نظر منتشر شده
۲۰۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 199964
مرثيه‌اي براي رفتار ما ايرانيان
سيد سپهر قاضي نوري، 4 مهر 92
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۴
بعضي وقتها درك كردن آن چه كه در ذهن و رفتار ما ايراني‌ها اتفاق مي‌افتد براي خودمان هم دشوار است: مدتي قبل وقتي مشخص شد دولتهاي اندونزي و استراليا با پناهندگان غير مجاز ايراني برخوردي ناشايست دارند بلافاصله ديگ غيرت رسانه‌ها و مردم به جوش آمد اما عجب اينكه همين ديگ غيرت هيچ عكس‌العملي نسبت به برخوردهاي مشابه از سوي دولت و بويژه جامعه ايراني نسبت به پناهندگان افغان نشان نداده‌است!‌

داستان جدايي افغانستان از ايران را همه مي‌دانيم. بارها در كتابهاي درسي خوانده‌ايم و به دولت فخيمه انگلستان نفرين فرستاده‌ايم كه هرات را در زمان ناصرالدين شاه از ايران جدا كرد. اما سوال اين است كه اگر هرات جزو ايران باقي مي‌ماند مي‌خواستيم با مردمش همين برخوردي را بكنيم كه امروز مي‌كنيم؟ و يا صرفاً به خاطر همين خط تحميلي كه آن را انگليسي مي‌دانيم خود را نسبت به اهالي آن سوي مرز اينقدر بالاتر و برتر حس مي‌كنيم؟

افغانستان كشوري است كه ازگروه‌هاي نژادي مختلف تشكيل شده‌است. بيشترين درصد افغانها پشتون هستند و اصولاً واژه افغان به معناي پشتون است. پشتونها به زبان پشتو صحبت مي‌كنند و اهل سنت هستند. قوم بعدي تاجيكها هستند كه به زبان تاجيكي ( يا همان فارسي) صحبت مي‌كنند و آنها هم اهل سنت هستند. سپس نوبت به هزاره‌ها مي‌رسد كه زبان فارسي و مذهب شيعه دارند اما برخلاف ساير اقوام افغانستان،‌نژاد آنها از آسياي شرقي است و لذا چهره‌اي متمايز با بقيه دارند.

جالب است بدانيم كه همين قوم بي‌پناه هزاره كه از يكسو بيشترين نزديكي زباني و مذهبي را با ايرانيان دارند و از سوي ديگر در خود افغانستان هم بيشترين تبعيض مذهبي و نژادي را تحمل مي‌كنند ( شاهد آن، اين شعار معروف است كه : پشتونها به افغانستان،‌ تاجيكها به تاجيكستان، هزاره ها به گورستان!) در خود ايران هم مورد حداكثر نامهرباني بوده‌اند زيرا هر وقت قرار بر شناسايي و اخراج افغانها بوده، آنها را به سادگي شناخته و دستگير كرده‌ايم و معمولا چهره‌شان را به تمسخر گرفته‌ايم. اين يكي ديگر، واقعاً ‌براي يك ملت مسلمان ( حتي اگر توسعه يافته و امروزي هم نباشد) شرم‌آور است.
همه ما ايراني‌ها توقع داريم كه خودمان يا اقوام‌مان كه به كشورهاي ديگر مي‌رويم مورد احترام باشيم، قيافه و حتي عقيده‌مان محترم شمرده شود،‌از تخصص‌مان استفاده شود، و اگر مدتي در آن كشور باشيم تابعيت آن را كسب كنيم تا از شرايط برابر با مردم آن كشور برخوردار باشيم.

اما چه بايد گفت در مورد پناهندگان افغان كه بعدازحمله شوروي سابق در ۱۹۸۰ به ايران آمدند و ما حتي پزشك و استاد دانشگاه آنان را به عنوان كارگر ساده به كار گرفتيم؟ چه بايد گفت در مورد فرزندان آنان كه در ايران به دنيا آمده‌اند و ۳۰ سال است اينجا زندگي كرده‌اند اما نمي‌توانند تابعيت ايراني كسب كنند و دائماً در معرض اخراج هستند در حالي كه بعضا مادر آنها ايراني است؟‌

بارها گفته‌ايم كه فلان كشور غربي مثلاً آمريكا از محل مهاجرت ايراني‌ها و ساير ملل، فلان قدر منفعت مي‌برد. ما چقدر توانسته‌ايم نخبگان افغاني را شناسايي كنيم و بكار بگيريم و منفعت ببريم؟‌به علاوه، آيا قدر توان بدني آنان كه سالهاست بار اغلب پروژه هاي عمراني كشورمان را به دوش كشيده اند دانسته ايم؟ آيا خبر داريم كه بسياري مشاغل نظير معدنكاري بدون حضور آنها اصولا تعطيل مي شود زيرا ايراني ها تمايلي به كارهاي سنگين ندارند؟ آيا متوجه شده ايم كه هروقت يك موج اخراج افغانها از ايران صورت ميگيرد، پشت سرش موج گراني ميوه و محصولات كشاورزي مي آيد؟
بخشي از اين مشكلات به قوانين كشور برمي‌گردد كه قابل بازنگري و اصلاح است اما عمده آنها ناشي از فرهنگ و برخورد مردم ماست و شرم داريم بگوييم كه هنوز در قرن بيست ويكم، يك ملت با سابقه تاريخي چند هزار ساله، نگاه نژادپرستانه دارد و قوميت خود را از همسايگان افغاني وعرب و ... بالاتر مي‌بيند و صد افسوس كه در برابر اهالي كشورهاي پيشرفته آمريكا و اروپا دچار خود كم‌بيني مي‌شود.

شخصا در سفر به كابل، وقتي محبتهاي بي‌دريغ همه مردم و همه نژادها نسبت به ايراني‌ها را مي‌ديدم از يك طرف خجالت‌زده مي‌شدم و از طرف ديگر فكر مي‌كردم اگر اين كشور بامردمان سخت‌كوش و پر استقامتي كه دارد به سطح توسعه‌يافتگي بالاتر از ايران برسد آيا اهالي آن با ما ايراني‌ها همينطور مهربان خواهند ماند و يا مهاجرين احتمالي ايراني را به سخره مي‌گيرند و به لهجه تهراني آنها مي‌خندند؟ يادمان باشد كه افغانستان تنها كشور دنياست كه در قرن نوزدهم امپراطوري آن روز بريتانياي كبير را شكست داده، در قرن بيستم ارتش شوروي سابق را درهم شكسته و در قرن بيست و يكم در حال فراري دادن ارتش آمريكاست. پس هيچ بعيد نيست چنين مردمي بتوانند از ما جلو بيفتند.

ممكن است در اينجا مواردي از خلافها و جرايمي كه در اين سالها توسط افغان‌ها در ايران انجام شده‌است به ياد آوريم. اما با همه بزرگنمايي رسانه‌اي حول اين موارد، نسبت آنها به كل مهاجرين چقدر بوده‌است؟ آيا توجه داريم كه عمده اين موارد ناشي از مشكلات و محدوديتهاي قانوني ما بوده؟ مثلاً‌ وقتي كارگر مهاجر به بانك دسترسي ندارد بايد پولش را به شخص بسپارد و طبعاً اين موضوع زمينه اختلاف مي شود. وقتي هم كه پاسگاه و دادگاه جوابگوي او نباشد چاره‌اي جز درگيري باقي نخواهد ماند.

در مورد نگاه و انديشه ما ايراني‌ها كه خود را متمدن‌ترين و باهوش‌ترين ملل دنيا مي‌دانيم سخن بسياراست اما به نظرم وقت آن رسيده‌است كه هم جامعه ما نگاه خود به مسأله مهاجرين خارجي را اصلاح كند و هم قانون‌گذاران ما به موضوع اعطاي تابعيت ايراني به مهاجرين صاحب صلاحيت، نخبه و زحمتكش بينديشند. ضرورت دنياي جديد، اين تغييرات را به ما ديكته مي‌كند، حتي اگر دستورات قاطع اسلام در مورد بي‌اهميتي رنگ و نژاد را نپذيرفته باشيم.
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۴:۱۵:۳۹
حرفيست از آن هزاران كه اندر عبارت آمد (1671782) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۲۰:۳۷
افغانی ها بهتر است به افغانستان برگردند و وطن خودشان را بسازند. (1672037) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۲۳:۱۳:۵۷
نظر شما در مورد ترکهایی که در ایران هستند(البته نه کسانی که خود را آذری می دانند) چیست آیا آنها نباید به وطن خود برگردند.
افغانها و تاجیکها فارس زبان هستند و از نژاد ایران و هیچ تلاشی هم در جهت پانترکیسم ندارند به نظر بنده باید پانترک ها را از ایران اخراج کرد نه افغانها را (1673039) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۰۰:۳۲:۴۵
هزارها ها نژاد ایرانی دارند؟ (1673208) (alef-13)
 
ستاره
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۱:۱۲:۵۷
مطمئنا خودت افغاني هستي كه با كمال پررويي ميگي تركها رو از ايران اخراج كنيم افغاني هاي بي غيرت كه حاضر نيستن در مقابل متجاوزان در كشورشان مقابله كنند رو رو سرمون جا بديم، تقصير خودمو نه كه به شما رو داديم اميدواريم دكتر روحاني عزيز كليد رفتن شماهارو به كشورتون بازكنه، ما براي اين كشور ماليات مي ديم جوان ها مون دوسال از زندگيشون رو ميرن خدمت مقدس سربازي اونوقت لفغاني ها مفت مفت از امنيت ايران استفاده مي كنند و چه جنايت ها كه مرتكب نمي شند (1673948) (alef-13)
 
h
۱۳۹۴-۰۲-۱۳ ۱۵:۳۹:۰۵
ببخشید آقای با فرهنگ اون ها اگه جرمی مرتکب می شوند بخاطر شماست که اینقدر اذیتش می کنید (2864983) (alef-13)
 
بهروز
۱۳۹۴-۰۴-۳۱ ۰۱:۵۴:۲۱
سلام
موضوع افغان ها مرا به یاد جنبش مدنی امریکا که منجر به برابری سیاهپوستان و سفید پوستان شد می اندازد و قصه های تلخ کتاب پسران عمو تام نوشته ی ریچارد رایت را برایم نمایان میسازد و قوانین ظالمانه جیم کرو را به یادم می اورد که در قرن نوزدهم در ایالات جنوبی وضع شده بود که این نشان دهنده ی عقب ماندگی ایران است
نژاد پرستی در هر بعدی بد است و هیچ بهانه ای به ان کارگر نیست و این که بگوییم چون افغان ها جنایت کرده اند باید مورد توهین قرار گیرند دلیل قابل قبولی نیست (3060373) (alef-13)
 
توریست
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۲:۳۱:۱۴
نژادپرستی و افراط؛ حیا و اخلاق را از بین می برد. (1674099) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۲:۴۹:۱۳
این همه جرم و جنایت و تجاوز و قتل و دزدی افغانها چه میشود؟ (1674128) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۰۶:۴۲:۰۳
اين همه نويسنده محترم نوشت ولي شما فقط تانوك بيني تان راديديد باهموتنان ما در كشور هاي ديكر هم همين رفتار مي شود؟ (1673518) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۳۲:۰۸
هر کس دوست دارد افغانها در ایران باشند در خانه خود را باز کند و از افغانها پذیرایی کند . از جیب خودش خرج کند.
از طرف همه مردم ایران حرف نزند. (1672082) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۰۲:۱۹:۰۲
جسارتا این دیدگاه واقعا نژاد پرستانه است. من دوست افغانی دارم که دندانپزشک است. دوست دیگری که متخصص خون است. اینان همگی مارانشان ایرانی هستند. اما متاسفانه نه شناسنامه ایرانی به آنها دادند و نه مجوز درمان . نتیجه اینکه هم اکنون هردوی آنها در استرالیا مشغول خدمت به انسان هایی هستند که سالهاست نيادپرستی را کنار گذاشته اند. (1673374) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۶:۲۹:۲۲
این دوستان پزشک شما چرا نرفتند افغانستان به مردم خودشان خدمت کنند؟
چرا افغانها فقط دنبال رفاهند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
پس افغانستان را چه کسی باید بسازد
اتفاقا نخبگان افغانی حتما باید برگردند افغانستان (1674420) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۸ ۰۰:۲۸:۵۰
چرانخبه های ما نمیان ایرانو بسازند ؟مرگ فقط واسه همسایه خوبه ؟ (3978449) (alef-11)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۸:۱۸:۲۳
کجا درس خواندند و دکتر شدند؟ در ایران؟
ایران که بده به نظر شما؟ (1674559) (alef-6)
 
ش
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۳۷:۵۲
انگار ما کلا بدهکار همه دنیا هستیم و همه دنیا طلبکار از ما . چرا؟ دلم برای ایران می سوزد. (1672101) (alef-10)
 
پ
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۶:۳۲:۴۴
هر کشور دیگه ای هم سه میلیون مهاجر نسبتا کم سواد و بی سواد یکباره واردش میشدن قاطی میکرد. افغانهای پولدار رفتن کشورهای دیگه. (1672244) (alef-6)
 
بنده خدا
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۶:۴۸:۱۱
اگر ایران آسان بگیرد (((((((((((((((شک نکنید ده میلیون افغانی دیگر به سمت ایران سرازیر خواهند شد)))))))))))))))))))))))) (1672298) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۶:۵۴:۳۴
گزینه درست و مناسب هر دو طرف بازگشت افغانهاست . (1672320) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۷:۵۰:۲۵
من از زحمات دولت ایران ممنونم (1672444) (alef-6)
 
ندا
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۷:۵۱:۲۳
نمیدانم چه بگویم
هم خیلی دوست دارم افغانها برگردند
هم دلم برایشان می سوزد (1672446) (alef-6)
 
