نظر منتشر شده
۹۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 184032
نکته ای در اخلاق نقد؛
کدام دیگ رو سیاه است؟!
حامد صفایی پور، 22 فروردین 92
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۰۰:۵۰
به نظر شما دیگ می تواند به دیگ بگوید: رویت سیاه! بنده در این نوشته می خواهم چندین صغرا و کبرا ترتیب دهم و به این پرسش پاسخ نسبتا متفاوتی بدهم.

ابتدا دوگونه اخلاق را در نقد از هم تفکیک می­کنم. اخلاق نقد در مقام گوینده، و اخلاق نقد در مقام شنونده. در مقام گوینده، نقد اخلاقی نیازمند رعایت همان نکته­ هایی است که کم و بیش شنیده ایم: نیت ناقد نیکو باشد، عمل فرد نقد شود، نه خود او -شخص ستیزی نکنیم-، کوشش کنیم همراه با پس­نهاد(انتقاد)، پیش­نهاد ارایه کنیم، نقد در پیشِ­تو باشد نه در پس­تو، در خلوت باشد نه در جلوت، زبان­ نقد نرم باشد نه تند و تیز و انتقام جو، و مواردی از این دست.

اما اخلاق نقد در مقام شنونده این است که اصلا کاری نداشته باشیم گوینده نقد نیّت­ اش خوب است یا بد، با تربیت است یا بی­ تربیت، پیش­نهاد دارد یا ندارد، در یک کلام، او اخلاق نقد در مقام گوینده را رعایت کرده است یا نکرده است، بلکه بجای همه این حاشیه­ ها، تنها به این فکر کنیم که آیا نقد او درباره­ ی ما درست است یا غلط؟ آن بنده­­ ی خدا، راست می­گوید یا نه؟

به نظر من اختلاط نابجای میان اخلاق نقد در مقام گوینده و اخلاق نقد در مقام شنونده زیان­های اجتماعی بسیاری دارد. این اختلاط باعث می شود افراد در مقابل نقدهای وارده همواره یک سپر دفاعی قوی و بهانه­ ی فرار و فرافکنی داشته باشند. اجازه دهید منظورم را با مثالی روشن کنم: فرض کنید مجلس شورا، دولت را به دلیل سوء تدبیر در مدیریت منابع ارزی مورد نقد قرار دهد. اکنون اگر قرار باشد دولت اخلاق شنونده نقد را رعایت نکند، می تواند به راهکارهای گوناگون متوسل شود: مثلا سخنگوی دولت در جایگاه پاسخگویی بگوید:

«متاسفانه بیشتر نقدها از سر دلسوزی نسیت و اغراض سیاسی دارد!»
«متاسفانه افراد منتقد خودشان هیچ پیشنهاد در خور توجهی ندارند.»
«حتی اگر این حرف ها صحیح هم باشد، به نظر دولت، بیان آنها در این شرایط مصلحت نیست.»
«بهتر نیست این افراد ابتدا عملکرد خود را زیر ذره بین قرار دهند؟!» (به این می گویند: مغالطه، خودت چی؟
... راه­های فراون دیگری هم هست.

اما دولت اگر بخواهد در مقام شنونده نقد، اخلاقی عمل کند، در درجه نخست، تنها باید به این موضوع اندیشه کند که آیا نقد منتقدان-با هر نیت و کیفیتی که هست- صحیح است یا غلط؟ مطابق واقع است یا نه؟. بررسی نیّت منتقدان و روشن­کردن دستگاه گالوانمتر نیّت(= ذهن خوانی)، تشخیص مصلحت کشور، برگزاری آزمون صلاحیت منتقدان و غیره، به دولت در مقام شنونده نقد مربوط نمی­شود.

اصلا فرض کنید نقد مجلس به دولت سیاسی و غرض ­ورزانه است. آیا دولت نباید پاسخگوی چنین نقدی باشد؟ آیا دولت خود می پسندد که وقتی نقد غرض­ ورزانه­ ای نسبت به مجلس کرد، مجلس پاسخ او را ندهد؟ دیروز دوستم با بیان تمسخر آمیزی به من گفت چقدر یقه­ ی پیراهن تو کثیف است. چه فرقی می کند، نیت و بیان او چه باشد، یقه­ ی پیراهن خودش تمیز است یا نیست!... آنچه به من مربوط است این است که نقد او درست است یا نه؟ من، در مقام شنونده نقد، باید در پی حقیقت باشم. حقیقت مربوط به من! چه دلیلی دارد اگر کسی اخلاق نقد را در مقام گوینده رعایت نکرد، من نیز در مقام شنونده رعایت نکنم؟

اکنون بر اساس این تفکیک می خواهم ناخنکی به یک ضرب المثل بزنم. به نظر شما آیا دیگ می تواند به دیگ بگوید: رویت سیاه است!؟به گمان من، می تواند. به سیاهِ نقد شده، ربطی ندارد که دیگِ نقد کننده، سیاه است یا سفید. وظیفه­ ی او در مقام شنونده نقد این است که درباره روسیاهی خودش تحقیق کند و چاره­ ای بیاندیشد.

اما این ضرب المثل در مقام توجه به اخلاق گوینده نقد، قابل قبول و مفید است. در قرآن آمده است:« آيا مردم را به نيكى فرمان مى‏دهيد و خود را فراموش مى‏كنيد؟...» از این منظر، بر دیگ رو سیاه است که پیش از آنکه در پی اصلاح دیگر دیگ ها باشد، برای رو سیاهی خودش کاری بکند!

