نظر منتشر شده
۱۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 222372
انتقاد زیباکلام از روش غلط ایدئولوژیک شدن مسئله هسته‌ای
تاریخ انتشار : جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۱۸
صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران، جاوید قربان اوغلو سفیر پیشین ایران در آفریقا و ناصر نوبری سفیر سابق ایران در شوروی، درباره موضوع مذاکرات هسته‌ای با یکدیگر مناظره کردند.

به گزارش ایسنا، در این مناظره که با عنوان «حق مسلم» به مناسبت روز ملی فناوری هسته‌ای در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، زیباکلام با طرح این مساله که باید مقدم بر هر چیزی مشخص کنیم که هدف برنامه هسته‌ای دولت‌ها چه بوده است، اظهار کرد: سوال اساسی که مطرح می‌شود و باید در یک جمع دانشگاهی به آن پاسخ داد، این است که رویکرد سه دولت خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی درباره برنامه هسته‌ای کشور چه بوده است؟ این هزینه که بیش از یک دهه است بر کشور تحمیل شده، چه چیزی را برای ما به ارمغان آورده است و ما در مقابل این برنامه هسته‌ای چه هزینه‌هایی را پرداخت کرده‌ایم؟

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه "من تاکنون متوجه نشده‌ام ایران در برابر فعالیت‌های هسته‌ای چه چیزی را به دست آورده است"، تصریح کرد: شاید حماسه‌سرایی مشهورترین پاسخ دو دسته از افرادی بوده که خواهان پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای هستند. وی با اشاره به اینکه سال ۸۴ وقتی احمدی‌نژاد رئیس جمهور شد، برنامه‌های هسته‌ای ایران و نحوه تعامل ما با غرب و ۱+۵ دچار یک دگرگونی کلی شد، ادامه داد: سیاست اصلاح‌طلبان درباره برنامه هسته‌ای سیاستی کج‌دار و مریز بود یعنی طوری جلو رفتند که دنیا در برابر ایران قرار نگیرد و کشور به بن‌بست نرسد.

این محقق و پژوهشگر علوم سیاسی افزود: احمدی‌نژاد وقتی رئیس جمهور شد به طور کلی برنامه اصلاح‌طلبان را کنار گذاشت و تیم مذاکره‌کننده اصلاحات را به خیانت متهم کرد و به دنیا اعلام کرد که ما برنامه هسته‌ای‌مان را با تمام توان دنبال می‌کنیم. نتیجه اتخاذ چنین موضعی نیز چیزی جز تحریم و فشارهای بین‌المللی بر کشور نبود. در ادامه این مناظره ناصر نوبری گفت: من با افراط و تفریط مخالفم زیرا معتقدم دیپلماسی صحیح راهی میانه نیز دارد. عقب‌نشینی در دولت خاتمی باعث رفتارهای رادیکالی در ۸ سال گذشته شد.

نوبری در واکنش به سخنان زیباکلام خطاب به وی اظهار کرد: چون شما علوم سیاسی صرف خوانده‌اید متوجه مسائل فنی مهندسی و انرژی هسته‌ای نمی‌شوید. اگر ایران می‌خواهد به مرزهای تکنولوژی جهان برسد چاره‌ای جز رد کردن حلقه هسته‌ای ندارد. اصل دعوای ما با غرب، پیشرفت ایران است.

وی با بیان این‌که آقای زیباکلام در سخنانش تمام توانش را برای نقد ۸ سال گذشته صرف می‌کند، اظهار کرد: من بیش از هر کسی به ۸ سال پیش انتقاد دارم وحرفه‌ای‌ترین انتقادها را به دولت داشتم، زمانی که هیچ کس جرأت نداشت این حرف‌ها را بزند.

سفیر سابق ایران در شوروی افزود: در دوران مهندس موسوی یکی از بهترین سفیرهای وی بودم، همچنین در دوره ریاست جمهوری آقای رفسنجانی سخنگویی وزارت خارجه را برای اولین بار تاسیس کردم. خانم افخم که اکنون سخنگوی وزارت امور خارجه است یکی از کارمندان من بود و در دوره احمدی‌نژاد هیچ پستی را نداشتم. معتقدم که دوره قبل دیپلماسی تعطیل بود و تنها شعارداده می‌شد بنابراین اگر می‌خواهید واقعا علمی مناظره کنید، به مسائلی که تخصصتان نیست، وارد نشوید.

