نظر منتشر شده
۱۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 186274
جزئیات آتش سوزی مرگبار اتوبوس در خوزستان
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۲۳
رئیس پلیس راه نیروی انتظامی گفت: به علت شدت سوختگی، فعلا تشخیص هویت کشته‌شدگان تصادف اتوبوس و کامیون در محور اهواز به هفت‌گل، مقدور نیست.

سرهنگ محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راه نیروی انتظامی در گفت‌وگو با تسنیم درباره وقوع سانحه مرگبار تصادف اتوبوس و کامیون در محور اهواز به هفت‌گل اظهار داشت: اتوبوس vip اسکانیا متعلق به شرکت رویال سفر ساعت ۱۱:۱۵ امروز از اهواز به مقصد اصفهان در حال حرکت بود که در کیلومتر ۴۰ اهواز به هفت‌گل که در ابتدای مسیر است با یک دستگاه کامیون بنز برخورد کرد.

وی ادامه داد: در نتیجه این تصادف، اتوبوس بلافاصله دچار آتش‌سوزی شد و هنوز علت این حادثه و آتش گرفتن اتوبوس مشخص نیست. مهماندار با بیان اینکه آتش به سرعت به کامیون نیز سرایت کرد گفت: راننده و کمک راننده کامیون نیز به دلیل آتش‌سوزی فوت کردند. در ادامه ۱۱ نفر از مسافران اتوبوس قبل از اینکه موفق به فرار شوند، دچار سوختگی شدند و فوت کردند.

رئیس پلیس راه نیروی انتظامی افزود: ۵ نفر از مسافران که دچار سوختگی و جراحت شده بودند به بیمارستان منتقل شدند که تا این لحظه یک نفر از آنها فوت کرده و اطلاع دیگری درباره وضعیت جسمانی و سلامت سایر مجروحان نداریم؛ هرچند رئیس پلیس راه استان خوزستان برای بررسی موضوع در بیمارستان موردنظر حضور دارد. وی درباره علت حادثه گفت: هنوز علت وقوع این حادثه مشخص نیست اما کارشناسان اعلام کرده‌اند حادثه در لاین متعلق به کامیون رخ داده است.

مهماندار خاطرنشان کرد: صورتحساب صادر شده برای اتوبوس، دارای نام ۱۱ مسافر است و احتمالا در بین راه تعداد دیگری مسافر سوار این اتوبوس شده‌اند؛ هنوز اطلاعی از وضعیت راننده اتوبوس نداریم و احتمالا راننده نیز بین فوت‌شدگان است.

رئیس پلیس راه نیروی انتظامی ادامه داد: شدت سوختگی این افراد به قدری بالا بوده است که هنوز هویت کشته‌شدگان تعیین نشده است. وی در پایان گفت: تا تعیین علت اصلی حادثه و همچنین بررسی تخلفات احتمالی شرکت رویال سفر، با همکاری سازمان راهداری، این شرکت مسافربری تعطیل شد.
 
ممدلی
۱۳۹۲-۰۲-۱۲ ۱۹:۰۷:۴۰
ضمن ابراز تاسف از اتفاقی که افتاده ایا تعطیلی شرکت اتوبوس الام بازماندگان جانباختگان وخسارت دیدگان را تصلی میدهد اتفاقی است که افتاده چرا عده دیگری را از نان خوردن می اندازید ؟ قصاص قبل از جنایت نیست ؟ (1276143) (alef-15)
 
یاسریاسر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۲-۱۲ ۲۱:۳۷:۱۹
قصاص نکردن که. برای ایمنی بیشتر و بررسی تخلفات و احتمالی موجود در شرکت باید این کار انجام بشه. خیلی هم کار خوبیه. تمام اتوبوس های این شرکت باید بررسی بشه. اتوبوس که با تصادف نباید الکی آتیش بگیره. (1276469) (alef-10)
 