اما همین معنای نیکو و سازنده تنها با یک چرخش ساده- از مقام گوینده به شنونده - به سپری نفوذناپذیر دربرابر نقد، به خصوص در حوزه اجتماعی و سیاسی، تبدیل می شود. این مشهورات و ضرب المثل­های رایج و جاخوش کرده در زبان ذهن ما، تنها شرایط نقد را دست نیافتنی می کنند. این ضرب المثل از زاویه­ ی اخلاق شنونده نقد غلط و از زاویه اخلاق گوینده نقد، درست است. "دیگ" آیینه "دیگ" است! المومن مرات المومن! شنونده نقد حق ندارد در مقام پاسخ گویی بگوید: یک جوالدوز به خودت بزن، یک سوزن به من!

ممکن است بگویند نقدی که با رعایت شرایط نقد صورت نگرفته باشد، سازنده نیست. نقد سازنده باید با حسن نیت، بیان نیکو، مصلحت شناسی، و ... باشد. در اینجا تنها با جمع بندی فصل چهارم کتاب اخلاق نقد اشاره می کنم که: « تقسیم نقد به سازنده و مخرب مبنای عینی و استناد پذیری ندارد.» سازنده بودن یک انتقاد بیش از آنکه به بیان و روش منتقد وابسته باشد، به روحیه­ ی شنونده­ وابسته است. برای یک شنونده­ ی خوش­ اندیش همه نقدها سازنده است. آری، واقعیت این است که عیسی(ع) از دندان­های سفید لاشه­ ی سگ لذت می­برد و من، پای زشتِ طاووس را در چشم­ اش می­ آورم!

این یک رخداد استثنایی است که "سفید برفی" به "دیگ" بگوید روت سیاه! همه ما کم و بیش مثل هم هستیم! یک عالمه دیگ، یا سفید برفی! اگر همدیگر را نقد نکنیم و به داد روسیاهی هم نرسیم، وضعمان از این هم بدتر و بدتر می شود! راستش من با هر ضرب المثل، و ایده سختگیرانه درباره امکان نقد مخالفم! شرایط نقد یک موضوع، نباید دست نیافتنی باشد! راه های فرار از نقدپذیری را باید بست و دیگ می تواند به دیگ بگوید رویت سیاه است.
 
امیر
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۰۱:۰۳:۵۸
احمدی نژاد ممکن است بعضی کارهای مثبت کرده باشد و در دو مورد می‏توان گفت که نمره بسیار پایینی دارد:
1- در بعد اقتصاد واقعاً با اعمال نظر شخصی و غیر کارشناسی مشکلات زیادی را برای کشور بهمراه داشته
2- اخلاق، در واقع نمره اخلاق ایشان خوب نیست. تخریب رقبا با حداکثر توان و بدون ملاحظه، عدم تحمل نظرات مخالف، حتی نظر برادر بزرگترشان (آقای حاج داوود)، عدم توجه به مصالح کشور در انتقاد ار دیگران و ... (1228418) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۰۸:۳۲:۱۵
اگر این تحریمها در زمان رییس جمهوری های قبلی صورت می گرفت اوضاع اقتصادی از این هم بدتر بود. در بعد اخلاقی هم ایشان برخلاف بقیه ،حرفها و کارهایش را بدون پرده پوشی انجام می دهد. (1228562) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۰:۰۳:۵۱
بحث انرژی هسته ای و تحریم ها از دولت قبلی به دولت احمدی نژاد به ارث رسید. (1228593) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۳:۱۶:۱۲
دولت فعلی که طفلی اصلا تقصیری نداره ! همیشه و در هر حال و در هر صورت تمام مشکلات و نارساییها تقصیر دولتهای قبل بوده ، هست و خواهد بود ! بعضی اظهار نظرها آدم را یاد سنگ پای قزوین میاندازد . (1228772) (alef-6)
 
ساناز
۱۳۹۲-۰۱-۲۳ ۱۳:۳۶:۱۲
گرانی به حد و در حال گسترش به دلیل یارانه نقدی که دست مردم دادن همه جای دنیا با افزایش نقدینگی گرونی هم میشه . ریس جمهورای قبلی یارانه دادن ؟؟؟؟؟ که میگین تقصیر اوناست؟ (1230019) (alef-6)
 
روزبه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۷ ۰۰:۴۱:۲۹
انرژی هسته ای آره ولی تحریم ها نه (1236511) (alef-10)
 
اردلان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۷ ۰۰:۴۲:۳۲
کدام دیگ رو سفید است؟! (1236514) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۰:۰۶:۱۹
خدمات احمدی نژاد به مردم ایران در سالهای بعد آشکار می شود. (1228594) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۲:۳۴:۱۰
و احتلاسهای سیستم ایشان را در سالهای بعدی می بینیم. (1228710) (alef-6)
 
میم
Germany
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۳:۵۲:۳۸
نه خیر آقا جان از هشت سال قبل برای ما آشکار شده یود. بعد از این هم تا سالهای بعد باید این مملکت تاوان خدمات ایشان را بدهد. اگر آینده ای برای این مملکت باقی مانده باشد. (1228798) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۵:۳۸:۱۳
خبر نداری ، حاصل این خدمات همین الان آشکار شده ! مخصوصا برای بعضی بیماران سرطانی که به دلیل گرانی دارو یا زندگیشون را فروختن یا متاسفانه سالهای دیگر در خدمت ایشان نیستن که آشکار شدن بقیه خدمات را ببینن ! (1228935) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۶:۳۰:۲۵
یه چیز تو کل دنیا مرسوم هست: هرکی از قدرت می افته تازه گندکاریهاش لو میره
در ایران این پروسه از اواخر قدرت طرف شروع میشه( این همه که در مورد آقای احمدی نژاد میگن) حالا وای به روزی که کلا از قدرت ساقط بشه (1229005) (alef-6)
 
محمد
Europe
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۷:۰۱:۵۵
کدام خدمت تورم دروغ دزدی بی اعتباری ملت ایران در دنیا ............. (1229039) (alef-6)
 
