نظر منتشر شده
۷۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 231552
ضرورت بازتعریف نظامهای آموزش و کسب و کار؛
درمان «بی مهارتی» و «مدرک گرایی»
مهدی یاراحمدی خراسانی، 1 تیر 93
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۰
جمعی از مربیان سازمان فنی و حرفه ای در نامه ای به رهبرمعظم انقلاب درد اصلی در کشور را رواج «مدرک گرایی» و «بی مهارتی» دانسته و برای کمک به اجرای سیاست های کلی نظام از قبیل اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی اعلام آمادگی کردند. آنان در این نامه مهارت آموزی و توانمند نمودن نیروی کار را عامل مهمی برای روی پای خود ایستادن معرفی کرده و اذعان داشتند؛ "جای هیچ شکی نیست که فرد دارای مهارت از گذشته تا به حال با بیکاری بیگانه بوده وهست."

آنچه در محتوای این نامه دردناک به نظر می رسد واقعیت تلخ مدرک گرایی در کشور و عدم ارائه آموزش های کاربردی و انتقال مهارت به دانشجویان و دانش آموزان است. تب مدرک گرایی بسیار بالاست و عناوین دکتر و مهندس در این مملکت چنان ارزان به حراج گذاشته می شود که دیگر مانند گذشته برای کسب آن نیازی به دود چراغ خوردن، تلاش زیاد و سال ها مجاهدت علمی نیست. تنها کافیست برای هر مقطع تحصیلی و هر مدرکی که می خواهیم مقداری پول خرج کنیم! امروز کشور با جمعیت فراوانی از دکتر، مهندس و فارغ التحصیل دانشگاهی روبروست که بسیاری از آن ها در رشته ی تخصصی خود از کمترین مهارت لازم برخوردار نبوده و -همان طور که در نامه مربیان فنی و حرفه ای آمده است- به همین دلیل توان لازم برای ایجاد کار مناسبی نداشته و در بهترین حالت در جستجوی کارهای اداری، پشت میز نشینی و یا مشاغل کاذب هستند.

این درحالی است که در شریعت ما کسب مهارت و اشتیاق به کار بسیار ارزشمند شمرده شده است. مهارت اندوزی و اشتیاق به كار در ابعاد مختلف آن شاملِ؛ "يدى، جسمى، فكرى، علمى و مديريتى" در واقع محور پيشرفت و حركت و حيات مستمر جامعه است. اگر روح ابتکار، شوق کار و مهارت های مورد نیاز آن نباشد، سرمايه، مواد، انرژى، اطلاعات، هيچكدام براى انسان مفيد نخواهد بود. كار ماهرانه مثل روحى در کالبد سرمايه، انرژى، مواد اوليه و ... کشور می دمد و آن را به يك پدیده قابل مصرف تبدیل می کند تا انسان ها بتوانند از آن استفاده كنند.

درمان بی مهارتی و به دنبال آن تجلی روح ابتکار و شوق کار در بین نیروهای مستعد کشور نیازمند پیش نیازهای روحی و روانی و البته مادی و رفتاری است. مهم ترین پیش نیازهای مادی و رفتاری در قالب راه کارهای عملیاتی در جریان کسب وکار کشور تعریف می گردد. وقتي افراد يا سازمان ها تمام مراحل كار و مديريت بر روي ايده هاي جديد خود و ديگران را تقبل نموده و مخاطرات آن را مي پذيرند، در واقع نوآوري را به ثمر مي رسانند و فرآيند مهارت اندوزی و كارآفريني انجام شده است. راه کار های عملیاتی برای درمان "بی مهارتی" و ایجاد "روح ابتکار و شوق کار" عبارتند از:

۱- توسعه و انتقال مهارت، ایجاد شوق کار و روح ابتکار در کشور بدون مديريت کارآمد و عالمانه ميسر نمي شود. قطعاً در پشت هر کشور توسعه يافته، مديريتي علمي و کارآمد نهفته است که با هدایت استعدادها و اندیشه های کشور موجب اثرگذاري در مجموعه خود مي گردند. نهادينه شدن فرهنگ کار و مهارت اندوزی در جامعه به مديرانی نياز دارد که توانایی ایجاد انگيزش و تحرک بخشي را داشته باشند. امروزه بخش اعظم ناکارآمدي و کم کاري در جامعه به نحوه مديريت و تدبير مديران و مسئولان سازمان ها بر مي گردد.

۲- ميزان کار و پشتکار يک ملت امري فرهنگي بوده و ريشه در پيشينه تاريخي آن ملت دارد. وقتي دانش های کاربردی که بر اساس مهارت های تخصصی توانایی توليد و خلق ثروت را داشته باشند در جامعه اي ارزش تلقي شود، به دنبالش فرهنگ کار نهادينه مي شود. باید با اقدامات فرهنگی مناسب در جامعه روح کار و تلاش و جد و جهد زنده شود و تن پروري و کم کاري به عنوان یک قبح فرهنگ معرفی گردد.

۳- همه ی مردم در هر کاری باید خود را به عنوان عنصری مؤثر در پیشرفت جامعه بشناسند و با کسب مهارت های لازم در زمینه هایی که استعداد آن را دارند زمینه ی توسعه کشور را فراهم نمایند. در کشوري که منافع ملي ارزش تلقي شود احساس مسئوليت نسبت به سرنوشت کشور در افراد جامعه امري دروني مي گردد.مردمان آن کشور براي توسعه و تعالي ميهن خود متعهدانه مي کوشند، استعداد خود را به منصه ظهور می رسانند و منافع ملي را بر منافع شخصي ترجيح مي دهند.

۴- مهارت اندوزی و به دنبال آن انجام کار بر مبنای تخصص و تعهد می بایست از سوی طراحان و دست اندرکاران نظام کسب و کار در کشور با انگیزه های مادی و معنوی ، شخصی و گروهی حفظ و تقویت شود. اگر مناسبات فی مابین "کار، دانش و مهارت" در کشور به صورت مناسب و اصولی تبیین شود و در فرآیندهای کسب و کار بهای واقعی مهارت های افراد پرداخت گردد مسلماً شوق کار و کسب مهارت در میان جوانان کشور افزایش خواهد یافت.

۵- نیروی کار برای این که حداکثر بهره را برای خود و جامعه داشته باشد می بایست در فرآیند برنامه ریزی سرمایه انسانی از نظر توسعه و توانمند سازی مورد توجه قرار گیرد. نيروي کار همواره به آموزش حين کار نياز دارد. آموزش، مهارت هاي شغلي نيرو و اشتیاق کار را افزايش داده و موجب افزايش بهره وري، خلاقیت و کارآفريني مي شود.

۶- ارزیابی هدفمند، عادلانه و مستمر و تشويق نيروهاي کار در سازمان هاي دولتي و خصوصي مي تواند منجر به تقويت فرهنگ کار و کوشش و توسعه روح ابتکار و شوق کار شود. در جامعه اي که به سرمایه های انساني کار اصالت داده شود و انسان ماهر و کارآمد محور توسعه گردد، آن جامعه قطعاً به توسعه پایدار خواهد رسید.

