طلاق خود آسیب اجتماعی نیست و طبق قانون حقوق بشر و همچنین قانون اسلام حق طرفین ازدواج است که در صورت عدم میل به ادامه ی زندگی مشترک و موجه بودن دلیلشان جدا شوند!
در روزنامه ی خراسان عنوان شد ایران چهارمین رتبه در طلاق را دارد در حالی که به هیچ عنوان چهارمین کشور از لحاظ حضور زنان در اجتماع نیست! شما باید دلیل را در جای دیگری جست و جو کنید! جامعه ی ایران امروز در حال گذار تاریخی خود به سوی روش نوین زندگی است و نمی توان انتظار داشت دختران و پسرانی که با فرد منتخب پدر و مادرشان ازدواج کردند کنار یکدیگر بمانند! همچنین امروز هدف مردم از زندگی خود زندگی است که همراه با رشد و تکامل در همه ی زمینه ها است نه رعایت کردن هنجارهای قدیمی که 1000 سال رعایتشان هیچ نتیجه ای جز عقب ماندگی برای ملت ایران نداشته است! من از شما می خواهم به جای زدن بر طبل سرکوب مردم را آزاد بگذارید تا خود راهشان را انتخاب کنند! مردم ایران امروز از باسوادترین مردمان دنیا هستند و حق دارند راجع به طلاق گرفتن یا نگرفتن خود تصمیم بگیرند!
در ضمن در سال 700 تن مواد مخدر در کشور مصرف میشود و دلیل اکثر طلاقها اعتیاد شوهر است( آمار رسمی) صد البته اینجاست که زن مقصر نیست بلکه مرد مقصر است! خواهش میکنم اگر می خواهید مشکلی را حل کنید اول آن مشکل را بشناسید و با ارایه ی آمار رسمی و مورد قبول وجود آنرا اثبات کنید!
من به شخصه تنها راه کاهش طلاق را مبارزه ی همه جانبه و کلان با مواد مخدر و انسداد مرزها و همچنین حل مشکل بن بست جنسی موجود در فرهنگ کشورمان از طریق اهدای آزادی در انتخاب همسر به جوانان می دانم و هر طرحی جز اینرا محکوم به شکست می دانم! (907678) (moderator1)
تحلیل واقعا مفصل و جالبی ولی در عین حال واشکافی واقعیتی بسیار دردناک و وحشتناک از جامعه ایران است که کمتر کسی جرات مطرح کردن آنرا دارد(بدلیل ترس از چسباندن وصله ضد حقوق بشر، عقب مانده و...به وی)
ای کاش برخی دولتمردان و صدا و سیمای اسلامی کمی منافع کشور و آیندگان را بر منافع دنیوی و مصالح گروهی خود ترجیح داده و با اصلاح عملکرد خود، بیشتر از این کشور اسلامی را به ورطه سقوط نکشانند. (907683) (moderator1)
مطلب بسیار توهین آمیز و غیر علمی بود! دوست نویسنده می خواهد مردم را با اسلحه از طلاق منصرف کند و کنار هم نگه دارد که صد البته غیر ممکن است!
همچنین می خواهد کشور را به زمان قاجار برگرداند که مشکل طلاق حل شود! دوست ما خودش نمی داند چه می خواهد! طلاق اگر بد است تنها راه ریشه کن کردن آن مثل زمان قاجار شدن است و دایر کردن حرم سرا!!! خوشحالم از اینکه این تحلیل های عجیب و توهین های گستاخانه هیچ نتیجه ای به جز بدتر شدن وضعیت ندارد! همچنین پیشنهاد می کنم آقای توکلی طرح قانون خانواده را که در آن مرد مجاز است بیش از یک همسر انتخاب کند دوباره اصلاح کند تا زن هم بتواند بیش از یک همسر انتخاب کند چون طبق گفته ی دوستمان حضور زنان در جامعه باعث تنوع طلبی است! همچنین به زنان هم توصیه می کنم با توجه به اینکه تنوع طلبی برای آنها جرم و برای شوهرانشان آزاد است ما مردها را در خانه حبس کنند و تنها خود در جامعه حضور یابند ما مردها هم خیالمان راحت است اگر زنانمان تنوع طلبی کردند پلیس با آنها برخورد خواهد کرد! اینطوری می توان تمام مشکل طلاق را اگر گفته های دوست نویسنده درست باشد حل کرد! (907685) (moderator1)
اینکار را نکنید! اونکار را نکیند! اگر فلان اتفاق بیافتد!!!
دوستان ارزشی همیشه اینجوری راهکار می دهند!!! و صد البته توطیه های اسراییل و آمریکا باعث میشود که همواره راهکارهایشان شکست بخورد!!!
به شما توصیه میکنم بفرمایید کدام کار را بکنیم تا فلان اتفاق بیافتد! و اگر سوادش را ندارید امور را به ما بی ارزشان واگذار کنید تا وضع از این بدتر نشود! کشور امروز به خاطر شیوه ی مدیریتی شما و شترسواری دولادولایتان در بحران اجتماعی و اقتصادی فرورفته است! و شما فقط بلدید مردم( در این مورد زنها و در مورد بحران مرغ کل مردم) را مقصر معرفی کنید! همان مردمی که در مدارس تحت کنترل شما و دانشگاههای تحت کنترل شما و پای صدا و سیمای تحت کنترل شما بوده اند! آیا متهم کردن مردم غیر از محکوم کردن تمام فرهنگ و تاریخ یک ملت است؟ (907691) (moderator1)
واقعا متعجبم از این ذهنیت منحرف نویسنده.....
