نظر منتشر شده
۱۰۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 273088
درخواست زیباکلام از روحانی برای برگزاری رفراندوم
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۲
صادق زیباکلام عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس‌جمهور، از وی خواست که «توافق هسته‌ای» را به رفراندوم بگذارد.

به گزارش ایسنا، بخش‌هایی از نامه زیباکلام به حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی به این شرح است: «پیداست که آمریکاستیزان مصمم هستند تا به هر نحو ممکن جلوی توافق هسته‌ای با آمریکا را بگیرند. از همان سیزدهم فروردین و در حالی که هنوز تیم مذاکره‌کننده به تهران بازنگشته بود که توپخانه سنگین آمریکاستیزان به غرش درآمد. بنده همان موقع خطاب به یکی از فرماندهان ارشد قشون آمریکاستیزی (حضرت حاج‌حسین شریعتمداری دامت شوکته) نوشتم که مشکل شما توافق هسته‌ای نیست. اگر غربی‌ها در یکی از محضرهای لوزان سند منگوله‌دار شش‌دانگ مملکت سوئیس را هم به نام ما می‌زدند، شما باز یک ایراد و نقص دیگری پیدا می‌کردید؛ چرا که برای شما نه حل مناقشه هسته‌ای که ۱۲ سال است مملکت را فلج کرده خیلی اهمیتی دارد و نه چندان به دنبال پاسخ این پرسش هستید که هسته‌ای علی‌رغم هزینه‌های کمرشکن مستقیم و غیر مستقیم آن برای کشور، چه گلی بر سر پیشرفت و ترقی مملکت زده است؟ دغدغه شما به خطر افتادن تجارت آمریکاستیزی‌تان است که لاجرم توافق هسته‌ای در پی خواهد داشت.

همه آنان که مناقشه هسته‌ای برایشان ابزار و اهرمی شده بود در جهت بهره‌برداری و گسترش بیشترآمریکاستیزی و نگران آن هستند که مبادا دولت یازدهم بتواند به این مناقشه‌ که همچون سمی برای منافع ملی کشور بوده پایان ببخشد، ظرف دو ماه گذشته هر چه داشتند بر سر توافق اولیه لوزان ریختند. کسانی که ظرف نزدیک به شش سالی که سکان مذاکرات هسته‌ای را در دست داشتند نه توانسته بودند نیم میلی‌متر مذاکرات را به جلو ببرند، نه حتی یک بار وظیفه خود دانسته بودند که مردم را در جریان مذاکرات بگذارند و بالاتر از همه به بهانه امنیتی‌بودن موضوع اجازه کمترین اظهار نظر در خصوص هسته‌ای را نداده بودند، حالا میدان‌دار شده بودند ... یک روز به بهانه عدم انتشار فکت‌شیت، یک روز به بهانه مغایرت فکت‌شیت آمریکایی‌ها با اظهارات تیم مذاکره‌کننده، یک روز به بهانه
گمان نمی‌کنم حتی آمریکاستیزان هم منکر شوند که در شرایط فعلی کشور از حل مناقشه هسته‌ای ما موضوعی مهم‌تر و بنیادی‌تر داشته باشیم. چرا توافق نهایی هسته‌ای با آمریکا را حسب قانون اساسی‌مان به رفراندوم نگذاریم؟



کاهش تعداد سانتریفیوژها، یک روز به بهانه تغییر آب سنگین اراک، یک روز به بهانه اینکه چرا تحریم‌ها یک‌جا برداشته نمی‌شود (در حالی که تا دیروز می‌گفتند تحریم‌ها هیچ تاثیری بر اقتصادمان نداشته و مشکل در سوء مدیریت است)، یک روز به بهانه اینکه آمریکایی‌ها «دبه» درآورده‌اند، یک روز به بهانه اینکه وزیر خارجه آمریکا این یا آن را گفته و هر روز به بهانه‌ای توافق اولیه لوزان را مورد حمله قرار داده‌اند.

آخرین مسئله‌ای که مطرح کرده‌اند، پروتکل الحاقی است. هر کشوری که به عضویت پروتکل الحاقی درمی‌آید لاجرم می‌بایستی یک‌سری الزامات و تعهدات آن را هم بپذیرد. اگر ما به هر دلیلی نمی‌خواهیم تعهدات و الزامات پروتکل را قبول کنیم در آن صورت از ابتدا نمی‌بایستی به عضویت آن درمی‌آمدیم.

جناب آقای روحانی، دولت فخیمه شما هرگز موفق نخواهد شد به هیچ طریقی موافقت آمریکاستیزان را نسبت به رسیدن به توافق هسته‌ای با آمریکا جلب نماید و همانطور که ملاحظه فرمودید دست آخر هم با «خائن» خواندن دکتر ظریف از ۲۰ ماه تلاش‌های مشارالیه قدردانی کردند. شما و دولتتان جرم بزرگی مرتکب شده‌اید و آن هم شکاف‌انداختن در گنبد دشمنی با آمریکا بوده و این گناهی نیست که آمریکاستیزان بتوانند از آن به آسانی بگذرند. چاره پیشبرد توافق هسته‌ای، نه در ادامه تلاش‌های بی‌حاصل به منظور همراه‌ساختن آمریکا‌ستیزان است که عرض کردم اگر در یک دستتان ماه و در دست دیگرتان خورشید را بگیرید آمریکاستیزان با شما همراه نخواهند شد؛ بلکه راه‌حل در مراجعه به مردم و افکار عمومی یا همان رفراندوم است. اصل پنجاه و نهم قانون اساسی‌مان پیش‌بینی نموده که «در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌توان مراجعه مستقیم به آرای مردم و همه‌پرسی نمود». گمان نمی‌کنم حتی آمریکاستیزان هم منکر شوند که در شرایط فعلی کشور از حل مناقشه هسته‌ای ما موضوعی مهم‌تر و بنیادی‌تر داشته باشیم. چرا توافق نهایی هسته‌ای با آمریکا را حسب قانون اساسی‌مان به رفراندوم نگذاریم؟»
 
