نظر منتشر شده
۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 185752
کارنامه تولید صنعت خودرو در سال 91
تاریخ انتشار : شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۶
سه خودروساز بزرگ کشور سال 91 را در حالی به پایان رساندند که آمار نشان می‌دهد: تولید محصولات سواری آنها در مقایسه با سال 90 افت 47 درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، بنابر آماری که روی سایت رسمی انجمن خودروسازان ایران قرار گرفته، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به عنوان خودروسازان بزرگ کشور تنها 733 هزار و 995 دستگاه محصول سواری را در سال گذشته تولید کرده‌اند و این به معنای افت 649 هزار و 402 دستگاهی آنها در مقایسه با سال 90 است.
 
در حالت تفکیکی نیز ایران خودرو با تولید 372 هزار و 509 دستگاه، افت 4/42 درصدی را تجربه کرده و سایپا نیز که 214 هزار و 643 دستگاه تولید داشته، 49 درصد کاهش تولید را به خود می‌بیند.آمار پارس خودرویی‌ها نیز از تولید 146 هزار و 843‌دستگاه و به تبع آن، افت 5/53 درصدی این خودروساز حکایت دارد. از جمع 12 مدل خودرو تولید شده طی سال گذشته، 10 مدل با افت تولید نسبت به سال 90 روبه‌رو شده‌اند و تنها مگان و رانا دارای رشد تیراژ هستند.
 
کاهش تولید نزدیک به نصف خودروهای سواری کشور در شرایطی رخ داده که سال گذشته یکی از سخت ترین سال‌های صنعت خودرو بود و مسائل مختلفی دست به دست هم داد تا تولید خودروسازان با افتی شدید روبه‌رو شود. از کاهش نقدینگی گرفته تا رشد نرخ ارز، همه و همه سبب شدند آهنگ رشد تولید خودرو نسبت به سال‌های قبل، متوقف و نزولی شود و این موضوع افزایش شدید قیمت‌ها را نیز به دنبال داشت.
 
خودروسازان از همان روزهای ابتدایی سال 91 و حتی قبل تر از آن، نسبت به بحرانی بودن اوضاع صنعت خودرو هشدار داده بودند، اما کسی حرف شان را باور نکرد و کاهش تولید بیشتر و بیشتر شد تا در نهایت طی پایان سال، به حدود 50 درصد رسید و تولید در مقایسه با سال 90 نصف شد.
 
به جز مشکلات مالی که سبب شد قطعه‌سازان نتوانند قطعات موردنیاز خودروسازان را تامین کنند، مسائل دیگری نیز در کاهش تولید دخیل بود که در این بین می‌توان به قطع ارتباط پژو با ایران خودرو و همچنین محدودیت‌های بین‌المللی اشاره کرد. هرچند هنوز آمار تولید خودروسازان در اولین ماه امسال اعلام نشده، اما با توجه به آنکه شرایط در مقایسه با سال قبل تفاوت خاصی نکرده، بعید به نظر می‌رسد صنعت خودرو هم‌اکنون نیز وضع مناسبی داشته باشد.
 
تولید 206 ایرانی
اما به سراغ آمار برویم و ببینیم سه خودروساز بزرگ کشور چه کارنامه‌ای را طی سال گذشته در تولید از خود به جا گذاشته‌اند. ابتدا از ایران خودرو شروع کنیم و بشنویم از 206 ایرانی؛ طبق آمار، ایران خودرو در سال گذشته تنها 27 هزار و 819 دستگاه پژو 206 به تولید رسانده که نسبت به سال 90 از افت 4/83 درصدی آن حکایت می‌کند.
 
با توجه به آنکه پژو از ابتدای سال گذشته ارتباط خود را با ایران خودرو قطع کرد، بخشی از 206‌های تولیدی را باید ایرانی دانست. ایران خودرویی‌ها همچنین تنها یک هزار و 849 دستگاه پژو 207 در سال گذشته تولید کرده‌اند که این آمار افت 4/83 درصدی آن را به دنبال داشته است.
 
دیگر محصول پژویی ایران خودرو یعنی 405 نیز که دوباره به خودرو اول این شرکت تبدیل شده، در مقایسه با سال 90 افت 6/41 درصدی را به خود می‌بیند. این محصول علاوه بر تهران، در سایت خراسان ایران خودرو نیز به تولید می‌رسد.همچنین پارس نیز به عنوان مدل دیگر پژو در ایران خودرو، بیش از 17 درصد کاهش تولید نسبت به سال 90 داشته و این در حالی است که به جز تهران، سه سایت دیگر ایران خودرو (فارس، خراسان و مازندران) هم به تولید آن مشغول هستند.
 
اما سری هم به سمند و رانا بزنیم، خودروهایی که اولی کاهش تولید داشته و دومی با تیراژی محدود به تولید رسیده است. سمند که به جز تهران در سایت مازندران نیز تولید می‌شود، افت 22 درصدی را به خود می‌بیند. رانا نیز که هنوز بخش قابل‌توجهی از ثبت‌نام‌کنندگان آن چشم به راهش هستند، در سال گذشته فقط 12 هزار و 321 دستگاه تیراژ داشته است. ایران خودرو علاوه بر اینها، سوزوکی گرندویتارا هم به مونتاژ می‌رساند که آمار از افت تولید 4/51 درصدی این شاسی بلند ژاپنی حکایت می‌کند.
 