چرا تو جامعه ی مثلا عفیف ما فساد بیشتر از جامه های ازاد دیگه هستش
به نظر من به خاطر اینکه فکر مسولین ما بیشتر به فکر این نویسنده محترم نزدیکتره
ضمنا من سه سال امریکا زندگی کردم به اطمینان میگم فساد تو جامه ی اونها 20% جامه ی ماست (907701) (moderator1)
کلا همه ی حرفات الکی بودن! (907772) (moderator1)
برخی به اشتباه با استناد به این واقعیت که در گذشته با وجود ساختار سنتی خانواده آمار طلاق کمتر بوده نتیجه می گیرند که آن شرایط بهتر از جامعه نیمه مدرن امروز است .
در حالی که اولا طلاق ، حلال خداست .
دوما در گذشته آنچه بنیان خانواده را حفظ می کرد ،شرایط اجتماعی بود که طلاق را بد می دانست و زن را مجبور می کرد تا بسوزد و بسازد تا مبادا کانون گرم ! خانواده از هم بپاشد و در عوض مرد هر کاری می خواست می کرد .
و ضرب المثل "کی داده کی گرفته" برای مهریه نیز نشانگر آن شرایط است که مهریه را تعیین می کردند اما زن را مستحق گرفتنش نمی دانستند .
اما امروزه با افزایش سطح سواد و آگاهی مردم ، آمار طلاق نیز به طور طبیعی بالا می رود ، زیرا افرادی که هنوز خود را نشناخته اند ، به استقلال مالی نرسیده اند ، امکان فراهم کردن وسائل اولیه زندگی نیستند با خیال واهی قدم در این راه می گذارند و توقع دارند شریک زندگی شان جور این بی فکری هایشان را بکشد .
در گذشته اگر جوانی پرخاشگر بود ، معتاد بود ، بیکار بود ، همگان نسخه شفا بخش وی را ازدواج می دانستند !
انگار که آن دختر بخت برگشته تنها وظیفه "آدم" کردن این جوانک را دارد و برای حصول این نتیجه ، باید هر رنجی را به جان بخرد و دو نزند تا شایسته عنوان همسری فداکار را داشته باشد ! (907799) (moderator1)
ابوالفضل معصومی
۱۳۹۱-۰۵-۲۰ ۱۶:۵۵:۱۸
الف،
من نمی دانم سردبیری الف چه رسالتی برای خود قائل است اما یک نکته را خوب می دانم و آن این که این مقاله هیچ ارزش تحلیلی ندارد و تنها نشان دهنده یک ذهن مغشوش و ضد زن است.
حتی اگر مطلب هم ندارید نباید تن به انتشار چنین خزعبلاتی بدهید.
با سپاس (907972) (moderator1)
من فکر می کنم نویسنده این مطلب از عقده ها و حقارت های انباشته شده ی زیادی در زندگیش رنج می بره. و تنها دلیل انتشار این مطلب هم ارضای حس خودنمایی بیمارگونه خودش بوده. بنابراین از خوانندگان تقاضا دارم به هیچ وجه نقد و نظری در مورد نوشته این شخص ارسال نکنند تا این ادم راه دیگه ای برای مداوای خودش پیدا کنه. الف جان منتشر کن لطفا (908018) (moderator1)
مهتیس
۱۳۹۱-۰۵-۲۰ ۱۷:۵۸:۱۵
جناب آیینی، یادداشت طولانی و مفصلی در زمینه دلایل طلاق مرقوم فرموده اید ولی فکر نمی کنید عقب گرد به گذشته و در نظر نگرفتن ملزومات و شرایط زندگی امروزی راه حل مشگل نیست؟! مطمئنم خود شما بر مظلومیت مادر یا مادر بزرگتان که مورد ظلم، تبعیض و نابرابری قرار گرفته اند دل سوزانده اید!!!!!!!!!!!آنوقت نسخه شیوه زندگی به شیوه زنان سنتی را برای زنان امروزی میپیچید! چرا وقتی 60 در صد شرکت کنندگان کنکور دختر هستند باید 50 در صد (البته در بعضی رشته ها 0 در صد)به آنها اختصاص بیابد؟!!آیاراه حل جلوگیری از طلاق زود شوهر دادن دختران ، تحمیق زنان و یاد آوری برتری مردان و تفوق آنها بر زنان است؟!!!!!!!! (908046) (moderator1)
بله .چون اگه یک زره هم فکر کنید .میبینید که ما زنها جنبه ی خیلی چیزها رو مثل ریاست و برتر بودن از شوهر را نداریم. (1972967) (alef-10)
باهمه اینهاییکه گفتید وشنیدیم باز همه چیز به ذات آدمها برمیگرده بستگی داره ذاتت چی باشه (908047) (moderator1)
pesar khale
۱۳۹۱-۰۵-۲۰ ۱۸:۴۴:۲۹