بنده خدا
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۲۱:۰۵:۱۸
از این خدمات نگو که دلم کبتب میشه(تورم بیش از 400درصد در طی 8 سال)
زیر پا رفتن تمام ارزشها، زمان خاتمی با وجود تمام آزادیها لااقل زنمون حرفمون رو گوش میکرد الان که اینقدر گفتند زنان حق دارند و ... تا میخواهیم بگیم لطفا شام رو بهتر بپز حاضر جوابی میکنه که: مثل این نمیدونی سکه چند شده. (1229328) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۲۱:۱۱:۳۲
بهتره گفته شود زیانکاریها و اجحافها بملت و کشور که بدلیل مسائل سیاسی امکان بروز آنها فعلا وجود ندارد بعدا آشکار خواهد شد . (1229336) (alef-10)
 
اآرین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۷ ۰۱:۱۲:۱۵
من گرفتم منظورتو... (1236557) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۰:۲۲:۰۴
گناه مجلس کمتر از گناه دولت نیست. بلکه بیشتر است. چون عکس العملی در مورد خیلی از کارهای دولت انجام نداد. (1228610) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۵:۳۲:۲۶
همین قدر هم که عکس العمل نشان داد داشتن پدرش رو درمیاوردن. (1228926) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۰:۲۳:۴۱
عامل ایجاد این تحریمها هم صحبتهای بی مورد و بی اساس و درست نبودن سیاست خارجی همین رییس جمهور است. بنابراین اینم یک نمره منفی بینهایت دیگر برای دولت (1228613) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۰:۵۵:۱۶
تصمیم به عدم فروش ارز به مدت یک ماه، تصمیم کنگرۀ امریکا یا اوباما بوده یا اینکه تصمیم دولت کریمه بوده؟؟؟؟؟

عدم اختصاص ارز برای دارو و در عین حال وارد شدن ماشین های آنچنانی به کشور باصمیم کنگرۀ امریکا یا اوبا ما بوده یا اینکه تصمیم دولت کریمه بوده؟؟؟؟؟

نخریدن گندم از کشاورزان و در عوض وارد کردن گندم مشکل دار از هند باصمیم کنگرۀ امریکا یا اوباما بوده یا اینکه تصمیم دولت کریمه بوده؟؟؟؟؟

اینقدر تحریم، تحریم نکن چون تا دلت بخواد از این سوء مدیریت ها در این چند ماه دیدیم که صدای تمام مردم و ائمه جمعه و ... دراومده!!!

بعلاوه یکی از عوامل اصلی تشدید تحریم ها هم خود شخص محترم رییس جمهوره با آن ماجراجوییهاش در سیاست خارجی. (1228637) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۲:۳۴:۴۲
اختلاسها را هم اضافه کن به این پاکترین دولت تاریخ! (1228711) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۸:۲۵:۳۴
حمایتها را هم اضافه کن به این دولت عدالت پیشه مهر پرور.؟؟؟؟ (1229151) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۳ ۲۲:۲۵:۳۷
منظورت از اختلاس همون فعالیت اقتصادی و ایجاد اشتغالیه که اون "بنده خدا" ی محکوم به اعدام باعثش شد؟!!! (1230595) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۷ ۰۱:۴۷:۴۸
گل گفتی (1236583) (alef-10)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۱:۲۵:۵۵
این تنها مشکل دولت نیست، بلکه کلاً ما ایرانی ها نقدپذیر نیستیم و دولت هم مستثنا نیست. (1228656) (alef-6)
 
گیتی
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۹:۱۳:۲۴
کاملا حق با شماست چراکه گذشته افرادواقوام با چگونگی زندگی اشان در حال حاضر در تعامل است. (1229207) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۱:۳۳:۵۵
اشتباه میکنید
1- همین اقای احمدی نژاد بود که بیانیه سازمان ملل را کاغذ پاره نامید
2- درآمدی نفتی که در طول این هشت سال در این دولت حاصل شد، بیشتر از کل درآمد از اول انقلاب بود. مشکل اقتصادی ما ممکن است مقداری برای تحریم باشد ولی بیشتر به خاطر سو مدیرت دولت است (1228661) (alef-6)
 
مهدی
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۲:۱۶:۵۴
کاملآ با شما موافقم . در زمان قبل از احمدی نژاد خیلی از مسائل وجود نداشت و در واقع افراد خاص که دوست نداشتند احمدی نژاد رو رئیس جمهور ایران ببینند تا تونستند چوب لا چرخ دولت گذاشتند و در حق ملت نامردی رو تمام کردند و اونها وضع مملکت را به این روز انداختند (1228701) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۲۳:۰۵:۳۰
مشکل اینجاست برادر من تمام مسولین در زمان آقای احمدی نژاد حکم ریاستشونو از آقا امام زمان (عج الله ) دریافت میکنند پس آقای احمدی نژاد اصلا مقصر نیست (1229456) (alef-6)
 
یکنفر از مردم
۱۳۹۲-۰۱-۲۳ ۱۸:۱۶:۵۳
چماق به دستان را میگویی که در زمان اصلاحات اصلاً وجود نداشتند! و در زمان دولت مهرورز تولید شدند! و هر روز هم قد علم کردند؟!!! بعضی ها چقدر کم حافظه اند! (1230355) (alef-6)
 
نکته سنج
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۲:۳۵:۳۵
باور کنید که بیشتر این تحریمها به خاطر سخنراتی های احساسی و خارج از دیپلماتیک ایشان است. (1228714) (alef-6)
 