۷- قوانين و مقررات بايد به نحوي تدوين شوند که با تسهیل ارتباطات موجب کارآمدي و تقويت نيروي کار شوند و فضاي کسب و کار و تغيير و تحول را فراهم سازند و به جاي ايجاد مانع، بيشتر در صدد رفع موانع و تسهيل امور برآيند تا شور و شوق کار خود به خود افزایش يابد. در این راستا لازم است درجریان فرآیند گزینش و استخدام نیروهای سازمانی بجای ارزیابی صرف مطالب تئوریک، مهارت ها و توان عملیاتی افراد نیز مورد سنجش قرار گیرد.

۸- روش هاي سازماني و جريان کار عامل بسيار مهمي در کارآمدي نظام سازمانی کشور است. اصلاح روش ها مي تواند موجب چابکي و چالاکي سازماني گرديده، عامل پويايي و افزايش بهره وري شود. لذا مهندسي مجدد روش انجام کار موجب تحرک بخشي، استفاده بهينه از منابع و فرصت ها مي شود.
سخن پایانی اینکه کشور ما ازاستعدادهای بی نظیر نیروی کار و منابع خدادادی فراون بهره مند است. تنها کافیست که با تدبیر مناسب این نعمت ها در مسیر آبادانی و عمران ایران اسلامی هدایت شود. بی شک وقت آن رسیده است که با طراحی نظام آموزشی و کسب و کار مناسب خط بطلانی کشیده شود بر اهمیت کاغذهای بی ارزشی که در برخی از دانشگاه ها به عنوان مدرک تحصیلی به جوانان مملکت داده می شود و مابه ازای آن هیچ گونه مهارت و یا توان عملیاتی در زمینه تخصص مذکور وجود ندارد.

ما نیازمند دانش کاربردی و اشتیاق کار هستیم که این مقوله باید از طریق اصلاح روش‌های اداری و آموزشی در جهت ارائه مهارت های لازم به نیروی جوان و نوجوان کشور در دستور كار برنامه ریزان و طراحان نظام کسب و کار کشور و در رأس آن دولت و مجلس قرار گیرد. اگر بخواهیم معضل بی مهارتی را مرتفع سازیم و به دنبال آن از مهارت و توان تولید داخلی حمایت كنیم، باید ببینیم تولید گران و کارآفرینان در كجا و چه زمانی نیاز به حمایت دارند. بی شک تولید کنندگان و کارآفرینان علاوه بر اینکه خود دارای روح ابتکار و شوق کار هستند اولین گروهی خواهند بود که توان ایجاد و تسری این روحیه را در اجتماع دارند. لذا در فرهنگ عمومی باید تولیدكنندگان و کارآفرینان به عنوان پیشتازان شکوفایی و استقلال معرفی شوند و تكریم از كسانی كه در این عرصه تلاش می‌كنند، به عنوان ارزش در جامعه معرفی گردد. تا از این طریق ضمن بها دادن به تخصص و مهارت افراد در جامعه، نظام کسب و کار کشور تقویت گردد.
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۱:۳۳:۰۸
با حذف رانت خواری خیلی چیزا خود به خود درمان میشه (2216838) (alef-13)
 
حمید صحرایی
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۴:۲۵:۴۱
در زمان سابق میزان10% از جوانان و فقط دارندگان رتبه بالا در کنکور میتوانستند به دانشگاه راه پیدا کنند، 90% از جوانان و البته ضعیفتر به لحاظ هوش جذب بازار کار میشدند.عقیده بر این بود که هر 9 نفر نیاز به یک مهندس و یا تحصیل کرده دارد. امروزه غالب جوانان به دانشگاه رفته اند و انتظار دارند با صرف هزینه و عمر شغل خوبی بدست اورند. در حالی که بیش از یک میلیون نفر افغانی(امار دقیق را کسی ندارد) در شغلهای دست پایین و حتی در شرکتهای زیر مجموعه شهر داری ها مشغول کارند،در حالی که جوانان و فرزندان کشاورزان با گرفتن مدرک، در شهر بدنبال کار میگردند. کشور پر از لیسانسهای الکترونیک و برق است که بلد نبستند یک لحیم کاری ساده و یا یک سیم کشی ساده انجام دهند و بی جهت به هم مهندس میگویند. این در تمام دارندگان مدرک صادق است. راه ندازی دانشگاه ازاد که در راستای کسب درامد توسط هاشمی انجام شد، به نوعی خیانت در حق جوانان بود. داشتن مدرک مد شد و گرفتن مدرک باعث بالا رفتن توقع در جوانان شد. کسی این فرهنگ را جا نه انداخت، که مدرک ارزش نیست، مدرک برگه ایی است که نشان میدهد این جوان به علم کاری بخصوصی اشنایی ابتدایی را پیدا کرده و اماده شروع به کار است. در حالی که جوانان فکر میکنند حالا که لیسانس گرفتند، صنایع و شرکتها باید بدنبال انها بگردد و با التماس و خواهش استخدام نمایند. (2217337) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۲ ۰۷:۴۰:۵۰
ایراد اصلی از ساپورت بیش از اندازه والدین از فرزندان است. جوانان ما از لحاظ مغزی کودک هستند و به بلوغ نمیرسند. این را در 30 سالگی متوجه میشوند. (2218367) (alef-10)
 
ننه گوجه
۱۳۹۳-۰۴-۰۲ ۱۸:۳۰:۳۲
والا منم دانشگاه آزاد واحد شمال مهندسی کامپیوتر قبول شدم و لی رفتم کاردانی ....دولتی خوندم.ننم گفت پول برا دانشگاه و قرتی بازی نداریم. (2219622) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۲ ۰۸:۰۳:۳۸
رویهمرفته در 10 سال گذشته، در کشور تلاش بر حباب سازی شده.
هم در حوزه اعطای مدرک و آمار فارغ التحصیلان

هم در مورد اقتصاد و بورس و نرخ مسکن و ارز

در درون همین حباب سازی ها، فساد رشد کرد طوریکه 20 درصد معتادین کشور مدرک دانشگاهی دارند و یا مراکز بانکی و بورسی با رانت و فساد آلوده هست.

همراه با اعطای مدرک، هرگز فرهنگ تحصیلات عالیه ایجاد نشد. (2218396) (alef-10)
 
مهندس الکترونیک
۱۳۹۳-۰۴-۰۲ ۱۵:۳۴:۰۷
سلام
دوست عزیز اولا کار مهندس الکترونیک لحیم کاری و سیم کشی نیست، این کار را تکنسین های فنی و حرفه ای و هر فردعلاقه مند با تجربه دیگر انجام می دهد. کار یک مهندس طراحی است که اگر مهندسان ما آن را نمی دانند باید از وزارت علوم که سرفصل ها را تعیین می کند بپرسید که چرا آنها و مدرسان دانشگاه که به غلط خود را استاد می نامند بر آن اصرار دارند. ثانیا سرفصل دروس رشته ای که نام بردید در همه دانشگاه های دولتی و آزاد و حتی در تمام دانشکاه های جهان یکسان است و کتب های یکسانی تدریس و امتحان گرفته می شود.البته ممکن است در صد دانشجوی هم رشته و همکلاسی همه به یک اندازه دانش و تجربه ومهارت نداشته باشند مه طبیعی است.در فوتبال هم همه بازیکنان مسی و رونالدو ومارادونا وپله نیستند. (2219265) (alef-10)
 