براي سايت الف واقعا متاسفم.مقاله سرشار از توهين و تهمت و بدور از ادب و نزاكت بود.مشكل نويسنده اينه كه نميدونه مدرن و مدرنيته يعني چي.زني كه به حقوق خودش آشناست و توسري خور نيست و ميتونه رو پاي خودش وايسه مشكل شماست. (908074) (moderator1)
اباصلت
۱۳۹۱-۰۵-۲۱ ۰۱:۲۰:۲۲
جهت اطلاع عرض میکنم.طلاق درمیان زنان شهری وطلاق در میان زنان روستایی انگیزه متفاوت دارد .اعتیاد .مشکلات اقتصادی.واختلاف فرهنگی ودخالت بستگان طرفین علل عمده طلاق میباشندو اما بالا رفتن سن ازدواج وفرار از ازدواج رسمی ناشی ازبحران اقتصادی است .بیکاری وعدم تامین آینده موجب میشود تقید جوانان به آموزه های دینی کمرنگ شود وبه تاسی از برنامه های ماهواره ای قول ازدواج پس از چند سال رابطه جنسی بنام دوست پسر میدهند.جامعه از درون در حال پوکیدن است .همه حرفها را نمی توان زد ومسیولین سرشان را زیر برف کردند گویا همه چیز okاست.به چند تا جوان مسجدی دل خوشکردند.علایم ظهور دارد هویدا میشود.کار با بگیر وببند حل نمی شود.ب چاره اساسی یعنی باید کار تولید کرد.فرهنگ ازدواج را تغییر داد وتامین ها وتشویقهایی بصورت عمومی وبدون شرط مقررشود.مشاهده انهایی که بخاطر مهریه در زندان هستند به عزب ها هشدار میدهد.مواظب باشند.از وکلای دادگستری وقضات دادگاههای خانواده ومشاورین وروانشناسان جوان آپ تو دیت استفاده شود. زبان نصیحت وسرزنش وذکر حدیث و ایه جواب نمی دهدوخلاصه........چون میدانم چاپ نمی کنید نوشتم خداوند مردم ایران مارا از شر تورم .بی دینی.وبی غیرتی نجات دهد ... (908335) (moderator1)
والا اون موقعی که جامعه سنتی بود، کاسه کوزه ها رو سر زنا می شکوندن، حالا هم که جامعه مدرنه باز همین وضعه. (908368) (moderator1)
م. آ.
۱۳۹۱-۰۵-۲۱ ۰۲:۲۱:۴۱
بسیار خوب بود، ممنون (908372) (moderator1)
اگر قانون در ایران مردسالارانه نوشته نشده بود،اوضاع بهتر بود و جای بحث و نظر خواهی داشت! (908390) (moderator1)
میتونی برای شروع دختر خودتو مدرسه هم نفرستی که با مردا اختلاط نکنه و پس فردا سوادشو به رخ شوهرش نکشه .12 سالگی شوهر بدی اونم به یک مرد 40 ساله البته دعا هم بکنی که هیچ وقت تو خونه شوهرش مریض نشه که یکوقت شوهرش حق خیانت پیدا کنه (البته اگر خیانت هم کرد حق داشته .نوش جونش) ضمنا زنانگی هم تو خونه باباش نمیبینه.مهریه هم نگیری که یکوقت سطح تحمل دخترت تو خونه شوهرش پایین نیاد. (908424) (moderator1)
نستوه
۱۳۹۱-۰۵-۲۱ ۰۶:۱۱:۱۶
سلام آیا الف هر مطلبی را برایش بفرستند را چاپ میکند جدا از اینکه چقدر بار علمی دارد؟ این مطلب اخیر که بار همه مفاسد را بر گرده زنان تحصیلکرده و شاغل گذاشته و گویا مردان هوس باز و تنوع طلب بیگناهانی بیش نیستند! اصلا بحث اینجاست که طلاق کجا خوب است و کجا بد و به چه دلایلی خوب است و به چه دلایلی بد؟ (908430) (moderator1)
با سلام
از این که دلسوزانه به فکر این مساله و ریشه یابی آن بوده اید بسیار سپاسگزارم. واقعا که مشکل و معظل سختی جامعه ایرانی را در بر گرفته است.
بنده با برخی از دلایل شما موافقم ولی با تندروی های شما در حق زنان نه،
فکر می کنم شما چند عامل مهم دیگر را فراموش کرده اید:
از خود پرسیده اید که چرا زنان به قول شما مدرن به فکر کار افتاده اند. زنانی که طبق دستورات دینی نفقه شان به عهده مردان است و حتیر برای کار در خانه باید حقوق بگیرند چرا علاقمند به کار بیرون از منزل شدند؟ آیا به علت این نیست که رویه و روش مردان در قدیم نادرست بوده است.
عامل دیگر بی عرضگی مردان امروزه است مردانی که معیار ازدواحشان این است که زنشان شاغل با در آمد مکفی و کار رسمی باشند. نگویید که زنان فرصت های شغلی را گرفته اند که البته تا حدی هم درست است. اگر مردان از خود غیرت نشان می دادند و زنان را آنگونه که شایسته است تامین می کردند مشکل به اینجا نمی رسید.