دانشجو
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۰:۵۹:۴۷
رفراندوم در این مورد بهترین گزینه محسوب میشه و همه رو از بلاتکلیفی در میاره اگه معتقدیم مردمی فهمیده داریم (2917627) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۵:۲۶:۰۹
رجوع شود به قانون اساسی سپس حرف زدن ....... (2918840) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۲۲:۱۰:۲۹
قانون اساسی موافق رفراندومه، برو و رجوع بفرما.... (2919881) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۵:۳۴:۲۹
کاملا موافقم. (2918871) (alef-3)
 
سحر
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۶:۵۳:۲۶
مگر ما میخواهیم بمب بسازیم که رفراندوم برگزار کنیم ؟مگر کشورهایی که الان انرژی هسته ای دارند برای داشتن آن از مردم رفراندوم برگزار کردند اگر هر روشنفکر غربزده ای حرف از رفراندوم زد باید قبول کنیم ... رفراندوم برای چه چیزی ؟چه تضمینی هست که اگر نظرشان تامین نشد نگویند تقلب شده چه تضمینی هست برای هر موضوعی باز مسئله رفراندوم و تحمیل هزینه آن را بر دوش مردم نیندازند (2919185) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۶:۵۴:۴۱
ما مردم احساسی هستیم بهتره عاقلانه تصمیم بگیریم (2919187) (alef-3)
 
مصطفي بروجن
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۷:۰۳:۰۹
براي ادامه دادن كل دولت آقاي روحاني بايد رفراندوم برگزار كنيم وگرنه عزت و شرف مردم را به رفراندم نمي گذارند (2919223) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۲۳:۳۷:۱۳
چطور موقعی که مردم رو میخواهید به پای صندوقهای رای بکشونید همش همه میگید مردم فهیم ایران مردم نظام رو دوست دارند و از این حرفها... . حالا همین مردم 2سال پیش به درستی وبادرایت کامل به روحانی رای دادند. حالا شدند مردم احساسی و بی شرف. از نظر شما اگه مردم جلیلی رو اانتخاب میکردند فهیم بودندو عاقل آره؟ (2920074) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۷:۱۶:۴۰
در جواب زیبا کلام همین بس
شتر در خواب بیند پنبه دانه..........
خوبه زیبا کلام بدونه دیگه چه باهسته ایی چه بی هسته ایی ؛آمریکا دست از سر ایران بر نمیداره
فهمیدنش زیاد سخت نیست کافی به اوضاع منطقه نگاه کنیم
همه ی این اوضاع برای آرام آرام رسیدن به ایرانه
باموضوع هسته اییی آمریکا سرمون گرم کرده؛تا به نقشه ی خاورمیانه جدیدی که کشیده برسه و ایران وارد جنگ کنه
کاش کمی از خواب بیدار شی جناب زیبا کلام فقط کمی (2919263) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۸:۳۶:۳۷
بهترین عبارتی که آقا در مورد صادق زیباکلام به کار بردند همان عبارت "یه عده روشنفکرنما" هست. (2919473) (alef-13)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۹:۳۳:۵۶
بهتره یک سوال دیگر را به رفراندوم بگذاریم:

آیا با ادامه فعالیت مدعیان اعتدال و تدبیر و امید موافقید (2919633) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۲۰:۳۸:۳۸
همانطور هدف مخالفان آمریکاستیزیه نه هسته ای, هدف زیباکلام آمریکاپرستیه نه حل مشکلات کشور.
اگه قرار با این توافق کشور نابود بشه همین که به پای آمریکا بیافته واسش کافیه. الانم دیگه همه فهمیدن توافقی قرار نیست صورت بگیره. اینام مجلس داره از دستشون در میره واسه همینه دارن آتیش میگیرن. (2919712) (alef-13)
 
مهمان
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۱:۲۹:۵۳
با سلام خدمت دکتر زیبا کلام ؛ آقای متفکر ما هم موافقیم رفراندوم برگزار شود فقط اینترنتی نباشد چون شما مدعیان، راهکارهای مختلف برای بالا بردن آرا دارید بگذارید همه مردم فهیم ایران در رفراندوم شرکت کنند آنگاه خواهید دید شما متفکرنماها و به اصطلاح نخبگان و عاشقان فریفته غرب هستید که سنک آمریکا و اروپا را به سینه می زنید و رابطه می خواهید با همه مردم ایران ایرانی غیرتمندو صبور با نون و پنیر روزگار می گذراند سرمایه کشورش را به بیگانه نمی فروشد و امنیت فروشی نمی کند. رفراندوم برگزار کنید تا ببینید کدامین گروه پیروز و سربلندند مدافعین انرژی هسته ای یا فروشندگان و تعلیق کنندگان انرژی هسته ای و دوستداران پذیرش پروتکل الحاقی یا حق (2917748) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۴:۲۶:۳۶
مطمئن باش در صورت شکست توان تحمل ندارند و انگ تقلب میزنند (2918552) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۵:۴۷:۰۹
چقدر امریکا عاشق داره تو ایران (2918918) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۸:۳۵:۲۰
یه جور این سینه چاک امریکا (زیباکلام) یه جور میگه امریکاستیز که انگار نه انگار خودش سینه چاک و چاکر و یقه دریده برای آمریکا نیست.