مربی
۱۳۹۳-۰۴-۰۷ ۱۷:۳۴:۲۰
خدمت شما عرض کنم سیستم آموزشی دانشگاه های ما تلفیقی از آمریکایی و انگلیسی است آمریکایی ها اول دروس و مدرک می گیرند و بعد بمدت 2 سال با حقوق مناسب در یک کارخانه به کارآموزی مشغول میشوند ولی انگلیسی ها که بهترین سیستم را دارند دروس کاربردی زیادی در حین تحصیل می گذرانند . و خدمت شما عرض کنم اساتید دانشگاه چون خودشان مهارتی را بلد نیستند (البته قصد توهین ندارم) نمی توانند این قسمت را اجرا کنند.... (2227620) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۷:۳۱:۰۳
به عنوان یه جوون به همه جوونا : خودتونو با تحصیلات تکمیلی دانشگاهی گول نزنید. عمرتون و وقتتون ارزش داره. دیگه بر نمی گرده. از همین حالا برید یه حرفه یه مهارت خوب یاد بگیرید. باید خودتون به فکر خودتون باشید بخواید منتظر مسئولین بشینید هیچی نمی شه. (2217736) (alef-10)
 
خائف
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۲۲:۱۸:۰۲
یعنی 100% باهات موافقم . (2218078) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۹:۳۱:۱۱
من چند سال پیش پس از گرفتن مدرک لیسانس فنی یکی دو دوره فنی و حرفه ای رفتم متاسفانه اون ها هم چیزی بلد نیستند (2217900) (alef-10)
 
بنده خدا
۱۳۹۳-۰۴-۰۲ ۱۲:۰۴:۲۳
با سلام
حتما بايد در سازمانهاي متولي آموزشهاي مهارتي نظير سازمان آموزش فني و حرفه اي هم تحولات جدي براي ارتقاي كيفي و كمي دورهاي مهارتي ايجاد شود و از مدرك گرايي و آمارسازي و شو كه آفت بجا مانده از سنوات گذشته است پرهيز شود. (2218779) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۵ ۱۸:۲۷:۵۶
اتفاقا تازه تو فنی وحرفه ای یکی ،دو سالی است مدرک گرایی شروع شده و مهارت آموزی داره رخت بر می بندد اگر به فریاد این سازمان نرسند یک موسسه تولید مدر ک با برند علمی کاربردی، بی سواد پشت بی سواد تحویل جامعه و. . . (2225268) (alef-10)
 
مهران
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۲۲:۵۸:۳۹
بله این دوستمون درست میگه ، در سازمان فنی حرفه ای یا چیزی بلد نیستن ، یا میخوان وقت بگذرونن تاپولشون رو بگیرن و یا بیرون فنی و حرفه ای کلاس دارن به این سازمان اهمیت نمیدن و بازم اومدن فقط وقت بگذرونند و پول بگیرن.
من که واقعاً براشون متأسفم با این سازمان دولتیشون.
طوری شده که میگن جهت یادگیری بهتر و کاربردی تر باید به کلاسهای خصوصی برین.
جای تأسفه. (3283675) (alef-13)
 
hajiagha
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۱:۴۳:۴۱
اقایان وقتی من برگشتم ایران رفتم به وزارت کار پیشنهاد ساخت و اموزش فیلم های مستند دادم نامه من هنوز با نام حسین حاجی اقا ان جا است اما کسی زنگ نزدند رفتم حوزه هنری و رفتم هزار اداره و دفتر اما دریغ از پاسخ و اخر سر هم پلیس امنیت و اوین و.... چطور با شما ها در ایران کار کنیم وقتی در بی هوشی کامل هستید (2216877) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۴-۰۲ ۰۸:۰۶:۰۰
با سلام،
ای حلجی آقا!
یعنی شما رفتید ، برگشتید و می خواستید با تخصص تان برای ما آموزش "ساخت فیلم های مستند" بدهید ؟ بابا ایول (2218397) (alef-10)
 
مجید
۱۳۹۳-۰۴-۰۳ ۰۷:۲۰:۲۵
آره داداش چی فکر کردی هرچی باشه خارجی هااز ما ایرانی کار میکنن و ساعت کار مفیدشون مثل ما نیم ساعت نیست بلکه از۸ساعت ۷/۳۰کار مفید دارن. (2220149) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۱:۴۹:۱۷
با نظر این دوست موافقم.
مهارت آموزی موفق و کتر آمد بایستی منجر به شغل آفرینی پایدار ،مهار بیکاری و رونق تولید و تجارت کسب و کار در جامعه شود.
متولیان ومسئولین محترم میدان کسب و کار جامعه را دریابید واقع بینانه برنامه ریزی و در اجرای برنامه مصمم حرکت کنید.تا معضل اشتغال کشور برای همیشه از جامعه مان رخت بر بندد. (2216892) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۴:۵۴:۵۵
باهات موافقم اما به شرطی که آموزش فنی و حرفه ای هم در کشور حساب و کتاب داشته باشد . الان غالب مراکزی که به آموزش های مهارتی میپردازند هدف اصلیشان چاپیدن دانشجویان و هنرجویان است . یعنی از یک طرف مبالغ سنگینی برای اموزش مهارتها گرفته میشود . مثلا یک مهارت خاص را برای آموزش 235 ساعت میبندند بعد که وارد دوره میشوی میبینی حداقل 400 ساعت نیاز است تا مفاهیم لازم به درستی و کاملی آموزش داده شود در نتیجه استاد مجبور است از سر و ته موضوع بزند تا راس 235 ساعت تمام شود . از طرف دیگر بسیاری از کسانی که تحت عنوان استاد و مربی به آموزش مشغولند صلاحیت آموزش ندارند ، یعنی شاید این فرد در شاخه کاری خودش یک استاد تمام است اما توانایی انتقال مطالب به هنرآموزان ،و مهارت آموزان را ندارند . از طرف دیگر متولی درستی پیرامون مهاتهای فنی و حرفه ای وجود ندارند یعنی الان هنرستانهای کار و دانش و فنی حرفه ای ، سازمان فنی حرفه ای کشور و دانشگاه جامع علمی کاربردی 3 سازمان مهارت آموز محور میباشند که در عمل هیچکدام مهارتی نمی آموزند به عنوان مثل این پر واضح است که دانشگاه جامع علمی کاربردی تنها تبدیل به یک موسسه دانشج پذیری برای اعطای مدرک شده و مراکزش غالبا از حداقل امکانات فنی و انسانی بی بهره اند همچنین متقاضیان ورودش را غربال نمیکند که آیا اصلا صلاحیت ورد به دوره را دارند یا خیر مثلا در جایی که رشته مندسی سخت افزار تدریس میشوند افرادی با مدرک کاردانی کشاورزی ، ادبیات و ... حضور دارند که در کل اصلا هیچ پیش زمینه ای از مبانی کامپیوتر ندارند .

در کل یعنی آموزش فنی و حرفه ای در کشور بیشتر بنگاه هایی جهت اخذ وجه تشکیل دادهو از آموزش و سیستم آموزشی خبری نیست . تاز زمانی که این مشکلات حل نشود همین آش است و همین کاسه . (2217402) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۸:۱۸:۱۵
مشکل از اینه که بسیاری از اساتید واقعا حتی خودشونم هیچ کاری بلد نیستند که بخوان اونو به دانشجو انتقال بدن! خیلی از اساتید با رانت های علمی و مقالات جعلی استاد شدن ! نمونه هاش هم زیاده ! (2217824) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۱:۵۸:۲۹
من تاکنون چندین همکار فارغ التحصیل کارشناسی ارشد داشته ام که حتی الفبای تحقیق، کار با اینترنت، پایه زبان انگلیسی و ... نمی دانستند!

