نظر منتشر شده
۸۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 315685
آمار فوتی آنفلوآنزا به ۳۳ نفر رسید/اعلام وضعیت زرد در کرمان/ ۱۰ استان در معرض ابتلا/ توصیه‌های مهم
بخش اجتماعی الف، 16 آذر 94
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۳
معاون وزیر بهداشت در جدیدترین آمار از فوت ۳۳ نفر بر اثر آنفلوآنزا در دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان خبر داد.

دکتر علی اکبر سیاری با اشاره به فوت ۳۳ نفر بر اثر آنفلوآنزا در دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سال گذشته بیشترین ابتلا به آنفلوآنزا را در شهرهای تبریز و آذربایجان داشتیم ولی امسال کانون این ویروس در کرمان بروز پیدا کرده است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت درباره شیوع این ویروس در کرمان و آیا اینکه علت آن بازگشت زوار از عراق است، توضیح داد: خیر، زیرا نخستین ابتلا به این ویروس را قبل از سفر اربعین در سیرجان داشتیم.

توصیه‌های آنفلوآنزایی
همچنین در این راستا دکتر محمد مهدی گویا رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در قالب توصیه‌های عنوان کرده بود که وزارت بهداشت هرگز واکسیناسیون همگانی را برای آنفولانزا توصیه نمی‌کند. همچنین در ۱۰ استان در هفته‌های آینده احتمال افزایش ابتلا به این بیماری بیشتر خواهد شد.

گویا با اشاره به اینکه افراد بالاتر از ۶۵ سال، کودکان زیر ۵ سال، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و ریوی مزمن، خانم‌های باردار، مبتلایان به سرطان که تحت درمان هستند، مبتلایان به بیماری دیابت و نارسایی کلیه و کسانی که به هر دلیلی دچار نقص سیستم ایمنی هستند از جمله افراد در معرض خطر هستند که بیماری آنفولانزا در این افراد عارضه شدیدتری دارد، اظهار داشت: اگر این بیماری به موقع تحت درمان نگیرد، منجر به مرگ می‌شود.

وی گفت: در پی بروز این بیماری در رفسنجان و کرمان از سه هفته قبل، مسئولان وزارت بهداشت دو بار برای بررسی وضعیت بیماری و نظارت بر برنامه‌ها و اقدامات درمانی انجام شده بر بیماران در بیمارستان به این دو شهر سفر کرده و تمام اقدامات درمانی انجام شده را از نزدیک مورد بررسی و ارزیابی قرار داده ایم.

گویا تاکید کرد: تمام اقدامات درمانی لازم برای همه این بیماران انجام شده است ولی متاسفانه به دلیل وجود بیماری زمینه ای، اقدامات درمانی موثر واقع نشد و ۶ مورد اخیر فوت شده در کرمان نیز مربوط به بیمارستان تامین اجتماعی و بخش خصوصی بوده است.

وی عنوان کرد: در ابتدای فصل آنفولانزا در کشور قرار داریم و با سردتر شدن هوا طی روزها و هفته‌های آینده احتمال افزایش ابتلا به این بیماری بیشتر خواهد شد. بر اساس اطلاعات سامانه نرم افزاری انتظار می‌رود در هفته آینده و هفته‌های بعد این بیماری در استان‌های کرمانشاه و آذربایجان شرقی بروز بیشتری داشته باشد.

به گزارش وزارت بهداشت، وی گفت: بعد از این دو استان، استان‌های کردستان، لرستان، خوزستان، چهارمحال بختیاری، اصفهان، تهران، سمنان و خراسان شمالی استانهایی هستند که طی هفته‌های آینده درگیر این بیماری خواهند شد.

گویا در ادامه مجدداً بر رعایت نکات بهداشت فردی برای پیشگیری از این بیماری تاکید کرد و با تاکید بر اینکه شستشوی دست‌ها با آب و صابون برای پیشگیری از بیماری آنفولانزا بسیار ضروری است، گفت: رعایت آداب تنفسی نیز اهمیت فوق العاده زیادی در پیشگیری از بیماری دارد.

وی در ادامه توصیه کرد: افراد مبتلا به بیماری یا مشکوک به بیماری از بوسیدن و دست دادن با یکدیگر جدا خودداری کنند. از هرگونه خوددرمانی خودداری کنند و به پزشک مراجعه نمایند. گویا یادآور شد: مصرف آنتی بیوتیک در بسیاری از موارد ابتلا به این بیماری اصلا ضرورتی ندارد و بعضی از مبتلایان لازم است با تشخیص پزشک تحت درمان‌های دارویی ویژه قرار گیرند.
وی با تاکید بر اینکه شستشوی دست‌ها با آب و صابون برای پیشگیری از این بیماری بسیار ضروری است، گفت: رعایت آداب تنفسی یعنی استفاده از دستمال در هنگام عطسه و سرفه و قرار دادن دستمال در کیسه پلاستیکی و سپس قرار دادن آن در سطل زباله اهمیت فوق العاده زیادی در پیشگیری از بیماری دارد.