وی خطاب به صادق زیباکلام گفت: سنی از شما گذشته است و به جای بحث‌های غیر تخصصی اکنون سعی کنید که موافقت‌نامه را نقد کنید که تخصص شما نیز باشد، من هم می‌گویم که رئیس جمهور سابق اشتباه کرد و شعارهای واقعی در مورد انرژی هسته‌ای آنقدر افراطی گفته شد که شما دانشجویان اکنون وقتی آن شعارها را می‌شنوید «هو» می‌کشید.

نوبری ادامه داد: اگر سبب همه مشکلات ما انرژی هسته‌ای است چرا طی ۶۰ سال گذشته پیشرفت نکردیم؟ ما که در گذشته هسته‌ای نبودیم. اگر همه مشکلات ما تحریم‌هاست آیا قبل از دو سال گذشته کشور ما گل و بلبل بود و هیچ مشکلی نداشتیم؟

به گزارش ایسنا، زیباکلام نیز در ادامه با بیان اینکه ما مشابه حرف‌های آقای نوبری را ۸ سال است که از رادیو و تلویزیون شنیده‌ایم، خاطرنشان کرد: نمی‌خواهم وارد بحث دو نفره با نوبری شوم اما برای پاسخ به این سوال که آیا انرژی هسته‌ای پیشرفت محسوب می‌شود یا خیر، بهتر است به وضعیت کره شمالی نگاهی بیندازیم.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با تاکید بر این‌که اگر قرار بود برنامه هسته‌ای انقلابی علمی و خجسته در کشور ایجاد کند، کره شمالی در حال حاضر باید یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا می‌بود، اظهار کرد: در حال حاضر اگر کمک‌های سایر کشورها نبود قحطی کشور کره شمالی را از پای درمی‌آورد.

وی با بیان این‌که "احمدی‌نژاد در سال ۸۴ بر دو نکته خیلی مانور داد"، گفت: دلایل مخالفت غربی‌ها با برنامه هسته‌ای ایران از نظر رئیس جمهور سابق این بود که غرب توان دیدن پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را ندارد. زیباکلام با اشاره به این‌که احمدی‌نژاد معتقد بود برنامه هسته‌ای باعث انقلابی در اقتصاد کشور می‌شود، تصریح کرد: احمدی‌نژاد معتقد بود اگر ایران در برنامه هسته‌ای موفق شود و در مقابل غرب تسلیم نشود، انرژی هسته‌ای ۲۵۰ رشته و صنعت را وارد کشور می‌کند و اقتصاد ما نیز زیر و رو خواهد شد.

این محقق و پژوهشگر علوم سیاسی دومین پاسخ را در مقابل دفاع از برنامه هسته‌ای توسعه مرزهای علم و دانش خواند و افزود: به نظر من در زمینه هسته‌ای هیچ مرز دانشی شکافته نمی‌شود و از نظر علمی و از نظر اقتصادی نیز انرژی هسته‌ای شق‌القمر نخواهد کرد. زیباکلام خاطرنشان کرد: اگر من می‌گویم برنامه هسته‌ای برای ما مابه‌ازایی نداشته است به این دلیل است که راه و روشی که اعمال شد از ابتدا غلط بود زیرا به هسته‌ای ایدئولوژیک نگاه شد و مشکل از آن جا آغاز شد که هسته‌ای به جای اینکه در جهت منافع ملی باشد برای به چالش کشیدن غرب به کار برده شد.

وی اضافه کرد: امروز نیز این نگاه وجود دارد و کم نیستند کسانی که با ژنو مخالفت می‌کنند و می‌گویند که دولت واداده و در برابر غرب تسلیم شده است. زیباکلام با بیان اینکه مشکل ما با آقای نوبری و دوستانشان این است که آنها پشت یک سری شعار سنگر گرفته‌اند، اظهار کرد: متاسفانه برخی‌ها همه مصالح و منافع مملکت را فدای شعار کرده اند.

در این برنامه، همچنین جاوید قربان اوغلو اظهار کرد: انتخابات سال ۹۲ انرژی بسیار زیادی را به کشور تزریق کرد. روی کار آمدن دولت روحانی معجزه بود. دولت تدبیر و امید ادب دیپلماتیک را خوب می‌داند چیزی که در ۸ سال گذشته وجود نداشت. قربان‌اوغلو در پاسخ به سوال نوبری مبنی بر اینکه آیا شما نیز با آقای زیباکلام در خصوص این مطلب که ما مابه‌ازای زیادی را برای مسأله هسته‌ای داده‌ایم؟، خاطرنشان کرد: جواب من، هم بله است و هم نه؛ البته من اصل مسأله هسته‌ای را نقض نمی‌کنم و اعتقاد دارم انرژی هسته‌ای حق ماست ولی معتقدم ما در پرداخت هزینه مادی نباید با دنیا وارد چالش می‌شدیم. اگر خوب مدیریت می‌کردیم آنقدر هزینه تحمیل نمی‌شد.