عامل مهم دیگر در افزایش طلاق احساس قدرت طلبی مردان و یا به اصطلاح شما برتری آنهاست. مسلما زندگی با مردان برتری جو و خودخواه بسیار سخت است. بنده معتقدم که در روابط زناشویی نباید افراط و تفریط شود. هر کدام از زن و مرد در زندگی سهم یکسان و مشترکی دارند. فقط وظایفشان متفاوت است نه این که برتر باشند. (908433) (moderator1)
حالاشخصی این حرفهای بسیار سطحی را نوشته، شما چرا باید منتشر کنید؟ (908439) (moderator1)
فاطمه
۱۳۹۱-۰۵-۲۱ ۰۷:۰۱:۵۴
به جای اینکه 50% از ظرفیت دانشگاه رو به مردا بدی بهتر ازشون بخواهی 5% از اون مغزی که معتقدند از مغز زنها پیشرفته تر هم هست رو به کار بندازن. والله ما هم ترجیح میدیم مردامون یه چیزایی حالیشون باشه ولی وقتی حالش و ندارن باید چی کار کنیم. کارشناس که تو باشی میگی هیچی آقا نمیخواهد خودت خسته کنی ،بیا همینجور برو دانشگاه. ایم مردا بعدشم میشن کارشناسایی مثل تو.اونوقت کارشناسای جامعه که همه مثل تو شدند خانواده همین وضعیت گندیده ای که الان هست رو پیدا میکنه بعد هم میگه مردها بیکارند، نه به خاطر اینکه اهل کار نیستند ، به خاطر اینکه زنها اهل کارند. (908443) (moderator1)
یک زن به قول شما مدرن
۱۳۹۱-۰۵-۲۱ ۰۷:۱۰:۱۲
تا کور شود هر آنکه نتواند دید. (908445) (moderator1)
نگارنده محترم
مقاله شما را خواندم. بعضی نکات آن قابل تعمق، و بعضی دیگر، پرخاشی از سر انفعال بود. زنان ارزشمندی در این جامعه حضور دارند که برای فرهنگ و علم زحمات بسیاری کشیده اند، نه مشتی به قول شما دختر ترشیده که فرصت شغلی را از پسران بیگناه ربوده باشند. آیا عادلانه است که خانمی به خاطر مونث بودن، از ظرفیت خدا دادی مغزش استفاده نکند،تا مردان احساس بزرگی و قدرت کنند. بهتر نیست،جامعه تسهیلاتی برای آقایان محصل در نظر بگیرد،که تشویق شوند به دانشگاه بروند، تا مسافر کشی کنند؟ در کشور ما چیزی مثل بورس تحصیلی وجود ندارد که یک پسر با استعداد بگوید میتوانم با آن یک اتاق اجاره کنم و درس بخوانم. همه بچه ها میگویند،تحصیل خرج دارد و قوز بالای قوز است. و اغلب برای این که به خانواده فشار نیاید،به دنبال در آمد های بی آینده میروند و با ارزشترین سالهای یاد گیری علم و فن را صرف دستفروشی و مسافر کشی میکنند.
شما را به خدا یک بار دیگر موضوع را از زاویه دیگری ببینید. مشکل خانمها نیستند، سخت بودن، تحصیل و رشد آقایان است.
با تشکر. (908456) (moderator1)
محمدی
۱۳۹۱-۰۵-۲۱ ۰۸:۲۲:۳۷
سلام. واقعا مقاله جالب و عین واقعیتی بود. ای کاش زنان به موضوعاتی که در مقاله ذکر کردید آگاهی داشتند. اما ندارند. چون اولویتها را از دست دادند. متاسفانه تعداد زیادی از زنان امروز جامعه ما آرایش و یک سری بیهوده گرایی ها را به امور مهمتر زندگی ترجیح داده اند. و نمی دانند که ارزش واقعی زن بیش از اینهاست. رسالت زن در خانواده خیلی با ارزشمندتر از حضور وی در جامعه می باشد. (908472) (moderator1)
محمود
۱۳۹۱-۰۵-۲۱ ۰۸:۳۴:۵۶
مقاله را کامل خواندم هر چند طولانی بود گویا مقاله مال یک نفر نبود و آرای و اندیشه های چندین نفر در ان گنجانده شده است!در جایی طرف دیندار از دین شده و در جایی ....!یک جا عقیده بر ان است که دختر نباید در خانه پدر خون ببیند و در جایی دیگر مهریه که حکم مسلم شرعی است شدیدا با آن مخالفت میشود!
ضمن قبول نسبی علل طلاق که در مقاله ذکر شده راه حلهای امنیتی و زوزمدارانه و شلاقی ایشان را بسیار خطرناک و در برخی موارد خنده دار(مثلا 2% مالیات برای طلاق دهنده) هم یافتم و اینکه این جناب(یا افکار این جنابان) که شدیدأ متحجرانه و واپس گرایانه است که با روزکار ما هیچ سنخیتی ندارد،بعلاوه شدیدأ بی ادبانه و تحقیرآمیز نوشته شده،از بی احترامی به روشنفکر یا ترشیده نامیدن دختران سن بالا و تا ازدواج را یک لذت جویی دوطرفه خواندن!! و سگ نامیدن عده ای و و و
در پایان از انعکاس این مقاله از تارنمای الف متشکرم که با اینکه متن حرفی برای گفتن ندارد هم به احترام آزادی اندیشه آن را منتشر کرده است. (908484) (moderator1)
احمدرضا
۱۳۹۱-۰۵-۲۱ ۰۸:۴۵:۳۴
شاید بعضی از آنها را درست گفته باشد ولی بسیار طولانی بود فقط حدود50خط اول را خواندم.نویسنده مقاله مخاطب شناس نبوده نه دسته بندی دارد ونه خلاصه ایی تاآدم بداند وقتش را برای آن بگذارد یانه. (908493) (moderator1)
خواننده
۱۳۹۱-۰۵-۲۱ ۰۸:۴۶:۲۶
با سلام، واقعا نمیدونم هدف از این همه توهین و بی احترامی به زنانی که در جامعه مشغول کار و فعالیت هستند چیست؟
با این وضع اقتصادی، اگر زنان پا به پای مردان و یاحتی بیشتر از آنها ، انرژی و وقت خود را صرف کار نمی کردند، امکان گذران زندگی و امرار معاش برای خانواده بود؟
استفاده از لغات هجوم، افسارگسیخته،... چیزی جز القای بار منفی در راستای حضور زنان در جامعه نیست.
این نوشته آنقدر غرض ورزانه و مملو از توهین و تحقیر بود که تحمل خواندن کل مطلب را نداشتم.
