نظر منتشر شده
۳۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 268750
زيارت خانه خدا، قربانی شوخی های ناروا
بخش اجتماعی الف، 8 اردیبهشت 94
تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۴
بعضي شوخي‌هاي ناروا در شبكه‌هاي اجتماعي، پيكان هدف‌شان بيشتر متوجه زيارت بيت‌الله الحرام است تا اعلام بيزاري از آل‌سعود، و اين رويه خطرناك باعث مي‌شود كه ذهنيت مردم نسبت به اين فريضه الهي خدشه وارد شود.

طنز يكي از گونه‌هاي آفرينش ادبي و هنري است كه از ادوار گذشته در خوي، منش، توان ادبي و ذوقي ايرانيان وجود داشته و ريشه آن به فرهنگ غني سخنوري و شاعري ما باز مي‌گردد. يكي از دلايلي كه مردم ايران هميشه به طنز روي مي‌آورند اين است كه بتوانند ديدگاه‌هاي خود را در زمينه‌هاي گوناگون اجتماعي، سياسي، اقتصادي آشكار كنند؛ چرا كه طنز را روشي آسان‌تر و سريع‌تر براي رساندن ديدگاه‌هاي خود مي‌دانند و همچنين اين روش ظرفيت مشاركت ديگران را نيز به خوبي فراهم مي‌كند.

"هزل و هجو" در ادبيات جايگاه متفاوتي در نسبت با طنز دارد چرا كه در "هزل و هجو" پيامي فرهنگي-اجتماعي نهفته نيست اما در طنز چنين پيامي وجود دارد؛ اما عده‌اي براي آنكه مايه طنز انتقادي خود را از لحاظ عاطفي و رواني نيرومندتر كنند، آن را با "هزل و هجو" _شوخي‌هايي ناروا كه به پيوندهاي بسيار ويژه فردي مانند پيوند زناشويي بازمي‌گردد_ همراه مي‌كنند. يكي از اين نمونه‌ها مربوط به حادثه شرم‌آور فرودگاه جده است كه با شوخي‌هاي ناروا با مضامين جنسي در فضاي مجازي همراه شد.

فاجعه فرودگاه جده موجي از خشم و اعتراض از سوي مردم ايران را برانگيخت كه موجب شد بسياري در شكل‌هاي مختلف مانند تجمع‌هاي اعتراض‌آميز در مقابل سفارت عربستان و همچنين اظهار نفرت و اعتراض در چارچوب صحيح آن در رسانه‌هاي رسمي و غيررسمي نسبت به اين عمل شنيع، واكنش مناسب نشان دهند؛ اما شوخي‌هاي زشتي كه در شبكه‌هايي اينترنتي و موبايلي چون فيسبوك، وايبر، لاين و حتي به صورت پيامكي در اين رابطه منتشر شد، نشان داد كه هنوز عده‌اي هستند تا بي‌توجه به نگاه انتقادي و اعتراضي و با نيت‌هايي مانند تفريح و خوش‌گذراني تا رسيدن به مقاصد سياسي، اين موضوع بسيار جدي را با شوخي‌هاي ناروا به "هزل و هجو" تبديل ‌كنند.

اين حجم گسترده هجو در فضاي مجازي كه با اهانت‌هاي بسيار زيادي نيز همراه شد، حتي واكنش‌هاي رسانه‌هاي فارسي زبان خارج نشين را نيز برانگيخت:

عده‌اي اين رفتار را به «طبقه محروم شكست خورده» منتسب مي‌كنند و عده‌اي ديگر آن را به نيروهاي سياسي، روشن‌فكران و هنرمنداني منتسب مي‌كنند كه ابزار توليد اين فرهنگ را در اختيار دارند؛ در واقع نمي‌توان هيچ گروهي را مسئول توليد انبوه اين محتواهاي ناروا براي خنداندن ديگران دانست اما مي‌توان به بعضي از تبعات اين موج‌ "حرف براي خنده" در رابطه با فاجعه فرودگاه جده اشاره كرد:

بي‌حرمتي به قربانيان
اثر ابتدايي اين هجويات، اشاعه منكر اين اقدام قبيح است كه متاسفانه انتشاردهنگان اين جوك‌هاي ناروا به آن توجه نكردند و مهم‌تر از آن بازي با آبروي قربانيان حادثه فرودگاه جده است كه بخشيدني نيست؛ خوشبختانه اين دو نوجوان شجاع ايراني اجازه تعرض كامل را نداده بودند اما با اين حال انتشار اين موارد بي‌حرمتي به قربانيان محسوب مي‌شود.

