نظر منتشر شده
۲۱۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 474887
غیبت معنادار ژنرال های اصولگرا
محسن مهدیان، 2 خرداد 96
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۱
این انتخابات بدون حضور  چهره های اصولگرا برگزار شد. لازم نیست اسم ببریم؛ اما بسیاری از آنها حاضر نبودند و نقشی نداشتند. شاید یک دلیل، تمرکز آنها در جمنا و عبور قالیباف و رئیسی از کنار آنها باشد. اما در هر صورت حضور نداشتند؛ به جز عده ای که منتخب خود رئیسی بودند و بغیر از جلیلی که تمام قوا پای کار رئیسی بود، جای خالی باقی اصولگراها احساس می شد. قالیباف که تنها آمد و تنها رفت.

موضوع این نیست که حضور آنها می توانست "چه کند" یا "نکند"، مساله این است که "غیبت چهره های اصولگرا" در این انتخابات یک امتحان سیاسی بود و فراموش نخواهد شد. ژنرال های اصولگرا در تقابل روشن دو جریان سیاسی حاضر نشدند نقش آفرینی کنند.

اما علت چه بود؟ چرا در صحنه حاضر نشدند؟
سوال را باید به نحو دیگری مطرح کرد؛ اصولگراها چه باید می کردند که نکردند؟ آیا نقش آفرینی اصولگرها تنها تبلیغات و اعلام حمایت بود؟ تنها سخنرانی و اعلام موضع بود؟ اینطور نیست.

اصولگراها غایب بودند چون در دو برهه حساس حضور نداشتند.
مرحله نخست پیش از ثبت نام ها بود. وقتی که باید تلاش می کردند نامزد اصلح را به اصلح مقبول تبدیل می کردند. اساسا وظیفه جریان های سیاسی همین است.

 تبدیل "اصلح" به "اصلح مقبول" وظیفه گروه ها و شخصیت های سیاسی است. اما اصولگراها در انتظار فردی بودند که رای داشته باشد. فارغ از اینکه چه کسی اصلح است، نشستند تا از آسمان یکی برسد. اگر همان روز تلاش اجتماعی می کردند با تعدد نامزدها مواجه نبودیم و به "وحدت هدایت شده" می رسیدیم نه "وحدت ناخواسته."

برهه دوم زمانی بود که باید تلاش می کردند پایگاه رای و جانفداهای رئیسی را پای کار قالیباف بیاورند. اما نکردند با اینکه می دانستند با کنار رفتن قالیباف آرای او حیف و میل می شود. ساده ترین راه را انتخاب کردند چون حاضر نبودند تلاشی کنند. چون در مقابل تعصب جان فداهای کف خیابان احساس ضعف و بی سلاحی می کردند.

اما این بی عملی برای چیست؟
این بی عملی را می توانید در بستن لیست شورای شهر تهران نیز مشاهده کنید. وقتی بی هیچ برنامه ای منتظر نشستند که چه کسی ثبت نام می کند تا با آنها لیست ببندند؛ حتا نرفتند مذاکره کنند و چهره های جدید را به صحنه بیاورند.

این بی عملی ناشی از عدم‌اعتماد به نفس است. اصولگراها "اعتماد به نفس سیاسی" خود را مقابل طرفداران شان از دست داده اند.

 مدتهاست که پذیرفته اند باید دنباله‌رو و پیرو پایگاه اجتماعی شان باشند نه راهبر. تصمیمات گذشته آنها و شکست های پیاپی در انتخابات مختلف باعث شده است اعتماد به نفس خود را مقابل هواداران و طرفداران از دست بدهند و خلع سلاح کاریزماتیک شوند و قدرت تصمیم گیری و نقش آفرینی نداشته باشند.

این 4 سال فرصتی برای بازسازی این اعتماد به نفس است.

کانال تحلیلی محسن مهدیان در تلگرام
http://telegram.me/mahdian_mohsen
۱۳۹۶/۰۳/۰۸ ۱۲:۰۷
 
۱۳۹۵/۱۱/۲۹ ۱۶:۰۰
 
۱۳۹۵/۱۱/۲۵ ۱۱:۴۱
 
۱۳۹۵/۱۱/۲۰ ۱۳:۵۶
 
۱۳۹۵/۱۰/۳۰ ۰۸:۱۸
 
۱۳۹۵/۱۰/۱۵ ۱۲:۱۵
 
۱۳۹۵/۱۰/۱۳ ۱۱:۲۰
 
۱۳۹۵/۱۰/۰۶ ۱۴:۴۷
 
۱۳۹۵/۰۹/۲۸ ۱۱:۴۲
 
۱۳۹۵/۰۹/۲۸ ۰۹:۲۹
 
 
کلمات کلیدی : اصولگرایان، انتخابات 96
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۰۹:۲۸:۵۸
منظورتون آقای ناطق نوری می باشد
ایشون تمام قد از روحانی دفاع کرد (4385436) (alef-3)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۵۵:۴۶
انقدر از اصولگراها ایراد نگیریم
اتفاقا اشکال از اصلاح طلبان است انها گروهی هستند که هیچ مرزی ندارند با هیچ کس و هیچ جا ... اصلاح طلب یعنی هرکس که اصولگرا نیست
از انقلابیون متعادل تا برداران اهل سنت تا جیسون رضاییان تا فرح دیبا تا سکولارها لیبرال ها از انقلاب بریده ها از اسلام گراهای رحمانی تا بی دین ها و مخالف اسلام ها از سید محمد خاتمی تا ناطق نوری
همه و همه اصلاح طلبند اصلا اصلاح طلبی یعنی فقط این اصولگرا نباشد اما هیچ گاه نگفتند چه باشد و چطور باشد چه چیزهایی باید اصلاح بشود و چه چیزهایی نباید؟
جواب های روحانی را دیروز ببینید همگی مبهم است تحریم ها را چطور بر می داری؟رفع حصر را چه کار می کنی ؟ چه آزادی می خواهی بدهی ؟ به هیچکدام جواب نمی دهد
معلوم است گروهی که مرز ندارد خیلی بزرگ می شود معلوم است وقتی شما حرفی بزنی که آن امریکایی که ۳۸ سال در ایران نبوده و آن سپاهی مخالف جذب شوند خیلی بزرگ می شوی
تنها راهش این است که به قدرت برسند تا همه چیز مشخص شود همه مرزها معین گردد مثل دورخ خاتمی که همه از اصلاح طلبان بریدند
اتفاقا اصولگراها قوی تریت و منسجم ترین گروه هستند چون مرز مشخصی دارند در تمام مسائل دنیوی و اخروی داخلی و خارجی و در عین حال اقبال زیادی به آن ها می شود (4385681) (alef-1)
 
ما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۴:۳۱:۱۹
سلام عزیز
این صحبتی که شما فرمودید دقیقا از عمق نگاه ژرف و علمی شما بر می آید.
در علم روابط بین الملل و سیاسی هم گروهی هستند که عنوان پست مدرن دارند و خیلی ها هم می گویند پست مدرن را قبول دارند وقتی از آنها بپرسی چی بده خیلی پاسخ دارند و فقط طیف خردگرا را رد می کنند اما وقتی ازشون بپرسند چی باید باشد و چطور حتی یک کلمه پاسخ ندارند بنابراین هیچوقت عنوان یک رویکرد را بهشون نداند و همیشه در کف این می مانند که در نظریه های روابط بین الملل جایی داشته باشند. قس علی هذا اصلاح طلبی هم به مثابه پست مدرن همان است و همان. اما 16 میلیون آدم دقیقا می دانند چه می خواهند و خواهند ماند. (4386202) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۵:۴۴:۴۹
بله مشخصه چي ميخوان.. اكثر اين افراد فريب يارانه ١٥٠ هزارتومني رو خوردن..
بازم رد پاي پوپوليسم.. (4386356) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۳ ۰۷:۵۹:۱۱
متاسفم برای این پاسخ بدون تحلیل. کلمه ای از متن بالا رو نفهمیدی و این رو نوشتی.
پوپولیسم فقط گسی نیست که وعده یارانه می دهد. پوپولیست کسی است که حرفی بزند که توده مردم رو ترغیب کنه. یا بترسونه یا تطمیع کنه یا رقیب هراسی کنه. خلاصه هر حرفی که طرف از شنیدنش الکی خوشش بیاد. حتی اگه اون کارها رو براش نکنه!!! (4387211) (alef-11)
 
ایرانی
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۰۶ ۱۰:۵۵:۴۲
با سلام خدمت کلیه هموطنان بزرگوار وعزیز ما اگر واقعیت را قبول کنیم باید ببینیم از سردمداران جریان اصولگرا که اتفاقا"ریشه درمبارزات سیاسی قبل از انقلاب هم دارد چه تعداد به زیر خیمه اصلاح طلبی آمده اندمرحوم هاشمی ناطق نوری برادران لازیجانی مطهری و..... خب حالا ببینیم کی از اصلاح طلبان وارد خیمه اصولگرایی شده هچی پس نتیجه می گیریم که ریزش داشته اند وباید علت این ریزش را پیدا کرده واصلاح کنند تا بتوانند بعنوان یک جریان سیاسی در جامعه بمانند وگر نه کم کم توسط طیف اصلاح طلبی در افکار عمومی محو میشوند چون اقبال مردم ایران با اصلاح طلبان می باشد (4394106) (alef-13)
 
پدرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۶:۱۶:۱۸
بزرگترین دلیل مرقومه حضرتعالی مصادره نظام و اسلام بوسیله جریان تندروی اصولگرا میباشد (4386401) (alef-1)
 
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۶:۵۲:۰۷
جوک جالبی بود. یعنی شما نمی فهمید اصلاح طلبها بدنبال گسترش ازادی های مدنی ، تعامل با جهان و عدم تندروی و شعار گرایی هستند؟ اتفاقا این اصول گرایان هستند که هیچ برنامه خاصی بجز طرح یک سری شعار که دیگر خریداری ندارند هستند. (4386467) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۲۲:۵۵:۲۹
آزادی مدنی یعنی بی بندوباری وفساد وفحشا وروابط نامشروع وگرنه من به عنوان یک ایرانی قانون مدار هرگز در کشورم احساس ناامنی یا محدودیت نداشته ام با حفظ حجاب درس خوانده ام واکنون به عنوان یک خانم در شرایط سالم و امن مشغول کارمو در هرجا که لازم باشد با آزادی کامل ابراز عقیده می کنم (4386943) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۶:۵۸:۳۲
دقیقا درست گفتی. آفرین به این هوش آنجا که گفتی مثل دوزخ خاتمی که همه از اصلاح طلبان بریدند... واقعا ایشان دوزخی برای شما هست. با یک پیام دوزخ برای انحصار طلبان را ایجاد می کند.
الف واقعا چاپ کن. ممنوع االتصویر هست ممنوع الاسم که نیست مگر اینکه بخواهید ایشان را ممنوع الاسم هم بکنید. (4386477) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۷:۰۹:۳۲
دوزخ خاتمی!!!! حتی یک مورد تخلف از زمان خاتم ینیافتید آرامترین دوران 8 ساله مال خاتمی بود حالا می گی دوزخ!!! تو انصاف داری؟؟؟ (4386497) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۳ ۰۸:۰۱:۵۷
شما یادت نمیاد...
دلار 100 تومنی شد 900 تومن.
قیمت مسکن 7 برابر شد. روی موج تخریب هاشمی رفسنجانی سوار شدید
تیر 78 مملکت رو با جبهه مشارکت به باد دادید..
ولی صداتون در نیومد.
شدید رفیق هاشمی. و چشمتون رو روی همه چی بستید و گفتید آرامش داشتیم.
و الان فریاد وا مملکتای شما از دو دوره 9 و 10 گوش فلک رو کر کرده.
چون دوست ندارید ببینید ... (4387214) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۷:۵۵:۱۱
چون تمام نهادهای انتصابی دست اصولگرایان است. مابقی مخالفین و منتقدین برای پس گرفتن قدرت در این نهادها همسو هستند. به همین دلیل به صورت ناخواسته و تاکتیکی همسو شدند. اگر اصولگرایان به اندازه وزن خود انتصابات را در دست می گرفتند, این اجماع علیه ایشان شکل نمی گرفت. (4386560) (alef-1)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۷:۵۹:۱۱
به خودتون روحیه بدهید
براتون لازمه
ولی واقعیت تغییر نمیکند
اگر درست بگید خوشحالیم که همه ایرانیها به جز خودتان را در دایره اصلاح طلبی دیدین (4386570) (alef-1)
 
Germany
۱۳۹۶-۰۳-۰۳ ۱۰:۳۹:۵۸
همه ی اینا رو تنهایی فرمودید؟
شما آرزوهای خودتون رو راجع به اصولگرا و تنفر ها و توهم ها را راجع به اصلاح طلب گفتید، هیچ نسبتی با واقعیت نداره گفتار شما. (4387554) (alef-13)
 
Germany
۱۳۹۶-۰۳-۰۳ ۱۰:۴۴:۱۸
میشه بپرسم اصول باصطلاح اصولگرایان چیست؟
من که جناحی می بینم تمامت خواه که در استدلال و منطق به شدت ضعیف است و هر گاه کم می آورد پشت رهبری پنهان می شود، تا به حال ندیدم با یک استدلال رهبری را حمایت و پشتیبانی کنند، اما بر عکس همیشه با چنگ زدن ناصواب به بیانات رهبری ضعف استدلال خود را می پوشانند، رهبری را همیشه هزینه می کنند اما ادعای هزینه کردن برای ولایت و ارز شعا را دارند. (4387568) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۳ ۱۵:۲۶:۳۰
از دید فوتبالی ها هم میگفتی که میگن گل بزن با هر جات شد فرقی نمیکنه .اصلاح طلبی نتیجه گراست و نه آرمان گرا (4388178) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۲۰:۲۱
کنار نشستن ژنرالهای اصولگرا، به دلیل شناخت دقیقی است که از جبهه مطبوع شان دارند. در درجه اول اتحاد ندارند و در درجه دوم عده ای تازه وارد در عالم سیاست صدای این جبهه شده اند و به همین دلیل ژنرالهای این جناح حاضر نیستند اعتبار خود را با امید به پشتیبانی تندروها به محک بگذارند. چرا که میدانند آنان از این ژنرالها به سادگی عبور خواهند کرد. (4385753) (alef-1)
 
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۶:۵۳:۴۸
شما نگاه کنید وقتی لیدر این جریان کسی مثل بذر پاش سی و چند ساله باشد که حتی جنگ را هم ندیده است می خواهید لیدرها بیایند و چه بگویند؟ بنظر شما امثال بذرپاش و زاکانی و اینها حاضرند حرف اینها را گوش کنند؟ (4386470) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۷:۵۸:۰۷
البته لیل دیگر عدم رفرم داخلی و ایدئولوژیک است. جامعه تغییر کرده است. میزان تحصیلات و رسانه ها افزایش یافته. سفرهای خارجی زیاد شده و باعث میل به قیاس با سایر دنیا گردیده است. اصولگرایان باید نمایشی جدید از خود بسازند. نمایشی که این تغییر ققنوس وار را به عموم نشان دهد.الان در جامعه طوری تلقی می شود که ایشان یک قشر مذهبی تندرو و خطرناک هستند که موافق جنگ و مخالف آزادی فردی است. باید این نگاه را با تبلیغات درست بازسازی کرد/ (4386565) (alef-1)
 