همشهری محمود اینا
۱۳۹۲-۰۱-۲۳ ۰۷:۰۳:۵۰
دیروز در سمنان بارها حمدی نژاد صحبتش قطع میکرد و مثلا با شخصی در جمعیت حرف میزد این خیلی خارج عرف است این حرکات باعث شده مردم از او دلسرد شوند چون پشت همون بلندگو دستور داد یکی از بخشها را قبل پایان دولت دهم شهر کنند بررسی و تحقیق و کارکارشناسی در خون احمدی نژاد نیست (1229744) (alef-6)
 
صدرالدین
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۳:۰۴:۲۶
ممکن نبود در دولت های قبل این تحریم ها به اینگونه اعمال شود،آقای احمدی نژاد با شاخ به شاخ شدن به قدرت های جهانی و مطرح کردن بعضی از مسائل مثل هولوکاست و...یک دنیا را در مقابل ایران قرار داد.شما ملاحضه کنید در همین منطقه خاورمیانه رابطه ما با کدام کشور خوب است،بدون اینکه چیزی در میان باشد رابطه داریم،ترکیه،جمهوری آذربایجان،همسایگان خلیج فارس،عربستان،...اصلا ما این سال ها اصولا با کشوری که به دردمان بخورد رابطه ایی نداشتیم،الان می شود این اوضاع که باید با کدام کشور که روی نقشه فعلا جای مشخصی ندارد(!)رابطه برادرانه داشته باشیم و یا با کمونیست جماعت زد و بند داشته باشیم....
اصولا آقای احمدی نژاد آدم زیاد سعه صدر داری نیست،آستانه ی تحملش خیلی کم است،خودشان هر چه می خواهند می گویند ولی وقتی به ایشان یا اطرافیان مسئله دار ایشان مطلبی عنوان می شود،می فرمایند؛خط قرمز(!!!)خوب دکتر عزیز محدوده شخصی افراد برای شما و حتی همه خط قرمز نیست!؟
آیا چیزی نگوییم که ملت در فشار است،چون مصلحت کشور ایجاب نمی کند!؟چرا مصلحت کشور آسایش فکری و روانی مردمش را ایجاب نمی کند؟!
اوضاع امروز ما ناشی از جوزدگی افرادیست که از حول حلیم تو دیگ افتادن! (1228757) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۳:۵۲:۵۶
اقتصاد ورشد اقتصادی زیر صفر از این کمتر چیه ؟اخلاق دروغگویی -تهمت-قانون شکنی؟ (1228799) (alef-6)
 
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۶:۴۶:۰۱
دوست عزیز تحریم در زمان خاتمی نبود ؟ ما با کل دنیا رابطه و رفت و امد و بده بستان داشتیم ؟ یادتان نمی آید یا نمی خواهید بیاد بیارید که نفت 8 تا 16 دلار بود؟! الان نفت بشکه چند است ؟ جمعیت که 5 برابر نشده !! (1229023) (alef-6)
 
عدالتخواه
United States
۱۳۹۲-۰۱-۲۳ ۰۰:۲۶:۰۰
حرف شما درسته ما اگر حتي نصف سال قبل نفت فروخته باشيم ميشه بشكه اي ٥٠ دلار بازم تا بشكه اي ٨ دلار عالمي فاصله است !! ما مشكلمون خود تحريمي هستش نه تحريم ، ما عقلمون رو تحريم كرديم ، ملت هم .... نيستند و همه چيز رو مي بينند با داد زدن تو ميكروفون گوجه كيلو ٥٠٠ تومان نميشه بايد كار كرد عمل لازمه ... فعلا هم بايد ميكروفون همه رو قطع كنن چون تا حرف مي زنند قيمت ها ٢ برابر ميشه ... (1229580) (alef-6)
 
عدالتخواه
United States
۱۳۹۲-۰۱-۲۳ ۰۰:۳۵:۳۲
خواستم براي مسوليني كه اينجا نظرات رو مي خوانند احيانا اگر براشون مهمه بگم كه فكر نكنيد مردم كه از گوجه سبز و گوجه فرنگي و پياز و سيب زميني حرف مي زنند ، از كوتاه نظري شونه ، اين مردم با جان و ناموسشون از اون خاكي الان شما رئيسش هستيد دفاع كردند ، با مالشون هم جهاد كردند در راه خدا در ٨ سال جنگ اينها همون مردم هستند فقط دارند از بي مسوليتي شما ها مثال خيلي دم دستي و ساده مي زنند كه ببينيد تا اين چيزهاي ساده هم مشكل داريم چه برسه به بالا بالا ها .... به خودتون بياد و از روزي بترسيد كه به اه مردم گرفتار بشيد .... مردم از اين بد ترشو هم ديدن و خم به ابرو نياوردن چون همه مشكل داشتن همهمون تو صف گوشت كوپني و كپسول گاز و نفت بوديم ... درد ما الان دستمال كهنه اي كه داره شيشه پورشه رو پاك ميكنه .... بيدار بشيم ... (1229597) (alef-6)
 
هادی
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۷:۱۳:۲۲
تحریمها میوه سیاست لجوجانه خود احمدی نژاد بود که بخاطر مدیریت جهان!!! این تحریمها رو روانه ملتش کرد (1229058) (alef-6)
 
آریابان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۷:۲۵:۰۴
این نوع تفکر معتقد است :
یک جوالدوز به مردم بزن ؛
ولی در عوض .........یک سوزن هم به مردم !!!! بزن ؛ (1229074) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۴ ۰۸:۰۴:۳۴
توجه كنيد خود اين تحريم ها در اثر سياستهاي ايشان به وجود آمده و دولت خاتمي با توجه به اينكه مدانست كه تحريم ها چه اثرات مخربي بر اقتصاد ايران داشت در مواجه با غرب طوري رفتار كرد كه كار به اينجا نكشد (1230897) (alef-10)
 
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۰۸:۴۵:۱۸
سلام آقا امير : نمره پايين در بعد سياسي ، بعد قانون گزيري و ... ايشان چه را در نظر نگرفته ايد . ايشان تنها يك مورد خصلت خوب دارد كه آن هم كافي براي جايگاه ايشان نيست چرا كه اكثر اقشار فقير ( اقتصادي ، سياسي، فرهنگي )جامعه هم آن خصلت را دارند ،آن هم ساده زيستن (1228567) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۰:۱۲:۱۶
اینطوری نیست که همه خوب باشند و فقط یک نفر بد و تقصیر کار باشد.