گویا در خاتمه خاطرنشان کرده بود که رعایت فاصله حداقل یک متری با بیمار مبتلا بسیار ضروری است و فرد مبتلا باید به اندازه کافی استراحت نماید بنابراین از حضور در مدرسه یا محل کار تا زمانی که پزشک اجازه نداه است باید اکیدا خوددای شود.

مدارس کرمان دو روز تعطیل شد
استاندار کرمان با اشاره به اعلام وضعیت زرد در رابطه با شیوع بیماری آنفلوآنزا گفت: مدارس تمام مقاطع تحصیلی و مهدهای کودک استان کرمان روزهای ۱۷ و ۱۸ آذر تعطیل است.

 علیرضا رزم حسینی روز دوشنبه در نشست فوق العاده ستاد مدیریت بحران استان کرمان با موضوع پیشگیری و مقابله با ویروس H۱N۱ افزود: تعطیلی مدارس به مدت دو روز برای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا در کل استان اعلام می شود. وی خاطرنشان کرد: اعلام وضعیت زرد در استان کرمان به دلیل احتیاط بوده است.

رزم حسینی اظهار کرد: از زمان احتمال شیوع این بیماری در هر هفته یک جلسه تشکیل شده است و این کار به منظور پیشگیری و درمان این بیماری صورت گرفت.

وی افزایش آنفلوانزا در استان کرمان را عادی دانست و گفت: اگر ما شفافیت داشته باشیم، رسانه ها که مسئولیت اطلاع رسانی شفاف را دارند در حوزه عمل به وظایف خود اقدام می کنند و اطلاعات لازم به جامعه ارائه می شود. استاندار کرمان گفت: رسانه ها در این زمان باید با حساسیت مطالب را به جامعه انتقال داده و در حوزه آموزش و پیشگیری نیز به وظیفه اساسی خود عمل کنند.

رزم حسینی افزود: در حوزه مسائل روانی جامعه به هر میزان که اطلاع رسانی صحیح و دقیق به مردم انجام شود، آرامش روانی بیشتری در جامعه حاصل می شود. وی خاطرنشان کرد: موضوع پیشگیری امری دائمی است و همواره باید مد نظر باشد.

۶۰۰ نفر در کرمان بستری شدند
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در بیمارستان‌های سطح استان کرمان، نزدیک به ۶۰۰ نفر بستری شده‌اند و کمتر از ۳۰ نفر (۲۸ نفر) فوت کرده‌اند که در مقایسه با وسعت استان عددی ناچیز و در سطح بین‌المللی قابل قبول است.

دکتر علی‌اکبر حقدوست امروز دوشنبه ۱۶ آذرماه ۹۴ در جلسه فوق‌العاده ستاد مدیریت بحران با موضوع پیشگیری و مقابله با آنفلوآنزایH۱N۱ اظهار کرد: از حدود سه هفته پیش ردپای ویروس آنفلوآنزایH۱N۱ ملاحظه شد و شاید ما نخستین استانی هستیم که بروز این اپیدمی را گزارش کردیم.

حقدوست بیان کرد: هرچند که به سادگی نمی‌توان منشا ویروس آنفلوآنزا را عنوان کرد اما در هفته‌های اخیر این بیماری وحشی‌تر شده است و شاید یکی از شائبه‌ها، ورود اتباع بیگانه حامل ویروس به استان کرمان باشد که البته این امر در حد حدس علمی است.

وی اظهار کرد: سعی کرده‌ایم در روزهای نخست تا آنجا که امکان دارد دارو وارد کنیم ضمن اینکه به دلیل عدم آگاهی از مسائل علمی، توقعات مردم زیاد شده است اما اکنون به اندازه نیاز گروه‌های در معرض خطر استان دارو وجود دارد.

حقدوست بیان کرد: در شرایط فعلی اصلا توصیه نمی‌شود همه افراد سراغ واکسن آنفلوآنزا بروند چراکه در اپیدمی کنونی دو تا سه هفته طول می‌کشد تا واکسن در بدن اثر کند از این رو ما در تلاش هستیم تا کمبود واکسن احساس نشود اما غیرممکن است که برای تمام جمعیت استان واکسن وجود داشته باشد.
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۱۸:۵۴:۳۹
باید فوری وضعیت استراری در کشور اعلام بشه و سفر به استانهای آلوده معدود و این استان‌ها قرنتینه بشه و از سازمان بهداشت جهانی‌ و سایر کشورها که تجربه در مورد ابولا و آنفولانزای مرغی دارند، تقاضای همکاری بشه.... (3372583) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۰:۳۷:۱۵
اچ1ان1میشه آنفولانزای خوکی و نه مرغی،پیشگیریشم خیلی ساده هست شستن وضدعفونی کردن دستها و زدن ماسک. (3372836) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۱:۰۲:۰۳
قرنتینه یک استان!
چه طور ممکنه؟ هرچند در موارد مشابه افراد بیمار و افراد مشکوک و نزدیکان بیماران رو قرنتینه می کنند ولی استان رو نه! (3372903) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۱:۱۳:۱۰
امیدوارم ورود این ویروس به کشور توطئه ای از سوی عربستان و داعش در مرزهای شرقی نباشد!؟ (3372918) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۸ ۱۹:۴۷:۱۱
امروز یکی از پزشکان متخصص در کرمان در رادیو گفت که این بیماری از طریق حجاج وارد کشور شده است. (3378327) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۱:۱۳:۱۶
استراری؟! یا اضطراری
قرنتینه؟! یا قرنطینه؟
معدود ؟! یا محدود؟
با این وضعیت دیکته، توقع دارید که مسئولان به فرمایشات شما گوش هم کنند؟ (3372920) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۲:۱۷:۰۵
دوست عزیز، جالب است که شما همه را متوجه شدید، ولی حق باشماست، باید دقت بیشتری کرد.... (3373060) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۷ ۱۰:۲۱:۳۷
شما سخت نگیر! (3373984) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۷ ۱۲:۲۲:۳۰
سطح سواد كارشناسان مجازي ما هم معلوم شد و از اون عجيب تر تعداد مثبت هايي ايت كه اين كامنت دارد. (3374285) (alef-13)
 