فرشته نجات
۱۳۹۲-۰۲-۱۲ ۱۹:۳۷:۰۱
بخدا یه راننده اتوبوس تو خط اصفهان عسلویه میشناسم که حتی رانندگی با سواریم بلد نیست نمیدونم چطوری گواهینامه دفترکارو کارت هوشمند بهش دادن؟؟؟؟؟؟؟؟
مسافران محترم خط اصفهان عسلویه خیلی احتیاط کنید.... (1276216) (alef-15)
 
دل آرام
۱۳۹۲-۰۲-۱۲ ۱۹:۴۶:۳۶
احتمالا داخل اتوبوس کپسول گاز روشن بوده است. چون گازوییل که در عقب اتوبوس بلافاصله آتش نمی گیرد. (1276236) (alef-10)
 
دکتر جوهری
۱۳۹۲-۰۲-۱۲ ۲۰:۰۸:۲۱
من سال هاست که در جاده های مختلف ایران با اتوبوس مسافرت می کنم. در مورد این حادثه قطعا می توانم نظر کارشناسانه بدهم و دلایل تصادف را به این شرح خلاصه می کنم:
1- مطمئنا مقصر اصلی راننده اتوبوس بوده. این راننده همچون هزاران راننده دیگر هم بی دقت بوده و هم خسته، مطمئنا به اندازه کافی نخوابیده. در حال حاضر راننده ها حداقل 9 ساعت رانندگی قانونی می کنند و در طول روز بسیار کم می خوابند چون وقتی هم نوبت رانندگیشان نیست معمولا یا در جای خواب نمی توانند خوب استراحت کنند و یا به جای خواب و استراحت در کنار آن یکی راننده می نشینند و صحبت می کنند. اما مقصر اصلی صاحب ماشین ها هستند. این اتوبوس ها اکثرا قسطی است و برای پرداخت اقساط سنگین آن صاحب ماشین راننده ها را مجبور می کند که از حداکثر توانشان برای کسب در آمد استفاده کنند. یکبار از یک راننده پرسیدم چرا این همه سرویس می روید؟ در جواب گفت "صاحب ماشین می گوید یا می روی یا اخراج می شوی، چیزی که زیاده راننده". وقتی هم اقساط اتوبوس تمام شد صاحب ماشین تازه در حرص و ولع پول بیشتر گرفتار می شود، باز هم از حداکثر توان اتوبوس و راننده ها برای کار بیشتر استفاده می کند. نتیجه می شود خستگی راننده و تصادف.
2- راننده ها همیشه و همیشه عجله دارند که زودتر برسند. بسیار خطرناک و وحشتناک در مکان های ممنوع دور از چشم مأموران سبقت های آنچنانی می گیرند. در آزادراه ها برای این که مسیرشان را باز کنند تا فاصله ی نیم متری راننده جلوئی اتوبوس را می چسبانند و آنقدر بوق می زنند تا طرف از سر راهشان برود کنار و بیشتر و بیشتر گاز بدهند تا زودتر و زودتر برسند تا بتوانند یک سرویس بیشتر رانندگی کنند و بیشتر پول در بیاورند. نتیجه مشخص است، هرگز نرسیدن!
3- بسیاری از راننده های اتوبوس معتاد هستند، بارها بارها با چشم خودم دیده ام راننده در جعبه با گاز مسافرتی مواد می کشد. بارها دیده ام موادی از نوع جویدنی می خوردند. بارها دیدم مشروبات الکی می نوشند! نتیجه می شود عدم هوش و حواس و تصادف.
4- جاده های ما بجز معدودی از آن ها دارای حتی حداقل ترین امکانات ایمنی نیستند! علائم مناسب راهنمایی ندارند، آسفالت افتضاح در حد تیم ملی، پیچ های وحشتناک، سراشیبی و سربالائی های وحشتناک! جاده هایی با طول عمر مادربزرگ من! دولت هایی که جاده برایشان در آخرین درجه اهمیت بوده است.
5- مردم ما دارای فرهنگ رانندگی نیستند، چه در جاده و چه در شهر هیچکس حقوق دیگران را رعایت نمی کند. سبقت بی مورد و در مکان و زمان نامناسب، عدم استفاده از راهنما، سرعت غیر مجاز، عجله در رانندگی، آشنا نبودن با اصول علمی و فنی رانندگی.
راه حل های این معضلات را در یک کامنت دیگر می نویسم. (1276285) (alef-10)
 