برای نویسنده متاسفم ! (908494) (moderator1)
ناشناس
۱۳۹۱-۰۵-۲۱ ۰۸:۵۱:۲۵
واقعاًً هدف شما از انتشار اين مطالب چه ميباشد... ايكاش اين فرصت نيز در اختيار افراد ديگر قرار ميگرفت كه عقايد و ديدگاههاي خود را منعكس مينمودند.
نويسنده محترم اين مطلب ، عقايد شخصي خود را بازگو كرده و ميخوانيم و اظهار نظر مينماييم .به نظر من نويسنده اين مطالب بايد تجديد نظر اساسي در افكار و عقايد خويش نموده و در اين زمينه روانشناسان عزيز و محترمي در سطح جامعه هستند كه ميتوانند كمك نمايند.
ايكاش اين ازادي وجود داشت كه كارشناسان خبره اين بخش هم نظرات خود را بيان و شما منتشر ميكرديد. (908498) (moderator1)
خجالت آور است که جامعه را ملک خود می دانید که زنان بیش از حقشان در آن حضور یافته اند.
واقعیت آنست که علت افزایش طلاق افزایش میزان آگاهی زنان به حقوق شرعی و قانونی خود است که متاسفانه برای بسیاری از مردان احقاق این حقوق مسلم قابل پذیرش نیست. (908502) (moderator1)
با مقاله و نظریه شما کاملا موافقم. معتقدم باید درصد جذب شغلی مردان در اصناف مختلف اعم از دولتی و خصوصی بصورت دستوری به سازمان ها و شرکت افزایش یابد یعنی نسبت 70(مرد) به 30 (زن) برای جذب افراد جویای کار رعایت شود تا بدین طریق بتوان اصلاحاتی هم از لحاظ رفع معزل بیکاری جوانان و تشویق آنان به ازدواج و نیز محکم تر شدن پایه های خانواده از طریق اختلاط کمتر زنان با مردان در محیط کار ایجاد نمود. اقدام عجیب و غیرکارشناسی دیگری که از سوی دولت فخیمه در اسفند ماه سال گذشته بعمل آمد افزودن مبلغ 56هزارتومان به حقوق پایه زنان مجرد بود که این مبلغ در سالجاری به 70هزارتومان رسیده است. توجیه این عمل خودسرپرست بودن اینگونه زنان است که چنین امری کاملا با آنچه در ادارات می گذرد متناقض است.اکثر زنان مجرد در منزل پدرشان زندگی می کنند و نیازی به پرداخت اجاره بها ندارند بعلاوه بیش از 80درصد حقوق خود را پس انداز می کنند و متاسفانه خرج قر و قر و ظاهر خود کرده و یا کسب امتیازاتی مثل خرید اتومبیل گرانقیمت،آپارتمان و طلا و جواهرات و سفرهای اروپایی و یا ادامه تحصیل در دانشگاه های غیرانتفاعی و یا دانشگاه آزاد بدنبال جذب همسر مناسبی برای خود هستند. درحالیکه پسران مجرد اگر هم در خانه پدرشان هستند در خرج خانه بارها و بارها بیش از دختران سهیمند و حقوق خود را صرف تجملات نمی کنند این در حالی است که مردان مجرد از این فوق العاده شغلی که دولت به زنان مجرد داده محرومند و چه بسا زنان متأهل و مردان متأهلی هستند که بدلیل افزایش هزینه های زندگی بسیار بیشتر از زنان مجرد به این مبلغ افزایشی که به زنان مجرد تعلق گرفته نیازمندند. لذا بهتر بود با شناسایی زنان خودسرپرست واقعی که به تنهایی زندگی کرده اجاره پرداخت می کنند یا مطلقه هستند و بچه یا بچه هایشان تحت سرپرستی آنها هستند، این مبلغ افزایشی فقط به آنها تعلق می گرفت و نه به همه حجمه زنان مجرد. خواهش می کنم جهت اصلاح سریع این قانون اطلاع رسانی فرمایید. (908509) (moderator1)
massoud
۱۳۹۱-۰۵-۲۱ ۰۹:۲۶:۵۱
salam
mamnonam in yeki az behtarine magalati boud ke dar ertbatat ba moshkelat khnavadegi va hozor zanan dar arseh kar khandam az agay mehr aeeyni mamnonam. (908531) (moderator1)
دختران برای ولنگاری به دانشگاه میروند؟ خجالت بکشید. (908564) (moderator1)
نه همه ی انها . ولی اگه فقط یک روز بریم به بعضی از دانشگاه ها میبینیم که اکثر انها چگونه اند (1972973) (alef-10)
مطلب عین حقیقت بود .ممنون اگه یک زره فکر کنیم (1972983) (alef-10)
شاید حرف دل خیلی ها رو زده باشید... (908567) (moderator1)
Savalan
۱۳۹۱-۰۵-۲۱ ۱۰:۱۱:۳۶
باسلام
واقعأ مطلب عالی وقابل تأملی بود و بهترین تفسیر از واقعیت تاسف بار جامعه امروزی.
امیدوارم ک مسئولین امر نیز حداقل چنین وضع جامعه درک کرده و چاره ای برای این مشکل اساسی ک دامنگیر جامعه شده بکنند تا از عواقب بدتر این وضع پیشگیری نمایند. (908593) (moderator1)
چقدر حرف بیخود زدی! (908595) (moderator1)
واقعاً برای آقای توکلی و دیگر دست اندرکاران سایت متاسفم که به بهانه حمایت از تحکیم خانواده مطلبی سراسر توهین و تحقیر به زنان را چاپ می کند.