سيدجواد.مشهد
۱۳۹۴-۰۹-۱۷ ۱۴:۴۲:۱۳
احسنت به دقتت . دوست عزيز متاسفانه الان در شبكه هاي مجازي مد شده كه كلمات را اشتباه بنويسند . با اين وضع كم كم غلط نوشتن افتخار و به روز بودن ميشه . البته براي دوستاني كه اون بالا نظر دادن اينطور نيست (3374761) (alef-3)
 
حنا
۱۳۹۴-۰۹-۱۷ ۲۰:۴۶:۳۱
من هم دقیققا میخواستم همین رو بگم. چه ناراحت کننده ست وضع. اما شاید گرفتاری های زندگی بهشون اجازه نداده بتونن مطلع تر باشند. گرچه .... (3375576) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۷ ۲۲:۱۴:۳۶
فکر کنم این کامنت را یک بچه کلاس دوم ابتدایی که از پدرش یه چیزایی شنیده بود گذاشته! (3375718) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۹-۱۸ ۱۹:۳۸:۴۷
ازتراری=اذتراری =اضتراری =اظتراری=ازطراری=اذطراری=اظطراری=اضطراری

زبان شیرین پارسی (3378304) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۱:۴۳:۲۷
چرا سطح سواد اینقدر پایین آمده است؟
آخه استراری یعنی چه؟ توی زندگیت یکبار کلمه اضطراری نشنیده یا ندیده ای؟ (3372985) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۱:۵۲:۳۵
استراری؟قرنتینه؟؟؟! (3373006) (alef-13)
 
نحوی
۱۳۹۴-۰۹-۱۷ ۱۸:۵۷:۳۳
وضعیت استراری؟!!!!
اگر دانش پزشکی شما در حد دانش تان از خط و زبان فارسی باشد، که واویلا.
به نظر می رسد زبان فارسی در وضعیت «اضطراری» به سر می برد؛ حتی اگر این واژه وام گرفته از زبان عربی باشد. (3375348) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۷ ۲۱:۲۶:۱۰
استراری !!!!! قرنتینه!!!! معدود !!!!!!
یعنی موندم اگه غلط شانسی بود مثلا میشد اسطراری اما اینکه استراری دیگه شاهکاره
3 تا غلط بسیار فاحش تو یه جمله

حالا دهنشو باز کنی میگه فوق دکترای فلان از شریف دارم ،واقعا جالبه همه مردم تو همه زمینه ها کارشناس شدن (3375635) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۷ ۲۱:۲۶:۵۸
تازه 95 نفر هم به این افتضاح رای دادن (3375641) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۷ ۲۳:۴۱:۰۶
استان قرنطینه بشه؟!! (3375886) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۱۹:۱۸:۲۲
نمايندگان مجلس چه ....هاشمي را از وزارتخانه بيرون نمي کنند .....25 درصد بودجه كشور را حيف وميله... و اين هم اولين نشانه هاي عاقبت طرح تحول . (3372634) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۱۹:۴۴:۰۸
بودجه کشور را فقط باید داد به شماها تا باهاش پورشه وارد کنید سوار بشید (3372688) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۲:۴۸:۴۶
نه خیر بودجه کشور را باید به شما مافیای دارو و لوازم پزشکی شما صاحبان MRIو CT اسکن (با 99درصد گذارشات نرمال) شما صاحبان دستگاه اکو( با انجام 99درصد کاردیوگرافی غیر ضروری) شما صاحبان شرکتهای داروئی ( بافروش 80درصد انتی بیوتیک بی مورد ) و.... داد . ادعا میکنید که پرداخت از جیب مردم کاهش یافته پس این بودجه ای که باهم تقسیم میکنید ارثیه پدر بزرگ کدام یک از شماهاست.چرا برای تشخیص به موقع پیشگیری قرنطینه درمان بیماریهای مسری جیب سیستم بهداشتی خالی است. در چه عصری هستیم که از سر و روی دانش اموزان شپش می بارد؟ (3373125) (alef-11)
 