شهرزاد
۱۳۹۲-۰۲-۱۳ ۰۱:۱۰:۲۱
دقیقا درست میگید روزهای پایانی فروردین در حال حرکت از تهران به سمت اصفهان بودیم و باران شدیدی هم میآمد که گرفتار یکی از همین رانندگان بی مبالات شدیم که با سرعت بالای 130 کیلومتر و سپر به سپر با بوقهای متوالی ما را مجبور کرد که لاین را عوض کنیم و تا جایی که در تیر رس ما بودند همین بلا را سر ماشین های دیگر هم میآورد ما هم شماره پلاک ماشین را برداشتیم و به اطلاع پلیس راه رساندیم (1276975) (alef-10)
 
United States
۱۳۹۲-۰۲-۱۲ ۲۰:۲۳:۱۶
این تصادف چه ربطی به رانندگان دیگه داره که اونا رو از نون خوردن دارید میندازیز اول ببینید موضوع چیه (1276316) (alef-10)
 
United Kingdom
۱۳۹۲-۰۲-۱۲ ۲۰:۴۱:۱۹
آقا شرعاً و عقلاً باید ماشین را از دست مردم ایران بالکل گرفت. این ملت اصلاً ببخشید، صلاحیت استفاده از اتومبیل و ماشین و جاده را ندارد. هر چه هم می گذرد فقط بدتر و بدتر می شود. (1276354) (alef-10)
 
