم وجود دارد، این همه سهل‌گیری چه حکمتی دارد؟ آیا فکر و چاره‌ای برای روزِ مبادایی که سر‌رسید وام‌ها یک ‌به‌یک و دومینو‌وار به تعویق می‌افتند نیز اندیشیده شده است؟

با کنار هم قرار دادن این پازل، روشن است که هدف اصلی این وام و اعتبار، در درجه‌ی اول، نجات صنعت خودرو‌سازی از ورطه‌ی رکود و کمپین مردمی مخالفت با آن‌ست و گویای این واقعیت تلخ که اولویتِ دولتی که صاحب‌منصبانش داعیه‌ی نظامِ بازار دارند و در هر محفل و مجمعی در حمایت از دست‌نامرئی گریبان چاک می‌کنند، حاضرند برای ادامه‌ی بقای بزرگ‌سرمایه‌داران به هر وسیله و مستمسکی چنگ آویزند و برخلاف اعتقادات و گفته‌های پیشین خویش، دخالت‌های عجیب و ناصوابی را در نظام بازار به کارنامه‌ی اجراییِ خود سنجاق کنند.
پر واضح است که غریب بودن تصمیم اخیر ناظر بر نوع و اولویت تخصیص اعتبار آن است و نه ماهیت دخالت دولت در نظام بازار، چرا که از جمله وظائف اصلی دولت و شاید فلسفه‌ی وجودی او، دخالت در امور و شرائطی‌ست که از روال عادی خارج شده و نیاز به یک محرک قوی بیرونی دارد و شرائط رکودی امروزین کشور نیز قطعاً از مصادیق این مواقع اضطراری و بحرانی است.

در انتهای این نوشتار باید گوش‌زد (ی هرچند به گوش آشنا) نمود که چنین مُسَّکِن‌های موقتی (اعطای وام و اعتبار خرید)، دردی از این ام‌المعایب (صنعت خودرو) درمان نخواهد کرد و اگر به عنوان درمان نهایی تلقی شود راه به جایی نخواهد برد و تنها جراحی متعاقب آن را درد‌آور‌تر خواهد نمود، چرا که ادامه‌ی روند به این منوال، ما‌حصلی ندارد جز محتاج‌تر (بخوانید معتادتر) شدنِ ‌آن به دُزِ بالا‌تری از این دست مخدّرها و سر‌انجامِ این تخصیص اعتبارات به چنین صنایعی (که از پای‌بست ویران‌اند!) چیزی نخواهد بود جز در حکمِ «آفتابه خرجِ لحیم»!

*دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت
 
کلمات کلیدی : وام خودرو
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۰:۴۱:۵۹
این کارهای دولت عواقبی دارد که بعد ها معلوم می شود.... (3325333) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۱:۳۴:۴۴
البته حرکت غلط مسئولان در مورد این وام هیچ توجیهی برای حرکت غلط مردم در گرفتنش نیست! (3325506) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۸:۴۸:۳۱
من از دولت ممنونم که کمک کرد من هم صاحب خودرو بشم . (3326704) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۲۲:۴۱:۴۹
من هم از شما ممنونم كه با پرداخت بهره ماهانه باعث ميشي سپرده من در بانك بهش سود تعلق بگيره , بالاخره بانكها يه جوري بايد سود سپرده گذاران رو تأمين كنند . (3327158) (alef-11)
 
ا.ر
۱۳۹۴-۰۸-۲۵ ۰۰:۰۶:۴۷
من هم از اينكه از سهم بنده در بيت المال حاتم بخشي بشه ناراضي ام. (3327291) (alef-11)
 
ثاقبه
۱۳۹۴-۰۸-۲۷ ۰۰:۰۷:۲۰
بنده خدا. به زودي ميفهمي چه كلاهي سرت رفته. چند ماه ديگه ماشينت رو ميبيني كه از يك خودروي Bmw سي سال پيش هم داغونتر شده خيلي هم خوب بفروشي ۱۵ ميليون. حالا برو قسط بده و خوش باش. البته به شرط اينكه هر وقت سوار ماشينت شدي پياده هم بشي. چون اينها محملهاي آخرتند و اينكه كسي توي اين ماشينها سالم بمونه جاي شكر داره. (3331828) (alef-3)
 
امین
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۲۲:۰۰:۴۲
حرکت غلط مردم نه
نه
اینها حدود 10 درصد خریداران خودرو هستند
باقی 90 درصد طرفدار کمپین تحریم خودرو هستند
چون این 120 هزار دستگاه هم با وام فروش رفته و اگر نبود فروش نمیرفت
در ضمن
برای فروش تولیدات بعدی خودروسازان چه نقشه ای خواهد کشید ؟
فکر نکنم بانک مرکزی پول داشته باشد بصورت وام به مردم بدهد تا مردم سوار ماشین نو شوند
مشکلات عدیده ای در مملکت داریم که حل آنها مهمتر هستند
پس کمپینی ها برنده شدند
سال دیگر این موقع
از ایران خودرو و سایپا خبری نیست و تعطیل تعطیل هستند (3327094) (alef-11)
 