هادیان
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۷:۵۲:۵۸
کشورهای ثروتمند باید با کمکهای مالی به ایران کمک کنند . تمام هزینه پناهندگان به دوش ایران است و کمک های سازمان ملل بسیار اندک. (1672450) (alef-6)
 
گندمی
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۸:۰۳:۰۴
افغانها مهاجران کاریند . ما خودمان کم بیکار داریم؟ دولت افغانستان باید برایشان شغل ایجاد کند. (1672472) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۸:۱۷:۲۶
هر دو طرف حق دارند . (1672517) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۸:۲۴:۲۳
من هم شرم دارم که این همه ازار و اذیت اتباع افغان را ندیده اید و به ایران و مردم ایران توهین کرده اید! (1672535) (alef-13)
 
حامی
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۸:۴۴:۱۳
برادر افغان وطنت شما را می خواند با عزت بازگرد و با تلاش آن را بساز (1672578) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۸:۵۰:۳۴
آیا با دادن تابعیت به تعدادی مشکلات افغانستان و افغانی ها حل می شود ؟
مسلما نه
چون هر روز تعداد جدیدی وارد ایران می شوند .
دادن تابعیت صد در صد اشتباه است . (1672597) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۹:۴۳:۰۶
اگر قبوال کنیم که افغانهای قانونی فقط مشاغل سخت را انجام می دهند که مسلما اینگونه نیست و تنها عده ای از افغانهای قانونی مشاغل سخت دارند(افغانهای غیر قانونی در مشاغل سخت هستند) خب اگر به افغانهای قانونی تابعيت دهيم دیگر مشاغل سخت را انجام نمی دهند دوباره بايد افغانهاي دیگري براي مشاغل سخت وارد كنيم بعى اونا هم تابعيت مي خوان دوباره باید به اونا تابعیت بدهیم و دوباره مهاجران جدید و...........وووووووووووآخه مگه میشه این چرخه رو ادامه داد؟ (1674642) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۹:۰۱:۴۱
نویسنده تا توانسته و از دستش بر آمده بخاطر حمایت از افغانها به ملت ایران تاخته و توهین کرده . درست است؟؟؟ (1672619) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۲۱:۳۳:۱۴
من ده تا کارکر افغانی دارم ۲ برابر ایرانی با حقوق کمتر کارمیکنن قکر خوبیست (1672863) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۰۰:۲۱:۵۵
شما که دو تا کارگر افغانی داری دنبال استثماری ؟؟؟؟؟؟ دو تا جوان ایرانی بیاور و مزد مناسب به آنها بده و به اندازه ازشان کار بخواه.
جوان کشورت ایران بیکار است . (1673181) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۱:۴۵:۳۰
آره دیگه بجای اینکه از کارگر ایرانی استفاده کنی با افتخار میگی کارگر افغان دارم ! (1674008) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۲۲:۰۰:۵۰
کارهایی راافغانییها انجام میدهند که ایرانی جماعت انجام نمیدهد یا بد و نصفه انجام میدهد اگر بروند همه کارها زمین می ماند . بیخود شلوغش نکنید (1672913) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۴:۳۹:۲۶
ساکن شرق تهرانم . یک روز صبح رفتم ازبقالی سر کوچه خرید کنم فروشنده افغانی بود .رفتم مغازه محل تا برای مبل خانه روکش سفارش دهم خیاط افغانی بود. دلم هوای زیارت عبدالعظیم را کرد به شهر ری که رفتم گویا رفته ام افغانستان.سر راهم هر روز افغانی هایی روی چرخ سبزی دسته بندی می فروشند.کودکی سرش را داخل ماشین کرد خاله دستمال سفره بخر پرسیدم اهل کجایی افغانستان.ماشین بازیافت داخل کوچه شد و با آهنگش بازیافتی ها را بردم کارگرانش افغانی بودند. می خواستم کف خانه را سرامیک کنم همه افغانی بودند رفتم لواسان تا از سر زمین خیار بخرم افغانها زمین های لواسان را اجاره کرده بودند و خیار کاشته بودند راستی خانه بغلی ما در حال ساخت است کارگر و بنا و سنگ کار و نقاش و لوله کش و سیم کش و کابینت ساز و .... همه افغانی هستند......کی گفته افغانها شغلهای بی ارزش دارند؟؟؟؟ (1674280) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۲۳:۵۷:۳۸
نظر سنجی کنید
آیا مردم ایران موافق حضور افغانها هستند یا نه؟
به نظر که اکثریت موافق نیستند (1673131) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۴:۲۷:۲۴
باید این مهمانهای ناخوانده هرچه زودتر به کشورشان برگرداند ه شوند. با این همه مشکلاتی که ایران با آنها روبرو است، اگر این دو میلیون افغان ایران را ترک کنند، از نظر اقتصادی، امنیتی و بهداشتی و فرهنگی بار بزرگی از رو ی دوش ملت ایران برداشته می شود.

اوضاع افغانستان الآن مساعد است و دلیلی برای باقیماندن اتباع این کشور در ایران وجود ندارد. (1671826) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۷:۳۰:۵۳
افغانستان رو به توسعه است . اگر دوستان برگردند و در آنجا زندگی جدیدی را آغاز کنند در نهایت به نفع خودشان در دراز مدت خواهد بود (1672407) (alef-6)
 
اشکان
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۹:۱۷:۴۲
باید به مهاجرین افغان گذرنامه یکساله جهت کار در ایران داده شود تا رفت و آمد آنها قانونمند گردد و دست قاچاقچیان انسان بسته گردد. (1672643) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۰۰:۲۳:۲۶
این کار رو سال 89 کردیم به غیر قانونی ها ویزا دادیم تا 15 شهریور 92 اعتبار داشت. قرار بود بعد سه چهار سال اقامت قانونی در ایران برگردند . حالا تمام شده و گفته اند ما از ایران نمی رویم!!!!!!! (1673186) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۹:۳۰:۲۸
افغانها چه خوب چه بد همه و همه را بفرستید کشور خودشان (1672662) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۲۰:۱۷:۲۶
فرق پناهجویان(مهاجرین) ایرانی به غرب با افغانها این است که غرب آن دسته پناهجو را می پذیرد که به نفعش باشد بقیه را دیپورت می کند ولی افاغنه همگی از ایران سود می برند (1672756) (alef-13)
 
جواد
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۲۳:۳۳:۵۴
تو مگر چه کاره ای؟ کشور قانون دارد! طبق قانون و بر اساس مدارک رسمی وارد شده اند. عنوان مهمان ناخوانده صحیح نیست . (1673072) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۰۰:۰۷:۲۰
جواد تو که هستی؟ حداقل دو میلیون افغانی غیر قانونی در ایرانن (1673155) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۴:۴۰:۰۳
بی مدرکها که در ایرانند چی؟ (1674281) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۴:۴۸:۴۱
جواد:
شهروند ایران است و حق دارد نظر دهد .به شما چه مربوط؟ تو چه کاره ای ؟ (1674302) (alef-13)
 
پ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۳۱ ۱۲:۴۸:۴۳
جواد خودت افغانی هستی متاسفم برای دولت ایران که شما افغانها را پرو کرده است ایرانی را خار کرده اند (3655255) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۴:۵۰:۱۶
مثلا وبا و انواع بیماریها مثل سل که به تازگی در ایران زیاد شده و علتش مهاجرتهای غیر قانونی است. (1674307) (alef-13)
 
من هیکی نیستم
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۷:۵۷:۱۷
چرا هر چی که توی ایران بد هست رو یه افغانی های بدبخت ربط میدید لابد فردا میگید الودگی هوا هم به دلیل اتومبیل هایی است که در حال مهاجرتند
درسته اونا ایرانی نیستن ولی ادم که هستن خدا کی توی قران اورده که ایرانی ها در ایران زندگی کنن افغانی ها در افغانستان
اگر نگران این جور چیزها هستید به ایرانی های خودمان بگوییم از خارج برگردن (2855337) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۴:۲۹:۳۲
آفرین بر این مقاله زیبا . (1671833) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۲۲:۳۳
مقاله برای دوستان افغان مسلما مقاله خوبی است
اما من به عنوان یک ایرانی خواهش می کنم اتباع افغانستان بعد سی سال به افغانستان برگردند .
شرایط ایران را هم درک کنید .
اوضاع امنیتی افغانستان ایدآل نیست اما میتوان زندگی کرد (1672047) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۲۷:۴۰
کجای مقاله زیبا بود؟ (1672068) (alef-10)
 
سینا
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۶:۳۳:۵۹
خود دوستان افغان هم به کامنتهای موافق به مقاله مثبت میدن (1672248) (alef-6)
 
قهرمان
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۷:۴۱:۵۵
لابد شما افغانی هستی که مقاله را زیبا دیدی! (1672424) (alef-6)
 
M
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۸:۰۰:۵۰
شما افغان ها منتظرید بقیه افغانستان را بسازند و بعد شما نقل مکان کنید بدانجا؟ خب شما هم باید کمک کنید . (1672465) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۸:۵۳:۱۵
مقاله منصفانه ای نبود . برای نویسنده متاسفم (1672602) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۹:۰۵:۳۸
ما بدهکار افغانها نیستیم والسلام (1672623) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۱:۰۶:۴۱
ما بدهکار نیستیم اما مسلما طلبکار از افغان ها هم نیستیم (1673932) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۹:۴۷:۴۵
کدام پزشک افغانی در ایران کارگری می کند؟ نویسنده مقاله این حرفها خنده دار است . هدفتان چیست؟
گویا لقمه گلوگیری در کابل خورده اید و نمک آنها شما را نمک گیر کرده .
حتما نشان بده . مدیونی که جوابم را به ایشان نشان ندهی. (1672686) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۲۵ ۱۹:۰۶:۰۵
توندیدی دلیل نمیشه وجود نداره (3266447) (alef-11)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۲۰:۱۱:۳۲
مقاله ای با طعم توهین . نه عزیز من ایرانی ادعای متمد نتر بودن ندارم . فقط اینجا کشور خودمه و وطن خودمه چرا با افغانی تقسیمش کنم؟؟؟؟؟؟ (1672738) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۲۵ ۱۹:۱۴:۴۲
برای اینکه اینها یک روزی هم وطن بودند. با حیله جدایشان کردند .مثل اینکه کردستان را جدا کنند هزار بلا سرش بیاورندبعد بگوییم به ما چه .در طول تاریخ بارها ولایات ایران دولتی جدا گانه داشته اند ولی باهم روابط خوب داشتند چون همه ایرانی بودند. (3266459) (alef-11)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۴:۴۵:۲۸
شرم بر قاچاقچی مواد با هر ملیتی که خون مردم بیگناه را می خورد (1674291) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۴:۳۲:۱۱
شما چی میگی برادر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
بعضی روستاهای ایران به کل افغانی نشین شده .
تعداد افغانها در ایران خیلی زیاده .
چکار کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/بیشتر بیان ایران؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (1671841) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۷:۳۲:۲۳
آخه نمیشه که مرز رو باز کرد ! هر چی فقیر هست از پاکستان و افغانستان میان داخل (1672409) (alef-6)
 
مینا
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۷:۴۰:۵۴
حاشیه تهران و شهرهای استان تهران پر شده از افغانها . (1672422) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۲۰:۰۲:۰۱
در ورامین افغانها خانه های زیادی خریده اند (1672712) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۴:۴۰:۵۱
برخی مناطق هویتش افغانی شده . همه جا افغانی ها هستند چرا؟ (1674283) (alef-13)
 
بانو
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۴:۳۳:۵۱
نظر شما در مورد ورود انبوه مواد مخدر از کشور دوست و برادر افغانستان!! به ایران چیست؟
می دانید با مواد مخدری که از افغانستان می آید چه تعداد خانواده ایرانی از هم پاشیده است؟ آیا تا به حال کسی هم بابت ورود این همه مواد به ایران از ملت ایران عذر خواسته است؟ (1671847) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۲۷:۱۵
هامون هم توسط دولت دوست و برادر !!!!!!!!!!!!!!!افغانستان خشک شده است. (1672066) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۶:۵۲:۱۴
تازه در مرزهای شرقی چند هزار جوان برازنده ایران بدست قاچاقچیان افغانی شهید شده اند. من که تا حالا نه همدردی و نه عذرخواهی مقامات افغان را در این باره شنیده ام! (1672310) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۲۳:۳۶:۰۰
خداییش تا حالا ایران بابت مواد مخدر چقدر ضربه اقتصادی و اجتماعی خورده؟ اصلا قابل شمارش نیست . قاچاقچی مواد افغانی باید شرم کنه
قاچاقچی مواد مخدر افغانی باید شرم کنه و سرش پایین بندازه .
ما ایرانی ها مگه چه کردیم که شرم کنیم؟؟ (1673075) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۴:۳۵:۵۰
چرا مرثیه؟ ایران بر خلاف سایر کشورها مهاجران را بجای اردوگاه به داخل شهرها راه داد . شما و امثال شما جوری می نگارند که ته اش ما به افغانها بدهکار هم می شویم؟ هنوز در ایران مدارس کپری داریم . هنوز خیلی از نقاط ایران محروم است. (1671852) (alef-13)
 
سینا
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۶:۳۵:۰۴
ایران مثل اینکه واقعا بدهکار شده ! (1672253) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۴:۳۷:۱۶
ما کلا جوگیر هستیم. حالا ببین در مورد همین مطلب چی نظرها که گزارده نشود. ضمنا نژاد پرستی همه جای دنیا هست. فقط کم و زیاد داره. (1671861) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۹:۰۹:۰۴
اگر برعکس بود و ما رفته بودیم افغانستان یک سال هم ما رو تحمل نمی کردند. مردم ایران خیلی خوبن (1672630) (alef-13)
 