تخريب زيارت خانه خدا
در چند ماهه اخير اتهامات زيادي از طرف مسئولان كشورهاي حاشيه خليج فارس به خصوص عربستان متوجه ايران شده و ناراحتي مردم ايران بابت اين اتهامات با اتفاق فرودگاه جده سر باز كرد كه بعضي‌ها به صورت طراحي جوك (شوخي‌هاي ناروا با مضامين جنسي) عليه آل‌سعود اين اعتراض خود را بيان كردند. اما بعضي از اين جوك‌ها نوك پيكان هدف‌شان بيشتر متوجه زيارت بيت‌الله الحرام است تا اعلام بيزاري از آل‌سعود، و اين رويه خطرناك باعث مي‌شود كه ذهنيت مردم نسبت به اين فريضه الهي (فارغ از تسلط آل‌سعود بر حرمين شريفين) خدشه وارد شود و فرهنگ حج رفتن به مرور از فرهنگ عمومي مردم مسلمان ما رخت بر بندد.

زيارت خانه كعبه يا قبله مسلمانان، جايگاه بسيار استراتژيكي در آيين اسلام دارد
هر چند تعليق سفرهاي عمره تا روشن شدن تكليف ماموران خاطي عربستان كاري درست و ضروري بود و در جهت منافع و عزت ايران صورت گرفت، اما اين نكته را نبايد فراموش كنيم كه مفهوم "حج" خيلي بالاتر از مسائل سياسي و واكنش‌هاي احساسي و اعتراضي است. خانه كعبه يا قبله مسلمانان، جايگاه بسيار استراتژيكي در آيين اسلام دارد و اشاره به آداب زيارت آن در نص صريح قرآن نشان دهنده ارزش بسيار بالاي آن در نزد پروردگار عالميان است، از اين جهت بايد حساسيت بسيار زيادتري در رابطه با آن وجود داشته باشد؛ بنابراين زيارت خانه خدا نبايد موضوع "حرف براي خنده" گردد و امتناع از ارسال مجدد اين جوك‌هاي ناروا اولين و كوچكترين قدمي است كه هريك از ما مي‌توانيم براي توقف اين "موج اشتباه" برداريم.

آل‌سعود عرب هستند اما همه اعراب، آل‌سعود نيستند

فاجعه جده موجب شد كه در كنار موج شوخي‌هاي ناروا در رابطه با زيارت بيت‌الله الحرام، موجي از توهين‌ها نيز به اعراب روانه شود كه جز شرم‌ساري نتيجه ديگري براي مردم ايران نداشت؛ چرا كه اگر همه جرم‌هايي كه عليه مردم ايران و ديگر مسلمانان منطقه روي مي‌دهد را متوجه آل‌سعود بدانيم، به روشني مشخص است كه آل‌سعود نماينده تمام مردم جهان عرب نيست و نبايد به ديگر مردم محترم عرب اهانتي كنيم.

در خطه جنوب ايران به ويژه در استان خوزستان مردم شريف عرب زندگي مي‌كنند كه يكي از محترم‌ترين هم‌وطنان ما (از نظر جغرافياي اجتماعي) محسوب مي‌شوند و رشادت‌هاي آنان در زمان دفاع مقدس فراموش شدني نيست. همچنين بسياري از مردم عرب در بحرين، عراق، لبنان، يمن از اقدامات آل‌سعود اعلام بيزاري مي‌كنند كه نشان مي‌دهد همه اعراب، آل‌سعود نيستند. خشم مردم ايران از اقدام فاجعه‌بار در فرودگاه جده تا ديگر جنايت‌هاي حكومت عربستان بايد در چارچوب و هدف‌گذاري درست آشكار گردد تا به تعصب قومي و نژادي متهم نشويم.