United States
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۴۱:۰۳
اتفاقا اصولگراها در این انتخابات خوب عمل کردند و نتیجه خوبی هم گرفتند واگر طرف روبرو قواعد بازی رو در همه زمینه ها رعایت میکرد و چهرهای شناخته شده هنری و سیاسی و مرجع ازش حمایت نمیکردند نتیجه به صورت قطعی به نفع اصولگرایان رقم میخورد.ضمن اینکه اگر قالیباف از ادامه کار انصراف نمی داد نتیجه بهتر هم میشد.از حجم انبوه تخریبها نیز نباید گذشت.به نظرم زیاد دنبال این بحثها که کدام ژنرال(به قول نویسنده)حضور داشت یا نداشت نباشید چون عملکرد اصولگرایانی که در همین دوره وارد عرصه شدند فارغ از اینکه ژنرال بودند یا نبودند اگر همه شرایط رو لحاظ کنید عالی بود. (4385824) (alef-1)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۸:۰۴:۲۱
اینکه گفته اید " چهرهای شناخته شده هنری و سیاسی و مرجع ازش حمایت نمیکردند " نشان از دید سیاسی شما دارد.
باید دید چرا این گروهها از اصلاح طلبان حمایت کردند و از شما نه.
رفتار یک دولت در دوران زمامداری میتواند دلیلی برای جذب یا دفع گروههای مرجع مورد نظر شما باشد. به نظر شما باید مردم را دفع کرد یا جذب؟ (4386580) (alef-1)
 
Germany
۱۳۹۶-۰۳-۰۴ ۰۴:۴۱:۵۶
دوستان اصولگرا خودشان هم انتظار این نتیجه را نداشتند ...
بله بضاعت واقعی شما + وعده 3برابر کردن یارانه ها + انواع و اقسام تخریب های غیر اخلاقی + حمایت تمام قد رسانه ملی از اصولگرایان + حمایت سایر نهادها و...منتهی می شود به شکست در پیشگاه قضاوت ملت فهیم ایران برای گفتمان اصول گرایی (4389130) (alef-13)
 
Norway
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۵۰:۲۶
خود آقای رئیسی وکاپیتان قالیباف ژنرال تمام هستند فقط مشکل از جایی آغاز شد که جناب رئیسی بسیار در مناظره ها ملاحظه میکردند که پا را از حدود خطوط قرمز نظام واخلاق فراتر نگذارند.البته با همه این احوال رای خوبی هم آوردند. (4385853) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۵:۲۷:۰۰
رای یارانه ای
باور ندارید
بروید روستاها و بپرسید (4386314) (alef-1)
 
موسوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۷:۱۵:۴۹
متاسفانه اصلاح طلبان کاملا انحصار طلبانه به قضایا نگاه می کنند
اگر رای رئیسی رای یارانه ای بود آیا بیشتر رای روحانی ناشی از ترس کاذب القا شده توسط کروه های اصلاح طلب و تخریب های رسانه ای وسیع در فضای مجازی و غیره نبود ؟؟
شما هم می توانید از خیلی افراد این جواب را بشنوید که اگر روحانی نشه جنگ و بگیر بگیر و دیوار و ... خواهد آمد ... !!!
16میلیون را حقیر فرض نکنید لطفا مدعیان دموکراسی و آزادی اندیشه و ... . (4386503) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۲۳:۵۷:۱۰
مثال شما اصولگرایان مثل تیم فوتبالی است که از ابتدا قوانین بازی را قبول ندارد و هر طور که خودش میخواهد بازی میکند ولی وقتی تیم مقابل گل میزند میگویند که آفساید بوده است و اگر بگویند که شما که اصلا آفساید را قبول ندارید جواب می دهند ما قبول نداریم ولی شما که دارید باید اجرا کنید.
همینطور است که در جاهایی که قدرت در اختیارشان است دیگران چه اقلیت و چه اکثریت حق نفس کشیدن را ندارند ولی اگر جایی قدرت در اختیار طرف مقابلش باشد دم از حقوق اقلیت می زند (4387027) (alef-13)
 
Germany
۱۳۹۶-۰۳-۰۳ ۱۱:۰۲:۰۱
ترساندن بی مورد مردم از آموزش همجنس بازی در سند 2030 که کذب محض است را چه می گویید؟
لابد به زعم آقایان 23میلیون 500 هزار نفر به آموزش همجنس بازی رای داده اند. (4387617) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۳ ۱۸:۲۴:۰۵
شما هم رای کنسرتی اوردین باور ندارید برید توشهرهابپرسید (4388459) (alef-13)
 
Germany
۱۳۹۶-۰۳-۰۳ ۱۰:۵۹:۵۶
اگر اندکی اهل آمار و حساب هستید بفرمایید ببینید، اصولگرایان مجموعا نسبت به سال 92 300 هزار رای هم کمتر به دست آورده اند، آن هم با تخریبی که در عرض 4 سال توسط تمام تریبون ها از جمله صدا و سیما علیه دولت روحانی داشتید، در سال 92 مجموع آراء قالیباف، جلیلی، محسن رضایی و ولایتی، 16میلیون و ششصد هزار رای بوده که در سال 96 مجموع آراء رئیسی و میر سلیم 16 میلیون و 300 هزار رای است. (4387612) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۲:۲۲:۵۸
به نظر من تا وقتي اصولگرايان رهبر واحد و قدرتمندي نداشته باشند شاهد شكست در آينده نيز خواهند بود مگر با رد صلاحيت گسترده جناح مقابل و پيروزي در يك مسابقه بدون رقيب (4385929) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۴۶:۲۰
در انتخابات مياندوره اى مجلس شوراى نگهبان دوباره صدوهفتاد هزار رأى مردم را باطل كرد و حسن كامران را به جاى موسويان كه نفر اول بود به مجلس فرستاد. البته قبلاً مينو خالقى را هم بعد از اينكه رأى اورد رد صلاحيت كرد. اصولگرايان هميشه با رانت خود را به مردم تحميل ميكنند (4386119) (alef-1)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۵:۱۵:۳۵
رانت را آن كسي دارد كه با تخلف گسترده و گروگان گفتن صدا وسيما و پخش كردن پول و برگرداندن يارانه بگيرها شب انتخابات، فيلتر كردن سايت كارانه رقيب، هتاكي و دروغ گويي علني عليه تمام بخشهاي نظام، عدم توزيع به موقع تعرفه انتخاباتي، فيلتر كرد صفحات اينستاگرام سايتهاي خبري رقيب مجدداو … رئيس جمهور مى شود!!! (4386290) (alef-1)
 
Germany
۱۳۹۶-۰۳-۰۳ ۱۱:۱۸:۳۷
البته رهبر قدرتمندی نخواهند داشت تا زمانی که فردی مقید به قانون و شرع بدون دروغ و ریا و فریب و واقعا دردمند و در پی درمان درد مردم رهبری انها را به عهده بگیرد؛که البته در آن صورت این از خصوصیات یک اصلاح طلب است و دیگر اصولگرا نیست. (4387656) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۲۳:۰۶:۱۳
مهمترین عامل شکست رئیسی تتلو بود (4386960) (alef-13)
 
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۰۹:۲۹:۳۶
دوست من بیراهه می روید. تمام اصولگراهای تندرو پشت یک کاندید جمع می شدند بازهم نمی توانستند نتیجه را عوض کنند. اصولگراها باید یاد بگیرند که مردم همه کاره هستند. کسی لازم نیست آنها را بهشت برد یا از جهنم بدور کند (4385437) (alef-3)
 
omidan
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۳۰:۱۱
اگه محسن رضایی بلند میشد چند تا تبلیغ میرفت بین لرها و اگه رحیمیان چند جا دیگه تبلیغ می رفت و اگه بزرگان دیگه یه کم به خودشون زحمت میدادند و از تهران خارج میشدند نتیجه چیز دیگه ای میشد (4385583) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۸:۴۲:۴۵
مگه نکردن دفعه قبل؟؟ مجموع ارا همونه که بود. (4386654) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۱۹:۵۶
دوست عزیز دو چیز را فراموش کردی،
۱- شما در طول این ۴ سال در دو تفکر را مقابل هم دانستید
تفکر روحانی با ۱۸ میلیون رای و تفکر جلیلی با ۴ میلیون رای، رشد آرای تفکر روحانی در این ۴ سال ۵ میلیون بوده یعنی فقط ۶٪ درصد افزایش یافته است از ۵۱٪ در صد به ۵۷٪درصد افزایش پیدا کرده، اما رشد آرای تفکر جلیلی که این بار آقای رییسی نماینده همان تفکر بود از ۴ میلیون به ۱۶ میلیون رای افزایش پیدا کرد یعنی افزایش ۴۰۰٪ درصدی،
افزایش ۶٪ تفکر روحانی کجا و افزایش ۴۰۰٪در صدی تفکر جلیلی کجا ،این حرکت جهشی تفکر جلیلی در جامعه مسیر این ۴ سال دوم را مشخص می کند دیگر روحانی با تفکر اقلیت کوچک ۴ میلیونی مواجه نیست بلکه با یک مجموعه نیرومند ۱۶ میلیونی مواجه است .

۲- علاوه بر فاکتور اول، شیوه و ابزارهای و عوامل رای آوری روحانی عبارتند بودند از

دولت مستقر،
مصرف گسترده پول در زمان تبلیغات با افزایش یارانه ها ،وصل یارانه های قطع شده، افزایش ۲۵ تا ۵۰٪درصدی حقوق فرهنگیان و بازنشستگان، دادن وام ۱۰ میلیونی به دهیاران، وعده سهام عدالت به ۵۰ میلیون ، کپی برداری از طرح قالیباف به اسم طرح کاروزی و قول پرداخت پول به بیکاران.
استفاده از مردم هراسی از جنگ
استفاده از رقیب هراسی و دروغ حذف آزادی های مدنی
و.....

قطعا این فاکتور دوم ۱۰ میلیون رای برای روحانی ایجاد کرد
که اگر این فاکتور نبود روحانی ۱۳ میلیون رای داشت و رییسی با ۲۶ میلیون رای برنده انتخابات بود

همه میدانند روحانی به این صورت پیروز انتخابات شد ، و حالا که انتخابات تمام شده، فقط مصلحت کشور و حفظ امنیت داخلی کشور اقتضا می کند که این انتخابات با همه این اوصاف تایید شود (4385752) (alef-1)
 
پیام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۴:۲۹:۱۳
دوست عزیز چرا نعل وارونه میزنی دیگه انتخابات تموم شده لازم نیست کسی رو توجیه کنی
کجا رای آقای جلیلی 400% افزایش داشته دوره قبل سال (92) رای اصولگرایان پخش شده بود بین آقای قالیباف ،ولایتی ،محسن رضایی ،جلیلی جمع کل رایهاشون تقریبا همین عدد آقای رییسی هست پس اصولگرایان با تجمیع رای خودشون روی یک کاندیدا سعی کردن آقای روحانی رو شکست بدن اگر رای آقای روحانی همون 18 میلیون سال 92 میموند انتخابات به مرحله 2 میرفت و اتفاقات جور دیگری رقم می خورد
اقای روحانی با 5 میلیون رشد تونست استراتژی اصولگرایان رو به شکست بکشونه (با استقبال مردم )
اصولگرایان هیچ افزایش محبوبیتی نداشته اند حداقل خودتونو گول نزنید تا بتونید نقطه ضعفهاتونو پیدا کنید
مردم دیگه با وعده پول یارانه بهتون رای نمی دن با شاخ نبات رای نمی دن مردم تحلیل می کنن طبق مصلحت رای میدن (4386201) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۵:۲۶:۰۸
یعنی کسانی که 92 از ولایتی (نماینده بلافصل هاشمی) رکب خوردند 96 به رئیسی رای دادند
ولی شواهد نشاندهنده اینست که 96 هم دوباره از وعده های روحانی رکب خوردن و در همین دو سه روزه مثل اشخاص مورد نظر آشنا پشیمانند. (4386309) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۵:۳۰:۵۲
آرای دوره قبل قالیباف و ولایتی و رضایی و غرضی،آرای اصولگرایی نبود.
یه کم فکر کنید
هر چهار نفر فوق آن روزها به عنوان منتقد دوران احمدی نژاد وارد میدان شدند و فقط جلیلی بود که اصولگرایی را نمایندگی میکرد و از حمایت چهره های شاخص برخوردار بود. (4386326) (alef-1)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۵ ۱۵:۳۶:۲۹
شاخص اصولگرایی احمدی نژاده مگر؟ (4391977) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۸:۰۱:۵۷
من هم معتقدم رای اصولگرایان همین میلیون است. در چندین دوره تکرار شده. ما باید به سایر اقشار نگاه کنیم. مهمترین تغییر , تغییر در نگاه فرهنگی است. مردم می ترسند. یک ترس واهی.این ترس را باید از بین ببریم. ما هم با گشت ارشاد مخالفیم. ما هم با آزادی فردی موافقیم. ولی پروپاگاندای رقیب ما را داعش معرفی می کند! (4386574) (alef-1)
 
Germany
۱۳۹۶-۰۳-۰۴ ۰۴:۴۷:۰۶
مردم عملکرد شما را میبینند و قضاوت میکنند این گشت ارشاد را شما درست کردید شمایید که پشتیبان محدودیت و فیلترینگ هستید ..شمایید که تحریم ها را فرصت می دانید... شمایید که.... (4389132) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۳ ۱۸:۲۹:۱۵
دوست عزیز از امام رضا مایه نزار شاخه نبات و... همیشه تومشهد میدن تازه دیده شده حرم غذاهم میده امثال شما هم که میاین مشهد دنبالش هستین پس خودتونومسخره کنین درضمن از زمانی که تولیت دست اقای رئیسی هست کلا مدیریت حرم تغییر بزرگ کرده نیستی مشهد قضاوت بیجا نکن افرین (4388464) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۴:۴۵:۴۴
۴۰۰درصد... تند نرو اقا جان... منفی هم بوده...
نتيجه انتخابات دوره ١١ رياست جمهوري :
قاليباف : ٦،٠٧٧،٢٩٢ راي
جليلي : ٤،١٦٨،٩٤٦ راي
رضايي: ٣،٨٨٤،٤١٢ راي
ولايتي : ٢،٢٦٨،٧٥٣ راي
مجموع آرا اصولگرايان : ١٦،٣٩٩،٤٠٣ راي
روحاني : ١٨،٦١٣،٣٢٩ راي

نتيجه انتخابات دوره ١٢ رياست جمهوري :
رييسي و ميرسليم : ١٦،٢٦٤،٦٦٤
روحاني : ٢٣،٥٤٩،٦١٦

پ ن : تعداد آراي اصولگرايان ثابت هست و پيروزي اصلاحات و اعتدال فقط به مشاركت خودمان بستگي دارد
پس نگوييم راي دادن تاثيري ندارد (4386234) (alef-1)
 
علی پور از ما کو منطقه آزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۴ ۱۳:۳۳:۲۷
ببخشید میلیونها اصولگرا ی مثل من به روحانی رای داده ند به این دلیل نخواستیم سنت شکنی کنیم دل مان به کشورمان و کارها و بر نامه های نیمه کاره رئیس جمهور منتخب اکثریت مان بود تا به وعده هایش عمل کند .من اصولگرا به آرای اکثریت احترام قائلم و در برابر شان سر تعظیم فرود می آورم زنده باد مخالف من و زنده و جاوید باد ملت بزرکوار ایرانم ./. (4389971) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۵:۰۳:۴۶
سلام خواب دیدید. خیر باشه .هم شما وهم آقای مهدیان وهمه اصولگراها تا وقتی
مردم را به خودی وغیر خودی تقسیم می کنید همینه.در این کامنت ها ملاحظه کنید دوستان شما رای دهندگان به روحانی را اصلاح طلب ها وغیره که طیف وسیعی را
تشکیل میدهند وشما آنها را غیر خودی میدانید بحساب میاورید .در حالیکه بسیاری از رای دهندگان معتقد به نظام وانقلابند اما شما را باور ندارند چون بارها امتحان پس داده اید وتمامیت خواهی خود را بروز داده اید. (4386265) (alef-1)
 