باور نکردنی است که دانشگاههای ما به غالب پایان نامه ها نمره 19/5 می دهد و این افراد را وارد بازار کار می کنند.

لذا فقط موضوع مهارت تخصصی نیست. فارغ التحصیلان غالب دانشگاههای در شهرهای کوچک (که قبل از دولت نهم روستا بوده اند) فاقد حتی سواد مکفی هستند چه برسد به مهارت تخصصی.

راه چاره:

امتحانات پایان ترم کلیه دانشگاهها در کلیه رشته ها و کلیه نقاط کشور و اعم از پیام نور/ آزاد/ غیر انتفاعی ، بصورت متمرکز و سراسری انجام شود تا شاهد اینهمه بیسواد مدرک دار نباشیم.

این ر اه باعث می شود تا دانشگاهها از هر کسی به عنوان استاد استفاده نکنند و بار علمی کشور و سپس بهره وری نیروی کار ارتقا یابد. (2216925) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۷:۵۹:۴۵
اگه همه یک استاد راهنمای گیر مثل من داشتن این مشکلات نبود! بالغ بر 40 تا مقاله برای نوشتن فرم اولیه پروپوزالم در اوردن کامل خوندم بازم میگه کمه :| (2217787) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۲:۱۹:۴۰
مدارک در کشور باید زماندار باشد مثل گواهینامه رانندگی (2216988) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۸:۱۲:۰۸
مثلا هر 10 سال بروید و 4 سال بخونید فقط لیسانس بگیرید ! ارشد دکتری که بماند !!!!!!!! (2217813) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۲:۲۵:۰۴
طرف 4 یا 6 سال درس مسخونه تا ابد میگه من مدرک دارم در صورتی که باید هر 4 سال این مدرک در یک آزمون محک بخوره تا هم فراموش نشه و هم مشخص بشه این مدرک را چطوری گرفته و هم پولی گیر آموزش عالی بیاد و علم در کشور پویا بشه
طرف رفته یک مدرک پزشکی گرفته 20 سال پیش بعد رفته سر شغل ساختمان سازی حالا بعد 20 سال وقتی برشکست شده آمده میگه من دکتر هستم
سنگ محک نیاز هست - نمیدونم در دنیا اینطور هست یا نه ولی ما میتونیم ابداع کننده باشیم تا سره از ناسره مشخص بشه
نمیشه شب امتحان خوند بعد مدرک گرفت و سالها مدرک خاک بخوره بعد دوباره بگیم این شخص اینکاره است (2217008) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۳:۵۰:۳۰
"برشکست" شده؟!!!
خدای من به این جوانان ما کمی ادبیات یاد بده بعد نظر دادن!! (2217245) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۶:۰۴:۵۴
ورشکست درسته نه برشکست (2217566) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۸:۲۲:۲۷
خوب دوسته من شما اگر نمی دانید پدر من پزشکه ، رسما سالی چندین باز اموزی با امتحان ازشون می گیرن تا پروانه مطبشون رو بتونن تمدید کنند. این کار این چند ساله خیلی هم بهتر شده و امتحانات واقعا دشواری گرفته می شود برای 5 امتیاز از 150 امتیازی که در 4-5 سال باید جمع کنند ! (2217832) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۲ ۱۲:۵۳:۵۶
نه برادر من. چنین نظر و پیشنهادی متاسفانه بسیار سطحی و غیرعقلانی ست. شما مشاهده کنید کشورهای پیشرفته چه می‌کنند، ما هم همان کار را بکنیم و بیخود و بی‌جهت وقتمان را صرف ابداعات و اختراعات پوچ ننمانیم. متاسفانه این کشور هشت سال بخاطر ماجراجویی های یک نفر خسران زیادی دیده که مصداق بارز ضرب‌المثل سنگ و چاه و ... و صد عاقل است. حال عرض میکنم چه می‌کنند:
هدف از تحصیل دانشگاهی خصوصا در رشته مهندسی یادگیری مهارتی شغلی بوده و ادامه تحصیل نیز در همان راستا و با هدف ارتقا مهارت می‌باشد. که چه بشود؟ مشخص است. "فردی که کار می‌کند، از ابتدا بعنوان یک متخصص فعالیت داشته باشد". چنین فردی پس از چند سال در حوزه کاری مختص به خودش دارای تجربه کاری می‌شود و بهتر از هر دانشجویی مطالب دانشگاهی را می‌فهمد. اما چیزی که مشخص و واضح است، این می‌باشد که دانش ثابت نیست و درجا نمی‌زند. بلکه پیشرفت می‌کند. بجهت آنکه چنین فردی از دانش درحال پیشرفت حوزه کاری خودش عقب نماند، افرادی در هر رشته بولتن هایی که دانش روز همان حوزه را به رشته تحریر در می‌آوزند آماده می‌کنند تا چنین دانش آموختگانی دیگر نیازی به حضور در دانشگاه نداشته باشند و اصطلاحا آپ تودیت باشند.
مشکل کشور ما بگونه ای است که می‌توان گفت: "خانه از پای‌بست وبرانه است". بدین معنی که افرادی که غیرمتخصص می‌یاشند، در مشاغلی تخصصی فعالیت می‌کنند و انتظار دارند که دانش تخصصی را بصورت تجربی بیاموزند. چنین فردی حال چگونه می‌خواهد خود را با دانش در حال پیشرفت به روز رسانی نماید را فقط یک نفر می‌داند!!! در خوشبینانه ترین حالت نیز فردی را مسوول حوزه‌ای تخصصی می‌نمایند که تخصصش در حوزه ای دیگر است. نگاه به این همه شهردار و استاندار که پزشک هستند، مهندس برق می‌باشند، وکیلند، رزمنده بوده اند و .... بیاندازید. در همین دولت قبل برای من هنوز جای سوال است که چگونه فردی هم می‌تواند رییس سازمان انرژی اتمی شود و هم وزیر امور خارجه!!! در داخل ادارات اگر توجه بفرمایید نیز افراد با افزایش گرید سازمانی حوزه فعالیتشان نیز تغییر می‌کند.
مشکل کشور ما این است که چگونه فردی مسوول کاری تخصصی می‌شود. (2218914) (alef-10)
 
1360
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۲:۳۸:۵۰
نسل جدید وقت دوست داره دانشجو بشه اونم دلیل داره چون دنبال ازادی هستن فکر میکننن تو دانشگاه بیشتره همه شدن پشت میز نشین کسی الان دست به اچار نیست تنبل شدن نسل جدید چرا (2217054) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۲:۳۹:۳۹
شما دوستان چی فکر کردید؟
کسایی که می تونند کیلویی مدرک دانشگاه رو بگیرند کیلویی هم مدرک فنی حرفه ای می تونند بگیرند
سر خودتون بی خود گرم این داستان ها نکنید
تازه الان اینجوری جلوی ورود فارغ تحصیل ها رو بگیرید 2 سال دیگه چی بلخره باید وارد بازار کار بشند یا نه؟
کار براشون پیدا می شه؟
شما دوست عزیز که خارج ول کردی اومدی اینجا با مهارتت الان داری چه گلی میزنی بگو ما هم بدونیم (2217058) (alef-10)
 