اینکه اول کار بنویسی که همه متن ممکن است مورد تایید نباشد مسؤولیت شما را رفع نمی کند.
ما کی می خواهیم بیاموزیم که بدون تحقیر و توهین به دیگران نظرمان را بیان کنیم؟
این آقای نویسنده که به نیمی از جمعیت توهین کرده
آقای توکلی! روز قیامتی هم هست. فراموش نکن (908599) (moderator1)
كيانوش
۱۳۹۱-۰۵-۲۱ ۱۰:۲۰:۵۴
مقاله سخيف و ابلهانه اي بود (908611) (moderator1)
خانواده شهید
۱۳۹۱-۰۵-۲۱ ۱۰:۲۶:۳۶
به نظر من حال نویسنده این مطلب اصلا خوب نیست .
بهتر است ایشون با این طرز فکر و توهمات نظراتشون رو برای خودش نگه دارد !؟
سایت الف مقاله های معقول تری را منتشر کنید که ادم مجبور نشود کمتر از یک سوم را نخوانده بی خیال باقی ان شود ... (908618) (moderator1)
محجبه
۱۳۹۱-۰۵-۲۱ ۱۰:۳۱:۲۸
باید مردان را در خانه ها محبوس کرد و به آنها اجازه اختلاط با زنان را نداد.به این ترتیب مشکل تنوع طلبی مردان حل خواهد شد و آمار طلاق پایین می آید. (908625) (moderator1)
براي نويسنده متاسفم! و براي جامعه اي كه در اون چنين تفكراتي وجود داره و چنين افرادي اجازه اظهار نظر و انتشار عقايد خود را دارند!!! (908642) (moderator1)
بله (908728) (moderator1)
شما هم با شغل زنها مشکل دارید و میگید که باید اخراجشون کرد!
و هم از اونطرف میگید چون قبلا خانمها شاغل نبودن مهریه میگرفتن پس دیگه لزومی به دادن مهریه نیست
؟! (908740) (moderator1)
ضمنا اختلاف سنی رو توصیه نمیکنن برای اینکه در طول سال بین جمعیت ازدواج نکرده های دختر و پسر عدم تعادل پیش میاد
یعنی در طول سالهای مختلف به ازای یک دختر چند پسر وجود داره و در سالهای بعدی به ازای یک پسر چند دختر
این رو میتونین از سایتهای تحلیل آمار پیدا کنید (908750) (moderator1)
تا اواسط مقاله شما را خواندم، نه تنها دلسوزی در آن ندیدم بلکه به نظر من یک عقده گشایی عجیب کردید آن هم با استناد به شواهدی نظیر : دوست دوست پسر یک خانم، یا یک همکار دوست یا یک وبلاگ ... و نتیجه گرفتید که : اگر بخواهیم زندگی روشنفکران را در یک عبارت توصیف کنیم آن عبارت این است : زندگی سگی ، زندگی ... ، زندگی است که تنها دو چیز مهم است و محور شکم و زیر شکم.
شما همه تفکرات خودتان را اصل فرض کردید و همه انسانهای غیر خودتان را که کم هم نیستند متهم به زندگی حیوانی، فقط به فکر لذات جنسی، بی فکر، بی عقل و در یک کلام حیوان بودن کردید. از طرفی هم نه علتهایی که ذکر کردید علتهای واقعی اند و نه راه حل هایی که دادید کارسازند ( تا جایی که من خواندم) . این قبیل به اصطلاح مقالات هیچ گره ای را باز نخواهد کرد و فقط دشمنی و ضد فرهنگ توهین و تعصب بیجا را گسترش می دهد.
الف لطفا منتشر کنید. (908758) (moderator1)
سلام
ممنون از نویسنده محترم در خصوص ارائه دیذگاهشان که البته نظر شخصیشون هم نبوده بلکه نظر مبتنی بر اسلام و شرایط حاکم بر جامعه را در واقع انتقال دادند من خودم به عنوان یک دختر که فوق لیسانس دارم میتونم در اینجا که به نوعی نویسنده سعی در تقویت نگاه جامعه با توجه به وضعیت موجود از قبیل بیکاری مردان زن ذلیل بودنشان بهبود شرایط کار زنان در سایه پیشرفت علمی و افت روحیه زنانه و حریم اصول اخلاقی آنان و...به نفع مردان دارد نظرم رو بگم حداقل درسته زنان ما ازین شرایط به نفع خود استفاده کرده و ظرفیت حضور در جامعه را نه همه آنها که حداکثرشون با توجه به آمار طلاقها و اخبار مربوطه که گویاست متاسفانه خانواده های جاهل اونها هم دامن میزنند ندارند ولی اگه یک مقدار عینک واقع بینی رو به چشم بزنیم خود مردان باعث و بانی این اتفاق خواسته یا ناخواسته شده اند و در راس آنها خاونواده هایشان به خصوص مادران سنتی که ظاهر امر برایشان مهم است و مادران مدرنی که افکارشان تداعی کامل پنداربودنشان را میدهد و مردان از جهت ضعف درونی و سیاست های غلط جامعه در افزایش سهمیه کنکور و اشتغال زایی زنان به اصطلاح مدرن میکند ضعف درونی مردان از این حیث که با بها دادان به زنان حس تهاجم زنان را تقویت کرده و از سوی دیگر خود درمانده اند چه گنند که متوسل به ریا و نیرنگ در بازی دادن دختران معصوم و به عرصه فساد کشیدن آنان خارج از چارچوب مقدس خانواده میشود البته زمانی مقدس بود و...هر دو در وضعیت ایجاد شده مقصرند مهمترین عامل که به نظرم نویسنده محترم به آن اشاره کردن احساس بی تفاوتی مفرط جامعه و در سطحی پایین تر خاونواده نسبت به موضوع ازدواج جوانانشان میباشد ای کاش نه تنها مسولین امر که کمترین دغدغه رو دارند که خانواده ها هم با حساسیت امر مقدس ازدواج را با مسولیت پیگیری و زیربنای اجرای این شریعت الهی را از طریق ایجاد اشتغال و باء به جوانا پیگیری و در عین حال پشتیبانی خود را در این امر خداپسندانه اعلام و به نحو عملی و شایسته اجرا نمایند (908799) (moderator1)
سپیده
۱۳۹۱-۰۵-۲۱ ۱۲:۲۹:۰۶
البته که با خواندن کمی از این متن لازم نبود زحمت تا آخر خواندن آن را به خودم بدهم
خیلی برای شما متـأسفم این چنین افکار سطح پایین و چنین اعتماد به نفس سطح بالایی دارید که موجب انتشار آن شده اید.
