نظر منتشر شده
۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 279758
تسلط غول‌ ها بر بازار خودروی ایران!
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۳
دو غول بزرگ خودروسازی حدود ۹۲ درصد بازار خودروهای سواری کشور را به طور انحصاری در اختیار دارند.

به گزارش ایسنا، بحث انحصاری یا غیر انحصاری بودن بازار خودروی کشور در حالی مجددا به محل اختلاف شورای رقابت و وزارت صنعت، معدن و تجارت تبدیل شده که دو خودروسازی بزرگ کشور حدود ۹۲ درصد بازار خودروهای سواری ایران را در اختیار دارند.

وجود انحصار در بازار خودروهای داخلی در حالی است که از بهمن ماه سال گذشته به دنبال دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ واردات خودرو به کشور نیز انحصاری شده و هم‌اکنون مصرف‌کنندگان ایرانی دو انحصار مختلف در حوزه خودروهای داخلی و خارجی را تجربه می‌کنند.

در این زمینه براساس ارزیابی‌های صورت گرفته از وضعیت بازار خودروهای سواری کشور در شش ماهه دوم سال گذشته، معادل ۵۳ درصد این بازار در اختیار گروه صنعتی ایران خودرو بوده است. گروه خودروسازی سایپا نیز معادل ۳۸.۶ درصد این بازار را در اختیار داشته است.

در نتیجه حدود ۹۲ درصد بازار خودروهای سواری کشور در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور قرار دارد. در این شرایط کارشناسان معتقدند که تسلط تقریبا صد درصدی دو خودروساز بر بازار خودروی ایران و انحصاری شدن این بازار موجب شده این شرکتها انگیزه‌ای برای ارتقای کیفیت محصولات خود نداشته باشند.

یک کارشناس صنعت خودرو در این زمینه اظهار می‌کند:" مشکلات صنعت خودروی ایران ناشی از تحریم‌های خارجی نیست بلکه این دو خودروساز بزرگ داخلی هستند که مصرف‌کنندگان را تحریم کرده‌اند".

علی خاکساری خاطرنشان می‌کند:" متاسفانه مدت مدیدی است که ایران خودرو و سایپا خودروهای فعلی را با قیمت دلخواه تولید کرده و بدون توجه به خواست، نیاز و حقوق مصرف‌کنندگان، عرضه می‌کنند. سیاست‌گذاران اقتصادی کشور باید دو خودروساز بزرگ را وادار کنند که از تحریم مصرف‌کنندگان دست برداشته و به انحصار در این صنعت پایان دهند".

این وضعیت در حالی است که مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقدند که بازار خودروی ایران انحصاری نیست و اختیار قیمت‌گذاری خودروهای داخلی باید از شورای رقابت سلب شود. در مقابل نیز مسوولان شورای رقابت معتقدند که طبق قانون مسوولیت قیمت‌گذاری کالاهای انحصاری با این شورا است.
 
کلمات کلیدی : بازار خودرو
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۰ ۱۱:۳۹:۴۰
وای به حال مملکتی که ابرانخودرو و سایپا غول خودروسازیش باشند . (3008363) (alef-3)
 
رادمهر
۱۳۹۴-۰۴-۱۰ ۱۱:۴۹:۴۱
اسم غول حيفه براشون .با سو استفاده از حمايتهاي دولتي مردم رو تو جاده ها به آغوش مرگ مي فرستند.دريغ از امنيت جاني . دريغ از تغيير. دريغ از نوآوري .غول!!!!!!!!!! (3008386) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۰ ۱۲:۴۱:۱۴
بهتر از از واژه مافیای خودرو سازی به جای غول خودرو سازی استفاده کرد چرا که در دنیا این غول ها خدمات و قیمت های شایانی می دهند و عرف کاریشان منفعت دو جانبه هست.
بر عکس مافیای خودرو سازی که منافع مردم را در نظر نمی گیرند. (3008532) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.