توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 395038
مقامات «ایرباس» و «بوئینگ» این هفته در تهران
تاریخ انتشار : شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۵۹
بعد از ظهر روز چهارشنبه ۳۱ شهریورماه امسال بود که رسانه‌های داخلی به نقل از ‌رسانه‌های خارجی اعلام کردند کمپانی ایرباس مجوز فروش و تحویل هواپیما به ایران را از وزارت خزانه‌داری امریکا اخذ کرده است.

به گزارش ایران، ‌در این خبر آمده بود که وزارت خزانه‌داری امریکا تاکنون دو مجوز صادر کرده که به شرکت فرانسوی «ایرباس» اجازه می‌دهد شماری از هواپیماهای وعده‌ داده شده به ایران را تحویل دهد. بعد از انتشار این خبر نیز بوئینگ در یک تلکس خبری رسمی اعلام کرد که این شرکت نیز از وزارت خزانه داری امریکا مجوز فروش تعدادی هواپیما به ایران دریافت کرده است. بر اساس این خبر، بوئینگ بعد از ۴۰ سال می‌تواند نخستین معامله فروش هواپیما به ایران را انجام دهد.
اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در گفت‌و‌گو با «ایران» به بیان جزئیاتی در خصوص این مجوز‌ها پرداخت. وی با بیان اینکه شرکت‌های ایرباس و بوئینگ در مکاتبه با ما دریافت مجوز فروش هواپیما را تأیید کرده‌اند گفت: هیأت ایرباس روز سه‌شنبه و هیأت بوئینگ نیز اواخر هفته به تهران می‌آیند تا مذاکرات نهایی صورت پذیرد. فخریه کاشان همچنین خبر داد که قرارداد با ایرباس تا هفته آتی نهایی شده و فرآیند انتقال هواپیما به ایران آغاز خواهد شد. وی در خصوص اینکه مجوزهای دریافت شده مربوط به کدام نوع هواپیماها بوده است گفت: اگر چه هنوز جزئیات آن کاملاً روشن نیست و روز سه‌شنبه در مذاکرات با ایرباس مشخص خواهد شد اما ما گمان می‌کنیم که مجوزهای صادر شده برای هواپیماهای تحویل ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ و از مدل A-۳۲۰s و A-۳۳۰s هستند.‌

فخریه کاشان همچنین زمان نهایی شدن قرارداد با بوئینگ را در ماه آبان اعلام و اضافه کرد: شرکت بوئینگ به ما اعلام کرده است که می‌خواهد ظرف نهایتاً ۴۰ روز آینده و قبل از انتخابات ریاست جمهوری امریکا قرارداد خود با ایران را نهایی کند.

وی در خصوص فاینانس قرارداد ایرباس هم خبر داد که ظرف دو الی سه روز آتی این قرارداد فاینانس ۱۰ میلیارد دلاری امضا خواهد شد. فخریه کاشان البته به این مسأله هم اشاره کرد که قرارداد فاینانس از چندین روز پیش آماده بود اما ما برای اینکه ابعاد صدور مجوز هواپیماها توسط وزارت خزانه داری امریکا مشخص شود از امضای آن خودداری کردیم.
وی اضافه کرد: قرارداد فاینانس ۱۰ میلیارد دلاری با یکی از بنگاه‌های مالی بزرگ دنیا منعقد شده است که از بیان نام آن به دلیل محرمانه بودن قرارداد و به منظور پیشگیری از کارشکنی‌های دشمنان معذوریم.

فخریه کاشان در پاسخ به این سؤال که چرا این مجوزها فقط برای چند هواپیما صادر شده است گفت: این یک عملیات ایذایی است و امریکایی‌ها می‌خواهند ببینند که برجام به چه سمت و سویی پیش خواهد رفت و آیا ما به تعهدات برجامی خود ادامه خواهیم داد یا نه.

وی همچنین با بیان اینکه برای فاینانس قرارداد بوئینگ با بنگاه‌های مالی معتبر دنیا در حال مذاکره هستیم گفت: چند بانک بزرگ و معتبر دنیا برای فاینانس قرارداد بوئینگ به ما پیشنهادهایی ارائه داده‌اند و در حال بررسی شرایط مطلوب‌تر هستیم.

در مجموع فاینانس قرارداد بوئینگ هم هیچ مشکلی نخواهد داشت و با توجه به استقبال وسیع بنگاه‌های مالی بزودی فاینانس بوئینگ هم به امضا خواهد رسید. فخریه کاشان در پاسخ به اینکه برخی رسانه‌ها از وجود پیش شرط‌ها و شروطی از سوی وزارت خزانه داری امریکا در مجوزهای ارائه شده خبر داده‌اند گفت: ما هیچ پیش شرطی را نخواهیم پذیرفت و آنچه که تحت عنوان شروط مطرح می‌شود برای خود ایرباس بوده است. در مکاتبات ما با ایرباس آنها وجود این شروط را تأیید کرده‌اند و البته گفته‌اند که این شروط مربوط به مسائل فنی است و به راحتی قابل حل است. وی در خصوص قرارداد خرید ۲۰ فروند ATR هم گفت که مذاکرات آن همراستا با ایرباس ادامه دارد و آن هم ظرف همین هفته و هفته آتی نهایی خواهد شد. فخریه کاشان در پایان در پاسخ به اینکه هواپیماها چه موقع وارد ایران می‌شوند گفت: نخستین هواپیماها کمتر از سه ماه آینده و قبل از پایان سال جدید میلادی به ناوگان هوایی ایران وارد خواهند شد.