حتی خجالت نکشید که کمی من را علمی تر و با نثری بهتر بنوسید و به خودتات اجازه دادید به راحتی از لفظ دختران ترشیده استفاده کنید که توهینی به همه دختران مجرد است.....
و همین طور برای خودم هم متأسفم که در این جامعه در کنار امثال شما زندگی می کنم. (908820) (moderator1)
خانمهایی که تو مجلس هستند رو هم اخراج می کنید ؟ معلمهای خسته رو چی ؟ پرستارها رو چکار می کنید ؟
به نظر من کسی که این مقاله رو نوشته خیلی با خانمها مشکل داره کلا مشکل داره (909047) (moderator16)
نازنین
۱۳۹۱-۰۵-۲۱ ۱۴:۵۲:۲۰
در بی ادبی و زن ستیزی این نویسنده و بی اطلاعی وی از طلاق شکی نیست.حتی تیتر موضوع با خصومت علیه زنان عنوان شده.افسوس میخورم که وقتم را پای این نوشته های بی اساس و بی مطالعه گذاشتم (909060) (moderator16)
با کلیت راهکارها کاملا موافقم-فقط با بیشنهاد شماره 11 به دلیل اینکه شرعا نمیتوان محدودیت ایجاد کرد مخالفم (909208) (moderator16)
من آمار طلاق را در خانواده خودمان را ارائه می دهم:
دلایل طلاق های صورت گرفته در خانواده ما:
1- ازدواج در سن پایین و زمانی که ارزش های دختر و پسر برای خودشان تعریف نشده...
2- ازدواج عجولانه دختری که خواستگار نداشته با اولین خواستگار
3- ارزش گذاری فراوان به زیبایی دختر به جای اخلاق و منش وی و چشم و گوش بسته قبول مردن مهریه بالا برای رسیدن به دختری زیبا
در خانواده ما تقریبا 80% زوج ها هر دو شاغل بوده اند و طلاق در میان زن های شاغل صورت گرفته، دو زن غیر شاغل هم که مشکلات فراوانی (اعم از دست بزن و اعتیاد) با شوهرانشان داشته اند به دلیل نداشتن حمایت مالی در صورت طلاق و مهریه پایین طلاق نگرفته اند ولی در عمل طلاق عاطفی محکمی میان آنها و شوهرانشان برقرار است، یکی از این زنان تحت درمان مستمر روانپزشک قرار دارد... (909238) (moderator16)
واقعا که خیلی بی ادب و کم فهم هستید
حضور افسار گسیخته ی زنان؟؟!!!! نه تو رو خدا بیا افسار بزن! همین یک کار رو نکردین (909250) (moderator16)
یک انسان
۱۳۹۱-۰۵-۲۳ ۲۰:۰۵:۵۳
یکی نیست یه این نویسنده بگه یه نگاه بکن توی یه متن به این کوچکی چقدر تناقض گویی داشتی. اگه میگی مردها ضعیف نیستن پس چرا به قول خودت امروز معضل اعتیاد و کم سوادی و نیز گسترش بزهکاری در میان پسران به حدی جدی شده که واقعا جلوی دخترها کم آوردند. میخواین کلا تمام سهمیه کنکور و دانشگاه رو به شما مردان بدن تا دانشگاهها رو هم پر از معتاد بکنید؟ کی میخواین به حقیقت اعتراف کنید؟ میدونستی که خیلی از آقایونی که به به دانشگاه راه پیدا کرده اند، متاسفانه باز هم معتاد میشوند و متاسفانه باعث معتاد شدن همکلاسیهایشان هم شده اند؟ کی میخواین حقیقت رو بفهمید که زنان همیشه و همه جا جز در مورد حمل اجسام سنگین از مردان قویتر بوده ، هستند و خواهند بود؟ (912692) (moderator1)
جمال بي نقص
۱۳۹۱-۰۵-۲۷ ۱۵:۵۵:۳۱
با سلام تمامي نظر دهندگان ونويسند ه محترم مقاله رابه كتاب مرگ غرب به نويسندگي پاتريك جي.بوكانان منتشر شده توسط بنياد فرهنگي پژوهشي غرب شناسي بهتاريخ چاپ 1384 با شابك 55-15849-469 را رجوع كنند. (918779) (moderator1)
ازطرف یک خانم مدرن وبا شخصیت
۱۳۹۱-۰۶-۲۵ ۱۳:۱۶:۳۸
به این آقا بفرمایید به خویشان و نزدیکان خود این همه توهین نکنند الخصوص به مادر شان اگر تحصیل کرده باشد حتما" در تربیت ایشان قصور ی کرده گرنه این همه افاضات کلم نمی گفتند. (954401) (moderator22)
من متوجه نمیشم چرا هرکجا که خانم ها کم میآرن اون مسئله رو ارتباط میدن با خواهر و مادر آقایون؟!!!