م
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۴:۳۹:۱۳
من از نویسنده سوال می کنم .آیا در شهرهایی که افغانها حضور ندارند کار ما روی زمین مانده است؟ بدترین ضرری که حضور افاغنه برای ایران داشت عوض شدن فرهنگ کار در ان مناطق بود . افغانها به هر جایی که در ایران وارد شدند فرهنگ کارش هم عوض شد و یک سری مشاغل دربست مال افغانها شد و دیگر ایرانیان رغبتی به انجامش نداشتند .
اگر افاغنه نیامده بودند باز هم کارهای سخت بدست بومیان ایرانی انجام می شد
افغانها امدند و در برخی مشاغل ما متاسفانه وابسته به آنها شدیم .
در غرب کشور تقریبا افغانی نیست آیا در غرب ایران کاری روی زمین مانده است .
ای کاش مقاله ای هم برای بیکاران مظلوم ایرانی می نوشتید (1671869) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۲۸:۵۰
مثلا در تبریز افغانی نیست
همه کارها در تبریز را خود ایرانی ها انجام می دهند. (1672070) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۴:۴۱:۲۷
شما یک طرفه قضاوت کردید . کشورها مرز دارند قانون دارند . نمی شود که به مرزها بی اعتنا بود . حداقل سه میلیون افغانی در ایران هستند و مشکلات امنیتی اقتصادی اجتماعی بسیاری برای ایران بوجود آمده است. (1671881) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۳۵:۲۹
همه دنیا مرز دارند ولی فقط ایران مظلوم نباید مرز داشته باشه . مرز برای همه خوبه و باشه اما برای ایران نباشه؟؟؟؟؟؟ افغانی ها بروند وطن خودشان. (1672096) (alef-10)
 
فرهاد
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۴:۴۲:۵۰
ما متاسفانه نژاد پرست ترین مردم دنیاییم.کسانی که هم نژاد و هم زبان ما هستند را تحقیر میکنیم ولی انتظار احترام داریم وقتی خودمون همون وضعیت رو در خارج کشور داریم.واقعا دچار فقر فرهنگی هستیم (1671889) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۱۵:۱۱
کجای این که می گوییم مهاجر غیر قانونی به کشور نیاید نژاد پرستی است؟
مهاجر غیر قانونی آمریکایی هم به ایران بیاید من شاکی می شوم .توهین نکن (1672023) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۲۴:۳۱
خود افغانستان هم اجازه حضور مهاجران خارجی در افغانستان را نمی دهد.
فرهاد توان ایران محدود است . (1672058) (alef-10)
 
ایرانی
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۶:۳۹:۵۰
واقعا چه ربطی به نژاد پرستی دارد ؟ برادر من بحث خیلی چیزهاست . موضوع پیچیده است . (1672268) (alef-6)
 
ایرانیم
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۶:۵۳:۵۰
اگر من ایرانی غیر قانونی به افغانستان بروم چه میشود؟ (1672317) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۸:۴۷:۴۴
مگر ایران در و پیکر ندارد؟ فقر فرهنگی را کسی دارد که دوزار برای مرز و قانون ما احترام قائل نیست . فقر فرهنگی را افغانهایی دارند که بی مدرک به ایران میان (1672588) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۹:۵۴:۲۵
افغانستان هم مهاجران پاکستانی را اخراج می کند و نژاد پرستند (1672696) (alef-13)
 
هما
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۲۲:۴۹:۳۱
فرهاد جان !
شما احيانا افغاني نيستين؟؟؟
چونكه فقط افغانها اين صفت نژادپرست رو بما نسبت ميدن .غافل از اينكه اگر ما ايرانيها نژاد پرست بوديم خوب بود مثل خودشان كه به روي هموطنشون بخاطر اختلاف نژادي اسلحه كشيده و هم رو لت و پار و اوره غربت كردن ، ما نيز چنين ميكرديم.
مگر غير از اينه كه ايران از تنوع نژادي و قومي بمراتب بيشتر از افغانستان تشكيل شده.
اره داداش!
برو اول معني نژادپرست رو بفهم بعد دست به كيبورد ببر. (1673003) (alef-13)
 
مریم
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۰۰:۲۴:۴۹
منم به هما موافقم . افغانها هستند که هی به ما میگن نژاد پرست ! ما فقط می گوییم ما هم دلمان می خواهد افغانها به قانونمان احترام بگذارند همین . (1673189) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۲۳:۳۹:۰۱
بضاعت ایرانه اینه . آقا بیشتر ازمون ساخته نیست . حالا باید چکار کنیم؟ نمی تونیم بیشتر از این برای افغان خرج کنیم . نداریم . مگه زورکی میشه . دستمون تنگه . اقتصادمون خوابه . بضاعتمون اینه . دوست ندارن یا برن افغانستان یا برن اروپا . (1673082) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۲۳:۴۲:۲۰
اگر این سه میلیون برن آلمان آیا آلمان راهشان می دهد؟
مردم ایران مظلوم ترین ملتند که همه ازشان طلبکارند و دست آخر ناسزایی هم می دهند. (1673093) (alef-13)
 
1360
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۴:۴۴:۱۴
ايراني ها در ظاهر ميگن ما رفتار ن‍اد ژرستانه نداريم ولي افاغنه رو به جرم افغاني بودن محاكمه ميكنيم
شهروند درجه دوم به حساب مياريم از حقوق يكسان برخوردار نيستن
با لحني بد باهاشون رفتار ميكنيم فكر ميكنيم از انها بالاتريم
وووووووووووووووووو ......
رفتار اجتماعيمون هم فقط انتقاد از ديگران ميكنيم ما هنوز بعد از اين همه مدت نتونستيم تو محل زندگيمو در رابطه با زباله به راه حل برسيم واي بر مسائل اجتماعي ديگر واي (1671894) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۳۳:۱۹
افغانی ها خودشون کشور دارن . برن کشور خودشون . به چه دلیل بعد از تشکیل دولت جدید باز هم ایران ماندند؟؟؟؟ (1672084) (alef-10)
 
!!
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۴۳:۵۴
کدام افغانی در ایران تنها به جرم افغان بودن محاکمه شده؟؟؟؟؟ تهمت نزن. زشت است.
افغانی اگر در ایران جرمی نکند و غیر قانونی ساکن نشود کسی کاری به او ندارد. (1672112) (alef-10)
 
هما
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۹:۳۰:۳۵
جناب 1360!!!
كه هنوز از سواد كافي براي تايپ يك متن چند خطي برخوردار نيستي!
ايا معني همان لغتي رو كه هنوز املاي صحيح ان را نميداني (نژاد پرستي)؛ ميشناسي؟؟
ميشه بگي اگر مردم ايران نژاد پرستن و افغانها افراد پاك و منزه!!!‌، چرا ايراني نژاد پرست چنين ديدگاهي درباره ي مهاجران عراقي و پاكستاني ندارد؟؟؟ (1674625) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۹:۳۸:۵۰
هر كسي سخن از نژاد پرستی کنه به احتمال زیاد افغانیه
چون این کلمه رو افغانهای محترم!!! راه و بیراه نثار ما می کنند (1674633) (alef-6)
 
امیر
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۴:۴۴:۲۰
بیشتر جمعیت افغانی ها یا در ایران متولد شده اند یا مدتی در ایران زندگی کرده اند و یا می خواهند و دوست دارند در ایران زندگی کنند . ما نمی توانیم که باز هم میزبان افغانها باشیم مشکلات خودمان بسیار است.
در تمام دنیا کلا 3 میلیون ایرانی مهاجر داریم اما فقط در یک کشور ایران سه میلیون افغانی زندگی می کنند!
مسولیت افغانها به عهده کشور افغانستان است به ما چه ربطی دارد؟ (1671896) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۴:۴۶:۵۲
روی هوا که نمی شود تصمیم گرفت . حضور سی ساله افغانیان در ایران بسیار پیچیده است . احساسی حرف نزنیم . مقاله احساسی بود . خود افغانستان به شدت با مهاجران غیر قانونی برخورد کرده و زندانی می کند. این پدیده بسیار پیچیده است. احساسیش نکنیم. (1671905) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۴:۴۷:۳۸
استرالیا رفتار بدی نداشته
انقد مهاجر رفته که بیچاره ها انجاروترکوندند
کاش ایرانیها کمتر مهاجرت کنند
خدا ان روز رو بیاره که هیچ ایرونی نخاد کشوروشو ترک کنه (1671907) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۴:۴۹:۱۶
تو رو خدا این حرفها را نگید . به خدا اکثر مردم به هزار دلیل از مسولان می خوان همه افغانی ها برگردن وطن خودشون اون وقت شما پشت هم گزارش و خبر و مقاله که چه بشود؟ شما که کارگر نیستید . هر شغلی را نگاه می کنید افغانی هم هست . کارگر ایرانی در برخی مشاغل بخاطر حضور افغانها بسیار اذیت شده. (1671917) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۴:۵۲:۰۰
مرثـــــــــــــــــــــــــیه ای برای ایرانیان!!!!
چـــــــــــــــــــــــــرا؟
جز این بود که در سالهای جنگ که خودمان در جنگ بودیم مرزها را کامل باز کردیم؟
البته تعداد اندکی افغانی در جنگ ما هم علیه صدام شرکت کردند . که خداوند توفیقشان دهد.
می دانید هر سال چه بودجه ای از بیت المال صرف این مهمانان نا خوانده میشود؟
بیت المالی که حق و سهم فقرای ایرانی است! (1671925) (alef-13)
 
آصف
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۲۰:۰۰:۳۴
با سلام خدمت شما برادر محترم
در سال های جنگ شما مرز ها را باز کردید بدلیل اینکه تمام جوانان تان در جنگ حضور داشت و نیازمند کار گر جهت کار کشاورزی و دامداری ساختمان سازی صنعت سنگ و..وووو
شما که میگید تعداد اندکی خوب چی میشه برای جبران این امر تعداد اندکی
برادران ایرانی الان برای مبارزه با تروریست های طالبان برود؟!
شما که میگید بیت المال کدوم بیت المال؟؟؟ یک کارت شناسایی به ما میدید
بابت هر فرد 2000تومان حق چاپ 5000 تومان برای شرکت شتکاه 20000 تومان حق نشر کارت 250000 تومان عوارض شهرداری 70000تومان بابت کار 260000 هزارتومان برای توزیع کننده کارت سرجمع میشه 607000تومان به ازای هر نفر
امکانات رفاهی %0 آموزشی 0% بهداشتی به عهده خودمان خوب حالابیت المال شما صرف کجای مهاجرین افغانستانی شده؟
ازون طرف از دولت افغانستان و سازمان ملل بابت مهاجرین میلیون ها دلار دریافت میکنید .
خوب بگزریم ازین مسئله : شما میدانید چقدر حضور مهاجرین افغانستانی در ایران چقدر به نفع اقتصاد ایرانه؟
کفش های تولید ایران تماما به افغانستان میره توسط افغانستانیها
روغن روب گوجه ماکارونی چای برنج ایرانی بیکیفیت که در ایران مصرف نمیشه!!
پارچه مواد شوینده داروی بی کفیت و تاریخ گذشته توسط شرکت های ایرانی
برق وسایر مواد های نفتی به قیمت بازار جهانی !!!
اگر مهاجر افغانستانی در ایران نبود آیا این اقلام صادراتی بی کفیت به کجا صادر میشد ؟؟
کی میخرید تابرای شما ها شغل تمیز و راحت و درآمد خوب نصیب دولت، تاجر ،کارخانه و مردم تان شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ما اگر در ایران حضور داریم بدلیل همدین ، هم مذهب ، هم زبان ، هم فرهنگ بودن ماست به این دلیل که شیعه هستیم شاید شما درست میگید اگر بجای آمدن به ایران به کمپ های السعود و وهابی های که در پاکستان بود یا در هر کشوری دیگر میرفتیم الان شرایط ما اونقدر خوب بود که حداقل از برادران همدین ، هم مذهب ، هم زبان و همفرهنگ خود نمیشنیدیم و یا در رسانه ها نمی خواندیم
واقعا نمیدونم چرا اینقدر ما مردم مظلومیم که پناه بردن به اسلام هم برای ما خوب نیست یا اسلام اون اسلام که روز های اول انقلاب بود نیست یا ما مناسب دین اسلام نیستیم
در اروپا آمریکا و سایر کشور ها دارای احترامیم در ایران دارای (هیچ احترام برای ما وجود ندارد چپ و راست ناسزا میشنویم در حالیکه حقوق انسانی ما رعایت نمیشه بازم هزاران اما و اگر های برای ما میگید ) باشه داداش این روز ها هم تموم میشه ماهم از ایران میریم شما هم راحت میشید باور کنید از سال دیگه چقدر این مردم که در ایران پناه آورده از ایران میره. باتشکر از نویسنده ها خواننده ها و مدیریت محترم سایت بنده قصد توهین یا بی احترامی به کشور و مسئولین و مردم محترم جمهوری اسلامی ایران را ندارم این یک حقیقتیست که خیلی ها نمیدانند. (1672710) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۰۰:۱۹:۳۲
شما دوستان افغانی تا کم می آورید بحث اسلام را وسط می کشید و مظلوم نمایی می کنید .
شما یک وطنی دارید به اسم افغانستان که خدا رو شکر جنگش تمام شده و می توانید برگردید . ما هم می گوییم برگردید این همه آه و ناله ندارد این همه داستان ندارد! (1673174) (alef-13)
 
شاهين
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۱:۴۶:۲۵
شما به خاطر ترس از جنگ و نجات جانتان از كشورتان فرار كرديد، در ايران منتظر هستيد تا كشورتان نجات پيدا كند و برويد ، بايد خودتان كشورتان را نجات دهيد منتظر معجزه نباشيد همانطور كه ما كشورمان را ساختيم يادمان نرفته زمان جنگ تحميلي عراق به ايران چه كمك هايي كه به رژيم بعث عراق نكرديد مظلوم نمايي نكنيد در آخرين اقدام يك جوان فوتباليست ايراني به كمك افاغنه عزيز كشته شد. (1674013) (alef-13)
 