بردیا
۱۳۹۴-۰۸-۲۵ ۰۹:۲۸:۱۹
کمپینی ها برنده هستند
ماههای آینده را میبینیم
ما نمیخریم
هر کسی خریده ضرر کرده (3327805) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۱:۳۵:۱۲
بیش از دو میلیون نفر بیکارند و بیش از 60-70 درصد حقوق‌بگیران از حقوق یک میلیون و نیم به پایین دریافتی دارند. این جمعیت بزرگ چگونه قادرند از وام با اقساط 609 هزار تومانی بهره‌مند شوند و یا وام خودرو دریافت کنند؟ واقعا مردم را چه فرض می‌کنند؟ بناست مشکل مردم حل شود یا اینکه بانک‌ها سود بیشتری ببرند و شرکت‌های دولتی چاق‌تر شوند! (3325509) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۱:۳۵:۵۲
اخیرا تعدادی موتور با آرم شرکت پست برای ما پستچی‌ها خریداری شده و ماهانه 100 هزار تومان از حقوق ما کسر می‌شود. مسئولان پست به چه عنوان موتورسیکلت می‌خرند و این هزینه را بر گردن ما پستچی‌ها می‌اندازند. اگر قرار بود این اتفاق بیفتد قبلا اعلام می‌کردند تا ما موتورسیکلت شخصی نخریم و متحمل هزینه مضاعف نشویم. (3325512) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۱:۴۶:۲۱
با عرض سلام. هدف وام خودرو حتی برای حمایت از صنعت خودرو هم نیست. به نظر من همانطور که آقای ترکان در مورد پتروشیمی گفت هدف 4 وزیر اقتصادی بخصوص طیب نیا حمایت از سهامداران عمده شرکت بورس است که در چند سال گذشته با سواستفاده از حباب سازی در قیمت سهام خودرویی درآمدهای باداورده داشتند و حالا با واقعی شدن قیمتها در حال ضرر هستن (3325544) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۲:۱۶:۳۲
پسران مجردی که نمی توانندوام ازدواج بگیرندوازدواج کنندباوام خودرومیرن ماشین میخرن توخیابون مزاحم نوامیس مردم میشن (3325614) (alef-3)
 
محمود
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۷:۴۸:۱۸
درست، اما بهتر بود می فرمودید مزاحم مردم می شوند. "نوامیس مردم" هم خودشان مردم هستند برادر. (3326567) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۵ ۰۶:۳۴:۱۵
افرین معلم ادبیات فارسی؟؟؟؟؟ (3327462) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۲:۵۷:۱۶
دولت قسمت بزرگی از پایگاه اجتماعیش رو توی قضیه خودرو از دست داد و این نتیجه دهن کجی بود که با پرداخت وام به خودرو سازان در مقابل خواست اکثریت مردم گرفت. هرگز فکر نمیکردم آقای دکتر روحانی و تیمش اینطوری تغییر جهت بدن. همه مملکت داری که پرونده هسته ای نیست. جناب دکتر همه تخم مرغها رو توی سبد پروند هسته ای گذاشتن و به سایر امور چندان حساس نشون نمیدن.در این بین هم بعضی ها مغرضانه یا شاید هم بیغرض دارن کارهای ناشایستی انجام میدن. سایت محترم الف لطفا در صورتیکه دستتون میرسه، به دکتر اطلااع رسانی کنید.ممنون (3325746) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۴:۱۱:۵۸
کدوم اکثریت مردم؟این صد و خرده ای هزار که وام گرفتن از فضا اومدن؟!
خلایق هرچه لایق (3325965) (alef-11)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۳:۰۴:۱۸
معلومه شما نفست از جای گرمی میاد، بنظر میاد خودرو داری مشکل اشتغال هم نداری و احتمالا هم از پشت کامپیوتر محل کار کامنت گذاشتی
نه به فکر اونایی هستی که به این روش خودرو دار شدند نه بفکر مشاغلی که از خطر ورشکستگی نجات مییابند!!! (3325762) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۴:۳۰:۲۴
انشاالله كه شما به اين روش هم خودرو دار شده باشي هم كار و بارت رونق گرفته باشه، ما كه بخيل نيستيم. ولي پس فردا ضرر كردي نياي همه جا داد و هوار راه بندازي سرم كلاه رفت به دادم برسين.
مثل اونها كه به هواي سود زياد ميرفتن توي موسسات بي اعتبار حساب باز مي كردند. هرچند ... (3326028) (alef-11)
 
مهنس
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۲۱:۳۰:۰۱
خوب بفرض که حرف شما درست و تعدادی کارگر و... فعلا نجات یافتند..
فکر نمیکنید که این روند تا کی میتواند ادامه داشته باشد ؟؟
از یک ماه دیگر روزی 3-4 هزار خودرو تولید شده دوباره روانه پارکینگ خواهد شد.
صنعت سالم باید بتواند روی پای خودش بایستد ( با فروش داخلی و البته صادرات ) مگر با وام دولتی میتوان صنعتی را سر پا نگه داشت؟؟؟ (3327017) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۸-۲۸ ۱۵:۲۱:۲۲
عواقبش اینه که دیگه کمپینی به این صورت شکل نخواهد گرفت.!!! (3334549) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۰:۴۴:۵۲
با توجه به مشکل شغل، اتفاقا کار دولت باعث اشتغال ده ها هزار نفر شد. حمل و نقل شهری در تمام ایران با این حرکت بهتر می شود و افراد زیادی وارد شغل های مرتبط با آن می شود (3325345) (alef-3)
 
یوسف
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۱:۴۱:۱۱
به جای پارک این خودرو ها فکر شده ؟ به ترافیکش فکر شده ؟ حالا این تسهیلات تمام شد وضع اشتغال چی میشه دوباره ؟ بازم تزریق نقدینگی ؟ (3325527) (alef-3)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۱:۵۲:۴۷
احتمالا افزايش مسافر کشهاي شخصي مدنظر جنابتان بوده که ميفرماييد افزايش شغل . فقط ميشود تاسف خورد (3325560) (alef-3)
 
امیر
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۲:۵۳:۴۹
دراخر زمان مردم واجبات را رها و به مستحبات میرسند وام ازدواج جوانان مهم و واجب بود یا فروش خودروهای بنجل پناه بر خدا (3325741) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۲:۵۹:۰۲
به همین خیال باش دادش عزیزم (3325750) (alef-3)
 
امیر
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۰:۴۷:۳۵
مطلب قابل تاملی بود. ضمن این که ادبیات زیبائی هم داشت. (3325353) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۰:۵۰:۰۲
مردم اگر نداشتند نمیخریدند (3325362) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۰:۵۱:۳۰
از صبح دوشنبه که فروش خودرو با تسهیلات 25 میلیون تومانی در قالب طرح خروج از رکود دولت، به اجرا درآمد، مشتریان استقبال قابل توجهی از طرح موردنظر به عمل آوردند تا خونی تازه در رگ‌های صنعت خودرو کشور به جریان بیفتد. هر چند فروش تسهیلاتی خودرو دارای ابهاماتی بوده و نگرانی‌هایی در مورد سرنوشت خودروسازان پس از اجرای کامل آن وجود دارد، اما نوع ناراحتی و نارضایتی «برخی»، از جنس دیگری است. به‌عبارت بهتر، این دسته از ناراضیان فروش تسهیلاتی خودرو، نه نگران آینده خودروسازان (پس از اتمام طرح موردنظر و مواجه با انبوهی از چک‌هایی که باید پاس شوند) بوده و نه از ایرادات اقتصادی آن گلایه دارند؛ بلکه بیشتر ناراحت موفقیت «طرح خروج از رکود دولت» هستند.