آخه یه ذره عزت هم چیز بدی نیست جناب دکتر!!!! (2919471) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۲۳:۴۲:۳۰
شما ظاهرا در ایران زندگی نمیکنید شایدم از آقازاده ها هستید شایدم از کاسبان تحریم .چون اگر از مردم عادی بودی میدونستی که چندماهه خیلی ها نون وپنیر هم نمیتونن تهیه کنن . نون دونه 1500 تومن پنیر و لبنیات هم که نپرس. واقعا این شعار وشعارزدگی شماها دیگه حال همه رو بهم زده (2920080) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۲:۰۸:۳۹
مخالفم مگه اون موقع که هسته ای شروع شد رفراندوم گذاشتند که الان بذارند الکی هزینه اش رو به گردن مردم نندازید!! بذارین خود مسئولین هزینه اش رو بپردازند (2917933) (alef-13)
 
شهروند درجه 2
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۴:۳۳:۵۹
به نظر من رفراندوم برگزار شده است . در واقع نارضايتي عمومي بخاطر حذف 18 هزار تومان يارانه بنزين نشان دهنده ان است كه مردم ما به هردليل توان مقاومت را از دست داده اند و يا نمي خواهند مقاومت كنند وگرنه از دست دادن اين مبلغ ناچيز انها را اينچنين عصباني نميكرد . در واقع واكنش مردم خود يك رفراندوم بزرگ بوده است و پيام ان روشن است (2918582) (alef-1)
 
عبدالرجمن
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۵:۲۹:۳۱
اقا يا خانم شهروند درجه 2 ..
نظر شما جالب و قابل انديشيدن است (2918858) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۶:۰۶:۳۴
عجب قیاسی ... چه نبوغی داری شما سعی کن زیاد ازش استفاده نکنی (2918986) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۷:۲۶:۰۸
شماهم دارای نبوغ بالایی هستید ؛چرا که براحتی نبوغ دیگران را تشخیص میدهید (2919286) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۶:۴۵:۱۶
نارضایتی مردم بیشتر از عدم صداقت مسئولین است نه گرانی (2919152) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۲۳:۰۸:۱۱
کاملا موافقم اگه دقت کنید طرفداران هر دو جناح دارند انتقاد می کنند و این نشون میده کلا همه خسته شدن و مسائل معیشتی براشون مهمه (2920015) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۶:۱۵:۲۳
آخه چی بگم بهت چون بی سوادی و سایت الف هم چاپ نمیکنه . ولی بدون هنوز خیلی بی سوادی . انصافا رهبر انقلاب همه مسائل داخلی و خارجی رو بیشتر از این مدعیان استادی و دانشگاهی درک میکنه . آخه ببین با عقل جور درمیاد که یک توافق رو دولت به رفراندوم بزاره . خدایا منو زودتر بکش بزار این اساتید بی سواد راحت بشند . خدایا فدای عظمتت که هرچی آفریدی از روی حکمت آفریدی . دیگه این آخر بی سوادی در موضع هیئت علمی دانشگاهه (2919030) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۲:۱۳:۴۶
واقعا که دکتر زیبا کلام درست گفته اند این جماعت آمریکا ستیز تا ما را به جنگی منطقه ایی یا فرا منطقه ایی نکشانند و تمام زیرساختهای مملکتمان را مانند عراق و سوریه و یمن به نابودی نکشانند راضی نخواهند شد (2917956) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۶:۱۶:۲۲
شما نگران نباش مقامات نظامی کارشونو خوب بلدند.نمونش rq170بود. (2919037) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۶:۴۱:۴۰
اطمينان داري اينجوري جنگ نميشه؟
اگه نميخوان بهت حمله كنن پس چرا دارند نشوني مراكز نظامي رو از ديپلم مات خندان مطالبه مي كنند؟
تو وزيبا كلام اگر ميفهميدين مملكت رو اينجوري سمت جنگ هل نمي دادين! (2919136) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۶:۴۲:۰۹
چطوره بعدش از انقلابمون دست بکشیم چون ممکنه به خاطر حفظ انقلاب با ما وارد جنگ بشوند (2919138) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۲:۲۰:۵۶
راست میگی ، ولی تمام کارهای دولت قبل اجرایی شدن بایستی رفراندم گذاشته شود سیاست یک بام و دو هوا که نداریم جناب آقای دکتر (2917983) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۴:۳۱:۲۱
رفراندوم برای امور خیلی مهم انجام می شود که راه چاره اش مشکل باشد نه