علی رضا
۱۳۹۲-۰۷-۰۶ ۰۹:۵۲:۳۳
من یک دانشجوی افغانی در ایران هستم. از مجموع نظرات خوانندگان محترم تشکر می کنم، لازم دیدم نکته ای را خدمت همه دوستان عرض کنم:
1- انصافا اگر در تاریخ مبارزات مردم غیور افغانستان تورقی بفرمایید می بینید سابقه مبارزات این مردم رنجدیده در برابر قدرتهای بزرگ دنیا منحصر به فرد است که هم اکنون کسانی که در کشورهای اروپایی مسافرت کرده باشند، احترام مردم دنیا نسبت به این مردم قدردانی از غیرت ومردانگی آنها در برابر ظلم وقدرت است.
پس اینکه برخی دوستان فرمودند عده ای از ترس جنگ فرارکرده اند کاملا مطلب احساسی وسبکسری است.
2- این که برخی ها نسبت به جغرافیای ملی خود تعصب دارند کاملا طبیعی است اما نظرات برخی از دوستان کم لطفی است.
اینکه اینجا ایران است ومتعلق به ایرانیان، کاملا به حق وصحیح است. اما وقتی همین مسئولین محترم بنا به دلائل سیاسی، اقتصادی، ... عده ای را اجازه ورود واقامت می دهند وبعد از آنکه فرزندان آنها در این سرزمین به دنیا آمد وبه سن قانونی رسید به یکباره از یک خانواده تنها این پسر جوانی که 18 سال از زندگیش را با اقامت قانونی واجازه آنها زندگی کرده، فاقد هرگونه مدرک هویتی می کند وبا آن کسی که همین دیروز به صورت قاچاق آمده یکسان برخورد می شود، بر اساس هیچ قانون وعقلی قابل توجیه نیست.
ویا مسئولین محترم می توانند به هیچ کس اجازه ورود ندهند، اما وقتی اجازه ورود دادند ودلارهای آنها دریافت نمودند، دیگر حق ندارند آنها را از کوچه پس کوچه دستگیر نموده وبا دستبند وپابند ومشت ولگد وسخنان سخیف ودشنام دستگیر نموده وبعد از لت وکوب رد مرز نمایند.
در برخی موارد خودم دیده ام که حتی زنان را دستگیر نموده ورد مرز نموده اند، فکر نمی کنم این رفتار مناسب کشوری باشد که داعیه اسلامی دارد.
از این سخنان بسیار است. من ضمن قدردانی از زحمات بسیاری که جمهوری اسلامی در قبال مردم کشورم انجام داده اند، از مسئولین محترم تقاضا دارم، بعد از مشورت وصلاحدید مقامات عالی رتبه ورسیدن به یک نتیجه مشخص یا در پذیرش ونحوه آن ورعایت حقوق اولیه انسانی برای کسانی که پذیرفته اند تجدید نظر نمایند ویا کلیه مهاجرین را بصورت قانونی وتحت نظارت سازمان ملل واداره مهاجرت کشور افغانستان به کشور خودشان انتقال دهند، نه اینکه شبانه وارد اتاق کارگری شوند ونصف شب دست بند و...
با تشکر (1676349) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۴:۴۷:۲۰
آصف جان الان چرا نمی روید افغانستان؟ به سلامتی کی می روید؟ ده سال قبل هم همه شما تا می گفتیم بالای چشمتان ابرو است ناراحت می شدید و می گفتید به زودی می رویم .
زود به شما بر می خورد (1674294) (alef-13)
 
هما
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۲۰:۰۹:۲۲
به اصف
هزاره از افغانستان فرار كرد چون جرئت جنگيدن نداشت و هموطن پشتو اش اونو ادم حساب نميكرد به ايران امدين خوب بايد كار كني تا خرجت در بياد .كار كردين جوان ما را بيكار كردي و پولش رو گرفتي . مواد مخدر هم به ايران اوردي با درد و مرض و بيماري و و و و.
طلبكارم هستي؟؟نكنه ميخواستي بشيني تو خونه تا بجز يارانه و كوپن انزمان ، دولت ايران بازنشستگي هم بهتون بده؟؟
پول بابت كارتت دادي وظيفت بوده مگر منه ايراني ماليات نميدم؟؟ ماليات تو هم اينگونه است. تازه قضيه كارتها از اواسط دهه 80 شروع شده و جنابعالي به روي مبارك نمياوري كه خودت و جمعيت ميليوني هموطنانت 25 سال در ايران بي ماليات ، يارانه و بيت المال و كوپن خورديد و استفاده كردين و همچنان نيز.. ان پول ناچيز كارتها يك سوم خرج واقعي خودت نميشود چه رسد به هموطنان غير قانونيت كه دو برابر شما مجازها ميباشن.
در عربستان با افغان سني مذهبي اشنا شدم كه گفت ما در كشورمون هزاره رو قبول نداريم چون بي وفا هستند شما ايرانيها انها را راه داديد و هزاره ها نان و نمكتون رو خوردنو حالا بر ضد شما در افغانستان تبليغ ميكنند و پرچمتان رو اتش ميزنن.
اصف خان !
ميدوني چند مجاهد ايراني براي كمك به مردم افغانستان در كشورتون شهيد شده اند بخصوص در بهسود؟؟؟ شما چرا از انها نام نميبرين؟؟ نام نميبرين چون با بيشرمي كمكهاي ايران رو دخالت ميناميد!!
اي چشمتون رو بگيره اين كمكهاي ايران.
دولت افغانستان به ايران كمك ميكنه؟؟؟!!!!
افغانستان گورش كجا بود كه كفنش كجا باشه! مقامات افغان اويزون بيت المال ما نشند كه هروقت ايران كمك كرد رسانه هاي افغاني با بي شرمي كار ايران رو دخالت دونستن.
سازمان ملل در زمان شوروي بخاطر فشار بلوك شرق هيچ كمكي به ايران نكرد. بعد از شوروي در دوره ي طالبان و بعد از يازده سپتامپر كمكهاي نا چيز سازمان ملل صرفا براي مهاجران قانوني ارائه شده كه باتوجه به انكه تنها يك سوم مهاجران افغان در ايران قانوني اند و از طرفي كم بودن ارزش مادي كمك ،عملا دست ايران بسته است ضمن انكه هرگز اين كمكها نقدي نبوده و معمولا در قالب تامين هزينه اموزش فني حرفه ايي - زبان و ... براي مهاجران برگزار ميشه . انهم بشرطي كه يك كشور خارجي قبول كنه هزينه طرح سازمان ملل رو بپردازه و الا هيچي.
مثل طرح بيمه مهاجران قانوني افغاني در ايران كه قرار بود ژاپن هزينه اش رو به سازمان ملل بپردازه كه با وقوع زلزله و سونامي ژاپن ، اين طرح عقيم موند.
حالا فهميدي كمكها چيه؟؟ فهميدي با دسته كورها طرف نيستي؟؟
فرافكنيهات درباره صادرات ايران هم اصلا ارزش جواب ندارد.
دوست عزيز لطفا بحث پاكستان و غرب رو اينجا نيار كه ابروي خودت به خطر ميفته.
هموطنان شما نظرات هروزشان در سايت خبريتون درباره پاكستان خواندنيه كه همه روزه انها رو {دالخور} و يا {اهل چتلستان} ميناميد و مدام به انها توهين ميكنيد.
يادم نرفته وقتي در پاكستان سيل اومد هموطنان شما در دنياي مجازي ابراز شادي ميكردين و ميگفتين بايد مرزهامونو ببنديم تا به افغانستان نيان!!!
و يا توهين هموطنانت به مردم پاكستان در خلال برد تيم فوتبال افغانستان از پاكستان ، انهم در يك بازي دوستانه.
در غرب نيز احترام غربيها رو به مردمتون ديديم.
هروز در شبكه خبريهاي وطن خودت خبر كتك زدن افغانها در يونان- كشورهاي عربي و اروپا نشر ميشه.
روزنامه هاي خودتون از رفتار بد مردم تركيه- اروپا و استراليا با مهاجران افغان مينالند.
پس جلوي قاضي معلق بازي نكن.
اگر غرب واقعا چنين مدينه فاضله بود تو و 3 ميليون هموطنت ايران لنگر نمي انداختيد.
تازه اندسته از هموطنات هم كه به غرب ميروند طبق خبرگزاريهاي خودتون ، لنگ كمكهاي نقدي اقوامشون از ايران هستن.
معني اسلام رو هم با ديدگاه جناب اصف فهميديم!!! (1674672) (alef-6)
 
منصف
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۲۳:۲۰:۴۵
دوست عزیز، یکی از آنها که در جنگ شما علیه عراق شرکت کرد و مجروح هم شد الان نه کاری دارد نه توان کاری را. کسی هم پاسخگویش نیست. لطفا حرف از توفیق نزن. واقعا متاسفم برای این نگاهتان. واقعا متاسفم. (1673054) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۰۰:۱۰:۳۴
منصف الان خود ایران چند میلیون بیکار داره
هنوز کلی جانباز ایرانی در رنجند . شما چی میگی؟ واقعا منصفی؟ (1673158) (alef-6)
 
علی
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۲۳:۳۳:۵۷
چه بودجه ای صرف این بندگان خدا میشه؟؟؟ (1673073) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۰۰:۳۰:۳۷
هیچی تازه اونا خرج ایرانم میدن!
بنده خدا برای ایجاد یک شغل چند میلیون باید سرمایه گذاری کرد . همین شغلها که اکثرا بدون پرداخت مالیات در تصرف دارند و حق ایرانی است. (1673202) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۲:۵۷:۴۱
هزینه سرانه هر دانش اموز در ایران بالای یک میلیون است و سیصد هزار افغانی به مدارس ایران میروند . و کمتر از نصف این دانش آموزان اندکی پول برای برای ثبت نام می دهند و مابقی هم کلا معاف می شوند
سالی چند میلیون دلار فقط هزینه تحصیل افغانها در مدارس ایران می شود .
اگر یک میلیون تومان صرف تحصیل افغانها در مدارس از طرف دولت شود ضربدر سیصد هزار می شود چقدر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (1674144) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۴:۵۳:۰۶
ما نزديكترين كشور به فرهنگ خادمان را نميتوانيم جذب كنيم اين نشأته ضعف ماست (1671931) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۲۳:۴۰:۲۷
فعلا از افغانستان فقط مهاجر و موادش به مارسیده .
آیا افغانستان حق همسایگی ایران را بجا آورده ؟ (1673088) (alef-13)
 
یک خانم ایرانی
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۴:۵۳:۲۳
از 12300000 هزار دانش آموز سال 92 سیصد هزار تا افغانی هستند یعنی یعنی بیش از دو و نیم درصد کل دانش آموزان که در مدارس ایران ثبت نام کرده اند . جمع دانش آموزان ایرانی 12 میلیون است. حالا صادق زیبا کلام در مقالات خود مدام متذکر می شود که دانش آموزان افغانی اجازه مدرسه رفتن در ایران را ندارند!!!........... این همه هزینه تحصیل افغانی ها بشه و تهش یک روشنفکر ایرانی اینو بگه واقعا باید گفت ایران مظلومه ......البته نصف دانش آموزان افغانی یک دهم مبلغی که دولت ایران صرف هر دانش آموز میکنه رو پرداخت می کنن موقع ثبت نام اما بیشتر دانش آموزان افغانی شامل تخفیف میشن و هیچ پولی نمیدن به مدارس ما. (1671933) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۲۰:۳۲:۴۵
تا اونجایی که من از مناطق جنوبی تهران می دونم،کاملا برعکس نظر شما هست (1672788) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۲:۵۹:۲۸
از نظر شما افغانی ها بله . اصلا ما بدهکاریم به شما افغانها (1674146) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۴:۵۳:۵۲
بنای افغانی روزی صد هزار تومن مزد در ایران میگیرد ! (1671934) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۲۳:۳۲:۴۵
مزدشون رو با دلار و تورم ما می برن بالا دیگه . ماشالله حسابی هم زرنگن! (1673069) (alef-13)
 
مهاجرافغانی
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۶:۵۶:۳۰
بالا می برن تا فشار تورم و گرانی را روی خرج زندگی شون کم کنند.شما که یارانه میاد به حسابتون و از همه جور حمایتهای دولتی و انواع بیمه ها برخوردارید باید هم این گونه فکر کنید. (1773715) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۴:۵۵:۱۳
من ایرانیم اگر غیر قانونی با همه طایفه خود به افغانستان رفتم انتظار ندارم جلوی ما فرش قرمز پهن کنند . اگرم اخراجم کنند حق دارند. (1671939) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۴:۵۸:۳۶
شما یک سفر رفتی کابل جو گیر شدی و حالا یک سفر برو ورامین و پیشوا و احمد آباد مستوفی و شهر ری و ... ببین اوضاع چه خبره؟ انگار افغانستان است. به آمار تعداد زندانیان افغانی در ایران هم نگاه کن و با جمعیت آنها در ایران مقایسه کن . طبق آمار حدود نصف نوجوانان بزهکار در کانون اصلاح و تربیت تهران نوجوانان بزهکار افغانی هستند. (1671955) (alef-13)
 
از تهران
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۶:۴۱:۱۱
شهر ری که یک شهر افغانستان شده است . همه افغانی!!!!! (1672275) (alef-6)
 