آخه این مقاله چه ربطی به مادر نویسنده داره؟ !!!
از طریق ریشه یابی متوجه میشیم که شخصیت اینجور خانمها چه شکلیه که تا کم میآرن میپرند به خوار مادر طرف!!! معلومه، افراد چاله میدونی. عوض اینکه جواب بدن و با منطق دلیل بیارن فحش خوار مادر میدن!!
این هم یکی دیگه از خصوصیات این خانم های به ظاهر "مدرن و با شخصیت" !!! (1029625) (alef-1)
ازطرف خانمها ی مدرن
۱۳۹۱-۰۶-۲۵ ۱۳:۲۳:۱۲
واقعا" جای بسی تاسف که سایت الف این اراجیف را منشر کرده است (954406) (moderator22)
میلاد
۱۳۹۱-۰۷-۲۴ ۱۰:۴۵:۳۱
خیلی مقاله خوبی بود.
عده ای اینجا پیدا شده اند و با این مقاله مخالفت کرده اند.
باید بگویم آنهایی که با این مقاله مخالفت کرده اند نمی توانند واقعیت را بپذیرند.
آفرین به نویسنده محترم این مقاله. (987559) (alef-4)
اینکه زن ها خودخواه هستند دروغه؟ اینکه خانم ها پول دوست و شکم پرست هستند چی؟ اینکه تمایل دارند با امکاناتی که شوهرشون مهیا کرده (منزل و ماشین و..) با دوست پسرشون قرار بذارن و لذت ببرند کذبه؟ خانم ها تاکی میخوان سرخودشون رو زیر برف کنند و از اخلاق آقایون سوء استفاده کنند؟ بقول خودشون: زنها جنس خودشون رو بهتر میشناسند و میدوند چه موجوداتی هستند!
این مسئله ایست ثابت شده. مردها بخاطر لطیف بودن جنس زن همیشه با او با مماشات رفتار میکنند اما این درسته که خانم ها این رفتار را با عکس العملی مردانه پاسخ بدهند؟ مهریه رو به اجرا بذارند یا با کوچکترین شکی به شوهرشون اقدام به مقابله به مثل کنند و برند با کس دیگه؟ تا بقول خودشون انتقام بگیرند!
مسلماً تمامی خانم ها مطابق اوصاف فوق نیستند. خانمی که پا به پای شوهرش تلاش میکنه. خانمی که علیرغم زیبایی جذابیتش و سطح سواد و خانواده اش تنها یک شاخه گل رو مهریه خودش تعیین میکنه نیز هنوز هستند.
درود به شرف چنین زنهایی که باعث افتخار مردهاشون و حتا جامعه میشن و نشون میدن خودشونو به حراج نگذاشتند بلکه دارای چنان ارزشی هستند که اسم سکه روی مهریه آنها باعث تحقیر شدنشون میشه.
من آدم متعادلی هستم. بدون هیچ غرض ورزی میگم که زنهای ما متاسفانه خیلی جریح شدن و برای کسب هرچه بیشتر لذت، پول و شهوت به راحتی پا روی انسانیت میگذارند. منظورم از زنهای ما تقریباً همون 85٪ هست که در مقاله فوق به اون اشاره شد.
درود به شرف زنها و مردانی که تلخ و شیرین زندگی رو میپذیرند و ایمان دارند پایداری و استقامت تنها برای برد در مسابقه، تحصیل و شغل نیست بلکه در زندگی مشترک هم مصداق داره. (1029347) (alef-1)
لطفاً کامنت ها رو بخونید تا خودتون متوجه اصالت این مقاله بشید.
در کامنت خانمهای به ظاهر "مدرن و با شخصیت" میبینید که به مادر و خواهر نویسنده گیر دادند !!!
آخه نوشتن این مقاله چه ربطی به مادر محترم ایشون داره؟!!!
البته کار سختی نیست که متوجه بشیم همین خانمی که لقب "مدرن و با شخصیت" به خودش داده با این حرفش چه وجهه ای به خودش و امثال خودش میده!!
من از همه خوانندگان سوال میکنم: گیر دادن به خواهر و مادر یک مقاله نویس بجای پاسخ منطقی دادن، چه تداعی در ذهن شما ایجاد میکنه؟!! بله یه آدم چاله میدونی و بی تربیت (کاری با پدر ایشون و برادراش ندارم-اونها حتماً افراد محترم و وارسته ای هستند).
پس مبینیم که خود این خانم ها مهر تایید میزنند به مقاله نویسنده محترم. (1029628) (alef-1)
دوستان باید این نکته را هم در نظر داشته باشند که جامعه ما یک جامعه ی صد در صد سالم نیست بلکه یک جامعه بیمار است، آن هم از نوع مزمن که طی سالهای طولانی بوجود آمده است . برای بهبودش هم چاره ای نیست جز اینکه مدتی داروهای تلخ مصرف کند ،هر چند مطابق میلش نباشد.توصیه های نویسنده مقاله هم همان داروی تلخیست که باید تا برگشتن به سلامتی کامل مصرف شود.چراکه وضعیت جامعه فعلی ما از پیشگیری گذشته و باید به فکر درمان بود. (1780856) (alef-13)