نظر منتشر شده
۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 247131
مدیریت تحول جامع چیست؟
بخش تعاملی الف - دکتر آرمین شمس
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۱۱

مدیریت تحول جامع، دانش و فناوری چند رشته ای و ترکیبی برای انجام تحول پیشرفته سازمانی است که با ترکیب مزایای شناخته شده در حدود چهل مدل، روش، ابزار و زیرشاخه علمی در دانش مدیریت و علوم رایانه توسط دکتر آرمین شمس و با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و سازمان مدیریت صنعتی توسعه یافته است.

کارهای ترکیبی مشابه "مدیریت تحول جامع" بطور محدودتر توسط شرکتهای بین المللی معتبری مانند EMC با ترکیب چهار عنوان (TOGAF, COBIT, CMMI, ITIL) در حال انجام و استفاده است که ما بدلیل ارائه خدمات مشاوره و همکاری با این شرکت مستندات مزبور را در اختیار داریم (پیاده سازی از طرف ما ممکن است و حضور رسمی مشاوران شرکت مربوطه نیز قابل پیگیری ولی بسیار هزینه بر می باشد). با استفاده از چنین مدلهای ترکیبی جامعی، بسیاری از ملاحظات زمینه های مختلف و متعدد تحول به "دیگر" متخصصانی که ممکن است هیچگاه بکار گرفته نشوند حواله نمی شود و در صورت بکار گیری متخصصان متعدد در هر مورد نیز "تجمیع" اجزای مختلف کار و برقرای ارتباط بین آنها صرفا به هوش و استعداد مدیر برنامه تحول (که ممکن است با بسیاری از این زمینه ها آشنا نباشد) واگذار نمی شود، بلکه به کمک "مدیریت تحول جامع" ریل گذاری آماده ای برای بکارگیری مجموعه ای از مفاهیم و ابزارهای پیشرفته گوناگون مرتبط با تحول (در حدود چهل زمینه) وجود دارد که تیم تحول با عدم عدول از حداقلهای آن سعی بر کاستمایز کردن و برداشتن قدمهای تکمیلی بعدی خواهند داشت. علاوه بر این، فهم نقشه تحول سازمان، یعنی آنچه انجام شده، آنچه در دست انجام است و آنچه باید در تکمیل آن انجام شود با استفاده از مدیریت تحول جامع که در بر گیرنده مطالعه ارتباط ابزارها و روشهای مختلف مرتبط با تحول است، بسیار ساده تر خواهد بود (معمولا سختی اینکار بطور ابتدا به ساکن موجب عدم انجام آن می شود و قدرت تصمیم گیری بهینه مدیران در بهمنی از روشها و ابزارها و پیشنهادات مربوطه مدفون می شود).

در مدیریت تحول جامع یک سنجه بلوغ جامع سازمانی وجود دارد که سطح هر سازمان با توجه به این سنجه از ترکیب امتیازات سازمان در حدود سی سنجه دیگر (که تا حدودی نیز همپوشان هستند) بدست می آید:

سنجه بلوغ فرایندی، سنجه بلوغ ارزیابی، سنجه بلوغ حقوقی، سنجه بلوغ نرم افزارهای رایانه ای، سنجه بلوغ منابع انسانی (نیروی انسانی)، سنجه بلوغ معماری سازمانی، سنجه بلوغ معماری خدمات گرایی نرم افزاری، سنجه بلوغ تامین، سنجه بلوغ تولید، سنجه بلوغ بازاریابی، سنجه بلوغ خدمات مشتری، سنجه بلوغ امور مالیه، سنجه بلوغ مشارکت و هم افزایی (مدیریتی – تصمیم گیری)، سنجه بلوغ مدیریت منابع و منافع، سنجه بلوغ عدالت اجتماعی (از دید سازمان)، سنجه بلوغ معنویت، سنجه بلوغ انگیزه، سنجه بلوغ رهبری، سنجه بلوغ آموزش، سنجه بلوغ استقلال و آزادی، سنجه بلوغ فساد زدایی، سنجه بلوغ مغز مصنوعی مدیریتی، سنجه بلوغ راهبرد و راهبری تحول، سنجه بلوغ انگیزه - فردی و جمعی، سنجه بلوغ ارتباطات، سنجه بلوغ رهبری، سنجه بلوغ امنیت، سنجه بلوغ مدیریت خطر و بحران، ...

