توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 223047
رشد قیمت‌ خودرو در راکدترین بازار سال
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۳
رشد قیمت‌ها در بازاری که به گفته فعالان بازار در سال جدید هنوز خودرویی به آن تزریق نشده است ادامه دارد. بر همین اساس قیمت برخی خودروهای داخلی و همچنین خودروهای خارجی طی هفته گذشته روندي صعودی به خود گرفته است. این درحالی است که بازار فروردین راکدترین بازار سال است؛ زیرا مشتریان بازارهای مختلف از جمله خودرو خریدهای خود را قبل از سال جدید انجام می‌دهند و در فروردین بازارها معمولا رونقی ندارند.

نگاهی به قیمت‌های بازار نشان‌ می‌دهد که قیمت خودروهای خارجی که برای مدت‌ها ثبات داشتند روندی افزایشی به خود گرفته است. این اتفاق در حالی رخ داده است که طی سال گذشته تعداد خودروهای وارد شده به کشور نسبت به سال قبل آن رشدي ۵۴/۷درصدي داشته است.

هرچند پیش از این فعالان بازار این امیدواری را به مشتریان بازار خودرو داده بودند که با تداوم واردات حتی می‌توان به کاهش قیمت آنها دل بست، اما به نظر می‌رسد بازار خودروهای وارداتی‌ در دومین هفته کاری خود در سال جدید روندی افزایشی در پیش گرفته است.

یک فعال بازار خودرو در توضیح بیشتر در رابطه با چرایی افزایش قیمت خودروهای وارداتی، با موقتی خواندن این افزایش قیمت‌ها می‌گوید: در حال حاضر خودروی وارداتی در کشور خیلی زیاد است؛ اما چون این خودروها توسط پلیس پلاک نمی‌شود و به این واسطه خودروها به بازار نمی‌رسند، فاصله‌ای در بازار ایجاد شده که باعث این افزایش قیمت شده است.

او در ادامه می‌گوید: مجوز شماره‌گذاری وارداتی‌ها تا ۲۸/۱۲/۹۲ اعتبار داشته و از آنجایی که صدور مجوز شماره‌گذاری در سال جدید کمی زمان می‌برد، عرضه این خودروها به بازار با توقف همراه شده است، اما به نظر می‌رسد با طی کردن پروسه اداری دریافت این مجوز که به صورت طبیعی باید رو به اتمام باشد مشکل عرضه وارداتی‌ها نیز برطرف شود. او اضافه می‌کند نباید افزایش ۱۵ درصدی تعرفه واردات خودروهای بالای ۲۰۰۰ سی‌سی را در رابطه با افزایش قیمت وارداتی‌ها نادیده گرفت.

اما موضوعی که در اینجا مهم به نظر می‌رسد این است که واکنش‌ بازار به افزایش قیمت‌ها بسیار سریع است درحالی که با عادی شدن شرایط، بازار چنین سرعتی برای کاهش قیمت‌ها نمی‌گیرد. برای مثال بازار خودروهای وارداتی در راکدترین فصل خرید و فروش که بازار خالی از تقاضا است، در مقابل توقف عرضه‌ دو هفته‌ای واکنشی سریع از خود نشان می‌دهد و قیمت‌ها به سرعت افزایش پیدا می‌کنند، اما آیا با از سر گرفته شدن عرضه، این قیمت‌ها با همان سرعتی که افزایش یافته‌اند کاهش پیدا می‌کنند؟ یک فعال بازار در پاسخ به این سوال می‌گوید خیلی به کاهش قیمت‌ها با شروع عرضه امیدوار نیست، او می‌گوید در بازار ما کدام قیمتی بالا رفته است که به راحتی کاهش پیدا کرده باشد؟

اما توقف عرضه فقط مختص خودروهای وارداتی نیست، زیرا خودروهای داخلی نیز با چنین مشکلی مواجه هستند. آن‌طور که از بازار خبر می‌رسد خودروسازان هنوز عرضه‌ای به بازار نداشته اند، این در حالی است که خودروی پرطرفداری مانند تندر ۹۰ نیز از شروع سال‌جاری توسط پلیس پلاک نمی‌شود. این موضوع باعث شده است که قیمت این محصول روندی افزایشي داشته باشد.