سعید
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۰۰:۱۵
برادر کدام بزرگنمایی؟ واقعا به نسبت جمعیت افغانی ها در ایران جرم و جنایت زیادی کرده اند البته هم که انسانهای شریف هم در بینشان بسیار است (1671961) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۰۰:۲۳
واقعیت این استکه افغانها در کشور ما منشا خدمات بسیاری بوده اند از راه همین کارگری و کارهای بسیار سخت و طاقت فرسا و همچنین درست کاری و متاسفانه ما ایرانیان مردمانی بسیار نژاد پرست هستیم (1671963) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۱۹:۳۳
لطفا افغانی ها برن در افغانستان این خدمات را کنند . (1672032) (alef-10)
 
آسیه
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۰۱:۰۲
مهمان یک روز دو روز سه روز نه که تا نوروز .
امیدوارم دولت به زودی افغانها را به افغانستان برگرداند (1671965) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۰۳:۳۲
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است .
این چند ماهه به اصطلاح روشنکفران ایرانی در حمایت از پناهندگان و مهاجران نامه سر گشاده می نویسند. تکلیف مشخص است . در نشست های سه جانبه با حضور سازمان ملل بر برگشت داوطلبانه افغانها تاکیده شده است. (1671969) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۰۴:۴۱
افغانها در ایران هم درآمد خوب دارند و هم مثل ایرانی ها از بیشتر امکانات برخوردارند . سیاه نمایی نکنید . (1671974) (alef-13)
 
مهاجر افغان
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۷:۰۶:۰۲
میشه لطفا چند تا از این بیشتر امکانات رو بگید ما هم بدونیم؟ (1773726) (alef-13)
 
صادق
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۰۵:۲۹
مهمان همچو نفس است ...........خفه می کند اگر آید و دیگر نرود (1671977) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۰۶:۰۱
ما از نخبه های خودمون استفاده نمیکنیم حالا میگیم بریم نخبه های اونا رو شناسایی کنیم (1671980) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۲۶:۲۲
اتفاقا نخبه های افغانی حتما باید برگردند افغانستان و برای ساخت افغانستان تلاش کنند (1672063) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۰۷:۰۲
متنی کاملا درست است. از انجا که ما مملکتی با قومیت های مختلف هستیم تنها مبنای واقعی ملیت برای ما تولد در خاک ایران می تواند باشد. بنابراین همه متولدین ایران از هر نژادی ایرانیند. حتی اگر پدر و مادر افغانی داشته باشند (1671987) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۳۰:۳۸
همه متولدین در ایران ایرانی هستند!!!!!!!!!!!
کی گفته ؟
ایران در کنار پاکستان و افغانستان است . بنا براین با زاد و ولد بالای این دوستان خارجی در ایران که باید به چند میلیون خارجی شناسنامه داد!!!!!!!!!!!!
از کیسه خلیفه می بخشی؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (1672076) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۲۰:۱۸:۵۵
بنابراین به این وضعیت پایان بدهید. هر کس در ایران متولد شده یک پاسپورت ایرانی بدهیدو بقیه را به کشورشان بر گردانید (1672761) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۰۰:۱۲:۲۱
چند میلیون افغانی در ایران متولد شده اند . چی میگی برای خودت؟ برای چی به چند میلیون افغانی شناسنامه دهیم؟؟؟؟؟؟ (1673163) (alef-6)
 
مطلع
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۰۷:۲۱
اطلاعات نویسنده ناقص است اگر بطور کامل از میزان خدماتی که توسط دولت ایران به افغانها ارائه می شود نظرش عوض میشود. (1671990) (alef-13)
 
حامد.م
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۰۹:۱۰
افغانها هر کاری در ایران کرده اند سخت یا آسان مزدش را تمام و کمال گرفته اند پس منتی بر سر ما ندارند .
و اگر شما و خودشان ادعا دارند ایران را ساخته اند ! بسم الله حالا که این همه زرنگند بروند افغانستان را هم بسازند!! (1671998) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۱۳:۳۶
تهران در حال ترکیدن است اما با این حال چند صد هزار افغانی ساکن تهران هستند . در گدشته افغانها در مناطق جنوبی بیشتر بودند اما امروز در تمام مناطق تهران افغانی ساکن است . کافی است صبح سوار اتوبوس شوید حداقل 25 درصد مسافران مرد اتوبوس در تهران افغانی هستند .
من یکی به قرآن شاکی هستم . تهرانی که برای مهاجران ایرانی شهرستانی هم جا ندارد .
در مناطق 16 و 17 به قدری افغانی با خانواده و فامیل خانه کرایه کرده اند . (1672019) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۴:۵۰:۵۰
چرا این همه افغانی در تهرانه؟ (1674308) (alef-13)
 
lمهدی
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۱۷:۳۰
آفرین به مقاله. دل من به عنوان یک ایرانی خون است از این برخوردهای ناشایستی که با برادران و خواهران افغان داریم. البته من می پذیرم که ما در ایران در طی چند دهه گذشته مشکلات فراوانی داشتیم و حتی در بدترین شرایط که همان دوران جنگ باشد پذیرای عزیزان افغان بوده ایم اما همچنان اعتقاد دارم ملتی که هم تاریخ بلندی دارد و هم اینکه پیرو دینی است که در آن بلال در کنار پیامبرمی نشست باید بهتر از اینها باشد. (1672027) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۶:۵۶:۳۲
منم بخاطر قاچاق مواد مخدر از افغانستان به ایران دلم خون است . (1672327) (alef-6)
 
فرهنگی
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۲۱:۴۴
والا مادیگه درباره خودمون که ایرانی هستیم نمی تونیم قضاوت درستی بکنیم چه رسدبه اینکه درباره افغانهانظربدهیم اخیراًجنایاتی که به دست ایرانیهاانجام می گیردکمتر ازجرم وجنایات افغانهانیست .به هرحال قانون بایدکارایی داشته باشددرست اجراشودتادست مجرمین ازهرایل وطایفه ای کوتاه شود.وامادرموردافغانهابایدگفت قوم بسیارزیرکی هستندجایی که بتواننددست به هرکاری می زنندجایی که نتوانندمظلومیت پیشه می کنندخیلی خیلی رندوزیرک اند.درموردمهاجرین هم بایدگفت قانون بایدطرحی نودراندازد.خدمت تان گفته باشم کشورهای پیشرفته مهاجربی پول وفقیررانمی پذیرندچرامابایدهرچه فقیردردنیاپیدامی شودرابپذیریم چراغی که به خانه رواست به مسجدحرام است.وصدالبته افغانستان آینده خوبی درپیش داردبه امروزش نگاه نکنید.دولت افغانستان افغان هایی راکه به ایران مهاجرت کرده اند به راحتی نمی پذیردومی گویددرایران بمانیدماتوان اشتغال برای شمارانداریم.زرنگی دولت افغانستان راهم ببینید.آنهایی راهم که به طورغیرقانونی دائم درترددهستندرانه دولت مامی تواندبپذیردونه افغانستان برای انهااهمیتی قائل است .انهاکه قانونی درایران هستندبهتراست تابعیت بگیرندتادرمقابل ایران احساس مسئولیت کنند.امااگربخواهنددست به سودجویی وخلاف کاری بزنندتابعیت شان رالغوکنند.درپایان بایدبگویم من شخصاًهرگزبه آنهااعتمادندارم وبه انهاخوشبین نیستم زیراتاحدودی باآنهاوخصوصیات شان آشنایی دارم.امااگرقانون درموردشان کارایی داشته باشدآنهانیزمی تواننددرکنارمازندگی کنند.شمابه کشورهای دیگرنگاه کنیدوبه قوانین مهاجرت شان تابه نتیجه برسید.درکشورهای دیگرکوچکترین قانون شکنی منجربه اخراج سریع وپرداخت جریمه است بادلارنه پول ایران .آیاافغانهادرکشورماجریمه واخراج می شونداینهاهروقت دلشان بخواهدمی روندهروقت دلشان بخواهدبرمی گردند.ضمنن پول جمع می کنندودرافغانستان خانه وملک می خرند.همسایه افغانی ما6تادیش و10تاال ان بی روی پشت بام داردآیامامجازبه استفاده ازدیش وماهواره هستیم؟اخیراًهم که دستفروشی می کنند وسبزی آماده وپاک شده ازکارخانه می گیرندومی فروشندیادگرفته اندشغل راحتی داشته باشندوخسته هم نشوند.دیگرکمترکارگرافغانی پیدامی کنی دستمزدشان راهم به شدت بالابرده اندطبق تورم. (1672046) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۲۵:۳۸
بازگشت افغانها تنها راه حل است (1672060) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۳۸:۵۴
من دلم نمی خواد افغانی ایران باشه (1672102) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۶:۳۷:۰۴
من نمیدونم چرا بااسترالیا مقایسه شده این چه مقاله ایه اخه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دعا کنید ایرانمون انقد خوب باشه هیچ ایرانی به کشور دیگه پناه نبرهههههههههههههههه (1672257) (alef-6)
 
مریم
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۶:۴۴:۲۲
من یک ایرانیم و نمی توانم باز هم شاهد حضور بیش از اندازه افغانها باشه . خسته شدم . اگر دویست سیصد هزار افغانی در ایران بود حرفی نبود اما نه سه میلیون!!!!!!!!!!!!!! (1672287) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۶:۵۲:۴۹
دست ایران و ایرانی نمک نــــــــــــــــــــدارد. (1672314) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۷:۱۵:۱۵
البته تبعیض هست ولی نه به این شوری که شما فرمودید (1672364) (alef-6)
 
عبدالله
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۷:۳۵:۵۶
همانا برترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست.
پس به چه چیزی مینازیم ... (1672410) (alef-6)
 
آریو برزن
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۷:۴۲:۴۶
باسلام.

من به عنوان یک ایرانی که سالهاست در غرب زندگی میکند واز نزدیک نژادپرستی را لمس کرده ام از نوشته بسیار زیبای شما تشکر میکنم. من هم این بحثها را با بعضی از به اصطلاح ایرانیان در سوئد دارم. خیلی از این ایرانیها که اکثرا خود پناهنده هستند با برادران افغان و هر کسی که غیر اروپایی باشد میانه خوبی ندارند. ولی همین ایرانیها نوکری اروپایی ها را هم میکنند. من واقعا متاسفم که نام ایرانی روی اینها بگذارم. قوم ایرانی هیچ وقت در طول تاریخ ثژادپرست نبوده است. البته باید اضافه کنم که نژادپرستی در بین اقشار بالای طبقه متوسط ایران و غربگرایان ایران بسیار گسترده است. (1672426) (alef-6)
 
سهراب
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۸:۲۰:۲۱
آقای نویسنده، دمت گرم، از این طعنه‌ها هم دلت نگیره. (1672522) (alef-6)
 
رزمنده
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۸:۳۳:۴۰
ما ايرانى ها با سواد باا دلار دست پر مى رويم با كسب ويزا يا كذر نامه ولى افاغنه صد تا مرض نا علاج با دست خالى غير قانونى به فرض يك زمانى از ايران جدا شدند اخراج نشدند خاك و ملك وطن نصف كردند خود مختار شدند اعلان شش ميليون در ايران هستند به غير خور خوراك شان استا كار وكارگر رو هم صد دلار از وطن مى برند خليى خرج كند يك نوشابه يا دوغ با بربرى تيليت ميكند مي خورند ما براى خودمان گندم خودكفا هستيم ولى براى انها گندم با قيمت بالا از هند وارد ميكنيم ما بايد جشن بگريم صدقه بدهيم براى سلامتى ايران موجود فعلى كسانيكه از افاغنه هوادارى ميكند فاميل انها هستند افاغنه جمع كند با هم بروند خاك افغانستان درانجا مرثيه اى براى احوال خودشان تا فرجى بشود تا دفاع كند از خاك ملك وطن خودشان (1672552) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۳:۰۳:۳۵
دیکته کمی ضعیف بود ولی در کل با جناب رزمنده موافقم . ما که افغانها را صد سال قبل از ایران بیرون نکردیم . خودشان اعلان استقلال کردند . اینم ما مقصریم؟ (1674151) (alef-13)
 
رزمنده
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۸:۳۹:۲۴
ما ايرانى ها با سواد و با دلار دست پر مى رويم با كسب ويزا يا كذر نامه ولى افاغنه صد تا مرض نا علاج با دست خالى غير قانونى به فرض يك زمانى از ايران جدا شدند اخراج نشدند خاك و ملك وطن نصف كردند خود مختار شدند الان شش ميليون در ايران هستند به غير خورد و خوراك شان استا كار وكارگر رو هم صد دلار از وطن مى برند خليى خرج كنند يك نوشابه يا دوغ با بربرى تيليت ميكنند مي خورند ما براى خودمان گندم خودكفا هستيم ولى براى انها گندم با قيمت بالا از هند وارد ميكنيم ما بايد جشن بگريم صدقه بدهيم براى سلامتى ايران موجود فعلى كسانيكه از افاغنه هوادارى ميكند فاميل انها هستند افاغنه جمع كند با هم بروند خاك افغانستان درانجا مرثيه اى براى احوال خودشان تا فرجى بشود تا دفاع كند از خاك ملك وطن خودشان (1672566) (alef-13)
 