یولداش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۵:۲۶:۱۲
بی نظیر بود. بسیار ممنون (4386312) (alef-1)
 
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۵:۲۸:۰۷
دوست عزیز اون 16 میلیون رای 10 میلیون مطمئن باش برای اما رضا و یارانه و اینکه روحانی رای نیاره بوده وگرنه آقای جلیلی و سپک و تفکر آقای جلیلی رای کمتر از 3 میلیون داره اینو مطمئن باشید (4386318) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۵:۳۷:۳۴
هموطن، این حرف‌ها را از سر شوخی میزنی یا واقعا خودت باور داری؟ (4386342) (alef-1)
 
علی
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۵:۳۹:۴۰
با این تحلیلهای آبکی به خودتان دلداری میدهید آخه دوست عزیز سال 92 قالیباف و رضایی و ولایتی هم بودند آرای اصولگرایان رشد که نکرده هیچ، کم هم شده است تا واقعیت را نبینید و خود را گول بزنید و نیاز واقعی ملت را ندانید وضعتان همین خواهد بود (4386347) (alef-1)
 
United States
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۶:۱۳:۳۶
دلیل اصلی شکست دائمی اصولگرایان در عرصه های انتخاباتی چنین توهماتی است و ما اصلاح طلبان خوشحالیم که خداوند رقیب مارا شما قرار داده و تا چنین باشید ما هیچ نگران نیستیم و انشالله دوره بعد هم چهار صد درصد افزایش رای داشته باشید ! (4386395) (alef-1)
 
رضا
United Kingdom
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۸:۲۶:۰۶
دوست گرامی...در حساب وکتاب..حرف نداری در خوش خیالی هم ؟ انچه که بهش میگویید اصول گرایی اگر با عقلانیت خودش در حال حاضر بیست درصد بیشتر ارا ندارد..ان هیجده درصد ان وعده ووعید یارانه هاست ...بروید کمی بیاندیشید...باز ساری کنید ...یرگردید اصولگرای را از مرحوم عسگر اولادی یاد بگیریذ از مهندس باهنر درس بگیرید...از مرحوم مهدوی کنی بیامورزید قدز اقای طباطبای سید عزیز...وام بگبرید اخلاق را......ان اصلاح طلبان از حوصله سایت الف..خارج است..... (4386623) (alef-1)
 
Germany
۱۳۹۶-۰۳-۰۳ ۱۱:۲۹:۰۰
حساب کتابت اشتباهه برادر، شما سال 92 مجموعا(قالیباف، جلیلی، محسن رضایی و ولایتی) 16399403 رای داشتید و در سال 96 مجموعا(رئیسی و میر سلیم) 16264664 رای به دست آوردید، بنا بر این خیلی به خودتان دلداری ندهید، سقف رای شما همین است و اتفاقا 134739 رای هم نسبت به سال 92 کمتر به دست اورده اید. (4387675) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۳ ۱۷:۲۴:۱۳
دوست عزیز ملت ازکاندیداهای کودتاگر متنفر است
در نطقهای اولیه اقای قالیباف امده بود
من واقای رئیسی امده ایم که اقای روحانی نیاید
یعنی صرفنظر از رای ملت سرنگونی دولت مستقر را هدف گذاری کردند
اقای رئیسی هم به این موضع اقای قالیباف اعتراض نکرد پس ایشان هم بی توجه به رای ملت با سرنگونی این دولت موافق بود
لذا این دو بعنوان تمام توان جناح اصولگرا با اطمینان کامل پای به عرصه گذاشتند
ملت چون با نیت پلید انها اشنا شد واحساس کرد که قرار دور زده شود برای همیشه انها بازنشسته وحتی از کار افتاده کرد (4388381) (alef-13)
 
سعید تمر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۵۵:۴۰
اصولگرایی وجود خارجی ندارند. آنچه می بینید توده ای است که خود را اصولگرا هم نمی خواند!
طرفدارانشان همیشه اذعان دارند که ما اصولگرا نیستیم ما پیرو انقلابیم و غیره.

آنها حاضر نیستند تحت یک تشکل بنام اصولگرایی، نظم و تعهد یابند.
لذا قاطعانه میگویم ما اصولگرایی نداریم دیگر. حیف. (4386137) (alef-1)
 
شهرونذ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۸:۴۱:۴۳
دقیقا..گذر واژه پیروزی همین یک کلمه "مردم" است. چندین تحلیل از بزرگان اصولگرایی خواندم و دریغ از یک "جو" احترام به نقش خواست مردم. (4386653) (alef-1)
 
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۳ ۰۴:۲۵:۱۴
اونها حاضر نیستند به هر قیمتی رای بیارن دقیقا بر خلاف اصلاح طلبها یبار رای آوردنشان در توهین و تخریب هاشمی بود یبار ناطق یبار رئیسی و ... (4387134) (alef-11)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۰۹:۳۳:۴۳
شما چند روز قبل از انتخابات که تحلیل می کردید کل ارا قالیباف داخل سبد رئیسی میباشد حالا از کجا می دانید ارا قالیباف حیف ومیل شده شاید نصف ارا رئیسی از قالیباف میباشد حالا انتخابات تمام شد باید به خواسته های انتخابات توجه کردودرست عمل کرد تا ۴ سال بعد شاید شما موفق شوید (4385442) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۰۹:۳۵:۰۸
پایداری ها، کاریزمای رهبران اصولگرا را شکستند و اصولگرایی را به این روز انداختند (4385444) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۳۲:۲۴
اصل ماجرا اين بود كه مردم به آنچه در سال ٦٧ گذشت نه گفتند (4386086) (alef-1)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۳۵:۱۷
كدوم كاريزما؟
مثلاً حداد عادل كاريزما داشت يا موتلفه يا....؟ (4386094) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۵:۰۶:۳۳
رهبران اصلی اصولگرایی مرحوم رفسنجانی و ناطق نوری و ولایتی و لاریجانی هستند، ولی پایداری ها سعی داشتن تندروی های خودشون رو به این افراد تحمیل کنن که نتیجتا این بزرگان به سمت اصلاحات و اعتدال کشیده شدن. (فراموش نشه که آقای روحانی هم در اصل اصولگرا بودن ولی تندروی های ده ساله اخیر اصولگرایان تازه به دوران رسیده اونها را از بدنه اصولگرایی جدا کرد.) (4386271) (alef-1)
 
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۸:۳۸:۰۶
عاقلانه ترین دلیل رو شما فرمودین اونچه باعث شکست اقای رئیسی و جناح متبوع ایشون بود حضور تندروهای امتحان پس داده ای بود که هر یک به تنهایی برای از بین بردن محبوبیت ایشون قدرت کافی داشتن و برای متحد کردن همه علیه اقای رئیسی توان روحی
کسانی در کنار اقای رئیسی قرار گرفته بودند که چه بسا خود اصولگرایان واقعی هم از حضور اونها استقبال چندانی نمیکردن منتهی این دوستان حاضر نیستند موقعیت واقعی خودشون و در مملکت بپذیرند و در توهم به سر میبرند افرادی مثل حسین شریعتمداری که با پشتیبانیهای غیر عقلانی خودش باعث اتحاد ما علیه نامزد مورد حمایتش شد نقش موثری در این شکست دارند (4386649) (alef-1)
 
Mohsen
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۰۹:۳۷:۳۲
كاش اسم مي‌بردي بدونيم دقيقا كيو ميگي. موضوع بسيار جالب است و مطلبي كه نوشته بسيار سطحي و از روي عصبانيت شكست. چرا اصولگرايي از هاشمي و ناطق و لاريجاني و عسگراولادي و توكلي و افروغ و ولايتي و ... به زاكاني و بذرپاش و رييسي و حاجي بابايي و ... رسيد. گروه اول ژنرالهاي اصولگرايي بودند كه توسط مشتي فرصت طلب كه اصولگرايي را مصادره كردند كنار گذاشته شدند. كداميك از ژنرالهاي واقعي اصولگرايي كنار رييسي بودند؟ هيچ كدام. چون ميدانستند او صلاحيت ندارد چه برسد به اصلح. راه خروج اصولگرايي از بحران، كنار گذاشتن ايده‌هاي مصباح، و بازگشت به آراي افراد معتبر تر است. ناطق را كه دادند. الان بايد ژنرال‌هاي اصلي را بياورند و گروههاي تندرو كه تقريبا همه پشت رييسي ايستادند را رها كنند. (4385450) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۶:۲۲:۴۹
اینهمه بزرگی رو که از این طرف و یا انطرف اسم میبرید کدام یک میتوانند سکان اصلی کشور را در آینده در دست بگیرند ؟اینها و آنها همه چیز را خراب کردنند اینوضعیت از زمانی آغاز شد که خواستند از هاشمی عبور کنند کلید تمام سوالها سال 1384 است و انتخاب آقای احمدی نژاد در آن سال ،واقعأ سال 84 چه اتفاقی رخ داد ؟ژنرالهای نام برده شده در آن سال کجا بودن و چه عملکردی داشتند ؟مسلمأ سالهای 57و 84 و سالهای قبل از آن در آینده تکرار خواهد شد .شما که عینأ تجربه کرده اید (4386413) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۰۹:۳۷:۴۵
خود اصولگرها اولین کسانی بودند که چهره بزرگان اصولگرایی چون قالیباف و لاریجانی را شکستند (4385451) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۴۴:۴۹
از کی قالیباف جزء بزرگان اصولگرایی شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!! (4385641) (alef-3)
 
Hungary
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۴۴:۳۶
از موقعی که به مردم چهره یک اصولگرای کارآمد ومدرن را نشان داد بدون اینکه ژستهای بی نمک روشنفکری در صحبت کردن بگیرد. (4385835) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۲:۱۷:۰۶
اصولگرا ها ناطق نوری بود، هاشمی بود، لاریجانی ها بودند، روحانی بود. دوستان اشتباه نکنند اینهایی که الان اسم اصولگرا دارند تندرو های بر خواسته از دوران طلائی احمدی نژاد هستند که بیشترشان(نه همه) دنبال خوردن و جاه و مقام هستند. برای همین هم هدفشان توجیه گر ابزارشان بود از همه ابزار ها حتی مخالف اصولگرایی بهره بردند. اینها تندرو هایی هستند که مراجع هم دیگر پشت شان نیستند. ایه اله امینی را ببینید. اصولگرا های واقعی از روحانی حمایت کردن انها ارام ارام بدون اینکه داد بزند با اصلاح طلبان در مقابل تندرو ها ائتلاف کردند برای دور کردن مملکت از بدبختی ها (4385918) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۰۹:۳۹:۱۰
پایداری ها با ایده آل ها و انتزاع های خود باعث مخدوش شدن چهره بزرگان اصولگرایی شدند ندانستند که دارند در میدان اصلاح طلب ها بازی می کنند (4385453) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۴:۰۳:۱۶
من به عنوان یک عضو جامعه، از دسته بندی اصولگرا و اصلح طلب بیزارم و فقط به دنبال زندگی آرام، آبرومندانه و رفاه نسبی هستم.

مردم به هیچ جناهی بدهکار عقیدتی نیستند. (4386155) (alef-1)
 
Kazakstan
۱۳۹۶-۰۳-۰۳ ۰۲:۳۲:۱۶
اشتباه می کنی عزیزم رایی که حزبی نباشه تیری در تاریکیست و ممنکه بسیار خطرناک باشه (4387110) (alef-11)
 
رحمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۰۹:۴۲:۲۴
احسنت.حرفهای دل ما را زدی. انشاالله جوانان در این عرصه ها به زودی وارد خواهند شد و حرکت انقلابی را ادامه خواهند داد (4385458) (alef-3)
 
صبا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۲:۴۳:۱۲
خیر. مردم دیگه به عقب بر نمی گردن (4385971) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۰۹:۴۴:۴۱
تا وقتی حسن عباسی ها و رائفی پورها صدای اصولگرایی هستند خیلی ها از ترس این گروه اندک تندرو خشونت طلب هم که شده به اصلاحات رای می دهند مگر اینکه اصولگرایان رسما از اینها فاصله بگیرند و اینها در مقابل تمام حرف هایی که زده اند پاسخگو باشند (4385459) (alef-1)
 
کندرو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۷:۳۲:۰۴
حالا حسن عباسی شاید لحنش تند باشه ولی رائفی پور چرا دیگه؟ معنی تندرو و خشونت طلب رو نمی فهمم رهبری فرمودن تو راه حق تندروی معنی نداره. این ها سو تفاهمه. مهربون تر و با اخلاقتر از بعضی از حزب اللهی ها کسی رو ندیدم (4386529) (alef-1)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۰۹:۴۴:۵۰
اصولگرايان تا نتوانند به اصوا واقعى ملت و انقلاب برسند هيچگاه در مشاركت بالا برنده نخواهند بود.
اصول درست، اصول انقلاب ٥٧ است نه اصول من دراوردى (4385460) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۰۹:۴۷:۰۷
حالا در تهران که هفته آخر و بعد از ثبت نام،لیستی ارایه شد در کلان شهر شیراز که اصوال گراها اصلا لیستی اعلام نکردند. (4385466) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۵۴:۴۷
در شیراز هر شب در مساجد کنار جزوه های "نه به روحانی" لیست اصولگرایان پخش میشد یعنی شما ندیدید؟ (4386134) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۰۹:۵۰:۰۷
اتفاقا در این دوره اصولگرایان از طریق جمنا با ژنرالهایشان و تمام قد در صحنه انتخابات حاضر شدند اما بازهم راه به جایی نبردند. بنظر بنده شاید بتوان صحنه رقابت های سیاسی در جامعه را با رقابت های ورزشی شبیه سازی کنیم. مسلما و بطور معمول، ورزشکاری در رقابت ها پیروز خواهد شد که آمادگی جسمانی بالاتری داشته باشد نه اینکه با وجود ضعف های فراوان گوشه چشم به داور مسابقه داشته باشد یا با رفتار غیر ورزشی بخواهد حریف را از میدان به در کند. (4385475) (alef-1)
 
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۰۹:۵۲:۳۷
اعلام موضع شفاف و صریح اصولگراها در رابطه انتخابات مجلس اصفهان نیت واقعی آنها را از رای مردم نشان می دهد. اگر این مواضع اصولی و منطقی باشد جایگاه آنها را در بین مردم تقویت می کند (4385482) (alef-1)
 
Germany
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۰۹:۵۵:۳۰
اصولگرایان باید با طبقه متوسط جامعه پیوند دهند نه این که مقابل مطالبات مدنی مردم بایستند به برکت همین انقلاب مردم باسواد شدند و از حق و حقوق خود مطلع دیگه یارانه وساندیس جواب نمیده (4385489) (alef-1)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۰۹:۵۷:۲۹
پیروزی اصول گراها فقط و فقط در صورت عدم مشارکت مردم و تحریم انتخابات امکان پذیره...در انتخابات اخیر هم چون نمی خواستند به اسم اصول گرایی که با نام و خسارت سنگین آقای احمدی نژاد به کشور تحمیل شد در انتخابات شرکت کنند جمنا رو بروز دادند. (4385492) (alef-1)
 
مهدی
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۰۹:۵۸:۱۱
بنام خدا- متاسفانه چهره های مقبول سال های دور امروزه چندان مقبول مردم نیستند. انتخابات شورای شهر 96 و دوره پیشین مجلس نشان داد که بسیاری از بزرگان را رای دهندگان نپذیرفته اند. چهره هایی که اندیشه های صحیح داشته اند اما به دلیل عملکرد نامناسب مقبولیت خود را از دست داده اند و این اندیشه های صحیح نیز به تبع آن محملی برای ترویج ندارند.
وقتی برخی بزرگان خود یکدیگر را نفی می کنند و بر طبل بی کفایتی و بی تدبیری دیگری می کوبد و بعضا متهم به اباحه گری می کنند و تا آنجا پیش می روند که شخص قبل از حرف زدن برای پیش گیری از انتساب های ناروا وادار به ادای شهادتین می شود و پس از آن نیز تیغ ضد انقلابی بودن و نعوذ بالله نا مسلمانی را در جراید و مجامع احساس می کند، چه انتظاری از مردم داریم؟
وقتی تیتر روزنامه های جناحی بی رحمانه و غیر منصفانه آبروی اشخاص را می ریزد، مردم به چه کسی می توانند اعتماد کنند؟
وقتی فقط و فقط هر کسی فکر خود را صحیح و سایر افکار را پوچ و ضد انقلابی و غیر اسلامی و فاسد می داند، جایی برای اعتماد مردم به برخی بزرگان باقی نمی ماند.