برای هر بند و لایحه و دستور العمل دست چندمی . تمام کارهای دولت انقدر مهم

نیست که برای ان رفراندوم انجام شود . (2918572) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۲:۲۵:۴۰
دقیقاً دکتر درست گفته است . باید سالها پیش بحث توافق هسته ای را به رفراندم مردمی واگذار می کردیم . مردمی که تمامی نیازهای اولیه انها جهت یک زندگی متعارف از سوی دولتمردان به فراموشی سپرده شده است و تمام هم و غم مملکت شده مسائل هسته ای ، یمن ، سوریه و عربستان ووووو آیا این مردم که روزگاری دارای تمدن و فرهنگ عظیمی در منطقه بودند شایسته بهترینها نیستند چه بر سر این مردم آوردند . آسیبهای اجتماعی جامعه ( فقر ، بیکاری ، تورم ، طلاق و... ) ، مردم را به ستوه آورده ولی دریغ از یک مقام مسئول که کوچکترین اهمیتی به آن بدهد . علی ایحال به گفته دکتر زیبا کلام تا زمانی که بعضی ها از مناقشات هسته ای سود میبرند و تجارت می کنند نه تنها وضع بهتر نمی شود بلکه باید منتظر روزهای بدتری هم باشیم . (2918018) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۵:۴۸:۵۰
دقیقا ؟
این قضاوت من و کشته (2918924) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۶:۲۱:۳۳
جز فرافکنی چی گفتی؟ (2919056) (alef-3)
 
خسرو
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۲:۲۵:۴۷
وقتی دولت اینقدر ضعیف باشه باید هم امثال این آقا چنین پیشنهادهایی بدهند (2918020) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۶:۴۰:۱۹
بهش حق بده ماموره و معذور (2919129) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۲:۲۷:۲۰
فقط این دولت از نبوغ این آقا استفاده نکرده بود ... (2918035) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۲:۳۰:۰۳
با کمال میل

لازمه رفراندم اطلاع دقیق مردم از موضوع رفراندوم است

آیا دولتی که تاکنون جسارت حضور در برابر منتقد را نداشته است، جرأت می کند در برابر منتقدین حاضر شود و محتوای توافقی را که تاکنون جرأت انتشار آن را نداشته است در برابر ملت افشا کند!

اگر دولت چنین کرد با کمال میل با برگزاری رفراندوم موافقیم!
مردم مردم باشعور و با غیرتی هستند، به رأی مردم کاملا اعتماد داریم

بعد اینکه چون رفقای آقای زیباکلام سابقه خوبی در مواجهه با رأی مردم ندارند، آقای زیباکلام قول می دهند که بعد از مشخص شدن رأی مردم دبه در نیارن و نگن تقلب شده!

چون مردم ما مردم با شعور و باغیرتی هستند. (2918050) (alef-13)
 
رهگذر
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۲:۳۳:۴۶
جناب آقای دکتر از شما بعیده که بند3 از اصل 110 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایرانی را ندانید.
باز هم بعیده که اصل پنجاه و نهم را کامل نخوانده باشید. (2918063) (alef-13)
 
ممد
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۲:۳۹:۲۳
درود بر زیبا کلام
واقعا کلامهایت زیباست (2918104) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۶:۰۸:۳۵
اره خیلی هم به دل رسانه های بیگانه میشینه (2918998) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۲:۴۶:۱۷
بذارید تا ببینیم کی روش سیاه میشه آقای زیبا کلام! فقط خواهشا ایندفعه اگر نتیجه با مزاجتون سازگار نبود خواهشا نزینید زیر همه چی بگید تقلب شده! (2918143) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۲:۵۳:۲۳
توافق نهایی هسته‌ای با آمریکا!

نخیر آقا! توافق نهایی هسته‌ای با 1+5 خواهد بود نه با آمریکا! (2918164) (alef-13)
 
حیدری
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۲:۵۴:۳۷
خوشبینانه است اگر فکر کنیم با صرفنظر کردن از موضوع هسته ای کدخدا دست از سر ما برمیدارد اگر رعیت خوبی باشیم و به میزان متنابهی مطابق الگوهای ارباب رفتار کنیم کدخدا هم انشااله مزاحمت کمتری ایجاد خواهد کرد. (2918168) (alef-13)
 
k
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۲:۵۵:۱۵
آقای زیباکلام کجا زندگی میکنید؟!! اینجا ایران است نتیجه رفراندوم را چه کسی اعلام میکند؟! شک میکنم گاهی به حرفهایتان. بیشتر بیندیشید برادر.آتو دست کسی ندهید شاید با تمام این مخالفین آمریکا ستیز مذاکرات ثمر بخش باشد و به نتیجه برسیم انشا الله (2918172) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۲:۵۹:۳۷
چرا توافق نهایی هسته‌ای با آمریکا را حسب قانون اساسی‌مان به رفراندوم نگذاریم؟
به این علت که مردم میفهمن رفراندوم هم میتونه وجود داشته باشه و نه فقط تو ضمینه هسته ای بلکه تو همه مسائل...
و این خوشایند مسئولین نیست!! (2918193) (alef-13)
 
دانشجو
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۴:۲۲:۲۰
بنظر بنده هم ایشون صحیح می فرمایند. در شرایطی که مردم بیشترین ضرر را متحمل می شوند چرا در تصمیم گیری برای رفع آن سهیم نباشند؟
شاید گامی باشد جهت تحقق عملی شعار ملت، دولت، هم دلی و هم زبانی
تنها سخن گو نباشیم (2918535) (alef-1)
 