مردم شريف عرب خطه جنوب و جنوب غرب ايران يكي از مهمترين هم‌وطنان ما (از نظر جغرافياي اجتماعي) محسوب مي‌شوند و رشادت‌هاي آنان در زمان دفاع مقدس فراموش شدني نيست.

نتيجه گيري


مردم ايران با طنز عجين هستند و آن را بستر مناسبي براي آشكار ساختن ديدگاه‌هاي حمايتي و انتقادي خود مي‌دانند اما واكنش در مقابل هر اتفاق بد يا فاجعه‌اي كه براي جامعه روي مي‌دهد، نبايد فقط در بستر طنز يا به شكل عام‌تر آن همراه با "هزل و هجو" باشد، بلكه بخشي از اقدامات در رابطه با بعضي اتفاق‌ها مي‌تواند در چارچوب طنز قرار گيرد؛ در غير اين صورت متهم مي‌شويم كه منفعلانه‎ترين كنش ممكن و برآمده از احساس ناتواني جمعي را در برابر اتفاق‌ها و بهبود وضعيت خود داريم كه البته اين موضوع در رابطه با همه هموطن‌ها صدق نمي‌كند.

بنابراين با دامن نزدن به اين امواج "حرف براي خنده" بايد فرهنگ عمومي خود را تقويت كنيم تا دربرابر حادثه‌ و اتفاق‌هايي كه براي جامعه ما مي‌افتد، با هوشمندي بيشتري برخورد كنيم تا راه پيشرفت و تعالي را در زمينه‌هاي مادي و معنوي با قدرت بيشتري ادامه دهيم.
* پايگاه اطلاع رساني حج
 