مودی
۱۳۹۴-۰۹-۱۷ ۱۲:۲۳:۳۵
انصافا این کامنت درست و اصولی بود. از نویسنده ناشناس آن تشکر میکنم. (3374288) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۷ ۱۲:۲۳:۴۸
شما امارهاي 99 درصدي رو از كجا اوردي؟ به جاي اين اتهامات لطفا كمي سطح اطلاعاتت رو بالا ببر. (3374291) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۷ ۲۲:۵۱:۳۲
لازم نیست شما دنبال امار بگردید . کافیست با یک سردرد ساده به متخصص مراجعه نمائید وسپس پاراکلنیک های درخواستی را با کشور های دیگر مقایسه کنید. وپس از ان گونی پر از داروی تجویزی را وسط اطاق خالی کنید و قوطی های دارو های مکمل بدرد نخور را جدا نماید تا بفهمید گرفتار چه کلاهبرداری قانونی شده اید (3375797) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۱۹:۵۴:۴۴
چه حرف بی ربطی (3372723) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۰:۰۰:۵۵
این چه ربطی به طرح تحول داره. مگه قبل از هاشمی همه گیری بیماری ها اتفاق نمی افتاد؟ (3372738) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۰:۰۶:۴۲
چه ربطی داره به هاشمی! اول کاری در زمان شیوع بیماری های واگیر میشه یافتن منشا شیوع می باشد، وقتی بدونی هیچ کنترل پزشکی به کشورهایی که در آنها بیماری های واگیر شایع می باشند مسافرت می کنند، با خود بیماری را به کشور وارد می کنند چه ربطی به وزیر بهداشت داره. هر بیماری ویروسی یا باکتریایی یک دوره نهفته داره، درهمین دوره نهفته هم ناقل می تونه چند نفر را آلوده کنه و پس از خاتمه دوره نهفته شما شاهد جرقه بیماری واگیر می باشید. تازه چند روزه این بیماری شایع شده، خوب وزیر استعفا بده، عزل بشه کی میخواد مسئولیت مقابله با بیماری را به عهده بگیره. حالا هرچی می شه مشکل جای دیگست اما شماها به دولت گیر می دید. (3372752) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۱۹:۲۱:۲۳
در کانادا بدون در نظر گرفتن سن افراد و به صورت رایگان واکسن آنفولانزا به همه کسانی که تحت پوشش بیمه همگانی هستند تزریق می شود. آیا بهتر نیست که در ایران و دست کم استانهای در معرض خطر به صورت خودیاری هم که شده این واکسن تزریق همگانی داشته باشد؟ (3372643) (alef-11)
 
عباس
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۰:۲۵:۲۰
دوست عزیز فقط عده محدود که در خطر هستن باید واکسن بزنن،بالا هم ذکر شده در هیچ جای دنیا همه افراد جامعه رو واکسینه نمیکنن!ممکنه حتی من و شما مبتلا بشیم حالا اونایی که جز گروه پر خطر هستن ممکنه دچار عارضه بشن،ولی ممکنه یکی دیگه اصلا بدون هیچ دارویی خوب بشه! (3372792) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۲:۴۰:۱۶
شما خوبه این موضوع رو هم به ادارت بهداشت کانادا یادآور بشید چون در ماه نوامبر که میشه (حدود آبان خودمون) همه مراکز بهداشتی و برخی مراکز توزیع دارو تابلوهای تزریق واکسن رو نصب میکنن و به رایگان برای کسانی که کارت سلامت رو دارن ارائه می دن (بیمه همگانی). بنده و همسرم که در ایالت اونتاریو سکونت داریم هم به رایگان رفتیم و یک پزشک عمومی برای ما واکسن زد! حالا شما می فرمایید که لازم نیست، خوب به اینها هم بگید که پول مالیات مردم رو هدر ندن! (3373103) (alef-11)
 
همشیره
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۰:۳۳:۳۱
این جا خا رج نیست. (3372823) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۰:۴۲:۰۱
استاد واکسن این نوع آنفولانزا درمقیاس خیلی کم تولیدشده و اونی که شما میگی شایدواکسن آنفولانزا معمولیه وفکرم نمیکنم دولت کانادا مجانی واکسینه کنه ملت رو برای بیماری آنفولانزا چونکه واکسیناسیون مجانی مخصوص یک سری بیماریهای خاصه مثل آبله وفلج اطفال و... (3372847) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۰:۴۲:۳۷
در کانادا همچین کاری انجام نمی شه، من دو سال اونجا بودم. به هیچ وجه واکسن آنفولانزا جز برنامه همگانی نیست و فقط برای افراد در معرض خطر استفاده می شه. (3372850) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۲:۴۲:۳۵
عزیز شما کجای کانادا بودید؟؟ در همه شعبه های Shoppers Drug Mart، کلینیک های سرپایی یا Walk in Clinics و حتی فروشگاه noFrills هم در بخش دارویی این واکسن زده میشه (اونی که من با چشم خودم دیدم). حالا شما می فرمایید که اصلا نیست!!! یک سری به گوگل بزنید بعد ادعا کنید! (3373108) (alef-11)
 