اصولگرا و غیر اصولگرا اصلاح طلب یا غیر اصلاج طلب یا هر چیز دیگر فقط موقعی می تواند معیار مردم باشد که شان خود را در کلام و عمل حفظ کند و به قول معروف شان امامزاده را باید متولی آن نگهدارد...
با این رویه که دیده می شود و با شناخت مردم از قدرت رای خود در انتخابات آینده کار برای هر کس که مردم را نادیه گرفته یا بگیرد است سخت تر خواهد شد. (4385494) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۵:۳۷:۰۹
مشکل اصولگرایی این است که مدام حلقه ی اصولگرایی ادعایی را تنگ تر می کند و این ناشی از انحصارطلبی و خود حق پنداریست.
مزیت اصلاح طلبی ،بر خلاف اصولگرایی،جذب حداکثری است حتی از میان ژنرالهای مطرح از حلقه رانده شده،مثل ناطق،مرحوم هاشمی،لاریجانی و ... (4386339) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۰۱:۴۳
عرض مي كنم حالا كه صحبت از اصولگرايان است ،به نظرمن كه نه سر پيازم و نه ته پياز ، آنها بايد يك تغييري ، يك دگرگوني ، يك تحولي ، يك خانه تكاني در كار خود به وجود بياورند !! راستش را بخواهيد يكي از اشكالاتي كه در كار اين گروه است ، اين است كه " گيرايي و جاذبه " خود را از دست داده اند ، به اين صورتكه احساس مي شود يك مقداري " قديمي " اند !! -- نه كه سن و سالشان ، نه !! بلكه راه و روشيكه در پيش گرفته اند ، اصولي كه به آن پاي بندند -- قربونتم منظورم اصول عقيدتي و ديني نيست ،بلكه اصول حزبي و جناحي شان هست -- به نظر مي رسد
كه در سازمان و تشكيلات و ... چي ميگن ؟ ... زبونم كه درست نمي چرخه ... استراتژي ميگن ،
تاكتيك ميگن ...يك همين طو ر كلماتي !! ... بايد يك تغييراتي اساسي ... حالا اگر بدشان نيايد ، بنده احساس مي كنم -- تاكيد مي كنم كه اين نظر بنده است -- از نظر جناحي و حزبي يك خرده اي از زمانه و دوران عقب افتاده اند !! اين كسوت و اين لباس " اصولگرايي " امروزه بر قد و قامت
آنها بسي تنگ آمده است ، كه بايد فكر اساسي كنند !! ... حالا شما كه غريبه نيستي ، در شهر ما سردمداران اصولگرايان چند نفري هستند كه اصلاً جاذبه ندارند ، آدم هاي " گرمي " نيستند ، به
عبارت ديگر " سرد " اند !! ... خيلي مقرراتي ، خيلي خشك ، خيلي رسمي !!انگار كه نظامي اند !! دريغ از يك تبسم !! ... صحبت ها و سخنراني هايشان به دل نمي نشيند ، بعضي مواقع چيزهايي مي گويند كه خيلي " كليشه اي " است ، معلوم است كه خودشان هم خيلي قبول ندارند،
... عرض كردم برادر ! بنده جزء هيچ دسته و گروهي نيستم ، از موضع جناح و حزب حرف نمي زنم
بلكه چند كلمه با آن ها حرف زدم كه اميد است دو كلمه حرف حساب " بوده باشد !! همين !! (4385505) (alef-1)
 
Kazakstan
۱۳۹۶-۰۳-۰۳ ۰۲:۳۶:۲۶
یعنی کی جاذبه داشتند؟ (4387111) (alef-11)
 
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۰۱:۵۸
به عنوان یه اصلاح طلب عرض میکنم،حرکت اصولگرایان درست بود،آنها 2 اشتباه داشتند .
1 کناره گیری قالیباف(البته رئیسی هم نباید کنار می رفت)
2 ماجرای امیر تتللو (4385506) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۵:۵۶:۴۹
ديدار با تتلو تأثيري بر ارا نداشت.. خود اصولگراها هزار بار گفته اند بسياري از طرفدارانشان محروميني هستن كه در فضاي مجازي حضور ندارن.. پس طبق حرف خودشون طرفدارانشون اين فيلم را هم نديده اند چراكه اصلا فضاي مجازي نمي روند!
اگر هم تعدادي اين فيلم را ديده باشند مطمعن باشيد بخاطر اين فيلم از رييسي به سمت روحاني نميروند..چراكه از روي سند ٢٠٣٠ بيشتر از ملاقات با يك خواننده دلخور هستن.. و در بدترين حالت از رييسي به سمت ميرسليم رفته اند.. (4386370) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۷:۰۲:۳۴
مشکل اصولگراها عمیقتر از این عملکردهای کوتاه مدته. فرمایش شما صرفا برای این انتخاب در خصوص اشتباهات درسته. اما اصولگراها 4 انتخابات رو باختن ، این رو نباید فراموش کرد.
موضوع اینجاست که اصولگراها قابل اعتماد نیستن. شما نگاه کنید ، کدامیک از کاندیداهای اصولگراها قبلا توسط مردم انتخاب شده بودن و در معرض رای مردم بودن؟ اینها درکی از انتخاب شدن ندارن. (4386487) (alef-1)
 
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۰۲:۰۹
برعکس عزیزم. این 4 سال این گروه به لطف خدا منزوی تر خواهد شد. (4385507) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۱۰:۵۰
آخه چرا عاقل کند کاری که بازآرد پشیمانی (4385526) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۱۲:۱۵
شاید یک دلیل آن این باشد که منتخبین جمنا وجهه تندرو داشتند و ژنرال های اصولگرا نخواستند چهره خود را خراب کنند. (4385530) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۱۲:۴۰
رئیسی پیروز شد . جهاد اکبر را به نمایش گذاشت و قالیباف قهرمان این میدان بود . هیچ جای نگرانی نیست . ما فقط نگران افزایش فساد هستیم و لاغیر (4385531) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۴۳:۰۴
رییسی پیروز نشد و روحانی هم
انکه پیروز شد گفتمان دوم خرداد بود صرف نظر از اشتباهات اصلاح طلبان تند رو در 2 دهه اخیر گفتمان پایه و منطقی محمد خاتمی با همه سانسورهایی که شد پیروز صحنه سیاسی از 92 تا امروز بوده (4385630) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۴۷:۱۲
شما عینکت رو بردار دنیا از دید مردم جور دیگری است (4385650) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۳۷:۱۱
ایشان دنیا را از دید خودش گفت نه از دید شما. چرا گمان میکنید همه باید از دید شما دنیا را ببینند؟ چون خود را طرفدار آزادی بیان میدانید؟ و خیال میکنید فقط خودتان درست میگویید؟ (4386098) (alef-1)
 
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۵۷:۱۴
جالب است به هر نتیجه ای می رسم بعد از مدتی خبر آن منتشر می شود!

وقتی قالیباف کنار رفت .. تعجب کردم .. حالا می گویند کنار رفتن قالیباف به ضرر اصول گرایان بود ..

از نبودن بزرگان اصول گرا در فکر بودم که امروز این مقاله منتشر شد! (4385686) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۵۹:۱۲
با این حرفها کار پیش نمیره. الان هم ریاست جمهوری و هم شوراها در اختیار اصلاح طلبهاست، پس ادعای پیروزی بی معناست. امروز اصلاح طلبان و اعتدال گرایان (البته در مدار قدرت و نه اشتراکات فکری) متحد شدند و اصولگرایان در درون خود مغشوش و چند دسته اند و توان متحد ساختن تمامی نیروها و ظرفیتهای خود (حتی در شرایط خطیری چون انتخابات ریاست جمهوری) را ندارند و حتی بعضی از آنها آشکارا در زمین حریف بازی می کنند. (4385691) (alef-1)
 
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۲۲:۴۶
مشکل شما اینه که فکرمیکنینن هرکاری شما انجام بدید درسته شما غیر ازخودتون بااون طرزتفکر افراطی گریتون چیز دیگه ای رو قبول ندارید پس تو این جهل بمونید (4385765) (alef-1)
 
منطق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۶:۵۹:۱۷
هیچ کس همچین ادعایی نکرده است. این که کسی بر اساس عقل و مبانی اسلام واقعی راه و روش و تفکر خود را می گوید افراطی و خود برتربین تلقی شود مغالطه است. متاسفانه اسلام ناب محمدی درست شناسانده نشده است و مردم زده شده اند و این بخاطر بی متولی ماندن فرهنگ و بد معرفی کردن اصول انقلاب بعد از جنگ است. چندین سال است دچار سو تفاهم و هدر دادن انرژی هستیم. چپ و راست مهم نیست. کار خالصانه برای شاد کردن دل مردم و خدا مهم و اصل است. خواهشن منتشر کن (4386482) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۲۶:۴۱
کجایی برادر... الان خرداد ماه 96 هست. انتخابات روز جمعه 29 اردیبهشت با حضور 70 درصدی مردم انجام شد و آقای دکتر روحانی با اختلاف، پیروز قاطع انتخابات شد :-) (4385780) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۳۱:۱۵
یعنی الآن تو شهرداری اصلا فساد نداریم. اگه داریم شما چرا نگران نیستی (4385791) (alef-3)
 
پیرمرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۲:۱۹:۲۳
جهاد اکبریعنی جهاد با نفس . اقای رییسی چه جهاد اکبری کردن؟ (4385921) (alef-1)
 
United Kingdom
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۲:۵۹:۳۲
عجب... نوشابه ای هم برای ما باز کن! (4386007) (alef-3)
 
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۱۱:۳۷
عزیز دل برادر، مشکل شما این است که مردم را به زور می خواهید دنبال رو خود و آرمانهایتان نمایید در حالیکه خواست و نیاز مردم مشخص است و در انتخابات بیان می کنند.
اصولگرایی باید در خود بازنگری و خودش را اصلاح کند تا به خواسته ها و نیازهای مردم جواب دهد نه اینکه بر حمایت بی چون و چرا از رهبرانش تاکید کند. در صورت عدم بازنگری روز بروز از مردم دورتر خواهد شد. (4386036) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۱۵:۲۸
بزرگان اصولگرا با این اطمینان که پیرورزی به حسن روحانی کاری غیرممکن است فقط چندنفرراهمچون رییسی تحریک به جضور درانتخابات کردند وبعد خودشان باخت وی رابه نظاره نشستند. کسانی مثل ضرغامی که تاقبل از انتخابات مدام ازعملکرد دولت انتقاد می کرد اما پس ازاعلام حضور رییسی تقریبا هیچ جمله ای برزبان نراند (4385538) (alef-1)
 
123456
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۱۶:۵۲
اولین شرط اصولگرایی که دوستان اصولگرا ندارند ,اصولگرایی است. اصولگرایی با ماکیاولیسم متفاوت است.علی مطهری اصولگراست .پای اصولگرایی اش ایستاده است؛چه آن زمان که نان اصولگرایی را می خورد چه آن زمان که چوبش را.برادران عزیز,خواست مردم زمانه تان را بشناسید آنان نود درصدند و شما نهایتا ده درصد.فعالیتتان(نه فعالیت انتخاباتیتان) را در چارچوب خواست مردم و بر مبنای اصولتان پیش ببرید.اگر این دو خیلی با هم ناسازگار نباشند.پیروز خواهید شد.علی مطهری اصولگرا هم اینک رای اصلاح طلبان را در جیب دارد. (4385542) (alef-1)
 
سعيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۱۸:۳۵
باسلام خدمت اقاى توكلى ؛ ايا گفتمان اصول گرائى واصلاح طلبى و اعتدال همراه با شاخصه هاوچشم انداز انها در اينده بصورت مدون ومكتوب وجود دارد؟ تا عملكرد اقايان نسبت به ان سنجيده وارزيابى شود؟به نظر بنده اين مهمترين مسئله در ريشه يابى مشكلات وشكستهاى اخير است. به نحوى كه اقايان در مبارزات انتخاباتى هيچ چهار چوب وروش مشخصى نداشته و براى جمع اورى ارا از هيچ كارى ابا ندارند!!! (4385547) (alef-1)
 
Russian Federation
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۲۰:۵۶
با توجه به اینکه تنها مزیت البت مهم سایت شما نسبت به رجانیوز انتشار کامنتها بود، و اینکه مدتی است در انتشار کامنت هم مثل رجانیوز شده اید، دیگر به سایت شما نمی آیم (4385550) (alef-1)
 
شهروند.....
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۲۱:۳۱
با سلام بازهم دستمایه های آبکی را متاسفانه شاهذهستیم چرا اصولگرایانه شاخص غایب بودند در صف آرایی از مداح از مغسر قرآن از استاد اخلاق از افراد بر جسته روحانی شرکت کردند و با جناب رییسی همانند آحاد مردم حمایت کردند و می کنند رییسی درس اخلاق داد رییسی به جامعه امید و نشاط داد دلسوزی که همراه و همگام مردم است و به قوانین پا یبند است 16 میلیون درس حضور دادند همه آمدند باتهمتمها و مسا یل حاشیه ای انتخا بات که ررقم خورد و شاهد بودیم آمدند و با خدا و رهبری و شهدا و جانبازان مردم که از بیکاری و تورم و حقوق نجومی به ستوه آمدند همراه شدند همه همراه شدند و جناب رییسی نشان دادند اصلو گرایانه متعقد به قانون مداری و کفتمان هستند رییسی تبلور درس عاشورا را به مردم نشان داد ما برنده شدیم ما ارزشهای اسلامی و درس اخلاق را در جامعه نمایان کردیم پس همه آمدند جناب توکلی همه شجاعانه آمد و نوید جامعه اسلامی و فداکار را در جامعه آشکار کردیم و ما پابند به قانون راسه بودن و توکل را نمایش دادیم الله اکبر الله اکبر و الحمد الله (4385551) (alef-1)
 
زهره
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۲۳:۵۵
به نظر من بعد از ماجرای دولت بهار و ضربه عظیمی که این دولت به بدنه سیاسی جامعه وارد کرد و پشتیبانی تمام قوای اصول گرایان از این دولت در هر دو دوره اش اصول گرایان دچار نوعی افسردگی سیاسی شدند. چون احمد نژاد نه تنها آرمانهای اصول گرایی را برآورده نکرد که به جزء آبروریزی چیز برای اصولگرایان نداشت.
به نظر من این ماجرا در آمریکا و برای ترامپ و جمهوری خواهان نیز تکرار خواهد شد و جمهوری خواهان ضربه بد از ترامپ خواهند خورد. (4385558) (alef-1)
 
فخر الدین
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۲۵:۱۹
مشکل اصول گرایان در موارد زیر می تواند خلاصه شود:

1-اصول گرایان درک درستی از مردم سالاری و حقوق شهروندی ندارند.نهایت هروقت هم که بخواهند توجهی نشان دهند صرفا مخاطبشان قشر محروم و به قول خودشان مستضعفان است نه عموم مردم.