احمد
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۳:۰۶:۲۱
تو اصلا نقشت تو این کشور چی هست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (2918217) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۳:۳۹:۵۵
منتقد.
در فرهنگ لغت ات نگاه کن اگر پاک نکردی معنایش رابخوان و بدان که عده ای محترمانه مخالف نظر سیاسی من و شما هستند و خلاف شرع هم نمی گویند. (2918359) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۳:۰۹:۳۰
آفرین. حرف حساب جواب ندارد. فقط رفراندوم. (2918231) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۶:۱۹:۴۲
انرژی هسته ای حق مسلم ماست = رفراندوم هسته ای حق مسلم ماست (2919049) (alef-3)
 
الف ش
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۳:۱۴:۱۳
افرین مرحبا اقای روحانی ما ملت ایران با ارائ بیشتر شما را انتخاب کردیم شجاع باشید و از هیچ نهراسید ما باید با دنیا صلح کنیم و شما باید در این راه تلاش کنید (2918248) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۷:۰۲:۱۰
شما که میخواهید دستاتون رو ببرید بالا بهتره برید ینگه دنیا و خوش بگذرونید اینجا ایرانه و زیر بار ذلت به اسم صلح و تعامل و این جور حرفها نمیریم (2919218) (alef-3)
 
امیری
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۳:۲۲:۴۸
بنده هم با پیشنهاد ایشان موافقم که اصل حصول توافق را به رفراندوم بگذاریم. (2918287) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۳:۲۳:۳۵
از جانب کل مردم حرف نمی زنم ولی به عنوان یکی از مردم هر توافقی را به دشمنی پر هزینه ترجیح می دهم.
تعارضات چند سال گذشته جز هزینه و گرانی و تورم و رکود و فساد و بی اخلاقی و نا امنی هیچ دستاوردی نداشته است.
د رهر رفراندومی هم حاضرم شرکت کنم و رای خودم را اعلام می کنم. (2918294) (alef-13)
 
سیاه بیشه
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۲۰:۳۷:۵۸
بنده افتخار میکنم از طرف من هم حرفی بزنید.حرف شما باید با طلای 24 عیار نوشته شود. (2919710) (alef-13)
 
ایران
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۳:۲۷:۳۰
سلام افرین.... رفراندوم حق مسلم مردم ایران است ...ممنون جناب زیبا کلام الحق تمام تفکراتتان مانند کلامتان زیباست ...با تشکر یک ایرانی (2918314) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۳:۲۷:۳۲
من به عنوان يك مخالف سرسخت اين همه زبوني و وادادگي تيم ايراني در اين مذاكرات يك طرفه كه بي شباهت به ماجراي حكميت امثال ابوموسي اشعري نيست به شدت تمام از اين رفراندوم حمايت مي كنم. لطفا وحتما و هر چه سريعتر اين رفراندوم را برگزار كنيد تا ببينيد مردم چه جوابي به شما مي دهند و اين به قول شما اقليت مخالف بوق به دست حجم واقعي شان چه قدر است!
كاش براي گلستان تركمنچاي و فروختن بحرين هم رفراندوم برگزار مي كردند.
در ضمن من حاضرم به شرافتم قسم بخورم كه در انتخابات آتي رياست جمهوري به روحاني راي بدم و در عوض ايشون اينجور منافع ملي ما و نسلهاي آينده رو قرباني كمپينهاي انتخاباتي نكنند!
و اين رو هم بگم كه اگر اين تركمنچاي امضا بشه شك نكنيد كه اولين قرباني آن همين دولت خواهد بود! بعدش ديگه نميشه پنهاكاري كرد.
حتي دولت سازندگي هم اينقدر پنهانكار و پرخاشگر نبود!
كم كم داره بوي بني صدر به مشام ميرسه متاسفانه
لطفا منتشر كنيد (2918315) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۳:۵۷:۰۹
عزیز جان شما حرص نخور و فداکاری هم نکن چون ایشان دوره بعد قطعا رای می آورندونیازی به تبلیغ ندارند فقط بیا ورای مخالفت را بده وبرو همین ! (2918437) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۶:۱۵:۴۵
دو سال دیگه دوران ذلت بار توافقات ننگین تمام میشود و مردم نفسی میکشند (2919034) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۳:۵۸:۲۱
من همین حالا و از همینجا به توافق رای مثبت می دهم است . (2918444) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۸:۵۵:۱۷
منفي...
من بر خلاف شما وطن فروش نيستم و غيرت دارم.... (2919516) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۳:۳۴:۱۹
احسنت دکتر... (2918338) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۳:۳۴:۴۵
واقعا چرا؟!؟!؟!
مگه ادعای نظام جمهوری و خدمت به مردم نیست؟ مگه ادعای دموکراسی نداریم؟ (2918340) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۵:۲۳:۴۸
ولی قانون هم داریم .... هرکسی نمیتونه حرف بزنه که چیکار کنیم (2918824) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۶:۲۸:۲۹
یعنی به عقیده شما کشورهایی مثل آمریکا و فرانسه و انگلیس و غیره که مهد دموکراسی برای شما هستند وقتی خواستند انرژی هسته ای داشته باشند از مردمشون نظر خواستند (2919079) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۳:۳۹:۳۳
موافقم آقاي زيبا كلام. (2918358) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۶:۱۸:۴۳
این اقا مامور به ایجاد رابطه با آمریکاست و رفراندوم و غیره بهانه است فردا برای هر بی تدبیری دولت میگه رفراندوم برگزار کنید (2919046) (alef-3)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۳:۴۷:۳۰
اقای زیبا کلام در صحبتهای گذشته خود عنوان کرده بودند که ما به انرژی هسته ای نیازی نداریم. همه چیز را جمع کنید و خلاص!!!!!!!!!
از دید ایشان قدرت کدخدا بزرگتر از قدرت خداست بنابراین تنها راه سعادت ما دوستی با کدخداست.ایشان به خاطر دوستی با کدخدا حاضرند تمام ارزشهای دینی و انقلابی را دور بریزند. اقای زیبا کلام فردی غربزده هستند. (2918394) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۴:۰۵:۱۷
اقای زیبا کلام
آیا موضوع این رفراندم کلیت توافق شدن یا نشدنه؟
اگر میفرمایید بله. باید بگم چه فایده ای داره؟ چونکه گیریم همه گفتن توافق شود. بعدش چی میشه؟ در نهایت دوباره باید یک تیم متخصص بیان برن مذاکره درسته؟(مسلما نمیفرمایید بگیم امریکا چند برگ توافق مورد نظرشون رو بدن اونو به رفراندم بگذاریم. درسته؟؟؟؟) پس میرسیم همین جا که هستیم. پس رفراندم چه فایده ای داشت؟
اگر هم میگین جزییات باید به رفراندم گذاشته بشه، که حتما عاقلانه نیست. چون اینطور میشه که مثلا هر هفته باید یک بند از توافق امریکایی ها رو به رفراندم بگذاریم که اینم حرف یه عاقل نیست. اولا مثلا من که از کامپیوتر سر رشته دارم چه میدونم فرق آب سنگین با آب سبک چیه؟ چطور میتونم نظر بدم؟
ثانیا چقدر وقت و زمان و هزینه میخواد؟
پس لطفا رفراندم رو برای جای خودش تجویز کنید.
لطفا منتشر کن (2918468) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۲۳:۳۹:۵۱
سوال باید در مورد لزوم ادامه دادن یا ندادن گسترش و ادامه فعالیت های هسته ای باشد. پاسخ این سوال حتی می تواند ما را بی نیاز از مذاکره کند. همین که معلوم شود مردم احساس نیاز به این همه هزینه برای هسته ای را دارند یا نه به حل مشکل کمک می کند. (2920078) (alef-13)
 