اینجور تفکر اشتباه است. (1228601) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۷:۵۶:۵۵
این ساده زیستی درسته ولی چه دردی را از مردم دوا می کنه!!!!!!!!!!! (1229108) (alef-10)
 
گیتی
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۹:۰۷:۰۲
کدوم ساده زیستی برادر من؟شما به سفر گروهی به امریکا وخرید سیسمونی از امریکا می گی ساده زیستی؟ (1229199) (alef-10)
 
تاجر بی پول
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۲۳:۱۰:۵۴
ای کااش منم ساده زیست بودم و می تونستم اقوام و خانواده خودم رو حتی تا کیش ببرم آین آقا که با این ساده زیستی اقوام درجه یکشو با پول بیت المال برد نیورک (1229459) (alef-10)
 
رشته مدیریت
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۱:۴۰:۰۲
اگـــــرچه نسبت به احمدی نـــــــــژاد،
انتقادات زیادی دارم، اما عملکرد و برخورد لاریجانی و برخی از نمایندگان را "دیگ رو سیاه" می دانم.

لاریجــــــــــــــانی؛
1- در زمان ریاستش بر صدا و سیما آنچنان آشفتگی و رانت بازیهای فراوان و روابط ناسالم اداری بوجود امد(شروع کار خود من در صداسیما در زمان لاریجانی بود)
2- وی در شورای امنیت ملی نیروی احمدی نژاد بود و خوب عمل نکرد.
3- ریاست مجلس 8 و 9 از بدترین های تاریخ ریاست مجلس بوده است. (1228665) (alef-6)
 
س
Europe
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۲:۵۲:۳۲
سلام انصافا اگر نمایندگان خدارا در کارها در نظر گرفته و رییس مجلس انتخاب مب کردند قطعا به آقای لاریجانی نمی رسیدند. (1228736) (alef-6)
 
اظهار نظر
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۴:۲۷:۱۳
الان وقتشــه که برخی از سیاسیون و مدیران، مثل لاریجانی و قالیباف و باهنر و ...، بروند خانه استراحت کنند. ادامه مدیریت اینها بر کشور کار خوبی نیست. (1228838) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۵:۳۶:۰۸
1- زمان لاریجانی صدا و سیما دولتی نبود و موضع مستقل داشتو برنامه های رادیو و تلویزیون نسبت به دولت انتقادی بود.
2- لاریجانی دقیقا به خاطر اختلاف با احمدی نژاد استعفا داده شد و در شورای عالی امنیت ملی نیروی احمدی نژاد نبود ، منصوب رهبری بود.
3- اتفاقا ریاست مجلس هشتم و نهم خیلی خوب بود چون بر خلاف مجلس هفتم جلوی خیلی از اشتباهات دولت رو گرفت و مقابلش ایستادگی کرد جوری که طرفدارای دولت تمام سعیشون بر این بود که حداد عادل رو برای مجلس نهم رییس کنن. (1228928) (alef-6)
 
نکته سنج
۱۳۹۲-۰۱-۲۳ ۱۸:۲۱:۴۷
موضع ضد اصلاحات یعنی موضع مستقل؟ واژه ها په ساده معنی خود را از دست میدهند! (1230362) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۲:۳۶:۲۰
موافقم
ولی فکر کنم عدم توجه به قانون برگترین مشکل این دولت است. همچنینن عشق به قدرت که به صورت باور نکردنی در تیم آقای آحمدی نژاد وجود دارد (1228716) (alef-6)
 
Sweden
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۴:۳۶:۲۹
شما با یک فرد عادی طرف نیستید . رئیس جمهور بقال سر کوچه که نیست که بگیم این عیبها را دارد ولی خوب او یک حسن هم دارد. او باید بهترین فرد یک ملت باشد.
تنها راه آرامش جامعه و اجرای عدالت محاکمه رئیس جمهور به خاطر اشتباهات فاحش او علی رغم اخطار همه و تمام کسانی است که در این راه با او شریک بودند. (1228861) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۵:۵۵:۰۶
عكسهاي استقبال ميليوني و بسيار با شكوه مردم سمنان از احمدي ژاد را ببينيد تا ببينيد چه عقبه اجتماعي اي دارد !!! (1228972) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۲۳:۱۷:۳۸
برادر من تدارک نفر برای ایشان کاری ندارد شما از علی دایی یا این بازیگر کره ای جومونگ دعوت کنید بیایید تو همون سمنان دوبرابر این جمعیت میان برای استقبال تازه سمنان به خاطر بعضی مسایل بالاترین امکانات از دولت دریافت کرده . (1229469) (alef-6)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۶:۱۴:۵۵
به نظر من احمدی نژاد در دوره دوم ریاست جمهوری خودشان : بی مسئولیتی ، بی اخلاقی ، هرج و مرج اقتصادی ، گرانی ، بیکاری ، ادبیات نامناسب دیپلماتیک ، ایجاد تنش های سیاسی داخلی و بین المللی ، ولخرجی منابع ارزی نفت (که باید پس انداز میشد) ، هدر دادن منابع مالی و انسانی و در یک کلام یک" سومدیریت تمام عیار" و "فوق العاده غیرمنطقی" را به نمایش گذاشتند که در تاریخ ایران ثبت خواهد شد. (1228990) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۲۰:۱۳:۲۸
احمدی نژاد عصاره وچکیده اصولگراها بود که همه با هم بعد از کلی تلاش رو کار آوردند !! (1229292) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۰۱:۵۷:۴۱
کدام نیست؟ (1228459) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۰۳:۱۱:۴۳
مقاله از این بی محتواتر نخوانده بودم (1228496) (alef-10)
 