سيذ ابراهيم كراماتي
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۲:۵۰:۰۸
درمان درد مدرك داري بي مهارت در دست حاكميت است؛ زيرا اين نگاه حاكميت به مدرك و ضرورت پنداري آن كار را به اينجا كشانده است كه ماراتن رسيدن به مدارك بالاتر به هر نحو و ترفند چنان كولاكي در جامعه ايجاد كرده كه دارا و ندار ، نيازمند به مدرك و بي نياز خود را دلمشغول عناوين دكتر و مهندس كرده و در اين ماراتن بي سرانجام گرفتار آمده اند و چنان دود غليظي فضاي علمي كشور را فرا گرفته كه كميت بويي نبرده از كيفيت در آن مي تازد و اين تازش به مرزهاي لغزش بنيه هاي علمي جامعه محدود نشده و مي رود كه به يك تهديد اجتماعي تبديل شود و سرمايه اجتماعي را در خطر قرار داده و حاكميت را با صف درازي از داراندگان مدارك دهان پركن دكتري و كارشناس ارشد مواجه كرده كه جزء آنچه كه عنوان مدرك است بي نوايان بضاعتي ندارند و دريغ از مهارتي كه قاتوق نانشان باشد و بدتر اينكه عنوان پرطمطراق و دهان پركن دستها را نيز به كمر برده و ايشان نه چنانند كه از نظر علمي بدرخشند و نه شايسته مي بينند كه مدرك را در طاقچه بگذارند و باغچه بيل بزنند و همين خود برتر بيني كاذب دارد قاتل جان افراد مي شود.
ظهور قارچ گونه دانشگاههاي بي كيفيت در شهرها و قصبات دور و نزديك اگرچه براي بعضي ها نان خوبي داشت و اما دارد آب به چال امنيت اجتماعي مي اندازد!
يكي از عمده ترين نمادهاي ترويج مدرك گرايي از سوي حاكميت ، محدود كردن داوطلبان نمايندگي مجلس شوراي اسلامي به داشتن كارشناسي ارشد است كه مصوبه مجلس است و حالا چرا بايد زبان يك ملت در مجلسش داري چنان مدركي باشد و چنين مدركي چه ويژه گي به فرد مي دهد كه ندارش ندارد؟ بايد كه نمايندگان مصوب قانون و شوراي نگهبان صحه گذار پاسخ دهند و لي آنچه كه خرد حكم مي كند ؛ اين است كه پاس كردن چند واحد اضافي آنهم در يك رشته دانشگاهي و دانشگاهي كه در مش مش آباد است؛ نمي تواند شاخص موثري براي تعيين صلاحيت باشد.
نگارنده به دانشمندان و عالمان اداي احترام مي كند و غرضش اهانت به دكترها و مهندسين و دارندگان مدارج عاليه تحصيل نيست و مقصود اين بود كه گوشه اي از واقعيت عيان شود. (2217087) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۳:۱۵:۱۹
شوکه شدم :
وقتی داشتم به داخل متروی انقلاب را میرفتم یک داد میزد مدرک لیسانس، فوق لیسانس، دکترا، پایان نامه، مقاله در آی اس آی
میدونم مدرک هایی که در ایران هست ... ولی آی اس آی !!!!
واقعا یک جایی باید باشه مدارک با سواد آدم ها چک بشه آنهم دوره ای - مگر اینکه کار از کار گذشته باشه و روسا از ترس این طرح را قبول نکنند - آنوقت باید به حال این مردم گریست چون آینده ای ندارند - نباید گذاشت بیسوادها بر ما حکومت کنند (2217151) (alef-10)
 
آریابان
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۳:۳۶:۳۰
اونطرف سکه رو هم باید دید :
لابد اون پیتزائی رو که یک پیک موتوری با مدرک کارشناسی ارشد میاره ، انباشته است از انرژی مثبت برای پشت کنکوریها !!!!؛ (2217206) (alef-10)
 
جواد
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۳:۴۶:۴۱
من لیسانس برق الکترونیک دارم اما برای دانشجویان فوق لیسانس نرم افزار مقاله و پروژه انجام میدهم و متاسفانه باید بگویم بعضی بقدری بی سواد هستند که بلد نیستند فایل ضمیمه را دریافت و از حالت فشرده خارج کنند! (2217234) (alef-10)
 
سید صادق
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۳:۴۹:۲۶
خشت اول این بنای کج زمانی نهاده شد که به اسم به اصطلاح «تعهد» در سه دهه پیش «تخصص» کنار زده شد. اما بعد از سه دهه که همه متعهدین یا به بیان دقیق‌تر متعهد‌نماهای ریاکار، خودشان همگی دکترا «تهیه» کردند، حالا دیگر همه دکتر شده‌اند و برگشته‌ایم سر خط. حالا باید پرسید از این همه جناب دکتر و پروفسور کدامشان اندازه یک مهندس ساده کار بلد است؟ (2217241) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۲ ۱۲:۰۸:۰۴
خیلی از این افراد به اندازه یک آبدارچی کار بلد نیستند چه برسد به مهندس. چند تا از این ها رو بیارید بهشون یک طناب بدین بگین یک جسمی رو با اون ببندند باور کنید نمی تونند گره بزنند. (2218789) (alef-10)
 
مدرس
۱۳۹۳-۰۴-۰۲ ۱۲:۱۶:۱۵
فقط می توانم به خاطر عمر تلف شدده ی خودم و تمام دانشجویانی که به خاطر سیستم آموزشی غلط در کلاس های آموزشیی که فراتر از درک و فهم آن ها بود و محتوای زیاد آموزشی اش آموزش را بی محتوی و خارج از حوصله ی آن ها کرده بود، افسوس خورده و از خدا وند طلب مغفرت نمایم چرا که باید طبق قوانین بی سرو ته آموزش یک ترم را سپری می کردم و سرفصل آموزشی را حتی بدون توجه به یادگیری دانشجویان کامل می نمودم. (2218808) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۴:۰۶:۵۷
وقتي براي استخدام ، جداي از مهارت ، مدرك هم لازمه از دست ما جوانان چه كاري بر مي آيد .
من خودم مدرك CCNP شبكه دارم ، اما مجبور بودم ليسانس هم بگيرم زيرا هيچ جا يك ديپلمه را به عنوان مهندس استخدام نمي كنند .