2-اصول گرایان به دلیل استفاده زیاد از رانت و حمایت ، به شدت تنبل و ناکارآمد شده اند. (4385563) (alef-1)
 
dayani
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۲۶:۲۲
به نکته دیگری هم می شود اشاره کرد و آن سن زنرالهاست. آنها تلاشهای خود را در همه این سالها کرده اند و برده یا باخته اند، حالا باید به فکر آرامش در باقیمانده عمر خود باشند. قبول این وقعیت می تواند، راه را برای دیگرانی که اکنون ژنرال نیستند و میتوانند در آینده باشند، باز کنند. راهی احتمالی که می توانددر چهار سال آِنده پیگیری شود.

با همه شواهدی که وجود دارد، نمیتوانم بفهمم که چطور ژنرالهایی چون باهنر و توکلی ، آقای رئیسی را بر روحانی در شرایط کنونی ایران و جهان برای اداره کشور برتر دانسته و بر رای داد ن به آقای رئیسی تاکید کرد ند. آِیا این افراد شناخته شده هم، همه چیز را رها می کنند تا نامزد آنها با هر شرایطی که دارد ، برنده شود. خدایش کارنامه خدمات آقای رئیسی طی همه سالهای گذشته ، او را برای اداره کشور و پیشبرد برنامه هایی که به حال مردم و کشور مفید بوده است ، آماده کرده است. نکته دیگر اینکه شورای نگهبان قانون اساسی نیز که به راحتی آنهمه را فاقد شرایط لازم برای ریاست جمهوری میداند ، چکونه ایشان را واجد شرایط دانست؟

درست که شورای نگهبان اطلاعات زیادی دارد، اما بالاخره عقل سلیم مردم هم در این میان فعال است و حداقل های بایسته را تشخیص می دهد. (4385568) (alef-1)
 
آزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۳۰:۴۲
برادر عزیز! تحلیل شما را می پذیرم اما با این تفاوت که اصولگرایان عادت کرده اند به فضای سال های ابتدائی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی چهره ها بیایند و جامعتین تایید کنند و مردم هم در فضای بسته رای دهند. مثلا در این دوره انتخابات میرسلیم از حزب موتلفه ای که ذره ای نوآوری و جوانگرائی در این چهل سال نداشته است با چه تحلیلی وارد انتخابات می شود؟ ضربه ای که افکار وی در مناظرات به اصولگرایان زد بیشتر از گفتار قالیباف بود. مثلا تز مذاکره با کشورهای قطر و عراق برای برداشت کمتر از میدان های مشترک نفتی و گازی واقعا از یک سیاستمدار با این سن قابل پذیرش بود؟ اصولگرایان اگر ژنرال هم داشته باشند متاسفانه از تحلیل روز بی بهره اند. (4385584) (alef-1)
 
ولی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۳۲:۴۹
کل رای اصولگرایان در سال 92برابر16میلیون(شامل آرا قالیباف-جلیلی-رضایی وولایتی)و سال 96هم آراخود را حفظ کردند .اما آقای روحانی از 18به 24میلیون پیشرفت داشته است .یعنی همه رای اولی ها و کسانی که 92رای نداده بودند و آن 18میلیون به روحانی رای دادند و رشد 6میلیونی اتفاق افتاد.؟ (4385597) (alef-13)
 
رحمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۵۱:۱۵
میدونی چرا بیشتر شد چون خیلیها از جنگ خیالی ترسیدند.خیلیها با اختلاس و فساد و قاچاق انس گرفتند (4385858) (alef-1)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۲۵:۰۴
البته بيشتر آن ١٦ ميليون براى يارانه بود
اگر يك چوب هم به جاى رئيسى ميگذاشتند و وعده يارانه ميداد هفت هشت ميليون رأى مياورد (4386065) (alef-1)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۲۷:۱۸
مگر جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين از رئيسى حمايت نكردند؟ خوب وقتى اين تشكل ها طرفدار ندارن چكار ميشه كرد؟ (4386068) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۳ ۱۴:۳۳:۵۴
اقای روحانی و اقای ناطق نوری از اعضا اولیه و قدیمی جامعهروحانیت مبارز بودند وهستند (4388064) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۳۷:۴۱
تازه ژنرال هاى اصلاح طلبى مثل خاتمى تأييد صلاحيت نميشوند وگرنه تعداد آرا سر به فلك ميكشيد (4386100) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۳۳:۲۰
تا اونجایی که یادمونه ژنرال های اصول گرا در انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران هم متاسفانه باختند من هم جای اونها بودم تا مدت ها سکوت می کردم (4385600) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۵۰:۳۷
هميشه تكيه شان به شوراى نگهبان بوده نه رأى مردم
حداد عادل را شوراى نگهبان به مجلس ششم برد با باطل كردن هفتصد هزار رأى مردم تهران (4386130) (alef-1)
 
United Kingdom
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۳۴:۳۵
دوستان اصولگرا باید چند نکته را یاد بگیرند
1.احترام به مردم (مردم شاگرد مدرسه آنها نیستند و نیاز به قیم ندارند)
2.دوران مرگ بر این و آن گذشته و نسل جدید خواهان ارتباط با دنیاست و نه توهین دنیا به هر بهانه ای به ایرانی
3.یاد بگیرند با فشار قضایی و امنیتی و قولهای دروغین نمیشود مردم را بازی داد
4.آنها تنها دین داران دنیا نیستند
5.فاسدان اخیر اغلب از اردوگاه اصولگرایی و یا مرتبط با آنها بودند به جای ترد آنها با مردم تندی میکنند
6.اسراتژی لبخند خاتمی و روحانی و تحمل و صبر هاشمی در برابر استراتژی فریاد و تهدید حسن عباسی و قاسمی پاسخگو نیست (4385602) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۳۵:۴۲
متاسفانه تشکیلات قدرتمندی مثل جمنا هیچ همایش و سمیناری با حضور نخبگان و هنرمندان برای نامزدهای خودش در شهرها تشکیل نداد. (4385607) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۲:۳۸:۵۲
تشکیلات قدرتمند؟؟؟
شاخصهای قدرتمندی ؟
افراد فرصت طلب و حاشیه ای پررنگ تر از بدنه ریشه دار بودند (4385963) (alef-3)
 
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۷:۳۴:۵۷
کدام هنرمند؟ طالب زاده!!!! که به هنرمندان دیگر توهین می کند و آنها را تحقیر می کند!
هنرمندان واقعی هیچ یک طرفدار اصولگرایان نبوده، نیستند و نخواهند بود. (4386535) (alef-1)
 
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۳۷:۵۴
دوست عزیز گفتمان اصولگرایی که ارایه شد شکست خورده است.تنها سلاحشان ترساندن مردم به از ذست رفتن دین است.همواره دنبال چنین چهره ای میگردند.اگر از عقلا ی معتدل خود مثل لاریجانی را کاندید میکردند احتمال پیروزی داشتند.البته تندروها اورا هم نمی پذیرند. (4385611) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۴۱:۲۴
اصولگرايان از طريق رد صلاحيت و حذف اصلاح طلبان خود را به مردم تحميل ميكردند. مردم هم در انتخابات مجلس و اين انتخابات جوابشان را دادند.
توجيحات الكى نتراشيد دليل شكستتان تحميل و زورگويى و قدرت طلبى از راه هايى غير از صندوق راى بود (4386106) (alef-1)
 
سیدصابر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۴۲:۵۹
جریان اصولگرایی دچار اشتباه بزرگ در محاسبات خواسته های مردم داره و در واقع تفکر " از مردم" ندارند بلکه "بر مردم" هستند. دلیل این امر هم تقدس گرایی برای جریان خودی هستند و اصولا هرکسی خارج از اصولگرایی را قبول ندارند بنابراین هر دوره شکست می خورند و دنبال دلایل واهی خوش چهر بودن رقیب، حمایت خارجی و تعدد نامزد یا اتحاد و ... می روند.
تا زمانی که اصولگرایی به بعضی اشتباهات اشخاص یا تفکر خود اذعان نکند و مسیر خود را تصحیح نکند وضع همین است و ریزش آرا بیشتر از رویش خواهد بود.
یا حق (4385629) (alef-1)
 
حميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۴۶:۱۰
با سلام، بر خلاف نظر نويسنده محترم احتمال مي دهم وابستگي بيش از اندازه نسل دوم بدنه اصولگرايان (در جريان انتخابات اخير و همچنين انتخابات پيش از آن) به گروهي كه بدون بينش سياسي خاص و تنها به قصد كسب قدرت خود را اصول گرا معرفي كرده و به نحو آشكاري در بدنه دولت‌هاي نهم و دهم حاضر بوده و به طور شكلي و نمايشي خود را متعهد به اجراي نظريات يكي از شخصيت‌هاي علمي مقيم در شهر قم دانسته از موجبات بي رغبتي بزرگان اصول گرا به حمايت از تصميمات متخذه از سوي تشكل سركش و نورسيده موسوم به «جمنا» باشد. به نظر مي‌رسد براي تقويت و بهبود نقش اجتماعي اصول گرايي توجه دوباره به تجربه گرانقدر بزرگان و پرهيز از بروز هوس‌هاي جاه‌طلبانه و همچنين باور دوباره شعار اصلي انقلاب اسلامي (استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي) ضروري باشد. (4385645) (alef-1)
 
ارباستاني زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۴۹:۲۱
تندروهاي اصولگرا اصولگرايان شناسنامه دار را نابود كردند . آنهايي كه فقط خود و جناح خود را گل مي پنداشتند و بقيه يا فتنه گر بودند يا مهره هاي انگليس و آمريكا . با اين تفكر ذائقه مردم را فرسوده و باعث شدند تا تفكرات اصلاح طلبي در بين آحاد مردم منطقي تر و معقول تر جا بيافتد . آنهايي كه خود را پشت رهبري پنهان كرده و خود را سينه چاك ايشان مي پنداشتند كه البته براي مردم باور پذير نبوده و نمي باشد . بايد بپذيرند اينگونه ژست هاي تصنعي و پوچ هيچ ارزشي براي ما مردم ندارد و نشان دادند از آنچنان كه بايد و شايد از هوش سياسي برخوردار نيستند و ّبه آساني شكست مي خورند و پيش بيني مي شود حالاحالاها از انسجام و هماهنگي لازم برخوردار نباشند . (4385658) (alef-13)
 
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۵۲:۱۸
متاسفانه اصولگراها نمیدونند مردم چی میخواهند و دوست ندارند صحبت های بر خلاف اعتقاداتشون بشنوند در انتخابات مجلس تقریبا شکست خوردند و در ریاست جمهوری و شوراها هم همین طور
من شخصا 29ساله هستم و برای اولین بار بود بعد 12سال رای دادم نه اینکه روحانی کاملا قبول دارم اگر قبول داشتم 4 سال قبل بهش رای میدادم اما رای دادم چون کلام رئیس جمهورم برام مهمه 8 سال سخنان سخیف و بی معنای دولت قبلی فراموش نکردم اینکه هر بار ایشان به سازمان ملل میرفتند سخنان بی معنا و بی جا به زبان می آوردند که باعث منزوی شدن ایران میشد و نهایتا به تحریم و سخت تر شدن زندگی مردم می انجامید
اصولگراها باید بدانند مردم هم نان با عزت میخواهند هم شادی میخواهند و هم اقتدار ملی
توصیه من به اصولگراها این است :روی کلامتون با جوان ها تجدید نظر کنید
مردم آگاه شدند وعده یارانه بیشتر و صدقه جواب نمیده
مردم احترام میخواهند
آزادی اجتماعی و آزادی بیان میخواهند
مردم روابط دوستانه با دنیا میخواهند
جوانان فرهنگ ایرانی میخواهند سعی کنید ایران اسلامی را معرفی کنید نه اسلام عربی را (4385667) (alef-1)
 
ف.خ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۳ ۱۲:۳۱:۱۲
با نظر آقای مسعود موافق هستم. هویت کشور ما ایرانی-اسلامی است. برای تعالی و پیشرفت و سوق دادن جوانان به مثبت اندیشی و کار و کوشش باید این روحیه تقویت شود. (4387832) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۵۴:۵۲
شما اصولگراهاي تندرو انقدر حلقه تون رو تنگ كردين و به همه حتي بزرگان خودتون انگ زدين كه تقريبا همه چهره خاي معقول و جريان سازتون مثل ناطق نوري، لاريجاني، علي مطهري و ... رو از جريان خارج كردين. كي مونده براتون؟ زاكاني و جليلي و رسايي! ضمنا جرياني كه از رانت گسترده سياسي و مالي و نظامي و رسانه اي استفاده ميكنه و هيچ وقت به طور واقعي نظر مردم به معناي واقعي كلمه نه يه گروه خاص چشم بسته كه فارغ از عملكردتون به شما راي ميدن و شما بهشون ميگين جانفدا!!!! هيچ وقت تو يه انتخابات نسبتا سالم برنده نميشين! چون هيچوقت نظرات، افكار، نيازها و ايده آل هاي گروه هاي محتلف رو در نظر نميگيرين و حتي هر روز دارين ازشون فاصله ميگيرين. (4385678) (alef-1)
 
Austria
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۰:۵۶:۰۴
مردم روش و تفکر اصولگرایان را که مبتنی بر دخالت هرچه بیشتر در زندگی مردم و شعارزدگی و افراط در اداره کشور و روابط بین المللی است را نمی پذیرند. حالا هی شما بشین برای خودت دلیل تراشی کن و توجیه بیار (4385683) (alef-1)
 
جلیلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۰۰:۱۲
عزیزم اصولگراها غایب بودند چون میدونستن اگه بیان رای رئیسی نصف اینی هم که هست نمیشد. والسلام. (4385692) (alef-1)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۰۶:۲۶
جناب آقای مهدیان عزیز
ممنون از اینکه با نوشته هایتان سعی در بیرون آوردن اصولگرایان از شوک پس از انتخابات را دارید. فکر می کنم بعد از این شکست به جای اینکه به نقد خودمان بپردازیم تا فرضت طلبان به اصطلاح اصلاح طلب، سو استفاده کنند بهتر است مشابه سال 88 که بعضی ها بعد از شکست مفتضحانه به طرف مقابل هجمه بردند. فساد طرف مقابل را آشکارتر فریاد بزنیم تا ندایمان در تاریخ خاموش نشود. (4385705) (alef-1)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۶:۵۸:۳۷
اصولگرا جان، به جاى تكيه بر رانت شوراى نگهبان و نظارت استصوابى و حمايت مالى و لجستيكى نهادها و ارگانها به مردم تكيه كن. (4386478) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۰۸:۵۳
جریان اصولگرایی در سال های اخیر، به جای هدایت جریان، به باج دهی به خرده تشکل های درون خود پرداخته است. خرده جریاناتی که باج خواهی به جریان اصولگرایی را به جایی رسانده اند که به جز به تسلیم بدنه جریان اصولگرایی به مطلب دیگری راضی نمی شوند! تجربه این سال ها نشان داده است که این گفتمان اصلی اصولگرایی بوده که دنبال برخی خرده جریان های درونش راه افتاده و تسلیم آن شده و خود اصلی خویش را فراموش کرده است. این باج دادن به خرده تشکل ها برای رسیدن به وحدت، فقط به هزینه تسلیم گفتمان اصولگرایی به این خرده ها جریانات انجام نشده است، بلکه جریان اصولگرایی را از بزرگانی که این شیوه باج دهی را نپسندیده اند، نیز خالی و اصولگرایی را به جنبشی بی سر تبدیل کرده است که بدنه آن در فقدان این بزرگی و سیادت، باید در مقابل خرده جریاناتی که اتفاقا به افراط گرایی شهره اند، سر خم کنند.