ali
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۴:۰۷:۴۸
مگر روی مسایل استراتزیکی که اینده کشور را کاملا تحت الشعاع قرار داده و در حالی که کشورهایی در اطراف با توهمات ایران هراسی در حال تجهیز به انواع سلاحهای متعارف و نامتعارفند میشود فقط به رفراندم تکیه کرد ایا کدام کشور پیشرفته ای را میتوانید مثال بزنید در مورد مسایل استراتزیک رفراندوم برگزار کند همه اش این کشور ضربه برخورد های احساسی را خورده است (2918483) (alef-13)
 
صمد
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۷:۵۷:۴۳
بریتانیا همین پارسال در مورد جدایی اسکاتلند از کشورش رفراندوم برگزار کرد. اون مساله استراتژیک نبود؟ چندین و چند کشور اروپایی در مورد عضویت یا عدم عضویت در اتحادیه اروپا رفراندوم برگزار کردند. اینها مسائل استراتژیک نیست؟ آخه چرا ندونسته رو هوا نظر میدی؟ (2919373) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۴:۱۰:۴۱
از اين توافقاتي كه تا الان حرفش زده ميشه چي نصيب ايران شده به نظرم بايد اول بمب اتم رو بسازيم بعد بريم راجع به توافق حرف بزنيم اين تنها راه نجاته (2918495) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۴:۲۰:۴۰
جناب آقای زیبا کلام، از نوشتار شما که به هیچ وجه با نام شما تناسبی نداشت متعجب شدم، دذ جایی که شما که خود به مبانی حقوق بین الملل آشنایی داشته و بر خواسته سلطه جویانه کشورهای غربی واقفید، اینگونه به مخالفان و یا منتقدان این موضوع اساسی و سرنوشت سار می تازید!!
البته موضوع هسته ای نه تنها بهانه غرب برای تحت فشار قرادادن کشور و ملت ما، بلکه بهانه ای بزرگ برای این تاخت تاز شد!
بنظر در این برهه، تنها با همدلی و تبادل نظر و شنیدن نظرات بقولی دلواپسان و حرکت در مسیری که رهبری و رئیس جمهور محترم تبیین و توسط وزیر محترم خارجه و تیم سخت کوش آن اجرایی می گردد، بایستی گام برداریم و از تخریب و هتاکی به ساکنین در اردوگاه خودی بپرهیزیم. (2918526) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۴:۲۱:۱۴
این دلواپسان جرات یک نظر سنجی با سوال مستقیم و جواب بله یا خیر رو از رسانه ملی ندارن، میخواین بیان رفراندوم برگزار کنند؟؟!! (2918527) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۴:۲۲:۴۱
از سایت الف واقعا تشکر میکنم با اینکه هنوز دادگاه آقای توکلی تموم نشده شجاعت بخرج داده و نامه آقای زیبا کلام رو روی سایت گذاشته و از اون مهمتر نظرات کاربران از هر دوطیف رو هم ثبت کرده همین که حرفهای مردم منتشر میشه همه آرام تر می شوند و برای فضای جامعه امری مثبته در ضمن با مقایسه مثبتهای طیفهای مختلف فکری که نظراتشون رو گذاشتن نتیجه رفراندوم مشخصه میشه حتی اگر رفراندومی برگزار نشه (2918538) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۴:۳۷:۲۵
اقای زیباکلام بعدازگذشت 2سال مذاکره وگره خوردن مذاکرات الان بفکررفرادوم افتادی (2918592) (alef-3)
 