زیباکلام نیز با اشاره مجدد به مساله غرب ستیزی و آمریکاستیزی در برخی دیدگاه‌ها، گفت: متاسفانه یکی از اتفاقات بدی که افتاد و موجب شد هزینه های مساله هسته ای به شدت بالا برود، این بود که این مساله برای عده ای بصورت یک نبرد و خاکریز برای آمریکاستیزی و مبارزه با غرب تبدیل شد و برخی مسئولان ما از این مساله برای غرب ستیزی و آمریکاستیزی و اشاعه نوعی رادیکالیسم انقلابی استفاده کردند که همین امر موجب بالاتر رفتن هزینه ها برای کشور شد.
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۸:۴۸:۵۸
به عنوان یک مهندس عرض می کنم نظر جناب آقای نوبری درست نیست. شاخه های مختلف دانش مهندسی بسیار گسترده است. اول آن که در دست داشتن یک فن آوری ویژه, به معنی توانایی در تمام زیرشاخه های آن نیست. به این دلیل که در هم تنیدگی شاخه ها در هر فن آوری خود را نشان می دهد . از این رو بعید است با داشتن دانش غنی سازی بتوان به همه محصولات جنبی آن دست یافت. از طرف دیگر شاخه های مهندسی بسیار مختلفند. هیچ کشوری ( حتی آمریکا و چین) همه محصولات مهندسی را تولید نمی کند . بنابراین در خودکفایی در محصولات مهندسی باید به فایده های آن توجه ویژه کرد. وجود ماده اولیه در کشور و میزان نیاز به نیروی انسانی در تولید (در شرایطی که بیکاری در ایران موج می زند ) در انتخاب و سرمایه گذاری بر فن آوری ها بسیار مهم است. از طرفی همه شاخه های مهندسی مدعی هستند که توانایی بیشتری از بقیه دارند و باید سرمایه گذاری بیشتری در شاخه آنها صورت بگیرد. این مدعیات را نباید جدی گرفت و باید پیش ا ز ورود به نولید هر فن آوری یک مطالعه قوی و دقیق درباره مزایای آن انجام داد. آنچه مشخص است این است که در مورد فن آوری هسته ای هرگز چنین مطالعه گسترده ای انجام نشده و مدافعان این عمل با تبلیغات و نه دلایل علمی از انجام یک مطالعه گسترده جلوگیری کرده اند. (2072713) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۲۳:۴۵:۲۲
فقط جناب عالی مهندسی؟! (2073192) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۲۰:۱۴:۴۲
آقای زیبا کلام شما غیر از دفاع از منافع آمریکا کار دیگه ای هم بلدید؟؟

چند بار تا حالا درباره تجاوز به حقوق مردم فلسطین نوشته اید؟؟

چند بار درباره هموطنانمان که توسط ناو آمریکایی شهید شدند نوشتید و گفتید؟؟
.
.
.
.
.


شک دارم که درد شما درد مردم باشد. (2072811) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۲۳:۱۵:۲۳
داداش جوش نزن خوب شما بنویس . (2073139) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۲۰:۱۵:۲۷
به نظرمن پیشرفت اقتصادی در کشور کاملا برای همه روشن شده با گرفتن یارانه همه ما به ارزوهایمان رسیذیم و هیج مشکل اقتصادی یا فرهنگی و غیره نداریم هه هه هه و.... (2072813) (alef-10)
 