مصطفی
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۳:۳۷:۲۱
واکسن انفلوانزا در کانادا مجانیه. فقط باید در ماه نوامبر زحمت بکشی به مراکز این کار که ذر مالهای بزرگ هست مراجعه کنی. (3373227) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۱:۲۲:۰۲
مگر پولي مانده !!!!!!!!! (3372929) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۱:۴۰:۲۵
در کانادا چون مردم فقیرند رایگان است ولی اینجا قیمت هر واکس 3 برابر است که تازه ان هم در دونوع اصلی و چینی عرضه میشود . نوع چینی کمی ارزانتر بوده ولی زنده ماندن بیمار 50 به 50 است . (3372977) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۰:۰۴:۲۷
حالا مرزهارو فله کنین... (3372745) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۰:۰۹:۰۵
از کجا اومده؟ (3372758) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۰:۲۰:۲۱
لطفا کسانی که احساس بیماری می کنند از وسایل حمل نقل عمومی استفاده نکنند. (3372780) (alef-11)
 
نویدی
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۰:۲۷:۵۷
صدا وسیما بایستی اطلا ع رسانی کند این موضوع بسیار مهم وحیاتی است اگر کم توجه ای شود این بیماری بیشتر اسیب می زند (3372802) (alef-11)
 
امانی
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۰:۲۹:۵۴
بایستی امپول وقرص های مربوطه به مردم ارایه شود (3372811) (alef-11)
 
Kiano
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۰:۳۶:۱۳
بعضی وزرا ی متمول مردم کوچه و خیابون رو ریز می بینن -اگه صورتحساب های کلان صادر شده درست یا ساختگی برخی بیمارستان ها ی مرتبط با طرح تحول سلامت پرداخت نشه وضعیت اضطراری اعلام می شه وگرنه حالا چند نفر از انفولانزا بمیرن چه اضطراری داره (3372831) (alef-11)
 
ali
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۰:۴۳:۲۱
بسیاری از زیرگونه‌های نوظهور آنفلوآنزا معمولا از چین منشا می‌گیرند، جایی که زندگی انسان و طیور و خوک بسیار نزدیک و درآمیخته است. BBC NEWS
حالا بریم ببینیم منشا از کجا بوده نه اینکه به وزیر و وکیل الکی گیر بدیم. وزیر بهداشت که نمیتواند حکم بدهد که ویروسها وارد کشور نشوند. منشا میتواند کشورهای همسایه ما هم باشند که از وضع بهداشتی مناسبی برخوردار نیستند. حالا مثلا ببین چند هزار نفر رفتن غراق و برگشتن .شما هم در این مدت سعی کن دستهایت را با آب و صابون بشوری و خون خودت را هم بخاطر وزیر و وکیل کثیف نکنی (3372852) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۰:۵۷:۱۵
آنفلونزای خوکی از خوک به انسان منتقل میشه اما از اونجا که در کشور ما خوک مصرف غذایی نداره و تعامل انسانی با دامهای پروارشده از جنس خوک هم وجود نداره شیوع این بیماری در خیلی مشکوکه (3372885) (alef-13)
 
اميد
۱۳۹۴-۰۹-۲۰ ۲۳:۰۴:۵۳
با سلام.
نه دادا چندان مشكوك نيست لطفا با نظر غير كارشناسي موجب هراس مردم نشويد.!!! اين يك كه خييييلي مهمه.
و دوم آنفولانزاي خوكي از خوك منتقل نميشه بلكه در دوره اي (5 سال پيش) اولين موارد در مكزيك و آمريكا از خوك جدا شده و با جهش و تركيبي كه پيدا كرده (البته اينو ميشه گفت شايد دستي هم توش بوده!) قابليت انتقال به انسان و همچنين از انسان به انسان را پيدا كرده .
در كشورهاي ديگه خيلي چيزا ديگه هم رايگانه ولي در كشور ما هنوز واكسيناسيون آنفولانزا به غير از گروههاي در معرض خطر براي بقيه امكان رايگان كردنش نيست چون فعلا بودجش نيست. يه شايعه هست كه بر اثر گود برداري در كرمان گاز خارج شده و از اين چرت و پرتها !!! مگه سيصد سال پيش اصلا آنفولانزاي خوكي وجود داشته كه همراه كشته شدگان دفع بشه در ثاني ويروس انگل اجباري انسان زندست و 48 ساعت بعد مرگ اصلا وجود خارجي نداره. (3382094) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۰:۵۸:۱۲
سی و سه نفر در ابتدای شیوع این بیماری آمار بسیار بالایی است! خواهشا قبل از اینکه پیشگیری از شیوع آن سخت تر بشه، فکر اساسی براش بکنند.