محمود
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۰:۳۲:۵۹
خيلي هم بي محتوا نيست اتفاقا اين مقاله نشان ميدهد راههاي نقد تأثيرگذار بر حاكمان در جامعه فعلي در حال بسته شدن است و منتقدين ناخواسته به ايما و اشاره روي آورده اند. (1228622) (alef-6)
 
ناصر
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۰۸:۵۰:۱۰
ما كه اينو احساس مي كنيم از ٨سال پيش زندگيمان سختر شده (1228568) (alef-7)
 
جواد1976
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۰۸:۵۳:۳۷
اگر تمامی این نقدها چه از طرف دولت بر مجلس و چه بالعکس و بین قوا همگی برای اصلاح روندی ناصحیح شکل بگیرد که نهایتا اگر آن نقد درست بوده و با اصلاح آن مورد به صلاح ملت گامی برداشته شود مشکلی نیست. اما مشکل اصلی این است که اکثر نقادیهای صورت گرفته نه برای اصلاح روندی نادرست بلکه برای تضعیف و تخریب جریانی به سبب بازیهای سیاسی متشکله بین طرفین است. به عنوان مثال:
مجلس بارها و بارها در جریان استیضاح وزرا با جمع آوری امضا آنرا به حداکثر رسانده و زمانی که برای اعلام وصول به حد نصاب رسیده برخی نمایندگان محترم امضا هایشان را پس گرفته و مانع این کار شده اند. حال اگر نقدی به خاطر قصوری به وزیری وارد است چرا این گونه عمل می شود و چرا صلاح ملت کنار گذاشته شده و وزیر مربوط به خاطر ملاحظات سیاسی استیضاح نمیشود.
متاسفانه تنها پازل گمشده این جریان مردم هستند که همیشه در این جریانات گوشت قربانی هستند و نه تنها نقدها از عملکرد مسئولین نسبت به هم به منفعت ملت منتهی نمیشود بلکه ضرر اساسی هم به مردم میرساند.
حالا دیگر دیگ به دیگ نمیگوید رویت سیاه چون سیاه بودن رمز بقاست. (1228569) (alef-7)
 
bb
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۱:۱۴:۵۱
با نظر شم موافقم چون هر اختلافی بین مسئولین بالا ...دودش به چشم مردم میره

اقایون ضرری نمیکنن ما مردم هستیم که باید دعا کنیم که آقایون شب رو خوب خوابیده باشن تا صبح که بلند شدن به فکر قدرت و شکستن شاخ یکدیگر نباشن

تا قیمت گوجه 6000 ت به 10000 نرسه (1228649) (alef-6)
 
سيد ابراهيم كراماتي
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۰۹:۱۱:۵۷
در بازار سياست و رفتار مديران سياسي ما اخلاق كيلويي چند است؟ (1228577) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۳:۱۳:۳۰
اقای کراماتی با وجودیکه با نظر شما در مورد بی اخلاقی مدیران سیاسی موافقم ولی از افشاگری های ایشان از هر طرفی که باشد استقبال میکنم زیرا تنها راه پی بردن مردم به حقایق در شرایط اخیر و خودسانسوری رسانه ها فقط همین است (1228771) (alef-6)
 
فروغ
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۹:۰۹:۱۶
بدون برابری عدالت نیست وبدون عدالت اخلاق وجود ندارد. (1229202) (alef-10)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۰۹:۵۸:۰۶
کامنتها از اصل مقاله با محتواتر بود (1228589) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۴ ۰۷:۲۸:۵۳
آفرین به نویسنده عزیز و تحلیل دقیقشان.
مقام معظم رهبری نیز در همین زمینه و در اوایل دولت نهم به آقایان توصیه کردند که نقد را حتی اگر با فریاد هم باشد، بپذیرید. (1230873) (alef-10)
 
reza
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۰:۳۴:۲۵
از قدیم گفته اند انسان هر چقدر دانا باشد زندگی را بر خود ودیگران راحت واسوده وامور را ساده وقابل درک می کند و هر چه از دانایی فاصله داشته باشد زندگی را بر خود واطرافیان سخت وپیچیده می کند انچه امروز در دولت مردان می بینیم دوری از سادگی در عرصه های اقتصادی سیاسی اجتماعی وپیچیده شدن وسخت شدن زندگی مردم است که قطعا خود انها نیز در وضع ایجاد شده بی تاثیر نبوده ونیستند وبرای حل این مشکل مردم می بایست تلاش نمایند شخصی را در منصب ریاست جمهوری بکار بگمارند که او تمام تلاش وسعی خود را بر پایه ایجاد زیر ساخت های واقعی کشور بنا نهاده واز تمامی منابع موجود کشور در جهت حرکت به سمت تولید در بخش هایی که کشور در دارای مزیت نسبی است استفاده نموده واز هر گونه رفتار و حرکتهای عوام فریبانه نظیر پرداخت یارانه ها خوداری وتلاش نماید با سخت گیری اقتصادی بر ملت وکمک به ایجاد روحیه تلاش وکوشش مردمی تمامی پتانسیل های اقتصادی کشور را در خدمت این تلاشها برای توسعه اقتصادی در زندگی مردم وکشور قرار دهد بی شک درشرایط فعلی که گروههای فاسد وتبهکار بر اقتصاد این اب وخاک سیطره پیدا کرده اند مبارزه ورهایی از چنگ انان کار راحتی نیست وملت بایستی هزینه های فراوانی برای ان پرداخت نماید اما بی شک برای جلوگیری از هر گونه فروپاشی در زندگی راهی جز این برای ملت باقی نمانده است
گر مرد رهی میان خون باید رفت افتاده زپا وسرنگون باید رفت
تو پا بدین ره بنه وهیچ مپرس خود ره به تو گوید که چون باید رفت (1228623) (alef-6)
 