حامد
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۰:۱۲:۴۱
نویسنده محترم متاسفانه از جامعه به دوری به دلایل ذیل
1-در قران زیارت حج برای مستظیع است انهم شرایطی دارد و ان اینکه اگر بدانی همسایه ات گرسنه است ایا باز باید بروی.
2- عمره که سفری زیارتی وسیاحتی است ایا با دادن وام به افراد برای رفتن به عمره صحیح است انهم زمانی که مردم برای حوایج مشروع خود یا واحد تولید نیاز به وام دارد صحیح است.
3-ما برای چه انقلاب کردیم چون عاشق اهل بیت وسیره انها هستیم ایا اگر امام علی حاکم بود اجازه می داد..
الف-یک نفر هر سال با هزینه یا بدون هزینه به عمره برود.
ب- ایا برای یک کار مستحبی صف های ده ساله تشکیل می داد.
ج- ایا ارز انرا بصورت دولتی پرداخت می کرد.
د- ایا این قدر فقر در جامعه ایجاد می کرد.
اینها نمونه بدون بیرون پرده است ولی خود شما می دانید در پس پرده چه می گذرد.
خدا دلت را با شهیدان و مردم بی دفاع .... (2853555) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۱:۲۲:۲۴
درود بر شما که حرف حق را زدی
حج عمل مستحبی است اگر در یک کشور دوست برگزار میشد و ما هم همه ثروتمند بودیم و مشکل اقتصادی نداشتیم و اقتصاد مقاومتی هم در جریان نبود و ارز هم مشکل نداشت اون موقع میگفتیم مشکلی نداره ولی الان همه این مشکلات که هست بعد هتک حرمت هم به دفعات شده پس دیگه حج مستحبی رفتن چه معنایی داره؟ بورس خوابیده برید چهار تا سهم بخرید تولید مملکت راه بیفته یه کم دلتون به حال کشور خودتون بسوزه جوانان با این ارز خارج کردن و کالا وارد کردن شما بیکار میشوند نمیدونی برو از یه کسی که اقتصاد کلان خونده بپرس بگو این حرف راسته؟ (2853752) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۲:۱۶:۱۱
به نظرم بايد عوارض و هزينه هاي سفر خارجي را خيلي زيادتر كنند. هركسي ميخواهد سفر خارجي برود، بايد مالياتش را بدهد. (2853989) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۳:۰۲:۲۸
اقا کعبه یه نشانه است بارهادرطول تاریخ تخریب شده ودوباره ساخته شده اگه خونه خدا بود که باید پدر ال سعود در می اورد .مگه خدا احتیاج به خونه داره من خودم دیدم که روحانی کاروان بجای فلسفه حج یه سری اعمال طوطی وار فقط یاد میده بدون تشریح علت این اعمال این دیگه رفتن نداره .فقط فکر درامدش هستن وبس . (2854179) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۳:۴۷:۴۷
حج و مسجد الحرام مهم است خیلی
ولی غرور ملی این ملت چی میشه
نویسنده محترم هر کس برخلاف عقیده ملت حرکت کند محکم به فناس (2854386) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۴:۱۳:۳۸
باید به دوستان متذکر شد که درست است که"زيارت خانه كعبه يا قبله مسلمانان، جايگاه بسيار استراتژيكي در آيين اسلام دارد " اما حفظ عزت و اعتبار و منافع ملی هم جایگاه بسیار استراتژیک تری برای کشور و مردممان دارد . ولی غالبا دیده شده که هرجا پای پول وسط است مسئولین بسیاری از اصول استراتژیک ملی را فدای درآمد میکنند و سفر به سرزمین وحی چه عمره مفرده و چه عمره تمتع و عتبات عالیات امروز در کشور به یک کاسبی و و یا کاتالیزور کاسبی های دیگر تبدیل شده و متاسفانه در پس ان اندک توجهی به منافع ملی و عزت و سربلندی کشور و مردم و بعضا حتی به سلامت و جان مردم نمی شود .
مردم همه اینها را میبنند و با گوشت و پوست خود حس میکنند و میبینند اسلام کعبه و کربلای افراد ذی نفع در این سفرها غالبا پولها و حق دلالی ها و ... است و بس (2854498) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۰:۲۷:۱۰
شما دوست دارید مردم تنفر به آل سعود را گسترش دهند اما وقتی این آتش را روشن می کنید از کنترل خارج می شود و تبدیل به توهین به اعراب و حج و ... می شود. البته خیلی از کسانی که این مطالب را بازنشر می کنند نژادپرست نیستند یا صد دین نیستند مثلا خودشان یا پدر و مادرشان حداقل یک بار حج رفته اند اما محص خنده نفت به آتش می ریزند. (2853589) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۰:۳۱:۰۰
درست است كه حج رفتن كه از دستورات خداوند است ولي با چه قيمتي؟ به قيمت توهين و حتك حرمت به شرافت انسانها ؟ مگر نه اينكه حفظ آبروي مسلمان از هر چيزي واجب تر و مهم تر است ؟ (2853601) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۰:۳۵:۴۱
هی عرب عرب می کنید که چه؟
با اعراب مشکل داریم می فهمید؟
تعارف که نداریم با اعراب مشکل داریم . از اعراب دل خوشی نداریم
حتی همین عراق شیعه هم که میریم با ما دوستانه برخورد نمی شود (2853612) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۱:۱۶:۵۰
موافقم حتی دوستان فلسطینی متاسفانه در جنگ تحمیلی امدند و علیه ما جنگیدند همراه با صدام
و ما از اونها اسیر هم گرفتیم
ما با اعراب مشکل داریم و این یک واقعیت است (2853731) (alef-3)
 
مریم توحیدیان
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۰:۳۶:۳۸
مردم جنوب ایران عرب نیستند، ایرانی عرب زبان هستند (2853615) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۱:۲۳:۰۳
تو از کجا میدونی عرب نیستند؟مگه باهاشون بودید؟
مثل اینکه بگی مردم ترک ما ترک نیستند بلکه ایرانی ترک زبانن!!!؟؟
مردم جنوب عرب هستند اونم از عرب اصیل که طایفه و تیره های چندهزار ساله هماکنون در ایران بسر میبرند اما قبلا که باین صورت مرز بندی سیاسی و جغرافیایی نبود اینا هم در جنوب زندگی میکردن .
منطقه بین النهرین که اعراب توش بودن در مجاورت خوزستان است (2853757) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۲:۵۹:۲۸
بعضي از مردم ما ترك نيستند، آذري ايراني ولي ترك زبانند. خيلي براتون عجيبه اين مساله؟! (2854171) (alef-3)
 