دکتر جوهری
۱۳۹۲-۰۲-۱۲ ۲۰:۴۱:۴۸
در ادامه کامنت قبلی چند راه حل را به شرح زیر یادداشت می کنم که انشاالله با رعایت آن ها دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم:
1- سخت گیری و فشار بیشتر و بیشتر مسئولین به:
الف) مسئولان تعاونی های مسافرتی تا: بیشتر از پیش بر صاحبان اتوبوس و رانندگان نظارت کنند تا: - صاحب ماشین راننده را مجبور به کار بیش از توانش نکند. اتوبوس ها از نظر فنی، داشتن امکانات ایمنی، جعبه کمک های اولیه، کپسول آتشنشانی و ... کنترل جدی شوند. - استراحت راننده ها به عنوان اولویت کاری آن ها درنظر گرفته شود. - راننده های معتاد و الکلی بلافاصله اخراج شوند. - در آمد بیشتر تعاونی و صاحب ماشین باعث فشار به راننده و آسیب به مسافرین نشود.
ب) صاحبان اتوبوس ها برای: رعایت کامل موارد فوق، رفتار مناسب با راننده ها، برآوردن نیازهای اقتصادی آن ها، تضمین آینده کاری آن ها، عدم اخراج آن ها در صورت خستگی، استراحت اتوبوس. برنامه ریزی کاری برای جلوگیری از فشار به اتوبوس و راننده و ...
ج) رانندگان اتوبوس ها برای: رعایت کامل قوانین و مقررات راهنمائی و رانندگی، حفظ سرعت مناسب، عدم سبقت نامناسب، عدم اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی، استراحت کافی، داشتن دفترچه سلامت واقعی (غیر ساختگی)، عدم توجه به فشار صاحب ماشین برای کار بیشتر، عدم سوار کردن مسافر در بین راه، رعایت حقوق مسافرین و رفتار انسانی با آن ها.
2- مسافران، پلیس اتوبوس باشند:
در این مورد باید فرهنگ سازی شود، مسافر باید جرأت و پشتوانه قانونی و مردمی داشته باشد تا در صورت ارتکاب به تخلف راننده بتواند به جد به آن تذکر دهد بدون آن که نگران باشد مبادا: - راننده او را کتک بزند (اتفاقی که برای خودم افتاده)، - راننده او را در بین راه از ماشین بیرون بیاندازد (اتفاقی که برای برادرم افتاده)، - مورد تمسخر سایر مسافرین قرار بگیرد و حتی سایر مسافرین به او اعتراض کنند!
باید شماره تلفنی شبانه روزی و پاسخگو برای تماس تلفنی یا ارسال پیامک اورژانسی مسافرین به پلیس وجود داشته باشد تا در صورت تخلف راننده، مسافرین فوری گزارش دهند و پلیس هم فوری اعتماد کند و پاسخگو باشد و رسیدگی کند. قبلا یک شماره پیامک وجود داشت ولی بنده چند بار امتحان کردم و هیچکس پاسخگو نبود. پیامک از تلفن بهتر است چون مسافر جلوی راننده می ترسد به پلیس زنگ بزند و این کار برایش عواقب بدی دارد. به شرطی که پلیس به این پیامک ها اهمیت بدهد.
3- در اجرای قوانین نباید سستی کرد. پلیس باید به شدت با راننده های متخلف برخورد کند. نمره منفی و امثالهم نه تنها کافی نیست بلکه راننده ها آن را به تمسخر گرفته اند! راننده اتوبوسی که تخلفات حادثه ساز می کند، ولو این که منجر به حادثه نشده باشد، باید برای همیشه عذرش را خواست و اجازه رانندگی وسایل نقلیه عمومی را به او ندهند! ماشینی که راننده گانش زیاد تخلف می کنند، معلوم است که صاحب ماشین به راننده ها برای سرعت بیشتر فشار می آورد. باید آن اتوبوس را برای همیشه از حمل و نقل عمومی کنار گذاشت و صاحب ماشین را مؤاخذه نمود.
4- برای رانندگی در شهر و جاده باید فرهنگ سازی شود، کلاس های آموزش رانندگی و آزمون رانندگی به شیوه فعلی فایده ای ندارند. مدرسین رانندگی مخصوصا بخش عملی در حال حاضر بسیار بی سوادند و رانندگی را به صورت علمی و فنی و اصولی به هنرجویان آموزش نمی دهند! آزمون فعلی که با یک پارک دوبل سر و ته آن هم می آید، نمی تواند ارزیابی صحیحی برای اعطای گواهینامه رانندگی باشد!
5- جاده ایمنم آرزوست. رئیس جمهور بعدی هرکس که باشد باید بازسازی و ساماندهی اساسی جاده ها را در اولویت های خود قرار دهد. به جز جاده های اصلی منتهی به استان تهران، وضعیت بقیه جاده های ایران افتضاح است. نگاهی به جاده های غرب ایران بیندازید. جاده هایی که شهرستان های کم جمعیت را به هم وصل می کند افتضاح و ناامن هستند. مثال: جاده های استان کردستان! مسیر سقز به سنندج = جاده مرگ. گردنه صلوات آباد سنندج و ..... (1276355) (alef-10)
 
رامهرمزی
۱۳۹۲-۰۲-۱۳ ۰۱:۱۶:۵۷
درود بر شما هم وطن گرامی .چنانکه هر کدام از شهروندان این جامعه درصدی از مسئولیت اجتماعی دکتر جوهری را داشتیم مطمئناٌ وضعمان بسیار بهتر از این بود... (1276985) (alef-10)
 