پیش‌بینی آخوندی از کاهش شدید قیمت بلیت هواپیما

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مدیریت نرخ بلیت هواپیما پس از خرید هواپیماهای جدید گفت: قیمت‌ها رقابتی شد و بعد از این فرایند قیمت‌ها در غیر از پیک بشدت کاهش پیدا کرده و همچنان رقابتی بودن بازار و حقوق مردم از اهمیت ویژه نزد ما برخوردار است.

عباس آخوندی با حضور در برنامه بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه اول سیما با اشاره به صدور مجوز فروش هواپیما به ایران از سوی وزارت خزانه داری امریکا، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و این موفقیت بزرگ به ملت ایران اظهار داشت: توافق کلی ما با ایرباس برای خرید حدود ۱۱۸ فروند با ATR برای دریافت ۲۰ فروند و با بوئینگ برای خرید ۱۰۸ فروند هواپیما است که باید طی ۸ سال به ایران تحویل داده شود. وی افزود: مجوزها از OFEC اخذ شده است و حالا بعد از ۴۰ سال تحریم خرید بوئینگ، می‌توانیم مستقیم از این شرکت هواپیماسازی خرید کنیم و این اتفاق بسیار بزرگی در صنعت هوانوردی و همچنین جهان بازرگانی و تجارت بین‌المللی برای ایران است.

آخوندی با اشاره به زمان تحویل هواپیماها بیان داشت: طبق مفاد قرارداد تحویل این هواپیماها در سال ۲۰۱۶ شروع‌ می‌شود و تا هشت سال روند تحویل هواپیما ادامه دارد و امیدواریم در پاییز و زمستان نخستین هواپیما را وارد ایران کنیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری: بانک‌ها کمک کنند

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام این‌که با صدور مجوز اوفک راه‌های ورود هواپیما به کشور گشوده شده است، عنوان کرد که بانک‌ها برای ورود هواپیماهای جدید کمک کنند.

به گزارش ایسنا، علی عابدزاده با بیان اینکه مذاکرات و پیگیری های ایرلاین‌ها محدود به شرکت‌های بوئینگ و ایرباس نیست، گفت: آنچه در این خصوص بسیار حائز اهمیت است فراهم شدن جو رقابت هاست که شرکت‌های هواپیمایی دولتی و خصوصی می‌توانند از این فرصت به دست آمده استفاده کنند و نسبت به افزایش ناوگان خود و نوسازی آن اقدامات جدی‌تری را صورت دهند. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پایان با بیان اینکه شرایط و محدودیت‌ها در گذشته و وجود نرخ‌های تکلیفی از طرف دستگاه های حاکمیتی موجب تضعیف ساختار مالی شرکت‌های خصوصی شده است، از حوزه‌های اقتصادی و بخصوص بانک‌ها خواست تا با شرکت‌های هواپیمایی در جهت تأمین منابع مالی آنها همکاری بیشتری داشته باشند.

بیانیه خزانه‌داری امریکا درباره صدور مجوز فروش هواپیما به ایران

سخنگوی وزارت خزانه‌داری امریکا ضمن تأیید اعطای «دو مجوز» به ایرباس و بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران اعلام کرد این کار طبق مفاد برجام انجام شده است.

به گزارش فارس، وی افزود: «ما به بوئینگ و ایرباس بنا بر سیاست جدید، دو مجوز برای صادرات هواپیماهای مسافربری خاص به ایران صادر کردیم. این مجوزها شامل شرایط سفت و سختی است تا اطمینان یابیم از هواپیماها تنها برای مقاصد مسافربری استفاده خواهد شد و قابل فروش مجدد یا انتقال آن به یک واحد و شخصیت حقوقی موجود در فهرست(سیاه) نباشد.»

واکنش کاخ سفید به فروش هواپیما

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید رئیس جمهوری امریکا دخالتی در صدور مجوز فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران نداشته و این صرفاً یک تصمیم کارشناسی بوده است. «جاش ارنست» در خصوص شرایط این مجوزها گفت: «این مجوزها به صورت محدود و برای صادرات هواپیماهای مسافربری غیرنظامی صادر شده و انتقال این پرنده‌ها به نهادهای تحریمی را ممنوع کرده است.»
 
کلمات کلیدی : هواپیما+صنعت هوایی+ بوئینگ
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.