حالا ما مانده ايم و دهها واحد پاس كرده بي ارزش كه فقط جواني ما را به باد داد . (2217284) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۶:۱۳:۵۳
اتفاقا اين دانشگاه جامع علمي كاربردي براي همين منظور ايجاد شد كه مدرك دانشگاهي با مهارت توأم شود ولي اينكه چقدر به هدف خود رسيد جاي بررسي دارد. آموزشكده هاي فني و حرفه اي هم فلسفه شان تربيت تكنسين ماهر بود كه باز هم با تب مدرك گرايي انها را دانشگاه كردند و دانشگاه فني و حرفه اي را راه انداختند. (2217587) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۸:۲۳:۱۹
مدرک CCNP یک گواهی نامه مهارتی است و در هیچ جای دنیا ارزش مدرک آکادمیک ندارد. با خواندن تنها 4 کتاب میتوان این مدرک را گرفت ، در ضمن شرکتهایی مانند Test King سولاتش را به فروش می رسانند (2217836) (alef-10)
 
مهدي
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۴:۰۷:۳۳
باسلام
فكر مي كنم حتي وزير علوم هم به اين نكته پي برده كه درباره ادغام دانشگاه جامع علمي كار بردي با دانشگاه فني و حرفه اي طرح موضوع كرده و مي خواد به جاي رشد كردن طولي به عمق بپردازه... اميدواريم كه اين موضوع به كيفيت مهارت آموزش در سطح دانشگاهها كمك كنه (2217288) (alef-10)
 
سارا
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۶:۰۷:۲۰
اگر اين تجميع ها صورت بگيرد قطعا در كيفيت بخشي مؤثر است. البته وقتي در كشور ما بحث ادغام صورت ميگيرد به جاي نگاه كارشناسي نگاهها منفعتي مي شود.يعني به جاي اينكه نگاه ما ملي باشد منفعت طلبي سازماني جاي ان را بگيرد. (2217575) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۲ ۰۹:۳۳:۲۰
اتفقا کاملا در اشتباه هستید چون فنی وحرفه ای قبلا به مهارت می پرداخت ولی الان با تاسیس انشگاههای علمی کاربردی در سازمان فنی وحرفهای سوق به مدرک گرایی شد. (2218477) (alef-10)
 
ناشناس
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۴:۲۰:۵۵
وقتی معیار انتخاب مسئولین حتی در رده های فنی و علمی بر اساس خودی و غیر خودی است . وقتی نیاز مدرکی آنها هم در ناصر خسرو و یا کسب بورسیه های سفارشی مرتفع میشود و بعد همین مسئولین میخواهند جذب نیرو کنند و یا قضاوت و تحلیل فنی داشته باشند تا دستور لازم صادر کنند و ....
همین میشود که شده است بدتر آنهم در پیش است. (2217326) (alef-13)
 
ناشناس-سی
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۴:۵۴:۰۲
با سلام جالب است بدانید که خود آموزش فنی وحرفه ای روی آورده به مدرک گرایی چون با یک طرح ضربتی در عرض چند ماه تعداد 70 دانشگاه علمی کاربردی در این سازمان تاسیس شدچون پول، در این مدرک سازی هاست یکی از مسئولین بیایید وبررسی کند الان مدرک کارشناسی برق والکترونیک و. . . هم داریم میدهیم به مردم . دنبال کارشناسی ارشد و . . . هستیم . لطفابررسی کنید بررسی کنید (2217399) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۲ ۱۱:۵۶:۰۵
اتفاقا به نظر من اگر قرار هست دانشگاه علمي كاربردي باشد و فعاليت كند بايد در مراكز آموزش فني و حرفه اي باشد چراكه تنها اين مراكز هستند كه امكانات و تجهيزات آموزش عملي و كاربردي را دارند و به معناي واقعي مي توانند به دانشجو مهارت ياد بدهند و اين اتفاق را مغاير با اصل مهارت اموزي نمي دانم ليكن بايد مراقب اهداف ان باشيم تا انحراف نيابد. (2218760) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۵:۰۸:۰۰
فرزند اول من ریاضی فیزیک خواند و فقط محفوظاتش خوب بود اما فرزند دوم را فرستادم فنی حرفه ای انقدر کار بلد است در بازار کار هم موفق تر شد الان دارد مهندسی مکانیک میخواند ترم اخرش است امکان تحصیل هم دارند در بازار کار هم موفق تر هستند امیدوارم تجربه من و خیلی از اولیای دیگر بدرد بجه ها بخورد که رشته های فنی بسیار بهتراست (2217434) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۵:۳۹:۴۰
شما مشکل کارآفرینی را حل کن میبینی که همه این بی مهارتها با مهارت میشوند. مهارت چیزی نیست که در کلاس درس بیاموزیم. مهارت در بازار کار کسب میشود سال 78 و 79 یک کارخانه در یکی از شهرکهای صنعتی خود من به بیش 200 کارگر که قبل از ان فقط سابقه کشاورزی و دامپروری داشتند کار با ماشین تراش و پرس و دستگاههای دیگر را یاد دادم ولی متاسفانه به همت دولت کارخانه تعطیل شد پس مشکل مهارت نیست شما کار ایجاد کن مهارت به مرور بدست میآید. کار باید پول را به جیب مردم ببرد تا انها تن به یادگیری بدهند. (2217514) (alef-10)
 
نسيم شمال
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۶:۳۵:۲۰
اين نامه ها رو بايد 15-20 سال پيش مي نوشتند نه الان .الان بايد براي بچه هاي دوره ي ابتدايي و دبيرستان فرهنگسازي كرد و يك چاره اي هم حداقل به فكر فارغ التحصيلان فوق ليسانس و دكتري كرد (2217636) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۶:۳۹:۱۸
متاسفانه جو اموزشی کشور طوری است که اقایون بیشتر به دنبال منافع شخصی خودشون هستند تا منافع ملی . هر که از راه رسید و اشنایی داشت و پولی به فکر تحصیل و پیشرفت این مرز بوم افتاد !!!!!!!!!!!!!! و جای تاسف دارد که دانشگاه های مادر و اسم و رسم دار نیز برای جبران هزینه های خود به سمت مدرک فروشی روی بیاورند با این اوصاف جایی برای مهارت و تخصص باقی می ماند؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (2217648) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۷:۰۹:۳۴
مدارکی که در کشور داده میشه بیشترشان به بازار کار و تولید ربطی نداره و این در بلند مدت باعث خسارات زیادی به کشور میشه و البته میشود گفت شده (2217702) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۷:۳۲:۱۴
غافليد سالانه چند ميليارد دلار نصيب همين دانشگاه آزاد ميشود . زمينهاي بي حدوحصري هم که نصيبشان ميشود بعنوان اموال غيرمنقول رقمهاي نجومي دارد (2217740) (alef-10)
 
دانشجوی دکتری
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۸:۲۰:۴۵
وقتی رییس جمهور سابق در زمان تصدی استانداری ، دکترا هم گرفته می توان فهمید نه استانداری کرده نه درس دکتری را واقعی خوانده (2217829) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۸:۵۱:۵۶
كسب مهارت فني تخصص براي هر كسي بايد ازهمان شروع تحصيل در دبستان تا دريافت ديپلم ،با قرار دادن يك تخصص به عنوان يكي از درسهاي اصلي هر مقاطع تحصيلي ، شكل بگيرد بلكه محقق شود (2217865) (alef-10)
 
محبوبه
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۸:۵۳:۳۵
من کارمند فنی و حرفه ای یکی از شهرهای نزدیک به پایتخت هستم و 13سال سابقه دارم. مایلم دوخاطره غم انگیز از این 13سال را نقل کنم: روزی پسری که دانش آموز کلاس پنجم ابتدایی بود به همراه مادرش به اداره کل آموزش فنی و حرفه ای که محل کار من است آمد و خیلی جدی گفت: خانم من آباژورهای منزل خودمان و تمام فامیل را تعمیر کرده ام ولی در جوشکاری و لحیم کاری میله هایش ضعیفم. میتوانید به من جوش یاد بدهید؟ ضعف قانون و رفت و آمدهای مکرر و التماس هایش به جایی نرسید تا آن که مسوول اداره را با قندان روی میز تهدید کرد... گریه کرد و با صورتی مملو از آب چشم و آب دماغ، دست خالی ماند و رفت و ... مادری از جنوب شهر که با قبولی پسر 17ساله اش از گرفتن آموزش یک دوره تراشکاری در یکی از مراکز آموزشی رایگان این شهر، یک دسته موز برای تشکر از مربی اش آورد... آنوقت یکی از کارشناسان رسمی با3سال سابقه یکی از ادارات کل همین شهر را در نظر آورید که وقتی فایل زیپ شده ای را برایش ایمیل زدم، زنگ زد و گفت سه تا کتاب فرستادید که به درد من نمی خورد!!! من فایل اکسل آمارتون رو میخواستم!!! ...درود بر مربیان فنی و حرفه ای. (2217867) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۲۰:۱۲:۲۶
به هرحال افراد در کنکور شرکت میکنند و با توجه به رتبه ای که کسب می کنند در دانشگاه های معتبر تا دانشگاه های بی اعتبار قبول می شوند.
این به کنار.