گویا تعداد زیادی از این محصول با استاندارد یورو۲ در کارخانه وجود دارد که پیش از سال ۹۳ تولید آنها به اتمام رسیده است؛ اما از آنجا که روند پلاک‌گذاری آن به سال جدید کشیده شده است، پلیس حاضر نیست این محصول را با تاریخ ۹۳ شماره‌گذاری کند. پلیس به تولیدکنندگان این محصول اعلام کرده است که با شماره‌گذاری این محصول با پلاک سال ۹۲ مشکلی ندارد.

افزایش قیمت وارداتی‌ها در بازاری اشباع شده

بازار خودروهاي وارداتي طی هفته گذشته در مدل‌های مختلف از ۲ تا ۶ میلیون تومان با افزایش قیمت همراه بوده است. به این ترتیب آنطور که از بازار خبر می‌رسد دو شاسی‌بلند خانواده هیوندایی با افزایش قیمت همراه بوده‌اند. IX۵۵ خودرویی است که با ۶ میلیون تومان افزایش قیمت به ۲۲۵ میلیون تومان رسیده است و مدل دیگر آن یعنی IX۳۵ نیز با ۴ میلیون تومان رشد ۱۴۲ میلیون تومان قيمت دارد.

سوناتا و آزرا اما بدون تغییر بوده‌اند. این دو خودرو به‌ترتیب روی ۱۳۲ و ۲۰۳ میلیون تومان باقی مانده‌اند. هیوندایی ‌I۳۰ هم با افزایشی دو میلیون تومانی به ۱۰۳ میلیون تومان رسیده است. سانتافه مدل ۲۰۱۴ نیز در بازار قیمتی برابر با ۱۸۳ میلیون تومان دارد که از رشد ۳ میلیون تومانی آن خبر می‌دهد. نگاهی به خانواده کیا نیز نشان‌دهنده این موضوع است که مدل اسپورتیج با قیمت ۱۴۵ میلیون تومان قابل معامله است، یعنی ۲ میلیون تومان گران‌تر از هفته گذشته. سراتو مدل ۲۰۱۴ نیز یک میلیون تومان افزایش قیمت داشته و به ۱۱۳ میلیون تومان رسیده است. کیا اپتیما نیز از ۱۳۳ میلیون تومان به ۱۳۵ میلیون تومان رسیده است.

تویوتا اوریون نیز با ۳ میلیون تومان افزایش قیمت با ۲۰۵ میلیون تومان قابل معامله است. مدل دیگر تویوتا یعنی کرولا اما ثابت بوده و روی ۱۲۸ میلیون تومان باقی مانده است.

نوسان قيمت رو به بالا در خودروهای داخلی
نگاهی به بازار خودروهای داخلی نشان می‌دهد که تندرها با افزایش قیمت اندکی همراه بوده‌اند. به این ترتیب تندر ایران‌خودرو ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته و به ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است و تندر پارس‌خودرو نیز با نیم میلیون تومان افزایش قیمت به ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. تندر مدل E۱ نیز روی ۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ثابت بوده است. این قیمت‌ها در واقع مربوط به تندرهای مدل ۹۲ می‌شود.

۲۰۶ تیپ ۵ نیز در بازار با افزایش قیمت همراه بوده است و مدل ۹۳ آن با ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت به ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. تیپ ‌V۸ این خودرو نیز در مدل امسال با افزایش قیمتی مشابه تیپ۵ هم‌اكنون ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قيمت دارد. اما پژو۴۰۵ بنزینی نیز در بازار هفته گذشته افزایش قیمتی ۴۰۰ هزار تومانی داشته و به ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است؛ درحالی‌که مدل دوگانه‌سوز آن روی ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ثابت مانده است.

رانا نیز با آهنگ افزایش قیمت همراه بوده و با ۴۰۰ هزار تومان رشد به ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رضایت داده است.

تیبا هم در بازار هفته گذشته با قیمت ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شده است که نشان‌دهنده رشد ۲۰۰ هزار تومانی این خودرو است. نیسان تیانا هم که بعد از خروج ماکسیما از خطوط تولید پارس‌خودرو جایگزین این خودرو شده است طی هفته گذشته با جهشی ۲ میلیون تومانی با قیمت ۱۴۳ ميليون تومان قابل معامله بوده است.
منبع: دنیای اقتصاد