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۲-۱۲ ۲۰:۵۸:۵۸
مشخص است که اتوبوس از عقب به کامیون برخورد کرده. بنابراین تنها احتمال قوی میتواند خوابیدن راننده اتوبوس باشد. مثل همیشه این موضوع ریشه یابی نخواهد شد و برای همین تکرار و تکرار. مدیر شرکت مسافربری در مورد رعایت استانداردهای سیکل کار و استراحت راننده ها و نیز الزام به حضور راننده کمکی در مسافت های دور مسؤول است. پلیس راه در مورد کنترل وضعیت استاندارد اتوبوس و صدور مجوزهای لازم به راننده، احصای سلامت روانی و جسمانی (اعتیاد به مواد مخدر، و ..) مسؤول است. (1276385) (alef-10)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۲-۱۲ ۲۲:۵۹:۰۶
.مسیر اهواز به اصفهان از طریق هفتکل و ایذه یکی از مهمترین و پر تردد ترین مسیر های جدید کشور است. محل تقاطع مذبور که محل این تصادف است یک نقطه حادثه خیز است و باید سریعا اصلاح شود. از دور برگردان اتوبان اهواز-رامشیر تا ابتدای جاده هفتکل فاصله بسیار کم است و خودوهائی که از دور برگردان می خواهند به سمت جاده بروند مواجه با خودروهای عبوری از اتوبان هستند که با گذر از یک پیچ ناگهان وارد این منطقه آنهم با سرعت زیاد میشوند. هیچ سرعت گیر یا چراغی برای کنترل وجود ندارد. بعلت کوتاهی فاصله دور برگردان تا ابتدای جاده هفتکل، خودرو های خارج شده از دور برگردان اتوبان امکان بالابردن سرعت و سپس تغییر خط به سمت چپ راندارند و به همین دلیل سعی می کنند سریعا عرض اتوبان را طی کرده و به سمت چپ ان بروند تا بتوانند وارد جاده هفتگل شوند و بدین ترتیب سد راه خودرو هائی که در اتوبان با سرعت در حال حرکت هستند میشوند و تصادف رخ می دهد. من در این مسیر با خودرو سواری بارها رفته ام و این مشکل را لمس کرده ام. در این محل از این حادثه ها بسیار رخ داده ولی مسئولین ضعیف استان با بی توجهی از کنار آن رد شده اند (1276672) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۲-۱۳ ۰۲:۲۳:۰۸
با سلام
من خودم ساكن اهواز و دانشجوى دانشكاه دزفولم و در هفته مجبورم كه حداقل دوبار اين مسير ١٣٠ كيلومترى رو با تاكسي سوارى طى كنم.واقعا وضع اين مسير كه اهواز رو به دزفول،شوشتر،انديمشك،تهران و... وصل ميكنه از نظر امنيت افتضاحه،جون بخش عمده فراورده هاى نفتى و سوخت از اهواز به كل كشور ارسال ميشه به همين خاطر هست كه توى اين مسير تا جشم كار ميكنه و هر ٢٠ متر به ٢٠ متر بدون اغراق يك كانتينر نفتى حامل سوخت يا فراورده هاى نفتى رو ميشه ديد كه روى تمام اونا نوشته كه :خطر،از خودرو دورى كنيد و هزار تا علامت اخطار،خب اخه اين جقدر بايد افتضاح باشه كه حجم به اين عظيمى از اين تانكر هاى سوخت با خودرو هاى سوارى تو يك باند در حركت باشند،واقعا جرا،جرا واسه أونا يك مسير جداكونه درست نميكنن كه از يك لاين مخصوص در حركت باشند؟؟ اخه جرا بايد خودروهاى مسافربرى و اين همه تانكر حامل سوخت بهلو به بهلو توى يك باند حركت كنند؟واقعا جرا اين دولت جون أدما واسش مهم نيست كه بخواد يه لاين جداكانه واسه عبور اين ماشينا درست كنه؟ ها؟؟؟ جرا؟؟؟ يعنى بايد هزاران ادم بيكناه در سال واسه اين تصادفات كه به راحتى قابل بيشكيرى هستند جون خودشون رو از دست بدند؟؟؟ فقط نفتش مهمه؟ تا جشم كار ميكنه اطراف اين جاده بيابون و زمين خاكى وجود داره جرا يك لاين جداكانه واسه تردد اين ماشينا نبايد درست بشه؟؟؟؟؟؟ به خدا أكثر مواقع توى مسير ميبينم كه يكى از اين تانكراى سوخت تصادف كرده يا از مسير خارج شده و جورى منفجر شده كه به فاصله ١٠،١٥ مترى تمام اطراف محل تصادف جاده سياه شده و همه جيز با خاكستر يكسان شده و وقتى ادم اين صحنه هارو ميبينه اشكش در مياد و موهاى تنش سيخ ميشه (1277080) (alef-10)