از طرفی، از آنجا که خودروسازی یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی کشور به شمار می‌رود، ناراضیان فروش تسهیلاتی، نگران این هستند که با احیای تولید خودروسازان (به واسطه افزایش فروش ناشی از تسهیلات 25 میلیون تومانی)، صنعت خودرو دوباره تاثیری مثبت بر این ماجرا گذاشته و سبب بالا رفتن «رشد اقتصادی» شود. بدون شک یکی از نکات مثبت کارنامه دولت، مثبت شدن رشد اقتصادی در سال 93 بود، حال آنکه طی سال جاری،آوار شدن رکود بر سر بازارها و واحدهای تولیدی از جمله «خودرو»، این «رشد» را در خطر انداخت. از همین رو دولت تصمیم گرفت با ارائه بسته خروج از رکود، بازارها و واحدهای تولیدی را دوباره راه بیندازد و در این بین، حسابی ویژه روی خودرو باز کرده است. به اعتقاد کارشناسان، اگر بازار خودرو رونق بگیرد، تیراژ خودروسازان نیز افزایش خواهد یافت و این خبری خوب برای دولت است؛ زیرا می‌تواند دوباره به رشد اقتصادی امیدوار باشد. (3325365) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۰:۵۲:۵۱
ولی یک نگاهی به متقاضیان بندازی میبینید بالای 60 درصدشون جوانان هستند که ازدواج نکردند !
باور کن به دلیل سرخوردگی های دوران تحصیل و سربازی جوان تا سرکار میره تازه یادش می افته باید جوانی کنه .
ولی اینکه ما صنعتی را بخوابونیم که از معدن تا کارخانه ی تولید سیم و لاستیک و بازیافت لاستیک و فولاد و تراشکاری های بزرگ ...... تحت تاثیر قرار میدهند آیا کار درستی است ؟
اینجوری که این چندمیلیون که شاغل هستند هم بیکار میشند ! چرا ماداریم صورت مسئله را پاک میکنیم
مگه جوان بیکار میتواند قسط 500 هزار تومنی را بدهد ؟اصلا توان پرداخت قسط رادارد ؟
مشکل ازدواج جوئانان ما از بیکاری است .از اینکه در دانشگاه و خدمت جبری بخشی از عمرش گرفته اند .
پروسه ی سربازی که 36ماه یک جوان را الاف میکند بیشترین ضربه را به جوانان میزند 36ماه طلایی .
بقول یک رفیقم که تحصیلات عالی داشت میگفت اگر من سربازی نمیرفتم ضایعات جمع میکردم در این 36 ماه من 36 میلیون پول داشتم .
حرفهای شما بجا و خواسته ی شما هم بجاست ولی بدونید وام ازدواتج مشکل ازدواج را حل نمیکند . آن چیزی که مشکل ازدواج را حل میکند تولید است و تولید و تولید
بیشترین طلاق ها از بیکاری فقر سرچشمه میگیره .فقرهم با وام درست نمیشه برادر من (3325369) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۰:۵۶:۱۶
توسعه صنعتی در هر کشور مستلزم فعال کردن واحدهای مختلف تولیدی در مناطق مختلف کشور است که این موضوع بر مبنای مزیت‌های منطقه‌ای انجام می‌شود تا با بیشترین ارزش‌افزوده سهم بالایی در رفاه منطقه‌ای داشته باشد.یک عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با نگاهی به نقش این صنعت در توسعه اقتصادی کشورها گفت: خودروسازی به‌عنوان لکوموتیو بخش صنعت به‌دلیل فعال کردن بخش‌های مختلف از زنجیره ارزش تولید خودرو که شامل واحدهای تحقیق و توسعه، مهندسی و طراحی، قطعه‌سازی، تولید خودرو، واحدهای مهندسی و فناوری، واحدهای بهینه‌سازی مصرف سوخت و... می‌شود، بخش‌های وسیعی از اقتصاد کشورها را دربرمی‌گیرد که در تولید ناخالص ملی موثر هستند، از این رو می‌توان صنعت خودروسازی را یکی از بخش‌های اثرگذار در رونق اقتصادی کشورها دانست.آرمان خالقی با تاکید بر اینکه تولید خودروهای سفارشی نیز محرکی برای رونق اقتصادی است، افزود: در دنیا تنها چند خودروساز توانسته‌اند سهم بالایی از بازار جهانی را به خود اختصاص دهند، با این وجود برخی شرکت‌ها با تولید محصولات سفارشی به‌دلیل فعال‌سازی صنایع دستی لوکس و واحدهای طراحی و فنی سهم مهمی در اقتصاد ایجاد می‌کنند، بنابراین حتی واحدهای کوچک خودروسازی در اشتغال و توسعه نیز اثرگذار هستند.او با اشاره به اینکه بهبود کیفیت و تیراژ تولید از مولفه‌های توسعه اقتصادی است، ادامه داد: خودروسازان برای دستیابی به فناوری‌های روز همواره به‌دنبال جذب نیروهای متخصص هستند تا بتوانند در بازار رقابتی سهم بالایی را کسب کنند. حال در چنین شرایطی باید قطعه‌سازان برای هماهنگی با نیاز خودروسازان فناوری خود را ارتقا دهند. حال در دیگر صنایع وابسته به این صنعت نیز این ارتقای فناوری رخ خواهد داد. (3325377) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۰:۵۷:۳۴
چند ماه پیش صحبت شد که میخوان به ایران خوردرو و سایپا وام درشتی داده بشه که صدای اعتراض همه بلند شد.
حالا با این برنامه خیلی راحت و بی سر و صدا وام رو گرفتن، اقساطش رو هم با تضمین سفت و سخت از مردم گرفتن. تازه آهن قراضه هاشون رو هم قالب کردن. کمپین رو هم که یک همدلی بین مردم و یک صدای اعتراض بود رو شکستن.
یعنی با یک تیر چند تا نشون زدن!!!! (3325381) (alef-3)
 