م.ساغشکی
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۲۰:۱۹:۵۷
من در کیکی از سخنرانیهای آقای احمد توکلی در مسجد در مشهد بودم. حقیقتا احساس کردم آقای احمد توکلی و کسانی دیگر چون جناب علی مطهری میتوانند همپای کسی مثل آقای صادق زیباکلام بحثهای روشنفکری و انتقادی در کشور به پیش ببرند. من توقع دارم آقایان تولکی و مطهری محافظه کاری جناحی اصول گریان کنار بگذارند و نه فقط از دید مخالفت با دولت و بلکه با نقد کلیت عملکرد این 35 ساله بیایند روشنگری و نقد کنند.
من پیشنهاد میکنم، آقایان احمد تولکی، علی مطهری، صداق زیباکلام مثلث روشنفکری ایرانی را ایجاد کنند و از دیگر افراد روشنفکر هم حمایت کنند.
در ضمن انرژی هسته یی اصطلاح اشتباه است که بخواهد 250 رشته صنعتی داشته باشد. رادیو ایزوتوپ ها اصطلاح درست تر است.
انرژی هسته یی بیشتر منظور همان تولید برق است.
این طور هم نیست. صنایع رادیو ایزوتوپ یا به قول اینها انرژی هسته یی بیشتر اهمیتش در وجود انحصارات است وگرنه بزرگترین صنایع جهان در مورد درامدزایی و ایجاد اشتغال بنا بر آمار جهانی اینهاست:
توریست (هتل داری، صنایع دستی،...)
پالایش و پتروشیمی
نساجی و پوشاک
سرگرمی (اینترمینت، تولید بازی، تولید اسباب بازی، سینما،...)
آی.تی و کامپیوتر
خوراک (تغذیه و تبدیلی کشاورزی...)
ساختمان
خودرو
...
همه کشورهای موفق موسوم به ببرهای شرق آسیا در این صنایع پردرآمد و اشتغال زا سرمایه گذاری کرده اند. این صنایع هزاران شغل ایجاد میند. قطعا اگر میلیاردها دلار سرمایه صرف اینها میکردند الان ما کمتر با معضل وابستگی به درامد نفت و بیکاری روبرو بودیم. (2072815) (alef-10)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۲۱:۰۸:۳۹
من با نوبری موافقم (2072886) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۲۱:۱۲:۱۸
آقای زیبا کلام مهندس نیست اما ما که هستیم! رشد صنعتی ایران هیچ ربطی به فناوری هسته ندارد. اون هم از این نوعی که ما به دنبالش هستیم و مربوط به 50 سال پیش است. (2072892) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۲۲:۱۲:۵۳
من با شما دوست عزیز کاملاً مخالفم رشد صنعتی ایران ربط به فناوری هسته دارد ولی متاسفانه رابطه معکوس دارد. (2073028) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۲۱:۵۷:۰۲
اقای زیبا کلام شما خودتان را هم وا داده اید و گفته اید که اسرائیل را به رسمیت میشناسید و دلیل هم اوردید که جامعه بین ملل به رسمیت شناخته ولی نگفتید چرا اسرائیل به همه قطعنامه های سازمان ملل پشت پا رده لطفا راستش را بگین شما از اسرائیل ترسیده اید یا به تصمیم جامعه ملل احترام میگدارید (2072996) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۲۱:۵۹:۳۸
سخنان زیبا کلام منطقی است.هزینه هایی که دولت احمدی نژاد با تندروی بر ما تحمیل کرد متاسفانه برای سالیان طولانی وجود خواهد داشت. (2073007) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۲۲:۲۰:۵۱
سوال اساسی ما از اقای زیبا کلام:
اگه انرؤی هسته ای هیچ ارزشی نداره پس چرا امریکا و غرب تمام توان خود را برای توقف ان بکار بسته اند؟؟؟؟؟؟؟؟ (2073041) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۲۲:۳۲:۵۳
چرا حرف های طرفداری از اسراییل و مخالفت با استکبارستیزی آقای زیباکلامو نمی نویسید؟!
می ترسین چهره اش تخریب بشه؟! (2073069) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۲۳:۰۷:۱۸
سلام ما که نفهمیدیم این چه جور مناظره ای بود اینها که تقریبا موافق بودند باید حد اقل یکی از طرفا موافق دو اتیشه باشه و انطرفش مخالف دو اتیشه (زیبا کلام)نکته دوم :زمان اقای خاتمی که همه چی معلق شد غربی چه گلی به سر ما زدند .نکته سوم اقای زیبا کلام که استاد سیاسی هستند چه طور متوجه نمیشن الان هم غربی دارن همان فیلم را بازی میکنند بحث حقوق بشر و حمایت از تروریست هم که الان داره علم میشه اینا را چکار کنیم لابد نظر ایشان اینه که به این مقوله هم داره ایدیولوژیک نگاه میشه و لابد ما بزرگترین ناقض حقوق بشر و بزرگترین حامی تروریست در دنیا هستیم.بنده معمولا نظرات اقای زیبا کلام را مطالعه میکنم فقط یک چیز می فهمم اونم هر چی غربیا بگن گوش کنیم بعدش همه کشور گل و بلبل میشه مثل عراق ،لیبی ، عربستان ، افغانستان و صد جای دیگه که همه غرق در نعمتند .یکی نیست بگه اگه اسیای شرق پیشرفت کرد به خاطر همت جانانه بود اگه چین و هند و برزیل امثال اینا پیشرفت کردند جان کندند .ما انقدری که از بی برنامگی و بی عرضگی بعضی از مسولین داریم چوب میخوریم یک دهمش هم از امریکا و امثال اون نمیخوریم (2073126) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۲۳:۴۲:۰۶
با نظر زیبا کلام موفقم (2073186) (alef-13)