نظر منتشر شده
۱۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 401607
آیا سر مبارک امام حسین(ع)روی نیزه قرآن تلاوت نمودند؟
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۲۷
بر اساس نقل مورخان و محدثان‌، سر مبارک امام حسین‌ آیاتی از سوره کهف و بعض آیات دیگر را به مناسبت بعد از شهادت و بر بالای نیزه و در جاهای دیگر تلاوت کرده اند.

در روایتی از زید بن ارقم آمده است‌: سر مبارک حضرت امام حسین‌ را بر نیزه در کوفه در حال خواندن آیات قرآن دیدم: «اَم حَسِبت‌َ اَن‌َّ اَصحـَب‌َ الکَهف‌ِ والرَّقیم‌ِ کانوا مِن ءایـَتِنا عَجَبـا ؛ (1) آیا گمان کردی اصحاب کهف و رقیم از آیات عجیب ما بودند؟ » .

موی بر تنم راست شد و گفتم‌. این ماجرا عجیب‌تر از جریان اصحاب کهف است‌. (2)

در نقل دیگری آمده: وقتی راس و سر مبارک را در جایگاهی که در صیارفه برایش معین کرده بودند، نهادند، چون آن جا در اثر ازدحام جمعیت و عبور و مرور شلوغ بود، سر مبارک برای متوجه ساختن مردم ابتدا به صدای بلند گلو صاف کرد به گونه ای که همه به تعجب به نظاره سر نشستند و سر مبارک به تلاوت آیات سوره کهف پرداخت و تا : "انهم فتیه آمنوا بربهم فزدناهم هدی و لا نزد الظالمین الا ضلالا" تلاوت کرد. (3)

سر مبارک را بر چوبی نصب کرده و مردم به نوری که از سر به آسمان ساطع بود، نگاه می کردند که این آیه را تلاوت فرمود: "و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون" (4) (5)

سلمه بن کهیل از سر مبارک شنید که بر نیزه می خواند: "فسیکفیکهم الله و هو السمیع العلیم" (6) (7)

ابن وکیده گوید : از سر مبارک شنیدم که سوره کهف را می خواند. شک کردم که صدا از سر هست یا از جای دیگر که ناگاه سر مبارک تلاوت را ترک کرد و متوجه من شد و فرمود: ای فرزند وکیده ! مگر نمی دانی که ما امامان زنده و نزد پروردگارمان روزی خوریم. با شنیدن این کلام او تصمیم می گیرد سر را دزدیده و دفن کند که سر مبارک به او می فرماید:

ای فرزند وکیده ! تو را به این تصمیم راهی نیست و اقدام آنان در ریختن خون من نزد خدا عظیم تر از بردن سرم بر نیزه در شهرها می باشد . پس آن ها را واگذار "اذ الاغلال فی أعناقهم و السلاسل یسحبون ؛ (8) در آن هنگام که غل و زنجیرها بر گردن آنان قرار گرفته و آن ها را مى‏کشند" . (9)

منهال ابن عمرو گوید : سر مبارک را در دمشق بر نیزه دیدم که آیات سوره کهف تا : "ام حسبت ان اصحاب الکهف و الرقیم کانوا من آیاتنا عجبا" تلاوت می کرد و در این جا به آشکاری تمام فرمود: عجیب تر از اصحاب کهف قتل من و بر نیزه کردن سرم می باشد. (10)

و وقتی یزید در پی اعتراض سفیر روم به ظلم رفته بر اباعبدالله ، دستور به کشتن او داد ، سر مبارک با صدای بلند فرمود: "لا حول و لا قوه الا بالله" . (11)

غالب این روایات معتبرند و نقل آن ها بلامانع است. تلاوت قرآن هم توسط سر بریده شده، عجیب و محال نیست ؛ زیرا امام بنده خاص خدا بود که مظلومانه به شهادت رسید و خدا برای نشان دادن آیت بودن او و ظالم بودن دشمنانش این کرامت را به او عطا فرمود.

پی نوشت ها:
1. کهف (18) ، آیه 9.
2. الارشاد، شیخ مفید، ج 2، ص 116، کنگره شیخ مفید.
3. مقتل الحسین ، مقرم، ص 332.
4. شعراء (26) ، آیه 227.
5. مناقب، ابن ‏شهراشوب ، ج 2 ، ص 188.
6. بقره(2) ، آیه 137.
7. اسرار الشهادة ، ص 488.
8. غافر (40) ، آیه 71.
9. شرح قصیدة ابی‏فراس ،ص 148.
10. خصائص سیوطی ، ج 2 ، ص 127.
11. مقتل العوالم ، ص 151.
 