صولگرایان باید بدانند که تهی کردن جریان اصولگرایی به بهانه هایی همچون کهولت سن یا تجدید نسل از رهبرانی که در لحظات بحرانی می توانند سرنوشت جریانات سیاسی را تعیین کنند، جریان سیاسی آنان را در مقابل تازه واردهای سیاسی، آسیب پذیر کرده است. آنان باید بدانند، رهبرانی که سال ها در دل جریانی پرورش یافته اند، طبیعتا با بی مهری از سوی اصولگرایان اگر چه از جریان آنان خارج می شوند، اما هیچگاه فعل سیاسی را ترک نمی کنند؛ آنانی که در این جریان توانسته اند به مرجعیت اجتماعی تبدیل شوند، طبیعتا با خروج از اصولگرایی هم می توانند این مرجعیت اجتماعی و سیاسی را حفظ کرده و توسعه دهند؛ اما به عنوان رقیب جدیدی برای اصولگرایی بدون رهبر و بدون سر. لذا جریان اصولگرایی حتی اگر لازم باشد با عذر خواهی و اعلام پشیمانی به سراغ رهبران خود برود تا آنان را برگرداند، حتی اگر به قیمت از دست دادن بخشی از بدنه باشد، کار زیادی نکرده اند.
برگرفته از تابی (4385711) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۱۰:۱۹
مشکل اصلی طیف موسوم به اصولگرا عدم شناخت مردم است .
بالاترین مقام اصولگراهم مردم را نشناخته .
تا زمانی که فکر میکنند مردم اطرافیان خودشان هستند همیشه بازنده خواهند بود .
دلشان را به 15میلیون رای رئیسی خوش نکنند . رای رئیسی حداکثر 5میلیون بود مابقی خرج کردن از ابروی امام معصوم . وعده های پرداخت پول . عمامه سیاه نشانه سیادت . وقطعا تاکید به رای در ارگانها بود .
مثلا ساعت 2شب اولین نتیجه غیر رسمی از سلماس امد . صندوقهای درون شهر حکایت از فاصله معنا دار روحانی داشت ولی صندوق پادگان وبیمارستان پادگان برتری جزئی رئیسی .؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ویا پیشتازی رئیسی در خراسان چراکه اقتصاد خراسان به استان قدس پیوند خورده ولذا ترجیح بر اقتصاد رای را به طرف رئیسی سوق داد . دراین وضع خراب اقتصاد خانوار وعده فریبنده افزایش یارانه که معلوم نبود از کجا قرار است بدهند نیز رای اور شد . (4385718) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۱۰:۵۸
دوستان طرفدار اصولگرایی یک اشتباه سرنوشت ساز دارند و تا وقتی اصرار به انجام اون دارند، وضعیت همینه: به مردم به چشم مردم نگاه نمی کنند، نگاهشون قیم مأبانه است و تمام سعیشون اینه که هر قدم و حرکت مردم با پیروی و کسب اجازه از اونا باشه. در مسائل مذهبی هم چیزی جز برداشت خودشون از دین رو قبول ندارند و اصلاً راضی نمی شن، مردم در اینگونه مسائل لحظه ای به حال خودشون باشند. خب طبیعیه که ما دیگه در دهه 60 نیستیم. وجود فناوری های ارتباطی و سهولت دسترسی به اطلاعات آدم رو به حق منتقد می کنه و باعث می شه که انسان دیگه به راحتی هر حرفی رو که می شنوه باور نکنه. درستش هم همینه. مگه ما نمی گیم در روز قیامت هر کسی مسئول اعمال خودشه و اونجا دیگه با توجه به نعمت خدادای عقل، این عذر که ما از فلان وبهمان (غیرمعصوم) پیروی و اطاعت کردیم، کمکی به مخلوقات خداوند متعال نمی کنه ... (4385723) (alef-1)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۱۳:۳۳
بنظرم اگه این چهار سال هم مثل چهارسال اخیر دنبال رأی جمع کردن و تخریب دولت (نه برای اصلاح همه ی اجتماع، که برای تخریب پایگاه اجتماعی دولت) باشند، نتیجه همینیه که هست. (4385732) (alef-1)
 
رسول مشهدي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۱۶:۵۴
اصولگرايي به يك دوره فطرت نياز دارد.دوره اي كه از قدرت كنار باشد و بنشيند به عملكرد گذشته خود بپردازد و مباني فكري خود را بازسازي كند.مشكل را پيدا و حل كند.وگرنه بايد هميشه به نظارت استصوابي متكي باشند بقيه را رد صلاحيت كنند و خود با آراي كم به مجلس يا رياست جمهوري برسند.اصولگراها ميتوانند با اهرم قوه قضاييه و نيروهاي انتظامي و امنيتي براي رقبا پرونده درست كنند به زندان بياندازند و خود يكه تاز ميدان باقي بمانند ولي آراي مردم را كسب نخواهند نكرد.البته ميتوانند بدون رودربايستي مانند آقاي مصباح يزدي به صراحت بگويند مردم چه كاره هستند كه بخواهند راي بدهند و كسي را انتخاب كنند و آراي مردم فقط تزييني است و گرنه در اصل مردم هيچكاره اند.ميتوانند انتخابات با حداقل مشاركت ولي مطمئن برگزار كنند و رسايي و كوچك زاده و روح الله حسينيان و حداد عادل و .... به مجلس بفرستند و يك مجلس انقلابي دشمن كوب درست كنند و شرق و غرب را به آتش بكشند و هر روز سخنراني هاي آتشين بكنند و همه را محكوم كنند.ولي بازهم مشكلشان حل نخواهد شد.تا وقتي عنان اختيار اصولگرايي در دست پايداري ها و امثال حسين شريعتمداري است با تحليلهاي آبكي شكستهاي پي در پي خود را توجيه نموده و باز هم شكست خواهند خورد.اصولگرايان به شكست خوردن و توجيه كردن عادت كرده اند.و در آينده نزديك نيز نخواهند توانست از اين مدار بسته خارج شوند. (4385740) (alef-1)
 
مهدی دارابی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۱۷:۲۳
اینها که نوشتید آدرس غلط دادن است. مشکل اصلی در ذهن و عادات ذهنی (بخوانید اعتیاد ذهنی) اصولگرایان است. آنها اولن به طور تیوریک با علم و دانش به مفهوم جدید آن مشکل دارند. گرچه در عمل بیشترین استفاده را از آن می کنند. علم اقتصاد را قبول ندارند. با آنکه صبح تا شام به روش اقتصاد لیبرال بانکداری میکنند و مال سازی و معامله، ولی همزمان به اقتصاد لیبرال می تازند. روانشناسی و جامعه شناسی و تاریخ و سیاست و مدیریت را به راحتی با برچسب غربی بودن می کوبند ولی همه شان ولع قدرت و مدیریت دارند و تسلط بر عالم و آدم را دارند. یعنی حرف و عملشان یکی نیست. باشد هم فقط نفی می کنند چیز اثباتی ای ندارند. از طرف دیگر اصولگرایان با ارزشهای جهانشمول انسانی نیز موافقتی ندارند. حقوق بشر را نفی می کنند. دموکراسی و آزادی را نفی می کنند. سند 2030 را نخوانده، رد می کنند. با آزادی رکن چهارم دموکراسی مخالفت می کنند. با اسلام معرفت شناسانه و هستی شناسانه زیاد میانه ای ندارند و با ترویج مداحان و مداحی دنبال جایگزین کردن اسلام آیینی به جای آن هستند. با حقوق برابر زنان مخالفند. با آنکه اکثرا کم فرزندند و همسران و دخترانشان تحصیلات عالی دارند و شاغلند ولی در جامعه جور دیگری ترویج می کنند. برجام را فاجعه و خیانت می دانستند و می دانند ولی در زمان کارزار انتخاباتی جرات نکردند با آن مخالفت کنند. یعنی علاوه بر تنشی که با علم و ارزشهای بشری دارند، ریاکارانه نیز برخورد می کنند. حال بفرمایید چرا باید رای بیاورند؟ اصلن همه ژنرالهایشان هم باشند، با این تناقضات چه می کردند؟ (4385742) (alef-1)
 
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۱۷:۵۸
سلام عزیزمن اگه تمام اصولگراها به صورت تمام قدوباتمام توان هم می آمدند مردم وظیفه خودشونو درک کرده بودند باید اصولگرایان طرزتفکرشون رواصلاح کنن افراطی گری حدومرزی داره جبهه پایداری دنبال چیه ؟ (4385747) (alef-1)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۲۳:۴۰
دلیل شکست رئیسی به خاظر اطرافیانی بود که نه تنها برای قشر خاکستری جدابیت نداشتند بلکه باعث ریزش آرای رئیسی شدند.
این افراد با هر بار سخنرانی یا مصاحبه ای که در جهت حمایت از رئیسی می کردند فقط باعث ریزش آرای رئیسی می شدند...

ضمنا به هیچ عنوان در تحلیل های سیاسی نماد وضع سابق بودن مطرح نمی شود و این در حالیست که روحانی و احمدی نژاد هر کدام در انتخابات دومشان دقیقا با چسباندن رقیبشان به وضع سابق و گزارش بحرانی از وضع سابق توانستند مردم را از خطر به عقب برگشتن بترسانند.

نکته دیگری که وجود دارد
اصولگرایان در طول 4 سال هیج گونه تحرکی ندارند و افکار و ارزش های خود را برای عموم جامعه از طریق ابزار و وسایل نوین به طرزی که جالب توجه مخاطب عام باشد بروز نمی دهند و این باعث شده تا افکار و ارزش های اکثریت جامعه با افکار و ارزش های اصولگرایان یکی نباشد و در نتیجه حتی هنگامی که جامعه قصد انتخاب عقلانی هم داشته باشد باز به گزینه اصولگرایان نخواهد رسید... (4385767) (alef-1)
 
مجيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۲۴:۲۵
الحق و الانصاف جناب آقاي رئيسي انسان تقوي پيشه اي است حيف است پاي اصولگرايان تندرو سوخته شود . البته ايشان در اين دوره از انتخابات پديده بودند و موفقيت ايشان كمتر از پيروزي رييس جمهور محترم نبوده است . انسان متقي همواره مورد حمايت خداوند است و در هر مقام يا جايگاهي باشند انشاءالله روسفيد خواهند بود . آقاي رييسي در انتخابات اخير نه تنها چيزي از دست نداده اند بلكه بسيار سود معنوي برده اند كه بزرگترين آن اعتماد قريب 17 ميليون نفر از مردم شريف ايران به ايشان بوده است . خداوند حافظشان باشد انشاءالله (4385773) (alef-1)
 
Denmark
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۲۷:۴۹
تجربه ی بزرگ اصولگراها از این انتخابات این بود که متوجه شدند فهم و درک مردم بسیار بالا رفته و وعده هایی مانند پول و ... کارساز نیست.
بهتر است سالهای بعد از افراد باهوشتری استفاده کنند چرا که مشاوره ها یا پیش بینی های افراد حاضر همه اشتباه و حتی به ضرر خودشان تمام شد.
خلاصه گذشت آن زمانی که بدون برنامه و با شعار می شد رای جمع کرد. (4385785) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۴:۳۸:۱۹
شما وعده جهانگیری در مورد سهام عدالت به فقرا یادتون رفته (4386216) (alef-1)
 
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۲۷:۵۲
اصولگراها بیشتر به جای برنامه دادن سعی در حمله به برنامه های رقیب دارند.تو تمام سخنرانیهاشون بیشتر سعی در حمله به رقیب دارند و انگار نان این جماعت در حمله و خود را پاک جلوه دادن هست.
اصولگراها به نهادهای حاکمیتی چون شورای نگهبان و نیروهای مسلح بیشتر از مردم تکیه دارند این بزرگترین ضغف جریان اصولگرایی هست .
دافعه اصولگرایان و جذب اصلاح طلبان هم مهم هست .امروزه افراد بزرگی چون علی مطهری و ناطق نوری و علی لاریجانی بیشتر اصلاح طلبند یا در جهت منافع اصلاح طلبان گام برمیدارند تا اصولگرایان.
رسانه بزرگترین ضغف اصولگرایی هست .فضای مجازی که دربست دراختیار اصلاح طلبان هست .سایتها وروزنامه ها هم که اگر کیهان ووطن امروز بزرگ اونها باشند چه شود.نگاه همراه با بدبینی انگ خودی و غیر خودی و استفاده غیر موجه از مذهب ومخالفت با ازادیهای مشروع مردم به علت وسواس بیجای دینی هم جزو ضعفهای این نهاد اصولگرایی هست. (4385786) (alef-1)
 
France
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۲۹:۴۰
اصول گراها لازم است دراصول خود اصلاحاتی انجام دهند بهشت زورکی جواب نمی دهد.... (4385790) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۲۸:۳۱
اصولشان همان زور است و اتكا به نهادهاى قدرت حكومتى (4386073) (alef-1)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۳۰:۲۷
اين انتخابات يك رفراندوم بود. انها كه جواب نه شنيدند خودشان ميدانند دليلش چيست. تحليلهاى آبكى و توجيحات مسخره كارى از پيش نميبره (4386081) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۳۱:۳۶
تندروي هاي جبهه اصولگرايي به قدري زياد شده که بزرگواران اصولگراي معتدلي مثل آقايان ناطق نوري و لاريجاني با اصلاح‌طلبان بيشتر احساس قرابت ميکنند تا اصولگرايان تندرو!
بهتر است دوستان اصولگرا دست از تندروي ور دارند! مردم اصولگرايان تندرو و پايداري‌ها را قبول ندارند. (4385792) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۳۴:۱۳
باید قبول کنید که در طیف اصولگرا هم چند دستگی ایجاد شده طیفی شامل پایداری طیفی شامل اعتدال و عقل گرایی طیفی هم شبیه آقای رضایی که شما در این مقاله از آن نام برده اید که هنوز من نتوانسته ام اسمی روی آن بگذارم
شاید بهتر بود مقاله شما در این مورد بود که چگونه این طییف های اصولگرا می توانند طرز فکرشان به هم نزدیک شود.نه اینکه بخواهید از طیفی که به طور کامل طرز تفکرشان را قبول ندارند کورکورانه حمایت و پی روی صد در صدی داشته باشند.هر چند که من معتقدم تمام طیف های اصول گرا حداقل 60% به کمک آقای رییسی آمدند.(توجه کنید گفتم حداقل) (4385798) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۳۸:۳۲
اشتباه اصولگرایان اینه که نمیتونن واقعیت را درک کنن یا حداقل قبول کنن.
الان نسلی اونها را پس زد که رسما بعد از انقلاب به دنیا اومده و شاهد کارهای اونها بوده.
دیگه الان قرون وسطی نیست. دنیا یک دهکده جهانی شده. دروغ گفتن سخت شده. مردم میبینن میشنون و مقایسه میکنن. خرد جمعی بسیار از خرد فردی در دنیای مدرن قویتر و موثرتره.
شاید شخصی دهنش اب بیفته برای یارانه 250 تومنی ولی عقل جمعی اون را پس میزنه چون میدونه این حرف یا عملی نمیشه یا باعث بدبختی میشه.
پس اصولگرایان باید اندیشه هاشون را بکوبن و بریزن پایین و طرحی نو دراندازند. (4385813) (alef-1)
 