مشکل وقتی حاد تر می شود که چند هزار نفر با معدل های فاجعه و نمراتی که حتی در دانشگاه های ضعیف کشور هم اعتباری ندارد با رانت وارد بهترین دانشگاه های کشو می شوند و حتی بورس می شوند! و همین افراد با همان رانتی که داشته اند در پست های مهم مملکتی قرار می گیرند. و وضع کشور همینی میشود که هست! (2217932) (alef-10)
 
امیر
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۲۰:۳۳:۵۷
من یه مطلبی برای دکتر ولایتی فرستادم هنوز که جوابی نگرفتم. به نظرم بهتره مثل 300 400 سال پیش که مراکز علمی ما امثال ملاصدرا و ابن سینا و میر داماد و ... رو به دنیا عرضه کردن میشه ورودی دانشگاه ها رو کاملا باز کرد و به جز یک سری درس پایه رد یا قبول دانشجو در کلاس درس یک استاد رو به نظر همون استاد موکول کرد. در واقع قدرت رو به استاد داد. کلا مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا و ... رو هم برداشت که دانشجوبه خاطر رسیدن به یک تکه کاغذ به نام کارشناسی فلان و دکترای بهمان پا به دانشگاه نزاره. میشه مشاوران مجرب در دانشگاه ها قرار داد که به دانشجوها مشورت بدن برای رسیدن به یک مهارت خاص چه آموزش هایی رو باید بگذرونن. مسلما رقابت علمی بین دانشجوهایی که واقعا علاقه مند کسب علم هستند برای حضور در کلاس اساتید با سوادتر بالا خواهد گرفت و رقابت بین اساتید هم برای جذب دانشجو منجر به افزایش سطح علمی شون خواهد شد. اگر بازار کار هم در جذب نیروی کار به دنبال مهارت باشه و نه مدرک دانشگاه میشه محل کسب مهارت و علاقه مند واقعی علم میره دنبال حضور در محضر اساتید بیشتر و کسب دانشنه از سر بیکاری و پرستیژ بره دنبال کارشناسی ارشد و دکترا و ...
البته این فقط یه ایده هست و احتمالا ایراداتی هم بهش وارده. (2217955) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۲ ۱۷:۳۷:۰۰
حالا چرا دکتر ولایتی؟!؟!؟!؟!؟!؟؟!؟!؟!؟!؟؟!!؟ (2219530) (alef-10)
 
13
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۲۲:۰۰:۳۵
من فارغ التحصیل دانشگاه تهران هستم . حقوقم با کارمند دبیرخانه که در دانشگاه علمی کاربردی روابط عمومی خوانده یکی است. در وزارت جهاد کشاورزی فارغ التحصیلان علمی کاربردی خیلی خیلی زیاد است و کار کارشناسی اشان در سطح بسیار پایینی است. تاسیس این دانشگاه ها واقعا ظلم به مدرک کارشناسی بود. حیف اون همه درسی که خوندم چه فرقی با این گروهی که دل ای دل کردند و مدرک گرفتند داشتم؟ (2218052) (alef-10)
 
رتضی
۱۳۹۳-۰۴-۰۲ ۰۰:۲۸:۲۹
وست گرامی دقیقا ایرادازهمین نوع نگاه شماست بزارین دانشگاه علمی کاربردی جمع بشه ببینیم شما چه گلی به سراین مملکت میزنین.
طرف فارغ اتحصیل رشته مهندسی موادتومقطع ارشده بعد خودش اعتراف میکنه عیرازچارتا دیاگرام وفرمول های ریاضی هیچ چی ازاین رشته نفهمیده.
من به عنوان دانشجوازیکی ازاین اساتیدمحترم که دردانشگاه معتبردانشجوی دکتری بودیک نکته کاربردی پرسیدم نتونست جوابمو بده.
من نمیدونم این تئوریات چه مشکلی ازماحل میکنه.
دوست من پس ایرادازدانشگاه علمی کاربردی نیست .ایرادجای دیگه است. (2218232) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۲۲:۰۳:۱۸
تا وقتی دبیرستان ها و دانشگاه های ما ۴ تا لوله آزمایشه شکسته هم نداشته باشند(که ندارند) به هیچ کجا نمی رسیم و مهارت وقتی شکل میگیرد که امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی فراوان باشد. (2218055) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۲ ۰۰:۱۷:۲۹
ببخشید آزمایش را نوشتم آزمایشه!!! (2218225) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۲۲:۲۹:۳۱
نظام آموزشی ما سیاسیه تا مهارتی (2218095) (alef-10)
 
احمد
۱۳۹۳-۰۴-۰۲ ۰۹:۲۴:۴۰
شهر من یک دبیرستان خوب و آبرومند ندارد اما دانشگاه آزاد؛ دانشگاه دولتی و علمی کاربردی که هر کدام در چند اطاق اجاره ای و عاریتی جا گرفته اند دارد. دانشجویانی که پول به حساب می ریزند و کلاس بروند یا نروند بالخره مدرک می گیرند. در ضمن این همه دانشگاه اکثر مدرسین کارشناس ارشد هستند و برای نمونه یک استاد یا دانشیار پیدا نمی شود.
به نظر من هنگام گرفتن شناسنامه یک مدرک دکترای هم برای هر فرد صادر کنند تا تا فرد از اول به دنبال مهارت و کار و دانش برود. و دیگر این همه هزینه برای گرفتن مدرک بی خاصیت نکند! (2218467) (alef-10)
 
حسین ایلام
۱۳۹۳-۰۴-۰۲ ۰۹:۳۲:۵۶
من یک دانشگاهی هستم بعد از سی سال کار تحصیل وتجربه یک پیشنهاد دارم وان این است که برای هر مقطع تحصیلی یک مقطع اموزش مهارتی اجباری بگذارید واین مراکز فعلی علمی کا ربردی که در ان رشته حقوق و... هم هست راجمع اوری کنید اموزش مهارت اموزی را یک جهاد اعلام کنیدبرای رشته های فنی الان مراکز علمی کار برد با ضعیف ترین کادر علمی دارن فقط وفقط مدرک چاپ می کنند ومیفروشند و از ان طرف هم صاحبانشان دارن فقط به فکر پول هستند و ریشه دانشگاههای دولتی وغیره را می زنند (2218476) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۲ ۰۹:۴۹:۳۵
زنده باد نخبه گرایی نابود باد مهارت آموزی ! (2218497) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۲ ۱۱:۱۵:۰۲
(همه یادشون می باد می گفتن اگه می خوای یه زندگی خوب در آینده داشته باشی باید درس بخونی) در صورتی که زندگی خوب ربطی به مدرک نداره ربط به رانت شغلی اقتصادی و حق اینو اونو خوردن زرنگی و شیطان صفتی داره کاش زود تر اینو فهمیده بودم تا از این مملکت می رفتم عمر یه جایی سرمایه گذاری می کردم که بعد از یه عمر زحمت از یه حداقل زندگی آبرو مندانه بر خوردار می شدم (2218646) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۴-۰۲ ۱۱:۱۶:۲۵
الف جان
شبكه هاي ملي ما رو ببين ،استاد با افتخار در رسانه ملي اعلام ميكنه روش تحليلي حل مسئله را ولش كن راه حل تكنيكي رو بچسب و در چشم بهم زدني تست رو از پا در بيار.
استاد ارجمند من جناب توكلي ماداميكه راههاي ميانبر كم زحمت رو تبليغ ميكنيم و بچه بيگناه رو از تحليل و درك مفاهيم باز ميداريم انتظار داريم ،ماهر هم بشود............ (2218650) (alef-10)
 