1982
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۰:۴۶:۰۳
ساده زیستی که مزیت نشد هرکس یکم کار کرده باشه در دوایر دولتی میداند که درامد مدیران و گروه 16 به بالا تا 21 چقدر است ساده زیستی پس اگر درست نباشه ریا محسوب میشه
اینا همه برنامه ریزی شده بود شهردار حقوقش 3ملیونه بعد زمان شهرداری ماشینش 2 ملیون بیشتر نمیارزید
ضمنا اگر مردم میخواست فردی ساده زیست را انتخاب کنن تمام کارکنان دولت این صلاحیت را دارا میباشند
باید فردی مدیر ومدبر و اشنا به مدیریت یک مجموعه بزرگ انتخاب میشد و خود را در پستهای قبلی نشان میداد انتخاب میشد نه کسی که میگه من از همه واردتر و از همه بهترم این یک نوع خود کامه گیست (1228631) (alef-6)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۱:۰۷:۳۶
متاسفانه چیزی که در کشور ما بیشتر تاکید میشه رعایت حجابه تا رعایت اخلاق . من واقعآ متاسفم وقتی می بینم در بیشتر مجالس و یا برنامه های صدا سیما از اسلام فقط خواندن نماز و روزه و رعایت حجاب به جوانان تاکید میشه در حالی که خود پیامبر اسلام گفته است که من برای کامل کردن ارزش های اخلاقی مبعوث شدم. (1228644) (alef-6)
 
bbb
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۱:۰۸:۳۹
سیاست های داخلی دولت با سیاستهای خارجی اش هیچ فرقی ندارد
حرف کسی رو گوش نمیکند و انتقاد پذیر نیست و میخواهد با این سیاست
هم کشور را اداره کندو هم ادعای رهبری کل دنیا را دارد

نتیجه سیاست دولت: احتلاف در درون کشور و تحریم وترک شدن در بیرون (1228646) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۱:۵۴:۵۹
یک کلاس بگذارید و نقد پذیری زا به ریسان ومدیرا کل درس بدهید تا با یک نقد کسی را عزل نکنند (1228678) (alef-6)
 
سلام
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۱:۵۸:۱۱
با سلام

برخي از موارد مقاله خوب عنوان شده ولي در ارتباط مطالب و بيان هدف كلي از نوشته دچار سردرگمي شده. از كامنتها نيز مشخص است كه كامنتها ربطي به مقاله ندارد. انتقاد پذيري خصيصه اي است كه قبل از اينكه يك مشكل سياسي باشد مشكل شخصيتي است كه از خانواده شروع مي‌شود. (1228681) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۲:۰۸:۳۴
ازنظرشماکه جز،خواص هستیدوخودرامتمایز میدانیداین کارهابی اخلاقی است اما

از نظرماکه به گفته شماعوام هستیم بسیارپسندیده وشجاعانه به حساب می اید

باالاخره فاضل چی شد. (1228691) (alef-6)
 
کسی که به این ایران میحنده
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۲:۱۳:۵۴
سلام
به نظر بنده هیچ نقدی به آقای احمدی نژاد نیست چون ایشان هر کاری که بکنند حتی خلاف حتی قانون گریزی و هر کار خلافی ایشان فقط مجری هستند . این دستگاه های نظارتی مانند مجلس و قوه قضاییه هستند که باید جلوی این خلاف ها را بگیرند اگر مجلس و دیگر نهاد ها توان این را ندارند خوب مجری هر کاری را صلاح دید انجام می دهد مجلس جای نقد نیست جای نظارت است این روزنامه ها و رسانه ها هستند که نقد باید بکنند (1228698) (alef-6)
 
کسی که به این ایران میحنده
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۹:۰۴:۰۳
دوست من اگر پلیسی بتواند و نکند مقصر است پلیسی که نمی تواند و نکند مقصر نیست بنده اگر بدانم ممتحن امتحان سخت نظارت می کند تقلب نمی کنم اما اگر بدانم شل است تقلب می کنم شما سر جلسه امتحان اینگونه نیستید ایا؟ (1229195) (alef-6)
 
سیدامیر
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۲:۴۱:۰۹
آفرین به نویسنده عزیز و تحلیل دقیقشان.
مقام معظم رهبری نیز در همین زمینه و در اوایل دولت نهم به آقایان توصیه کردند که نقد را حتی اگر با فریاد هم باشد، بپذیرید. (1228720) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۳:۵۵:۰۶
پس به نظر شما اگر قاتلی مرتکب قتل شد مقصر نیست و قوه قضاییه و نیروی انتظامی مقصران چون قاتل صرفا قتل رو اجرا کرده انسان مختار است ولی دلیل برسلب اختیار او نمی شود به نظر من احمدی نژاد با سومدیریت که نمی تواند سهوی باشد بیشترین ضربه رو به نظام و اقتصاد کشور وارد کرده و مملکت ما رو در سراشیبی تورم و رکود قرار داده از اون جبهه گیری مقابل رهبر انقلاب بر سر مشایی که بسیار کودکانه بروز کرد تا عزل متکی تا حذف سازمان برنامه و بودجه و متعاقب اون ارسال با تاخیر بودجه من واقعا برای اون کشور و خودم متاسم که رییس جمهری مثل احمدی نژاد داشته باشه و با کلمات و جملات نسنجیده منجر به حقارت و گشودن تمسخر دیگران به ما بشه (1228802) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۴:۴۱:۳۳
حذف سازمان مديريت و برنامه ريزي بدترين كار بود . بنظر من رئيس جمهور بعدي علاوه بر احياء مجدد اين سازمان بايستي به وزارتخانه تبديل كنه كه دو مزيت داره:
1- سيستم برنامه و بودجه كارشناسي ميشه
2- در برابر مجلس پاسخگو ميشه (1228869) (alef-6)
 