United States
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۴۲:۲۹
به نظرم جریان اصولگرایی کلا از هم پاشیده شده وچیزی به نام اصولگرا نداریم همانگونه که اصلاح طلبی در جریان اعتدال و کارگزارن و لیبرالها و محافظه کاران استحاله شده.
اگر این جریان با امثال ناطق نوری لاریجانی و باهنر و ابوترابی قرار است اسم اصولگرایی به خود بگیرد بنده هزار بار از چنین مجموعه ای اعلام برائت میکنم.
جریان انقلابی واقعی با احمدی نژاد و جلیلی و اخیرا قالیباف تعریف میشود
کسانی که باج نمیدهند و پای حرفهایان محکم می ایستند انقلابی هستند فارغ از اینکه خواستگاه هویتیشان کجاست! (4385827) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۴۲:۵۲
هدف وسیله را توجیه می کند.
روش ماکیاولی.
آبروی بسیاری دراین انتخابات رفت.
تایک نفربا ایجادرعب وحشت وازبین بردن آبروی افراد ونظام پیروز شد.
مبارکش باشد.
اگر دنیای دیگری باشد،که مسلم هست.
جوابگویی ساده نخواهد بود. (4385828) (alef-1)
 
رحمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۴۹:۲۹
به نظرم خیانت کسانی که فتنه کردند ولی توبه نکردند بیشتر از کسی است که خواننده بوده وحالا اظهار توبه میکند(اصلا به فرض توبه نکرده باشه). آقایان اصلاح طلب کمی به خود بیایید. همان مشکلی که در حد صد در شماهست اگر به اندازه یکصدم در کسی رخ دهد چکارها که نمیکنید.متاسفم برای انصاف بعضی اصلاح طلبها. چرا طلحه و زبیر طرد شدند چون نظام اسلامی را تضعیف کردند.شما که اهل تاریخ هستید و میگویید باید به تاریخ نگاه کرد لطفا فقط از84تا92 را نبینید.صدراسلام را هم تحلیل کنید.مرگ بر فتنه گران سال 88. آنها نظام و اسلام و ایران را تضعیف کردند. ملت ایران چه اصلاح طلب و چه اصولگرا آنها را لعن میکند و خواستار مجازات آنهاست (4385850) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۵:۱۱:۱۹
خسته شدیم از فتنه
اون بندگان خدا رو محاکمه کنید تموم بشه بره. (4386278) (alef-1)
 
Turkey
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۵:۳۰:۳۸
یکی دیگر از مشکلات اساسی طیف تندرو اصولگرایان مانند همین کاربر "رحمان" گیر کردن در زمان صدر اسلام و مرتبط ساختن همه چیز با طلحه و زبیر و غیره است. برادر من ما داریم در قرن 21 زندگی میکنیم، تفکرات شما خیلی قدیمی شده، با اجبار مردم به رعایت برداشت قدیمی و افراطی شما از دین، مردم و به خصوص جوانان رو دین گریز کردید. دست از این رویه بردارید و برداشتی کاملا به روز و رحمانی و متمدن از دین تعریف کنید و افراط رو بگذارید کنار. شما چه بخواهید و چه نخواهید هیچ جامعه ای با خواست خودش همه قوانین 1400 سال پیش رو اجرا نخواهند کرد. قوانین ثانویه دینی رو اصلاح و به روز کنید. (4386323) (alef-1)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۵۶:۵۹
چراکامنت منونذاشتین؟ چیزبدی که ننوشته بودم!!! گفتم جریان اصلاح طلب هم به همین دردمبتلااست که هردوره پشت سرکسی قایم می شه! یه سال پشت سرهاشمی یه سال پشت سرروحانی!! به جای اینکه دنبال "رحم اجاره ای" باشن بایدیکی ازخودشون روبیارن توی انتخابات .مثلا سال 92 عارف وسال 96 جهانگیری روبایدمی ذاشتن تاوزن واقعی شون مشخص بشه.!!! (4385868) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۵۷:۱۴
تو این انتخابات همه بودند فقط یک نفر اعلام کرد کاندیدایی نداره (4385869) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۱:۵۷:۳۳
توصیه می کنم دوستان اصول گرا دست از امداد های غیبی برخی نهاد بردارند و از درون جامعه یار گیری کنند. قیم مابی و خود برتر بینی را کنار بگذارند و با برنامه( نا با تخریب نفر مقابل) در انتخابات حضور پیدا کنند . ارتباط خود را با هنرمندان ، روشنفکران، دانشگاهیان ترمیم کنند. تفکر خود را در رابطه با آزادیهای به حق اجتماعی و روابط خارجی بازبینی کنند، پای صحبت معتدلین جناح خود مثل ناطق نوری و علی لاریجانی بنشینند. و در یک کلام اصلاح طلب شوند :) (4385870) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۲:۰۴:۴۲
قدم‌های خوبی برداشته شده. تشکیل جبهه مردمی باعث شد رای طیفی اصول‌گراها در ۹۲ به رای ائتلافی ۹۶ بدل بشه. و ان شاءالله اگر همبستگی بیشتری حاصل شود، نتایج چشمگیری در ۱۴۰۰ خواهیم داشت. (4385885) (alef-1)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۲:۰۶:۵۹
لکه ننگ اصولگرایان "فرقه پایداری" هستش که باعث ناکامی در انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شورای شهر شد (4385892) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۲:۰۹:۲۷
آقایان قالیباف و رئیسی مقبول اکثریت اصولگرا هم نبودند. چرا از آقای مطهری به راحتی عبور میکنید؟ ایشون در بین جریان های دیگه هم مقبولیت دارند. (4385897) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۲:۱۷:۰۲
منظور سما اصلاحطلبها را هیچ وقت از تندروی نفهمیدم و نمیدانم چرا همیشه جبهه مقابل خودررا تندرو مینامید
با فرض اینکه رفتارهای جناح مقابل شما را تندروی بدانیم درصد 180 درجه عکس این رفتارهارا شما انجام میدهید
رفتارهایی مثل ارتباط با آمریکا سیاست داخلی و خارجی دین تشرع و تشیع و .......

چطوره رفتار ها مخالف بنامیم نه تند روی وگرنه از طرف بام افتادن یا طرف مقابل فرقی ندارد (4385916) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۲:۲۱:۱۷
آفا باختن عیبی نداره پرسپولیس هم یه روزی خیلی میباخت ! مهم رفتار های بعضی افراده که موجب حرص خوردن ما میشه ! که چرا اینقدر بی سیاست هستن مثل شرکت فردی از شورای نگهبان در متینگ رییسی با توجه به تجربه سال 88 . (4385924) (alef-1)
 
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۲:۲۶:۰۹
مشکل اصولگرایی تو تاکتیک ها نیست مشکلشون تو ریشه هاست، اصولگرایان می خوان نماینده یک تفکر خاص_دلواپس ها و تندروها_ باشن نه نماینده ملت. واسه همینه که شکست می خورن
تو انتخابات قبلی گفتن مشکل تو وحدت نداشتن بود الان میگن مشکل تو ائتلاف کردن بوده (4385934) (alef-1)
 
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۲:۲۶:۳۸
اولا که من نمیدونستم جریان اصولگرا ژنرال هم دارد! تا جایی که من میدونم جریان اصولگرا فقط قدرت بی حد و حصر دارد.
ثانیا اگر صد تا ژنرال هم می داشتند و قدرت مطلق هم می داشتند که دارند باز هم در انتخابات از مردم شکست می خورند چون مردم از قدرت نامحدود و بالاخص استفاده از قدرت نامحدود علیه رقیب خود متنفرند.
اگر خوشت نیومد منتشر نکن. (4385935) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۲:۳۱:۴۳
اصلا اصولگرایان کی هستند؟ ناطق نوری، لاریجانی، ولایتی، بروجردی کجا ایستاده اند؟ احمد توکلی کجای جمنا حضور داشت؟ (4385951) (alef-1)
 
salam
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۲:۳۵:۲۸
با سلام ، جدا باعث تاسف است که هنوز فرد نویسنده نتوانسته واقعیات جامعه ایران را درک کند .
متاسفانه تفکر نویسنده مقاله ا، مشخص کننده این است که " مردم این هیچ گاه فکر نمیکنند و قدرت تشخیص و تحلیل مسائل را ندارند و فقط دنباله رو و پیرو ژنرالهای اصولگرائی( همچون آقیان توکلی و نادران و زاکانی و....) ، هستند " .

این طرز تفکر ، واقعا باعث تاسف است دوستان عزیز ، توصیه میگردد برای باز سازی ، لازم است اولا مردم را همانگونه که هستند یعنی آگاه و فهیم بدانید و بمیان مردم بروید و به خواسه آنها توجه کنید و برنامه هایتان را براساس واقعیات و تقاضای مردم و نه براساس توهین ها و توهمات بیمارانی همچون کیهانیان و ....، تنظیم نمائید تا مردم شما را بپذیرند چون پذیرش اولین قدم برای بازسازیست .
موفق باشید . (4385961) (alef-1)
 
Russian Federation
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۲:۴۱:۱۱
ژنرال های اصولگرا دقیقا چه کسانی هستند؟ به نظر من ژنرالی اتفاقا وجود ندارد! در بین اصلاح طلب ها چهره های برجسته ای وجود دارند مانند خاتمی، هاشمی، عارف، زیباکلام، جهانگیری و ... که سخن هر کدام برای طرفدارانشان حجت است. اما واقعا در بین اصولاگرایان چه کسی وجود دارد که بتواند عده ای را پشت خود جمع کند؟ خود جلیلی یا حتی رییسی را مردم دو ماه قبل کاندید شدنشان نمیشناختند. این نشان از عدم وجود بدنه قوی در اصولگرایان است و آن ها در ساز و کار های خود باید اصلاحات انجام دهند! (4385969) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۲:۴۳:۳۷
من یک اصلاحطلب هستم واقعیت این است که بیشتر مردم اصولگراها را با چند تفکر میشناسند یکی تفکر پایداری که توسط امثال آقای رسایی تبلیغ میشود و یا تفکر کیهانی که توسط شریعتمداری ترویج میشود. مادام که بر پیشانی اصولگرایان عملکرد امثال این افراد درخشش بیشتری دارد حذابیت کمتری دارند. به راستی در اصولگرایان یک اقتصاددان موفق وجود نداشت که از نادران برای ترویج افکاری اقتصادی دولت آقای رییسی استفاده میشد. تفکر اقتصادی ایشان اگر رای داشت که خودش وارد مجلس میشد. دایره تخصصی و سیاسی اصولگرایان باید بازتر باشد و از افراد جدیدو موجه تری به عنوان نماد اصولگرایی شناسانده شود وگرنه نسل میانه ای با نادران و رسایی و شریعتمداریها ندارند و همین میزان رای آوری نیز کمتر خواهد شد. (4385972) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۲:۴۴:۱۸
لطفابگذاریدروحانی برای مردم کارکندوتامدتی ازاصولگرایی دورشوید (4385975) (alef-1)
 
محمد
Germany
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۲:۴۷:۱۷
اصول‌گرایی نیاز به بازسازی گفتمان خود دارد اما این‌کار بدون دردسر نخواهد بود چون بنیان‌گذاران آن که اغلب ملبس به لباس روحانیت و مسن هستند چنین چیزی را برنمی‌تابند. بین اصول‌گرایان جوان و اصول‌گرایان پیر اختلاف نظرهای اساسی وجود دارد که به خاطر رودربایستی‌های معمول در فرهنگ ایرانی بیان نمی‌شود. بدیهی بوده و هست که رییسی معمم به هیچ وجه به نفع قالیباف مکلا کنار نخواهد رفت-هیچ روحانی‌ای به نفع غیرروحانی این کار را نمی‌کند زیرا شأن خود را بالاتر می‌داند. تا زمانی که این رودربایستی‌ها از بین نرود اصول‌گرایی نخواهد توانست گفتمان خود را نوسازی کند.
در درون گفتمان اصول‌گرایی رابطه مرشد و مرادی یا عالم و جاهل حاکم است اما منطق فعالیت سیاسی منطق اقناع است. اصول‌گرایی باید این نوع رابطه را تغییر دهد تا بتواند مسایل را درست‌تر تحلیل کند. خلاصه این‌که اصول‌گرایان برای بازسازی نیاز به یک گفت‌وگوی درونی بی‌پرده داشته باشند-بدون رابطه مرید و مرادی. با توجه به امکان‌ناپذیری چنین گفت‌وگویی در رابطه مرید و مرادی، پیش‌بینی من این است که کم‌کم اصول‌گرایان معتدل و اصول‌گرایان سنتی راه خود را از هم جدا خواهند کرد. بارقه‌های آن را در سکوت معنادار اصول‌گرایان معتدل و به‌روز شده در انتخابات اخیر می‌توان دید. (4385982) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۲:۴۸:۴۸
اصولگراها با کاندیدا کردن احمدی نژاد در دو دوره قبل خود را به قهقرا بردند
خیلی از مردم نه اصول گرا هستند نه اصلاح طلب فقط به کسی رای میدهند که بتواند از لحاظ اقتصادی وضعیت مردم را تغییر بدهد . ترس از تورمهای 45 درصدی اصولگرایان باعث شد روحانی رای بیاورد ترس از ظهور ونهای گشت ارشاد باعث رای روحانی شد. (4385983) (alef-1)
 