پراید از نصف هم کمتر
از ایران خودرو بگذریم و به سایپا برویم، جایی که طی سال گذشته تنها پراید و تیبا در آن به تولید رسیده است و اتفاقا هر دو آنها نیز با افت تولید روبه‌رو شده‌اند. بنابر آمار، 281 هزار و 601 دستگاه پراید در سال گذشته به تولید رسیده و این از افت 54 درصدی ارزان‌ترین خودرو کشور در مقایسه با سال 90 حکایت دارد. پراید در سال 90 به تنهایی حدود 612 هزار دستگاه تولید داشته است؛ یعنی چیزی حدود 83 درصد کل تولید پارسال خودروسازان بزرگ کشور.
 
پراید با وجود افت 54 درصدی خود همچنان پرتیراژترین خودرو داخلی به شمار می‌رود و حدود 40 درصد حجم تولید صنعت خودرو کشور را در اختیار دارد.  اما دیگر محصول سایپا به نام تیبا، به عكس پراید از تیراژ بالایی برخوردار نیست و آمار تولید آن طی سال گذشته به حدود 22 هزار دستگاه رسیده است. تیبا که در سایت کاشان سایپا تولید می‌شود در مقایسه با سال 90 افت 3/32 درصدی را به خود می‌بیند.
 
رشد مگان، افت تندر

سری هم به پارس خودرو بزنیم، شرکتی که در تولید مگان با رشد مواجه شده، اما تندر-90 و ماکسیمایش کاهش تیراژ داشته‌اند. در این بین، مگان نسبت به سال 90 حدود 2/8 درصد رشد تولید داشته است، حال آنکه ماکسیما افت 1/76 درصدی را به خود می‌بیند. این محصول البته چند ماهی است که دیگر به تولید نمی‌رسد، هرچند ظاهرا هنوز هم می‌توان مدل‌های صفر آن را در برخی نمایندگی‌های پارس خودرو پیدا کرد.
 
دیگر محصول پارس خودرو؛ یعنی تندر-90 اگرچه در مقایسه با همتای ایران خودرویی‌اش تیراژ بیشتری در سال گذشته داشته است، اما نسبت به سال 90 افت تولید را به خود می‌بیند. بیش از 43 هزار دستگاه از این محصول در پارس خودرو به تولید رسیده که این آمار از افت 8/26 درصدی آن نسبت به سال 90 حکایت می‌کند.
 
این در شرایطی است که ایران خودرویی‌ها توانسته‌اند تولید تندر-90 خود را رشد بدهند، هرچند تیراژ کمتری نسبت به پارس خودرو داشته‌اند. طبق آمار، تندر ایران خودرو در مقایسه با سال 90، حدود 9درصد رشد تولید داشته است. در مجموع نیز حدود 77 هزار و 500 دستگاه تندر طی سال گذشته به تولید رسیده که نسبت به سال 90 کاهش 15 درصدی متوجه تولید این خودرو شده است.
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۲-۰۷ ۱۴:۰۶:۳۳
مدیریت هنره نه دستور (1263342) (alef-10)
 
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۲-۰۷ ۱۴:۱۵:۵۸
بار ها رسانه هایکشور اعلام نمودند که با رفتن پژو از ایران کار و کاسبی پژو فرانسه دچار مشکل شده و اینکه ضرر اصلی را انها دیده اند
مطمئن باشید همیشه همینطور است و انها ضرر بیشتری خواهند دید
اگر آنها نفت نخرند و اگر ما را تحریم کنند مطمئن باشید اول انها ضرر خواهند کرد و ما با سر بلندی پدرشان را در میاوریم
میگی نه خودرو سازها را ببین و عبرت بگیر
نگی نگفتم
گفتم یا نگفتم گفم یا نگفتم (1263361) (alef-10)
 
پیمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۲-۰۷ ۱۴:۲۶:۰۳
بهتر. نمی‌دانم چرا در این مملکت اصرار است که از یک صنعتی که به دلیل انحصار در وضعیت مطلوبی نیست به اسم حمایت از تولید ملی دفاع شود.

چه تولید ملی‌ای؟ تغییرات ارز نشان داد که ما فقط ۱۰٪ کل فرآیند خودروسازی رو بومی کردیم که آنهم شامل کارگر و مونتاژ است.

چه سرمایه‌هایی که در این مملکت به دلیل حمایت‌های بیجای دولتی به هدر نرفته‌ است. چرا دولت، دولتمردان و مسئولین حاضر نیستند اقتصاد رو به مردم بسپارند. (1263373) (alef-15)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۲-۰۷ ۱۴:۲۶:۳۷
چراقبول نمي كنند صنعت خودروسازي در ايران شكست خورده است؟ (1263375) (alef-10)
 
ناشناس
۱۳۹۲-۰۲-۰۷ ۱۵:۳۸:۰۱
این حرف ها ول کنید
امید وارم اینخودرو هر چه زود تر ورشکسگی خودش را اعلام کنه
مردم به هیچ وجه خودرو نخرید به هیچ وجه به ایراخودرو اعتماد نکنید
دزد های سر گردنه انصافشان بیشتر از این زورگیرانه
بعد از ده ماه که پولمون دست اونا بودن الان قیمت ماشین رو گرانتر از بازار دارند بهم می دند
به خدا نخرید نخرید نخرید نخرید نخرید (1263519) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۲-۰۷ ۱۵:۴۹:۱۷
به امیداینکه زوذتر درب این خودرو ساز ها تخته شود (1263536) (alef-10)
 
سهام دارخردسایپا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۲-۰۷ ۱۹:۱۲:۳۸
همه باهم کمک کنیم تااین صنعت پایه دوباره رونق بگیرد.چنانچه باعوام فریبی باعث ورشکستگی انان شویم درپیشگاه خداوند ومردم مسعول هستیم. (1263835) (alef-10)