داود
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۴:۳۱:۲۳
اکثر اعراب خوزستان شیعه بوده و وفادار به ایران هستند انها ساکن مناطق شمالی عربستان بودند.
از 500 سال پیش به این طرف کم کم وارد خوزستان شدند انهم بخاطر اذیت و ازار مردم عربستان.زیرا خصومت ریشه دار مردم حجاز با شیعه از قدیم بوده نه الان
ساکنین بومی خوزستان خوزی ها هستند که اثار تمدنی انها در کل خوزستان موجود است. (2854577) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۰:۳۸:۰۳
مشکل اینجاست که وقتی یک عمل مستحبی موجب از بین رفتن عزت و آبروی ایران میشه، مسئولین مربوطه اونقدر محکم و جدی برخورد نمی کنند که آبروی ایرانی حفظ بشه. (2853619) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۰:۴۹:۳۱
طبق اصلی که می گوید اگر خان از باغ رعیت انگوری بچیند، خدم و حشم ریشه درختان را درمی آورند، موضوع عربستان را هم اگر در کلاه قاضی بگذاریم و اگر در واقع امر همین باشد که رخ داده، یک مورد بوده، یک موردی که ممکن هست هر جایی حتی در داخل کشور هم رخ دهد (مگر موارد عدیده ای بوده و مسئولان پیش از این نگفته باشند). اما به نظر می رسد پرآوازه شدن و موج خبری حاصل از رخداد فرودگاه جده شاید بیشتر فرصت سیاسی بود برای این که آل سعود به عنوان حامی مخالفان سوریه و به تازگی مخالفان حوثی ها در نظر مردم ایران از اسلامیت و از وجهه اخلاقی خارج شوند. اما با این فرض، کسانی که چنین موجی را ایجاد کردند ناخواسته به شمشیر دو دمی متوسل شدند که زمینه بروز پدیده ضدیت با عرب و حتی طعنه به اسلام را به این بهانه باز کند. جدای از آن که نام سرزمین های مقدس اسلامی بار معنوی ارزشمندی با خود داشته و دارند که چنین رخدادهایی و بزرگ کردن آنها موجب خدشه به این نام ها می شود و مدنها زمان نیاز هست تا این خدشه برطرف شود. (2853656) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۳:۱۵:۰۷
هر دوکار مضموم وناپسند است اما از ان ناپسند تر این است که ما روحیه انقلابی خود را از دست دادیم اشتباه نکنید بحث حج عمره است که مستحب است ونه حج واجب روحیه انقلابی ایجاب می کند در مقابل ظالم بایستیم حتی اگر این اتفاق هم نمیافتاد باز هم بردن دلار وسرازیر کردن آن در جیب کسانی که زنان وکودکان را در فسلطین وسوریه ویمن وخدا می داند هزار جای دیگر میکشند نارواست والا مردم یمن وسوریه که عرب هستند وعموما سنی پس این حرف ها جایگاهی ندارد اما نباید این امر بهانه ای برای سوئ استفاده گران باشد واین موضوع نه با حذف صورت مسئله بلکه با بصیرتی که مد نظر آقاست ممکن میشود بصیرت در روشنگری است در شفافیت ونه لاپوشانی (2854243) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۰:۵۴:۴۸
وقتی در جامعه خودمان بیکاری و فساد و فقر بیداد می کند چه لزومی دارد بیرم زیارت خانه خدا چرا که خدا در دل همین همسایه فقیر خودمان هست پس لازم نیست بیریم خدا را جای دیگر زیارت کنیم. (2853670) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۱:۴۰:۱۵
این رو خوب اومدی:اجازه تعرض کامل را ندادند یعنی تا بخشی اجازه داده بودند!!!
آقایان بس کنید اینها رو این حج عمره بیشتر از اینکه ثواب مستحبی برای فررد داشته باشد مبالغ کلانی برای هم سعودی ها و هم داخلی ها دارد لذا مطمین باشید داخلی ها به خاطر منافع مادی خود هیچ موقع حج عمره را کاملا لغو نخواهند کرد (2853813) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۱:۴۲:۴۷