الی
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۷:۵۰:۵۳
ناراحت نباشید حالا اومدن با این ترفند خودروهای تو انبار رو که عمدتا با لوازم دست چندم چینی ساختن و تو انباراشون خاک میخورد به یه عده بی نوا فروختن حالا بعدش چه میکنن؟ دوباره همین آش و همین کاسه . . . . (3326575) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۰:۵۷:۵۲
تدبیر برای همین کارها و امید هم برای اینده! (3325383) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۰:۵۷:۵۸
افزایش تولید خودرو در کشورهای درحال توسعه ظرفیت بالایی برای این صنعت به وجود می‌آورد.سرمایه‌گذاری خودروسازان در کشورهای امریکای جنوبی، شرق آسیا و افریقا که اشتغال و درآمدزایی را برای آن کشورها فراهم کرده، به بهبود رشد اقتصادی این مناطق خواهد انجامید چراکه در کشوری مانند چین که سالانه بیش از 20میلیون دستگاه خودرو به فروش می‌رسد، پیش‌بینی می‌شود در سال 2018م بازار این کشور به اندازه بازار اروپا توسعه یابد و سالانه 30هزار دستگاه خودرو فروخته شود. بنابراین راه‌اندازی خطوط تولید و مونتاژ خودرو سهم بالایی در رشد اقتصادی این کشور ایفا کرده است. در واقع این صنعت نقش مهمی در فعال‌سازی صنایع پایین‌دستی و بخش‌های اقتصادی مرتبط با بازار خودرو داشته که رشد 20 درصدی اقتصاد چین در سال‌های اخیر نشان دهنده تاثیرپذیری اقتصاد از جهش صنعت خودروی این کشور بوده است.با نگاهی به رکود اقتصادی سال‌های 2008 تا 2012م در اتحادیه اروپا رابطه دوسویه رشد اقتصادی و رونق صنعت خودروسازی آشکارتر خواهد شد. به عبارت دیگر با افزایش عمق رکود اقتصادی در کشورهای اروپایی، صنعت خودرو نیز به ناچار با کاهش تولید مواجه شد و حتی برخی از خودروسازان بزرگ دنیا در ورطه نابودی قرار گرفتند که با بهبود وضعیت اقتصادی این کشورها میزان تولید و معاملات خودرو در بازارهای جهانی نیز رونق گرفت. (3325384) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۱:۰۰:۳۸
باید همیشه در نظر داشت که :
ایجاد زمینه رونق تولید قطعات
از سوی دیگر یک فعالان بازار خودرو نیز افزایش وام خرید خودرو به مشتریان را اقدامی مثبت در تحریک تقاضا و رونق چرخ صنعت قطعه‌سازی می‌دانند. افزایش وام خرید خودرو تا سقف 25میلیون تومان به‌طور قطع در رونق تولید قطعات خودرو تاثیرگذار است زیرا افزایش تولید خودرو، ارتقای تولید قطعات را به همراه خواهد داشت. افزایش وام خرید خودرو در قالب بخشنامه ابلاغ شده و اجرایی شدن آن بسیار مهم است. از این‌رو باید منتظر ماند و دید که بانک‌ها چگونه عمل خواهند کرد زیرا در برخی موارد میزان وام‌های پرداختی اعلام و بخشنامه‌هایی نیز در این زمینه صادر می‌شود اما اجرایی شدن آن با مشکلات و موانعی روبه‌رو می‌شود که مشتریان قادر نخواهند بود از این وام‌ها استفاده کنند. افزایش میزان وام خرید خودرو باعث تحریک تقاضا و افزایش قدرت خرید مشتریان می‌شود بنابرا، ین درصورت محقق شدن این امر چرخ صنعت قطعه‌سازی نیز می‌چرخد. (3325396) (alef-11)
 
عثمان مسعودی
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۱:۰۰:۴۴
واقعاچیزمهم تری ازفروش خودرو درکشوروجودندارد.آیانمیشد وام ازدواج 25میلیون تومان پرداخت شود نه سه میلیون آن هم باصدتاضامن وسفته بازی.مگرازدواج مهمترازاین موردنیست واقعا..حفظ حقوق خانواده وپیوستگی روابط واستحکام اجتماعی باید اولویت اول باشد ولی حیف وصد افسوس (3325397) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۱:۰۲:۰۱
صنایع هر کشور مهمترین نیروی محرکه توسعه اقتصادی آن محسوب می‌شود لذا برای حرکت در مسیر رشد و توسعه اقتصادی باید توجه ویژه‌ای به این بخش شود. در این میان برخی صنایع کم اثر و برخی دیگر تأثیر بیشتری دارند. بر این اساس صنعت خودرو یکی از صنایع مؤثر بر اقتصاد اغلب کشورهای دنیا به شمار می‌رود. این موضوع در اقتصاد ایران نیز صدق می‌کند. خودروسازی در کشور ما بعد از صنعت نفت بزرگترین و مؤثر‌ترین صنعت است که کوچک‌ترین رکود یا رونق آن بر کل اقتصاد اثر می‌گذارد. این صنعت به تنهایی 5/2 تا 3 درصد از تولید ناخالص داخلی و 12 درصد از اشتغال کشور را به خود اختصاص می‌دهد (3325401) (alef-3)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۱:۰۲:۰۸
هر تسهیلاتی به حوزه مسکن داده بشه فقط قیمت رو بالا میبره. اول باید دست مافیای مسکن کوتاه بشه تا وام دادن دردی دوا کنه (3325402) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۱:۰۲:۳۷
در ایران فعالیت 60 صنعت دیگر وابسته به صنعت خودروسازی است و تغییرات آن زنجیره‌وار به صنایع دیگر و کل اقتصاد منتقل می‌شود. از این‌رو تأثیر مستقیم و غیر مستقیم آن بر اقتصاد کشور قابل انکار نیست. حرکت صنایع خودروسازی باعث فعال‌سازی سایر صنایع، اشتغال آفرینی و رشد تولید ناخالص داخلی می‌شود. در هیچ‌کدام از کشورهای سازنده خودرو، تضعیف چنین بخش مهمی از اقتصاد ممکن نیست و حتی بحران اقتصادی در پی دارد. (3325405) (alef-3)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۲:۰۰:۵۴
کدام راه افتادن صنعت. اين فرقونهايي که فروخته شد مگه همونهايي نبود که تو پارکينگ داشت خاک ميخورد. ديگه حناتون براي مردم رنگي نداره ، خواهشا اسم صنعت را براي خودتون نزاريد که حالم از هرچي صنعته اينجوريه به هم ميخوره (3325582) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۳:۱۴:۰۱
ایا تعداد صنایع وابسته به صنعت خودرو بیش از صنایع وابسته به ساختمان و مسکن است؟
حتی ادامه حیات صنعت خودرو سازی نیز به نوعی در گرو بقای صنعت ساختمان میباشد. کمی تامل و تفکر میطلبد. (3325782) (alef-11)
 
