یک جستجوی ساده در تلگرام افراد مختلف کافیست تا به محبوبیت و جا افتادگی کانالها در بین کاربران پی برد. در حال حاضر شاهد کانالهای بزرگی با اعضای چندصدهزار نفری یا حتی میلیونی هستیم که روز به روز نیز به تعداد اعضای آنها افزوده میشود. کانالها درواقع نسخهای حرفهایتر از گروهها هستند که با چند تفاوت مهم که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت موفق شده است تا تریبونی محبوب و کاربردی را به وجود بیاورد.
تفاوتهای بالا باعث شده است تا ساخت کانال برای اشخاص معروف، خبرگزاریها، برندها و ... بسیار ایدهآل باشد و بعضا افرادی نیز هستند که بیشتر از پیج رسمی خود در اینستاگرام در کانال تلگرامی خود فعال هستند که البته دلایل آن نیز تا حدودی مشخص است. ارسال پست در تلگرام فوقالعاده سریعتر و سادهتر از هر شبکهی اجتماعی دیگری است، محدودیتی در تعداد کاراکترهای متن، زمان ویدئو و فرمت فایلهای ارسالی وجود ندارد، تعداد بازدید هر پست زیر آن نوشته میشود و باید اعتراف کرد که کانال تلگرام یکی از ایدهآلترین گزینهها برای راه اندازی یک صفحهی شخصی در دنیای مجازی است. نکتهی نه چندان جالبی نیز در این بین وجود دارد که به دلیل رفتار نامناسب عدهای از کاربران شبکههای اجتماعی، بسیاری از بازیگران یا خوانندگان معروف به جهت آنکه کانال تلگرام قابلیت کامنت گذاری و ایجاد حاشیههای مختلف را ندارد ترجیح میدهند تا بیشتر در این فضا فعالیت داشته باشند تا شبکههای اجتماعی دیگر.
اما کانال تلگرام به هیچ وجه به افراد معروف یا برندها و خبرگزاریها محدود نمیشود و تقریبا هر قشری که دسترسی به تلگرام داشته باشد قادر به ساخت کانال است و اتفاقا بزرگترین کانالهای ایرانی از لحاظ تعداد عضو نیز به همین قشر غیرمعروف خلاصه میشوند که با راه اندازی کانالهای سرگرمی، شوخی، آموزشی، آشپزی و ... محبوبیت فوقالعادهای را در بین کاربران پیدا کرده اند. کمی جستجو در میان کانالهای تلگرامی کافیست تا متوجه شویم که تقریبا هر موضوعی که فکرش را کنید در میان کانالها پیدا میشود که باعث میشود کاربران تلگرام انتخابهای بسیاری برای سرگرم شدن و گذراندن اوقات خود در اختیار داشته باشند. علاوه بر کانالهای تفریحی، کانالهای بسیاری نیز در زمینههای آموزشی، خبری و ... وجود دارد که برای کاربران بسیار مفید و آموزنده بوده و کاربران نیز به شدت از آنها استقبال کرده اند.
به این موضوع هم باید اشاره کنیم که در صورتی که تعداد اعضای بالایی در کانال تلگرام خود داشته باشید حتی میتوانید توسط تبلیغات درآمدزایی نیز کنید به طوری که کانالهایی وجود دارند که با تعداد اعضای بالا ماهانه چندین میلیون درآمد دارند. اگر این پتانسیل درآمدزایی و امکان ارائهی مطالب شخصی یا عمومی به مخاطب شما را هم برای داشتن یک کانال وسوسه کرده است میتوانید در ادامهی متن، نحوهی ساخت کانال تلگرام را بیاموزید و اقدام به تاسیس کانال شخصی خود کنید.
برای ساخت کانال ابتدا باید منوی کناری تلگرام را باز کنید و روی گزینهی New Channel را انتخاب کنید. همانند عکس بالا با صفحهای رو به رو خواهید شد که باید نام، عکس و توضیحات کانال مورد نظرتان را وارد کنید. تمامی این موارد در آینده قابلیت ویرایش را دارند و میتوانید اقدام به تغییر دادن آنها در هر زمانی کنید.
بعد از پر کردن نام و توضیحات و تعیین عکس مورد نظر برای آواتار کانال، با لمس گزینهی تیک در منوی بالا به مرحلهی بعد بروید. در این بخش از شما پرسیده میشود که قصد دارید کانال خود را به صورت Public تاسیس کنید یا Private که البته حتی بعد از ساخت کانال نیز قادر به تغییر حالت خصوصی یا عمومی کانال خواهید بود. این دو حالت دارای تفاوتهای کوچکی با یکدیگر هستند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.
بعد از مشخص کردن حالت خصوصی یا عمومی و تعیین آیدی تلگرام (برای حالت عمومی) به مرحلهی بعد خواهید رفت که مربوط به دعوت Contactهای خود به کانال است. شما میتوانید از بین افرادی که در لیست مخاطبین شما وجود دارند افراد مورد نظر را به عضویت در کانال دربیاورید. در صورتی که چنین قصدی ندارید بدون انتخاب هیچ کاربری، گزینهی تیک منوی بالا را لمس کنید تا کانال شما ساخته و آمادهی استفاده شود.
حال کافیست تا متناسب با نوع کانال خود، اقدام به اشتراک گذاری آیدی یا لینک عضویت آن کنید تا اعضای کامال خود را بالا ببرید. نحوهی ارسال پست در کانال نیز مشابه با چتهای خصوصی و عادی بوده و تنها گزینهای اضافه به شکل یک زنگ در اختیار خواهید داشت که با روشن یا خاموش کردن آن میتوانید مشخص کنید که پیامهای ارسالی هنگام رسیدن به اعضای کانال به حالت صدادار، یا بیصدا تحویل داده شوند. برای تعیین Adminهای بیشتر نیز کافیست تا به تنظیمات کانال، و سپس به بخش Administrator مراجعه کنید و افدام به اضافه کردن شخص مورد نظر کنید.