قرنطینه افراد مشکوک به بیماری، قرنطینه بیمارستانها، تعطیلی مدارس و دانشگاهها، توزیع ماسکهای با کیفیت، ..... (3372889) (alef-11)
 
Saed
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۱:۲۴:۲۶
دوستان من دانشجوی پزشکی سال هفتم دانشگاه کرمان هستم.محض اطلاعات دوستان میگم که دکتر حقدوست درست بیان کردن.واکسن آنفلوآنزا الان هیچ فایده ای نداره.چون این واکسن ها سه ماه پیش وارد شده اند و ویروس آنفلوآنزا دائما در حال تغییر محتوای ژنتیکی هست لذا اثر بخشی واکسن فقط سی درصد هست.دوما اینکه مدت زمانی که طول میکشه تا واکسن در بدن اثر کنه و آنتی بادی ساخته بشه دوهفته هست.تا دوهفته دیگه هم اپیدمی آنفلوآنزا تمام میشه.لذا تزریق واکسن هیچ فایده ای نداره.درکشورهای پیشرفته هم که دوستمون ذکر کردن همه واکسن میزنن باید عرض کنم که زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا اواخر شهریور هست که زیاد هم موثرنیست به علت همون تغییر ژنتیکی دائمی ویروس.لذا حداقل در این زمینه نه اشکالی به وزارت بهداشت و وزیر بهداشت وارد هست نه به ریاست دانشگاه علوم پزشکی و نه پولی و حیف و میل شده (3372938) (alef-11)
 
تبریزی
۱۳۹۴-۰۹-۱۷ ۰۹:۰۷:۵۶
چیزی که تو متن گفته اینه که با سردتر شدن هوا ابتلا به این بیماری بیشتر میشه ولی شما میگید اپیدمی تا دو هفته دیگه تموم میشه؟ اگه امکانش هست دقیق تر توضیح بدین. (3373806) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۷ ۲۲:۲۶:۰۷
ببخشید میشه علایم آنفولانزا رو کامل یبگین (3375735) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۷ ۲۲:۲۸:۱۰
من کرمانی هستم.شوهرم سرما خورده.خیلی نگرانم (3375739) (alef-13)
 
Kiano
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۱:۳۳:۰۲
ایا احتمال حمله بیولوژیک توسط نیرو های خارجی نمیتواند باشد تا اونجایی که ما میدانیم اگر قرار به اپیدمی انفولانزا باشد بدلیل خواستگاه مهاجرتی پرندگان باید از شهرهای شمالی اغاز شود نه کرمان ،البته کرمان بدلیل وجود شتر احتمال کرونا بیشتر است (3372962) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۲:۴۷:۵۴
از کی خوک جزو پرندگان اومده؟ (3373122) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۱:۴۷:۵۳
واکسن انفلونزا ارزون 23 هزار تومان
پول پیتزا یا سیگار مردم نیست
چرا همش دنبال بها نه ایم شهریور وقت تزریق بهتر همه بزنن (3372995) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۲:۰۲:۵۱
تعطیلی مدارس که با جمع تعطیلی سه روزه میشه 5 روز عاملی برای مسافرت کرمانی ها به استان های همجوار میشه مثل هرمزگان اصفهان فارس و... لطفا اجازه این مسافرتها داده نشه. کاش مردم این موضوع رو درک کنن. (3373030) (alef-13)
 
Kiano
۱۳۹۴-۰۹-۱۷ ۱۳:۵۱:۰۹
بله قرنطینه استانهای مبتلا (3374582) (alef-13)
 
حسين
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۲:۲۱:۰۸
واقعا خطرناك هست،مسولين، جدي بگيرند جان هموطنانمان در خطرهست، چه تروريست،و چه بيماري ، همش را جدي بايد گرفت چون جان انسانها در خطر هست، (3373071) (alef-13)
 
من
۱۳۹۴-۰۹-۱۷ ۱۲:۵۲:۰۸
میایم تا بقیه هم بگیرن شاید یکی فکری به حالمون کنه (3374385) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۲۳:۳۳:۳۶
دو سطر و اينهم غلط املائي
نگو در زمان تايپ كردن اشتباه شده كه اصلا تابلو هست
(اضطراري - محدود - آنفلوآنزاي مرغي ) درسته دلبندم

ولي توصيه هاي شما منطقيه و همان چيزي است كه معمولا انجام مي شه اما گمان نمي كنم كه مسئولينش درست انجامش بدهند و جاي نگراني داره (3373218) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۷ ۰۰:۳۳:۰۱
ساده ترین راه پیشگیری این است که همه افراد بهداشت فردی را رعایت کنند وبرای این منظور جدی باشند (3373319) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۷ ۰۷:۲۸:۳۷
سلاام،،وقتی دو میلیون نفر رو میفرستین کشور جنگزده عراق بدون واکسن بدون آمادگی بدون بهداشت بعد بیماری میاد چرا باید بقیه مردم هزینه این دو میلیون رو بدن ؟چرا باید چند روز هیچ جا بلیط نفروشن تا اینها از اربعین برگردن؟کجای دنیا ملت این طوری روانه میشن؟چرا اعلام نمی کنید که فقط امکانت برای تعدادی محدود است و کشور و بقیه مردم حقشان ضایع نشه؟چرا با برنامه ریزی وزدن واکسن و امکانات کاروانی اینها رو نمی برید تااین همه خسارت مالی و جانی نبینیم؟چرا مردم اکنون مجبورند بخاطر کارهای یه عده در بیم و هراس زندگی کنند؟همه میدانند این ویروس از عراق اومده ،حالا شما که مردم رو تحریک می کردید برای اربعین پاسخگو باش
،تازه دولت رو محکوم می کنند چرا اتوبوس بیشتر نرفته مرز اینا رو بیاره،،جانها فدای امام حسین اما عقل ما کجاست؟ورود به کشور دیگر باید تابع قوانین باشه اون هم کشور در حال جنگ عراق ،برای چه یک گروه دومیلیون نفری باید این همه هزینه به کشور وارد کنه،اگر در آمریکا هم باشه حمایت از دومیلیون در چند روز امکان نداره بعد کشور ما؟مگر چند اتوبوس در سراسر کشور هست که در چند روز از عهده کار بر بیاد.چرا به هیچ چیز توجه نمی کنید.چرا ورود کنندگان رو تو قرنطینه قرار ندادید تا سال آینده بفهمند همین جوری وارد کشور دیگر شدن چققققدر هزینه داره؟اگر همه این دو میلیون رو در مرز یک هفته نگه میداشتند تا بیماری در سراسر کشور پخش نشه الان شاهد همه گیری بودیم؟باید مردم رو توجیه کنید رسانه ها باید بگویند هر کسی واکسن نزده حق رفتن نداره،،،تا کی،،تا کی ،،تا کی عمل کردن شعاری،،37 سال شعار بسه (3373560) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۷ ۱۲:۳۳:۴۱
بابا جون ! این ویروس قبل از اربعین در کرمان گزارش شده ! گیر دادیا! (3374318) (alef-13)
 