عبدالله انصاری
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۱:۰۳:۲۹
خودروسازی ایران تا سال 90 و قبل از فروپاشی اقتصاد کشور بیش از 5/3 درصد در تولید ناخالص داخلی سهم داشت اما به سبب اوج‌گیری تحریم‌ها این سهم با مقداری کاهش به حدود 2درصد رسید. این موضوع تأثیر متقابل صنعت خودرو و اقتصاد بر یکدیگر را بخوبی نشان می‌دهد. بر این اساس تصور می‌کنم که در دوران پساتحریم خودروسازی کشور با احیای قدرت خرید مردم می‌تواند دوباره به جایگاه پیشین خود باز گردد (3325406) (alef-3)
 
کمپینی های عزیز
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۱:۰۴:۴۶
اساساً آنچه در مورد مقایسه قیمت‌های خودروهای داخلی و خارجی منتشر می‌شود، قیاسی کذب برای برهم ریختن افکار عموم است چراکه قیمت خودرو خارجی مطابق با شرایط مناطق آزاد یا شهر دبی بیان می‌شود و در هیچ نقطه از جهان این گونه نیست. در تمام دنیا خودروهای وارداتی مشمول تعرفه‌های گمرکی و مالیات هستند و قوانین و بازار ایران نیز برمبنای بازارهای بین‌المللی نظیر بازار لندن و پاریس است. البته ناگفته نماند که مالیات و تعرفه‌های گمرکی درآمدهای دولت تلقی می‌شود نه خودروسازان. براین اساس اینکه عده‌ای منتظر مانده‌اند تا تحریم‌ها لغو شود و خودروی وارداتی با قیمت خودروهای داخلی خریداری کنند انتظاری بیهوده است و هیچ گاه اتفاق نخواهد افتاد. (3325413) (alef-3)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۲:۰۵:۱۲
احتمالا شماها چندتا هستيد که ميخواييد اينو القا کنيد که مردم اشتباه ميکنن . نون مزدوري خوردن خوب نيست. دست برداريد . ديگه دست همتون رو شده . ببينم بعد از اين وامها ميخوايد اين فرقونها رو چجوري بفروشيد. هنوز کمپين شکست نخورده . اين وام فقط يه مسکن براتون بود . سرطان بعديش مونده (3325591) (alef-3)
 
ازمابهتران
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۲:۱۹:۱۴
به خودروهای واراتی در همه کشورها مالیات گمرکی تعلقرمی گیره، ولی نه 130 درصد! (3325622) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۳:۰۹:۱۶
130 درصد دولت مسعولش نیست ! مجلس اصولگرایی این تعرفه را گذاشت (3325776) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۲:۳۸:۵۴
عزیز برادر،
اگر کالایی را ارزان بفروشی مشتری‎ات زیاد می‎شود. دولت هم اگر تعرفه‎ی خودروی وارداتی را کم کند؛ چون تعداد خودروی وارداتی بالا می‎رود درآمدش لزوما کم نمی‎شود؛ شاید افزایش هم بیابد.
اما
این وسط گروهی هستند که حتما از کاهش تعرفه‎ی خودروی وارداتی ضرر می‎کنند! همان کسانی که ده‎ها سال است به بازار انحصاری خودرو در ایران و رقابت‎نکردن با هیچ رقیب واقعی خو کرده‎اند: خودروسازانی که با جان و مال مردم بازی می‌کنند. (3325687) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۳:۱۸:۲۷
دوست عزیز سوال اینجاست چرا یک خودروساز کره ای با نیروی انسانی و انرژی چند برابر گرونتر میتونه یک خودرو با کیفیت و خوب رو به همون قیمت منطقه ازاد دوبی تولید کنه اما تولید کننده ایرانی با ارزانترین حقوق نیروی انسانی و انرژی ارزانتر یک خودرو بی کیفیت رو به این قیمت تحویل مردم میده. (3325798) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۱:۰۷:۳۶
صنعت خودرو 60 تا 70 تا صنعت دیگر را تحت تاثیر میگذاره (3325424) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۲۲:۵۳:۳۹
البته صنايع پايين دستي در چين مستقر هستند و اونها رو شكوفاتر ميكنه (3327179) (alef-11)
 
متنفر از ربا خوار
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۱:۱۵:۰۱
بانک مرکزی به جوانان این مملکت وام 3 میلیونی ازدواج نمیدهد و میگوید بودجه نداریم !!!!!!
ولی همین بانک برای خرید لگن های سیار و ارابه های مرگ ، وام 25 میلیونی میدهد !!!!!!!!!!!!!!
چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چون اولی برایش سود ندارد و دومی سرشار از سود است . (3325448) (alef-3)
 