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۲:۵۷:۴۰
از روزی که جناح راست بزرگانی مثل هاشمی و ناطق. رو پس زد و دو دستی تقدیم اصلاح طلبان کرد و پایداری و جریان احمدی نژاد رو جایگزین کرد معلوم بود و هست که چه عاقبتی پیدا کرده و میکند. تندروها رو دور کنید عنان کار رو به عقلا بسپارید. روحانی در کارش موفق خواهد شد و شما با ریزش بیشتر پایگاه اجتماعی روبرو خواهید شد . خودتونو بازیابی و اصلاح کنید نه اینکه دوباره شروع به تخریب دولت کنید و مردم رو ناامید کنید (4386001) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۲:۵۷:۴۹
راي مردم با اصول گراها نيست و گرنه اصول گراها از هيچ كوششي فروگذار نبودند آنهايي هم كه خاموش بودند نتيجه شكست را حدس مي زدند (4386003) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۰۴:۴۴
یکی از دلایل تون درست نیست. مگه اصلاح طلبها منتظر نموندن ببینن کی ثبت نام میکنه و بعد از بین اونایی که تایید صلاحیت شدن لیست رو بستن؟ الکی برای یک اتفاقی که افتاده و رای نیاوردین دنبال توجیه نباشین (4386020) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۰۶:۱۷
نویسنده: مساله این است که "غیبت چهره های اصولگرا" در این انتخابات یک امتحان سیاسی بود و فراموش نخواهد شد.
همین ادبیات جریان اصولگرایی را بیچاره کرده است (4386025) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۰۹:۵۹
اصولگراها اگر می خواهند در انتخابات پیروز شوند اولا باید حق انتخاب مردم را قلبا بپذیرتد. بنابراین باید تندروها را که چنین حقی را برای مردم قائل نیستند و خود را قیُم مردم می دانند از میان خود برانند. ثانیا باید از انواع مختلف دوپینگ دست بردارند و جوانمردانه بازی کنند زیرا مردم این مسائل را درک می کنند و عکس العمل نشان می دهند. ثالثا از انواع عوام فریبی ها مانند غرب هراسی، بی دینی هراسی و اشرافیت هراسی و ... دست بردارند زیرا مردم در حالی که دم خروس تان پیداست قسم حضرت عباس تان را باور تخواهند کرد. رابعا ابتدا افراد مفسد و اختلاسگر و رانتخوار ... را از خودتان جدا کنید و بدون چشم پوشی به دست عدالت بسپارید و با اینکار صداقت خود را نشان دهید. خلاصه یه جورایی باید اصلاح طلب شوید. (4386033) (alef-1)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۱۲:۵۴
چرا نمیخواهید قبول کنید که اصولگرایی دیگر وجود ندارد ، و این گروهی که نام اصولگرا بر خود نهادهاند قدرتگرا هستند و بس و در ضمن دیگر اصولگرایی جایی در ذهن مردم آگاه ایران ندارد . این 16 میلیون هم بیش از ده میلیونش با شعار های اقتصادی جذب رییسی شدند . با پولپاشی جدب شدند ؛ عده ای هم چون میخواستند به روحانی نه بگویند به رییسی رای دادند و الا بدنه اصولگرایی بیش از 6 میلیون رای ندارد.
این موضوع را ژنرال های اصلگرا خوب درک کرده اند و بهمین خاطر آبروی خویش را به خطر نینداختند . این تفسیر جنابعالی هم فقط به درد افراد ناآگاه میخورد عزیز دل برادر (4386038) (alef-1)
 
سینا
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۱۸:۰۰
من یک فرداصلاح طلب دوآتشه ام اما به شما قول اصلاح طلبان شورای شهرتهران کاری میکنندتاچهارسال دیگر خودبه خودتمام اصولگراهای شکست خورده فعلی دوباره توسط همین مردم سرکاربیایند.اصولا اصلاح طلبان توان مدیریت شورای شهرتهران راندارند..........این خط واین نشان (4386052) (alef-1)
 
United States
۱۳۹۶-۰۳-۰۳ ۰۴:۵۸:۴۴
کاملا مشخص که شما اصلاحطلبی !!!!!!! (4387143) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۲۲:۲۵
البته ژنرال احمد توكلي اگرچه اول مي گفتند فراجناحي هستند، ليكن در روزهاي اخر به شدت به روحاني تاختند و از اقاي رييسي هم حمايت كردند. ليكن حمايت اين ژنرال بزرگ نيز فايده اي به همراه نداشت. شايد اين ژنرال ها بايد كمي بيشتر درباره صلاح و مصلحت و نزديك شدن به مردم، بيشتر فكر كنند. (4386061) (alef-1)
 
Spain
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۲۷:۲۳
وقتی اصول گرایی را تعریف کنید ایراد خود را پیدا میکنید.
به تاریخ چند هزار ساله جوامع نگاه کنید. آنهایی که تغییر نکردند و خواستند ثابت بمانند بدون اصلاح و به روز شدن از بین رفتند.
اصول گرا های عزیز مردم بیشتری رو ببینید نه فقط حلقه اطراف خود را. (4386069) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۲۹:۱۹
اصلح مقبول واقعا آخر مقاله نویسی بود. نمی دونم چطوری باید به این اقلیت به اصطلاح اصولگرا گفت که جامعه و اکثریت وقتی به میدان بیان هیچ جایی در انتخاب مردم ندارید. حالا هی با الفاظ بازی کنید.هر دفعه یی بهانه ای بیارید. (4386076) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۳۱:۵۳
اصولگراها باید شجاعت داشته باشند و به خطاهای خود اعتراف کنند و از مردم تقاضای بخشش کنند تا این گروه مغرورانه همیشه خود را محور حق می داند و در پی توجیه اعمال و رفتار خود است و دائماً مسئولیت خطاهای خود را به گردن دیگران می اندازند راه بجایی نخواهند برد (4386085) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۳۳:۰۲
جواب چرایی مشکلات و عدم مقبولیت اصولگراها من جمله در همین برخورد شما با نظرات مردم در کامنت هاست. الان هر خبری که شما می ذارید، کلی کامنت به عنوان تکراری یا غیرقابل چاپ فیلتر می شن، در حالیکه اکثریت مطلق اونا بد و بیراه و توهین نیستند، بلکه انتقاد و در بدترین حالت انتقاد گزنده اند. وقتی شما نظرات مردم در همین حد رو برنمی تابید، خب طبیعیه که این رفتارها گوش به گوش می چرخه و نهایتاً از مقبولیت می افتید. (4386088) (alef-1)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۳۳:۳۳
با این توجیهات نمی توان مشکل اصولگرا ها و کشور ا نقد و برطرف نمود
موضوع این است که در همیشه تاریخ، مظاهر دنیا دوستی و دنیا خواهی قوی ترین دلیل همه تغییرات اجتماعی بوده و تعیین کننده ترین معیار تمدن بشر
که مسئولین کشور مان خودشان راسا و عملا آن را به عنوان در سبز خوشبختی رفاه به مردم نشان دادند
خب طبعا مردم به دنبال کسانی می روند که بستر مناسب تری برای عیش و عشرت به آنها نشان می دهند و اصلاح طلبان در این کار خبره تر و متخصص ترند
هم در جمع آوری ثروت و دنیا طلبی و هم در ترغیب مردم به عیش و عشرت طلبی و خوشگذارانی
در حالی که مردم از این لحاظ اصولگرا ها را ناخن خشکهای خود خواه تنها خور می بینند (4386090) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۳۴:۲۹
چون کار را به جوانهای زیرک تازه نفس ندادند. در مقابل رقیب مکار، در حد ابتدایی برنامه ریزی میکردند. (4386091) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۴۰:۰۸
تمام شکستهای اصولگریان مربوط به تفکرات برادران عزیز در جبهه پایداری و حامیان این جبهه می باشد (4386104) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۴۲:۰۹
با کاندیداهای قدرتمندی که اصلاح طلبان برای سال 1400 دارند ، شکست اصولگرایان در 1400 حتمی است .

اصلاح طلبان : جهانگیری ، ظریف ، عارف

اصولگرایان احتمالا : جلیلی ، زاکانی ، بذرپاش و .... (4386108) (alef-1)
 
عادل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۵۰:۵۰
فکر میکنم اصولگرایان بدون احمدی نژاد هیچند.حمایت آقای خاتمی از روحانی باعث پیروزی ایشان بود.درصورتیکه اصولگرایان رهبر قدرتمندی مثل آقای خاتمی ندارند.
مگر اینکه به سمت آقای احمدی نژاد بروند.واقعا اتحاد اصلاح طلبان ستودنی است. (4386131) (alef-1)
 
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۵۷:۲۹
[جناب آقای مهدیان
اصولگرایان با انتصاب به مراجع قدرت سیاسی، ناخودآگاه باور نیاز به رای مردم را فراموش نموده اند. تا زمانی که باورشان در خصوص تزئنی نبودن رای ملت عوض نگردد تحول و بازنگری اساسی در دیدگاه هایشان ممکن نیست (4386142) (alef-1)
 
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۴:۰۲:۴۳
اتفاقاً اصولگریان تندرو البته از نظر شما تونستند چهره های اصول گریان تقلبی چون علی لاریجانی را به ملت شناسایی کنند اگه قرار است علی لاریجانی باشد که الان هست دیگه چی می خواهید. ولی تک قطبی شدن جامعه به ضرر ملت و در آینده خود اصلاحطلبان می شود. (4386151) (alef-1)
 
United States
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۵:۳۸:۵۹
اصول گرایی وجود ندارد. یک عده ادم انحصار طلب که در سایه قدرت بی رقیب خود در مهمترین نهادهای غیر انتخابی بر همه شئونات کشور تسلط دارند. این گروه هیچ وقت مورد تایید اکثریت مردم نبوده و نیست. آمد و رفت احمدی نژاد را همه می دانند. مجلس را هم اگر شورای نگهبان اجازه می داد افراد غیر شما هم تایید شوند هرگز اکثریت آن به اصولگرایان نمی رسید. الان هم که همه پیر و فرتوت شده اید. بچه هایتان هم یا رفته اند از ایران، یا شده اند بازاری و کاسب تحریم و یا شده اند اصلاح طلب و لاییک. امیدوارم منتشر کنید. (4386344) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۵:۳۹:۰۷
اگر سران حکومت می خواهند باقیات صالحات از خود در این مملکت بجا بگذارند اصلاح ساختار حکومتی و اجازه فعالیت احزاب و آزادی رسانه ها را در دستور کار قرار دهند . همانند کاری که در سایر کشورهای پیشرفته انجام می شود . بپذیریم جمهوری اسلامی ایران از دوره شیرخوارگی و نوپا بودن گذشته و می تواند روی پای خود بایستد . (4386345) (alef-1)
 
feri
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۶:۱۳:۲۰
اصولگرایان حاضر نیستند دایره قدرت را باز کنند تا نیروهایی با تفکرات اصلاح شده از اصولگرایی وارد عرصه قدرت شوند. آنان خود را تافته جدا بافته میدانند .معتقدند که ریشه دارند و اصالت با آنهاست و صاحب انقلاب هستند ودر توهمات بسر می برند نهایتا با استفاده ابزاری ازآیات عظام تلاش میکنند رای مردم را بگیرند اما دوران تقلید سیاسی گذشته بسیاری از حزب اللهی هایی که در عرصه جبهه و جنگ و از نزدیکان و همراهان شهید بهشتی در حزب جمهوری اسلامی بودند اکنون اصلاحاتی شده اند.گرچه رهبران اصلاحات نیز خود از عناصر نظام جمهوری اسلامی بوده اند و مناصب مهمی را داشته اند اما چون زیر علم توسعه و مدرنیته سینه میزنند و علیرغم عملکرد رادیکالیتسی سابق خود اما با بهره برداری از عناصر جامع شناس سیاسی و سیاس توانستند بخش مهمی از جوانان و توده عامی و حتی حزب الهی های بی محتوا را جذب کنند. آنان همانهایی هستند که از شدت سرعت و تندروی چپ کردند یعنی چپ های سوسیالیست مآب که از دیوار سفارت امریکا بالا رفتند امروز تبدیل به راست های طرفدار غرب شده اند و نام خود را اصلاحات گذاشته اند یعنی اصلاح از غرب ستیزی به غرب گرایی . منابع و کتب و آموزه های علوم سیاسی غرب و جامعه شناسی سیاسی دانشگاهی به آنان آموخت که باید انقلاب فرانسه و رنسانس را از کشیشهای ضد سلطه کلیسا درس گرفته و پروتستانتیزم اسلامی را پیاده سازی کنند و اینگونه فهمانده شدند که تنها راه نجات کشور از وضعیت خیابان بن بست اقتصادی سیاسی و روابط بین الملل دنده عقب و ورود به خیابان یکطرفه بسوی غرب است. شاید به جرات بتوان گفت یکی از مقصران اصلی ، شورای انقلاب فرهنگی باشد . مقصر بعدی مشغولیت انقلابیون در پست ها و مقامات و آلودگی آنان به ثروت کشور بود. مقصر بعدی حوزه و عدم تحول هم پای جامعه و تحول در آموزه های حوزوی با توجه به توسعه و مدرنیزاسیون ، بجای سر در لاک سنت و زیر عبا پنهان شدن بود. (4386393) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۶:۳۳:۳۹
اتفاقا کار عاقلانه ای کردند گذاشتند حالا که دوباره تب اصلاح طلبی بالا گرفته اصولگرایان تندرو بیان تو صحنه چه در مجلس و چه در ریاست جمهور ی شکست بخورند تا بعدا زمینه برای انتخاب یک اصولگرای میانه روتر مثل باهنر آماده بشه . اصلاح طلبان نباید از یان سیاست های باهر غافل بشن (4386429) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۲۳:۱۴:۳۷
اصول گرايان فرد قوي وتوانمندي كه بتواند با روحاني رقابت كند نداشتند لذا در حالي از رييسي حمايت كردند كه خود اقاي رييسي بارها اعلام كرد به هيچ حزب وگروهي وابسته نيست وبطور مستقل امده است واثولگرايان در واقع خودشان را به رييسي چسباندند (4386974) (alef-13)
 
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۳ ۰۰:۲۱:۱۵
واقعا رای من قالیباف بود ولی با کنار رفتنش به آقای رییسی رای ندادم
کناره گیریه اشتباهی بوود (4387046) (alef-11)
 
نبی الله فریدونی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۳ ۰۰:۴۸:۲۲
جناب آقای رئیسی قریب به هفده میلیون رای داشتند و اگر بعضی اشباهات تفکیکی نمیشد آرای ایشان از بیست ملیون تجاوز میکرد. نکته دوم اینکه آرای ایشان اعتقادی و جوهری میباشد نه اینکه مبنای دنیاخواهی داشته باشد. من هر رای جناب رئیسی را حد اقل دو رای میدانم چون ارزش معنوی و اعتقادی آن بیش از عدد یک رای است. به زعم من آقای رئیسی بالاتر از سی ملیون رای واقعی داشته اند و به این اکثریت معنوی و دوجهانی باید احترام و تکریم حواله گردد. عمق فلسفی و متانت رفتاری و جامعیت دانش اجتماعی و دینی و علمی جناب رئیسی
ماندگاری تاریخی خواهد داشت. توجه به معنویت آرای جناب رئیسی امری است که ملت ایران از شورای محترم نگهبان متقاضی میباشد. (4387062) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۶-۰۳-۰۶ ۱۹:۴۶:۳۲
برادر این قریب به هفده میلیون را از کجا درآوردی؟؟؟ آقای رییسی قریب 15 میلیون و هشتصد هزار رای داشت. بله رای امثال شما اعتقادی و جوهری و معنوی است و رای دیگران حرام و سیاه و غیرمومنانه و... بله شما خیلی خوبید و چون خیلی خیلی خوبید به کار این دنیای امثال ما نمی خورید!! (4395138) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۳ ۱۱:۱۱:۱۶
آیا روز جمعه روز رای گیری آقای موحدی کرمانی در نماز جمعه !!، پشت میکروفون عمومی در باره سند ۲۰۳۰ و مطالب ساختگی مربوطه باز هم داد سخن بر نیاورد؟!!! و آیا صدا و سیما مستقیما در رادیو آن را پخش نمی کرد؟ پس روابط عمومی مجمع مرحوم تشخیص مصلحت نظام چرا این ها را نمیخواهد ببیند؟ (4387636) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۳ ۱۵:۴۹:۳۹
دوست عزیز فقط محسن رضایی میتونست روحانی را شکست بده اگر تنها و تنها کاندید اصولگرایان بود در انصورت حداقل هشت و تا ده میلیون رای قومیتی پشت سرش میومد و آرای بقیه اصولگراها در سراسر کشور هم بهش میرسید و کار روحانی تموم میشد وگرنه اگر بلد نباشی قاعده بازی را بهم بزنی حدود شصت درصد مردم اگر پای کار بیایند متمایل به اصلاح طلبها هستند (4388251) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۳ ۲۰:۵۴:۰۹
انشاالله انتخابات بعدی سردار سلیمانی رییس جمهوره (4388646) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.