سیمایی
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۸:۴۲:۲۱
فکر کنم نویسنده افغانی است. اگر اگر اگر.... اگر افغانستان از ایران جدا نمیشد این دیگه چه استدلالیه. امکانات ایران رو با استرالیا مقایسه میکی. چراغی که به خونه رواست به مسجد حرامه (1672573) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۴:۵۵:۱۵
بابا اون کشورها رشد منفی جمعیت دارند و از اول هم با مهاجران ساخته شدند
ما که خودمان کلی جواب بیکار و در آستانه ازدواج داریم رشد منفی هم نداریم . ایران کجا استرالیا کجا (1674313) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۸:۴۳:۱۲
افغانها را برگردانید . خواهش می کنیم (1672576) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۰۱:۰۰:۵۹
به امید آن روز که هیچ کسی به کشوری دیگر پناهنده نشود (1673260) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۸:۴۸:۴۲
افغانی ها بسیار ادمهای خوبی هستند اما:
در ایران مالیات نمیدهند
درصدی از ظرفیت اموزش پرورش را گرفته اند
سربازی نمیروند
سالها از یارانه برق اب گاز وبنزین و ...بهرمند شده اند
لذا باید به کشورشان بازگشته و هزینه اضافی برای یک کشور دیگر ایجاد نکنند ما خود در شرایط سختی هستیم بروند کشورشان را بسازند .تا ابد که نمیشه مهمان کشور دیگر بود.کشور افغانستان منشا مواد مخدر است که باید این دوستان بروند انجا را اباد کنند.
مهمان مثل نفسه ولی بیاد و نره باعث خفگی میشه (1672590) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۹:۰۲:۳۸
تعداد افغانهایی که ملیت و اقامت ایران گرفتند کم نیست ولی ظلمی که به آنها شده شاید این بوده که کودکان آنها از حق تحصیل محروم بودند که این هم بخاطر غیرقانونی بودن آنها بوده و کمبود ظرفیت مدارس ایران و عدم حمایت سازمان ملل اما باید چاره اندیشی شود (1672620) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۱۹:۱۱:۴۲
اینکه ما دوست نداریم در کشور ما باشند حرف حسابی است .اماجازه تحقیر وتوهین داری؟ (1672635) (alef-13)
 
بهلول
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۲۰:۱۰:۵۹
متاسفانه فرهنگ غلطی که در مقاله به آن اشاره شد در اعلام نظرات هم کاملا خودنمایی می کند . نمی دانم واقعا این خصلت ما ایرانیان است ویا روش مذهب شیعه که همه را کافر ونجس می داند وخود را فرشته الهی ، به هر حال این فخر وتکبر تنها در این مورد نیست ، نگاه کنید وقتی بحث رابطه با آمریکا پیش می آید ما چقدر متکبرانه می خواهیم که آنها منت مارا بکشند ، به سخنان آقای نقدی نگاه کنید می گوید آمریکا در اجلاس اخیر سازمان ملل برای ارتباط با ایران به التماس افتاده!! خوب این جز تکبر وخود بزرگ بینی به چه معنی است ؟ یا در مورد حجاب ، چطور انتظار داریم حتی ادیان دیگر غیر از اسلام وخارجی هایی که به ایران سفر می کنند وحتی مجریان زنی که با مسئولین ما در خارج مصاحبه می کنند حجاب اسلامی داشته باشند ولی اگر در همان کشورها بخواهند از طریق قانون از حجاب شدید(برقع) جلوگیری کنند اعتراض ما بلند می شود ویا هزاران مورد دیگر مثل این ، خوب اگر فرهنگ ما مقدس است ، فرهنگ آنان نیز برایشان قابل احترام است . به هرحال درد بسیار است ومقصر اصلی این امور زمامداران ، رسانه ها وصدا وسیما می باشد که متاسفانه نتوانسته اند در طی سی سال در کشور فرهنگ همزیستی در بین انسانها واحترام به عقاید دیگران را ترویج کنند. (1672735) (alef-13)
 
محمد از کرج
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۲۰:۲۸:۳۸
در ایران حق کارگران میدان تره بار توسط صاحبان حجره ها پایمال می شود و کسانی هستند که 15سال در حجره میادین کار کرده اند ودفترچه خدمات تامین اجتماعی داشته اند ودر سال یکماه حق بیمه انان واریز شده وعمر این کارگران را به فلاکت کشانده اند وقتی که قانون در کشور به وسیله افراد پر نفوذ از گردش کار خارج می شود وحق مردم ایران توسط مجریان ناتوان نادیده گرفته می شود وحکومت ایران در طی 30 سال نتوانسته مشکلات مهاجرین را حل کند وبه پیشرفت صفر درصدی اقتصادی در سال 91 دست یافته است وتمام مشکلات اجتماعی ناشی از نتوانی مدیریت خود را به مهاجرین افغانی نسبت می دهند دولت ایران باید اول حقوق شهروندی مردم را به رسمیت بشناسد سپس حقوق انسانی مهاجرین را به نظر من دولت یا اجازه اقامت ندهد واگر به هر دلیلی اجازهاقامت داده اند باید تمام مهاجرین از حقوف یکسان با ایرانیان بر خوردار شوند چون انها قانون ما را با ماندن خود به رسمیت می شناسند و برای ساختن کشور ما بسیار زحمت می کشند وانها باید زیر سایه این دولت در امنیت باشند وانها حقوق برابر انسانی واسلامی با ما ایرانیان دارند وتبعیض وبی عدالتی وبی قانونی تروریسم را تقویت می کند وادم کشی را توجیح می سازد (1672781) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۴:۵۳:۵۳
چی گفتی؟
ضمنا افغانها کار کردند مزدش را هم گرفتند پس چه منتی بر سر ما ماست؟ (1674312) (alef-13)
 
ALI
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۲۰:۲۹:۳۳
ممنون آقای نویسنده

ما حقمونه که از شب صف سفارت اروپایی انتظار میکشیم بعد از 20 روز یک ویزای ساده را میگویند نه-بعد توی کشور آفریقایی همون سفارت 2 روزه جواب میده!!!
در حالیکه تو اعلامیه حقوق بشر نوشته همه حق دارند هر کجا یی که خواستند برند

بعد من آدم تن پرور و پر مدعای ایرانی با افغانها رفتارم اینه
بلا نسبت همه مردم ایران .خودمو میگم (1672782) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۰۰:۲۷:۳۶
خود شما حتما تن پرور و پر مدعایی . چرا به ایرانیان توهین می کنی؟
علی دوست افغان من انصافت کجا رفته ؟ درست و مودبانه سخن بگو . (1673196) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۲۱:۱۸:۰۰
جناب دکتر،
به نظر میرسه که یک تحلیل یک بعدی از یک مسأله چند بعدی صورت گرفته.
اگر به طور مثال به سیستم رفتاری کشورهای اروپایی به عنوان الگو در این زمینه نگاه کنیم:
اول اینکه شاخص هایی رو برای پذیرش یک مهاجر (یا حتی اقامت موقت) در نظر میگیرند.
دوم، همه جامعه و به خصوص مهاجرین با سیستمهای مختلف تحت نظر قرار دارند.
به طور کلی از لطمه نخوردن به سطح امنیت اجتماعی اطمینان حاصل می کنند.

در واقع تا به امروز لوازم رفتار مشابه در این مقوله در کشور ما فراهم نبوده، لذا پس از حاد شدن مشکل دولت و مردم به سراغ ساده ترین راه حل رفته اند که البته جای تعجب ندارد. (1672840) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۲۱:۳۴:۴۱
بايد به اين هم توجه كرد كه
اگر ايرانيان به افغانستان مهاجرت مي كردند بعيد بود كه جان سالم درببرند محبت جاي خود وتوجه به مرد ميهن خود هم جاي خود (1672867) (alef-13)
 
جمیل
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۲۲:۰۶:۵۰
آقای نویسنده کدام نقطه دنیا را میشناسید به غیر از ایران که مهاجر در آن بدون داشتن اجازه کار و حتی ورود قاچاقی به ایران ، مجاز باشد به راحتی کار بکند.؟ شما یک سر بزن به ورامین میفهمی که افغانی ها همه جاها را گرفته اند و ایرانی ها اونجا در اقلیت هستند هیچ جای دنیا به جز ایران انقدر بی قانون نیست و درش باز نیست که افاغنه بدون مجوز هر وقت اراده میکنند داخل کشور میشوند و هر وقت میخواهند میروند کسی هم کاری به آنها ندارد......... (1672923) (alef-13)
 
کورباطن
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۲۲:۵۶:۲۰
احسنت به شما با این مقاله زیبایتان. حقیقت تلخ است ولی اگر گفته نشود کفر است. و شرمنده ام که بگویم اگر می خواهید نژاد پرستی را ببینید کافیست به نظرات پائین همین صفحه نگاهی بکنید. فکر می کنید چند نفر که این نظرات ضد افغان ها را نوشتند پای صفحات گزارش های نیویورک قربان صدقه های عجیب و غریبی برا آمریکائی ها و اروپائی ها نوشتند؟ همان بزرگ بینی خود در برابر افغان ها و ذلت در برابر غربی ها. (1673015) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۳:۰۸:۰۶
جناب کور باطن ( نام خودتان است من توهینی نکردم) ای کاش چشم خود را باز کنید و اذیت و آزارهایی که بابت حضور افغانها بر ایران وارد شده را ببینید .
ما که حرف بدی نمیزنیم .
فکر کنم افغانی هستید که به ایرانیان گفتی نژاد پرست چون افغانها این صفت زشت را به ما میدهند (1674159) (alef-13)
 
بچه ی شازند
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۲۳:۰۵:۵۷
زود نظر دادید روزی برسه که هر ایرانی آرزو کنه بره افغانستان زندگی کنه (1673031) (alef-13)
 
مژگان
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۱:۴۲:۵۱
بدتر از جنگ كه نداشتيم مردانه مقاومت كرديم شما كه افغاني مقيم شازند هستي چرا برنمي گردي كابل،مردم با غيرت ايران جانشون رو فدا مي كنند ولي مملكتشون رو ترك نمي كنند، چقدر بدبخت شديم كه آرزو كنيم بريم كشوري كه غيرت ندارن به هم متحد بشن و دشمن رو از كشورشون بيرون كنند (1674004) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۳:۰۴:۳۸
باشه . حالا میشه فعلا برگردید افغانستان . (1674153) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۲۳:۴۹:۲۳
اخر ما در ادعا گوش فلك كر مي كنيم ولي خدا در عمل ما را بيامرزد (1673113) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۳:۰۵:۲۷
ای بابا کدام ادعا ؟؟؟؟؟؟فقط میگیم برن کشور خودشان را بسازند . عجب بساطی شده . (1674154) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۲۰:۲۴:۴۳
من نميدونم چرا افغانيهايي كه توي سايت نظر ميدن حتي وجود اين رو ندارن كه بگن افغانين؟؟
همه اش سعي دارن خودشونو ايراني جابزنن و از قول يه ايراني يا خزعبل بگن يا توهين؟؟
چرا؟؟؟
اعتماد بنفس داشته باش ! (1674698) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۲۳:۵۱:۰۶
من با افتخار میگم که یک افغانستانی هستم و به شما هام ربطی نداره کشور ایران خودش مسئول داره و قانون .مطمئن باشین اگر حضور ما نفعی برای ایران نداشت خیلی زودتر از اینها اخراج میکردند. (1995581) (alef-9)
 
حسین
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۲۳:۵۸:۰۲
من درکارساختمان هستم البته نه بساز وبفروش. باخیلی ازافقانها ارتباط دارم اکثریت مطلق انها که سنی هم هستن انسانهای بسیار شریف سختکوش ودرستکارهستندمتاسفانه درکشورما باانهاتحقیرامیز برخورد میشود.مگرمشکل اشتغال مابارفتن انهاحل میشود.ایاجوانهای تحصیلکرده ما ازدیپلمه ولیسانس ووومیایندکارساختمانی .نظافت شهر.و...انجام دهند...من درسال1372درکشورزاپن کارگری کردم خداشاهداست چقدرباماایرانیهارفتار خوب وانسانی داشتند.برعکس بعضی ازهموطنان ما....... (1673132) (alef-6)
 
Aqil
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۰۰:۳۹:۱۹
سلام و درود بر ملت شریف ایران سلام بر حافظ شیرازی
من عقیل از مهمان نوازی شما صمیمانه تشکری میکنم . افغانستانی ها دیگه بر گردد به وطن خویش
عقیل از افغانستان مقیم اسلو نروژ (1673218) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۰۳:۴۶:۱۲
من وقتی اومدم کانادا تازه فهمیدم چقدر رفتار ما با برادران افغانی به دور از انسانیت بوده است. اینکه قانونی اینجا هستند یا نه رو باید دولت فکری به حالش بکنه و ما در هیچ صورتی حق توهین و تحقیر هیچ کسی رو نداریم. بحث اینه که رفتار ما مردم ایران با افغانی ها اصلا شایسته نیست چه با اونهایشون که قانونی اومدن چه اونهایی که غیر قانونی اومدن. بنده خدا ها اگر مجبور نبودند که خودشونو اواره نمی کردند و به ما پناه نمی اوردند. ما ایرانی ها همیشه ادعا داریم: ما مهمانوازیم، باهوشترین ملت دنیا، خیلی تمدن داریم، خیلی با انصاف هستیم و هزار تا ادعای دیگه ولی هیچ وقت به خصایص بدمون فکر نمی کنیم ادعاهایی داریم که هیچ پایه و اساسی ندارند خیلی هامون هم نژاد پرستی می کنیم به لر می گیم ... به ترک .. به بلوچ ... به عربها می گیم .... ایا اینها نشانه تمدن هست؟ چرا ما خودمون رو اینقدر بالاتر از دیگر ملت ها می پنداریم؟؟ بعدش هم مشکل مال ایرانه که نمی تونه از ورود غیر قانونی جلوگیری کنه به طور کلی تا کسی وارد کشوری نشده اون کشور مسولیتی در قبال اون نداره ولی وقتی وارد شد نمی تونه هر طور که دلش خاصت باهاشون رفتار کنه و طبق اعلامیه حقوق بشر هر انسانی به صرف انسان بودن در هر جا یک حقوق اولیه داره مثل حفظ کرامت انسانی. مهمترین ظلمی که شده محروم کردن بچه های افغانی (بدون مجوز اقامت) از تحصیل هست اون بچه 7-8 ساله چه گناهی کرده که باید از یکی از مهمترین حقوقش محروم بشه؟
من واقعا از نویسنده این مقاله تشکر می کنم که وجدان بیدارش باعث شده به این موضوع بپردازه. (1673475) (alef-13)
 