ف.ط
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۴:۴۵:۲۶
سلام به همه ی دوستان
خواهشا به موضوع مقاله توجه کنید
موضوع سیاسی نیست.موضوع یک بحث اخلاقی است.تنها مثالی از سیاست اورده شده است.بر سر چه بحث می کنید؟ (1228875) (alef-6)
 
علی
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۶:۴۴:۱۰
iباید احزاب قوی داشت تا از فردگرایی به برنامه گرایی برسیم. (1229022) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۲۱:۴۰:۵۲
عده ای با اصل وجود احزاب در کشور مخالفند که بسیار هم قدرتمندند ، برای همین حزب قدرتمند که هیچ اصلا حزب نداریم ، حاصلش هم این شده که بیست نفر که همشون هم خود را اصولگرا و چه و چه میدانند همزمان کاندید ریاست جمهوری میشوند . (1229373) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۸:۰۳:۳۶
کشور بدون احزاب سیاسی وآزادی بیان انتخاباتش مثل برگزاری مسابقه تیم ملی بدون وجود باشگام می مونه
نتیجه اش میشه این (1229123) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۹:۲۰:۱۲
1-دراداره كشوراصل بايدقانون باشدسپس اخلاق(زيراهمين رعايت اخلاق بيمورد باعث قانونشكني ميشود،ضمناقوانين هم بارعايت اخلاق ايجادشده اند)
2-درنهايت راي ونظر حدود سيصد نفرنمايندگان مجلس مطمئن ترازنظربيست نفردولتيان است. (1229223) (alef-10)
 
دلی خون
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۹:۴۰:۵۸
احمدی نژاد اگر 4 دوره ی دیگر رییس جمهور بماند به غیر از ضرر به مملکت هیچ نمی رساند. (1229254) (alef-10)
 
ارمان
۱۳۹۲-۰۱-۲۳ ۱۰:۴۶:۳۲
درنقد احمدى نزادهم نبايد افراط كرددوران احمدى نزادبه سرامده انتخاب بعدى هوشمندانه وعاقلانه باشد (1229825) (alef-6)
 
امیر
۱۳۹۲-۰۱-۲۳ ۰۰:۰۵:۵۷
متاسفانه رییس جمهورجواب خوبیهای مردم باعملکردضعیف وبی ارزش کردن پول مملکت وعدم پاسخگوی مناسب ووعدهای عوام فریبانه وغیرعملی جبران کرد (1229545) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۳ ۰۰:۱۷:۰۰
پیشنهاد میکنم ایشون به مدت 4 سال رییس جمهور آمریکا و اسراییل بشه. شک نکنید بعد از این مدت هردو کشور از روی زمین محو میشن. (خدایا به خودت پناه میبریم) (1229567) (alef-6)
 
میهن
United Kingdom
۱۳۹۲-۰۱-۲۳ ۰۰:۱۹:۲۰
کدام دیگ رو سیاه است؟!

هر دو دیگ.هم قوه مقننه، هم قوه مجرییه.

.دولت و مجلس باید به فکر معلولان حوادث غیر مترقبه باشند.

در پی حادثه تلخ زلزله در استان بوشهر، جا دارد دولت این لایحه حمایت از حقوق معلولان که در پیچ و خم دولتی مانده است را اجرا کند.

این لایحه در واقع بازنگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان است.
قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که در ۱۶اردیبهشت ۸۳در مجلس شورای اسلامی تصویب شد اما در هشت سال گذشته اجرا نشده است.
کسی هم جوابگو نست؟؟!!! (1229569) (alef-6)
 
حمید
۱۳۹۲-۰۱-۲۳ ۰۲:۳۷:۳۷
به جای این حرفها اینبارخوب چشمتان را باز کنید و به کسیرای دهید که سابقه اجرایی خوبی داشته باشد نه کسی که خوب حرف میزند. (1229697) (alef-10)
 
United States
۱۳۹۲-۰۱-۲۳ ۱۶:۲۹:۰۹
اگراحزاب قوي در ايران وجود داشت واين احزاب افراد توانمند وقوي را به مردم معرفي ميكردندافرادي مثل احمدي نژاد رييس جمهور نميشدن كه واقعا در خيلي جهات عقب افتاديم وخيلي از فرصتها سوخته شد كه ديگر براي ايران قابل برگشت نيست جاهايي كه پيشرفت داشتيم نتيجه زير ساخت هاي دولت هاي قبلي بوده كه بدون هيا هو كار كردند. (1230213) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۳ ۱۷:۴۰:۲۰
بهتر است به جای صغری و کبری چیدن به قول خودتان، به نظر اسلام که همان امر به معروق و نهی از منکر با قول لین است عمل کنیم (1230305) (alef-6)
 
khashayar
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۴ ۱۵:۲۲:۴۹
روز 29 فروردین 92 دولت محرومین احمدی نژاد می خواهد 100000نفر اکارمندان وخانوادههای میراث فرهنگی را با خر ج بیت المال وپول محرومین و مستضعفین وبیماران وبی سرپرستان وخرابه نشینان کوی وبرزن این سرزمین در استادیوم ازادی جمع کنند وتبلیغ انتخاباتی کنند یاللمسلمین ......انالله واناالیه راجعون (1231494) (alef-6)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.