پسر 38 ساله مجرد همین مملکت
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۱:۲۹:۰۹
جا دارد مسئولان دلسوز مملکت که دائم به فکر این مردم هستند برای تحریک تقاضای سنت حسنهِ به خواب رفتهِ ازدواج نیز حرکتی از خود به نمایش بگذارند !!! (3325488) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۲:۱۶:۲۳
بانک مرکزی را باید تعطیل کرد . (3325613) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۳:۰۳:۴۹
بانک مرکزی راباید تعطیل کرد
مثلا منم نظر دادم (3325761) (alef-3)
 
صادق
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۲:۲۶:۲۸
برای کسب سود و پول بیشتر باید دروغ گفت ؟؟؟
خوب با مردم صادق باشه و بگه چون وام ازدواج بهره نداره من وام ازدواج نمیدم . (3325643) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۲:۵۹:۱۷
وام ازدواج همیشه هست . شما هر موقع بری تو سایت وام ازدواج ثبت نام میکنه . (3325751) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۱:۱۶:۵۱
در شرایطی که بورس و اقتصاد در رکود دست و پا میزند امیدوارم مسئولان دولتی از رییس جمهور گرفته تا وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی بیایند و توضیحات درست و کاملی درباره این موضوع بدهند که چرا در این شرایط 2750 میلیارد تومان پول از جیب مردم به خودروسازان مفتخور و تنبل داده اند. (3325454) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۱:۴۸:۱۵
عزیزجان پدیده بورس رکود اقتصادی نیست. نتیجه حبابی هست که در سالهای گذشته ساختند (3325547) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۲:۱۹:۲۶
توجیه نکن لطفا !!!!! (3325624) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۳:۰۸:۱۸
توجیه چیه
تورم 45 درصد شد
ارزش دلار 300 درصد رشد داشت
خصولتی ها هم وارد شدند
توجیه نداریم که برو از هر اقتصادانی بپرس ! شاهکار که نکردید به اضای هر یک درصد رشد منفی 5000واحد رشد داشت بورس (3325775) (alef-3)
 
مهران از برلين
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۳:۱۶:۵۵
من نميدونم اينهمه عقل اقتصادى و هوش و زكاوت از كجا اومده، بيايد اين واقعه رو جور ديگر به تصوير بكشيم:
بدهى صنايع اتوموبيل سازى ايران به بانك هاى كشور چقدر است، طبق اخرين امار بيشتر از ٢٧٥٠ مليارد تومانى كه بانكها از مردم گرفتند!!!
در اصل صنعت اتومبيل سازى مقدارى از بدهى خود رو به بانكها با حدود ١١٠ هزار اتومبيل به بانكها داده و بانكها هم اين اتوموبيل ها رو به مبلغ بسيار گران تر به مردم فروختند، ٥ مليونى هم كه مردم به بانكها دادند، در اصل رفع بدهى صنعت اتومبيل سازى به بانكها است، اين ميان نه تنها نقدينگى وارد بازار نميشه، بلكه خريدار تضمين ميكنه كه مقداري از نقدينگى خودش رو ماهانه تحويل بانكها بده، كه خوده اين هم در راستاى سياست هاى انقباضى دولت!!!!
هيچ نقدينگى به بازار تزريق نميشه بلكه بلعكس ماهانه مقدارى از نقدينگى مردم بلند مدت وارد سيستم بانكى كشور ميشه:
پس در عمل ٣ فاكتوراقتصادى اتفاق افتاده:
١- بانكها مقدارى از بدهى خود رو بصورت غير نقدى به سيستم بانكى پرداخت كردنند
٢- تعدادى از مردم صاحب خودرو شدند( شما اسمش رو بزار ارابه مرگ)!!!
٣- سياست انقباضى دولت ادامه داره و فقط در عرض چندروز مقدار ٢٧٥٠ مليارد تومن نقدينگى از توى دست مردم جمع شده!!!!( تنها پولى كه اين ميان جابجا شده)
به اين ميگن تدبير!!!!!!
بقول دون كورله اونه؛ كاپيچ!!!
بقول خودمون افتاد!!!! (3325791) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۱:۱۷:۱۱
كمپين شكست نخورده و اساسا بدون توجه به كمپين و ركود حاضر در اقتصاد ايران كيفيت بسيار پايين و عدم تنوع و بروزآوري و در نهايت قيمت بالاي خودرو موجبات عدم استقبال عموم مردم را بويژه قشر متوسط بهمراه داشته است . اگر خوب بنگريم متوجه خواهيم شده در صورت صحت و واقعي بودن اين ميزان كمك دولت در راستاي فروش 100هزار خودرو آن دسته از مردمي كه از اين طرح استقبال كردند عمدتا طبقات پايين دست و تنگ دست جامعه بوده اند . چرا كه با دست و پا كردن 6 يا 7 ميليون مي توانستند يك پژوي 405 را صاحب شوند براي اين دسته از مردم حقيقتا كيفيت و گران بودن و حتي نرخ سود تسهيلات چندان مهم نبود بلكه استفاده از اين به اصطلاح فرصت جهت صرفا به هر قيمتي ماشين دار شدن. بنابراين اين قشر جزو مشتريان هميشگي ايران خودرو نبوده اند كه اقبالي به ايران خودرو نشان دهند ضمنا ميزان فروش هم تقريبا برابر با دو ماه فروش معمول انها مي باشد. موضوع باقيمانده و اصلي اين استكه همچنان پاشنه در بر عدم خريد محصولات كنوني اين خودروسازان مي چرخد و تا چند ماه ديگر بازهم رخ خواهد نمود. ديگر اينكه باز پرداخت اين تسهيلات بي گمان تا چندي ديگر يكي از مشكلات و مصائب بانكها خواهد شد. بنابراين برخلاف برداشت برخي مبني برشكست كمپين و پايان يافتن بحران عدم خريد خودرو بايد گفت عوارض و پيامدهايي بس گرانتر در انتظار خودروسازان و اينبار بانكهاي تسهيلات دهنده خواهد بود. (3325457) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۱:۵۳:۲۰
این خودروها را عموما" کسانی خریدند که پول نقد داشتند ولی فعلا نمیخواستند ماشین بخرند تا بعد ببینند چه میشود و وقتی که این طرح را دیدند یهو پریدند وسط میدان . خوب چه از این بهتر 4 میلیون میدهیم و یک پراید نو میگیریم و بقیه پول را در بانک میگزاریم و سود میگیریم و از سود ان قسمتی از وام خودرو را میدهیم و بعد از اینکه وام 4 ساله تمام شد 16 میلیون پول نقدمان را هنوز داریم . بنابراین طرحی نیست که بگوییم میخواست تسهیلات خودرو بدهد بلکه دولت میدانست عده ای با وجود داشتند پول نقد خودرو نمیخرند و بدین وسیله انها را تحریک نمود . ولی درکل با توجه به سود 16 درصدی ماشین را گرانتر از گران فروختند به مردم . یعنی نه تنها قیمت ماشین را پایین نیاوردند بلکه ان را چند میلیون گرانتر نیز فروختند . نکته دیگر هم این است که نگویید خودروساز بلکه بگویید ماشین فروش چون ساخت خودرو بسیار مشکل تر از سطح توانایی این عزیزان است . (3325562) (alef-11)
 