ali
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۰۷:۵۸:۲۸
من یک هزاره افغان متولد تهران هستم که طعم تلخ نژادپرستی شما ایرانیان را با خون،گوشت و پوست خودم دیدم و چشیدم حتی محل کسب علم ودانش یعنی دانشگاه. بعد از ۲۳ سال و تولد در ایران هنوز افغان کثیف و اشغال بودم و هیچ خاطره ای جز سیاهی و درد از کشور شما ندارم. ای ایرانی وای بر شما که نام مسلمان بر خود مانده اید حقی که بر گردن برادر مسلمان خود داشتم سوای زبان،فرهنگ و تاریخ مشترک، کافران من را در استرالیا بعد از ۴ سال تمام حقوق شهروندی استرالیایی را به من بدون هیچ چشم داشت و منتی دادند. کسانی که ناله ازاقدامات اینجا علیه پناهجویان ایرانی میکنند متاسفانه بسیاری از این پناهجویان دلیل قانع کننده برای مهاجرت واینکه جانشنان در ایران در خطر هست ندارند و متاسفانه این پناهجویان چون اکثرا دکتر ومهندس و از طبقه مرفه ایرانی هستند رغبتی برای کارهای سخت بدنی نداشته و تقریبا تمام سال را بیکار و با کمک هزینه های دولتی سپری میکنند. دولت استرالیا خودش را مکلف وملزم برای کمک و همکاری به پناهجویان واقعی می داند نه کسانی که صرف برای عیاشی و استفاده از کمکهای بلاعوض دولت به اینجا مهاجرت میکند (1673595) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۶:۳۲:۴۷
خوشا بحالت . آیا دولت استرالیا این سه میلیون حال حاضر در ایران را قبول میکنه؟
بعد جان شما و هم وطنان شما در افغانستان الان در معرض خطر است؟؟
واقعا برات متاسفم .
افغانستان را کی باید بسازد .
همه شما که دوست دارید از افغانستان برید کشور دیگه .
دولت استرالیا نمیدونه علت پناهندگی شما هم رفاه بیشتره و بس . (1674428) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۲۰:۴۱:۵۹
ي هزاره جون
حق من ايراني به گردن تو چي ميشه؟؟ مسلمون!!! (1674716) (alef-6)
 
ali
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۰۸:۱۳:۰۵
به نظر من شما ایرانیها وقتی اینقدر از افغانها نفرت دارید یک خواهشی داشتم واون اینکه هرجا یک افغان دیدید بهش رحم نکنید نه زن و بچه بگید نه پیر و جوان. زن ومرد به افغانها حمله کنید تا که دولت شما همه افغانها را برای سلامتشان اخراج کنند تا باشد هموطنان من هم از ایران بیزار شوند (1673611) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۶:۲۶:۵۲
متاسفم برای نظرت .
زشت بود (1674419) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۲۰:۳۵:۵۰
اين پيشنهادت فكر كنم دقيقا همون كاريه كه خودتون با خودتون در داخل افغانستان كردين و نتيجه اش 30 سال جنگ شده و حالا دنبال كشوري بعنوان مقصر ميگردين .نه؟؟؟ (1674707) (alef-6)
 
فرید
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۰:۳۵:۵۵
این نخبگان پزشکشان را بفرستید افغانستان تا جلوی امراضی مثل وبا را بگیرند تا هر سال در ایران شیوع پیدا نکنند (1673877) (alef-13)
 
فرید
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۰:۵۰:۰۵
نویسنده فکر نمیکند که اگر به افراد " زحمتکش" افغانی تابعیت داده شود این زخمتکشان هم شبیه افراد ایرانی و غیرزحمتکش شوند. (1673902) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۰:۵۷:۰۰
دوستانی که میگن افغانی ها هیچ سدی برای ایران لطفا روزایی که پول یارانه ها واریز میکنن برن و دنبال کارگر بگردن ، تو این روزا هیچ کارگر ایرانی تا یک هفته نیست. فقط کارگرا افغانی هستن .
اگه اینا برن مطمئنن قیمت خونه تو ایران بالا میره
درضمن من به عنوان یک ایرانی حق مسلم برادران افغانی میدونم که بتونن تو ایران هویت داشته باشن این یک قانون بین المللیه ، واقعا موندم اینا با این همه تحقیر چطور تا حالا تو ایران موندن. (1673917) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۳:۱۳:۰۵
مقاله مقاله خوب جامع و وقعا مال کسی است که خودش رفته تمام حس و حال مردم افغانستان را درک کرده و نوشته شده است
واقعا هرچه مادر نظرات می خوانم متآسفانه جنبه اقتصادی و مادی دارد درحالیکه رویکرد و مبنای که دین به ما میدهد چیزی غیر از این هامی باشد مردم شیعه افغانستان خصوصا هم در گذشته تمام مرجع تقلید شان از ایران بوده و هم حالا خیلی های شان چنین است در دین تعصب نیست آنچه برای یک انسان ملاک قرار می گیرد تقوا و تدین است کسانیکه بد رفتار می کند یاخوب به خود شان بر می گردد اما در دنیای دیگر باید جوابگو باشد مگر صدر اسلام چنین نبود پیامبر آمد مهاجر شد در مدینه به فعالیت های انسانی خودش پرداخت مهاجرین باید از زحمات چندین ساله ایران تشکر و قدر دانی نماید اما نباید انسان های منصف بگزارد که تعدادی بیایند این خدمات را درکام مهاجرین تلخ کنند اگر کمک اندکی هم بکند بدون منت باشد و شخصیت کسی را به مسخره نگیرد همان از کمک که در ان هزاران منت باشد بهتر خواهد بود (1674166) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۳:۲۴:۴۵
سلام
بنده یکی از محصلین افغانی در ایران هستم از زحمات کشور دوست و برادر تقدیر و تشکر می نمایم اینکه مردم دو تا کشور دوست و برادر را می خواهد رو در روی همدیگر قرار بدهند کار دشمنان دوستی هردو ملت هستند باید هوشیار بود و نباید بهانه بدست دشمن داد خودم از مسولین جهموری اسلامی که مدتی رییس اوردوگاه عسکر آباد ورامی بوده جناب آقای آسوده خاطراتی خوش و شیرینی داریم ایشان با نهایت خضوع میدیدن که اگر یک خانواده افغانی بدون سرپرست می ماند اگر سرپرستش رد مرز شود هر گز این کار را نمی کرد بارها زنها و مادران سرپرستان خانواده اش را آزاد کرده اند اگر در رآس امور همچنین انسانهای شریف قرار داده شود من مطمإن هستم همه افغانیها راضی خواهد بود اما متآسفانه در خیلی جاها کسانی بکار گمارده شده اند که جزتوهین وتحقیر کار دیگری بلد نبوده در اردوگاه ها بارها مراجعه داشتم برخوردی که داشته واقعا شرم آوربوده غرض این است که همه را نمی شود به یک چوب راند یا گفت همه خوبند یابداما باید توجه کرد که آب به آسیاب دشمن ریخته نشود
والسلام (1674186) (alef-13)
 
امیر-م
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۴:۴۴:۵۰
جناب نویسنده اگر بخواهیم مثل شما فکر کنیم
خب همه بچه های حضرت آدم هستیم
اما به هر حال در قرن 21 مرزهایی تعریف شده داریم که درآمدهای ملی و اشتغال و ... بر اساس حدود مرزها تعریف شده
ما که نمی توانیم اجازه دهیم هر کس وارد ایران شود
همانطور کشورهای دیگر هم درشان را به روی ما باز نکرده اند .
افغانستان هم برای خودش مرزی دارد و اتفاقا سر قضیه حد و حدود مرز با پاکستان مشکلاتی دارند
شما مقاله ای احساسی نگاشته اید (1674289) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۴:۴۹:۲۰
الف جان مقاله توهین آمیز بود و به مردم ایران توهین شده بود . چرا نمایش دادی؟ (1674304) (alef-13)
 
یک ایرانی
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۷:۰۵:۱۵
هر چقدر از دیدن مقاله خوشحال شدم، همونقدر خوندن نظرات برام آزاردهنده بود. (1674464) (alef-6)
 
مهرای ساغشکی
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۷:۲۰:۵۷
من مقاله در این باره نوشته ام
نگاهی بر ریشه‌های نژادپرستی ضد افغانی در ایران امروز
http://ramu.blogsky.com/1392/06/16/post-39
«متاسفانه پس از آنکه اجانب استثمارگر همچو روس و انگلیس با همراهی و همدستی عوامل داخلی سه امپراتوری هند گورکانی و ایران و عثمانی نابود کردند و این سه بخش وحدت‌بخش مشرق اسلامی را به بیش چهل کشور تقسیم کردند!، استعمار غارتگر و میراث‌خوران عواملشان انها بیکار نشستند و همچنان آتش تفرقه و ایجاد نزاعهای قومی و فرقه‌یی مذهبی ادامه دادند!

یکی از مغاطلات و پارادوکسهایی که این دشمنان بشریت و ریمو بوجود آورده اند، تمایز و تعارض میان افغانی و ایرانی است!


ابتدا بایست گفت، افغانی/افغان/افغانستانی کیست؟


در فرهنگ و عرف اکثریت مردم کشور امروزی افغانستان، افغان/افغانی همان اقلیت یا اکثریت نسبی (زیر 50٪) قومی و زبانی پشتون/پختو هستند و اکثریت بالای 50٪ مردم افغانستان شامل مردمان فارسی زبان همچو هزاره، تاجیک، آیماق، فرسیوان، سیستانی،... هستند و دیگر مردم غیر پشتوزبان مانند ترکمن، ازبک، تاتار، قیرقیز، عرب، بلوچ،...

اکثریت مردم افغانسان یا زبان مادریشان فارسی دری/نو است با گویشهای اصیلی همچو تاجیکی و هزارگی و سیستانی... تا بواسطه سابقه چندهزار ساله و دیرینه پارسی گویی و رسمیت زبان فارسی، فارسیگو و فارسیدان هستند.

در گفتمان رسمی و در نزد همه مردم افغانستان هویت خراسانی پذیرفته و مقبولیت دارد. انها خود جزوی و بلکه بنیاد هویت خراسانی ایرانی میدانند. آنان خود عمده خطاب و تعریف و شناخت شاهنامه فردوسی میدانند. انان به حق میراثدار عمده استوره‌های شاهامه که سند هویت ملی/میهنی همه ایرانیان است میدانند!


من برای درک موضوع ابتدا گریزی به ممالک امروزه پیشرفته جهان میزنم. امروز در کشورهایی اروپایی مثل آلمان و انگلیس و فرانسه و اسکاندیناوی و غیره، ایتالیایی و یونانی مسخره میکنند و زبان و لهجه آنها گاه زشت میدانند و فرهنگ و سنن آنان را به تمسخر و تحقیر میگیرند! ولی همین اروپاییان بداخلاق وقتی سر کل کل هویت تاریخی و قدمت تمدن و فرهنگ با باقی دینا میفتند فورا تمدنهای یونان و روم باستان در منظر غیر اروپاییها میاورند و اینگونه تفاخر میکنند! این یک پاردوکس منفعت طلبانه است که نشان میدهد هنوز ریمو علیزغم وجود و نیازش مورد غفلت میباشد!


داستان مردم ایران امروز هم مثل شبیه اروپاییان است! وقتی سر کل کل و تفاخر به فرهگ و تمدن میرسد ما از بزرگان فرهنگ و تمدن و تاریخ و استوره ایرانی همچو: رستم، زال، گرشاسب، سیاوش، سهراب، مولوی بلخی، ناصرخسرو قبادیانی، فارابی، بوعلی سینا، سامانیان، بسیاری از بزرگان تاریخی و فرهنگی و مدنی ایرانی و فارسی‌گو و فارسی نویسی سخن میرانیم که همگی تحت نام شهرهای امروز افغانسان هستند کسانی در نامشان اماکن و شهرهایی همچو هرات، بلخ، قبادیان، مزار شریف، غزنین، کابل، سمنگان، زاول/زابل، بدخشان،... است!

ولی هنگامی که وارثان مستقیم و اصلی همین مفاخر تاریخ و فرهنگ و تمدن و استوره ایرانی در بخشی از آن پاره تاریخی ایران‌زمین به اجبار و از سر نیاز مهاجرت کرده یا پناهنده شده اند مورد رفتار نژادپرستانه ضد بشری قرار میگیرند!

معلوم نیست چگونه ایرانیان امروز با این پارادکس و تضاد عقلانی و اخلاق کنار میایند؟!

چوگنه است ما مفاخر گذشته و حتا تا همین اواخر افغانستان را گرامی میشماریم و انها از آن خود میدانیم ولی مردم و وارثان بر حق آن مفاخر جزئی از خود نمیدانیم؟!

این پارادوکس خردستزانه از کجا ناشی میشود؟!

چه کسانی و عواملی چنین جهالت ظالمانه یی را بر ما القا کرده اند؟!

اینکه کشور تازه تاسیس اقغانسان در این چند دهه بر اثر جنگ تحملیلی که استعمارگران غارتگری همچو روس و دیگر غربیان با کمک عوامل داخلیشان آنرا به ویرانه تبدیل کرده اند و مردم مظلوم افغانسان را وادار به ترک دیار و وطن خود کرده است دلیل میشود ما به انها به تحقیر و تمسخر و نژادپرستانه نگاه کنیم.