هیچکس خصوصا کسی که یکبار به زیارت بیت ا.. الحرام رفته این مستحب موکد را ترک نمیکنه ومطمئن باشید خانه خدا هیچوقت فراموش نمیشود اما از این نوشته برداشت دیگری میشود وبه نظر می آید ایت توشته نیز در تداوم همان سیاست عادی سازی گروهی است که با لغو این سفر ها نگران منافع خویش هستند والا آن خانه صاحبی دارد که نگهبانش است ومطمئن باشید هرگز از دل ما مسلمان ها بیرون نخواهد رفت همانطور که بیست سال بسته بودن راه کربلا دل عاشقانش را سرد نکرد وبسته بودن راه قدس شریف نیز همینطور اما واجبی را در برابر مستحبی قربانی کردن آنهم به دلیل حفظ منافع بعضی ها با این بهانه که زیارت کعبه فراموش می شود خیلی تاسف بار است . اما از سوی دیگر هر گونه توهین وهتاکی خدای نکرده به مقدسات به هر بهانه ای محکوم است وقابل دفاع نیست (2853833) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۱:۴۳:۲۷
کعبه یک سنگ نشان است که ره گم نشود
حاجی احرام دگر بند و ببین یار کجاست
این روزها خبر های تاسف باری از عربستان و حکومت وهابی حاکم بر اون وجنایاتی که داره به عناوین مختلف درش اتفاق می افته به گوش میرسه ، از بازداشت وصدور حکم اعدام آن عالم بزرگ شیعه در عربستان گرفته تا حمله وحشیانه به مردم یمن وحالا هم خبر تاسف بار هتک حرمت دو نوجوان زائر ایرانی در گیت بازرسی فرودگاه عربستان من عالم دینی نیستم واز سیاست هم سر در نمیارم بعضی موقع فریاد وااسلامایی بلند میشه ویه موقع هایی مثل امروز سکوتی تامل بر انگیز از وااسلاما گویان سر میزنه که آدم رو به حسن نیت این افراد مشکوک میکنه وبوی گند سیاست بازی به مشام میرسه بگزریم گفتم که سیاسی نیستم و هوای سیاست برای تنفس مردم عادی مثل من بسیار سنگینه. حالا فک کنید بقال محلتون یه بچه رو بی دلیل یا بادلیل تو کوچه کتک بزنه یا خدای نکرده به فرد محترمی توهین کنه آیاخرید نکردن از اون کمترین کاری نیست که ما می تونیم انجام بدیم . تو دنیای امروز که پول حرف اول روتو تمام تصمیم گیری ها ومناقشات بین المللی میزنه ایا منطقیه که باز هم بریم ومیلیون هاتومن پول کشورمون رو به ارز تبدیل کنیم ودو دستی تحویل کسایی بدیم که اونها رو تبدیل به بمب وگلوله میکنن وبر سر مردم بی دفاع عراق ومصر ویمن میریزن شاید با خودتون بگیدکه عربستان نفت داره واحتیاجی به پول های ما نداره واین پول ها تاثیری دراین حجم بزرگ تسلیحات جنگی نخواهد داشت . من میگم بر فرض که شما درست بگید اما با خودمون فکر کنیم شاید پول ما فقط به اندازه یک گلوله که از یک تفنگ شلیک میشه در این جنگ سهیم باشه واین گلوله هم از قضا تو قلب یک کودک یمینی بشینه آیا باز هم میتونید به این موضوع بی تفاوت باشید . روی صحبتم با آقایون وخانوم هایی که تعداد سفرهای عمره شون تو مجالس ومحافل مایه فخر مباحاتشون شده و سفر عمره براشون به یک کالای لوکس تبدیل شده که باهاش پولداریشون رو به رخ دیگران بکشن این در حالیه که می بینم بسیاری از علما در طول زندگیه پربارشون حتی یکبار هم مشرف به زیارت خانه خدا نشدن . من خودم سعادت داشتم در دوران دانشجویی به سفر حج مشرف بشیم فضا روحانی ومعنویت وقداست وصف ناشدنی حرم پیامبر ومظلومیت ائمه مدفون در بقیع وآرامش وسکینه ای در کنار خانه خدا موج میزنه چیزی نیست که بشه با هیچ معیار و میزانی سنجید اما به نظر میرسه وضعیت فعلی مکه واتفاقاتی که توسط رژیم آل خلیفه و وهابیت حاکم بر عربستان در حال وقوعه آدم رو در خصوص لزوم انجام این امر مستحب در برابر امر واجب ایستادگی در برابر ظلم وستم وامر به معروف ونهی از منکر به فکر فرو میبره .بیاد بیاریم کلام امیر المومومنین را در خصوص تعزض به اموال زن غیر مسلمانی که در حمایت مسلمین بود که : ((اگر از این پس، مسلمانی از غم چنین حادثه‏ای بمیرد، جای ملامت نیست، بلکه به نظر من سزاوار است)) .در اخر باید گفت هدف از نگارش این متن نه خدای نکرده توهین به شخص یا اشخاص خاصی بوده ونه کمرنگ کردن اجر معنوی این مستحب موکد ونه خدای نکرده موضع گیری سیاسی . فقط قدری تامل وسبک وسنگین کردن کفه واجبات و مستحبات در ترازوی مسلمانیمون بوده وبس . (2853838) (alef-13)
 