کلمات کلیدی : امام حسین(ع)، قرآن
 
حسن
United States
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۰۷:۴۶:۰۸
من تصور مي كردم رواياتي كه با عقل جور در نميان اعتبار ندارند و اين روايات با منطق من اصلا جور در نمياد! (3970867) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۰۸:۰۹:۳۶
حقیقتش اینه که عقل انسان کامل نیست و بهمین خاطر قرآن و پیامبر برای هدایت انسانها آمده اند. البته مسائل زیادی وجود دارد که انسان در ابتدا نمی توانست قبول کند مانند وجود میکروبها که تا قبل از اختراع میکروسکوپ وجودشان انکار می شد.
ولی با نظر شما موافقم، راههای باید در اثبات اخبار صحیح وجود داشته باشد در غیر اینصورت با آوردن صحبت چند نفر، اثبات این امر به آسانی میسر نمی شود. (3970877) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۰۹:۰۵:۳۱
شق القمر و مارشدن عصا هم با عقل جور درنمیاد ولی حقیقت دارن. به همین ترتیب، قرآن خوندن امام بعد شهادت از محالات نیست (3970918) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۰۹:۱۳:۲۰
تعریف شما از عقل هم درست نیست
امثال شماها متأسفانه فقط قائل به عقل تجربی هستید (3970921) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۰۹:۲۲:۴۸
بعضی چیز ها با عقل جور در نمی اید اما انجام ان محال نیست همچون داستان شق القمر بنابراین چون انجامش محال نیست امکان رخ دادنش هم وجود دارد اما چیزی عقل حکم به محال بودنش می دهد همچون جا دادن یک لیتر اب در یک انگشتانه بدون تغییر حجم هرکدام امکان رخ دادنش هم وجود ندارد (3970929) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۱۱:۳۹:۱۹
مگه معجزه با منطق باید جور در بیاد؟ اگه میومد که اسمش معجزه نمیشد! (3971062) (alef-11)
 
عابد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۱۱:۴۵:۵۴
خیلی امور در زندگی اتفاق می افتند که با تصورات ما راه به جایی نمی برند! (3971070) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۱۲:۵۷:۱۶
اگر با منطق تو جور در نمیاد دلیل بر عدم درستی مطلب نیست. کافیست برای ادراک مقام حضرت امام حسین یک سری به انجیل بزنی و البته نسخ موجود به خط آرامی و عبری رو از اینترنت بگیری و بعد ببینی چطور حضرت یحیی در آیاتی به منزلت و مقام حسین علیه السلام می پردازند. اگر دقت کنی میبینی نام حسین به زور کامل و به زبان عبری کاملا حسین نوشته شده. راستی جدول تطبیقی حروف فارسی و انگلیسی و عبری و آرامی هم در اینترنت به وفور هست.
حال چطور باا منطقت جور در میاد یک نفر حداقل ششصد سال قبل از تولد فردی اسم و سرنوشت او را پیش گویی کند و مسیحیان را به آمدنش و پذیرا بودنش سفارش کند.
لطفا در صورتی که جستجو کردید و نیافتید اطلاع دهید. ممنونتان هستم. (3971144) (alef-11)
 
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۱۳:۳۰:۴۶
سلام

عقل تابعی از تجربه شخصی فرد و تجربه و دریافتی دیگران است که مجموعه دوم را دانش می نامیم. رابطه مستقیم عقل با زمان و مکان است و بنابراین بدلیل این که ما بر زمان و مکان اشراف کامل نداریم نمی توانیم از خط کش عقل برای اندازه گیری حقیقت تمام وقایع استفاده کنیم.

یکی از مثال های آشکار این موضوع مسئله پرواز نوع بشر است. در قرن 15 میلادی اگر کسی از پرواز انسان حرف میزد شاید در خوشبینانه ترین حالت او را خیال پرداز و یا سودایی می پنداشتند و حرف وی را جدی نمی گرفتند. تنها افرادی مانند لئوناردو داوینچی که دامنه استعداد و تخیل شان فراتر از زمان خود بود پرواز انسان را مورد بحث جدی قرار دادند.

امروزه بعد از 500 سال با پیشرفت علم بشر، ما پرواز انسان را امری بدیهی و عقلانی می دانیم.

پس آیا به صرف اینکه موضوعی با عقل و منطق ما جور نمی باشد می توانیم آن را به کل نفی کنیم؟!