ا
۱۳۹۴-۰۹-۱۷ ۱۰:۱۰:۴۷
با لطف و درایت مسئولین، دو روز تعطیلی مدارس، و از طرفی دو روز تعطیلی رسمی در پیش، هموطنان ناقل رو برای سفر کردن به استان های همجوار تشویق میکنه
متوجهید که...؟!
منتظر شیوع این بیماری، در هرمزگان هم باشید
واقعا مشخص شده، چیزی که مسئولان بالادستیِ مملکت رو به اینجاها رسونده، عقل و درایت و شایستگی نبوده
متاسفم (3373953) (alef-13)
 
دانشجوی پزشکی
۱۳۹۴-۰۹-۱۷ ۱۲:۲۴:۵۸
اوضاع ممکن است بسیار خطرناک شود چون کشور به هیچ عنوان زیر ساختهای بهداشتی و درمانی لازم را برای مقابله با پدیده های اپیدمیک خطرناک ندارد الف جان لطفا منتشر کنید (3374294) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۷ ۱۴:۳۳:۲۲
در مدارس اصفهان شپش ديده شده (3374733) (alef-3)
 
شهروند کرمانی
۱۳۹۴-۰۹-۱۷ ۱۶:۲۰:۳۷
دوست عزیز
به جای اینکه غصه بخوری و مردم استانی را قرنطینه کنی، بهتر است خودت بنشینی توی خونه و قرنطینه بشی! (3375021) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۷ ۲۲:۴۰:۱۷
با عرض سلام جالبه به جای حس هم دردی بعضی از دوستان نگران خودشونن
نگران نباشید مردم ترجیح میدن برای حفظ سلامتی خود از هر گونه مسافرت غیر ضروری خودداری کنند (3375762) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۸ ۰۰:۴۵:۴۲
واقعا کاری بکنید وزارت بهداشت با وحشت زندگی داریم میکنیم (3375952) (alef-13)
 
یه کرمانی
۱۳۹۴-۰۹-۱۸ ۰۱:۱۶:۰۴
اینقد جدی نگیرید پارسال هم این اپیدمی در کرمان اومده بود
رعایت بهداشت فردی و حفاضت خودتون در مقابل فرد بیمار
لطفا باعث رعب و وحشت توی کشور نشید (3375976) (alef-13)
 
S
۱۳۹۴-۰۹-۱۸ ۰۲:۴۹:۵۸
دروغ میگن قبل از اربعین بوده تودیگه چقدرساده ای (3376024) (alef-13)
 
فهیمه
۱۳۹۴-۰۹-۱۸ ۰۷:۳۵:۳۳
باید شهرایی که مبتلا شده دارن قرنطینه بشن.نیان سمت جنوب استان.اینجاها مردم به اندازه کافی مشکلات دارن . (3376119) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۸ ۰۸:۳۲:۰۷
من هم موافقم مگه این همه بیماری در استانهای دیگر بود قرنطینه کردن من هم با نظر شهروند کرمانی موافقم تازه کسی هم درگیر این بیماری باشه مگه دیگه حال مسافرت داره (3376236) (alef-13)
 
ماهنوس
۱۳۹۴-۰۹-۱۸ ۰۹:۴۵:۱۰
به جای این خوزعبلات روزی چند دفه دست و روتونو بشوریدو ازماسک استفاده کنید و رژیم غذایی سالم رو در نظر بگیرید ب امید خدا این بحرانم میگذرونیم نامید بودن و گیر دادن هیچ مساله ای رو حل نمیکنه غیر تشویش و استرس وارد کردن ب مسولان و مردم مطمعنا ما خیلی بهتر از کشور هایی ک میگید از پس این بیماری و مشکلات دیگه بر میایم مث زنا هی غر نزنيد (3376513) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۹-۱۸ ۰۹:۴۹:۵۷
وضعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از نظرکار وفعالیت بسیار اسفناک است وقتی معاون بهداشتی دانشگاه فقط به فکر تیم درست کردن از نیروهای معلوم الحال برای بقاء خودش هست دیگه کسی به مردم واین جور موارد فکر نمیکنه،مرکز بهداشت استان کرمان را نگاه کنید همه وهمه مدیرانش از طایفه ای بافتی تشکیل شده و هیچکدام جز منافع شخصی به چیزی فکر نمیکنند،همه با هم قوم وخویش اند ودر حقیقت ناظری وجود ندارد و نتیجه اش این میشود!!!! (3376532) (alef-13)
 