اعتدا
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۲:۰۹:۲۸
كاملا موافقم (2853957) (alef-3)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۲:۱۳:۵۲
خانه خدا در همين نزديكي است در كودكان بي سرپزست در خانه سالمندان در بيمارستانها و تيمارستانهاي خودمون و ...
بريم بديم به سعودي ها كه بمب بسازن بريزن روي سر يمن
تحريم بايد از خود ملت شروع بشه. (2853973) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۲:۲۲:۱۸
حجی که موجب ذلت ایرانی بشود باید تعطیل شود هیهان مناالذله (2854018) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۳:۰۱:۴۸
الهی ارزقتی حج البیتک ، من در درجه اول مسلمانم و مطمینم کسانی که آروزی توقف حج را دارند ، به ارزشهای معنوی آن پی نبرده اند ، لطفا روایات امام صادق از ریارت خانه خدا را بخوانید (2854176) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۹ ۱۲:۳۴:۳۹
به نظر شماره:( 2854176) (alef-13) در پایگاه خبری الف در باره ی موضوع:/ زيارت خانه خدا، قربانی شوخی های ناروا/ چهارشنبه 09/02/1394
---
آیا وجوب منع قتل عام مسلمانان بی گناه بر حج واجب نیز مقدم نیست؟؟؟!!!
---
به نظر نمی رسد کسی خواستار توقف حج واجب باشد ؛ و لی آیا منع حج وعمره های مستحبی برای تنبیه وقطع کمک از کسانی که مسلمانان بی گناه منطقه و جهان را با دمیدن در آتش فرقه گرایی به کشتار و ویرانگری و تجزیه بنفع صهیونیسم و استکبار گرفتار کرده اند جزو مقدم ترین واجبات نیست؟؟؟!!!
آیاعمل مستحبی که در انجام آن شبهه ی قوی کمک به ترویج قتل عام و ویرانگری علیه مسلمانان بی گناه وجود دارد می تواند نزد خداوند مورد قبول و رضایت واقع گردد ؟؟؟!!!
آیا در وضعیت وشرایط مذکور منع حج واجب نیز که مقید به شرط و زمان استطاعت است نیز لازم نمی باشد؟؟؟!!!
آیا در چنین حجی که شبهه ی فراهم سازی کمک به قتل عام مسلمانان در آن به ظن قریب به یقین مبدل می شود ، با توجه به مقدم بودن وجوب حفظ حرمت خون مسلمانان بی گناه بر بسیاری از واجبات ، حقیقت استطاعت خدشه دار نمی شود؟؟؟!!!
این حقیر تقاضا دارم پایگاه خبری وزین «الف» این سئوالها را بعنوان استفتا به مراجع عظام دین عرضه نماید و فتوای این بزرگان را در این زمینه نیز محض رضای خدا در صفحات مختلف سایت خود منتشر سازد. (2857178) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۳:۰۲:۲۹
جلوگیری از دین گریزی و انحراف به چه نیاز دارد؟؟؟!!!
---
آموزشهای خداشناسی و دین شناسی که با روش سنتی رایج انجام می گیرند بهنگام رو به رو شدن با هرمشکلی بازخوردهای منفی خود را بگونه های مختلفی بروز می دهند که همگی در جدی نگرفتن و تمسخر و نفی دین تجسم می یابند و حرمت دین را در انظار عموم می شکنند و دین را کم ارزش می نمایند.