پاتون رو از گلیمتون دراز تر نکنید
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۵:۲۲:۱۶
خواهشا پاتون رو از گلیمتون دراز تر نکنید طبق قانون حرف بزنید .... یادمه یه زمانی میگفتند رهبری نباید از چهارچوب قانون اساسی پاشو بیرون بزاره(دوره اصلاحات) ... اینو بفهم آقای زیباکلام تو نماینده مجلس نیستی ... تو رهبر نیستی که میای نظر میدی که فلانه!!!! برو طبق قانون حرف زدن رو یادبگیر بعد بیا افاضات بفرما ...
اصل‏ پنجاه و نهم: در مسائل‏ بسیار مهم‏ اقتصادی‏، سیاسی‏، اجتماعی‏ و فرهنگی‏
ممکن‏ است‏ اعمال‏ قوه‏ مقننه‏ از راه‏ همه‏ پرسی‏ و مراجعه‏ مستقیم‏ به‏ آراء
مردم‏ صورت‏ گیرد. در خواست‏ مراجعه‏ به‏ آراء عمومی‏ باید به‏ تصویب‏ دو سوم‏
مجموع‏ نمایندگان‏ مجلس‏ برسد.
صل‏ یکصد و دهم: وظایف‏ و اختیرات‏ رهبر:
‎‎‎‎‎‎‎‎‎3 - فرمان‏ همه‏ پرسی‏.

شما در حیطه کاریتون نظر بدین لطفا.....
خواهشا طبق قانونی که میگفتند رهبری نباید پاشو فراتر بزاره! حرف بزنید .... (2918815) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۵:۴۱:۴۱
صد حيف كه در سايت وزين الف امكان منفي دادن وجود نداره و گرنه تعداد مثبت ها به نظرات به خوبي نشون ميده كه چرا رفراندوم هسته اي برگزار نميشود،اميدوارم منتشر كنيد. (2918895) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۶:۰۹:۵۹
موافقم ولی مرد باش و اگه باختین بعد نریزن سمت سطلهای زباله (2919004) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۶:۲۰:۰۰
به شرط اینکه دولت راستگویان راستگو باشد (2919050) (alef-3)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۶:۲۰:۲۷
اقا جان چرا این در واندر می زنید مگه ما تنها کشوریم که پروتکل الحاقی را می خواهیم اجرا کنیم مگه کشورهایی که اجرا کردن منافعشان از بین رفته؟ (2919051) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۷:۰۴:۰۰
اونها زیر سایه کدخدا هستند (2919227) (alef-3)
 
مهدي
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۲۰:۱۲:۴۸
راست ميگي. نمونش آرژانتين است كه ده سال تعليق كرد و با انگلستان بابت جزايرش مشكل دارد و رييس جمهورش در سازمان ملل عليه همين كدخدا صحبت كرد ولي الان كسي بابت انرژي هسته اي ان كشور نه صحبت ميكند و نه كاري دارد. جهت اطلاع (2919693) (alef-13)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۶:۲۷:۳۳
بدون رفراندوم هم معلومه که 98 درصد راضی به ادامه مذاکراتند چون آه و فغان مردم از گرانی وبی کاری و بی پولی به آسمان هم میرسد وآمثال شماها درک نمیکنید (2919075) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۶:۲۹:۲۹
درود خدا بر صادق زیباکلام و با صداقت (2919084) (alef-3)
 
علي
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۶:۴۶:۱۸
بايدافسوس خوردبردانشگاهي كه استادي چون توداردكه ازجهات سياسي جزنوك دماغش رانمي بيند آيااگرمسئله هسته اي باپذيرش هرآنچه دشمنان گفتند خاتمه يافت مسئله دشمنيهاي مستكبران حل ميشود؟حداقل تحريمهايي مانند طرفداري ازتروريسم وعدم پايبندي به حقوق بشر وغيره وذالك برداشته ميشود ؟واقعابراي باصطلاح اساتيدي مانندشمامتاسفم (2919155) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۶:۵۷:۳۹
چه چقد ساده اند بعضی ها
مگه همه چیز تفاهم دست ماست که رفرادم برگزار کنیم . تفاهم یه چیز دو طرفه است یک ارتباط بین دو طرف است. مثل او ن طرفی که از خواستگاری برگشت گفت 50% قضیه حله
خدا عقل را از کسی نگیره انشاالله (2919209) (alef-3)
 
محمدام
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۷:۱۵:۱۷
اقا ما هسته ای اصلا نمیخاهیم (2919257) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۷:۱۵:۲۰
آیا به همه فعالیت های هسته ای ادامه دهیم یا کلا این دندان لق را از بیخ برکنیم و انگار نه کسی آمده و نه کسی رفته...