همانطور که به طوفان نوح، سرد شدن آتش بر ابراهیم، شکافتن آب بدست موسی و زنده شدن مرده بوسیله عیسی (علیهما سلام) و معجزات پیامبر اکرم(ص) اعتقاددارم، قرآن خواندن سر بریده سیدالشهدا (ع) را به اذن خدا قبول می نمایم.
خداوند متعال در آیه 117 سوره بقره قرآن میفرماید:

"بَدِیعُ السَّمَاوَاتِ و َالأَرْضِ و َإِذَا قَضَى أَمْراً فَإِنَّمَا یَقُولُ لَهُ كُن فَیَكُونُ"

"او (خداوند) آفریننده آسمانها و زمین است و چون اراده آفریدن چیزی کند به محض آنکه بگوید موجود باش موجود خواهد شد"

هر چیزی با اذن خدا امکان دارد، چه عقل بشر به آن برسد و چه نرسد.

و من الله التوفیق (3971168) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۱۶:۲۸:۴۵
اگه قرار بود همه روایات و احکام خدا با عقل ناقص ما جور دربیان که پس اصلا پیامبران و امامان برای چی آمدند؟ (3971331) (alef-11)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۲۳:۰۸:۳۳
اگر در 1000سال گذشته صحبت از پیشرفت های تکنولوژی در امروز میشد مثل موبایل، هواپیما و ... آیا آنها هم باید انکار می کردند چون مخالف عقلشان بود!!! (3971691) (alef-11)
 
احسان احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۰۸:۴۹:۱۸
مشکل جنابعالی در کلمه من است. (3970907) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۱۰:۲۶:۵۰
آتشی که عاشورا در دل انسانهای آزاده انداخته خاموش شدنی نیست و این از معجزات عاشوراست. (3970995) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۱۱:۱۸:۳۶
به نظر این روایات صحیح نیست، و قیام امام حسین ع ارزشش به این حرف ها نیست، بلکه ارزش قیام امام به منطبق با فطرت بودن این قیام و مقابله با ظلم تا آخرین قطره خون است (3971044) (alef-13)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۱۳:۲۵:۵۶
بنده در یک سخنرانی از آیت اله جوادی آملی شنیدم که افراد خاصی می توانستند تلاوت قرآن را بشنوند و همگانی نبوده است. (3971164) (alef-11)
 