نگار
۱۳۹۴-۰۹-۱۸ ۱۱:۰۰:۰۳
دوستان بهتره الکی حرص نخورید.بشينيد تو خونه هاتون .تو مکانهای عمومی نريد.همین.واکسن هم بزنید نميميريد که.حالا هر سنی هستید.مگه پول واکسن چه ارزشی داره (3376765) (alef-13)
 
علی کرمان
۱۳۹۴-۰۹-۱۸ ۱۱:۴۳:۱۵
چقدرشما بحث الکی میکنن ومردم را میترسونن (3376917) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۸ ۲۲:۲۹:۰۴
رعایت بهداشت و مصرف صحیح اب لیموی تازه بااب گرم یادتون نره (3378595) (alef-11)
 
تقدير
۱۳۹۴-۰۹-۱۸ ۲۲:۵۸:۲۱
دوستان لطفا ويروس رو دست كم نگيريدا اگه نكات ايمني رو هم رعايت كنيد باز هم احتمال ابتلا هست

شخص بيمار از چند روز قبل از بروز علائم هم بيماري رو به بقيه انتقال ميده


به نظرم بهتره زياد وارد حاشيه ها نشيم نميشه كه همه مردم بنشينن توي خونه و زندگيشون مختل بشه (3378675) (alef-11)
 
نگار
۱۳۹۴-۰۹-۱۹ ۰۰:۲۵:۳۴
میگن مهار شده که .خدا بهمون رحم کنه (3378834) (alef-13)
 
....
۱۳۹۴-۰۹-۱۹ ۱۱:۳۴:۱۹
ما که در برابر دوستان سوادی هم نداریم اما کرمان درگیر فاجعه ای شده که خودشونم توش موندن فقط حرف الکی که مردم نترسند،آقایی که میگی دستاتون رو ضدعفونی کن باصابون،اخه برادرمن ویروسی که یک متری طرف بری منتقل میشه وقتی۶۰درصد مردم گرفتن کجا رو میخوای با اب و صابون ضدعفونی کنی،دستات رو بشوربیاویروس رو بخور!!!!!! (3379353) (alef-11)
 
شهروند
۱۳۹۴-۰۹-۱۹ ۱۹:۴۸:۱۱
خيلي جالبه امروز ‍‍ شنيدم كه موارد با علائم باليني رو بدون ازمايش گرفتن مثبت اعلام ميكنن

اخه اين درسته ؟ حتي انفلوانزاي معمولي و خيلي بيماريهاي ديگه هم همين علائم انفلوانزاي خوكي رو دارن جاي تاسفه واقعا چرا؟

درسته كه امكان ازمايش گرفتن از همه افراد مشكوك وجود نداره ولي نه ديگه تا اين حد؟ (3380286) (alef-3)
 
اميد
۱۳۹۴-۰۹-۲۰ ۲۳:۴۴:۱۲
خدمت شهروند عزيز عرض كنم ما يه مورد مشكوك به بيماري داريم و يه مظنون يه محتمل و در انتها مورد قطعي. كه هر كدوم تعاريف خودشو داره. در شرايط عادي حرف شما درسته بايد چندتا دليل كنار هم باشه تا به يكي بگيم فلان بيماري رو داره. ولي در شرايط همه گيري اگه يكي مورد محتمل بيماري باشه يا واضحتر علائم بيماري را داشته باشه و با بيمار آزمايش مثبت هم ارتباط داشته باشه ديگه دليلي براي آزمايش مجدد اون نيست. درمان را شروع مي كنند. و اقدامات بهداشتي برابر مورد مثبت براش انجام ميشه. (3382141) (alef-13)
 
.
۱۳۹۴-۰۹-۱۹ ۲۲:۵۳:۰۵
خدا به خیر بگزرونه (3380555) (alef-11)
 
مریم
۱۳۹۴-۰۹-۲۰ ۰۰:۱۴:۲۹
باید زودتر کرمان قرنطینه بشه (3380694) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۰۸:۱۴:۵۸
دوستان جای ترس و نگرانی داره اما اگر مقاومت بدنتون رو بالا ببرید و از مکانهای شلوغ دوری کنید جای نگرانی نیست . تامیتونید چای سبز و سفید بخورید مرکبات و همچنین استفاده از قرص ویتامین ث نیز خوبه. (3384083) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
آمار فوتی آنفلوآنزا به ۳۳ نفر رسید/اعلام وضعیت زرد در کرمان/ ۱۰ استان در معرض ابتلا/ توصیه‌های مهم