تئو
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۲:۰۶:۲۲
ممنون از روشنگری تان
من اصلا باور نمی کنم این حجم عظیم به مردم وام داده شود .صحبت های آقای نعمت زاده هنوز در گوشم موج می زند که فرمودند:
هر طور که شده برای خودروسازان دو هزار میلیارد تومان تسهیلات می گیرم
خوب این وام را با صد تا ضامن به هر زوجی می دادند می رفت سر زندگی اش (3325594) (alef-3)
 
مونا
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۲:۰۷:۲۰
دوستان کمپینی برید کنار تا با ماشین جدیدم زیرتون نکردم . دارم گاز میدما . (3325597) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۵ ۰۰:۴۸:۱۸
بپا يه بلايي سر خودت نياري وقتي يهو وسط اتوبان يه نقص فني اش برملا شد يا پشت چراغ قرمز مثل اون ماشينه خود بخود الو گرفت... (3327348) (alef-11)
 
محمدرضا
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۲:۱۰:۱۳
خودرو بی کیفیت با وام ظالمانه ! راستی کلی هم مالیات می گیرن که رو دوش خریداره
بدینوسیله از طرف دولت تدبیر و امید از صداو سیما و سایر دستگاه هایی که مردم را تشویق به خرید کردند و همچنین دلال هایی که چند تا چند تا خودرو خریدن سپاسگزای می نمایم!!! (3325603) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۲:۱۸:۴۰
من که نتونستم عنوان را بفهمم! لطفا عنوان تان را برای ما به فارسی ترجمه کنید.!! (3325618) (alef-3)
 
جلیل
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۲:۳۰:۴۱
به نظر من این طرح سه مزیت داشت 1 - باعث شد رکود در بخش خودرو از بین برود واشتغال ایجاد کند . چه بسا اگر روال تولید ونخریدن ادامه پیدا می کرد چقدر نیروی کار این واحدهای تولیدی بیکار می شدند ؟ 2 - بخش عمده ای از مردم که هیچگاه بدون این تسهیلات نمی توانستند صاحب خودرو شوند با این طرح ماشین دار شدند ( اکثرا افراد با درآمد پایین استقبال کردند چون بیشترین ماشین های فروخته شده پراید بوده است ) .
3 - نرخ تسهیلات در برابر سایر تسهیلات بانک ها مناسب تر بود و اجحاف کمتری نسبت به اقشار کم درآمد روا داشته شد .
اما در نهایت مردم عزیز کشورمان مستحق و سزاوار شرایط زندگی بهتری هستند و خودرو سازان نیز باید با توجه بهفضای رقابتی پس از تحریم باید برای کیفیت خودروهای خود چاره اساسی بکنند . (3325657) (alef-11)
 
تکراری است ولی لطفا منتشر کنید
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۲:۴۷:۱۹
. . لطفا بخوانید ، به نظر شما بی وجدان چه کسی است

.....
خودرو سازان خیلی ظلم می کنند ، اما رانندگانی که قوانین را زیر پا می گذارند بسیار بی وجدان تر از خوردسازانی هستند که تقلب می کنند. ، سرعت غیر مجاز و لایی کشی نشانه فرد بسیار کم عقلی است که هیچ رحمی به خانواده خود و دیگران ندارد چند ماه پیش راننده یک دستگاه ماکسیما با سرعت غیر مجاز جان یک عروس و داماد را در یک خودرو مزدا گرفت و دو خانواده را داغدار کرد . جان دو جوانی که قرار بود عصای دست پدر و مادر باشند ، پدر و مادری که در آرزوی داشتن نوه بودند ،
در تصادفی دیگر یک دستگاه پراید با سبقت غیر مجاز به یک پراید دیگر شاخ به شاخ برخورد می کند و خانواده ای کودک شاد 7 ساله خود را از دست می دهند
هر روز این افراد بی وجدان ممکن است جان فردی را بگیرند و آرزوهای خانواده ای را نابود کنند .
(( اما یک بار یک کمپین بر علیه این افراد بی وجدان تشکیل نمی شود علت چیست )) (3325717) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۲:۵۳:۱۱
برای من به عنوان یک طرفدار دولت واقعا روشن نشد این طرح خروج از رکود بود یا طرح فروش محصولات خودرو سازان . در واقع دولت با این طرح صرفا به مانند پدری برای فرزند لوس و نازپرروده و در عین حال بی عرضه اش عمل کرد . به نظر من خریداران کاملا بی تقصیرند ، اوون بنده خدا که خریده امکان خرید به صورت دیگر رو نداشته و دلش هم می خواسته ماشین سوار شه ، این کجاش گناه داره ؟ (3325738) (alef-3)
 