سید علی حجازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۱۹:۰۹:۳۰
باسلام
--
ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ﴿٢﴾ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ ﴿)9
در اول قرآن شرط ایمان را اعتقاد به غیب دانسته است و با این مجوز ما در خصوص غیب می توانیم هر آنچه که بخواهیم بگوییم وانتظار شدن یا توانستن اش را داشته باشیم
کسانی که اط زرف خداوندمامور ,مجری و مراعی و اسباب وسبب اعتقاد یا مقید شدن به غیب باشند قطعا قادر به انجام هرکاری به اذن خدا خواهند بود
اما واقعیت این است که منطق قرآن که اوج ونهایت معجزه است در عصر کتاب و علم بهره گیری از مواهب و معجزه های واقع و جاری در هستی است کما اینکه آیه فوق بلافاصله انسان معتقد ومقید به دین را به انجام نماز(خودسازی ) و انفاق(داشتن نقش مسئولیت اجتماعی ومترتب ومنبعث از روزی ورزق است
در منطق قرآن سعی شده است انسانهای معتقد ومقید با دل بستن به هرآنچه که علی رغم واقع بودنش می تواند باعث رخوت بی خیالی و عدم توجه و تدبر در امور باشدبرحذر داشته و بیشتر حوادث زندگی حضرت محمدص مطابق با واقع وواقعیت ها باشد تا بهانه را از انسانهایی همچون ما که شرط دینداری و دینمداری و پررنگ شدن نقش دین ومحقق شدن دین را فقط وفقط ظهور وحضور امام معصوم دانسته و می دانند سلب کند بهانه ای که این روز بعضی بهانه اش کرده اند برای جدایی دین از سیاست وبنوعی هموار کردن را ه برای لیبرالیزم و نهایتاسکولار شدن !! بهانه ای که در روزگار نه چندان دور بهانه بود برای انجمن حجتیه ای ها تا با آن درخدمت طاغوت باشندو امام و انقلابیون را از انقلا بی بودن و تلاش برای حکومت اسلامی باز دارند
ازحوادث بیشماری همچون: شیب ابوطالب وزجری که پیامبر خدا و مسلمانان در نبود و نداشتن غذا کشیدن ازخوابیدن حضرت علی ع در بستر ییغمبر ص جهت تسهیل مقدمات هجرت , ازپنهان شدن پیامبر خدا در غار و کمک گرقتن از عامل طبیعی تارعنکبوت,ازبکارگیری تاکتیک های جنگی تجربه شده و مشورت پیامبر با مسلمان صدر اسلام , ازموضوع خندق , ازنقش علی ع در حفاظت از حضرت محمد ص در جنگ احد و نهایتا پناه بردن به کوه چون امکان دفاع بهتر وبیشتراز جان پیامبر میسور بود می توان استنباد کرد که در امور دنیوی امر بر واقع نگری واقع گرایی و تلا ش مسلمانان جهت بکار گیری مواهب الهی در طبیعت با علم وعالم شدن به سنن و سنت هاست چیزی که ما مسلمانان از آن غافل شدیم و تکنولوژی افتاد به دست غیرمسلمانان و این آنان هستند که با ساخت هواپیما و...شناسایی وتسخیر سیاره ها و ستاره های دروردست معنای سخر لکم مافی السماوات را برای ما ی مسلمان عینیت بخشیدن به آن است
اگر زندگی و جنگ های حضرت علی ع هم را هم بررسی کنیم می بینیم که هرچیز وهمه چیز منطبق و مدلل به واقعیت های عینی و تلاش مسلمان و یاران علی ع است و حتی در مسئله حکمیت که قطعا علی ع ماحصل کار را می دانست اما برای دور نگه نداشتن مسلمانان از واقعیت های اجتماعی و کم رنگ شدن نقش علمی عملی شان دخالت جدی نکرد و جالب تر در تمامی لحظه لحظه ی حرکت امام حسین ع ما می بینیم که امام تکیه وتاکیدش برواقعیات بودتواند اینکه امام نمی تواند پیش بینی بکند مردم کوفه چگونه اند اینکه امام می داند چطور و چگونه برود تا نتوانند ازورود ایشان به کوفه جلوکیری کنند اینها مسائل غامض پیچده اما قابل تعبیر و توجیح است که محل بیانش اینجا نیست
و ایضا حوادث کربلا :
چگونه شهید شدن یاران و فرزندان امام ,چگونگی شهید شدن حضرت عباس ع و حتی شهید شدن خود حضرت امام حسین ع وعمل جنایتکارانه حرمله در شهید کردن حضرت علی اصغر و حتی بریده شدن سر مبارک آن حضرت توسط شمر لعین
اینها همه .همه دلیل بر این دارد که اسلام دین واقعیت واقع نگری و بهره گیری از علائم وآیات و توانمندی های موثر وموجود در راه و ره و رهنمودهای عینی دین در اجتماع است
معجزه امام حسین سرمایه گذاری برسرجان خودش است تا ثارالله باشد و براین اساس است که که ما می باید پیشتار و پیشرو در راه وره دین باشیم واز امدادهای ملموس ومحسوس خداوند در طبیعت بهره ببریم بیان این موضوعات جدااز بحث درباره آن این است که بعضی ها می خواهند کمی وضعف اعتقاد وانقیادیان را با بیان این مسائل پررنگ کنند و متاسفانه این روزها از این نمونه ها زیاد می بینیم که دلیل و ضروتی بر بیان آن نیست چرا که منطق مرام ومسلک امامان انقدر قوی روشن محسوس ملموس و متقن است که همانند خورشید تابان مارا در ظلمت نداستن ها ونفهمیدن ها و باور نداشتن ها دینی می تواند راهبرو رهنمابوده ومارا به صراط مستقیم و هدایت کنند
اینجانب در شبکه یک دیدم آقایی را که حادثه قربانی کردن حضرت اسماعیل توسط حضرت ابراهیم را با ماجرای سربریدن حضرت امام حسین ع بگونه ترکیب و تلفیق می کرد که انگاری که ایشان مورخ فرازمانی این دوحادثه مهم الهی تاریخی بوده و اینکه اگر حضرت ابراهیم موفق نشد علتش این بود که قربانی باید امام حسین ع باشد ومعطوف به اذن ایشان
غافل از اینکه :
معجزه کربلا بالاتر از هر معجزه ای است
تک تک حوادث کربلا معجزه است که نماد ونمودش را درگذشته وحال وآیند ما دیده ایم می بینیم وخواهیم دید
معجزه کربلا علی اصغر ع است
معجزه کربلا علی اکبر ع است
معجزه کربلا زینب ع است
معجزه کربلا بقا و دعاهای امام سجاد ع است
معجزه کربلا تبدیل تهدید به فرصت توسط خانم زینب است
اینها قرآنهای ناطق اند –
ما دراین زمان و زمانه از رهبری از یزرگان وعالمان دینی ازآقای جوادی آملی ازآلیات اعظام انتظار داریم در این برهه حساس به کمک اسلام وتشیع آمده باتوجه به علم ودانش وبیش دینی شان ارا و مردم را از شبهات نجات داده ومدیریت واقعی دینی را که برای تاریخ اسلام وتشیع اصل است در دست بگیرند (3971492) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.