به نظرم این پرسش باید به رفراندوم گذاشته شود (2919258) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۸:۳۸:۳۱
رفراندوم رو مردم در تظاهرات بیست و دو بهمن برگزار کردند. اون موقع تو خونه ات نشسته بودی خواب بودی داداش من (2919479) (alef-13)
 
سیامک
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۷:۳۱:۵۶
اقای زیبا کلام مگرهمه ملت ازمذاکرات حمایت نکردیم مگردراخراین مذاکرات مشخص نشد امریکایی ها بدنبال سرکشی از تمام مرکز نظامی واقتداردفاعی ایران هستند تا ملت ایران راچندروزه بذلت بکشند ویک لقمه چپ انها شویم مگر دراین مذاکرات برای همه ثابت نشد که میخواهند حرف خودشان رابزوز حمله نظامی بکرسی بنشانند دیگررفراندوم برای چیست ختم کلام ملت ایرانی استقلال بودن وزیر یوغ هیچ قدرتی نبودن است ضمنا این مملکت صاحب دارد صاحبی بادرایت وفرزانه که کنون ایران رادست گرگان نجات داده است اقای ما مولای ما ولی فقیه ما امام خامنه ای است باید اتحاد خودمان رامحکمتر کنیم تا مبادا ایران بکام گرگان وشیران شود (2919299) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۷:۴۰:۴۹
ظاهرا عده ای هم باور کردند که انرژی هسته ای صنعت و اقتصاد کشور را زیر و رو و متحول ميکند! (2919319) (alef-3)
 
بهمن
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۷:۵۷:۰۰
با سلام
توافق هسته ای کلی است. منظور از توافق چیست که می خواهیم به رفراندم بگذاریم. همه ما یک توافق خوب را قبول داریم اما نه این توافقی که تیم مذاکره کننده دارند به آن می رسند و می خواهند تا 15 سال ما را از پیشرفت هسته ای منع کنند. (2919371) (alef-13)
 
فرزانه
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۸:۰۲:۴۶
اشتباه است اگر فکر کنیم که توافق هسته ما را از مشکلات اقتصادی نجات می دهد و گرانی ها را کم می کند. تنها 20 درصد تحریم ها مربوط به مسئله هسته ای ایران است 80 درصد تحریم ها به مسائل دیگر مربوط است. تاز بر اساس گفته اوباما تحریم ها بعد از توافق هسته ای در زمینه های دیگر از جمله مسئله حقوق بشر ادامه پیدا می کند. (2919388) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۸:۱۱:۰۰
واقعا با توافق منافع چه کسانی در مملکت ما به خطر می افته ؟ دست از از این دورو بازی ها بردارید (2919409) (alef-13)
 
م.ح
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۸:۲۲:۵۶
آقایان دکتر و کارشناس ارشد و متخصص و کارشناس و مدعی و ....
مقاله با عنوان زیر را مطالعه فرمایید و بعد اظهارات گهربار ایراد بفرمایید البته اگر ذره ای انصاف وجود دارد

از «نفت بدبو» تا «اورانیوم بی‌ارزش»! (2919444) (alef-13)
 
lمحمدصادق لزگی
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۸:۵۸:۴۶
میگن یه روز مورچه ها روی گردن فیلی بودن فیل تکان میخورد میفتند زمین جز یکی از اونها بعد مورچه های دیگر از پایین داد میزن به مورچه بالایی که خفش کن خفش کن......حالا ماجرای بزرگوارانی مثل اقای صادق زیبا کلام همچون این مثل است که هر از چندگاهی نامه سرگشاده میدهند که خفش کن خفش کن .اقای زیبا کلام اگر رفراندوم هم شود مردم خون شهدا و خیانت های امریکا را به کل بشریت فدا نمیکنند شما و گروهتان خودتان می دانید که در چنین رفراندوم هایی رای نمی اورید وبعدش ادعای تقلب میکنید.شما که را از رفراندوم میترسانید مردم شهید پرور حامی مظلومان رایا خودتان را با این نامه ها دلداری میدهید. (2919531) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۹:۱۰:۴۳
اقای زیباکلام بعدازگذشت 2سال مذاکره و دوستی با آمریکا شاهد گرانی نیازهای اساسی مردم، تمدید تحریم ها و وضع تحریم های جدید و.... ،جسور شدن و زیاده خواهی بوده ایم

هدف از مذاکره بهبود وضع اقتصادی بوده که بعد از 2سال ناامید شدیمکمراقشار متوسط را نیز شکسته

است ومحاسبه کنید با افزایش قیمتها با شیب ملایم توسط دولت محترم از شروع بکار دولت تدبیر و امید چند برابر شده است.....

البته مطمئن باشید افراد و مسئولین مرفه خبری از نحوه معیشت قشر ضعیف و متوسط جامعه ندارند... (2919558) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۲۱:۰۲:۴۸
آمانو ادامه داد: «رسیدن به این اطمینان که برنامه هسته‌ای ایران اهداف صرفا صلح‌آمیز دارد، سال‌ها زمان می‌برد.» (2919758) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۲۳:۰۵:۰۵
اول باید ادامه کار روحانی به رفراندم گذاشته شود (2920006) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۲۳:۵۵:۲۸
كشور رهبر دارد مي داند كه چكار كند هم ازتو عاقل تر،با هوش تر،شجاعتر،روشنفكرتراست وفردي با إيمان ومدير ومدبر است ونيازي به افاضات جناب عالي نيست در ثاني ما استكبار ستيزي را از امام خميني آموختيم همان كسي كه ميليونها مردم به استقبالش رفتند وچندين برابر آن او را بدرقه كردند. (2920107) (alef-13)