وقتی یک مهاجر و پناهنده به دیار غریب میباید که نه آشنایی دارد و نه کار و درامدی و از طرفی در آن دیار غریبه مورد کم مهری و عدم حمایت قار میگیرد بر سر دو راهی مرگ و زندگی قرار میگیرد. وقتی بدو کار داده نمیشود و از لزومات زندگانی آن چیزهایی کم من ملزومات ریمو برشمردم (- هوا 2- آب، 3- خوراک 4- پوشاک 5- سرپناه 6- عشق 7- دانش 8- عدالت 9- معنویت 10- آزادی... =»
10 لزوم RMU / RaMU

Reason and Morality Universal:
خرد/عقل و اخلاق جهان‌شمول) محروم یا در تنگاست بدیهی گاه برخیشان روی به خلافکاری بیاورند!

لزوما خلافکاری یک مهاجر یا پناهنده از روی میل نیست و شاریط زمان و مکان او را وادار به چنین کاری کرده است. ولی نکته دیگر اینجاست که خلافکاران در جوامع اقلیت کوچکی را شامل میشوند و عقل و اخلاق حکم میکند رفتار و کردار یک اقلیت را به اکثریت بسط داده نشود! آیا درست است مقلا همگی اتباع مهاجر ایرانی امروز در کشورهای خارجی را، به صرف اینکه معدودی ایرانی در آن کشورها خلاف و بزه انجام میدهند، خلافکار و بزهکار بدانیم؟!

اینجاست فرموده جهان شمول و بنیادی ریمو جناب علی ابن ابیطالب مصداق پیدا میکند (آنچه برای خود نمیپسندی برای دیگر نپسند...)!

متاسفانه این رفتار و کردار بصورت انعکاسی در برخی از ... نیز از مردم و برعکس اتفاق افتاده است! مثلا بر خلاف روال معمول کشورهای پیشرقته و متمدن و با فرهنگ و معقول، که به اتباع مهاجر و پناهنده کشوهای خارجی، پس مدت معقولی اجازه اقامت دائم یا حق شهروندی/تابعیت میدهند، با کمال تعجب میبینیم اقلیت کوچک افغانسانی که دیگر کاملا هویت ایرانی امروز دارند و اغلب در این کشور به دنیا آمده یا بزرگ شده اند و کار و زندگی و ازدواج کرده اند و کاملا علاقه مند به کشور و هویت ایرانی هستند و بسیاری از مادر با تابعیت ایرانی متولد شده اند خارجی محسوب میشوند!

مثلا در کشورهای مترقی مثل اتریش پس از 10 سال از اقامت، به فرد متقاضی تابعیت میدهند البته میابیست شخص متقاضی تابعیت قبلی خود از کنار بگذارد و به هویت و تابعیت و تبعیت از منافع تابعیت جدید سوگند و یا عهده ببندد. البته باز معدودی کشورهای جهان جدید همچو کانادا و امریکا اجازه تابعیت دوگانه میدهند.

دلیل این نوشتار این بود که متاسفانه باخبر شده ام در یکی شهرهای کوچک ایران با ثبت نام بچگان افغانسانی- از سوی برخی اهالی- مخالف شده است! این بدترین خبر میتواند باشد که ظلم به کودکان روا داشته شود! محرومیت از تحصیل؟ اخر از برای چه؟ تحصیل در ایران یکی از بهترین کراهایست که میشود کشور مهاجران و پناهنگان کشورهای دیگر در جامعه دوم اداغام یا سازگار کرد. در مدارس و آموزشگاه بچه ها باهم برخورده و رفاقت و دوستی برقرار میکنند و از فضای فرهنگی و آموزشی استفاده کرده و باعث همدلی میشود. با اخوت و اُخت شدن با فرهنگ میزبان میشود و زبان و ادبیات انها را یاد میگیرند.

مثلا در کانادا حتا به اجبار- که حات جنبهٔ جنبه نژادپرستی- کودکان سرخپوست و اسکیمو را به آموزشگاههای شبانه روزی/رایگان انگلیسی زبان میبردند تا در فرهنگ و زبان انگلوساکسون ادغام یا سازش یابند و ما بر عکس کشورهای پیشرقته همچو کانادا عمل میکنیم! البته بر خلاف برخی کشورهای غربی مانند کانادا- که نوعی رفتار نژادپرستی فرهنگی در اجبار به آموزش است- در مورد اتباع افغانسانی در ایران داستان فرق میکند، چون:


1- خود این اتباع تمایل دارند کودکانشان را در آموزشگاههای ایرانی درس بخوانند که دلیلش نیز علاقه و پیوندهای تاریخی و فرهنگی... مردم دو کشور افغانسان و ایران امروز است.


2- اکثریت قریب به اتفاق آنها زبان مادریشان فارسی است و یا فارسی‌گو هستند بواسطه رسمیت زبان فارسی دری در افغانسان و این با قضیه کاندا و کودکان اسکیمو و سرخپوست فرق میکند!


بلاهت و حماقت برخی ایرانیان تا به کجا میبایست ادامه یابد؟!


باشد که بیندیشیم!» (1674491) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۹:۳۷:۱۶
بهترین گزینه موجود بازگشت محترمانه افغانها به افغانستان است. (1674631) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۲۰:۵۹:۵۸
سلام واحترام دارم به همه ی مردم متدین افغانستان وایران من وقت نظرات را در مورد مقاله نوشته شده که ازنظر بنده انصاف را رعایت کرده مطالعه کردم بسیاردلگیر ازاین شدم که چقدر ما درساختن شخصیت سازی وبهتر بگم خودسازی عدم توفیق داریم که اینگونه قضاوت های سطحی ومتأثرازروحیات خود بزرگ بینی درحاکم شده است که حتی نمی توانیم عواقب آنرابسنجیم یاد مان باشد که هر قضاوتی درباره مخلوق خداجواب می خواهد . (1674732) (alef-6)
 
فتیان
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۲۳:۱۸:۴۰
تصویری که ما از افغانی ها داریم درست نیست.بنده برای تدریس در دانشگاهی به کابل رفته ام و عمق فرهنگ بالای زندگی شهری آنجا را دیده ام. دختران با روسریهای سفید به مدرسه می روند با اینکه حجاب اجباری نیست و جوانان پسر کوچکترین مزاحمت و تیکه پرانی ای برای دختران ندارند. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل..... (1674962) (alef-6)
 
shahbaz
۱۳۹۲-۰۷-۰۶ ۰۴:۰۳:۵۱
واقعا نمی دونم کسی که این مقاله رو نوشته ذره ای مطالعه داشته؟
ای چرندیات چیه؟ اولا که کدوم کشور این همه نیروی بیکار داره اونوقت مهاجران غیر قانونی توش با این وسعت فعالیت می کنند، بیمه و مالیات نمی دن، و هزار جور جرم و جنایت مرتکب میشن؟ (1675587) (alef-6)
 
آبي تيره
۱۳۹۲-۰۷-۰۶ ۰۸:۱۲:۲۴
دوستان عزيز گويا درباره موضوع مقاله دچار اشتباه شده‌اند.
من هم با نويسنده در اين مورد موافقم كه تمدن و فرهنگ ما ايراني‌ها فقط روي زبان است و آنجا كه برخوردهاي انساني و منافع اجتماعي مطرح مي‌شود، ديگر از فرهنگ و تمدن خبري نيست و با چند ناسزا به قانون و قانون‌گذار وجدان را راحت مي‌كنيم.
ناتواني و بي‌عرضگي خودمان را به گردن حضور كارگران افغان مي‌اندازيم.
در جامعه انساني هر امري وجوه مثبت و وجوه منفي دارد اما مهم اين است كه ما با اين پديده چگونه رفتار مي‌كنيم. مثل انسان يا مثل ... (1675807) (alef-6)
 
مسعود
۱۳۹۲-۰۷-۰۶ ۱۲:۲۸:۱۱
لطفا قبل از اظهارتتون یه سری به بخش حوادث روزنامه ها بزنید.ببینید روزانه چقدر زور گیر افغانی دستگیر میشه .یادتتون نرفته که همین چند وقته پیش بازیکن تیم ملی نوجوانان فوتبالو افغانها دزدیده بودن و در نهایت به طرز وحشیانه ای کشتنش.یه چیزی متاسفانه در بین بعضی از ماها هست این که افغانی و افریقایی و.. حق گردن ما ها دارن. (1677282) (alef-6)
 
amirali
۱۳۹۳-۰۹-۰۷ ۰۰:۲۲:۳۹
سلام برادران افاغنه درست است که دو ملت ریشه های زبانی دینی مذهبی و فرهنگی یکسانی دارند اما کار و تلاش شما آن هم با دستمزد کم باعث بیکاری جوانان زیادی شده حتی باعث شکل گیری نوعی فرهنگ تنبلی در ایران شده که همین تنبلی وقتی در اندیشه و ذهن بسیاری از افراد درونی شود روحیه کار و تلاش و سختکوشی و پشتکار را از ملتی میگیرد .الان بیشتر از هر زمان دیگری افغانستان به همت شا تلاش دارد بهتر نیست ب جای نظاره کردن فکر چاره ای بود .خداوند بزرگ در قران کریم فرموده که خداوند سرنوشت و سرگذشت هیچ ملتی رو تغییر نمیدهد مگر اینکه خود آن قوم سرنوشت خود را تغییر دهند .ملت ایران هم خیلی از جوانانش را به خاطر ناامنی های مرزی از دست داده.اگر نگویید که یه طرفه قضاوت میکند دقیقا ماجرای عاشورا و بستن دجله و فرات به روی اهل بیت پیامبر امروز در افغانستان و بستن رود هیرمند و جلوگیری از ورود آن به ایران به طرزی دیگر دارد اتفاق می افتد .شما میدانید تعداد زنانی که در ایران طلاق غیابی به خاطر اینکه شوهران افاغنه آنها بعد از اینکه موفق نشده اند تابعیت ایران را بگیرند و به خاطر مهاجرت غیره قانونی و عدم تشخیص هویت راهی کشور خود شده اند چقدر افزایش یافته .؟جوابگوی این کودکان طلاق و زنان بی سرپرت کیست؟ (2514815) (alef-13)
 
amirali
۱۳۹۳-۰۹-۰۷ ۰۰:۵۳:۲۵
دوست عزیز مهرای ساغشکی اینکه خیلی از مفاخر ادبی و فرهنگی ما ساکن باخ ،بخارا،سمرقند و هرات و غزنین و کابل و بدخشان و سمنگان بوده است شکی نیست چون همه این شهرها جزعی از قلمرو خاک ایران بوده اند و بدلیل بی کفایتی پادشاهان ما از کشور ما جدا شدند همانطور که نخجوان و باکو و تاجیکستان و آذربایجان و بسیاری از شهرهای شمالی ما جدا شد .الان وظیفه ما حفظ تمامیت ارضی آنچه هست که از ایران باقیمانده و باید تلاشی مضاعف برای قویتر کردن اشتراکات قومی و مذهبی و فرهنگی اقوام مختلف ایرانی بکوشیم و سعی در ایجاد همبستگی مضاعف این اقوام کنیم باید بودجه کشورمان خرج ساختن کشور بشود و حالمان را دریابیم .نه در گذشته مان شناور باشیم پس بهتر است نبش قبر نکنیم و در صورت نبش قبر کردن باید بدانیم این اقوام مختلف ایرانی از فارس و کرد و لر و ترک بلوچ و ترکمن و عرب در طول 8سال با خون خود از این آب و خاک دفاع کردند .مادها کرد ،نادرشاه و خیلی شاهان دیگر ترک ،آریوبرزن و کریم خان زند لر ،کورش و داریوش هخامنش هو پارسی بوده اند ایران امروزی هویت خود را مدیون این اقوام مختلف است. (2514829) (alef-13)
 
مجتبی
Europe
۱۳۹۵-۰۲-۱۱ ۲۱:۱۱:۲۴
با سلام.
وقتی ادمو میزارن تو تابوت نمیگن این ایرانیه یا افغانی
تنها و تنها چیزی که ادم باخودش میبره عملشه
والسلام. (3676389) (alef-11)
 
و سید محمد حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۱۰ ۰۰:۰۲:۱۶
تمام نظرات دوستان را در باره افغانستانی‌های مقیم ایران مطالعه کردم. اما باورکنید که عمده مشکل که باعث موضع گیری خصمانه علیه هم دیگر شده است. مشکل اقتصادی ایران است، افت اقتصادی ایران هم عوامل متعددی دارد که کار شناسان امور اقتصادی کشور ایران در موارد متعدد از آن سخن گفته اند، اما لازم میدانم یک چیزی بگم، واقعا بی انصافی است اگر نقش اساسی لشکر سر فراز و بی مد عا ی فاطمیون را در نظر نگیریم، شما میدانید که سوریه خط مقدم جبهه مقاومت علیه استکبار است که اگر استکبار جهانی و حامیان تکفیر ی آن ها این جبهه را فتح کنند، شما یقین کنید که تو عزیز ایرانی دیگر از این امنیت که الان از آن به خوردار هستی، نمی توانی بهرمند باشی، امروز به شهادت همه دوستان و دشمنان سوریه می گویند :امروز سنگینی جنگ به دوش لشکر فاطمیون ا ست،! شاید بگویید کی خواسته. که سوریه برند و با لشکر جرارتکفیری بجنگند، مسایل سوریه ربط به ما ندارد، در جواب این گونه افراد باید عرض کنم که برادر از مرحله پرت هستید و از شرایط منطقه وجهان بیگانه هستید! افغانها در طول 8سال دفاع مقدس بیش از 3.هزاره شهید تقدیم انقلاب اسلامی ایران کردن بدون اینکه کوچک ترین امکانات رفاهی در یاف کنند و در سوریه هم هزار ان شهید تقدیم کردن و این حضور معادلات سیاسی منطقه را که علیه ایران آمده کرده بودند، بهم زنند!!! (3956977) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.