متاسفانه واقعیت رایج دین دیداری توارثی زمینه شناخت ایمانی دین را آن قدر ضعیف ساخته که اکثریت نسلها با نقص این شناخت و دچار بودن به تقلید از نیاکان در میان انبوه من درآوردیهای غیر قابل اثبات منسوب به دین هنگامی که با شبهات پیچیده ی آمیخته با تجزیه و تحلیلهای وارونه ی دین ستیزان ، با وجود انواع رسانه های عمومی در دست رس ، روزانه رو به رو می شوند بعلت شناخت ایمانی ضعیف خود ، دین گریز می گردند و جذب این شبهات می شوند و حتی به دفاع و حمایت از این شبهات نیز می پردازند.
یکی از روشهای مفید مبارزه ی مثبت با این بیماری مزمن دین گریزی ، بازنگری عالمانه در برنامه ها و روشهای آموزش و تبلیغ دین و بازنگری قرآنی علمی در آموزه های دینی است که به تلاش روشمند مجدانه و صادقانه ، در جهت پاکسازی این آموزها از ناسره ها و از انبوه من درآوردیهایی که سایه سنگین خود را بر دین راستین ناب افکنده و این دین را تیره و تار و غیر قابل درک ساخته اند ، نیاز مبرم دارد.
متاسفانه بافت ذهنیت سنت گرای حاکم بر برنامه ها و روشهای تدریس و آموزش و تبلیغ و ترویج دین در حوزه های علمیه به انجام وظیفه ی چنین بازنگری راهبردی در برنامه های آموزشی و در آموزه های دینی بتنهایی قادر نیست و استمداد از روشهای علمی علوم ذی ربط قدیمی و رایج روز در این زمینه و از کمک متخصصان متدین این علوم یقینا ضروری و اجتناب ناپذیر بلکه حیاتی است.
چنانچه قصد جدی و صادقانه ی انجام این بازنگری علمی شتاب لازم را به خود نگیرد نتیجه به افزایش روز مره ی تعداد دین گریزان و منحرفان از دین و کاهش شدید تعداد وفاداران به دین خواهد انجامید و مسئولیت بزرگ پیامدهای ناگوار ناشی از تعلل یا بی توجهی و پاسخگویی حتمی در محضر خداوند در این زمینه بیشتر به دوش متولیان حوزه های علمیه ی نشر و آموزش دین و دین شناسان خاموش یا بی تفاوت خواهد بود. (2854180) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۳:۴۰:۳۵
پیگیری این اقدام ماموران بی کفایت جده راه قانونی و دیپلماتیک داشت که بعهده وزارت خارجه است ولی متاسفانه ایجاد فضای روانی در جامعه توسط سایرین از جمله مجلس رسانه ها تظاهرات صداسیما و.... موجب ایجاد این حاشیه ها گردید که اجتناب ناپذیر است .ما همیشه بخاطر یک دستمال قیصریه رابه اتش کشیده ایم. خود کرده را تدبیر نیست (2854334) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۳:۴۴:۳۷
حج عمره رفتن در شرایطی که جوانان با هزاران مشکل دست و پنجه نرم می کنند، خیانت به ملت و دهن کجی به خداست. (2854362) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۴:۱۹:۴۶
اصولا توهین به هر کس و یا ملتی بی اخلاقی است ،بنده عرب نیستم ولی توهین به اعراب را توهین به انسانیت می دانم و در کنار هموطنان عربم که بسیار خوبند و صبور با همه جانم می ایستم و از لجن پراکنی قومی متنفرم. (2854528) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.