مرتضي
۱۳۹۳-۰۴-۰۲ ۱۲:۱۵:۴۳
ي استادكار مهارت ديده خوب هيچ وقت بيكار نيست (2218806) (alef-10)
 
حامد
۱۳۹۳-۰۴-۰۲ ۱۹:۳۳:۲۹
فقط بعضی از رشته های دانشگاهی رشته های مهارتی هستند. بسیاری از رشته ها بیشتر جنبه تئوری دارن. مثل ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست، تاریخ، جغرافیا، زمین شناسی، ادبیات، جامعه شناسی، الهیات و الی آخر . شما انتظار داری اینا مهارت سیم کشی بلد باشن!!
این نگاه اشتباه متأسفانه وجود داره و ما هنوز کارکرد های بسیاری از رشته های دانشگاهی رو نمی دونیم و خیال می کنیم فارغ التحصیلان دانشگاهی باید خودشون برای خودشون کار و کارخونه ایجاد کنن ! (2219709) (alef-10)
 
مهندس الکترونیک
۱۳۹۳-۰۴-۰۲ ۲۰:۰۲:۳۷
دانشگاه، دانشگاه است و مجموعه ای است از صندلی تکی و یک تخته یک سطل آشغال و یک لامپ.در همه جای ایران همین است.مدرسان دانشگاه که خود را به غلط استاد می نامند تنها مطالب به درد نخوری را تکرار می کنند و در آخر هم امتحان می گیرند. منابع درسی هم حداقل در رشته ما با تمام دانشگاه های جهان یکسان است،فکر می کنم در سایر رشته های مهندسی هم همین طور باشد. من در کلاس های دانشگاه های معروف دیگر هم به دعوت دوستانم شرکت کرده ام،اینکه استاد یک درس در ام آی تی تحصیل کرده یا در دانشگاه علم وصنعت تفاوتی در منش. شخصیت فرد ندارد.فردی که از مطلب می زند و خوب درس نمی دهد فرقی ندارد مدرکش را ازکجا گرفته باشد . (2219757) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۳ ۰۰:۳۹:۴۷
مردم بدانید در دانشگاهها بی سوادی به مرحله بازتولید رسیده و درصد بسیار بالایی از معلمان آموزش و پرورش و اسایتد دانشگاه از همین دانشگاهها مدرک کیلویی گرفته اند و به صرف داشتن مدرک فوق لیسانس و دکتری معلم و استاد شده اند. توقف این روند و باز سازی آموزش و پرورش و دانشگاهها قطعاً بسیار مشکل و بسیار پرهزینه و مشکل آفرین خواهد بود. البته اگر امروز شروع کنیم شاید بتوان کاری کرد.قطعاً فردا بسیار بسیار دیر و کار غیر ممکن خواهد بود. لعنت به کسانی که همه چیز را فدای پول و سیاست می کنند. خدا لعنت کند و به خاک سیاه بنشاند کسانی که غیر مسئولانه و با اغراض سیاسی و اقتصادی در حوزه علم و دانش تصمیم گیری های بسیار مخرب انجام داده اند که نه تنها خودم , بلکه فرزندم و نوه ام نیز زندگی اشان تباه شد و می شود. (2220065) (alef-10)
 
استاد
۱۳۹۳-۰۴-۰۴ ۱۸:۰۶:۴۶
بنده مدرس دانشگاه هستمنظرم را اینگونه بیان می کنم که :
این موضوع ، مسئله چند وجهی است که همانطوریکه در متن نامه آمده بایستی از زوایای مختلف به بررسی موضوع پرداخت. که بطور خلاصه می توان بیان کرد:
مدیریت دانشگاه : اکثر دانشگاه سیاسی مدیریت می شوند. وهمچنین به فکر منافع مالی وجذب دانشجو به هرقیمتی هستند. کیفیت آموزشی برای آنها مهم نیست.
استاد: استادان بدلیل کمبود های که درجامعه دارند و به منظور افزایش سطح رفاهی زندگی خود در چندین دانشگاه تدریس میکنند. که اصلا فرصت مطالعه و پژوهش ندارند. حتی گزارشات کارآموزی وپایان نامه ها ی دانشجویان را مطالعه نمی کنند وقت وحساسیت کافی برای ارتقاءدانشجو ندارند.(برخی اساتید مبرا از این موضوع هستند)
انتخاب اساتید ومدرسین دانشگاه با معیار مشخص و محکم درحال حاضر انجام نمی گیرد. صرفا مدرک نبایستی ملاک انتخاب استاد باشد.
درحال حاضر برخی اساتید توان تدریس مناسبی ندارندو نمی توانند کلاس درس را خوب اداره کنند و بدتر اینکه در انتهای ترم چند سوال نمونه به دانشجو میدهند واز همان سوالات امتحان می گیرند.
جامعه : بدلیل مسائل فرهنگی جامعه به مدرک ومدرک گرایی اهمیت داده و واکنش مثبت می دهد.
از طرف دیگر وضعیت اشتغال نامناسب و خانواده ها دارای در آمد محدود هستند که تحصیل فرزندان مورد بی توجهی خانواده ها واقع شده است.
دانشجو: بدلایل متعدد ازجمله مسائل فرهنگی ، آینده شغلی، مسائل مالی ، بی توجهی والدین ، کم رنگ شدن ارزشها و... موجب عدم علاقه و توجه به تلاش و کوشش وعلم آموزی با عمق و اندیشه و تلاش کافی را موجب شده است. (2223690) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۰۴-۰۵ ۰۰:۴۴:۵۴
خدا پدرتون رو بیامرزه.
توی آموزش و پرورش و دوره های فنی و حرفه ای و کاردانش هم درد مشابه وجود داره. (2224333) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۶ ۰۷:۵۰:۱۵
من هیات علمی دانشگاه هستم
همیشه به دانشجوهایم میگویم اگر دولت میخواهد شما رو سرگرم کند و تا به خودتان بیایید ببینید سی سال دارید و نمیتوانید حتی خرج خودتان را بدهید و فقط دکتر و مهندس شدید ....و شما را فقط در گرداب مدرک گرایی گرفتار کرده .....شما به فکر خودتان باشید

اگر فقط عاشق تحصیل هستید و از تحصیل لذت میبرید بمانید و غیر این صورت به فکر عمرتان باشید ... (2225750) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.