ایرانی معتدل
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۳:۴۲:۱۹
اگر به میزانی که این صنعت نازپرورده خودرو مورد توجه کمکهای بی دریغ دولتها بوده است ، یک درصد به صنایع دیگر توجه میشد ،
و اگر یک درصد تسهیلاتی که در اختیار این صنعت قرار میگیرد در اختیار واحدهای دولیدی دیگر قرار میگرفت ، شاید اصلا ما نیازی به این صنعت بی خاصیت نداشتیم و با تقویت بخشهای دیگر صنعت ، و به خصوص بخش خصوصی میتوانستیم از خیر این شر همیشگی بگذریم و خودروهای با کیفیت و ارزان را بدون تعرفه های سرسام آور وارد کنیم و برای مردم نجیب ایران هم ارزشی قائل شده باشیم که با صبوری و برای چرخیدن چرخ این صنعت تنبل مجبورند محصولات بی کیفیت و گران آن را خریداری کنند ...!!! (3325848) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۳:۴۵:۳۳
فرض كنيد يك آقايي 35 م پول دارد و ميخواهد خودرو بخرد با اين طرح دولت 10 م از پولش را به شركت خودرو ساز مي دهد و 25 م وام 16 درصد ميگيرد . بعد ان 25 م بقيه پولشو ميذاره بانك با بهره 20 درصد سود ميگيره ماهي 415.000 تومان ماجرا وقتي جالب ميشود كه كه اين آقا ماهي 280.000 تومان ميگذارد روي سود دريافتي از بانك و قسط 690.000 هزارتوماني وام دولت را پرداخت مي كند نتيجه اينكه پس از 48 ماه 23.440.000 تومان داده و يك خودروي 35 م گرفته 25 تومن خودش هم توي بانكه و آماده سرازير شدن دوباره توي جيبش دولت بهتر اين مي توانست خدمت كنه به مرفهين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (3325860) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۲۰:۳۱:۴۳
25 ملیون خودش بعد از چهار سال 8 ملیون هم ارزش ندارد (3326915) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۳:۵۸:۰۸
همه شرکتهای خودرو سازی در نقاط مختلف جهان در صورت کاهش در فروش خودرو آنها را به صورت اقساط بلند مدت و با شرایط ویژه به مشتریان عرضه می‌کنند تا بازار خود را رونق بخشند مثل شرکت جنرال موتورز کانادا که خودروهای مدل 2015 خود را با قیمت یازده هزار دلار کانادا (کمتر از سی میلیون تومان) از دم قسط 84 ماهه بدون سود به فروش می‌رساند
خوب چرا شرکتهای ایرانی از این روش برای فروش خودروهای بی کیفیت و از رده خارج خود استفاده نمی‌کنند و همیشه باید دستشان در جیب بانکها که در واقع همان سرمایه های مردم است باشد و دایم بگویند نرخ سود تسهیلات بالاست.
یه کم از خودشون مایه بذارن.
یه بچه رو هم اول راه رفتن بهش کمک میکنند
بعد ولش میکنند تا با چند بار زمین خوردن خودش راه رفتن رو یاد بگیره (3325911) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۶:۵۰:۲۳
اين طرح فقط يك كمك 3000 ميليارد توماني به لابي خودرو سازي از طرف دولت اعتدال بوده و از طرف ديگر اينكه مطمئن باشيد اكثر اين وامها نصيب دلال جماعت گرديده تا با نقدينگي حاصل از فروش خودروي قبلي خود و خريد خودرو جديد با اين وام بساط دلالي را با نقدينگي 3000 ميلياردي دامن بزنند .

اميدوارم كارشناسان اقتصاد طرفدار دولت نظر خود را در مورد اين طرح دولت بيان كنند . (3326450) (alef-11)
 
مهندس
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۲۱:۲۲:۳۲
افرین به نویسنده که چنبن مقاله جامع و مانع و واقع گرایی را نوشته اند.
متاسفانه با گذشت زمان هر چه بیشتر معلوم میشود که سیاستها همان است که بود ( در زمان دولت قبل) و تنها ظاهر قضیه عوض شده..... (3327003) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۲۲:۲۷:۳۲
راستی مگه خزانه خالی نبود؟ دولت راستگویان که می نالید این همه وجه را از کجا آورد؟ (3327133) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۵ ۰۸:۵۶:۵۴
اگر تولید خودرو کشور سالانه بالای یک میلیون دستگاه باشد چند سئوال مطرح می شود:
1- وام 25 میلیونی درصد ناچیزی از تعداد تولید خودرو سازان را به خود اختصاص می دهد و با خالی شدن انبارهای خودرو سازان دو باره با نبود وام و مشتری جدید سیر باطل را طی خواهد کرد.
2-با وجود اصل عرضه و تقاضا بازار خودرو بعد از ورود این خودروها با وجود رکود قبلی و فروکش کردن هیجان خرید خودرو با وام دولتی چه وضعیتی خواهد داشت.
3-آیا نمی توان متصور شد این خرید و فروش وام با توجه به سود پایین آن واقعی است.
ولی احتمالا این طرح برای خودروسازان مصداق از این ستون به آن ستون فرجی است می باشد. (3327710) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۵ ۱۱:۵۰:۲۶
جالبه باز هم تسهیلات دولت در وام خودرو به کسانی رسید که چک دارند، پس‌انداز دارند و همچنان توانایی پرداخت قسط دارند. این یعنی باز هم ثروتمندها از تسهیلات دولت استفاده می‌کنند و فقرا همچنان بی‌بهره‌اند! (3328239) (alef-11)
 
28 درصد
۱۳۹۴-۰۸-۲۶ ۰۱:۲۰:۰۲
خودرو و وام 25 ملیونی صحیح نیست چون اگر 5 ملیون اضافه ای را که بعنوان مالیات تسهیلات در ابتدا اضافة علاوه بر 20 درصد از مشتری میکیرند اگر انرا از 25 ملیون کم کنیم عملا 20 ملیون وام میشود که با احتساب اقساط 4 ساله و احتساب دوبرابر شدن نرخ سود (بدلیل انکه سودی که تو میگیری همچون بازار واقعی وقتی قسط دهنده ماهانه مستهلک میکند عملا نرخ سود دوباربر احتساب و منظور شده و همه این را میدانند) عملا نرخ سود 28 درصد میشود (3330079) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.