مجموعه ای از اصول برای تحقق پیشرفت در سنجه های بلوغ مذکور گرداوری شده است که مجموعا حدود دویست مورد خواهد بود و نهایتا ابر فرایندی برای عملیاتی سازی و پیاده سازی این اصول در سازمان (شامل دهها فرایند تو در تو و "ریز شونده بطور سلسله مراتبی") طراحی شده است. سنجه ها، اصول و ابرفرایند مربوطه در قالب سه جلد کتاب مرجع به سفارش سازمان مدیریت صنعتی در حال تکمیل بوده است.

نهایتا خوب است به مراحل استفاده از مدیریت تحول جامع توسط مشتری بطور گذرا اشاره کنیم. مطابق تجربه ما، خصوصیات مورد علاقه مشتری تحول معمولا عبارت است از شروع از شرایط فعلی، دستیابی تدریجی ولی چابک به مدیریت و فناوری آینده، بدون غرق شدن در دغدغه های علمی-فنی، نهایتا تامین کیفیت و نتیجه عالی با آموزش پیمانکاران مورد تایید مشتری جهت پیاده سازی تحول، با هزینه معقول. پس مشتری ترجیحا این سیر را طی خواهد کرد:

۱. مشتری پس از آشنایی با "سنجه بلوغ جامع سازمانی" و با کمک مشاور تحول جامع، سطح فعلی مدیریت سازمان خود و سطح هدف سازمان خود را بطور تخمینی مشخص می کند.

۲. مشتری و مشاور برای دقیق تر شدن تخمین از وضعیت فعلی و وضعیت هدف، و برای دستیابی به یک چشم انداز تحول سازمانی مشترک، در هریک از سنجه های متعدد زیر مجموعه "سنجه بلوغ جامع سازمانی" به تعیین وضع فعلی و وضع مطلوب می پردازند.

۳. مشاور تحول جامع با بیان مدل ها و روشهای محقق کننده تحول برای پیشرفت در هر یک از سنجه ها و با تخمین بودجه لازم برای تحول به واقعی شدن و تثبیت تخمین و خواست مشتری در گامهای یک و دو کمک می کند.
۴. با اشتراک چشم انداز و رسیدن به درک مشترک از مفهوم پیشرفت (سنجه ها) و مشخص شدن پیشرفت مد نظر مشتری در این مقطع (بر اساس تحلیل فضای خالی بین وضع موجود و وضع هدف بطور واقع بینانه)، یک برنامه تحول شامل نقشه راه و نقش ها و پروژه ها و زمان بندی و نحوه صرف بودجه تدوین می شود.

۵. بر اساس خواست مشتری، مشاور تحول جامع می تواند نقش نظارت کننده، مدرس، هماهنگ کننده و تامین کننده کیفیت تحول را بطور فعال (با عنوان "مدیر برنامه تحول جامع") یا ملایم (با عنوان "ناظر تحول جامع") با دریافت چیزی در حدود ده درصد بودجه تحول به همراه تیم خود به عهده بگیرد تا کار به خوبی از طریق پیمانکاران مد نظر مشتری (یا معرفی شده توسط مشاور) با انعطاف پذیری و در عین حال کیفیت بالا به انجام برسد.

۶. سطوح بالای بلوغ در تحول جامع از طریق مغز مصنوعی مدیریتی و توسط تیم زبده تحول جامع قابل انجام است و هزینه معقولی در پی خواهد داشت (زیرا انجام اینکار برای سازمان/شرکت احتمالا از طریق آموزش پیمانکاران عادی و گسترش ابزارهای معمول مورد استفاده آنها به صرفه نخواهد بود).

در مورد بنیان گذار مدیریت تحول جامع: دکتر آرمین شمس، محقق، مشاور، مدیر تحول، دارای هجده سال سابقه تحقیق، تدریس، مهندسی و مدیریت در ایران و اروپا و عضو ارشد انجمن بین المللی IEEE می باشد. دکتر شمس به پیمانکاران شرکتهایی مانند EMC و مدیران شرکتهایی مانندINTEL، IBM و Microsoft در قالب کنسرسیوم ها و قراردادهای مربوطه خدمات مشاوره و پژوهش کاربردی ارائه نموده است و برخی از ایده های مدیریت تحول جامع نیز از این طریق به نقد و بررسی گذارده شده است.
 
کلمات کلیدی : آرمین شمس
 
مجتبی
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۱۰:۳۶:۱۶
چرا در کشور پیاده نمی شود؟ مدیران ما نباید با این مفاهیم آشنا باشند؟ نباید بتوانند پیاده کنند؟ (2461923) (alef-13)